Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Mitä hittoa influenssarokotteet taas tähän liittyy mitenkään?

Siten, että Influenssan kanssa vakavaan tautiin teho on vain kohtalainen rokotteella. AZ rokotteella oli tuossa Etelä-Afrikan testissä edelleen täydellinen suoja sairaalaan joutumista vastaan: "It is important to note that there were still no cases of hospitalization for severe Covid-19 or deaths observed in the study"
Lainaus tuolta:

Eli siten ne liittyvät, että vuosittain ollaan pärjäilty inflenssankin kohdalla, vaikka sitä vastaan vakavan taudin kohdalla teho on rokotteella aika heikko riskiryhmissä (siksi tarvitaan suurta kattavuutta). Toisekseen jälkikäteen on huomattu että rokotusvälin pidentäminen on vain parantanut ko. rokotteen tehoa yleisesti, joten en osaa olla kovin pessimistinen vielä näin etukäteen.
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa on kuljettu jälkijunassa sen takia että ennakoivia päätöksiä ei ole voitu tehdä. Siitähän tässä koko hommassa on kyse, Suomessa on tällä lainsäädännöllä todella vaikea tehdä ennakoivia päätöksiä.
Jos täällä olisi lainsäädäntö valmiina ja hallitus voisi vain oisoittaa lain mikä käyttöön otetaan niin olisiko helppoa.

Se että hallitus täällä tahalleen vitkastelee on täyttä paskapuhetta, kyse on Suomen lainsäädännöstä
Lait eivät ole muuttamattomia. Meillä on hallitus ja eduskunta, joiden tehtävä on muokata niitä tarvittaessa. Ja nyt olisi ollut esim viime kesä aikaa tehdä tarvittavat muutokset. Ei siis olisi ollut edes kiire. Eikö myöskään mitenkään mahdoton tehtävä arvioida, mitä pitää muuttaa ja miten, kun tilannekkin oli aivan ennustettavissa jo viimekesänä.
 
Pitäisiköhän muuttaa strategiaa siten että alueet joissa pelätyt virusmuunnokset leviävät, vapautettaisiin kaikista rajoituksista ja mahdollistettaisiin kiertävän kannan vaihtuminen kokonaan variantteihin?
Datan perusteella siinä näyttäisi olevan järkeä.

sauk.PNG
 
Miten ihmeessä saat datasta tuollaisen loppupäätelmän? Joudut nyt kyllä vähän enemmän selittämään, kun tuossa näkee ainoastaan että tilanne lähti uusilla mutaatioilla käsistä rymisten ja ainoastaan täydellinen sulku ja rokotukset pysäyttivät tilanteen briteissä (valtavilla määrillä kuolemia ja NHS:n natisemisella liitoksistaan samalla).
 
Pitäisiköhän muuttaa strategiaa siten että alueet joissa pelätyt virusmuunnokset leviävät, vapautettaisiin kaikista rajoituksista ja mahdollistettaisiin kiertävän kannan vaihtuminen kokonaan variantteihin?
Datan perusteella siinä näyttäisi olevan järkeä.

sauk.PNG

Molemmissa tapauksissa olleet jyrkän nousun jälkeen erittäin raskaat sulkutoimet. Varmasti varianttien aiheuttama räjähdysmäinen kasvu toki auttaa siinä että rajoitustoimia aletaan noudattaa paremmin jos sitä tarkoitit... Suomessa ollaan oltu liikaa etupellossa mielestäsi siis?

Ja kyllähän brittivariantti alkaa olla pääasiallinen meilläkin, ainakin Etelä-Karjalassa oli jo jokin aika sitten noin 80% tapauksista varianttien aiheuttamia.
 
Jos nyt pulla jäi kurkkuun ja ragequit alkaa iskemään, niin on tässä ihan ajatuskin taustalla.
Joku syy noille luvuille on, rajoitukset eivät selitä ainakaan EA lukuja, tunnetuista syistä. Samoin UK alueella on aika värikästä porukkaa etenkin Lontoossa, joten en laittaisi 100% rajoitusten piikkiin tuota laskua.
Etelä-Afrikan tilanne ei ihan vertailukelpoinen ole miltään osin länsimaihin, eikä varmaan rajoituksia valvota samalla tavalla joka kaupunginosassa...

Oma teorian hahmotelma voisi olla, että kyllä, ehkä variantit ovat herkemmin tarttuvia ja samalla ehkä vaarallisempia, mikä on tässä se selittävämpi tekijä. Tietämättä tarkemmin, voisi kuvitella varianttien myös olevan useammin oireellisia kuin villiviruksen, jolloin oireettomien levittämä osuus putoaisi pois tuosta kuviosta ja oireelliset ymmärtävät pysyä pois levittämästä tautia.
 
Aika vahvaa mutua on jos noi on ne perustelusi miksi viruksen pitäisi päästä vapaasti leviämään. Kuolleisuus oli esim. 14. päivä tätä kuuta Suomessa kolmasosa verrattuna populaatioon vs. EA ja neljännes kuolleisuudesta vs. Ruotsi ja Iso-Britannia. Uudet variantit (varsinkin brittivariantti) on jo yli puolet tapauksista melkein kaikkialla Suomessakin, joten sen leviämistä ei nyt varsinaisesti tarvitse avittaa. Esimerkkinä esim. Saksassa varianttien osuus oli jossain 10-20% vielä viikko-pari sitten ja nyt se on noussut jo yli 60%:n. Eli vaikka virus pääsisi vapaasti leviämään (jolloin sitä pitäisi tiukemmin rajoittaa) niin silti esim. kuolemilla kestää laskea pitkään kun positiivisten määrä on aina enemmän kuin tilastoissa näkyy.

Nuorissa tapaukset eivät ole olleet merkittävässä nousussa (eikä laskussa) ja siellä oireettomia on eniten joten olettaisin itse että uudet variantit eivät eroa oireiden osalta merkittävällä tavalla vanhoista varianteista. Variantit leviävät herkemmin, mutta sen mekanismista ei ole täyttä selvyyttä (tuottaako enemmän aerosoleja, vai onko se vain helpommin tarttuva piikkiproteiini vai onko siellä myös esim. oireettomuutta enemmän nuorissa)..
 
Viimeksi muokattu:
Jos nyt pulla jäi kurkkuun ja ragequit alkaa iskemään, niin on tässä ihan ajatuskin taustalla.
Joku syy noille luvuille on, rajoitukset eivät selitä ainakaan EA lukuja, tunnetuista syistä. Samoin UK alueella on aika värikästä porukkaa etenkin Lontoossa, joten en laittaisi 100% rajoitusten piikkiin tuota laskua.
Etelä-Afrikan tilanne ei ihan vertailukelpoinen ole miltään osin länsimaihin, eikä varmaan rajoituksia valvota samalla tavalla joka kaupunginosassa...

Oma teorian hahmotelma voisi olla, että kyllä, ehkä variantit ovat herkemmin tarttuvia ja samalla ehkä vaarallisempia, mikä on tässä se selittävämpi tekijä. Tietämättä tarkemmin, voisi kuvitella varianttien myös olevan useammin oireellisia kuin villiviruksen, jolloin oireettomien levittämä osuus putoaisi pois tuosta kuviosta ja oireelliset ymmärtävät pysyä pois levittämästä tautia.
UK:n alueella OLI huomattavasti suomea tiukemmat rajoitukset, jotka eivät myöskään olleet tyyppiä: Jos nyt voisitte ja jos nyt viitsisitte.
Jos perseiltiin, niin sakkoja paukkui, tuhansia puntia ja suojaväriä ei tunnettu. Kyllä ihmiset osaavat ja tekevät, kun on PAKKO ja siellä todettiin, että näin tehdään ja tämä ei ole pyyntö, vaan PAKKO. Täällähän nuo ongelmaryhmät haistattavat paskaa valtion pyynnöiile ja se näkyy tilastoissa, jos niitä katsoo, missä ihmisryhmissä tauti etenee. Valitettavasti tautia on mahdotonta pitää tuollaisen persreikä ryhmän sisällä ja siitä kärsii sivullisetkin.

Suomessa vaikuttaa vähän siltä, että esim kokoontumisrajoituksissa olisi ehdottomasti syytä siirtyä pyynnön ohi ja käydä määräämään tuntuvia sanktioita, luokkaa 1000e ensimmäinen rike, 2000e toinen jne. Eikä mitään eri vapauksia millään tekosyyllä! Sakot pitäisi määrätä myös erilaisille yhteisöille, jos ne sallivat rikkomukset tiloissaan.

sauk.PNG


Tuosta nähdään, että koronan haastavatkin versiot saadaan tiputettua alas, paljon Suomea haastavimmissakin oloissa, kun vain päätetään ja tehdään, eikä istuta sormi perseessä toivomassa, niinkuin Suomen hallitus tekee.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tässä pitkän aikaa on ollut mielessä festarit ja muut tilaisuudet. Nyt jos pitäis jotain veikata niin rokotteen pitäis olla oikeasti huikea, ei se sitä tällä hetkellä ole.
Jos pitää veikata jotain niin ei ensi kesänä pystytä järjestämään festareita, rokote ei ole tarpeeksi kattava tällä hetkellä. Suomeksi sanottuna rokote ei välttämättä suojaa tarpeeksi

Briteissä on rokotukset käynnissä, kauvan siellä menee että orkesterit pääsee soittamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Aika vahvaa mutua on jos noi on ne perustelusi miksi viruksen pitäisi päästä vapaasti leviämään. Kuolleisuus oli esim. 14. päivä tätä kuuta Suomessa kolmasosa verrattuna populaatioon vs. EA ja neljännes kuolleisuudesta vs. Ruotsi ja Iso-Britannia. Uudet variantit (varsinkin brittivariantti) on jo yli puolet tapauksista melkein kaikkialla Suomessakin, joten sen leviämistä ei nyt varsinaisesti tarvitse avittaa. Esimerkkinä esim. Saksassa varianttien osuus oli jossain 10-20% vielä viikko-pari sitten ja nyt se on noussut jo yli 60%:n. Eli vaikka virus pääsisi vapaasti leviämään (jolloin sitä pitäisi tiukemmin rajoittaa) niin silti esim. kuolemilla kestää laskea pitkään kun positiivisten määrä on aina enemmän kuin tilastoissa näkyy.

Nuorissa tapaukset eivät ole olleet merkittävässä nousussa (eikä laskussa) ja siellä oireettomia on eniten joten olettaisin itse että uudet variantit eivät eroa oireiden osalta merkittävällä tavalla vanhoista varianteista. Variantit leviävät herkemmin, mutta sen mekanismista ei ole täyttä selvyyttä (tuottaako enemmän aerosoleja, vai onko se vain helpommin tarttuva piikkiproteiini vai onko siellä myös esim. oireettomuutta enemmän nuorissa)..

Ei vahvaa vaan täydellistä mutua. Mutta kuten kirjoitat, jos variantti aiheuttaa enemmän oireettomuutta nuorissa, sehän on mahtava homma. Tartuntoja voisi olla nuorissa silloin x-määrä enemmän, koska vakavampien oireiden määrä ei kasvaisi ja kunhan rokotukset osuvat riskiryhmiin niin tämän teorian osuessa viruksesta olisi tullut kausiflunssaan verrattava ongelma hieman kärjistäen.

Itse asiassa Saksassa mutaatioiden osuus on jo 72%
https://www.thelocal.de/20210318/la...ases-in-germany-from-more-contagious-variant/

Saksassa tapaukset ovat olleet nousussa jo yli kuukauden, mutta kuolleisuus on edelleen laskussa, samoin uudet sairaalajaksot ovat kovassa pudotuksessa
de.PNG
 
[MUTU]
Heitän tässä kohtaa, kun tuli asiaa nyt hieman pohdittua, oman veikkaukseni loppukeväästä:
- Ensi viikolla nähdään loiva käänne laskuun tartuntamäärissä, tämä myös jatkuu ainakin muutaman viikon
- Rajoitustoimia jatketaan pääosin kolmen viikon "sulun" jälkeen, mutta loiva laskutrendi aiheuttaa reilumpaa löysäyspainetta viimeistään huhtikuun loppupuolella ja samalla keväältä ja hyvin eteneviltä rokotuksilta odotetaan hieman liikoja apuja liian aikaisessa vaiheessa
- Tartuntaluvuissa nähdään siten vielä yksi - ei välttämättä kovin suuri - nousu ennen kesää (toukokuussa) mutta tämä painottuu erittäin vahvasti alle 40-vuotiaisiin ja näkyy siten vain vähänlaisena nousuna sairaalakäyrissä
- Kesän vaikutus alkaa näkyä selkeämmin vasta kesäkuun puolella
[/MUTU]
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran pakko sanoa offtopic tähän väliin, että kannattaa käydä sivistämässä itseään sen verran, että tietää mikä taho Suomessa säätää ja muokkaa lakeja :) 5 pisteen vihje, hallitus se ei ole.

Mitä nyt sitten tarkoitetaankaan "säätämisellä ja muokkaamisella". Eduskunta hyväksyy tai hylkää lakiesitykset. Mutta ne esitykset ja ehdotukset tulevat usein hallitukselta. Hallitus siis esittelee lain eduskunnalle, joka sitten hyväksyy tai esim. vaatii muutoksia/korjauksia ja sitten hyväksyy.
 
Sen verran pakko sanoa offtopic tähän väliin, että kannattaa käydä sivistämässä itseään sen verran, että tietää mikä taho Suomessa säätää ja muokkaa lakeja :) 5 pisteen vihje, hallitus se ei ole.
Kuten Paapaa yllä jo kertoi, mistähän ne lait sinne eduskunnan käsittelyyn mahtaa tulla? Kannattaa varmistaa oman sivistyksen taso, ennen kuin alkaa ihan liian nokkelaksi pokkelaksi.

Toisekseen, koska viimeksi eduskunnan hallituspuolueet ovat torpanneet oman hallituksensa esittelemän lain?
 
Eihän tässä kannata lähteä semmoiselle linjalle että eduskunta näitä lakeja säätää. mennään sillä että hallitus joutuu kiireessä säätää uusia laakeja ihan pystymetsästä, mutta eihän sekään millekään perustuslakivaliokunalle sovi, vaan vittuillaan siitä että laki on hätäisesti valmisteltu ja hylätään kaikki, mutta ei se tähän jää, huudellaan vielä oppositiosta että olipa paska ja hätäinen yritys laittaa ne rajat kiinni.

Kuvitteleeko joku että keskekllä pandemiaa tulee jotain viimeisen päälle tehtyjä lakiesityksiä! Onhan se selvää että ne joudutaan hätäisesti tekemään, ja silti ulistaan että olipa paskasti valmisteltu laki näin poikkeus oloissa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä nyt sitten tarkoitetaankaan "säätämisellä ja muokkaamisella". Eduskunta hyväksyy tai hylkää lakiesitykset. Mutta ne esitykset ja ehdotukset tulevat usein hallitukselta. Hallitus siis esittelee lain eduskunnalle, joka sitten hyväksyy tai esim. vaatii muutoksia/korjauksia ja sitten hyväksyy.

Suomessa eduskunta säätää lait. Ja lakien säätäminen on eduskunnan tärkein tehtävä, tämä on ihan yksiselitteinen asia. Tässä korona keskustelussa monet kuvittelevat, että hallitus voisi vaan ihan omalla päätöksellä kävellä lakien yli, jättää lakeja noudattamatta ja jopa säätää mielivaltaisesti jotain omia lakeja ihan vain ilmoitusluontoisesti. Näin ei tietenkään ole ja hyvä niin. Mutta tämä aihe lienee enemmän politiikkaa kuin koronaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Sinänsä mielenkiintoista että sairaalamäärät/miljoonaa ihmistä ovat jenkeissä, briteissä ja ruotsissa edelleen kolme kertaa korkeampia ja virossa kymmenen kertaa korkeampia. Mutta mikä ehkä mielenkiintoisempaa, niin Britit ja USA ovat laskeneet jo Ruotsin alle noissa luvuissa mutta Ruotsin luku kyntää vaakaviivaa edelleen (ja Viro jatkaa matkaa taivaaseen, joka väkisin vaikuttaa Suomenkin tilanteeseen). Suomessa ollaan oltu hienoisessa kasvussa, tosin viime päivät ollaan oltu pienessä laskussa mutta tarvitsee vähän pidemmän trendin ennen kuin voidaan sanoa kasvun taittuneen.

Itse uskon että sulku auttaa sen verran että viikon päästä kasvu on lakannut ja taittuu hienoiseen laskuun. Jos rokotukset edistyvät vauhdikkaasti niin uskon sairaalatapaustenkin laskevan. Sinänsä tartuntamäärät ovat vielä nousussa ja sairaalamäärät kuitenkin jo laskussa joten tuossa on pakko vaikuttaa sekä viruksen saaneiden ikä että ehkä myös osittain jo rokotukset. Yleensä sairaalamäärät kun ovat taittuneet vasta viikko tartuntojen laskun jälkeen, joten jos sairaalamäärät oikeasti taittuvat (eli trendi jatkuu, jota ei tietty parista päivästä voi vielä vakuuttavasti todeta) niin tuo on tosi positiivista.
 
Kuten Paapaa yllä jo kertoi, mistähän ne lait sinne eduskunnan käsittelyyn mahtaa tulla? Kannattaa varmistaa oman sivistyksen taso, ennen kuin alkaa ihan liian nokkelaksi pokkelaksi.

Toisekseen, koska viimeksi eduskunnan hallituspuolueet ovat torpanneet oman hallituksensa esittelemän lain?

Tosin tässä liikutaan vähintäänkin perustuslain tuntumassa, joten tilanne ei ole yksinkertaistettavissa siihen, että hallitus sormia napauttamalla pyöräyttää lakeja ulos.
 
Tosin tässä liikutaan vähintäänkin perustuslain tuntumassa, joten tilanne ei ole yksinkertaistettavissa siihen, että hallitus sormia napauttamalla pyöräyttää lakeja ulos.
Varmasti pitää tehdä paljon työtä. Luulisi, että tälläisessä kriisissä sitä myös saataisiin vuodessa tehtyä. Aika harvakseltaan siellä niitä esityksiä on edes käsitelty. Ja yleensä vasta siitä tilanteessa, kun olisi pitänyt olla jo ajat sitten.
 
Suomessa eduskunta säätää lait. Ja lakien säätäminen on eduskunnan tärkein tehtävä, tämä on ihan yksiselitteinen asia. Tässä korona keskustelussa monet kuvittelevat, että hallitus voisi vaan ihan omalla päätöksellä kävellä lakien yli, jättää lakeja noudattamatta ja jopa säätää mielivaltaisesti jotain omia lakeja ihan vain ilmoitusluontoisesti. Näin ei tietenkään ole ja hyvä niin. Mutta tämä aihe lienee enemmän politiikkaa kuin koronaa :)

Opettele ymmärtämään mitä eroa on "De Jure" ja "De Facto"-termeillä.

De Jure lait säätää eduskunta eikä hallitus, mutta Suomessa on (päälaelleen kääntynyt) parlamentarismi, joka tarkoittaa sitä, että hallituspuolueilla on käytännössä aina eduskunnan enemmistö, eli hallitus voi käytännössä aina puoluekurin kautta laittaa eduskunnan äänestämään siten, että sen ehdottamat lait myös menevät läpi.

Toki siellä hallituspuolueissa voi olla 1-2 kansanedustajaa jotka äänestävät puoluekuria ja hallituksen esitystä vastaan, mutta kun hallituspuolueilla on n. 110 kansanedustajaa, nämä 1-2 eivät muuta mitään, hallituksen esitys menee silti läpi. Ja keskimäärin tosiaan suomen kansanedustajat ovat sen verran munattomia, että näitä hallituksen esitystä vastaan äänestäviä hallituspuolueiden edustajia on käytännössä maksimissaan vain se 1-2, oli hallituksen esitys kuinka typerä tahansa.

Eli, niin kauan kun laki ei ole perustuslain kanssa ristiriidassa(eli vaadi 2/3 enemmistöä), Suomessa hallitus voi käytännössä (De Facto) aina päättää laeista.


Hallitus voisi hyvin helposti ja nopeasti tehdä eduskunnalle esityksen uudesta tartuntatautilaista tms. joka mahdollistaisi uusia rajoitustoimia. Ja se saataisiin hyvin helpolla ja nopeasti hyväksyttyä, kunhan se vaan ei olisi perustuslain kanssa ristiriidassa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä Suomessa tapahtuisi jos nyt laitettais kaikki työmaat kiinni. jotenkin säälittää lukea noita juttuja missä sanotaan että hallitus vois tehdä sitä ja sitä, tuo ei pidä paikkaansa. Nykyisellä lainsäädännöllä hallitus voi korkeintaan huudella jotain ja tämä on fakta! Jos sormia napsauttamalla vois tehdä jotain niin oishan tämä vitun helppoa! Ei tarvis kun näyttää lakipykälät ja eduskunta hyväksys ne

Nyt ei ole mitään lakipykäliä mitä näyttää, ne pitää yrittää kiirreessä väsätä, tämmöisessä epävarmuudessa nyt eletään.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä Suomessa tapahtuisi jos nyt laitettais kaikki työmaat kiinni. Mitä oikeasti tapahtuisi!
Tarkoitatko esimerkiksi rakennustyömaita? Ei ole varmaan mahdollista sulkea työmaita kokonaan, koska työmailla on paljon asioita, joita pitää voida valvoa jatkuvasti, jotta vältetään isommat ongelmat, mutta se, ettei töitä edistettäisi esimerkiksi kahteen viikkoon, ei pitäisi kyllä olla mikään ongelma. Tuollaisiin tuotannon väliaikaisiin keskeyttämisiin on valmistauduttava jo ihan perustilassa, joten asiassa ei ole sinänsä mitään ihmeellistä.
 
Mitä Suomessa tapahtuisi jos nyt laitettais kaikki työmaat kiinni.
Työmaiden valmistumispäivät siirtyisivät.

Tosin nyt alkaa olla monien asioiden saatavuus sillä tolalla, jotta erilaiset viivästymiset tulevat yleistymään huomattavasti. Toimitusajat venyvät kokoajan ja kun venymä ylittää sen, mitä on oletettu + jätetty varmusvaraa, niin sitten alkaa tulla viivastyksiä, kun puutteellisia projekteja ei voidakaan aina luovuttaa tilaajalle..
 
Työmaiden valmistumispäivät siirtyisivät.

Tosin nyt alkaa olla monien asioiden saatavuus sillä tolalla, jotta erilaiset viivästymiset tulevat yleistymään huomattavasti. Toimitusajat venyvät kokoajan ja kun venymä ylittää sen, mitä on oletettu + jätetty varmusvaraa, niin sitten alkaa tulla viivastyksiä, kun puutteellisia projekteja ei voidakaan aina luovuttaa tilaajalle..
Myöhästyminen tällaisessa tilanteessa olisi force majeure, jos lainsäädännöllä työmaa suljettaisiin, joten myöhästymiskorvauksia ei tämän vuoksi luultavasti tarvitsisi maksaa, mutta tietysti yrityksen taloudellinen tilanne voisi aiheuttaa ongelmia, jos ja kun rahaa ei tulisikaan suunnitellusti sisään.
 
Suomessa eduskunta säätää lait. Ja lakien säätäminen on eduskunnan tärkein tehtävä, tämä on ihan yksiselitteinen asia. Tässä korona keskustelussa monet kuvittelevat, että hallitus voisi vaan ihan omalla päätöksellä kävellä lakien yli, jättää lakeja noudattamatta ja jopa säätää mielivaltaisesti jotain omia lakeja ihan vain ilmoitusluontoisesti. Näin ei tietenkään ole ja hyvä niin. Mutta tämä aihe lienee enemmän politiikkaa kuin koronaa :)

Nimenomaan enemmistöhallitus pystyy faktisesti säätämään mitä lakeja haluaa. Sen sijaan se ei voi jättää lakeja noudattamatta. Jos niin haluaa toimia, pitää vain muuttaa lakia ensin.
 
Kyllä tässä pitkän aikaa on ollut mielessä festarit ja muut tilaisuudet. Nyt jos pitäis jotain veikata niin rokotteen pitäis olla oikeasti huikea, ei se sitä tällä hetkellä ole.
Jos pitää veikata jotain niin ei ensi kesänä pystytä järjestämään festareita, rokote ei ole tarpeeksi kattava tällä hetkellä. Suomeksi sanottuna rokote ei välttämättä suojaa tarpeeksi

Briteissä on rokotukset käynnissä, kauvan siellä menee että orkesterit pääsee soittamaan.
Itse hieman pelkään sitä että siihen mennessä kun oma rokotusvuoro tulee niin
1. tulee lisää kohua ja kauhuotsikkoa rokotteiden haitoista
2. epidemiatilanne on hellittänyt jo muutenkin

Lopputuloksena ihmetellään miksi vain 55% otti rokotteen ja syksyllä sitten uudet variantit estää normielämän.

Montakohan uutta varianttia tulee jouluun mennessä ja mitenköhän nyt pistettävät rokotteet tehoavat niihin?
 
Itse miellän tämän niin jos raakasti puhutaan, että kuin huonossa kunnossa ne yhteiskunnan vähempioisaiset on, jos ne on vielä messissä niin silloin kaikilla menee vielä hyvin. Sitten kun kaikkein heikommassa olevat tipahtaa niin pystyy sanomaan että ollaan isoissa ongelmissa.
 
Mitä Suomessa tapahtuisi jos nyt laitettais kaikki työmaat kiinni. jotenkin säälittää lukea noita juttuja missä sanotaan että hallitus vois tehdä sitä ja sitä, tuo ei pidä paikkaansa. Nykyisellä lainsäädännöllä hallitus voi korkeintaan huudella jotain ja tämä on fakta! Jos sormia napsauttamalla vois tehdä jotain niin oishan tämä vitun helppoa! Ei tarvis kun näyttää lakipykälät ja eduskunta hyväksys ne

Nyt ei ole mitään lakipykäliä mitä näyttää, ne pitää yrittää kiirreessä väsätä, tämmöisessä epävarmuudessa nyt eletään.
Koko tapahtuma-ala on ollut kiinni jo vuoden. Ihan nykyisellä lainsäädännöllä. Mutta tapahtuma-alalla ei ole rakennusalan lobbareita. Siinä on se pieni ero.

Siellä alkaa myös sitä porukkaa jo tippumaan.
 
De Jure lait säätää eduskunta eikä hallitus, mutta Suomessa on (päälaelleen kääntynyt) parlamentarismi, joka tarkoittaa sitä, että hallituspuolueilla on käytännössä aina eduskunnan enemmistö, eli hallitus voi käytännössä aina puoluekurin kautta laittaa eduskunnan äänestämään siten, että sen ehdottamat lait myös menevät läpi.

Jos kysymys kuuluu, ketä säätää lait, joilla pyritään rajoittamaan Covid-19 taudin etenemistä Suomessa, niin mitä tähän vastaat? Aivan. Eduskunta. Ei hallitus. Tämä on ihan päivänselvä asia vallan kolmijako-opista. Eikä se myöskään niin mene, että hallituksen esittelemät lait menevät aina eduskunnassa puoluekurin kautta läpi.

Lukioita ja ammattikouluja koskeva rahoituslaki kaatui maaliskuussa 2015, kun hallituspuolue Sdp äänesti sitä vastaan opposition rinnalla ja hallituspuolue Rkp äänesti tyhjää.

Toisekseen, koska viimeksi eduskunnan hallituspuolueet ovat torpanneet oman hallituksensa esittelemän lain?

Ei siitä nyt niin hirveän kauan ole aikaa. 14.3.2015 hallituspuoleet torppasivat äänestyksessä oman hallituksen esittelemän lain koskien lukioiden ja ammattikoulujen rahoitusta.
 
Jos kysymys kuuluu, ketä säätää lait, joilla pyritään rajoittamaan Covid-19 taudin etenemistä Suomessa, niin mitä tähän vastaat? Aivan. Eduskunta. Ei hallitus. Tämä on ihan päivänselvä asia vallan kolmijako-opista.
Ja kun kysymys oli nyt siitä kuka on vastuussa niiden lakien päätymiseen sinne eduskunnan käsittelyyn niin vastaus on aivan, hallitus, ei eduskunta.

Teoriassa, eduskuntakin voi tehdä lakialoitteen, mutta se nyt ei todellakaan ole se tapa miten koronatilanteessa lainsäädäntöä on tarkoituksenmukaista muuttaa.

Eikä se myöskään niin mene, että hallituksen esittelemät lait menevät aina eduskunnassa puoluekurin kautta läpi.
Jos kerran kuuteen vuoteen ei ole mennyt yksi laki läpi, niin kyllä se aikalailla juuri sillä tavalla menee.
 
Itse miellän tämän niin jos raakasti puhutaan, että kuin huonossa kunnossa ne yhteiskunnan vähempioisaiset on, jos ne on vielä messissä niin silloin kaikilla menee vielä hyvin. Sitten kun kaikkein heikommassa olevat tipahtaa niin pystyy sanomaan että ollaan isoissa ongelmissa.

Lainarahalla ollaan jo vuosikaudet väkisin pidetty ne vähempiosaiset ylhäällä. Jossain vaiheessa se raja tulee vastaan ettei enää pystytä siihen.
 
Siten, että Influenssan kanssa vakavaan tautiin teho on vain kohtalainen rokotteella. AZ rokotteella oli tuossa Etelä-Afrikan testissä edelleen täydellinen suoja sairaalaan joutumista vastaan: "It is important to note that there were still no cases of hospitalization for severe Covid-19 or deaths observed in the study"
Lainaus tuolta:

No eikä ollut. Jos luet koko artikkelin niiin yhtään vakavaa tapausta ei ollut koko tutkimuksessa. Ei myöskään placebo ryhmässä. Eli tuosta tutkimuksesta voisi päätellä että placebo suojasi vakavalta tartunnalta yhtä hyvin kuin AstraZenaca.
 
Jos kysymys kuuluu, ketä säätää lait, joilla pyritään rajoittamaan Covid-19 taudin etenemistä Suomessa, niin mitä tähän vastaat? Aivan. Eduskunta. Ei hallitus. Tämä on ihan päivänselvä asia vallan kolmijako-opista. Eikä se myöskään niin mene, että hallituksen esittelemät lait menevät aina eduskunnassa puoluekurin kautta läpi.

Lukioita ja ammattikouluja koskeva rahoituslaki kaatui maaliskuussa 2015, kun hallituspuolue Sdp äänesti sitä vastaan opposition rinnalla ja hallituspuolue Rkp äänesti tyhjää.

Ei siitä nyt niin hirveän kauan ole aikaa. 14.3.2015 hallituspuoleet torppasivat äänestyksessä oman hallituksen esittelemän lain koskien lukioiden ja ammattikoulujen rahoitusta.

Tässä ei nyt keskustella koulujen rahoituksesta johon on monenlaisia erilaisia poliittisia mielipiteitä, vaan siitä, että hallitus väittää, ettei voi tehdä (tai siis vuodessakaan ole saanu tehtyä) jotain taudin leviämistä rajoittavaa toimenpidettä, koska "laki ei sitä salli".

Tämän on pelkkä tekosyy, koska se hallitus kyllä saisi eduskunnan muuttamaan sitä lakia hyvin nopeasti, jos vaan oikeasti haluaisi ja näkisi vähän vaivaa sen eteen. Mutta on toki paljon kivempaa valmistella kaikkia sukupuolineutraaleita sotuja ja muita hyvin "hyödyllisiä" hankkeita kuin nähdä vähän vaivaa sen eteen, että saadaan oikeasti tärkeät ja kriittiset asiat tehtyä.

Menee nyt ihan älyttömäksi tuo jankutuksesi, kun et alkuunkaan edes ymmärtä pointtia, ja elät jossain fantasiamaailmassa, jossa vallan kolmijako-oppi toimii täydellisesti, etkä ymmärrä alkuunkaan, miten suomen parlamentarinen järkestelmä todellisuduessa toimii.

Suomen demokratia on parlamentaaarista, joka iohan periaatteiltaan rikkoo vallan kolmijako-oppia vastaan, koska toimeenpanovalsta(hallitus) ja eduskunta eivät ole toisistaan riippumattomia.


 
Viimeksi muokattu:
Viimeviikon koronayhteenveto:
Eli helposti päästiin taas uuteen viikkoennätykseen.

Vuosi 2021 Viikko 06Päijät-Hämeen SHP
49​
Vuosi 2021 Viikko 07Päijät-Hämeen SHP
54​
Vuosi 2021 Viikko 08Päijät-Hämeen SHP
93​
Vuosi 2021 Viikko 09Päijät-Hämeen SHP
95​
Vuosi 2021 Viikko 10Päijät-Hämeen SHP
186​

Tähän ottaen koppia, niin täällä on ollut nyt viime päivinä 30-50 päivätartuntoja ja trendi jatkuu sekä voi helposti tuosta nousta lisää. Harrastuksista katsoen kuntosalit ylivoimaisesti ongelmallisin sekä yksityiset juhlat ja kokoontumiset. Positiivisuusprosentti testeissä ollut n. 5%. Nykyisellä vauhdilla viikko 11 näyttäisi olevan n. 300 hujakoilla eli lähes tuplaantumassa. Onko se sitten huippu vaan jatkuuko tuplaantuminen saanee nähdä. Ilmaantuvuuden suhteen voisi kohta sanoa jo, että ongelmapaikkana voisi verrata Varsinais-Suomeen ja Uusimaa vaikkakin ihmisiä vähemmän. Tehoilta juuri siirretty 4 henkilöä muihin sairaaanhoitopiireihin tehden tilaa oletettavasti lisääntyvissä määrin covid tehopotilaille.. saa nähdä mihin tilanne kehittyy:


Laahaakohan tartunnanjäljitys perässä, 7.3.2020 varoitus altistumisesta :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Ja kun kysymys oli nyt siitä kuka on vastuussa niiden lakien päätymiseen sinne eduskunnan käsittelyyn niin vastaus on aivan, hallitus, ei eduskunta.

Teoriassa, eduskuntakin voi tehdä lakialoitteen, mutta se nyt ei todellakaan ole se tapa miten koronatilanteessa lainsäädäntöä on tarkoituksenmukaista muuttaa.

Jos kerran kuuteen vuoteen ei ole mennyt yksi laki läpi, niin kyllä se aikalailla juuri sillä tavalla menee.

Aluperäinen väite taisi olla "Kuka sitä Suomen lainsäädäntöä muokkaa, jos ei hallitus?"

Eduskunta ei voi tehdä lakialoitetta, ei edes teoriassa. Yksittäinen kansanedustaja voi sen toki tehdä. Mutta jos olemme yhtämieltä siitä, että hallitus ei voi aina puoluekurin kautta laitta eduskuntaa äänestämään tahtonsa mukaisesti ja hallitus ainoastaa esittelee lait eduskunnalle ja eduskunta säätää lait - ei hallitus, niin voimme minun puolesta lopettaa tämän keskustelun :)
 
Eduskunta ei voi tehdä lakialoitetta, ei edes teoriassa. Yksittäinen kansanedustaja voi sen toki tehdä. Mutta jos olemme yhtämieltä siitä, että hallitus ei voi aina puoluekurin kautta laitta eduskuntaa äänestämään tahtonsa mukaisesti ja hallitus ainoastaa esittelee lait eduskunnalle ja eduskunta säätää lait - ei hallitus, niin voimme minun puolesta lopettaa tämän keskustelun :)
Me olemme olleet koko ajan siitä yhtä mieltä.
 
Lainarahalla ollaan jo vuosikaudet väkisin pidetty ne vähempiosaiset ylhäällä. Jossain vaiheessa se raja tulee vastaan ettei enää pystytä siihen.
Suomestahan on nyt kuluneen vuoden aikana tungettu rahaa ulkomaille kaikkiin apuihin ennätysmääriä, niin kuin rahaa olisi loputtomasti.

Noissa avustuksissa kannattaa muistaa, että ulos viety raha on mennyttä, kotimaahan annettu tuki taas tulee osittain takaisin. Itseasiassa kun ja jos tuki menee perusasioihin, niin raha tulee melko suurissakin määrissä takaisin, kun suomen verotus on niin monessa tasossa päällekäin..
 
Suomi ON Euroopan syrjäisimpiä ja harvaanasutuimpia maita ja suomalaiset Euroopan introverteimpiä kansoja. Se ei ole asioiden "tekemistä" vaan se on asioiden olotila. Tämä olotila ei ole mitenkään esimerkiksi hallituksen "ansiota".

Miten sitten on pärjätty koronan kanssa suhteessa tuohon faktaan? Aika huonosti mielestäni. Paljon parempaankin olisi pitänyt pystyä ja olisikin pystytty melko yksinkertaisin toimenpitein, ja lisäksi hallitus ja THL itsekin on myöntäneet että virheitä on tehty.

Lisäksi on p*skaa, että ilmaantuvuus olisi Euroopan alhaisinta. Eikä ole. Tällä hetkellä Suomea alhaisempi ilmaantuvuus on esimerkiksi Saksassa, Tanskassa, Portugalissa, Espanjassa, Isossa-Britanniassa ja Islannissa, joista viimeisimmässä ei ole kuin muutama tartunta per päivä nykyään. Okei, se on saarivaltio. Hyvä sille. Me ei olla saarivaltio, vaan syrjäinen niemivaltio. Aika huonosti on siis pärjätty suhteessa siihen. Todella surkeaa suorittamista, jossei edes Saksalle pärjätä. Sitä ei voi selittää parhain päin mitenkään. Ja huom. Suomen käyrä on selvässä nousussa, ollut jo pari kuukautta putkeen.

coronavirus-data-explorer(15).png

coronavirus-data-explorer(16).png

P*skaa on tämä jatkuva lockdown fantasiointi. Suomessa ON matalin määrin korona tapauksia Euroopassa. Tämä on fakta, eikä se mihinkään muutu vaikka kuinka siellä yrität muuta selittää. Saksa on tässä epideamiassa voitettu jo aikaa sitten, ellei nyt lopussa tule mitään yllätyksiä (Saksassa tapauksi on ollut 2.5 kertaa Suomen määrä suhtettuna asukaslukuun). Lyhyen lockdownin eli tuollaisen 3vko (jota jaksat rummuttaa) teho on hyvin kyseenalainen kun katsoo miten muualla Euroopassa on mennyt. Saksa veti 4kk ja pääsi juuri ja juuri Suomen tasolle. Sielläkin tosin lähdettiin uuteen nosuuun jo ennen lockdownin lopettamista, kun rajoituksia löysättiin kasvu vaan kiihtyi. Lockdown vaatisi lisäksi loppu epidemian ajaksi erittäin tiukan rajakontrollin. Jossain Austraaliassa hieman helpompi toteuttaa kun kyseessä on saarivaltio ja maahan pääsyssä on siellä ollut ennen koronaakin todella tiukka kontrolli.
 
Me olemme olleet koko ajan siitä yhtä mieltä.
Ketkä me? Silloin kun ruvetaan tekemään populismia puheilla niin ei sillä ainakaan oma suhdanne kasva. Mitä tulee tuohon päivittäiseen lukuun niin ei siitä ota selvää kuin vasta ens viikolla, kun nähdään nykyisten rajoituksien purevuus
 
Viimeksi muokattu:
Suomestahan on nyt kuluneen vuoden aikana tungettu rahaa ulkomaille kaikkiin apuihin ennätysmääriä, niin kuin rahaa olisi loputtomasti.

Noissa avustuksissa kannattaa muistaa, että ulos viety raha on mennyttä, kotimaahan annettu tuki taas tulee osittain takaisin. Itseasiassa kun ja jos tuki menee perusasioihin, niin raha tulee melko suurissakin määrissä takaisin, kun suomen verotus on niin monessa tasossa päällekäin..

Juu, en mä ottanut kantaa kuin siihen että velkarahalla tätä nykyistä tukihimmeliä ylläpidetään.
 
P*skaa on tämä jatkuva lockdown fantasiointi. Suomessa ON matalin määrin korona tapauksia Euroopassa. Tämä on fakta, eikä se mihinkään muutu vaikka kuinka siellä yrität muuta selittää. Saksa on tässä epideamiassa voitettu jo aikaa sitten, ellei nyt lopussa tule mitään yllätyksiä (Saksassa tapauksi on ollut 2.5 kertaa Suomen määrä suhtettuna asukaslukuun). Lyhyen lockdownin eli tuollaisen 3vko (jota jaksat rummuttaa) teho on hyvin kyseenalainen kun katsoo miten muualla Euroopassa on mennyt. Saksa veti 4kk ja pääsi juuri ja juuri Suomen tasolle. Sielläkin tosin lähdettiin uuteen nosuuun jo ennen lockdownin lopettamista, kun rajoituksia löysättiin kasvu vaan kiihtyi. Lockdown vaatisi lisäksi loppu epidemian ajaksi erittäin tiukan rajakontrollin. Jossain Austraaliassa hieman helpompi toteuttaa kun kyseessä on saarivaltio ja maahan pääsyssä on siellä ollut ennen koronaakin todella tiukka kontrolli.
Kun ja jos tapausmäärät vai kasvavat, niin rajoituksia joudutaan kiristämään, koska terveydenhuoltomme ei kestä tilannetta. Ja mitä pidemmälle annetaan tilanteen mennä viimeviikon kaltaisessa nousussa, niin sitä pahempiin rajoituksiin joudutaan, kun tuo rokotusvauhti on senverran hidas, että sen varaan ei mitään merkittävää kannata laskea, ainankaan ennen loppukesää.

Lisäksi kannattaa huomioida, että virukset, kuten korona kehittyvät mutaatioiden kautta siihen suuntaan, että leviäminen on tehokkaampaa olemassaolivia reittejä pitkin.

Nytkun on pitkin maailmaa jätetty lapset avoimeksi reitiksi leviämiselle, niin nykyiset kannat tuntuvat etenevän sitä tietä helpommin ja jos tilannetta pidetään samana, niin kyseinen ilmiö luonnollisesti voimistuu jatkuvasti.

Rokotteista olisi syytä julkaista ASAP päivitetyt versiot, leviävien kantojen mukaan.

Esim Brasiliassa koronaa on vähätelty, hallinnon toimesta, ja siellä ollaan nyt 80 000 tapauksessa..
Se nyt on paska homma, mutta korona on pakko ottaa huomioon päivittäisissä asioissa tälläkin kokoajan enenevässä määrin.

Asiassa päin taas on monessa maassa homma otettu tosiaan ja määrät ovat pysyneet aisoissa..
 
Jahas, ei oo mikään juuri topikissa muuttunut sitten Tammikuun. Edelleen ollaan vaan paskoja niemivaltioita. :tup:

Tulin just työreissulta Saksasta ja aika samanlainen meininki siellä on tällä hetkellä, kuin täälläkin. Ihmiset vaan enemmän ulkona viettämässä porukalla aikaa, kun muualle ei pääse.

Rajavalvonta oli parempaa Saksan suuntaan, siellä päässä negatiivisen tuloksen tarkisti viranomainen, ei vapaaehtoistyöntekijä? finlavan äärestä kuten Suomeen palatessa. Matkasin kotimaisin siivin, niin tarkistuskortin sai vain negatiivista tulosta vasten kentällä, mutta esim. lufthansa ei moisia todistuksia vaadi, joten jää matkaajan itsensä vastuulle saapuessa mennä testiin. Saksassa ilmeisesti olisi ollut pakollinen testaus maahantulon yhteydessä, jos ei lappua löydy.
 
Kun ja jos tapausmäärät vai kasvavat, niin rajoituksia joudutaan kiristämään, koska terveydenhuoltomme ei kestä tilannetta. Ja mitä pidemmälle annetaan tilanteen mennä viimeviikon kaltaisessa nousussa, niin sitä pahempiin rajoituksiin joudutaan, kun tuo rokotusvauhti on senverran hidas, että sen varaan ei mitään merkittävää kannata laskea, ainankaan ennen loppukesää.

Lisäksi kannattaa huomioida, että virukset, kuten korona kehittyvät mutaatioiden kautta siihen suuntaan, että leviäminen on tehokkaampaa olemassaolivia reittejä pitkin.

Nytkun on pitkin maailmaa jätetty lapset avoimeksi reitiksi leviämiselle, niin nykyiset kannat tuntuvat etenevän sitä tietä helpommin ja jos tilannetta pidetään samana, niin kyseinen ilmiö luonnollisesti voimistuu jatkuvasti.

Rokotteista olisi syytä julkaista ASAP päivitetyt versiot, leviävien kantojen mukaan.

Esim Brasiliassa koronaa on vähätelty, hallinnon toimesta, ja siellä ollaan nyt 80 000 tapauksessa..
Se nyt on paska homma, mutta korona on pakko ottaa huomioon päivittäisissä asioissa tälläkin kokoajan enenevässä määrin.

Asiassa päin taas on monessa maassa homma otettu tosiaan ja määrät ovat pysyneet aisoissa..

Jos kasvu on tuollainen 300/vko kuten oli viime viikolla, niin ei näytä kyllä pahalta. Uudella maalla jopa 14pv ilmaantuvuus jopa tänään oli hieman eilistä pienempi, eli kasvu lienee sielläkin tasaantumassa. 341.7 -> 340.6. Kesäkuun loppuun mennessä arvioiden mukaan Suomeen on tullut 5-7 miljoonaa rokotetta (vai oliko se enemmän). Eli ei tämä nyt niin pahalta näytä. Tartunnat siirtyy kokoajan suuremmissa määrin nuorempiin -> nuoremmat tarvitsevat harvemmin hoitoa.
 
Jos kasvu on tuollainen 300/vko kuten oli viime viikolla, niin ei näytä kyllä pahalta. Uudella maalla jopa 14pv ilmaantuvuus jopa tänään oli hieman eilistä pienempi, eli kasvu lienee sielläkin tasaantumassa. 341.7 -> 340.6. Kesäkuun loppuun mennessä arvioiden mukaan Suomeen on tullut 5-7 miljoonaa rokotetta (vai oliko se enemmän). Eli ei tämä nyt niin pahalta näytä. Tartunnat siirtyy kokoajan suuremmissa määrin nuorempiin -> nuoremmat tarvitsevat harvemmin hoitoa.
Kasvu täytyy saada muuttumaan laskuksi. Kasvutilanne on sietämätön.
Sitten voi todeta, että on laskua, kunhan noissa THL:n tilastoissa on ollut laskua 2:lla peräkkäisellä viikolla. EI AIKAISEMMIN!
Lasku olisi kyllä Suomessakin ihan helppoa saada aikaan, kun vain ryhdyttäisiin toimenpiteisiin, mutta täällä vain jahkaillaan..
 
Vaikuttaako rokotuksen saantiin muutes yhtään se milloin/jos on koronan sairastanut? Meinaan vaan että esim. HUSin alueella alkaa aika paljon olla jo testatusti taudin sairastaneita viimeisen 3kk sisällä, että kannattaako heihin piikkiä "tuhlata" tässä vaiheessa kun saatavuus on mitä on.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 607
Viestejä
4 510 652
Jäsenet
74 443
Uusin jäsen
late1981

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom