Jos koulujen sulkeminen on "pieniefektinen" toimenpide, niin mikähän sitten on toimi, jolla olisi ollut olennaista merkitystä? Useat epidemianalutkin liittyivät nimenomaan kouluihin. Itsekin pitäisin teini-ikäisten koulut vielä kiinni mutta alimpien luokkien avaamista voisi kokeilla varsinkin alueilla, joilla epidemia on maltillinen.Eilen Ylen Ykkösaamussa asiasta kysyttiin epidemiologin kanta HUS epidemiologian ylilääkäri Asko Järviseltä. Hän totesi, että se, mikä on lasten osuus koronan levittämisessä on tuhannen taalan kysymys, johon ei ole vielä vastausta, mutta mallinnusten valossa koulujen sulkeminen on ylipäätään hyvin pieniefektinen toimenpide.
Tässä kannattaa tosiaan muistaa, että nykyinen rajoitus on 13.5 asti ja tuosta pari viikkoa niin alkaa kesälomat. Uskoisin, että näillä mennään kesälomaan ja jatketaan koulujen sulkemista pari viikkoa ja syksyllä tiedetään varmasti mikä lasten osuus tartuttajina on. Tuolla parilla viikolla tuskin on mitään merkittävää vaikutusta mihinkään suuntaan, jos koulut pidetään kiinni.
Alimmat luokat voisi avata vaikka heti esim. Uudenmaan ja Länsi-Lapin ulkopuolella. Jos mitään dramaattista ei ilmene, niin näissäkin voisi avaamista harkita 11.5 alkaen.
Ei tällä varmaan opetuksen kannalta olisi mullistavaa vaikutusta mutta saataisiin todellista tietoa epidemian mahdollisesta etenemisestä meidän oloissa. Jos kouluihin yhdistettäviä tartuntoja alkaa esiintyä, niin sitten pitäisi laittaa taas kouluja kiinni, joko paikallisesti tai kokonaan. Olisi varmaan syytä kokeilla maskipakkoa koululuokassa?