Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Kahden viikon koe: mikä on vaikutus? Pystytäänkö tartuntaketjuja seuraamaan? Sitten kesälomille ilman tarvetta tehdä uusia sulkemispäätöksiä.

Noh, jossain vaiheessa sitä kai on uskallettava kokeilla asioita, jos tuo vasta-ainetestitulos on edustava niin piilotartuntoja ei kuitenkaan hirveästi ole. Lisääpähän tietoa syyslukukauden eri vaihtoehtojen vaikutuksesta jos ei muuta.
 
HS:n jutun mukaan THL:n Salminen ei voikkaan suositella lasten ja ikäihmisten tapaamisia. Perusteluna on se, että tiedot ikäihmisten tartunta-alttiudesta ovat epävarmoja. Perustelusta tekee älyvapaan se, että Salminen kutsuu faktoiksi selvästi vain sellaisia tiedonmurusia, joilla voidaan yrittää perustella toimia, joilla saadaan aikaan viruksen levinneisyyden merkittävä kasvattaminen.

Elinkautinen olisi Salmiselle lievä tuomio teoistaan koronaepidemian aikana.
 
Kahden viikon koe: mikä on vaikutus? Pystytäänkö tartuntaketjuja seuraamaan? Sitten kesälomille ilman tarvetta tehdä uusia sulkemispäätöksiä.

Noh, jossain vaiheessa sitä kai on uskallettava kokeilla asioita, jos tuo vasta-ainetestitulos on edustava niin piilotartuntoja ei kuitenkaan hirveästi ole. Lisääpähän tietoa syyslukukauden eri vaihtoehtojen vaikutuksesta jos ei muuta.
Kiteytit hyvin omat ajatukseni. Kaksi viikkoa on sopiva harjoitus ajatellen tulevaa. Vastaa koulua kaipaavien lasten tarpeisiin. Riskiryhmäläiset ja ne joiden mielestä kaksi viikkoa on katastrofi pitävät lapset kotona. Siitäkin on paljon tänään ollut keskustelua vanhempien whatsapp ryhmässä. Turhaa. Jos haluan että lapsi on kotona, laitan kouluun viestin että ollaan koko perhe flunssassa. Alle minuutissa hoidettu kahden viikon poissaolo.
 
Kotiopetus on ihan laillinen oppivelvollisuuden toteuttamisen muoto.
Muistetaan vielä lisäksi, että yhdentoista (tai kahdeksan) koulupäivän skippaamiseksi ei ihan sentään kotiopetusilmoitusta tarvitse tehdä, vaan voi mainiosti pysyä kouluopetuksen piirissä. Vieläpä kun kyse on täyteohjelmasta.

Kyseessä on eräänlainen tottelevaisuuskoe. Uskaltaako sanoa typeryyden edessä vastaan edes silloin tietää ettei mitään seurauksia voi olla. Nehän saattavat paheksua tai moittia.
 
HS:n jutun mukaan THL:n Salminen ei voikkaan suositella lasten ja ikäihmisten tapaamisia. Perusteluna on se, että tiedot ikäihmisten tartunta-alttiudesta ovat epävarmoja. Perustelusta tekee älyvapaan se, että Salminen kutsuu faktoiksi selvästi vain sellaisia tiedonmurusia, joilla voidaan yrittää perustella toimia, joilla saadaan aikaan viruksen levinneisyyden merkittävä kasvattaminen.

Elinkautinen olisi Salmiselle lievä tuomio teoistaan koronaepidemian aikana.
Ei ollut vaikea arvata tätäkään. Hyvä muuten että joku teki jutun tuosta epäloogisuudesta.
 
Halla-ahokin on ihmetellyt perustuslain tulkintoja, tuolta 16:55 kohdalta:
 
Koronan tartuttavuusluku kohosi Tanskassa koulujen avaamisen jälkeen – tätä se tarkoittaa

"tanskalaistutkijat ovat havainneet koulujen avaamisen jälkeen muutoksen maan R0-luvussa. Tanskan yleisradion DR:n mukaan valtion seerumi-instituutin tutkijat kertoivat tartuttavuusluvun olevan nyt 0,9, kun se ennen koulujen avaamista oli 0,6. "


Tässä kerkeää vielä käydä niin, että ennen tuota 14.5 päivää mm. Tanskassakin käyrät alkaa osoittaa taas yläviistoon.

Tosin Tanskassa avattiin muutakin kuin kouluja.
 
Eli nyt kun näyttää siltä, että rajoittamistoimet ovat saaneet aikaan reilun alikuolleisuuden, niin rajoittamisia täytyy jatkaa, koska sillä säästetään henkiä koronasta riippumatta. Jos näin ei toimita, niin häkkiheiluu.
Jossain määrin varovainen on varmaan syytä olla, ennen kuin ryhtyy aktiivisiin, pakottaviin toimiin alikuolleisuuden korjaamiseksi? Kannattaa ainakin selvittää, liittyykö toimiin oikeudellisia riskejä. :think:

Tämä raadin jäsen on sitä mieltä, että koulujen avaaminen ei tuota kyseistä rikosta täytä mitenkään päin.
Sitten jos joku menee sinne kouluun tahallaan pöllyttelemään esim. tuhkarokkoa tietäen sairaana olemisestaan niin sitten tämä yksittäinen sairastunut voi tuohon syyllistyä. Koronan osalta vähän kysymysmerkki, voiko sitä pitää vaarallisena tuossa tarkoitetussa merkityksessä. Käräjillähän se vasta lopulta ratkaistaisiin.
Mikä tahansa tapa sairauden laajaan levittämiseen voi täyttää levittämisen. 1)-kohdassa puhutaan mm. vesijohdon tai myytävien elintarvikkeiden myrkyttämisestä ja 3)-kohdassa säteilyn ja ydinenergian vaarallisesta käytöstä, eli terveyden vaarantamisessa ei ole kyse mistään "menin-kipeänä-töihin"-rikoksesta vaan kyse on laajan, vakavan vaaran aiheuttamisesta. Epidemian tahallisen voimistaminen sopisi minusta oikein hyvin tunnusmerkistöön.

Voi olla, että koronan vaarallisuus ei toteudu pelkällä oppilaiden tartuttamisella (vai tunnetaanko koronan aiheuttavan vakavia, pysyviä seuraamuksia nuorille?) mutta altistuuhan sille opettajatkin ja oppilaiden kotona muu perhe. Voi toisaalta olla niinkin, että yleinen vakavuus täyttyy ihan sillä, että kyse on WHO:n julistamasta pandemiasta, jota nyt sitten joku propelli näkee hyväksi levittää lasten keskuuteen.
 
Jossain määrin varovainen on varmaan syytä olla, ennen kuin ryhtyy aktiivisiin, pakottaviin toimiin alikuolleisuuden korjaamiseksi? Kannattaa ainakin selvittää, liittyykö toimiin oikeudellisia riskejä. :think:


Mikä tahansa tapa sairauden laajaan levittämiseen voi täyttää levittämisen. 1)-kohdassa puhutaan mm. vesijohdon tai myytävien elintarvikkeiden myrkyttämisestä ja 3)-kohdassa säteilyn ja ydinenergian vaarallisesta käytöstä, eli terveyden vaarantamisessa ei ole kyse mistään "menin-kipeänä-töihin"-rikoksesta vaan kyse on laajan, vakavan vaaran aiheuttamisesta. Epidemian tahallisen voimistaminen sopisi minusta oikein hyvin tunnusmerkistöön.

Voi olla, että koronan vaarallisuus ei toteudu pelkällä oppilaiden tartuttamisella (vai tunnetaanko koronan aiheuttavan vakavia, pysyviä seuraamuksia nuorille?) mutta altistuuhan sille opettajatkin ja oppilaiden kotona muu perhe. Voi toisaalta olla niinkin, että yleinen vakavuus täyttyy ihan sillä, että kyse on WHO:n julistamasta pandemiasta, jota nyt sitten joku propelli näkee hyväksi levittää lasten keskuuteen.
Koska koronan leviämisen estämiseksi on jouduttu sulkemaan ravintolat, liekkipaikat jane jne jne jne ja esim kieltämään yli 10 henkilön kokoontumiset, niin kyllähän siitä voidaan helposti vetää johtopäätäs, että koronaa pidetään täysin selvästi vaarallisena asiana.. Ei tässä ole mitään epäselvää..
 
Jossain määrin varovainen on varmaan syytä olla, ennen kuin ryhtyy aktiivisiin, pakottaviin toimiin alikuolleisuuden korjaamiseksi? Kannattaa ainakin selvittää, liittyykö toimiin oikeudellisia riskejä. :think:
Jos lainsäädännön rasistinen kirjain eli valtaväestön unohtaminen voidaan sivuuttaa, niin kyseeseen tulisi joukkotuhonnan suunnittelu. Aivan ilmiselvästi lain hengen ja oikeusperiaatteen mukaan siitä on kysymys.

Suunnittelu täyttyy jo nyt. Itse teko onkin sitten vähän vakavampi eikä sitä kuitata neljällä vuodella.
 
Koronan tartuttavuusluku kohosi Tanskassa koulujen avaamisen jälkeen – tätä se tarkoittaa

"tanskalaistutkijat ovat havainneet koulujen avaamisen jälkeen muutoksen maan R0-luvussa. Tanskan yleisradion DR:n mukaan valtion seerumi-instituutin tutkijat kertoivat tartuttavuusluvun olevan nyt 0,9, kun se ennen koulujen avaamista oli 0,6. "


Tässä kerkeää vielä käydä niin, että ennen tuota 14.5 päivää mm. Tanskassakin käyrät alkaa osoittaa taas yläviistoon.
Riskitöntä, ja ei koske Suomea.
 
Koronan tartuttavuusluku kohosi Tanskassa koulujen avaamisen jälkeen – tätä se tarkoittaa

"tanskalaistutkijat ovat havainneet koulujen avaamisen jälkeen muutoksen maan R0-luvussa. Tanskan yleisradion DR:n mukaan valtion seerumi-instituutin tutkijat kertoivat tartuttavuusluvun olevan nyt 0,9, kun se ennen koulujen avaamista oli 0,6. "


Tässä kerkeää vielä käydä niin, että ennen tuota 14.5 päivää mm. Tanskassakin käyrät alkaa osoittaa taas yläviistoon.
Tanskalaiset tutkijat olisivat myös voineet tulla johtopäätökseen, että tartuttavuusluku kohosi lämpötilojen noustessa. Tunnettu fakta on myös, että jäätelönsyönti korreloi hukkumisten kanssa.
 
Jos lainsäädännön rasistinen kirjain eli valtaväestön unohtaminen voidaan sivuuttaa, niin kyseeseen tulisi joukkotuhonnan suunnittelu. Aivan ilmiselvästi lain hengen ja oikeusperiaatteen mukaan siitä on kysymys.
Kun on vassarit vallassa, niin tämä on hyvä lähtökohta hallituksen toimien tarkasteluun.

Mökkeilyn demonisointia voisi yrittää sovittaa tähän muottiin? Mökkeily on muka joku etulinjan ongelma mutta hupimatkailu maalta isolle kirkolle tuskin edes maininnan arvoista. Kaupungissa kun ollaan kylässä ahtaassa kaupunkiasunnossa, niin lähikontaktissa ollaan lähes jatkuvasti. Maanantaina sitten maalla takaisin suoraan töihin, vaikka hoivakotiin.

Hallituksen suositukset eivät ole missään järkevässä suhteessa todellisiin riskeihin.
 
Mikä tahansa tapa sairauden laajaan levittämiseen voi täyttää levittämisen. 1)-kohdassa puhutaan mm. vesijohdon tai myytävien elintarvikkeiden myrkyttämisestä ja 3)-kohdassa säteilyn ja ydinenergian vaarallisesta käytöstä, eli terveyden vaarantamisessa ei ole kyse mistään "menin-kipeänä-töihin"-rikoksesta vaan kyse on laajan, vakavan vaaran aiheuttamisesta. Epidemian tahallisen voimistaminen sopisi minusta oikein hyvin tunnusmerkistöön.
Minä en pysty lain sanamuodon ja perusteluista ilmenevän tarkoituksen näkökulmasta mitenkään olemaan kanssasi samaa mieltä. Ei rikoslakia voi miten tahansa väännellä.
Jos syyllisyys- ja syy-yhteyskysymykset viedään tuolle tasolle niin sitten pitäisi jo jakaa tuomioita kuoleman- ja vammantuottamuksista, jos joku oppilas sattuisi vaikka sairastumaan tai kuolemaan.
 
Kun on vassarit vallassa, niin tämä on hyvä lähtökohta hallituksen toimien tarkasteluun.

Mökkeilyn demonisointia voisi yrittää sovittaa tähän muottiin? Mökkeily on muka joku etulinjan ongelma mutta hupimatkailu maalta isolle kirkolle tuskin edes maininnan arvoista. Kaupungissa kun ollaan kylässä ahtaassa kaupunkiasunnossa, niin lähikontaktissa ollaan lähes jatkuvasti. Maanantaina sitten maalla takaisin suoraan töihin, vaikka hoivakotiin.

Hallituksen suositukset eivät ole missään järkevässä suhteessa todellisiin riskeihin.
Törkeästä valtiopetoksesta tulee elinkautista. Joukkotuhonta ja kansanryhmää vastaan kiihottaminen menee siinä sivussa paljousalennuksella, mutta kyllä nuo tarpeeksi rupsahtaisivat 12 vuodessakin.
 
Jos syyllisyys- ja syy-yhteyskysymykset viedään tuolle tasolle niin sitten pitäisi jo jakaa tuomioita kuoleman- ja vammantuottamuksista, jos joku oppilas sattuisi vaikka sairastumaan tai kuolemaan.
Niinhän työntajallekin tulee jos joku tampio tappaa itsensä työmaalla kiellosta huolimatta. Kyllä sitä väännellään miten päin vaan.
 
Niinhän työntajallekin tulee jos joku tampio tappaa itsensä työmaalla kiellosta huolimatta. Kyllä sitä väännellään miten päin vaan.
Todennäköisesti tulee kuitenkin työturvallisuusrikoksesta, joka on eri juttu.
Eikä tuo vertaus rinnastu mitenkään alkuperäiseen kysymykseen.

Mutta älä huoli. jos olet seurannut uutisia, niin erinäiset proffat ovat kyllä aktiivisesti tarttuneet milloin mihinkin perustuslain vastaisuuteen ym. Kyllä varmasti rikosoikeuden proffatkin heräävät, jos tässä valtioneuvosto nyt panee toimeen esim. joukkotuhonnan tai sen valmistelun tai erilaisten muiden rikosten tunnusmerkistöt täyttäviä päätöksiä. Varmaan ihan heti kohta saadaan lukea siitä uutisista. Ei tarvi minua uskoa.
 
Minä en pysty lain sanamuodon ja perusteluista ilmenevän tarkoituksen näkökulmasta mitenkään olemaan kanssasi samaa mieltä. Ei rikoslakia voi miten tahansa väännellä.
Jos syyllisyys- ja syy-yhteyskysymykset viedään tuolle tasolle niin sitten pitäisi jo jakaa tuomioita kuoleman- ja vammantuottamuksista, jos joku oppilas sattuisi vaikka sairastumaan tai kuolemaan.
Jos epidemian leviäminen olisi odottamaton sivuseuraus koulujen avaamisesta, niin ei tässä mistään rikoksesta olisi kyse. Jos taas halutaan puhaltaa epidemiaan lisää voimaa ja käytetään koulujen avaamista instrumenttina tähän, niin ... vaaditaan syvempää analyysiä.
 
Jos epidemian leviäminen olisi odottamaton sivuseuraus koulujen avaamisesta, niin ei tässä mistään rikoksesta olisi kyse. Jos taas halutaan puhaltaa epidemiaan lisää voimaa ja käytetään koulujen avaamista instrumenttina tähän, niin ... vaaditaan syvempää analyysiä.
Siltikin pidän sinun tulkintaasi väkisin väännettynä ja rikoslain ko. kohdan tarkoitushakuisena, mutta suunnattomassa laajentavuudessaan vääränä tulkintana. Se ei vaan kerta kaikkiaan mitenkään istu siihen, mitä lakiin on kirjoitettu ja miten lainkohta on perusteltu.
Toki se, että koulujen avaaminen ei ole rikos terveyden vaarantamisena, ei tarkoita että ratkaisu olisi jollain muulla tavalla oikea - tai väärä.

Mutta turha siitä tässä on vängätä. Kyllä erinäisiäkin auktoriteetteja asiaan varmasti huomionsa kiinnittää, jos noinkin ankaraan rikokseen olisi valtioneuvosto päätöksellään nyt syyllistynyt.
 
Miksi valehdella? Reilusti ilmoitus niinkuin asia on, lapset ovat kotona uuden koronaviruksen aiheuttaman maailmanlaajuisen pandemian takia ja sillä sipuli. Rehtori- ja opettajapiireissä on nyt laajasti suopea asennoituminen poissaoloilmoituksiin. Valtaosa lyö hyväksy-nappia turhia kyselemättä, ellei norsunuutorneista käy toisenlainen käsky.
Tuollaisella tavalla vaan asettaa sen ilmoituksen vastaanottavan virkamiehen (rehtori/opettaja) varsin epämiellyttävään asemaan, kun jo muutenkin stressaavassa tilanteessa pitää vielä alkaa virkavastuunkin osalta ottamaan riskejä.
 
Miksi valehdella? Reilusti ilmoitus niinkuin asia on, lapset ovat kotona uuden koronaviruksen aiheuttaman maailmanlaajuisen pandemian takia ja sillä sipuli.
Koska virallisesti se ei kelpaa. Aiemmin oli jo puhetta, että sillä tuskin on väliä, mutta virallisesti näin kuitenkin. Paikalliset viranomaiset voivat päättää mitä haluavat, kuten olisivat voineet jo aiemminkin.

Oli miten oli, hyvää vappua kaikille ja kaikesta huolimatta! Muutamista kommenteista päätellen ikuinen vappu on ollut päällä jo pidempään, mutta ei mennä nyt siihen. :D
 
[Koskapa asia ei enää oikein ollut tautiasiaa, siirsin tänne
]
 
Viimeksi muokattu:
Koska virallisesti se ei kelpaa. Aiemmin oli jo puhetta, että sillä tuskin on väliä, mutta virallisesti näin kuitenkin. Paikalliset viranomaiset voivat päättää mitä haluavat, kuten olisivat voineet jo aiemminkin.

Oli miten oli, hyvää vappua kaikille ja kaikesta huolimatta! Muutamista kommenteista päätellen ikuinen vappu on ollut päällä jo pidempään, mutta ei mennä nyt siihen. :D
Huomattavasti parempi syy, kuin joku ilmastolakkoilu, jotta harrastettiin viimevuonna, eli kun katsoo, miten se meni, niin kyseessä on ihan vain ilmoitusasia; Lapset eivät nyt tule kuluun, koska korona aiheuttaa vaaratilanteen, jolta ette pysty lapsia suojelemaan, ilmoituksella.

Opetusta tuossa vajaassa 2:ssa viikossa voisi olla muutama päivä, joten mitään ei juuri menetetä.
Jos asiaa ajateltaisiin keskimäärin lasten ja opettajien kannalta, niin etähommia jatkettaisiin viimeiseen lukuvuoden päivään asti.

Suomen hallitus on siitä jännä, että vähänväliä tuntuu olevan suorastaan pakottava tarve hölmöillä vähän tai ainakin yrittää hölmöillä. Välillä toimitaan ihan fiksusti, mutta sitten hommasta jotenkin katoaa se järjen valo tyystin, ennenkin nousee huomattava "HALOO! HERÄTKÄÄ PAHVIT!"
Rehtoreista ilmeisesti n80% pitää hommmaa ei niin fiksuna.

Ajattelin aikaisemmin, että homma olisi ok sillä perusteella, että leviämisestä saataisiin lisää tietoja, mutta kun asiaa ajatteli lisää, niin kyllähän tuo on suorastaan rikollisen varomatonta riskinottoa, jonka hyödyt ovat liian pienet potentiaaliseen haittaan verrattuna. Lisäksi samat tiedot saadaan näköjään ulkomailta. Ei tämä Suomi ole niin erikoinen paikka, että täällä homma toimisi absoluuttisen toisin.
Edit:
Ja on muuten sitten todella törkeää, jos niille ei nitistä vastaavasti, jotka vain ilmoittavat lasten olevan sairaana. En panisi tätä niin pahakseni, jos mukana ei olisi lapset ja koulu. Jso mennään valehtelun tietä, niin lapset kyllä oppivat hyvin, että valehdella kannattaa, sillä homma etenee, niinkuin pitääkin! Muutenkin ko naurettavalla päätöksellä levitetään nyt myös huomattavan rajusti eripuraa ym.
 
Viimeksi muokattu:
Luvaton poissaolo. Poissaoloon pitää olla pätevä syy, korona ei nyt riitä.
Ei. Todella harhainen kuva.

Peruskoulu ei ole mikään intti. Oppilaan poissaolo pitää tietysti selvittää huoltajan kautta, tai muuten se on luvaton. Mutta nythän ei ole puhe siitä vaan huoltajan sopimasta tai ilmoittamasta (ei anomasta) poissaolosta. Siitä voisi tosiaan alkaa nalkautella oppivelvollisuusasiana, mutta se ei ihan hetkessä onnistu. Häpeänurkkaan ei ajeta lasta vaan vanhempaa. Eikä onnistu nyt, kun jokaisella on hyvä perustelu. Eikä onnistu ilman sitä perusteluakaan. Poissaolojakso ei mitenkään poikkea vähäisestä lomamatkasta. Ei sitä anota, vaan se ilmoitetaan.

Todennäköisesti tulee kuitenkin työturvallisuusrikoksesta, joka on eri juttu.
Eikä tuo vertaus rinnastu mitenkään alkuperäiseen kysymykseen.

Mutta älä huoli. jos olet seurannut uutisia, niin erinäiset proffat ovat kyllä aktiivisesti tarttuneet milloin mihinkin perustuslain vastaisuuteen ym. Kyllä varmasti rikosoikeuden proffatkin heräävät, jos tässä valtioneuvosto nyt panee toimeen esim. joukkotuhonnan tai sen valmistelun tai erilaisten muiden rikosten tunnusmerkistöt täyttäviä päätöksiä. Varmaan ihan heti kohta saadaan lukea siitä uutisista. Ei tarvi minua uskoa.
Ei valtiopetoksiinkaan ole puututtu. Miksi eliitti nokkisi toista silmäänsä eri nimikkeellä?
 
Siltikin pidän sinun tulkintaasi väkisin väännettynä ja rikoslain ko. kohdan tarkoitushakuisena, mutta suunnattomassa laajentavuudessaan vääränä tulkintana. Se ei vaan kerta kaikkiaan mitenkään istu siihen, mitä lakiin on kirjoitettu ja miten lainkohta on perusteltu.
Voitko avata tarkemmin, miksi olet tätä mieltä?

Terveyden vaarantaminen rinnastuu monin osin tuhotyöhön, jota lain perusteissa on avattu seikkaperäisesti. Minusta oleellista on, että vaaran aiheuttamisen varsinaisella tekotavalla ei ole syyllisyyden kannalta merkitystä. On samantekevää, miten taudin levittämisen vaara aiheutetaan, joten tartuttavan henkilön toiminta on vain yksi tapa.

Leviämisen ei tarvitse edes konkretisoitua, pelkkä vaaran aiheuttaminen riittää. Syyllisyyteen voisi riittää jo se, että luodaan tahallaan olosuhteet, joissa tauti leviäisi melkolailla todennäköisesti, jos tartuttaja sattuisi paikalle.

Pikku detaljina
...Toinen murhapolton nykyisin törkeäksi tekevä seikka on 3 §:n perusteella se, että rikoksentekijä toimittaa tulen sammuttamisen estämiseksi tai vaikeuttamiseksi paikalta pois sammutusvälineitä taikka että murhapoltto tehdään kriisitilanteessa, toisin sanoen kapinan, sodan, yleisen kulkutaudin tai muun vastaavan vaaran uhatessa...

Kun meillä on poikkeustila päällä yleisen kulkutaudin vuoksi, niin meneeköhän terveyden vaarantaminen helpommin törkeäksi? Aina voi yrittää?
 
Voisi toivoa, että pikkurötöksiäkin helpommin tulkittaisiin törkeiksi. Kuitenkin katalysaattorivarkauskin jätettiin taannoin tutkimatta. Ilmeisesti liian matalan tulotason osoite. Noin 10 sahattu ja näytön puutteessa (teknistä tutkintaa ei suoritettu) vain 2 varkautta ja 1 yritys epäilyyn. "Ei voida yhdistää" kun poliisi poistui paikalta katsomatta jälkiä. Resurssipula taitaa olla viineripuolella, koska 8 kenttäpoliisia kyllä saapui muutamassa minuutissa.
 
Viimeksi muokattu:
On-topic...
Brittien koronatestaaminen näyttää päässeen vauhtiin:
More than 81,000 coronavirus tests were carried out on Wednesday, still short of the Downing Street's target of 100,000 by the end of April. Mr Johnson insisted: "We're massively ramping up testing."
Transport Secretary Grant Shapps, told BBC One's Question Time that the government was "quite likely to get very close to or meet" the target when the figures for the final day of April are announced on Friday.
Eipä silti, kyllä Suomenkin testauskyky alkaa olla jo hyvällä mallilla. Ei voi enää puhua naruntyöntämisestä.

Jo pari viikkoa sitten kriteeriä muutettiin niin, että marginaalisellakin epäilyllä pitäisi päästä testiin. Joko tämä alkaa olla myös käytäntöä koko maassa?
 
Monissa paljon pahemmin covid-19:sesta kärsineessä maassa aletaan myös availla kouluja parin viikon päästä. Myös esim. Sveitsissä ja Ranskassa. Miksi niin monessa paikassa päädytään tähän jos olisi itsestäänselvää tietoa siitä, että se ryöpsäyttää epidemian käsistä?

Itse veikkaan, että koulujen avaaminen ei johda merkittäviin haittavaikutuksiin.
 
Monissa paljon pahemmin covid-19:sesta kärsineessä maassa aletaan myös availla kouluja parin viikon päästä. Myös esim. Sveitsissä ja Ranskassa. Miksi niin monessa paikassa päädytään tähän jos olisi itsestäänselvää tietoa siitä, että se ryöpsäyttää epidemian käsistä?

Itse veikkaan, että koulujen avaaminen ei johda merkittäviin haittavaikutuksiin.

Noissa maissa on lukukautta vielä reilusti jäljellä. Ei voi verrata tähän hölmöilyyn millään tavalla.
 
Miksi valehdella? Reilusti ilmoitus niinkuin asia on, lapset ovat kotona uuden koronaviruksen aiheuttaman maailmanlaajuisen pandemian takia ja sillä sipuli. Rehtori- ja opettajapiireissä on nyt laajasti suopea asennoituminen poissaoloilmoituksiin. Valtaosa lyö hyväksy-nappia turhia kyselemättä, ellei norsunuutorneista käy toisenlainen käsky.

Se, että ei tuollaisessa asiassa valehtele olisi mahdollisesti tärkeää myös siksi, että voi kartoittaa kuinka paljon ahdistusta ja pelkoa (ja sitä myöten näitä poissaoloja) kouluista koronavirus jo olemassaolollaan aiheuttaa. Mihinkään rankaisutoimenpiteisiin ei varmasti ole aihetta tai halua tuollaisesta johtuen (useimmilla normaaleilla ihmisillä) lähteä.
 
Vaikea uskoa näin poikkeusoloissa että tulisi jotain merkintöjä, vai onko heittää jotain faktaa tiskiin?

En usko, että rehtorit jättäisivät nyt myöntämättä lomia, vaikka syyksi laittaisi koronaan liittyvän huolen. Jos tällä perusteella lomaa ei myönnetä, niin sen jälkeen lomaa voi hakea jollain muulla perusteella. Lomia myönnetään läpi vuoden. Syksyllä niitä myönnetään mm. sorsanmetsästystä varten ja talvella kesken koulukiireiden annetaan lomaa parin viikon Thaimaan matkoihin ja milloin mihinkin. Lapsia ei voida tälläkään perusteella syrjiä. Kanteluihin vastaaminen ei ole kovin nautinnollista puuhaa, ja rehtorit tietävät tämän oikein hyvin.
 
Ehkäpä hoitajat ja kaupan myyjätkin valittaisivat jos työnsä olisi juuri todistettu voitavan mainiosti hoitaa myös etänä ja takaisin työpaikoille lähetettäisiin pelkän poliittisen pelin lopputulemana ja/tai ihmiskokeeseen osallistumaan.

Jossain kohtaa sinne oikeaan kouluun pitää palata, halusitte tai ette. Koronatilanne ei tule olemaan yhtään sen parempi elokuussa eikä tammikuussakaan.
 
Jossain kohtaa sinne oikeaan kouluun pitää palata, halusitte tai ette. Koronatilanne ei tule olemaan yhtään sen parempi elokuussa eikä tammikuussakaan.

Ei välttämättä olekaan, mutta mikä käytännön hyöty siitä on tällä hetkellä mennä kahdeksi viikoksi kouluun? Mitä ehtii siinä ajassa oppimaan, etenkin kun taukoa on alla sen pari kuukautta. Sama kuin kesäloman jälkeen, ei se koulutyö ole vielä täydessä vauhdissa heti loman jäljiltä.
 
Koulukyytien järjestäminen toukokuun lopun osalta on herättänyt paljon kysymyksiä. Iltalehden artikkelin mukaan kyytien järjestäminen on jo ennestään ollut haasteellista, eikä kapasiteettia noin vain voida lisätä.

Linkki IL:n juttuun

Opetus- ja kulttuuriministeriön ylijohtajan kommentit ovat mielenkiintoisia, ja niiden perusteella artikkelissa todetaankin, että ohjeistusta koulukyytien järjestämisestä toukokuun viimeisillä viikoilla ei ole luvassa.

Pallo heitetään kunnille luottaen siihen, että ne kykenevät hoitamaan homman. Asiaan palataan varmasti eduskunnan tulevissa täysistunnoissa. Ministerien vastauksetkin ovat ennalta arvattavia, eli tuttuun tyyliin he vetoavat viimeiseen sanaan eli THL:een.
 
Katsoppa siitä taulukosta niitä lukuja miten mikäkin sulkutoimi vaikuttaa kun niitä erilaisia sulkutoimia on päällä. Jos koulut suljetaan ainoana rajoitustoimena, niin se alentaa kuolleisuutta 2-4 %. Sitten taas jos on kaikki erilaiset sulkutoimet päällä ja virusta ollaan tukahduttamassa niin aukaisemalla koulut ja pitämällä muut sulkutoimet ennallaan kuolleisuus kymmenkertaistuu.

Eli katsotaanko nyt tuota sivun 13 taulukkoa? Mielestäni tuota mallinnusta ei voi kyllä tulkita tuolla väittämälläsi tavalla, koska sellaista ei tuossa ole edes mallinnettu. Taulukon luvut on mallinnuksen tilanteesta, jossa lähdetään reagoimaan puhkeamassa olevaan epidemiaan tietyillä toimenpiteillä ja Suomessahan on jo toteutettu tuo koulujen sulku eikä sen mahdollista vaikutusta enää saa pois pyyhittyä. Lisäksi koulujen sulkemisesta (sekä muista toimenpiteistä) sanotaan, että toimenpide puretaan, kun tehohoitotapausten määrä laskee tietyn rajan alapuolelle.

Mielenkiintoinen on muuten tuossa tutkimuksessa esitetty kuvio "toisesta aallosta" eri skenaarioissa. Mitä tiukemmat rajoitukset nyt, sitä suurempi epidemia luvassa myöhemmin (ellei tule rokotetta).

ic.png
 
Eli katsotaanko nyt tuota sivun 13 taulukkoa? Mielestäni tuota mallinnusta ei voi kyllä tulkita tuolla väittämälläsi tavalla, koska sellaista ei tuossa ole edes mallinnettu. Taulukon luvut on mallinnuksen tilanteesta, jossa lähdetään reagoimaan puhkeamassa olevaan epidemiaan tietyillä toimenpiteillä ja Suomessahan on jo toteutettu tuo koulujen sulku eikä sen mahdollista vaikutusta enää saa pois pyyhittyä. Lisäksi koulujen sulkemisesta (sekä muista toimenpiteistä) sanotaan, että toimenpide puretaan, kun tehohoitotapausten määrä laskee tietyn rajan alapuolelle.

Mielenkiintoinen on muuten tuossa tutkimuksessa esitetty kuvio "toisesta aallosta" eri skenaarioissa. Mitä tiukemmat rajoitukset nyt, sitä suurempi epidemia luvassa myöhemmin (ellei tule rokotetta).

ic.png

Kyllä se "toinen aalto" noudattaa samoja rajoituksia kuin ensimmäinenkin. Kuten kolmas, neljäs, viides ja näitä seuraavatkin. Oikea kysymys onkin: mikä on yhteiskunnalle pitkällä aikavälillä halvin rajoitusjoukko, jolla R saadaan pidettyä alle ykkösen? Tätä pitää verrata tilanteeseen, jossa kaikki rajoitukset puretaan.

Nyt on puolitoista kuukautta oltu poikkeustilassa. Näiden mallinnukset epävarmuusarvioineen pitäisi olla jo valmiit. Onko hallitus edes tilannut sellaisia?
 
Voitko avata tarkemmin, miksi olet tätä mieltä?

Terveyden vaarantaminen rinnastuu monin osin tuhotyöhön, jota lain perusteissa on avattu seikkaperäisesti. Minusta oleellista on, että vaaran aiheuttamisen varsinaisella tekotavalla ei ole syyllisyyden kannalta merkitystä. On samantekevää, miten taudin levittämisen vaara aiheutetaan, joten tartuttavan henkilön toiminta on vain yksi tapa.

Leviämisen ei tarvitse edes konkretisoitua, pelkkä vaaran aiheuttaminen riittää. Syyllisyyteen voisi riittää jo se, että luodaan tahallaan olosuhteet, joissa tauti leviäisi melkolailla todennäköisesti, jos tartuttaja sattuisi paikalle.

Pikku detaljina
...Toinen murhapolton nykyisin törkeäksi tekevä seikka on 3 §:n perusteella se, että rikoksentekijä toimittaa tulen sammuttamisen estämiseksi tai vaikeuttamiseksi paikalta pois sammutusvälineitä taikka että murhapoltto tehdään kriisitilanteessa, toisin sanoen kapinan, sodan, yleisen kulkutaudin tai muun vastaavan vaaran uhatessa...

Kun meillä on poikkeustila päällä yleisen kulkutaudin vuoksi, niin meneeköhän terveyden vaarantaminen helpommin törkeäksi? Aina voi yrittää?

Olen sitä mieltä kuin olen siksi, että terveyden vaarantaminen tarttuvaa tautia levittämällä lain sanamuodon ja perusteluiden mukaan soveltuu aktiiviseen tekemiseen, jolla tautia 1. tartutetaan ja 2. aiheutetaan samalla leviämisen riski. Esim. sellaiseen tilanteeseen, että sairastunut itse sairastumisestaan tietäen ottaa jo tahalliseksi katsottavia ja millään perusteella ei-hyväksyttäviä riskejä siitä, että tauti tarttuu toisiin ihmisiin ja lähtee leviämään. Tai esim. että joku vaikka pöllyttelee pernaruttoitiöitä väkijoukkoon. Ym. tämän kaltaisia toimia jotka sisältävät tahalliseksi katsottavalla tavalla piittaamattomia riskinottoja.

Ja kun rikoslakia ei saa tulkita laajentavasti. Täytyy pitäytyä kyseisen tekomuodon laissa säädetyssä sanamuodossa. Tulkinta-apua voi löytää lain perusteluista ym. mutta kovin pitkälle ei tulkintaa voi venyttää. Lisäksi rikosoikeuden yleiset syy-yhteyden, syyllisyyden ym. säännökset on sovelluttava yksittäistapauksessa pilkulleen.

Vanha sanamuoto oli tämä: "Joka tahallansa levittää ihmisiin kulkutautia, tuomittakoon kuritushuoneesen vähintään kahdeksi ja enintään kahdeksitoista vuodeksi sekä kansalaisluottamuksensa menettäneeksi."

En osaa mitenkään nähdä, että tämä rikos täyttyisi seuraavalla: hallitus päättää olla jatkamatta rajoitetun ajan voimassa olevaksi säädettyä ja alunperinkin tiukoilla edellytyksillä käyttöön otettua kansalaisten oikeuksia rajoittavaa poikkeusasetusta. Ei siis edes tee mitään uutta systeemiä, vaan on jatkamatta poikkeusta entiseen. Jos tuo jotenkin olisi rikos terveyden vaarantamisena, sitä olisi myös ollut Uudenmaan eristämisen lakkauttaminen ja niin olisi joka ainoa nykyisistä rajoituksista luopuminen siihen asti kunnes korona on hävitetty Suomesta tai ainakin hävitetty lähes täysin. Eli mitään rajoituksia ei voisi rikosvastuun uhalla purkaa niin kauan kunnes on mitään riskiä, että joku voi tartunnan saada. Korkeintaan näissä toimissa otetaan riski, että sairaus lähtee leviämään, mutta lain edellyttämä tartuttaminen puuttuu.

Samalla tavalla tuhotyössä pitää esim. sytyttää tulipalo ja että siitä aihetuu yleistä terveyden tai hengen vaaraa. Tällaisen rikoksen tekemiseksi tai edes avunannoksi ei riitä esim. että sote:n päätöksellä on leikattu pelastustoimen rahoitusta niin, että jotain tulipaloa ei saatukaan sammutetuksi tarpeeksi nopeasti vaan aiheutui yleistä hengen ja terveyden vaaraa vaikka paremmilla resursseilla pelastuslaitos olisi pystynyt suoriutumaan tehtävistään paremmin eikä yleistä vaaraa olisi aiheutunut.

Asiaa sivuten, tätä rikosnimikettä on parissakin jutussa pohdiskellut mm. Kimmo Nuotio sairastuneen oman rikosvastuun kannalta
 
Ei välttämättä olekaan, mutta mikä käytännön hyöty siitä on tällä hetkellä mennä kahdeksi viikoksi kouluun? Mitä ehtii siinä ajassa oppimaan, etenkin kun taukoa on alla sen pari kuukautta. Sama kuin kesäloman jälkeen, ei se koulutyö ole vielä täydessä vauhdissa heti loman jäljiltä.
Tossa voi olla selitys,kaikki joutuu testeihin tms kun tulee kouluun.Ei periaattessa yhtään huonompi idea mutta mistä hitosta noi aikoo ne testit saada on sitten toinen juttu.ainakin tietäisivät että kuinka paljon noita tarvitaan.
 
Vaikea uskoa näin poikkeusoloissa että tulisi jotain merkintöjä, vai onko heittää jotain faktaa tiskiin?

Onhan lapsia jo ilman koronaakin kotiopetuksessa.
Minulle aivan sama vaikka foorumin kaikki koululaiset lopettaisivat koulun samantien.

Andersson myös painotti, että lapsilla on 14.5. alkaen normaali lakisääteinen velvollisuus osallistua perusopetukseen. Jos ei osallistu lähiopetukseen, täytyy anoa poissaololupa, muutoin kyseessä on luvaton poissaolo. Lääkärin täytyy aina tehdä se arvio, voiko esimerkiksi riskiryhmään kuuluva oppilas jäädä kotiin tai riskiryhmään kuuluva opettaja tehdä työtään.

 
Olen sitä mieltä kuin olen siksi, että terveyden vaarantaminen tarttuvaa tautia levittämällä lain sanamuodon ja perusteluiden mukaan soveltuu aktiiviseen tekemiseen, jolla tautia 1. tartutetaan ja 2. aiheutetaan samalla leviämisen riski. Esim. sellaiseen tilanteeseen, että sairastunut itse sairastumisestaan tietäen ottaa jo tahalliseksi katsottavia ja millään perusteella ei-hyväksyttäviä riskejä siitä, että tauti tarttuu toisiin ihmisiin ja lähtee leviämään. Tai esim. että joku vaikka pöllyttelee pernaruttoitiöitä väkijoukkoon. Ym. tämän kaltaisia toimia jotka sisältävät tahalliseksi katsottavalla tavalla piittaamattomia riskinottoja.

Ja kun rikoslakia ei saa tulkita laajentavasti. Täytyy pitäytyä kyseisen tekomuodon laissa säädetyssä sanamuodossa. Tulkinta-apua voi löytää lain perusteluista ym. mutta kovin pitkälle ei tulkintaa voi venyttää. Lisäksi rikosoikeuden yleiset syy-yhteyden, syyllisyyden ym. säännökset on sovelluttava yksittäistapauksessa pilkulleen.

Vanha sanamuoto oli tämä: "Joka tahallansa levittää ihmisiin kulkutautia, tuomittakoon kuritushuoneesen vähintään kahdeksi ja enintään kahdeksitoista vuodeksi sekä kansalaisluottamuksensa menettäneeksi."

En osaa mitenkään nähdä, että tämä rikos täyttyisi seuraavalla: hallitus päättää olla jatkamatta rajoitetun ajan voimassa olevaksi säädettyä ja alunperinkin tiukoilla edellytyksillä käyttöön otettua kansalaisten oikeuksia rajoittavaa poikkeusasetusta. Ei siis edes tee mitään uutta systeemiä, vaan on jatkamatta poikkeusta entiseen. Jos tuo jotenkin olisi rikos terveyden vaarantamisena, sitä olisi myös ollut Uudenmaan eristämisen lakkauttaminen ja niin olisi joka ainoa nykyisistä rajoituksista luopuminen siihen asti kunnes korona on hävitetty Suomesta tai ainakin hävitetty lähes täysin. Eli mitään rajoituksia ei voisi rikosvastuun uhalla purkaa niin kauan kunnes on mitään riskiä, että joku voi tartunnan saada. Korkeintaan näissä toimissa otetaan riski, että sairaus lähtee leviämään, mutta lain edellyttämä tartuttaminen puuttuu.

Samalla tavalla tuhotyössä pitää esim. sytyttää tulipalo ja että siitä aihetuu yleistä terveyden tai hengen vaaraa. Tällaisen rikoksen tekemiseksi tai edes avunannoksi ei riitä esim. että sote:n päätöksellä on leikattu pelastustoimen rahoitusta niin, että jotain tulipaloa ei saatukaan sammutetuksi tarpeeksi nopeasti vaan aiheutui yleistä hengen ja terveyden vaaraa vaikka paremmilla resursseilla pelastuslaitos olisi pystynyt suoriutumaan tehtävistään paremmin eikä yleistä vaaraa olisi aiheutunut.

Asiaa sivuten, tätä rikosnimikettä on parissakin jutussa pohdiskellut mm. Kimmo Nuotio sairastuneen oman rikosvastuun kannalta

Jos hallitus päättäisi lopettaa hypoteettisen perunaruton säilyttämisen ilman kunnollista perunaruton tuhoamista, niin heidän pitäisi tietää tästä seuraavan suuri epidemia. Nyt samaa tehdään nimenomaan siinä tarkoituksessa, että epidemia lähtee leviämään. Lisäksi nykyisten tietojen valossa heidän pitäisi tietää, että THL:n tiedot eivät ole hyvin suurella todennäköisydyellä oikein vaan liian optimistisia. Tämän vuoksi rikosoikeudellinen vastuu ei ole mitenkään kaukaa haettua (joskaan en tule pidättämään hengitystäni, että Suomen tuomiolaitos asian kykenisi ymmärtämään).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 475
Viestejä
4 497 756
Jäsenet
74 213
Uusin jäsen
Naxu20

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom