Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Mhh, Hallitus ja ainakin osa eduskunnasta ja Presidentti ovat nämä hyväksyneet ja uudenmaan Avit älyä että, niitä pitäs totella?

AVIt eivät ole aiemminkaan seuranneet suoraan ohjeita. On mm. asetettu kokoontumisrajoituksia alueille, joihin ei suositeltu vielä kokoontumisrajoituksia.
Näillä on ilmeisesti oma asiantuntijajoukkonsa. Mitäpä sitä poistamaan paikallista harkintaa nyt kun ei aiemminkaan ole niin tehty.
 
AVI noudatti uutta tartuntatautilakia. Lakiteksti ei anna tuohon hirveästi muita vaihtoehtoja, eikä AVI voi tehdä päätöstä vastoin lakia.
Tottakai, en mä AVIn touhuja naura vaan ton viher-vasemmisto femakko viisikon...
Mhh, Hallitus ja ainakin osa eduskunnasta ja Presidentti ovat nämä hyväksyneet ja uudenmaan Avit älyä että, niitä pitäs totella?
Olihan tämä sarkasmia - se on sen verran vaikea laji että ihan suoraan se ei tuosta välity? Siinä ei paljon sopimukset auta kun virkamies virkavastuulla alkaa sorvattuja pykäliä soveltamaan, katsos kun muuten syyllistyy virkarikokseen.
 
Tottakai, en mä AVIn touhuja naura vaan ton viher-vasemmisto femakko viisikon...
Olihan tämä sarkasmia - se on sen verran vaikea laji että ihan suoraan se ei tuosta välity? Siinä ei paljon sopimukset auta kun virkamies virkavastuulla alkaa sorvattuja pykäliä soveltamaan, katsos kun muuten syyllistyy virkarikokseen.
Minulta on mennyt ihan oikeasti ohi nämä viimeisimmät keskustelut. Mikä tuossa siis oli se ristiriita, jonka vuoksi noita ehtoja ei voitu noudattaa?
 
Virkarikokseen kyllä voi syyllistyä jos jättää tekemättä toimia ja tehtäviä joita heille on säädetty. Toimien tekemättömyys siis johtaa ihan yhtä lailla virkarikokseen kuin niiden tekeminenkin, joten tuon taakse on ihan turha piiloutua. Virhe on virhe kumpaankin suuntaan.
Selvästi tuo asetettu aikaraja on ihan paikallaan jos kerran AVI tai muu taho vaatii lisäohjausta.
Sinänsä hallitus on toki kevään tapaista toimenpidettäkin pitänyt mahdollisena toimenpiteenä, jos ei muusta syystä niin ei maalaa itseään nurkkaan jos esim. AVI ei suostu kaikkien perustuslaillisten näkemysten jälkeenkään toimeenpanemaan toimia jotka heille kuuluvat.
 
Jos syksyllä kävi porukka katsomassa kiekkoa, muutama tuhat per peli ja tartunnat eivät räjähtäneet käsiin, miksi sitten nyt ne kasvavat vaikka ei ole mahdollisuutta käydä peleissä?
Koska ihmisen elämä on sarja sattumanvaraisia päätöksiä. Keskimäärin ihmisen koneisto raksuttaa ~8000 päätöstä päivässä, joista valtaosa tiedostamatta ja mahdollisimman pienellä energian kulutuksella. Ne loput on tietoisia valintoja.
4000 ihmisen tietoinen valinta mennä suureen tapahtumaan vaatii aivojen raksutusta, olenkohan terve, laitan maskin ja en vie kättä limakalvoille, välttelen vessaa jne... Ketju alkaa jo lippujen ostosta, nyt en tee mitään hölmöä että pääsen sinne peliin. Ei varmasti kaikki mutta suurin osa ei halua lirauttaa omiin muroihin.

Nyt kun se rajoitetaan pois, ei ole tarvetta varoa kun ei ole odotettavaa, puntaroidaan mediaa ja muiden kokemuksia taudista, päätellään ettei se niin paha ole ja tehdään päätös olla "ihan sama, tulee jos tulee" asenteella liikkeellä kun ei kerran mikään motivoi toimimaan toisin.
Ei se perjantaipullo koskaan lauantaiaamuisin kovin järkevältä kuulosta, mutta krapulamorkuloiden hellittäessä keskiviikkona sitä unohtaa menneet ja torstaina limunaatikengät asetellaan taas valmiuteen.

Kaikessa on kyse ajoituksesta, rajoitus pitää tulla terävänä silloin kun sille on ymmärrettävä tarve jolloin sitä ei pidetä ylireagointina tai sitten sillä on todella hyvä mahdollisuus tukahduttaa koko roska.
Nyt kun keksitään ihan järjettömiä rajoituksia jotka ehkä mahdollisesti koskee jotain osaa, kai, mutta pidetään tuikitärkeät Dubain lennot 7-päivää lehdelle mahdollisena niin mahtaa olla ylläri kun ollaan taas tässä tilanteessa...
Sofia Belórfin kanssa herkutellut Kelly Kalonji viihtyy Dubaissa: nosteli maljaa ruokapöydässä rinnat esillä - kuva!
 
Tänään muuten rikottiin eilinen rokote-ennätys about 10000:lla, eli tämän päivän luku 27000 kun edellinen ennätys oli eiliseltä 17000. Tällä viikolla rokotekynnys(70%, rokotemäärä 10 päivän keskiarvo) on edennyt toukokuu 2022 luvusta marraskuulle 2021.
 
Minulta on mennyt ihan oikeasti ohi nämä viimeisimmät keskustelut. Mikä tuossa siis oli se ristiriita, jonka vuoksi noita ehtoja ei voitu noudattaa?
Vaikken olekaan jinx, niin vastaan silti. Tässä ihmetellään nyt sitä, että kun tartuntatautilain 58 g pykälä viittaa suljettavien tilojen olevan 58 d pykälän 3. momentin mukaisia, niin sen perusteella ei voitaisi sitten sulkea tiloja, joita käyttää alle 10 henkeä. Tämä on siis se tulkinta, jonka minä ja nähtävästi moni muukin (E-S AVI mukaan luettuna) on pykälistä tehnyt. Lainataanpa olennaiset osat pykälistä alle:
58 g:
tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin voi antaa toimialueellaan kaikkia 4 momentin mukaista toimintaa harjoittavia ja tilojen hallinnasta vastaavia toimijoita velvoittavan päätöksen, jonka mukaan 58 d §:n 3 momentin mukaiset yleisölle avoimet tai rajatun asiakas- tai osallistujapiirin oleskeluun tarkoitetut asiakas-, osallistuja- ja odotustilat on suljettava asiakkailta ja osallistujilta.
58 d:
1) sisätilat, joita käytetään yli 10 asiakkaan tai osallistujan samanaikaiseen oleskeluun;
Tässähän ei ole mielestäni mitään epäselvää. Jos tiloja käytetään enintään 10 hengen yhtäaikaiseen oleskeluun, ei niitä voida sulkea. STM on kuitenkin ilmeisesti "tarkoittanut jotain muuta". Toki mikäli tuon voi perustellusti tulkita eri tavalla, olisi ihan mielenkiintoista kuulla, miksi näin. Lähde pykälille jälleen kerran: https://valtioneuvosto.fi/documents/1271139/48496181/laki+tartuntatautilain+muuttamisesta+ja+väliaikaisesta+muuttamisesta_190221.pdf.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos. On tosiaan outoa että aluehallintovirasto on tuolla alueella päättänyt ominpäin että rajoitus koskee vain osaa Uudenmaan kunnista, vaikka päätökset pitäisi STM:n mukaan tehdä aina koko sairaanhoitopiirin alueelle, varsinkin kun väki liikkuu tuolla alueella toissä edestakaisin.

No, lakimiehet käyvät siellä taas asian läpi ja kinastelevat jokusen päivän ajan keskenään omia asiamiehiään puolustaen. Katsellaan sitten taas missä mennään oikeasti.
 
Jos syksyllä kävi porukka katsomassa kiekkoa, muutama tuhat per peli ja tartunnat eivät räjähtäneet käsiin, miksi sitten nyt ne kasvavat vaikka ei ole mahdollisuutta käydä peleissä?
Koska ihmisen elämä on sarja sattumanvaraisia päätöksiä. Keskimäärin ihmisen koneisto raksuttaa ~8000 päätöstä päivässä, joista valtaosa tiedostamatta ja mahdollisimman pienellä energian kulutuksella. Ne loput on tietoisia valintoja.
4000 ihmisen tietoinen valinta mennä suureen tapahtumaan vaatii aivojen raksutusta, olenkohan terve, laitan maskin ja en vie kättä limakalvoille, välttelen vessaa jne... Ketju alkaa jo lippujen ostosta, nyt en tee mitään hölmöä että pääsen sinne peliin. Ei varmasti kaikki mutta suurin osa ei halua lirauttaa omiin muroihin.
Useimmilla liigapaikkakunnilla oli maskipakko tai de-facto maskipakko ainakin loppuaikoina...

Nykyajan näkökulmasta tuntuu tietysti täysin pähkähullulta, että alkukaudesta ei ollut! Siellä sitä vaan tuhannet silmäparit hengitti samoja höyryjä ja suuri osa oli ilman maskeja. Vaikea edes kuvitella täältä käsin nyt tuollaista. Lähinnä tulee joku Valko-Venäjä mieleen.

Anyway, jäähalleissa lienee verrattain hyvä ilmanvaihto keskimäärin, joten ei se ehkä ihan otollisin paikka ole viruksen leviämiselle. Ja sehän oli vielä silloin se koronaversio 1.0, joka oli vallassa... Ja lisäksi aika vähän noissa peleissä kävi ihmisiä, ei tainnut olla lähellekään sallittua maksimia juuri missään pelissä. Ja mikä tärkeintä, valtakunnallinen epidemiatilanne oli muutenkin silloin suht' siedettävä, joskin noususuuntainen.
 
Avit eivät ole tulkinneet (viime vuoden lopulla säädettyä) lakia hallituksen toivomalla tavalla, joten Marin ohjaa voimallisemmin. Poikkeusoloihin maanantaina (Marin twiittaa poikkeusoloista).... Ajattelisi, että kun tämä sovellettava säädös on ihan nykyisen hallituksen aikana valmisteltu ja voimaan saatettu, niin kai sen olisi voinut kerralla säätää sellaiseksi, että saa toivomiansa lopputuloksia. Virkamiesten on kuitenkin noudatettava lakia ja ainakin näissä eniten julkisuutta saaneissa tapauksissa Pirkanmaalta ja Etelä-Suomesta Avien päätökset ovat ihan ymmärrettäviä lain ja esitöiden perusteella. Siellä monessa kohtaa korostetaan täyssulun viimesijaisutta, välttämättömyysvaadetta jne.

Edit. Tarkoitus oli keskittyä noiden liikuntatilojen ja vastaavien sulkemiseen, siis lähinnä E-S. Pirkanmaan koskee eri asiaa. Ei siinä, etäopetukseen liittyvä päätös näyttäisi sinänsä olevan ihan lain mukaisen arvion mukaan tehty. Vika ei taida olla soveltajassa, vaan säädännössä.
 
Viimeksi muokattu:
Olihan tämä sarkasmia - se on sen verran vaikea laji että ihan suoraan se ei tuosta välity? Siinä ei paljon sopimukset auta kun virkamies virkavastuulla alkaa sorvattuja pykäliä soveltamaan, katsos kun muuten syyllistyy virkarikokseen.


Siis täh. No tuskimpa tässä tapauksessa kun, jo Presidenttikin on hyväksynyt kyseisen asian. Ja kuulemma ottaisihan mielellään poikkeuslain käyttöön jos PM Sanna Marin sen pöydälle toisi.
 
Mutta kyllä se pistää risomaan, että maa laitetaan taas kerran kiinni vähintään muutamaksi viikoksi. Tulee miljardien tappioita, työttömyyttä, lomautuksia ja elämä vähintäänkin vaikeutuu.

Ja kaikki vain siksi, että Suomi on täydellisen kyvytön laittamaan rajojaan kiinni sakilta, jota emme välttämättä täällä Suomessa nyt edes tarvitse.

Vedä ne rajat kiinni pitkäksi aikaa ja siitä seuraa vielä enemmän miljardien tappioita, työttömyyttä ja lomautuksia. Jos se työvoima ei pääse paikalle niin siitä yleensä seuraa se että ne työmaat laitetaan seis ja sitten ne suomalaisetkin työntekijät lomautetaan. Ja yritykset tekevät tappiota joka taaskin vaikeuttaa niiden kykyä palkata väkeä tulevaisuudessa.
Puhumattakaan siitä mikä merkitys sillä on kun Suomessa olevien tuotantolaitosten laitteistoja ei pystytä huoltaan koska asiantuntijat eivät pääse paikalle muualta Euroopasta. Tai mitenkä Suomeen tilattuja uusia koneita ei saada käyttöön koska käyttöönottoinsinöörit eivät pääse paikalle.

Me ollaan nykyään niin integroituja muuhun maailmaan, ja etenkin EU:hun, että jos rajat vedetään kiinni tiukalla seulalla pikkasenkin pisemmäksi aikaa niin lopputuloksena on se että useat talouden alat alkavat tekemään tappiota ja joutuvat irtisanomaan tai lomauttamaan ihan sitä suomalaistakin työvoimaa.
 
Minulta on mennyt ihan oikeasti ohi nämä viimeisimmät keskustelut. Mikä tuossa siis oli se ristiriita, jonka vuoksi noita ehtoja ei voitu noudattaa?
@mti jo asiaa avasi, mutta eteläsuomen avi vetin tuon tulkinnan niin pitkälle kuin mahdollista eli jos vaikka tanssistudiossa on N kpl erillisiä saleja niin siellä saa olla N*10 ihmistä kunhan toimija pitää huolen että yhteisissä tiloissa ei ole kerralla enempää kuin 10 ihmistä. Eli on ”ok” että 10 salista on jokaisesta 1 vessassa paskalla yhtä aikaa, mutta sitten aulassa ei ehkä saisi enää olla ketään menossa tai tulossa, jos vessassa on 5 niin aulassa voi olla 5. Sait varmaan ideasta kiinni.

Jos katsoit mitä teki tampere ja mitkä oli vapaavuoren kommentit tiedotustilaisuudessa marinille, niin veikkaan että tässä tehdään nyt hallituksesta avoimesti pelleä jokaisen toimijan osalta, ts. uskottavuus on mennyt...
Virkarikokseen kyllä voi syyllistyä jos jättää tekemättä toimia ja tehtäviä joita heille on säädetty. Toimien tekemättömyys siis johtaa ihan yhtä lailla virkarikokseen kuin niiden tekeminenkin, joten tuon taakse on ihan turha piiloutua. Virhe on virhe kumpaankin suuntaan.
Selvästi tuo asetettu aikaraja on ihan paikallaan jos kerran AVI tai muu taho vaatii lisäohjausta.
Sinänsä hallitus on toki kevään tapaista toimenpidettäkin pitänyt mahdollisena toimenpiteenä, jos ei muusta syystä niin ei maalaa itseään nurkkaan jos esim. AVI ei suostu kaikkien perustuslaillisten näkemysten jälkeenkään toimeenpanemaan toimia jotka heille kuuluvat.
avi:han toimi heti. Virkarikokseen et saa heitä haettua mitenkään. Kannattaa myös lukea ihmisoikeusproffien kommentit viime aikaisesta sekoilusta. Ei se ole avin vika että viisikko ei osaa säätää lakeja...
 
Tuskin sitä kukaan haluaa, mutta jossei onnistu saamaan hommia kuntoon niillä työkaluilla, jotka hänellä on käytössään, niin sitten kannattaa varmaan antaa jonkun muun yrittää välillä.

Ei pääministerin viran tarvitse olla mikään "eläkevirka", kuten ei ole ollut tähänkään asti... Ihan saa vapaasti tehdä muitakin hommia, jossei toi ota sujuakseen.

Ja mitään "sympatiapisteitä" hänelle ei tarvitse antaa sukupuolen ja nätin ulkonäön takia.

No viimeisen vuoden ajan Marin on hoitanut homman ainakin lopputulosten osalta todella mallikkaasti. En nyt käsitä että mikä sua tässä tilanteessa pännii kun taisi tulla aikalailla niin suuri laidallinen toimia kuin mitä tässä tilanteessa pystyisi rehellisesti odottaan.
 
No viimeisen vuoden ajan Marin on hoitanut homman ainakin lopputulosten osalta todella mallikkaasti. En nyt käsitä että mikä sua tässä tilanteessa pännii kun taisi tulla aikalailla niin suuri laidallinen toimia kuin mitä tässä tilanteessa pystyisi rehellisesti odottaan.
No, mun mielestäni ei ole hoitanut mallikkaasti vaan hyvin sekavaa on touhu ollut.

Ja se, että Suomi on pärjännyt koronan kanssa suht' hyvin verrattuna maahan X tai Y, ei mielestäni ole lähtökohtaisesti Sanna Marinin ansiota. Ja jos joku väittää että on, niin fine, sitten on vastaavasti kuitenkin hänen syytä että nyt Suomessa on koronan kiihtyvyys Euroopan huippua ja rokotehommat herran hallussa.
 
Kiitos. On tosiaan outoa että aluehallintovirasto on tuolla alueella päättänyt ominpäin että rajoitus koskee vain osaa Uudenmaan kunnista, vaikka päätökset pitäisi STM:n mukaan tehdä aina koko sairaanhoitopiirin alueelle, varsinkin kun väki liikkuu tuolla alueella toissä edestakaisin.

No, lakimiehet käyvät siellä taas asian läpi ja kinastelevat jokusen päivän ajan keskenään omia asiamiehiään puolustaen. Katsellaan sitten taas missä mennään oikeasti.
Tämä puhe siitä, että AVI tekee sitä ja tätä ominpäin on vähän kummallista, koska juuri se on AVIn tehtävä. Jos AVIn ei tulisi toteuttaa omaa harkintaa, eihän meillä silloin pitäisi olla mitään AVIa vaan ministeriö tekisi päätökset suoraan.

Toki voisi kysyä onko himmelissä järkeä, mutta vielä oleellisemmin voisi kysyä, miten ministeriö ei saa edes puhelinta käteen, jotta voisi varmistaa etukäteen AVIn kanssa miten pykälät tullaan tulkitsemaan sen sijaan, että alkaa tappelemaan jossakin twitterissä kun lakiteksti olikin jälleen pitkin ittuja. Kuinka vaikeeta on kirjoittaa edes muutama rivi tekstiä yksikäsitteisesti? Käsittämätöntä sekoilua.
 
Jos nyt otaksutaan, että long covid on ihan oikea juttu, niin kyllä siinä aina monen nuorenkin elämää tuhotaan sitten kun tuollaisen riesakseen saavat. Ei korona ole pelkästään mikään "elämä vai kuolema" -kysymys, vaan tässä on monenlaisia muitakin ulottuvuuksia.

Eikä sekään ole varmaan nuorista kivaa, että joutuvat vähän väliä olemaan karanteenissa kun kaverit ja tuttavat sairastelee. Eli olisi kaikkien kannalta kaikin puolin parasta, että korona saataisiin kuriin. Vaikka vaatiikin vähän venymistä.

Hienossa naapurimaassamme Ruotsissahan, jonka koronalinjaa moni on täällä mukaillut - ilmaistiin Astrid Lindgrenin lastensairaalasta huoli nuorista ja lapsista tämän suhteen. Heidän mukaansa tällä hetkellä 200+ 11-13v potee kyseisestä ongelmasta. Tässä kun sitten laajentaa ikähaitaria sekä ottaa koko maan mukaan niin luvut todennäköisesti ovat huomattavasti suuremmat lapsissa ja nuorissa. WHOkin totesi "ilmiön" olevan 1 / 10 sairastaneesta. Sekä tähän kun lisää muut haitat, kuten autoimmuunisairaudet sekä ME/CFS .
 
No, mun mielestäni ei ole hoitanut mallikkaasti vaan hyvin sekavaa on touhu ollut.

Ja se, että Suomi on pärjännyt koronan kanssa suht' hyvin verrattuna maahan X tai Y, ei mielestäni ole lähtökohtaisesti Sanna Marinin ansiota. Ja jos joku väittää että on, niin fine, sitten on vastaavasti kuitenkin hänen syytä että nyt Suomessa on koronan kiihtyvyys Euroopan huippua ja rokotehommat herran hallussa.

No kuten sanoin, lopputulokset puhuu puolestaan. Kuolemien määrässä ollaan aikalailla EU:n parhaimmistoa. Rokotehommat näyttää olevan niin hyvin kelkassa kuin voi odottaa, toki EU olisi voinut hoitaa homman paremmin mutta siihen tuskin Marin olisi yksin hirveästi voinut vaikuttaa. Sooloilemalla olisi lähes varmasti rokotetilanne paljon paskempi (ja ei, Suomi ei ole Israel. Suomella ei ole mitään vastaavaa etulyöntiasemaa kuin mikä Israelilla on jos pitää neuvotella isojen amerikkalaisten lääkeyhtiöiden kanssa. Etenkin jos lääkeyhtiö on sellainen että sen johdolla on hyvät, suorastaan synnynnäiset yhteydet Israeliin).
 
No kuten sanoin, lopputulokset puhuu puolestaan. Kuolemien määrässä ollaan aikalailla EU:n parhaimmistoa. Rokotehommat näyttää olevan niin hyvin kelkassa kuin voi odottaa, toki EU olisi voinut hoitaa homman paremmin mutta siihen tuskin Marin olisi yksin hirveästi voinut vaikuttaa. Sooloilemalla olisi lähes varmasti rokotetilanne paljon paskempi (ja ei, Suomi ei ole Israel. Suomella ei ole mitään vastaavaa etulyöntiasemaa kuin mikä Israelilla on jos pitää neuvotella isojen amerikkalaisten lääkeyhtiöiden kanssa. Etenkin jos lääkeyhtiö on sellainen että sen johdolla on hyvät, suorastaan synnynnäiset yhteydet Israeliin).

Mites käy jos suhteutetaan kuolemat väestöntiheyteen, ollaanko vielä huippu super duper suorittajia?
Edit: Suomessa on parempi terveydenhuolto pienillä osastomäärillä kuin monissa EU maissa.
edit 2: Pitäisi ottaa huomioon muiden parametrien lisäksi väestöntiheys ja terveydenhuollon taso jos haluttaisiin realistinen vertaus muihin EU maihin. Minun mielipiteeni.
 
Mites käy jos suhteutetaan kuolemat väestöntiheyteen, ollaanko vielä huippu super duper suorittajia?
Edit: Suomessa on parempi terveydenhuolto pienillä osastomäärillä kuin monissa EU maissa.

No jos lähdetään hakemaan vertailupisteitä muista maista jotka ovat jotenkin verrannollisia Suomeen väestön rakenteen, asukastiheyteen ja maan sijainnin suhteen niin Norja ja Ruotsi lienevät parhaita esimerkkejä (juu Norja ei ole varsinainen EU:n jäsen mutta silti tässä tapauksessa vertailukelpoinen). Noista Norja on hanskannut homman pikkasen paremmin kuin Suomi, ainakin kuolemien osalta, mutta silti puhutaan about samankaltaisista luvuista. Tosin Norja on myös rikkaampi ja taitaa olla väestön osalta hajautetumpi, eli suuret väestönkeskittymät ovat pienempiä kuin Suomessa.
Ja Ruotsi, noh, siihen tuskin tarvii sen enempää syventyä.
 
No jos lähdetään hakemaan vertailupisteitä muista maista jotka ovat jotenkin verrannollisia Suomeen väestön rakenteen, asukastiheyteen ja maan sijainnin suhteen niin Norja ja Ruotsi lienevät parhaita esimerkkejä (juu Norja ei ole varsinainen EU:n jäsen mutta silti tässä tapauksessa vertailukelpoinen). Noista Norja on hanskannut homman pikkasen paremmin kuin Suomi, ainakin kuolemien osalta, mutta silti puhutaan about samankaltaisista luvuista, ja Ruotsi, noh, siihen tuskin tarvii sen enempää syventyä.
Norjalla on pitkä maaraja Ruotsin kanssa, ja kun ne siitä huolimatta ovat pärjänneet Suomea paremmin, ei se kyllä saa Suomea näyttämään kovin hyvältä. Lisäksi Norjassa epidemia lähti noin pari viikkoa aikaisemmin käyntiin eli Suomelle annettiin siinä vielä ylimääräistä tasoitusta...

Kyllä olisi pitänyt jämäkämmin hoitaa hommat Suomessa, ja ihan lopputuloksesta riippumattakin tyylipisteet on heikot. Eikä tämä "menestys" mielestäni tosiaankaan ole hallituksen ansiota, vaan johtuu pääasiassa hallituksesta riippumattomista syistä.
 
Selvennykseksi sanottakoon että minua riepoo tämä koronan hoito taktiikalla ”tuhotaan lasten/nuorison tulevaisuus, jotta säästetään muutaman monisairaan käytännössä jo nyt elämänsä ehtoopuolella olevan eläkeläisen henki” jota tuo viisikko harrastaa.

Höpö höpö. Vapaavuori itkee kun sai näpeilleen ja vieläpä käyttäen keppihevosena nuoria käy urheaan taisteluun Marinia vastaan. Vapaavuoren kritiikki voi olla aiheellista jos hän kritisoisi ja/tai perustelisi päätöstä nuorten liikunnasta eli että painotti enemmän nuorten lähiopetusta ja/tai liikuntamahdollisuuksia koronan leviämisen ohitse. Mutta ei, pitää mennä tuollaiseen naurettavan hyökkäykseen joka hänen oman lausunnonkaan mukaan ei perustu mihinkään faktoihin päätöksen osalta.

Toisekseen mikään seikka ei puhu sen puolesta että tässä ollaan pelastamassa muutamaa toinen jalka haudassa olevaa. Tässä pelastetaan taloutta samalla lailla kuin influenssan kohdallakin eli vähennetään pidemmän ajan haittoja maksimaalisella tuotoksella nyt. Influenssan kohdalla hoidostaan rokottamalla ja tässä kaikilla muillakin keinoilla.

Varsinkin kun talouden ja yhteiskunnan avaaminen on rokotteiden takia suhteellisen lähellä.
 
. Virkarikokseen et saa heitä haettua mitenkään. Kannattaa myös lukea ihmisoikeusproffien kommentit viime aikaisesta sekoilusta. Ei se ole avin vika että viisikko ei osaa säätää lakeja...

En ole Avia virkarikokseen viemässä. Puhuin vain siitä, että se ettei katso olevan virkamiehenä oikeutettu tekemään toimintoa ole mitenkään eroava lopputulemaltaan siitä että tekee sen toiminnan. Jos se katsotaan vääräksi päätökseksi niin virkamies vastaa päätöksestään on se tehty tai ei.

Viisikko nyt lakeja ei yksi tee, vaan virkamies koneistolla on paljon isompi panos itse lain valmistelussa kuin ministereillä yhteensä.
 
Norjalla on pitkä maaraja Ruotsin kanssa, ja kun ne siitä huolimatta ovat pärjänneet Suomea paremmin, ei se kyllä saa Suomea näyttämään kovin hyvältä. Lisäksi Norjassa epidemia lähti noin pari viikkoa aikaisemmin käyntiin eli Suomelle annettiin siinä vielä ylimääräistä tasoitusta...

Kyllä olisi pitänyt jämäkämmin hoitaa hommat Suomessa, ja ihan lopputuloksesta riippumattakin tyylipisteet on heikot.

Missasit editit.
Eli Norja on lähtökohtaisesti rikkaampi ja siellä on parempi terveydenhuolto (allegedly).
Norjassa väestö on hajaantuneempaa. Molemmissa Norjassa ja Suomessa on yksi iso noin 1,5 miljoonan ihmisen keskittymä (Oslo ja PK-seutu). Noiden ulkopuolella molemmissa on yksi noin 250 000 asukkaan kaupunki (Suomessa Tampere, Norjassa Bergen). Noin 200 000 kaupunkeja on Suomessa Oulu ja Turku, Norjassa Trondheim. Sitten 100 000 ylittäviä noiden päälle Suomessa kolme, Lahti, Jyväskylä ja Kuopio. Norjassa yksi, Stavanger.

Että joo, kuten sanoin, efektiivisesti sanoisin että tasapeli.
 
. Kuinka vaikeeta on kirjoittaa edes muutama rivi tekstiä yksikäsitteisesti? Käsittämätöntä sekoilua.

No helvetin vaikeaa. Luulisi nyt olevan se jo selvää, että perustuslain tulkinnan ja niiden lakien säätämisen kohdalla jotka puuttuvat perustuslaillisiin oikeuksiin on ihan pirun vaikeaa. Zyskowicz tätä myös kommentoi, että lakien saaminen voimaan tähän liittyen on juuri siksi niin vaikeaa että perustuslaki on erittäin jäykkä.
Sinänsä eduskunta ei ole päättänyt vielä mitään, eli laista ei ole äänestetty niin jos kyse on muutamasta lauseesta niin korjaaminen vielä onnistuu. Tai näin ole käsittänyt.
 
Missasit editit.
Eli Norja on lähtökohtaisesti rikkaampi ja siellä on parempi terveydenhuolto (allegedly).
Norjassa väestö on hajaantuneempaa. Molemmissa Norjassa ja Suomessa on yksi iso noin 1,5 miljoonan ihmisen keskittymä (Oslo ja PK-seutu). Noiden ulkopuolella molemmissa on yksi noin 250 000 asukkaan kaupunki (Suomessa Tampere, Norjassa Bergen). Noin 200 000 kaupunkeja on Suomessa Oulu ja Turku, Norjassa Trondheim. Sitten 100 000 ylittäviä noiden päälle Suomessa kolme, Lahti, Jyväskylä ja Kuopio. Norjassa yksi, Stavanger.

Että joo, kuten sanoin, efektiivisesti sanoisin että tasapeli.
Nythän sä oletkin ihan asian ytimessä, kun otit väestötiheyden puheeksi. Sehän ei muuten ole mitenkään Sanna Marinin "ansiota", että Suomi on harvaanasuttu maa... Ja nimenomaan tästähän se johtuu, kuten myös suomalaisten introverttiydestä, että korona on pysynyt joten kuten siedettävänä näihin päiviin asti. Ei hallituksen toimista. Hallitus on sekoillut minkä ehtii, ollut virran vietävänä ja reaktiivisesti räpiköinyt milloin mihinkin suuntaan, mutta mitään punaista lankaa tässä ei ole ollut missään vaiheessa.

Ihan jo heti kättelyssä lähti homma laukalle vuosi sitten kun seliteltiin, että ei uhkaa Suomea, lennettiin lentoja Pohjois-Italiaan vielä maaliskuun puolivälissä (ilman mitään kontrollia lentoasemalla) ja sitten se maskisekoilu.
 
Nythän sä oletkin ihan asian ytimessä, kun otit väestötiheyden puheeksi. Sehän ei muuten ole mitenkään Sanna Marinin "ansiota", että Suomi on harvaanasuttu maa... Ja nimenomaan tästähän se johtuu, kuten myös suomalaisten introverttiydestä, että korona on pysynyt joten kuten siedettävänä näihin päiviin asti. Ei hallituksen toimista. Hallitus on sekoillut minkä ehtii, ollut virran vietävänä ja reaktiivisesti räpiköinyt milloin mihinkin suuntaan, mutta mitään punaista lankaa tässä ei ole ollut missään vaiheessa.

Ihan jo heti kättelyssä lähti homma laukalle vuosi sitten kun seliteltiin, että ei uhkaa Suomea, lennettiin lentoja Pohjois-Italiaan vielä maaliskuun puolivälissä ja sitten se maskisekoilu.

Enhän mä väitä että se olisi Marinin syytä että homma on mennyt hyvin. Totean vain että homma on mennyt todella hyvin Suomen osalta. Oikeastaan hallitukselle annan krediittiä en niinkään siitä kuinka tehokkaasti koronaa on torjuttu vaan siitä että ne eivät ole lähteneet millekään ylimitotetulle "paskotaan talous täysin koska paniikki" linjalle rajoitusten kanssa vaan ovat osanneet suhteuttaa ne toimenpiteet siihen reaalitilanteeseen. Jos Suomi on luonnollisesti sellainen maa että korona ei leviä täällä läheskään niin tehokkaasti kuin muissa maissa niin sitten se tarkoittaa että me voidaan elää paljon kevyemmillä rajoituksilla kuin muut maat.
 
Höpö höpö. Vapaavuori itkee kun sai näpeilleen ja vieläpä käyttäen keppihevosena nuoria käy urheaan taisteluun Marinia vastaan. Vapaavuoren kritiikki voi olla aiheellista jos hän kritisoisi ja/tai perustelisi päätöstä nuorten liikunnasta eli että painotti enemmän nuorten lähiopetusta ja/tai liikuntamahdollisuuksia koronan leviämisen ohitse. Mutta ei, pitää mennä tuollaiseen naurettavan hyökkäykseen joka hänen oman lausunnonkaan mukaan ei perustu mihinkään faktoihin päätöksen osalta.
Tämä kokonaisuus on vähän monimutkaisempi miltä se äkkiseltään näyttää. Vapaavuori etunenässä isoimman toimijan mandaatilla vaikuttaa eniten miten pks-kuntaklusteri tekevät päätökset, päätökset tehdään yhdessä vaikka joka kunta voisi tehdä omankin päätökset. Pks-klusteri sitten chättää muun maan kuntien kanssa ja yleisellä tasolla haetaan konsensusta eli kyllähän pks isoimpana ja vv isoimman isoimpana yksikkönä pystyy asioihin merkittävästi vaikuttamaan kuntaskenessä ja sitten jossain sote-asiassa vaan toteamaan että ”ei” diili on paska pks:lle...

Sitten lapsiin, pks-seurat lähestyi pks-klusteria jo vuoden vaihteessa saatteella (ohessa syksyn seurakartoitus leviämisestä seuratoiminnassa, joka osoitti sen olevan häviävän pientä), että kentällä on äänestävien aikuisten (ja heidän edustamien suomen tulevaisuuden toivojen eli lasten) sanoma on sellainen että tämä nykyinen rajoituspolitiikka on täysin kestämätön ja ihmisten ymmärrys pelleilylle loppu. Pks vastasi että jakavat tunteen mutta erityisesti eräs ministeri (kiuru) painostaa jatkamaan nykyrajoituksia eikä pks:llä ole munaa toimia toisin. Tammikuussa seurat lähestyi pks:ää uudestaan, tällä kertaa liitteenä nimilista vanhemmista jotka vaativat muutosta (nimiä kymmeniätuhansia). Harrastusrajoitukset purettiin helmikuun alussa vaikka kiuru edelleen kitisi aiheesta.

ja jotta ei tunnu siltä että länkytän ihan huvikseni niin:
Toisin sanoen ”päättävä” väki aka viisikko on about niin pihalla kuin tampoonin naru nyt voi olla.
Toisekseen mikään seikka ei puhu sen puolesta että tässä ollaan pelastamassa muutamaa toinen jalka haudassa olevaa. Tässä pelastetaan taloutta samalla lailla kuin influenssan kohdallakin eli vähennetään pidemmän ajan haittoja maksimaalisella tuotoksella nyt. Influenssan kohdalla hoidostaan rokottamalla ja tässä kaikilla muillakin keinoilla.
Taloutta voisi pahemmin tuhota vain määräämällä kaikki liikkeet kiinni omaan piikkiinsä... Uutisten mukaan ruotsissa esim. talouspuksuttaisi jo ylöspäin kun hitaimmatkin on tajunneet että keskivertoyksilölle tauti on harmiton. Tässä yleiskuvaa tulevaisuudesta ihan meidän oman ministeriön vääntämänä (ja tässä ei huomioida uudehkojen rajoitusten takia kelkasta putoavaa merkittävää määrää nuorisoa):
Varsinkin kun talouden ja yhteiskunnan avaaminen on rokotteiden takia suhteellisen lähellä.
Sanoisin että tällä hetkellä se on reilusti kauempana kuin ”hetki sitten”, jolloin se oli myös suhteellisen lähellä. 2021 kesä on mennyt, todennäköisesti myös syksy ja oletettavasti käytännössä koko vuosi. Minua ei saa ainakaan toimimaan toisin toivolla paremmasta huomisesta jos nyt luopuisi jostain utopisen huomisen hyväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Enhän mä väitä että se olisi Marinin syytä että homma on mennyt hyvin. Totean vain että homma on mennyt todella hyvin Suomen osalta. Oikeastaan hallitukselle annan krediittiä en niinkään siitä kuinka tehokkaasti koronaa on torjuttu vaan siitä että ne eivät ole lähteneet millekään ylimitotetulle "paskotaan talous täysin koska paniikki" linjalle rajoitusten kanssa vaan ovat osanneet suhteuttaa ne toimenpiteet siihen reaalitilanteeseen. Jos Suomi on luonnollisesti sellainen maa että korona ei leviä täällä läheskään niin tehokkaasti kuin muissa maissa niin sitten se tarkoittaa että me voidaan elää paljon kevyemmillä rajoituksilla kuin muut maat.
Paremmin kohdennetuilla rajoituksilla olisi pärjätty paljon paremminkin. Lisäksi rokotesekoiluakaan ei voi täysin laittaa EU:n syyksi, vaan kyllä Suomellakin siitä joku vastuu on, etenkin kun täällä on ollut omiakin rokotteita kehitteillä..

Lisäksi juuri nyt on tilanne päällä uuden mutaation kanssa, ja pahasti näyttää siltä, ettei tätä vastaan osata/haluta taistella kunnolla.
 
Paremmin kohdennetuilla rajoituksilla olisi pärjätty paljon paremminkin. Lisäksi rokotesekoiluakaan ei voi täysin laittaa EU:n syyksi, vaan kyllä Suomellakin siitä joku vastuu on, etenkin kun täällä on ollut omiakin rokotteita kehitteillä..

Lisäksi juuri nyt on tilanne päällä uuden mutaation kanssa, ja pahasti näyttää siltä, ettei tätä vastaan osata/haluta taistella kunnolla.

No sun kannattaisi lainata tuota kristallipalloa hallitukselle niin nekin tietäisi miten pitää toimia.

Ja joo, Suomessa lähdetään kehittään rokotetta ja saadaan se valmiiksi nopeammin kuin lääketeollisuuden firmat joiden liikevaihto huitelee samoissa kokoluokissa kuin Suomen valtion budjetti :tup:
 
Tämä kokonaisuus on vähän monimutkaisempi miltä se äkkiseltään näyttää. Vapaavuori etunenässä isoimman toimijan mandaatilla vaikuttaa eniten miten pks-kuntaklusteri tekevät päätökset, päätökset tehdään yhdessä vaikka joka kunta voisi tehdä omankin päätökset. Pks-klusteri sitten chättää muun maan kuntien kanssa ja yleisellä tasolla haetaan konsensusta eli kyllähän pks isoimpana ja vv isoimman isoimpana yksikkönä pystyy asioihin merkittävästi vaikuttamaan kuntaskenessä ja sitten jossain sote-asiassa vaan toteamaan että ”ei” diili on paska pks:lle...

Sitten lapsiin, pks-seurat lähestyi pks-klusteria jo vuoden vaihteessa saatteella (ohessa syksyn seurakartoitus leviämisestä seuratoiminnassa, joka osoitti sen olevan häviävän pientä), että kentällä on äänestävien aikuisten (ja heidän edustamien suomen tulevaisuuden toivojen eli lasten) sanoma on sellainen että tämä nykyinen rajoituspolitiikka on täysin kestämätön ja ihmisten ymmärrys pelleilylle loppu. Pks vastasi että jakavat tunteen mutta erityisesti eräs ministeri (kiuru) painostaa jatkamaan nykyrajoituksia eikä pks:llä ole munaa toimia toisin. Tammikuussa seurat lähestyi pks:ää uudestaan, tällä kertaa liitteenä nimilista vanhemmista jotka vaativat muutosta (nimiä kymmeniätuhansia). Harrastusrajoitukset purettiin helmikuun alussa vaikka kiuru edelleen kitisi aiheesta.

ja jotta ei tunnu siltä että länkytän ihan huvikseni niin:
Toisin sanoen ”päättävä” väki aka viisikko on about niin pihalla kuin tampoonin naru nyt voi olla.
Taloutta voisi pahemmin tuhota vain määräämällä kaikki liikkeet kiinni omaan piikkiinsä... Uutisten mukaan ruotsissa esim. talouspuksuttaisi jo ylöspäin kun hitaimmatkin on tajunneet että keskivertoyksilölle tauti on harmiton. Tässä yleiskuvaa tulevaisuudesta ihan meidän oman ministeriön vääntämänä (ja tässä ei huomioida uudehkojen rajoitusten takia kelkasta putoavaa merkittävää määrää nuorisoa):
Sanoisin että tällä hetkellä se on reilusti kauempana kuin ”hetki sitten”, jolloin se oli myös suhteellisen lähellä. 2021 kesä on mennyt, todennäköisesti myös syksy ja oletettavasti käytännössä koko vuosi. Minua ei saa ainakaan toimimaan toisin toivolla paremmasta huomisesta jos nyt luopuisi jostain utopisen huomisen hyväksi.

Lainaus jutustasi:

"VM selittää eroa kasvuvauhdissa Ruotsiin ja Norjaan monella tekijällä, mutta erityisesti näiden maiden nettomaahanmuuton tuomalla työikäisen väestön selvällä kasvulla."

Täytyykin äänestää perussuomalaisia niin saadaan Suomen talous nousuun maahanmuuton kautta... eikun!

Koronaan liittyen globaalikriisi:

"Miltä näyttää Suomen talous kokonaisuudessaan?
Suomen talous on toistaiseksi selvinnyt pelättyä pienemmin vaurioin koronakriisistä."

Eli hyvin hoidettu tähän asti ainakin.

Täytyy vielä nostaa jalustalle, että vaikkakin PK-seutu on niin "hieno paikka" se ei ole koko maa ja edustaa vain 1 / 5 koko Suomesta väkiluvullisesti. Täytyy kyllä vielä todeta, että hienosti lapset ovat käyneet harrastuksissa ja kouluissa leviämisvaiheessakin lähes koko vuoden ajan. Hyvin vähän on ollut vaikutusta perusarkeen. Ylemmältä taholta annetaan ohjausta ja suosituksia, mutta loppupelissä ne päätökset tehdään paikallisesti. Joten Vapaavuoren ja PK-seudun päättäjillä on myös se vastuulasti selässään lasten ja nuorten osalla. Sitä on turha kaataa myöskään kokonaan hallituksen niskaan, kun ovat itse näitä päätöksiä myös tehneet ja punninneet asiaa.

edit: sitten voi myös ottaa esiin yksilön vastuun tässä koronakriisissä ja sen estämisessä tai pahentamisessa. Tässä ilmeisemmin on ollut haasteita PK-seudulla kun syksyllä nuoriso sitä levitti PK-seudulla hyvinkin hanakasti että saatiin epidemia uuteen kasvuun. Samoin tälläkin hetkellä nuorempien / nuorten aikuisten tartunnat korostuu. Se kertoo siitä, että heillä on kontakteja liikaa vaikka tiedetään myös variantin uhka, tai enää se ei uhka ole vaan jo konkretisoitunut.
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsissa Länsi-Götanmaan alueella keskeytetään toistaiseksi rokottaminen Astra Zenecan koronarokotteella, kertoo Expressen.
Syynä on vakavat allergiset reaktiot, joita on tavattu muutaman rokotuksen yhteydessä.
Päätös on tehty yhdessä terveys- ja lääkintäviranomaisten kanssa.
Lääketurvavirasto aloittaa välittömästi asiaa koskevan tutkinnan, jonka odotetaan kestävän kaksi päivää.

Kaksi päivää kohta kulunut, mitähän selviää?
 


Kaksi päivää kohta kulunut, mitähän selviää?

Ei tässä pitäisi olla ihmeempää. Ilmeisesti on osunut ilmeisesti useampi vakavampi allerginen reaktio lähelle olevaan aikaikkunaan. Ei pitäisi rokotteessa olla mitään ihmeitä, koska sitä on jo esim. Briteissä piikitetty jo paljon ja esimerkiksi tästä voi ammentaa tietoa rokotteista ja ilmoitetuista haitoista esimerkiksi:


Rokoteannoksia annettu yhteensä lähemmäs 16 miljoonaa (14.2.2021):

"As of 14 February, an estimated 8.3 million first doses of the Pfizer/BioNTech vaccine and 6.9 million doses of the Oxford University/AstraZeneca vaccine, had been administered, and around 0.6 million second doses, mostly the Pfizer/BioNTech vaccine, had been administered. "

"The MHRA continues to monitor reports of serious allergic reactions with the Pfizer/BioNTech COVID-19 vaccine and has received 168 UK spontaneous adverse reactions "

"The MHRA also closely monitors reports of anaphylaxis or anaphylactoid reactions with the AstraZeneca vaccine. These are reported less frequently than with the Pfizer/BioNTech vaccine, with 105 UK spontaneous adverse reactions associated with anaphylaxis or anaphylactoid reactions reported, and is very rare. "
 
Viimeksi muokattu:
No, mun mielestäni ei ole hoitanut mallikkaasti vaan hyvin sekavaa on touhu ollut.

Ja se, että Suomi on pärjännyt koronan kanssa suht' hyvin verrattuna maahan X tai Y, ei mielestäni ole lähtökohtaisesti Sanna Marinin ansiota. Ja jos joku väittää että on, niin fine, sitten on vastaavasti kuitenkin hänen syytä että nyt Suomessa on koronan kiihtyvyys Euroopan huippua ja rokotehommat herran hallussa.

Juu, silloin kun menee hyvin niin se on Sannan ansiota. Heti kun menee huonosti, niin se on muiden vika. Win-win Sannalle.

Minulla ei ole mitään Sannaa vastaan, mutta pakko se on sanoa että tiedotus Korona-asioissa on ollut nyt sen vuoden verran täysin ala-arvoista ja sekavaa. Tiedottamista ei olisi voinut hoitaa paljon huonommin. Toki siitä huolimatta Suomessa on asiat hoituneet suhteellisen hyvin. Osaltaan päättäjien ansiosta, osaltaan sen ansiosta että olemme väljästi asuttu jurojen ihmisten maa. Ihan normaalistikin pidämme hajurakoa muihin.
 
Tässä vähän reality-checkia niille, jotka luulevat vakavan covidin koskevan lähinnä ikäihmisiä.. Tehohoidon keski-ikä on noin 50v ja nuorenemaan päin brittimutaation johdosta.

Suomalaisten mediaani-ikä ylipäätään on 43v, joten yllättävän pieni ero siihen..

 
Tässä vähän reality-checkia niille, jotka luulevat vakavan covidin koskevan lähinnä ikäihmisiä.. Tehohoidon keski-ikä on noin 50v ja nuorenemaan päin brittimutaation johdosta.

No tuossa se olikin, että tyypillisesti löytyy esim. ylipainoa. Media kyllä erittäin mielellään koittaa nostaa jotain mukamas "perusterveitä" koronaesimerkkejä pelottelemaan kansaa, mutta aina kun on kuvaa niin näkee jo päältäpäin että huomattavasti ylipainoinen, alkoholisoituneen näköinen tms. selkeästi vastustuskyky vähissä jo ennestään. Toki yksittäistapauksia aina löytyy suuntaan ja toiseen kun otanta on miljoonat ihmiset.
 
No tuossa se olikin, että tyypillisesti löytyy esim. ylipainoa. Media kyllä erittäin mielellään koittaa nostaa jotain mukamas "perusterveitä" koronaesimerkkejä pelottelemaan kansaa, mutta aina kun on kuvaa niin näkee jo päältäpäin että huomattavasti ylipainoinen, alkoholisoituneen näköinen tms. selkeästi vastustuskyky vähissä jo ennestään. Toki yksittäistapauksia aina löytyy suuntaan ja toiseen kun otanta on miljoonat ihmiset.
Suurin osa Suomen aikuisista on ylipainoisia. Se ei siis ole kovin harvinainen "perustauti"...

Jutussa vielä erikseen mainitaan, että kyse on nimenomaan ylipainosta eikä sairaalloisesta lihavuudesta.
 
Suurin osa Suomen aikuisista on ylipainoisia. Se ei siis ole kovin harvinainen "perustauti"...

Jutussa vielä erikseen mainitaan, että kyse on nimenomaan ylipainosta eikä sairaalloisesta lihavuudesta.

Joo aivan. Mutta jos lääkäri korostaa nimenomaan ylipainoa niin siinä ei ole kyse mistään "no vähän nyt on ylimääräisiä kiloja" vaan ihan merkityksellisestä ylipainosta. Sinänsä niitä sairaalloisen läskejä ei Suomessa edes suuria määriä ole.
Enkä nyt ymmärrä mikä argumentti on "suurin osa on ylipainoisia". Jos on merkittävästi ylipainoinen niin ei ole perusterve ja that's it. Asiaan voi itse vaikuttaa.
 
Joo aivan. Mutta jos lääkäri korostaa nimenomaan ylipainoa niin siinä ei ole kyse mistään "no vähän nyt on ylimääräisiä kiloja" vaan ihan merkityksellisestä ylipainosta. Sinänsä niitä sairaalloisen läskejä ei Suomessa edes suuria määriä ole.
Enkä nyt ymmärrä mikä argumentti on "suurin osa on ylipainoisia". Jos on merkittävästi ylipainoinen niin ei ole perusterve ja that's it. Asiaan voi itse vaikuttaa.

Aika vähän on Suomessa perusterveitä aikuisia. Me ollaan aika sairasta kansaa.
 
No helvetin vaikeaa. Luulisi nyt olevan se jo selvää, että perustuslain tulkinnan ja niiden lakien säätämisen kohdalla jotka puuttuvat perustuslaillisiin oikeuksiin on ihan pirun vaikeaa. Zyskowicz tätä myös kommentoi, että lakien saaminen voimaan tähän liittyen on juuri siksi niin vaikeaa että perustuslaki on erittäin jäykkä.
Sinänsä eduskunta ei ole päättänyt vielä mitään, eli laista ei ole äänestetty niin jos kyse on muutamasta lauseesta niin korjaaminen vielä onnistuu. Tai näin ole käsittänyt.
Perustuslakia nyt on turha syyttää, jos ei osata edes kirjoittaa koskeeko se tiloja joissa voi oleskella yli 10 henkeä vai tiloja joissa oleskelee yli 10 henkeä.

Mahtaako se vika olla edes perustuslaissa vaan ihan kyvyissä? Zyskowitcz ei kommentoinut muuten itse perustuslakia vaan sen arkaanista tulkintaa.

Kyllä uusi tartuntatautilaki hyväksyttiin jo. Eihän AVI muuten olisi voinut tehdä päätöstä.
 
Enhän mä väitä että se olisi Marinin syytä että homma on mennyt hyvin. Totean vain että homma on mennyt todella hyvin Suomen osalta. Oikeastaan hallitukselle annan krediittiä en niinkään siitä kuinka tehokkaasti koronaa on torjuttu vaan siitä että ne eivät ole lähteneet millekään ylimitotetulle "paskotaan talous täysin koska paniikki" linjalle rajoitusten kanssa vaan ovat osanneet suhteuttaa ne toimenpiteet siihen reaalitilanteeseen. Jos Suomi on luonnollisesti sellainen maa että korona ei leviä täällä läheskään niin tehokkaasti kuin muissa maissa niin sitten se tarkoittaa että me voidaan elää paljon kevyemmillä rajoituksilla kuin muut maat.
Nyt pohditaan kuitenkin sulkutilaa ensisijaisesti siksi, että hallitus ei ole aiemmin kohdistanut ja suhteuttanut rajoituksia reaalitilanteeseen. Eli siihen, että tartuntaketjut tulevat ulkomailta ja leviävät paikallisesti etenkin halpatyövoiman parissa rakennustyömailla, ja mm. telakoilla. Talouden sijasta on sitten paskottu nuoret. Silläkin saattaa olla hintalappu.

Me voitaisiin elää (tai ainakin oltaisiin voitu) paljon kevyemmillä rajoituksilla, jos emme koko ajan kusisi sitä leikkimällä tulella.

Ei tätä nyt voi enää toisinpäin kääntää.

Nythän hallitukella on muuten selvästi paniikki mikä näkyy kaikissa julkituloissa, tosin en tiedä liittyykö se Koronaan vai pelkoon sulavista kannatusluvuista kun saamattomuus osuu tuulettimeen.
 
Nyt pohditaan kuitenkin sulkutilaa ensisijaisesti siksi, että hallitus ei ole aiemmin kohdistanut ja suhteuttanut rajoituksia reaalitilanteeseen. Eli siihen, että tartuntaketjut tulevat ulkomailta ja leviävät paikallisesti etenkin halpatyövoiman parissa rakennustyömailla, ja mm. telakoilla. Talouden sijasta on sitten paskottu nuoret. Silläkin saattaa olla hintalappu.

Me voitaisiin elää (tai ainakin oltaisiin voitu) paljon kevyemmillä rajoituksilla, jos emme koko ajan kusisi sitä leikkimällä tulella.

Ei tätä nyt voi enää toisinpäin kääntää.

Nythän hallitukella on muuten selvästi paniikki mikä näkyy kaikissa julkituloissa, tosin en tiedä liittyykö se Koronaan vai pelkoon sulavista kannatusluvuista kun saamattomuus osuu tuulettimeen.

Tartuntaketjut tulevat ulkomailta mutta se rajojen sulkeminen pitkäaikaisesti ei vain yksinkertaisesti ole toimiva tapa jos halutaan estää talouden sulaminen. Suomen talous on aivan liian integroitunut muuhun Eurooppaan että me voitaisiin tehdä jotain laajamittaisia ja pitkäaikaisia rajojen sulkuja ilman että sillä olisi massiiviset vaikutukset talouteen.
Kun se "halpatyövoima" ei pääse maahan niin ne työpaikat missä ne ovat lomauttavat myös ne suomalaiset ja vetävät tuotannon maihin.
Suomalaisten tuotantolaitosten koneet hiljalleen sakkaavat koska ei saada huoltoa ulkomailta ja sen seurauksena niiden työntekijät päätyy lomautetuiksi.
Suomalaiset firmat eivät voi ostaa lisää tuotantokoneistoa ulkomailta koska käyttöönottoinsinöörit eivät pääse paikalle auttamaan.
jne.

Ja koska noiden takia ne kulkuyhteydet täytyy pitää auki niin sen seurauksena niiden kautta ramppaa myös suomalaisia siellä ulkomailla, joiden menoa ei voida estää ainakaan muulloin kuin täysin poikkeuksellisissa tilanteissa, jotka sitten tuovat sen viruksen. Puhuttamaan sitä että noiden suomalaisten ramppaus ulkomailla usein johtuu siitä että ne tekevät töitä ja jos tuo ramppaus lopetetaan niin ensinnäkin he eivät voi tehdä töitänsä ja todennäköisesti sen seurauksena myös muita, Suomessa työskenteleviä joudutaan lomauttamaan koska niiden työt tarvii noiden kykyä rampata ulkomailla.
 
Tartuntaketjut tulevat ulkomailta mutta se rajojen sulkeminen pitkäaikaisesti ei vain yksinkertaisesti ole toimiva tapa jos halutaan estää talouden sulaminen. Suomen talous on aivan liian integroitunut muuhun Eurooppaan että me voitaisiin tehdä jotain laajamittaisia ja pitkäaikaisia rajojen sulkuja ilman että sillä olisi massiiviset vaikutukset talouteen.
Kun se "halpatyövoima" ei pääse maahan niin ne työpaikat missä ne ovat lomauttavat myös ne suomalaiset ja vetävät tuotannon maihin.
Suomalaisten tuotantolaitosten koneet hiljalleen sakkaavat koska ei saada huoltoa ulkomailta ja sen seurauksena niiden työntekijät päätyy lomautetuiksi.
Suomalaiset firmat eivät voi ostaa lisää tuotantokoneistoa ulkomailta koska käyttöönottoinsinöörit eivät pääse paikalle auttamaan.

Ja koska noiden takia ne kulkuyhteydet täytyy pitää auki niin sen seurauksena niiden kautta ramppaa myös suomalaisia siellä ulkomailla, joiden menoa ei voida estää ainakaan muulloin kuin täysin poikkeuksellisissa tilanteissa, jotka sitten tuovat sen viruksen.
Taas alkaa ihmeellinen vänkääminen.

Voitko perustella miten vaikkapa ulkomaalaisen halpatyövoiman tuominen testi/karanteenimenettelyn kautta tai kunnollinen työmaavalvonta näiden osalta ei ole pitkäaikainen tai toimiva tapa? Koronan kustannukset lasketaan miljardeissa. Pienet kulut jotka aiheutuvat tästä ovat täysin hyväksyttäviä ja puhdasta voittoa. Massiivinen vaikutus talouteen olisi ainoastaan positiivinen. Ja muistetaan nyt myös, että monella näistä aloista Suomessa on runsaasti työtöntä työvoimaa ihan kotomaassakin, eikä talous kyllä siihen romahda, jos joku rakennustyömaa vähän myöhästyy.

Mitään kategorista täyskieltoa ei tarvita, vaan tärkeät avainhenkilöt voi edelleen päästää maahan. Tärkeintä on tappaa ne suurimmat riskit. Aivan turha pelotella ja vetää mukaan tälläistä mustavalkoajattelua.

Suomalaisten ramppaamisen hillitseminen on muistaakseni keskusteltu jo kyllästymiseen asti.
 
Tartuntaketjut tulevat ulkomailta mutta se rajojen sulkeminen pitkäaikaisesti ei vain yksinkertaisesti ole toimiva tapa jos halutaan estää talouden sulaminen. Suomen talous on aivan liian integroitunut muuhun Eurooppaan että me voitaisiin tehdä jotain laajamittaisia ja pitkäaikaisia rajojen sulkuja ilman että sillä olisi massiiviset vaikutukset talouteen.
Kun se "halpatyövoima" ei pääse maahan niin ne työpaikat missä ne ovat lomauttavat myös ne suomalaiset ja vetävät tuotannon maihin.
Suomalaisten tuotantolaitosten koneet hiljalleen sakkaavat koska ei saada huoltoa ulkomailta ja sen seurauksena niiden työntekijät päätyy lomautetuiksi.
Suomalaiset firmat eivät voi ostaa lisää tuotantokoneistoa ulkomailta koska käyttöönottoinsinöörit eivät pääse paikalle auttamaan.

Ja koska noiden takia ne kulkuyhteydet täytyy pitää auki niin sen seurauksena niiden kautta ramppaa myös suomalaisia siellä ulkomailla, joiden menoa ei voida estää ainakaan muulloin kuin täysin poikkeuksellisissa tilanteissa, jotka sitten tuovat sen viruksen.
Luulisi että näihin ongelmiin löytyisi ratkaisut. Maahan saapuvat ulkomaalaiset työntekijät testeihin-karanteeniin 14vrk ja töihin.
Sama testaus-karanteeni -systeemi tietty oman maan kansalaisiin palattuaan suomeen.

Mutta voihan tästä tehdä ongelman jos perustuslaki tai jokin muu syy ei anna myöten.
 
Ihan itse ollaan kustu omiin muroihimme jos kerta koko maa pysähtyy jos muutama ulkomaalainen raksapena tai huoltoukko ei pääse Suomeen tekemään työtä alle Tessin palkoilla. Tää on sitä kuuluisaa suomalaista pitkän tähtäimen politiikkaa.

Mites muuten jos Suomeen nyt tulee pitkäkin sulkutila, niin saammeko mekin jotain tukea muualta vai ollaanko jo pistetty lukkoon kaikki sopimukset missä me maksamme miljardeja muualle Eurooppaan? Voimasuhteet kun voivat vielä oleellisesti muuttua tässä.
 
Taas alkaa ihmeellinen vänkääminen.

Voitko perustella miten vaikkapa ulkomaalaisen halpatyövoiman tuominen testi/karanteenimenettelyn kautta tai kunnollinen työmaavalvonta näiden osalta ei ole pitkäaikainen tai toimiva tapa? Koronan kustannukset lasketaan miljardeissa. Pienet kulut jotka aiheutuvat tästä ovat täysin hyväksyttäviä ja puhdasta voittoa. Massiivinen vaikutus talouteen olisi ainoastaan positiivinen.

Mitään kategorista täyskieltoa ei tarvita, vaan tärkeät avainhenkilöt voi edelleen päästää maahan. Tärkeintä on tappaa ne suurimmat riskit. Aivan turha pelotella ja vetää mukaan tälläistä mustavalkoajattelua.

No nämäkin on käyty läpi useaan otteeseen mutta kertauksena:
1) Testikapasiteetti. Kun puhutaan useista tuhansista päivittäisistä rajanylityksistä ja testauskapasiteetti on kortilla ja ei todellakaan helposti lisättävissä niin tuosta seuraa se että se testaus söisi merkittävän osan noista resursseista.
2) Aika. Jos sulla on se pakollinen 14 vuorokauden karanteeni niin se tarkoittaa että firmat joutuvat tämän tästä maksaan sen 14 vuorokauden palkan työntekijöille jotka ovat karanteenissa (koska nuo työntekijät luonnollisesti haluavat aina välillä käydä perheidensä luona). Jos työnantajat käsittelevät tuon palkattomana aikana niin sitten ne työntekijät eivät tule Suomeen istumaan palkattomia karanteeneja poissa perheidensä luota vaan etsivät jotain paikallisia hommia. Taaskin jos kyseessä on lyhyemmät vierailut vaikkapa korjaamaan sitä tehtaan laitteistoa tai sairaalan MRI-laitetta niin sitten tuolla karanteenilla aiheutetaan se kahden viikon viive noihin korjauksiin.
3) Majoitus ja sen valvonta. Kuten tuli jo todettua, puhutaan tuhansista päivittäisistä rajanylityksistä. Tuo poistaa mahdollisuuden keskitettyyn karanteeniin koska yksinkertaisesti ei ole mitään tiloja mihin tuo väki voitaisiin keskittää ja valvoa. Toinen vaihtoehto on se miten karanteenit nyt toimivat, eli ihmiset menevät normaaliin asuinpaikkaansa ja pysyvät siellä karanteenissa. Tässä ongelmaksi tulee valvonta, mitenkä sä valvot kymmeniä tuhansia ihmisiä että ne ovat siellä missä niiden pitäisi olla? Puhumattakaan siitä että valvoisit ketkä käy niiden luona vierailemassa.

*edit*

Lisäksi olisi mielenkiintoista nähdä jotain tilastoa siitä että kuinka suuri osa näistä tartuntaketjuista jotka leviää siellä yleisen väestön keskuudessa on saanut alkunsa sieltä halpatyövoiman seasta ja kuinka monet ovat seurausta muista rajanylityksistä.
 
Ihan itse ollaan kustu omiin muroihimme jos kerta koko maa pysähtyy jos muutama ulkomaalainen raksapena tai huoltoukko ei pääse Suomeen tekemään työtä alle Tessin palkoilla. Tää on sitä kuuluisaa suomalaista pitkän tähtäimen politiikkaa.
Ihan samaa miltä olen minä. Mitenhän vaikuttaisi työttömyys asteeseen jA talouteen jos palkattaisiinkin oman maan kansalaisia noiden ulkomaalaisten tilalle.
Ai mutTA eihän se käy kun yritykset joutuisivat maksamaan oikeaa palkkaa ammattimiehille ja omat voitot pientyiväiset jonkin verran
 
Ihan itse ollaan kustu omiin muroihimme jos kerta koko maa pysähtyy jos muutama ulkomaalainen raksapena tai huoltoukko ei pääse Suomeen tekemään työtä alle Tessin palkoilla. Tää on sitä kuuluisaa suomalaista pitkän tähtäimen politiikkaa.

Mites muuten jos Suomeen nyt tulee pitkäkin sulkutila, niin saammeko mekin jotain tukea muualta vai ollaanko jo pistetty lukkoon kaikki sopimukset missä me maksamme miljardeja muualle Eurooppaan? Voimasuhteet kun voivat vielä oleellisesti muuttua tässä.

Sori, Marin laittoi jo ne rahat kehitysyhteistyöhön. Vuosittaisen summan määrä on noussut 2018 900 miljoonasta 2021 1070 miljoonaan, velaksi tottakai.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom