Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Olisihan tälle kaikelle ollut vaihtoehto.

Suomi kiinni kolmeksi-neljäksi viikoksi. Ei mitään puolittaista "sulkutilaa", vaan ihan aikuisten oikea sulku kuten paremmissa maissa konsanaan.

Mutta eihän se nyt käy, koska syyt.

Joo, kukaan ei poistu kotoaan neljään viikkoon ja ongelma on ratkaistu: emme koskaan enää kohtaa koronaa. :thumbsup:
 
Joo, kukaan ei poistu kotoaan neljään viikkoon ja ongelma on ratkaistu: emme koskaan enää kohtaa koronaa. :thumbsup:
Monissa maissa on tehokkailla sulkutoimilla saatu tartunnat nopeasti alas niin viime keväänä kuin tänä talvenakin.

Joten kyllä toi toimii.

Senkin jälkeen pitää edelleen elää varovasti, mutta tilanne ei ole samalla tavalla enää akuutti, jos tartunnat on alhaalla. Hyvällä rajakontrollilla ja tartuntaketjujen tehokkaalla tappamisella ne voisi alhaalla pysyäkin kesään asti, siitä huolimatta, että rajoituksia poistetaan sulun jälkeen.

En tosiaan ymmärrä, että miksei tästä maaliskuun "sulusta" tehty nyt ihan kunnollista oikeaa sulkua, kun kerran leikkiin ryhdyttiin... Tuntuukin, että koko homma on pelkkää sanahelinää ja silmänlumetta.
 
Suomessa on koronan kuolleisuus ja ilmaantuvuus euroopan alhaisinta. Myös rokotuksissa ollaan euroopan huipulla. Silti porukka sanoo että korona on hoidettu Suomessa huonosti, antakaa joitain perusteluja tuolle väitteelle. Enkä kysy nyt mitään itsenäisiä saarivaltio vertailuja, vaan Scandinavian ja EU:ta, antakaa jotain faktaa että Suomi on hoitanut koronan huonosti.

Suomi vertaantuu scandinaviaan ja EU maihin, jotkut kuvittelee että Suomi on poikkeus ja ei vertaudu noihin, ei ole mitään syytä ajatella niin, ei me olla poikkeus.

Eletään pandemiaa vajaassa lainsäädännössä ja porukka vaatii täydellisyyttä, ikävä kyllä tuo ei ole mahdollista. Oishan se helppoa jos lainsäädäntö olisi jos valmiina ja vain näyttäisit siitä pykälä. Fakta on se että tällä hetkellä lakia joudutaan tekemään hirvittävässä paineessa kiirellä, ei tässä ole kyse mistään normaali lakitilanteista ja Häkkänenkin tietää sen.
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa on koronan kuolleisuus ja ilmaantuvuus euroopan alhaisinta. Myös rokotuksissa ollaan euroopan huipulla. Silti porukka sanoo että korona on hoidettu Suomessa huonosti, antakaa joitain perusteluja tuolle väitteelle. Enkä kysy nyt mitään itsenäisiä saarivaltio vertailuja, vaan Scandinavian ja EU:ta, antakaa jotain faktaa että Suomi on hoitanut koronan huonosti.

Suomi vertaantuu skandinaviaan ja EU maihin, jotkut kuvittelee että Suomi on poikkeus ja ei vertaudu noihin, ei ole mitään syytä ajatella niin, ei me olla poikkeus.
Samoin olisi voitu sanoa esim Virosta syksyllä.
Koronassa on vain se huono puoli, jotta kun sen kanssa tyritään,. niinkuin Suomessa on nyt esim tyritty koko kevätpuoli, niin luvut on saatu hyvään nousuun, vaikka rajoituksia on melkoisen paljon ja samaa tyrimistä ja jäljessä kulkemista jatketaan edelleen.
Mitä enemmän lorvitaan ja hälmöillään, sen pahempi ja pidempi vaadittava toimenpiteiden taso tulee Suomessa olemaan.

Hallituksella oli tosi hyvin aikaa ennakoida ja hoitaa asiat kuntoon, nitta eipä sillä saatu aikaan, eli tyrittiin asia. Toisinsanoen hoidettiin asia kehnosti- Ensin syksyllä' ei saatu maahantulleiville rajoituksia ja karanteenejä, vaikka useita kertoja nähtiin, jotta oli selvä syy.

Tällä hetkellä taas ei tunnuta saavan esim kouluja riittävässä määrin etäopetukseen, vaikka siellä joudutaan jatkuvalla tahdilla pistämään porukkaa karanteeniin reippaasti, kun altistumisia ja ketjujen alkuja tuntuu tulevan jatkuvasti. Jopa paikassa, jossa ei pitäisi olla ruuhkaa testeissä, selvästi köhivä ja sairas oppilas on mukana luokissa kokonaisia päiviä.

Lisäksi monet ulkomaalistaustaiset tuntuvat osoittavan täyttä välinpitämättömyyttä hallituksemme pyynnöille ja määräyksille ja levittävät sitten tilastojen valossa tehokkaasti tautia. Asialle ei kuitenkaan uskalleta tehdä mitään. Itseasiassa siitä ei uskalleta edes kunnolla puhua. Todennäköisesti kyseiset kusipäät ajavat suomaisten ohi, kiitoksena porastelustaan. En ainankaan yllättyisi ollenkaan, jos näin kävisi.
 
Jos Suomi on koko ajan vain tyrinyt niin mitähän vittua nuo muut maat on tehnyt, mikä sana tulee tyrimisen jälkeen?
Osa ihmisistä ei tunnu älyävän mistä on kyse, ei ole lainsäädäntöä olemassa, se sitoo silloisen hallitusten kädet.

Itse luotan dataan ja se näyttää että meillä menee edelleen hyvin.
 
Jos Suomi on koko ajan vain tyrinyt niin mitähän vittua nuo muut maat on tehnyt, mikä sana tulee tyrimisen jälkeen?
Osa ihmisistä ei tunnu älyävän mistä on kyse, ei ole lainsäädäntöä olemassa, se sitoo silloisen hallitusten kädet.

Itse luotan dataan ja se näyttää että meillä menee edelleen hyvin.
Esim Englannissa päätettiin oikeasti ajaa tartunnat alas ja rankka tiputushan siinä kävi.
Siellä on 8.3. Alettu löysäämään rajoituksia, joten tapausten määrä tulee kääntymään nousuun. Tosin jos rokotteet toimivat oikein, niin sairastumiset pitäisivät olla keskimäärin lievempiä.

Suomessa on vain kuljettu päättäväisesti jälkijunassa, joten nousu vain jatkuu..

Toki kun nyt on munittu urakalla, niin enää ei 3 viikkoa rankkaakaan sulkua riitä, vaan tarvitaan todennäköisesti vähintään 4 ja sen jälkeen vielä huolellisesti altistuneiden karanteenit, tiukka seuranta ja rajoille pakkotestit sekä karanteenit.
Suomessa rokotteista ei toinna odottaa apua vielä ainankaan useampaan kuukauteen, jos rokotukset jatkuvat edes ennakoitua vauhtia.
 
Suomessa on kuljettu jälkijunassa sen takia että ennakoivia päätöksiä ei ole voitu tehdä. Siitähän tässä koko hommassa on kyse, Suomessa on tällä lainsäädännöllä todella vaikea tehdä ennakoivia päätöksiä.
Jos täällä olisi lainsäädäntö valmiina ja hallitus voisi vain oisoittaa lain mikä käyttöön otetaan niin olisiko helppoa.

Se että hallitus täällä tahalleen vitkastelee on täyttä paskapuhetta, kyse on Suomen lainsäädännöstä
 
Suomessa on koronan kuolleisuus ja ilmaantuvuus euroopan alhaisinta. Myös rokotuksissa ollaan euroopan huipulla. Silti porukka sanoo että korona on hoidettu Suomessa huonosti, antakaa joitain perusteluja tuolle väitteelle. Enkä kysy nyt mitään itsenäisiä saarivaltio vertailuja, vaan Scandinavian ja EU:ta, antakaa jotain faktaa että Suomi on hoitanut koronan huonosti.
Suomi ON Euroopan syrjäisimpiä ja harvaanasutuimpia maita ja suomalaiset Euroopan introverteimpiä kansoja. Se ei ole asioiden "tekemistä" vaan se on asioiden olotila. Tämä olotila ei ole mitenkään esimerkiksi hallituksen "ansiota".

Miten sitten on pärjätty koronan kanssa suhteessa tuohon faktaan? Aika huonosti mielestäni. Paljon parempaankin olisi pitänyt pystyä ja olisikin pystytty melko yksinkertaisin toimenpitein, ja lisäksi hallitus ja THL itsekin on myöntäneet että virheitä on tehty.

Lisäksi on p*skaa, että ilmaantuvuus olisi Euroopan alhaisinta. Eikä ole. Tällä hetkellä Suomea alhaisempi ilmaantuvuus on esimerkiksi Saksassa, Tanskassa, Portugalissa, Espanjassa, Isossa-Britanniassa ja Islannissa, joista viimeisimmässä ei ole kuin muutama tartunta per päivä nykyään. Okei, se on saarivaltio. Hyvä sille. Me ei olla saarivaltio, vaan syrjäinen niemivaltio. Aika huonosti on siis pärjätty suhteessa siihen. Todella surkeaa suorittamista, jossei edes Saksalle pärjätä. Sitä ei voi selittää parhain päin mitenkään. Ja huom. Suomen käyrä on selvässä nousussa, ollut jo pari kuukautta putkeen.

coronavirus-data-explorer(15).png

coronavirus-data-explorer(16).png
 
Viimeksi muokattu:
Eu:n 7 seitsemänneksi alhaisin on kyllä. Siinä on monimuu eu maa yläpuolella ja tuo käyrä nyt näyttäis tasottuneen maaliskuun aikaan.
 
Suomessa on koronan kuolleisuus ja ilmaantuvuus euroopan alhaisinta. Myös rokotuksissa ollaan euroopan huipulla. Silti porukka sanoo että korona on hoidettu Suomessa huonosti, antakaa joitain perusteluja tuolle väitteelle. Enkä kysy nyt mitään itsenäisiä saarivaltio vertailuja, vaan Scandinavian ja EU:ta, antakaa jotain faktaa että Suomi on hoitanut koronan huonosti.

Suomi vertaantuu scandinaviaan ja EU maihin, jotkut kuvittelee että Suomi on poikkeus ja ei vertaudu noihin, ei ole mitään syytä ajatella niin, ei me olla poikkeus.

Eletään pandemiaa vajaassa lainsäädännössä ja porukka vaatii täydellisyyttä, ikävä kyllä tuo ei ole mahdollista. Oishan se helppoa jos lainsäädäntö olisi jos valmiina ja vain näyttäisit siitä pykälä. Fakta on se että tällä hetkellä lakia joudutaan tekemään hirvittävässä paineessa kiirellä, ei tässä ole kyse mistään normaali lakitilanteista ja Häkkänenkin tietää sen.

Itse tautia ei ole hirveän huonosti hoidettu. Itse näen kaksi suurta virhettä mitä on tehty: rajat pidettiin auki liian pitkään ilman pakollista testausta sekä tiedotus. Muutenhan kyllä korona on pysynyt suhteellisen hyvin aisoissa. Varmaan on auttanut sekin että Suomi on harvaan asuttu maa jossa asuu muutenkin epäsosiaalista porukkaa. Itse antaisin arvosanan kuusi päättäjille juuri sekavan tiedotuksen takia. Ilman sitä antaisin kasin.

Toisaalta mitä vähemmän oma talous ottaa osumaa, niin sen enemmän saadaan tukea muuta Eurooppaa. Ei tässä voittajia tule olemaan kukaan.
 
Itse tautia ei ole hirveän huonosti hoidettu. Itse näen kaksi suurta virhettä mitä on tehty: rajat pidettiin auki liian pitkään ilman pakollista testausta sekä tiedotus. Muutenhan kyllä korona on pysynyt suhteellisen hyvin aisoissa. Varmaan on auttanut sekin että Suomi on harvaan asuttu maa jossa asuu muutenkin epäsosiaalista porukkaa. Itse antaisin arvosanan kuusi päättäjille juuri sekavan tiedotuksen takia. Ilman sitä antaisin kasin.

Toisaalta mitä vähemmän oma talous ottaa osumaa, niin sen enemmän saadaan tukea muuta Eurooppaa. Ei tässä voittajia tule olemaan kukaan.
Pääosin samaa mieltä.
Nyt tosin näyttää siltä että pakkotestit kestävät ainoastaan maaliskuun loppuun ja mikä määritellään riskimaaksi??

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on tehnyt päätöksen maahantulijoiden pakollisesta osallistumisesta terveystarkastukseen.

Päätöksen myötä jokaisen Helsingin satamien, Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Vaalimaan rajanylityspaikan kautta maahan tulevan henkilön täytyy osallistua välittömästi maahantulon jälkeen terveystarkastukseen, jonka osana voidaan ottaa koronavirustesti.

Helsingin satamiin, Helsinki-Vantaan lentoasemaan ja Vaalimaan rajanylityspaikkaan kohdistuva päätös on voimassa 18.-31.3.2021 ja koskee riskimaista saapuvia henkilöitä.


 
Pääosin samaa mieltä.
Nyt tosin näyttää siltä että pakkotestit kestävät ainoastaan maaliskuun loppuun ja mikä määritellään riskimaaksi??

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on tehnyt päätöksen maahantulijoiden pakollisesta osallistumisesta terveystarkastukseen.

Päätöksen myötä jokaisen Helsingin satamien, Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Vaalimaan rajanylityspaikan kautta maahan tulevan henkilön täytyy osallistua välittömästi maahantulon jälkeen terveystarkastukseen, jonka osana voidaan ottaa koronavirustesti.

Helsingin satamiin, Helsinki-Vantaan lentoasemaan ja Vaalimaan rajanylityspaikkaan kohdistuva päätös on voimassa 18.-31.3.2021 ja koskee riskimaista saapuvia henkilöitä.



Juu, aika sekavalta taas vaikuttaa.

Voidaan ottaa testi, riskimaa ja 1,5 viikon ajan voimassa. Öööh? Taas tehdään vähän sinne päin ja toivotaan. No eipä yllätä.
 
Suomessa on kuljettu jälkijunassa sen takia että ennakoivia päätöksiä ei ole voitu tehdä. Siitähän tässä koko hommassa on kyse, Suomessa on tällä lainsäädännöllä todella vaikea tehdä ennakoivia päätöksiä.
Jos täällä olisi lainsäädäntö valmiina ja hallitus voisi vain oisoittaa lain mikä käyttöön otetaan niin olisiko helppoa.

Se että hallitus täällä tahalleen vitkastelee on täyttä paskapuhetta, kyse on Suomen lainsäädännöstä

Yritätkö nyt sanoa, että hallituksella ei olisi de facto oikeutta säätää lakeja vai miksi yrität piilottaa hallituksen vastuun lakien taakse? Aikaakin on ollut yli vuosi, joten tässä vaiheessa kaikki tarpeellinen lainsäädäntö pitäisi olla olemassa.
 
Pääosin samaa mieltä.
Nyt tosin näyttää siltä että pakkotestit kestävät ainoastaan maaliskuun loppuun ja mikä määritellään riskimaaksi??

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on tehnyt päätöksen maahantulijoiden pakollisesta osallistumisesta terveystarkastukseen.

Päätöksen myötä jokaisen Helsingin satamien, Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Vaalimaan rajanylityspaikan kautta maahan tulevan henkilön täytyy osallistua välittömästi maahantulon jälkeen terveystarkastukseen, jonka osana voidaan ottaa koronavirustesti.

Helsingin satamiin, Helsinki-Vantaan lentoasemaan ja Vaalimaan rajanylityspaikkaan kohdistuva päätös on voimassa 18.-31.3.2021 ja koskee riskimaista saapuvia henkilöitä.


Ja rekkamiehet voivat yhä seilata maasta toiseen ilman testejä.
 
Suomi kiinni kolmeksi-neljäksi viikoksi. Ei mitään puolittaista "sulkutilaa", vaan ihan aikuisten oikea sulku kuten paremmissa maissa konsanaan.
Kolme-neljä viikkoa ei riitä mihinkään, ellei tosiaan kukaan saa liikkua yhtään mihinkään ollenkaan, ei kukaan. Se nyt ei vain mitenkään ole mahdollista. Käytännössä useamman kuukauden brittityylinen sulku tuohon vaadittaisiin, jos edes aivan välttämättömimmät toiminnat pidetään käynnissä.
 
Viimeksi muokattu:
Kolme-neljä viikkoa ei riitä mihinkään, ellei tosiaan kukaan saa liikkua yhtään mihinkään ollenkaan, ei kukaan. Se nyt ei vain mitenkään ole mahdollista. Käytännössä useamman kuukauden brittityylinen sulku tuohon vaadittaisiin, jos edes aivan välttämättömimmät toiminnat pidetään käynnissä.
Näinhän se on. Tuo 3-4 viikkoa riittää, jos jokainen ihminen eristetään täydellisesti kaikista kontakteista. Sinä aikana tartunnan saaneet ovat parantuneet tai kuolleet, eikä virusta enää ole Suomessa. Käytännössä ei tietenkään ole mahdollista.

Eiköhän näillä nykyisillä mennä ainakin vappuun asti, jolloin kausivaihtelu nitistää viruksen. Rajoituksia ei voi höllätä kesäski, koska syksyllä alkaa uusi ralli.
 
Mitä hittoa influenssarokotteet taas tähän liittyy mitenkään?

Siten, että Influenssan kanssa vakavaan tautiin teho on vain kohtalainen rokotteella. AZ rokotteella oli tuossa Etelä-Afrikan testissä edelleen täydellinen suoja sairaalaan joutumista vastaan: "It is important to note that there were still no cases of hospitalization for severe Covid-19 or deaths observed in the study"
Lainaus tuolta:

Eli siten ne liittyvät, että vuosittain ollaan pärjäilty inflenssankin kohdalla, vaikka sitä vastaan vakavan taudin kohdalla teho on rokotteella aika heikko riskiryhmissä (siksi tarvitaan suurta kattavuutta). Toisekseen jälkikäteen on huomattu että rokotusvälin pidentäminen on vain parantanut ko. rokotteen tehoa yleisesti, joten en osaa olla kovin pessimistinen vielä näin etukäteen.
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa on kuljettu jälkijunassa sen takia että ennakoivia päätöksiä ei ole voitu tehdä. Siitähän tässä koko hommassa on kyse, Suomessa on tällä lainsäädännöllä todella vaikea tehdä ennakoivia päätöksiä.
Jos täällä olisi lainsäädäntö valmiina ja hallitus voisi vain oisoittaa lain mikä käyttöön otetaan niin olisiko helppoa.

Se että hallitus täällä tahalleen vitkastelee on täyttä paskapuhetta, kyse on Suomen lainsäädännöstä
Lait eivät ole muuttamattomia. Meillä on hallitus ja eduskunta, joiden tehtävä on muokata niitä tarvittaessa. Ja nyt olisi ollut esim viime kesä aikaa tehdä tarvittavat muutokset. Ei siis olisi ollut edes kiire. Eikö myöskään mitenkään mahdoton tehtävä arvioida, mitä pitää muuttaa ja miten, kun tilannekkin oli aivan ennustettavissa jo viimekesänä.
 
Pitäisiköhän muuttaa strategiaa siten että alueet joissa pelätyt virusmuunnokset leviävät, vapautettaisiin kaikista rajoituksista ja mahdollistettaisiin kiertävän kannan vaihtuminen kokonaan variantteihin?
Datan perusteella siinä näyttäisi olevan järkeä.

sauk.PNG
 
Miten ihmeessä saat datasta tuollaisen loppupäätelmän? Joudut nyt kyllä vähän enemmän selittämään, kun tuossa näkee ainoastaan että tilanne lähti uusilla mutaatioilla käsistä rymisten ja ainoastaan täydellinen sulku ja rokotukset pysäyttivät tilanteen briteissä (valtavilla määrillä kuolemia ja NHS:n natisemisella liitoksistaan samalla).
 
Pitäisiköhän muuttaa strategiaa siten että alueet joissa pelätyt virusmuunnokset leviävät, vapautettaisiin kaikista rajoituksista ja mahdollistettaisiin kiertävän kannan vaihtuminen kokonaan variantteihin?
Datan perusteella siinä näyttäisi olevan järkeä.

sauk.PNG

Molemmissa tapauksissa olleet jyrkän nousun jälkeen erittäin raskaat sulkutoimet. Varmasti varianttien aiheuttama räjähdysmäinen kasvu toki auttaa siinä että rajoitustoimia aletaan noudattaa paremmin jos sitä tarkoitit... Suomessa ollaan oltu liikaa etupellossa mielestäsi siis?

Ja kyllähän brittivariantti alkaa olla pääasiallinen meilläkin, ainakin Etelä-Karjalassa oli jo jokin aika sitten noin 80% tapauksista varianttien aiheuttamia.
 
Jos nyt pulla jäi kurkkuun ja ragequit alkaa iskemään, niin on tässä ihan ajatuskin taustalla.
Joku syy noille luvuille on, rajoitukset eivät selitä ainakaan EA lukuja, tunnetuista syistä. Samoin UK alueella on aika värikästä porukkaa etenkin Lontoossa, joten en laittaisi 100% rajoitusten piikkiin tuota laskua.
Etelä-Afrikan tilanne ei ihan vertailukelpoinen ole miltään osin länsimaihin, eikä varmaan rajoituksia valvota samalla tavalla joka kaupunginosassa...

Oma teorian hahmotelma voisi olla, että kyllä, ehkä variantit ovat herkemmin tarttuvia ja samalla ehkä vaarallisempia, mikä on tässä se selittävämpi tekijä. Tietämättä tarkemmin, voisi kuvitella varianttien myös olevan useammin oireellisia kuin villiviruksen, jolloin oireettomien levittämä osuus putoaisi pois tuosta kuviosta ja oireelliset ymmärtävät pysyä pois levittämästä tautia.
 
Aika vahvaa mutua on jos noi on ne perustelusi miksi viruksen pitäisi päästä vapaasti leviämään. Kuolleisuus oli esim. 14. päivä tätä kuuta Suomessa kolmasosa verrattuna populaatioon vs. EA ja neljännes kuolleisuudesta vs. Ruotsi ja Iso-Britannia. Uudet variantit (varsinkin brittivariantti) on jo yli puolet tapauksista melkein kaikkialla Suomessakin, joten sen leviämistä ei nyt varsinaisesti tarvitse avittaa. Esimerkkinä esim. Saksassa varianttien osuus oli jossain 10-20% vielä viikko-pari sitten ja nyt se on noussut jo yli 60%:n. Eli vaikka virus pääsisi vapaasti leviämään (jolloin sitä pitäisi tiukemmin rajoittaa) niin silti esim. kuolemilla kestää laskea pitkään kun positiivisten määrä on aina enemmän kuin tilastoissa näkyy.

