Kotiautomaatio

njs

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 242
Voit aina ohjata Shellyllä toista relettä/kontaktoria, joka kestää kuormaa paremmin.

Esim:

Ok, tuo pitäisi saada ulos rasiaan, haittaako että on tuollainen DIN-kiskoon asennettava?
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 859
Löytyykö vaihtoehtoja Shelly Plus 1PM releelle mikä kestäisi 16A jatkuvaa virtaa? Shelly ilmeisesti kuumenee aikalailla. Pitäisi siis ohjata 1-vaihe latauksen pistorasiaa, virtamittausta en tarvitse.
Shellyssä on sisällä sellainen pienoisrele ja se ei ole oikein paras mahdollisen katkomaan isoa kuormaa varsinkaan kuorma päällä. Ison kuorman katkominen on kontaktorin hommia.

Itsellä käynyt mielessä, josko päivittäisi autojen lämmityksen. Nyt on digitaalinen viikkoajastinkello keskuksessa. 16A sulakkeen takana ja virtaa menee varmaan lähemmäs se, kun kaksi autoa roikan päässä. Shellyja on ennestään, niin ilman muuta Shelly ja joku tuollainen kontaktori ajastinkellon tilalle. No toimii se kellokin, mutta kikkailua pitää olla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Myöskään shellyn kontaktapinnat ei kestä 16A virtaa. Itse pelottaa jo 10A virroilla noi onnettomat ruuviterminaalit.
Broidilla suli yksi 1PM kun oli vuoden alle 10A virralla lattialämmön ohjauksessa. Onneksi ei talo palanut...
 
Liittynyt
11.12.2021
Viestejä
480
Myöskään shellyn kontaktapinnat ei kestä 16A virtaa. Itse pelottaa jo 10A virroilla noi onnettomat ruuviterminaalit.
Broidilla suli yksi 1PM kun oli vuoden alle 10A virralla lattialämmön ohjauksessa. Onneksi ei talo palanut...
Ehdottomasti erillinen rele/kontaktori ohjaamaan tuon kokoisia virtoja. On myöskin helpompi löytää varaosana se perus rele/kontaktori, kun autonlämmityksestä (tms) se hajoaa sunnuntai-iltana.
 
  • Tykkää
Reactions: B12

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 859
Minulla on Shelly plus 1 pm kylppärin lattialämmityksessä ~5A virralla. Paljoa sen yli en kyllä laittaisi. Ilmalämpöpumput ottavat sulatuksessa muutaman minuutin max 1,5kW ja niissä plus 1 pm mittaamassa virtaa kärjet kiinni.

Shellyllä on mielenkiintoinen uutuus pelkkään virran mittaamiseen esim juuri noille pumpuille, joiden virtaa ei katkota ikinä releellä.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
593
Löytyykö tällaista valmiina, joka lähettäisi tiedon suoraan BT:lla tai Wifin kautta?
Pikaisella googletuksella esim. tuolta. Tarkempaa tietoa/kokemusta ei ole. Ainakin tuossa on etuna oma näyttö, Niben lämpötilatiedot pitää kaivella näytöstä tai Appin kautta.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
124
Itsellä käytössä 5kpl Sonoffin SNZB-02 lämpötila-antureita. Niistä kaksi on nyt "hajonnut" alle vuoden ikäisenä.
Käytössä HA, jossa Z2M. Anturit toimivat hetken, kun ne resetoi ja asentaa uudelleen ja raportoivat lämpötilat ihan oikein.
Muutaman tunnin päästä kummatkin tippuvat pois verkosta, eikä auta kuin resetoida uudelleen. Toinen on jääkaapissa ja toinen on ulkona. Yksi näistä antureista on pakastimessa ja sen kanssa ei ole mitään ongelmia, toki tähän olen tehnyt "paristomodauksen".
Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa noiden antureiden kanssa?
 
Liittynyt
22.08.2017
Viestejä
629
HA asentaminen suunnitteilla. Kuinka järkevintä liittää ruuvitagit?

Ruuvitag Gatewaylle näyttäisi löytyvän suoraan integraatio. Onko kuitenkin turha laite, jos ei ole tarkoitus käyttää heidän pilvipalveluitaan? ESP32 taitaa olla toinen vaihtoehto, (löytyy ilmeisesti myös Ruuvi Gatewayn sisältä)

Ruuvi Gatewayssä voisi olettaa kantaman olevan kunnossa, kuinka ESP32 hoitaa homman 2-kerroksisessa rivarissa? Tarvitaanko useampi purkki, kuinka luotettavuus?
Suosituksia ESP32 tarvikkeineen, jos se on järkevämpi ratkaisu.
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
589
Onko jollakin Niben vilp ja Niben äly patteritermostaatteja käytössä? Saadaanko tällä jotain käytännön synergiaetua aikaiseksi?
Niben vilpin asennus keväällä edessä öljylämmityksen tilalle, mutta nyt jo kaipaisi esim makuuhuoneen patterin säätöön vähän tarkkuutta. Etenkin vaimo kääntää aina termaria turhan reilulla kädellä ja aina mennään kuumasta kylmään ja toisinpäin.
-onko niin että Niben kanssa toimii vain heidän omat termarit, vai käykö siihen pariksi jonkun tietyn järjestelmän termarit?
-vai kannattaako vain ottaa joku halpa termari mikä näyttää asteet?
Kotona vähän philips hue lamppuja ja pari shellyn relettä, jos jotain synergioita miettii.
Suosituksia?
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 161
HA asentaminen suunnitteilla. Kuinka järkevintä liittää ruuvitagit?

Ruuvitag Gatewaylle näyttäisi löytyvän suoraan integraatio. Onko kuitenkin turha laite, jos ei ole tarkoitus käyttää heidän pilvipalveluitaan? ESP32 taitaa olla toinen vaihtoehto, (löytyy ilmeisesti myös Ruuvi Gatewayn sisältä)

Ruuvi Gatewayssä voisi olettaa kantaman olevan kunnossa, kuinka ESP32 hoitaa homman 2-kerroksisessa rivarissa? Tarvitaanko useampi purkki, kuinka luotettavuus?
Suosituksia ESP32 tarvikkeineen, jos se on järkevämpi ratkaisu.
Jos alusta mihin olet asentamassa löytyy Bluethooth, löytää HA ne suoraan (olettaen että kantama riittää).
Lisäksi HA:han on näitä erilaisia virityksiä joita on rävelletty ennen kuin HA alkoi tukemaan ruuvitageja:
GitHub - Hotzilla/ruuvicollector-to-homeassistant-mqtt: RuuviTag to HomeAssistant MQTT with auto-discovery
GitHub - balda/ruuvitag-discovery: Web interface to Discover RuuviTag Environmental Sensors and save measures to MQTT, InfluxDB, Graphite and Home Assistant

Kantama taas riippuu talon rakenteesta. Voip olla että esim raspberryn BT riittää kattamaan koko tönön, ja voip olla ettei riitäkkään.
Itsellä on ulkona ruuvitagi ikkunan laudalla/pellillä ja rasbperry yhden hirsiseinän ja yhden väliseinän takana. Silloin tällöin lukema jää saamatta tuosta ulko tagista, mutta pääsääntöisesti se kyllä toimii.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 262
Voiko Shelly Plus 1 kytkeä vanhoihin pihavaloihin, missä nolla ja suojamaa menee samassa johtimessa? Eli kuvan mukainen asennus, mutta ilman kytkintä.

Speksien mukaan ambient temperature -20 C ylöspäin, lakkaako tuo toimimasta 30 asteen pakkasessa vai miten käy?

E: ja toinen kysymys liittyen Shellyn pilvipalveluun. Onko tuo oikeasti niin surkea, ettei sieltä saa sähkön kulutuslukemia tunnin välein ulos, muuten kuin 24h ajalta? Jos laittaa ajaksi viikon tai kuukauden, niin kulutuslukemat on koko päivän ajalta.

1698145746531.png
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 302
Itsellä käytössä 5kpl Sonoffin SNZB-02 lämpötila-antureita. Niistä kaksi on nyt "hajonnut" alle vuoden ikäisenä.
Käytössä HA, jossa Z2M. Anturit toimivat hetken, kun ne resetoi ja asentaa uudelleen ja raportoivat lämpötilat ihan oikein.
Muutaman tunnin päästä kummatkin tippuvat pois verkosta, eikä auta kuin resetoida uudelleen. Toinen on jääkaapissa ja toinen on ulkona. Yksi näistä antureista on pakastimessa ja sen kanssa ei ole mitään ongelmia, toki tähän olen tehnyt "paristomodauksen".
Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa noiden antureiden kanssa?
Täälläkin nuo ovat toimineet ihan luotettavasti, mutta ei kestä kovin montaa väliseinää hubin ja sensorin väliin. Tippuvat joskus verkosta, mutta löytävät takaisin itse. Aeotecin SmartThings hubi käytössä. Nämähän on tarkoitettu sisätiloihin ja yli -10 asteen lämpöön, joten ulkona ja pakkasessa voi olla ongelmia. Jääkaapin ovi lienee liian paksu jos tippuilee? Tai sitten joku inferenssi siellä keittiössä voisi selittää, mikroaaltouuni?
 
Liittynyt
22.08.2017
Viestejä
629
Jos alusta mihin olet asentamassa löytyy Bluethooth, löytää HA ne suoraan (olettaen että kantama riittää).
Lisäksi HA:han on näitä erilaisia virityksiä joita on rävelletty ennen kuin HA alkoi tukemaan ruuvitageja:
GitHub - Hotzilla/ruuvicollector-to-homeassistant-mqtt: RuuviTag to HomeAssistant MQTT with auto-discovery
GitHub - balda/ruuvitag-discovery: Web interface to Discover RuuviTag Environmental Sensors and save measures to MQTT, InfluxDB, Graphite and Home Assistant

Kantama taas riippuu talon rakenteesta. Voip olla että esim raspberryn BT riittää kattamaan koko tönön, ja voip olla ettei riitäkkään.
Itsellä on ulkona ruuvitagi ikkunan laudalla/pellillä ja rasbperry yhden hirsiseinän ja yhden väliseinän takana. Silloin tällöin lukema jää saamatta tuosta ulko tagista, mutta pääsääntöisesti se kyllä toimii.
No tämähän taitaa onnistua paljon helpommin mitä oletin. Olen joskus vuosia sitten tutkinut hieman asiaa, silloin oli juurikin nuo ESP32 ja github viritelmät ainoa vaihtoehto.

Rautaa en ole vielä päättänyt, mutta PC raudalla mennään joka tapauksessa. Onko sitten docker, VM tai dedikoitu virtapihi NUC tms. selvinnee sitten kun vauhtiin päästään. Olen kuitenkin ymmärtänyt että bare metal olisi kaikista käyttäjäystävällisin ja toimivin ratkaisu? PC rautaan luulisi saavan jos jonkinlaista USB BT-antennia, joten rankarakenteisessa talossa luulisi kuuluvuuden riittävän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 822
Onko sitten docker, VM tai dedikoitu virtapihi NUC tms. selvinnee sitten kun vauhtiin päästään. Olen kuitenkin ymmärtänyt että bare metal olisi kaikista käyttäjäystävällisin ja toimivin ratkaisu? PC rautaan luulisi saavan jos jonkinlaista USB BT-antennia, joten rankarakenteisessa talossa luulisi kuuluvuuden riittävän.
Joskus nuo HA:n päivitykset hajottavat asioita joten sen takia olen pitänyt virtuaalikoneessa ajamista ainakin omassa käytössä mukavimpana vaihtoehtona kun voi ennen päivitysten asentamista klikata virtuaalinkoneen hallinnasta "snapshot" niin on helppo palata päivitystä edeltäneeseen tilanteeseen jos joku menee pieleen. Tämä tietty on vain oma mielipiteeni, jollain saattaa olla toisenlaisia perusteluita toisenlaiselle konfiguraatiolle. Toki VM:n kanssa joutuu vähän tekemään töitä jos paljon laitteita suoraan USBiin tökkii kiinni mutta äkkiä sen läpisyötön oppii konffaamaan.

Toki noita ongelmia esiintyi oikeastaan vain alkuaikoina kun asentelin aina heti sen kuun ensimmäisen päivityksen. Nykyään odottelen johonkin vähintään puolen kuun kieppeille ennen kuin asennan päivitykset niin yleensä kaikki pahimmat bugit on jo keritty korjailemaan.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 161
No tämähän taitaa onnistua paljon helpommin mitä oletin. Olen joskus vuosia sitten tutkinut hieman asiaa, silloin oli juurikin nuo ESP32 ja github viritelmät ainoa vaihtoehto.

Rautaa en ole vielä päättänyt, mutta PC raudalla mennään joka tapauksessa. Onko sitten docker, VM tai dedikoitu virtapihi NUC tms. selvinnee sitten kun vauhtiin päästään. Olen kuitenkin ymmärtänyt että bare metal olisi kaikista käyttäjäystävällisin ja toimivin ratkaisu? PC rautaan luulisi saavan jos jonkinlaista USB BT-antennia, joten rankarakenteisessa talossa luulisi kuuluvuuden riittävän.
Hetken aikaa pyöri HA SSF koneessa jossa oli sisäinen bt. Siinä ei oikein kuuluvuus riittänyt.
Jos löytyy toimiva BT adapteri, niin vinkkaa tänne. Itse en ole sellaista jaksanut edes etsiä, kun sitten tarvitsisi myös pitkän USB-jatkon. Saisin HA:n pyörimään serverille joka pyörii teknisessä tilassa, mutta se on sellaisessa bunkkerissa ettei sinne mikään BT kuulu. Mutta läpivientiputki olisi kyllä hyvään paikkaan jo valmiina. Pitäisi vain löytää toimiva BT adapteri ja luotettava USB-jatko (about 3-5m).
Ja toimivalla BT adapterilla tarkoitan sellaista joka on helpohko konffata (linuksin) VM:lle ja siinä on hyvä antenni. Vai kuuluvuus? No että sen avulla löytyy ruuvitagit ympäri taloa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 822
Hetken aikaa pyöri HA SSF koneessa jossa oli sisäinen bt. Siinä ei oikein kuuluvuus riittänyt.
Jos löytyy toimiva BT adapteri, niin vinkkaa tänne. Itse en ole sellaista jaksanut edes etsiä, kun sitten tarvitsisi myös pitkän USB-jatkon. Saisin HA:n pyörimään serverille joka pyörii teknisessä tilassa, mutta se on sellaisessa bunkkerissa ettei sinne mikään BT kuulu. Mutta läpivientiputki olisi kyllä hyvään paikkaan jo valmiina. Pitäisi vain löytää toimiva BT adapteri ja luotettava USB-jatko (about 3-5m).
Ja toimivalla BT adapterilla tarkoitan sellaista joka on helpohko konffata (linuksin) VM:lle ja siinä on hyvä antenni. Vai kuuluvuus? No että sen avulla löytyy ruuvitagit ympäri taloa.
Itselläni ei ole HA-serverissä bluetoothia ollenkaan ja RuuviTageille tein ihan Bluetooth Proxy -ESP32:n, ei tarvitse mitään muuta kuin itse ESP32:n ja sille powerin ja sen voi ohjelmoida suoraan selaimessa EspHomen sivuilla (ohjelmoinnin ajan USBilla tietokoneessa kiinni) ja kun Esphome on lisätty HA:han niin tuo BT-Proxy ilmaantuu sinne itsestään ja hetken kuluttua rupaa RuuviTagit ilmaantumaan löydettyjen laitteiden joukkoon. Ja tuo ESP32 siis juttelee wifillä HA:n kanssa.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
912
Joskus nuo HA:n päivitykset hajottavat asioita joten sen takia olen pitänyt virtuaalikoneessa ajamista ainakin omassa käytössä mukavimpana vaihtoehtona kun voi ennen päivitysten asentamista klikata virtuaalinkoneen hallinnasta "snapshot" niin on helppo palata päivitystä edeltäneeseen tilanteeseen jos joku menee pieleen.
Ihan yhtä iisiä ilman virtuaalikonetta.
Yleensäkin hyvä neuvo, että aina varmuuskopio ennen päivittämistä. Tuppaa kohtalaisen usein tänä päivänä jotain pientä hajoamaan, kun alkaa HA olemaan jo täynnä kaikenlaista integraatiota.
Kaikkein helpointa, kun ajastaa varmuuskopion menemään automaattisesti edes sen yhden kerran viikkoon (ja jonnekin muualle, kuin sille HA:n levylle), niin ei tarvii paljoa päätä vaivata, jos joku on solmussa päivityksen jälkeen.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 901
Ja toimivalla BT adapterilla tarkoitan sellaista joka on helpohko konffata (linuksin) VM:lle ja siinä on hyvä antenni. Vai kuuluvuus? No että sen avulla löytyy ruuvitagit ympäri taloa.
Eipä tuo BT enää nykyisin mitään konffaamista vaadi. HA:n sivuilla on lista toimivista tikuista jos varman päälle haluaa pelata. Itselläni on joku random 15e lisäantennillinen tikku Amazonista, joka ei ole listalla, mutta ihan heittämällä toimii. Alustana Intel NUC, jossa Proxmox ja HASSos vm.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 161
Itselläni ei ole HA-serverissä bluetoothia ollenkaan ja RuuviTageille tein ihan Bluetooth Proxy -ESP32:n, ei tarvitse mitään muuta kuin itse ESP32:n ja sille powerin ja sen voi ohjelmoida suoraan selaimessa EspHomen sivuilla (ohjelmoinnin ajan USBilla tietokoneessa kiinni) ja kun Esphome on lisätty HA:han niin tuo BT-Proxy ilmaantuu sinne itsestään ja hetken kuluttua rupaa RuuviTagit ilmaantumaan löydettyjen laitteiden joukkoon. Ja tuo ESP32 siis juttelee wifillä HA:n kanssa.
Joo, tuokin tosiaan yksi vaihtoehto. Hetken oli raspberry keräilemässä noita ruuveja ja heitti sitten mqtt:llä ne datat HA:lle. Toki siinä rasberry pyöri muutakin, mutta syystä X luovuin systeemistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 822
Ihan yhtä iisiä ilman virtuaalikonetta.
Yleensäkin hyvä neuvo, että aina varmuuskopio ennen päivittämistä. Tuppaa kohtalaisen usein tänä päivänä jotain pientä hajoamaan, kun alkaa HA olemaan jo täynnä kaikenlaista integraatiota.
Kaikkein helpointa, kun ajastaa varmuuskopion menemään automaattisesti edes sen yhden kerran viikkoon (ja jonnekin muualle, kuin sille HA:n levylle), niin ei tarvii paljoa päätä vaivata, jos joku on solmussa päivityksen jälkeen.
Muta tuossa tapauksessa joutuu pahimmassa tapauksessa asentelemaan koko HA:n uusiksi jos oikein jumiin menee, virtuaalikoneen kanssa snapshotista palauttaminen on about yksi klikkaus. Toki niinkuin mainitsin, minun mielipiteeni ei ole se ainoa oikea ja totuus, kukin tekee tyylillään eikä tuo HA:n palauttaminen ihan pelkälle raudallekaan iso homma ole. Itsellä kun on muitakin virtuaalikoneita niin HA meni näppärästi niiden kaveriksi.
 
Liittynyt
30.07.2023
Viestejä
10
Onko mahdollista ilman homeassistantia tai ruuvi bridgea saada yksi hue lamppu näyttämään vihreää kun ruuvitag saavuttaa tietyn lämpötilan? Löytyy google home, ruuvitag saunasta ja hue valot+bridge.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 417
Minulla on Shelly plus 1 pm kylppärin lattialämmityksessä ~5A virralla. Paljoa sen yli en kyllä laittaisi. Ilmalämpöpumput ottavat sulatuksessa muutaman minuutin max 1,5kW ja niissä plus 1 pm mittaamassa virtaa kärjet kiinni.

Shellyllä on mielenkiintoinen uutuus pelkkään virran mittaamiseen esim juuri noille pumpuille, joiden virtaa ei katkota ikinä releellä.
Kellään ollut noita pm minejä, kuumeneeko ne?
 
Liittynyt
20.08.2022
Viestejä
75
Moikka,

Osaako täällä kukaan sanoa, että toimiiko LIFX älyvalot FIBARO home center järjestelmän kautta?
Tarvisisi saada liiketunnistin sekä fyysinen himmennin LIFX valoille, vähän kuin Philips Hue

Minulla on myös Philips Hue, mutta niiden kanssa on aina jotain ongelmaa. LIFX kanssa ei ole ollut mitään ja jotain 4-5 vuotta pelannut näiden kanssa, mutta liiketunnistista ja fyysistä himmennintä tarvittaisiin.

Kaikki muu säätö menee siis LIFX ohjelmiston kautta.
Kaikki ideat yms otetaan vastaan.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
44
Jälkikasvu muuttaa omilleen. Ajattelin hankkia hänelle pari wifi-palovaroitinta. Itselläni on Netatmoa, mutta vasta hoksasin että Nedis tarjoaa sellaisia myös. Kumpi parempi?

edit: jotain muita merkkisuosituksia vastaanotetaan myös
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 558
Tosta Plus PM Ministä olis myös kyssäri niin voihan sitä käyttää 3 vaihe laitteen virrankulutuksen mittaukseen jos puhutaan vain vastuskuormasta?

Eli tyyliin liesi, varaaja, kiuas? Shelly 3EM on suht kallis ja tilaavievä ratkaisu virtamuuntajineen. Noi minit olis aika näppäriä...

e: En mä kyllä keksi miksi ei toimisi, jotta taidan tilata noita kassillisen kun kiinnostaa saada koko talon vehkeistä data talteen :geek:. Tai taidan kyllä odottaa blackfridaytä kun varmaan tule joku ale kuponki tjsp.
 
Viimeksi muokattu:

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 859
Tuo mini on ihan uutuus ja tuskin kovin monella vielä on saatikka kokemuksia.

Ei kai siinä mitään 3-vaiheen mittauksessakaan ole, kun laittaa oman minin jokaiselle vaiheelle ja nimeää ne sitten asianmukaisesti? Jossakin (shellyn apissa) sitten laskee ne yhteen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 969
Jälkikasvu muuttaa omilleen. Ajattelin hankkia hänelle pari wifi-palovaroitinta. Itselläni on Netatmoa, mutta vasta hoksasin että Nedis tarjoaa sellaisia myös. Kumpi parempi?

edit: jotain muita merkkisuosituksia vastaanotetaan myös
Shelly Plus Smoke on ihan pätevä kans
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 453
Muta tuossa tapauksessa joutuu pahimmassa tapauksessa asentelemaan koko HA:n uusiksi jos oikein jumiin menee, virtuaalikoneen kanssa snapshotista palauttaminen on about yksi klikkaus. Toki niinkuin mainitsin, minun mielipiteeni ei ole se ainoa oikea ja totuus, kukin tekee
Tämä.

Mä aattelin kans aluksi että toi virtuaalikoneena / kontissa ajaminen olis joku ekstraviritys, ja se toimis jotenkin natiivimmin jos vetää vaan HAOSina suoraan koneelle, mutta sitten tajusin että se tekee ihan saman virtuaalikonevirityksen sinne, mutta niin että sen supervisorin hallinta on hitosti hankalampaa kuin jos se olis omissa näpeissä. Jos joskus uskalla / inspiroidun tekemään tälle jotain niin siirrän tuon itsekin omalle virtuaalikoneelle tai konttiin.

Tavallaan haaveena olis että sais tuon koko virityksen täysin duplikoiduksi, eli jos koneesta pääsee savut ulos, niin voisi vaan vetäistä varmuuskopion mille vaan myllylle mikä kämpästä löytyy pyörimään. Ainoa ongelma tuossa on se, että Zigbee koordinaattorista tulee vähän sellainen single-point-of-failure... Mutta hetki sitten mulle selvis että tuon laite-id:nhän voi kopioida tikulta toiselle, jolloin ehkä olisi mahdollista pitää tikustakin tavallaan rautakopiota :hmm: Pitää selvitellä.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
912
Mikä nyt olisi sellainen tilanne, että menisi niin solmuun, ettei varmuuskopiopalautus nappia painamalla riitä?
Pahin skenaario taitaa olla se, että levy hajoaa ja silloin tilanne on sama sen virtuaalikoneen kanssakin.
Kaikkihan tosin on mahdollista, mutta en mä esim. Windowsiakaan ole kokonaan uudelleenasennellut sitten Millenium editionin.
Pro-userillahan löytyy se varalevykin laatikon pohjalta, jonka lyö hajonneen tilalle ja painaa napista varmuuskopion palautuksen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 969
Pro-userillahan löytyy se varalevykin laatikon pohjalta, jonka lyö hajonneen tilalle ja painaa napista varmuuskopion palautuksen.
Näin se pitää olla. Ihan yhtä tyhjän kanssa vaikka olisi 100 varmuuskopiota HA:sta, jos se käyttöjärjestelmälevy hajoaa. Joten siitä pitää ottaa ajoittain backupit, juurikin sellaiset että levy kiinni ja meno jatkuu, mikä tekee oikeastaan aika turhaksi ottaa mitään muita backupeja kun ei se palautus ole sen työläämpää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 822
Mikä nyt olisi sellainen tilanne, että menisi niin solmuun, ettei varmuuskopiopalautus nappia painamalla riitä?
Pahin skenaario taitaa olla se, että levy hajoaa ja silloin tilanne on sama sen virtuaalikoneen kanssakin.
Kaikkihan tosin on mahdollista, mutta en mä esim. Windowsiakaan ole kokonaan uudelleenasennellut sitten Millenium editionin.
Pro-userillahan löytyy se varalevykin laatikon pohjalta, jonka lyö hajonneen tilalle ja painaa napista varmuuskopion palautuksen.
Lähinnä jos päivitys saa koko HA:n niin jumiin ettei siihen suoraan saa backuppia tiputettua. Silloin joutuisi asentamaan HA:n uudestaan ja tiputtamaan backupatun konffin sinne takaisin. Tietty levyrikko on sitten oma stoorinsa.

Tosin, jos ei ihan huolettomasti päivitä heti kuun alussa sitä bugista versiota niin luultavasti kaikki menee vuosikaudet ihan putkeen. Itsellä ainakin loppui kaikki ongelmat siihen että jätin päivityksen aina loppukuuhun että pahimmat ongelmat oli keritty korjata, sen jälkeen ei ole tainnut tarvita palautella virtuaalikoneen snapshotista kertaakaan. Silloin joskus alkuaikoina kun päivitti aina heti kun oli joku päivitys niin sai vähintään parin kuukauden välein palautella snapshotista kun joku hajosi totaalisesti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
837
Tosta Plus PM Ministä olis myös kyssäri niin voihan sitä käyttää 3 vaihe laitteen virrankulutuksen mittaukseen jos puhutaan vain vastuskuormasta?

Eli tyyliin liesi, varaaja, kiuas? Shelly 3EM on suht kallis ja tilaavievä ratkaisu virtamuuntajineen. Noi minit olis aika näppäriä...

e: En mä kyllä keksi miksi ei toimisi, jotta taidan tilata noita kassillisen kun kiinnostaa saada koko talon vehkeistä data talteen :geek:. Tai taidan kyllä odottaa blackfridaytä kun varmaan tule joku ale kuponki tjsp.
Onhan siinä nimellisesti 16 A virrankesto, mutta en laittaisi. Ihan jo ne ruuviliittimet on semmoisia, että ei niihin mitään pitkäaikaista yli 500 W kuormaa arvaisi kyllä panna. Varaajan ja kiukaan kulutukset saat mitattua jännitemittaukselta termostaatin takaa, mutta senkään asennus ei toki ole maallikkotyö.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
885
Ostin näitä Aliexpressistä 4 kpl ja hyvin ainakin toistaiseksi tuntuu toimivan.
Perus tasmotaa, eli pitää vähän säätää jne. Ulkoinen olemus erittäin laadukas.
Sisuskaluista ei tietenkään osaa sanoa mitään.


 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 558
Onhan siinä nimellisesti 16 A virrankesto, mutta en laittaisi. Ihan jo ne ruuviliittimet on semmoisia, että ei niihin mitään pitkäaikaista yli 500 W kuormaa arvaisi kyllä panna. Varaajan ja kiukaan kulutukset saat mitattua jännitemittaukselta termostaatin takaa, mutta senkään asennus ei toki ole maallikkotyö.
Kyllä ruuviliitin on ihan ok ja itseasiassa parempi kontakti sillä tulee jos kunnolla ruuvattu kuin jousiviritteisellä wagolla. Ja tuossahan ei ole mitään mekaanista jotta en oikein näe syytä miksi ei kestäisi tai miksi tekisivät tuotteen mihin lätkästään 16A, mutta ei kestä sitä. Esim. vastaava Shelly Plus 1PM Mini missä rele on 8A tai shellyn plug s plus on 12A. Enkä nyt jaksa uskoa, että nämä on tyyliin kiinan paska tason heittoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 394
Tarvitseeko varaajaan tai kiukaaseen sen kummempaa mittausta, varsinkaan kaikkiin vaiheisiin? Kun se on päällä, niin se on päällä ja vakio teholla vie sähköä. Toki jotain tarvitaan kertomaan se, koska se on päällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 558
Tarvitseeko varaajaan tai kiukaaseen sen kummempaa mittausta, varsinkaan kaikkiin vaiheisiin? Kun se on päällä, niin se on päällä ja vakio teholla vie sähköä. Toki jotain tarvitaan kertomaan se, koska se on päällä.
Joku homeassistant varmaan mahdollistaisi näppärästi parempaa seurantaa vähemmillä palikoilla. Varaajasta saan jo käyntitiedon kun shelly ohjaa kontaktoria.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
885
Joku homeassistant varmaan mahdollistaisi näppärästi parempaa seurantaa vähemmillä palikoilla. Varaajasta saan jo käyntitiedon kun shelly ohjaa kontaktoria.
Ei välttämättä. Itselläni sama tilanne. Eli shelly ohjaa LVV kontaktoria, joten tiedon siitä että LVV:lle annetaan mahdollisuus lämmetä toki selviää sillä.
Se että jos LVV:n termari päättää pitää LVV:n lämmityksen pois päältä ei näy shellylle mitenkään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 969
Tuon takia laitoin itse jälkikäteen vielä 3EM:n sille. On se vaan kiva kun näkee tarkasti paljonko se LVV nyt sitten syö sähköä.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 948
Kiukaan lämmitystiedon saa otettua kosketintietona sieltä kiukaan pudotukselta. Se että kiukaalle menee sähkö ei tarkoita että se lämmittäisi, sama juttu varaajan kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Liittynyt
03.09.2017
Viestejä
53
Hetken aikaa pyöri HA SSF koneessa jossa oli sisäinen bt. Siinä ei oikein kuuluvuus riittänyt.
Jos löytyy toimiva BT adapteri, niin vinkkaa tänne. Itse en ole sellaista jaksanut edes etsiä, kun sitten tarvitsisi myös pitkän USB-jatkon. Saisin HA:n pyörimään serverille joka pyörii teknisessä tilassa, mutta se on sellaisessa bunkkerissa ettei sinne mikään BT kuulu. Mutta läpivientiputki olisi kyllä hyvään paikkaan jo valmiina. Pitäisi vain löytää toimiva BT adapteri ja luotettava USB-jatko (about 3-5m).
Ja toimivalla BT adapterilla tarkoitan sellaista joka on helpohko konffata (linuksin) VM:lle ja siinä on hyvä antenni. Vai kuuluvuus? No että sen avulla löytyy ruuvitagit ympäri taloa.
BT moukulasta en osaa sanoa, mutta aktiivisen USB-jatkon kannalla ehkä olisin 3m etäisyyksistä eteenpäin.

Esimerkiksi tollanen jos usb2 riittää(samanlainen, mutta 5m aktiivinen oli verkkokaupalla 20e), kannattaa vaan muistaa, että ottaa sopivan mittaisen ettei tarvii vyyhdille vetää, saattavat ottaa myös silloin häiriöö:

 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 969
Jos löytyy muutenkin ruuvitageja ympäri taloa niin aivan järjetöntä viedä jonkun jatkojohdon kanssa eri paikkaan sitä bt-adapteria. Sehän kantama on sitten toisaalta pois, ellet laita kahta tai useampaa bt-adapteria siihen SSF-koneeseen, mikä menee vieläkin hölmömmäksi. Voit tehdä jatkojohtoverkkoa tai sitten tehdä asian fiksusti

Onko teknisessä tilassa wifi? Jos on, laita sinne jokin gen2 wifi-shelly tai esp32:n esphomellä (diy-vaihtoehto, alkaen tyyliin 5€kpl plus usb-virtalähde). Toimii bt-proxynä. Näitä voit ripotella kaikkialle mihin tarvii Bluetooth kantamaa

Onko teknisessä tilassa ethernet? Jos on, sama kuin edelliseen, mutta ethernetillä varustettu esp32 tai shelly. Olimex ESP32-gateway tai WT32-ETH01 (15€ alilta). Tai jos on muutenkin tarvetta mittailla vaikka sähkönkulutusta niin niin esim joku Em3 pro toimii bluetooth->ethernet proxynä HA:lle

Ja ei tarvii välttämättä hommata minkäänlaista BT-adapteria kiinni itse serveriin. (esim itelläkään ei ole), käytä sekin €€€ proxynä toimivaan laitteeseen jonka voit sijoittaa vapaammin mihin haluat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
837
Kyllä ruuviliitin on ihan ok ja itseasiassa parempi kontakti sillä tulee jos kunnolla ruuvattu kuin jousiviritteisellä wagolla. Ja tuossahan ei ole mitään mekaanista jotta en oikein näe syytä miksi ei kestäisi tai miksi tekisivät tuotteen mihin lätkästään 16A, mutta ei kestä sitä. Esim. vastaava Shelly Plus 1PM Mini missä rele on 8A tai shellyn plug s plus on 12A. Enkä nyt jaksa uskoa, että nämä on tyyliin kiinan paska tason heittoja.
Ruuviliitin sinänsä toki on hyvä asia. Mutta kun nuo Shellyn ruuviliittimet ovat semmoista kokoluokkaa mihin on yleensä tapana kytkeä vain signaalijohtoja, ei tehosiirtoa. Vertaapa mihin vaan "oikeaan" sähkökalusteeseen. Wagon liittimet kyllä kestävät jatkuvasti nimellisvirtansa, ei niissä mitään tunnettua heikkoutta ole.

Jokaisessa suko-rasiassa ja jatkojohdossakin on valettuna 16 A merkintä, mutta ei se sitä tarkoita, että ne jatkuvassa käytössä sitä kestäisivät kovin pitkään.

Kiukaan lämmitystiedon saa otettua kosketintietona sieltä kiukaan pudotukselta. Se että kiukaalle menee sähkö ei tarkoita että se lämmittäisi, sama juttu varaajan kanssa.
... paitsi niissä kiukaissa, joissa pudotus on aktiivinen aina kun kiuas on "päällä", eikä vain silloin kun vastuksille menee sähköä. Uusissa kiukaissa on alle minuutin PWM-sykliä jo vastuksille entisaikojen minuuttien mekaanisten termostaattien sijaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 558
Ruuviliitin sinänsä toki on hyvä asia. Mutta kun nuo Shellyn ruuviliittimet ovat semmoista kokoluokkaa mihin on yleensä tapana kytkeä vain signaalijohtoja, ei tehosiirtoa. Vertaapa mihin vaan "oikeaan" sähkökalusteeseen. Wagon liittimet kyllä kestävät jatkuvasti nimellisvirtansa, ei niissä mitään tunnettua heikkoutta ole.

Jokaisessa suko-rasiassa ja jatkojohdossakin on valettuna 16 A merkintä, mutta ei se sitä tarkoita, että ne jatkuvassa käytössä sitä kestäisivät kovin pitkään.
G1 tilaluokitteluissa meillä ei saa käyttää jousiliittimiä, koska ne ei välttämättä läpäise 10A 5s testiä joko heti tai viimeistään ajan myötä kun jousi väsyy.

Sanoisin, että samankokoisia ovat ruuvi liittimet näissä:



Toki noi nyt mitään piippuliitin tasoa ole, mutta eiköhän kestä sen mitä ilmoitettu. Varaaja ja kiuas, uuni jne. ei ole jatkuvasti päällä. Varaaja ehkä parhaimmillaan voisi olla 3h jos on päässyt kovin kylmäksi.

Ja nää nyt ei ole tietääkseni China Export vehkeitä jolloin ei välttämättä edes 230V kanssa viitsisi touhuta. En näe oikein mitään oikeaa ongelmaa tässä... Jos Shellyjen ruuviliittimet tai yleinen kestävyys olisi joku suuri ongelma niin netti olisi täynnä juttua niistä ja puljun tarina jäisi hyvin lyhyeksi...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Noihin shellyn ruuviterminaaleihin ei mene kaapelia kuin ehkä 3-4mm. Eli auttamatta liian vähän 16A virralle.
Kuten jo aikaisemmin kirjoitin niin veljellä suli 1pm kun oli lattialämpöohjauksessa noin vuoden. Ruuviterminaalit siis suli kun tehoa oli n. 2kw vaihtelevasti.

En ikinä itse laittais kiukaaseen tai LVV:hen noin pienillä kontakteilla olevaa mittaria! Niissä kun se virran kulutus voi olla vaikka 60min putkeen maksimilla! Tai jopa pidempään.

Vaikka se 3em on kalliimpi niin se on kyllä paljon paljon turvallisempi. Virtaa ei ajeta minkään kontaktin läpi vaan virta mitataan Hal antureilla kaapelin ympäriltä.
Halpa kotivakuutus siis!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 558
Noihin shellyn ruuviterminaaleihin ei mene kaapelia kuin ehkä 3-4mm. Eli auttamatta liian vähän 16A virralle.
Kuten jo aikaisemmin kirjoitin niin veljellä suli 1pm kun oli lattialämpöohjauksessa noin vuoden. Ruuviterminaalit siis suli kun tehoa oli n. 2kw vaihtelevasti.

En ikinä itse laittais kiukaaseen tai LVV:hen noin pienillä kontakteilla olevaa mittaria! Niissä kun se virran kulutus voi olla vaikka 60min putkeen maksimilla! Tai jopa pidempään.

Vaikka se 3em on kalliimpi niin se on kyllä paljon paljon turvallisempi. Virtaa ei ajeta minkään kontaktin läpi vaan virta mitataan Hal antureilla kaapelin ympäriltä.
Halpa kotivakuutus siis!
Ihan hyvä kuulla välillä negaakin noista Shellyistä. Tohon veljesi keissiin. Eikös sen pitäisi sammuttaa itse itsensä jos ylikuumenee? Mulla ainakin Plus1PM mikä ohjaa porealtaan lämmitysvastusta lähettää välillä overheting sähköpostin ja on sammuttanut itse itsensä (ohjaus elektroniikka boxissa ja altaan sisällä missä kuuma, pitäs varmaan siirtää altaan ulkopuolelle)... Toki tossa Plus PM Minissä ei ole tollasta mahdollisuutta kun ei kärkiä...

Voisin ihan yleisestä mielenkiinnosta laittaa tollasen Plus PM Minin jonkun kuorman syötöön, jakorasiaan ja vaikka jotain eristettä vielä ympärille ja kahtella mitä lämpökamera sanoo jahka sitä on paistellut X aikaa täydellä kuormalla.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
912
Noihin shellyn ruuviterminaaleihin ei mene kaapelia kuin ehkä 3-4mm. Eli auttamatta liian vähän 16A virralle.
Oliko monisäikeistä johtoa? Mä näen ongelman noissa pienissä ruuviterminaaleissa nimenomaan säikeisten johtojen kanssa, koska siitä tulee helposti huono liitos. Kannattaisi muutenkin käyttää säikeisissä johdoissa aina pääteholkkeja.
 
Liittynyt
23.10.2018
Viestejä
591
Eipä se kontakti siitä mihinkään muutu vaikka sitä kuparia olisi 20mm sielä shellyn sisällä. Se riittää että sitä on sen ruuvin verran sielä ja vähän päälle.

Sekin on kyllä varma, että tuo itse terminaali kestää kyllä 16A mukisematta, se on se rele ja sen kärjet mitkä sielä koville joutuu, jos siellä on monta kilowattia kuormaa perässä.

Sitä en kiellä, etteikö nuo terminaalit saisi olla pykälää jämerämpää tekoa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 058
Onkos nyt niin, että Hue siltaan yhdistetyt hue switchit painikevalintoineen eivät periydy Home Assistantissa kontrolloitavaksi laitteksi. Lisäsin juuri Huen Home Assistantiin ja switchit löytyvät listalta, mutta niiden painikkeita ei voi "painaa".
Ohjeituksissa viitataa automaatiosääntöjen tekoon, mutta tälle ei tarvetta kun painikkeet tekevät tällä hetkellä juuri sen mitä pitääkin. Nyt pitäisi vain saada virtuaalisesti painettua niitä Hue Switchien painkkeita. Onko tämä mahdollista?

Tässä miltä switchin sivu näyttää:

1698741674031.png


ja tässä taas esimerkki miltä hue valogroupin sivu näyttää:
1698741725508.png


Ja nyt etsitään näitä "Controls" nappeja myös tuohon kytkimelle.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 901
Onkos nyt niin, että Hue siltaan yhdistetyt hue switchit painikevalintoineen eivät periydy Home Assistantissa kontrolloitavaksi laitteksi. Lisäsin juuri Huen Home Assistantiin ja switchit löytyvät listalta, mutta niiden painikkeita ei voi "painaa".
Ohjeituksissa viitataa automaatiosääntöjen tekoon, mutta tälle ei tarvetta kun painikkeet tekevät tällä hetkellä juuri sen mitä pitääkin. Nyt pitäisi vain saada virtuaalisesti painettua niitä Hue Switchien painkkeita. Onko tämä mahdollista?

Tässä miltä switchin sivu näyttää:



ja tässä taas esimerkki miltä hue valogroupin sivu näyttää:


Ja nyt etsitään näitä "Controls" nappeja myös tuohon kytkimelle.
Kytkimet parittuu kaiketi suoraan lamppujen kanssa mm. siksi että komennot menisi perille mahdollisimman nopeasti. Ei tuohon varmaan muu auta kuin tehdä käsin tarvittavat automaatiot mitkä tekee saman kuin kytkinten painaminen.

En tiedä onko Huessa mahdollista parittaa kytkin pelkästään hubin kanssa. Kolmannen osapuolen koordinaattorien kanssa tuo onnistuu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 726
Viestejä
4 320 363
Jäsenet
72 097
Uusin jäsen
NakkiKeitto123

Hinta.fi

Ylös Bottom