Mä ajattelen koko asiaa kyynisen poliittisesti, ja oletan, että Kiina nyt jollain tavalla näkee tarpeelliseksi kuroa tilastojaan lähemmäs maan todellista tilannetta...Kiinassa huomattavaa kasvua uusien tartuntojen määrässä ilmestynyt virallisiin lukuihin. Tänään tähän mennessä ↑ 5,688 (6.87%). Yhteensä nyt 88,423. Pari viikkoa lukemat olleet 81k ja 82k tuntumassa ennen tätä hetkeä. Katsoin ncov2019 livestä
Edit: Tuo tänään tähän mennessä varmaan on huono ilmaisu. Voisiko kyseessä olla Kiinan viranomaisten ilmoittama luku edellisen vuorokauden aikana kertyneistä tietoon tulleista tartuntapauksista. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin ncov2019 live -sivuston alulle pistänyt 17-vuotias poika käyttää sivuston lähteenä Kiinan viranomaisten ylläpitämää sivustoa, joka on siis vain kiinaksi. Eli en ole itse sieltä tarkistanut asiaa.
Pitkään nuo Kiinan luvut suurenivat rauhallista tahtia ennen kuin huomattava nousu tuli. Tietääkö joku onko tuon nousun taustalla joku uusi tartuntakeskittymä tietyssä osassa Kiinaa? Ei ole vielä silmiini osunut uutisista.
EDIT2: Saattoi myös olla virhe käyttämäni sivuston luvuissa.
BEIJING, April 20 (Xinhua) -- Chinese health authority said Monday that it received reports of 12 new confirmed COVID-19 cases on the mainland Sunday, of which eight were imported.
The other four new cases were domestically transmitted, the National Health Commission said in a daily report, noting that three cases were reported in Heilongjiang Province and one in Inner Mongolia Autonomous Region.
No death was reported Sunday on the mainland. Two new suspected cases, all imported ones in Shanghai, were also reported.
Mistä näitä tietää.