Mikä mahtaisi olla halvin tapa saada Ufoxin ilmankostuttimiin automaatiota?
Jos saisi esim sammumaan automaattisesti, kun sähköhinta tai ilmankosteus ylittää asetetun rajan.
Ikean älypistorasiat näyttivätkin ainakin edullisilta, mutta saako niillä tehtyä mitään fiksua?
Tää kysymys on ihan kuin minulle tehty, koska sama use-case tuli itselle mieleen 3-4 vuotta sitten ja siitä ajauduin Home Assistantin kaninkoloon..
Automaatio onnistuu juurikin älypistorasialla JA kosteusmittarilla, mutta itse äly pitää rakentaa vielä erikseen. Home Assistant pyörii tyypillisesti Raspberryssä / vanhalla läppärillä / mini-pc:llä ja se kuuntelee kosteusmittaria (tavallisesti bluetooth, Aliexpressistä 3-4e) ja säätää pistorasiaa (wifi tai zigbee, Ikea on zigbee ja vaatii siis zigbee tukiaseman) asettamiesi raja-arvojen mukaan. Itse automaatio voi olla HA:n valmis
Generic Hygrostat tai sen voi laatia itse hyvinkin helposti.
Jos välttämättä et halua Home Assistanttia 24/7 kotiisi / lähiverkkoosi pyörimään, niin
ESP Home saattaisi olla kevytversio. Ikean pistorasia ei tähän kelpaa, mutta ehkä maailmalta löytyy wifi-pistoriasia, johon saisi ESP home käyttöjärjestelmän sisään JA wifi-kosteusmittari johon myös ESP-home (ehkä kaupallinen tai DIY esp32 kortista ja kosteussensorista, yhteensä 5-6€). Nämä kaksi laitetta voivat jutella keskenään ja automaatiota pyörittävä koodi asuu pistorasiassa. Itsellä ei tällaisesta asennuksesta ole kokemusta, ESP home laitteita kyllä on käytössä, mutta kaikki niiden viestintä kulkee minulle HA:n läpi.
Kolmas vaihtoehto on tukeutua pilvipalveluihin, eli "äly" tulisi Google Homesta tai Amazon Alexalta. Tähän tarvittaisiin todennäköisesti wifi pistorasia (pääsee itsenäisesti pilveen) ja wifi kosteusmittari (sama syy) ja näiden pitäisi olla yhteensopivia halutun pilven kanssa.
Pohdintaa: en ole käytellyt moneen vuoteen Ikean omaa älykotijärjestelmää. Onko heillä kosteussensoreita ja voiko ikean appissa tehdä kosteuteen liittyviä automaatioita? Veikkaan että ei, mutta ei täysin mahdotontakaan.
Lisää pohdintaa: haluatko hypätä kaninkoloon?