Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Tuossa kun Yle TV1 - 20.30 uutisia katseli niin sieltä toimittaja Ruotsin päästä sanoi, että arvelevat siellä että olisi 30% Tukholmalaisista sairastunut virukseen ja seuraavassa kuussa olisi ns. laumaimmuniteettikin mahdollinen.

Tuo 30% sairastuneista tekisi siis karkeasti arvioituna n. 300 000 sairastunutta ja jos kuolleisuutta alkaa laskemaan niin pelkästään peilaten sairastuneiden vakavuuteen, sairaalahoitoa vaativia 42 000 ja tehohoidossa pitäisi olla n. 18 000 (eipä taida ihan olla...)

Ihan jotenkin en usko noihin lukemiin. Kuolleisuuskin pitäisi olla huomattavan suuri, jos ajatellaan että teholla menehtyy n. 30-50%... ja karkeasti sanotaan 50 / 50 (toki vaihteluväli sairastuneiden ikäjakauman ja kunnon perusteella). Kuolleita pitäisi olla siis 5400 - 9000 Tukholmassa. Nämä siis kaikkiin näihin prosentteihin peilaten, 80% lieviä, 14% vaikeita, 6% kriittisiä.
 
Tuo 30% sairastuneista tekisi siis päältä 300 000 sairastunutta ja jos kuolleisuutta alkaa laskemaan niin pelkästään peilaten sairastuneiden vakavuuteen, sairaalahoitoa vaativia 42 000 ja tehohoidossa pitäisi olla n. 18 000.
Ja Tukholmassa on siis todettuja tartuntoja 5 826. Eli arvioivat, että vain noin 2 prosentia sairastuneista on tullut edes siinä määrin huonoon kuntoon, että testaus on aiheellista. Ei kyllä täsmää minkään muun maan havaintoihin, että harvinaisen lievä versio viruksesta kyllä Tukholmassa heidän näkemyksen mukaan kiertää.
 
Esimerkiksi The Lancet, THL ym.

80% lieviin luetaan mukaan ns. oireettomat.

THL:n sivuilta:
Tähän mennessä raportoiduista COVID-19-tautiin sairastuneista, noin

  • 80 %:lla oireet ovat olleet lieviä ja sairastuneet ovat toipuneet
  • 14 %:lla tauti on ollut vakavampi, oireina keuhkokuume ja/tai hengenahdistusta
  • 6 %:lla tila on ollut kriittinen.

"Raportoiduista tautiin sairastuneista", eli siis labratestatuista positiivisista, eli siis ei laske oireettomia mukaan.
 
3-4 viikossa minimiin tukahdutus tarkottaisi käytännössä, että tartuntoja ei saisi tulla enää yhtään lisää heti sulun aloittamisen jälkeen. En ole tietoinen, että missään maailmassa on onnistuttu saamaan R0-lukua nollaan, joten aika kovia keinoja varmaan olit miettinyt?

Huomautan tässä samalla, että esimerkiksi Italiassa on osa alueista ollut maaliskuun alusta lähtien erittäin tiukassa sulussa. Sakkoa tulee jos lähdet vaikka luvatta hölkälle ja poliisit näkee. Sielläkään ei kuudessa viikossa olla kuitenkaan lähelläkään "tukahdutusta".

Jos R0 < 1 (alle yhden), niin covid tukahtuu pois. R0:n ei siis tarvitse olla 0, jotta tukahduttaminen onnistuu.
 
THL:n sivuilta:

"Raportoiduista tautiin sairastuneista", eli siis labratestatuista positiivisista, eli siis ei laske oireettomia mukaan.

Epävarmuustekijänä on tuo ns. oireettomat joita ei voida varmuudella sanoa kuinka paljon se vaikuttaa sitten noihin prosentteihin, mutta tuohon lieviin tosiaan luetaan myös oireettomat käsittääkseni sekä tuo on lähinnä arvio. Ei mikään ehdoton totuus.

The Lancetista lainattua suoraan:

"Estimates suggest that about 80% of people with COVID-19 have mild or asymptomatic disease, 14% have severe disease, and 6% are critically ill,"
implying that symptom-based control is unlikely to be sufficient unless these cases are only lightly infectious.

edit: tuo ei käsittääkseni ihan tarkoita pelkkiä labravarmennettuja. Vaan se on laskennallinen arvio mikä on tehty havaintojen ym. tutkimusten, laskennallisten kaavojen perusteella. Tuo ei ole mikään THL oma arvio.
 
Viimeksi muokattu:
Törmäsin eilen tähän Ylen grafiikkaan epidemian yleistilanteesta Suomessa:


Mielestäni paras sivu näyttämään epidemian kokonaiskehityksen yhdellä sivulla. Näyttää myös maakuntakohtaisen kehityksen, jos joku haluaa seurata Uudenmaan sulun purun vaikutusta.
Tämä on kyllä hyvä ja selkeä esitys. Todellakin paras näistä tilastokoonneista.

Lisätään vielä, että Ylen koronaa koskevat uutiset saa maakunnittain ryhmiteltynä täältä
Sieltä voi näppärästi seurata vaikka kotimaakuntaa koskevaa uutisointia.
 
3-4 viikossa minimiin tukahdutus tarkottaisi käytännössä, että tartuntoja ei saisi tulla enää yhtään lisää heti sulun aloittamisen jälkeen. En ole tietoinen, että missään maailmassa on onnistuttu saamaan R0-lukua nollaan, joten aika kovia keinoja varmaan olit miettinyt?

Huomautan tässä samalla, että esimerkiksi Italiassa on osa alueista ollut maaliskuun alusta lähtien erittäin tiukassa sulussa. Sakkoa tulee jos lähdet vaikka luvatta hölkälle ja poliisit näkee. Sielläkään ei kuudessa viikossa olla kuitenkaan lähelläkään "tukahdutusta".
Jos ajatellaan, ettei Suomen tilanne tälläkään hetkellä ole erityisen paha, niin puolittaisellakin tukahduttamisella se olisi jo melko siedettävä ja käsiteltävä. Suomi on ihan erilainen maa kuin Italia, ja mielestäni Suomessa tällainen tukahduttaminen olisi realistisempaa.

Teoriassa voitaisiin mennä niin pitkälle, että kielletään jopa kaupassa asiointi, ja ainoastaan kotiinkuljetus tai kaupan parkkipaikalle kuljetus ilman ihmiskontaktia olisivat sallittuja... Kaikki muu pantaisiin kiinni paitsi täysin välttämätön infra yms.

Eihän tätä nyt tule tapahtumaan, mutta mietinpä vaan, että jos tuollaista muutama viikko siedettäisiin niin valo voisi näkyä hyvinkin kirkkaana tunnelin päässä ja kiitos seisoa jöpöttää oikein terhakkaasti. ;)
 
Jos ajatellaan, ettei Suomen tilanne tälläkään hetkellä ole erityisen paha, niin puolittaisellakin tukahduttamisella se olisi jo melko siedettävä ja käsiteltävä. Suomi on ihan erilainen maa kuin Italia, ja mielestäni Suomessa tällainen tukahduttaminen olisi realistisempaa.

Teoriassa voitaisiin mennä niin pitkälle, että kielletään jopa kaupassa asiointi, ja ainoastaan kotiinkuljetus tai kaupan parkkipaikalle kuljetus ilman ihmiskontaktia olisivat sallittuja... Kaikki muu pantaisiin kiinni paitsi täysin välttämätön infra yms.

Eihän tätä nyt tule tapahtumaan, mutta mietinpä vaan, että jos tuollaista muutama viikko siedettäisiin niin valo voisi näkyä hyvinkin kirkkaana tunnelin päässä ja kiitos seisoa jöpöttää oikein terhakkaasti. ;)
Pakko myöntää että olen @Erkki_erikeepperi kanssa samma mieltä.
 
Jos ajatellaan, ettei Suomen tilanne tälläkään hetkellä ole erityisen paha, niin puolittaisellakin tukahduttamisella se olisi jo melko siedettävä ja käsiteltävä. Suomi on ihan erilainen maa kuin Italia, ja mielestäni Suomessa tällainen tukahduttaminen olisi realistisempaa.
Toki, ja juuri tähänhän Suomi nykyisillä rajoituksilla pyrkii. Eli saamaan epidemian siinä määrin kuriin, että voidaan siirtyä siihen laaja testaus ja tartuntaketjujen aktiivinen seuranta -vaiheeseen. Nythän ollaan jo siirtymässä siihen, että aletaan pohtimaan mitä rajoituksia voitaisiin poistaa ja missä järjestyksessä.

Käytännössä ehdotuksesi vaan on tiukemmat rajoitukset, jolloin tuohon tilanteeseen päästäisiin mahdollisesti nopeammin. Se vaan toisaalta loisi omat haittansa yhteiskunnan toiminnalle, joten arpapeliähän se lopulta on mikä on juuri se oikea rajoitusten taso ja kauanko milläkin rajoituksilla tämä nykyvaihe kestää.
 
3-4 viikossa minimiin tukahdutus tarkottaisi käytännössä, että tartuntoja ei saisi tulla enää yhtään lisää heti sulun aloittamisen jälkeen. En ole tietoinen, että missään maailmassa on onnistuttu saamaan R0-lukua nollaan, joten aika kovia keinoja varmaan olit miettinyt?

Huomautan tässä samalla, että esimerkiksi Italiassa on osa alueista ollut maaliskuun alusta lähtien erittäin tiukassa sulussa. Sakkoa tulee jos lähdet vaikka luvatta hölkälle ja poliisit näkee. Sielläkään ei kuudessa viikossa olla kuitenkaan lähelläkään "tukahdutusta".
Sama homma ranskassa. Kotoa ei saa lähteä ulkoilemaan yli 500m päähän. Ainoastaan lähimmässä kaupassa saa käydä jne.
 
Jos ajatellaan, ettei Suomen tilanne tälläkään hetkellä ole erityisen paha, niin puolittaisellakin tukahduttamisella se olisi jo melko siedettävä ja käsiteltävä. Suomi on ihan erilainen maa kuin Italia, ja mielestäni Suomessa tällainen tukahduttaminen olisi realistisempaa.
Suomi on myös täysin eri maa kuin Italia mitä tulee väestötiheyteen ja ihmisten liikkumiseen sekä käyttäytymiseen. Jos täällä päästään samaan kevyemmillä rajoituksilla, ei ole mitään järjen häivää alkaa määräämään armeijaa kaduille metsästämään yksittäisiä ulkoilijoita.
 
Eihän tätä nyt tule tapahtumaan, mutta mietinpä vaan, että jos tuollaista muutama viikko siedettäisiin niin valo voisi näkyä hyvinkin kirkkaana tunnelin päässä ja kiitos seisoa jöpöttää oikein terhakkaasti. ;)
Hallituksien täytyy vähän ottaa huomioon oma asemansa ja yhteiskuntarauha. Sitä voisi ihmiset alkaa kapinoimaan jos tuollaisen sulun jälkeen tauti ottais taas vauhtia ja koko homma turhan takia.
 
Näin jälkikäteen tietysti helppo huudella, mutta heti kun oli ensimmäinen tartunta Suomessa havaittu olisi pitänyt laittaa rajat totaalisesti kiinni ja kaikki muukin täysin kiinni 3 viikoksi. Ei siis ulkoilua, töissä käyntiä ei yhtään mitään, ruuat kotiinkuljetuksella/erittäin rajatusti kaupassa käyntiä. Olisi tauti tukahtanut heti alkuunsa ja nyt voitaisiin jatkaa normaalia elämää paitsi tietysti pitää vaan rajat edelleen täysin kiinni kaikilta.
 
Näin jälkikäteen tietysti helppo huudella, mutta heti kun oli ensimmäinen tartunta Suomessa havaittu olisi pitänyt laittaa rajat totaalisesti kiinni ja kaikki muukin täysin kiinni 3 viikoksi. Ei siis ulkoilua, töissä käyntiä ei yhtään mitään, ruuat kotiinkuljetuksella/erittäin rajatusti kaupassa käyntiä. Olisi tauti tukahtanut heti alkuunsa ja nyt voitaisiin jatkaa normaalia elämää paitsi tietysti pitää vaan rajat edelleen täysin kiinni kaikilta.
Suomi sai erittäin hyvän "ennakkovaroituksen" koronasta jo tammikuun lopussa, kun kiinalainen turisti sairastui Lapissa. Tuossa vaiheessa tartuntoja ei vielä ollut kovinkaan monessa maassa.

Ei olisi tarvinnut laittaa koko yhteiskuntaa kiinni, mutta jos olisi edes laitettu ulkomaanliikenne enemmän tai vähemmän kiinni ja tietyt tulijat karanteeniin, niin oltaisiin huomattavasti paremmassa tilanteessa kuin nyt!!

Jossitella voi silläkin, että olisiko ollut parempi, jos toi kiinalainen turisti olisi tartuttanut suomalaisiakin Lapissa, niin olisiko sitten jotain herätystä tapahtunut hyvän sään aikana...
 
Näin jälkikäteen tietysti helppo huudella, mutta heti kun oli ensimmäinen tartunta Suomessa havaittu olisi pitänyt laittaa rajat totaalisesti kiinni ja kaikki muukin täysin kiinni 3 viikoksi. Ei siis ulkoilua, töissä käyntiä ei yhtään mitään, ruuat kotiinkuljetuksella/erittäin rajatusti kaupassa käyntiä. Olisi tauti tukahtanut heti alkuunsa ja nyt voitaisiin jatkaa normaalia elämää paitsi tietysti pitää vaan rajat edelleen täysin kiinni kaikilta.
Yhtä hyvin voisi sanoa ettei mitään olisi kannattanut tehdä.
 
Jos ajatellaan, ettei Suomen tilanne tälläkään hetkellä ole erityisen paha, niin puolittaisellakin tukahduttamisella se olisi jo melko siedettävä ja käsiteltävä. Suomi on ihan erilainen maa kuin Italia, ja mielestäni Suomessa tällainen tukahduttaminen olisi realistisempaa.

Teoriassa voitaisiin mennä niin pitkälle, että kielletään jopa kaupassa asiointi, ja ainoastaan kotiinkuljetus tai kaupan parkkipaikalle kuljetus ilman ihmiskontaktia olisivat sallittuja... Kaikki muu pantaisiin kiinni paitsi täysin välttämätön infra yms.

Eihän tätä nyt tule tapahtumaan, mutta mietinpä vaan, että jos tuollaista muutama viikko siedettäisiin niin valo voisi näkyä hyvinkin kirkkaana tunnelin päässä ja kiitos seisoa jöpöttää oikein terhakkaasti. ;)

Lasketaanpa suuruusluokkaa, jotta tiedetään, mistä puhutaan. Oletetaan, että Suomessa on nyt noin 25 - 75 tuhatta tartuntaa. Oletetaan, että R saadaan painettua 0,5 - 0,7:een. Oletetaan, että kasvun (tartuntakannan tippumisen) aikavakio on 5 päivää. Tällöin päästään sataan tartunnan saaneeseen 40 - 93 päivässä. Tätä vähemmillä tartuntamäärillä pelkkä eksponentiaalinen malli ei ole kovin hyvä, koska ihmisten käyttäytyminen ei enää keskiarvoista, jolloin yksikin idiootti pääsee pilaamaan saadut hyödyt tartuttamalla huomattavan monia muita.
 
Ei olisi tarvinnut laittaa koko yhteiskuntaa kiinni, mutta jos olisi edes laitettu ulkomaanliikenne enemmän tai vähemmän kiinni ja tietyt tulijat karanteeniin, niin oltaisiin huomattavasti paremmassa tilanteessa kuin nyt!!

1. Aa, eli olisi ollut hyvä saada epidemian alkua myöhäisemmäksi. Ok.

Jossitella voi silläkin, että olisiko ollut parempi, jos toi kiinalainen turisti olisi tartuttanut suomalaisiakin Lapissa, niin olisiko sitten jotain herätystä tapahtunut hyvän sään aikana...

2. Aa, eli olisi ollut hyvä saada epidemian alkua aikaisemmaksi. Ok.

Kumpaa äänestetään, 1 vai 2?
 
Näin jälkikäteen tietysti helppo huudella, mutta heti kun oli ensimmäinen tartunta Suomessa havaittu olisi pitänyt laittaa rajat totaalisesti kiinni ja kaikki muukin täysin kiinni 3 viikoksi. Ei siis ulkoilua, töissä käyntiä ei yhtään mitään, ruuat kotiinkuljetuksella/erittäin rajatusti kaupassa käyntiä. Olisi tauti tukahtanut heti alkuunsa ja nyt voitaisiin jatkaa normaalia elämää paitsi tietysti pitää vaan rajat edelleen täysin kiinni kaikilta.
Olisi valitettavasti vaatinut myös 5/6 osa enemmistön eduskunnasta tai sotilasvallankaappauksen, jotta tuollaista oltaisiin voitu kiireellisenä saattaa voimaan. Demokratia on narttu.
 
Lasketaanpa suuruusluokkaa, jotta tiedetään, mistä puhutaan. Oletetaan, että Suomessa on nyt noin 25 - 75 tuhatta tartuntaa. Oletetaan, että R saadaan painettua 0,5 - 0,7:een. Oletetaan, että kasvun (tartuntakannan tippumisen) aikavakio on 5 päivää. Tällöin päästään sataan tartunnan saaneeseen 40 - 93 päivässä. Tätä vähemmillä tartuntamäärillä pelkkä eksponentiaalinen malli ei ole kovin hyvä, koska ihmisten käyttäytyminen ei enää keskiarvoista, jolloin yksikin idiootti pääsee pilaamaan saadut hyödyt tartuttamalla huomattavan monia muita.
Puhutaanko aktiivisista tartuttajista? En usko, että noin paljon on aktiivisia tartuttajia tai edes itämisvaiheessa olevia lähiaikojen tulevia sellaisia. 75.000 kokonaissairastunutta voi olla tai vähän enemmänkin, mutta eihän niistä suuri osa enää mitään tartuta.

Yleisesti ottaen korona tarttuu ärhäkkäimmin päivää-paria ennen oireita ja joitakin päiviä oireiden alettua.

1. Aa, eli olisi ollut hyvä saada epidemian alkua myöhäisemmäksi. Ok.
2. Aa, eli olisi ollut hyvä saada epidemian alkua aikaisemmaksi. Ok.

Kumpaa äänestetään, 1 vai 2?
Olisi ollut hyvä jättää koko epidemia väliin ja elää täällä lintukodossa kuten taiwanilaiset tekee, koska SIELLÄ asia otettiin tosissaan jo vuodenvaihteessa.

Tavallaan "myöhemmäksihän" sielläkin epidemiaa siirretään, paitsi että epidemia ei ehkä koskaan ehdi tulla kun hyvin pelaavat korttinsa.
 
Suomi sai erittäin hyvän "ennakkovaroituksen" koronasta jo tammikuun lopussa, kun kiinalainen turisti sairastui Lapissa. Tuossa vaiheessa tartuntoja ei vielä ollut kovinkaan monessa maassa.

Ei olisi tarvinnut laittaa koko yhteiskuntaa kiinni, mutta jos olisi edes laitettu ulkomaanliikenne enemmän tai vähemmän kiinni ja tietyt tulijat karanteeniin, niin oltaisiin huomattavasti paremmassa tilanteessa kuin nyt!!

Jossitella voi silläkin, että olisiko ollut parempi, jos toi kiinalainen turisti olisi tartuttanut suomalaisiakin Lapissa, niin olisiko sitten jotain herätystä tapahtunut hyvän sään aikana...
Tähän Lapin aikaiseen tapaukseen liittyy muuten sellainen jännä aspekti, että lähes jokaisessa maassa kävi samoin. Ensimmäiset tapaukset saatiin hyvin aikaisessa vaiheessa, ja varsinainen epidemia alkoi vasta reilu puolitoista kuukautta myöhemmin. Otsikot oli siis jo olemassa kauan ennen kuin kaikki "tuli yllätyksenä". Suomessakin oli virologeilla hyvää aikaa oppia taudista ennen kuin tuuletin lähtee pyörimään. Mutta se, että sama kaava toistui lähes kaikissa länsimaissa pistää miettimään kuinka tyylikkäästi tämä virus osaa käyttäytyä. Tervehtii kohteliaasti ennen kuin istuu pöytään.
 
The Lancetista lainattua suoraan:

"Estimates suggest that about 80% of people with COVID-19 have mild or asymptomatic disease, 14% have severe disease, and 6% are critically ill,"
implying that symptom-based control is unlikely to be sufficient unless these cases are only lightly infectious.

edit: tuo ei käsittääkseni ihan tarkoita pelkkiä labravarmennettuja. Vaan se on laskennallinen arvio mikä on tehty havaintojen ym. tutkimusten, laskennallisten kaavojen perusteella. Tuo ei ole mikään THL oma arvio.
Jotenkin nämä todennäköisyydet eivät oikein sovi samaan yhtälöön sairaaloiden potilasmäärien ja väitetyn "jopa monikymmenkertaisena" vellovan epidemian kanssa :kahvi:

Voi toki ruveta spekuloimaan, että valtava taustaepidemia, joka ei näy missään, olisi hyvin vähäoireinen mutta tällekin pitäisi olla joku selitys. Kyse on kuitenkin saman viruksen aiheuttamasta epidemiasta.

Epäilenpä siis, että puheet massiivisesta, näkymättömästä epidemiasta on jokseenkin puhdasta fiktiota.

Teoriassa voitaisiin mennä niin pitkälle, että kielletään jopa kaupassa asiointi, ja ainoastaan kotiinkuljetus tai kaupan parkkipaikalle kuljetus ilman ihmiskontaktia olisivat sallittuja... Kaikki muu pantaisiin kiinni paitsi täysin välttämätön infra yms.

Eihän tätä nyt tule tapahtumaan, mutta mietinpä vaan, että jos tuollaista muutama viikko siedettäisiin niin valo voisi näkyä hyvinkin kirkkaana tunnelin päässä ja kiitos seisoa jöpöttää oikein terhakkaasti. ;)
Ymmärtäisin tällaiset fantasioinnit, jos meillä olisi epidemia ryöpsähtänyt Ruotsin tai New Yorkin malliin mutta eihän meillä ole edes kovin kummoista kuormitusta sairaaloissa varsinkaan pk-seudun ulkopuolella. Sulusta aiheutuisi käsittämättömät kustannukset - ja mitä sillä voitettaisiin?

Jollain intensiteetillä vellovan koronan kanssa täytyy oppia elämään. En usko, että sitä saadaan kokonaan juurittua pois varsinkaan kestävästi. Onko esimerkiksi epidemian nykyinen intensiteetti sietämätöntä pitkässä juoksussa? Jos on, niin mikä olisi siedettävä taso, vaikka uusilla positiivisilla ja/tai sairaalakuormituksella mitattuna?

Jos tapauksia tulee ~100 päivässä, ei siinä kovin massiivista jäljittäjäarmeijaa tarvita haastattelemaan sairastuneet ja määräämään pääosan altistuneista karanteeniin.

Lasketaanpa suuruusluokkaa, jotta tiedetään, mistä puhutaan. Oletetaan, että Suomessa on nyt noin 25 - 75 tuhatta tartuntaa. Oletetaan, että R saadaan painettua 0,5 - 0,7:een. Oletetaan, että kasvun (tartuntakannan tippumisen) aikavakio on 5 päivää. Tällöin päästään sataan tartunnan saaneeseen 40 - 93 päivässä. Tätä vähemmillä tartuntamäärillä pelkkä eksponentiaalinen malli ei ole kovin hyvä, koska ihmisten käyttäytyminen ei enää keskiarvoista, jolloin yksikin idiootti pääsee pilaamaan saadut hyödyt tartuttamalla huomattavan monia muita.
Aika tarkkaan näin: kun R0=0.7, niin uudet tartunnat puolittuvat 10 päivän välein, kun tartuntasukupolvien väli on 5 päivää. Toisaalta, jos ajatellaan, että epidemian intensiteetti olisi nyt melko lailla siedettävä, niin R0=0.95 johtaisi siihen, että uudet tartunnat puolittuisivat vajaassa 70 päivässä.

Voi olla, että huomattavasti kevyemmät toimet riittävät pitämään R0=0.95 kuin R0=0.7. Jos välillä lipsahtaisi R0=1.2, niin epidemian tuplaantuminen kestäisi kuitenkin melkein kolme viikkoa, eli ehtii hyvin reagoida.
 
Näin jälkikäteen tietysti helppo huudella, mutta heti kun oli ensimmäinen tartunta Suomessa havaittu olisi pitänyt laittaa rajat totaalisesti kiinni ja kaikki muukin täysin kiinni 3 viikoksi. Ei siis ulkoilua, töissä käyntiä ei yhtään mitään, ruuat kotiinkuljetuksella/erittäin rajatusti kaupassa käyntiä. Olisi tauti tukahtanut heti alkuunsa ja nyt voitaisiin jatkaa normaalia elämää paitsi tietysti pitää vaan rajat edelleen täysin kiinni kaikilta.

Aivan päätön mielipide. Kiinniolo maksaa valtiolle miljardin viikossa. Kansalle ja yrityksille toisen miljardin.

Tällä 6 miljardia maksaneella toimenpiteellä viime tammikuussa ei olisi saavutettu mitään. Suomen kansalainen saa aina palata Suomeen. Kenelläkään ei ole resursseja valvoa karanteenia. Joku olisi livennyt väistämättä jossain vaiheessa. Eikä karanteeni edes koske muita saman katon alla asuvia, mikä on silkkaa idiotismia...

Melko naiivistista kuvitella että hermeettisellä valtion ulkorajan sulkemisella saataisiin virus hävitettyä. Testeistä varmaan 20% antaa vääriä negatiivisia ja oireettomia taudin levittäjiä on joka puolella. Näistä väärän negatiivisen saaneista merkittävä osuus lopettaa kotikaranteenin ja lähtee ihmisten ilmoille ja töihin. Riippumatta siitä olisiko visiotasi toteutettu, niin näitä ”pommeja” liikkuisi silti keskuudessamme.

Ideana näillä toimilla on jarruttaa epidemiaa ja pitää sairaanhoidon kapasiteetti sopivan täytenä. Kiinassa ja Singaporessa tukahdutettiin. Nyt epidemia lähti taas leviämään ja kuvio tulee toistamaan itsensä taas uudestaan, ja taas uudestaan, kunnes laumaimmuniteetti tai rokotukset on päällä.

Tukahduttaminen on hieno ja kunnianhimoinen tavoite. Nyt näyttää valitettavasti siltä ettei tukahduttaminen toimisi täysin, vaan tälläkin vain ostetaan aikaa. Ikävä sanoa tätä ääneen mutta jos tukahduttaminen ei toimi, niin yhteiskunnilla ei tule olemaan taloudellista mahdollisuutta enää suojata riskiryhmiä pitämällä kaikkea suljettuina. Tämä tarkoittaa Suomessakin kymmeniätuhansia kuolleita.
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin nämä todennäköisyydet eivät oikein sovi samaan yhtälöön sairaaloiden potilasmäärien ja väitetyn "jopa monikymmenkertaisena" vellovan epidemian kanssa :kahvi:

Voi toki ruveta spekuloimaan, että valtava taustaepidemia, joka ei näy missään, olisi hyvin vähäoireinen mutta tällekin pitäisi olla joku selitys. Kyse on kuitenkin saman viruksen aiheuttamasta epidemiasta.

Epäilenpä siis, että puheet massiivisesta, näkymättömästä epidemiasta on jokseenkin puhdasta fiktiota.
Kyllä tuoreiden vasta-ainetestien (Ruotsista, USA:sta jne) valossa näyttää nimenomaan siltä, että tällainen näkymätön epidemia olisi meneillään ja oireettomia saattaa olla enemmän kuin on aiemmin luultu. Mutta asiaan varmaan tulee lisäselvyyttä lähiaikoina, ihan Suomestakin.

Jollain intensiteetillä vellovan koronan kanssa täytyy oppia elämään. En usko, että sitä saadaan kokonaan juurittua pois varsinkaan kestävästi. Onko esimerkiksi epidemian nykyinen intensiteetti sietämätöntä pitkässä juoksussa? Jos on, niin mikä olisi siedettävä taso, vaikka uusilla positiivisilla ja/tai sairaalakuormituksella mitattuna?
Edelleenkin olen sitä mieltä, että paras intensiteetti olisi ollut Taiwanin intensiteetti.

Ja mun mielestäni on vähän kyynistä mitata asioita pelkästään terveydenhuollon kuormituskyvyllä. Sitä paitsi kannattaa ottaa huomioon, että aika paljon kiireettömiä toimenpiteitä on nyt jouduttu perumaan ja kiireellisempienkin kohdalla potilas on saattanut jänistää kun ei uskalla epidemian vuoksi tulla sairaalaan. Hammashoitokin taitaa olla aika seis hätätilanteita lukuunottamatta. Eli ei tämä nykytilanne todellakaan "hyvä" ole, vaan parempi tilanne olisi tietenkin lievempi epidemia, jos se voidaan helposti saavuttaa.

Mutta toivon mukaan esimerkiksi ebola-lääke remdesivir tai joku muu lääke tulee ja helpottaa tilannetta oleellisesti jo lähikuukausina. Sitten varmaan tilannetta voitaisiin jossain määrin normalisoida rokotetta odotellessa.
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin nämä todennäköisyydet eivät oikein sovi samaan yhtälöön sairaaloiden potilasmäärien ja väitetyn "jopa monikymmenkertaisena" vellovan epidemian kanssa :kahvi:

Voi toki ruveta spekuloimaan, että valtava taustaepidemia, joka ei näy missään, olisi hyvin vähäoireinen mutta tällekin pitäisi olla joku selitys. Kyse on kuitenkin saman viruksen aiheuttamasta epidemiasta.

Epäilenpä siis, että puheet massiivisesta, näkymättömästä epidemiasta on jokseenkin puhdasta fiktiota.

Ymmärtäisin tällaiset fantasioinnit, jos meillä olisi epidemia ryöpsähtänyt Ruotsin tai New Yorkin malliin mutta eihän meillä ole edes kovin kummoista kuormitusta sairaaloissa varsinkaan pk-seudun ulkopuolella. Sulusta aiheutuisi käsittämättömät kustannukset - ja mitä sillä voitettaisiin?

Jollain intensiteetillä vellovan koronan kanssa täytyy oppia elämään. En usko, että sitä saadaan kokonaan juurittua pois varsinkaan kestävästi. Onko esimerkiksi epidemian nykyinen intensiteetti sietämätöntä pitkässä juoksussa? Jos on, niin mikä olisi siedettävä taso, vaikka uusilla positiivisilla ja/tai sairaalakuormituksella mitattuna?

Jos tapauksia tulee ~100 päivässä, ei siinä kovin massiivista jäljittäjäarmeijaa tarvita haastattelemaan sairastuneet ja määräämään pääosan altistuneista karanteeniin.


Aika tarkkaan näin: kun R0=0.7, niin uudet tartunnat puolittuvat 10 päivän välein, kun tartuntasukupolvien väli on 5 päivää. Toisaalta, jos ajatellaan, että epidemian intensiteetti olisi nyt melko lailla siedettävä, niin R0=0.95 johtaisi siihen, että uudet tartunnat puolittuisivat vajaassa 70 päivässä.

Voi olla, että huomattavasti kevyemmät toimet riittävät pitämään R0=0.95 kuin R0=0.7. Jos välillä lipsahtaisi R0=1.2, niin epidemian tuplaantuminen kestäisi kuitenkin melkein kolme viikkoa, eli ehtii hyvin reagoida.

Ruumiiden määrä antaa hyvää osviittaa siitä että tuhansilla ihmisillä on/ollut covid-19. Eli monessa maassa tuon viruksen tapaukset vs. kuolleisuus on ollut 5%/10% tai jopa 20%, vaikka kaiken tiedon mukaan tuon kuolleisuuden pitäisi olla noin ~1%

Ruottissa taitaa olla tällähetkellä ~10% kuolleisuus coronassa... joten jo ruottalaisten takia toivon että viralliset luvut corona tapauksista on hitokseen alakanttiin
 
Pohjoisessa käy pannu kuumana. Toki näille suulaille paikallispoliitikoille vois jossain vaiheessa myös ehdottaa vaikkapa puoluepiireittäin jonkinlaisen kiintiön mielisairaalapaikkoja.



"Muukalaisvihaa tai rasismia tämä on. 'Muualta tulevat kantavat tauteja'. 'Levittävät koronaa'.... (vertaa väittämään 'kaikki romanit ovat varkaita'). Melkein voi toivoa, että sairastaisitte pahimman kautta te vaikeroijat ja surkeat olennot."

Kuusamo varmaan vaihtaa kohta Pohjois-Pohjanmaasta Lapin lääniin.

Hyötyisivät myös matkailullisesti, jos olisivat virallisesti osa Lappia.
 
Kyllä tuoreiden vasta-ainetestien (Ruotsista, USA:sta jne) valossa näyttää nimenomaan siltä, että tällainen näkymätön epidemia olisi meneillään ja oireettomia saattaa olla enemmän kuin on aiemmin luultu. Mutta asiaan varmaan tulee lisäselvyyttä lähiaikoina, ihan Suomestakin.

Kuinka luotettavia käytetyt vasta-ainetestit on? Käsittääkseni väärien positiivisten määrä on helposti vähintäänkin useita prosentteja. Jos vasta-ainetestien tulos on ollut 5% tai alle, en juurikaan antaisi painoa sille.
 
Kuinka luotettavia käytetyt vasta-ainetestit on? Käsittääkseni väärien positiivisten määrä on helposti vähintäänkin useita prosentteja. Jos vasta-ainetestien tulos on ollut 5% tai alle, en juurikaan antaisi painoa sille.

Ihan riippu miten tutkimus on toteutettu. Ainakin Suomessa tehtävässä tutkimuksessa positiiviset tulokset varmennetaan toisella menetelmällä.
 
Kuinka luotettavia käytetyt vasta-ainetestit on? Käsittääkseni väärien positiivisten määrä on helposti vähintäänkin useita prosentteja. Jos vasta-ainetestien tulos on ollut 5% tai alle, en juurikaan antaisi painoa sille.

Väestötasolla se on luotettava, ei niinkään yksilötasolla. Kun toistoja on paljon, on virhemarginaali pieni ja nähdään riittävällä varmuudella, kuinka suuri osa väestöstä on taudin sairastanut. En minäkään vielä luottaisi tulokseen, jos saisin positiivisen tuloksen. (Negatiivinen tulos pitäisi olla riittävän luotettava).
 
Tätä on varmaan vatvottu jo kyllästymiseen asti, mutta jaksaa tämä silti hämmästyttää:
Huoltovarmuuskeskuksen toimitusjohtaja: Kaikki Sarmasteelta tilatut hengityssuojaimet käyttökelvottomia
Ei osata tehdä isoja ostoja? Vai vaan ostetaan ekalta bulvaanilta, joka sattuu nostamaan päätään, koska helppoa?

Känkänen totesi Ylen aamun haastattelussa, että Huoltovarmuuskeskuksella ei ole ollut riittävää osaamista yllättäen tulleen suuren hankinnan hoitamiseen.
– Ammattimaista hankintaosaamista on ollut liian vähän, ja sitä täytyy hankkia lisää, Känkänen sanoi.

Huoltovarmuuskeskuksen toimitusjohtaja: Kaikki Sarmasteelta tilatut hengityssuojaimet käyttökelvottomia
Jo aiemmin on selvinnyt, että suojaimet eivät sovellu sairaalakäyttöön. Nyt näyttää siltä, ettei kymmenellä miljoonalla tilattuja suojaimia voi käyttää yhtään mihinkään.

koronavirus
20.4.2020 klo 08.43päivitetty 20.4.2020 klo 09.09
13-1-50505426-1587362043441.jpg


Huoltovarmuuskeskuksen väliaikainen toimitusjohtaja Janne Känkänen totesi Ylen aamussa maanantaina, että kaikki liikemies Onni Sarmasteelta tilatut hengityssuojaimet vaikuttavat olevan käyttökelvottomia.

Huoltovarmuuskeskus on tehnyt yhteensä 10 miljoonan euron hengityssuojainkaupat ulosottovelkaisen liikemiehen Onni Sarmasteen ja talousrikostaustaisen kauneusyrittäjä Tiina Jylhän kanssa.
Perjantaina Huoltovarmuuskeskus tiedotti, että Kiinasta saapuneet suojaimet on asetettu käyttökieltoon, sillä osa suojista on aiheuttanut allergiaoireita ja osassa on havaittu poikkeavaa hajua. Tuolloin suojien kerrottiin olevan käyttökiellossa siihen asti, että allergiaoireiden syy saadaan selvitettyä.
Ylen aamussa Känkänen antoi ymmärtää, että suojat ovat kokonaisuudessaan käyttökelvottomia.
Ylen aamun toimittaja Rosa Kettumäki kysyi Känkäseltä suorassa lähetyksessä, ovatko 10 miljoonan euron suojainkaupat osoittautuneet turhiksi.
– Onko nyt niin, että näiden kauppojen myötä tulleita suojaimia ei voi käyttää yhtään missään? Kettumäki kysyi.
– Tältä se nyt tällä hetkellä näyttää, Känkänen totesi.
Känkäsen mukaan nyt selvitetään, paljonko kauppahinnasta voidaan saada takaisin.
– Tästä 10 miljoonasta eurosta osin riidellään ja katsotaan, paljonko siitä rahasta voidaan turvata takaisin valtiolle. Mutta on ennenaikaista kommentoida enempää.
Osaamista on puuttunut
Epäonnisissa suojainkaupoissa on epäselvyyksiä niin Huoltovarmuuskeskuksen toiminnassa kuin siinä, olivatko tilatut suojaimet ylipäätään sairaalakäyttöön sopivia. Huoltovarmuuskeskuksen johdolla ja Sarmasteella on erilaiset näkemykset siitä, millaisia suojaimia HVK on Sarmasteelta tilannut.
Känkänen totesi Ylen aamun haastattelussa, että Huoltovarmuuskeskuksella ei ole ollut riittävää osaamista yllättäen tulleen suuren hankinnan hoitamiseen.
– Ammattimaista hankintaosaamista on ollut liian vähän, ja sitä täytyy hankkia lisää, Känkänen sanoi.
Keskusrikospoliisi on aloittanut suojainkaupoista myös esitutkinnan, jossa rikosnimikkeenä on muun muassa epäilty törkeä petos.
 
Tätä on varmaan vatvottu jo kyllästymiseen asti, mutta jaksaa tämä silti hämmästyttää:
Huoltovarmuuskeskuksen toimitusjohtaja: Kaikki Sarmasteelta tilatut hengityssuojaimet käyttökelvottomia
Ei osata tehdä isoja ostoja? Vai vaan ostetaan ekalta bulvaanilta, joka sattuu nostamaan päätään, koska helppoa?

Niin, tässä voidaan sitten jälleen kerran myöhemmin pohtia että millaista valmiutta halutaan pitää. Vai aletaanko taas toimimaan siinä vaiheessa kun on paskat housussa (kuten tuo taisi olla sikainfluenssankin kanssa). Jos tarvitaan asioita X, Y ja Z ja ne maksaa määrän Ö eikä haluta käyttää kyseistä määrää rahaa/resursseja/työvoimaa, niin turha sitä sitten on olettaa että asiat sujuu itsestään kuin Strömsössä siinä vaiheessa kun on tositilanne.
 
Tätä on varmaan vatvottu jo kyllästymiseen asti, mutta jaksaa tämä silti hämmästyttää:
Huoltovarmuuskeskuksen toimitusjohtaja: Kaikki Sarmasteelta tilatut hengityssuojaimet käyttökelvottomia
Ei osata tehdä isoja ostoja? Vai vaan ostetaan ekalta bulvaanilta, joka sattuu nostamaan päätään, koska helppoa?



Huoltovarmuuskeskuksen toimitusjohtaja: Kaikki Sarmasteelta tilatut hengityssuojaimet käyttökelvottomia
Jo aiemmin on selvinnyt, että suojaimet eivät sovellu sairaalakäyttöön. Nyt näyttää siltä, ettei kymmenellä miljoonalla tilattuja suojaimia voi käyttää yhtään mihinkään.

koronavirus
20.4.2020 klo 08.43päivitetty 20.4.2020 klo 09.09
13-1-50505426-1587362043441.jpg


Huoltovarmuuskeskuksen väliaikainen toimitusjohtaja Janne Känkänen totesi Ylen aamussa maanantaina, että kaikki liikemies Onni Sarmasteelta tilatut hengityssuojaimet vaikuttavat olevan käyttökelvottomia.

Huoltovarmuuskeskus on tehnyt yhteensä 10 miljoonan euron hengityssuojainkaupat ulosottovelkaisen liikemiehen Onni Sarmasteen ja talousrikostaustaisen kauneusyrittäjä Tiina Jylhän kanssa.
Perjantaina Huoltovarmuuskeskus tiedotti, että Kiinasta saapuneet suojaimet on asetettu käyttökieltoon, sillä osa suojista on aiheuttanut allergiaoireita ja osassa on havaittu poikkeavaa hajua. Tuolloin suojien kerrottiin olevan käyttökiellossa siihen asti, että allergiaoireiden syy saadaan selvitettyä.
Ylen aamussa Känkänen antoi ymmärtää, että suojat ovat kokonaisuudessaan käyttökelvottomia.
Ylen aamun toimittaja Rosa Kettumäki kysyi Känkäseltä suorassa lähetyksessä, ovatko 10 miljoonan euron suojainkaupat osoittautuneet turhiksi.
– Onko nyt niin, että näiden kauppojen myötä tulleita suojaimia ei voi käyttää yhtään missään? Kettumäki kysyi.
– Tältä se nyt tällä hetkellä näyttää, Känkänen totesi.
Känkäsen mukaan nyt selvitetään, paljonko kauppahinnasta voidaan saada takaisin.
– Tästä 10 miljoonasta eurosta osin riidellään ja katsotaan, paljonko siitä rahasta voidaan turvata takaisin valtiolle. Mutta on ennenaikaista kommentoida enempää.
Osaamista on puuttunut
Epäonnisissa suojainkaupoissa on epäselvyyksiä niin Huoltovarmuuskeskuksen toiminnassa kuin siinä, olivatko tilatut suojaimet ylipäätään sairaalakäyttöön sopivia. Huoltovarmuuskeskuksen johdolla ja Sarmasteella on erilaiset näkemykset siitä, millaisia suojaimia HVK on Sarmasteelta tilannut.
Känkänen totesi Ylen aamun haastattelussa, että Huoltovarmuuskeskuksella ei ole ollut riittävää osaamista yllättäen tulleen suuren hankinnan hoitamiseen.
– Ammattimaista hankintaosaamista on ollut liian vähän, ja sitä täytyy hankkia lisää, Känkänen sanoi.
Keskusrikospoliisi on aloittanut suojainkaupoista myös esitutkinnan, jossa rikosnimikkeenä on muun muassa epäilty törkeä petos.
Tässä on tosiaan vähän olankohautuksella pyritty ohittamaan aika keskeinen asia. Jos HVK:lla ei ole osaamista tehdä hankintoja, niin mihin heillä sitten mahtaa olla osaamista? Koko homma on täysi farssi vaikka jätetään kokonaan huomiotta tietyn tuoteryhmän varmuusvarastojen täydellinen puuttuminen.
 
Tässä on tosiaan vähän olankohautuksella pyritty ohittamaan aika keskeinen asia. Jos HVK:lla ei ole osaamista tehdä hankintoja, niin mihin heillä sitten mahtaa olla osaamista? Koko homma on täysi farssi vaikka jätetään kokonaan huomiotta tietyn tuoteryhmän varmuusvarastojen täydellinen puuttuminen.
"You had one job and still failed it"

Mitä ne mahtaa tuolla tehdä, jos he ryssivät jopa heidän ydintehtävässään? Ihan käsittämätöntä sekoilua, eikä ainoastaan HVK:n osalta.
 
Tässä on tosiaan vähän olankohautuksella pyritty ohittamaan aika keskeinen asia. Jos HVK:lla ei ole osaamista tehdä hankintoja, niin mihin heillä sitten mahtaa olla osaamista? Koko homma on täysi farssi vaikka jätetään kokonaan huomiotta tietyn tuoteryhmän varmuusvarastojen täydellinen puuttuminen.

Niin, voisi kuvitella että "Huoltovarmuuskeskuksella" se tärkein syy puljun olemassaololle on huoltovarmuuden ylläpito. Tähänhän heillä ei mitään osaamista näköjään ole, ja nyt on sitten aloitettu hankkimaan sellaista osaamista. Olisi hyvä olla kärpäsenä katossa aloituspalaverissa, onko tilattu kampaviinerit vai jotain muuta :think:

Ja vaikka kysymys "mihin sitten on sitä osaamista" oli varmaan retorinen, niin todennäköisesti siellä osataan tehdä erilaisia powerpointteja esim. raaka-aineiden ja energialähteiden disruptiosta, mutta nämä nyt on aika diibadaabaa kun ei mihinkään varmaan mitään kovin konkreettista annettavaa ole.
 
Tässä on tosiaan vähän olankohautuksella pyritty ohittamaan aika keskeinen asia. Jos HVK:lla ei ole osaamista tehdä hankintoja, niin mihin heillä sitten mahtaa olla osaamista? Koko homma on täysi farssi vaikka jätetään kokonaan huomiotta tietyn tuoteryhmän varmuusvarastojen täydellinen puuttuminen.

Kuuluukohan HVK:n tehtäviin päättää mitä varastoidaan vaiko hoitaa hankintaa ja varastointia, päätökset tuotteista tekee kenties joku muu?

"Valtioneuvosto asettaa huoltovarmuudelle yleiset tavoitteet, joissa määritellään valmiuden taso ottaen huomioon väestön ja välttämättömän talouselämän sekä maanpuolustuksen vähimmäistarpeet. "
 
Viimeksi muokattu:
Niin, voisi kuvitella että "Huoltovarmuuskeskuksella" se tärkein syy puljun olemassaololle on huoltovarmuuden ylläpito. Tähänhän heillä ei mitään osaamista näköjään ole, ja nyt on sitten aloitettu hankkimaan sellaista osaamista. Olisi hyvä olla kärpäsenä katossa aloituspalaverissa, onko tilattu kampaviinerit vai jotain muuta :think:

Ja vaikka kysymys "mihin sitten on sitä osaamista" oli varmaan retorinen, niin todennäköisesti siellä osataan tehdä erilaisia powerpointteja esim. raaka-aineiden ja energialähteiden disruptiosta, mutta nämä nyt on aika diibadaabaa kun ei mihinkään varmaan mitään kovin konkreettista annettavaa ole.
Nyt täällä lähtee taas vähän käsistä nämä mielikuvaharjoitukset. HVK:n vastuuseen kuului ylläpitää tietyn kokoista varastoa öljyä, viljaa ynnä muita sen vastuulle säädettyjä aineksia. Sen vastuulle tai osaamiseen ei kuulunut massiiviset hankintavastuut, jotka sille sysättiin kriisin alussa. Miten laitos, joka ylläpitää staattista ja määräajoin uudistettavaa varastoa voisi edes osata kiireellisellä aikataululla tehtävät massiiviset hankintaerät tarviketta, joita se on viimeeksi todennäköisesti hankkinut sikainfluenssan aikaan noin 10 vuotta sitten?

Totta hitossa HVK mokasi ja sen vuoksi sieltä on päitä putoillut ja KRP tutkii asiaa. Mutta on hölmöä väittää, että HVK osaa vain "tehdä erilaisia powerpointteja", kun se ei osannut sen tehtäväksi sponttaanisti annettua vastuuta hoitaa samantien täydellisesti.
 
Eiköhän kaverille joku pieni bonus jotain kautta järjestys, kun mainostus on tehnyt tehtävänsä.

No jopas sattuikin: "Sairauden toisella viikolla Rissanen luuli parantuneensa. Kolmannella viikolla kuume nousi 38 asteeseen, jalat eivät kantaneet ja Oura-sormus näytti, että lämpöä oli myös yöllä. "

AL: Virve Rissanen, 32, parani koronasta - tällaiset olivat oireet, jotka kestivät kolme viikkoa
 
Nyt täällä lähtee taas vähän käsistä nämä mielikuvaharjoitukset. HVK:n vastuuseen kuului ylläpitää tietyn kokoista varastoa öljyä, viljaa ynnä muita sen vastuulle säädettyjä aineksia. Sen vastuulle tai osaamiseen ei kuulunut massiiviset hankintavastuut, jotka sille sysättiin kriisin alussa. Miten laitos, joka ylläpitää staattista ja määräajoin uudistettavaa varastoa voisi edes osata kiireellisellä aikataululla tehtävät massiiviset hankintaerät tarviketta, joita se on viimeeksi todennäköisesti hankkinut sikainfluenssan aikaan noin 10 vuotta sitten?

Totta hitossa HVK mokasi ja sen vuoksi sieltä on päitä putoillut ja KRP tutkii asiaa. Mutta on hölmöä väittää, että HVK osaa vain "tehdä erilaisia powerpointteja", kun se ei osannut sen tehtäväksi sponttaanisti annettua vastuuta hoitaa samantien täydellisesti.

No jaa, kyllä näissä on mielestäni avattu ihan riittävän selkeästi, että tarkoitus on myös varautua siihen, että huoltovarmuutta pystytään ylläpitämään myös poikkeustilanteissa:
 
No jaa, kyllä näissä on mielestäni avattu ihan riittävän selkeästi, että tarkoitus on myös varautua siihen, että huoltovarmuutta pystytään ylläpitämään myös poikkeustilanteissa:
Kyllä, mutta suojavarustevarastojen ylläpito ei kuulunut HVK:lle, vaan yksittäisille sairaaloille. HVK sai vastuunsa vain sen vuoksi, että yksittäiset sairaalat eivät enää kriisin alettua saaneet tilattua kamaa sisään, koska valmistajat alkoivat vaatia keskitettyjä hankintoja. HVK:ssa oli suojavarusteita vain sen vuoksi, että niitä oli sinne hankittu sikainfluenssan aikaan ja siitä tuli keskitetty hankintavirasto vain sen vuoksi, että normaalit hankintakanavat eivät enää toimineet.

Jos olen väärässä, korjaa ihmeessä ja oikaisen ajatukseni.
 
Nyt täällä lähtee taas vähän käsistä nämä mielikuvaharjoitukset. HVK:n vastuuseen kuului ylläpitää tietyn kokoista varastoa öljyä, viljaa ynnä muita sen vastuulle säädettyjä aineksia. Sen vastuulle tai osaamiseen ei kuulunut massiiviset hankintavastuut, jotka sille sysättiin kriisin alussa. Miten laitos, joka ylläpitää staattista ja määräajoin uudistettavaa varastoa voisi edes osata kiireellisellä aikataululla tehtävät massiiviset hankintaerät tarviketta, joita se on viimeeksi todennäköisesti hankkinut sikainfluenssan aikaan noin 10 vuotta sitten?

Totta hitossa HVK mokasi ja sen vuoksi sieltä on päitä putoillut ja KRP tutkii asiaa. Mutta on hölmöä väittää, että HVK osaa vain "tehdä erilaisia powerpointteja", kun se ei osannut sen tehtäväksi sponttaanisti annettua vastuuta hoitaa samantien täydellisesti.
Se, ettei "kuulu tehtäviin" ei tietenkään tarkoita, etteikö tehtävää olisi silti mahdollista suorittaa hyvin kun sellaisen saa.
 
Mitä ne mahtaa tuolla tehdä, jos he ryssivät jopa heidän ydintehtävässään? Ihan käsittämätöntä sekoilua, eikä ainoastaan HVK:n osalta.

Maskien hankinta ei ole ydintehtävä, maskit eivät olleet edes varastoitava asia, mutta niitä sattui olemaan sikainfluenssan takia varastoituna. Maskien hankinta ryssittiin ja siitä on hyvä oppia, mutta eipä se näytä olevan ydintehtävä.
 
Kyllä, mutta suojavarustevarastojen ylläpito ei kuulunut HVK:lle, vaan yksittäisille sairaaloille. HVK sai vastuunsa vain sen vuoksi, että yksittäiset sairaalat eivät enää kriisin alettua saaneet tilattua kamaa sisään, koska valmistajat alkoivat vaatia keskitettyjä hankintoja. HVK:ssa oli suojavarusteita vain sen vuoksi, että niitä oli sinne hankittu sikainfluenssan aikaan ja siitä tuli keskitetty hankintavirasto vain sen vuoksi, että normaalit hankintakanavat eivät enää toimineet.

Jos olen väärässä, korjaa ihmeessä ja oikaisen ajatukseni.

No kaikkeenhan ei realistisesti voi varautua täsmällisellä suunnitelmalla. Mutta kyllä minusta tuo firman toimenkuva on ollut myös määrittää, että millaisilla toimintatavoilla toimitaan poikkeustilanteessa, jossa "varaston" ylläpidon tarve kasvaa olennaisesti. Minimissään se, että millä kriteereillä tehdään toimittajavalinta poikkeustilanteessa, ja millaiset lakitekniset tarkastukset tehdään toimittajalle. Tässähän mitään kriteerejä ei ollut, ja mitään tarkastuksia ei tehty,
Ymmärrän kyllä mitä koitat hakea takaa, mutta ainakaan HVK:n nykyinen tai edellinen toimitusjohtaja ei ole lähtenyt sille linjalle, että "ei kuulu meidän vastuulle".
 
Viimeksi muokattu:
Maskien hankinta ei ole ydintehtävä, maskit eivät olleet edes varastoitava asia, mutta niitä sattui olemaan sikainfluenssan takia varastoituna. Maskien hankinta ryssittiin ja siitä on hyvä oppia, mutta eipä se näytä olevan ydintehtävä.
Tässäpä se. HVK:n vastuulla on juurikin esim. öljyn, polttoaineiden räjähteiden valmistamisessa tarvittavien kemikaalien, ruokaviljan ja sen sellaisten hankkiminen ja varastointi kriisiaikoja varten siinä laajuudessa kuin erikseen määrätään. Näiden kulutus voidaan myös kohtalaisen hyvin ennakoida erilaisten kriisien näkökulmasta. Varastoja kierrätetään FIFO-periaatteella, vanhempaa viljaa lähtee varastoista vientiin ja kotimaiseen kulutukseen kun uutta tulee tilalle jne. Esim. lääkkeiden velvoitevarastointi kuuluu maahantuojille ja tukkureille, terveydenhuollon tarvikkeiden sairaanhoitopiireille, yksityisille firmoille ja muille toimijoille, aseiden riittävä hankinta ja varastointi puolustusvoimille, poliisille jne. Mikään yleinen kaiken mahdollisen hankintayhtiö HVK:sta ei ole ollut tarkoitettukaan tehdä eikä siinä olisi järkeä, koska sitten pitäisi ylläpitää jonkinlaista osaamisvalmiuttakin ja hankintakanavia ainakin monimutkaisimmissa tuotteissa. Lääkkeiden hankintaa varten olisi käytännössä pakko olla proviisoritasoisia osaajia jne.

Maskien hankinta meni munilleen se on selvä. edit. tai osittain, on hyviäkin maskeja saatu ostettua.

Se mitä opittavaa tästä on, niin lääkinnän valmiusratkaisut pitää jotenkin nyt tarkastella kokonaan uusiksi ja miettiä miten näistä selviytyisi paremmin. Minä en pitäisi ollenkaan huonona, että sairaanhoitopiireillä olisi yhteinen hankintayhtiö hoitamassa edes bulkkitavaran hankintoja ja kilpailutuksia. Eikä se tällä palstalla esiin tuotu Sotilasapteekkikaan taitaisi lopulta olla huono perustaa uudelleen. Sille vaikka velvollisuudeksi huolehtia kaikenlaisen kriisiaikojen lääkinnällisten tarpeiden varastoinnista. Tosin nyt kun HVK:ssa opetellaan suojaimien hankinta, niin luonteva olisi että sille tulisi velvollisuus vaikka muutaman kuukauden pandemiavalmiuden ylläpitämisestä henkilösuojaimien jne. osalta.
 
Osasto- ja tehohoidossa olevien määrä edelleen laskussa.
Uusia tapauksia "vain" 85 mutta katsotaas nyt sitten kun viikonlopun viive on purettu. Lauantaina vielä kuitenkin testattiin yli 2000, sunnuntaina hiljainen testauspäivä.
 
Kiinassa huomattavaa kasvua uusien tartuntojen määrässä ilmestynyt virallisiin lukuihin. Tänään tähän mennessä ↑ 5,688 (6.87%). Yhteensä nyt 88,423. Pari viikkoa lukemat olleet 81k ja 82k tuntumassa ennen tätä hetkeä. Katsoin ncov2019 livestä

Edit: Tuo tänään tähän mennessä varmaan on huono ilmaisu. Voisiko kyseessä olla Kiinan viranomaisten ilmoittama luku edellisen vuorokauden aikana kertyneistä tietoon tulleista tartuntapauksista. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin ncov2019 live -sivuston alulle pistänyt 17-vuotias poika käyttää sivuston lähteenä Kiinan viranomaisten ylläpitämää sivustoa, joka on siis vain kiinaksi. Eli en ole itse sieltä tarkistanut asiaa.

Pitkään nuo Kiinan luvut suurenivat rauhallista tahtia ennen kuin huomattava nousu tuli. Tietääkö joku onko tuon nousun taustalla joku uusi tartuntakeskittymä tietyssä osassa Kiinaa? Ei ole vielä silmiini osunut uutisista.

EDIT2: Saattoi myös olla virhe käyttämäni sivuston luvuissa.

BEIJING, April 20 (Xinhua) -- Chinese health authority said Monday that it received reports of 12 new confirmed COVID-19 cases on the mainland Sunday, of which eight were imported.

The other four new cases were domestically transmitted, the National Health Commission said in a daily report, noting that three cases were reported in Heilongjiang Province and one in Inner Mongolia Autonomous Region.

No death was reported Sunday on the mainland. Two new suspected cases, all imported ones in Shanghai, were also reported.
 
Viimeksi muokattu:
Tässäpä se. HVK:n vastuulla on juurikin esim. öljyn, polttoaineiden räjähteiden valmistamisessa tarvittavien kemikaalien, ruokaviljan ja sen sellaisten hankkiminen ja varastointi kriisiaikoja varten siinä laajuudessa kuin erikseen määrätään. Näiden kulutus voidaan myös kohtalaisen hyvin ennakoida erilaisten kriisien näkökulmasta. Varastoja kierrätetään FIFO-periaatteella, vanhempaa viljaa lähtee varastoista vientiin ja kotimaiseen kulutukseen kun uutta tulee tilalle jne. Esim. lääkkeiden velvoitevarastointi kuuluu maahantuojille ja tukkureille, terveydenhuollon tarvikkeiden sairaanhoitopiireille, yksityisille firmoille ja muille toimijoille, aseiden riittävä hankinta ja varastointi puolustusvoimille, poliisille jne. Mikään yleinen kaiken mahdollisen hankintayhtiö HVK:sta ei ole ollut tarkoitettukaan tehdä eikä siinä olisi järkeä, koska sitten pitäisi ylläpitää jonkinlaista osaamisvalmiuttakin ja hankintakanavia ainakin monimutkaisimmissa tuotteissa. Lääkkeiden hankintaa varten olisi käytännössä pakko olla proviisoritasoisia osaajia jne.

Maskien hankinta meni munilleen se on selvä. edit. tai osittain, on hyviäkin maskeja saatu ostettua.

Se mitä opittavaa tästä on, niin lääkinnän valmiusratkaisut pitää jotenkin nyt tarkastella kokonaan uusiksi ja miettiä miten näistä selviytyisi paremmin. Minä en pitäisi ollenkaan huonona, että sairaanhoitopiireillä olisi yhteinen hankintayhtiö hoitamassa edes bulkkitavaran hankintoja ja kilpailutuksia. Eikä se tällä palstalla esiin tuotu Sotilasapteekkikaan taitaisi lopulta olla huono perustaa uudelleen. Sille vaikka velvollisuudeksi huolehtia kaikenlaisen kriisiaikojen lääkinnällisten tarpeiden varastoinnista. Tosin nyt kun HVK:ssa opetellaan suojaimien hankinta, niin luonteva olisi että sille tulisi velvollisuus vaikka muutaman kuukauden pandemiavalmiuden ylläpitämisestä henkilösuojaimien jne. osalta.

Siis missä ne ns. hyvät maskit nyt ovat? Jotenkin tuntuu että ne oli juuri niitä mitkä lopulta paljastui allergiaa yms. aiheuttaviksi? Eli missä ne siis ovat? Saako tällaista edes kysyä vai suuttuuko joku?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 557
Viestejä
4 920 417
Jäsenet
79 216
Uusin jäsen
jimbo_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom