Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Jotain lähdettä tälle, että omikron olisi vaarallinen rokotetuille? Se että laitetaan ne hoitajat sieltä puhelimen ja nenätikkujen äärestä sairaita hoitamaan tuskin aiheuttaa tarvetta massahaudoille.

Se että lopetetaan testaus ja jäljitys on hiukan eri asia, kuin että lopetetaan covid potilaiden eristys sairaaloissa. Ja sanoin että on vaarallinen riskiryhmiin kuuluville, vaikka rokotettu. Voisi lukea sen lainatun viestinkin ennen kuin vastaa.
 
Kyllähän se flunssaoireisten covid potilaiden eristys lopetetaan monessa tapauksessa jos/kun lieväoireisia ei testata. Minähän en tiedä siitä sitten miten hanakasti siellä sairaalassa testataan edelleen. Mutta veikkaisin että jokaista ei enää jatkossa eristetä kun niitä ei huomata.

Tämähän ei sinällään ole mitenkään huolestuttavaa. Rokotetulla virustasot nousevat vain lyhyeksi aikaa.
 
Ilmeisesti liian monta kättä meni jäljitykseen&testaukseen:

Pääkaupunkiseudun kunnat luopuvat laajoista testauksista ja karanteeneista

Eli pääkaupunkiseudulla massatestaus lopetetaan, tartunnanjäljitys lopetetaan, karanteenipäätösten teko lopetetaan ja koronaa hoidetaan noilta osin kuin muutakin nuhakuumetta.
Kiuru itsekin kuvaili perjantaina perusterveydenhuollon kantokyvyn tilannetta seuraavasti:

– Pelkään, että kouluihin palaaminen ensi viikolla ei valitettavasti ole turvallista. Nimenomaan siksi, että sosiaali- ja terveyshuollon kantokyky on nyt useilla alueilla niin vaarassa, että lapsilla ja nuorilla ei ole mahdollisuutta päästä testiin tai saada tartunta jäljitettyä. Tämä ei enää Uudellamaalla esimerkiksi toimi, sanoo Kiuru.
...
– Nyt ei ole enää leikin asia. Olemme jo menettäneet perusterveydenhuollossa kantokyvyn Uudellamaalla, sanoo Kiuru.

Eli kyse on siitä, ettei terveydenhoitohenkilökuntaa riitä toteuttamaan hallituksen politiikkaa.
 
Niin. Sairaaloiden ja terveyskeskusten työ vaan ei ole mitään politiikkaa. Jännä juttu että vaalikampanja sairaaloissa romahti kasaan.
 
Ilmeisesti liian monta kättä meni jäljitykseen&testaukseen:

Pääkaupunkiseudun kunnat luopuvat laajoista testauksista ja karanteeneista

Eli pääkaupunkiseudulla massatestaus lopetetaan, tartunnanjäljitys lopetetaan, karanteenipäätösten teko lopetetaan ja koronaa hoidetaan noilta osin kuin muutakin nuhakuumetta.
Toivottavasti tämä käytäntö saadaan voimaan muuallakin. Saadaan nuo resurssit vapautettua oikeaan terveydenhuoltoon, eli sairaiden hoitamiseen.
 
Se että lopetetaan testaus ja jäljitys on hiukan eri asia, kuin että lopetetaan covid potilaiden eristys sairaaloissa. Ja sanoin että on vaarallinen riskiryhmiin kuuluville, vaikka rokotettu. Voisi lukea sen lainatun viestinkin ennen kuin vastaa.
Eikös se rokotuksen idea ollut tehdä niistä taudin oireista lievempiä ja ehkäistä niitä pitkiä haittoja? Suurimmassa riskissä oleville jaettu sitten ne buusterit kans. Joten oliko jotain lähdettä tälle et omikron on rokotetuille vaarallinen vai lietsotko paniikkia ihan huvin ja urheilun vuoksi?

Tietysti jos on viittä vaille kuollut mikä tahansa tauti on hengenvaarallinen.
 
Nyt kun testaus on ajettu alas niin koropassiin ei voida enää tulevaisuudessa käytännössä hyväksyä sairastettua tartuntaa, koska kaikilla ei ole/ole ollut mahdollisuutta saada tartunnasta virallista byrokraatin tekemää leimaa. Tästä Salminen mainitsikin jos viime vuoden puolella että kun koronapassia ollaan mahdollisesti ottamassa uudelleen käyttöön niin tämä tullee olemaan kohtuullisen merkittävä perustuslaillinen ongelma sen käyttöönotossa.

Koska käytännössä sairastettu tartunta == rokote niin molemmat pitäisi hyväksyä josta käytännössä ilmeisesti seuraa se että vain rokotetta ei voi kelpuuttaa, josta seuraa se että kun tartuntaa ei syrjimättömästi voida hyväksyä niin ei voida pelkkää rokotettakaan. Toisin sanoen passin saisi vihreäksi vain negatiivisella testillä, mutta testauskin ajettiin alas ja miksi tuplarokotettu tai sairastanut viitsisi juosta testeissä...

Jos jotain pitänee veikata niin arvaan että koronapassia emme tule enää näkemään käytössä...
 
Vissiin olen vaan pikkasen hidas tai pihalla, mutta kun ymmärtääkseni tilastointi on täysin identtinen pidemmältä matkalta ja koronapositiiviset on vain erittäin tärkeä pystyä tunnistamaan ja eristämään muista sairaanhoidossa niin siis mikä tässä nyt muuttuisi, jos tilastointi tai käsittely muutetaan?

Onko siis nykyinen kasvava sairaanhoidon trendi jotain muuta, esim jalkoja katkaistaan epidemian lailla vai päivystykset muuten vaan tukossa ihan turhaan ja kaikille pitäisi siellä vaan sanoa, että joo menkää kotiin vaan jos koronaa kun ei se enää vaarallinen ole :D

Jäi vain pikkasen tässä ylempänä epäselväksi, että no mitä pitäisi nyt sitten tehdä jos näihin lukuihin ja trendiin ei luoteta. Jokatapauksessahan päivystykset ovat tukossa.

Tässä on kaksi erilaista tarkastelutapaa:

a)koronataudin aiheuttamien oireiden vakavuudesta johtuva sairaalakuormitus
b)covid19 viruksen kantajien aiheuttama sairaalakuormitus

Tilastoihin päätyy molemmat tapaukset. Tilastojen perusteella kategorisoidaan esim. ikäryhmiä, jotka kuormittavat sairaaloita, vaikka he menisivät sairaalaan jonkin muun syyn kuin koronataudin oireiden takia. Näistä tilastoista kuitenkin tehdään vaarallisuusarvioita ja niiden perusteella näistä rajoituksista päätetään. Niiden perusteella media ja viranomaiset myös revittelee otsikoilla tyyliin "nuoriakin on koronan takia sairaalassa". Tämä aiheuttaa taas sen, että ne, jotka eivät viitsi tai kykene tulkitsemaan tilastoja, luulevat, että kaikki tilastoidut koronapotilaat ovat siellä koronaoireiden takia. Nämä ihmiset saattavat luoda mielipiteitä sen perusteella ja alkavat kannattaa rajoituksia, pakkorokotuksia, koronapasseja ja ties mitä kaikkea muuta hullua, kun he luulevat, että tauti aiheuttaa vakavampia oireita kuin se oikeasti aiheuttaa. En sano, etteikö aiheuttaisi joillekkin, mutta alkaahan tässä jo perkele kulissit kaatua!

Oikea tapa tilastoida olisi eritellä koronaoireiden takia sairaalaan päätyvät ja sellaiset, jotka mahdollisesti sairaalassa todetun tartunnan seurauksena saavat vakavia oireita, joita pitää hoitaa sairaalassa. Lisäksi pitäisi laskea erikseen ne, jotka ovat sairaalassa jonkun muun syyn takia, mutta ovat antaneet positiivisen näytteen, eivätkä tarvitse koronataudin oireisiin sairaalahoitoa. Hankalaako? Kyllä, mutta se antaisi täsmällisen kuvan eriteltynä sairaaloihin kohdistuvasta kuormituksesta viruksen kantajien aiheuttamana, sekä erikseen vakavan koronataudin oireiden yleisyydestä.

Nythän tässä perustellaan rajoituksia ja muita hömpötyksiä tuon kokonaistilaston varjolla. Se ei taas anna kuvaa koronataudin oireiden vakavuudesta tai niiden yleisyydestä. Eli tässä todellakin ollaan sillä tiellä, että ei ne oireet ole välttämättä se syy miksi sairaalamme kuormittuvat vaan ne käytännöt, joita koronapositiivisiin sovelletaan. Ne käytännöt vaativat enemmän resursseja, kuin "normaalien" potilaiden hoitaminen. Rajoitukset maksaa ja rajoitukset aiheuttavat mielipahaa, mutta silti ei näköjään olla vieläkään tekemässä mitään merkittävää niiden resurssien tai käytäntöjen kehittämiseen vaan ollaan vetävinään rajoituksia tiukemmalle.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun testaus on ajettu alas niin koropassiin ei voida enää tulevaisuudessa käytännössä hyväksyä sairastettua tartuntaa, koska kaikilla ei ole/ole ollut mahdollisuutta saada tartunnasta virallista byrokraatin tekemää leimaa. Tästä Salminen mainitsikin jos viime vuoden puolella että kun koronapassia ollaan mahdollisesti ottamassa uudelleen käyttöön niin tämä tullee olemaan kohtuullisen merkittävä perustuslaillinen ongelma sen käyttöönotossa.

Kuka Salminen, tulee mieleen THLn Salminen, Voi toki olla että on selvittänyt perustuslaki tulkintoja asiasta.

Koska käytännössä sairastettu tartunta == rokote niin molemmat pitäisi hyväksyä josta käytännössä ilmeisesti seuraa se että vain rokotetta ei voi kelpuuttaa, josta seuraa se että kun tartuntaa ei syrjimättömästi voida hyväksyä niin ei voida pelkkää rokotettakaan. Toisin sanoen passin saisi vihreäksi vain negatiivisella testillä, mutta testauskin ajettiin alas ja miksi tuplarokotettu tai sairastanut viitsisi juosta testeissä...
Onko se ihan oikeasti este ja nimeomaan ylitsepääsemätön este.

Jos on luotettava paperi että on sairasatanut, niin kai se voisi jatkossakin kelvata, ja jos ei ole, niin ei sitten kelpaa. Eihän aiemminkaan ole kaikilla ollut todistusta sairastetusta taudista.

miksi tuplarokotettu tai sairastanut viitsisi juosta testeissä...
Vähän irti aiheesta, niin pieni ryhmiä jotka moni rokotettuja käyvät usein testeissä jos vaatimuksena on tuore negatiivinen testi. Ei tosin liitty normaaliin kotimaan arkeen.
 
Saisikohan noita ei-kiireellisiä terveydenhuollon toimia järjestettyä ostopalveluna pahimman vaiheen aikana? Ai maksaa? Ei ole rahasta ollut pulaa tähänkään asti, kun on testailtu ja jäljitetty miljardeilla ja suljettu paikkoja aiheuttaen valtava taloudellinen kuorma. Niin, en tiedä olisiko ostopalveluja saatavilla, mutta jos on, niin eiköhän niitä nyt kannattaisi hyödyntää, jos kerta terveys edellä mennään niin kuin tähänkin asti.
 
Saiskohan noita ei-kiireellisiä terveydenhuollon toimia järjestettyä ostopalveluna pahimman vaiheen aikana? Ai maksaa? Ei ole rahasta ollut pulaa tähänkään asti, kun on testailtu ja jäljitetty miljardeilla ja suljettu paikkoja aiheuttaen valtava taloudellinen kuorma. Niin, en tiedä olisiko ostopalveluja saatavilla, mutta jos on, niin eiköhän niitä nyt kannattaisi hyödyntää, jos kerta terveys edellä mennään niin kuin tähänkin asti.

Kyllä näitä on ja hyödynnetään eritavalla sairaanhoitopiireissä. Se on ihan näiden tahtotilasta kiinni tai sopimusjärjestelyistä miten ne halutaan toteuttaa paikallisesti. Esimerkiksi Päijät-Hämeessä perusterveydenhuoltoa hoitaa Harjun Terveys jossa Mehiläinen on mukana tuottamassa palveluita kuntalaisille:

"Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä ja Mehiläinen ovat perustaneet yhteisyrityksen tuottamaan Lahden, Kärkölän ja Iitin asukkaille maan parhaita sosiaali- ja terveyskeskuspalveluita vuoden 2021 alusta."

Valtio on vastannut ylimääräisistä kuluista johtuen pandemian hoitoon liittyen, muttei valtio voi vastata siitä että se alkaisi kustantamaan vielä muita perusterveydenhuollon palveluita jotka kuuluu paikallisten hoidettavaksi.

Moni ajatus täältä ajetaan valtion ja hallituksen kontolle, vaikka hyvin moni näistä asioista toteutetaan paikallisesti sekä vastuu on siellä.
 
Saisikohan noita ei-kiireellisiä terveydenhuollon toimia järjestettyä ostopalveluna pahimman vaiheen aikana? Ai maksaa? Ei ole rahasta ollut pulaa tähänkään asti, kun on testailtu ja jäljitetty miljardeilla ja suljettu paikkoja aiheuttaen valtava taloudellinen kuorma. Niin, en tiedä olisiko ostopalveluja saatavilla, mutta jos on, niin eiköhän niitä nyt kannattaisi hyödyntää, jos kerta terveys edellä mennään niin kuin tähänkin asti.

Tuskin, eihän rokotuksiinkaan millään meinattu saada työterveydenhuoltoa mukaan, vaikka ei ollut riittävästi kunnallisella puolella rokottajia. Näissä asioista päättävät ilmeisesti pitävät sitä yksityistä puolta piruna, jota pitää pyrkiä välttämään kaikin mahdollisin keinoin.
 
Pitäisiköhän tässä ihan laittaa tietopyyntöä THL:lle ja kysyä kuinka moni tilastoiduista on vaatinut sairaalahoitoa koronataudin oireiden takia?
 
Kyllä näitä on ja hyödynnetään eritavalla sairaanhoitopiireissä. Se on ihan näiden tahtotilasta kiinni tai sopimusjärjestelyistä miten ne halutaan toteuttaa paikallisesti. Esimerkiksi Päijät-Hämeessä perusterveydenhuoltoa hoitaa Harjun Terveys jossa Mehiläinen on mukana tuottamassa palveluita kuntalaisille:

"Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä ja Mehiläinen ovat perustaneet yhteisyrityksen tuottamaan Lahden, Kärkölän ja Iitin asukkaille maan parhaita sosiaali- ja terveyskeskuspalveluita vuoden 2021 alusta."

Valtio on vastannut ylimääräisistä kuluista johtuen pandemian hoitoon liittyen, muttei valtio voi vastata siitä että se alkaisi kustantamaan vielä muita perusterveydenhuollon palveluita jotka kuuluu paikallisten hoidettavaksi.

Moni ajatus täältä ajetaan valtion ja hallituksen kontolle, vaikka hyvin moni näistä asioista toteutetaan paikallisesti sekä vastuu on siellä.
Joo, siis tiedän sen rahoitusongelman, mikä asiaan liittyy, eli vaikka rahaa olisi, pitäisi saada lupaus, että joku (= valtio) kuittaa piikin. Ja tokihan yksityistä sektoria hyödynnetään jo monessa kunnassa, jossain niin, että yksityinen sektori järjestää koko kunnan terveydenhuollon. Lähinnä vaan sitä, että jos on vapaita resursseja hoitamaan terveydenhuollon normaaleja tehtäviä, niin niitä kannattaa hyödyntää eikä vain ajaa palveluja alas, vaikka se maksaisi jotain. Tuntuisi uskomattomalta, että yksityisillä terveysasemilla pyöriteltäisiin peukaloita samalla kun maassa on "vuosisadan" kovin epidemia-aalto päällä ja kaikkeen muuhu kyllä tuntuu riittävän rahaa miljarditolkulla. Etenkin ihmisten elämän rajoittamiseen riittää rahaa ja intoa kovastikin.
 
Olin väärässä. Sentään jotain tehdään käytäntöjenkin kehittämiseksi. Aika paljon se on vaatinut.

Karanteenien määräämisestä luovutaan jo parilla isolla paikkakunnalla ja koronapotilaille avataan varasairaala.



 
Joo, siis tiedän sen rahoitusongelman, mikä asiaan liittyy, eli vaikka rahaa olisi, pitäisi saada lupaus, että joku (= valtio) kuittaa piikin. Ja tokihan yksityistä sektoria hyödynnetään jo monessa kunnassa, jossain niin, että yksityinen sektori järjestää koko kunnan terveydenhuollon. Lähinnä vaan sitä, että jos on vapaita resursseja hoitamaan terveydenhuollon normaaleja tehtäviä, niin niitä kannattaa hyödyntää eikä vain ajaa palveluja alas, vaikka se maksaisi jotain. Tuntuisi uskomattomalta, että yksityisillä terveysasemilla pyöriteltäisiin peukaloita samalla kun maassa on "vuosisadan" kovin epidemia-aalto päällä ja kaikkeen muuhu kyllä tuntuu riittävän rahaa miljarditolkulla. Etenkin ihmisten elämän rajoittamiseen riittää rahaa ja intoa kovastikin.

Yksityisen sektorin palveluista suuri osa on jo myyty jollekin asiakkaalle. Kai sieltä löysiä resursseja korvausta vastaan toki irtoaa.
 
Yksityisen sektorin palveluista suuri osa on jo myyty jollekin asiakkaalle. Kai sieltä löysiä resursseja korvausta vastaan toki irtoaa.
Niin, eihän siellä varmaan hirveästi ylimääräistä väkeä ole, mutta ainahan kannattaa kysyä. Rokotuksia sanoivat ainakin pystyvänsä jonkun verran hoitamaan.
 
Rahaa ei ole eikä tule. Työntekijöitä kyllä olisi ja löytyisi, jos joku viitsisi maksaa kohtuullisesti työstä mutta sillä parin tonnin kuukausipalkalla ketään ei kiinnosta venyä.
Kaikkeen muuhun paskaan sitä syydetään miljarditolkulla, mutta jostain syystä siihen itse sotetyöhön sitä ei saa laittaa.
 
