- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 7 583
Mikään noista ei ole todellinen ongelma. Ensinnäkään, tuhansista ylityksistä voidaan leikata merkittävästi. Työntekijöiden ei tarvi tälläisessä tilanteessa rampata normaaliin tahtiin rajojen yli. Vaikka kuinka luonnollisesti tykkäisivät. Tällä ratkaistiin jo se perusongelma.No nämäkin on käyty läpi useaan otteeseen mutta kertauksena:
1) Testikapasiteetti. Kun puhutaan useista tuhansista päivittäisistä rajanylityksistä ja testauskapasiteetti on kortilla ja ei todellakaan helposti lisättävissä niin tuosta seuraa se että se testaus söisi merkittävän osan noista resursseista.
2) Aika. Jos sulla on se pakollinen 14 vuorokauden karanteeni niin se tarkoittaa että firmat joutuvat tämän tästä maksaan sen 14 vuorokauden palkan työntekijöille jotka ovat karanteenissa (koska nuo työntekijät luonnollisesti haluavat aina välillä käydä perheidensä luona). Jos työnantajat käsittelevät tuon palkattomana aikana niin sitten ne työntekijät eivät tule Suomeen istumaan palkattomia karanteeneja poissa perheidensä luota vaan etsivät jotain paikallisia hommia. Taaskin jos kyseessä on lyhyemmät vierailut vaikkapa korjaamaan sitä tehtaan laitteistoa tai sairaalan MRI-laitetta niin sitten tuolla karanteenilla aiheutetaan se kahden viikon viive noihin korjauksiin.
3) Majoitus ja sen valvonta. Kuten tuli jo todettua, puhutaan tuhansista päivittäisistä rajanylityksistä. Tuo poistaa mahdollisuuden keskitettyyn karanteeniin koska yksinkertaisesti ei ole mitään tiloja mihin tuo väki voitaisiin keskittää ja valvoa. Toinen vaihtoehto on se miten karanteenit nyt toimivat, eli ihmiset menevät normaaliin asuinpaikkaansa ja pysyvät siellä karanteenissa. Tässä ongelmaksi tulee valvonta, mitenkä sä valvot kymmeniä tuhansia ihmisiä että ne ovat siellä missä niiden pitäisi olla? Puhumattakaan siitä että valvoisit ketkä käy niiden luona vierailemassa.
*edit*
Lisäksi olisi mielenkiintoista nähdä jotain tilastoa siitä että kuinka suuri osa näistä tartuntaketjuista jotka leviää siellä yleisen väestön keskuudessa on saanut alkunsa sieltä halpatyövoiman seasta ja kuinka monet ovat seurausta muista rajanylityksistä.
Hyvin harvat hommat aiheuttavat 2 viikon kriittistä seisokkia ja tulevat vielä yllätyksenä. Turha pointti. Näihin voi olla lupamenettely. Sopiva hinta niin sitä ei käytetä jokaisen laudanhakkaajan kohdalla.
Sulla nyt tuntuu olevan sellainen asenne, että ainoa hyväksytty toimintatapa on nostaa kädet pystyyn eikä edes yrittää mitään. Se voi olla sinun mielipiteesi, mutta ihan turha tulla selittämään, että sellainen luovuttaja-asenne olisi jotain mitä tässä tilanteessa tulisi pitää hyväksyttävänä. Tässä tilanteessa tarvitaan ratkaisijoita ja tekijöitä, ei selittäjiä. Hallitus on edustanut näitä selittäjiä. Mitään ei kyetä eikä mitään voida, ja ainakaan mitään ei edes yritetä. Vasta kun on ihan pakko aletaan räpeltää jotain hirvittävän sekoilun saattelemana.
Lisäksi on nyt hyvä ymmärtää, että jos se tekeminen kaatuu johonkin pieneen lisäkustannukseen niin ei se työ voi silloin kansantaloudellekaan kovin arvokasta olla! Jos homma on oikeasti taloudellisesti tärkeää firmalla on kyllä varaa laittaa olosuhteet kuntoon. Taloudellisesti tästä kärsivät muutkin yritykset.
Viimeksi muokattu: