Kotiautomaatio

Entäs voiko shelly1llä toteuttaa valojen ohjausta siten, että seinässä olevat nappulat toimisivat edelleen ihan normaalisti? Vai onko se sitten joku kompromissi, että kytin pitää olla aina päällä tai jotain muuta vastaavaa?
Kyseessä siis perinteinen päälle/pois kytkin, joka laittaa kattovalon päälle.

Ei ole omaa tietoa mutta aiemmin ketjussa nimimerkki @Paladine vastasi näin:

Shellyn hienous piilee siinä että voit ihan itse valita mitä se katkaisija tekee. on/off tai toggle, tai jotain muuta mitä nyt en muista. Virta kuitenkin kulkee Shellylle koko ajan, eli vaikka katkaisija olisi off-tilassa, niin saat Shellyn appilla (tai vaikka Home Assistantilla) silti säätää valoja päälle/pois miten haluat.
 
Otinpa kuvan suoraan liiketunnistimen edestä siihen suuntaan minne se osoittaa. Sepä tässä onkin kun tuossa ei pitäisi olla mitään mistä pitäisi tulla virhetunnistuksia. Ei ole ikkunaa, ei ole ilmanvaihtoräppänöitä, ulko-ovikin on reilu 10 vuotta vanha eikä ilmaa vuoda mistään raosta. Tuossa on siis peilikaappi (joka ei sekään heijasta mistään liikettä, kuvassa näkyy se minkä liiketunnistinkin näkee eli vastapäisen seinän). On kyllä hyvin mystinen juttu. Autotallin liiketunnistimien satunnaiset päällemenot ajattelin itsekin johtuvan jostain hämähäkistä tai yöperhosesta tms mutta täällä sisällä ei pitäisi mitään hyönteishotelliakaan olla :)
20220906_114311.jpg
Siitä voisi lähteä liikkeelle, että pistät anturin seuraavaksi vaikka jonkun laatikon tai kaapin sisään ja seuraat tuleeko vieläkin hälytyksiä.

Ei noiden pitäisi mistään lattialämmityksistä triggeröityä, se lämpötilanmuutos on kuitenkin niin hidas. Meillä on joka paikassa lattialämmitys, eikä nuo anturit reagoi edes siihen, että aurinko paistaa tummalle lattialle tms.
 
Siitä voisi lähteä liikkeelle, että pistät anturin seuraavaksi vaikka jonkun laatikon tai kaapin sisään ja seuraat tuleeko vieläkin hälytyksiä.

Ei noiden pitäisi mistään lattialämmityksistä triggeröityä, se lämpötilanmuutos on kuitenkin niin hidas. Meillä on joka paikassa lattialämmitys, eikä nuo anturit reagoi edes siihen, että aurinko paistaa tummalle lattialle tms.
Teippaa vaikka jonkun pahvin siihen ilmaisimen linssin eteen niin että se ei pääse liikkumaan eikä ilmaisin enää näe mitään. Jos vieläkin tulee mystisiä liipaisuja niin ilmaisimessa on vikaa tai lähellä on joku vahva häiriölähde (joka kuitenkin kotioloissa on epätodennäköistä). Tietty en ole noihin IKEAn liiketunnistimiin tutustunut kuinka herkkiä ne ovat ulkopuolisille häiriöille mutta luulisi ettei ne kovin herkkiä ole esim millekään vieressä kulkevalle sähköjohdolle jossa mahdollisesti välillä kulkee sähkö ja välillä ei. Toki, itse olen juuri IKEA Trådfri gatewaystä hankkiutumassa eroon kun tuo IKEAn oma systeemi sekoilee itselläni joskus HA:n kanssa, tosin lähinnä hukkaamalla laitteita tai useamman valon ryhmät menevät epäsynkkaan.

Yleensä PIR-ilmaisimen ei pitäisi olla kovin herkkiä lattialämmölle mutta jos se on kovin lämpimällä ja kovin pinnassa niin lämpötilanvaihtelut saattavat aiheuttaa hälytyksiä. Yleensä kuitenkin lämmitettävää massaa on sen verran että ei reagoi.

Tietty yksi juttu olisi koittaa siirtää ilmaisinta esimerkiksi johonkin toiseen paikkaan tuota tilaa. Tuon kuvan perusteella olisin itse ehkä laittanut ilmaisimen toiseen paikkaan mutta kun ei tiedä kaikkia muita ympäröiviä tekijöitä niin paha sanoa. Yleisesti siis liiketunnistimet laitetaan katsomaan esim eteistiloissa asuntoon sisäänpäin, eli ilmaisin ei katso suoraan ovea vaan on mieluummin oven vieressä katsomassa sisäänpäin niin että ovesta kulkija kulkee ilmaisimen keilan ohi. Toki tuohon sijoitukseen vaikuttaa lukuisat muutkin asiat joten pelkän kuvan perusteella ei voi oikein sanoa tarkemmin.
 
Ei ole omaa tietoa mutta aiemmin ketjussa nimimerkki @Paladine vastasi näin:
Omalla kohdalla totesin että oli helpompi vaihtaa kytkimet painonapeiksi. Tämä ihan sillä kun valo oli ohjattu ohjelmasta päälle, niin kytkin piti ensin kääntää päälle ja sitten sammuttaa jos halusi valon pois päältä kytkimellä.

Toki tuolle shellylle olisi varmaan voinut vaihtaa sen että aina painikkeen tilamuutos vaihtaa lampun tilaa, mutta en itse halunnut että kun kytkin ns. väärinpäin kun valo ei pala.
 
Yleensä kuitenkin lämmitettävää massaa on sen verran että ei reagoi.
Pintalämpötilanhan ei tarvitse liikahtaa vielä mihinkään, mutta kun lämmityselementti alkaa säteillä lämpöä (lähettää IR-säteilyä), se näkyy äkillisenä muutoksena PIR-liikesensorille. Ja nämähän eivät paristo/akkukäyttöisinä ole mitään älyvehkeitä, koska virrankulutus on minimoitu. Hälytystrigger voi sinänsä mennä nopeasti ohi, mutta se voi olla jo liian myöhäistä, jos hälytysviesti on jo lähtenyt, jollei sitä voi parametroinnilla parantaa. PIR liikesensori = kohdistuvan IR-säteilyn muutoksiin reagoiva sensori.

Täällä myös varoituksia sensoriin kohdistuvan auringonvalon aiheuttamista ongelmista: Multisensor 6 used outdoors (Motion Sensor)
 
Pintalämpötilanhan ei tarvitse liikahtaa vielä mihinkään, mutta kun lämmityselementti alkaa säteillä lämpöä (lähettää IR-säteilyä), se näkyy äkillisenä muutoksena PIR-liikesensorille. Ja nämähän eivät paristo/akkukäyttöisinä ole mitään älyvehkeitä, koska virrankulutus on minimoitu. Hälytystrigger voi sinänsä mennä nopeasti ohi, mutta se voi olla jo liian myöhäistä, jos hälytysviesti on jo lähtenyt, jollei sitä voi parametroinnilla parantaa. PIR liikesensori = kohdistuvan IR-säteilyn muutoksiin reagoiva sensori.

Täällä myös varoituksia sensoriin kohdistuvan auringonvalon aiheuttamista ongelmista: Multisensor 6 used outdoors (Motion Sensor)
IR-säteily ei kyllä mene läpi mistään rakenteista, joten ei se lämmityselementin säteily voi sitä sensoria laukaista. Ainoa selitys voisi olla, että se reagoi johonkin muuhun elektromagneettiseen säteilyyn mitä se lämmityksen päälle/pois -kytkentä aiheuttaa, mutta sitten voidaan kyllä puhua jo viallisesta sensorista.
 
Omalla kohdalla totesin että oli helpompi vaihtaa kytkimet painonapeiksi. Tämä ihan sillä kun valo oli ohjattu ohjelmasta päälle, niin kytkin piti ensin kääntää päälle ja sitten sammuttaa jos halusi valon pois päältä kytkimellä.

Toki tuolle shellylle olisi varmaan voinut vaihtaa sen että aina painikkeen tilamuutos vaihtaa lampun tilaa, mutta en itse halunnut että kun kytkin ns. väärinpäin kun valo ei pala.
Kieltämättä tuo oli itselläkin vähän häiritsevää, mutta loppujen lopuksi nuo Shellyt tulivat itselle sellaisiin paikkoihin että lopulta kytkimet menivät peitelevyn taakse: joko liiketunnistimet hoitavat valon sytytyksen / sammutuksen (eli kytkevät Shellyä päälle/pois) tai sitten ne alkuperäiset kytkimet olivat jotenkin niin hölmössä paikassa että korvasin ne älynapeilla jotka sijoitin paremmille paikoille :)
 
Teippaa vaikka jonkun pahvin siihen ilmaisimen linssin eteen niin että se ei pääse liikkumaan eikä ilmaisin enää näe mitään. Jos vieläkin tulee mystisiä liipaisuja niin ilmaisimessa on vikaa tai lähellä on joku vahva häiriölähde (joka kuitenkin kotioloissa on epätodennäköistä). Tietty en ole noihin IKEAn liiketunnistimiin tutustunut kuinka herkkiä ne ovat ulkopuolisille häiriöille mutta luulisi ettei ne kovin herkkiä ole esim millekään vieressä kulkevalle sähköjohdolle jossa mahdollisesti välillä kulkee sähkö ja välillä ei. Toki, itse olen juuri IKEA Trådfri gatewaystä hankkiutumassa eroon kun tuo IKEAn oma systeemi sekoilee itselläni joskus HA:n kanssa, tosin lähinnä hukkaamalla laitteita tai useamman valon ryhmät menevät epäsynkkaan.
Tuo teippaus onkin hyvä idea, pitääkin illalla tehdä se ja katsoa aamulla mikä tilanne. Mutta tässä päivällä vessassa taas ei valo syttynyt Ikean liiketunnistimesta sitten millään vaikka miten tanssin sen liiketunnistimen edessä (eikä kyse ollut siitä että olisi ollut äskettäin päällä). Laitoin HA:sta käsin valot päälle - ja sitten taas valo sammui automaation mukaan ja nyt äsken taas syttyi liikkeestä ihan ok. Siksi epäilin että Home Assistantissa olisi jokin bugi tullut (tai Deconziin) viime aikoina kun kyllä nuo nyt aiemmin ovat melko luotettavasti toimineet.
Tietty yksi juttu olisi koittaa siirtää ilmaisinta esimerkiksi johonkin toiseen paikkaan tuota tilaa. Tuon kuvan perusteella olisin itse ehkä laittanut ilmaisimen toiseen paikkaan mutta kun ei tiedä kaikkia muita ympäröiviä tekijöitä niin paha sanoa. Yleisesti siis liiketunnistimet laitetaan katsomaan esim eteistiloissa asuntoon sisäänpäin, eli ilmaisin ei katso suoraan ovea vaan on mieluummin oven vieressä katsomassa sisäänpäin niin että ovesta kulkija kulkee ilmaisimen keilan ohi. Toki tuohon sijoitukseen vaikuttaa lukuisat muutkin asiat joten pelkän kuvan perusteella ei voi oikein sanoa tarkemmin.
Joo, tässä nimenomaan se pitää olla noinpäin siksi, että jos katsoisi asuntoon sisällepäin, se sytyttäisi valon kun kuljetaan tuosta ohi esim. vessaan. Ja tuo on vähän pimeä paikka etenkin kun tulee kirkkaana päivänä ulkoa sisälle, joten tuolla asemoinnilla valo syttyy heti kun ulko-ovi avataan. Sisällä taas näkee kyllä astua tuohon tuulikaappiin kenkiä jalkaan laittamaan, valo syttyy aika heti.
 
Hiton androidit kun on viivettä kännyhälyytyksissä. itselläni shellyn ovi sensori ja laittanu että hälyyttää jos avautuu yöllä. välillä kun käyn katin heittämässä pihalle tai sisää niin 5minan päästä vasta pingaa puhelimeen se. Pitäs säätää jotain virranhallinta juttuja enemmän vaikka olen jo mielestäni säätänyt ne. Tai sitten ovi sensorissa kestää herätä.
 
Yritin local tuya saada pelaamaan aikaisemmin mutta ei sekään kovin suoraviivainen ollut.

Mulla on suurin osa HA virityksistä ESPHomessa ja näissä ESPHome valmiiksi sisässä. Tosi helppo ottaa käyttöön. Muutaman kk ollut nyt ensimmäiset käytössä ilman ongelmia ja tilasin just muutaman plugin lisää.

Ihan hyviä mutta vähä outo virran kestävyys.
  • Current:16A(Max)
  • Power rating:2200W
No eipä noissa kun shellyn plugi on 2500wattia ja 12A. Nettisivulla lukee 10A mutta paketin kyljessä 12A... Tällä hetkellä nediksen älypistokkeen päässä lämminvesivaraaja joka on vaan yöllä päällä. Ennen oli simppeli kellokytkin mutta nytte laitoin älyplugin että seuraa kulutusta.
 
Ihan hyviä mutta vähä outo virran kestävyys.
  • Current:16A(Max)
  • Power rating:2200W
No eipä noissa kun shellyn plugi on 2500wattia ja 12A. Nettisivulla lukee 10A mutta paketin kyljessä 12A... Tällä hetkellä nediksen älypistokkeen päässä lämminvesivaraaja joka on vaan yöllä päällä. Ennen oli simppeli kellokytkin mutta nytte laitoin älyplugin että seuraa kulutusta.

Tarvii kattoa mitä noissa lukee kyljessä. Itse en minkään kiinalaisen älypistorasian läpi kyllä ajaisi 16A, enkä ajakaan.

Edit: kahdesti 16A muttei mainintaa tehosta.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään käytössä broadlinkin Mini 3 - ir lähetintä / vastaanotinta. Onko tuo edelleen validi laite hoitamaan hommaansa vai onko isoja puutteita? Ostin vuosia sitten ja nyt löytyi kaapista, firmis update varmaan yritettävä jotenkin saada sisään mutta kiinnostaisi ohjata 10v vanhaa mitsun ilppiä ja telkkaria + viritinvahvaria.

Edit: ha Android appiin liittyen saako tuolta tietoa herätys kellon sointi ajasta ha:Han päin. S22 kännykkänä jos tuolla merkitystä. Tuo Home tieto ollut ainakin kullan arvoinen monessa automaatiossa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko muuten sähköyhtiöiden online palveluilla jotain rajapintoja, joiden kautta voisi HA:n hakea kulutus/tuottotietoja ?
 
Edit: ha Android appiin liittyen saako tuolta tietoa herätys kellon sointi ajasta ha:Han päin. S22 kännykkänä jos tuolla merkitystä. Tuo Home tieto ollut ainakin kullan arvoinen monessa automaatiossa.
Saa tiedon seuraavan herätyksen ajasta. Piti muistaakseni itse käydä laittamassa sovelluksen asetuksista päälle ja sen jälkeen pitäisi löytyä entity sensor.laitteennimi_next_alarm. Itselläni on tuolla ohjattuna pari lamppua ja hyvin on tuntunut toimivan.
 
Onko kellään käytössä broadlinkin Mini 3 - ir lähetintä / vastaanotinta. Onko tuo edelleen validi laite hoitamaan hommaansa vai onko isoja puutteita? Ostin vuosia sitten ja nyt löytyi kaapista, firmis update varmaan yritettävä jotenkin saada sisään mutta kiinnostaisi ohjata 10v vanhaa mitsun ilppiä ja telkkaria + viritinvahvaria.

Edit: ha Android appiin liittyen saako tuolta tietoa herätys kellon sointi ajasta ha:Han päin. S22 kännykkänä jos tuolla merkitystä. Tuo Home tieto ollut ainakin kullan arvoinen monessa automaatiossa.

Täältä löytyy, edelleen ajaa asiansa niinkuin voisi kuvitellakkin. Laite ei ole itselläni kaatunut tai jumittunut koskaan, toiminut HA:n kautta kuin se kuuluisa VR käymälä.

esimerkkinä itselläni tuollainen tyhmä 500e pingiivin jäähdytin menee päälle ja pois juurikin tuolla broadlinkin vermeellä, mutta jos käsin laittaa päälle laitteesta niin HA ei luonnollisesti ymmärrä että laite on päällä.
 
Onko kellään käytössä broadlinkin Mini 3 - ir lähetintä / vastaanotinta. Onko tuo edelleen validi laite hoitamaan hommaansa vai onko isoja puutteita? Ostin vuosia sitten ja nyt löytyi kaapista, firmis update varmaan yritettävä jotenkin saada sisään mutta kiinnostaisi ohjata 10v vanhaa mitsun ilppiä ja telkkaria + viritinvahvaria.
Mulla lähettää +10 Celsiusta Samsungin ILPille, kun varsinainen ohjain ei osaa alle +16 lämpötilaa lähettää Hubitatin käskemänä talviajan peruslämpönä.
 
Mikä olisi tämän hetken parhain tai parhaimpia zigbee ja z-wave hubi tai siis se pääpurkki mihin kaikki laitteet kytketään? -Jos vaatimuksena olisi helppo käyttöisyys ja luotettavuus. Tietysti yhteensopivuus mahdollisimman suurta osaa laitteita olisi plussaa.

Mulla homman hoitaa Hubitat. Kaikki zigbee/z-wavet on toiminut. Plussana hyvä käyttäjäfoorumi, josta olen saanut aina apua.
 
Sähkäri kävi tänään kytkemässä Shelly 3EM:n pääkeskukseen. Tuon kanssa on nyt kahdenlaistakin ongelmaa. Ensinnäkin pari vaihetta antoi aluksi negatiivisia kulutuksia, vaikka ne klipsit olivat kyllä oikeinpäin vaihejohdoissa. Käänsi ne kuitenkin toisinpäin kun ajateltiin että josko sillä olisi vaikutusta - ja tämän jälkeen kaikki vaiheet näyttivät positiivisia kulutuksia. No muutaman tunnin päästä huomasin että minulla on olevinaan verkkoon palautettua energiaakin, ja siis kasvanut vielä, ja välillä huomasin Shellyn kännyapista että miinukselle meni taas välillä jokin vaihe, kunnes muuttui positiiviseksi. No eihän tällä tavalla saada oikeaa kulutusta selville, joten mistä tämä voi johtua?

Home Assistantilla saisin varmaan laskettua oikean kulutuksen lisäämällä vaihekohtaisesti verkkoon syötetyn ja "myydyn" sähkön yhteen, mutta kun olisi nuo paneelitkin tulossa kohta ja silloin oikeasti on menossa verkkoon energiaa, niin eihän tuokaan ratkaisu sitten toimi. Jos tämä näyttää ihan mitä sattuu niin silloin on susi vehje. En kyllä sitäkään jaksa uskoa (enkä mielellään palauttele, enhän kuitenkaan sähkärin palkkaa takaisin saa), joten olisiko jollain ideaa mikä noita satunnaisia miinuskulutuksia oikein aiheuttaa?
1662571692034.png



Toinen ongelma on tämä Home Assistantin Energy-dashboard, jonka sain vihdoin otettua käyttöön. Näillehän voi syöttää sähkön hinnan, mutta jostain syystä HA hyväksyy vain kaksi desimaalia (sähkön hinta euroissa per kilowatti), vaikka oikeasti tarvitsisin viisi desimaalia. Mutta vaikka laitoin kiinteästi jokaiselle vaiheelle 0,22€/kWh hinnaksi, niin ei nämä HA:n laskelmat kyllä pidä paikkaansa vaan alakanttiin on, mistä tämä johtuu?:

1662571485239.png
 
Paljon maksoi sähkärin työ? Ihan vain sen takia kyselen, että jos joskus tuon shellyn asennuttaisi.
 
Paljon maksoi sähkärin työ? Ihan vain sen takia kyselen, että jos joskus tuon shellyn asennuttaisi.
Laskua ei vielä ole tullut mutta ei tuossa mennyt kuin puolisen tuntia ja sekin siksi että sähkärikin joutui vähän ihmettelemään että miten tuo kytketään. En ole ihan varma menikö oikein kun olisin sen 3 phase installationin mukaan itse mennyt mutta se teki sen toisen kuvan perusteella (1 phase wiring up to 3 different circuits) kun oli kuulemma paljon helpompi ja nopeampi. Nyt aloin miettiä että tuoko nyt sitten kuitenkin aiheuttaa jotain ongelmia (erona käytännössä se että se 3-vaiheasennus menisi niin että jokainen vaihe on oman sulakkeensa takana, tässä "helpommassa mallissa" on vain yksi sulake), minä en noista oikein ymmärrä joten pitää vaan luottaa sähkäriin :)
 
Laskua ei vielä ole tullut mutta ei tuossa mennyt kuin puolisen tuntia ja sekin siksi että sähkärikin joutui vähän ihmettelemään että miten tuo kytketään. En ole ihan varma menikö oikein kun olisin sen 3 phase installationin mukaan itse mennyt mutta se teki sen toisen kuvan perusteella (1 phase wiring up to 3 different circuits) kun oli kuulemma paljon helpompi ja nopeampi. Nyt aloin miettiä että tuoko nyt sitten kuitenkin aiheuttaa jotain ongelmia (erona käytännössä se että se 3-vaiheasennus menisi niin että jokainen vaihe on oman sulakkeensa takana, tässä "helpommassa mallissa" on vain yksi sulake), minä en noista oikein ymmärrä joten pitää vaan luottaa sähkäriin :)
Näin kytkentäohjetta näkemättä voisin veikata että tuossa se vika on että näyttää mitä sattuu. Jos kolmivaihejärjestelmää mitataan niin oletettavasti pitää kytkeä kolmivaiheisen ohjeen mukaan.
 
Näin kytkentäohjetta näkemättä voisin veikata että tuossa se vika on että näyttää mitä sattuu. Jos kolmivaihejärjestelmää mitataan niin oletettavasti pitää kytkeä kolmivaiheisen ohjeen mukaan.
Tässä on ohjeen mukainen kolmivaihekytkentä:
1662600329729.png

Kun taas sähkäri kytki tämän alla olevan mukaan kun oli helpompi ja kuulemma käytännössä sama asia? Mutta jokin merkitys varmaan tuolla kolmivaihesulakkeella (?) tuossa kolmivaihekytkennässä on, vs. yksi sulake...?
1662600459219.png
 
Tässä on ohjeen mukainen kolmivaihekytkentä:
1662600329729.png

Kun taas sähkäri kytki tämän alla olevan mukaan kun oli helpompi ja kuulemma käytännössä sama asia? Mutta jokin merkitys varmaan tuolla kolmivaihesulakkeella (?) tuossa kolmivaihekytkennässä on, vs. yksi sulake...?
1662600459219.png
Onhan tuossa joo paljonkin eroa kun jälkimmäisessä mitataan vaiheiden virtoja yhden vaiheen jännitettä vastaan ja 3-vaihekytkennässä mitataan jokaisen vaiheen jännite ja virta erikseen. 3-vaihejärjestelmässähän on vaiheiden välillä 60⁰ vaihesiirto vaiheiden välillä joten tehonmittaus menee perseelleen jos jännitereferenssi on kahdelle vaiheelle väärä.
 
Onhan tuossa joo paljonkin eroa kun jälkimmäisessä mitataan vaiheiden virtoja yhden vaiheen jännitettä vastaan ja 3-vaihekytkennässä mitataan jokaisen vaiheen jännite ja virta erikseen. 3-vaihejärjestelmässähän on vaiheiden välillä 60⁰ vaihesiirto vaiheiden välillä joten tehonmittaus menee perseelleen jos jännitereferenssi on kahdelle vaiheelle väärä.
Välillä ihmetyttää suunnittelutyössäkin kun valmistajalla on (monesti) hyvä speksi ja jopa suosituksia käyttötavoista, mutta silti pitää ruveta kikkailemaan. Joskus toki on jokin hyvä perustelu muuttaa tai on jopa pakko muiden vaatimusten takia, mutta tuntuu että yleensä joko ei viitsitä lukea sitä suositusta ollenkaan tai vilkaistu se läpi mutta toteutetaan kuitenkin perstuntumalta.

Tässä tapauksessa asentaja säästi vähän vaivaa kun ei tarvinnut vetää kuin yksi vaihe Shellylla ja hyvinhän se toimii :whistling:
 
Välillä ihmetyttää suunnittelutyössäkin kun valmistajalla on (monesti) hyvä speksi ja jopa suosituksia käyttötavoista, mutta silti pitää ruveta kikkailemaan. Joskus toki on jokin hyvä perustelu muuttaa tai on jopa pakko muiden vaatimusten takia, mutta tuntuu että yleensä joko ei viitsitä lukea sitä suositusta ollenkaan tai vilkaistu se läpi mutta toteutetaan kuitenkin perstuntumalta.

Tässä tapauksessa asentaja säästi vähän vaivaa kun ei tarvinnut vetää kuin yksi vaihe Shellylla ja hyvinhän se toimii :whistling:
Juu, monesti saattaa tulla tarve esim kytkeä jotakin toisella tavalla kuin ohjeessa on, mutta silloin pitää ymmärtää mitä siitä toisenlaisesta kytkennästä aiheutuu. Töissä tuo on tullut lukuisia kertoja vastaan, esimerkiksi eräs kytkentä toimii normaalisti ihan hyvin ilman kahta johdonpätkää mutta jos tapahtuu asia x ja asia y samaan aikaan niin kytkentä menee ihan pähkinöiksi ja toimii virhellisesti. Noita kyseisiä "oikomisia" itsekin kävin kymmenistä paikoista korjaamassa sen jälkeen kun tuo virhetilanne tuli ilmi vuosien päästä asennuksesta. En minä niitä kahta johtoa siihen kytkentään kiusallani ollut piirtänyt, prkl.

Itse en ole sähkömies enkä 3-vaihesysteemien kanssa ole juurikaan ollut tekemisissä mutta sähköoppia on sen verran tullut opiskeltua että ihan päättelemällä tuosta kytkennästä pystyi toteamaan että todennäköisesti tuolla väärällä kytkennällä tuo ei tule toimimaan. Toisaalta, tuossa vähän alkaa epäilyttämään sähkärin ammattitaito jos ei tuollaista asiaa osaa ajatella.
 
Noniin, ruoka on syöty, ruokalepo vietetty ja Silvercrest Gateway hakkeroitu. Oli aika simppeli homma kun seurasi vaan ohjeita, juottelin piikkiriman sarjaportille, sarjaporttiadapteri kiinni ja ohjeen mukaan pari komentoa, niiden vastaukset python-skriptille ja ohjeen mukaan uusi firmis sisään, purkin boottaus ja HomeAssistantiin ZHA-plugari ja homma oli siinä.

Näillä ohjeilla siis meni heittämällä:

Ja vähän lisätietoa ja printillä olevan sarjaportin pinout:
Nyt ennätin itsekin tehdä tämän. Tämän ohjeen mukaan voisi tehdä firmis päivityksen: Zigbee Device Compatibility Repository (Upgrade the EZSP Version to 6.7.8.0), mutta tuntuisi toimivan myös ilman tuotakin niin mitä lie lisää tuo toisi.
 
Onhan tuossa joo paljonkin eroa kun jälkimmäisessä mitataan vaiheiden virtoja yhden vaiheen jännitettä vastaan ja 3-vaihekytkennässä mitataan jokaisen vaiheen jännite ja virta erikseen. 3-vaihejärjestelmässähän on vaiheiden välillä 60⁰ vaihesiirto vaiheiden välillä joten tehonmittaus menee perseelleen jos jännitereferenssi on kahdelle vaiheelle väärä.
Sepä se kun itse en näistä sähköasioista tai 60⁰ vaihesiirroista mitään ymmärrä mutta hyvä että joku ymmärtää :D Ja se että ongelmaan löytyy selkeä syy on pääasia!
Välillä ihmetyttää suunnittelutyössäkin kun valmistajalla on (monesti) hyvä speksi ja jopa suosituksia käyttötavoista, mutta silti pitää ruveta kikkailemaan. Joskus toki on jokin hyvä perustelu muuttaa tai on jopa pakko muiden vaatimusten takia, mutta tuntuu että yleensä joko ei viitsitä lukea sitä suositusta ollenkaan tai vilkaistu se läpi mutta toteutetaan kuitenkin perstuntumalta.

Tässä tapauksessa asentaja säästi vähän vaivaa kun ei tarvinnut vetää kuin yksi vaihe Shellylla ja hyvinhän se toimii :whistling:
Tuossa kai sähkäri ajatteli että säästää myös minun kukkaroa oman aikansa lisäksi kun saadaan nopeasti tehtyä noin. Sama sähkäri on asennellut minulle yhtä sun toista ja kyllä nuo putkeen on aina menneet, tämän kanssa ei näköjään sitten mennyt. Itse kyselin kyllä että eikös näissä ole se ero että toinen kuva on kolmen vaiheen mittaamiseen ja toinen kuva kolmen eri vaiheissa olevan laitteen mittaamiseen niin totesi ettei sillä ole tässä tapauksessa merkitystä. No näyttääpä olevan :) Sähkäri jo ilmoitti tulevansa fiksaamaan kun ehtii, katsotaan sitten alkaako lukemat näyttää about samalta mitä siirtoyhtiön webbisivujen mukaan olen kuluttanut...
 
3-vaihejärjestelmässähän on vaiheiden välillä 60⁰ vaihesiirto vaiheiden välillä joten tehonmittaus menee perseelleen jos jännitereferenssi on kahdelle vaiheelle väärä.
Ei vaikuta lopputulemaan, mutta eikö vaihe-ero ole 120 astetta normaalisti?
 
Ts. tuo jälkimmäinen on kolmen samassa vaiheessa olevan laitteen mittaamiseen.
Niin aivan. Ja tosiaan niidenkin pitää ilmeisesti olla saman vaiheen takana kaikki kolme laitetta joita mitataan, tai muuten käy samoin kuten nyt eli mittaustulokset mitä sattuu.
 
Ei vaikuta lopputulemaan, mutta eikö vaihe-ero ole 120 astetta normaalisti?
Seison korjattuna. Tottakai 120⁰ koska 3*120⁰=360⁰, olin juuri pyöritellyt yhtä toista hommaa mielessä joissa maksimikulmat on -90⁰ - +90⁰ niin jäi tuo 180⁰ päähän josta 60⁰.
 
Itelle kanssa shellyn 3em miettinyt, mutta nyt kun tuli kesällä laitettua ulkoseinälle erillinen mittauskeskus ja mittari sinne sisälle, niin miten mahtaa tykätä tuo Suomen talvesta kun luvataan toimintalämpötilaksi 0 - 40 astetta?
 
Mikä olisi tämän hetken parhain tai parhaimpia zigbee ja z-wave hubi tai siis se pääpurkki mihin kaikki laitteet kytketään? -Jos vaatimuksena olisi helppo käyttöisyys ja luotettavuus. Tietysti yhteensopivuus mahdollisimman suurta osaa laitteita olisi plussaa.

Pitääkö paikkaansa että Aeotec Smart Home tukiasema vaikka omaakin Z-wave ja Zigbee 3.0 tuen - ei hyväksy muita tuotteita kuin mitä SmartThings systeemiin on hyväksytty? -Vai toimiiko siinä muutkin laitteet?
Tekniikaltaan lukemani perusteella ei jää ainakaan muista jälkeen, ellei ole paras. Onhan noita Smartthings -laitteita jo paljon, mutta muitakin tietääkseni saatu liitettyä. En vain itse ole siihen vielä ehtinyt ja osannut syventyä riittävästi.

Annan ison arvon myös sille, että Aeotec on saksalainen firma, joten EU-alueen yksityisyyssuojan pitäisi olla kunnossa vs kiinaihmeet.

 
No niin, sähkäri kävi kytkemässä Shelly 3EM:n uudelleen, nyt on kuulemma täsmälleen kuvan mukaisesti kytketty. Mittasi vielä vaiheetkin varmuuden vuoksi että tulevat maajohdosta kaappiin oikeassa järjestyksessä ja kytkennät sitä myötä oikein. Aluksi KAIKKI vaiheet näytti Shellyn sovelluksessa miinuskulutusta, vaikka ne klipsit olivat nekin aivan oikeinpäin, mutta kun ei muuta keksitty niin käännettiin ne klipsit toisinpäin jolloin saatiin pelkkiä positiivisia arvoja. Nyt pitää vaan seurailla tuleeko joukkoon "returned energy" -tapahtumia, mutta vielä niitä ei ainakaan (onneksi) näy... Nollasin siis vanhat arvot pois Shellyn webbiapplikaation kautta että pääsin puhtaalta pöydältä liikenteeseen... Mutta kiinnostaa kyllä seurata hieman sähköyhtiön sivuilta huomenna miten kulutus pitää paikkansa...

Mitäköhän tuo power factor tarkoittaa? Pitikö tuon olla jotenkin mahdollisimman lähellä 100% vai keskenään samoja vai miten... Nyt näyttää siis tämmöisiä per vaihe:

Channel A Power Factor 85,0 %
Channel B Power Factor 56,0 %
Channel C Power Factor 91,0 %
 
Onkos raadilla suositella jotain verkkoon liitettävää zibgee gatewaytä? Joku mahdollisen valmis ja oob toimiva.
 
No niin, sähkäri kävi kytkemässä Shelly 3EM:n uudelleen, nyt on kuulemma täsmälleen kuvan mukaisesti kytketty. Mittasi vielä vaiheetkin varmuuden vuoksi että tulevat maajohdosta kaappiin oikeassa järjestyksessä ja kytkennät sitä myötä oikein. Aluksi KAIKKI vaiheet näytti Shellyn sovelluksessa miinuskulutusta, vaikka ne klipsit olivat nekin aivan oikeinpäin, mutta kun ei muuta keksitty niin käännettiin ne klipsit toisinpäin jolloin saatiin pelkkiä positiivisia arvoja. Nyt pitää vaan seurailla tuleeko joukkoon "returned energy" -tapahtumia, mutta vielä niitä ei ainakaan (onneksi) näy... Nollasin siis vanhat arvot pois Shellyn webbiapplikaation kautta että pääsin puhtaalta pöydältä liikenteeseen... Mutta kiinnostaa kyllä seurata hieman sähköyhtiön sivuilta huomenna miten kulutus pitää paikkansa...

Mitäköhän tuo power factor tarkoittaa? Pitikö tuon olla jotenkin mahdollisimman lähellä 100% vai keskenään samoja vai miten... Nyt näyttää siis tämmöisiä per vaihe:

Channel A Power Factor 85,0 %
Channel B Power Factor 56,0 %
Channel C Power Factor 91,0 %
Eihä tuossa silleen ole eroa. Shellyn laite näkee vaiheen jännitteen piuhasta mikä kytketään abc portteihin ja amppeerit klipsistä ja ynnää yhteen että niin näkee tehon. Ainoa ero mitä näkisin noissa liitännöissä että ei nää tarkasti kaikkien vaiheiden tehoja jos ottaa vaan yhdestä vaiheesta jännitteen ja laskee sen mukaan. Power factorilla ei ole väliä kuluttajalla vaikka paras olisi saada lähelle 100% tai 0 riippuu miten laskee. Tehtaat maksaa extraa siitä.
 
Eihä tuossa silleen ole eroa. Shellyn laite näkee vaiheen jännitteen piuhasta mikä kytketään abc portteihin ja amppeerit klipsistä ja ynnää yhteen että niin näkee tehon. Ainoa ero mitä näkisin noissa liitännöissä että ei nää tarkasti kaikkien vaiheiden tehoja jos ottaa vaan yhdestä vaiheesta jännitteen ja laskee sen mukaan. Power factorilla ei ole väliä kuluttajalla vaikka paras olisi saada lähelle 100% tai 0 riippuu miten laskee. Tehtaat maksaa extraa siitä.
Ok. Pitää tosiaan katsoa myöhemmin ja vertailla mitä siirtoyhtiön webbisovellus sanoo, että ollaanko sielläpäin vai metsässä. Shelly 3EM:n kai pitäisi olla tarkkuudeltaan 99% mutta... Joka tapauksessa, nyt tuli ensimmäinen "tulos" Home Assistantiin klo 15-16 välisestä kulutuksesta, ja tämä näyttää jo huomattavasti oikeammalta, kun vielä eilen oli jotain alle kilowatti per tunti...
1662642795965.png

EDIT: Tai sitten ei. Eilen on oikeasti ollut 0,51kWh kulutusta klo 15-16 välillä sähköyhtiön webbisovelluksen mukaan joten ei tämäkään nyt oikealta näytä. No, pitää seurata nyt yön yli ainakin.
 
Itselläkin odotuttaa 3em asennusta. itse ei viitti lähteä sorkkimaan kun on vanhan tyylinen taulukin nii pitää purkaa pois puoli kaappia tieltä :D
 
Tuossa aiemmin sanoin että piti kääntää ne Shellyn mittariklipsit toisinpäin vaikka tehtiin ohjeiden mukaan kun näytti kaikki vaiheet miinusta. No äsken satuin katsomaan yhden youtube-videon jossa Shelly 3EM:ää esitettiin ja siinä ohjeessa nuo K ja L merkitykset ovat täysin toisinpäin kuin minun Shellyn mukana tulleessa ohjeessa :D Aika mielenkiintoista että tuollainen asia vaihtuu versiosta toiseen mutta nähtävästi minun ohje (kuvassa kädessäni) oli väärin, ja tuo youtube-kaverin ohje oikein :)
20220908_163253.jpg
 
Tuossa aiemmin sanoin että piti kääntää ne Shellyn mittariklipsit toisinpäin vaikka tehtiin ohjeiden mukaan kun näytti kaikki vaiheet miinusta. No äsken satuin katsomaan yhden youtube-videon jossa Shelly 3EM:ää esitettiin ja siinä ohjeessa nuo K ja L merkitykset ovat täysin toisinpäin kuin minun Shellyn mukana tulleessa ohjeessa :D Aika mielenkiintoista että tuollainen asia vaihtuu versiosta toiseen mutta nähtävästi minun ohje (kuvassa kädessäni) oli väärin, ja tuo youtube-kaverin ohje oikein :)
Itellä lukee ohjeissa L vasen ja K oikea. ja muutenkin vähän eri formaatti kun sinulla. taisit saada maanantaikappaleen ohjekirjasta.
 
Ok. Pitää tosiaan katsoa myöhemmin ja vertailla mitä siirtoyhtiön webbisovellus sanoo, että ollaanko sielläpäin vai metsässä. Shelly 3EM:n kai pitäisi olla tarkkuudeltaan 99% mutta... Joka tapauksessa, nyt tuli ensimmäinen "tulos" Home Assistantiin klo 15-16 välisestä kulutuksesta, ja tämä näyttää jo huomattavasti oikeammalta, kun vielä eilen oli jotain alle kilowatti per tunti...
1662642795965.png

EDIT: Tai sitten ei. Eilen on oikeasti ollut 0,51kWh kulutusta klo 15-16 välillä sähköyhtiön webbisovelluksen mukaan joten ei tämäkään nyt oikealta näytä. No, pitää seurata nyt yön yli ainakin.
Jos tuo 16,42kWh on muka yhden tunnin kulutus niin ei kyllä varmasti pidä paikkaansa.
 
Jos tuo 16,42kWh on muka yhden tunnin kulutus niin ei kyllä varmasti pidä paikkaansa.
Ei todella, tai sitten siellä lämpiää jokin iso vastus punaisena. Ennemin koko vuorokauden sähkönkäyttönä tuo voisi mennä.

Edit: Itsellä on 3em vilpin sähkön mittauksessa ja eilisen koko päivän sähkönkäyttö on luokkaa ~10kWh
 
Viimeksi muokattu:
Jos tuo 16,42kWh on muka yhden tunnin kulutus niin ei kyllä varmasti pidä paikkaansa.
Ei pidäkään. En tiedä mikä hikka tuohon alkuun tuli, poistin suoraan Home Assistantin tietokannasta aiemmat kulutukset ennenkuin otin tämän Energia-osion uudelleen käyttöön mutta kun en tiedä tuon sielunelämää sen tarkemmin, voi olla että se otti kuitenkin jotain eilisiä tietoja uudelleen eli siihen yhden tunnin kulutukseksi tuli esim. viimeisen vuorokauden kulutus. Koska nyt tämä näyttää korjaantuneen itsestään, pitää vielä tutkia jos saisin tuon tilaston jälkikäteen fiksattua esim. keskiyöstä alkavaksi:
1662654350827.png
 
Ei pidäkään. En tiedä mikä hikka tuohon alkuun tuli, poistin suoraan Home Assistantin tietokannasta aiemmat kulutukset ennenkuin otin tämän Energia-osion uudelleen käyttöön mutta kun en tiedä tuon sielunelämää sen tarkemmin, voi olla että se otti kuitenkin jotain eilisiä tietoja uudelleen eli siihen yhden tunnin kulutukseksi tuli esim. viimeisen vuorokauden kulutus. Koska nyt tämä näyttää korjaantuneen itsestään, pitää vielä tutkia jos saisin tuon tilaston jälkikäteen fiksattua esim. keskiyöstä alkavaksi:
1662654350827.png
Joo joku homeassistantin oma bugi että tunkee eiliset tiedot kaikki samaan. itellä oli aurinkopaneleissa pari päivää tungettu samalle tunnille tuotto ku asensin uusiks backupista.
 
Onko kukaan löytänyt Oraksen Stabila -patteritermostaatin kanssa yhteensopivaa älytermostaattia? Menin ostamaan Fibaron älytermarin, kun mukana tuli useampi adapteri ja tarpeellinen erillinen lämpötila-anturi, mutta eihän ne taida sopia kuin Danfossiin tai sen kanssa yhteensopiviin termostaattirukoihin.
Joku adapteri kun löytyisi, itse termostaattirunkoa ei haluaisi lähteä vaihtamaan (kun ei ole edes kierron sulkuja kummallakaan puolella).
 
Onko täällä Shellyn Dimmer2 käyttäjiä? Shellyn sivuilla puhutaan, että useamman valon ketju saman dimmerin takana vaatisi valojen tehon ja teknologian olevan keskenään samoja. Mitä tapahtuu jos näin ei ole, tai kuinka tarkka tuo vaatimus on?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 410
Viestejä
4 506 991
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom