Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
424
Huomenna tulee kone jonka matkustajat joutuu pistokokeisiin ja pakkokaranteeniin omalla kustannuksella. Sano äsken ylellä joku STM johtaja.
Siis jostain mihin ei saa matkustaa? Tänään tunti sitten informoitu ilmoitus niin tuskin, vai oliko jottain lähdettä sanomisille? :rofl:

Edit: Vai niin kuin oliko jotain jätetty pois tästä viestistä jota kun muuta se sano?


Tarkkaa ajankohtaa ei ole mainittu @Tlapio
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
540
Ei ollut virhe, ja niiden takaisin asettaminen ei myöskään ollut virhe. Enkä lainkaan käsitä, mitä oikein vingut? Sitä, että matkustit ulkomaille kun ajattelit rajoitusten poiston tarkoittavan suositusta matkustaa, vaikka samalla korona jyllää? :facepalm:
Oli se virhe... Täällä asuu sevverran tyhymä kansa, jota täytyy pitää lieassa, notta pysytään eres jollain tapaa hengis...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Itselle ihan sama miten täällä joku räksyttää tai joku naapuri ajattelee ja saanko synninpäästön. On ollut omat henkilökohtaiset syyt matkustaa. Avoimesti kerroin miksi itseä nyppii. Muotoillaan asia näin: Oliko matkustusrajoitusten poistaminen oikea päätös? Helpompi vastata näin jälkikäteen. Jos kyseessä oli virhe, myönnettiinkö se?
Ei se sulle tunnu viesteistäsi päätellen ihan sama olevan. Oletko tosiaan ollut siinä uskossa, että matkustusrajoitusten poisto=koronaa ei ole? Järjenkäyttö on sallittu. Taidat olla niitä, jotka etsii aina syyllisen ensimmäiseksi kun jotain sattuu? Ja viimeiseen asti koitat keksiä jonkun muun syylliseksi kuin sen peilikuvan?
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Ei ollut virhe, ja niiden takaisin asettaminen ei myöskään ollut virhe. Enkä lainkaan käsitä, mitä oikein vingut? Sitä, että matkustit ulkomaille kun ajattelit rajoitusten poiston tarkoittavan suositusta matkustaa, vaikka samalla korona jyllää? :facepalm:
Kirjoitin mielestäni asian jo ihan selkeästi, jos sen nyt vaan haluaisi edes ymmärtää. Itsellä meni vati siinä kohtaa nurin, kun ministeri joka on itse tehnyt huonon päätöksen matkustusrajoituksien poistamisesta ja antanut vahvan signaalin että matkustaminen on taas ok, syytti ihmisten henkien vaarantamisesta ja tiedostetun riskin ottamisesta.

Totta helvetissä itse olen seurannut tilannetta keväästä asti ja tehnyt omat päätökset sen perustella. Saataa olla että olin ja edelleen olen enemmän ajan tasalla kuin asioista päättävät. Kyse ei ole matkustusrajoituksista, pakkotesteistä, karanteeneista jne. Omaa päätöstä matkustaa ei ole tarve kenelläkään perustella. Se oli oikea ja riski saada tartunta näyttää olevan suurempi Suomessa.

Ei se sulle tunnu viesteistäsi päätellen ihan sama olevan. Oletko tosiaan ollut siinä uskossa, että matkustusrajoitusten poisto=koronaa ei ole? Järjenkäyttö on sallittu. Taidat olla niitä, jotka etsii aina syyllisen ensimmäiseksi kun jotain sattuu? Ja viimeiseen asti koitat keksiä jonkun muun syylliseksi kuin sen peilikuvan?
Lue yllä oleva ja aikaisemmat viestit ajatuksella poimimatta yksittäisiä lauseita.

Ymmärrän jos fakta sattuu ja provo vielä enemmän.

Siltikin, jo vuonna 2019 tämä paskamyrsky/kiinantauti on alkanut. Miksi se olisi loppunut johonkin matkustusrajoitusten tms byrokraattisen naksauksen vaikutuksesta?

Nähtävissä on ja tiedoissa joka ikisellä, että tauti leviää usealla kolkalla tässä ihmispopulaatiossa - tällä maapallolla. Myös oireettomana. Joten järkevä ei matkusta. Ikäväähän se on, en kiellä, eritoten yksilön vapauksia korostavana aikakautena.
Ei satu. Ministerin kommentit ja ulosanti alkoi vituttamaan tiedotustilaisuuden jälkeen. Ehkä joku ymmärsi..tai sitten ei.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Vaikuttaa siltä, että täällä viljelty epäilys siitä, että perustuslaki kieltää ulkomailta tulevien asettamisen karanteeniin, ei pidäkään paikkaansa. Tai ainakin kohta nähdään, kieltääkö perustuslakivaliokunta hallituksen* määräämät karanteenit.

*Tosiaan käytännössä hallituksen, ei tartuntatautilääkärin.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Pistää kyllä vihaksi ettei ministeri Kiuru pystynyt sanomaan, että oli ehkä pieni arviointivirhe poistaa markustusrajoituksia. Nyt itsekin olen sitten isomman luokan rikollinen, koska matkustin maahan joka ei ollut riskimaa sinne matkustaessani. Vielä enemmän suoraan sanoen vituttaa koska koko osavaltion koronatilanne on parempi kuin Suomessa nyt. Jäätävää syyllistämistä ministeriltä: ihmiset jotka jumalauta noudattivat ministerin itse tekemiä päätöksiä, ovatkin ottaneet riskin ja vaarantaneet ihmisten hengen.

Huomaa että on naiset (tai paremminkin poliitikot) vallassa - vaikka tunaroidaan mitä ja tehdään huonoja päätöksiä niin ei vain pystytä myöntämään omia virheitä. Oli se sitten puuttuvat varmuusvarastomaskit, paskan ostaminen, tunarointi lentokentillä keväällä jne. niin vika ei ole hallituksessa tai ministeriössä. Vika on aina kansalaisissa. Mikä on kyllä totta, koska tuollaiset päättäjät ollaan äänestetty valtaan.



Tämähän on ihan täyttä paskaa niiden osalta jotka ovat matkustaneet maahan, minne ei ollut matkustusrajotuksia. Hyvin näköjään onnistuu ministerien itse tehdyn virheen vastuun vietitys muiden niskoille.

Ps. Karanteeni ihan yksi ja sama. Keväällä olin 4 kk käytänössä oman tontin rajojen sisällä. Se mikä nyppii, on tuo jäätävä syyllistäminen (minä myös ministeri teki) ja vastuun vierittäminen muiden niskaan.

Ymmärrän jos fakta sattuu ja provo vielä enemmän.

Siltikin, jo vuonna 2019 tämä paskamyrsky/kiinantauti on alkanut. Miksi se olisi loppunut johonkin matkustusrajoitusten tms byrokraattisen naksauksen vaikutuksesta?

Nähtävissä on ja tiedoissa joka ikisellä, että tauti leviää usealla kolkalla tässä ihmispopulaatiossa - tällä maapallolla. Myös oireettomana. Joten järkevä ei matkusta. Ikäväähän se on, en kiellä, eritoten yksilön vapauksia korostavana aikakautena.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Kirjoitin mielestäni asian jo ihan selkeästi, jos sen nyt vaan haluaisi edes ymmärtää. Itsellä meni vati siinä kohtaa nurin, kun ministeri joka on itse tehnyt huonon päätöksen matkustusrajoituksien poistamisesta ja antanut vahvan signaalin että matkustaminen on taas ok, syytti ihmisten henkien vaarantamisesta ja tiedostetun riskin ottamisesta.

Totta helvetissä itse olen seurannut tilannetta keväästä asti ja tehnyt omat päätökset sen perustella. Saataa olla että olin ja edelleen olen enemmän ajan tasalla kuin asioista päättävät. Kyse ei ole markustusrajoituksista, pakkotesteistä, karanteeneista jne. Omaa päätöstä matkustaa ei ole tarve kenelläkään perustella. Se oli oikea ja riski saada tartunta näyttää olevan suurempi Suomessa.



Lue yllä oleva ja aikaisemmat viestit ajatuksella poimimatta yksittäisiä lauseita.
Ei tästä ota selvää mikä sua risoo. Matkustusrajoitteet poistettiin tiettyihin maihin mutta samalla suositeltiin turhaa matkustelua. Jos kävit ulkomailla niin kävit. Jos tuot sieltä taudin se on sun vastuulla, ei kenenkään viranomaisen. Jos et tuonut niin hyvä.
Jos tunnet syyllisyyttä niin hyvä sekin. Osaat kuitenkin ajatella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Kirjoitin mielestäni asian jo ihan selkeästi, jos sen nyt vaan haluaisi edes ymmärtää. Itsellä meni vati siinä kohtaa nurin, kun ministeri joka on itse tehnyt huonon päätöksen matkustusrajoituksien poistamisesta ja antanut vahvan signaalin että matkustaminen on taas ok, syytti ihmisten henkien vaarantamisesta ja tiedostetun riskin ottamisesta.
Siis syyttikö se nyt niitä jotka ovat matkustaneet silloin kun ei ollut rajoituksia? Vai vedätkö sä nyt jotain 1+1 = kala päätelmää?
 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
Siis jostain mihin ei saa matkustaa? Tänään tunti sitten informoitu ilmoitus niin tuskin, vai oliko jottain lähdettä sanomisille? :rofl:

Edit: Vai niin kuin oliko jotain jätetty pois tästä viestistä jota kun muuta se sano?


Tarkkaa ajankohtaa ei ole mainittu @Tlapio
11:55 ja alle minuutin kestää ni tossa sanoo mitä huomenna tapahtuu.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 839
Tämä ei vaan ole valitettavasti totta. Edelleen siellä lukee näin:

"Vältä edelleen tarpeetonta matkustamista.
Poikkeuksena maat, joiden osalta hallitus on päättänyt luopua maahantulon rajoituksista.".

Haluatko tämän ihan kirjallisena suurlähetystön emaililla kun varmistin vielä asian? Munien kasvattamisesta ja tyhmyydestä poiketen olen enemmän huolissani että ihmiset lynkkaavat toisia, vaikka on noudatettu ohjeistuksia ja suosituksia, sen sijaan että kyseenalaistettaisiin väärät päätökset valtiojohdon taholta.
Siellä lukee myös:

Matkailija tekee itse matkustuspäätöksen
Koronavirus on edelleen suuri maailmanlaajuinen riski. Pandemian takia tilanne voi edelleen muuttua äkillisesti ja ennalta-arvaamattomasti
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
317
Monikohan alkaa käyttämään tätä hyväksi, reissu Ruotsiin => Kaksi viikkoa maksettua lomaa "karenteenissä"
Tämä. Itse aiheutettuja karanteeneja ja pari viikkoa ylimääräistä lomaa. Sanoisin jopa että uskomatonta. Voihan sitä aina käydä hakemassa uuden karanteenin heti edellisen perään ja lomailla vaikka loppuvuoden ainakin teoriassa. Kai edes ne pakolliset lentokenttätestauksien kustannukset aletaan lisäämään lippujen hintaan?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Tämä. Itse aiheutettuja karanteeneja ja pari viikkoa ylimääräistä lomaa. Sanoisin jopa että uskomatonta. Voihan sitä aina käydä hakemassa uuden karanteenin heti edellisen perään ja lomailla vaikka loppuvuoden ainakin teoriassa. Kai edes ne pakolliset lentokenttätestauksien kustannukset aletaan lisäämään lippujen hintaan?
Näinpä. Olisi aika päivittää lakia niin, että ne, jotka matkustavat toiseen maahan tietoisina karanteenitarpeesta (ts. ovat matkustaneet sen jälkeen kun kyseiseen maahan matkustamista kehoitettiin välttämään) joutuvat karanteeniin korvauksetta.

Huutelijoille tiedoksi, että tästäkin sanottiin keväällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 226
Vaikuttaa siltä, että täällä viljelty epäilys siitä, että perustuslaki kieltää ulkomailta tulevien asettamisen karanteeniin, ei pidäkään paikkaansa. Tai ainakin kohta nähdään, kieltääkö perustuslakivaliokunta hallituksen* määräämät karanteenit.

*Tosiaan käytännössä hallituksen, ei tartuntatautilääkärin.
Sivuhuomiona, että siinä pykälässä lukee "enintään kolmeksi päiväksi":

Lisäksi jossain kohtaa tässä maassa pitää ihan oikeasti opetella muuttamaan niitä lakipykäliä silloin kun se tulee tarpeelliseksi, ja muihinkin asioihin kuin LBQXVQT- yhteisön hyväksi, ja lyhyemmällä aikavälillä kuin 2-3 eduskuntakautta. Nykyäänhän homma menee niin, että kun on tilanne päällä, niin etsitään lakikirjoista joku vuoden 1967 voimaantullut laki jonka jollain mielikuvituksella saa liitettyä nykyhetken tilanteeseen.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Ei tästä ota selvää mikä sua risoo. Matkustusrajoitteet poistettiin tiettyihin maihin mutta samalla suositeltiin turhaa matkustelua. Jos kävit ulkomailla niin kävit. Sua siitä kukaan teloita eikä tule merkintää rikosrekisteriin. Jos tuot sieltä taudin se on sun vastuulla, ei kenenkään viranomaisen. Jos et tuonut niin hyvä.
Jos tunnet syyllisyyttä niin hyvä sekin. Osaat kuitenkin ajatella.
Kuten jo kirjoitin, niihin maihin joista matkustusrajotukset poistettiin, ei enää kehotettu välttämään turhaa matkustamista kys. maihin. Olisin joka tapuksessa ollut ja olen Suomeen palattuani eristyksissä, niin leimalla ei ole väliä. Tiedotustilaisuus oli se joka nyppi.

Siis syyttikö se nyt niitä jotka ovat matkustaneet silloin kun ei ollut rajoituksia? Vai vedätkö sä nyt jotain 1+1 = kala päätelmää?
Ei siinä eritelty ketään. Kaikki lyötiin samaan nippuun. Jos täällä joku haukkuu persreiäksi tai idiootiksi, niin ei juuri kiinnosta. Voi olla perääkin siinä. Ministerin tasolla kannataisi kuitenkin miettiä mitä sanoo ja miten asiat muotoillaan. Siinä oltiin muutenkin mielestäni vähän vaarallisilla vesillä kun mainittiin että voitaisiinko lennot jotenkin estää Suomeen. Samaan aikaan kun Haavisto puskissa neuvottele Al-Holin palautuksista. Harakka vähän paikkaili onneksi Kiurun tunarointia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Ei siinä eritelty ketään. Kaikki lyötiin samaan nippuun. Jos täällä joku haukkuu persreiäksi tai idiootiksi, niin ei juuri kiinnosta. Voi olla perääkin siinä. Ministerin tasolla kannataisi kuitenkin miettiä mitä sanoo ja miten asiat muotoillaan. Siinä oltiin muutenkin mielestäni vähän vaarallisilla vesillä kun mainittiin että voitasiinko lennot jotenkin estää Suomeen. Samaan aikaan kun Haavisto puskissa neuvottele Al-Holin palautuksista. Harakka vähän paikkaili onneksi Kiurun tunarointia.
No en kyllä huomannut mitään kohtaa että siinä olisi erityisesti lähdetty syyllistään niitä jotka matkustavat. Tosin Kiurun ulosanti oli jotenkin poukkoilevaa että ehkä missasin jotain.
Mutta kuitenkin, ehkä nyt kuitenkin kannattaa tajuta että ei se ministeri nyt välttämättä lähde sanomaan jotain sellaisia itsestään selvyyksiä kuin että jos moittii niitä jotka matkustaa maihin joihin matkustaminen ei ole suositeltua niin nuo moitteet eivät tietenkään sisällä niitä jotka matkustivat maihin silloin kun niihin ei kohdistunut rajoitteita.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221

Tuo kävi itselläkin mielessä tuon tiedotustilaisuuden aikana. Tartuntatauti laki on kuitenkin aika selvä sen suhteen kuka tuon karanteenin saa määrätä niin se että tuo tulee ministerin suusta oli jotenkin outoa ja ehkä kyseenalaista.
Toki jos taustalla oli se että nuo Suomen tartuntataudeista vastuussa olevat lääkärit neuvottelivat keskenään ja lopputulos oli että nuo karanteenit ovat perusteltuja niin sitten tietenkin tilanne on eri. Mutta vähän kyseenalainen maku jäi tuosta miten noista karanteeneista ilmoitettiin.

*edit*
Niin ja siis kyseinen proffa tuossa pitää sitä ongelmallisena koska karanteenin pitäisi olla lääketieteellinen päätös jolloin hallituksella ei pitäisi olla valtaa ohjata lääkäreitä määräämään niitä.
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
317
Ruotsin laivoilta palaavia koskee pakkokaranteeni mutta miten se nyt on niiden pohjoisen työntekijöiden laita jotka ylittävät rajan miltei päivittäin? Jatkuuko ennallaan eli ei koske heitä? Toisaalta Salmisen mukaan "kyllä sen (karanteenin) pitäisi koskea" Ruotsin laivoilta palaavia mutta tietäneekö tuo itsekkään miten se tulee menemään. Pikkuisen tuntuu muutenkin olevan vielä mutuilua ilmassa asian suhteen.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Itse pari päivää sitten jo vähän epäilin (ilman mitään pätevyyttä lakeihin tai lääketieteeseen) näitä mahdollisia tulevia uusia toimia ja niiden menemistä läpi lakiseulasta. Itsestä tuo tiedotustilaisuus herätti enemmän kysymyksiä kuin antoi vastauksia. Jotenkin itsestä tuntuu että tässä nyt halutaan ottaa huomio pois (kaikista) tehdyistä huonoista päätöksistä "tiukalla linjalla".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 226
Eiköhän tuo ole vaan samaa "hyväksihavaittua" toimintamallia kuin keväälläkin, että teeskennellään ja tiedotetetaan kapulakielisesti että jokin asia on "pakko", kun todellisuus on jotain muuta. Vähän kuin Uudenmaan sulku joka ei oikeasti ollut sulku, tai rajojen sulku joka ei oikeasti ollut sulku jne.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
424
11:55 ja alle minuutin kestää ni tossa sanoo mitä huomenna tapahtuu.
Ok. Epäilen hieman vielä, ennen kun näen ;) En olisi uskonut tätä tai huomista päivää näkeväni Suomessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Itse pari päivää sitten jo vähän epäilin (ilman mitään pätevyyttä lakeihin tai lääketieteeseen) näitä mahdollisia tulevia uusia toimia ja niiden menemistä läpi lakiseulasta. Itsestä tuo tiedotustilaisuus herätti enemmän kysymyksiä kuin antoi vastauksia. Jotenkin itsestä tuntuu että tässä nyt halutaan ottaa huomio pois (kaikista) tehdyistä huonoista päätöksistä "tiukalla linjalla".
Mitä kysymyksiä se sinussa herätti..?
Mielestäni lyhyt ja ytimekäs tiedotustilaisuus jossa kerrottiin syy ja seuraus sekä toimenpiteet jotka otetaan käyttöön. Varmasti viikon sisällä vielä tarkentavat ohjeistusta sekä toimintamalleja.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
Eihän tuo taida läpi mennä sellaisena kuin se haluttiin kansalle uskotella. Mietin vain kaikkia käytännön järjestelyjä. Jos lääketieteelliseksi perusteeksi riittää saapuminen riskimaasta, niin silloinhan se koskee kaikkia, myös esim. lentohenkilökuntaa tai laivan henkilökuntaa? Ja aika paljon käy töissä Ruotsin puolella. Ja rekkapekat. Ja onhan näitä...
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Mitä kysymyksiä se sinussa herätti..?
Mielestäni lyhyt ja ytimekäs tiedotustilaisuus jossa kerrottiin syy ja seuraus sekä toimenpiteet jotka otetaan käyttöön. Varmasti viikon sisällä vielä tarkentavat ohjeistusta sekä toimintamalleja.
No juuri ne käytännöt ja meneekö ne edes lopulta läpi laista. Vai oliko tuo taas nyt enemmän soo soo osastoa ja uhkailua. Eiköhän nämä olisi voinut selvittää jo varmuuden vuoksi etukäteen. Ehkä onkin, en tiedä. Ulosannista päätellen itse sain käsityksen että ilmaa on edelleen välissä paljon. Jos nyt asetat itsesi ihmisen asemaan, joka palaa torstaina Suomeen (joilloin pitäisi olla jotain konkreettista), niin varmaan vähän jännittää mitä tuleman pitää. Ja edelleen itsellä ei ole mitään asioita ja toimenpiteitä vastaan joilla tartuntoja pyritään estämään - kunhan ne ovat järkeviä, linjassa ja lain puitteissa. Enkä kapinoi edelleenkään edes vapaaehtoista karanteeni vastaan. Olen sen tehnyt aikasemmin ja kärsin nytkin, oli se sitten pakollinen tai vapaaehtoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
No juuri ne käytännöt ja meneekö ne edes lopulta läpi laista. Vai oliko tuo taas nyt enemmän soo soo osastoa ja uhkailua. Eiköhän nämä olisi voinut selvittää jo varmuuden vuoksi etukäteen. Ehkä onkin, en tiedä. Ulosannista päätellen itse sain käsityksen että ilmaa on edelleen välissä paljon. Jos nyt asetat itsesi ihmisen asemaan, joka palaa torstaina Suomeen (joilloin pitäisi olla jotain konkreettista), niin varmaan vähän jännittää mitä tuleman pitää.
Niin, eikös tartuntalaki kuitenkin mahdollista nämä tiukennukset. Nämä muutokset koskevat siis riskimaista saapuvia ainakin näin alkuun.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 318
Tartunnat kasvaneet ainakin 1000%, valtion, kuntien ja kaikkien instassien puhelimet huutaa kuumana, ihmisiä makaa kadulla henkitoreissaan, testeihin ei pääse! Valtio ei tee mitään! Think of the children!

Mä jätän tän ketjun ja koko helvetin koronan sikseen, muutenkaan tänne tullut enää kirjoiteltua. Saa nähdä kuinka kauan jatkuu tämä sama ruljanssi jossa povataan aina sitä seuraavaa räjähdysmäistä kasvua.

Riittäisikin itsekuri olla lukematta uutisia koko taudista ja palaisi seuraamaan sitä vaikka joskus lokakuun lopulla, mutta ainahan kaikki roskauutiset tulee luettua.

Kaikista pahinta on että tää tulee mahdollistamaan tuomionpäivän ulisijoille jalansijaa nyt tulevissakin taudeissa vaikka ne ei olis edes vaarallisia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
424
Eihän tuo taida läpi mennä sellaisena kuin se haluttiin kansalle uskotella. Mietin vain kaikkia käytännön järjestelyjä. Jos lääketieteelliseksi perusteeksi riittää saapuminen riskimaasta, niin silloinhan se koskee kaikkia, myös esim. lentohenkilökuntaa tai laivan henkilökuntaa? Ja aika paljon käy töissä Ruotsin puolella. Ja rekkapekat. Ja onhan näitä...
En tiedä miten tartuntalaki menee, mutta jos ymmärsin niin nyt tehtiin niin että. THL+STM=Anders Tegnell suomi versio 0.99 beta versio?
 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
Tartunnat kasvaneet ainakin 1000%, valtion, kuntien ja kaikkien instassien puhelimet huutaa kuumana, ihmisiä makaa kadulla henkitoreissaan, testeihin ei pääse! Valtio ei tee mitään! Think of the children!

Mä jätän tän ketjun ja koko helvetin koronan sikseen, muutenkaan tänne tullut enää kirjoiteltua. Saa nähdä kuinka kauan jatkuu tämä sama ruljanssi jossa povataan aina sitä seuraavaa räjähdysmäistä kasvua.

Riittäisikin itsekuri olla lukematta uutisia koko taudista ja palaisi seuraamaan sitä vaikka joskus lokakuun lopulla, mutta ainahan kaikki roskauutiset tulee luettua.

Kaikista pahinta on että tää tulee mahdollistamaan tuomionpäivän ulisijoille jalansijaa nyt tulevissakin taudeissa vaikka ne ei olis edes vaarallisia.
Ymmärrän että tää ahdistaa mut ei tää tän kummempaa ole. Rajoituksia tulee kun kansa ei osaa käyttätyä niin kuin pitäisi.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Tartunnat kasvaneet ainakin 1000%, valtion, kuntien ja kaikkien instassien puhelimet huutaa kuumana, ihmisiä makaa kadulla henkitoreissaan, testeihin ei pääse! Valtio ei tee mitään! Think of the children!

Mä jätän tän ketjun ja koko helvetin koronan sikseen, muutenkaan tänne tullut enää kirjoiteltua. Saa nähdä kuinka kauan jatkuu tämä sama ruljanssi jossa povataan aina sitä seuraavaa räjähdysmäistä kasvua.

Riittäisikin itsekuri olla lukematta uutisia koko taudista ja palaisi seuraamaan sitä vaikka joskus lokakuun lopulla, mutta ainahan kaikki roskauutiset tulee luettua.

Kaikista pahinta on että tää tulee mahdollistamaan tuomionpäivän ulisijoille jalansijaa nyt tulevissakin taudeissa vaikka ne ei olis edes vaarallisia.
Oh, teh irony: kukaan ei ottanut tosissaan videomateriaalia Wuhanissa kaduille romahtavista ihmisistä ja vähiten WHO. Ja tässä sitä ollaan, mutta anyways: tere tulemast sitten lokakuussa!
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
En tiedä miten tartuntalaki menee, mutta jos ymmärsin niin nyt tehtiin niin että. THL+STM=Anders Tegnell suomi versio 0.99 beta versio?
Itse ymmärrän lain niin, että karanteenipäätös vaatii lääketieteellisen perusteen ja jos sellaiseksi katsotaan pelkkä käyminen riskimaassa, niin eihän tällaiseen tilanteeseen voi keksiä poikkeuksia? Ainakaan laillisesti..
 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
En tiedä miten tartuntalaki menee, mutta jos ymmärsin niin nyt tehtiin niin että. THL+STM=Anders Tegnell suomi versio 0.99 beta versio?
Pakollinen terveystarkastus
Aluehallintovirasto voi päättää, että 14 ja 15 §:n mukaiseen terveystarkastukseen osallistuminen on pakollista, jos se on yleisvaarallisen tartuntataudin tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen ehkäisemiseksi välttämätöntä.

Karanteeni
Jos yleisvaarallisen tartuntataudin tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen vaara on ilmeinen eikä taudin leviämistä voida muulla tavoin estää, virkasuhteinen kunnan tartuntataudeista vastaava lääkäri tai virkasuhteinen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän tartuntataudeista vastaava lääkäri voi päättää henkilön karanteenista enintään yhden kuukauden ajaksi. Päätös karanteenista voidaan tehdä henkilölle, jonka on todettu tai perustellusti epäilty altistuneen yleisvaaralliselle tartuntataudille.

Virkasuhteinen kunnan tartuntataudeista vastaava lääkäri tai virkasuhteinen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän tartuntataudeista vastaava lääkäri voi tehdä päätöksen karanteenista myös 1 momentissa tarkoitetun henkilön tahdosta riippumatta


Tuoltahan nuo löytyy mitä voidaan tehdä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
424
Itse ymmärrän lain niin, että karanteenipäätös vaatii lääketieteellisen perusteen ja jos sellaiseksi katsotaan pelkkä käyminen riskimaassa, niin eihän tällaiseen tilanteeseen voi keksiä poikkeuksia? Ainakaan laillisesti..
Katsotaan. @Tlapio oi toi tuohon ylemmäksi just sen mitä ajattelin.. siis niin thl päättää mitä tehdään, niin millanen on thllän linja, hirtetäänkö vrds vai vieläkö on kansalaisilla jotain sanomista asioihin? ;)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Tämä. Itse aiheutettuja karanteeneja ja pari viikkoa ylimääräistä lomaa. Sanoisin jopa että uskomatonta. Voihan sitä aina käydä hakemassa uuden karanteenin heti edellisen perään ja lomailla vaikka loppuvuoden ainakin teoriassa.
Ei varmaan pomo kauaa katsele, jos tahallasi hankit itsesi karanteeniin ja sitä myöten työkyvyttömäksi aina kahden viikon välein. Tartuntautipäiväraha ei ole mikään automaattisesti karanteenissa maksettu summa, vaan sillä korvataan vain tosiasiallinen ansionmenetys työnantajan selvityksen perusteella. Jos siis esimerkiksi voit tehdä etätyötä, et saa korvausta.

 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
No nyt saatiin vastaus siihenkin, onko (täällä/siellä ikänsä kärsineet) kansalaiset täysin vajakkeja. Enkä ole vahingon iloinen että tuurilla arvasin oikein. Tietenkin herää kysymys miksi kantasuomalaisia on edes lentokoneessa. Ehkä perhesyistä. Positiivista että tämä tultiin julki. Kansahan osaa jo arvata mm. rikoksen tekijän tuntomerkit, jos ne jätetään kertomatta.

"Johtajaylilääkäri kertoo, että suuri osa lennon matkustajista on muualta Suomesta, mikä taas työllistää myös muiden kuntien tartuntatautiviranomaisia. Hän ei osaa sanoa, onko kaikki tartunnan saaneet saatu tavoitettua maanantain aikana.

Testatuilla matkustajilla oli Pietilän mukaan hyvin paljon Suomen passeja, mutta hänen näppituntumansa on, että ne matkustajat, joilla on sukujuuria Balkanin alueella olivat positiivisen testin antaneiden joukossa yliedustettuina kantasuomalaisiin nähden."

 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Ei se edes ole vaikeaa, mutta ei tapahdu välittömästi kun foorumeilla huudellaan ja panikoidaan. Resursseja pitää suunnitella etukäteen ja nyt tullut "yleisöryntäys" yllätti testauksen.
No ei se ihme ole tässä ämpärien ja euron bensan jonottajien maassa. Siellä jonottaa nyt kaikki vähänkin nuhaa potevat, varmaan koronatartuntoja löytyy aika vähän noista. Toisaalta kai se hyvä on että testaukselle on nyt duunia, eikös kuukausi takaperin valitettu kun ei kukaan käy testeissä vaikka kapasiteettia on. :geek:
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
317
Ei varmaan pomo kauaa katsele, jos tahallasi hankit itsesi karanteeniin ja sitä myöten työkyvyttömäksi aina kahden viikon välein. Tartuntautipäiväraha ei ole mikään automaattisesti karanteenissa maksettu summa, vaan sillä korvataan vain tosiasiallinen ansionmenetys työnantajan selvityksen perusteella. Jos siis esimerkiksi voit tehdä etätyötä, et saa korvausta.
Mutta olisiko esim. irtisanomisperuste ja kuinka monennen karanteenin jälkeen? Vapaa-ajallaan saa kai tehdä mitä haluaa ja jos on vaikka sukua Ruotsin puolella niin äkkiäkös joku sieltä puolelta sairastuu vakavasti tai "sairastuu vakavasti" ja pitää mennä häntä katsomaan. Montako kahden viikon karanteenia menisi vielä läpi tämän vuoden puolella? Ei sillä että itse edes harkitsisin. Joillakin rajaseutulaisilla voisi käydä mielessäkin hakea ainakin yksi muutaman viikon ylimääräinen loma.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
No nyt saatiin vastaus siihenkin, onko (täällä/siellä ikänsä kärsineet) kansalaiset täysin vajakkeja. Enkä ole vahingon iloinen että tuurilla arvasin oikein. Tietenkin herää kysymys miksi kantasuomalaisia on edes lentokoneessa. Ehkä perhesyistä. Positiivista että tämä tultiin julki. Kansahan osaa jo arvata mm. rikoksen tekijän tuntomerkit, jos ne jätetään kertomatta.

"Johtajaylilääkäri kertoo, että suuri osa lennon matkustajista on muualta Suomesta, mikä taas työllistää myös muiden kuntien tartuntatautiviranomaisia. Hän ei osaa sanoa, onko kaikki tartunnan saaneet saatu tavoitettua maanantain aikana.

Testatuilla matkustajilla oli Pietilän mukaan hyvin paljon Suomen passeja, mutta hänen näppituntumansa on, että ne matkustajat, joilla on sukujuuria Balkanin alueella olivat positiivisen testin antaneiden joukossa yliedustettuina kantasuomalaisiin nähden."

Tämä nyt oli täysin arvattavissa. Aika pienellä todennäköisyydellä sitä koronaa mistään hotellin altaalta saa. Mutta kun kiertää kyläilemässä koko suvun (ja nehän ei ihan pieniä ole) viikossa niin imuroi kyllä kaiken mitä on imuroitavissa.

Veikkaan ettei noilla lennoilla kovin montaa kantasuomalaista ole edes ollut. Kukaan ei tietenkään voi ääneen sanoa millä perusteella juuri tämä lento valittiin testikohteeksi, mutta varmaan matkustajalista on pistänyt jollain tavalla silmään. :think:
 

Holotna

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 378
Tämänpäiväiseen likkojen tiedotustilaisuuteen. Tarvitaan järeitä toimia, pakkoa, että tästä selvitään. En usko hetkeäkään paskapuheita että olisi jostakin koronasta kyse.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Tämähän on ihan jackpot. Eli kun pakkokarenteeni saadaan käyntiin eikun perustuslaillisia oikeuksia käyttämään ja vaikka autolla Haaparantaan. Kun tulen takaisin, kaksi viikkoa lomaa, josta Kela maksaa esim. itselle vähän päälle 4000€?

Meni vähän ohi, että mikä se jackpot on? Eiköhän sitä helpommallakin voisi loisia kotona ja nostaa palkkaa. Takuita toki pitkässä juoksussa ei ole etteikö se vaikuttaisi tulevien ansioiden kulmakertoimeen. Itse ainakin bonuksia ja palkankorotuksia jakaessa pitäisin aika vitun idioottina jos joku karanteenin tahallaan hankkii.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
424
Lainattuani jostain uutisesta...? oli päällä tuossa (mut jouduin käydä tuolla.. huoh)

"– Siinä on melkoinen urakka. Vaikka paperit olisi valmiiksi tehtyinä, niin ei Turun kokoisessakaan kaupungissa ole kovin montaa lääkäriä, joilla on valtuudet näitä tehdä. "

Montako noita on koko Suomessa? ;) Hallitus, thl, stm niin onko kenelläkään mahdollisuutta suitsia Suomen kansaa? ;)
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
876
Selvähän se oli, että tähän ja vielä jatkossa paljon tiukempiinkin, rajoituksiin joudutaan kun ihmiset alkoivat elämään kuin pellossa keskellä pandemiaa.

Olen aina epäillyt, että kansa on käsittämättömän tyhmää, mutta tämä pandemia paljasti, että yliarvioin silti pahasti älykkystason.
 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
Selvähän se oli, että tähän ja vielä jatkossa paljon tiukempiinkin, rajoituksiin joudutaan kun ihmiset alkoivat elämään kuin pellossa keskellä pandemiaa.

Olen aina epäillyt, että kansa on käsittämättömän tyhmää, mutta tämä pandemia paljasti, että yliarvioin silti pahasti älykkystason.
Tuon näki jo kesäkuun alussa kun alettiin hölläämään niitä rajoituksia niin ekana hävis turvaetäisyys. Sit alkoi näkymään ettei käsiä viititä kauppaan mennessä desifioida. Nyt tää matkustelu.
Vielä tullaan tekemään kovempiakin rajoituksia.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 746
Tämänpäiväiseen likkojen tiedotustilaisuuteen. Tarvitaan järeitä toimia, pakkoa, että tästä selvitään. En usko hetkeäkään paskapuheita että olisi jostakin koronasta kyse.
Kyllä se on koronasta kyse. Nythän maan hallitus ja sairaanhoitopiirit ja kunnat ovat hölmöilleet urakalla ja koronatapausten määrä Suomessa on testeissä tuplaantunut viikon aikana edellisestä viikosta.

Siitä taitaa olla vielä vajaan kahden viikon viive kun ihminen saa koronatartunnan siihen kun oireet ovat sellaisia että hakeutuu testiin ja vielä se pari vuorokautta päälle odotella testin tulosta.

Äkkiseltään laskien suuruusluokka taitaa olla nyt sellainen, että koronatartuntoja on neljä kertaa enemmän kuin mitä viimeisen viikon valmistuneet testitulokset näyttävät niitä olleen. Edeltävänä seitsemän päivänä korona-tartuntoja on ollut testitulosten perusteella 135 kappaletta. Tartuntoja voi olla paljon enemmänkin jo kuin nelinkertainen määrä kun elokuun alussa vapautui yökerhojen aukiolo Suomessa ja sallittiin tuhansien ihmisten festareidenkin järjestäminen ja maahan alettu lennättää lentokoneellisia koronatautisia suoraan Balkanilta.

Arvelisin että Suomessa koronan toisesta aallosta tulee huomattavasti paljon pahempi kuin ensimmäinen aalto oli. Syynä tähän on se, että osa ihmisistä on väsynyt korona-rajoituksiin eikä jaksa kiinnostaa edes niitä yrittää noudattaa. Lisäksi keväällä korona saatiin monessa EU-maassa kuriin sillä kun koko maa pistettiin kiinni lukuunottamatta jotain aivan välttämätöntä yritystoimintaa ja ruokakauppoja ja apteekkeja. Nyt ei taida olla enää rahaa moisiin sulkutoimiin vaan niitä tautitapauksia on todella paljon Euroopan väestökeskittymissä josta niitä valuu Suomeenkin.

Suomessakin ne korona-rajoitukset viime keväänä taisivat maksaa suuruusluokkaa 15 miljardia euro kunnille ja valtiolle. Lisäksi ne kerrannaisvaikutukset päälle mitä se tulee maksamaan viiveellä ja ne kustannukset lienevät moninkertaiset. Ja sitten ne miljardit jotka Suomi lahjoitti koronan nimissä muille EU-maille ja joka otettiin velkaa Suomen valtion takaamana rahan lahjoittamiseksi.

Mielenkiintoista nähdä miten Suomellakin on rahaa riittää kun se toinen aalto pääsee kunnolla vauhtiin ja vaatisi enemmän rahaa sen pysäyttäminen kuin ensimmäisen aallon.

Mielenkiintoista nähdä missä vaiheessa maan hallitus päättää siitä että ravintolat ja yökerhot pistetään taas kiinni ja kielletään yli muutaman kymmenen hengen yleisötilaisuudet, laivaristeilyt ja peruskoulussakin siirrytään etäopetukseen. Veikkaisin itse että tuskin tarvii syykuun loppuun saakka odotella. Peruskoulujen osalta se päätös olisi varmaan viisainta tehdä jo tällä viikolla ennen kuin ehtivät edes alkaa. Samoin lukioiden, ammatillisten oppilaitosten, ammattikorkeiden ja yliopistojen osalta myös.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 951
Mielenkiintoista nähdä miten Suomellakin on rahaa riittää kun se toinen aalto pääsee kunnolla vauhtiin ja vaatisi enemmän rahaa sen pysäyttäminen kuin ensimmäisen aallon.

Mielenkiintoista nähdä missä vaiheessa maan hallitus päättää siitä että ravintolat ja yökerhot pistetään taas kiinni ja kielletään yli muutaman kymmenen hengen yleisötilaisuudet, laivaristeilyt ja peruskoulussakin siirrytään etäopetukseen. Veikkaisin itse että tuskin tarvii syykuun loppuun saakka odotella. Peruskoulujen osalta se päätös olisi varmaan viisainta tehdä jo tällä viikolla ennen kuin ehtivät edes alkaa. Samoin lukioiden, ammatillisten oppilaitosten, ammattikorkeiden ja yliopistojen osalta myös.
Nyt se toinen aalto voidaan vielä pysäyttää ennen kuin se kunnolla ehtii alkaakaan, jos vaan halutaan. Ulkomailta näitä tartuntoja Suomeen lähinnä tulee, koska laajaa sisäistä epidemiaa ei Suomessa ole ollut, joten jos ulkomaanliikenteelle tehdään "jotain" ja saadaan homma kuriin, niin kyllä tämä sitten voidaan pysäyttää.

Isot yleisötilaisuudet (etenkin sisätiloissa) voisi kyllä kieltää pikimmiten, tämä on ihan common sense... Ja jos jotain tilaisuuksia sallitaan, niin isoilla turvaväleillä ja ihmisillä maskit päässä.

Ei ole mitään helppoja ratkaisuja nyt koronaan, joten kannattaa tehdä nyt se mikä on tässä vaiheessa verrattain helposti ja halvalla tehtävissä, jottei tarvitse miettiä entistä järeämpiä keinoja myöhemmin.

Ja nythän tänä syksynä ei ole kenenkään kannalta hauska juttu saada tavallistakaan flunssaa! Se rasittaa terveydenhuollon koronatestausta ja aiheuttaa toki potilaallekin ylimääräisiä ongelmia ja päänsärkyä. Joten jos vaikka turvaväleillä ja maskeilla voidaan flunssatkin pitää kurissa niin hyvä juttu.

Jos oikein kärjistetään, niin tavallisetkin flunssat siis lisää koronan R0-lukua, jos koronadiagnoosit viivästyy testausruuhkien takia...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 226
Jos nyt kerta jossain satunnaisessa Makedonian lennossa 24 Balkanin jantterilla on korona, niin käytännössä siis se tauti on siellä vetänyt varmaan jo kansan läpi aika hyvin. Miltä se sitten näyttää tilastoissa? No ei miltään, "daily deaths" noin viisi per päivä eli jotain samaa kuin nuhalla tai päänsäryllä. Slobo-maissa on todennäköisesti päätetty olla välittämättä koronasta, ja silti yhteiskunta ilmeisesti toimii kuten ennenkin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 446
Viestejä
4 162 164
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom