• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Turha tästä on poliittista vääntöäkään vääntää. ;)

Kyllähän tuo leviäminen aika väistämättömältä alkaa näyttää. Nyt tehokkaammalla testauksella ja nopealla ongelmien löytämisellä voidaan kuitenkin loiventaa sitä kulmakerrointa aika rajustikin. Siksi niitä testikittejä kannattaisi alkaa pikkuhiljaa käyttämään. Mitä loivemmin ja mitä pienemmillä potilasmäärillä per päivä päästään niin sitä paremmin Suomen valmiiksi tukkoinen terveydenhoito pystyy ongelman hoitamaan. Jos taas mitään ei seurata vaan huomataan jossain kohtaa että "hups, Suomessa +30, +60, +120, +240..." tapausta per päivä niin siinä kohtaa ollaan jo myöhässä. Eteläkorean kasvuvauhti on nyt ollut tuota, joten mielenkiinnolla odotellaan miten siellä saadaan tartunnat kuriin (saadaanko siis ollenkaan). Toki siellä tuo tartunta taisi levitä aika pienen uskonyhteisön kautta, jolloin se ei ole niin vaikea rajata. Vähän sama kuin Suomessa leviäisi johonkin Jehovien yhteisöön. Olisi aika "helppo" listata ketä koskee. Jos taas vaikka varuskunnan kautta ja "lomille lomps" leviää koko eteläsuomeen moneen eri paikkaan ja yhteisöön. Siinä onkin paljon vaikeampi rajata ketä koskee ja ketä ei.

Menee muuten mielenkiintoiseksi poliittinen aspekti, jos sairastuneita on pandemiassa, niin paljon, että kaikki eivät mahdu hoitoon ja tulee tilanteita missä jo hoitoon yksiköihin sisään pääseet ulkomaalaiset saavat hoitoa, mutta suomen kansalaiset eivät pääse hoitoon sisään kun paikkoja ei enää ole. Eli Suomalaiset veronmaksajat eivät saa hoitoa, jota ovat rahoittaneet verorahoillaan.

Miten priorisoidaan tilanteessa, jossa kaikille hengenvaarassa oleville ei riitä hoitoa tai hoitopaikkaa. Meneekö se siten, että kuka ehti ensin päästä sisään yksikköön saa pysyä siellä hoitonsa loppuun ja loput jätetään kadulle. Vain heitetäänkö ulkomaan kansalaiset pandemia tilanteessa yksiköistä ulos niskaperse otteella, jotta Suomen kansalaisille saadaan lisää tilaa. Näitä priorisointeja pitäisi miettiä jo etukäteen muuten helposti tulee tilanteita missä Terveyskeskusten henkilökunta joutuu rikosilmoitusten kohteeksi jos Suomalaisia kuolee sen takia, että hoitopaikkaa ei saanut. Heitteillejätöstä saa helpoposti myös tuomion. En oikein henkilökohtaisesti luota "hyysäreiden" kykyyn priorisoida tiukassa tilanteessa lisäksi suomen kansalaisille pitäisi kertoa etukäteen jos on olemassa tilanteita missä he eivät saa hoitoa, jotta he voivat valmistautua sitä tilannetta varten.
 
Jos totaali kiellosta olisi oikeasti vaikutusta taudinleviämiseen Suomeen, niin todennäköisesti ministeriö tai mikä taho se onkaan, tekisi sen.
Totaali_kiellosta? Tarkoitatko totaalikiellolla, että kaikki rajat lyötäisiin kiinni? Totta helvetissä sillä olisi "oikeasti vaikutusta", jos yksikään henkilö ei enää tulisi rajan ylitse, vai meinaatko taudin leviävän pyhän hengen voimalla? Hommassa olisi vaan niin mittavia poliittisia ja taloudellisia kääntöpuolia, että tällaiseen ratkaisuun ei ihan hevillä lähdetä. Sen sijaan merkittävimmiltä riskialueilta tulevien matkustajien liikehdintää voidaan rajoittaa ja n. 50 maata on jo tehnyt rajoitteita Kiinan kansalaisille (täysi maahantulokielto tai lievempiä rajoitteita). Mm. Australia, Israel, Venäjä, Singapore, Japani ja USA ovat ottaneet tällaisia keinoja käyttöön. Sen lisäksi monessa maassa on estetty Kiinasta tulevat lennot. Mutta kyllähän Suomessa toki tiedetään paremmin, kuin USAssa tai Australiassa...
 
Itse uskol, että rajojen täysi sulkeminen on haitallisempaa kansakunnan terveydelle kuin tautiepidemian kokeminen, joten en ainakaan kannata sitä nykytiedon valossa.
Menee muuten mielenkiintoiseksi poliittinen aspekti, jos sairastuneita on pandemiassa, niin paljon, että kaikki eivät mahdu hoitoon ja tulee tilanteita missä jo hoitoon yksiköihin sisään pääseet ulkomaalaiset saavat hoitoa, mutta suomen kansalaiset eivät pääse hoitoon sisään kun paikkoja ei enää ole. Eli Suomalaiset veronmaksajat eivät saa hoitoa, jota ovat rahoittaneet verorahoillaan.

Miten priorisoidaan tilanteessa, jossa kaikille hengenvaarassa oleville ei riitä hoitoa tai hoitopaikkaa. Meneekö se siten, että kuka ehti ensin päästä sisään yksikköön saa pysyä siellä hoitonsa loppuun ja loput jätetään kadulle. Vain heitetäänkö ulkomaan kansalaiset pandemia tilanteessa yksiköistä ulos niskaperse otteella, jotta Suomen kansalaisille saadaan lisää tilaa. Näitä priorisointeja pitäisi miettiä jo etukäteen muuten helposti tulee tilanteita missä Terveyskeskusten henkilökunta joutuu rikosilmoitusten kohteeksi jos Suomalaisia kuolee sen takia, että hoitopaikkaa ei saanut. Heitteillejätöstä saa helpoposti myös tuomion. En oikein henkilökohtaisesti luota "hyysäreiden" kykyyn priorisoida tiukassa tilanteessa lisäksi suomen kansalaisille pitäisi kertoa etukäteen jos on olemassa tilanteita missä he eivät saa hoitoa, jotta he voivat valmistautua sitä tilannetta varten.
Perustuslaki yksiselitteisesti kieltää Suomen kansalaisten priorisoinnin.
 
Viimeksi muokattu:
Perustuslaki yksiselitteisesti kieltää Suomen kansalaisten priorisoinnin.
Voihan se olla, mutta oletettavaa on, että pandemiatilanteessa priorisointia tehdään silti. Ote kansallisesta pandemiasuunnitelmasta: "Resurssien niuketessa potilasvalinnassa tulisi lyhyen ajan ennusteen lisäksi entistä tarkemmin arvioida potilaan pitkäaikaisennuste ja huomioida potilaan ikä niin, että säästettyjen elinvuosien määrä maksimoituisi." (kohta 15.2.2, sivut 98-99)

Edit: Eli hengityskoneet ja ECMOt keski-ikäisille ja nuoremmille. Vanhemmalle väestölle sitten lisähappea ja "toivotaan toivotaan".
 
Voihan se olla, mutta oletettavaa on, että pandemiatilanteessa priorisointia tehdään silti. Ote kansallisesta pandemiasuunnitelmasta: "Resurssien niuketessa potilasvalinnassa tulisi lyhyen ajan ennusteen lisäksi entistä tarkemmin arvioida potilaan pitkäaikaisennuste ja huomioida potilaan ikä niin, että säästettyjen elinvuosien määrä maksimoituisi." (kohta 15.2.2, sivut 98-99)
Perustuslaki menee kaikkien muiden lakien edelle - ei saa priorisoida kansallisuuden ihonvärin jne. mukaan.

90V potilaat voinee priorisoida 55-60v potilaiden jälkeen toissijaisiksi.
 
Perustuslaki menee kaikkien muiden lakien edelle - ei saa priorisoida kansallisuuden ihonvärin jne. mukaan.

90V potilaat voinee priorisoida 55-60v potilaiden jälkeen toissijaisiksi.
Niinhän se ideaalitilanteessa on. Todellisuus ja pykälät eivät kuitenkaan aina täydellisesti kohtaa, piti siitä tai ei.

Edit: Jos sitäpaitsi perustelet tätä Perustuslain 6 § 2. momentilla, niin sielläkin sanotaan, että "ilman hyväksyttävää perustetta". Hoitoresurssien rajallisuus on mielestäni sellainen hyväksyttävä peruste, kun ei niitä koneita ja henkilökuntaa voi ilmastakaan kriisitilanteessa taikoa.

Ote mainitusta pykälästä: "Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."
 
Niinhän se ideaalitilanteessa on. Todellisuus ja pykälät eivät kuitenkaan aina täydellisesti kohtaa, piti siitä tai ei.

Käytännössä se menee julkisessa terveydenhoidossa niin, että ne ketkä ehtivät päästä sisälle hoitoon ensin ovat siellä ja ne ketkä tulivat paikalle liian myöhään jäävät ulos. Vaikka kaikkien tarve saada hoitoa olisi sama. Sanon tämä vuosien kokemuksella kun olen yrittänyt toimittaa ihmisiä ruuhkautuneisiin yksiköihin. Tämä johtuu siitä, että noissa keskuksissa työskenteleville tulisi polilasvaihdoista ylimäärästä vaivaa ja hankaluutta ja näyttämällä ovea liian myöhään paikalle saapuneille pääsee itse helpommalla laittamalla ovet säppiin. Ei sen ulkopuolelle jääneen tarvetta saada apua edes käsitellä tai verrata jo sisällä olevien tarpeeseen. Silloin noissa ruuhkaantuneissa yksiköissä toimivien ei tarvitse kohdata ulkopuolelle jätettyjä eikä nähdä ylimääräistä vaivaa vaihtamalla potilaista ja kohdata pettymystä kun joku poistetaan yksiköstä. Eikä myöskään kohdata ulkopuolelle jätetyn pettymystä siitä, että joku toinen saa samassa tilanteessa apua hän ei.

Ei tuossa mitään moraalia ole se säätyy pelkästään sillä, että mikä siellä työskenteleville itselleen on helpon tapa selvitä tilanteesta. Tosin kaikki pykälät tuntevat hankalat hoidon vaatijat saattavat päästä vielä sisään vaikka virallisesti olisi täyttä jos osaavat vetää oikeista naruista.
 
Käytännössä se menee julkisessa terveydenhoidossa niin, että ne ketkä ehtivät päästä sisälle hoitoon ensin ovat siellä ja ne ketkä tulivat paikalle liian myöhään jäävät ulos. Vaikka kaikkien tarve saada hoitoa olisi sama. Sanon tämä vuosien kokemuksella kun olen yrittänyt toimittaa ihmisiä ruuhkautuneisiin yksiköihin. Tämä johtuu siitä, että noissa keskuksissa työskenteleville tulisi polilasvaihdoista ylimäärästä vaivaa ja hankaluutta ja näyttämällä ovea liian myöhään paikalle saapuneille pääsee itse helpommalla laittamalla ovet säppiin. Ei sen ulkopuolelle jääneen tarvetta saada apua edes käsitellä tai verrata jo sisällä olevien tarpeeseen.
Ja tämä tapahtuu jo nyt ns. normaaliin aikaan, sama kokemus/näkemys minullakin on. Sitä voi sitten miettiä, että miten "hyvin" asiat menevät kriisitilanteessa.
 
Totaali_kiellosta? Tarkoitatko totaalikiellolla, että kaikki rajat lyötäisiin kiinni?

En. Sanoin samaa aikaisemmin, että rajat kokonaan kiinni, niin voitaisiin vaikuttaa viruksen tuloon. Tarkoitin tällä hetkellä Kiinan lentoja.

Suomessa mennään faktojen mukaan, turhia keinoja ei haluta käyttää. Muilla mailla voi myös vaikuttaa poliitiikka päätöksiin enemmän.
Kiina rajoittaa itsessään liikkumista paljon ja tekee tarkistuksia. Yksittäiset tautitapaukset voi tulla Suomeen mitä reittiä vain. Ehkä jopa todennäköisesti muuta reittiä, kuin suoraan Kiinasta.
 
Yksittäiset tautitapaukset voi tulla Suomeen mitä reittiä vain. Ehkä jopa todennäköisesti muuta reittiä, kuin suoraan Kiinasta.

Tämän hetken statsit tartunnoista:
  • Kiina: 77917
  • Muut maat yhteensä: 1600
Todennäköisesti etenkin nuo Kiinan luvut ovat reilusti alakanttiin. Käytännössä Kiina on siis ylivoimaisesti isoin riski. Ja juu, toki kiinalaiset voivat lentää jonkun muun maan kautta Suomeen, mutta tämän vuoksi moni maa onkin ottanut käyttöön kansalaisuuteen perustuvat rajoitukset ja mikään ei estä tekemästä tätä myös Suomessa. Pelkkien lentojenkin rajoittaminen pienentäisi toki riskiä, kun tälläkin hetkellä sieltä tulee käsittääkseni suoria lentoja Suomeen.
 
En. Sanoin samaa aikaisemmin, että rajat kokonaan kiinni, niin voitaisiin vaikuttaa viruksen tuloon. Tarkoitin tällä hetkellä Kiinan lentoja.

Suomessa mennään faktojen mukaan, turhia keinoja ei haluta käyttää. Muilla mailla voi myös vaikuttaa poliitiikka päätöksiin enemmän.
Kiina rajoittaa itsessään liikkumista paljon ja tekee tarkistuksia. Yksittäiset tautitapaukset voi tulla Suomeen mitä reittiä vain. Ehkä jopa todennäköisesti muuta reittiä, kuin suoraan Kiinasta.
Voi politiikka tietenkin vaikuttaa myös siihen, että Suomessa ollaan haluttomia toimimaan. THL:n johto on perinteiseen maan tapaan poliittisesti nimitetty.
 
Voihan se olla, mutta oletettavaa on, että pandemiatilanteessa priorisointia tehdään silti. Ote kansallisesta pandemiasuunnitelmasta: "Resurssien niuketessa potilasvalinnassa tulisi lyhyen ajan ennusteen lisäksi entistä tarkemmin arvioida potilaan pitkäaikaisennuste ja huomioida potilaan ikä niin, että säästettyjen elinvuosien määrä maksimoituisi." (kohta 15.2.2, sivut 98-99)

Edit: Eli hengityskoneet ja ECMOt keski-ikäisille ja nuoremmille. Vanhemmalle väestölle sitten lisähappea ja "toivotaan toivotaan".

Koskeekohan tämä myös meidän melko iäkästä presidenttiä, jos sattuisi sairastumaan?
 
Tämän hetken statsit tartunnoista:
  • Kiina: 77917
  • Muut maat yhteensä: 1600
Todennäköisesti etenkin nuo Kiinan luvut ovat reilusti alakanttiin. Käytännössä Kiina on siis ylivoimaisesti isoin riski. Ja juu, toki kiinalaiset voivat lentää jonkun muun maan kautta Suomeen, mutta tämän vuoksi moni maa onkin ottanut käyttöön kansalaisuuteen perustuvat rajoitukset ja mikään ei estä tekemästä tätä myös Suomessa. Pelkkien lentojenkin rajoittaminen pienentäisi toki riskiä, kun tälläkin hetkellä sieltä tulee käsittääkseni suoria lentoja Suomeen.

Vuorokauden aikana näytti tulevan ja lähtevän Hongkongiin kaksi lentoa suorana. Finnair ei lennä manner-Kiinaan. Muista en tiedä.

Voi politiikka tietenkin vaikuttaa myös siihen, että Suomessa ollaan haluttomia toimimaan. THL:n johto on perinteiseen maan tapaan poliittisesti nimitetty.

Kerro toki lisää miten THL:n johtoryhmä vaikuttaa tähän tilanteeseen?
 
Kerro toki lisää miten THL:n johtoryhmä vaikuttaa tähän tilanteeseen?
THL voi vaikuttaa vain tulevaan tilanteeseen.

Tosin, jos Kiinan luvut pitävät paikkansa on mahdollista, että sitä ei tarvi testata.

Toisaalta vaikka Kiinassa tilanne oltaisiin saamassa jonkinlaiseen hallintaan, se ei välttämättä kerro mitään vielä muista.
 
Koskeekohan tämä myös meidän melko iäkästä presidenttiä, jos sattuisi sairastumaan?
Melko iäkkäällä presidentillä lienee mahdollisuus ajattaa yksityislääkäri ja mehiläisen hengityskone Mäntyniemeen ja sulkea alueen portit, jos niikseen tulee.
 
Ei massatestaaminen ole koskaan kannattavaa. En ole missään nähnyt arvioita tuon testin (rRT-pcr) tarkkuudesta ja luotettavuudesta covid-19:n tapauksessa, mutta jos ajatusleikkinä kuvittelisi että joukossa olisi 0.5% sairastuneita, testi on erittäin sensitiivinen (99%), mutta vääriä positiivisia tulee joka kymmenessä testissä kontaminaation, kiireen tai reagoinnista muiden viruksien dna:n kanssa, niin todennäköisyys sille että positiivisen testituloksen saanut olisi todellisuudessa sairas on 0.05.
Eikö tuossa tilanteessa olisi ilmeinen ratkaisu, että positiiviset havainnot uusintatestattaisiin? Uusintatestaus poistaisi muut tekijät paitsi reagoinnin johonkin muuhun virukseen.
 
Eikö tuossa tilanteessa olisi ilmeinen ratkaisu, että positiiviset havainnot uusintatestattaisiin? Uusintatestaus poistaisi muut tekijät paitsi reagoinnin johonkin muuhun virukseen.
Voi tietysti. Uusintatestaus samoilla oletuksilla johtaisi noin 35% todennäköisyyteen. Toki kannattaa huomata että kyseessä ei kuitenkaan ole varsinainen pikatesti; testaus vienee ainakin puoli tuntia.
 
WHO ja THL on syöpiä joista ei ole mitään apua kellekkään. Pandemia on vaan ajan kysymys.
 
Voi tietysti. Uusintatestaus samoilla oletuksilla johtaisi noin 35% todennäköisyyteen. Toki kannattaa huomata että kyseessä ei kuitenkaan ole varsinainen pikatesti; testaus vienee ainakin puoli tuntia.

Se alkaisi olla jo riittävää, että ainakin karanteeniin voisi laittaa. Jos testattavia olisi aluksi 1000 (ja näistä 5:llä tartunta), niin massatestauksella saataisiin sata positiivista. Näiden uusintatestauksella joukko rajautuisi enää n. 15 henkilöön. Minusta tämä olisi jo todella hyvä saavutus.

Kuinka todennäköisiä väärät negatiiviset on? Ne olisivat vääriä positiivisia suurempi ongelma, koska tartunnan saaneille toivotettaisiin vain hyvää matkaa (ja he vielä uskoisivat, että köhä on vain normiflunssa tai ei ainakaan korona).

Paljonko yksittäisestä testistä aiheutuu kustannuksia? Olisiko realistista organisoida testaustyö niin, että esim. jonkin lennon 250 matkustajalle tehtäisiin kaikille testi?
 
Näitä raportteja tulee nyt kentältä ja tutkijoilta niin monesta lähteestä, ettn jaksa mobiilisti kaikkea kaivaa.

Lyhyesti: itämisaika voi olla huomattavasti pidempi kuin 14 päivää tai edes ilmoitettu 24 päivää, tässä tapauksessa siis 27 päivää. Eli Intian viranomaiset olivat todennäköisesti oikeassa pidentäessään karanteenin kolmeen viikkoon jo pari viikkoa sitten. Mutta EI koske Suomea, luonnollisesti.

On harmillista, että varovaisuusperiaatten huomiointia viranomaispäätöksissä ei laajemmin painoteta ja harjoitella case-tapauksin.

On kuitenkin syytä muistaa, että tiedot peräti 27 päivän itämisajasta ovat varsin tuoreita, ja voisi olettaa, että vain harvoissa tapauksissa se voisi yltää noinkin pitkälle. Tästä huolimatta virukseen ja siitä seuraavaan sairauteen liittyy mielestäni ainakin kolme suurta ja vielä ratkaisematonta kysymystä:

1. Seuraako COVID-2:n sairastamisesta immuniteetti ja kuinka pitkäkestoinen se voisi olla?
2. Onko rokote edes mahdollinen, ja milloin se voisi tulla käyttöön? Q1/2021?
3. RNA-viruksissa todennäköisempi mutatoituminen? Lievempi vai kohtalokkaampi muoto tai kenties molemmat?
 
[QUO
WHO ja THL on syöpiä joista ei ole mitään apua kellekkään. Pandemia on vaan ajan kysymys.
Varmaan pidempi esitys aiheesta perusteineen jossain. Laitatko linkin, vilkaisen mielelläni.
Olikohan tuohon pandemia ennustukseen joku malli, tai muu lähde?

Jos sinua hatuttaa joku tuossa kuviossa, niin eikun parannusehdotusta kehään perusteineen.
 
WHO ja THL on syöpiä joista ei ole mitään apua kellekkään. Pandemia on vaan ajan kysymys.
[QUO

Varmaan pidempi esitys aiheesta perusteineen jossain. Laitatko linkin, vilkaisen mielelläni.
Olikohan tuohon pandemia ennustukseen joku malli, tai muu lähde?

Jos sinua hatuttaa joku tuossa kuviossa, niin eikun parannusehdotusta kehään perusteineen.
Kyllä koronatauti aika selvästi jo täyttää pandemian määritelmän...


Ja se on ihan semantiikkaa sitten, että onko Kiinan ulkopuolella todettu sairastapauksia vielä "riittävästi" vai ei, ei sekään retoriikka pitkälle enää kanna. Tauti leviää monissa maissa ja eri mantereilla, tämä on pandemia. Ja huomenna vielä selvemmin kuin tänään, ylihuomenna vielä selvemmin ja niin edelleen...
 
Kyllä koronatauti aika selvästi jo täyttää pandemian määritelmän...


Ja se on ihan semantiikkaa sitten, että onko Kiinan ulkopuolella todettu sairastapauksia vielä "riittävästi" vai ei, ei sekään retoriikka pitkälle enää kanna. Tauti leviää monissa maissa ja eri mantereilla, tämä on pandemia.
Tohtori Campbell on samaa mieltä:

Hän vaikuttaa muutaman videon perusteella varsin hyvin informoituneelta ihmiseltä, vaikka ei nyt mikään auktoriteetti tässä asiassa olekaan. Valitettavasti ei minullakaan ole tämän parempia perusteluja, mutta muutaman viime päivän kehityksen perusteella pandemia vaikuttaa todennäköiseltä. Olen toki mielelläni väärässä, jos se muutaman viikon päästä siltä näyttää :)
 
En ole eri mieltä siitä etteikö Pandemia tod. näk. tule, mutta jos sitä erityisesti ennustaa, niin please, joko kertoo omat perusteensa tai viittaa johonkin, kuten yllä on ihan hyvin tehty.
Ei ole asiallista heittää kommenttia "Jessus saapuu" ilman jotain perusteita tai lähteitä.
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Tohtori Campbell on samaa mieltä:

Hän vaikuttaa muutaman videon perusteella varsin hyvin informoituneelta ihmiseltä, vaikka ei nyt mikään auktoriteetti tässä asiassa olekaan. Valitettavasti ei minullakaan ole tämän parempia perusteluja, mutta muutaman viime päivän kehityksen perusteella pandemia vaikuttaa todennäköiseltä. Olen toki mielelläni väärässä, jos se muutaman viikon päästä siltä näyttää :)

Campbell ihmettelee, miksei Etiopia ole korkean riskin luokituksessa, ja miksi Etiopian lentoyhtiö lentelee yhä innoissaan Kiinaan ja takaisin. (Ja toteaa ironisesti, että lentoyhtiön johtaja perustelee sitä sillä, että se on WHO:n mukaan ok...)

No, tiesittekö, mistä maasta WHO:n pääjohtaja Tedros Adhanom on peräisin? ETIOPIASTA!!!! Kiina on sattumoisin investoinut paljon Etiopiaan ja sattumoisin WHO:n pääjohtaja on koko ajan kovasti kehuskellut Kiinaa toimistaan koronaviruksen hillinnässä, ja sattumoisin Taiwanin ei anneta osallistua WHO:n toimintaan missään roolissa... Kaikki on puhdasta sattumaa, tietenkin.

Tässä erittäin hyvä video aiheesta, suosittelen:

 
WHo on täysin Kiinan politiikan käsikassara. Ajatella että mitä siitä seuraisi jos WHO määrittäisi taudin epidemiaksi ja kehottaisi sulkemaan kaiken lentoliikenteen? Valtava Kiinan globaali vallan lasku koska heidän talouselämänsä ottaisi tästä hittiä kaikkein eniten.
 
- 5 new cases in Vò Euganeo (Padua, Veneto region), where 4,200 people are now going to be tested.

Eli kohta nousee Italian luvut ja reippaasti.
 
Kaiken tuon murheen keskelle tämmöinen pointti Kiinasta Lähde: Real-time update on coronavirus outbreak - Global Times
" 05:56 pm Feb 22 Dangdang, a Chinese e-commerce company selling books, was summoned by Beijing authorities after an employee was confirmed with coronavirus infection on Thursday, following work resumption. 66 related people are now under quarantine. "

Tuli vastaus ilmassa olleeseen kysymykseeni että mitä tapahtuu jos firmasta X löytyy tartunta. Murheellista, moni firma ei taida kesää nähdä.
Taiwanissa sama tapa, kaksi firmaa kiinni, mutta hallituksella on rahaa sivussa korvauksiin, kuinka lienee Suomessa?
 
Kaiken tuon murheen keskelle tämmöinen pointti Kiinasta Lähde: Real-time update on coronavirus outbreak - Global Times
" 05:56 pm Feb 22 Dangdang, a Chinese e-commerce company selling books, was summoned by Beijing authorities after an employee was confirmed with coronavirus infection on Thursday, following work resumption. 66 related people are now under quarantine. "

Tuli vastaus ilmassa olleeseen kysymykseeni että mitä tapahtuu jos firmasta X löytyy tartunta. Murheellista, moni firma ei taida kesää nähdä.
Taiwanissa sama tapa, kaksi firmaa kiinni, mutta hallituksella on rahaa sivussa korvauksiin, kuinka lienee Suomessa?
Sama se on kaikkialla, ei missään ole varaa maksaa korvauksia porukalle siitä, että firmat suljetaan karanteenien takia.
 
Näitä raportteja tulee nyt kentältä ja tutkijoilta niin monesta lähteestä, ettn jaksa mobiilisti kaikkea kaivaa.

Lyhyesti: itämisaika voi olla huomattavasti pidempi kuin 14 päivää tai edes ilmoitettu 24 päivää, tässä tapauksessa siis 27 päivää. Eli Intian viranomaiset olivat todennäköisesti oikeassa pidentäessään karanteenin kolmeen viikkoon jo pari viikkoa sitten. Mutta EI koske Suomea, luonnollisesti.

On harmillista, että varovaisuusperiaatten huomiointia viranomaispäätöksissä ei laajemmin painoteta ja harjoitella case-tapauksin.
Lähde: Real-time update on coronavirus outbreak - Global Times
"07:25 pm Feb 22 After COVID19 patients are discharged from hospitals, they will undergo another 14-day mandatory quarantine at a designated location under medical observation, said Wuhan authority on Saturday."
Kiina näköjään varsin varovainen
 
Sama se on kaikkialla, ei missään ole varaa maksaa korvauksia porukalle siitä, että firmat suljetaan karanteenien takia.
Taiwan laittoi jo 2 Miljardia taalaa budjetttin korvauksiin ja muihin kuluihin. Et ainakin nämä toimii ja tekee.
Peli on selvempi kun rahoitus on annettu, ei tarvitse keskustella pelin aloittamisen jälkeen. Sinänsä peli jo käynnissä 2 firmaa kiinni.
En tiedä kuinka hyvin kompensoi kuluja, mutta ainakin yrittävät...
 
Kaikki ovat tasa-arvoisia, mutta ehkä kuitenkin jotkut ovat tiukassa paikassa tasa-arvoisempia kuin toiset.

Jos kävisi niin ikävästi, että tehohoitopaikat loppuisivat ja jouduttaisiin valikoimaan potilaita, niin missähän menisi etuoikeutettujen raja? Presidentti, ministerit, kansanedustajat, hallituksen korkeat virkamiehet, erityisavustajat? Entä menisikö nämä ryhmät lasten ja nuorten ohi?
 
Jos kävisi niin ikävästi, että tehohoitopaikat loppuisivat ja jouduttaisiin valikoimaan potilaita, niin missähän menisi etuoikeutettujen raja? Presidentti, ministerit, kansanedustajat, hallituksen korkeat virkamiehet, erityisavustajat? Entä menisikö nämä ryhmät lasten ja nuorten ohi?
Noh, teholle ei mahdu edes kuvaamasi joukko, joten joutuvat heittään noppaa keskenään... Vitsi vitsi, mutta niin totta:
 
Jos kävisi niin ikävästi, että tehohoitopaikat loppuisivat ja jouduttaisiin valikoimaan potilaita, niin missähän menisi etuoikeutettujen raja? Presidentti, ministerit, kansanedustajat, hallituksen korkeat virkamiehet, erityisavustajat? Entä menisikö nämä ryhmät lasten ja nuorten ohi?
Eiköhän se tuossa huhti/toukokuun aikana selviä?

Koska Euroopassakin, etenkin Italiassa alkaa nyt homma aukeamaan, ei kestäne kovin pitkään, kun Suomessakin "ilmenee yllättäen" tapauksia, jotka ovat sitten sen pari viikkoa myöhässä tartunnoista. Tällä hetkellä väkeä Suomessakin levittää virusta iloisesti tietämättään. Kuukauden vaihteessa elämme totaalisesti erilaisessa Suomessa, kun ensimmäiset karanteenit ovat täälläkin voimassa. Turha työntää päätä pensaaseen ja kieltää tosiasiat. Ei tätä pysäytetä, se on ihan selvä juttu.
 
Taiwan laittoi jo 2 Miljardia taalaa budjetttin korvauksiin ja muihin kuluihin. Et ainakin nämä toimii ja tekee.
Peli on selvempi kun rahoitus on annettu, ei tarvitse keskustella pelin aloittamisen jälkeen. Sinänsä peli jo käynnissä 2 firmaa kiinni.
En tiedä kuinka hyvin kompensoi kuluja, mutta ainakin yrittävät...
2 miljardia ei vaan riitä yhtään mihinkään jos karanteenien laajuus kasvaa yhtään.

Jos miljoona työntekijää tarvitsee tonnin korvauksen, niin se maksaa miljardin...
 
2 miljardia ei vaan riitä yhtään mihinkään jos karanteenien laajuus kasvaa yhtään.

Jos miljoona työntekijää tarvitsee tonnin korvauksen, niin se maksaa miljardin...
Voi tietysti heittää hanskat tiskiin ja maailmanloppu tulee. Ei tule, ihan oikeasti tämä on vain ongelma muiden joukossa. Siitä selviää jos tekee jotain sen eteen.
Jos ei tee mitään, niin saattaa selvitä sittenkin, mutta ehkä sattuu enemmän ja kestää pidempään...
Ei miiljardi valtioiden budjettia kaada. Muutama prosentti tai vähemmän Sattuu toki.
 
Voi tietysti heittää hanskat tiskiin ja maailmanloppu tulee. Ei tule, ihan oikeasti tämä on vain ongelma muiden joukossa. Siitä selviää jos tekee jotain sen eteen.
Jos ei tee mitään, niin saattaa selvitä sittenkin, mutta ehkä sattuu enemmän ja kestää pidempään...
Ei miiljardi valtioiden budjettia kaada. Muutama prosentti tai vähemmän Sattuu toki.

Voi maailmantalous kyllä ottaa osumaa, mutta onhan sodistakin selvitty. Monet yritykset on aika tiukilla, niin joku finanssikriisi kai myös mahdollinen. Laskeekohan korot tästä vielä lisää?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 214
Viestejä
4 486 093
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom