Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Koska se ei ole. Hallitus siteeraa perustuslakia tässä vain keppihevosena, koska perustuslaki ei todellisuudessa ota mitään kantaa siihen miten perusopetusoikeus toteutuu. Opettajien ja rehtorien viesti on ollut, että etäopetus on toiminut. Tilanne olisi tietenkin eri, jos koulujen viesti on, ettei tästä tule mitään. Koulujen viesti on, että perusopetus ennemminkin vaarantuu näiden viimeisen kahden viikon aikana tällä päätöksellä. Siis juuri perustuslain (hengen) vastaisesti!

Valmiuslaissa on varmaankin oletettu, että ei opetusta näin saada järjestymään. Ja sen ajan teknologialla ei varmaan olisi saatukaan. Ja toisaalta valmiuslaki mahdollistaa koulujen sulkemisen ihan täysin, että opetusta ei anneta lainkaan. Tällä hetkellä opetusta kuitenkin annetaan.

Se että sä sanot "koska se ei ole" ei mitenkään kumoa sitä että koulujen sulkeminen hallituksen toimesta on eksplisiittisesti listattu Valmiuslaissa, eli poikkeuksena kansalaisten perusoikeuksiin.

Valmiuslaki on vuodelta 2011. Eiköhän silloin oltu jo suht hyvin perillä etäopetuksen mahdollisuuksista, vaikkakin teknologia pikkasen parantunut sen jälkeen.
 
Kyllä, ja hallitus tähän viittasikin tiedotustilaisuuden aikana. Eli jos tartuntatilanne sitä vaatii, voi AVI soveltaa tartuntatautilakia tarpeen mukaan. Valmiuslakia tarvitsee sen sijaan valtio, kun se antaa valtionlaajuisia määräyksiä, jollaisia AVI taas ei voi antaa.

Tartuntatautilain mukaan (7§) STM johtaa koko operaatiota tautia vastaan, joten ei valtio valmiuslakia tarvitse määrätäkseen AVIt sulkemaan koulut.
 
Lääketieteellinen näkemys perustuu ainakin osittain suositukseen käsienpesusta ja etäisyyksien ylläpidosta, jotka ovat yksiselitteisesti mahdottomuuksia isossa osassa kouluja. Jos oppilaita ja henkilökuntaa on koululla 900 ja pesulavuaareja 20, voi laskea ihan vapaasti miten paljon aikaa käsienpesuun menee jonottamisineen.

Etäisyydet täysahdetuissa kouluissa ilman ylimääräisiä tiloja, no can do. Tarkistin vitosluokkalaisen tyttöni lukujärjestyksestä, hänellä on seitsemän eri opettajaa viikon aikana (luokanopettaja + 6 eri aineenopettajaa). Pidä siinä ryhmä pienenä ja kasassa.

Lääketieteen asiantuntijat paljastuivatkin täysiksi idiooteiksi kouluolosuhteiden osalta. Ehkä olisi kannattanut kysyä myös niistä tietäviltä?

No niin no, en mä nyt ihan suorilta lähtisi sanomaan Suomen yliopistosairaaloiden lasten infektiotautien hoidosta vastaaville lääkäreille että te olette täysiä idiootteja lasten infektiotautien osalta.
 
Tämmöinen juttu näitten lakisotkujen keskellä on kuitenkin hataraa
Siinä kirjoitetaan koko pandemian suurimmista sankareista Suomessa. Ovat nimittäin tehneet aivan jäätävän hyvää jälkeä.
 
Se että sä sanot "koska se ei ole" ei mitenkään kumoa sitä että koulujen sulkeminen hallituksen toimesta on eksplisiittisesti listattu Valmiuslaissa, eli poikkeuksena kansalaisten perusoikeuksiin.

Valmiuslaki on vuodelta 2011. Eiköhän silloin oltu jo suht hyvin perillä etäopetuksen mahdollisuuksista, vaikkakin teknologia pikkasen parantunut sen jälkeen.
Pikkatsen? 2011 ei ollut mitään nykyisenkaltaiseen rinnastettaviakaan laitteita tai nettiyhteyksiä perustenavalla käytössä (joillakin onnekkailla toki oli nykystandardin mukaan hyvin rupuisia älypuhelimia). Nyt tietokoneita ja tabletteja jaetaan jo koulujenkin puolesta. Tässä toki koulukohtaisia eroja.

Ja niitä kouluja ei nyt ole suljettu, eikä kouluja oltu sulkemassakaan. En tiedä mitä ihmettä se, että valmiuslaissa on pykälä koulujen sulkemisesta silloin todistaa, kun näin ei olla edes toimimassa.

Hallitus haluaa avata koulut sosiaalisista syistä, mutta perustuslaki ei kyllä tunne mitään sosiaalisia syitä perusopetukseen liittyen.
 
Telia kerää viranomaisille anonymisoitua dataa kansalaisten liikkumisesta, lähteeköhän muut operaattorit mukaan? Ja loppuuko keräys pandemian hellitettyä?

Telia kerää viranomaisille dataa kansalaisten liikkumisesta – oikeuskansleri antoi hyväksynnän

Telia kerää viranomaisille dataa kansalaisten liikkumisesta – oikeuskansleri antoi hyväksynnän

Telia Crowd Insights ei oikeuskanslerin mukaan vaaranna yksityisyydensuojaa


Oikeuskanslerin mukaan valtioneuvoston ja Telian yhteistyössä tekemä kansalaisten seuranta ei ole ongelmallista. Telia tiedotti asiasta keskiviikkona.

Oikeuskansleri hyväksyi teleoperaattoriyhtiö Telian ja valtioneuvoston välisen yhteistyön. Telian tarjoaman Telia Crowd Insights -palvelun avulla viranomaiset ovat voineet seurata kansalaisten liikkumista paikannustietojen avulla.

Palvelu kerää tietoa, miten esimerkiksi puhelimet yhdistyvät mobiiliverkkoihin eri paikoissa. Toisin sanoen Telia Crowd Insightsilla ei seurata yksittäisten ihmisten liikkumista. Palvelu on myös anonymisoitu.

Aihe nousi pinnalle maalis–huhtikuun vaihteessa, kun hallitus oli päättänyt Uudenmaan rajojen sulkemisesta ja palvelu otettiin käyttöön. Poliisi ei ole mukana valtioneuvoston ja Telian välisessä yhteistyössä.


– Palvelun käyttö valtioneuvostossa ei voinut vaarantaa kenenkään oikeuksia eikä valtioneuvoston kanslia ollut menetellyt lainvastaisesti tai muuten virheellisesti ottaessaan käyttöön mobiililaitteiden paikkatietoa hyödyntävän palvelun”, oikeuskansleri perustelee.

Telia Crowd Insights on käytössä myös muissa Pohjoismaissa.

– Olen tyytyväinen, että oikeuskansleri halusi varmistaa, ettei yhteistyömme valtioneuvoston kanssa vaaranna kenenkään yksityisyyttä. Tässä kriisissä on tärkeää, että viranomaisilla on käytettävissään luotettavaa ja ajantasaista tietoa päätösten vaikutuksista”, Telian toimitusjohtaja Heli Partanen kertoo tiedotteessa.

Valtioneuvoston ja Telian yhteistyö kestää kolme kuukautta. Partanen väläyttelee, että käynnissä olevilla hankkeilla pystyttäisiin mahdollisesti katkaisemaan tartuntaketjuja nopeasti.

– Edellytys tietenkin on siinäkin tapauksessa, että yksityisyydensuoja on huolellisesti varmistettu, toimitusjohtajan sanoo.

 
Muutamia epäonnisempia yhteisöjä voi vielä ilmetä.
Screenshot - 300420 - 00:46:29.png

Ei ole aiemmin kiinnittänyt huomiota. Mitähän tuolla on käynyt?
 
Vappu kun on valtion puolesta pilattu, niin ajattelin avata mökkikauden hieman aikaisemmin. Jos koululuokassa ei korona tartu niin ei se siellä mökilläkään tartu. Veikkaan tosin että kaupoissa tulee olemaan huomenna kauheat ruuhkat, mutta eihän se siellä sen enempää tartu kun kouluissakaan.

En jaksa enää kärvistellä tätä eristystä, ja jos kerran valtiovaltakin on sitä mieltä että koronaepidemia on jo ohi, niin kiitos, kippis ja hyvää vappua Marin ja Andersson. :tup:

Vielä kun baarit saataisiin auki, niin pääsisi nauttimaan toukokuun terassikeleistä, Hop hop.
 
Pikkatsen? 2011 ei ollut mitään nykyisenkaltaiseen rinnastettaviakaan laitteita tai nettiyhteyksiä perustenavalla käytössä (joillakin onnekkailla toki oli nykystandardin mukaan hyvin rupuisia älypuhelimia). Nyt tietokoneita ja tabletteja jaetaan jo koulujenkin puolesta. Tässä toki koulukohtaisia eroja.

Ja niitä kouluja ei nyt ole suljettu, eikä kouluja oltu sulkemassakaan. En tiedä mitä ihmettä se, että valmiuslaissa on pykälä koulujen sulkeisesta silloin todistaa, kun näin ei olla edes toimimassa.

Mutta kuitenkin teknologia oli sellaisessa kunnossa että tuollainen etäopetus olisi ollut toteuttavissa. Ihmisillä oli kuitenkin tietokoneita ja suht nopeita nettiyhteyksiä. Etenkin jos ei tarvi tukea putkeen mitään 1080p videota.

Ja siis nyt kun tässä on puhuttu sivukaupalla siitä miten koulut avataan uudelleen niin sä alat väittämään että niitä ei koskaan suljettukaan? Koulut suljettiin valtaosalta oppilaista.
 
Screenshot - 300420 - 00:46:29.png

Ei ole aiemmin kiinnittänyt huomiota. Mitähän tuolla on käynyt?
Yleensä pienessä paikassa tulee piikki, jos korolla ajelee esim hoitokodin läpi tai jonkun työpaikan kautta, jossa on enemmän kanssakäymistä ja työasenteena: Ei nyt pikkuvikojen takia saikutella perkele!
Valitettavasti Suomessa pimitetään tietoa (täysin turhaan). Pitäisi kysyä joltain paikalliselta ja pistää tiedot sitten jakoon..
 
Ei ole välttämättä mikään hupiukko vaan saattaa olla ideologinen missio taustalla. Suomi oli maaliskuun puoliväliin saakka THL:n johdolla 1:1 samalla tegnelliläisellä laumasuojauralla kuin Ruotsi mutta teki viime hetkellä paniikkikäännöksen ja sekös THL:n laumasuojatiimiä kismittää.

Yhtenä vakioteemana tuntuu olevan tämä monikymmenkertainen taustaepidemia, joka tosin ei näy yhtään missään. Tänään selvisi, että se ei näy myöskään vasta-ainetutkimuksissa. Koko taustaepidemiamalli ja kaikki mikä siihen pohjaa on Suomessa pelkkää harhaista, todellisuudesta irtaantunutta hölinää. Ruotsissa varmasti onkin melkoinen taustaepidemia mutta meillä iskettiin jarrua päälle ja kasvatettiin testausta niin jyrkästi, että ei meillä.
Salminen, kuten myös Sillanaukee kulkevat YK:n talutusnuorassa ja kokevat "yleisen hyvän" olevan yksittäisiä ihmishenkiä tärkeämpää. En itse ota kantaa onko se oikein tai väärin, mutta tällainen ajattelutapa viranomaisen edistämänä ei toimi ilman täydellisestä läpinäkyvyyttä.

Juuri läpinäkyvyydestä THL:ää on kritisoitukin jo alusta alkaen. Siellä on helvetisti fiksua porukkaa töissä ja olen kovin turhautunut siihen, miten asenteellisuudella on hukattu niin paljon potentiaalia epidemian hallinnassa.
 
No vastaa tähän kysymykseen:
Jos oikeus käydä koulussa (siis fyysisesti) ei sisälly perustuslain suojaamiin perusoikeuksiin niin miksi hallituksen kyky sulkea kouluja on Valmiuslain alla, eli sen lain alla joka on tarkoitettu siihen kun kriisitilanteessa pitää tehdä poikkeuksia kansalaisten perusoikeuksiin?
Kouluthan voisi sulkea tilapäisesti myös vaikuttamatta oikeuteen saada fyysisesti läsnä ollen lähiopetusta. Opetusta voidaan myös nimellisesti siirtää syyslukukaudelle, ja suoritukset hyväksilukea jälkeenpäin jo tapahtuneella etäopetuksella, koska se voidaan ideologisesti julistaa tehokkaammaksi. Samoin voidaan muuttaa opetussuunnitelmaa, tai tehdä melkein mitä tahansa. Kaikki opetuksen muutokset eivät ole perustuslakiasioita. Eivät aiemmin eivätkä nyt. Eikä sekään mitenkään poissuljettua ole, että avit tekevät sattumalta yhteneviä päätöksiä epävirallista tietä. Niinhän tätä maata muutenkin johdetaan.

Tässä on kyllä tullut esiin hyvin hämäriä käsityksiä kansalaisten perusoikeuksista. Sananvapaudesta ja omaisuuden suojasta lähtien melkein kaikkea voidaan rajoittaa ja loukata ilman, että perusoikeuksista edes mainitaan. Yhtäkkiä varsin vähäinen toimenpide, koulujen (fyysinen, ei edes opetuksen) sulku on olevinaan perusoikeuskysymys.

Päätös koulujen avaamisesta on tietoinen valinta eikä pakko. Perusoikeudet, ainakaan suomalaisten, eivät ole muutenkaan mitään sellaista, mitä äärivasemmistolainen hallitus pitäisi tärkeänä.
 
Mutta kuitenkin teknologia oli sellaisessa kunnossa että tuollainen etäopetus olisi ollut toteuttavissa. Ihmisillä oli kuitenkin tietokoneita ja suht nopeita nettiyhteyksiä. Etenkin jos ei tarvi tukea putkeen mitään 1080p videota.

Ja siis nyt kun tässä on puhuttu sivukaupalla siitä miten koulut avataan uudelleen niin sä alat väittämään että niitä ei koskaan suljettukaan? Koulut suljettiin valtaosalta oppilaista.

Fyysiset koulurakennukset suljettiin. Perustuslaki (ja tästähän sinä jankkaat) ei kuitenkaan puhu mitään rakennuksista vaan se puhuu ainoastaan oikeudesta perusopetukseen. Yritätkö nyt väittää, että valtaosa oppilaista ei ole saanut perusopetusta?

Pidä puurot ja vellit niille kuuluvissa astioissa, kiitos.
 
No nyt sitten aletaan rajoituksia purkaa. Mikähän on yleisesti hyväksyttävä R0 luku tässä exit strategiassa? Ei taida sellaista ollakaan. Rahaa palaa ja ihmisiä kuolee. Hankala yhtälö.
 
Kyllä, ja hallitus tähän viittasikin tiedotustilaisuuden aikana. Eli jos tartuntatilanne sitä vaatii, voi AVI soveltaa tartuntatautilakia tarpeen mukaan. Valmiuslakia tarvitsee sen sijaan valtio, kun se antaa valtionlaajuisia määräyksiä, jollaisia AVI taas ei voi antaa.

Aluehallintovirastot ovat valtioneuvoston alaisia ja niin yleishallinnollinen ohjaus kuuluu valtiovarainministeriölle.

Pidän sitä aika naiivina ajatuksena, että aluehallintovirastot antaisivat toisenlaisia ohjeita ja määryksiä mitä maan hallitus antaa ymmärtää että niiden pitää antaa. Eli jos maan hallitus sanoo että koulut on aukaistava korona-pandemiasta huolimatta niin aluehallintovirastot eivät niitä kouluja uskalla todellakaan lähteä sulkemaan vaikka siihen olisi tartuntatautilain mukaan mahdollisuus tai suorastaan velvollisuus sulkea ne. Ja toisinpäin.

Lakia voivaan soveltaa aivan kuten halutaan. Tarpeeksi korkean tason päätöksissä lakikirjalla pyyhitään persettä ja päätökset tehdään täysin poliittisin perustein. Otetaan esimerkiksi vaikka Kreikan valtion konkurssipesän pelastaminen vastoin kaikkia lakeja ja eurosopimuksia muiden euromaiden rahoilla. Ihan samanlaista se on kansallisessakin oikeudessa. Esimerkiksi kun tulli teki yli 100 tuhatta virheellistä autoveropäätöstä verotustarvon ja ei-arvonlisäveron osalta tuossa reilu 10 vuotta sitten, niin niitä virheellisiä päätöksiä ei sitten korjattu ja purettu Korkeimman hallinto-oikeuden toimesta kun olisi pitänyt käydä sata tuhatta kertaa oikeutta niistä ja niiden annettiin vain olla. Ja samoihin aikoihin 30 tuhatta vireillä ollutta valitusta hallinto-oikeuteen muutettiin taannehtivalla lailla oikaisuvaatimuksiksi ja siirrettiin takaisin tullin käsiteltäväksi ja kuopattiin ne oikeudenkäyntikuluvaatimukset samalla niistä. Ja ne tuolla tavalla törkeästi lakia rikkoneet hallintoneuvokset (=korkeimman hallinto-oikeuden jäsen) palkitaan sitten vielä itsenäisyyspäivänä jollakin höpöluokan mitalilla joita voivat sitten toisille vajaamielisille ylpeinä esitellä.
 
Mutta kuitenkin teknologia oli sellaisessa kunnossa että tuollainen etäopetus olisi ollut toteuttavissa. Ihmisillä oli kuitenkin tietokoneita ja suht nopeita nettiyhteyksiä. Etenkin jos ei tarvi tukea putkeen mitään 1080p videota.

Ja siis nyt kun tässä on puhuttu sivukaupalla siitä miten koulut avataan uudelleen niin sä alat väittämään että niitä ei koskaan suljettukaan? Koulut suljettiin valtaosalta oppilaista.
Jos on kolmilapsinen perhe, niin oliko jokaiselle pelit ja vehkeet päästä netin kautta kouluopetukseen käsiksi? Etenkin köyhemmissä perheissä, joiden lapsilla on useimmiten suurin takamatka oppimisen suhteen.

Kaikki lapset eivät elä ylemmän keskiluokan perheissä, joissa on läppäri joka skidille + yhtä monta makkaria kuin perheessä on syöjiä.

Perheillä on keskimäärin joka vuosi enemmän teknokrääsää kotona, jolla opetukseen voi osallistua.
 
Tässä on kyllä tullut esiin hyvin hämäriä käsityksiä kansalaisten perusoikeuksista. Sananvapaudesta ja omaisuuden suojasta lähtien melkein kaikkea voidaan rajoittaa ja loukata ilman, että perusoikeuksista edes mainitaan. Yhtäkkiä varsin vähäinen toimenpide, koulujen (fyysinen, ei edes opetuksen) sulku on olevinaan perusoikeuskysymys.

Päätös koulujen avaamisesta on tietoinen valinta eikä pakko. Perusoikeudet, ainakaan suomalaisten, eivät ole muutenkaan mitään sellaista, mitä äärivasemmistolainen hallitus pitäisi tärkeänä.
Tämä onkin syvempi kysymys oikeudelliselta kannalta. Voiko hallitus todella harkinnanvaraisesti päättää avata koulut, mutta samaan aikaan jatkaa koko ravintolasektorin täyssulkua, kaikkien aikojen rankinta elinkeinovapauteen puuttumista? Sulkua jatketaan koko maassa vaikka monessa maakunnassa ei ole havaittu kuin enintään yksittäisiä uusia koronatapauksia.

Ravintola-alan sulkua kuitenkin oikeutetaan välttämättömyysperusteella.
 

Tämä jätkä on kyllä täysi vitsi. Vielä toissaviikolla puhui, että tulisi harkita sairaiden hakemista pois kotoa, jottei muu perhe sairastu. Nyt sitten on ihan fine kenen tahansa käydä ravintolassa?

E:

"Mielestäni Ruotsi edustaa tulevaisuuden mallia. Jos haluamme palata yhteiskuntaan ilman sen sulkuja, sosiaalisten ja fyysisten suhteidemme välttämätön sopeutuminen viruksen läsnäoloon voi kestää pitkiä aikoja"

Tästä lausunnosta olen kuitenkin samaa mieltä. Ruotsin malli on se, johon siirrymme kun rajoituksia avataan.
 
Pikkatsen? 2011 ei ollut mitään nykyisenkaltaiseen rinnastettaviakaan laitteita tai nettiyhteyksiä perustenavalla käytössä (joillakin onnekkailla toki oli nykystandardin mukaan hyvin rupuisia älypuhelimia). Nyt tietokoneita ja tabletteja jaetaan jo koulujenkin puolesta. Tässä toki koulukohtaisia eroja.

Ja niitä kouluja ei nyt ole suljettu, eikä kouluja oltu sulkemassakaan. En tiedä mitä ihmettä se, että valmiuslaissa on pykälä koulujen sulkemisesta silloin todistaa, kun näin ei olla edes toimimassa.

Hallitus haluaa avata koulut sosiaalisista syistä, mutta perustuslaki ei kyllä tunne mitään sosiaalisia syitä perusopetukseen liittyen.

Lähiopetus on ala-aste, ja miksei yläastelaisillekin niin tärkeä opetuksen muoto, että se on syystäkin perustuslaillinen oikeus. Se, miten teknologia on kehittynyt, on melko irrelevanttia.
 
Lähiopetus on ala-aste, ja miksei yläastelaisillekin niin tärkeä opetuksen muoto, että se on syystäkin perustuslaillinen oikeus. Se, miten teknologia on kehittynyt, on melko irrelevanttia.
Se varmaan sitten mainitaan myös perustuslaissa, koska kyseessä on tärkeä perustuslaillinen oikeus? Eikun oho, hups. Unohtu! No näitähän sattuu, se on vaan perustuslaki.
 
No niin no, en mä nyt ihan suorilta lähtisi sanomaan Suomen yliopistosairaaloiden lasten infektiotautien hoidosta vastaaville lääkäreille että te olette täysiä idiootteja lasten infektiotautien osalta.
Enhän minä niin sanonutkaan, vaan että ovat sitä kouluolosuhteiden puolesta. Jos käsienpesu ja kahden metrin etäisyys (jotka nekin ovat kiistanalaisia) ohjeistuksena olisivatkin hyviä mutta toteuttamiskelvottomia, perusta ajatuksen taustalla murenee. Sama kuin sanoisi100k autosta haaveilevalle köyhälle jolla on tilillä 15 euroa, että senkun ostaa vain, niin ongelma katoaa.

Koko perustuslaillinen oikeus opetukseen on tyhjää sanaa, jos viimeisen kahden viikon aikana ei ole opetusta, tai sen laatu on - kuten odotettavissa on - surkeaa.
 
Se varmaan sitten mainitaan myös perustuslaissa, koska kyseessä on tärkeä perustuslaillinen oikeus? Eikun oho, hups. Unohtu! No näitähän sattuu, se on vaan perustuslaki.

Lainaan JCSHn viestiä kun on päässyt unohtumaan.

Eli siis:
1. Perustuslaki määrää oikeuden maksuttomaan perusopetukseen. Tämän perusopetuksen muodosta määrätään sitten erikseen omalla laillaan.
2. Perusopetuslaki määrittää että kunnan pitää järjestää opetusta saavalle lähikoulu tai muu soveltuva paikka. Ja että oppilaalla on oikeus käydä siellä koulua. Etäopetus ei täytä kriteeriä koska sitä ei missään vaiheessa mainita vaihtoehtona. Ja laki itsessään kyllä tuntee etäopetuksen käsitteen mutta sitä ei vaan mainita tässä yhteydessä.
3. Perustuslaki määrää siitä miten poikkeusoloissa perusoikeuksista voidaan poiketa säädetään erillisellä lailla. Ja että noiden toimien pitää olla välttämättömiä ja tilapäisiä.
4. Valmiuslaki on tuon perustuslain määräyksen toteuttava osa. Siinä erikseen mainitaan että koulujen sulkeminen on yksi noista poikkeuksista joita voidaan tehdä perusoikeuksiin.
 
No nyt sitten aletaan rajoituksia purkaa. Mikähän on yleisesti hyväksyttävä R0 luku tässä exit strategiassa? Ei taida sellaista ollakaan. Rahaa palaa ja ihmisiä kuolee. Hankala yhtälö.
Helsinki ja uusimaa, kokomaa on ollut viimeisimmät täydet viikot (tapaukset):
18 (tilastot eivät vielä valmiit /viikko alkaa Ma päivästä))
17 595,730
16 594,772
15 576,894
14 580,910
13 325,603
12 370,507
11 301,182
10 15,32
9 5,6

ELI: Muussa maassa on ollut pikkuhiljaa hiipumassa, Uusimaa pysynyt melko vakiona /lievää kasvua.
 
Lainaan JCSHn viestiä kun on päässyt unohtumaan.

Eli siis:
1. Perustuslaki määrää oikeuden maksuttomaan perusopetukseen. Tämän perusopetuksen muodosta määrätään sitten erikseen omalla laillaan.
2. Perusopetuslaki määrittää että kunnan pitää järjestää opetusta saavalle lähikoulu tai muu soveltuva paikka. Ja että oppilaalla on oikeus käydä siellä koulua. Etäopetus ei täytä kriteeriä koska sitä ei missään vaiheessa mainita vaihtoehtona. Ja laki itsessään kyllä tuntee etäopetuksen käsitteen mutta sitä ei vaan mainita tässä yhteydessä.
3. Perustuslaki määrää siitä miten poikkeusoloissa perusoikeuksista voidaan poiketa säädetään erillisellä lailla. Ja että noiden toimien pitää olla välttämättömiä ja tilapäisiä.
4. Valmiuslaki on tuon perustuslain määräyksen toteuttava osa. Siinä erikseen mainitaan että koulujen sulkeminen on yksi noista poikkeuksista joita voidaan tehdä perusoikeuksiin.

Voihan tätä samaa tänne nyt postata vaikka tuhat kertaa, mutta ei se perustuslaki siitä miksikään muutu, eikä sinne mistään tyhjästä mitään mainintaa lähiopetuksesta ilmaannu vaikka kuinka floodaa.

Ei lakia voida niin tulkita, että keksitään omasta päästä mitä siinä laissa pitäisi lukea, kun ei kerran lue. Miksi ei lue, niin sitä pitää sitten kysyä niiltä, jotka tuon perustuslain aikanaan hyväksyi. Ei perustuslaissa siihenkään oteta kantaa, kuinka laadukasta tai paskaa sen opetuksen tulee olla, mikä on ryhmäkoko tai saako opetuksessa käyttää ilmiöoppimista tai muuta muodikasta. Perustuslaki vaatii ainoastaan, että jonkinlaista opetusta on jollakin tapaa annettava, eikä mitään muuta.
 
Enhän minä niin sanonutkaan, vaan että ovat sitä kouluolosuhteiden puolesta. Jos käsienpesu ja kahden metrin etäisyys (jotka nekin ovat kiistanalaisia) ohjeistuksena olisivatkin hyviä mutta toteuttamiskelvottomia, perusta ajatuksen taustalla murenee. Sama kuin sanoisi100k autosta haaveilevalle köyhälle jolla on tilillä 15 euroa, että senkun ostaa vain, niin ongelma katoaa.

Koko perustuslaillinen oikeus opetukseen on tyhjää sanaa, jos viimeisen kahden viikon aikana ei ole opetusta, tai sen laatu on - kuten odotettavissa on - surkeaa.

Omasta peruskouluajasta 1990-luvulta muistan sen, miten yhdeksännen luokan keväällä kahden viimeisen viikon aikana olin koulussa yhteensä about 1,5 koulupäivän verran. Numerot oli jo annettu ja lähetetty ties minne yhteisvalintasysteemiin eikä kokeitakaan enää ollut. Oli vain jotain siivoustalkoita, makkaranpaistoa, pesäpallon pelaamista yms. moskaa. Ne kaikki taisin skipata aika sujuvasti ja häivyin kotiin.

Tuskin kouluissa maailma on paljoa tuon jälkeen muuttunut ja samanlaista ilmanaikuista ajankuluttamista se viimeinen kaksi viikkoa nykyäänkin peruskouluissa taitaa olla.

En tiedä miksi tuollaisen takia pitää ne koulut avata kahdeksi viikoksi ja ottaa riski että Suomeen tulee kenties tuhansia kuolleita lisää ja pandemia ryöpsähtää niin että koko maa on kohta samalla tavalla täällä suljettuna kuin Italian Lombardiassa tai Madridissa Espanjassa.

Jos ne kehitysmaalaiset koululaiset Suomessa huolestuttaa ja ne raviharrastajien lapset, niin eikö opettaja ja sosiaalihuolto voi niitä ongelmatapauksia napata kiinni ilman että kaikki pitää pakottaa lähiopetukseen?

Vähän sellainen mielikuva tullut minulle, että ne etäopetuksesta kadonneet koululaiset on usein jotain muhametteja tai mertsejä nimeltään. Koulujen avaaminen ei johda todellakaan siihen, että se kadonnut "metrsi" sinne lähiopetukseen tulisi, koska heidän kulttuurissaan pelätään hysteerisesti kaikkia viruksia ja bakteereita ja isä tai äiti kieltää kouluun menon. Seurauksena ettei se "mertsin" etäopetukseen osallistunut Rainer velikin lopettaa koulunkäynnin kun etäopetusta ei ole enää tarjolla ja hänenkin kouluun meno kielletään vanhempien toimesta korona-bakteeripöpöjen vuoksi. Muhamettin ilmestyminen kouluun taas riippuu siitä että miten hyvin luokan opettaja osaa arabian, darin tai somalian kieltä ja osaa sillä kielellä soittaa ja kertoa vanhemmille että koulu taas jatkuu ja pitäisi kouluun tulla. Veikkaisin että ei osaa edes yhtä sanaa opettaja niitä kieliä ja jää soittamatta. Opettaja ratkaisee ongelman kenties sillä, että laittaa Wilmassa jonkun viestin suomeksi tai englanniksi että kouluun pitäisi tulla (vaikka näkee ettei vanhemmat ole kertaakaan vuosien mittaan edes aukaisseet Wilmaa ja avanneet sieltä yhtään viestiä) ja levittelee käsiään että yritetty on ainakin. Opettajalla ei välttämättä edes käy mielessä että eihän ne muhamettin vanhemmat osaa lukea ja kirjoittaa edes mitään kieltä.
 
Ehkä tässä pitäisi odottaa syksyyn - kouluja on suhteellisen turha avata pariksi kolmeksi viikoksi.

Nyt on uutisoitu uusista rokotteista mm. Oxfordin kehittämästä "ChAdOx1 nCoV-19"-rokotteesta. Ko. rokotetta on luvattu ennen näkemättömän nopeasti, jopa tämän vuoden syyskuussa (2020/9). Ensimmäisiä annoksia on jo annettu vapaaehtoisille Briteissä.

Toki tässä on vielä monta mutkaa matkassa vaikka ko. rokote toimisi, ja kyseessä on vain 1 rokote ~70 erilaisesta maailmalla. Oxfordissa on vain etumatkaa muihin verrattuna, kun olivat jo syksyllä lähteneet kehittämään rokotetta ja Oxfordin rokote tuntuu toimivan ihmisen lähimmillä sukulaisilla eli apinoilla?


 
En tiedä miksi tuollaisen takia pitää ne koulut avata kahdeksi viikoksi ja ottaa riski että Suomeen tulee kenties tuhansia kuolleita lisää ja pandemia ryöpsähtää niin että koko maa on kohta samalla tavalla täällä suljettuna kuin Italian Lombardiassa tai Madridissa Espanjassa.

Vaikka niitä olisi vain kymmenen + lukuisten sairastamisesta aiheutuvat kärsimykset eikä tuhansia, niin en ymmärrä miksi tuollaisen takia pitäisi tappaa edes kymmentä ihmistä. Ehkä joku koulujen avaamista täällä innoissaan hehkuttava voisi kertoa?
 
Omasta peruskouluajasta 1990-luvulta muistan sen, miten yhdeksännen luokan keväällä kahden viimeisen viikon aikana olin koulussa yhteensä about 1,5 koulupäivän verran. Numerot oli jo annettu ja lähetetty ties minne yhteisvalintasysteemiin eikä kokeitakaan enää ollut. Oli vain jotain siivoustalkoita, makkaranpaistoa, pesäpallon pelaamista yms. moskaa. Ne kaikki taisin skipata aika sujuvasti ja häivyin kotiin.

Tuskin kouluissa maailma on paljoa tuon jälkeen muuttunut ja samanlaista ilmanaikuista ajankuluttamista se viimeinen kaksi viikkoa nykyäänkin peruskouluissa taitaa olla.

En tiedä miksi tuollaisen takia pitää ne koulut avata kahdeksi viikoksi ja ottaa riski että Suomeen tulee kenties tuhansia kuolleita lisää ja pandemia ryöpsähtää niin että koko maa on kohta samalla tavalla täällä suljettuna kuin Italian Lombardiassa tai Madridissa Espanjassa.

Jos ne kehitysmaalaiset koululaiset Suomessa huolestuttaa ja ne raviharrastajien lapset, niin eikö opettaja ja sosiaalihuolto voi niitä ongelmatapauksia napata kiinni ilman että kaikki pitää pakottaa lähiopetukseen?

Vähän sellainen mielikuva tullut minulle, että ne etäopetuksesta kadonneet koululaiset on usein jotain muhametteja tai mertsejä nimeltään. Koulujen avaaminen ei johda todellakaan siihen, että se kadonnut "metrsi" sinne lähiopetukseen tulisi, koska heidän kulttuurissaan pelätään hysteerisesti kaikkia viruksia ja bakteereita ja isä tai äiti kieltää kouluun menon. Seurauksena ettei se "mertsin" etäopetukseen osallistunut Rainer velikin lopettaa koulunkäynnin kun etäopetusta ei ole enää tarjolla ja hänenkin kouluun meno kielletään vanhempien toimesta korona-bakteeripöpöjen vuoksi. Muhamettin ilmestyminen kouluun taas riippuu siitä että miten hyvin luokan opettaja osaa arabian, darin tai somalian kieltä ja osaa sillä kielellä soittaa ja kertoa vanhemmille että koulu taas jatkuu ja pitäisi kouluun tulla. Veikkaisin että ei osaa edes yhtä sanaa opettaja niitä kieliä ja jää soittamatta. Opettaja ratkaisee ongelman kenties sillä, että laittaa Wilmassa jonkun viestin suomeksi tai englanniksi että kouluun pitäisi tulla (vaikka näkee ettei vanhemmat ole kertaakaan vuosien mittaan edes aukaisseet Wilmaa ja avanneet sieltä yhtään viestiä) ja levittelee käsiään että yritetty on ainakin. Opettajalla ei välttämättä edes käy mielessä että eihän ne muhamettin vanhemmat osaa lukea ja kirjoittaa edes mitään kieltä.
Jotain tollaista ja tossa voisi periaattessa olla se riski että ne lapset tuo sen viruksen kotiin/levittää sitä kaveripiirissään yms jos ne saa sen noina viimeisinä viikkona.Ne todistukset voisi lähettää vaikka postissa ja katsoa syksyllä sitten uudestaan että onko koronasta vielä uhkaa.
 
En pitänyt koulujen avaamista tässä tilanteessa järkevänä, mutta päätös on nyt tehty. Toivottavasti viranomaisohjeet ovat nyt toimivat, ja paikallisolosuhteet otetaan huomioon. Tätäkin enemmän toivon sitä, että mahdollisimman moni vanhempi päättää anoa viime päiville lomaa, ja rehtorit myös myöntävät niitä mukisematta. Ajattelin tehdä näin itsekin varsinkin viimeisen viikon osalta, jolloin kirjojakaan ei enää hyödynnetä ja aikaa lähinnä vain kulutetaan.

Suurin huoli liittyy kasvukeskuksiin ja homekouluihin, joissa ylimääräisiä tiloja ei yksinkertaisesti ole suuren oppilasmäärän tai tilojen käyttökieltojen johdosta. Yksi mahdollisuus olisi myös se, että opetusta siirrettäisiin väliaikaisesti joidenkin luokkien tai koko koulun osalta yksityiseltä sektorilta vapautuneisiin tiloihin, mutta se vaatisi rahaa eikä sitä nyt ole tietenkään tarjolla.
 
Lähiopetus on ala-aste, ja miksei yläastelaisillekin niin tärkeä opetuksen muoto, että se on syystäkin perustuslaillinen oikeus. Se, miten teknologia on kehittynyt, on melko irrelevanttia.
Ja kuitenkin useimmat lapset tykkää enemmän etäkoulusta. Pystyy keskittymään paremmin kun ne luokan muutamat häirikköoppilaat ei mölyä vieressä. Ei ole kiusaamista, opettaja pystyy auttamaan paremmin henkilökohtaisesti jos tarvitsee jne. Opettajat, lapset ja vanhemmat on kuitenkin niitä parhaita asiantuntijoita tässä asiassa ja heistä valtaosa pitää etäkoulua parempana tässä nykytilanteessa.
 
Omasta peruskouluajasta 1990-luvulta muistan sen, miten yhdeksännen luokan keväällä kahden viimeisen viikon aikana olin koulussa yhteensä about 1,5 koulupäivän verran. Numerot oli jo annettu ja lähetetty ties minne yhteisvalintasysteemiin eikä kokeitakaan enää ollut. Oli vain jotain siivoustalkoita, makkaranpaistoa, pesäpallon pelaamista yms. moskaa. Ne kaikki taisin skipata aika sujuvasti ja häivyin kotiin.

Tuskin kouluissa maailma on paljoa tuon jälkeen muuttunut ja samanlaista ilmanaikuista ajankuluttamista se viimeinen kaksi viikkoa nykyäänkin peruskouluissa taitaa olla.

En tiedä miksi tuollaisen takia pitää ne koulut avata kahdeksi viikoksi ja ottaa riski että Suomeen tulee kenties tuhansia kuolleita lisää ja pandemia ryöpsähtää niin että koko maa on kohta samalla tavalla täällä suljettuna kuin Italian Lombardiassa tai Madridissa Espanjassa.

Jos ne kehitysmaalaiset koululaiset Suomessa huolestuttaa ja ne raviharrastajien lapset, niin eikö opettaja ja sosiaalihuolto voi niitä ongelmatapauksia napata kiinni ilman että kaikki pitää pakottaa lähiopetukseen?

Vähän sellainen mielikuva tullut minulle, että ne etäopetuksesta kadonneet koululaiset on usein jotain muhametteja tai mertsejä nimeltään. Koulujen avaaminen ei johda todellakaan siihen, että se kadonnut "metrsi" sinne lähiopetukseen tulisi, koska heidän kulttuurissaan pelätään hysteerisesti kaikkia viruksia ja bakteereita ja isä tai äiti kieltää kouluun menon. Seurauksena ettei se "mertsin" etäopetukseen osallistunut Rainer velikin lopettaa koulunkäynnin kun etäopetusta ei ole enää tarjolla ja hänenkin kouluun meno kielletään vanhempien toimesta korona-bakteeripöpöjen vuoksi. Muhamettin ilmestyminen kouluun taas riippuu siitä että miten hyvin luokan opettaja osaa arabian, darin tai somalian kieltä ja osaa sillä kielellä soittaa ja kertoa vanhemmille että koulu taas jatkuu ja pitäisi kouluun tulla. Veikkaisin että ei osaa edes yhtä sanaa opettaja niitä kieliä ja jää soittamatta. Opettaja ratkaisee ongelman kenties sillä, että laittaa Wilmassa jonkun viestin suomeksi tai englanniksi että kouluun pitäisi tulla (vaikka näkee ettei vanhemmat ole kertaakaan vuosien mittaan edes aukaisseet Wilmaa ja avanneet sieltä yhtään viestiä) ja levittelee käsiään että yritetty on ainakin. Opettajalla ei välttämättä edes käy mielessä että eihän ne muhamettin vanhemmat osaa lukea ja kirjoittaa edes mitään kieltä.

Onpa hyvä että Suomessa opettamisesta eivät ole vastuussa sellaiset joilla on pelkkä "vähän sellainen mielikuva" asioista.
 
Voihan tätä samaa tänne nyt postata vaikka tuhat kertaa, mutta ei se perustuslaki siitä miksikään muutu, eikä sinne mistään tyhjästä mitään mainintaa lähiopetuksesta ilmaannu vaikka kuinka floodaa.

Ei lakia voida niin tulkita, että keksitään omasta päästä mitä siinä laissa pitäisi lukea, kun ei kerran lue. Miksi ei lue, niin sitä pitää sitten kysyä niiltä, jotka tuon perustuslain aikanaan hyväksyi. Ei perustuslaissa siihenkään oteta kantaa, kuinka laadukasta tai paskaa sen opetuksen tulee olla, mikä on ryhmäkoko tai saako opetuksessa käyttää ilmiöoppimista tai muuta muodikasta. Perustuslaki vaatii ainoastaan, että jonkinlaista opetusta on jollakin tapaa annettava, eikä mitään muuta.

Ei se ilmaannu tyhjästä vaan sieltä peruskoulutuslaista mikä on tuon perustuslain pykälän osalta se toteuttava laki. Tuossa mun alkuperäisessä viestissä selitetään miten perustuslaki toimii ja miten asiat joita ei ole suoraan perustuslaissa ovat silti perustuslaillisia oikeuksia koska ne on johdettu tuosta perustuslain pykälästä.

Ja ihan konkreettinen esimerkki tästä on ilmainen kouluruoka. Tuo on myös perustuslaillinen oikeus. Tuosta ei ole mitään mainintaa perustuslain yhteydessä, muuta kuin se että "Jokaisella on oikeus maksuttomaan perusopetukseen." Mutta tuo pykälä takaa oppilaille myös ilmaiset kouluruuat.
Ja mistä tiedän että kyseessä on perustuslaillinen oikeus? Koska Eduskunnan perustuslakivaliokunta, eli se taho jonka tehtävä Suomessa on todeta mikä on perustuslaillista ja mikä ei, sanoo niin (PeVL 20/2007). Niin ja samasta syystä se ilmainen koulukyyditys sinne kouluun on perustuslaillinen oikeus (olisi aika hauskaa jos kaksi asiaa jotka käytännössä nojaavat siihen että on olemassa se fyysinen koulurakennus olisivat perustuslaillisia oikeuksia mutta koulurakennuksen olemassaolo ei olisi).

Sä yrität tässä kieltää ne faktat siitä miten perustuslaki toimii Suomessa. Toki voit olla eri mieltä siitä että miten sen pitäisi toimia mutta se miten se nykyään toimii tekee ihan siitä fyysisestä koulurakennuksesta perusoikeuden.
 
Viimeksi muokattu:
Telia kerää viranomaisille anonymisoitua dataa kansalaisten liikkumisesta, lähteeköhän muut operaattorit mukaan? Ja loppuuko keräys pandemian hellitettyä?

Telia kerää viranomaisille dataa kansalaisten liikkumisesta – oikeuskansleri antoi hyväksynnän





Ei se varmaan lopu. Onhan tuo ollut Telian tuote jo kauan ennen epidemiaa. Varmaan muutkin ovat myyneet samaa palvelua jo ennen koronaa. Tuolta Telian sivuilta löytyy kohta, johon voi syöttää oman puhelinnumeronsa ja anonyymi seuraaminen loppuu Telian mukaan siihen kyseisen numeron osalta.
 
Edellisellä sivulla tätä ketjua kerroin miten homma meni. Eli sekaisin olevat lastenlääkärit kirjoittelivat mitä sattuu Hesarin osastolle kun eivät osanneet lukea tutkimuksen taulukkoja ja vaativat koulujen avaamista:


THL:n hönö sitten kuunteli herkällä korvalla sekaisin olevia lastenlääkäreitä eikä osannut itsekkään tutkimusta lukea.

Imperial Collegen tutkimuksen mukaan koronaan kuolevien määrä tulee kymmenkertaistumaan jos koulut avataan ja muut sulkutoimet pidetään päällä.

Eli se koulujen avaaminen tulee aiheuttamaan kymmenien tuhansien suomalaisten kuoleman jos Imperial Collegen mallinnus pitää paikkaansa. Sitä en osaa arvioida miten monta siihen tulee kuolemaan tässä tapauksessa kun koulut avataan nyt vain kahdeksi viikoksi.

Suomen perustuslaki on melkoinen vitsi. Voihan sillä yrittää perustella sitä miksi koulut on suorastaan pakko avata heti lähiopetukselle. Toisaalta perustuslain 7 §:n mukaan: "Jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen."

Siitä voikin sitten inttää vaikka maailman tappiin saakka onko pilttien oikeus lähiopetukseen sellainen oikeus että se oikeuttaa tappamaan kymmeniä tuhansia suomalaisia.

Ainahan asiasta voidaan hakea perustuslain tulkintaa eduskunnan perustuslakivaliokunnasta. Siellä valiokunnassa sitten esimerkiksi kansanedustajat Maria Guzenina (toimittaja), Olli Immonen (vartija) ja Hilkka Kemppi (taiteen maisteri) paukauttavat äänestää yksinkertaisella enemmistöllä onko joku asia perustuslain mukainen vai ei. Eduskunnan käytännön mukaisesti valiokunnissa on aina hallituspuolueilla enemmistö. Eli voivat minkä tahansa asian siellä äänestää perustuslain mukaiseksi tai vastaiseksi hallituspuolueiden käskyllä. Eli voivat periaatteessa äänestää vaikka siitä, että Suomen liittämiseksi osaksi Venäjän federaatiota voidaan säätää normaalilla lailla ja niin on Suomen tasavalta taas pian osa äiti-Venäjää normaalilla lailla säädettynä. Vähän samalla tyylillä eduskunnan perustuslakiovaliokunnassa äänestettiin vuonna siitä 1994, että Suomi voi liittyä normaalilla lailla osaksi Euroopan unionia ja ottaa sen lainsäädännön ja oikeuskäytännön kansallisen lain ja perustuslain yläpuoliseksi vahvasti velvoittavaksi oikeuslähteeksi eikä tarvita mitään perustuslainsäätämisjärjestyksen 5/6 osan enemmistöä eduskunnassa sen taakse.
Samaahan voi sanoa mistä vain kiertävästä viruksesta. Pitääkö koulut olla kiinni koska joku lapsi voi levittää tappavan influenssaviruksen sille 90 vuotiaalle sairaalle vanhukselle?
 
Telia kerää viranomaisille anonymisoitua dataa kansalaisten liikkumisesta, lähteeköhän muut operaattorit mukaan? Ja loppuuko keräys pandemian hellitettyä?

Telia kerää viranomaisille dataa kansalaisten liikkumisesta – oikeuskansleri antoi hyväksynnän




Ei se varmaan lopu. Onhan tuo ollut Telian tuote jo kauan ennen epidemiaa. Varmaan muutkin ovat myyneet samaa palvelua jo ennen koronaa. Tuolta Telian sivuilta löytyy kohta, johon voi syöttää oman puhelinnumeronsa ja anonyymi seuraaminen loppuu Telian mukaan siihen kyseisen numeron osalta.

Yritin etsiä, että missäköhän on annettu päättymisajaksi tuo covid-19:n seurannasta. Se selviää oikeuskanslerin ratkaisussa:


"Vastauksena tietojen hankintaa koskevaan pyyntöön valtioneuvoston kanslia antoi 17.4.2020 päivätyn lausunnon. Valtioneuvoston kanslia on merkinnyt lausunnon viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6 luvun 24 §:n 1 momentin 8 kohdan nojalla salassa pidettäväksi, mistä syystä lausunnon sisältöä ei myöskään tässä päätöksessä enemmälti kuvata."
 
Sitten vielä perustuslain ja opetuksien järnäkeskusteluun toisin tämän kiintoisan kohdan Japanista:


"...Pyyntöjä ja ohjeita pidemmälle Japanin valtio ei juurikaan voi mennä, sillä toisin kuin muualla Japanin valtio ei pysty laillisesti rajoittamaan ihmisten liikkumista eikä myöskään rankaisemaan yksilöitä tai yrityksiä rajoitusten rikkomisesta maan perustuslain suomien vahvojen kansalaisoikeuksien vuoksi. Tiukempien rajoitteiden asettaminen vaatisi perustuslain muuttamista, joka on niin aikaa vievä ja poliittisesti vaikea prosessi, että se tuskin ehtisi auttaa koronavirusepidemian hillitsemisessä. Huhtikuisessa lehdistötilaisuudessa pääministeri Abe pyysikin kansalaisia ottamaan epidemian tosissaan ja käyttäytymään viranomaisohjeiden mukaisesti..."

Japanissa kyllä ollaan aika avoimia ja vapaamielisiä monissa asioissa, mutta harmi vaan, että perustuslakia lyötiin lukkoon toisen maailmansodan jälkeen ja siihen ei juurikaan ole tullut minkäänlaisia muutoksia. Siinä on kuitenkin monia asioita jäänyt kummittelemaan, joka voi kuitenkin kieltää ihmisten oikeuksia olla esim. parisuhteessa, yms mitä eivät päättäjät tai viranomaiset edes huomanneet. Niitä vanhoja pykäleitä pyritään korjaamaan ajan mukaan.
 

Kun tuota tutkimusta katsoo niin tuo 2—4 prosentin kasvaminen kuolleisuusluvuissa pätee vain siihen kun se tehtäisiin yhteiskunnassa ainoana sulkutoimena.

Jos taas muut sulkutoimet ovat päällä ja koulut avastaan niin kuolleisuusluvut kasvaa kymmen kertaisiksi tuo Imperial Collegen taulukon mukaan.
Pitäisi sitä tuollaisen "asiantuntijan" edes sen verran ymmärtää noista Imperial Collegen ja Lancetin tutkimuksista, että korona-tapausten ja kuolemien määrä tulee kymmenkertaistumaan siinä tilanteessa että muut sulkutoimet pidetään päällä ja koulut avataan yksittäisenä toimenpiteenä verrattuna siihen tilanteeseen että koulutkin pidetään kiinni.
Imperial Collegen tutkimuksen mukaan koronaan kuolevien määrä tulee kymmenkertaistumaan jos koulut avataan ja muut sulkutoimet pidetään päällä.

Nyt kun olet tuota Imperial Collegen mallinnusta tuonut moneen kertaan esiin, niin pitihän sitä vilkaista. Missä kohtaa tarkalleen tuossa mallinnuksessa esitetään tulos, että sulkutoimet ilman koulujen sulkemista johtaisivat kymmenien prosenttien sairastumisen kasvuun verrattuna tilanteeseen, että sulkutoimet tehtäisiin ilman koulujen sulkua?

Noiden prosenttilukujen perusteella mietin, että perustatko väitteesi kenties sivun 9 taulukkoon, jossa siis vertailu sitä kuinka paljon vähemmän tehohoitotapauksia tai kuolemia tulee tiettyjen toimenpiteiden ansioista? Siinähän koulujen sulkeminen (PC) vähentää mallinnuksen perusteella kuolemantapauksia 2-4 %, kun taas muissa sulkutoimissa vähentyminen on kymmeniä prosentteja yhdessä tai erikseen.

Tämän mallinnuksen tekijät tuntuvat pikemmin ottavan kantaa sen puolesta, että koulujen sulkeminen ei ole niin kovin tehokas toimenpide.

We show that in the UK and US context, suppression will minimally require a combination of social distancing of the entire population, home isolation of cases and household quarantine of their family members. This may need to be supplemented by school and university closures, though it should be recognised that such closures may have negative impacts on health systems due to increased absenteeism.
However, school closure is predicted to be insufficient to mitigate (never mind supress) an epidemic in isolation; this contrasts with the situation in seasonal influenza epidemics, where children are the key drivers of transmission due to adults having higher immunity levels
 
Jos on kolmilapsinen perhe, niin oliko jokaiselle pelit ja vehkeet päästä netin kautta kouluopetukseen käsiksi? Etenkin köyhemmissä perheissä, joiden lapsilla on useimmiten suurin takamatka oppimisen suhteen.

Kaikki lapset eivät elä ylemmän keskiluokan perheissä, joissa on läppäri joka skidille + yhtä monta makkaria kuin perheessä on syöjiä.

Perheillä on keskimäärin joka vuosi enemmän teknokrääsää kotona, jolla opetukseen voi osallistua.


Montako lasta sulla on?

Meillä on viisi kotona ja vaikka jokaisella on tietokone tai läppäri käytössä niin yli puolet noitten kakrujen opetuksesta tapahtuu teamsissä (mikkisoftan teams) puhelimen kautta .

Meillä ainakin muksut käyttää luuria mieluummin kuin istuvat koneella tai läppärin kanssa.
Toki lainasin yhden pöytäkoneen lisää heti kun tuli ilmo että kotona opiskellaan, eipä ole ollut tarvetta.

Sama koskee muksujen musatreenejä, yhdellä viulu, toisella sello, kolmannella trumpetti ja neljännellä piano, kaikki hoituneet vallan hyvin etänä, ne opet niin koulun kuin musaluokan - ja opiston kautta hoitaneet hommat vallan mainion hyvin. Ainut mikä kärsinyt niin isin porsaankorvat kun hieman välillä raastaa sellaset parin tunnin harkkasessiot.Mutta minä pääsen onneksi mökille turvaan.

toisin sanoen meillä ei mene kakarat kahdeksi viikoksi takas vaan sen takia että joku vitun Li Anderson niin nyt päätti päättää.
 
Coronavirus could lead to DOUBLE normal malaria deaths as crisis disrupts vaccination efforts for other diseases in Africa, WHO warns
  • Modelling analysis estimates 41 African nations could see malaria services drop
  • Furthermore, 12 million children could now go without the polio vaccination
  • Covid-19 is disrupting infrastructure that enables the vaccination supply chain
  • Fifteen African countries have now seen vaccine-derived poliovirus outbreaks
 
...Mutta minä pääsen onneksi mökille turvaan.

toisin sanoen meillä ei mene kakarat kahdeksi viikoksi takas vaan sen takia että joku vitun Li Anderson niin nyt päätti päättää.
Älä nyt ihmeessä mökille matkusta ja levitä virusta.
 
Ei se ilmaannu tyhjästä vaan sieltä peruskoulutuslaista mikä on tuon perustuslain pykälän osalta se toteuttava laki. Tuossa mun alkuperäisessä viestissä selitetään miten perustuslaki toimii ja miten asiat joita ei ole suoraan perustuslaissa ovat silti perustuslaillisia oikeuksia koska ne on johdettu tuosta perustuslain pykälästä.

Voithan sinä selitellä, mutta siinä sinun selityksessäsi ei vain ole päätä eikä häntää. Onko faktaa antaa.

Ja ihan konkreettinen esimerkki tästä on ilmainen kouluruoka. Tuo on myös perustuslaillinen oikeus. Tuosta ei ole mitään mainintaa perustuslain yhteydessä, muuta kuin se että "Jokaisella on oikeus maksuttomaan perusopetukseen." Mutta tuo pykälä takaa oppilaille myös ilmaiset kouluruuat.

Tämäkin on nyt joku ihan oma kuvitelmasi. Jos jotain ei perustuslaissa ole, ei se ole perustuslaillinen oikeus. Perinne ja perustuslaki ovat hippasen eri asioita. Jos lait toimisvat niinkuin yrität tässä meille uskotella, yhtäkään lakia ei voitaisi ikinä muuttaa, koska kaikki mitä tässä maassa on joskus ikinä tehty ovat mielestäsi perustuslaillisia oikeuksia.

Voitko selittää, miten esimerkiksi KiKy-lait tehtiin, kun perustuslaissa määritetään oikeus työhön? Sinun logiikallasi kaikki lainsäädäntö mikä millään talvalla edes etäisestikään liittyy työhön on perustuslaillista lainsäädäntöä. Vaikka ihan esimerkein ja juurta jaksaen, ja myös itse ajatellen.

Sori, ei se nyt vaan edelleenkään toimi silleen.

Ja mistä tiedän että kyseessä on perustuslaillinen oikeus? Koska Eduskunnan perustuslakivaliokunta, eli se taho jonka tehtävä Suomessa on todeta mikä on perustuslaillista ja mikä ei, sanoo niin (PeVL 20/2007). Niin ja samasta syystä se ilmainen koulukyyditys sinne kouluun on perustuslaillinen oikeus (olisi aika hauskaa jos kaksi asiaa jotka käytännössä nojaavat siihen että on olemassa se fyysinen koulurakennus olisivat perustuslaillisia oikeuksia mutta koulurakennuksen olemassaolo ei olisi).

Sä yrität tässä kieltää ne faktat siitä miten perustuslaki toimii Suomessa. Toki voit olla eri mieltä siitä että miten sen pitäisi toimia mutta se miten se nykyään toimii tekee ihan siitä fyysisestä koulurakennuksesta perusoikeuden.

Voitko osoittaa, missä kohtaa tuossa sanotaan jotain tälläistä. Minä en nopealla vilkaisulla nähnyt. Sen sijaan siinä sanotaan kyllä ihan alkuun selvästi näin:
Esityksen säätämisjärjestysperusteluissa sääntelyä arvioidaan perustuslain 16 §:n opetusta koskevien säännösten kannalta. Perusteluissa katsotaan, että lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä. Hallitus pitää kuitenkin asian periaatteellisen merkityksen vuoksi suotavana hankkia esityksestä perustuslakivaliokunnan lausunto.

Se, että sinä keksit omasta päästäsi jotain, ei tarkoita, että tämä tieto on jotain faktaa.

Ja näin meidän kesken, jos rehellisiä ollaan niin perustuslaki nimenomaan ei toimi Suomessa. Ja perustuslakivaliokunnan poliitikot lausuvatt siitä usein ihan mitä sattuu. Kuten itse asiassa moni muukin on täällä jo kertonut.

ps. Olis mulla muutakin tekemistä kuin vängätä näistä itsestäänselvistä aivan älyttömyyksistä sun kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Montako lasta sulla on?

Meillä on viisi kotona ja vaikka jokaisella on tietokone tai läppäri käytössä niin yli puolet noitten kakrujen opetuksesta tapahtuu teamsissä (mikkisoftan teams) puhelimen kautta .

Meillä ainakin muksut käyttää luuria mieluummin kuin istuvat koneella tai läppärin kanssa.
Toki lainasin yhden pöytäkoneen lisää heti kun tuli ilmo että kotona opiskellaan, eipä ole ollut tarvetta.

Sama koskee muksujen musatreenejä, yhdellä viulu, toisella sello, kolmannella trumpetti ja neljännellä piano, kaikki hoituneet vallan hyvin etänä, ne opet niin koulun kuin musaluokan - ja opiston kautta hoitaneet hommat vallan mainion hyvin. Ainut mikä kärsinyt niin isin porsaankorvat kun hieman välillä raastaa sellaset parin tunnin harkkasessiot.Mutta minä pääsen onneksi mökille turvaan.

toisin sanoen meillä ei mene kakarat kahdeksi viikoksi takas vaan sen takia että joku vitun Li Anderson niin nyt päätti päättää.
Tämä kommentti taisi liittyä siihen, että 10v sitten tälläinen ei olisi ollut mahdollista ilman omaa läppäriä jokaiselle.
 
Voitko osoittaa, missä kohtaa tuossa sanotaan jotain tälläistä. Minä en nopealla vilkaisulla nähnyt. Sen sijaan siinä sanotaan kyllä ihan alkuun selvästi näin:

Sääntely on merkityksellistä perustuslain 16 §:n 1 momentin kannalta. Sen ensimmäisen virkkeen mukaan jokaisella on oikeus maksuttomaan perusopetukseen. Säännöksessä jokaiselle turvattu subjektiivinen oikeus maksuttomaan perusopetukseen merkitsee sitä, että opetusta on voitava saada ilman oppilaalle aiheutuvia kustannuksia. Opetuksen ohella on myös välttämättömien opetusvälineiden, kuten oppikirjojen, oltava ilmaisia (HE 309/1993 vp, s. 64/I). Lisäksi maksuttomuus kattaa tarpeelliset koulukuljetukset ja riittävän ravinnon (PeVM 25/1994 vp, s. 9/II).

No niin, eli tuossa on mustaa valkoisella siitä miten koulukuljetukset ja riittävä ravinto sisältyvät tuohon perustuslain 16 §:n 1 momenttiin. Siitä huolimatta että kumpaakaan niistä ei erikseen mainita perustuslaissa.
Mutta joo, jatkot varmaan johonkin muuhun ketjuun...

*edit*
Heitin lisää jatkoja tuonne:
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 490
Viestejä
4 497 987
Jäsenet
74 214
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom