Kotiautomaatio

Tilasin sitten Shelly Plus Uninkin. Pitää tutkia miten toimii. Suosin kyllä Zigbee laitteita kantaman, luotettavuuden ja ehkä tietoturvankin takia.
zigbee on kyllä kiva ko joka verkkovirtalaite toimii myös si repeaterina, ja verkko kasvaa äkkiä todella laajaksi ja kuuluvaksi, ihan sen laitehankinnan kansa jonka tarvee, ilman ekstara repeatereja
 
Sähköasentaja sanoi, ettei termostaattien taakse saa laittaa releitä koska on riski, että tila jäähtyy liikaa. En saanu vielä vastausta mikä tossa oli takana, kun saahan ne termostaatit pois päältä muutenkin ihan omista napeistaan. Onko tossa joku lainsäädännöllinen juttu vai asentajan oma mieltymys?

Oli tarkotus laittaa yhden kerroksen lattialämmitys Shelly Pro4 releiden taakse kytkemään niitä pois päältä vuorokauden pörssisähkön huonoimmilla tunneilla.

Selvitin nyt tämän ja tossa oli takana ilmeisesti huonot kokemukset, et jos joku laittaa termostaattien releisiin staattisen hintakaton, niin voi käydä että kovimmalla pakkasella jää talo kokonaan kylmäks ja alkaa myös kerääntyä kosteutta tietyssä ilman alassa. Eli siis tyhmä kotiautomaatio, vaikka se kuin seuraisi pörssisähköä.

Mutta mitään ongelmaahan ei ole kun käyttää noita dynaamisia pörssisähköseurantoja kytkemään ongelmatunnit pois päältä, eli vuorokauden rank/tier kun on hintakattona niin ei ongelmaa. GitHub - T3m3z/spotprices2ha: Simple copy-paste approach to fetch data from api.spot-hinta.fi (see https://spot-hinta.fi) to Home Assistant. Includes simple sensors and UI elements to ease automation work.
 
Selvitin nyt tämän ja tossa oli takana ilmeisesti huonot kokemukset, et jos joku laittaa termostaattien releisiin staattisen hintakaton, niin voi käydä että kovimmalla pakkasella jää talo kokonaan kylmäks ja alkaa myös kerääntyä kosteutta tietyssä ilman alassa. Eli siis tyhmä kotiautomaatio, vaikka se kuin seuraisi pörssisähköä.

Mutta mitään ongelmaahan ei ole kun käyttää noita dynaamisia pörssisähköseurantoja kytkemään ongelmatunnit pois päältä, eli vuorokauden rank/tier kun on hintakattona niin ei ongelmaa. GitHub - T3m3z/spotprices2ha: Simple copy-paste approach to fetch data from api.spot-hinta.fi (see https://spot-hinta.fi) to Home Assistant. Includes simple sensors and UI elements to ease automation work.
Itse ainakin tekisin jonkun "varasäännön" tuollaisiin lämmitysautomaatioihin, esimerkiksi pakotettu lämmitys kun lämpötila laskee jonkun tietyn rajan alle, maksaisi sähkö kuin paljon tahansa tms. Vastaavasti sitten lämmitykselle pakkokatkaisu jossain lämpötilassa jos rupeaa tulemaan liian kuuma. Ja tottakai jonkinlainen valvonta lämpöantureille että jos signaali katoaa tai ei muutu ollenkaan pitkään aikaan niin siitä hälytys ja/tai jotain varatoimenpiteitä jne.

Muutenkin kun olen töissäkin tehnyt kaikenlaisia automaatioita ja releohjauksia niin olen aina yrittänyt miettiä että jos joku hajoaa niin kokonaisuus hajoaa "turvallisesti". Kotonakin on kyllä automaatiossa aika paljon kaikenlaisia ilmaisimien ja antureiden valvontoja joista tulee sitten hälytys kännykkään jos joku asia toimii poikkeuksellisesti. Aikanaan esimerkiksi yksi ilmankosteusanturi vaan jämähti tiettyyn arvoon eikä muuttunut moneen päivään, tuosta tuli 8h jälkeen ilmoitus koska voi olettaa että mikään ilmankosteus ei pysy prosentin kymmenyksen tarkkuudella 8h täysin samana.
 
Itse ainakin tekisin jonkun "varasäännön" tuollaisiin lämmitysautomaatioihin, esimerkiksi pakotettu lämmitys kun lämpötila laskee jonkun tietyn rajan alle, maksaisi sähkö kuin paljon tahansa tms. Vastaavasti sitten lämmitykselle pakkokatkaisu jossain lämpötilassa jos rupeaa tulemaan liian kuuma. Ja tottakai jonkinlainen valvonta lämpöantureille että jos signaali katoaa tai ei muutu ollenkaan pitkään aikaan niin siitä hälytys ja/tai jotain varatoimenpiteitä jne.

Muutenkin kun olen töissäkin tehnyt kaikenlaisia automaatioita ja releohjauksia niin olen aina yrittänyt miettiä että jos joku hajoaa niin kokonaisuus hajoaa "turvallisesti". Kotonakin on kyllä automaatiossa aika paljon kaikenlaisia ilmaisimien ja antureiden valvontoja joista tulee sitten hälytys kännykkään jos joku asia toimii poikkeuksellisesti. Aikanaan esimerkiksi yksi ilmankosteusanturi vaan jämähti tiettyyn arvoon eikä muuttunut moneen päivään, tuosta tuli 8h jälkeen ilmoitus koska voi olettaa että mikään ilmankosteus ei pysy prosentin kymmenyksen tarkkuudella 8h täysin samana.
Joo tottakai tossa on lämpöanturit mukana, että spottihinnasta täysin välittämättä täyttä pökkyä pesään jos sitä oikeesti vaaditaan.

Mutta mikä ihmeen "liian kuuma". Termostaatti itse hoitaa kun se on päällä, ja meillä on siis iso kasa niitä. Se on täysin tyhmä termostaatti, ei automaatioon kytketty. Noiden yläpuolella on sähkökaapissa oleva rele ja kumpikaan ei tiedä toisistaan mitään.
 
Joo tottakai tossa on lämpöanturit mukana, että spottihinnasta täysin välittämättä täyttä pökkyä pesään jos sitä oikeesti vaaditaan.

Mutta mikä ihmeen "liian kuuma". Termostaatti itse hoitaa kun se on päällä, ja meillä on siis iso kasa niitä. Se on täysin tyhmä termostaatti, ei automaatioon kytketty. Noiden yläpuolella on sähkökaapissa oleva rele ja kumpikaan ei tiedä toisistaan mitään.
Tuo "liian kuuma" -valvonnan tarpeellisuus tietty riippuu millaisia termostaatteja on ja kuinka paljon jne. Itse vaan ajattelen yleensä vähän liiankin failsafe-tyyliin, joten vähän kaikki vikatilanteet tulee mietittyä läpi ja varmistettua että mitään odottamatonta (mahdollisuuksien rajoissa toki) ei pääse tapahtumaan. Ja kyllähän termostaatit, releet, kontaktorit sun muutkin joskus hajoavat, olivat sitten automaatioon kytkettyinä tai eivät.
 
Tuo "liian kuuma" -valvonnan tarpeellisuus tietty riippuu millaisia termostaatteja on ja kuinka paljon jne. Itse vaan ajattelen yleensä vähän liiankin failsafe-tyyliin, joten vähän kaikki vikatilanteet tulee mietittyä läpi ja varmistettua että mitään odottamatonta (mahdollisuuksien rajoissa toki) ei pääse tapahtumaan. Ja kyllähän termostaatit, releet, kontaktorit sun muutkin joskus hajoavat, olivat sitten automaatioon kytkettyinä tai eivät.
Voi tuollainen "liian kuuma" -automaatio olla myös hyvä. Itsellä on ainakin lattialämmön termarihajonnut ja lämpö ollut kokoajan päällä, niin tuossa voisi sitten rele pistää virrat poikki, jos lämpö nousee yli asetetun arvon.
 
Voi tuollainen "liian kuuma" -automaatio olla myös hyvä. Itsellä on ainakin lattialämmön termarihajonnut ja lämpö ollut kokoajan päällä, niin tuossa voisi sitten rele pistää virrat poikki, jos lämpö nousee yli asetetun arvon.
empä tiennykkään et se itse sensori voi hajota tohon suuntaan.
 
Voi tuollainen "liian kuuma" -automaatio olla myös hyvä. Itsellä on ainakin lattialämmön termarihajonnut ja lämpö ollut kokoajan päällä, niin tuossa voisi sitten rele pistää virrat poikki, jos lämpö nousee yli asetetun arvon.
Yleisemmin vaan se on juurikin se rele mikä termarista hajoaa niin tuo ei paljoa auta. Hälytys parempi vaihtoehto.
 
Yleisemmin vaan se on juurikin se rele mikä termarista hajoaa niin tuo ei paljoa auta. Hälytys parempi vaihtoehto.

Tottakai häly tuosta kanssa, mutta kyllähän se virta nyt kannattaa katkaista kanssa. Ja siis tässähän on keskusteltu termarin ulkopuolisesta erillisestä releestä, jota ohjataan älyllä. Onhan se tietysti mahdollista, että termari ja tuo erillinen rele hajoaa samaan aikaan ja vaikka vielä se automaatiokin, joka sen hälyn voisi lähettää.
 
Mistähän noita SMlightin aparaatteja kannattaisi koittaa tilailla tänne härmään, saako jostakin EUn sisältä ettei tarttisi ALVien kanssa tamuta? Tai peräti Suomesta jostakin..?
Sen mitä äkkiseltään koitin etsiä niin vaikuttais olevan kaupat joko EUn ulkopuolella tai sitten ei toimita Suomeen...
Itse itselleni vastaten: Domadoo ranskasta toimitti noin viikossa, SLZB-06 maksoi 40€ + postit 9€, ihan kohtuullista...
 
Aliexpressissä on heidän oma kauppa tai joku yhteistyötä tekevä. 36€ posteineen vähän mallista riippuen.
Ali kerää kaikki maksut, niin ei siinä juuri säätämistä ole.
 
Tiedote niille joilla on LIDLin 3-osaisia Zigbee-jatkoroikkia käytössä. Tarkoitan siis tätä tuotetta:
Itselläni rupesi tuo yhtäkkiä räpsyttämään noita pistorasioita päälle/pois ihan omiaan ja sain joku aika sitten avattua tuon kalikan todetakseni että ohjaus/zigbee-puolen powerin yksi konkka on turvoksissa ja oksentanut osan sisällöstään pihalle. Pikaisella googletuksella ilmeni että tuo on ilmeisesti tyyppivika, laitettu paska konkka tuohon poweriin joka kypsyy parissa vuodessa.

En ole vielä kerinnyt vaihtaa tuota konkkaa mutta olettaisin että tuo on ainoa vika tuossa roikassa, ainakin komponentit paikallaan mittaamalla muut konkat vaikuttaisivat ehjiltä eivätkä näytäkään pullistuneilta mutta tuo yksi selkeästi viallisen näköinen 470uF 10V yksilö näytti ESR-mittarilla mitattuna käytännössä sellaiselta että ihan kuin konkkaa ei olisi olemassakaan.

Raportoin tänne kunhan olen saanut (varmaan tässä viikonlopun aikana) tuon vaihdettua että kuinka kävi että muutkin sitten osaavat joko vältellä kyseistä tuotetta tai valmistautua vaihtamaan tuon konkan (jos osaamista riittää).
 
Kotiautomaatio alkoi kiinnostamaan. Ajatuksissa hankkia Raspberry Pi 5 ja siihen "virallinen" M.2. HAT+. Projektina rakentaa jonkinlainen sääasema ja sisäilmamittaus. Tuo R5 hieman overkill tähän tarkoitukseen. Toisaalta on sitten muitakin mahdollisuuksia kokeilla.

Mitenkäs tuohon saa helposti liitettyä sensorit? Kuvissa M2 HAT:n läpi tulevat pinnit jää lyhyeksi mukana tulevalla headerilla ja ei pysty stackaamaan tai johdottamaan levyn päältä. Levy myös poweroidaan 5V piikeistä schemojen mukaan, joten se header tarvitaan ja väliinkin siten hankalahko laittaa mitään kuten johtoja tai lattakaapelia. Pidemmillä piikeillä varmaankin onnistuisi, kuinka pitkät? Onko jotain muuta mitä pitää huomioida ja miten olette ongelman ratkaiseet.

En ole koodaillut sitten kouluaikojen ja Python täysin uusi tuttavuus. Linukasta hieman kokemusta. Hyvä projekti opetella.
 
Kotiautomaatio alkoi kiinnostamaan. Ajatuksissa hankkia Raspberry Pi 5 ja siihen "virallinen" M.2. HAT+. Projektina rakentaa jonkinlainen sääasema ja sisäilmamittaus. Tuo R5 hieman overkill tähän tarkoitukseen. Toisaalta on sitten muitakin mahdollisuuksia kokeilla.

Mitenkäs tuohon saa helposti liitettyä sensorit? Kuvissa M2 HAT:n läpi tulevat pinnit jää lyhyeksi mukana tulevalla headerilla ja ei pysty stackaamaan tai johdottamaan levyn päältä. Levy myös poweroidaan 5V piikeistä schemojen mukaan, joten se header tarvitaan ja väliinkin siten hankalahko laittaa mitään kuten johtoja tai lattakaapelia. Pidemmillä piikeillä varmaankin onnistuisi, kuinka pitkät? Onko jotain muuta mitä pitää huomioida ja miten olette ongelman ratkaiseet.

En ole koodaillut sitten kouluaikojen ja Python täysin uusi tuttavuus. Linukasta hieman kokemusta. Hyvä projekti opetella.
Sensorit eivät todellakaan tarvitse raspia alustaksi, pistä se raspi mieluummin kerämään ja varastoimaan dataa erillisiltä sensoreilta vaikka Home Assistantin kautta.

Esimerkiksi alk. 3€/kpl maksavat esp32 moduulit hoitavat sensorihommat paljon paremmin ja ovat äärimmäisen helppo ohjelmoida.

Tuossa yksi esimerkki projekti i2c sekä uart sensorien käytöstä esp moduuleilla:
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos. Vaihtoehtoja tosiaan näihin löytyyy ja vieläpä edullisia. Aikaa ja motivaatiota kun vaan riittää. Tarkoituksena käyttää juurikin tuota Home Assistantia. Ensimmäisessä vaiheessa jos saisi setupin jotenkin pelaamaan ja datan kulkemaan. Toinen vaihe on sitten lisäillä (etä)sensoreita. Lisäksi hyödyntää nykyisiä HUE tuotteita.
 
Kiitos. Vaihtoehtoja tosiaan näihin löytyyy ja vieläpä edullisia. Aikaa ja motivaatiota kun vaan riittää. Tarkoituksena käyttää juurikin tuota Home Assistantia. Ensimmäisessä vaiheessa jos saisi setupin jotenkin pelaamaan ja datan kulkemaan. Toinen vaihe on sitten lisäillä (etä)sensoreita. Lisäksi hyödyntää nykyisiä HUE tuotteita.
Ha+esphome hoitavat heti datan kulkemaan simpelisti, ja on sitten omana laitteena ha:ssa.. ja tarvittavat muutokset saa tehtyä espiin OTAna. Ja valmiita antureita varmasti löytyy jo suoraan zigbee yms eli omien speciaali antureiden konfaminen/rakentelu varmasti jäänee vähemmälle
 
Tiedote niille joilla on LIDLin 3-osaisia Zigbee-jatkoroikkia käytössä. Tarkoitan siis tätä tuotetta:
Itselläni rupesi tuo yhtäkkiä räpsyttämään noita pistorasioita päälle/pois ihan omiaan ja sain joku aika sitten avattua tuon kalikan todetakseni että ohjaus/zigbee-puolen powerin yksi konkka on turvoksissa ja oksentanut osan sisällöstään pihalle. Pikaisella googletuksella ilmeni että tuo on ilmeisesti tyyppivika, laitettu paska konkka tuohon poweriin joka kypsyy parissa vuodessa.

En ole vielä kerinnyt vaihtaa tuota konkkaa mutta olettaisin että tuo on ainoa vika tuossa roikassa, ainakin komponentit paikallaan mittaamalla muut konkat vaikuttaisivat ehjiltä eivätkä näytäkään pullistuneilta mutta tuo yksi selkeästi viallisen näköinen 470uF 10V yksilö näytti ESR-mittarilla mitattuna käytännössä sellaiselta että ihan kuin konkkaa ei olisi olemassakaan.

Raportoin tänne kunhan olen saanut (varmaan tässä viikonlopun aikana) tuon vaihdettua että kuinka kävi että muutkin sitten osaavat joko vältellä kyseistä tuotetta tai valmistautua vaihtamaan tuon konkan (jos osaamista riittää).
Noniin, nyt on roikka korjattu ja on nyt jonkun aikaa ollut käytössä ja tuntuisi toimivan. Enää ei releet räpsytä ja ledit vilku holtittomasti. Oli loppujenlopuksi aika simppeli operaatio, suurin haaste oli saada roikka auki kun ruuvit olivat jollakin tri-point(?) -kannalla eli tavalliset ruuvarit eivät sopineet. Tuon risan konkan tilalle tuli Panasonicin 470uF 16V Lo-ESR -malli kun niitä sattui olemaan pari komponenttilaatikossa. Tuo Panasonic oli varmaan vähintään tuplakokoinen fyysisesti mutta roikan sisällä on aika hyvin tilaa laittaa fyysisesti isompi osa tilalle.

Selkeästi alkuperäinen konkka on pullistunut ja oranssia mössöä on vuotanut sisältä.

1729353247081.png

1729353392017.png
 
Noniin, nyt on roikka korjattu ja on nyt jonkun aikaa ollut käytössä ja tuntuisi toimivan. Enää ei releet räpsytä ja ledit vilku holtittomasti. Oli loppujenlopuksi aika simppeli operaatio, suurin haaste oli saada roikka auki kun ruuvit olivat jollakin tri-point(?) -kannalla eli tavalliset ruuvarit eivät sopineet. Tuon risan konkan tilalle tuli Panasonicin 470uF 16V Lo-ESR -malli kun niitä sattui olemaan pari komponenttilaatikossa. Tuo Panasonic oli varmaan vähintään tuplakokoinen fyysisesti mutta roikan sisällä on aika hyvin tilaa laittaa fyysisesti isompi osa tilalle.

Selkeästi alkuperäinen konkka on pullistunut ja oranssia mössöä on vuotanut sisältä.

1729353247081.png

1729353392017.png
Hyvä et simpeli korjattava, ja vaikkei itellä moista ole ni niille hyvä vinkki joilla on ettei turhaan mee serriin 👍🏻
Btw, joskus tri kantasen meisselin väkersin ite ko ne ei normisti oo piukassa kuitenkaan, ni tavallinen taltta hahlo dremelillä ja pientä taivutusta tongeilla, et osu kahteen hahloon, sillä sain sillon siihen tarpeeseen auki, takas si laitoin tavalliset pienet ristipäät
 
Hyvä et simpeli korjattava, ja vaikkei itellä moista ole ni niille hyvä vinkki joilla on ettei turhaan mee serriin 👍🏻
Btw, joskus tri kantasen meisselin väkersin ite ko ne ei normisti oo piukassa kuitenkaan, ni tavallinen taltta hahlo dremelillä ja pientä taivutusta tongeilla, et osu kahteen hahloon, sillä sain sillon siihen tarpeeseen auki, takas si laitoin tavalliset pienet ristipäät
Nuo ruuvit oli kyllä niin tiukalla ettei välttämättä olisi millään virityksellä auenneet, vaikka olivatkin aika pieniä ruuveja. Lyhyitä security-ruuvikärkiä minulla olikin mutta tuossa oli nuo ruuvit niin syvällä että eivät ylettäneet joten tilasin AliExpressistä 50-osaisen security-palasarjan 75mm pitkinä, nyt pitäisi olla taas lähes joka lähtöön noita erikoisruuvauskärkiä.

Toinen tuollainen samanlainen pistorasiapötkö ei ole vielä ruvennut kiukuttelemaan, mutta pitää varmaan joku päivä ottaa sekin auki ja vaihtaa tuo konkka ennaltaehkäisevästi. Luultavasti sekin rupeaa kohta oireilemaan kun on samaan aikaan ostettu.

Lisäksi yksi IKEAn yksiosainen ohjattava pistorasiakin on aina välillä vähän sekoillut, pitää varmaan kurkata senkin sisälle. IKEAlla on kuitenkin tuntunut olevan vähän korkeampaa laatua noissa niin ihmettelen jos sielläkin on sorruttu halpiskonkkiin.
 
Onko wifi palovaroittimista kokemusta? Esim shelly jne
Mulla Netatmon palohälyttimet. Asennus Apple-vehkeisiin on vähän sekavaa kun Apple tahtoo kesken asennuksen alkaa lisätä niitä omaan Koti-appiinsa. Joka kerran on ollut jotain säätöä asennuksen kanssa mutta saa toimimaan kun skippaa Koti-appiin lisäilyt ja asentaa ensin hälyttimen Netatmon omaan appiin käyttöön. Asennuksen jälkeen ei ole tarvinnut säätää eikä ihmetellä. Kerran alkoi hälyttää kun paahdoin leipää leivänpaahtimella vähän liikaa. Testaavat itse yhteyden toimivuuden kerran kuukaudessa. Hintaa on 90€ kpl joten jäisivät multa tällä tietoa kauppaan. Kaveri suositteli Nedis -palohälyttimiä mutta itse en tiedä niistä mitään.
 
Airamin tuotteiden lisääminen Home Assistantiin. Käyttääkö kaikki Airamin Smarthome tuotteet Tuya-standardia?

Tällainen paneelilämmitin kiikarissa, mutta pitäisi varmistua että saa toimimaan myös HA:ssa.

Airamin asiakaspalvelu ei vaivaudu vastaamaan kyselyihin.
 
Airamin tuotteiden lisääminen Home Assistantiin. Käyttääkö kaikki Airamin Smarthome tuotteet Tuya-standardia?

Tällainen paneelilämmitin kiikarissa, mutta pitäisi varmistua että saa toimimaan myös HA:ssa.

Airamin asiakaspalvelu ei vaivaudu vastaamaan kyselyihin.

Airam SmartHome perustuu helppokäyttöiseen ja monipuoliseen Tuya-järjestelmään, jota käyttävät lisäksemme tuhannet muut älylaitteita valmistavat yritykset. Tuya noudattaa tiukasti alueellisia tietoturvaa ja yksityisyyttä koskevia lakeja ja määräyksiä. Sovellusta kehitetään ja päivitetään koko ajan, myös laitepäivityksiä on tehty.

Olen omat Airamin smarthome kausivalot saanut Tuyan Smart sovellukseen ja Tuya integraatiolla Home Assistansiin. Lokaalista asennuksesta en osaa sanoa.
Joskin ei ole kovin laajaa valikkoa ollut home assistansin kautta, on vain on-off, kun sovelluksessa on myös kirkkaus ja värilämpötilasäätö. Joten jonkinasteiseen entiteettien puuttellisuuteen voi valmistautua.
 


Olen omat Airamin smarthome kausivalot saanut Tuyan Smart sovellukseen ja Tuya integraatiolla Home Assistansiin. Lokaalista asennuksesta en osaa sanoa.
Joskin ei ole kovin laajaa valikkoa ollut home assistansin kautta, on vain on-off, kun sovelluksessa on myös kirkkaus ja värilämpötilasäätö. Joten jonkinasteiseen entiteettien puuttellisuuteen voi valmistautua.
Ok. Lämpötilan säätö on se mikä pitäisi toimia.
Pitää ehkä katsella vielä muita vaihtoehtoja. Hinta vaan houkuttelee, muut vastaavat patterit tuntuu olevan parin sadan luokkaa.
Toinen vaihtoehto on joku älytermostaatti lämmittimen jatkoksi.
 
Ok. Lämpötilan säätö on se mikä pitäisi toimia.
Pitää ehkä katsella vielä muita vaihtoehtoja. Hinta vaan houkuttelee, muut vastaavat patterit tuntuu olevan parin sadan luokkaa.
Adaxin pattereita ostin viime talvella reilusti alta satkun gigantista. Erillisiä jalkatelineitäkin löytynee noihin, niin se vois olla yks vaihtoehto jos tulevat tarjoukseen joskus.
 
Ostin viime talvena kolme Mill patteria, ne ainakin luiskahti integraatiolla home assistantiin. Muutaman ohjelman tein ja sen jälkeen ei ole tarvinnut toimintaan puuttua.
 


Olen omat Airamin smarthome kausivalot saanut Tuyan Smart sovellukseen ja Tuya integraatiolla Home Assistansiin. Lokaalista asennuksesta en osaa sanoa.
Joskin ei ole kovin laajaa valikkoa ollut home assistansin kautta, on vain on-off, kun sovelluksessa on myös kirkkaus ja värilämpötilasäätö. Joten jonkinasteiseen entiteettien puuttellisuuteen voi valmistautua.
Oletko varmistanut, että HA:ssa ovat kaikki entiteetit enabloituina? Aika usein Tuya-laitteissa on ollut monta ns. tärkeää entiteettiä disabloituina, kuten värilämpötila tai virrankulutusmittaus.


Ostin viime talvena kolme Mill patteria, ne ainakin luiskahti integraatiolla home assistantiin. Muutaman ohjelman tein ja sen jälkeen ei ole tarvinnut toimintaan puuttua.
Itse ostin Airamin sekä Nedisin lämpöpatterit ja kumpikaan eivät toimi kunnolla HA:n kanssa. Airamin oli täysi susi ja oikein mikään ei toiminut( virrankatkaisun jälkeen se palautui talvisuoja-asetukseen, kuten tekee muutama muukin ostamani lämpöpatteri, jopa Nedis), joten palautin sen saatesanoin Tokmannille. Nedisin kanssa on yhtälailla ongelmia sillä ensinnä lämpötilamittaus on 3- 5 astetta pielessä( liian korkea) ja toisekseen se tahtoo aina välillä mennä säästötilaan eikä tokene siitä. Aika moni lämmityssessio( etänä, mökillä) epäonnistui vaikka olin lämpötilapyynnön laittanut korkeaksi mutta lämmitysmoodi oli väärä. Siksi Nodessa olen nyt asettanut patterin muuttamaan niin lämpötila-asetusta kuin tilaansa jokaisellä lämmityspyyntökerralla.
 
Adaxin pattereita ostin viime talvella reilusti alta satkun gigantista. Erillisiä jalkatelineitäkin löytynee noihin, niin se vois olla yks vaihtoehto jos tulevat tarjoukseen joskus.

Näitä ei vaan oo enää ollut tuon jälkeen tarjouksissa. Ne on 150e ja päälle nykyään.
 
Sonoff oli paras Zigbee koordinaattori 2023, mutta tilanne on nopeasti muuttunut tänä vuonna. Itse ostaisin tällä hetkellä Ukrainalaisen Smlight SLZB-06 sovittimen, jota saa pelkällä Zigbee-radiolla, mutta myös WLAN ja Bluetooth-radiolla. Sen paras ominaisuus on POE-liitettävyys, jolloin Home Assistant palvelin voi olla täysin eri tilassa, missä Zigbee-radio on asennettuna. Laitteeseen voi syöttää virtaa joko USB-johdolla tai ethernet-kaapelilla, POE-yhteensopivasta kytkimestä.

Adapteriin otetaan yhteyttä IP-osoitteella, joten suoraa johdotusta Home Assitant -palvelimeen ei tarvita.

Laitteessa on 5dB vahvistava antenni ja sen laiteohjelmiston (firmware) voi päivittää verkon yli web-selaimella. Näitä sovittimia voi lisätä Home Assistant -palvelimeen useita, jos Zigbee-verkkoa pitää jakaa esimerkiksi eri rakennuksiin. Ja lisäksi sen hinta on erittäin kilpailukykyinen, samaa luokkaa kuin Sonoffin donglella.

Laitoin tästä m-variantin, joka lopulta istui homeassistanttin. Ongelmaksi on nyt muodostunut laitteiden kytkenättömyys..

BW-SHP15 ja THS-317-ET V2. Paritusvalo vilkkaa, mutta nimi ei nouse z2m:ään.

Pitää huomenna tehdä testipalvelun ja kokeilla siihen.
 
Jumitus on tuossa rivillä 0,492313. Jää odottamaan root-osion saatavilla oloa. Voit bootata livelevyllä ja katsoa että lsblk -f:llä näkyisi tuo UUID. Tuo link down tarkoittaa ettei sata-portissa ollut levyä. Nuo usb-asiat tulevat asynkronisesti.
Eipä näy tuota UUID:tä. Olisiko asialle jotain tehtävissä?

IMG_20241022_230006.jpg
 
Eipä näy tuota UUID:tä. Olisiko asialle jotain tehtävissä?

IMG_20241022_230006.jpg

Sellainen sivuhuomio että UUID ja PARTUUID ovat eri asioita, näköjään tuolla aiemmassa kerneli on kaipaillut PARTUUID:tä mutta tuolla komennolla näkyy pelkästään UUID. Molemmat noista saa listattua esim. blkid tai lsblk:lla esim. lsblk -o NAME,UUID,PARTUUID,MOUNTPOINTS.
 
Laitoin tästä m-variantin, joka lopulta istui homeassistanttin. Ongelmaksi on nyt muodostunut laitteiden kytkenättömyys..

BW-SHP15 ja THS-317-ET V2. Paritusvalo vilkkaa, mutta nimi ei nouse z2m:ään.

Pitää huomenna tehdä testipalvelun ja kokeilla siihen.
Senhän piti toimia erinomaisesti zha kanssa, mutta z2m on experimental.
 
Sellainen sivuhuomio että UUID ja PARTUUID ovat eri asioita, näköjään tuolla aiemmassa kerneli on kaipaillut PARTUUID:tä mutta tuolla komennolla näkyy pelkästään UUID. Molemmat noista saa listattua esim. blkid tai lsblk:lla esim. lsblk -o NAME,UUID,PARTUUID,MOUNTPOINTS.
Tuolla käskyllä sama PARTUUID löytyy. Mitäköhän sitten kannattaisi tehdä?

IMG_20241023_214120.jpg
 
Tuolla käskyllä sama PARTUUID löytyy. Mitäköhän sitten kannattaisi tehdä?

IMG_20241023_214120.jpg

Tämä taitaa livetä kauemmaksi ketjun aiheesta, ei oikeastaan liity kotiautomaatioon millään tavalla.

Mutta selkeästi aiemmin tartuttu SATA link down ei asiaan liity kun koneessa on NVMe jolle HAOS on asennettu, toisaalta edelleen ongelma että tuota root filesystemiä ei saada mountattua. Mainitsit käyttäneesi method 1:stä.. melkein sanoisin että method 2 on seuraava askel, jos edelleen ongelma toistuu niin ihmettelylle kannattanee avata oma ketjunsa.
 
Hankin Lenovo mini-PC:n, jolla olisi ajatuksena ajaa HomeAssistantia jollain tapaa. Jonkin verran on tarvetta myös koneen peruskäytölle windows ympäristössä. Veikkaan, että ainakaan työhommat etänä ei onnistu Linuxilla. Onko jotain järkevää tapaa hoitaa molemmat tarpeet tuolla mini-PC:llä? Voisin hankkiutua vanhasta pöytäkoneesta eroon.

Kotiautomaatiosta ei ole vielä minkäänlaista kokemusta, mutta Elli laturin kuormanhallinta olisi ainakin listalla ja miksei aurinkosähkön optimointi myös. Maalämpöpumpun pörssiohjaus olisi kanssa kiva.
 
Hankin Lenovo mini-PC:n, jolla olisi ajatuksena ajaa HomeAssistantia jollain tapaa. Jonkin verran on tarvetta myös koneen peruskäytölle windows ympäristössä. Veikkaan, että ainakaan työhommat etänä ei onnistu Linuxilla. Onko jotain järkevää tapaa hoitaa molemmat tarpeet tuolla mini-PC:llä? Voisin hankkiutua vanhasta pöytäkoneesta eroon.

Kotiautomaatiosta ei ole vielä minkäänlaista kokemusta, mutta Elli laturin kuormanhallinta olisi ainakin listalla ja miksei aurinkosähkön optimointi myös. Maalämpöpumpun pörssiohjaus olisi kanssa kiva.
jos haluat winukkaa ja HA:ta käyttää samalla koneella, niin sitten tarvii laittaa virtuaalikone winukan alle jossa ha pyörii, mutta suosittelisin hommaamaan HA:lle ihan oman raspin tms.. koska sen haluat olevan kokoajan päällä si jos automatiota sille alat laittaa
 
Hankin Lenovo mini-PC:n, jolla olisi ajatuksena ajaa HomeAssistantia jollain tapaa. Jonkin verran on tarvetta myös koneen peruskäytölle windows ympäristössä. Veikkaan, että ainakaan työhommat etänä ei onnistu Linuxilla. Onko jotain järkevää tapaa hoitaa molemmat tarpeet tuolla mini-PC:llä?
Proxmox alle ja siihen windows ja HA virtuaalikoneena pyörimään?

Windows haluaa päivitellä ja käynnistellä konetta uudelleen aina silloin tällöin, niin silloin windows +HA virtuaalikoneessa olisi kotiautomaatio aina poissa käytöstä.
 
Hankin Lenovo mini-PC:n, jolla olisi ajatuksena ajaa HomeAssistantia jollain tapaa. Jonkin verran on tarvetta myös koneen peruskäytölle windows ympäristössä. Veikkaan, että ainakaan työhommat etänä ei onnistu Linuxilla. Onko jotain järkevää tapaa hoitaa molemmat tarpeet tuolla mini-PC:llä? Voisin hankkiutua vanhasta pöytäkoneesta eroon.

Kotiautomaatiosta ei ole vielä minkäänlaista kokemusta, mutta Elli laturin kuormanhallinta olisi ainakin listalla ja miksei aurinkosähkön optimointi myös. Maalämpöpumpun pörssiohjaus olisi kanssa kiva.
Nuo minipc:t on sellaisenaan oivia alustoja HA:lle.

Mikä on intressi hankkiutua pöytäkoneesta eroon?

Osta ennemmin toinen miniPC Windows koneeksi ja asenna tuo HomeAssistant toiselle miniPC:lle ja "unohda" se johonkin nurkkaan puksuttamaan ilman näyttöä yms.

Kuten edellisetkin vastanneet, ei missään nimessä Home Assistantia Windowsin alle.
Ja Windowsin ja HA:n ajo Proxmoxissa rinnakkain onnistuu kyllä teoriassa, mutta GPU Passthrough Windows Desktoppia varten vaatii sen verran paljon säätöä (eikä välttämättä edes ko. raudalla onnistu) etten kyllä siihen lähtisi ellei tosissaan halua säätää ja harrastaa ATK:ta...
 
Nuo minipc:t on sellaisenaan oivia alustoja HA:lle.

Mikä on intressi hankkiutua pöytäkoneesta eroon?

Osta ennemmin toinen miniPC Windows koneeksi ja asenna tuo HomeAssistant toiselle miniPC:lle ja "unohda" se johonkin nurkkaan puksuttamaan ilman näyttöä yms.

Kuten edellisetkin vastanneet, ei missään nimessä Home Assistantia Windowsin alle.
Ja Windowsin ja HA:n ajo Proxmoxissa rinnakkain onnistuu kyllä teoriassa, mutta GPU Passthrough Windows Desktoppia varten vaatii sen verran paljon säätöä (eikä välttämättä edes ko. raudalla onnistu) etten kyllä siihen lähtisi ellei tosissaan halua säätää ja harrastaa ATK:ta...
Joo, sellaisen sai käytettynä halvalla. Ensin meinasin testailla vanhalla läppärillä, mutta siinä ei ollut uefi biosia, niin luovutin sen kanssa.

Ei pöytäkoneesta välttämättä tarvitse eroon päästä. Havahduin vain, että nyt onkin kaksi suunnilleen samantasoista konetta. Lisäksi tuo vanha kone on vielä win10 ja minipurkissa näytti olevan jo win11. Mutta jos HA:lle omistettu minipc on helpoin ratkaisu, niin mennään suosiolla sillä.

Kysytään samalla, että mikä olisi aloittelijalle suositeltava tapa valjastaa tuo minipurkki HA käyttöön? Näitä proxmoxeja ja containereita ja dockereita ja virtuaalikoneita tähän asiaan liittyy, mutta en ole oikein hahmottanut niiden hyviä ja huonoja puolia.
 
Joo, sellaisen sai käytettynä halvalla. Ensin meinasin testailla vanhalla läppärillä, mutta siinä ei ollut uefi biosia, niin luovutin sen kanssa.

Ei pöytäkoneesta välttämättä tarvitse eroon päästä. Havahduin vain, että nyt onkin kaksi suunnilleen samantasoista konetta. Lisäksi tuo vanha kone on vielä win10 ja minipurkissa näytti olevan jo win11. Mutta jos HA:lle omistettu minipc on helpoin ratkaisu, niin mennään suosiolla sillä.

Kysytään samalla, että mikä olisi aloittelijalle suositeltava tapa valjastaa tuo minipurkki HA käyttöön? Näitä proxmoxeja ja containereita ja dockereita ja virtuaalikoneita tähän asiaan liittyy, mutta en ole oikein hahmottanut niiden hyviä ja huonoja puolia.
asentaa ihan general x64 HAAS.IO:n isiihen mini pclle, ni ei tarvii alkaa leikkimää millään muulla
edit: ja linkki: Generic x86-64
 
Joo, sellaisen sai käytettynä halvalla. Ensin meinasin testailla vanhalla läppärillä, mutta siinä ei ollut uefi biosia, niin luovutin sen kanssa.

Ei pöytäkoneesta välttämättä tarvitse eroon päästä. Havahduin vain, että nyt onkin kaksi suunnilleen samantasoista konetta. Lisäksi tuo vanha kone on vielä win10 ja minipurkissa näytti olevan jo win11. Mutta jos HA:lle omistettu minipc on helpoin ratkaisu, niin mennään suosiolla sillä.

Kysytään samalla, että mikä olisi aloittelijalle suositeltava tapa valjastaa tuo minipurkki HA käyttöön? Näitä proxmoxeja ja containereita ja dockereita ja virtuaalikoneita tähän asiaan liittyy, mutta en ole oikein hahmottanut niiden hyviä ja huonoja puolia.
Tosiaan, kuten Miksuu kirjoitti, HaOS on mielestäni paras tapa toteuttaa dedikoitu laite HA:ta varten. Kokemusta on kaikista muista vaihtoehdoista paitsi ProxMoxista.

NUC:n ostin, vaikka sitä et kysynytkään, Terastoresta, josta saa jo reilulla parilla sadalla soivan pelin.
Omani on Intel NUC 11 Essential Mini PC ja muistin sekä SSD:N kanssa maksoi vajaa pari vuotta sitten 250 euroa. Nyt hintaa näyttää tulevan vähän vähemmän. Toisaalta, käytetty NUC 11 näyttäisi Refurbedissa( en tiedä mikä tämä liike on, joten en voi suositella tai varoittaa siitä) 136 euroa.
 
Tosiaan, kuten Miksuu kirjoitti, HaOS on mielestäni paras tapa toteuttaa dedikoitu laite HA:ta varten. Kokemusta on kaikista muista vaihtoehdoista paitsi ProxMoxista.

NUC:n ostin, vaikka sitä et kysynytkään, Terastoresta, josta saa jo reilulla parilla sadalla soivan pelin.
Omani on Intel NUC 11 Essential Mini PC ja muistin sekä SSD:N kanssa maksoi vajaa pari vuotta sitten 250 euroa. Nyt hintaa näyttää tulevan vähän vähemmän. Toisaalta, käytetty NUC 11 näyttäisi Refurbedissa( en tiedä mikä tämä liike on, joten en voi suositella tai varoittaa siitä) 136 euroa.
Selvä, kiitoksia @Miksuu ja @larionof! Lähdetään tuolla systeemillä sitten yrittämään.

Tuolta Refurbedista tuon oman minipurkin hommasin, ei valittamista kaupan suhteen. i3, 8 gb ram ja 256 ssd maksoi jotain vähän reilun satasen.
 
Onko kukaan optimoinut hetivalmiin kiukaan lämmitystä pörssisähkölle? Pystyisiköhän missä määrin tiputtamaan kalliita päivätunteja pois ylläpitotilasta, mutta silti olisi illasta varausta sen verran että saunomisen aikainen kulutus jäisi maltillisemmaksi?
Aiheeseen liittyy artikkeli, jossa kylpyläyrittäjällä kovat säästöt, ja käytössä nimenomaan hetivalmiit kiukaat: Kylpylä keksi, miten säästää sähkölaskussa satoja tuhansia euroja – nyt kiuaskin lämpeää vain joka kolmas sekunti
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan optimoinut hetivalmiin kiukaan lämmitystä pörssisähkölle? Pystyisiköhän missä määrin tiputtamaan kalliita päivätunteja pois ylläpitotilasta, mutta silti olisi illasta varausta sen verran että saunomisen aikainen kulutus jäisi maltillisemmaksi?
Aiheeseen liittyy artikkeli, jossa kylpyläyrittäjällä kovat säästöt, ja käytössä nimenomaan hetivalmiit kiukaat: Kylpylä keksi, miten säästää sähkölaskussa satoja tuhansia euroja – nyt kiuaskin lämpeää vain joka kolmas sekunti
Lyhyt vastaus: on, mutta ei minun toimesta, ja ei ylläpitotilaa varten( olen yrittänyt etsiä toteutusta mutta en moista ole löytänyt).
Hetivalmiin kakkosvaihe pitää pitää hengissä sillä muuten ainakin oma Forte jää sammuksiin. Ykkös- ja kolmosvaihe katkotaan miten katkotaan( itsellä releet, toisilla Shellyt).
Ts. ylläpitotilaa ei vone tiputtaa pois mutta lämpötila-anturin voinee korvata kiinteän anturin käyrää mimikoimalla( itsellä mlp:ssä oli em. kokeilu ulkoisessa ohjauksessa). Forte kuluttaa noin 500 vattia tunnissa ylläpidossa. Mietin voisiko kontaktoria käyttää kiukaan henkiinsaattamisessa mutta en siihen löytänyt ratkaisua.
 
Windows haluaa päivitellä ja käynnistellä konetta uudelleen aina silloin tällöin, niin silloin windows +HA virtuaalikoneessa olisi kotiautomaatio aina poissa käytöstä.
Päivitykset voi siirtää esim 2vkoa ja suorittaa hallitusti jolloin samalla voi purkaa läppärin akkua. Näin wintouhka ei sammuttele itsekseen ja HA pysyy käynnissä.
 
Minkä Home Assistantin kanssa yhteensopivan pistorasian ostaisitte tällä hetkellä? Tarve olisi ohjelmoida pistorasia menemään virrattomaksi, kun mobiilireitin hukkaa nettiyhteyden. Mulla skripti jo seuraa sitä pingillä, mutta pelkkä reboot ei aina pelasta tilannetta, vaan reitittimestä pitää käydä nykäisemässä virtapiuha veks. Tämä on vähän hankalaa, jos on reissussa. Enkä reitittimeen viittis hommata jatkuvalla kululla toisen operaattorin liittymää failover tarkoitusta varten.
HA+pistorasia olisi varmaan kustannustehokas vaihtoehto?
 
Minkä Home Assistantin kanssa yhteensopivan pistorasian ostaisitte tällä hetkellä? Tarve olisi ohjelmoida pistorasia menemään virrattomaksi, kun mobiilireitin hukkaa nettiyhteyden. Mulla skripti jo seuraa sitä pingillä, mutta pelkkä reboot ei aina pelasta tilannetta, vaan reitittimestä pitää käydä nykäisemässä virtapiuha veks. Tämä on vähän hankalaa, jos on reissussa. Enkä reitittimeen viittis hommata jatkuvalla kululla toisen operaattorin liittymää failover tarkoitusta varten.
HA+pistorasia olisi varmaan kustannustehokas vaihtoehto?
Itselläni on tällainen vastaavantyyppisessä käytössä. Ei tarvitse edes HA:ta, vaan koska plugissa on tasmota, niin sen voi hoitaa sillä.

 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 277
Viestejä
4 507 685
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom