Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Delta-väite osoitettiin jo vääräksi, en tiedä miksi väitteen esitit, mutta jäi kiinnostamaan, että oliko sinulla jotain lähteitä tuolle sikainfluenssalle?

Viimeksi muokattu:
Voiko joku viisaampi vääntää rautalangasta miksi ei anneta asetusta rokotepakosta ihan kaikille jos se kerran on kuitenkin se tavoite ja halu?
Tähänkin saataisiin hyvin voimaa taakse ilman pakkoa, jos esimerkiksi sairaaloihin ei otettaisi yhtään rokottamatonta. Mielestäni reilu diili, päätä itse mitä teet rokotusten suhteen, mutta jos et ota, niin älä nyt sitten mene myöskään muiden verorahoilla itseäsi hoidattamaan.

Tähänkin saataisiin hyvin voimaa taakse ilman pakkoa, jos esimerkiksi sairaaloihin ei otettaisi yhtään rokottamatonta. Mielestäni reilu diili, päätä itse mitä teet rokotusten suhteen, mutta jos et ota, niin älä nyt sitten mene myöskään muiden verorahoilla itseäsi hoidattamaan.
Tarkoitit varmaan, että jos rokottamaton menee koronan vuoksi hoidettavaksi, hoito evättäisiin? Itse jalostaisin tämän idean hieman inhimillisempään suuntaan, jossa hoitoa saa, mutta kahdella ehdolla: 1. ei vie kenenkään toisen hoitopaikkaa ja 2. maksaa itse kustannuksensa. Tässä epidemian vaiheessa se olisi kaikille reiluinta.

Saako verovähennyksen siis? Miksi pitäisi maksaa korkeita veroja jos ei saa vastinetta?

Mistä nää voimafantasiat tulee? Miks näitä mielummin kuin simppeliä pakkoa? Saako noista fantasioista jotain kiksejä?

Tarkoitit varmaan, että jos rokottamaton menee koronan vuoksi hoidettavaksi, hoito evättäisiin? Itse jalostaisin tämän idean hieman inhimillisempään suuntaan, jossa hoitoa saa, mutta kahdella ehdolla: 1. ei vie kenenkään toisen hoitopaikkaa ja 2. maksaa itse kustannuksensa. Tässä epidemian vaiheessa se olisi kaikille reiluinta.
Tällaisessa kuvitteellisessa lahtausfantasiassa ehto numero 2 taitaa olla aika kaukana lainsäädännön rahkeista. Nimittäin "itse kustannuksensa maksaen" saa saman hoidon joltain yritykseltä huomattavasti edullisemmin kuin julkisen sektorin kulujen mukaan laskettuna.

Jos se yksi tuhannesta terveestä aikuisesta sairastuu pahasti ja yksi kymmenestä tuhannesta olisi kuollakseen ja tälle todetaan, että tottelemattomuuden takia nyt otetaan henki, liikutaan aika sameissa vesissä, etenkin kun mitään terveydenhuollon kriisiä ei enää ole havaittavissa. Kosto on tietysti joillekin kollektivisteille tärkeintä.

Vähän ikävästi tuntuu että nämä alistamisfantasiat ovat niin kiihottavia että se on se syy kannattaa näitä idioottimaisia passiviritelmiä. Rokotepakko olisi liian tylsä ratkaisu?
Rokotepakko olisi sekin aika rohkea veto, joka valitettavasti vielä toteutuu jos ei tässä niin seuraavassa sopivassa tilanteessa. En oikein usko, että politbyroo uskaltaa vielä ottaa sitä riskiä, ettei menekään ilmoitusasiana. Tosin samaan aikaan pelkään, että he nimenomaan toivovat sitä ajaakseen muita "uudistuksia".

Tällaisessa kuvitteellisessa lahtausfantasiassa ehto numero 2 taitaa olla aika kaukana lainsäädännön rahkeista. Nimittäin "itse kustannuksensa maksaen" saa saman hoidon joltain yritykseltä huomattavasti edullisemmin kuin julkisen sektorin kulujen mukaan laskettuna.
Mietin lähinnä rokotettujen kannalta, että heidän ei ole reilua maksaa hoidosta, joka olisi ollut rokotteella vältettävissä. Ehkä voisi pohtia myös, olisiko syytä evätä myös rokotehaittojen hoito rokotteen ottaneilta. Mielestäni ei, sillä he ovat sen ottaneet omalla riskillään yhteisen hyvän vuoksi. Jos osoittautuukin niin, että rokote aiheuttaa haittavaikutuksia, niin he eivät sitä voineet tuolloin tietää. Hoidon ehdollistaminen rokottamattomille toimisi tällä ajanhetkellä enemmänkin vihan ja kahtiajaon häivyttämisessä, eikä niinkään maksimaalisen inhimillisyyden saavuttamiseksi. Hyvä terveydenhuolto auttaa kaikkia tasapuolisesti, mutta sen ylläpitäminen vaatii myös yhteisiä toimia.

Viimeksi muokattu:
Saako verovähennyksen siis? Miksi pitäisi maksaa korkeita veroja jos ei saa vastinetta?

Mistä nää voimafantasiat tulee? Miks näitä mielummin kuin simppeliä pakkoa? Saako noista fantasioista jotain kiksejä?
Vähennys voisi olla ihan jees, toki niinkuin aina, se tietysti toteutuisi vasta sairastuessa ja sairaalasta ulospotkaistuna sekä siinä olisi omavastuu. Matkakulujakaan ei voi vähentää ilman työmatkaa.

Niin kai tässä voisi kysyä, että saako joku siitä kiksejä, että ei ota niitä rokotuksia. Monet, jotka ne on käynyt ottamassa ei ole tehnyt sitä itsensä vuoksi vaan sen vuoksi, että tämä leikki voisi vihdoin loppua. Nyt nämä tyypit jotka huuta koviten rokotuksia vastaan tuntuu vetävän tätä Suomi nimistä pulkkaa täysin väärään suuntaan.

Siitä aiheutuu vääjäämättömästi mellakoita. Vaikea uskoa näin kovan pakon tapahtuvan tämän viruksen haittojen perusteella.
Ei tietenkään tämän epidemian haittojen perusteella, ja tuskin seuraavankaan. Saattaa kuitenkin toteutua muilla perusteilla, ja luultavasti vielä tapahtuukin. Öyhötys oli kova jo possunuhan aikaan, ja alkoi silloin nopeammin. Nyt tuntui aluksi että ilmapiiri oli inhimillinen, mutta tähän päivään mennessä olen katkerasti joutunut toteamaan erehtyneeni.

Niin kai tässä voisi kysyä, että saako joku siitä kiksejä, että ei ota niitä rokotuksia. Monet, jotka ne on käynyt ottamassa ei ole tehnyt sitä itsensä vuoksi vaan sen vuoksi, että tämä leikki voisi vihdoin loppua. Nyt nämä tyypit jotka huuta koviten rokotuksia vastaan tuntuu vetävän tätä Suomi nimistä pulkkaa täysin väärään suuntaan.
Eivätköhän enimmäkseen rokotuspakkoa, koronapassia tai muuta totalitarismia vastustavat, jotka osaavat puhua aiheesta muulla tasolla kuin "viineri on hyvää", ole rokotteensa ottaneet. Osa tietysti ei ole, vaihtelevista syistä.

Mietin lähinnä rokotettujen kannalta, että heidän ei ole reilua maksaa hoidosta, joka olisi ollut rokotteella vältettävissä.
Niin, samaan tapaanhan urheiluvammojen hoitaminen olisi epäreilua sohvaperunoita ja muita velttoja kohtaan. Lihavuuden kansantautien hoito julkisin varoin on väärin hyväkuntoisia kohtaan ja sukupuolitautien kuluihin osallistuminenkin voi jonkun mielestä olla väärin uskonnollisia puritaaneja, sosiaalisia hylkiöitä tai vaikka kaikkia vastuullisia kohtaan. Vaikka nämä ovatkin aika paljon merkittävämpiä juttuja kuin yksittäinen ohimenevä hengitystiesairausepidemia, näihinkin puuttuminen vaatisi aika rankkaa yhteiskunnan remonttia.
Ehkä voisi pohtia myös, olisiko syytä evätä myös rokotehaittojen hoito rokotteen ottaneilta. Mielestäni ei, sillä he ovat sen ottaneet omalla riskillään yhteisen hyvän vuoksi.
Näin on. Vaikka heillä(meillä) olisi ollut kaikki tieto haitoista vuodelta 2050, olisivat he silti toimineet kovan sosiaalisen paineen alaisina ja kuten tähän hetkeen tultaessa on käynyt ilmi, lähes pakotettuina.

En toki usko, että suuria haittoja ilmenee kuin marginaalisesti, mutta se mahdollisuus on laskettava mukaan.

Viimeksi muokattu:
Miks tämmösiä uutisia julkastaan? Kaikkihan tietää että tuo on hölynpölyä? Onko 10 tehohoitopotilasta jo lähellä kriittistä rajaa? miten voi olla?

Liitteet

• 1636951359564.png
    1636951359564.png
    821,4 KB · Luettu: 88
Miks tämmösiä uutisia julkastaan? Kaikkihan tietää että tuo on hölynpölyä? Onko 10 tehohoitopotilasta jo lähellä kriittistä rajaa? miten voi olla?
Tehohoitopaikkoja myös HUS:ssa on rajallinen määrä. Kuten myös käsiä.

Husissa voidaan hoitaa 15 tehohoitopotilasta ennen kuin toiminta vaikeutuu. Tehohoitopotilaita on tällä hetkellä 11 eli vielä on 4 paikkaa auki jonka jälkeen aletaan ensisijaisesti siirtämään tehohoitopotilaita muihin sairaaloihin.

Tehohoitopaikkoja myös HUS:ssa on rajallinen määrä. Kuten myös käsiä.

Husissa voidaan hoitaa 15 tehohoitopotilasta ennen kuin toiminta vaikeutuu. Tehohoitopotilaita on tällä hetkellä 11 eli vielä on 4 paikkaa auki jonka jälkeen aletaan ensisijaisesti siirtämään tehohoitopotilaita muihin sairaaloihin.

Kuitenkin samaan aikaan puhutaan tämmöistä, mitä ihmettä?

1636951839648.png

Jos virallisten tahojen hyväksymät sepitelmät koronasta ja koronarokotteesta myöhemmin osoittautuvat olleen totta, niin se on ensimmäinen kerta minun 50 v. elinaikanani kun niin käy että vaaditaan uskomaan jotain ja se ei myöhemmin osoittaudukaan olleen paskapuhetta. Onkohan Viroon mahdollista paeta viime hetkessä jos pakko tulee?

Jos virallisten tahojen hyväksymät sepitelmät koronasta ja koronarokotteesta myöhemmin osoittautuvat olleen totta, niin se on ensimmäinen kerta minun 50 v. elinaikanani kun niin käy että vaaditaan uskomaan jotain ja se ei myöhemmin osoittaudukaan olleen paskapuhetta. Onkohan Viroon mahdollista paeta viime hetkessä jos pakko tulee?

Olisi kiva saada tähän jotain faktaa, jossa osoitat vaikkapa nyt alkuun edes 50% tunnetuista sairauksista paskapuheeksi.

Kuulostaa nimittäin "vaihtoehtoiselta lääketieteeltä" nopeasti ja sille on täällä toinen ketju.

Jossain menee pahasti pieleen jos 1,7 miljoonan ihmisen terveydenhoitoalueella 10 ihmistä teholla saa systeemin kaatumaan.

Yksi saa järjestelmän kaatumaan jos on se, joka vie viimeiset resurssit.

Tehohoitopaikat on mitoitettu normaalin tarpeen mukaan + erikoistilanteiden, kuten onnettomuuksien lisävaatimus. Niistä on normaalistikin noin 70% käytössä jos nyt oikein muistan eli siellä on paljon enemmän kuin 10.

Mutta kyllähän sä tän tiesit.

Sama tupakoiville ja läskeille. Olisi hyvää verorahojen säästöä ja jokaisen pitäisi itse vastata teoistaan.

Viimeksi muokattu:
Jossain menee pahasti pieleen jos 1,7 miljoonan ihmisen terveydenhoitoalueella 10 ihmistä teholla saa systeemin kaatumaan.
Meilahden sairaala-alueella on noin 30 tehohoitopaikkaa. Kaikkia paikkoja ei voi varata koronapotilaille. Helsingissä on kaiken kaikkiaan noin 65 tehohoitopaikkaa.
Siksi systeemi ole ole kaatumassa koska niitä tehohoitopaikkoja on varattuna myös muille kuin pelkästään koronapotilaille.

Tehohoitopaikkojen voimakasta lisäämistä vaativat tuntuvat usein unohtavan että uusia tehohoitopaikka ei synny sillä että osastolle kärrätään lisää vuoteita. Resurssien riittävyys painottuu todella voimakkaasti hoitajiin ja heitä ei tuosta vaan taiota lisää.

Tehohoitopaikkojen voimakasta lisäämistä vaativat tuntuvat usein unohtavan että uusia tehohoitopaikka ei synny sillä että osastolle kärrätään lisää vuoteita. Resurssien riittävyys painottuu todella voimakkaasti hoitajiin ja heitä ei tuosta vaan taiota lisää.

Eikä tarvittavaa hoitoa välttämättä voida järjestää jokaisessa sairaalassa. Yksi tehohoidossa oleva potilas siirrettiin tällä viikolla meidän alueelta muistaakseni KYS:iin, koska potilas ei enää reagoinut lisähappeen, vaan tarvittiin laitetta itse veren hapettamiseen ettei tämä rokottamaton potilas kuolisi.

Olisi kiva saada tähän jotain faktaa, jossa osoitat vaikkapa nyt alkuun edes 50% tunnetuista sairauksista paskapuheeksi.

Kuulostaa nimittäin "vaihtoehtoiselta lääketieteeltä" nopeasti ja sille on täällä toinen ketju.
Pointti oli "asiat joihin vaaditaan uskomaan ja toisinajattelijat yritetään vaientaa".

"markkaa ei devalvoida"
"EU:sta ei tule liittovaltiota"
"Neuvostoliitto on ystävämme"
"pakolaiset ovat rikkaus"
jne.

Kuinkahan moni husin potilaista on d-vitamiinivajeisia maahanmuuttajia ja riskiryhmäläisiä? Tätä dataa jossa erotellaan muuten kuin rokotestatuksen perusteella ei taida juuri olla saatavilla.

Tässä vielä itse uutinen´:
Koronapotilaita on nyt HUS:n alueella 11 kpl, eli normaalikapasiteetista 10 %. Tehohoitopaikoja on mahdollista lisätä 200:aan. [1]

"Rokottamattomat kuormittavat tehohoitoa" on ei sanallisesti ole valehtelua, mutta antaa täysin väärän kuvan tilanteesta. "Husissa lähestytään jo kriittistä rajaa" sen sijaan on täyttä valetta - tai sitten pandemian aikana on tehty ihan kaikki mahdollinen niin väärin kuin mahdollista, jos aiemmin kahteen sataan tehohoitopaikkaan joustanut järjestelmä kyykkää kun viidestoista potilas saapuu. Miten tällainen uutisointi voi vieläkin mennä läpi? Onneksi Lasse Lehtonen muisti sentään todeta, että "Lasse Lehtonen on pahoillaan siitä, että osa suomalaisista uskoo mieluummin valeuutisia kuin viranomaisia tai valtamediaa rokoteasioissa."

Tässä vielä itse uutinen´:
Koronapotilaita on nyt HUS:n alueella 11 kpl, eli normaalikapasiteetista 10 %. Tehohoitopaikoja on mahdollista lisätä 200:aan. [1]

"Rokottamattomat kuormittavat tehohoitoa" on ei sanallisesti ole valehtelua, mutta antaa täysin väärän kuvan tilanteesta. "Husissa lähestytään jo kriittistä rajaa" sen sijaan on täyttä valetta - tai sitten pandemian aikana on tehty ihan kaikki mahdollinen niin väärin kuin mahdollista, jos aiemmin kahteen sataan tehohoitopaikkaan joustanut järjestelmä kyykkää kun viidestoista potilas saapuu. Miten tällainen uutisointi voi vieläkin mennä läpi? Onneksi Lasse Lehtonen muisti todeta, että "Lasse Lehtonen on pahoillaan siitä, että osa suomalaisista uskoo mieluummin valeuutisia kuin viranomaisia tai valtamediaa rokoteasioissa."
Itse ymmärsi että kyseessä olisi siis Meilahden sairaalan tehopaikoista. "HUS:issa on potilaita" tarkoittanee juurikin tätä yhtä sairaalaa. Tahallista tai tahatonta uutisointia, en tiedä..?

Itse maksamisesta ja verojen palauttamisesta vääntäminen on ihan helvetin väsynyttä offtopiccia johtuen seuraavista syistä:

-Juuri kenelläkään ei ole varaa maksaa itse tehohoitojaksoja
-Ketään ei jätetä kuolemaan siksi, ettei siihen ole rahaa
-Veroissa maksamasi osuus, jolla juuri mahdollinen koronahoitosi teholla katetaan ei ole merkittävä edes henkilökohtaisessa taloudenpidossa

Meinaat että rokottamattomat ei veroja maksa? Mites rokottamaton lihava joka tupakoi?
Sitähän minä juuri tarkoitin, että tupakoiva lihava on varmasti elämänsä aikana maksanut valmisteveroja ja ALV:ja enemmän kuin verrokki normaalipainoinen ja tupakoimaton henkilö.

Itse maksamisesta ja verojen palauttamisesta vääntäminen on ihan helvetin väsynyttä offtopiccia johtuen seuraavista syistä:

-Juuri kenelläkään ei ole varaa maksaa itse tehohoitojaksoja
-Ketään ei jätetä kuolemaan siksi, ettei siihen ole rahaa
-Veroissa maksamasi osuus, jolla juuri mahdollinen koronahoitosi teholla katetaan ei ole merkittävä edes henkilökohtaisessa taloudenpidossa
Ja silti suurin huuto tästä kuuluu juuri sieltä rokotettujen puolelta ja he ovat kovaan ääneen vaatimassa että rokottamattomien pitäisi itse maksaa hoitonsa.

Mutta noin muuten olen kyllä samaa mieltä kanssasi syistä ja seurauksista.

Ja silti suurin huuto tästä kuuluu juuri sieltä rokotettujen puolelta ja he ovat kovaan ääneen vaatimassa että rokottamattomien pitäisi itse maksaa hoitonsa.

Se, mitä pitäisi kenenkin mielestä tehdä ja se, mitä "hyvinvointivaltiota" leikkivä velkapommi suostuu tekemään on eri asia. Lisäksi noita rokottamattomia lienee niin vähän, ettei heidän huutonsa juuri kuulu.

Ei kun ihan kaikille. Virus jakautuu, ja jos ei jakaudu, se häviää. Jos virus tappaa isäntänsä, jakautuminen vaikeutuu. Täten virus tapaa muuntua enemmän tartuttavaan, mutta vähemmän tappavaan muotoon. Kuten kävi Deltan kanssa. Tästä syystä sikainfluenssakin heikkeni odotettua nopeammin ja sai WHO:n toiminnan kritiikin alaiseksi liian aggressiivisesta reagoinnista.

Linkkitulvan sijaan olisit voinut suoraan kertoa, että tämäkään väitteesi ei pitänyt paikkansa.

No ihan ensin kannattaa huomioida, että influenssan tehohoitojaksot ovat selvästi lyhyempiä kuin covidin aiheuttamat, noin 4 vuorokauden mittaisia.

Ehkä myös, että toi alempi koskee kotimaata, ei tuossa otsikossa kerrota montako Meilahdessa.

Se on hyvä että sinä tiedät paljonko esimerkiksi minä tupakoimaton, terve ja rokottamaton maksan veroja tälle yhteiskunnalle.
Puhe olikin kahdesta kuvitteellisesta verrokki henkilöstä. Toinen käyttää rahansa tupakkaan, viinaan ja sipseihin. Toinen ei käytä. Mihin sinä käytät rahasi ja mistä maksat veroa ei ole mitenkään olennaista.

Linkkitulvan sijaan olisit voinut suoraan kertoa, että tämäkään väitteesi ei pitänyt paikkansa.
Esimerkiksi koronavirologi Burtram Fielding muotoilee asian näin:
"I believe that viruses tend to become less pathogenic. The ultimate aim of a pathogen is to reproduce, to make more of itself. Any pathogen that kills the host too fast will not give itself enough time to reproduce.” [1]

Näin on myös käynyt aiempien, nykyisinkin kierrossa olevien koronavirusten kohdalla:
"This kind of evolutionary gentling may be exactly what happened more than a century ago to one of the other human coronaviruses, known as OC43, Fielding suggests. Today, OC43 is one of four coronaviruses that account for up to a third of cases of the common cold (and perhaps occasionally more severe illness)."

Delta-variantin kohdalla tilanne elää jatkuvasti. Puhtaasti tilastoihin pohjautuvan näkemykseni jakaa mm. Professori Turville Kirby Instituutista:
"So far the Delta variant is showing 0.3 per cent mortality. That's super encouraging. The early signs look promising, but it is too early to be definitive." [2]

Ei voi yksiselitteisesti sanoa, etteikö tämä virus tai virukset ylipäätään voisi joissain tapauksissa muuttua myös tappavammaksi. Näin on useasti käynytkin, esimerkiksi Marekin taudin kohdalla. Jos sinulla on joku syy epäillä toisenlaista mekanismia, niin ehkä voisit jatkossa osallistua keskusteluun rakentavasti argumentoiden, mieluumin kuin noilla mielipidepohjaisilla möläytyksillä.

Viimeksi muokattu:
Delta-variantin kohdalla tilanne elää jatkuvasti.

Ok, voitit pulushakilla. Selvä juttu, Delta on kehittynyt vaarattomammaksi, koska on tappanut vähemmän, kun riskiryhmät on saaut rokotettua. Yhden lauseen kommentti uutisesta leviämisestä Australiassa ajaa tutkimuksien yli.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 261
Jäsenet
78 625
Uusin jäsen
Rappe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom