Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kiteytit hyvin omat ajatukseni. Kaksi viikkoa on sopiva harjoitus ajatellen tulevaa. Vastaa koulua kaipaavien lasten tarpeisiin. Riskiryhmäläiset ja ne joiden mielestä kaksi viikkoa on katastrofi pitävät lapset kotona. Siitäkin on paljon tänään ollut keskustelua vanhempien whatsapp ryhmässä. Turhaa. Jos haluan että lapsi on kotona, laitan kouluun viestin että ollaan koko perhe flunssassa. Alle minuutissa hoidettu kahden viikon poissaolo.Kahden viikon koe: mikä on vaikutus? Pystytäänkö tartuntaketjuja seuraamaan? Sitten kesälomille ilman tarvetta tehdä uusia sulkemispäätöksiä.
Noh, jossain vaiheessa sitä kai on uskallettava kokeilla asioita, jos tuo vasta-ainetestitulos on edustava niin piilotartuntoja ei kuitenkaan hirveästi ole. Lisääpähän tietoa syyslukukauden eri vaihtoehtojen vaikutuksesta jos ei muuta.
Muistetaan vielä lisäksi, että yhdentoista (tai kahdeksan) koulupäivän skippaamiseksi ei ihan sentään kotiopetusilmoitusta tarvitse tehdä, vaan voi mainiosti pysyä kouluopetuksen piirissä. Vieläpä kun kyse on täyteohjelmasta.Kotiopetus on ihan laillinen oppivelvollisuuden toteuttamisen muoto.
Ei ollut vaikea arvata tätäkään. Hyvä muuten että joku teki jutun tuosta epäloogisuudesta.HS:n jutun mukaan THL:n Salminen ei voikkaan suositella lasten ja ikäihmisten tapaamisia. Perusteluna on se, että tiedot ikäihmisten tartunta-alttiudesta ovat epävarmoja. Perustelusta tekee älyvapaan se, että Salminen kutsuu faktoiksi selvästi vain sellaisia tiedonmurusia, joilla voidaan yrittää perustella toimia, joilla saadaan aikaan viruksen levinneisyyden merkittävä kasvattaminen.
Elinkautinen olisi Salmiselle lievä tuomio teoistaan koronaepidemian aikana.
Koronan tartuttavuusluku kohosi Tanskassa koulujen avaamisen jälkeen – tätä se tarkoittaa
"tanskalaistutkijat ovat havainneet koulujen avaamisen jälkeen muutoksen maan R0-luvussa. Tanskan yleisradion DR:n mukaan valtion seerumi-instituutin tutkijat kertoivat tartuttavuusluvun olevan nyt 0,9, kun se ennen koulujen avaamista oli 0,6. "
Tässä kerkeää vielä käydä niin, että ennen tuota 14.5 päivää mm. Tanskassakin käyrät alkaa osoittaa taas yläviistoon.
Jep, mutta on mahdoton tietää mikä osuus on kouluilla, joten meidän hallitus joutuu varmasti hankalaan paikkaan.Tosin Tanskassa avattiin muutakin kuin kouluja.
Jossain määrin varovainen on varmaan syytä olla, ennen kuin ryhtyy aktiivisiin, pakottaviin toimiin alikuolleisuuden korjaamiseksi? Kannattaa ainakin selvittää, liittyykö toimiin oikeudellisia riskejä.Eli nyt kun näyttää siltä, että rajoittamistoimet ovat saaneet aikaan reilun alikuolleisuuden, niin rajoittamisia täytyy jatkaa, koska sillä säästetään henkiä koronasta riippumatta. Jos näin ei toimita, niin häkkiheiluu.
Mikä tahansa tapa sairauden laajaan levittämiseen voi täyttää levittämisen. 1)-kohdassa puhutaan mm. vesijohdon tai myytävien elintarvikkeiden myrkyttämisestä ja 3)-kohdassa säteilyn ja ydinenergian vaarallisesta käytöstä, eli terveyden vaarantamisessa ei ole kyse mistään "menin-kipeänä-töihin"-rikoksesta vaan kyse on laajan, vakavan vaaran aiheuttamisesta. Epidemian tahallisen voimistaminen sopisi minusta oikein hyvin tunnusmerkistöön.Tämä raadin jäsen on sitä mieltä, että koulujen avaaminen ei tuota kyseistä rikosta täytä mitenkään päin.
Sitten jos joku menee sinne kouluun tahallaan pöllyttelemään esim. tuhkarokkoa tietäen sairaana olemisestaan niin sitten tämä yksittäinen sairastunut voi tuohon syyllistyä. Koronan osalta vähän kysymysmerkki, voiko sitä pitää vaarallisena tuossa tarkoitetussa merkityksessä. Käräjillähän se vasta lopulta ratkaistaisiin.
Koska koronan leviämisen estämiseksi on jouduttu sulkemaan ravintolat, liekkipaikat jane jne jne jne ja esim kieltämään yli 10 henkilön kokoontumiset, niin kyllähän siitä voidaan helposti vetää johtopäätäs, että koronaa pidetään täysin selvästi vaarallisena asiana.. Ei tässä ole mitään epäselvää..Jossain määrin varovainen on varmaan syytä olla, ennen kuin ryhtyy aktiivisiin, pakottaviin toimiin alikuolleisuuden korjaamiseksi? Kannattaa ainakin selvittää, liittyykö toimiin oikeudellisia riskejä.
Mikä tahansa tapa sairauden laajaan levittämiseen voi täyttää levittämisen. 1)-kohdassa puhutaan mm. vesijohdon tai myytävien elintarvikkeiden myrkyttämisestä ja 3)-kohdassa säteilyn ja ydinenergian vaarallisesta käytöstä, eli terveyden vaarantamisessa ei ole kyse mistään "menin-kipeänä-töihin"-rikoksesta vaan kyse on laajan, vakavan vaaran aiheuttamisesta. Epidemian tahallisen voimistaminen sopisi minusta oikein hyvin tunnusmerkistöön.
Voi olla, että koronan vaarallisuus ei toteudu pelkällä oppilaiden tartuttamisella (vai tunnetaanko koronan aiheuttavan vakavia, pysyviä seuraamuksia nuorille?) mutta altistuuhan sille opettajatkin ja oppilaiden kotona muu perhe. Voi toisaalta olla niinkin, että yleinen vakavuus täyttyy ihan sillä, että kyse on WHO:n julistamasta pandemiasta, jota nyt sitten joku propelli näkee hyväksi levittää lasten keskuuteen.
Jos lainsäädännön rasistinen kirjain eli valtaväestön unohtaminen voidaan sivuuttaa, niin kyseeseen tulisi joukkotuhonnan suunnittelu. Aivan ilmiselvästi lain hengen ja oikeusperiaatteen mukaan siitä on kysymys.Jossain määrin varovainen on varmaan syytä olla, ennen kuin ryhtyy aktiivisiin, pakottaviin toimiin alikuolleisuuden korjaamiseksi? Kannattaa ainakin selvittää, liittyykö toimiin oikeudellisia riskejä.
Riskitöntä, ja ei koske Suomea.Koronan tartuttavuusluku kohosi Tanskassa koulujen avaamisen jälkeen – tätä se tarkoittaa
"tanskalaistutkijat ovat havainneet koulujen avaamisen jälkeen muutoksen maan R0-luvussa. Tanskan yleisradion DR:n mukaan valtion seerumi-instituutin tutkijat kertoivat tartuttavuusluvun olevan nyt 0,9, kun se ennen koulujen avaamista oli 0,6. "
Tässä kerkeää vielä käydä niin, että ennen tuota 14.5 päivää mm. Tanskassakin käyrät alkaa osoittaa taas yläviistoon.
Tanskalaiset tutkijat olisivat myös voineet tulla johtopäätökseen, että tartuttavuusluku kohosi lämpötilojen noustessa. Tunnettu fakta on myös, että jäätelönsyönti korreloi hukkumisten kanssa.Koronan tartuttavuusluku kohosi Tanskassa koulujen avaamisen jälkeen – tätä se tarkoittaa
"tanskalaistutkijat ovat havainneet koulujen avaamisen jälkeen muutoksen maan R0-luvussa. Tanskan yleisradion DR:n mukaan valtion seerumi-instituutin tutkijat kertoivat tartuttavuusluvun olevan nyt 0,9, kun se ennen koulujen avaamista oli 0,6. "
Tässä kerkeää vielä käydä niin, että ennen tuota 14.5 päivää mm. Tanskassakin käyrät alkaa osoittaa taas yläviistoon.
Kun on vassarit vallassa, niin tämä on hyvä lähtökohta hallituksen toimien tarkasteluun.Jos lainsäädännön rasistinen kirjain eli valtaväestön unohtaminen voidaan sivuuttaa, niin kyseeseen tulisi joukkotuhonnan suunnittelu. Aivan ilmiselvästi lain hengen ja oikeusperiaatteen mukaan siitä on kysymys.
Minä en pysty lain sanamuodon ja perusteluista ilmenevän tarkoituksen näkökulmasta mitenkään olemaan kanssasi samaa mieltä. Ei rikoslakia voi miten tahansa väännellä.Mikä tahansa tapa sairauden laajaan levittämiseen voi täyttää levittämisen. 1)-kohdassa puhutaan mm. vesijohdon tai myytävien elintarvikkeiden myrkyttämisestä ja 3)-kohdassa säteilyn ja ydinenergian vaarallisesta käytöstä, eli terveyden vaarantamisessa ei ole kyse mistään "menin-kipeänä-töihin"-rikoksesta vaan kyse on laajan, vakavan vaaran aiheuttamisesta. Epidemian tahallisen voimistaminen sopisi minusta oikein hyvin tunnusmerkistöön.
Törkeästä valtiopetoksesta tulee elinkautista. Joukkotuhonta ja kansanryhmää vastaan kiihottaminen menee siinä sivussa paljousalennuksella, mutta kyllä nuo tarpeeksi rupsahtaisivat 12 vuodessakin.Kun on vassarit vallassa, niin tämä on hyvä lähtökohta hallituksen toimien tarkasteluun.
Mökkeilyn demonisointia voisi yrittää sovittaa tähän muottiin? Mökkeily on muka joku etulinjan ongelma mutta hupimatkailu maalta isolle kirkolle tuskin edes maininnan arvoista. Kaupungissa kun ollaan kylässä ahtaassa kaupunkiasunnossa, niin lähikontaktissa ollaan lähes jatkuvasti. Maanantaina sitten maalla takaisin suoraan töihin, vaikka hoivakotiin.
Hallituksen suositukset eivät ole missään järkevässä suhteessa todellisiin riskeihin.
Luvaton poissaolo. Poissaoloon pitää olla pätevä syy, korona ei nyt riitä.Eihän sinne kouluun edelleenkään ole mikään pakko mennä...
Niinhän työntajallekin tulee jos joku tampio tappaa itsensä työmaalla kiellosta huolimatta. Kyllä sitä väännellään miten päin vaan.Jos syyllisyys- ja syy-yhteyskysymykset viedään tuolle tasolle niin sitten pitäisi jo jakaa tuomioita kuoleman- ja vammantuottamuksista, jos joku oppilas sattuisi vaikka sairastumaan tai kuolemaan.
Todennäköisesti tulee kuitenkin työturvallisuusrikoksesta, joka on eri juttu.Niinhän työntajallekin tulee jos joku tampio tappaa itsensä työmaalla kiellosta huolimatta. Kyllä sitä väännellään miten päin vaan.
Jos epidemian leviäminen olisi odottamaton sivuseuraus koulujen avaamisesta, niin ei tässä mistään rikoksesta olisi kyse. Jos taas halutaan puhaltaa epidemiaan lisää voimaa ja käytetään koulujen avaamista instrumenttina tähän, niin ... vaaditaan syvempää analyysiä.Minä en pysty lain sanamuodon ja perusteluista ilmenevän tarkoituksen näkökulmasta mitenkään olemaan kanssasi samaa mieltä. Ei rikoslakia voi miten tahansa väännellä.
Jos syyllisyys- ja syy-yhteyskysymykset viedään tuolle tasolle niin sitten pitäisi jo jakaa tuomioita kuoleman- ja vammantuottamuksista, jos joku oppilas sattuisi vaikka sairastumaan tai kuolemaan.
Siltikin pidän sinun tulkintaasi väkisin väännettynä ja rikoslain ko. kohdan tarkoitushakuisena, mutta suunnattomassa laajentavuudessaan vääränä tulkintana. Se ei vaan kerta kaikkiaan mitenkään istu siihen, mitä lakiin on kirjoitettu ja miten lainkohta on perusteltu.Jos epidemian leviäminen olisi odottamaton sivuseuraus koulujen avaamisesta, niin ei tässä mistään rikoksesta olisi kyse. Jos taas halutaan puhaltaa epidemiaan lisää voimaa ja käytetään koulujen avaamista instrumenttina tähän, niin ... vaaditaan syvempää analyysiä.
Tuollaisella tavalla vaan asettaa sen ilmoituksen vastaanottavan virkamiehen (rehtori/opettaja) varsin epämiellyttävään asemaan, kun jo muutenkin stressaavassa tilanteessa pitää vielä alkaa virkavastuunkin osalta ottamaan riskejä.Miksi valehdella? Reilusti ilmoitus niinkuin asia on, lapset ovat kotona uuden koronaviruksen aiheuttaman maailmanlaajuisen pandemian takia ja sillä sipuli. Rehtori- ja opettajapiireissä on nyt laajasti suopea asennoituminen poissaoloilmoituksiin. Valtaosa lyö hyväksy-nappia turhia kyselemättä, ellei norsunuutorneista käy toisenlainen käsky.
Koska virallisesti se ei kelpaa. Aiemmin oli jo puhetta, että sillä tuskin on väliä, mutta virallisesti näin kuitenkin. Paikalliset viranomaiset voivat päättää mitä haluavat, kuten olisivat voineet jo aiemminkin.Miksi valehdella? Reilusti ilmoitus niinkuin asia on, lapset ovat kotona uuden koronaviruksen aiheuttaman maailmanlaajuisen pandemian takia ja sillä sipuli.
Huomattavasti parempi syy, kuin joku ilmastolakkoilu, jotta harrastettiin viimevuonna, eli kun katsoo, miten se meni, niin kyseessä on ihan vain ilmoitusasia; Lapset eivät nyt tule kuluun, koska korona aiheuttaa vaaratilanteen, jolta ette pysty lapsia suojelemaan, ilmoituksella.Koska virallisesti se ei kelpaa. Aiemmin oli jo puhetta, että sillä tuskin on väliä, mutta virallisesti näin kuitenkin. Paikalliset viranomaiset voivat päättää mitä haluavat, kuten olisivat voineet jo aiemminkin.
Oli miten oli, hyvää vappua kaikille ja kaikesta huolimatta! Muutamista kommenteista päätellen ikuinen vappu on ollut päällä jo pidempään, mutta ei mennä nyt siihen.
Ei. Todella harhainen kuva.Luvaton poissaolo. Poissaoloon pitää olla pätevä syy, korona ei nyt riitä.
Ei valtiopetoksiinkaan ole puututtu. Miksi eliitti nokkisi toista silmäänsä eri nimikkeellä?Todennäköisesti tulee kuitenkin työturvallisuusrikoksesta, joka on eri juttu.
Eikä tuo vertaus rinnastu mitenkään alkuperäiseen kysymykseen.
Mutta älä huoli. jos olet seurannut uutisia, niin erinäiset proffat ovat kyllä aktiivisesti tarttuneet milloin mihinkin perustuslain vastaisuuteen ym. Kyllä varmasti rikosoikeuden proffatkin heräävät, jos tässä valtioneuvosto nyt panee toimeen esim. joukkotuhonnan tai sen valmistelun tai erilaisten muiden rikosten tunnusmerkistöt täyttäviä päätöksiä. Varmaan ihan heti kohta saadaan lukea siitä uutisista. Ei tarvi minua uskoa.
Voitko avata tarkemmin, miksi olet tätä mieltä?Siltikin pidän sinun tulkintaasi väkisin väännettynä ja rikoslain ko. kohdan tarkoitushakuisena, mutta suunnattomassa laajentavuudessaan vääränä tulkintana. Se ei vaan kerta kaikkiaan mitenkään istu siihen, mitä lakiin on kirjoitettu ja miten lainkohta on perusteltu.
Monissa paljon pahemmin covid-19:sesta kärsineessä maassa aletaan myös availla kouluja parin viikon päästä. Myös esim. Sveitsissä ja Ranskassa. Miksi niin monessa paikassa päädytään tähän jos olisi itsestäänselvää tietoa siitä, että se ryöpsäyttää epidemian käsistä?
Itse veikkaan, että koulujen avaaminen ei johda merkittäviin haittavaikutuksiin.
Miksi valehdella? Reilusti ilmoitus niinkuin asia on, lapset ovat kotona uuden koronaviruksen aiheuttaman maailmanlaajuisen pandemian takia ja sillä sipuli. Rehtori- ja opettajapiireissä on nyt laajasti suopea asennoituminen poissaoloilmoituksiin. Valtaosa lyö hyväksy-nappia turhia kyselemättä, ellei norsunuutorneista käy toisenlainen käsky.
Luvaton poissaolo. Poissaoloon pitää olla pätevä syy, korona ei nyt riitä.
Vaikea uskoa näin poikkeusoloissa että tulisi jotain merkintöjä, vai onko heittää jotain faktaa tiskiin?
Ehkäpä hoitajat ja kaupan myyjätkin valittaisivat jos työnsä olisi juuri todistettu voitavan mainiosti hoitaa myös etänä ja takaisin työpaikoille lähetettäisiin pelkän poliittisen pelin lopputulemana ja/tai ihmiskokeeseen osallistumaan.
Jossain kohtaa sinne oikeaan kouluun pitää palata, halusitte tai ette. Koronatilanne ei tule olemaan yhtään sen parempi elokuussa eikä tammikuussakaan.
Katsoppa siitä taulukosta niitä lukuja miten mikäkin sulkutoimi vaikuttaa kun niitä erilaisia sulkutoimia on päällä. Jos koulut suljetaan ainoana rajoitustoimena, niin se alentaa kuolleisuutta 2-4 %. Sitten taas jos on kaikki erilaiset sulkutoimet päällä ja virusta ollaan tukahduttamassa niin aukaisemalla koulut ja pitämällä muut sulkutoimet ennallaan kuolleisuus kymmenkertaistuu.
Eli katsotaanko nyt tuota sivun 13 taulukkoa? Mielestäni tuota mallinnusta ei voi kyllä tulkita tuolla väittämälläsi tavalla, koska sellaista ei tuossa ole edes mallinnettu. Taulukon luvut on mallinnuksen tilanteesta, jossa lähdetään reagoimaan puhkeamassa olevaan epidemiaan tietyillä toimenpiteillä ja Suomessahan on jo toteutettu tuo koulujen sulku eikä sen mahdollista vaikutusta enää saa pois pyyhittyä. Lisäksi koulujen sulkemisesta (sekä muista toimenpiteistä) sanotaan, että toimenpide puretaan, kun tehohoitotapausten määrä laskee tietyn rajan alapuolelle.
Mielenkiintoinen on muuten tuossa tutkimuksessa esitetty kuvio "toisesta aallosta" eri skenaarioissa. Mitä tiukemmat rajoitukset nyt, sitä suurempi epidemia luvassa myöhemmin (ellei tule rokotetta).
Voitko avata tarkemmin, miksi olet tätä mieltä?
Terveyden vaarantaminen rinnastuu monin osin tuhotyöhön, jota lain perusteissa on avattu seikkaperäisesti. Minusta oleellista on, että vaaran aiheuttamisen varsinaisella tekotavalla ei ole syyllisyyden kannalta merkitystä. On samantekevää, miten taudin levittämisen vaara aiheutetaan, joten tartuttavan henkilön toiminta on vain yksi tapa.
Leviämisen ei tarvitse edes konkretisoitua, pelkkä vaaran aiheuttaminen riittää. Syyllisyyteen voisi riittää jo se, että luodaan tahallaan olosuhteet, joissa tauti leviäisi melkolailla todennäköisesti, jos tartuttaja sattuisi paikalle.
Pikku detaljina
...Toinen murhapolton nykyisin törkeäksi tekevä seikka on 3 §:n perusteella se, että rikoksentekijä toimittaa tulen sammuttamisen estämiseksi tai vaikeuttamiseksi paikalta pois sammutusvälineitä taikka että murhapoltto tehdään kriisitilanteessa, toisin sanoen kapinan, sodan, yleisen kulkutaudin tai muun vastaavan vaaran uhatessa...
Kun meillä on poikkeustila päällä yleisen kulkutaudin vuoksi, niin meneeköhän terveyden vaarantaminen helpommin törkeäksi? Aina voi yrittää?
Ei välttämättä olekaan, mutta mikä käytännön hyöty siitä on tällä hetkellä mennä kahdeksi viikoksi kouluun? Mitä ehtii siinä ajassa oppimaan, etenkin kun taukoa on alla sen pari kuukautta. Sama kuin kesäloman jälkeen, ei se koulutyö ole vielä täydessä vauhdissa heti loman jäljiltä.
Minulle aivan sama vaikka foorumin kaikki koululaiset lopettaisivat koulun samantien.Vaikea uskoa näin poikkeusoloissa että tulisi jotain merkintöjä, vai onko heittää jotain faktaa tiskiin?
Onhan lapsia jo ilman koronaakin kotiopetuksessa.
Olen sitä mieltä kuin olen siksi, että terveyden vaarantaminen tarttuvaa tautia levittämällä lain sanamuodon ja perusteluiden mukaan soveltuu aktiiviseen tekemiseen, jolla tautia 1. tartutetaan ja 2. aiheutetaan samalla leviämisen riski. Esim. sellaiseen tilanteeseen, että sairastunut itse sairastumisestaan tietäen ottaa jo tahalliseksi katsottavia ja millään perusteella ei-hyväksyttäviä riskejä siitä, että tauti tarttuu toisiin ihmisiin ja lähtee leviämään. Tai esim. että joku vaikka pöllyttelee pernaruttoitiöitä väkijoukkoon. Ym. tämän kaltaisia toimia jotka sisältävät tahalliseksi katsottavalla tavalla piittaamattomia riskinottoja.
Ja kun rikoslakia ei saa tulkita laajentavasti. Täytyy pitäytyä kyseisen tekomuodon laissa säädetyssä sanamuodossa. Tulkinta-apua voi löytää lain perusteluista ym. mutta kovin pitkälle ei tulkintaa voi venyttää. Lisäksi rikosoikeuden yleiset syy-yhteyden, syyllisyyden ym. säännökset on sovelluttava yksittäistapauksessa pilkulleen.
Vanha sanamuoto oli tämä: "Joka tahallansa levittää ihmisiin kulkutautia, tuomittakoon kuritushuoneesen vähintään kahdeksi ja enintään kahdeksitoista vuodeksi sekä kansalaisluottamuksensa menettäneeksi."
En osaa mitenkään nähdä, että tämä rikos täyttyisi seuraavalla: hallitus päättää olla jatkamatta rajoitetun ajan voimassa olevaksi säädettyä ja alunperinkin tiukoilla edellytyksillä käyttöön otettua kansalaisten oikeuksia rajoittavaa poikkeusasetusta. Ei siis edes tee mitään uutta systeemiä, vaan on jatkamatta poikkeusta entiseen. Jos tuo jotenkin olisi rikos terveyden vaarantamisena, sitä olisi myös ollut Uudenmaan eristämisen lakkauttaminen ja niin olisi joka ainoa nykyisistä rajoituksista luopuminen siihen asti kunnes korona on hävitetty Suomesta tai ainakin hävitetty lähes täysin. Eli mitään rajoituksia ei voisi rikosvastuun uhalla purkaa niin kauan kunnes on mitään riskiä, että joku voi tartunnan saada. Korkeintaan näissä toimissa otetaan riski, että sairaus lähtee leviämään, mutta lain edellyttämä tartuttaminen puuttuu.
Samalla tavalla tuhotyössä pitää esim. sytyttää tulipalo ja että siitä aihetuu yleistä terveyden tai hengen vaaraa. Tällaisen rikoksen tekemiseksi tai edes avunannoksi ei riitä esim. että sote:n päätöksellä on leikattu pelastustoimen rahoitusta niin, että jotain tulipaloa ei saatukaan sammutetuksi tarpeeksi nopeasti vaan aiheutui yleistä hengen ja terveyden vaaraa vaikka paremmilla resursseilla pelastuslaitos olisi pystynyt suoriutumaan tehtävistään paremmin eikä yleistä vaaraa olisi aiheutunut.
Asiaa sivuten, tätä rikosnimikettä on parissakin jutussa pohdiskellut mm. Kimmo Nuotio sairastuneen oman rikosvastuun kannalta
Koronaviruksen tahallisesta levittämisestä voisi tulla pitkä linnatuomio – Suomen laki on tuntenut tartuntataudit pitkään
Laissa on monenlaisia tapoja puuttua tartuntatautien tarkoitukselliseen levittämiseen.yle.fiVoiko koronaviruksen levittäminen olla rikos? Näin rikosoikeuden asiantuntijat vastaavat bilettäjille
Koronaviruksen tahallinen levittäjä voitaisiin tuomita esimerkiksi terveyden vaarantamisesta, pahoinpitelystä tai yleisvaaran aiheuttamisesta.www.iltalehti.fi