- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 18 659
Ja nyt voisit oikeasti antaa hiljalleen sen perustuslain kohdan, jonka perusteella koulut pitää avata kun se koulujen avaaminen on opetuksellisesti jopa oppilaiden etujen vastaista tai vähintäänkin täysin hyödytöntä. Mutta, kuten tiedämme et tule tähän vastaamaan tälläkään kertaa, vaan kohta aloitat väsytystaktiikallasi saman keskustelun uudelleen alusta, jota ilmeisesti jatkat niin kauan kunnes kukaan ei vaan jaksa tätä hölynpölyä enää kiistää ja saat sen "viimeisen sanasi".
Perustuslaki:
Jokaisella on oikeus maksuttomaan perusopetukseen.
...
Perusoikeuksista voidaan säätää lailla tai laissa erityisestä syystä säädetyn ja soveltamisalaltaan täsmällisesti rajatun valtuuden nojalla annettavalla valtioneuvoston asetuksella sellaisia tilapäisiä poikkeuksia, jotka ovat välttämättömiä Suomeen kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen samoin kuin muiden kansakuntaa vakavasti uhkaavien, laissa säädettyjen poikkeusolojen aikana ja jotka ovat Suomen kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden mukaisia. Lailla on kuitenkin säädettävä tilapäisten poikkeusten perusteet.
Valmiuslaki:
Valmiuslaki 1552/2011 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.

Tämän lain tarkoituksena on poikkeusoloissa suojata väestöä sekä turvata sen toimeentulo ja maan talouselämä, ylläpitää oikeusjärjestystä, perusoikeuksia ja ihmisoikeuksia sekä turvata valtakunnan alueellinen koskemattomuus ja itsenäisyys.
Tässä laissa säädetään viranomaisten toimivaltuuksista poikkeusolojen aikana. Lisäksi laissa säädetään viranomaisten varautumisesta poikkeusoloihin.
...
Edellä 3 §:n 1, 2, 4 ja 5 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa opetus- ja kulttuuriministeriö voi enintään kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan määrätä perusopetuslaissa (628/1998), lukiolaissa (629/1998), Helsingin eurooppalaisesta koulusta annetussa laissa (1463/2007), ammatillisesta koulutuksesta annetussa laissa (630/1998), ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetussa laissa (631/1998), vapaasta sivistystyöstä annetussa laissa (632/1998), taiteen perusopetuksesta annetussa laissa (633/1998), ammattikorkeakoululaissa (351/2003) ja yliopistolaissa (558/2009) säädetyn opetus- ja muun toiminnan keskeytettäväksi tai siirrettäväksi toiselle paikkakunnalle, jos se on välttämätöntä väestön siirtämisen tai oleskelu- ja liikkumisrajoitusten vuoksi taikka muutoin väestön suojaamiseksi.
Perusopetuslaki:
Perusopetuslaki 628/1998 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.

Opetus tulee kunnassa järjestää siten, että oppilaiden matkat ovat asutuksen, koulujen ja muiden opetuksen järjestämispaikkojen sijainti sekä liikenneyhteydet huomioon ottaen mahdollisimman turvallisia ja lyhyitä. Esiopetusta järjestettäessä tulee lisäksi ottaa huomioon, että opetukseen osallistuvilla lapsilla on mahdollisuus käyttää varhaiskasvatuspalveluita. (13.7.2018/542)
Kunta osoittaa oppivelvolliselle ja muulle tässä laissa tarkoitettua opetusta saavalle 1 momentin mukaisen lähikoulun tai muun soveltuvan paikan, jossa tämän lain 4 §:n 1 ja 2 momentin mukaisesti annetaan opetusta sellaisella oppilaan omalla kielellä, jolla kunta on velvollinen opetusta järjestämään
Perusopetuksessa oppilaalla on oikeus käydä 6 §:n 2 momentissa tarkoitettua koulua.
Ensinnäkin pitää ymmärtää miten Suomessa perustuslaki toimii. Kyse ei ole siitä että vain ja ainoastaan ne pykälät jotka ovat Perustuslaissa itsessään vaativat perustuslailliset tarkastukset vaan perustuslaki määrittää yleiset periaatteet ja sitten toteutukset löytyy muulta laista. Mutta jos nuo toteutukset koskevat perustuslaissa määritettyjä pykäliä niin sitten pitää tehdä perustuslailliset tarkastukset ennen kuin lakia voi muuttaa.
Eli siis:
1. Perustuslaki määrää oikeuden maksuttomaan perusopetukseen. Tämän perusopetuksen muodosta määrätään sitten erikseen omalla laillaan.
2. Perusopetuslaki määrittää että kunnan pitää järjestää opetusta saavalle lähikoulu tai muu soveltuva paikka. Ja että oppilaalla on oikeus käydä siellä koulua. Etäopetus ei täytä kriteeriä koska sitä ei missään vaiheessa mainita vaihtoehtona. Ja laki itsessään kyllä tuntee etäopetuksen käsitteen mutta sitä ei vaan mainita tässä yhteydessä.
3. Perustuslaki määrää siitä miten poikkeusoloissa perusoikeuksista voidaan poiketa säädetään erillisellä lailla. Ja että noiden toimien pitää olla välttämättömiä ja tilapäisiä.
4. Valmiuslaki on tuon perustuslain määräyksen toteuttava osa. Siinä erikseen mainitaan että koulujen sulkeminen on yksi noista poikkeuksista joita voidaan tehdä perusoikeuksiin.
Eli siis, koska valmiuslaki itsessään sisältää vain sellaisia toimia jotka ovat poikkeuksia perustuslain takaamiin oikeuksiin niin on aika selkeää että koulujen sulkeminen on poikkeus perustuslain takaamiin oikeuksiin. Jos se ei olisi niin sitten se ei olisi alkujaankaan päätynyt sinne valmiuslakiin. Ja kerta se on siellä valmiuslaissa niin ainoa tapa miten valtio voi sulkea ne koulut on valmiuslain kautta. Joka taaskin vaatii sen että poikkeustoimet lopetetaan heti kun ne eivät enää ole välttämättömiä. Se että niiden purkaminen on epäkätevää ei ole riittävä peruste.