Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Ja nyt voisit oikeasti antaa hiljalleen sen perustuslain kohdan, jonka perusteella koulut pitää avata kun se koulujen avaaminen on opetuksellisesti jopa oppilaiden etujen vastaista tai vähintäänkin täysin hyödytöntä. Mutta, kuten tiedämme et tule tähän vastaamaan tälläkään kertaa, vaan kohta aloitat väsytystaktiikallasi saman keskustelun uudelleen alusta, jota ilmeisesti jatkat niin kauan kunnes kukaan ei vaan jaksa tätä hölynpölyä enää kiistää ja saat sen "viimeisen sanasi".

Perustuslaki:
Jokaisella on oikeus maksuttomaan perusopetukseen.
...
Perusoikeuksista voidaan säätää lailla tai laissa erityisestä syystä säädetyn ja soveltamisalaltaan täsmällisesti rajatun valtuuden nojalla annettavalla valtioneuvoston asetuksella sellaisia tilapäisiä poikkeuksia, jotka ovat välttämättömiä Suomeen kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen samoin kuin muiden kansakuntaa vakavasti uhkaavien, laissa säädettyjen poikkeusolojen aikana ja jotka ovat Suomen kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden mukaisia. Lailla on kuitenkin säädettävä tilapäisten poikkeusten perusteet.

Valmiuslaki:
Tämän lain tarkoituksena on poikkeusoloissa suojata väestöä sekä turvata sen toimeentulo ja maan talouselämä, ylläpitää oikeusjärjestystä, perusoikeuksia ja ihmisoikeuksia sekä turvata valtakunnan alueellinen koskemattomuus ja itsenäisyys.

Tässä laissa säädetään viranomaisten toimivaltuuksista poikkeusolojen aikana. Lisäksi laissa säädetään viranomaisten varautumisesta poikkeusoloihin.
...
Edellä 3 §:n 1, 2, 4 ja 5 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa opetus- ja kulttuuriministeriö voi enintään kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan määrätä perusopetuslaissa (628/1998), lukiolaissa (629/1998), Helsingin eurooppalaisesta koulusta annetussa laissa (1463/2007), ammatillisesta koulutuksesta annetussa laissa (630/1998), ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetussa laissa (631/1998), vapaasta sivistystyöstä annetussa laissa (632/1998), taiteen perusopetuksesta annetussa laissa (633/1998), ammattikorkeakoululaissa (351/2003) ja yliopistolaissa (558/2009) säädetyn opetus- ja muun toiminnan keskeytettäväksi tai siirrettäväksi toiselle paikkakunnalle, jos se on välttämätöntä väestön siirtämisen tai oleskelu- ja liikkumisrajoitusten vuoksi taikka muutoin väestön suojaamiseksi.


Perusopetuslaki:
Opetus tulee kunnassa järjestää siten, että oppilaiden matkat ovat asutuksen, koulujen ja muiden opetuksen järjestämispaikkojen sijainti sekä liikenneyhteydet huomioon ottaen mahdollisimman turvallisia ja lyhyitä. Esiopetusta järjestettäessä tulee lisäksi ottaa huomioon, että opetukseen osallistuvilla lapsilla on mahdollisuus käyttää varhaiskasvatuspalveluita. (13.7.2018/542)
Kunta osoittaa oppivelvolliselle ja muulle tässä laissa tarkoitettua opetusta saavalle 1 momentin mukaisen lähikoulun tai muun soveltuvan paikan, jossa tämän lain 4 §:n 1 ja 2 momentin mukaisesti annetaan opetusta sellaisella oppilaan omalla kielellä, jolla kunta on velvollinen opetusta järjestämään

Perusopetuksessa oppilaalla on oikeus käydä 6 §:n 2 momentissa tarkoitettua koulua.

Ensinnäkin pitää ymmärtää miten Suomessa perustuslaki toimii. Kyse ei ole siitä että vain ja ainoastaan ne pykälät jotka ovat Perustuslaissa itsessään vaativat perustuslailliset tarkastukset vaan perustuslaki määrittää yleiset periaatteet ja sitten toteutukset löytyy muulta laista. Mutta jos nuo toteutukset koskevat perustuslaissa määritettyjä pykäliä niin sitten pitää tehdä perustuslailliset tarkastukset ennen kuin lakia voi muuttaa.

Eli siis:
1. Perustuslaki määrää oikeuden maksuttomaan perusopetukseen. Tämän perusopetuksen muodosta määrätään sitten erikseen omalla laillaan.
2. Perusopetuslaki määrittää että kunnan pitää järjestää opetusta saavalle lähikoulu tai muu soveltuva paikka. Ja että oppilaalla on oikeus käydä siellä koulua. Etäopetus ei täytä kriteeriä koska sitä ei missään vaiheessa mainita vaihtoehtona. Ja laki itsessään kyllä tuntee etäopetuksen käsitteen mutta sitä ei vaan mainita tässä yhteydessä.
3. Perustuslaki määrää siitä miten poikkeusoloissa perusoikeuksista voidaan poiketa säädetään erillisellä lailla. Ja että noiden toimien pitää olla välttämättömiä ja tilapäisiä.
4. Valmiuslaki on tuon perustuslain määräyksen toteuttava osa. Siinä erikseen mainitaan että koulujen sulkeminen on yksi noista poikkeuksista joita voidaan tehdä perusoikeuksiin.

Eli siis, koska valmiuslaki itsessään sisältää vain sellaisia toimia jotka ovat poikkeuksia perustuslain takaamiin oikeuksiin niin on aika selkeää että koulujen sulkeminen on poikkeus perustuslain takaamiin oikeuksiin. Jos se ei olisi niin sitten se ei olisi alkujaankaan päätynyt sinne valmiuslakiin. Ja kerta se on siellä valmiuslaissa niin ainoa tapa miten valtio voi sulkea ne koulut on valmiuslain kautta. Joka taaskin vaatii sen että poikkeustoimet lopetetaan heti kun ne eivät enää ole välttämättömiä. Se että niiden purkaminen on epäkätevää ei ole riittävä peruste.
 
klo 20:19: THL:n Salminen: "Riski siitä, että lapsi sairastuttaisi aikuista, ei realistinen. Koulujen avaaminen riskitöntä."
Tämä on kyllä Salmiselta kova lausunto, jos on suora lainaus. En kyllä lähtisi missään nimessä lausumaan tuossa asemassa, että jokin ei ole realistista, ilman tarkkaa "nykyisen tiedon valossa" tai muuta sellaista varaumaa.
 
Eikös tämä nyt mene väärinpäin - sinunhan se pitää näyttää se kohta, minkä perusteella valmiuslakia voidaan yhä soveltaa, jos välttämättömyysperuste ei enää täyty?
Eikö koulut saada kiinni AVIn päätöksellä tartuntatautilain nojalla? Ei siinä valmiuslakia tarvita. En suoraan sanoen ymmärrä, miksi opetusvelvollisuus piti erikseen poistaa valmiuslain nojalla.

[EDIT]Tartuntatautilaki 1227/2016 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Kun laajaa tartunnan vaaraa aiheuttava yleisvaarallinen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäilty tartuntatauti on todettu tai sen esiintyminen on perustellusti odotettavissa, kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin voi päättää toimialueellaan sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden, oppilaitosten, päiväkotien, asuntojen ja vastaavien tilojen sulkemisesta sekä yleisten kokousten tai yleisötilaisuuksien kieltämisestä. Edellytyksenä on lisäksi, että toimenpide on välttämätön yleisvaarallisen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen estämiseksi. Aluehallintovirasto voi tehdä alueellaan vastaavat päätökset silloin, kun ne ovat tarpeen usean kunnan alueella.
Jos muu kuin 1 momentissa tarkoitettu tartuntatauti aiheuttaa laajaa tartunnan vaaraa, kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin ja aluehallintovirasto voivat alueellaan päättää oppilaitosten ja päiväkotien sulkemisesta, jos se on välttämätöntä taudin leviämisen ehkäisemiseksi.

Pelkkä laaja tartunnan vaara riittää tartuntatautilain mukaiseen sulkemiseen. Ei tarvita konkreettista terveydehoitojärjestelmän toimivuuteen liittyvää uhkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Perustuslaki:


Valmiuslaki:



Perusopetuslaki:


Ensinnäkin pitää ymmärtää miten Suomessa perustuslaki toimii. Kyse ei ole siitä että vain ja ainoastaan ne pykälät jotka ovat Perustuslaissa itsessään vaativat perustuslailliset tarkastukset vaan perustuslaki määrittää yleiset periaatteet ja sitten toteutukset löytyy muulta laista. Mutta jos nuo toteutukset koskevat perustuslaissa määritettyjä pykäliä niin sitten pitää tehdä perustuslailliset tarkastukset ennen kuin lakia voi muuttaa.

Eli siis:
1. Perustuslaki määrää oikeuden maksuttomaan perusopetukseen. Tämän perusopetuksen muodosta määrätään sitten erikseen omalla laillaan.
2. Perusopetuslaki määrittää että kunnan pitää järjestää opetusta saavalle lähikoulu tai muu soveltuva paikka. Ja että oppilaalla on oikeus käydä siellä koulua. Etäopetus ei täytä kriteeriä koska sitä ei missään vaiheessa mainita vaihtoehtona. Ja laki itsessään kyllä tuntee etäopetuksen käsitteen mutta sitä ei vaan mainita tässä yhteydessä.
3. Perustuslaki määrää että siitä miten poikkeusoloissa perusoikeuksista voidaan poiketa säädetään erillisellä lailla. Ja että noiden toimien pitää olla välttämättömiä ja tilapäisiä.
4. Valmiuslaki on tuon perustuslain määräyksen toteuttava osa. Siinä erikseen mainitaan että koulujen sulkeminen on yksi noista poikkeuksista joita voidaan tehdä perusoikeuksiin.

Eli siis, koska valmiuslaki itsessään sisältää vain sellaisia toimia jotka ovat poikkeuksia perustuslain takaamiin oikeuksiin niin on aika selkeää että koulujen sulkeminen on poikkeus perustuslain takaamiin oikeuksiin. Jos se ei olisi niin sitten se ei olisi alkujaankaan päätynyt sinne valmiuslakiin. Ja kerta se on siellä valmiuslaissa niin ainoa tapa miten valtio voi sulkea ne koulut on valmiuslain kautta. Joka taaskin vaatii sen että poikkeustoimet lopetetaan heti kun ne eivät enää ole välttämättömiä. Se että niiden purkaminen on epäkätevää ei ole riittävä peruste.

Perusopetusta on annettu perustuslain mukaisesti. Eli edelleen missä on ongelma? Kouluja ei ole suljettu. Oppilaat ovat seurannassa. Opettajat antavat oppilaille opetusta.

Perusopetuslaki ei ole perustuslaki. Sitä voi muuttaa, kunhan perusopetusta annetaan, niinkuin tällä hetkellä tehdään. Oppilaiden oikeus opetukseen ainoastaan vaarantuu tällä päätöksellä. Monet jäävät kotiin.
 
Ei ole mitään mystistä "perustilaa". Perustila on normaali lainsäädäntö, ja se voidaan tarvittaessa muuttaa määräajaksi (jos ei muuten onnistu). Se toinen kirjoittaja juuri ilmoitti, että koulut on avattava koska perustuslaki. Olisi silloin ihan syytä kertoa mikä siellä perustuslaissa nyt mukamas tähän pakottaa.
@JCSH vastasi paljon paremmin kuin minä osaisin. Ratsastan hänen vastauksellaan.
 
@Lucas sanoi että hupiukko on. Siltä hän minustakin on vaikuttanut mutta silti uskon hänen asiantuntemukseensa, tauti vaan on ollut sen verran tuntematon että arviot ovat muuttuneet jatkuvasti.
Kun lausunnon antaa THL:n edustaja, en arvioi lausunnon todenperäisyyttä tuolla kriteerillä eikä kenenkään pitäisi. Uskon että THL:n työntekijät ovat enimmäkseen asiantuntevia, mutta uskon myös että lausunnon antajaksi valittu tuskin on rehellinen.

THL:n jatkuva valehtelu ei ole selvinnyt minulle tämän kriisin aikana. THL on monien muiden julkisten laitosten ohella muun toimen ohessa lausuntoautomaatti ja ideologioiden ajaja.
 
Perusopetusta on annettu perustuslain mukaisesti. Eli edelleen missä on ongelma? Kouluja ei ole suljettu. Oppilaat ovat seurannassa. Opettajat antavat oppilaille opetusta.

Perusopetuslaki ei ole perustuslaki. Sitä voi muuttaa, kunhan perusopetusta annetaan, niinkuin tällä hetkellä tehdään.

Vastasin jo kaikkiin noihin. Lue uudestaan se mun vastaus, etenkin se kohta siitä miten perustuslaki toimii Suomessa.
 
Vastasin jo kaikkiin noihin. Lue uudestaan se mun vastaus, etenkin se kohta siitä miten perustuslaki toimii Suomessa.
Se nyt vain ei valitettavasti oikeasti toimi niin, että kaikki muut lait muuttuvat kuin itsestään perustuslaeiksi. (Sittenhän meillä ei muita tässä maassa olisikaan kuin perustuslakeja, koska kaikki lait ovat perustuslaillisen tarkastuksen käyneet.)
 
2. Perusopetuslaki määrittää että kunnan pitää järjestää opetusta saavalle lähikoulu tai muu soveltuva paikka. Ja että oppilaalla on oikeus käydä siellä koulua. Etäopetus ei täytä kriteeriä koska sitä ei missään vaiheessa mainita vaihtoehtona.
Tämä on helppo muuttaa.

Siispä perustuslaki ei pakota avaamaan kouluja. Ja jos pakottaisi, se pakottaisi siihen nyt eikä kahden viikon päästä.

Eli siis, koska valmiuslaki itsessään sisältää vain sellaisia toimia jotka ovat poikkeuksia perustuslain takaamiin oikeuksiin niin on aika selkeää että koulujen sulkeminen on poikkeus perustuslain takaamiin oikeuksiin. Jos se ei olisi niin sitten se ei olisi alkujaankaan päätynyt sinne valmiuslakiin. Ja kerta se on siellä valmiuslaissa niin ainoa tapa miten valtio voi sulkea ne koulut on valmiuslain kautta.
Tämä on virhepäätelmä. Koulutus voidaan vaikka ilman pandemiaa ihan muutenkin uudistaa ja siirtää etäopetukseksi jos siltä tuntuu(ja näin kenties jossain vaiheessa tehdäänkin), eikä tämä ole perustuslain säätämisjärjestyksessä tehtävä muutos.

Vaikka erehtyisin, voitaisiin koulut de jure avata ja silti jatkaa useimpien opetusta etänä.

Siispä kyseessä on ihan tietoinen päätös, jossa on vain tekosyynä piilouduttu perustuslain taakse.
 
Eikö koulut saada kiinni AVIn päätöksellä tartuntatautilain nojalla? Ei siinä valmiuslakia tarvita. En suoraan sanoen ymmärrä, miksi opetusvelvollisuus piti erikseen poistaa valmiuslain nojalla.
Kyllä, ja hallitus tähän viittasikin tiedotustilaisuuden aikana. Eli jos tartuntatilanne sitä vaatii, voi AVI soveltaa tartuntatautilakia tarpeen mukaan. Valmiuslakia tarvitsee sen sijaan valtio, kun se antaa valtionlaajuisia määräyksiä, jollaisia AVI taas ei voi antaa.
 
Mikä saa aikaan sen, että tällainen lausunto tuntuu uskottavalta?
Tartuntaketjujen seurantaa on tehty lähes jokaisessa maassa, ja niiden perusteella tosiaan näyttää siltä, etteivät lapset ole keskeisessä tai edes merkittävässä osassa epidemian leviämisessä. Useimmat poikkeustapauksistakin ovat rajoittuneet omaan perhepiiriin. Tuntematonta yhtälössä on, kuinka moni niistä tartunnoista, joiden alkuperää ei voida selvittää, on lähtöisin nuorista. Se voi olla merkittävä, mutta sitä hypoteesia ei toistaiseksi tue yksikään tilastokelpoinen havaintorypäs. Luonnehtisin tätä melko onnekkaaksi tilanteeksi.
 
No, saavatpahan tehneeksi ihmiskokeensa lasten ja heidän vanhempansa vaarantaen (Sikäli, kun vanhemmat päästävät lapsia turhaan tuonne kouluun). Hyöty on opetuksellisesti lähinnä negatiivinen.
Toivottavasti suojavälinetilanne ym on hoidettu kuntoon, ennen noinkin riskialttiin testin aloittamista.
 
Se nyt vain ei valitettavasti oikeasti toimi niin, että kaikki muut lait muuttuvat perustuslaeiksi. (Sittenhän meillä ei muita tässä maassa olisikaan kuin perustuslakeja, koska kaikki lait ovat perustuslaillisen tarkastuksen käyneet.)

No vastaa tähän kysymykseen:
Jos oikeus käydä koulussa (siis fyysisesti) ei sisälly perustuslain suojaamiin perusoikeuksiin niin miksi hallituksen kyky sulkea kouluja on Valmiuslain alla, eli sen lain alla joka on tarkoitettu siihen kun kriisitilanteessa pitää tehdä poikkeuksia kansalaisten perusoikeuksiin?
 
Ja jos ihmettelette että ketkä Suomessa antaa tuollaisia neuvoja hallitukselle niin tässä varmaan esimerkkiä:


VALTIONEUVOSTO linjasi koulujen sulkemisesta ja lähiopetuksen lopettamisesta 18. maaliskuuta alkaen osana covid-19-epidemian hidastamista. Sulkemisen tarkkoja perusteluja ei tuolloin julkaistu.

Äskettäin purettua Uudenmaan sulkua voitiin oikeusoppineiden mukaan jatkaa vain, jos se katsottiin edelleen ehdottoman välttämättömäksi. Todistustaakka Uudenmaan tapauksessa asetettiin siten, että nimenomaan sulun jatkaminen vaati näyttöä sen tehosta. Nyt Suomessa mietitään, millä aikataululla koulut voitaisiin avata.

Me Suomen yliopistosairaaloiden lasten infektiotautien hoidosta vastaavat lastenlääkärit olemme sitä mieltä, että koulujen kiinni pitämisestä saatava hyöty tulee arvioida uudestaan. Näkemyksemme on, että koulujen kiinni pitämiselle on vaikea löytää pitäviä perusteita. Haitat saattavat olla mahdollisia hyötyjä suuremmat.

Tutkimusnäyttö koulusulun hyödyllisyydestä on hyvin niukkaa. Lasten oirekuvat ovat lieviä, jolloin virusmäärä hengitysteissä on todennäköisesti pienempi kuin vakavissa oirekuvissa ja sen myötä tartuttavuus on pienempi. Arvostetun The Lancet -lehden julkaiseman tuoreen tutkimuksen mukaan koulujen sulkemisen vaikutus kuolemantapauksiin on todennäköisesti vähäisempi kuin aluksi ajateltiin, ehkä vain 2–4 prosentin luokkaa. Myöskään lasten aiheuttamia vakavia tartuntaketjuja ei ole raportoitu.

Maassamme koululaiset ovat olleet etäopetuksessa poissa koulusta jo yli kuukauden, myös sellaisissa kunnissa, joissa ei ole yhtään todettua covid-19-tapausta. Onko sulkua tarpeen jatkaa? Aiemmat pandemiamallit ovat pitkälle perustuneet influenssavirukseen, jossa lasten merkitys epidemian levittäjinä on tutkitusti merkittävä ja lasten virusmäärät ovat suuret verrattuna aikuisiin. Tämä lienee ollut tärkein syy koulujen sulkemiseen epidemian alkuvaiheessa. Nyt kyseessä on toinen virus.

Olemme huolissamme tilanteesta. Kaikille etäopetus ei sovi, ja koulujen pitkäaikaisella sulkemisella voi olla useiden lasten kehitykselle pitkäkestoisia haittoja. Lapsilla on oikeus käydä koulua ja saada lähiopetusta. Siksi toivomme, että valtioneuvosto lopettaa koulusulut asteittain mahdollisimman pian.

Harri Saxén (Hus)

Tea Nieminen (Hus)

Ville Peltola (Tyks)

Merja Helminen (Tays)

Terhi Tapiainen (Oys)

Marjo Renko (Kys)

lastenlääkäreitä
 
Aiemmin oli jotain kyseisen lääkkeen lyttäämistä ja tehon spekulointia, mutta tästä on jo saatu jotain lupaavia tuloksia sekä nyt tätä voisi pitää melko luotettava ja kyseisen taudin hoitoon hyvänä lääkkeenä jos nää tulokset pitävät nyt paikkaansa. Ainakin voisi pitää, koska tulevat Faucin suusta lausunnot ja käynyt seulan läpi. Suomessakin siis menossa tämä WHO Solidarity - remdevisiriin osalta.


Faucin sanoin, kyseessä olisi mittava ja kattava tutkimus johon perustuu mutta en jaksanut yrittää kaivaa tätä näin yön tunteina... kuitenkin:

"Faucin mukaan remdesiviiriä saaneiden potilaiden mediaanitoipumisaika oli 11 päivää, kun taas lumelääkettä saaneilla vastaava aika oli 15 päivää. Kuolleisuuteen remdesiviirillä ei ollut tilastollisesti merkittävää vaikutusta. "
"Alustavat tulokset viittaavat siihen, että potilaat, jotka saivat remdesiviiriä, paranivat 31 prosenttia nopeammin kuin lumelääkettä saaneet, instituutin tiedotteessa todetaan."

Lisää tutkimustuloksia odotellessa, Italia, Espanja, Suomi? ym.
 
No vastaa tähän kysymykseen:
Jos oikeus käydä koulussa (siis fyysisesti) ei sisälly perustuslain suojaamiin perusoikeuksiin niin miksi hallituksen kyky sulkea kouluja on Valmiuslain alla, eli sen lain alla joka on tarkoitettu siihen kun kriisitilanteessa pitää tehdä poikkeuksia kansalaisten perusoikeuksiin?
Koska se ei ole. Hallitus siteeraa perustuslakia tässä vain keppihevosena, koska perustuslaki ei todellisuudessa ota mitään kantaa siihen miten perusopetusoikeus toteutuu. Opettajien ja rehtorien viesti on ollut, että etäopetus on toiminut. Tilanne olisi tietenkin eri, jos koulujen viesti on, ettei tästä tule mitään. Koulujen viesti on, että perusopetus ennemminkin vaarantuu näiden viimeisen kahden viikon aikana tällä päätöksellä. Siis juuri perustuslain (hengen) vastaisesti!

Valmiuslaissa on varmaankin oletettu, että ei opetusta näin saada järjestymään. Ja sen ajan teknologialla ei varmaan olisi saatukaan. Ja toisaalta valmiuslaki mahdollistaa koulujen sulkemisen ihan täysin, että opetusta ei anneta lainkaan. Tällä hetkellä opetusta kuitenkin annetaan.
 
Kyllä. Joten valmiuslakia ei voi enää soveltaa. Eli koulut on avattava.

Joten ihmettelen miksi pyydät toista osoittamaan laista kohdan, jonka perusteella koulut on avattava, kun se on perustila, josta on valmiuslailla poikettu. Ja kun valmiuslakia ei voi enää tältä osin soveltaa, pitää palata perustilaan, josta sinä olet eri mieltä. Ja tällöin sinun tulee osoittaa se peruste sille, millä lailla perustilasta voitaisiin yhä poiketa, kun valmiuslakia ei siltä osin voi enää soveltaa.

Edellisellä sivulla tätä ketjua kerroin miten homma meni. Eli sekaisin olevat lastenlääkärit kirjoittelivat mitä sattuu Hesarin osastolle kun eivät osanneet lukea tutkimuksen taulukkoja ja vaativat koulujen avaamista:


THL:n hönö sitten kuunteli herkällä korvalla sekaisin olevia lastenlääkäreitä eikä osannut itsekkään tutkimusta lukea.

Imperial Collegen tutkimuksen mukaan koronaan kuolevien määrä tulee kymmenkertaistumaan jos koulut avataan ja muut sulkutoimet pidetään päällä.

Eli se koulujen avaaminen tulee aiheuttamaan kymmenien tuhansien suomalaisten kuoleman jos Imperial Collegen mallinnus pitää paikkaansa. Sitä en osaa arvioida miten monta siihen tulee kuolemaan tässä tapauksessa kun koulut avataan nyt vain kahdeksi viikoksi.

Suomen perustuslaki on melkoinen vitsi. Voihan sillä yrittää perustella sitä miksi koulut on suorastaan pakko avata heti lähiopetukselle. Toisaalta perustuslain 7 §:n mukaan: "Jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen."

Siitä voikin sitten inttää vaikka maailman tappiin saakka onko pilttien oikeus lähiopetukseen sellainen oikeus että se oikeuttaa tappamaan kymmeniä tuhansia suomalaisia.

Ainahan asiasta voidaan hakea perustuslain tulkintaa eduskunnan perustuslakivaliokunnasta. Siellä valiokunnassa sitten esimerkiksi kansanedustajat Maria Guzenina (toimittaja), Olli Immonen (vartija) ja Hilkka Kemppi (taiteen maisteri) paukauttavat äänestää yksinkertaisella enemmistöllä onko joku asia perustuslain mukainen vai ei. Eduskunnan käytännön mukaisesti valiokunnissa on aina hallituspuolueilla enemmistö. Eli voivat minkä tahansa asian siellä äänestää perustuslain mukaiseksi tai vastaiseksi hallituspuolueiden käskyllä. Eli voivat periaatteessa äänestää vaikka siitä, että Suomen liittämiseksi osaksi Venäjän federaatiota voidaan säätää normaalilla lailla ja niin on Suomen tasavalta taas pian osa äiti-Venäjää normaalilla lailla säädettynä. Vähän samalla tyylillä eduskunnan perustuslakiovaliokunnassa äänestettiin vuonna siitä 1994, että Suomi voi liittyä normaalilla lailla osaksi Euroopan unionia ja ottaa sen lainsäädännön ja oikeuskäytännön kansallisen lain ja perustuslain yläpuoliseksi vahvasti velvoittavaksi oikeuslähteeksi eikä tarvita mitään perustuslainsäätämisjärjestyksen 5/6 osan enemmistöä eduskunnassa sen taakse.
 
Eli siis sä meinaat että hallitus valehtelee siitä että lääketieteen asiantuntijoiden kanta on että koulut voi avata?
Lääketieteellinen näkemys perustuu ainakin osittain suositukseen käsienpesusta ja etäisyyksien ylläpidosta, jotka ovat yksiselitteisesti mahdottomuuksia isossa osassa kouluja. Jos oppilaita ja henkilökuntaa on koululla 900 ja pesulavuaareja 20, voi laskea ihan vapaasti miten paljon aikaa käsienpesuun menee jonottamisineen.

Etäisyydet täysahdetuissa kouluissa ilman ylimääräisiä tiloja, no can do. Tarkistin vitosluokkalaisen tyttöni lukujärjestyksestä, hänellä on seitsemän eri opettajaa viikon aikana (luokanopettaja + 6 eri aineenopettajaa). Pidä siinä ryhmä pienenä ja kasassa.

Lääketieteen asiantuntijat paljastuivatkin täysiksi idiooteiksi kouluolosuhteiden osalta. Ehkä olisi kannattanut kysyä myös niistä tietäviltä?
 
No, saavatpahan tehneeksi ihmiskokeensa lasten ja heidän vanhempansa vaarantaen (Sikäli, kun vanhemmat päästävät lapsia turhaan tuonne kouluun). Hyöty on opetuksellisesti lähinnä negatiivinen.
Toivottavasti suojavälinetilanne ym on hoidettu kuntoon, ennen noinkin riskialttiin testin aloittamista.
Tämmöinen juttu näitten lakisotkujen keskellä on kuitenkin hataraa
 
Itse voisin vielä ymmärtää tämän, jos lukukautta olisi jäljellä esim. 2kk. Kun sitä on kaksi viikkoa, ja koulutyö on jo järjestetty nyt etätyöhön, niin koulujen avaamiselle ei ole mitään opetuksellista perustetta. Nyt sinne mennään pelkästään pelleilemään n, kymmeneksi päiväksi ja samalla riskeerataan isomman tai pienemmän paskakikkareen osuminen tuulettimeen.

Todennäköisesti puolet lapsista jää vielä kirsikaksi kakun päälle kotiin, eivätkä saa enää minkäänlaista opetusta, ei etä eikä lähi.
Tuo on hyvä ja täysin validi pointti. Oleellista olisi myös tietää, mitä koululaiset itse ovat mieltä. Olen siinä olettamuksessa, että haluaisivat nähdä kavereita.

Pedagogisesti koko tilanne on niin levällään etten juuri ajattele asiaa sen kannalta. Oikeastaan olen sitä mieltä, että yhteiskuntajärjestyksen palauttaminen edes hetkeksi on tärkeää lähinnä siksi, että voimme viettää kesän tietäen sen olevan mahdollista. Riskit ovat nyt paljon pienemmät kuin mitä helmi- ja maaliskuussa olisi voinut olettaa. Ja puhun nyt siis yhteiskunnallisista riskeistä, enkä yksilö- tai yhteisötason. Muutamia epäonnisempia yhteisöjä voi vielä ilmetä.
 
@Lucas sanoi että hupiukko on. Siltä hän minustakin on vaikuttanut mutta silti uskon hänen asiantuntemukseensa, tauti vaan on ollut sen verran tuntematon että arviot ovat muuttuneet jatkuvasti.
Ei ole välttämättä mikään hupiukko vaan saattaa olla ideologinen missio taustalla. Suomi oli maaliskuun puoliväliin saakka THL:n johdolla 1:1 samalla tegnelliläisellä laumasuojauralla kuin Ruotsi mutta teki viime hetkellä paniikkikäännöksen ja sekös THL:n laumasuojatiimiä kismittää.

Yhtenä vakioteemana tuntuu olevan tämä monikymmenkertainen taustaepidemia, joka tosin ei näy yhtään missään. Tänään selvisi, että se ei näy myöskään vasta-ainetutkimuksissa. Koko taustaepidemiamalli ja kaikki mikä siihen pohjaa on Suomessa pelkkää harhaista, todellisuudesta irtaantunutta hölinää. Ruotsissa varmasti onkin melkoinen taustaepidemia mutta meillä iskettiin jarrua päälle ja kasvatettiin testausta niin jyrkästi, että ei meillä.
 
Koska se ei ole. Hallitus siteeraa perustuslakia tässä vain keppihevosena, koska perustuslaki ei todellisuudessa ota mitään kantaa siihen miten perusopetusoikeus toteutuu. Opettajien ja rehtorien viesti on ollut, että etäopetus on toiminut. Tilanne olisi tietenkin eri, jos koulujen viesti on, ettei tästä tule mitään. Koulujen viesti on, että perusopetus ennemminkin vaarantuu näiden viimeisen kahden viikon aikana tällä päätöksellä. Siis juuri perustuslain (hengen) vastaisesti!

Valmiuslaissa on varmaankin oletettu, että ei opetusta näin saada järjestymään. Ja sen ajan teknologialla ei varmaan olisi saatukaan. Ja toisaalta valmiuslaki mahdollistaa koulujen sulkemisen ihan täysin, että opetusta ei anneta lainkaan. Tällä hetkellä opetusta kuitenkin annetaan.

Se että sä sanot "koska se ei ole" ei mitenkään kumoa sitä että koulujen sulkeminen hallituksen toimesta on eksplisiittisesti listattu Valmiuslaissa, eli poikkeuksena kansalaisten perusoikeuksiin.

Valmiuslaki on vuodelta 2011. Eiköhän silloin oltu jo suht hyvin perillä etäopetuksen mahdollisuuksista, vaikkakin teknologia pikkasen parantunut sen jälkeen.
 
Kyllä, ja hallitus tähän viittasikin tiedotustilaisuuden aikana. Eli jos tartuntatilanne sitä vaatii, voi AVI soveltaa tartuntatautilakia tarpeen mukaan. Valmiuslakia tarvitsee sen sijaan valtio, kun se antaa valtionlaajuisia määräyksiä, jollaisia AVI taas ei voi antaa.

Tartuntatautilain mukaan (7§) STM johtaa koko operaatiota tautia vastaan, joten ei valtio valmiuslakia tarvitse määrätäkseen AVIt sulkemaan koulut.
 
Lääketieteellinen näkemys perustuu ainakin osittain suositukseen käsienpesusta ja etäisyyksien ylläpidosta, jotka ovat yksiselitteisesti mahdottomuuksia isossa osassa kouluja. Jos oppilaita ja henkilökuntaa on koululla 900 ja pesulavuaareja 20, voi laskea ihan vapaasti miten paljon aikaa käsienpesuun menee jonottamisineen.

Etäisyydet täysahdetuissa kouluissa ilman ylimääräisiä tiloja, no can do. Tarkistin vitosluokkalaisen tyttöni lukujärjestyksestä, hänellä on seitsemän eri opettajaa viikon aikana (luokanopettaja + 6 eri aineenopettajaa). Pidä siinä ryhmä pienenä ja kasassa.

Lääketieteen asiantuntijat paljastuivatkin täysiksi idiooteiksi kouluolosuhteiden osalta. Ehkä olisi kannattanut kysyä myös niistä tietäviltä?

No niin no, en mä nyt ihan suorilta lähtisi sanomaan Suomen yliopistosairaaloiden lasten infektiotautien hoidosta vastaaville lääkäreille että te olette täysiä idiootteja lasten infektiotautien osalta.
 
Tämmöinen juttu näitten lakisotkujen keskellä on kuitenkin hataraa
Siinä kirjoitetaan koko pandemian suurimmista sankareista Suomessa. Ovat nimittäin tehneet aivan jäätävän hyvää jälkeä.
 
Se että sä sanot "koska se ei ole" ei mitenkään kumoa sitä että koulujen sulkeminen hallituksen toimesta on eksplisiittisesti listattu Valmiuslaissa, eli poikkeuksena kansalaisten perusoikeuksiin.

Valmiuslaki on vuodelta 2011. Eiköhän silloin oltu jo suht hyvin perillä etäopetuksen mahdollisuuksista, vaikkakin teknologia pikkasen parantunut sen jälkeen.
Pikkatsen? 2011 ei ollut mitään nykyisenkaltaiseen rinnastettaviakaan laitteita tai nettiyhteyksiä perustenavalla käytössä (joillakin onnekkailla toki oli nykystandardin mukaan hyvin rupuisia älypuhelimia). Nyt tietokoneita ja tabletteja jaetaan jo koulujenkin puolesta. Tässä toki koulukohtaisia eroja.

Ja niitä kouluja ei nyt ole suljettu, eikä kouluja oltu sulkemassakaan. En tiedä mitä ihmettä se, että valmiuslaissa on pykälä koulujen sulkemisesta silloin todistaa, kun näin ei olla edes toimimassa.

Hallitus haluaa avata koulut sosiaalisista syistä, mutta perustuslaki ei kyllä tunne mitään sosiaalisia syitä perusopetukseen liittyen.
 
Telia kerää viranomaisille anonymisoitua dataa kansalaisten liikkumisesta, lähteeköhän muut operaattorit mukaan? Ja loppuuko keräys pandemian hellitettyä?

Telia kerää viranomaisille dataa kansalaisten liikkumisesta – oikeuskansleri antoi hyväksynnän

Telia kerää viranomaisille dataa kansalaisten liikkumisesta – oikeuskansleri antoi hyväksynnän

Telia Crowd Insights ei oikeuskanslerin mukaan vaaranna yksityisyydensuojaa


Oikeuskanslerin mukaan valtioneuvoston ja Telian yhteistyössä tekemä kansalaisten seuranta ei ole ongelmallista. Telia tiedotti asiasta keskiviikkona.

Oikeuskansleri hyväksyi teleoperaattoriyhtiö Telian ja valtioneuvoston välisen yhteistyön. Telian tarjoaman Telia Crowd Insights -palvelun avulla viranomaiset ovat voineet seurata kansalaisten liikkumista paikannustietojen avulla.

Palvelu kerää tietoa, miten esimerkiksi puhelimet yhdistyvät mobiiliverkkoihin eri paikoissa. Toisin sanoen Telia Crowd Insightsilla ei seurata yksittäisten ihmisten liikkumista. Palvelu on myös anonymisoitu.

Aihe nousi pinnalle maalis–huhtikuun vaihteessa, kun hallitus oli päättänyt Uudenmaan rajojen sulkemisesta ja palvelu otettiin käyttöön. Poliisi ei ole mukana valtioneuvoston ja Telian välisessä yhteistyössä.


– Palvelun käyttö valtioneuvostossa ei voinut vaarantaa kenenkään oikeuksia eikä valtioneuvoston kanslia ollut menetellyt lainvastaisesti tai muuten virheellisesti ottaessaan käyttöön mobiililaitteiden paikkatietoa hyödyntävän palvelun”, oikeuskansleri perustelee.

Telia Crowd Insights on käytössä myös muissa Pohjoismaissa.

– Olen tyytyväinen, että oikeuskansleri halusi varmistaa, ettei yhteistyömme valtioneuvoston kanssa vaaranna kenenkään yksityisyyttä. Tässä kriisissä on tärkeää, että viranomaisilla on käytettävissään luotettavaa ja ajantasaista tietoa päätösten vaikutuksista”, Telian toimitusjohtaja Heli Partanen kertoo tiedotteessa.

Valtioneuvoston ja Telian yhteistyö kestää kolme kuukautta. Partanen väläyttelee, että käynnissä olevilla hankkeilla pystyttäisiin mahdollisesti katkaisemaan tartuntaketjuja nopeasti.

– Edellytys tietenkin on siinäkin tapauksessa, että yksityisyydensuoja on huolellisesti varmistettu, toimitusjohtajan sanoo.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Muutamia epäonnisempia yhteisöjä voi vielä ilmetä.
Screenshot - 300420 - 00:46:29.png

Ei ole aiemmin kiinnittänyt huomiota. Mitähän tuolla on käynyt?
 
Vappu kun on valtion puolesta pilattu, niin ajattelin avata mökkikauden hieman aikaisemmin. Jos koululuokassa ei korona tartu niin ei se siellä mökilläkään tartu. Veikkaan tosin että kaupoissa tulee olemaan huomenna kauheat ruuhkat, mutta eihän se siellä sen enempää tartu kun kouluissakaan.

En jaksa enää kärvistellä tätä eristystä, ja jos kerran valtiovaltakin on sitä mieltä että koronaepidemia on jo ohi, niin kiitos, kippis ja hyvää vappua Marin ja Andersson. :tup:

Vielä kun baarit saataisiin auki, niin pääsisi nauttimaan toukokuun terassikeleistä, Hop hop.
 
Pikkatsen? 2011 ei ollut mitään nykyisenkaltaiseen rinnastettaviakaan laitteita tai nettiyhteyksiä perustenavalla käytössä (joillakin onnekkailla toki oli nykystandardin mukaan hyvin rupuisia älypuhelimia). Nyt tietokoneita ja tabletteja jaetaan jo koulujenkin puolesta. Tässä toki koulukohtaisia eroja.

Ja niitä kouluja ei nyt ole suljettu, eikä kouluja oltu sulkemassakaan. En tiedä mitä ihmettä se, että valmiuslaissa on pykälä koulujen sulkeisesta silloin todistaa, kun näin ei olla edes toimimassa.

Mutta kuitenkin teknologia oli sellaisessa kunnossa että tuollainen etäopetus olisi ollut toteuttavissa. Ihmisillä oli kuitenkin tietokoneita ja suht nopeita nettiyhteyksiä. Etenkin jos ei tarvi tukea putkeen mitään 1080p videota.

Ja siis nyt kun tässä on puhuttu sivukaupalla siitä miten koulut avataan uudelleen niin sä alat väittämään että niitä ei koskaan suljettukaan? Koulut suljettiin valtaosalta oppilaista.
 
Screenshot - 300420 - 00:46:29.png

Ei ole aiemmin kiinnittänyt huomiota. Mitähän tuolla on käynyt?
Yleensä pienessä paikassa tulee piikki, jos korolla ajelee esim hoitokodin läpi tai jonkun työpaikan kautta, jossa on enemmän kanssakäymistä ja työasenteena: Ei nyt pikkuvikojen takia saikutella perkele!
Valitettavasti Suomessa pimitetään tietoa (täysin turhaan). Pitäisi kysyä joltain paikalliselta ja pistää tiedot sitten jakoon..
 
Ei ole välttämättä mikään hupiukko vaan saattaa olla ideologinen missio taustalla. Suomi oli maaliskuun puoliväliin saakka THL:n johdolla 1:1 samalla tegnelliläisellä laumasuojauralla kuin Ruotsi mutta teki viime hetkellä paniikkikäännöksen ja sekös THL:n laumasuojatiimiä kismittää.

Yhtenä vakioteemana tuntuu olevan tämä monikymmenkertainen taustaepidemia, joka tosin ei näy yhtään missään. Tänään selvisi, että se ei näy myöskään vasta-ainetutkimuksissa. Koko taustaepidemiamalli ja kaikki mikä siihen pohjaa on Suomessa pelkkää harhaista, todellisuudesta irtaantunutta hölinää. Ruotsissa varmasti onkin melkoinen taustaepidemia mutta meillä iskettiin jarrua päälle ja kasvatettiin testausta niin jyrkästi, että ei meillä.
Salminen, kuten myös Sillanaukee kulkevat YK:n talutusnuorassa ja kokevat "yleisen hyvän" olevan yksittäisiä ihmishenkiä tärkeämpää. En itse ota kantaa onko se oikein tai väärin, mutta tällainen ajattelutapa viranomaisen edistämänä ei toimi ilman täydellisestä läpinäkyvyyttä.

Juuri läpinäkyvyydestä THL:ää on kritisoitukin jo alusta alkaen. Siellä on helvetisti fiksua porukkaa töissä ja olen kovin turhautunut siihen, miten asenteellisuudella on hukattu niin paljon potentiaalia epidemian hallinnassa.
 
No vastaa tähän kysymykseen:
Jos oikeus käydä koulussa (siis fyysisesti) ei sisälly perustuslain suojaamiin perusoikeuksiin niin miksi hallituksen kyky sulkea kouluja on Valmiuslain alla, eli sen lain alla joka on tarkoitettu siihen kun kriisitilanteessa pitää tehdä poikkeuksia kansalaisten perusoikeuksiin?
Kouluthan voisi sulkea tilapäisesti myös vaikuttamatta oikeuteen saada fyysisesti läsnä ollen lähiopetusta. Opetusta voidaan myös nimellisesti siirtää syyslukukaudelle, ja suoritukset hyväksilukea jälkeenpäin jo tapahtuneella etäopetuksella, koska se voidaan ideologisesti julistaa tehokkaammaksi. Samoin voidaan muuttaa opetussuunnitelmaa, tai tehdä melkein mitä tahansa. Kaikki opetuksen muutokset eivät ole perustuslakiasioita. Eivät aiemmin eivätkä nyt. Eikä sekään mitenkään poissuljettua ole, että avit tekevät sattumalta yhteneviä päätöksiä epävirallista tietä. Niinhän tätä maata muutenkin johdetaan.

Tässä on kyllä tullut esiin hyvin hämäriä käsityksiä kansalaisten perusoikeuksista. Sananvapaudesta ja omaisuuden suojasta lähtien melkein kaikkea voidaan rajoittaa ja loukata ilman, että perusoikeuksista edes mainitaan. Yhtäkkiä varsin vähäinen toimenpide, koulujen (fyysinen, ei edes opetuksen) sulku on olevinaan perusoikeuskysymys.

Päätös koulujen avaamisesta on tietoinen valinta eikä pakko. Perusoikeudet, ainakaan suomalaisten, eivät ole muutenkaan mitään sellaista, mitä äärivasemmistolainen hallitus pitäisi tärkeänä.
 
Mutta kuitenkin teknologia oli sellaisessa kunnossa että tuollainen etäopetus olisi ollut toteuttavissa. Ihmisillä oli kuitenkin tietokoneita ja suht nopeita nettiyhteyksiä. Etenkin jos ei tarvi tukea putkeen mitään 1080p videota.

Ja siis nyt kun tässä on puhuttu sivukaupalla siitä miten koulut avataan uudelleen niin sä alat väittämään että niitä ei koskaan suljettukaan? Koulut suljettiin valtaosalta oppilaista.

Fyysiset koulurakennukset suljettiin. Perustuslaki (ja tästähän sinä jankkaat) ei kuitenkaan puhu mitään rakennuksista vaan se puhuu ainoastaan oikeudesta perusopetukseen. Yritätkö nyt väittää, että valtaosa oppilaista ei ole saanut perusopetusta?

Pidä puurot ja vellit niille kuuluvissa astioissa, kiitos.
 
No nyt sitten aletaan rajoituksia purkaa. Mikähän on yleisesti hyväksyttävä R0 luku tässä exit strategiassa? Ei taida sellaista ollakaan. Rahaa palaa ja ihmisiä kuolee. Hankala yhtälö.
 
Kyllä, ja hallitus tähän viittasikin tiedotustilaisuuden aikana. Eli jos tartuntatilanne sitä vaatii, voi AVI soveltaa tartuntatautilakia tarpeen mukaan. Valmiuslakia tarvitsee sen sijaan valtio, kun se antaa valtionlaajuisia määräyksiä, jollaisia AVI taas ei voi antaa.

Aluehallintovirastot ovat valtioneuvoston alaisia ja niin yleishallinnollinen ohjaus kuuluu valtiovarainministeriölle.

Pidän sitä aika naiivina ajatuksena, että aluehallintovirastot antaisivat toisenlaisia ohjeita ja määryksiä mitä maan hallitus antaa ymmärtää että niiden pitää antaa. Eli jos maan hallitus sanoo että koulut on aukaistava korona-pandemiasta huolimatta niin aluehallintovirastot eivät niitä kouluja uskalla todellakaan lähteä sulkemaan vaikka siihen olisi tartuntatautilain mukaan mahdollisuus tai suorastaan velvollisuus sulkea ne. Ja toisinpäin.

Lakia voivaan soveltaa aivan kuten halutaan. Tarpeeksi korkean tason päätöksissä lakikirjalla pyyhitään persettä ja päätökset tehdään täysin poliittisin perustein. Otetaan esimerkiksi vaikka Kreikan valtion konkurssipesän pelastaminen vastoin kaikkia lakeja ja eurosopimuksia muiden euromaiden rahoilla. Ihan samanlaista se on kansallisessakin oikeudessa. Esimerkiksi kun tulli teki yli 100 tuhatta virheellistä autoveropäätöstä verotustarvon ja ei-arvonlisäveron osalta tuossa reilu 10 vuotta sitten, niin niitä virheellisiä päätöksiä ei sitten korjattu ja purettu Korkeimman hallinto-oikeuden toimesta kun olisi pitänyt käydä sata tuhatta kertaa oikeutta niistä ja niiden annettiin vain olla. Ja samoihin aikoihin 30 tuhatta vireillä ollutta valitusta hallinto-oikeuteen muutettiin taannehtivalla lailla oikaisuvaatimuksiksi ja siirrettiin takaisin tullin käsiteltäväksi ja kuopattiin ne oikeudenkäyntikuluvaatimukset samalla niistä. Ja ne tuolla tavalla törkeästi lakia rikkoneet hallintoneuvokset (=korkeimman hallinto-oikeuden jäsen) palkitaan sitten vielä itsenäisyyspäivänä jollakin höpöluokan mitalilla joita voivat sitten toisille vajaamielisille ylpeinä esitellä.
 
Mutta kuitenkin teknologia oli sellaisessa kunnossa että tuollainen etäopetus olisi ollut toteuttavissa. Ihmisillä oli kuitenkin tietokoneita ja suht nopeita nettiyhteyksiä. Etenkin jos ei tarvi tukea putkeen mitään 1080p videota.

Ja siis nyt kun tässä on puhuttu sivukaupalla siitä miten koulut avataan uudelleen niin sä alat väittämään että niitä ei koskaan suljettukaan? Koulut suljettiin valtaosalta oppilaista.
Jos on kolmilapsinen perhe, niin oliko jokaiselle pelit ja vehkeet päästä netin kautta kouluopetukseen käsiksi? Etenkin köyhemmissä perheissä, joiden lapsilla on useimmiten suurin takamatka oppimisen suhteen.

Kaikki lapset eivät elä ylemmän keskiluokan perheissä, joissa on läppäri joka skidille + yhtä monta makkaria kuin perheessä on syöjiä.

Perheillä on keskimäärin joka vuosi enemmän teknokrääsää kotona, jolla opetukseen voi osallistua.
 
Tässä on kyllä tullut esiin hyvin hämäriä käsityksiä kansalaisten perusoikeuksista. Sananvapaudesta ja omaisuuden suojasta lähtien melkein kaikkea voidaan rajoittaa ja loukata ilman, että perusoikeuksista edes mainitaan. Yhtäkkiä varsin vähäinen toimenpide, koulujen (fyysinen, ei edes opetuksen) sulku on olevinaan perusoikeuskysymys.

Päätös koulujen avaamisesta on tietoinen valinta eikä pakko. Perusoikeudet, ainakaan suomalaisten, eivät ole muutenkaan mitään sellaista, mitä äärivasemmistolainen hallitus pitäisi tärkeänä.
Tämä onkin syvempi kysymys oikeudelliselta kannalta. Voiko hallitus todella harkinnanvaraisesti päättää avata koulut, mutta samaan aikaan jatkaa koko ravintolasektorin täyssulkua, kaikkien aikojen rankinta elinkeinovapauteen puuttumista? Sulkua jatketaan koko maassa vaikka monessa maakunnassa ei ole havaittu kuin enintään yksittäisiä uusia koronatapauksia.

Ravintola-alan sulkua kuitenkin oikeutetaan välttämättömyysperusteella.
 

Tämä jätkä on kyllä täysi vitsi. Vielä toissaviikolla puhui, että tulisi harkita sairaiden hakemista pois kotoa, jottei muu perhe sairastu. Nyt sitten on ihan fine kenen tahansa käydä ravintolassa?

E:

"Mielestäni Ruotsi edustaa tulevaisuuden mallia. Jos haluamme palata yhteiskuntaan ilman sen sulkuja, sosiaalisten ja fyysisten suhteidemme välttämätön sopeutuminen viruksen läsnäoloon voi kestää pitkiä aikoja"

Tästä lausunnosta olen kuitenkin samaa mieltä. Ruotsin malli on se, johon siirrymme kun rajoituksia avataan.
 
Pikkatsen? 2011 ei ollut mitään nykyisenkaltaiseen rinnastettaviakaan laitteita tai nettiyhteyksiä perustenavalla käytössä (joillakin onnekkailla toki oli nykystandardin mukaan hyvin rupuisia älypuhelimia). Nyt tietokoneita ja tabletteja jaetaan jo koulujenkin puolesta. Tässä toki koulukohtaisia eroja.

Ja niitä kouluja ei nyt ole suljettu, eikä kouluja oltu sulkemassakaan. En tiedä mitä ihmettä se, että valmiuslaissa on pykälä koulujen sulkemisesta silloin todistaa, kun näin ei olla edes toimimassa.

Hallitus haluaa avata koulut sosiaalisista syistä, mutta perustuslaki ei kyllä tunne mitään sosiaalisia syitä perusopetukseen liittyen.

Lähiopetus on ala-aste, ja miksei yläastelaisillekin niin tärkeä opetuksen muoto, että se on syystäkin perustuslaillinen oikeus. Se, miten teknologia on kehittynyt, on melko irrelevanttia.
 
Lähiopetus on ala-aste, ja miksei yläastelaisillekin niin tärkeä opetuksen muoto, että se on syystäkin perustuslaillinen oikeus. Se, miten teknologia on kehittynyt, on melko irrelevanttia.
Se varmaan sitten mainitaan myös perustuslaissa, koska kyseessä on tärkeä perustuslaillinen oikeus? Eikun oho, hups. Unohtu! No näitähän sattuu, se on vaan perustuslaki.
 
No niin no, en mä nyt ihan suorilta lähtisi sanomaan Suomen yliopistosairaaloiden lasten infektiotautien hoidosta vastaaville lääkäreille että te olette täysiä idiootteja lasten infektiotautien osalta.
Enhän minä niin sanonutkaan, vaan että ovat sitä kouluolosuhteiden puolesta. Jos käsienpesu ja kahden metrin etäisyys (jotka nekin ovat kiistanalaisia) ohjeistuksena olisivatkin hyviä mutta toteuttamiskelvottomia, perusta ajatuksen taustalla murenee. Sama kuin sanoisi100k autosta haaveilevalle köyhälle jolla on tilillä 15 euroa, että senkun ostaa vain, niin ongelma katoaa.

Koko perustuslaillinen oikeus opetukseen on tyhjää sanaa, jos viimeisen kahden viikon aikana ei ole opetusta, tai sen laatu on - kuten odotettavissa on - surkeaa.
 
Se varmaan sitten mainitaan myös perustuslaissa, koska kyseessä on tärkeä perustuslaillinen oikeus? Eikun oho, hups. Unohtu! No näitähän sattuu, se on vaan perustuslaki.

Lainaan JCSHn viestiä kun on päässyt unohtumaan.

Eli siis:
1. Perustuslaki määrää oikeuden maksuttomaan perusopetukseen. Tämän perusopetuksen muodosta määrätään sitten erikseen omalla laillaan.
2. Perusopetuslaki määrittää että kunnan pitää järjestää opetusta saavalle lähikoulu tai muu soveltuva paikka. Ja että oppilaalla on oikeus käydä siellä koulua. Etäopetus ei täytä kriteeriä koska sitä ei missään vaiheessa mainita vaihtoehtona. Ja laki itsessään kyllä tuntee etäopetuksen käsitteen mutta sitä ei vaan mainita tässä yhteydessä.
3. Perustuslaki määrää siitä miten poikkeusoloissa perusoikeuksista voidaan poiketa säädetään erillisellä lailla. Ja että noiden toimien pitää olla välttämättömiä ja tilapäisiä.
4. Valmiuslaki on tuon perustuslain määräyksen toteuttava osa. Siinä erikseen mainitaan että koulujen sulkeminen on yksi noista poikkeuksista joita voidaan tehdä perusoikeuksiin.
 
No nyt sitten aletaan rajoituksia purkaa. Mikähän on yleisesti hyväksyttävä R0 luku tässä exit strategiassa? Ei taida sellaista ollakaan. Rahaa palaa ja ihmisiä kuolee. Hankala yhtälö.
Helsinki ja uusimaa, kokomaa on ollut viimeisimmät täydet viikot (tapaukset):
18 (tilastot eivät vielä valmiit /viikko alkaa Ma päivästä))
17 595,730
16 594,772
15 576,894
14 580,910
13 325,603
12 370,507
11 301,182
10 15,32
9 5,6

ELI: Muussa maassa on ollut pikkuhiljaa hiipumassa, Uusimaa pysynyt melko vakiona /lievää kasvua.
 
Lainaan JCSHn viestiä kun on päässyt unohtumaan.

Eli siis:
1. Perustuslaki määrää oikeuden maksuttomaan perusopetukseen. Tämän perusopetuksen muodosta määrätään sitten erikseen omalla laillaan.
2. Perusopetuslaki määrittää että kunnan pitää järjestää opetusta saavalle lähikoulu tai muu soveltuva paikka. Ja että oppilaalla on oikeus käydä siellä koulua. Etäopetus ei täytä kriteeriä koska sitä ei missään vaiheessa mainita vaihtoehtona. Ja laki itsessään kyllä tuntee etäopetuksen käsitteen mutta sitä ei vaan mainita tässä yhteydessä.
3. Perustuslaki määrää siitä miten poikkeusoloissa perusoikeuksista voidaan poiketa säädetään erillisellä lailla. Ja että noiden toimien pitää olla välttämättömiä ja tilapäisiä.
4. Valmiuslaki on tuon perustuslain määräyksen toteuttava osa. Siinä erikseen mainitaan että koulujen sulkeminen on yksi noista poikkeuksista joita voidaan tehdä perusoikeuksiin.

Voihan tätä samaa tänne nyt postata vaikka tuhat kertaa, mutta ei se perustuslaki siitä miksikään muutu, eikä sinne mistään tyhjästä mitään mainintaa lähiopetuksesta ilmaannu vaikka kuinka floodaa.

Ei lakia voida niin tulkita, että keksitään omasta päästä mitä siinä laissa pitäisi lukea, kun ei kerran lue. Miksi ei lue, niin sitä pitää sitten kysyä niiltä, jotka tuon perustuslain aikanaan hyväksyi. Ei perustuslaissa siihenkään oteta kantaa, kuinka laadukasta tai paskaa sen opetuksen tulee olla, mikä on ryhmäkoko tai saako opetuksessa käyttää ilmiöoppimista tai muuta muodikasta. Perustuslaki vaatii ainoastaan, että jonkinlaista opetusta on jollakin tapaa annettava, eikä mitään muuta.
 
Enhän minä niin sanonutkaan, vaan että ovat sitä kouluolosuhteiden puolesta. Jos käsienpesu ja kahden metrin etäisyys (jotka nekin ovat kiistanalaisia) ohjeistuksena olisivatkin hyviä mutta toteuttamiskelvottomia, perusta ajatuksen taustalla murenee. Sama kuin sanoisi100k autosta haaveilevalle köyhälle jolla on tilillä 15 euroa, että senkun ostaa vain, niin ongelma katoaa.

Koko perustuslaillinen oikeus opetukseen on tyhjää sanaa, jos viimeisen kahden viikon aikana ei ole opetusta, tai sen laatu on - kuten odotettavissa on - surkeaa.

Omasta peruskouluajasta 1990-luvulta muistan sen, miten yhdeksännen luokan keväällä kahden viimeisen viikon aikana olin koulussa yhteensä about 1,5 koulupäivän verran. Numerot oli jo annettu ja lähetetty ties minne yhteisvalintasysteemiin eikä kokeitakaan enää ollut. Oli vain jotain siivoustalkoita, makkaranpaistoa, pesäpallon pelaamista yms. moskaa. Ne kaikki taisin skipata aika sujuvasti ja häivyin kotiin.

Tuskin kouluissa maailma on paljoa tuon jälkeen muuttunut ja samanlaista ilmanaikuista ajankuluttamista se viimeinen kaksi viikkoa nykyäänkin peruskouluissa taitaa olla.

En tiedä miksi tuollaisen takia pitää ne koulut avata kahdeksi viikoksi ja ottaa riski että Suomeen tulee kenties tuhansia kuolleita lisää ja pandemia ryöpsähtää niin että koko maa on kohta samalla tavalla täällä suljettuna kuin Italian Lombardiassa tai Madridissa Espanjassa.

Jos ne kehitysmaalaiset koululaiset Suomessa huolestuttaa ja ne raviharrastajien lapset, niin eikö opettaja ja sosiaalihuolto voi niitä ongelmatapauksia napata kiinni ilman että kaikki pitää pakottaa lähiopetukseen?

Vähän sellainen mielikuva tullut minulle, että ne etäopetuksesta kadonneet koululaiset on usein jotain muhametteja tai mertsejä nimeltään. Koulujen avaaminen ei johda todellakaan siihen, että se kadonnut "metrsi" sinne lähiopetukseen tulisi, koska heidän kulttuurissaan pelätään hysteerisesti kaikkia viruksia ja bakteereita ja isä tai äiti kieltää kouluun menon. Seurauksena ettei se "mertsin" etäopetukseen osallistunut Rainer velikin lopettaa koulunkäynnin kun etäopetusta ei ole enää tarjolla ja hänenkin kouluun meno kielletään vanhempien toimesta korona-bakteeripöpöjen vuoksi. Muhamettin ilmestyminen kouluun taas riippuu siitä että miten hyvin luokan opettaja osaa arabian, darin tai somalian kieltä ja osaa sillä kielellä soittaa ja kertoa vanhemmille että koulu taas jatkuu ja pitäisi kouluun tulla. Veikkaisin että ei osaa edes yhtä sanaa opettaja niitä kieliä ja jää soittamatta. Opettaja ratkaisee ongelman kenties sillä, että laittaa Wilmassa jonkun viestin suomeksi tai englanniksi että kouluun pitäisi tulla (vaikka näkee ettei vanhemmat ole kertaakaan vuosien mittaan edes aukaisseet Wilmaa ja avanneet sieltä yhtään viestiä) ja levittelee käsiään että yritetty on ainakin. Opettajalla ei välttämättä edes käy mielessä että eihän ne muhamettin vanhemmat osaa lukea ja kirjoittaa edes mitään kieltä.
 
Ehkä tässä pitäisi odottaa syksyyn - kouluja on suhteellisen turha avata pariksi kolmeksi viikoksi.

Nyt on uutisoitu uusista rokotteista mm. Oxfordin kehittämästä "ChAdOx1 nCoV-19"-rokotteesta. Ko. rokotetta on luvattu ennen näkemättömän nopeasti, jopa tämän vuoden syyskuussa (2020/9). Ensimmäisiä annoksia on jo annettu vapaaehtoisille Briteissä.

Toki tässä on vielä monta mutkaa matkassa vaikka ko. rokote toimisi, ja kyseessä on vain 1 rokote ~70 erilaisesta maailmalla. Oxfordissa on vain etumatkaa muihin verrattuna, kun olivat jo syksyllä lähteneet kehittämään rokotetta ja Oxfordin rokote tuntuu toimivan ihmisen lähimmillä sukulaisilla eli apinoilla?


 
En tiedä miksi tuollaisen takia pitää ne koulut avata kahdeksi viikoksi ja ottaa riski että Suomeen tulee kenties tuhansia kuolleita lisää ja pandemia ryöpsähtää niin että koko maa on kohta samalla tavalla täällä suljettuna kuin Italian Lombardiassa tai Madridissa Espanjassa.

Vaikka niitä olisi vain kymmenen + lukuisten sairastamisesta aiheutuvat kärsimykset eikä tuhansia, niin en ymmärrä miksi tuollaisen takia pitäisi tappaa edes kymmentä ihmistä. Ehkä joku koulujen avaamista täällä innoissaan hehkuttava voisi kertoa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 803
Viestejä
4 923 194
Jäsenet
79 252
Uusin jäsen
Quakix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom