Houkuttelisi vähän siirtää HAOS proxmoxin tai unraidin alle ? Varmaan paljon hyötyjä, mutta kumpi sitten kannattaisi ? Unraid vaikuttaisi huomattavasti helpommin lähestyttävältä. Tällä hetkellä siis käytössä Dell Optiplex i3 8Gb 120Gb koneessa. Shelly 3em mittailee talon kulutuksia, solarman integraatio hoitelee aurinkopaneelien asioita. Z2MQTT hoitelee kourallisia valoja, lattialämmityksiä, älypistorasioita. Frigate (+coral tpu) addonilla ulkokameraa. Valetudo vanhaa roborock imuria. Lisäksi voisi laittaa ainakin Unifi controllerin.
Proxmoxiin oli yksi ainut skripti jonka ajo terminaalissa niin HA heräs omia aikojaan henkiin. Käyttö ihan jees perustallaajallekin, mutta jotenkin välillä tuntu, että tarttis olla jotain linux kokemusta jos olis halunnut ottaa kaikki irti.
Unraid, säätöä levyjen kanssa vaati aikalailla tämmöselle joka ei tiedä näistä vermeistä niin syvällisesti(tai, no... kyllä mä tietokoneiden kanssa paljonkin olen touhunnut, mutta vain windowsilla), ilman kavereiden apua en varmaan ikinä olisi saanut tuotakaan pelittämään kunnolla(toki levyt sai käyttöön, mutta ei optimisäätöihin). HA:n virtuaalikoneena pyörimään laittaminen myös vaati hieman googlen apua ja muutaman yritys-erehdyskerran, että sai toivotun lopputuloksen, kontissa(docker) pyörivät setit on helppo vaan latailla "storesta" suoraan, mutta itsellä ollut niidenkin "laadussa" vaihtelua... jotenkin tuntuu, että osa softista menee heittämällä, mutta osassa ollut niin, että "paketin mukana" 1/3 palveluista ei sitten toimikkaan(juuri yksi setti missä ei pitänyt mukamas konffata pääsoftaa vaan piti hoitua toisella lisäosalla, kaksi lisäosaa starttas nätisti, mutta konffi lisäosa herjas ettei pääsofta ole toiminnassa eikä sit päässy millään eteenpäin kun pääsofta ei startannut ollenkaan).... tai sitten en vaan osaa
Proxmoxissa oli itellä tarve min. 3 levyä, käyttis sekä kaksi levyä RAID:ssa, Unraidissa taas käyttis USB-tikulla, pari levyä riittää arrayn pystyttämiseen(vähän kuin RAID, mutta ei kuulemma sinne päinkään) ja sit SSD: pysty laittaa cache-levyksi nopeutta tuottamaan.
Jos itselleni ei olis tullut hankittua vähän tehokkaampaa serverirautaa niin olisin varmaan pysynyt tuossa ilmasessa proxmoxissa, mutta kieltämättä unraidilla olen raudasta saanut kaiken "tehon irti"(tai noh, olen yrittänyt hirveen kasan softia laittaa, mutta tyhjäkäynnillä tuntuu silti rauta pörräävän... raja ei ole tullut vaan vastaan vielä). Vanhassa pikku PC:ssä koitin kanssa unraidin testiversiota niin siinä kävi niin ettei starttaa ilman näyttöä/näppistä joten kannattaa ainakin ekana kokeilla sitä ennen kuin menee ostamaan lisenssiä, 30pv testijakson käytin sujuvasti laitteiston säätämiseen ja ensitestiin. Jos saan yhden uuden koneen raadon niin kyllä siihen meinasin vielä unraidia kokeilla josko saisi samat kilkeet pyörimään kuin isossa SERvussa, pienemmällä kulutuksella vain. SERvu kuluttaa sen 190-300w, pienemmät koneet sit, noh... vähempi.
Molemmissa on siis puolensa, vähän raudan, käyttötarkoituksen ja sen mukaan, että haluaako käyttiksestä maksaa niin lähtisin tuota miettimään.