Niin, eihän siellä varmaan hirveästi ylimääräistä väkeä ole, mutta ainahan kannattaa kysyä. Rokotuksia sanoivat ainakin pystyvänsä jonkun verran hoitamaan.

Joo, kyllä ne hoitaa kun asiakasyritykset työterveyshuoltosopimuksensa puitteissa sen hyväksyy ja kustantaa. Mutta siis muuten tekevät paljon sitä ihan tavallista terveyskeskusten hommaa töissä käyville, jotka muuten olisivat siellä samassa vastaanotossa ruuhkauttamassa entisestään.
 
Joo, kyllä ne hoitaa kun asiakasyritykset työterveyshuoltosopimuksensa puitteissa sen hyväksyy ja kustantaa. Mutta siis muuten tekevät paljon sitä ihan tavallista terveyskeskusten hommaa töissä käyville, jotka muuten olisivat siellä samassa vastaanotossa ruuhkauttamassa entisestään.
Näin toki joo. Hus tietysti ryhtyisi asiakkaaksi ja sitä myötä saisi ostettua palveluja. Nopealla aikataululla lisäresursseja ei normihintaan tietenkään saa, ellei tarjoajalla ole tyhjäkäyntiä, mutta rahalla varmasti saa jotain, koska kyllähän työpanosta per henkilö voi rahalla jonkun verran kasvattaa :) Ylityöt, siirrot muista vapaista yksiköistä jne.
 
Olin väärässä. Sentään jotain tehdään käytäntöjenkin kehittämiseksi. Aika paljon se on vaatinut.

Karanteenien määräämisestä luovutaan jo parilla isolla paikkakunnalla ja koronapotilaille avataan varasairaala.




Nämä käytännöt "kehittyy" sen takia, että epidemiatilanne on pahentunut ja sairaaloiden kuorma lisääntynyt entisestään ja vaikeutunut. Kaipa sitä voi kutsua sääntöjen kehittämiseksi, jos sen haluaa näkeä niin ja halutttuna kehityssuuntana vaikka vakavammat asiat taustalla ohjaa näihin supistuksiin.

Kaipa kohta kehitetään käytäntöjä siltä osin, että lasten harrastukset menevät jäihin ja jos ei auta niin koulut etäopetukseen. Siinä vasta kehittämisen aihetta.
 
Näin toki joo. Hus tietysti ryhtyisi asiakkaaksi ja sitä myötä saisi ostettua palveluja. Nopealla aikataululla lisäresursseja ei normihintaan tietenkään saa, ellei tarjoajalla ole tyhjäkäyntiä, mutta rahalla varmasti saa jotain, koska kyllähän työpanosta per henkilö voi rahalla jonkun verran kasvattaa :) Ylityöt, siirrot muista vapaista yksiköistä jne.
Teoriassa kai joo mutta en tiedä paljonko noilla on henkilökuntaa, jonka voi myydä "ulos" johonkin toiseen sairaalaan painamaan vaikka yövuoroa kun eivät juurikaan sellaista itse tee. Tai mikä into jollain keikkahommaa heittävällä lääkärillä olisi lähteä hoitamaan rutiinilla jotain hapen määräämistä.

Nämä käytännöt "kehittyy" sen takia, että epidemiatilanne on pahentunut ja sairaaloiden kuorma lisääntynyt entisestään ja vaikeutunut. Kaipa sitä voi kutsua sääntöjen kehittämiseksi, jos sen haluaa näkeä niin ja halutttuna kehityssuuntana vaikka vakavammat asiat taustalla ohjaa näihin supistuksiin.

Kaipa kohta kehitetään sääntöjä siltä osin, että lasten harrastukset menevät jäihin ja jos ei auta niin koulut etäopetukseen. Siinä vasta kehittämisen aihetta.

Huomaat varmaan, että kehitys tuosta paineesta johtuen on nimenomaan toiseen suuntaan. Sielläkin on oivallettu, että ongelma ei ole niinkään ihmisten eläminen vaan ne kaiken pysäyttävät karanteenit joita lätkitään nykynumeroilla joka suuntaan ja koko ajan ja jotka ei auta mitään.
 
Teoriassa kai joo mutta en tiedä paljonko noilla on henkilökuntaa, jonka voi myydä "ulos" johonkin toiseen sairaalaan painamaan vaikka yövuoroa kun eivät juurikaan sellaista itse tee. Tai mikä into jollain keikkahommaa heittävällä lääkärillä olisi lähteä hoitamaan rutiinilla jotain hapen määräämistä.
Tarkoitin näitä kuka vaan pystyy tekemään -hommia, eli en vaativia tehtäviä, vaan esim. jos päivystyksessä on kolmen vrk jonot, niin kyllähän tuon purkamisessa auttaa melkein kuka vaan lääkärin oikeudet omaava. Siellä käydään paikkauttamassa taisteluhaavoja ja paljon muuta pientä. Ohjataan vaan osa yksityisille asemille.
 
Teoriassa kai joo mutta en tiedä paljonko noilla on henkilökuntaa, jonka voi myydä "ulos" johonkin toiseen sairaalaan painamaan vaikka yövuoroa kun eivät juurikaan sellaista itse tee. Tai mikä into jollain keikkahommaa heittävällä lääkärillä olisi lähteä hoitamaan rutiinilla jotain hapen määräämistä.



Huomaat varmaan, että kehitys tuosta paineesta johtuen on nimenomaan toiseen suuntaan. Sielläkin on oivallettu, että ongelma ei ole niinkään ihmisten eläminen vaan ne kaiken pysäyttävät karanteenit joita lätkitään nykynumeroilla joka suuntaan ja koko ajan ja jotka ei auta mitään.

Kyllä tämän ymmärrän, että kysymys nimenomaan johtuu infektiopaineesta yhteiskunnassa ja paikallisesti jonka vuoksi joudutaan paineen alla tekemään erilaisia vähemmän hyviä ratkaisuja tilanteessa. Se, että yritetään jollain tavalla sanoa, että karanteenikäytännöt eivät ole hyödyllisiä tai testaus+jäjljitys olisi turhaa ei pidä paikkaansa. Nämä ovat erinomaisia tapoja hallita epidemiaa, mutta kuten on nähty tämä on nyt kääntynyt itseään vastaan tilanteen mennessä hallitsemattomaksi. Siksi toimet tehdään. Ei sen takia, että nämä toimet olisivat lähtökohtaisesti jollain tavalla hyödyttömiä. Asioita priorisoidaan tilanteen mukaisesti ja hyvä niin.
 
Se, että yritetään jollain tavalla sanoa, että karanteenikäytännöt eivät ole hyödyllisiä tai testaus+jäjljitys olisi turhaa ei pidä paikkaansa. Nämä ovat erinomaisia tapoja hallita epidemiaa, mutta kuten on nähty tämä on nyt kääntynyt itseään vastaan tilanteen mennessä hallitsemattomaksi. Siksi toimet tehdään. Ei sen takia, että nämä toimet olisivat lähtökohtaisesti jollain tavalla hyödyttömiä. Asioita priorisoidaan tilanteen mukaisesti ja hyvä niin.

Niin, nämä eivät toimi omikronin kohdalla. Ei ole sellaista nopeutta, johon epidemia voitaisiin jarruttaa, jossa luvut näyttäisi siedettäviltä ja jolla vauhdilla se olisi joskus ohi.
 
Rahaa ei ole eikä tule. Työntekijöitä kyllä olisi ja löytyisi, jos joku viitsisi maksaa kohtuullisesti työstä mutta sillä parin tonnin kuukausipalkalla ketään ei kiinnosta venyä.
Kaikkeen muuhun paskaan sitä syydetään miljarditolkulla, mutta jostain syystä siihen itse sotetyöhön sitä ei saa laittaa.
Ainahan sitä voi lähteä kirjaaman koronapotilaita 2400€ kk palkalla, jos joku vakihoitaja jostain syystä pari tonnia tienaa..
 
Niin, nämä eivät toimi omikronin kohdalla. Ei ole sellaista nopeutta, johon epidemia voitaisiin jarruttaa, jossa luvut näyttäisi siedettäviltä ja jolla vauhdilla se olisi joskus ohi.
Ei ole edes mittareita joilla jarruttamista voitaisiin mitata. Koko homma perustuu pelkästään poliittiselle diskurssille. Jossain vaiheessa päättäjät lupasivat, että 80% aikuisväestön rokotuskattavuus tulee olemaan rima jonka jälkeen rajoituksiin ei palata. Tuon jälkeen kukaan ei ole missään yhteydessä tehnyt mitään lupauksia tai suunnitelmia uudesta "exit-strategiasta" liittyen vaikkapa hoitoresursseihin tai "kuormitukseen"

58 §
Laajaan tartunnanvaaraan liittyvät toimenpiteet

Kun laajaa tartunnan vaaraa aiheuttava yleisvaarallinen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäilty tartuntatauti on todettu tai sen esiintyminen on perustellusti odotettavissa, kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin voi päättää toimialueellaan sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden, oppilaitosten, päiväkotien, asuntojen ja vastaavien tilojen sulkemisesta sekä yleisten kokousten tai yleisötilaisuuksien kieltämisestä. Edellytyksenä on lisäksi, että toimenpide on välttämätön yleisvaarallisen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen estämiseksi. Aluehallintovirasto voi tehdä alueellaan vastaavat päätökset silloin, kun ne ovat tarpeen usean kunnan alueella.

Jos muu kuin 1 momentissa tarkoitettu tartuntatauti aiheuttaa laajaa tartunnan vaaraa, kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin ja aluehallintovirasto voivat alueellaan päättää oppilaitosten ja päiväkotien sulkemisesta, jos se on välttämätöntä taudin leviämisen ehkäisemiseksi.

Edellä 1 ja 2 momentissa tarkoitetut päätökset tehdään enintään yhden kuukauden ajaksi. Toimenpiteet on heti lopetettava, kun tartunnan vaaraa ei enää ole.


Laissa on hyvin selvä vältätmättömyysperiaate jonka on hyvin hyvin vaikea nähdä täyttyvän, kun rajoituksia perustellaan leviämisen ehkäisemisellä ja tauti leviää niistä huolimattakin, kun rajoitukset eivät toimi.
Väliaikaisten lakimuutosten kohdalla ja etenkin ravintolarajoituksista puhuttaessa kyse on vieläkin epäselvemmästä tilanteesta.
 
Pitäisiköhän tässä ihan laittaa tietopyyntöä THL:lle ja kysyä kuinka moni tilastoiduista on vaatinut sairaalahoitoa koronataudin oireiden takia?
Pitäisi ja on niitä tehty. THL on pimittänyt malleja ja tilastoja niin paljon, että oikeuskanslerinvirastokin otti asiaan kantaa joulukuussa.

Ratkaisu koski myös Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen linjauksia, jotka liittyivät sen asiantuntijatehtävissään tuottamien edellä mainittujen päätösten perusteena käytettyjen tietojen ja selvitysten julkisuuteen.

Oikeuskansleri saattoi päätöksessä esittämänsä näkemykset mallinnuksissa käytettyjen tietojen julkisuuden arvioimisesta ja viranomaistoiminnan avoimuudesta sekä avoimuuden aktiivisesta edistämisestä sosiaali- ja terveysministeriön tietoon ja kiinnitti ministeriön huomiota kyseisiin seikkoihin.

Hän pyysi sosiaali- ja terveysministeriötä ilmoittamaan, miten se on ryhtynyt päätöksessä esitettyjen näkemysten perusteella kehittämään oman ja hallinnonalansa avoimuutta epidemian hoitoa koskevissa asioissa. Oikeuskansleri pyysi myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitosta ilmoittamaan, mihin toimenpiteisiin se on ryhtynyt hänen päätöksessään esittämiensä näkemysten johdosta. Lisäksi oikeuskansleri pyysi laitosta ilmoittamaan, kuinka se osana julkisuuslain mukaista velvollisuuttaan tuottaa ja jakaa tietoa toteuttaa avoimen datan, tiedon ja tieteen periaatteita.

 
Ainahan sitä voi lähteä kirjaaman koronapotilaita 2400€ kk palkalla, jos joku vakihoitaja jostain syystä pari tonnia tienaa..

Niin tai voidaan vaikka nostaa SOTE-henkilöstön yleistä palkkatasoa kuten täällä on hehkutettu. Karkeasti 100e käteenjäävää lisää taitaa tuoda n. tuplakulut eli 200e kustannuksia. Sitten tarvitaan henkilöstön lisäykset Suomessa parempien palveluiden kattamiseen sekä tällaisten erinäisten uusien pandemiatilanteiden hoitoon. Karkeasti puhuttaisiin siis kaikille SOTE-henkilöille se yleispalkankorotus sekä muu lisäys niin puhutaan miljardin vuosikuluista. Jokainen voi laskea paljonko se maksaa sitten veronmaksajan pussista. Veronmaksajien pussista puhutaan jossain 200e vuosilisäkuluista jos ei leikata muista palveluista / tarvitaan leikkauksia muista palveluista lisäksi vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole edes mittareita joilla jarruttamista voitaisiin mitata.
...
Laissa on hyvin selvä vältätmättömyysperiaate jonka on hyvin hyvin vaikea nähdä täyttyvän, kun rajoituksia perustellaan leviämisen ehkäisemisellä ja tauti leviää niistä huolimattakin, kun rajoitukset eivät toimi.
Huomaatko itse viestisi sisällössä ristiriidan?
 
Hyvinvointialueiden siirtokustannustenhan päätettiin muodostuvan vuodelle 2022 kuntien ja kaupunkien budjetoimien sote-kustannusten pohjalta.

Yllättäen tämä on johtanut tilanteeseen että budjetit tälle vuodelle ovat todella niukat ja kunnilla ei ole halua ja kykyä tehdä yhtään sen enempää kuin on pakko..

Ostopalveluina hankittavat testaukset ja rokotukset eivät esimerkiksi mahdu budjettiin ja valtion lisäavustuksista ei ole varmuutta.
 
Huomaatko itse viestisi sisällössä ristiriidan?
En. Tämä epidemia tulee taantumaan tässä 3-6 viikon sisällä. Talven hengitystieinfektioepidemiakausi kestää sen noin 8-10 viikkoa tavanomaisesti noin viikkojen 50-30 välillä.
Kukaan viranomainen ei ole enää pitkään aikaan viitannut edes r-lukuihin saati esittänyt mitään ideaalitilannetta johon hallitus politiikallaan pyrkii ja kansalainen joutuu muka ottamaan väliaikaiset rajoitukset itsestäänselvyytenä vaikka laki sanoo suoraan, että ne pitää perustella laeissa.

Jos taas tavoite on hävittää sars-cov-2 kokonaan maailmankartalta niin silloin nuo rajoitukset varsinkin ovat hyvin kyseenalaisia, koska jopa aiemmat hengitystieinfektiopandemiavirukset viimeisen 100 vuoden ajalta kiertävät joka epidemiakausi väestössä.
 
Viimeksi muokattu:
En. Tämä epidemia tulee taantumaan tässä 3-6 viikon sisällä. Talven hengitystieinfektioepidemiakausi kestää sen noin 8-10 viikkoa tavanomaisesti noin viikkojen 50-30 välillä.
Kukaan viranomainen ei ole enää pitkään aikaan viitannut edes r-lukuihin saati esittänyt mitään ideaalitilannetta johon hallitus politiikallaan pyrkii ja kansalainen joutuu muka ottamaan rajoitukset itsestäänselvyytenä vaikka laki sanoo suoraan, että ne pitää perustella laeissa.

Jos taas tavoite on hävittää sars-cov-2 kokonaan maailmankartalta niin silloin nuo rajoitukset varsinkin ovat hyvin kyseenalaisia, koska jopa aiemmat hengitystieinfektiopandemiavirukset viimeisen 100 vuoden ajalta kiertävät joka epidemiakausi väestössä.
No pakkohan sinulla on joku mittari olla, jos voit tehdä johtopäätöksen jonkun rajoituksen toimimattomuudesta. Tällöin ensimmäinen sanomasi "Ei ole edes mittareita joilla jarruttamista voitaisiin mitata." ei voi pitää paikkaansa.
 
No pakkohan sinulla on joku mittari olla, jos voit tehdä johtopäätöksen jonkun rajoituksen toimimattomuudesta. Tällöin ensimmäinen sanomasi "Ei ole edes mittareita joilla jarruttamista voitaisiin mitata." ei voi pitää paikkaansa.
Pointtini on koko ajan, että hallitus tai viranomaiset eivät ole missään vaiheessa osoittaneet mitään mallia jolla he olisivat lain vaatimusten mukaan perustelleet rajoituksia.

Tuollaisia mittareita ei ole. Viimeisen 2 hulluuden vuoden jälkeen on ihan henkilökohtainen empiirinen havaintoni niin kansallisesti kuin kansainvälisesti, että rajoitukset eivät ole taltuttaneet virusta ja rajoitukset ovat palanneet aina epidemiakauden alettua.
 
Rahaa ei ole eikä tule. Työntekijöitä kyllä olisi ja löytyisi, jos joku viitsisi maksaa kohtuullisesti työstä mutta sillä parin tonnin kuukausipalkalla ketään ei kiinnosta venyä.
Kaikkeen muuhun paskaan sitä syydetään miljarditolkulla, mutta jostain syystä siihen itse sotetyöhön sitä ei saa laittaa.
Mitähän se ns muu paska on? Meidän kaupunkipahasessa sotemenot ovat 71% budjetista. Muuhun paskaan menee se 29%.
 
Pointtini on koko ajan, että hallitus tai viranomaiset eivät ole missään vaiheessa osoittaneet mitään mallia jolla he olisivat lain vaatimusten mukaan perustelleet rajoituksia.

Tuollaisia mittareita ei ole. Viimeisen 2 hulluuden vuoden jälkeen on ihan henkilökohtainen empiirinen havaintoni niin kansallisesti kuin kansainvälisesti, että rajoitukset eivät ole taltuttaneet virusta ja rajoitukset ovat palanneet aina epidemiakauden alettua.
Tuolla ei ole merkitystä sen kanssa, että sinun viestissäsi oli ristiriita. Jos mitään mittaria ei ole, ei silloin voi myöskään todeta asiasta mitään suuntaan tai toiseen.

Sinä nyt käytät mittarina sitä, että rajoitustoimien olisi pitänyt taltuttaa virus pois maapallolta ja teet johtopäätöksiä sen perusteella. Tällöin se mittari on olemassa ja teet johtopäätöksiä ja esität kritiikkiä sen pohjalta.
 
"Vartiainen toteaa, että koronapandemian jatkuessa on havaittu, ettei lainsäädäntö ole aina toiminut epidemiatilanteessa.
- Yksi tällainen asia koskee koronapassia. Hallituksen olisi syytä muuttaa koronapassi rokotuspassiksi."

Foliohatut hyppii riemuissaan ja huutaa 8 paikkasen leimakortin nimeen.

 
Tuolla ei ole merkitystä sen kanssa, että sinun viestissäsi oli ristiriita. Jos mitään mittaria ei ole, ei silloin voi myöskään todeta asiasta mitään suuntaan tai toiseen.

Sinä nyt käytät mittarina sitä, että rajoitustoimien olisi pitänyt taltuttaa virus pois maapallolta ja teet johtopäätöksiä sen perusteella. Tällöin se mittari on olemassa ja teet johtopäätöksiä ja esität kritiikkiä sen pohjalta.
Havainto ei ole synonyymi mittaustuloksen tai -mallin kanssa. Laki määrää perustelemaan väliaikaisten perustuslain vastaiset muutokset lakiin ja mielestäni on hyvin kyseenalaista onko lainkirjain voinut edes täyttyä.

Yrität nyt muodostaa niin umpi surkeaa kehäpäätelmää, että jos et muuta keksi niin antaa olla.
 
"Vartiainen toteaa, että koronapandemian jatkuessa on havaittu, ettei lainsäädäntö ole aina toiminut epidemiatilanteessa.
- Yksi tällainen asia koskee koronapassia. Hallituksen olisi syytä muuttaa koronapassi rokotuspassiksi."

Foliohatut hyppii riemuissaan ja huutaa 8 paikkasen leimakortin nimeen.

Tulee kaatumaan mahdottomuuteensa. Koronapassi on lainsäädännössä vain tartuntatautilaissa määriteltyihin poikkeusoloihin vedoten väliaikaisena lainmuutoksena. Vartiainen on ihan yhtä pihalla kuin Kiuru ja koko uutinen taitaa olla pelkkää aluevaalikampanjointia ja uusia katteettomia lupauksia ankarasti kuritetuille elinkeinonharjoittajille.
 
Viimeksi muokattu:
Tulee kaatumaan mahdottomuuteensa. Koronapassi on lainsäädännössä vain tartuntatautilaissa määriteltyihin poikkeusoloihin vedoten väliaikaisena lainmuutoksena. Vartiainen on ihan yhtä pihalla kuin Kiuru ja koko uutinen taitaa olla pelkkää aluevaalikampanjointia.

Jotain kannattaa silti (kerrankin) ajoissa valmistella vaikka onhan se nyt valmisteltu. Voi olla rajojen ylittäminen taas rokotteita vaativaa hyvän aikaa, etenkin jos sairastamisesta ei enää saa todistusta.
 
Helsinki perusteli rajoituksia terveydenhuollon kuormituksella, tavoitteena hillitä räjähdysmäistä kasvua. Kahdessa viikossa Helsingissä + HUS koronan takia osastoilla olevat on yli kaksinkertaistunut 63 > 140. Kiireettömiä hoitoja ja palveluja rajoitetaan.
Helsingin mielestä alueelliset rajoitukset eivät enää riitä, vaan heidän mielestä hallituksen pitäisi ottaa uusi strategia, keinoja ja rajoituksia.

 
Helsinki perusteli rajoituksia terveydenhuollon kuormituksella, tavoitteena hillitä räjähdysmäistä kasvua. Kahdessa viikossa Helsingissä + HUS koronan takia osastoilla olevat on yli kaksinkertaistunut 63 > 140. Kiireettömiä hoitoja ja palveluja rajoitetaan.
Helsingin mielestä alueelliset rajoitukset eivät enää riitä, vaan heidän mielestä hallituksen pitäisi ottaa uusi strategia, keinoja ja rajoituksia.


Nyt olisikin mielenkiintoista saada luvut pöytään siitä, että montako noista hoidetaan osastolla koronataudin oireiden takia.
 
Näyttäisi mRNA-rokotteet hyvin suojaavan myös MIS-C 12-18 lapsilla CDC:n mukaan. Rokottamattomilla lapsilla esiintyvyys selvästi enemmän kuin rokotetuilla:


"Estimated effectiveness of 2 doses of Pfizer-BioNTech vaccine against MIS-C was 91% (95% CI = 78%–97%). Among critically ill MIS-C case-patients requiring life support, all were unvaccinated."

Vähän yli puolella oli vähintään 1 perussairaus / ylipainoa taustalla (MIS-C). Tehohoitoon näistä MIS-C joutui 61%, 12-18 -vuotiaista.

Aiemman CDC julkaistun 5-11v tutkimuksen mukaan teholle tästä ikäluokasta joutui arviolta 60-70% joka osuu tähän samaan haitariin hyvin. MIS-C esiintyi isonnalla otannalla 5-11v ikäryhmissä n. 1 / 3200 esiintyvyydellä taudin jälkeen ja CDCn mukaan muistaakseni taisi keskimääräinen esiintyvyys olla suurinta 9-10v lapsilla (5-11v tutkimus).
 
Viimeksi muokattu:
Helsinki perusteli rajoituksia terveydenhuollon kuormituksella, tavoitteena hillitä räjähdysmäistä kasvua. Kahdessa viikossa Helsingissä + HUS koronan takia osastoilla olevat on yli kaksinkertaistunut 63 > 140. Kiireettömiä hoitoja ja palveluja rajoitetaan.
Helsingin mielestä alueelliset rajoitukset eivät enää riitä, vaan heidän mielestä hallituksen pitäisi ottaa uusi strategia, keinoja ja rajoituksia.

Vuosi 2020 oli sairaanhoidon palvelutoiminnan näkökulmasta hyvin poikkeuksellinen koronavirusepidemian vuoksi. Tarjoamiemme palvelujen kysyntä poikkeuksellisesti laski.

Vuonna 2020 hoidimme yhteensä 682 385 potilasta erikoissairaanhoidossa ja yhteispäivystyksissä. Erikoissairaanhoidossa omana toimintana ja ostopalveluina hoidimme yhteensä 612 202 potilasta. Erikoissairaanhoidon potilaiden määrä kasvoi 4,2 prosenttia edellisestä vuodesta.

Jäsenkuntiemme asukkaista yhteensä 571 461 käytti erikoissairaanhoidon palvelujamme. Määrä kasvoi 26 922 henkilöllä edellisestä vuodesta. Huomattava osa kasvusta johtuu erikoissairaanhoidon käynteinä tehdyistä koronavirusnäytteenotoista. Jäsenkuntien asukkaista noin joka kolmas käytti vuoden 2020 aikana erikoissairaanhoidon palvelujamme.

Sairaansijoja ja hoitopaikkoja sairaaloissamme on yhteensä noin 3 000.


Vaikuttaa aika potaskalta. Palaan taas Kiurun kommenttiin siitä, kuinka massatestaus ja -jäljitys eli hallituksen oma politiikka kuormittavat terveydenhoitojärjestelmää eikä koronapotilaat.
 
Helsinki perusteli rajoituksia terveydenhuollon kuormituksella, tavoitteena hillitä räjähdysmäistä kasvua. Kahdessa viikossa Helsingissä + HUS koronan takia osastoilla olevat on yli kaksinkertaistunut 63 > 140. Kiireettömiä hoitoja ja palveluja rajoitetaan.
Helsingin mielestä alueelliset rajoitukset eivät enää riitä, vaan heidän mielestä hallituksen pitäisi ottaa uusi strategia, keinoja ja rajoituksia.

Briteissä aletaan myös kypsymään nykyiseen koronastrategiaan. Samaan pitäisi pyrkiä myös suomessa.

Strategian tulisi jatkossa keskittyä rokotekehitykseen ja riskiryhmien suojaamiseen taudin leviämisen estämisen sijaan.
Viime viikolla Dixin tavoin rokotusasiantuntijaryhmään aiemmin kuulunut, lääketieteen sosiologiaan erikoistunut professori Robert Dingwall sanoi Daily Mailille, että mikäli omikronvariantti vahvistetaan aiempia selvästi lievemmäksi, siihen suhtautumisen pitäisi myös olla samalla tasolla kuin pahaan influenssakauteen.

 
Nyt olisikin mielenkiintoista saada luvut pöytään siitä, että montako noista hoidetaan osastolla koronataudin oireiden takia.
Metka juttu onkin että sillä ei välttämättä ole paljoa merkitystä onko potilas hoidossa koronan takia vai vaikka katkenneen jalan takia jos otetaan huomioon kuinka se koronapositiivisuus kuormittaa terveydenhuoltoa. Ei sitä positiivisen tuloksen antanutta voi laittaa sairaalassa "puhtaalle" puolelle vaan se hoidetaan tartuntatautipuolella kaikilla varotoimenpiteillä.
 
Olen seuraillut Japanin tilannetta. Meillä siis mennään nyt päiväkohtaisissa tapauksissa japanin tasoon. Maan jossa on
125 miljoonaa ihmistä. Jotenkin vaikea kuvitella miten olemme niin surkeita heihin verrattuna. Siis miten on mahdollista
että esim tokiossa ympäristöineen jossa on 38.5 miljoonaa ihmistä on koronaa vähemmän kuin täällä? Ja että
meillä tulee olemaan sitä vielä enemmän.

Nyt sitten kun löytyi nuo kaksi uutta varianttia.. Ai että.. Jos ne on pahempia kun omicron.. Niin Irwinin sanoin.
Kusessa ollaan.

:facepalm:

Oletko koskaan vilkaissut, että mistä päivämäärästä ne nousut lähtee Suomella ja mistä Japanilla?

ps. Jos omikron leviää kaikkiin niin tuskinpa ollaan kovin kusessa. Sen jälkeen tilanne on oikeastaan aika optimaalinen.
 
Nyt sitten kun löytyi nuo kaksi uutta varianttia.. Ai että.. Jos ne on pahempia kun omicron.. Niin Irwinin sanoin.
Kusessa ollaan.
Niin tai entä jos huomenna löydetään kokonaan uusi tappavampi ja leviämpi virus, tai jos Venäjä höykkää tai galaksit räjähtää ja Keinonen laskeutuu rankaisemaan kaikkia tai tai tai. Ihan turvallisuusperiaatteen nimissä sulkisin siis yhteiskunnan kokonaan.

Ihan oikeasti, ei elämää voi ikinä olla jos ottaa tälläisen mitä jos asenteen.

Palataan normaaliin, ja jos joskus löytyy joku uusi virus tai virusvariantti, joka osoittautuu täysin erillaiseksi, niin pohditaan sitten uusiksi mitä täysin erillaista tehdään.
 
Metka juttu onkin että sillä ei välttämättä ole paljoa merkitystä onko potilas hoidossa koronan takia vai vaikka katkenneen jalan takia jos otetaan huomioon kuinka se koronapositiivisuus kuormittaa terveydenhuoltoa. Ei sitä positiivisen tuloksen antanutta voi laittaa sairaalassa "puhtaalle" puolelle vaan se hoidetaan tartuntatautipuolella kaikilla varotoimenpiteillä.
Eli siis sanot että koronapositiivisen ei-koronapotilaan vaatimat turvatoimenpiteet x kuormittavvat yhtä kuin koronapotilaan vaatima hoito y +turvatoimenpiteet x.

Eli x + y = x =>
y = 0.

Koronan hoito ei vaadi tervenhuollon resursseja. Hieno homma, mikäs se meidän ongelma olikaan resurssien suhteen?

Ja mitä tulee heikoimpien suojeluun niin sairaalassa on monenlaista porukkaa. Osaa pitää suojella tarvekemmin immuunivajeen takia, osaa ei. Ihan niinkuin tehdään influenssan kanssa ja ihan niinkuin voitaisiin tehdä tämänkin kanssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 064
Viestejä
4 932 977
Jäsenet
79 284
Uusin jäsen
Reekeli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom