Mites näppärästi saisi HA:han Fingridin sähkönhinnan näkyviin (saman tyylisesti kuin Fingridin appsissa)?
Tuolla itse onnistuin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mites näppärästi saisi HA:han Fingridin sähkönhinnan näkyviin (saman tyylisesti kuin Fingridin appsissa)?
Onko muuten sähköyhtiöiden online palveluilla jotain rajapintoja, joiden kautta voisi HA:n hakea kulutus/tuottotietoja ?
Ei oikein. Oli tarkoitus värkätä käytönseurantaa, mutta kaatui sitten viitsimiseen kun sähköyhtiön sivut olivat niin perseestä.
Mites Datahub? Luulisi että sinne pitäisi rajapinnat löytyä jos mihinkä
Eipä taida onnistua kun pelkkä kirjautuminenkin vaatii vahavan tunnistautumisen eikä sinne pysty mistään mitään api tokeneita luomaan.Mites Datahub? Luulisi että sinne pitäisi rajapinnat löytyä jos mihinkä
Varmaan toimiva ja saahan sen palautettua jos ei toimi tai näyttää väärin.Onko tälläinen ratkaisu "plug and play" toimiva? Frient Electricity Meter Interface - Zigbee energiamittarin liitäntä - KOTIAUTOMAATIOKAUPPA.FI
Periaate siis sama kuin yllä mutta ei tarvisi itse kasata HW:ta.
Mites Datahub? Luulisi että sinne pitäisi rajapinnat löytyä jos mihinkä
Mistä se pitää nähdä?Onko joku törmännyt älypistorasiaan energianseurannalla, mistä näkee tunnin kulutuksen? Ainakin suurimmassa osassa näkee hetkellisen ja sitte päiväkohtaisen mut sihen loppuukin sitte se SMART-ominaisuus.
No siitä pistorasian appsista. Ihan kuten esim. sähkönkulutuksen näet (Caruna) tai vaikka aurinkopaneelien invertterin appsista..Mistä se pitää nähdä?
Jos loggaat hetkellisen tehon jonnekin (esim. HA) niin siitähän saa integroimalla laskettua minkä vaan jakson kulutuksen.
Shelly Pro2 Pm olisi mahdollista poweroida ja ohjata 12V jännitteellä vaikka kuormana olisi 230V, mutta ohjauksia tarvittaneen n. 20kpl ja 10:lle Shellylle tulee hintaa jo aika paljon... Lisäksi näin sähkönhintojen noustessa tuntuu hiukan turhalta että 20 relettä ohjaa 10 mikrokontrolleria ja vaaditaan 10porttinen ethernet-kytkin yms...
Omassa sähkömittarissa se vilkkuminen hidastuu kun virtaa tulee ns väärinpäin ja ei vilku ollenkaa kun puhdas tuotto. Ei näytä tuottoa mutta kulutuksen saa mitattua valosta vaikka on paneleitakin.Nuo sähkömittarin vilkkuvaloon perustuvat mittarit ovat kyllä edullisia tehdä ja ilmeisesti suht tarkkojakin, mutta eivät toimi siinä vaiheessa jos talossa on voimala, eli aurinkopaneelit jotka myös tuottavat sähköä ulospäin verkkoon. Valo vilkkuu, se ei tiedä kumpaan suuntaan sähkö on menossa. Itsekin suunnittelin alun perin tuollaista fotoresistoriratkaisua kunnes tajusin että eihän tuo toimi kun kohta on paneelit katolla...
Itse laitoin yösähköohjauksen tilalle oman releen, niin riitti yksivaiheinen rele. Pitää tosin selvittää yösähkökytkimen toiminta, että tulee rele oikeaan kohtaan. Onkohan sähkökaapissa 3-vaiheinen kontaktori, jolle menee ohjaussignaali yösähkövalinnan kytkimeltä? Tällaisessa tilanteessa oman releen voi laittaa myös yösähkövalinta kytkimen ja kontaktorin väliseen ohjaussignaaliinMillainen DIN-kiskoon asennettava laite tarvitaan (tai mitä suosittelette) sähkökaappiin, jos haluaisin ohjata HA:lla Zigbeen kautta lämminvesivaraajan lämmityksen päällä olemista. Sulakkeita varaajalle näyttää menevän 3 x 10A.
Omassa sähkökaapissa on tällä hetkellä jo manuaalinen kytkin, josta voi valita, että lämmitetäänkö varaajaa yösähköllä, jatkuvasti vai ei ollenkaan, mutta taloyhtiön mittarihuoneessa ei ole sähkärin mukaan toteutettu mittarien vaihdon yhteydessä yösähkövalmiutta eli joku ohjauspiuha on vetämättä/kytkemättä — eikä yhtiössä ole näemmä isoa kiinnostusta tuollaisen työn teettämiseen. Taitaa olla porukalla vielä edulliset sähkösopparit taskussa…
Oliko siellä varmasti yösähköä tukeva mittarointi?taloyhtiön mittarihuoneessa ei ole sähkärin mukaan toteutettu mittarien vaihdon yhteydessä yösähkövalmiutta eli joku ohjauspiuha on vetämättä/kytkemättä — eikä yhtiössä ole näemmä isoa kiinnostusta tuollaisen työn teettämiseen.
Millainen DIN-kiskoon asennettava laite tarvitaan (tai mitä suosittelette) sähkökaappiin, jos haluaisin ohjata HA:lla Zigbeen kautta lämminvesivaraajan lämmityksen päällä olemista. Sulakkeita varaajalle näyttää menevän 3 x 10A.
Omassa sähkökaapissa on tällä hetkellä jo manuaalinen kytkin, josta voi valita, että lämmitetäänkö varaajaa yösähköllä, jatkuvasti vai ei ollenkaan, mutta taloyhtiön mittarihuoneessa ei ole sähkärin mukaan toteutettu mittarien vaihdon yhteydessä yösähkövalmiutta eli joku ohjauspiuha on vetämättä/kytkemättä — eikä yhtiössä ole näemmä isoa kiinnostusta tuollaisen työn teettämiseen. Taitaa olla porukalla vielä edulliset sähkösopparit taskussa…
Vanhaa taloa remontoidaan ja päätin jo remonttia aloittaessa että valaistuksen ohjaus hoidetaan keskuksesta asti. Eli kaikille valoille tulee MMJ suoraan keskuksesta ja valokatkaisijoille on vedetty CAT6 kaapeli.
@Purulumi, yhtiön mittarikaapissa olevat melko uudet mittarit kuulemma osaisivat ohjata, tämä asia on tarkistettu Carunalta ja heidän nettipalvelussaan voi helposti valita millaisiin kellonaikoihin ollaan päällä ja milloin ei - mutta puuttuu siis ainakin johtoa mittarin ja mun sulaketaulun välistä. Ja ehkäpä virittäisin lämmittämään varaajaa mieluummin sähkön hinnan mukaan kuin fiksattuina aikoina.
@ississ, varaajan lämmitystavan valintaan liittyvä kytkin on tällainen (kuva). Ykkösasennossa ohjaus tulisi mittarilta, mutta sinne ei mene karvaa.
@jokujossai, ehkäpä tosiaan yksivaiheinen rele voisi riittää tähän tarkoitukseen?
Mielenkiintoinen ratkaisu. Vanhemmille taloa rakennettaessa valaistus toteutettiin just noin. Toki erona tuossa on älyn puute, sähkötaulussa on pelkät kontaktorit. Tuollainen valaistusratkaisu on tarvittaessa helppo siirtää varavoiman taakse, UPSillakin valaisee taloa jo melko pitkään.
Ja taitaa catti olla nykyään jopa halvempaa kuin MHS, ainakin kun firman tukkuhintoja katselin. Ja mielestäni CAT-kaapelin käsittelykin on monesti mukavampaa kun joissakin MHS-kaapeleissa on ties millaisia lankoja, naruja, muoveja ja folioita jotka vaan häiritsee kuorimista jne.Tämä ratkaisu lähti siitä että ensin ajattelin etten laita johdotettuja katkaisijoita lainkaan. Siis pelkkää HUE:ta yms. ja Zigbee katkaisijoita ja liiketunnistmia yms. tarvittaviin paikkoihin. Sähkärin kanssa kun keskustelin niin tultiin siihen tulokseen että kuitenkin mahdollisia tulevia asukkaita varten olisi fiksu varautua perinteisiin katkaisimiin. Sähkäri ehdotti että vetelen katkaisijoiden rasioille esim. vanhanliiton puhelinkaapelia (MHS tms..) koska se ei maksa juuri mitään. Näin on tarvittaessa mahdollista myöhemmin tehdä keskukseen esim. kuvaamasi kontaktori-ratkaisu. Itse kuitenkin päätin pienellä lisäkustannuksella vedellä ennemmin CAT6, koska se mahdollistaa tulevaisuudessa saman rasian käytön esim. POE:n yli kosketusnäytöille/wifi-tukareille yms...
Ja vanhassa talossa tässä ratkaisussa pääsi mielestäni jopa helpommalla. Tässä ratkaisussa kun jää pois ne kattorasian ja valokatkaisijan väliset kaapeloinnit.
Ja vanhassa talossa tässä ratkaisussa pääsi mielestäni jopa helpommalla. Tässä ratkaisussa kun jää pois ne kattorasian ja valokatkaisijan väliset kaapeloinnit.
Mites näppärästi saisi HA:han Fingridin sähkönhinnan näkyviin (saman tyylisesti kuin Fingridin appsissa)?
Tuolla sensorilla ei saa kuin kuluvan tunnin hinnan.Lyhykäisyydessään vaikka heittämällä alla oleva koodinpätkä configuration.yaml:iin, tuossa nyt on ollut aina katko jossain 2-3 tienoilla yöllä, ite otin käyttöön myös rinnalle nordpoolin joka on "vakaampi" toiminnassaan:
- platform: rest
name: Sähköverkko
scan_interval: 15
json_attributes:
- ElectricityPriceInFinland
resource: https://www.fingrid.fi/api/graph/power-system-state?language=fi
value_template: "{{ value_json.data }}"
- platform: template
sensors:
sahkon_hinta_e_kwh:
friendly_name: "Sähkön hinta"
value_template: "{{ state_attr('sensor.sahkoverkko', 'ElectricityPriceInFinland') | float / 1000 }}"
unit_of_measurement: "€/kWh"
sahkon_hinta_snt_kwh:
friendly_name: "Sähkön hinta snt/kWh"
value_template: "{{ state_attr('sensor.sahkoverkko', 'ElectricityPriceInFinland') | float / 10 }}"
unit_of_measurement: "snt/kWh"
Tuolla sensorilla ei saa kuin kuluvan tunnin hinnan.
No eihän ne Nordpoolin seuraavan päivän tuntihinnat mitään ennustuksia ole. Ei mistään taida mitään tuntihintaennustuksia saadakaan, ei sellaisia kukaan tee.Totta tuokin toki... ite en luota ennustuksiin(enkä niitä tarvitsekkaan mihinkään)... Nordpool tarjoo kristallipalloakin mikäli sellaista haluaa
Ehkä en sitten ymmärtänyt kysymystä... itelle riittäny historia tieto, toki käppyrät saa palkeiksi väsättyä varmaan monella tapaa. Tuollain itellä jotka saa kyseisillä koodilla tai tosiaan norpoolilta.No eihän ne Nordpoolin seuraavan päivän tuntihinnat mitään ennustuksia ole. Ei mistään taida mitään tuntihintaennustuksia saadakaan, ei sellaisia kukaan tee.
No ne nordpoolin seuraavan päivän hinnat eivät ole ennustuksia. Ne on lyöty lukkoon. Sen takia ne ovatkin erinomaisia kotiautomaatiohommiin. Eli jos haluaa automaatiolla säätää systeemeitä seuraavan päivän sähkönhinnan mukaan, niin se onnistuu kyllä.Totta tuokin toki... ite en luota ennustuksiin(enkä niitä tarvitsekkaan mihinkään)... Nordpool tarjoo kristallipalloakin mikäli sellaista haluaa
Pystyykö joku varmistamaan onko shelly 1 tai shelly plus 1 sopivia vermeitä tähän: Shellylle tulee sisään jatkuvana 230ACV ja releen piirissä (jota ohjataan esim. shellyn apilla / home assitantin kautta) on 0VDC (eli VILP:n piiri joko avautuu tai sulkeutuu, ilman jännitettä)?
Taustaa:
Mulla olisi tarkoitus yrittää liittää jotain logiikkaa Mitsubishi Heavy vesi-ilmalämpöpumppuun, jossa ei ole mitään älyominaisuuksia (on siis mallistoa johon ei ole saatavilla mitään etäohjauksia).
Laitteessa on piirilevyllä mahdollisuus potentiaalivapailla kytkimillä tiettyjä toimintoja, ml. käyttöveden lämpötilan korotus, lämmitysveden pudotus X asteella, kompressorin käynnistymiskielto ja sähövastuksien käyttökielto (eli esim. releillä joissa kytkentäpiiri on eriytetty releen jännitteestä tai yksinkertaisesti vain painonapilla jossa johdot piirilevyltä tulevat painonapille ilman jännitettä piirissä).
Haluaisin käyttää Home Assistanttia noiden ohjaukseen (esim. jos ei kotona, niin talon tavoitelämpötila laskee X astetta, tai jos aurinkosähköä on saatavilla niin laite ottaa käyttöveden lisälämmityksen käyttöön yms..).
Mietin myös että kumpaan päätyy, shelly 1 plus on hieman kalliimpi (4kpl 10e lisää hintaan), mutta en ole vielä osanut päättää; plussassa on jotain parannuksia mutta tuollaiseen perinteiseen on/off käyttöön varmaan on juuri se ja sama kumpaa käyttää..?
Edelliseen viitaten shellylla on myös Uni, siinä on kaksi pienvirtarelettä, mutta vaatii erillisen powerin. Joka tapauksessa tulee halvemmaksi ja ei tarvitse sähkäriä (olettaen että Mitsun liittimillä on 12V tms. eikä reilua paria sataa volttia)Pystyykö joku varmistamaan onko shelly 1 tai shelly plus 1 sopivia vermeitä tähän: Shellylle tulee sisään jatkuvana 230ACV ja releen piirissä (jota ohjataan esim. shellyn apilla / home assitantin kautta) on 0VDC (eli VILP:n piiri joko avautuu tai sulkeutuu, ilman jännitettä)?
Taustaa:
Mulla olisi tarkoitus yrittää liittää jotain logiikkaa Mitsubishi Heavy vesi-ilmalämpöpumppuun, jossa ei ole mitään älyominaisuuksia (on siis mallistoa johon ei ole saatavilla mitään etäohjauksia).
Laitteessa on piirilevyllä mahdollisuus potentiaalivapailla kytkimillä tiettyjä toimintoja, ml. käyttöveden lämpötilan korotus, lämmitysveden pudotus X asteella, kompressorin käynnistymiskielto ja sähövastuksien käyttökielto (eli esim. releillä joissa kytkentäpiiri on eriytetty releen jännitteestä tai yksinkertaisesti vain painonapilla jossa johdot piirilevyltä tulevat painonapille ilman jännitettä piirissä).
Haluaisin käyttää Home Assistanttia noiden ohjaukseen (esim. jos ei kotona, niin talon tavoitelämpötila laskee X astetta, tai jos aurinkosähköä on saatavilla niin laite ottaa käyttöveden lisälämmityksen käyttöön yms..).
Mietin myös että kumpaan päätyy, shelly 1 plus on hieman kalliimpi (4kpl 10e lisää hintaan), mutta en ole vielä osanut päättää; plussassa on jotain parannuksia mutta tuollaiseen perinteiseen on/off käyttöön varmaan on juuri se ja sama kumpaa käyttää..?
Itse olen tehnyt juuri tällä metodilla "tyhmän" lattialämmityksen shuntin kotona/poissa -kytkimen etähallinnan. Esphomella todella helppoa.Itse tekisin tuon laittamalla yhden esp8266/esp32 ja sen perään riittävä määrä pieniä releitä ohjaamaan pumppua.
Esphome taitaa löytyä valmiinakin niin ei tarvitse itse koodailla.
Shelly 1 ja Shelly Plus 1 sisältävät potentiaalivapaan lähdön releellä (eli releen kärjen molemmat päät tuotu O ja I -liittimiin). Sen sijaan Shelly 1 PM, Shelly Plus 1 PM ja Shelly 1L kytkevät lähtöä vaihejännitteeseen.Shelly 1 taitaa aina kytkeä kuorman verkkojännitteeseen eli se tarvitsisi vielä välireleen ollakseen potentiaalivapaa.
Shelly plus 1 kuvassa näyttää siltä että siina olisi kelluvat kärjet, varmaan siksi että voi käyttää myös 12V.
Mutta jos tarvitset noita vain sen pumpun ohjaukseen kannattaa ehkä mieluummin katsella pienjännitteellä toimivia laitteita, varsinkin jos kytkimiä tarvitaan enemmän kuin yksi.
Itse tekisin tuon laittamalla yhden esp8266/esp32 ja sen perään riittävä määrä pieniä releitä ohjaamaan pumppua.
Esphome taitaa löytyä valmiinakin niin ei tarvitse itse koodailla.
Luulisi nykyään löytyvän valmiinakin muitakin kuin verkkojännitelaitteita.
Lähtisin katsomaan jotain PLC:tä, ehkä joku Siemens LOGO! tms, johon saisi riittävän määrän digitaalituloja ja relelähtöjä ja mieluusti ethernet tai wifi myös. Tällöin saa nappuloiden tilat luettua erillään releiden ohjauksesat ja on helppo tehdä ohjelma jossa kytkimet ohjaavat suoraan relelähtöjä, tai sitten väylän kautta ulkoinen ohjaus pakottaa (tietyt) releet päälle ja ohjaus sitten älylampuille yms tehdään zigbeellä tai mikä niissä onkaan.Vanhaa taloa remontoidaan ja päätin jo remonttia aloittaessa että valaistuksen ohjaus hoidetaan keskuksesta asti. Eli kaikille valoille tulee MMJ suoraan keskuksesta ja valokatkaisijoille on vedetty CAT6 kaapeli.
Tahtotila olisi saada keskukseen ethernetiin kytkettävät etäohjattavat releet tehonmittauksella (home assistant integraatiolla). Plussaa olisi jos ko. releessä myös IO-tulo johon voisi kytkeä pelkän painonapin CAT6 kaapelin taakse (siis "tyhmänä" hyödyntäen 2 johdinta). Ohjauksen tulee siis olla matalajännitteellä, joten esim. normaalit Shellyt ei tähän sovellu.
Shelly Pro2 Pm olisi mahdollista poweroida ja ohjata 12V jännitteellä vaikka kuormana olisi 230V, mutta ohjauksia tarvittaneen n. 20kpl ja 10:lle Shellylle tulee hintaa jo aika paljon... Lisäksi näin sähkönhintojen noustessa tuntuu hiukan turhalta että 20 relettä ohjaa 10 mikrokontrolleria ja vaaditaan 10porttinen ethernet-kytkin yms...
Löytyisikös siis markkinoilta jotain muuta ratkaisua jolla tuo olisi fiksummin (ja halvemmin) toteutettavissa?
Onko sillä mitään väliä mikä se jännite tai virta on jos pistää releen tai kytkimen mikä on verkkovirralle speksattu? Hitujännitteitä se kuitenkin on jos ne on ulkoiseen ohjaukseen tarkoitettu.Huomiona että ohjaustieto ei varmastikaan ole 0 VDC vaan täytyy olla joku jännite/virta minkä mukaan laite tunnistaa onko tulo auki vai kiinni. Voi olla esim 24 V / 10 mA mutta kannattaa varmistaa. Lisäksi jos piirikortilla olevat liitännät eivät ole tarkoitettu suoraan käyttäjän kytkettäviksi vaan laitteen sisäiseen käyttöön (esim jollekin wifi-kortille) saattavat ne olla esim. suoraan verkkojännitteessä kiinni eli pitää tietää mitä tekee kun noihin kytkee.
Tilasin verkosta adapterin, jossa oikeat kierrekoot. Eihän se sitten muuten sovi... on liian lyhyt rungoltaan.Ei ole juuri tuota, mutta minulla oli sama homma. Ostin Danfossin termarin ja mukana tuli muutama adapteri, mutta ei sellaista joka kävisi vanhaan. Kävin sitten ostamasta putkiliikkeestä oikean adapterin. Ei montaa euroa maksa.
Itse olen tehnyt juuri tällä metodilla "tyhmän" lattialämmityksen shuntin kotona/poissa -kytkimen etähallinnan. Esphomella todella helppoa.
Tarvitset yhden esp-lastun, esim.Mitäs tuollaisen käyttöönottoon käytännössä tarvitaan? Tiedän esp:n konseptina, mutta en ole ikinä ko. vermeillä säätänyt. Tämän takia mietin tuota shellyä, koska on ns. valmis plug'n play paketti.
esphome:
name: tekninen_tila
platform: ESP8266
board: nodemcuv2
wifi:
ssid: "######################"
password: "######################"
# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
ap:
ssid: "######################"
password: ""######################""
captive_portal:
# Enable logging
logger:
# Enable Home Assistant API
api:
ota:
switch:
- platform: gpio
name: "Lämmön pudotus"
pin: D0
- platform: gpio
name: "Käyttöveden kierto"
pin:
number: D1
inverted: True
Joo, just näin. Tuo konffaus on lähinnä sitä että kertoo missä portissa on minkälainen laite. Pin-layout on vähän erilainen alustasta riippuen mutta ainakin nuo Amazonissa myytävät on hyvin standardeja.@Zigh suuret kiitokset! Eli jos ymmärrän oikein, tuo relekortti sekä esp kytketään toisiinsa yhteen (gnd-gnd, v5-vcc, g12-in1, g14-in2 jne...) esim lattakaapeleilla ja sitten HA:n konfiguraatiossa määritellään että switch 1 triggeröiä esim. g12, switch 2 g14 portin jne..?
Monesti valmiilla saa halvemmalla ja helpommalla perustapaukset, toki kun on kerran perehtynyt niin helposti noita monistaa, mutta hieman eri asia ruuvata valmis kokonaisuus kiinni kuin kasailla osista joiden kokonaishintakin on korkeampi. Jonkin yksittäisen releohjauksen tekisin ehdottomasti esim. Shellyllä, mutta jos tarvitsekin vaikka kahdeksan relettä samaan kohteeseen niin voi olla että oma viritys on lähempänä "yhtä kokonaisuutta" kuin rivi shellyjä@Zigh suuret kiitokset! Eli jos ymmärrän oikein, tuo relekortti sekä esp kytketään toisiinsa yhteen (gnd-gnd, v5-vcc, g12-in1, g14-in2 jne...) esim lattakaapeleilla ja sitten HA:n konfiguraatiossa määritellään että switch 1 triggeröiä esim. g12, switch 2 g14 portin jne..?