Nuorissa tapaukset eivät ole olleet merkittävässä nousussa (eikä laskussa) ja siellä oireettomia on eniten joten olettaisin itse että uudet variantit eivät eroa oireiden osalta merkittävällä tavalla vanhoista varianteista. Variantit leviävät herkemmin, mutta sen mekanismista ei ole täyttä selvyyttä (tuottaako enemmän aerosoleja, vai onko se vain helpommin tarttuva piikkiproteiini vai onko siellä myös esim. oireettomuutta enemmän nuorissa)..
 
Viimeksi muokattu:
Jos nyt pulla jäi kurkkuun ja ragequit alkaa iskemään, niin on tässä ihan ajatuskin taustalla.
Joku syy noille luvuille on, rajoitukset eivät selitä ainakaan EA lukuja, tunnetuista syistä. Samoin UK alueella on aika värikästä porukkaa etenkin Lontoossa, joten en laittaisi 100% rajoitusten piikkiin tuota laskua.
Etelä-Afrikan tilanne ei ihan vertailukelpoinen ole miltään osin länsimaihin, eikä varmaan rajoituksia valvota samalla tavalla joka kaupunginosassa...

Oma teorian hahmotelma voisi olla, että kyllä, ehkä variantit ovat herkemmin tarttuvia ja samalla ehkä vaarallisempia, mikä on tässä se selittävämpi tekijä. Tietämättä tarkemmin, voisi kuvitella varianttien myös olevan useammin oireellisia kuin villiviruksen, jolloin oireettomien levittämä osuus putoaisi pois tuosta kuviosta ja oireelliset ymmärtävät pysyä pois levittämästä tautia.
UK:n alueella OLI huomattavasti suomea tiukemmat rajoitukset, jotka eivät myöskään olleet tyyppiä: Jos nyt voisitte ja jos nyt viitsisitte.
Jos perseiltiin, niin sakkoja paukkui, tuhansia puntia ja suojaväriä ei tunnettu. Kyllä ihmiset osaavat ja tekevät, kun on PAKKO ja siellä todettiin, että näin tehdään ja tämä ei ole pyyntö, vaan PAKKO. Täällähän nuo ongelmaryhmät haistattavat paskaa valtion pyynnöiile ja se näkyy tilastoissa, jos niitä katsoo, missä ihmisryhmissä tauti etenee. Valitettavasti tautia on mahdotonta pitää tuollaisen persreikä ryhmän sisällä ja siitä kärsii sivullisetkin.

Suomessa vaikuttaa vähän siltä, että esim kokoontumisrajoituksissa olisi ehdottomasti syytä siirtyä pyynnön ohi ja käydä määräämään tuntuvia sanktioita, luokkaa 1000e ensimmäinen rike, 2000e toinen jne. Eikä mitään eri vapauksia millään tekosyyllä! Sakot pitäisi määrätä myös erilaisille yhteisöille, jos ne sallivat rikkomukset tiloissaan.

sauk.PNG


Tuosta nähdään, että koronan haastavatkin versiot saadaan tiputettua alas, paljon Suomea haastavimmissakin oloissa, kun vain päätetään ja tehdään, eikä istuta sormi perseessä toivomassa, niinkuin Suomen hallitus tekee.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tässä pitkän aikaa on ollut mielessä festarit ja muut tilaisuudet. Nyt jos pitäis jotain veikata niin rokotteen pitäis olla oikeasti huikea, ei se sitä tällä hetkellä ole.
Jos pitää veikata jotain niin ei ensi kesänä pystytä järjestämään festareita, rokote ei ole tarpeeksi kattava tällä hetkellä. Suomeksi sanottuna rokote ei välttämättä suojaa tarpeeksi

Briteissä on rokotukset käynnissä, kauvan siellä menee että orkesterit pääsee soittamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Aika vahvaa mutua on jos noi on ne perustelusi miksi viruksen pitäisi päästä vapaasti leviämään. Kuolleisuus oli esim. 14. päivä tätä kuuta Suomessa kolmasosa verrattuna populaatioon vs. EA ja neljännes kuolleisuudesta vs. Ruotsi ja Iso-Britannia. Uudet variantit (varsinkin brittivariantti) on jo yli puolet tapauksista melkein kaikkialla Suomessakin, joten sen leviämistä ei nyt varsinaisesti tarvitse avittaa. Esimerkkinä esim. Saksassa varianttien osuus oli jossain 10-20% vielä viikko-pari sitten ja nyt se on noussut jo yli 60%:n. Eli vaikka virus pääsisi vapaasti leviämään (jolloin sitä pitäisi tiukemmin rajoittaa) niin silti esim. kuolemilla kestää laskea pitkään kun positiivisten määrä on aina enemmän kuin tilastoissa näkyy.

Nuorissa tapaukset eivät ole olleet merkittävässä nousussa (eikä laskussa) ja siellä oireettomia on eniten joten olettaisin itse että uudet variantit eivät eroa oireiden osalta merkittävällä tavalla vanhoista varianteista. Variantit leviävät herkemmin, mutta sen mekanismista ei ole täyttä selvyyttä (tuottaako enemmän aerosoleja, vai onko se vain helpommin tarttuva piikkiproteiini vai onko siellä myös esim. oireettomuutta enemmän nuorissa)..

Ei vahvaa vaan täydellistä mutua. Mutta kuten kirjoitat, jos variantti aiheuttaa enemmän oireettomuutta nuorissa, sehän on mahtava homma. Tartuntoja voisi olla nuorissa silloin x-määrä enemmän, koska vakavampien oireiden määrä ei kasvaisi ja kunhan rokotukset osuvat riskiryhmiin niin tämän teorian osuessa viruksesta olisi tullut kausiflunssaan verrattava ongelma hieman kärjistäen.

Itse asiassa Saksassa mutaatioiden osuus on jo 72%
https://www.thelocal.de/20210318/la...ases-in-germany-from-more-contagious-variant/

Saksassa tapaukset ovat olleet nousussa jo yli kuukauden, mutta kuolleisuus on edelleen laskussa, samoin uudet sairaalajaksot ovat kovassa pudotuksessa
de.PNG
 
[MUTU]
Heitän tässä kohtaa, kun tuli asiaa nyt hieman pohdittua, oman veikkaukseni loppukeväästä:
- Ensi viikolla nähdään loiva käänne laskuun tartuntamäärissä, tämä myös jatkuu ainakin muutaman viikon
- Rajoitustoimia jatketaan pääosin kolmen viikon "sulun" jälkeen, mutta loiva laskutrendi aiheuttaa reilumpaa löysäyspainetta viimeistään huhtikuun loppupuolella ja samalla keväältä ja hyvin eteneviltä rokotuksilta odotetaan hieman liikoja apuja liian aikaisessa vaiheessa
- Tartuntaluvuissa nähdään siten vielä yksi - ei välttämättä kovin suuri - nousu ennen kesää (toukokuussa) mutta tämä painottuu erittäin vahvasti alle 40-vuotiaisiin ja näkyy siten vain vähänlaisena nousuna sairaalakäyrissä
- Kesän vaikutus alkaa näkyä selkeämmin vasta kesäkuun puolella
[/MUTU]
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran pakko sanoa offtopic tähän väliin, että kannattaa käydä sivistämässä itseään sen verran, että tietää mikä taho Suomessa säätää ja muokkaa lakeja :) 5 pisteen vihje, hallitus se ei ole.

Mitä nyt sitten tarkoitetaankaan "säätämisellä ja muokkaamisella". Eduskunta hyväksyy tai hylkää lakiesitykset. Mutta ne esitykset ja ehdotukset tulevat usein hallitukselta. Hallitus siis esittelee lain eduskunnalle, joka sitten hyväksyy tai esim. vaatii muutoksia/korjauksia ja sitten hyväksyy.
 
Sen verran pakko sanoa offtopic tähän väliin, että kannattaa käydä sivistämässä itseään sen verran, että tietää mikä taho Suomessa säätää ja muokkaa lakeja :) 5 pisteen vihje, hallitus se ei ole.
Kuten Paapaa yllä jo kertoi, mistähän ne lait sinne eduskunnan käsittelyyn mahtaa tulla? Kannattaa varmistaa oman sivistyksen taso, ennen kuin alkaa ihan liian nokkelaksi pokkelaksi.

Toisekseen, koska viimeksi eduskunnan hallituspuolueet ovat torpanneet oman hallituksensa esittelemän lain?
 
Eihän tässä kannata lähteä semmoiselle linjalle että eduskunta näitä lakeja säätää. mennään sillä että hallitus joutuu kiireessä säätää uusia laakeja ihan pystymetsästä, mutta eihän sekään millekään perustuslakivaliokunalle sovi, vaan vittuillaan siitä että laki on hätäisesti valmisteltu ja hylätään kaikki, mutta ei se tähän jää, huudellaan vielä oppositiosta että olipa paska ja hätäinen yritys laittaa ne rajat kiinni.

Kuvitteleeko joku että keskekllä pandemiaa tulee jotain viimeisen päälle tehtyjä lakiesityksiä! Onhan se selvää että ne joudutaan hätäisesti tekemään, ja silti ulistaan että olipa paskasti valmisteltu laki näin poikkeus oloissa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä nyt sitten tarkoitetaankaan "säätämisellä ja muokkaamisella". Eduskunta hyväksyy tai hylkää lakiesitykset. Mutta ne esitykset ja ehdotukset tulevat usein hallitukselta. Hallitus siis esittelee lain eduskunnalle, joka sitten hyväksyy tai esim. vaatii muutoksia/korjauksia ja sitten hyväksyy.

Suomessa eduskunta säätää lait. Ja lakien säätäminen on eduskunnan tärkein tehtävä, tämä on ihan yksiselitteinen asia. Tässä korona keskustelussa monet kuvittelevat, että hallitus voisi vaan ihan omalla päätöksellä kävellä lakien yli, jättää lakeja noudattamatta ja jopa säätää mielivaltaisesti jotain omia lakeja ihan vain ilmoitusluontoisesti. Näin ei tietenkään ole ja hyvä niin. Mutta tämä aihe lienee enemmän politiikkaa kuin koronaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Sinänsä mielenkiintoista että sairaalamäärät/miljoonaa ihmistä ovat jenkeissä, briteissä ja ruotsissa edelleen kolme kertaa korkeampia ja virossa kymmenen kertaa korkeampia. Mutta mikä ehkä mielenkiintoisempaa, niin Britit ja USA ovat laskeneet jo Ruotsin alle noissa luvuissa mutta Ruotsin luku kyntää vaakaviivaa edelleen (ja Viro jatkaa matkaa taivaaseen, joka väkisin vaikuttaa Suomenkin tilanteeseen). Suomessa ollaan oltu hienoisessa kasvussa, tosin viime päivät ollaan oltu pienessä laskussa mutta tarvitsee vähän pidemmän trendin ennen kuin voidaan sanoa kasvun taittuneen.

Itse uskon että sulku auttaa sen verran että viikon päästä kasvu on lakannut ja taittuu hienoiseen laskuun. Jos rokotukset edistyvät vauhdikkaasti niin uskon sairaalatapaustenkin laskevan. Sinänsä tartuntamäärät ovat vielä nousussa ja sairaalamäärät kuitenkin jo laskussa joten tuossa on pakko vaikuttaa sekä viruksen saaneiden ikä että ehkä myös osittain jo rokotukset. Yleensä sairaalamäärät kun ovat taittuneet vasta viikko tartuntojen laskun jälkeen, joten jos sairaalamäärät oikeasti taittuvat (eli trendi jatkuu, jota ei tietty parista päivästä voi vielä vakuuttavasti todeta) niin tuo on tosi positiivista.
 
Kuten Paapaa yllä jo kertoi, mistähän ne lait sinne eduskunnan käsittelyyn mahtaa tulla? Kannattaa varmistaa oman sivistyksen taso, ennen kuin alkaa ihan liian nokkelaksi pokkelaksi.

Toisekseen, koska viimeksi eduskunnan hallituspuolueet ovat torpanneet oman hallituksensa esittelemän lain?

Tosin tässä liikutaan vähintäänkin perustuslain tuntumassa, joten tilanne ei ole yksinkertaistettavissa siihen, että hallitus sormia napauttamalla pyöräyttää lakeja ulos.
 
Tosin tässä liikutaan vähintäänkin perustuslain tuntumassa, joten tilanne ei ole yksinkertaistettavissa siihen, että hallitus sormia napauttamalla pyöräyttää lakeja ulos.
Varmasti pitää tehdä paljon työtä. Luulisi, että tälläisessä kriisissä sitä myös saataisiin vuodessa tehtyä. Aika harvakseltaan siellä niitä esityksiä on edes käsitelty. Ja yleensä vasta siitä tilanteessa, kun olisi pitänyt olla jo ajat sitten.
 
Suomessa eduskunta säätää lait. Ja lakien säätäminen on eduskunnan tärkein tehtävä, tämä on ihan yksiselitteinen asia. Tässä korona keskustelussa monet kuvittelevat, että hallitus voisi vaan ihan omalla päätöksellä kävellä lakien yli, jättää lakeja noudattamatta ja jopa säätää mielivaltaisesti jotain omia lakeja ihan vain ilmoitusluontoisesti. Näin ei tietenkään ole ja hyvä niin. Mutta tämä aihe lienee enemmän politiikkaa kuin koronaa :)

Opettele ymmärtämään mitä eroa on "De Jure" ja "De Facto"-termeillä.

De Jure lait säätää eduskunta eikä hallitus, mutta Suomessa on (päälaelleen kääntynyt) parlamentarismi, joka tarkoittaa sitä, että hallituspuolueilla on käytännössä aina eduskunnan enemmistö, eli hallitus voi käytännössä aina puoluekurin kautta laittaa eduskunnan äänestämään siten, että sen ehdottamat lait myös menevät läpi.

Toki siellä hallituspuolueissa voi olla 1-2 kansanedustajaa jotka äänestävät puoluekuria ja hallituksen esitystä vastaan, mutta kun hallituspuolueilla on n. 110 kansanedustajaa, nämä 1-2 eivät muuta mitään, hallituksen esitys menee silti läpi. Ja keskimäärin tosiaan suomen kansanedustajat ovat sen verran munattomia, että näitä hallituksen esitystä vastaan äänestäviä hallituspuolueiden edustajia on käytännössä maksimissaan vain se 1-2, oli hallituksen esitys kuinka typerä tahansa.

Eli, niin kauan kun laki ei ole perustuslain kanssa ristiriidassa(eli vaadi 2/3 enemmistöä), Suomessa hallitus voi käytännössä (De Facto) aina päättää laeista.


Hallitus voisi hyvin helposti ja nopeasti tehdä eduskunnalle esityksen uudesta tartuntatautilaista tms. joka mahdollistaisi uusia rajoitustoimia. Ja se saataisiin hyvin helpolla ja nopeasti hyväksyttyä, kunhan se vaan ei olisi perustuslain kanssa ristiriidassa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä Suomessa tapahtuisi jos nyt laitettais kaikki työmaat kiinni. jotenkin säälittää lukea noita juttuja missä sanotaan että hallitus vois tehdä sitä ja sitä, tuo ei pidä paikkaansa. Nykyisellä lainsäädännöllä hallitus voi korkeintaan huudella jotain ja tämä on fakta! Jos sormia napsauttamalla vois tehdä jotain niin oishan tämä vitun helppoa! Ei tarvis kun näyttää lakipykälät ja eduskunta hyväksys ne

Nyt ei ole mitään lakipykäliä mitä näyttää, ne pitää yrittää kiirreessä väsätä, tämmöisessä epävarmuudessa nyt eletään.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä Suomessa tapahtuisi jos nyt laitettais kaikki työmaat kiinni. Mitä oikeasti tapahtuisi!
Tarkoitatko esimerkiksi rakennustyömaita? Ei ole varmaan mahdollista sulkea työmaita kokonaan, koska työmailla on paljon asioita, joita pitää voida valvoa jatkuvasti, jotta vältetään isommat ongelmat, mutta se, ettei töitä edistettäisi esimerkiksi kahteen viikkoon, ei pitäisi kyllä olla mikään ongelma. Tuollaisiin tuotannon väliaikaisiin keskeyttämisiin on valmistauduttava jo ihan perustilassa, joten asiassa ei ole sinänsä mitään ihmeellistä.
 
Mitä Suomessa tapahtuisi jos nyt laitettais kaikki työmaat kiinni.
Työmaiden valmistumispäivät siirtyisivät.

Tosin nyt alkaa olla monien asioiden saatavuus sillä tolalla, jotta erilaiset viivästymiset tulevat yleistymään huomattavasti. Toimitusajat venyvät kokoajan ja kun venymä ylittää sen, mitä on oletettu + jätetty varmusvaraa, niin sitten alkaa tulla viivastyksiä, kun puutteellisia projekteja ei voidakaan aina luovuttaa tilaajalle..
 
Työmaiden valmistumispäivät siirtyisivät.

Tosin nyt alkaa olla monien asioiden saatavuus sillä tolalla, jotta erilaiset viivästymiset tulevat yleistymään huomattavasti. Toimitusajat venyvät kokoajan ja kun venymä ylittää sen, mitä on oletettu + jätetty varmusvaraa, niin sitten alkaa tulla viivastyksiä, kun puutteellisia projekteja ei voidakaan aina luovuttaa tilaajalle..
Myöhästyminen tällaisessa tilanteessa olisi force majeure, jos lainsäädännöllä työmaa suljettaisiin, joten myöhästymiskorvauksia ei tämän vuoksi luultavasti tarvitsisi maksaa, mutta tietysti yrityksen taloudellinen tilanne voisi aiheuttaa ongelmia, jos ja kun rahaa ei tulisikaan suunnitellusti sisään.
 
Suomessa eduskunta säätää lait. Ja lakien säätäminen on eduskunnan tärkein tehtävä, tämä on ihan yksiselitteinen asia. Tässä korona keskustelussa monet kuvittelevat, että hallitus voisi vaan ihan omalla päätöksellä kävellä lakien yli, jättää lakeja noudattamatta ja jopa säätää mielivaltaisesti jotain omia lakeja ihan vain ilmoitusluontoisesti. Näin ei tietenkään ole ja hyvä niin. Mutta tämä aihe lienee enemmän politiikkaa kuin koronaa :)

Nimenomaan enemmistöhallitus pystyy faktisesti säätämään mitä lakeja haluaa. Sen sijaan se ei voi jättää lakeja noudattamatta. Jos niin haluaa toimia, pitää vain muuttaa lakia ensin.
 
Kyllä tässä pitkän aikaa on ollut mielessä festarit ja muut tilaisuudet. Nyt jos pitäis jotain veikata niin rokotteen pitäis olla oikeasti huikea, ei se sitä tällä hetkellä ole.
Jos pitää veikata jotain niin ei ensi kesänä pystytä järjestämään festareita, rokote ei ole tarpeeksi kattava tällä hetkellä. Suomeksi sanottuna rokote ei välttämättä suojaa tarpeeksi

Briteissä on rokotukset käynnissä, kauvan siellä menee että orkesterit pääsee soittamaan.
Itse hieman pelkään sitä että siihen mennessä kun oma rokotusvuoro tulee niin
1. tulee lisää kohua ja kauhuotsikkoa rokotteiden haitoista
2. epidemiatilanne on hellittänyt jo muutenkin

Lopputuloksena ihmetellään miksi vain 55% otti rokotteen ja syksyllä sitten uudet variantit estää normielämän.

Montakohan uutta varianttia tulee jouluun mennessä ja mitenköhän nyt pistettävät rokotteet tehoavat niihin?
 
Itse miellän tämän niin jos raakasti puhutaan, että kuin huonossa kunnossa ne yhteiskunnan vähempioisaiset on, jos ne on vielä messissä niin silloin kaikilla menee vielä hyvin. Sitten kun kaikkein heikommassa olevat tipahtaa niin pystyy sanomaan että ollaan isoissa ongelmissa.
 
Mitä Suomessa tapahtuisi jos nyt laitettais kaikki työmaat kiinni. jotenkin säälittää lukea noita juttuja missä sanotaan että hallitus vois tehdä sitä ja sitä, tuo ei pidä paikkaansa. Nykyisellä lainsäädännöllä hallitus voi korkeintaan huudella jotain ja tämä on fakta! Jos sormia napsauttamalla vois tehdä jotain niin oishan tämä vitun helppoa! Ei tarvis kun näyttää lakipykälät ja eduskunta hyväksys ne

Nyt ei ole mitään lakipykäliä mitä näyttää, ne pitää yrittää kiirreessä väsätä, tämmöisessä epävarmuudessa nyt eletään.
Koko tapahtuma-ala on ollut kiinni jo vuoden. Ihan nykyisellä lainsäädännöllä. Mutta tapahtuma-alalla ei ole rakennusalan lobbareita. Siinä on se pieni ero.

Siellä alkaa myös sitä porukkaa jo tippumaan.
 
De Jure lait säätää eduskunta eikä hallitus, mutta Suomessa on (päälaelleen kääntynyt) parlamentarismi, joka tarkoittaa sitä, että hallituspuolueilla on käytännössä aina eduskunnan enemmistö, eli hallitus voi käytännössä aina puoluekurin kautta laittaa eduskunnan äänestämään siten, että sen ehdottamat lait myös menevät läpi.

Jos kysymys kuuluu, ketä säätää lait, joilla pyritään rajoittamaan Covid-19 taudin etenemistä Suomessa, niin mitä tähän vastaat? Aivan. Eduskunta. Ei hallitus. Tämä on ihan päivänselvä asia vallan kolmijako-opista. Eikä se myöskään niin mene, että hallituksen esittelemät lait menevät aina eduskunnassa puoluekurin kautta läpi.

Lukioita ja ammattikouluja koskeva rahoituslaki kaatui maaliskuussa 2015, kun hallituspuolue Sdp äänesti sitä vastaan opposition rinnalla ja hallituspuolue Rkp äänesti tyhjää.

Toisekseen, koska viimeksi eduskunnan hallituspuolueet ovat torpanneet oman hallituksensa esittelemän lain?

Ei siitä nyt niin hirveän kauan ole aikaa. 14.3.2015 hallituspuoleet torppasivat äänestyksessä oman hallituksen esittelemän lain koskien lukioiden ja ammattikoulujen rahoitusta.
 
Jos kysymys kuuluu, ketä säätää lait, joilla pyritään rajoittamaan Covid-19 taudin etenemistä Suomessa, niin mitä tähän vastaat? Aivan. Eduskunta. Ei hallitus. Tämä on ihan päivänselvä asia vallan kolmijako-opista.
Ja kun kysymys oli nyt siitä kuka on vastuussa niiden lakien päätymiseen sinne eduskunnan käsittelyyn niin vastaus on aivan, hallitus, ei eduskunta.

Teoriassa, eduskuntakin voi tehdä lakialoitteen, mutta se nyt ei todellakaan ole se tapa miten koronatilanteessa lainsäädäntöä on tarkoituksenmukaista muuttaa.

Eikä se myöskään niin mene, että hallituksen esittelemät lait menevät aina eduskunnassa puoluekurin kautta läpi.
Jos kerran kuuteen vuoteen ei ole mennyt yksi laki läpi, niin kyllä se aikalailla juuri sillä tavalla menee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 399
Viestejä
4 929 373
Jäsenet
79 355
Uusin jäsen
Erkki69

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom