Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 213
Täällähän koko homma on ampunut totaalisen yli jo heti alusta asti, sen takia lopetinkin ketjun seuraamisen aktiivisesti. Tämä tosin on tuttua jo murobbs:stä, maailmanloppua odottavat (ja ehkä jopa toivovat) totaalipsykopaatit tulevat aina ulvomaan joukkovoimalla, kun jotain lievästikin poikkeuksellista tapahtuu. Murossa taisi ollu joku triidi öljyn loppumisestakin, että kohta pojat loppuu ja tulee maalmansota ja loppu, tai vähintään jenkkilä hajoaa yms.

Olisi helppo sanoa, että jättää nämä maailmanloppufanaatikot huomioimatta, mutta kun puolet ketjusta huutaa apokalypsiä, niin vaikeaa se on. Pitää siirtyä eri lähteisiin ja sivustoille.
Paljon enemmän täällä on näkynyt tyhjänpäiväistä öyhötystä teiltä "mitään ei tapahdu" kavereilta. Mielestäni on enemmän kuin lievästi poikkeuksellista, että puoli Kiinaa on laitettu karanteeniin, mutta en silti povaa maailmanloppua. Ehkä kannattaa tosiaan pysyä poissa ketjusta, jos ei ole mitään järkevää annettavaa tuon öyhötyksen sijaan. Itse ainakin mielelläni seuraan tämän ketjun kautta tilanteen kehittymistä: sun ei ole pakko, kun ei kerran kiinnosta.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
234
Täällähän koko homma on ampunut totaalisen yli jo heti alusta asti, sen takia lopetinkin ketjun seuraamisen aktiivisesti. Tämä tosin on tuttua jo murobbs:stä, maailmanloppua odottavat (ja ehkä jopa toivovat) totaalipsykopaatit tulevat aina ulvomaan joukkovoimalla, kun jotain lievästikin poikkeuksellista tapahtuu. Murossa taisi ollu joku triidi öljyn loppumisestakin, että kohta pojat loppuu ja tulee maalmansota ja loppu, tai vähintään jenkkilä hajoaa yms.

Olisi helppo sanoa, että jättää nämä maailmanloppufanaatikot huomioimatta, mutta kun puolet ketjusta huutaa apokalypsiä, niin vaikeaa se on. Pitää siirtyä eri lähteisiin ja sivustoille.
Laitako linkkejä niihin maailmaloppu viesteihin?
En tiedä vanhoista, mutta jostain sivun 30 jälkeen ei ihan järkyttävää... Toki niitä varmaan on, sääli

Aloin seurata tätä kierrettä jossain sivun 30 kohdalla, en tiedä mitä aikaisemmin oli. Anteeksi siitä, mutta ei täällä kovin pahoja hörhöilyjä ole minun silmiin sattunut.
Viimeisen vuorokauden aikaan tullut muutama viestisi kaltainen heitto, ilman linkkejä, että täällä on maailmanloppu tulossa.

Se, että aihe iskee talouteen ja muuttaa asioita ei ole maailmanloppu, vain muutos, niiden loputtomassa ketjussa.

Huomaan että aihe tuntuu tarpeettomalta Pohjois-Koreassa ja muista ihmisistä, joihin aihe ei ole vaikuttanut,. Sittenhän asiaa ei kannata seurata, se siitä.
Mutta aihe ON jo vaikuttanut elämään yli puolella maailman ihmisistä, minunkin elämääni ja vaikuttaa jatkossa lisää.
Se ei ole maailmanloppu, vain muutos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 213
Kertokaahan myös toki, millä keskustelupalstalla on vähemmän foliohattuilua ja "panikointia", kuin tässä ketjussa? Itse olen muutamaa muutakin palstaa seurannut ja kyllä tämä ketju on ehdottomasti parhaiten pysynyt asialinjalla ja hyvin pieni osa viesteistä on foliohattumeininkiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Yleinen valitus täällä tuntuu olevan se, että THL ei tee mitään ja rummuttaa perusteettomasti hyvää varautumisen tasoa.

Yleensä kuitenkaan tätä ei oikein perustella mitenkään kovin hyvin, vaan asia ikäänkuin vain todetaan faktana.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
234
Itse asiassa koronaviruksen seurauksena CO2 päästöt ovat vähentyneet jo 100 miljoonaa tonnia tähän mennessä.
Shanghaissa kuulemma pidellyt oikein kirkkaita ilmoja.

Ne polttojutut saattoi olla sikojen polttoja. Että sikäli jotain totuuspohjaa rikki-lukemille saattaa olla.
Sikoja on mennyt polttoon ainakin pari sataa miljoonaa, "African swine fever" iski Kiinaan. Maassa oli noin 400 miljoonaa sikaa..
EN ole kiinnostunut keskustelemaan enempää poltoista, muistutan vain että tämä erittäin iso asia on päällä samaan aikaan ja se EI lähtenyt Kiinasta ja yleisesti siat poltetaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Aloita ketju alusta ja ota syyniin vaikka käyttäjän @dominik viestit. Hupaista, joskin pirun raskasta luettavaa.
Kyseinen yksi (1) käyttäjä taisikin saada ihan hyvästä syystä bannia. Toivottavasti myös tähän ulinaruikutukseen jota on nyt jo kohta kokonainen sivullinen paljon suuremman joukon toimesta reagoidaan asianmukaisesti.

Viimeksi tosin kun pelasin pulushakkia sain itse bannit, mutta ulinavinkupaskan suoltamista se ei hidastanut :) Ei siis tarvinne pidätellä hengitystä,
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Yleinen valitus täällä tuntuu olevan se, että THL ei tee mitään ja rummuttaa perusteettomasti hyvää varautumisen tasoa.

Yleensä kuitenkaan tätä ei oikein perustella mitenkään kovin hyvin, vaan asia ikäänkuin vain todetaan faktana.
Miten minusta tuntuu, etttä jonkun pitäisi varmaan vähintäänkin tekeytyä huoltomieheksi ja soluttautua THL:n organisaatioon, ennenkuin saadaan "tarpeeksi hyviä perusteluja".

Tässä yksi aihetta sivuava perustelu ohitettavaksi:

Ainakin THL on johdonmukainen kaikessa toiminnassaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
234
Yleinen valitus täällä tuntuu olevan se, että THL ei tee mitään ja rummuttaa perusteettomasti hyvää varautumisen tasoa.

Yleensä kuitenkaan tätä ei oikein perustella mitenkään kovin hyvin, vaan asia ikäänkuin vain todetaan faktana.
Tuo on kyllä totta, aika moni täällä heittää tuon kaltaista mielipidettä. Minäkin tunnustan, mutta perusteet olen esittänyt.
Mitähän THL tekee?
Niinkuin päivittäin, sellaista mikä näkyy tai on jotenkin evaluoitavissa tai mitattavissa, suhteessa COVID-19 aiheeseen?

Itse olen Taiwanissa ja paikallisen vastaavan organisaation taholta tapahtuu kokoajan proaktiivisia toimia, joilla riskejä yhteiskuntaan ja yksilöihin pienennetään, toimintaohjeita selkiytetään, rahaa varataan toimiin jne. Ihan mallikkaan näköistä puuhaa. Ehkä Singaporen kanssa opiskeltu.
Katsoo esim. uutisia täältä: Focus Taiwan - CNA English News
Kaikkiaan Aasian kehittyneissä yhteiskunnissa moni asia on hoidettu nyt paremmin kuin Euroopassa.
Katsoo esim. elinikätilastoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Tuo on kyllä totta, aika moni täällä heittää tuon kaltaista mielipidettä. Minäkin tunnustan, mutta perusteet olen esittänyt.
Mitähän THL tekee?
Niinkuin päivittäin, sellaista mikä näkyy tai on jotenkin evaluoitavissa tai mitattavissa, suhteessa COVID-19 aiheeseen?

Itse olen Taiwanissa ja paikallisen vastaavan organisaation taholta tapahtuu kokoajan proaktiivisia toimia, joilla riskejä yhteiskuntaan ja yksilöihin pienennetään, toimintaohjeita selkiytetään, rahaa varataan toimiin jne. Ihan mallikkaan näköistä puuhaa. Ehkä Singaporen kanssa opiskeltu.
Katsoo esim. uutisia täältä: Focus Taiwan - CNA English News
Kaikkiaan Aasian kehittyneissä yhteiskunnissa moni asia on hoidettu nyt paremmin kuin Euroopassa.
Katsoo esim. elinikätilastoja.
Taiwanin riskitasossa ja Suomen riskitasossa (varsinkin nyt kun Finnair keskeytti suorat lentonsa) on aivan valtava ero. Taiwanissa on aivan perusteltua tehdä rajuja matkustusrajoituksia, pistää miljoonakaupalla rahaa seurantaan ja hamstrata sairaalat täyteen käsidesiä ja suojavarusteita.

Suomen tämän hetken riskitaso nyt kun suorat lennot ovat seis on merkittävästi matalampi.

Sen takia vastaaviin rajoituksiin ei ainakaan minusta ole samanlaista perustetta.

-
Elinikätilastot liittyvät nähdäkseni aika vähän terveydenhuoltojärjestelmien eroihin. Paljon suurempi tekijä on elintapaerot.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
Tuo on kyllä totta, aika moni täällä heittää tuon kaltaista mielipidettä. Minäkin tunnustan, mutta perusteet olen esittänyt.
Mitähän THL tekee?
Niinkuin päivittäin, sellaista mikä näkyy tai on jotenkin evaluoitavissa tai mitattavissa, suhteessa COVID-19 aiheeseen?

Itse olen Taiwanissa ja paikallisen vastaavan organisaation taholta tapahtuu kokoajan proaktiivisia toimia, joilla riskejä yhteiskuntaan ja yksilöihin pienennetään, toimintaohjeita selkiytetään, rahaa varataan toimiin jne. Ihan mallikkaan näköistä puuhaa. Ehkä Singaporen kanssa opiskeltu.
Katsoo esim. uutisia täältä: Focus Taiwan - CNA English News
Kaikkiaan Aasian kehittyneissä yhteiskunnissa moni asia on hoidettu nyt paremmin kuin Euroopassa.
Katsoo esim. elinikätilastoja.
Kyllä se THL siellä seinien sisällä päivittäin tekee laskelmiaan ja maalailee piruja seinilleen, siellä on varmasti meitä fiksumpia kavereita pyörittelemässä skenaarioita. THL:n ohjeet tällä hetkellä ovat aivan riittävät Suomen tilanteeseen, joka on varsin banaali.

Suomessahan oli jo yksi tapaus.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
234
Taiwanin riskitasossa ja Suomen riskitasossa (varsinkin nyt kun Finnair keskeytti suorat lentonsa) on aivan valtava ero. Taiwanissa on aivan perusteltua tehdä rajuja matkustusrajoituksia, pistää miljoonakaupalla rahaa seurantaan ja hamstrata sairaalat täyteen käsidesiä ja suojavarusteita.

Suomen tämän hetken riskitaso nyt kun suorat lennot ovat seis on merkittävästi matalampi.

Sen takia vastaaviin rajoituksiin ei ainakaan minusta ole samanlaista perustetta.

-
Elinikätilastot liittyvät nähdäkseni aika vähän terveydenhuoltojärjestelmien eroihin. Paljon suurempi tekijä on elintapaerot.
Kiinan passilla ei ole päässyt Taiwaniin kohta kuukauteen ja Honkkari & Macao olleet kiinni pari viikkoa. Kaikki siltä suunnalta karanteeniin 14 päivää oli minkä maan passi vaan, jo pelkkä lennon vaihto riittää karanteeniin.

Suomeen on päässyt suoraan Juneyaolla. En tiedä ihan päivän tilannetta, mutta ainakin joku päivä sitten lensi, lisäksi epäsuorasti ei mitään ongelmaa vaihtaa lentoa Kiinassa ja tulla Suomeen. Tibet air ja se kolmas suoria Helsinkiin lentänyt (en muista nimeä nyt ) onneksi lopettivat myös kun ryhmämatkat kiellettiin Kiinassa,

Jos katsoon rajan läpi kulkeneita ihmisiä viimeisen 8 vk aikana, niin kuvittelen, anteeksi ei ole numeroita, että riskisuhde maiden välillä ei ole ihan sitä mitä heti kuvittelee.

Elinikätilastoviite, olen osin samaa mieltä, käytin tuota esimerkkinä herättämään ihmisiä siihen että Aasiassa monet asiat on hoidettu hyvin. Eivät ne ole mitään kehitysmaita tai jotenkin huonompia. Yksi terveydenhuollon tasoa kuvaava tilasto on katsoa elinikää 65 v jälkeen OECD maissa ja se on terveydenhuollon vuoksi suunnilleen sama kaikkialla. Ei eroa välimerellisellä tai Japanilaisella ruokavaliolla Suomeen tai jenkkeihin nähden.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 799
Jos katsoon rajan läpi kulkeneita ihmisiä viimeisen 8 vk aikana, niin kuvittelen, anteeksi ei ole numeroita, että riskisuhde maiden välillä ei ole ihan sitä mitä heti kuvittelee.
Mitä ne riskisuhteet sitten on?

Mikäs on muuten tilanne Taiwanissa korona-viruksen suhteen juuri nyt?
 

mti

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
446
THL:n tiedotushan keskittyy nyt pääasiassa nettisivuille (ihan valtakunnallisen pandemiaohjeistuksen mukaisesti): Ajankohtaista koronaviruksesta COVID-19 - Infektiotaudit ja rokotukset - THL

Päivittävät sinne tilanteen joka aamupäivä, ja julkaisevat myös päivitettyjä toimenpideohjeita kun jotain tärkeää päivitettävää ilmenee. Terveydenhoitoalalla olevien kontaktieni kautta tiedän myös, että ohjeistusta ja suunnitelmia tehdään kulisseissa jatkuvasti. Kansalaisen näkökulmasta tämä tietty näyttää siltä, ettei mitään tehtäisi, kun THL ei virallisia lausuntoja jatkuvasti kympin uutisissa ja iltalehdissä jakele.

Mitä nyt on tutustunut THL:n julkiseen materiaaliin, niin eivät edes keksi sitä itse, vaan näyttävät pikemminkin suomentavan ECDC:n materiaaleja. Kannattaa muutenkin tutustua ECDC:n julkisiin teknisiin raportteihin ja suosituksiin, niin saa hiukan paremman kuvan siitä, mitä ns. korkeammalta taholta suositellaan. Koko ECDC:n korona-sivusto löytyy sitten täältä: COVID-19

----------

Mielestäni THL:n toiminta on aika hyvin linjassa nykytilanteen kanssa, joskin heidän nopeuttaan vastata mahdolliseen tartuntaketjuun epäilen. Samaten tällä foorumilla on ollut hyvin asiallista ja maanläheistä puhetta, poislukien yksittäiset maailmanlopun viestit (jotka nekin on aika hyvin kumottu/siivottu), ja toisaalta ne muutamat, joiden pitää vähätellä kaikkea keskustelua (ihan kuin tämä virus netissä keskustelemalla leviäisi).
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Shanghaissa kuulemma pidellyt oikein kirkkaita ilmoja.

Ne polttojutut saattoi olla sikojen polttoja. Että sikäli jotain totuuspohjaa rikki-lukemille saattaa olla.
Sikoja on mennyt polttoon ainakin pari sataa miljoonaa, "African swine fever" iski Kiinaan. Maassa oli noin 400 miljoonaa sikaa..
EN ole kiinnostunut keskustelemaan enempää poltoista, muistutan vain että tämä erittäin iso asia on päällä samaan aikaan ja se EI lähtenyt Kiinasta ja yleisesti siat poltetaan.
Hmm, capseista huolimatta, ihan näin offtopic. Silloin kun itse koulua kävin, oli suomettumisen pöhnässä väitetty Itä-Saksan Ruhrin alueen rikkipäästöjen olevan ruskohiilen poltosta, mutta voi tietty olla, että sioista pääsee samat setit...
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
234
Mitä ne riskisuhteet sitten on?

Mikäs on muuten tilanne Taiwanissa korona-viruksen suhteen juuri nyt?
Pyysin jo anteeksi kun ei ole lukuja, tuskin niitä on kenelläkään. Kiinnitin huomiota siihen että liikenne Taiwaniin mainland Kiinasta on huomattavasti pienempää kuin ensin luulisi. Anteeksi kuvakieli, ei vaan ole numeroita. Anyway, esim. duunikaverit ei päässyt tänne kun on väärä passi. Suomeen kyllä.

Tilanne se, että rajoilta läpi tulleista saatiin testeissä kiinni 16. Nämä saivat aikaan 2 sisäistä tartuntaa tähän mennessä. Testaus on tiukempaa kuin Suomessa, löytyy kun etsii, eikä kuin Thaimaassa, josta ei löydy kun ei etsitä.
Sen lisäksi on kaksi tapausta joista olen kertonut aikaisemmin esimerkkinä siitä että seuraamalla WHO/THL:n sääntöjä kyteviä ei saa kiinni. Muuttivat testauksen sääntöjä ja tätä olen yrittänyt tuoda esiin. Kun tulee mokia niin opitaan, eikä jäädä WHO:n viitan alle. Jos haet tunnarillani, niin keissit kyllä löytyvät. Aiheuttavat suurta harmia täällä.
 
Liittynyt
15.09.2017
Viestejä
11
Italiassa tänään 15 uutta tapausta, yhteensä 19, joista 7 vakavaa/kriittistä. Eteläkoreassa päivittäinen kasvu 100% ja Iranissa osuu tuulettimeen kunnolla. Alkutahteja vasta lyödään...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 765
Täällä kun on seurannut keskustelua niin tuntuu, että suhtautuminen asiaan pitäisi perustua faktoihin ja suureen kuvaan. Kyseinen tauti on vakava, miksi? "Eihän se tapa kuin 2% siihen sairastuneista". Edelleen itse täällä painotin jo aikaisemmin sitä, että meillä on paljon perussairauksista kärsiviä ihmisiä, yhteiskuntamme ikäjakauma on iäkkään puoleinen - tauti iskee juuri näihin ja kuolleisuus on suurehko, oikeasti. Sitten se vertaus influenssaan... no influenssaa pystytään oikeasti suht tehokkaasti hoitamaan, tätä ei - keho kestää, tai sitten ei. Suhtautukaa ihan oikeasti asian vakavuuteen yhteiskuntamme perusteella. Moni täällä selvästi ajattelee "olen 30v, eihän tämä minua tapa, prosentit on sitä ja sitä". Ottakaa ne yhteiskunnan heikoimmat huomioon - ei oma napa. Tällä hetkellä esimerkiksi meillä jyllää esim. RS-virus joka ruuhkauttaa lasten tehohoitopaikat ja seurannat. Influenssaepidemian huiput ruuhkauttavat terveydenhuoltoa ja tehohoitoa. Painotan edelleen, että jos 20% eli 4 / 5 saa vakavia oireita, jotka vaativat todennäköisesti sairaalahoitoa - seurantaa, hapetusta, lääkitystä jopa tehohoitoa. Meillä on Euroopan mittakaavalla alhainen kapasiteetti juuri esimerkiksi tehohoidon puolella suhteutettuna väkilukuun.
Ja tuo ilmoitettu kuolleisuus 2% on arvio, suuntaan jos toiseen, mitä todennäköisemmin ylöspäin. Taudinkuva on ollut niin, että ajan kanssa tämä kehittää keuhkokuumeen johon saattaa mennä viikkoja. Iäkkäimmät menehtyy nopeammin. Uusia tautitapauksia tulee koko ajan lisää. Numerot voivat hyvinkin nousta selvästi ylöspäin kuolleisuuden suhteeen kun aikaa kuluu ja sairastuneesta massasta osa on potenut tautia tarpeeksi pitkään. Iranin tilanne ei vaikuta hyvältä, toivottavasti siellä tehdään asioille jotain ja nopeasti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 799
Pyysin jo anteeksi kun ei ole lukuja, tuskin niitä on kenelläkään. Kiinnitin huomiota siihen että liikenne Taiwaniin mainland Kiinasta on huomattavasti pienempää kuin ensin luulisi. Anteeksi kuvakieli, ei vaan ole numeroita. Anyway, esim. duunikaverit ei päässyt tänne kun on väärä passi. Suomeen kyllä.

Tilanne se, että rajoilta läpi tulleista saatiin testeissä kiinni 16. Nämä saivat aikaan 2 sisäistä tartuntaa tähän mennessä. Testaus on tiukempaa kuin Suomessa, löytyy kun etsii, eikä kuin Thaimaassa, josta ei löydy kun ei etsitä.
Sen lisäksi on kaksi tapausta joista olen kertonut aikaisemmin esimerkkinä siitä että seuraamalla WHO/THL:n sääntöjä kyteviä ei saa kiinni. Muuttivat testauksen sääntöjä ja tätä olen yrittänyt tuoda esiin. Kun tulee mokia niin opitaan, eikä jäädä WHO:n viitan alle. Jos haet tunnarillani, niin keissit kyllä löytyvät. Aiheuttavat suurta harmia täällä.
Taiwanilla on kyllä hyvä syy olla tarkempi. Tosin jos kattoo että siellä on jo 26 varmistettua tapausta, että pelkona josko siellä muhii jo isompi pommi.
Veikkaan että Suomeen mahdollinen epidemia tulee kyllä muuta kautta kuin kiinalaisilta. Ekana muu eurooppa ja suomi hieman jäljessä, mutta varmasti.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
Täällä kun on seurannut keskustelua niin tuntuu, että suhtautuminen asiaan pitäisi perustua faktoihin ja suureen kuvaan. Kyseinen tauti on vakava, miksi? "Eihän se tapa kuin 2% siihen sairastuneista". Edelleen itse täällä painotin jo aikaisemmin sitä, että meillä on paljon perussairauksista kärsiviä ihmisiä, yhteiskuntamme ikäjakauma on iäkkään puoleinen - tauti iskee juuri näihin ja kuolleisuus on suurehko, oikeasti. Sitten se vertaus influenssaan... no influenssaa pystytään oikeasti suht tehokkaasti hoitamaan, tätä ei - keho kestää, tai sitten ei. Suhtautukaa ihan oikeasti asian vakavuuteen yhteiskuntamme perusteella. Moni täällä selvästi ajattelee "olen 30v, eihän tämä minua tapa, prosentit on sitä ja sitä". Ottakaa ne yhteiskunnan heikoimmat huomioon - ei oma napa. Tällä hetkellä esimerkiksi meillä jyllää esim. RS-virus joka ruuhkauttaa lasten tehohoitopaikat ja seurannat. Influenssaepidemian huiput ruuhkauttavat terveydenhuoltoa ja tehohoitoa. Painotan edelleen, että jos 20% eli 4 / 5 saa vakavia oireita, jotka vaativat todennäköisesti sairaalahoitoa - seurantaa, hapetusta, lääkitystä jopa tehohoitoa. Meillä on Euroopan mittakaavalla alhainen kapasiteetti juuri esimerkiksi tehohoidon puolella suhteutettuna väkilukuun.
Ja tuo ilmoitettu kuolleisuus 2% on arvio, suuntaan jos toiseen, mitä todennäköisemmin ylöspäin. Taudinkuva on ollut niin, että ajan kanssa tämä kehittää keuhkokuumeen johon saattaa mennä viikkoja. Iäkkäimmät menehtyy nopeammin. Uusia tautitapauksia tulee koko ajan lisää. Numerot voivat hyvinkin nousta selvästi ylöspäin kuolleisuuden suhteeen kun aikaa kuluu ja sairastuneesta massasta osa on potenut tautia tarpeeksi pitkään. Iranin tilanne ei vaikuta hyvältä, toivottavasti siellä tehdään asioille jotain ja nopeasti.
Influenssalla, coronaviruksella ja muillakin virustaudeilla on melkolailla yhtä tehokkaat hoidot.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 111
THL:n tiedotushan keskittyy nyt pääasiassa nettisivuille (ihan valtakunnallisen pandemiaohjeistuksen mukaisesti): Ajankohtaista koronaviruksesta COVID-19 - Infektiotaudit ja rokotukset - THL

Päivittävät sinne tilanteen joka aamupäivä, ja julkaisevat myös päivitettyjä toimenpideohjeita kun jotain tärkeää päivitettävää ilmenee. Terveydenhoitoalalla olevien kontaktieni kautta tiedän myös, että ohjeistusta ja suunnitelmia tehdään kulisseissa jatkuvasti. Kansalaisen näkökulmasta tämä tietty näyttää siltä, ettei mitään tehtäisi, kun THL ei virallisia lausuntoja jatkuvasti kympin uutisissa ja iltalehdissä jakele.

Mitä nyt on tutustunut THL:n julkiseen materiaaliin, niin eivät edes keksi sitä itse, vaan näyttävät pikemminkin suomentavan ECDC:n materiaaleja. Kannattaa muutenkin tutustua ECDC:n julkisiin teknisiin raportteihin ja suosituksiin, niin saa hiukan paremman kuvan siitä, mitä ns. korkeammalta taholta suositellaan. Koko ECDC:n korona-sivusto löytyy sitten täältä: COVID-19

----------

Mielestäni THL:n toiminta on aika hyvin linjassa nykytilanteen kanssa, joskin heidän nopeuttaan vastata mahdolliseen tartuntaketjuun epäilen. Samaten tällä foorumilla on ollut hyvin asiallista ja maanläheistä puhetta, poislukien yksittäiset maailmanlopun viestit (jotka nekin on aika hyvin kumottu/siivottu), ja toisaalta ne muutamat, joiden pitää vähätellä kaikkea keskustelua (ihan kuin tämä virus netissä keskustelemalla leviäisi).
Aika luotettavaa tietoa THL:ltä kun viruksen nimikin on otsikossa väärin.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 765
Influenssalla, coronaviruksella ja muillakin virustaudeilla on melkolailla yhtä tehokkaat hoidot.
Ei kyllä taida ihan mennä niin. Influenssaan oikeasti tehoaa kehitetyt viruslääkkeet kun niitä otetaan oikeassa aikaikkunassa - COVID-19 ei (ei faktaa, pelkkää spekulaatiota). COVID-19 meillä ei ole rokotetta joka estää kokonaan ~50% (vaihteluväli) tartunnoista ja ne jotka sairastuvat, sairastavat taudin lievämpänä rokotteen vuoksi ja rokote silti estää mahdollisen sairaalaan joutumisen. Influenssan me tiedämme ja tunnemme, COVID-19 on edelleenkin mysteeri, vakavuus, tarttuminen, jälkitaudit ym.
 

mti

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
446
Aika luotettavaa tietoa THL:ltä kun jopa viruksen nimikin väärin otsikossa.
Ihan hyvä pointti tavallaan. Tuollaiset pikkuvirheet siellä täällä, ja näennäinen toimien epäloogisuus syövät hyvin äkkiä uskottavuutta, vaikka itse tieto olisi faktuaalisesti oikeaa. Jokainen toki tekee päätökset itsenäisesti sen suhteen, mihin haluaa uskoa ja mitä suosituksia noudattaa. Siksipä linkitin ECDC:n materiaaleihin myös, ettei tarvitse ihan pelkän THL:n varassa olla.

@Kaotik Viruksen nimi on SARS-CoV-2, sen aiheuttama sairaus COVID-19.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Ihan hyvä pointti tavallaan. Tuollaiset pikkuvirheet siellä täällä, ja näennäinen toimien epäloogisuus syövät hyvin äkkiä uskottavuutta, vaikka itse tieto olisi faktuaalisesti oikeaa. Jokainen toki tekee päätökset itsenäisesti sen suhteen, mihin haluaa uskoa ja mitä suosituksia noudattaa. Siksipä linkitin ECDC:n materiaaleihin myös, ettei tarvitse ihan pelkän THL:n varassa olla.

@Kaotik Viruksen nimi on SARS-CoV-2, sen aiheuttama sairaus COVID-19.
Ai perhana, niin muuten onkin. No, onneksi voi pistää perjantain piikkiin.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
Ei kyllä taida ihan mennä niin. Influenssaan oikeasti tehoaa kehitetyt viruslääkkeet kun niitä otetaan oikeassa aikaikkunassa - COVID-19 ei (ei faktaa, pelkkää spekulaatiota). COVID-19 meillä ei ole rokotetta joka estää kokonaan ~50% (vaihteluväli) tartunnoista ja ne jotka sairastuvat, sairastavat taudin lievämpänä rokotteen vuoksi ja rokote silti estää mahdollisen sairaalaan joutumisen. Influenssan me tiedämme ja tunnemme, COVID-19 on edelleenkin mysteeri, vakavuus, tarttuminen, jälkitaudit ym.
Tamiflun vaikutus influenssaan on varsin marginaalinen, joten oleellisesti hoito on sama.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
234
THL:n tiedotushan keskittyy nyt pääasiassa nettisivuille (ihan valtakunnallisen pandemiaohjeistuksen mukaisesti): Ajankohtaista koronaviruksesta COVID-19 - Infektiotaudit ja rokotukset - THL

Päivittävät sinne tilanteen joka aamupäivä, ja julkaisevat myös päivitettyjä toimenpideohjeita kun jotain tärkeää päivitettävää ilmenee. Terveydenhoitoalalla olevien kontaktieni kautta tiedän myös, että ohjeistusta ja suunnitelmia tehdään kulisseissa jatkuvasti. Kansalaisen näkökulmasta tämä tietty näyttää siltä, ettei mitään tehtäisi, kun THL ei virallisia lausuntoja jatkuvasti kympin uutisissa ja iltalehdissä jakele.

Mitä nyt on tutustunut THL:n julkiseen materiaaliin, niin eivät edes keksi sitä itse, vaan näyttävät pikemminkin suomentavan ECDC:n materiaaleja. Kannattaa muutenkin tutustua ECDC:n julkisiin teknisiin raportteihin ja suosituksiin, niin saa hiukan paremman kuvan siitä, mitä ns. korkeammalta taholta suositellaan. Koko ECDC:n korona-sivusto löytyy sitten täältä: COVID-19

----------

Mielestäni THL:n toiminta on aika hyvin linjassa nykytilanteen kanssa, joskin heidän nopeuttaan vastata mahdolliseen tartuntaketjuun epäilen. Samaten tällä foorumilla on ollut hyvin asiallista ja maanläheistä puhetta, poislukien yksittäiset maailmanlopun viestit (jotka nekin on aika hyvin kumottu/siivottu), ja toisaalta ne muutamat, joiden pitää vähätellä kaikkea keskustelua (ihan kuin tämä virus netissä keskustelemalla leviäisi).
Kiitos, onhan siellä aksöniä.
En kyllä tuoltakaan löytänyt vastausta sille kunnanjohtajalle joka aamukahvia hörppiessään ihmettelee mitä tehdään kun firmassa A on löytynyt infektio. Toki oletan että THL sen kertoo, voisi ohje silti olla näkyvissäkin.
Lisäksi kun katso sivua Usein kysyttyä koronaviruksesta COVID-19 - Infektiotaudit ja rokotukset - THL
Niin siellä olevat ohjeet ovat päinvastoin kuin Aasiassa usein on. Varsin huoletonta otetta, mutta niillä teillä siellä mennään..

Alla käytän lainausmerkkejä, älkää ottako siitä hernettä nenään. Toivon että ajatus selviää.
Semmoinen ero näkyy että THL "ei tee mitään", ennekuin joku ilmoittautuu tai jää muuten "kiinni".
Puuttuu se proaktiivisuus joka näkyy Singapore, HK, Taiwan linjalla. Nämä oikeasti "metsästää" tapauksia ja haluavat löytää ne.
Suomen linja näyttäisi olevan ...odottaa että jotain tapahtuu ja reagoida sitten.
Jos mainittuihin Aasian valtioihin tulee "väärältä alueelta", niin joutuu pääsääntöisesti testiin, Suomessa ei.
Taiwanissa jos nyt "köhii väärin", niin testikitti kaivetaan esiin ja maksetaan se, mieluummin kuin se isompi lasku myöhemmin.
Lisäksi Taiwan tiedottaa minusta hyvin, useita selkeitä viestejä päivittäin.
Suomessa käytetty 20 kittiä. Varsin, mitähän adjektiivia käyttäisi ettei leimahda... vähäinen määrä.
Taiwan huomasi että piileviä tapauksia on, jotka levittävät, mutta eivät täytä WHO kriteeriä ja lopetti WHO:n seuraamiseen.. mitäs hittoa jos kittejä on ja ei maksa kauheita, niin eikun testejä,. Ei päättömästi, mutta paljon löysemmin kuin Suomi.
Ohjeita Suomessa on, mutta konkretia puuttuu, mitä tehdään jos...
Siinä kait tiivistettynä toimintatapojen ero.

En odota maailmanloppua, vaadi rajaa kiinni tai vaadi THL:ää muuttamaan mitään, tuon vain esiin erilaisen, minusta järkevän, tavan hoitaa asiaa.
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
514
Taiwanilla on kyllä hyvä syy olla tarkempi. Tosin jos kattoo että siellä on jo 26 varmistettua tapausta, että pelkona josko siellä muhii jo isompi pommi.
Veikkaan että Suomeen mahdollinen epidemia tulee kyllä muuta kautta kuin kiinalaisilta. Ekana muu eurooppa ja suomi hieman jäljessä, mutta varmasti.
Perstuntumalla heitän ja pääkin on jumissa, mutta eikö suomi kuitenkin kuulu "korkean riskin maihin", kun ainakin itselläni on se käsitys, että tuo pohjoinen veti/vetää sakkia ihan himona tuolta aasian suunnalta. Selvittiinkö tässä tuurilla, kun luulisi että joulukuu ja alkuvuosi olisi houkutellut sakkia tänne sikana ja samalla potentiaalisia taudinkantajia :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 477
Ei kyllä taida ihan mennä niin. Influenssaan oikeasti tehoaa kehitetyt viruslääkkeet kun niitä otetaan oikeassa aikaikkunassa
Kerro toki lisää näistä lääkkeistä. (Spoiler: Ne eivät toimi).

En odota maailmanloppua, vaadi rajaa kiinni tai vaadi THL:ää muuttamaan mitään, tuon vain esiin erilaisen, minusta järkevän, tavan hoitaa asiaa.
No voisiko syy erilaiseen lähestymistapaan olla maantieteellinen sijainti?
Jossain Taiwanissa aktiivisemmat toimet on ihan perusteltuja, kun ne tartunnat on ihan siinä naapurissa ja ihmisiä liikkuu, se taas ei koske meitä samalla tavalla. Jos taas Ruotsissa olisi alkanut uusi svea-virus niittämään erityisesti pohjoismaisen geeniperimän omaavia ihmisiä niin meilläkin varmaan tarkemmin toimittaisiin asian suhteen.
 
Liittynyt
05.10.2017
Viestejä
346
Jos THL ei pidä tätä merkittävänä riskinä kuin wuhanin yms alueilla, en näe itsekkään.
Tähän kiteytyykin THL uskovaisten ajattelumalli 100% . Laitokseen suhtaudutaan kuten Jumalaan joka ei voi tehdä virheitä.

Pahoittelut avautumisesta, mutta käsittämätöntä ulinaa 99% ketjusta. Ihmisiltä puuttuu täysin mediakritiikki. Itsesuojeluvaisto tulee ja pitää olla, keuhkokuume on vakava sairaus varsinkin sairaille ja vanhoille ihmisille, mutta ei tää mikään ebola kuitenkaan ole.
Teidän THL uskisten kontribuutio ketjuun on ollut tähän asti: 1)THL tietää, 2)kukaan muu ei tiedä 3)kaikki muu on "ulinaa" tai "paskapuhetta" tai mitä nyt milloinkin.
Nimenomaan teiltä puuttuu kyky minkäänlaiseen kriittiseen asoiden tarkasteluun ja siksi tietenkin tarvitsette sitä jumalaanne (=THL) kertomaan mitä mieltä asioista pitäisi olla.
THL muuten ottaa ne suosituksensa aika pitkälti WHO:lta joka on osoittanut olevansa melko lailla Kiinan takataskussa. Politiikka on vahvasti mukana kuvioissa.

 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
234
Taiwanilla on kyllä hyvä syy olla tarkempi. Tosin jos kattoo että siellä on jo 26 varmistettua tapausta, että pelkona josko siellä muhii jo isompi pommi.
Veikkaan että Suomeen mahdollinen epidemia tulee kyllä muuta kautta kuin kiinalaisilta. Ekana muu eurooppa ja suomi hieman jäljessä, mutta varmasti.
Katso tunnarilani pari viestiä taaksepäin. Siellä hyvä kuva tilanteesta. Ei mitään Epidemiaa. Kaksi puskien takaa tullutta tapausta aiheuttaa harmia.
Ei Taiwanilla sen enempää syytä ole olla tarkempi kuin Suomella. Ihmisiä molemmissa ja hallinon pitää yrittää turvata tilanne.
Suomesta, mistäs tuon tietää mitä kautta tai milloin tulee. Turha arvailla.Tapauksia tulee lisää, sen uskaltaisin arvata.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
234
Influenssalla, coronaviruksella ja muillakin virustaudeilla on melkolailla yhtä tehokkaat hoidot.
Samaa mieltä, COVID-19 ongelma on se että täyttää pedit potilaista ja hoitajista nopeasti. Se tekee siitä vaarallisen. Tuhoaa hoitoinfraa jos pääsee leviämään liikaa. Sen vuoksi tämä älämölö maailmalla.
Toinen pahempi efekti on se että ihmiset menee virushipassa piiloon ja taloudelle se tekee todella pahaa.
 
  • Tykkää
Reactions: mti

mti

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
446
Kiitos, onhan siellä aksöniä.
En kyllä tuoltakaan löytänyt vastausta sille kunnanjohtajalle joka aamukahvia hörppiessään ihmettelee mitä tehdään kun firmassa A on löytynyt infektio. Toki oletan että THL sen kertoo, voisi ohje silti olla näkyvissäkin.
Lisäksi kun katso sivua Usein kysyttyä koronaviruksesta COVID-19 - Infektiotaudit ja rokotukset - THL
Niin siellä olevat ohjeet ovat päinvastoin kuin Aasiassa usein on. Varsin huoletonta otetta, mutta niillä teillä siellä mennään..
Tähän tuskin kovin selvää vastausta löytyy, vaan luulen, että kunnanjohtaja ei asiaan voi ottaa sen enempää kantaa. Toisaalta taas paikallisen keskussairaalan infektiolääkäri voi sen karanteenin asettaa, myös niille lähikontakteille tarvittaessa (Tartuntatautilain puitteissa). Eiköhän se todellisuudessa mene niin, että firma jatkaa toimintaansa yhtä työntekijää vähemmällä työvoimalla, ja työntekijöitä ohjeistetaan "hakeutumaan hoitoon, jos on yskää".

Alla käytän lainausmerkkejä, älkää ottako siitä hernettä nenään. Toivon että ajatus selviää.
Semmoinen ero näkyy että THL "ei tee mitään", ennekuin joku ilmoittautuu tai jää muuten "kiinni".
Puuttuu se proaktiivisuus joka näkyy Singapore, HK, Taiwan linjalla. Nämä oikeasti "metsästää" tapauksia ja haluavat löytää ne.
Suomen linja näyttäisi olevan ...odottaa että jotain tapahtuu ja reagoida sitten.
Jos mainittuihin Aasian valtioihin tulee "väärältä alueelta", niin joutuu pääsääntöisesti testiin, Suomessa ei.
Taiwanissa jos nyt "köhii väärin", niin testikitti kaivetaan esiin ja maksetaan se, mieluummin kuin se isompi lasku myöhemmin.
Lisäksi Taiwan tiedottaa minusta hyvin, useita selkeitä viestejä päivittäin.
Suomessa käytetty 20 kittiä. Varsin, mitähän adjektiivia käyttäisi ettei leimahda... vähäinen määrä.
Taiwan huomasi että piileviä tapauksia on, jotka levittävät, mutta eivät täytä WHO kriteeriä ja lopetti WHO:n seuraamiseen.. mitäs hittoa jos kittejä on ja ei maksa kauheita, niin eikun testejä,. Ei päättömästi, mutta paljon löysemmin kuin Suomi.
Ohjeita Suomessa on, mutta konkretia puuttuu, mitä tehdään jos...
Siinä kait tiivistettynä toimintatapojen ero.
On täälläkin konkretiaa. Se vain rajoittuu siihen, että testataan jos on ollut yli 15 minuutin ajan lähikontaktissa varmistuneen sairastuneen tai oireisen Kiinan-matkaajan kanssa, JA jos on oireita. Tämä on mielestäni varsin riittämätöntä, ja testejä voitaisi tehdä enemmänkin, esimerkiksi oireisille potilaille silloin, kun heillä on syy epäillä altistuneen, tai kun röntgenissä (tai CT:ssä) näkyy pneumoniamuutoksia (tai jotain vastaavia kriteereitä, kyllä niitä keksii kun asiaa enemmän miettii, eikä silti tarvitsisi kaikkia halukkaita testata).

Saas nähdä nyt muuttuvatko kriteerit, uhka-arviot tai ohjeistukset noiden Iranin ja Italian tapausten jälkeen. Tässä kohden on tosi hankala sanoa, mitä Suomessa tulisi oikeasti tehdä ja mikä on liioittelua. Jälkikäteen sitten nähdään, tehtiinkö riittävästi ja oikeita asioita...

En odota maailmanloppua, vaadi rajaa kiinni tai vaadi THL:ää muuttamaan mitään, tuon vain esiin erilaisen, minusta järkevän, tavan hoitaa asiaa.
Just näin, samaa tässä itsekin yritän noilla ECDC-linkeillä ja muilla. Ajatuksena se, että tietoa on valtavasti, ja osasta siitä voi joku saada ajatuksen tai jopa kipinän varautua. Oma varautumiseni on luokkaa pari viikkoa ruokaa (jota on jo muutenkin), ja saippuaa käsien pesuun (sekin tulee halvemmaksi usean litran pöntöissä, oli koronaa tai ei).
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 765
Kerro toki lisää näistä lääkkeistä. (Spoiler: Ne eivät toimi).

No voisiko syy erilaiseen lähestymistapaan olla maantieteellinen sijainti?
Jossain Taiwanissa aktiivisemmat toimet on ihan perusteltuja, kun ne tartunnat on ihan siinä naapurissa ja ihmisiä liikkuu, se taas ei koske meitä samalla tavalla. Jos taas Ruotsissa olisi alkanut uusi svea-virus niittämään erityisesti pohjoismaisen geeniperimän omaavia ihmisiä niin meilläkin varmaan tarkemmin toimittaisiin asian suhteen.
No, maailman johtavaksi tartuntatautien "yksiköksi" tituleeraava CDC listaa nämä sekä lieväntävät influenssan oireita ja kestoa sekä nimenomaan ajoituksella on tärkeä rooli. Itse uskon kyseistä lafkaa enemmän kuin sinua :) Näissä on varmaan vaihtelua kuten ihmisissä yleensä, toisille tehoavat paremmin ja toisille vähemmän. Varmasti myös tutkimuksissa vaihtelua. Voit toki osoittaa että CDC on väärässä, siihen asti uskon heidän faktaansa.

Tamiflun vaikutus influenssaan on varsin marginaalinen, joten oleellisesti hoito on sama.
Niin, itsehän en jättäisi rokotetta pois hoitomuodosta. Sehän ei tosiaankaan ole "merkittävä hoitomuoto" (ennaltaehkäisevä) joka tehoaa influenssaan. Kyllä on eroa oleellisesti hoidossa, rokote lasketaan myös taudin ennaltaehkäiseväksi hoidoksi.
 
Liittynyt
09.07.2017
Viestejä
1 403
Hubein provinssi vaan jatkaa tuota luokittelusekoiluaan ja kategorioiden muuttamista. Epäilen pysyvätkö edes CSSE tai WHO noissa enää mukana. Muutetaan kahdesti saman päivän lukuja retroaktiivisesti, perutaan ja ja taas perutaan. Älkää ihmetelkö jos käyrät elävät päiväst toiseen. Itsen en seuraa enää Hubein (tai laajemmin Manner-Kiinan lukuja), niin monesta luotettavasta lähteestä on tullut epäilyjä, että lukuihin ei voi monestakaan syystä luottaa.

Lähde: China's Hubei province revises February 19 new cases tally to 775, from 349 previously
Lähde: https://www.washingtonpost.com/worl...d2aa50-543e-11ea-b119-4faabac6674f_story.html

Itse seuraan Singaporea, Etelä Koreaa ja Japania. Iran on kanssa kiinnostava keissi, mutta senkin luvut ovat mitä sattuu. Paikallisen lääkärin mukaan kliinisesti diagnosoituja tapauksia on nyt kuollut 20 (päivä sitten), mutta virallinen luku on 9, vaikka BNO-träkkerissä näkyy vielä vasta 4.
 
Viimeksi muokattu:

mti

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
446
Iran on kanssa kiinnostava keissi, mutta senkin luvut ovat mitä sattuu. Paikallisen lääkärin mukaan kliinisesti diagnosoituja tapauksia on nyt kuollut 20 (päivä sitten), mutta virallinen luku on 9, vaikka BNO-träkkerissä näkyy vielä vasta 4.
Redditissä joku tiivisti Iranin tapaukset mielestäni aika osuvasti: "we don’t have any - oh we only have 2 - they’re dead - it might be everywhere"

Edit: Italiaa kannattanee myös seurata, siellä on jo 19 tapausta (vrt eilen oli 3).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.06.2019
Viestejä
328
Suomessa on "tarpeeksi" resursseja. ajatuksellakaan ei ole tarkoitus pelastaa kaikkia. olen sujut ajatuksen kanssa.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
234
No voisiko syy erilaiseen lähestymistapaan olla maantieteellinen sijainti?
Jossain Taiwanissa aktiivisemmat toimet on ihan perusteltuja, kun ne tartunnat on ihan siinä naapurissa ja ihmisiä liikkuu, se taas ei koske meitä samalla tavalla. Jos taas Ruotsissa olisi alkanut uusi svea-virus niittämään erityisesti pohjoismaisen geeniperimän omaavia ihmisiä niin meilläkin varmaan tarkemmin toimittaisiin asian suhteen.
Suomi on globaalisti ihan Kiinan naapuri, gateway Eurooppaan. Verrataanpa:
Taiwanin mainland visitor määrät ovat pudonneet oleellisesti presidentinvaalien ja muiden poliittisten syiden vuoksi.
National Statistics, Republic of China (Taiwan) Marraskuussa 97 000 mailand kävijää. Viimeiein lukema, määrät vähenemässä
Statistics Finland - Joulukuussa 23 000 mainland kävijää., määrät nousemassa lomia kohden Eli noin 1/4 Taiwanin määrästä
Taiwanin väestömäärä on 4X Suomi.

Povosoiden per capita Taiwaniin tuli vuodenvaihteen aikaan saman verran mainland Kiinalaisia kuin Suomeen.

Geenitarinaan en usko, ennenkuin joku ihan oikeasti näyttää että eroa on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
243
En tiedä, oletteko huomanneet, mutta Italian RAI Newsin mukaan siellä on jotain tilannetta päällä Pohjois-Italiassa.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
234
Shanghain kentältä kuva tänään, kyllä Suomeen lennetään suoraan edelleen...
1582318679986.png

En ole ehdottamassa lentokieltoa tai maailmanloppua, mutta huomiona vaan..
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
234
Älä ihmeessä laita linkkiä, tai kerro mitä "tilannetta päällä" siellä on...
10 pientä kaupunkia vapaaehtoisessa karanteenissa
Itaiassa tänään 15 uutta tapausta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
243
Linkki Italian uutisiin. Googlen Chrome selain kääntää suoraan suomeksi:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Ne polttojutut saattoi olla sikojen polttoja. Että sikäli jotain totuuspohjaa rikki-lukemille saattaa olla.
Sikoja on mennyt polttoon ainakin pari sataa miljoonaa, "African swine fever" iski Kiinaan. Maassa oli noin 400 miljoonaa sikaa..
EN ole kiinnostunut keskustelemaan enempää poltoista, muistutan vain että tämä erittäin iso asia on päällä samaan aikaan ja se EI lähtenyt Kiinasta ja yleisesti siat poltetaan.
Niin, että ne kaikki poltettavat siat Kiinassa roudattiin tuonne Wuhanin alueelle ja työnnettiin krematorioon? Kun väitehän oli, että nuo päästöt tulee niistä kaupungin krematorioista. Ehkä ei.. Kuten jo silloin todettiin, niin kyllä ne rikki lukemat tulee ihan siitä hiilen poltosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Yleinen valitus täällä tuntuu olevan se, että THL ei tee mitään ja rummuttaa perusteettomasti hyvää varautumisen tasoa.

Yleensä kuitenkaan tätä ei oikein perustella mitenkään kovin hyvin, vaan asia ikäänkuin vain todetaan faktana.
En yhtään ihmettelisi jos tässäkin ketjussa olisi mukana erään itäisen maan informaatiovaikuttamista tekeviä tahoja ja jos on niin aivan varmasti heidät löytää siltä puolen missä valetaan epäuskoa suomalaiseen yhteiskuntaan. Onhan tämä oiva aihe sellaiseen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 054
Niin, että ne kaikki poltettavat siat Kiinassa roudattiin tuonne Wuhanin alueelle ja työnnettiin krematorioon? Kun väitehän oli, että nuo päästöt tulee niistä kaupungin krematorioista. Ehkä ei.. Kuten jo silloin todettiin, niin kyllä ne rikki lukemat tulee ihan siitä hiilen poltosta.
ja niitä on muutenkin ympäri Kiinan ihan hemmetisti. Ympäri maailman löytyy lähteitä. Ko. kuvassa oli kartta rajattu Wuhaniin ja lähi-alueelle, kauemmas zoomalla ymmärsi, että sama tilanne on ympäri Kiinan ja maailman. Jokainen voi itse käydä kattoon ne lukemat.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 350
Viestejä
4 158 026
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom