Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Rahaa ei ole eikä tule. Työntekijöitä kyllä olisi ja löytyisi, jos joku viitsisi maksaa kohtuullisesti työstä mutta sillä parin tonnin kuukausipalkalla ketään ei kiinnosta venyä.
Kaikkeen muuhun paskaan sitä syydetään miljarditolkulla, mutta jostain syystä siihen itse sotetyöhön sitä ei saa laittaa.
 
Niin, eihän siellä varmaan hirveästi ylimääräistä väkeä ole, mutta ainahan kannattaa kysyä. Rokotuksia sanoivat ainakin pystyvänsä jonkun verran hoitamaan.

Joo, kyllä ne hoitaa kun asiakasyritykset työterveyshuoltosopimuksensa puitteissa sen hyväksyy ja kustantaa. Mutta siis muuten tekevät paljon sitä ihan tavallista terveyskeskusten hommaa töissä käyville, jotka muuten olisivat siellä samassa vastaanotossa ruuhkauttamassa entisestään.
 
Joo, kyllä ne hoitaa kun asiakasyritykset työterveyshuoltosopimuksensa puitteissa sen hyväksyy ja kustantaa. Mutta siis muuten tekevät paljon sitä ihan tavallista terveyskeskusten hommaa töissä käyville, jotka muuten olisivat siellä samassa vastaanotossa ruuhkauttamassa entisestään.
Näin toki joo. Hus tietysti ryhtyisi asiakkaaksi ja sitä myötä saisi ostettua palveluja. Nopealla aikataululla lisäresursseja ei normihintaan tietenkään saa, ellei tarjoajalla ole tyhjäkäyntiä, mutta rahalla varmasti saa jotain, koska kyllähän työpanosta per henkilö voi rahalla jonkun verran kasvattaa :) Ylityöt, siirrot muista vapaista yksiköistä jne.
 
Olin väärässä. Sentään jotain tehdään käytäntöjenkin kehittämiseksi. Aika paljon se on vaatinut.

Karanteenien määräämisestä luovutaan jo parilla isolla paikkakunnalla ja koronapotilaille avataan varasairaala.




Nämä käytännöt "kehittyy" sen takia, että epidemiatilanne on pahentunut ja sairaaloiden kuorma lisääntynyt entisestään ja vaikeutunut. Kaipa sitä voi kutsua sääntöjen kehittämiseksi, jos sen haluaa näkeä niin ja halutttuna kehityssuuntana vaikka vakavammat asiat taustalla ohjaa näihin supistuksiin.

Kaipa kohta kehitetään käytäntöjä siltä osin, että lasten harrastukset menevät jäihin ja jos ei auta niin koulut etäopetukseen. Siinä vasta kehittämisen aihetta.
 
Näin toki joo. Hus tietysti ryhtyisi asiakkaaksi ja sitä myötä saisi ostettua palveluja. Nopealla aikataululla lisäresursseja ei normihintaan tietenkään saa, ellei tarjoajalla ole tyhjäkäyntiä, mutta rahalla varmasti saa jotain, koska kyllähän työpanosta per henkilö voi rahalla jonkun verran kasvattaa :) Ylityöt, siirrot muista vapaista yksiköistä jne.
Teoriassa kai joo mutta en tiedä paljonko noilla on henkilökuntaa, jonka voi myydä "ulos" johonkin toiseen sairaalaan painamaan vaikka yövuoroa kun eivät juurikaan sellaista itse tee. Tai mikä into jollain keikkahommaa heittävällä lääkärillä olisi lähteä hoitamaan rutiinilla jotain hapen määräämistä.

Nämä käytännöt "kehittyy" sen takia, että epidemiatilanne on pahentunut ja sairaaloiden kuorma lisääntynyt entisestään ja vaikeutunut. Kaipa sitä voi kutsua sääntöjen kehittämiseksi, jos sen haluaa näkeä niin ja halutttuna kehityssuuntana vaikka vakavammat asiat taustalla ohjaa näihin supistuksiin.

Kaipa kohta kehitetään sääntöjä siltä osin, että lasten harrastukset menevät jäihin ja jos ei auta niin koulut etäopetukseen. Siinä vasta kehittämisen aihetta.

Huomaat varmaan, että kehitys tuosta paineesta johtuen on nimenomaan toiseen suuntaan. Sielläkin on oivallettu, että ongelma ei ole niinkään ihmisten eläminen vaan ne kaiken pysäyttävät karanteenit joita lätkitään nykynumeroilla joka suuntaan ja koko ajan ja jotka ei auta mitään.
 
Teoriassa kai joo mutta en tiedä paljonko noilla on henkilökuntaa, jonka voi myydä "ulos" johonkin toiseen sairaalaan painamaan vaikka yövuoroa kun eivät juurikaan sellaista itse tee. Tai mikä into jollain keikkahommaa heittävällä lääkärillä olisi lähteä hoitamaan rutiinilla jotain hapen määräämistä.
Tarkoitin näitä kuka vaan pystyy tekemään -hommia, eli en vaativia tehtäviä, vaan esim. jos päivystyksessä on kolmen vrk jonot, niin kyllähän tuon purkamisessa auttaa melkein kuka vaan lääkärin oikeudet omaava. Siellä käydään paikkauttamassa taisteluhaavoja ja paljon muuta pientä. Ohjataan vaan osa yksityisille asemille.
 
Teoriassa kai joo mutta en tiedä paljonko noilla on henkilökuntaa, jonka voi myydä "ulos" johonkin toiseen sairaalaan painamaan vaikka yövuoroa kun eivät juurikaan sellaista itse tee. Tai mikä into jollain keikkahommaa heittävällä lääkärillä olisi lähteä hoitamaan rutiinilla jotain hapen määräämistä.



Huomaat varmaan, että kehitys tuosta paineesta johtuen on nimenomaan toiseen suuntaan. Sielläkin on oivallettu, että ongelma ei ole niinkään ihmisten eläminen vaan ne kaiken pysäyttävät karanteenit joita lätkitään nykynumeroilla joka suuntaan ja koko ajan ja jotka ei auta mitään.

Kyllä tämän ymmärrän, että kysymys nimenomaan johtuu infektiopaineesta yhteiskunnassa ja paikallisesti jonka vuoksi joudutaan paineen alla tekemään erilaisia vähemmän hyviä ratkaisuja tilanteessa. Se, että yritetään jollain tavalla sanoa, että karanteenikäytännöt eivät ole hyödyllisiä tai testaus+jäjljitys olisi turhaa ei pidä paikkaansa. Nämä ovat erinomaisia tapoja hallita epidemiaa, mutta kuten on nähty tämä on nyt kääntynyt itseään vastaan tilanteen mennessä hallitsemattomaksi. Siksi toimet tehdään. Ei sen takia, että nämä toimet olisivat lähtökohtaisesti jollain tavalla hyödyttömiä. Asioita priorisoidaan tilanteen mukaisesti ja hyvä niin.
 
Se, että yritetään jollain tavalla sanoa, että karanteenikäytännöt eivät ole hyödyllisiä tai testaus+jäjljitys olisi turhaa ei pidä paikkaansa. Nämä ovat erinomaisia tapoja hallita epidemiaa, mutta kuten on nähty tämä on nyt kääntynyt itseään vastaan tilanteen mennessä hallitsemattomaksi. Siksi toimet tehdään. Ei sen takia, että nämä toimet olisivat lähtökohtaisesti jollain tavalla hyödyttömiä. Asioita priorisoidaan tilanteen mukaisesti ja hyvä niin.

Niin, nämä eivät toimi omikronin kohdalla. Ei ole sellaista nopeutta, johon epidemia voitaisiin jarruttaa, jossa luvut näyttäisi siedettäviltä ja jolla vauhdilla se olisi joskus ohi.
 
Rahaa ei ole eikä tule. Työntekijöitä kyllä olisi ja löytyisi, jos joku viitsisi maksaa kohtuullisesti työstä mutta sillä parin tonnin kuukausipalkalla ketään ei kiinnosta venyä.
Kaikkeen muuhun paskaan sitä syydetään miljarditolkulla, mutta jostain syystä siihen itse sotetyöhön sitä ei saa laittaa.
Ainahan sitä voi lähteä kirjaaman koronapotilaita 2400€ kk palkalla, jos joku vakihoitaja jostain syystä pari tonnia tienaa..
 
Niin, nämä eivät toimi omikronin kohdalla. Ei ole sellaista nopeutta, johon epidemia voitaisiin jarruttaa, jossa luvut näyttäisi siedettäviltä ja jolla vauhdilla se olisi joskus ohi.
Ei ole edes mittareita joilla jarruttamista voitaisiin mitata. Koko homma perustuu pelkästään poliittiselle diskurssille. Jossain vaiheessa päättäjät lupasivat, että 80% aikuisväestön rokotuskattavuus tulee olemaan rima jonka jälkeen rajoituksiin ei palata. Tuon jälkeen kukaan ei ole missään yhteydessä tehnyt mitään lupauksia tai suunnitelmia uudesta "exit-strategiasta" liittyen vaikkapa hoitoresursseihin tai "kuormitukseen"

58 §
Laajaan tartunnanvaaraan liittyvät toimenpiteet

Kun laajaa tartunnan vaaraa aiheuttava yleisvaarallinen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäilty tartuntatauti on todettu tai sen esiintyminen on perustellusti odotettavissa, kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin voi päättää toimialueellaan sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden, oppilaitosten, päiväkotien, asuntojen ja vastaavien tilojen sulkemisesta sekä yleisten kokousten tai yleisötilaisuuksien kieltämisestä. Edellytyksenä on lisäksi, että toimenpide on välttämätön yleisvaarallisen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen estämiseksi. Aluehallintovirasto voi tehdä alueellaan vastaavat päätökset silloin, kun ne ovat tarpeen usean kunnan alueella.

Jos muu kuin 1 momentissa tarkoitettu tartuntatauti aiheuttaa laajaa tartunnan vaaraa, kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin ja aluehallintovirasto voivat alueellaan päättää oppilaitosten ja päiväkotien sulkemisesta, jos se on välttämätöntä taudin leviämisen ehkäisemiseksi.

Edellä 1 ja 2 momentissa tarkoitetut päätökset tehdään enintään yhden kuukauden ajaksi. Toimenpiteet on heti lopetettava, kun tartunnan vaaraa ei enää ole.


Laissa on hyvin selvä vältätmättömyysperiaate jonka on hyvin hyvin vaikea nähdä täyttyvän, kun rajoituksia perustellaan leviämisen ehkäisemisellä ja tauti leviää niistä huolimattakin, kun rajoitukset eivät toimi.
Väliaikaisten lakimuutosten kohdalla ja etenkin ravintolarajoituksista puhuttaessa kyse on vieläkin epäselvemmästä tilanteesta.
 
Pitäisiköhän tässä ihan laittaa tietopyyntöä THL:lle ja kysyä kuinka moni tilastoiduista on vaatinut sairaalahoitoa koronataudin oireiden takia?
Pitäisi ja on niitä tehty. THL on pimittänyt malleja ja tilastoja niin paljon, että oikeuskanslerinvirastokin otti asiaan kantaa joulukuussa.

Ratkaisu koski myös Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen linjauksia, jotka liittyivät sen asiantuntijatehtävissään tuottamien edellä mainittujen päätösten perusteena käytettyjen tietojen ja selvitysten julkisuuteen.

Oikeuskansleri saattoi päätöksessä esittämänsä näkemykset mallinnuksissa käytettyjen tietojen julkisuuden arvioimisesta ja viranomaistoiminnan avoimuudesta sekä avoimuuden aktiivisesta edistämisestä sosiaali- ja terveysministeriön tietoon ja kiinnitti ministeriön huomiota kyseisiin seikkoihin.

Hän pyysi sosiaali- ja terveysministeriötä ilmoittamaan, miten se on ryhtynyt päätöksessä esitettyjen näkemysten perusteella kehittämään oman ja hallinnonalansa avoimuutta epidemian hoitoa koskevissa asioissa. Oikeuskansleri pyysi myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitosta ilmoittamaan, mihin toimenpiteisiin se on ryhtynyt hänen päätöksessään esittämiensä näkemysten johdosta. Lisäksi oikeuskansleri pyysi laitosta ilmoittamaan, kuinka se osana julkisuuslain mukaista velvollisuuttaan tuottaa ja jakaa tietoa toteuttaa avoimen datan, tiedon ja tieteen periaatteita.

 
Ainahan sitä voi lähteä kirjaaman koronapotilaita 2400€ kk palkalla, jos joku vakihoitaja jostain syystä pari tonnia tienaa..

Niin tai voidaan vaikka nostaa SOTE-henkilöstön yleistä palkkatasoa kuten täällä on hehkutettu. Karkeasti 100e käteenjäävää lisää taitaa tuoda n. tuplakulut eli 200e kustannuksia. Sitten tarvitaan henkilöstön lisäykset Suomessa parempien palveluiden kattamiseen sekä tällaisten erinäisten uusien pandemiatilanteiden hoitoon. Karkeasti puhuttaisiin siis kaikille SOTE-henkilöille se yleispalkankorotus sekä muu lisäys niin puhutaan miljardin vuosikuluista. Jokainen voi laskea paljonko se maksaa sitten veronmaksajan pussista. Veronmaksajien pussista puhutaan jossain 200e vuosilisäkuluista jos ei leikata muista palveluista / tarvitaan leikkauksia muista palveluista lisäksi vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole edes mittareita joilla jarruttamista voitaisiin mitata.
...
Laissa on hyvin selvä vältätmättömyysperiaate jonka on hyvin hyvin vaikea nähdä täyttyvän, kun rajoituksia perustellaan leviämisen ehkäisemisellä ja tauti leviää niistä huolimattakin, kun rajoitukset eivät toimi.
Huomaatko itse viestisi sisällössä ristiriidan?
 
Hyvinvointialueiden siirtokustannustenhan päätettiin muodostuvan vuodelle 2022 kuntien ja kaupunkien budjetoimien sote-kustannusten pohjalta.

Yllättäen tämä on johtanut tilanteeseen että budjetit tälle vuodelle ovat todella niukat ja kunnilla ei ole halua ja kykyä tehdä yhtään sen enempää kuin on pakko..

Ostopalveluina hankittavat testaukset ja rokotukset eivät esimerkiksi mahdu budjettiin ja valtion lisäavustuksista ei ole varmuutta.
 
Huomaatko itse viestisi sisällössä ristiriidan?
En. Tämä epidemia tulee taantumaan tässä 3-6 viikon sisällä. Talven hengitystieinfektioepidemiakausi kestää sen noin 8-10 viikkoa tavanomaisesti noin viikkojen 50-30 välillä.
Kukaan viranomainen ei ole enää pitkään aikaan viitannut edes r-lukuihin saati esittänyt mitään ideaalitilannetta johon hallitus politiikallaan pyrkii ja kansalainen joutuu muka ottamaan väliaikaiset rajoitukset itsestäänselvyytenä vaikka laki sanoo suoraan, että ne pitää perustella laeissa.

Jos taas tavoite on hävittää sars-cov-2 kokonaan maailmankartalta niin silloin nuo rajoitukset varsinkin ovat hyvin kyseenalaisia, koska jopa aiemmat hengitystieinfektiopandemiavirukset viimeisen 100 vuoden ajalta kiertävät joka epidemiakausi väestössä.
 
Viimeksi muokattu:
En. Tämä epidemia tulee taantumaan tässä 3-6 viikon sisällä. Talven hengitystieinfektioepidemiakausi kestää sen noin 8-10 viikkoa tavanomaisesti noin viikkojen 50-30 välillä.
Kukaan viranomainen ei ole enää pitkään aikaan viitannut edes r-lukuihin saati esittänyt mitään ideaalitilannetta johon hallitus politiikallaan pyrkii ja kansalainen joutuu muka ottamaan rajoitukset itsestäänselvyytenä vaikka laki sanoo suoraan, että ne pitää perustella laeissa.

Jos taas tavoite on hävittää sars-cov-2 kokonaan maailmankartalta niin silloin nuo rajoitukset varsinkin ovat hyvin kyseenalaisia, koska jopa aiemmat hengitystieinfektiopandemiavirukset viimeisen 100 vuoden ajalta kiertävät joka epidemiakausi väestössä.
No pakkohan sinulla on joku mittari olla, jos voit tehdä johtopäätöksen jonkun rajoituksen toimimattomuudesta. Tällöin ensimmäinen sanomasi "Ei ole edes mittareita joilla jarruttamista voitaisiin mitata." ei voi pitää paikkaansa.
 
No pakkohan sinulla on joku mittari olla, jos voit tehdä johtopäätöksen jonkun rajoituksen toimimattomuudesta. Tällöin ensimmäinen sanomasi "Ei ole edes mittareita joilla jarruttamista voitaisiin mitata." ei voi pitää paikkaansa.
Pointtini on koko ajan, että hallitus tai viranomaiset eivät ole missään vaiheessa osoittaneet mitään mallia jolla he olisivat lain vaatimusten mukaan perustelleet rajoituksia.

Tuollaisia mittareita ei ole. Viimeisen 2 hulluuden vuoden jälkeen on ihan henkilökohtainen empiirinen havaintoni niin kansallisesti kuin kansainvälisesti, että rajoitukset eivät ole taltuttaneet virusta ja rajoitukset ovat palanneet aina epidemiakauden alettua.
 
Rahaa ei ole eikä tule. Työntekijöitä kyllä olisi ja löytyisi, jos joku viitsisi maksaa kohtuullisesti työstä mutta sillä parin tonnin kuukausipalkalla ketään ei kiinnosta venyä.
Kaikkeen muuhun paskaan sitä syydetään miljarditolkulla, mutta jostain syystä siihen itse sotetyöhön sitä ei saa laittaa.
Mitähän se ns muu paska on? Meidän kaupunkipahasessa sotemenot ovat 71% budjetista. Muuhun paskaan menee se 29%.
 
Pointtini on koko ajan, että hallitus tai viranomaiset eivät ole missään vaiheessa osoittaneet mitään mallia jolla he olisivat lain vaatimusten mukaan perustelleet rajoituksia.

Tuollaisia mittareita ei ole. Viimeisen 2 hulluuden vuoden jälkeen on ihan henkilökohtainen empiirinen havaintoni niin kansallisesti kuin kansainvälisesti, että rajoitukset eivät ole taltuttaneet virusta ja rajoitukset ovat palanneet aina epidemiakauden alettua.
Tuolla ei ole merkitystä sen kanssa, että sinun viestissäsi oli ristiriita. Jos mitään mittaria ei ole, ei silloin voi myöskään todeta asiasta mitään suuntaan tai toiseen.

Sinä nyt käytät mittarina sitä, että rajoitustoimien olisi pitänyt taltuttaa virus pois maapallolta ja teet johtopäätöksiä sen perusteella. Tällöin se mittari on olemassa ja teet johtopäätöksiä ja esität kritiikkiä sen pohjalta.
 
"Vartiainen toteaa, että koronapandemian jatkuessa on havaittu, ettei lainsäädäntö ole aina toiminut epidemiatilanteessa.
- Yksi tällainen asia koskee koronapassia. Hallituksen olisi syytä muuttaa koronapassi rokotuspassiksi."

Foliohatut hyppii riemuissaan ja huutaa 8 paikkasen leimakortin nimeen.

 
Tuolla ei ole merkitystä sen kanssa, että sinun viestissäsi oli ristiriita. Jos mitään mittaria ei ole, ei silloin voi myöskään todeta asiasta mitään suuntaan tai toiseen.

Sinä nyt käytät mittarina sitä, että rajoitustoimien olisi pitänyt taltuttaa virus pois maapallolta ja teet johtopäätöksiä sen perusteella. Tällöin se mittari on olemassa ja teet johtopäätöksiä ja esität kritiikkiä sen pohjalta.
Havainto ei ole synonyymi mittaustuloksen tai -mallin kanssa. Laki määrää perustelemaan väliaikaisten perustuslain vastaiset muutokset lakiin ja mielestäni on hyvin kyseenalaista onko lainkirjain voinut edes täyttyä.

Yrität nyt muodostaa niin umpi surkeaa kehäpäätelmää, että jos et muuta keksi niin antaa olla.
 
"Vartiainen toteaa, että koronapandemian jatkuessa on havaittu, ettei lainsäädäntö ole aina toiminut epidemiatilanteessa.
- Yksi tällainen asia koskee koronapassia. Hallituksen olisi syytä muuttaa koronapassi rokotuspassiksi."

Foliohatut hyppii riemuissaan ja huutaa 8 paikkasen leimakortin nimeen.

Tulee kaatumaan mahdottomuuteensa. Koronapassi on lainsäädännössä vain tartuntatautilaissa määriteltyihin poikkeusoloihin vedoten väliaikaisena lainmuutoksena. Vartiainen on ihan yhtä pihalla kuin Kiuru ja koko uutinen taitaa olla pelkkää aluevaalikampanjointia ja uusia katteettomia lupauksia ankarasti kuritetuille elinkeinonharjoittajille.
 
Viimeksi muokattu:
Tulee kaatumaan mahdottomuuteensa. Koronapassi on lainsäädännössä vain tartuntatautilaissa määriteltyihin poikkeusoloihin vedoten väliaikaisena lainmuutoksena. Vartiainen on ihan yhtä pihalla kuin Kiuru ja koko uutinen taitaa olla pelkkää aluevaalikampanjointia.

Jotain kannattaa silti (kerrankin) ajoissa valmistella vaikka onhan se nyt valmisteltu. Voi olla rajojen ylittäminen taas rokotteita vaativaa hyvän aikaa, etenkin jos sairastamisesta ei enää saa todistusta.
 
Helsinki perusteli rajoituksia terveydenhuollon kuormituksella, tavoitteena hillitä räjähdysmäistä kasvua. Kahdessa viikossa Helsingissä + HUS koronan takia osastoilla olevat on yli kaksinkertaistunut 63 > 140. Kiireettömiä hoitoja ja palveluja rajoitetaan.
Helsingin mielestä alueelliset rajoitukset eivät enää riitä, vaan heidän mielestä hallituksen pitäisi ottaa uusi strategia, keinoja ja rajoituksia.

 
Helsinki perusteli rajoituksia terveydenhuollon kuormituksella, tavoitteena hillitä räjähdysmäistä kasvua. Kahdessa viikossa Helsingissä + HUS koronan takia osastoilla olevat on yli kaksinkertaistunut 63 > 140. Kiireettömiä hoitoja ja palveluja rajoitetaan.
Helsingin mielestä alueelliset rajoitukset eivät enää riitä, vaan heidän mielestä hallituksen pitäisi ottaa uusi strategia, keinoja ja rajoituksia.


Nyt olisikin mielenkiintoista saada luvut pöytään siitä, että montako noista hoidetaan osastolla koronataudin oireiden takia.
 
Näyttäisi mRNA-rokotteet hyvin suojaavan myös MIS-C 12-18 lapsilla CDC:n mukaan. Rokottamattomilla lapsilla esiintyvyys selvästi enemmän kuin rokotetuilla:


"Estimated effectiveness of 2 doses of Pfizer-BioNTech vaccine against MIS-C was 91% (95% CI = 78%–97%). Among critically ill MIS-C case-patients requiring life support, all were unvaccinated."

Vähän yli puolella oli vähintään 1 perussairaus / ylipainoa taustalla (MIS-C). Tehohoitoon näistä MIS-C joutui 61%, 12-18 -vuotiaista.

Aiemman CDC julkaistun 5-11v tutkimuksen mukaan teholle tästä ikäluokasta joutui arviolta 60-70% joka osuu tähän samaan haitariin hyvin. MIS-C esiintyi isonnalla otannalla 5-11v ikäryhmissä n. 1 / 3200 esiintyvyydellä taudin jälkeen ja CDCn mukaan muistaakseni taisi keskimääräinen esiintyvyys olla suurinta 9-10v lapsilla (5-11v tutkimus).
 
Viimeksi muokattu:
Helsinki perusteli rajoituksia terveydenhuollon kuormituksella, tavoitteena hillitä räjähdysmäistä kasvua. Kahdessa viikossa Helsingissä + HUS koronan takia osastoilla olevat on yli kaksinkertaistunut 63 > 140. Kiireettömiä hoitoja ja palveluja rajoitetaan.
Helsingin mielestä alueelliset rajoitukset eivät enää riitä, vaan heidän mielestä hallituksen pitäisi ottaa uusi strategia, keinoja ja rajoituksia.

Vuosi 2020 oli sairaanhoidon palvelutoiminnan näkökulmasta hyvin poikkeuksellinen koronavirusepidemian vuoksi. Tarjoamiemme palvelujen kysyntä poikkeuksellisesti laski.

Vuonna 2020 hoidimme yhteensä 682 385 potilasta erikoissairaanhoidossa ja yhteispäivystyksissä. Erikoissairaanhoidossa omana toimintana ja ostopalveluina hoidimme yhteensä 612 202 potilasta. Erikoissairaanhoidon potilaiden määrä kasvoi 4,2 prosenttia edellisestä vuodesta.

Jäsenkuntiemme asukkaista yhteensä 571 461 käytti erikoissairaanhoidon palvelujamme. Määrä kasvoi 26 922 henkilöllä edellisestä vuodesta. Huomattava osa kasvusta johtuu erikoissairaanhoidon käynteinä tehdyistä koronavirusnäytteenotoista. Jäsenkuntien asukkaista noin joka kolmas käytti vuoden 2020 aikana erikoissairaanhoidon palvelujamme.

Sairaansijoja ja hoitopaikkoja sairaaloissamme on yhteensä noin 3 000.


Vaikuttaa aika potaskalta. Palaan taas Kiurun kommenttiin siitä, kuinka massatestaus ja -jäljitys eli hallituksen oma politiikka kuormittavat terveydenhoitojärjestelmää eikä koronapotilaat.
 
Helsinki perusteli rajoituksia terveydenhuollon kuormituksella, tavoitteena hillitä räjähdysmäistä kasvua. Kahdessa viikossa Helsingissä + HUS koronan takia osastoilla olevat on yli kaksinkertaistunut 63 > 140. Kiireettömiä hoitoja ja palveluja rajoitetaan.
Helsingin mielestä alueelliset rajoitukset eivät enää riitä, vaan heidän mielestä hallituksen pitäisi ottaa uusi strategia, keinoja ja rajoituksia.

Briteissä aletaan myös kypsymään nykyiseen koronastrategiaan. Samaan pitäisi pyrkiä myös suomessa.

Strategian tulisi jatkossa keskittyä rokotekehitykseen ja riskiryhmien suojaamiseen taudin leviämisen estämisen sijaan.
Viime viikolla Dixin tavoin rokotusasiantuntijaryhmään aiemmin kuulunut, lääketieteen sosiologiaan erikoistunut professori Robert Dingwall sanoi Daily Mailille, että mikäli omikronvariantti vahvistetaan aiempia selvästi lievemmäksi, siihen suhtautumisen pitäisi myös olla samalla tasolla kuin pahaan influenssakauteen.

 
Nyt olisikin mielenkiintoista saada luvut pöytään siitä, että montako noista hoidetaan osastolla koronataudin oireiden takia.
Metka juttu onkin että sillä ei välttämättä ole paljoa merkitystä onko potilas hoidossa koronan takia vai vaikka katkenneen jalan takia jos otetaan huomioon kuinka se koronapositiivisuus kuormittaa terveydenhuoltoa. Ei sitä positiivisen tuloksen antanutta voi laittaa sairaalassa "puhtaalle" puolelle vaan se hoidetaan tartuntatautipuolella kaikilla varotoimenpiteillä.
 
Olen seuraillut Japanin tilannetta. Meillä siis mennään nyt päiväkohtaisissa tapauksissa japanin tasoon. Maan jossa on
125 miljoonaa ihmistä. Jotenkin vaikea kuvitella miten olemme niin surkeita heihin verrattuna. Siis miten on mahdollista
että esim tokiossa ympäristöineen jossa on 38.5 miljoonaa ihmistä on koronaa vähemmän kuin täällä? Ja että
meillä tulee olemaan sitä vielä enemmän.

Nyt sitten kun löytyi nuo kaksi uutta varianttia.. Ai että.. Jos ne on pahempia kun omicron.. Niin Irwinin sanoin.
Kusessa ollaan.

:facepalm:

Oletko koskaan vilkaissut, että mistä päivämäärästä ne nousut lähtee Suomella ja mistä Japanilla?

ps. Jos omikron leviää kaikkiin niin tuskinpa ollaan kovin kusessa. Sen jälkeen tilanne on oikeastaan aika optimaalinen.
 
Nyt sitten kun löytyi nuo kaksi uutta varianttia.. Ai että.. Jos ne on pahempia kun omicron.. Niin Irwinin sanoin.
Kusessa ollaan.
Niin tai entä jos huomenna löydetään kokonaan uusi tappavampi ja leviämpi virus, tai jos Venäjä höykkää tai galaksit räjähtää ja Keinonen laskeutuu rankaisemaan kaikkia tai tai tai. Ihan turvallisuusperiaatteen nimissä sulkisin siis yhteiskunnan kokonaan.

Ihan oikeasti, ei elämää voi ikinä olla jos ottaa tälläisen mitä jos asenteen.

Palataan normaaliin, ja jos joskus löytyy joku uusi virus tai virusvariantti, joka osoittautuu täysin erillaiseksi, niin pohditaan sitten uusiksi mitä täysin erillaista tehdään.
 
Metka juttu onkin että sillä ei välttämättä ole paljoa merkitystä onko potilas hoidossa koronan takia vai vaikka katkenneen jalan takia jos otetaan huomioon kuinka se koronapositiivisuus kuormittaa terveydenhuoltoa. Ei sitä positiivisen tuloksen antanutta voi laittaa sairaalassa "puhtaalle" puolelle vaan se hoidetaan tartuntatautipuolella kaikilla varotoimenpiteillä.
Eli siis sanot että koronapositiivisen ei-koronapotilaan vaatimat turvatoimenpiteet x kuormittavvat yhtä kuin koronapotilaan vaatima hoito y +turvatoimenpiteet x.

Eli x + y = x =>
y = 0.

Koronan hoito ei vaadi tervenhuollon resursseja. Hieno homma, mikäs se meidän ongelma olikaan resurssien suhteen?

Ja mitä tulee heikoimpien suojeluun niin sairaalassa on monenlaista porukkaa. Osaa pitää suojella tarvekemmin immuunivajeen takia, osaa ei. Ihan niinkuin tehdään influenssan kanssa ja ihan niinkuin voitaisiin tehdä tämänkin kanssa.
 
Metka juttu onkin että sillä ei välttämättä ole paljoa merkitystä onko potilas hoidossa koronan takia vai vaikka katkenneen jalan takia jos otetaan huomioon kuinka se koronapositiivisuus kuormittaa terveydenhuoltoa. Ei sitä positiivisen tuloksen antanutta voi laittaa sairaalassa "puhtaalle" puolelle vaan se hoidetaan tartuntatautipuolella kaikilla varotoimenpiteillä.

Tiedän. Kirjoitin siitä tuossa muutama viesti sitten. Haluaisinkin kasvattaa tilannetietoani siitä, että johtuuko tämä rajoitusten lisääminen sairaalahoitoa vaativien oireiden yleisyydestä vai sairaaloiden käytännöistä koronapotilaiden hoidossa.

Näillä veroprosenteilla meistä maksajista ei mielestäni pitäisi tehdä kärsijöitä jos käytännöistä johtuvan resurssipulan takia ollaan rajoittamassa elämistä.
 
Eli siis sanot että koronapositiivisen ei-koronapotilaan vaatimat turvatoimenpiteet x kuormittavvat yhtä kuin koronapotilaan vaatima hoito y +turvatoimenpiteet x.

Eli x + y = x =>
y = 0.

Koronan hoito ei vaadi tervenhuollon resursseja. Hieno homma, mikäs se meidän ongelma olikaan resurssien suhteen?
Ei sitä nyt aivan noin voi vetää mutkia suoriksi :D

Tiedän. Kirjoitin siitä tuossa muutama viesti sitten. Haluaisinkin kasvattaa tilannetietoani siitä, että johtuuko tämä rajoitusten lisääminen sairaalahoitoa vaativien oireiden yleisyydestä vai sairaaloiden käytännöistä koronapotilaiden hoidossa.

Näillä veroprosenteilla meistä maksajista ei mielestäni pitäisi tehdä kärsijöitä jos käytännöistä johtuvan resurssipulan takia ollaan rajoittamassa elämistä.
Se on hallituksen köpöyttä. Tässä hiljattain esitettiin että rahalla saisi työvoimaa suomeen. Mutta saisiko? Työttömiä sote alan koulutuksen saaneita ei taida mahdottomasti olla.
 
Olen seuraillut Japanin tilannetta. Meillä siis mennään nyt päiväkohtaisissa tapauksissa japanin tasoon. Maan jossa on
125 miljoonaa ihmistä. Jotenkin vaikea kuvitella miten olemme niin surkeita heihin verrattuna. Siis miten on mahdollista
että esim tokiossa ympäristöineen jossa on 38.5 miljoonaa ihmistä on koronaa vähemmän kuin täällä? Ja että
meillä tulee olemaan sitä vielä enemmän.

Nyt sitten kun löytyi nuo kaksi uutta varianttia.. Ai että.. Jos ne on pahempia kun omicron.. Niin Irwinin sanoin.
Kusessa ollaan.
Ei tällä erkkijankutuksella ole oikein enää jalansijaa edes tässä ketjussa, joten aletaan olla jo aika hyvillä vesillä kokonaisuutta katsottaessa.
 
Olen seuraillut Japanin tilannetta. Meillä siis mennään nyt päiväkohtaisissa tapauksissa japanin tasoon. Maan jossa on
125 miljoonaa ihmistä. Jotenkin vaikea kuvitella miten olemme niin surkeita heihin verrattuna. Siis miten on mahdollista
että esim tokiossa ympäristöineen jossa on 38.5 miljoonaa ihmistä on koronaa vähemmän kuin täällä? Ja että
meillä tulee olemaan sitä vielä enemmän.

Nyt sitten kun löytyi nuo kaksi uutta varianttia.. Ai että.. Jos ne on pahempia kun omicron.. Niin Irwinin sanoin.
Kusessa ollaan.
Niin kuin täälläkin monta kertaa todettu, Aasiassa omikron tulee jälkijunassa, mutta tulee varmasti ja kovaa. Intiassa kasvu lähti vasta hiljattain, Japanissakin ollaan vielä alkutaipaleella - kuin myös muualla Aasiassa. Tältä aallolta ei suojele mikään muu taikatemppu kuin se, että tämä on paljon lievempi, koska rokotuskattavuus on useissa maissa erittäin hyvä (myös Japanissa) ja omikron on myös tautina lievempi kuin aiemmat variantit. Japanissa testataan todella huonosti, toki näin tehdään myös Suomessa ja monessa muussa maassa, mutta aivan eri asia vertailla vaikkapa Japanin ja Tanskan ilmaantuvuuslukuja.
 
Niin kuin täälläkin monta kertaa todettu, Aasiassa omikron tulee jälkijunassa, mutta tulee varmasti ja kovaa. Intiassa kasvu lähti vasta hiljattain, Japanissakin ollaan vielä alkutaipaleella - kuin myös muualla Aasiassa. Tältä aallolta ei suojele mikään muu taikatemppu kuin se, että tämä on paljon lievempi, koska rokotuskattavuus on useissa maissa erittäin hyvä (myös Japanissa) ja omikron on myös tautina lievempi kuin aiemmat variantit. Japanissa testataan todella huonosti, toki näin tehdään myös Suomessa ja monessa muussa maassa, mutta aivan eri asia vertailla vaikkapa Japanin ja Tanskan ilmaantuvuuslukuja.
Missä muuten on Slovakian omikron-piikki? Tuo viimeisin aalto ei sovi profiiliin.

1641831953652.png
 
Missä muuten on Slovakian omikron-piikki? Tuo viimeisin aalto ei sovi profiiliin.

1641831953652.png
Tais delta-aalto juuri loppua, tokihan se antaa aika hyvää vastustuskykyä omikronia vastaan sekin, mutta voit olla varma, että jonkun kk päästä sielläkin rallatellaan, oletuksena toki se, ettei sairastettu deltakaan anna kovin monen kk vastustuskykyä omikronia vastaan. Eli luonnollisesti rokotusten lisäksi väestön vastustuskyky kasvaa sairastamalla ihan samalla tavalla kuin rokotteilla (suunnilleen).
 
Se on hallituksen köpöyttä. Tässä hiljattain esitettiin että rahalla saisi työvoimaa suomeen. Mutta saisiko? Työttömiä sote alan koulutuksen saaneita ei taida mahdottomasti olla.

Palkataan vaikka Filippiiniläisiä määräaikaisiksi jos paikallisia ei kiinnosta. Rekrytoidaan ja lennätetään tänne.
 
CDC:n johtajan mukaan 75% koronaan kuolleista on ollut jo valmiiksi sairaita ja vähintään 4 oheissairautta (comorbidities). Olettaisin että luvut ovat saman tyyppisiä muissakin maissa.

Pelkkää spekulaatiota, mutta voisi päätellä, että jäljelle jääneistä 25% suurimmalta osalta ainakin yksi oheissairaus löytyy.

Minusta tämän kanssa voitaisiin ihan hyvin elää samalla lailla kuin influenssan kanssa. Riskiryhmiä varten voidaan kehittää vuosittainen rokotus sen hetkistä varianttia vastaan ja sen voi ottaa ne ketkä haluaa, mutta tämä koko maapallon rokottaminen useamman kerran vuodessa vaikuttaa resurssien haaskaukselta.

2:45 kohdasta löytyy:
 

Lähiopetuksessa jatkavien koululaisten terveysturvallisuus piti varmistaa koronatesteillä ja karanteeneilla. Nyt osa kouluista on kieltäytynyt karanteeneista ja koululaisten testaussavottaa vasta valmistellaan.

Tuon testauksen ymmärrän, että ei ole tavaraa vissiin sen verran mutta tuo karanteeneista kieltäytyminen koulun puolelta kuulostaa kyllä tosi hanskat tiskiin periaatteelta, onkohan HUS alueen kyseiset koulu(t) kyseessä?
 
Tietty riippuu miten karanteenit toteutetaan, mutta käytännössä jos jollakin oppilaalla todetaan tartunta niin siinä heiluu karanteeni aika herkästi esim. aineopettajalle ja sitten ei ole opettajaa. Mutta siis jos on oireeton niin elämä varmaan jatkuu normaalisti ja jos on oireita niin sairastetaan kotona. Sitten kun yksi oireeton päivä niin paluu normaaliin. Eikös tuo ole se normi noin yleisesti.

Oletan siis että siirrytään oireiden mukaiseen kohteluun, eli jos oireita ei ole niin karanteenejakaan ei ole.
 
Nyt tulee paineita päättäjille myös tartuntalääkäreiltä. Hyvä näin.

Nyt puhaltaa oikeasti muutoksen tuulia tähän järjettömyyteen.

Hallituksen näkyvästä koronajohtamisesta huolimatta vastuu rajoituksista ja käytännöistä on koko ajan ollut paikallisilla hallinnoilla. Kukaan ei ole niitä pakottanut. Saa nähdä syntyykö nyt jotain vaikutusyritystä oikeasti vaikuttaa.
 
Koulujen karanteenit ovat hankalia monelta kantilta, enkä oikein usko, että niitä voidaan järjestää kuten on esitetty. Nyt on ehkä vain hyväksyttävä se, että opetussuunnitelmien tavoitteita ei voida toteuttaa, eli joissakin aineissa on ehkä mahdollista saada opetusta ja toisissa ei.
 
Koulujen karanteenit ovat hankalia monelta kantilta, enkä oikein usko, että niitä voidaan järjestää kuten on esitetty. Nyt on ehkä vain hyväksyttävä se, että opetussuunnitelmien tavoitteita ei voida toteuttaa, eli joissakin aineissa on ehkä mahdollista saada opetusta ja toisissa ei.
Niin tai sitten hyväksytään, että opettajilla ja lapsilla on joskus hengitystieinfektioita, ja jatketaan elämää niinkuin vuoteen 2019 tehtiin opetussuunniltelman häiriintymättä.

Kiurun hourailusta näyttää nyt olevan se hyöty, että yhä useampi, myös ns. asiantuntija alkaa nousta avoimesti tätä rajoitushulluutta vastaan. Tähän asti moni on pitänyt suunsa kiinni ett on yhtenäinen linja, mutta liika näyttää olevan liikaa sielläkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 593
Viestejä
4 501 530
Jäsenet
74 232
Uusin jäsen
asic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom