Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Missään tietoa / suosituksia, mihin asti nykyinen etätyökäytännön tulisi jatkua?
 
Ja kyllä täällä lääkärit käskee laihduttamaan vaikka henkilön rasvat liikkuisi lähempänä kymmentä kuin kahtakymmentä jos bmi näyttää ylipainoa. Ei kyllä liity itse aiheeseen, mutta peruslääkärien käyttäytyminen ja päätelmät voi olla ihan mitä tahansa.

Hyvä huomioida jos on ns. kehonrakentajatyyppi, jos koronan johdosta joutuu sinne teholle niin tilanne voi olla huonokin. Samoin kuin lihavat niin suurikokoiset ja lihaksikkaat tarvitsevat enemmän happea sinne kehon osiin ja lihaksiin, ja hengityskoneen kapasiteetti on rajallinen.
 
Hyvä huomioida jos on ns. kehonrakentajatyyppi, jos koronan johdosta joutuu sinne teholle niin tilanne voi olla huonokin. Samoin kuin lihavat niin suurikokoiset ja lihaksikkaat tarvitsevat enemmän happea sinne kehon osiin ja lihaksiin, ja hengityskoneen kapasiteetti on rajallinen.
Hengityskoneen kapasiteetti ei ole rajoittava tekijä. Maailmallahan on koronan aiheuttamien potilasruuhkien vuoksi kytketty jopa kaksi ihmistä samaan koneeseen.
 
NYC:istäkin tullut nyt alustavia vasta-ainetestien tuloksia:
NYC antibody tests
Kovan Korona aallon kokeneessa New Yorkin osavaltiossa olisi arviolta 12,3% väestöstä kehittänyt vasta-aineita tautiin. 19,4 miljoonan väestöllä tuo tarkoittaisi 2,4 miljoonaa sairastanutta. Vahvistettuja koronakuolemia on ollut 24000, mikä tekisi prosentin sairastuneista.

Kokonaiskuolleisuudessa havaittavissa selkeä piikki. New york cityssä (asukasluku 8 miljoonaa) ollut valitulla aikajaksolla 20000 kuolemaa enemmän kuin tavallisesti. New york cityssä arviolta 20% sairastanut koronan. Jos lisääntyneet kuolonuhrit ovat johtuneet pääasiassa koronasta voisi laskea, että 20000 kuolon uhria jaettuna sairastuneilla 0,2*8M, joka antaisi prosenttiluvuksi 1,25%.
N.Y.C deaths total

Samansuuntaisia tuloksia antaneet loppupeleissä myös Ruotsin ja Suomenkin vasta-ainetestit:
Ruotsi
Suomi
Näistäkin pääsee vastaavalla tavalla laskien samaan n. prosentin kuolleisuuteen.

Onko kukaan nähnyt vielä tutkimuksia siitä miten vahva sairastamalla saatu immuniteetti on?
 
NYC:istäkin tullut nyt alustavia vasta-ainetestien tuloksia:
NYC antibody tests
Kovan Korona aallon kokeneessa New Yorkin osavaltiossa olisi arviolta 12,3% väestöstä kehittänyt vasta-aineita tautiin. 19,4 miljoonan väestöllä tuo tarkoittaisi 2,4 miljoonaa sairastanutta. Vahvistettuja koronakuolemia on ollut 24000, mikä tekisi prosentin sairastuneista.

Kokonaiskuolleisuudessa havaittavissa selkeä piikki. New york cityssä (asukasluku 8 miljoonaa) ollut valitulla aikajaksolla 20000 kuolemaa enemmän kuin tavallisesti. New york cityssä arviolta 20% sairastanut koronan. Jos lisääntyneet kuolonuhrit ovat johtuneet pääasiassa koronasta voisi laskea, että 20000 kuolon uhria jaettuna sairastuneilla 0,2*8M, joka antaisi prosenttiluvuksi 1,25%.
N.Y.C deaths total

Samansuuntaisia tuloksia antaneet loppupeleissä myös Ruotsin ja Suomenkin vasta-ainetestit:
Ruotsi
Suomi
Näistäkin pääsee vastaavalla tavalla laskien samaan n. prosentin kuolleisuuteen.

Onko kukaan nähnyt vielä tutkimuksia siitä miten vahva sairastamalla saatu immuniteetti on?
Ei ole näkynyt tutkimuksia. Tuossa Suomen ekan viikon tuloksissahan oli 11 jolla jotain vasta-aineita veressä joista 9 testattu neutralisaatiotestillä, joista vain yhdellä oli sellaisia vasta-aineita, jotka pystyivät neutraloimaan virusta.

Eli jos tuo New Yorkin kaupassakävijöiden vasta-ainetesti on samantyyppinen kuin Suomessa, niin vaikka 12%:lla on vasta-aineita veressään, onko immuniteetti kehittynyt vain paljon harvemmalle? Tietääkö joku millainen vasta-ainetesti tuo oli, eli onko 12.3% tulos saatu varmistamalla tulokset toisella testillä samoin kuin Suomessa?
 
Ei mikään superkiinnostava artikkeli, katsoin vain kuvat

Ruotsin terveydenhoitoa pyöritetään nyt kriisivaihteella, mutta kauanko niin jaksetaan jatkaa? Kaksi lääkäriä kertoo, minkälaisen paineen alla Tukholmassa tehdään töitä
Ruotsin terveydenhuollon katto ei ole tullut vastaan, koska kattoa on poikkeustilanteessa nostettu. Tukholmassa hoitajille määrätään pitkää päivää kriisisopimusten nojalla.


011125a642cf49fcb946f4b3a8c3f028.jpg


4d9a04026ea4434da589265139027e25.jpg


Näyttää Forsheda F2:lta yhdistelmäsuodattimella :think: Selkeesti suodatinta ei vaihdeta päivittäin, koska tägätty "Laura" käyttäjänsä mukaan.
 
Ruosissa on suunnitelmissa ruuanmyynnin rajoituksia yksityishenkilöille



Regeringen: Ransonering har diskuterats
 
Ja taas vapusta on saanut huomata, että valtaosa ihmisistä on järkeviä, välttelevät ihmisjoukkoja ja jonoissakin pidetään turvavälit. Kaikille vaan iskee silmään ne "ei kiinnosta" -yksilöt, vaikka ne ovatkin selvää vähemmistöä.
Kaupassa käydessä jonoissa pidetään turvavälit, muualla tungetaan iholle asti. 2m väliä muihin ei pysty pitämään mitenkään.
 
Ei tuo suoranaisesti sitä tarkoita. Valmiuslait ovat voimassa niin kauan kuin poikkeusolotkin, mutta jo lakeja säätäessä on kirjattu, että rajoituksia on purettava sitä myöten kun ns. välttämättömyysperuste poistuu.
Tartuntatautilaissa sama on jo sisällä. Suurin osahan on sen perusteella.
Ts. Kärjistetysti, jos päätyvät neuvotteluissa vain siihen, että ei esimerkiksi olisi enää välttämätöntä pitää kirjastoja kiinni, ne voisi avata ilman, että koko poikkeusolojen pitäisi raueta tai muita rajoituksia pitäisi poistaa.
Mutta toki voivat päätyä useamman rajoituksen poistamiseen tai ei yhdenkään.
Joka tapauksessa ratkaisu on kyettävä perustelemaan, mikäli se tuo minkäänlaisen muutoksen tämän hetkiseen tilanteeseen.
 
Ei tuo suoranaisesti sitä tarkoita. Valmiuslait ovat voimassa niin kauan kuin poikkeusolotkin, mutta jo lakeja säätäessä on kirjattu, että rajoituksia on purettava sitä myöten kun ns. välttämättömyysperuste poistuu.
Tartuntatautilaissa sama on jo sisällä. Suurin osahan on sen perusteella.
Ts. Kärjistetysti, jos päätyvät neuvotteluissa vain siihen, että ei esimerkiksi olisi enää välttämätöntä pitää kirjastoja kiinni, ne voisi avata ilman, että koko poikkeusolojen pitäisi raueta tai muita rajoituksia pitäisi poistaa.
Mutta toki voivat päätyä useamman rajoituksen poistamiseen tai ei yhdenkään.
Joka tapauksessa ratkaisu on kyettävä perustelemaan, mikäli se tuo minkäänlaisen muutoksen tämän hetkiseen tilanteeseen.
Perusteluhan ei itsessään ole muuttunut yhtään mihinkään. Maata uhkaa pandemia, joka on aiheuttanut vakavaa vaaraa muualla. Leviäminen on ihan yhtä todennäköistä tai epätodennäköistä kuin kuukausi sitten, eikä mitään käänteentekevääkään ole vielä tiedossa.

Tämä siis mitä tulee siihen välttämättömyyden arviointiin.
 
Perusteluhan ei itsessään ole muuttunut yhtään mihinkään. Maata uhkaa pandemia, joka on aiheuttanut vakavaa vaaraa muualla. Leviäminen on ihan yhtä todennäköistä tai epätodennäköistä kuin kuukausi sitten, eikä mitään käänteentekevääkään ole vielä tiedossa.

Tämä siis mitä tulee siihen välttämättömyyden arviointiin.
Sinun, minun tai Hentun Liisan perustelulla tai mielipiteellä ei ole asialle arvoa.
Valtioneuvoston päätöstä tai perustelua emme ole vielä kuulleet.
Koulujen avaamisen osalta taustamuistiot ja perustelu sen sijaan on toki jo julkaistu.

Ehkä huomenna sitten kuulemme valtioneuvostolta lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Sinun, minun tai Hentun Liisan perustelulla tai mielipiteellä ei ole asialle arvoa.
Valtioneuvoston päätöstä tai perustelua emme ole vielä kuulleet.
Koulujen avaamisen osalta taustamuistiot ja perustelu sen sijaan on toki jo julkaistu.

Ehkä huomenna sitten kuulemme valtioneuvostolta lisää.

Tosiasia nyt kuitenkin on, että joko pandemian torjunta on välttämätöntä tai se ei ole. Jos se on niin sitten siihen käytetään mitä keinoja käytetään.

Ei voi olla niin, että pandemian torjuntaa ei jotenkin tarkasteltaisi kokonaisuutena vaan käytäisiin jotain yksittäisiä toimenpiteitä läpi omissa kuplissaan. Se virus ei toimi niin. Se on vähän sama kuin julistetaan ensin sotatila ja sitten aletaan kinastelemaan onko nyt perustuslainmukaista käyttää panssarivaunuja vai mennäänkö vaan rynkyillä.

Koulujen avaamisen osalta päätöksen perustelut olivat ihan puhdasta tuuhoa. Toivottavasti hallitus ymmärsi paskamyrskystä jotakin ja lopettaa Salmisen päiväunien kuuntelemisen ja suhtautuu asiaan kokonaisuutena.
 
Viimeksi muokattu:
Tosiasia nyt kuitenkin on, että joko pandemian torjunta on välttämätöntä tai se ei ole. Jos se on niin sitten siihen käytetään mitä keinoja käytetään.

Ei voi olla niin, että pandemian torjuntaa ei jotenkin tarkasteltaisi kokonaisuutena vaan käytäisiin jotain yksittäisiä toimenpiteitä läpi omissa kuplissaan. Se virus ei toimi niin. Se on vähän sama kuin julistetaan ensin sotatila ja sitten aletaan kinastelemaan onko nyt perustuslainmukaista käyttää panssarivaunuja vai mennäänkö vaan rynkyillä.

Koulujen avaamisen osalta päätöksen perustelut olivat ihan puhdasta tuuhoa. Toivottavasti hallitus ymmärsi paskamyrskystä jotakin ja lopettaa Salmisen päiväunien kuuntelemisen ja suhtautuu asiaan kokonaisuutena.
Katsot nyt hassusta suunnasta. Pandemian torjunta on tietysti välttämätöntä. Siellä kuitenkin nyt mietitään rajoitustoimenpiteiden välttämättömyyttä sille pandemian torjunnalla yksittäin ja ryppäinä.
Ts. jos jonkun yksittäisen rajoituksen merkitys on vähäinen sekä erillään tarkasteltuna että yhdessä muiden rajoitusten kanssa tarkasteltava, se on purettava.
Jos joku rajoitus on merkitykseltään vähäinen isossa joukossa rajoituksia, sekin on purettava.
Sen sijaan sellainen rajoitus, jonka merkitys yksinään on vähäinen, mutta joka tukee joidenkin muiden rajoitusten tehoa merkittävästi, saatetaan katsoa perustellusti välttämättömäksi.

Tämän vuoksi on selvää, että edessä voi olla titraaminen. Siis vaikka joku rajoitus purettaisiin, voidaan se myöhemmin joutua ottamaan takaisin käyttöön.

On mahdollista, joskin epätodennäköistä, että mitään rajoituksia ei päätetä nyt purkaa. Vaan päätetään, milloin tarkastellaan asiaa seuraavan kerran.
Pidän sitä kuitenkin epätodennäköisenä, sillä se olisi ollut yksinkertainen sopia ja tiedottaa jo sunnuntai-iltana.
Eli kannattaa vaan alkaa henkisesti valmistautumaan joidenkin rajoitteiden purkamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Katsot nyt hassusta suunnasta. Pandemian torjunta on tietysti välttämätöntä. Siellä kuitenkin nyt mietitään rajoitustoimenpiteiden välttämättömyyttä sille pandemian torjunnalla yksittäin ja ryppäinä.
Ts. jos jonkun yksittäisen rajoituksen merkitys on vähäinen sekä erillään tarkasteltuna että yhdessä muiden rajoitusten kanssa tarkasteltava, se on purettava.
Jos joku rajoitus on merkitykseltään vähäinen isossa joukossa rajoituksia, sekin on purettava.
Sen sijaan sellainen rajoitus, jonka merkitys yksinään on vähäinen, mutta joka tukee joidenkin muiden rajoitusten tehoa merkittävästi, saatetaan katsoa perustellusti välttämättömäksi.

Tämän vuoksi on selvää, että edessä voi olla titraaminen. Siis vaikka joku rajoitus purettaisiin, voidaan se myöhemmin joutua ottamaan takaisin käyttöön.

On mahdollista, joskin epätodennäköistä, että mitään rajoituksia ei päätetä nyt purkaa. Vaan päätetään, milloin tarkastellaan asiaa seuraavan kerran.
Pidän sitä kuitenkin epätodennäköisenä, sillä se olisi ollut yksinkertainen sopia ja tiedottaa jo sunnuntai-iltana.
Eli kannattaa vaan alkaa henkisesti valmistautumaan joidenkin rajoitteiden purkamiseen.

No minä katson ainoasta järkevästä suunnasta. Koska fakta on, että jokainen yksittäinen toimenpide tarkasteltuna erikseen on merkityksetön kokonaisuuden kannalta, ja siten yksikään yksittäinen toimenpide, erikseen tarkasteltuna, ei voi olla välttämätön. Eli, jos tarkastellaan toimenpiteitä tuollaisella cherrypickaus menetelmällä niin ei voida päätyä muuhun johtopäätökseen kuin, että kaikki on purettava välittömästi.

Jos taas tarkastellaan kokonaisuutta, ei voida irroittaa yksittäisiä asioita, ja sanoa, että tämä ei ole välttämätöntä, mutta tuo on. Sehän on ihan mahdotonta (eikä hallituksesta kuulla ainakaan kuukauteen, kun se kyseistä matemaattista ongelmaa koittaa ratkaista). Tietenkin aina voi repiä perseestä niitä päätöksiä ja perusteluja. Kuten ilmeisesti Suomessa tuntuu toimintatapa olevan. Joku linkkasi tänne Halla-ahon kommentin siitä, että ei voi olla niin, että Suomen perustuslaki olisi jotenkin aivan fundamentaalisti erilainen kuin muiden demokraattisten länsivaltioiden, missä tälläisiä aivan päättömiä ongelmia ei ole, jolloin todennäköisempää on, että vika on sen tulkitsijoissa.
 

Vastaan linkaamalla jo puolitoista kuukautta sitten julkaistuun uutiseen. Ehkä ruotsalaiset olisi sittenkin hyvä viheltää pois terasseilta --- maatiloille ahertamaan.


Ruotsissa ruuan omavaraisuusaste on pudonnut jo 50 prosenttiin, kun se Suomessa on 80 prosenttia. Koronavirus onkin herättänyt ruotsalaiset huolestumaan, mitä tehdä, jos rajat menevät kokonaan kiinni ja ruoka loppuu.

"Ruotsissa alkavat jo tietyt raaka-aineet loppua", kertoo Snellman. "Siellä käydään nyt keskustelua omavaraisuudesta."

Land Lantbruk -lehden päätoimittaja Lena Johansson kirjoittaa, ettei tarvita kristallispalloa sen ennustamiseen, että Ruotsin omavaraisuus joutuu pian todella koetteille. "Kauppojen hyllyt ammottavat hamstrauksen takia tyhjinä, ja jos rajat pannaan kiinni, niin ei ole vaikea kuvitella, mitä tapahtuu, kun joka toinen suupala on tuontiruokaa."
 
Luin tuon jutun. Sen mukaan siellä on keskusteltu elintarviketuotantoketjun ja suurien kauppojen kanssa lähinnä siitä, olisiko säännöstely ylipäätään mahdollista heidän järjestelmien puitteissa. Hedelmät ja vihannekset on nostettu esiin mahdollisina tuotteina, jos ulkomaalaisia kausityöntekijöitä ei saada tiloille, eikä ruotsalaisia hommat kiinnosta. Miettivät voisiko öljytä, eli tukea maatiloilla työskentelyä jollain tavalla, jos se vaikka auttaisi.

Ja miksi. Tämä ei jutusta, vaan omaa: Ruotsin omavaraisuusaste on normaalistikin alle 60%, nyt vähemmän (meillä esim yli 80%). Lisäksi he on purkaneet varmuusvarastojärjestelmän EU minimiin. Meillä taas kriittisiä elintarvikkeita, kuten viljaa on lakisääteisesti Suomen Viljavan varastoissa vähintään 6kk määrä.

Nyt Ruotsissa ilman kausityöntekijöitä pelkäävät, että pahimmassa tapauksessa saatavuuskatkot ulkomailta voivat myös pakottaa säännöstelyyn. Jutussa esimerkkinä on maito. Siinä toki meillä Suomessa ja toisessa naapurissa Tanskassa on niin paljon ylituotantoa, että se ei Ruotsissakaan pääse loppumaan.
 
Jos Ruotsista käy leviämään uutisia ruuan loppumisesta ja säännöstelystä, niin pidän erittäin todennäköisenä voimakasta hamstraus reaktiota myös Suomessa jolloin ihmiset ostavat jopa liikaa ruokaa, jolloin sitä pilaantuu ja joutuu hukkaan.

Toinen ilmiö on se, että ruokaa voidaan yrittää viedä rajan yli, jos tilanne pahenee.
 
Jos Ruotsista käy leviämään uutisia ruuan loppumisesta ja säännöstelystä, niin pidän erittäin todennäköisenä voimakasta hamstraus reaktiota myös Suomessa jolloin ihmiset ostavat jopa liikaa ruokaa, jolloin sitä pilaantuu ja joutuu hukkaan.

Toinen ilmiö on se, että ruokaa voidaan yrittää viedä rajan yli, jos tilanne pahenee.

Onko tämä toinenkin ilmiö kuluttajatason ilmiö, kuten asettelusi antaa osoittaa? En minä ainakaan Snellmanin ulkopaistia lähde yrittämään meren yli ihan pienellä korvauksella.

Kestokassillisella hamstrattua ruokaa pärjäsi ekat 28 päivää myöhemmin ihan hyvin. Voisin epäillä, että vastaavan hyvänolon tyydytyksen koki paikallinen Inex Partners. Eli se, että Ruotsi näyttää näennäisen iloisesti nauttivan lämpenevästä kevätsäästä, ei poissulje vielä mitään, kun pitäisi katsoa satokauden ylitsekin.
 
Jos Ruotsista käy leviämään uutisia ruuan loppumisesta ja säännöstelystä, niin pidän erittäin todennäköisenä voimakasta hamstraus reaktiota myös Suomessa jolloin ihmiset ostavat jopa liikaa ruokaa, jolloin sitä pilaantuu ja joutuu hukkaan.

Toinen ilmiö on se, että ruokaa voidaan yrittää viedä rajan yli, jos tilanne pahenee.
Mieluummin tukkuliikkeiden kautta.
Olisi meinaan hyvä sauma meidän elintarvikeketjulle nostaa hintoja (ja toivottavasti sitä kautta tuottajahintoja) ja myydä nyt ainakin kaikki meidän liikatuotanto Ruotsiin. Venäjäpakotteiden (ja myös meidän sisäpolitiikan) takia sitä on vuosia ollut aika tavalla.
Mikä tietysti nyt kriisitilanteessa on ihan kiva, ei sillä.
 
Jotta Ruotsista loppuisi ruoka, ensin sen pitäisi loppua sieltä, mistä Ruotsi ruokaa tuo normaalioloissa, eli varmaan ympäri Eurooppaa ensisijaisesti. Tästä ei ole vielä merkkejä, mutta luonnollisesti siellä halutaan asiaa etukäteen kartoittaa. Uutisessa ei siis ole kyse siitä, että siellä oltaisiin nyt siirtymässä mitenkään lähiaikoina mihinkään säännöstelyyn sen enempää kuin täälläkään.
 
Briteissä lääkärit huollissaan lapsilla toisinaan esiintyvistä vakavista oireista, epäillään koronapohjaisiksi:

Tällaisten uusien komplikaatioiden vuoksihan laumaimmuniteetti-strategia on parhain...not.
 
Miksi emme pysty koronan kanssa samaan kuin Itä-Aasia?

Nyt täytyy sanoa, että hyvä ja ennenkaikkea realistinen avautuminen tutkimusprofessori Matti Jantuselta. Kannattaa lukea blogi kokonaisuudessaan. Tässä muutama poiminta:

"Minun on mahdotonta ymmärtää vastuunalaista kansanterveysasiantuntijaa, joka esittää, että epidemioiden tulisi antaa ensin tehdä työnsä ja sairaaloiden tehdä sitten omansa. "
"Läntisessä maailmassa, Pohjois- ja Länsi-Euroopassa eritoten, kuitenkin uskottiin, että epidemia ei ulotu tänne, eikä tule juurikaan vaikuttamaan meidän elämäämme. Suomessa THL:n tiedotus aliarvioi epidemian riskejä jatkuvasti ja systemaattisesti"
"Suomen päättäjät ovat jo oppineet epidemian tukahduttamisstrategian käsitteet: etsi – testaa – eristä – jäljitä – hoida, mutta eivät ilmeisesti niiden tarkoitusta, joka ei ole epidemian hidastaminen, vaan pysäyttäminen ja sen uusiutumisen torjunta. "
"Silmien edessä olevista menestystyksistä huolimatta Suomen keskeiset kansanterveyspäättäjät ja -toimijat näyttävät alistuneen siihen, että vaikka covid-19 tartunnan saaneita on vasta alle prosentti suomalaisista, sairaaloissa ja kuolleita vain parisataa, epidemia läpäisee lopulta koko väestön, kyse on vain siitä, kuinka kauan sinä kuluu ja miten meidän taloutemme voi sen kestää. Toisin sanoen, he eivät usko että me suomalaiset – valtion- ja aluehallinto, kansanterveystyö, informaatioteknologia ja maailman parhaat koulut käynyt kansa – voisimme kyetä samaan, kuin Itä- Aasialaiset, edes mallioppimisen kautta ja valmiit työkalut käteen annettuna. "
"Puhe siitä, että meidän on valittava joko talouden tai ihmishenkien pelastaminen vie hakoteille. Käytettävissä oleva evidenssi viittaa siihen, että epidemian hidastamispolitiikka tuhoaa molemmat, mutta epidemian nopea tukahduttaminen sekä tehokas jälkihallinta pelastaa molemmat, koska se palauttaa nopeimmin kansalaisten luottamuksen omaan turvallisuuteensa niin sijoittajana, työntekijänä kuin kuluttajanakin. "


Summa summarum: Nyt siis pitäisi tiukentaa rajoituksia, mutta tuskin tätä tulee tapahtumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi emme pysty koronan kanssa samaan kuin Itä-Aasia?

Nyt täytyy sanoa, että hyvä ja ennenkaikkea realistinen avautuminen tutkimusprofessori Matti Jantuselta. Kannattaa lukea blogi kokonaisuudessaan. Tässä muutama poiminta:

"Minun on mahdotonta ymmärtää vastuunalaista kansanterveysasiantuntijaa, joka esittää, että epidemioiden tulisi antaa ensin tehdä työnsä ja sairaaloiden tehdä sitten omansa. "
"Läntisessä maailmassa, Pohjois- ja Länsi-Euroopassa eritoten, kuitenkin uskottiin, että epidemia ei ulotu tänne, eikä tule juurikaan vaikuttamaan meidän elämäämme. Suomessa THL:n tiedotus aliarvioi epidemian riskejä jatkuvasti ja systemaattisesti"
"Suomen päättäjät ovat jo oppineet epidemian tukahduttamisstrategian käsitteet: etsi – testaa – eristä – jäljitä – hoida, mutta eivät ilmeisesti niiden tarkoitusta, joka ei ole epidemian hidastaminen, vaan pysäyttäminen ja sen uusiutumisen torjunta. "
"Silmien edessä olevista menestystyksistä huolimatta Suomen keskeiset kansanterveyspäättäjät ja -toimijat näyttävät alistuneen siihen, että vaikka covid-19 tartunnan saaneita on vasta alle prosentti suomalaisista, sairaaloissa ja kuolleita vain parisataa, epidemia läpäisee lopulta koko väestön, kyse on vain siitä, kuinka kauan sinä kuluu ja miten meidän taloutemme voi sen kestää. Toisin sanoen, he eivät usko että me suomalaiset – valtion- ja aluehallinto, kansanterveystyö, informaatioteknologia ja maailman parhaat koulut käynyt kansa – voisimme kyetä samaan, kuin Itä- Aasialaiset, edes mallioppimisen kautta ja valmiit työkalut käteen annettuna. "
"Puhe siitä, että meidän on valittava joko talouden tai ihmishenkien pelastaminen vie hakoteille. Käytettävissä oleva evidenssi viittaa siihen, että epidemian hidastamispolitiikka tuhoaa molemmat, mutta epidemian nopea tukahduttaminen sekä tehokas jälkihallinta pelastaa molemmat, koska se palauttaa nopeimmin kansalaisten luottamuksen omaan turvallisuuteensa niin sijoittajana, työntekijänä kuin kuluttajanakin. "


Summa summarum: Nyt siis pitäisi tiukentaa rajoituksia, mutta tuskin tätä tulee tapahtumaan.

Suomessa ei ole maskeja riittävästi koko kansalle.

THL ei näe maskeissa hyötyjä tavalliselle kansalle, vaikka muut Euroopan maat näkevät.

’’Eli onni onnettomuudessa. Emme siis menettäneet mitään. Emmehän niitä osaisi edes käyttää. Siksi ei varsinkaan syytä surkutella puuttuvien maskien perään...’’

THL:lle kunniamaininta Göbbelsin propagandaministeriöstä. Onnistunutta ja isänmaallista moraalinnostatusta!


Sitten itse asiaan:

Ravintolat laitettiin kiinni asiakkailta ja monia muita elinkeinoja suljettiin terveydensuojelun perusteella. Perusteet toimille ovat pääasiallisesti olleet varmaankin aiheellisia. Tässä perustuslain turvaaman elinkeinonvapauden poisviemisessä on vain yksi mutta: mitään korvausta oikeushenkilöille tästä ei ole vieläkään hallituksen toimesta maksettu.

Business Finlandin 100 000€ tuki ei liittynyt tähän mitenkään. Mikäli minulla olisi nyt baari jolta vietiin asiakkaat, olisin voinut anoa kyseistä tukea ainoastaan liiketoimintani kehittämiseen. Entä jos en aio kehittää liiketoimintaani? Entä jos en suostu ottamaan vastaan 100 000€, koska joutuisin valehtelemaan aikovani kehittää liiketoimintaani? Mitäs jos minulla riitti asiakkaita yllin kyllin, ja firmani pärjäsi oikein hyvin ilman että omistajan täytyi alkaa valehtelemaan, ennen kuin hallitus määräsi että en saa enää ottaa asiakkaita sisään? Entä jos hallitus aiheuttaa nyt tuhansien muutoin kannattavien, mutta ei-kehittämishaluisten yritysten konkurssin?

Ei voi muuta sanoa kuin että elämme jakomielitautista aikaa. Rehellisiä yrittäjiä pakotetaan valehtelemaan välttääkseen konkurssin, jos ei suostu ei tule tukia. Kiitos hallitus tästä! Koronalle ette voineet mitään, mutta älkää nyt jumalauta pakottako kannattavia osakeyhtiöitä ensin sulkemaan ovensa ja sitten vielä kärsimään tappiot nahoissaan.

Onneksi Euroopan Ihmisoikeussopimus suhtautuu tällaisiin, jopa aiheellisiinkin elinkeinonvapauden riistämisestä johtuviin kansalaisen kärsimiin taloudellisiin vahinkoihin erittäin kriittisesti. Vastaavassa tilanteessa olevia suomalaisia kehotan viime kädessä olemaan yhteydessä EIT:een.
 
Viimeksi muokattu:
Tällaisten uusien komplikaatioiden vuoksihan laumaimmuniteetti-strategia on parhain...not.
Ei ole uusi eikä ollut mitään yhteyttä näyttää koronaan. Seuraavaksi varmaan vuorossa kauhistelujutut siitä kuinka virus herättää himon varastaa merkkiautoista kiekot alta - onhan siinäkin kaksi päällekkäistä ilmiötä.
 
Eräs keskeinen ja vaiettukin seikka Ruotsin poikkeavan linjan valintaan voi olla sikäläinen pelko kruunun kurssin väliaikaisesta romahtamisesta.

Devalvoitumisella saavutettavat hyödyt jäävät olemattomiin, keskeisten vientimaiden teollisuuksien ollessa kuitenkin pysähtyneenä. Sen sijaan haitat olisivat merkittävät. Heikon ruoka- ja lääkeomavaraisuuden myötä Ruotsi on tällä hetkellä tuonnin varassa vielä hieman Suomeakin enemmän. Kruunun arvon romahtaminen tuhoaisi positiivisen kauppataseen, jolla saattaisi olla erillisvaluuttaiselle kansantaloudelle tuplavaikutus, eurojäsenmaahan verrattuna.

Suomi osana yhteisvaluuttaa omaa sikäli karanteeniajalle paremmat hartiat, koska takana on koko euroalueen talous. Toisaalta koko euroalueen talous roikkuu nyt ranskalais- ja italialaispankkien iloisen sukurutsalta tuoksuvan keskinäisen takausjärjestelyn varassa. Milloin tämä äpärälapsi putoaa yhteiseen pönttöön, on vain ajan kysymys...
 
Ihmettelen tässä pidetään/puretaan rajoitukset -keskustelussa vähän sitä, että tautitapausten yleisyyttä ja eri alueiden erilaisuutta ei ole tuotu juurikaan esiin. Jos pääkaupunkiseudulla on kuitenkin ylivoimaisesti eniten tapauksia ja jossain Savukoskella tahi Kokkolassa (esim.) ei joko yhtään tai ne muutamatkin jo parin viikon takaa, niin eikö tätä kannattaisi pohtia siitä vinkkelistä että sallittaisiin toimeliaisuutta enemmän siellä missä tauti ei rehota, ja päinvastoin? Luulisi riittävän että hallitus ohjeistaa AVI:t yhdenmukaisilla kriteereillä ja käsketään ohjeistamaan kutakin aluetta oman harkinnan mukaan niissä raameissa. Ja sama toiseen suuntaan. Jos tautitapauksia alkaa jossain tulla enemmän niin kohdennetaan rajoituksia sinne. Tämmöinen ohjeistusten tasajako ei ole taaskaan minkäänlaista taktiikkaa... :btooth:
 
Ihmettelen tässä pidetään/puretaan rajoitukset -keskustelussa vähän sitä, että tautitapausten yleisyyttä ja eri alueiden erilaisuutta ei ole tuotu juurikaan esiin. Jos pääkaupunkiseudulla on kuitenkin ylivoimaisesti eniten tapauksia ja jossain Savukoskella tahi Kokkolassa (esim.) ei joko yhtään tai ne muutamatkin jo parin viikon takaa, niin eikö tätä kannattaisi pohtia siitä vinkkelistä että sallittaisiin toimeliaisuutta enemmän siellä missä tauti ei rehota, ja päinvastoin? Luulisi riittävän että hallitus ohjeistaa AVI:t yhdenmukaisilla kriteereillä ja käsketään ohjeistamaan kutakin aluetta oman harkinnan mukaan niissä raameissa. Ja sama toiseen suuntaan. Jos tautitapauksia alkaa jossain tulla enemmän niin kohdennetaan rajoituksia sinne. Tämmöinen ohjeistusten tasajako ei ole taaskaan minkäänlaista taktiikkaa... :btooth:
Ehkä juuri nämä museo/kirjastotyyppiset voisi paikallisesti harkita. Mutta sitten matsit ja muut yleisötapahtumat on kyllä pakko säädellä tasatahtiin koko maassa. Tulisiko sitten liikennettä maakuntaan jossa ravintolat ja hotellit auki, vaikea sanoa. Jos rajat pysyy kiinni niin ainakin saaristossa tulee kyllä olemaan melkoinen ruuhka kesällä jos siellä voi majoittua ja lomailla suht normaaliin tapaan.
 
Ehkä juuri nämä museo/kirjastotyyppiset voisi paikallisesti harkita. Mutta sitten matsit ja muut yleisötapahtumat on kyllä pakko säädellä tasatahtiin koko maassa. Tulisiko sitten liikennettä maakuntaan jossa ravintolat ja hotellit auki, vaikea sanoa. Jos rajat pysyy kiinni niin ainakin saaristossa tulee kyllä olemaan melkoinen ruuhka kesällä jos siellä voi majoittua ja lomailla suht normaaliin tapaan.
Jep, eli paikalliset palvelut joita ei tulla muualta käyttämään voisi varmaan avata, mutta muuten vain levitetään tautia kun avoinna olevat palvelut houkuttelevat ihmisiä tautipesäkealueilta jossa "kaikki on kiinni".

Ja noista paikallisista palveluistakin tulee äkkiä epämääräinen, mikromanageroitava suo. Jos Suomen hallituksen pitää joka viikko päättää, onko se Savukosken kirjasto tällä viikolla auki - koska tilanne elää koko ajan - ja se pitäisi vielä jatkuvasti kommunikoida kansalle, virkamiehille ym. niin että ihmiset kuuntelevat, ymmärtävät ja noudattavat ohjeistusta - puhumattakaan kuunnella tuhansien yrittäjien pyyntöjä siitä, kuinka 2 km päässä oleva kilpailija saa olla auki mutta hän ei - niin pakka on pian totaalisen sekaisin.
 
Tällaisten uusien komplikaatioiden vuoksihan laumaimmuniteetti-strategia on parhain...not.

Eikös lasten lieväoireusuutta tai tartuttamattomuutta perustella "nuorten keuhkojen kehittymättömyydellä" ts. ACE-2 resiptoreita ei ole nuorilla vielä kehittynyt keuhkoissa niin paljoa kun aikuisilla. Mutta koska näitä resiptoreita on kaikissa sisäelimissä ja mm. suolistossa niin silloihan virus kohdistaa hyökkäyksen näihin kohteisiin ja oireet sitten sen mukaiset...
 
Eikös lasten lieväoireusuutta tai tartuttamattomuutta perustella "nuorten keuhkojen kehittymättömyydellä" ts. ACE-2 resiptoreita ei ole nuorilla vielä kehittynyt keuhkoissa niin paljoa kun aikuisilla. Mutta koska näitä resiptoreita on kaikissa sisäelimissä ja mm. suolistossa niin silloihan virus kohdistaa hyökkäyksen näihin kohteisiin ja oireet sitten sen mukaiset...
Virus ei ole mikään kollektiivinen äly. Se hyökkää ihan jokapaikkaan mihin vain pääsee ihan joka tapauksessa. Se ei siis ajattele, että kun me emme päässeet keuhkoihin niin yritetään muualle.
 
Rajoituksia pitää poistaa nopealla aikataululla, koska ihmiset käyttäytyvät varovasti vielä pitkän aikaa sen jälkeen, kun rajoitukset on poistettu. Rajoitusten poistaminen tietysti vaatii oman poliittisen uran pistämistä peliin, sillä jos tuleekin tehtyä virhe, niin ulina on melkoista. Se, että talous kusee kymmeneksi vuodeksi, ei lopulta kiinnosta ketään, koska aina voi syyttää koronaa, joten rajoitusten ylläpitäminen on poliittisesti helppoa, niistä luopuminen vaikeaa.
 
Rajoituksia pitää poistaa nopealla aikataululla, koska ihmiset käyttäytyvät varovasti vielä pitkän aikaa sen jälkeen, kun rajoitukset on poistettu. Rajoitusten poistaminen tietysti vaatii oman poliittisen uran pistämistä peliin, sillä jos tuleekin tehtyä virhe, niin ulina on melkoista. Se, että talous kusee kymmeneksi vuodeksi, ei lopulta kiinnosta ketään, koska aina voi syyttää koronaa, joten rajoitusten ylläpitäminen on poliittisesti helppoa, niistä luopuminen vaikeaa.
Jos menee pieleen seuraukset taitavat olla vähän jotain muutakin kuin pelkkää ulinaa...
 
Muistaako joku, että onko se firmojen yleinen "etätyösuositus tai oikeastaan määräys" lähtöisin jostain tietystä Hallituksen linjauksesta ja viestinnästä, vai jonkilainen kollektiivinen tulkinta mikä tehtiin maaliskuun puolivälissä? Kun en nyt oikein tiedä onko se siellä käsiteltävien rajoitustoimenpiteiden listalla.
 
Muistaako joku, että onko se firmojen yleinen "etätyösuositus tai oikeastaan määräys" lähtöisin jostain tietystä Hallituksen linjauksesta ja viestinnästä, vai jonkilainen kollektiivinen tulkinta mikä tehtiin maaliskuun puolivälissä? Kun en nyt oikein tiedä onko se siellä käsiteltävien rajoitustoimenpiteiden listalla.
Kyllä se ihan samanlainen vahva suositus oli kuin, muutkin ylimääräisten kontaktien välttämiset. Yli 10 hengen kokoontumiset on kielletty, mutta hallitushan on ilmoittanut, että ketään ei pitäisi tavata pienemmässäkään porukassa. Jne. Mutta noihan nyt on vain pelkkiä ministerien mielipiteitä loppuviimeksi.
 
Muistaako joku, että onko se firmojen yleinen "etätyösuositus tai oikeastaan määräys" lähtöisin jostain tietystä Hallituksen linjauksesta ja viestinnästä, vai jonkilainen kollektiivinen tulkinta mikä tehtiin maaliskuun puolivälissä? Kun en nyt oikein tiedä onko se siellä käsiteltävien rajoitustoimenpiteiden listalla.
Suositus.

Mutta fiksut (ja etenkin suuret) yrityksethän siirty pääosin etätöihin jo paljon ennen kuin mitään suosituksia oli edes annettu. Ja varmaan tämä tulee jatkumaan vielä pitkään. Tuskin hallituksen ohjeilla on tähän mitään vaikutusta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 738
Viestejä
4 924 615
Jäsenet
79 236
Uusin jäsen
Mr Reddington

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom