Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 426
HUS:n Eeva Ruotsalainen tehohoidon tilanteesta tällä hetkellä:

– Me pärjäämme juuri nyt juuri ja juuri, Ruotsalainen totesi.

Ruotsalainen on huolissaan tehohoitopaikkojen riittävyydestä HUSin alueella. Hänen mukaansa yksi tai kaksikin potilasta voi muuttaa tilannetta siten, että ollaan ongelmissa.

Ajatuksia herättää todellakin, jos näillä tartunta- ja poltilasmäärillä ollaan jo aivan rajoilla. Ehkä suurin virhe onkin tehty siinä, että "vakuutus" on jätetty ottamatta, ei niinkään siinä, että ihmiset eivät noudattaisi suosituksia ja rajoituksia? Suomessa on ollut Länsi-Euroopan pienimpiä tartuntamääriä koko pandemian ajan.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 360
HUS:n Eeva Ruotsalainen tehohoidon tilanteesta tällä hetkellä:

– Me pärjäämme juuri nyt juuri ja juuri, Ruotsalainen totesi.

Ruotsalainen on huolissaan tehohoitopaikkojen riittävyydestä HUSin alueella. Hänen mukaansa yksi tai kaksikin potilasta voi muuttaa tilannetta siten, että ollaan ongelmissa.

Ajatuksia herättää todellakin, jos näillä tartunta- ja poltilasmäärillä ollaan jo aivan rajoilla. Ehkä suurin virhe onkin tehty siinä, että "vakuutus" on jätetty ottamatta, ei niinkään siinä, että ihmiset eivät noudattaisi suosituksia ja rajoituksia? Suomessa on ollut Länsi-Euroopan pienimpiä tartuntamääriä koko pandemian ajan.
Yksi tai kaksikin potilasta voi muuttaa tilannetta siten että ollaan ongelmissa? No huh huh, ei hyvää päivää kun tiedetään, että sairaalapotilaita on ihan varmasti tulossa lähiaikoina lisää, koska tartuntamäärät ovat olleet jo kuukauden kasvussa ja yhä kasvaa, itse asiassa kasvukäyrä on aika jyrkkäkin.

Jos tilanne on tosiaan tämä, niin luulisi että otettaisiin pikku hiljaa aika haipakkaa käyttöön nopeita rajoituksia, mutta mitäs suotta, fundeerataan ja kahvitellaan nyt vielä, ja kun THL:kin mallinsi lockdownia vasta huhtikuulle, niin eihän tässä nyt vielä voida mitään tehdä.
 

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
Nykyisellä kapasiteetilla pärjäävät juuri ja juuri, ja se nykyinen kapasiteetti taitaa vastata normaalitilannetta. Kyllähän siellä on kapasiteettia varastossa vaikka kuinka paljon, mutta jos sitä aletaan ottamaan käyttöön niin muu hoito alkaa häiriintymään, näin minä tämän ymmärtäisin.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Tuo on vain pelottelua. Tehohoitopaikat HUS alueella eivät ole täynnä tai edes lähes täynnä. Toppatakkeja yritetään pelotella näillä "yksi tai kaksi potilasta voi muuttaa kaiken" puheilla. On kyllä sairasta, että propagandaa on alkaneet suoltamaan monet tahot Suomessa. Meininki alkaa muistuttamaan jotain menneitä aikoja. Onneksi kaikilla on mahdollisuus avata internet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 613
Tuo on vain pelottelua. Tehohoitopaikat HUS alueella eivät ole täynnä tai edes lähes täynnä. Toppatakkeja yritetään pelotella näillä "yksi tai kaksi potilasta voi muuttaa kaiken" puheilla. On kyllä sairasta, että propagandaa on alkaneet suoltamaan monet tahot Suomessa. Meininki alkaa muistuttamaan jotain menneitä aikoja. Onneksi kaikilla on mahdollisuus avata internet.
Kerrotko vielä missä kohtaa HUSin edustaja sanoo että tehohoitopaikat olisivat täynnä tai lähes täynnä? Tehohoitoipaikkojen riittävyydestä tämä lääkäri taisi puhua. Luetun ymmärtämisessä ongelmia, vai muuten vaan mukavaa levittää omaa propagandaa ja nimitellä siinä samalla muita 'toppatakeiksi'?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 167
Tuo on vain pelottelua. Tehohoitopaikat HUS alueella eivät ole täynnä tai edes lähes täynnä. Toppatakkeja yritetään pelotella näillä "yksi tai kaksi potilasta voi muuttaa kaiken" puheilla. On kyllä sairasta, että propagandaa on alkaneet suoltamaan monet tahot Suomessa. Meininki alkaa muistuttamaan jotain menneitä aikoja. Onneksi kaikilla on mahdollisuus avata internet.
Asiaa on selitetty tässä uutisessa:


yle sanoi:
Infektiotautien ylilääkärin Asko Järvisen mukaan koronapotilaiden määrä sairaalassa on lähes tuplaantunut viikossa, koska koronan tartuntamäärät ovat suuria. Huolta aiheuttaa erityisesti virusmuunnosten leviäminen Suomeen ja nyt myös maan sisällä.

HUSin hallinnollinen ylilääkäri Veli-Matti Ulander kertoo, että muutamia potilaita on jo jouduttu tilanteen vaikeutumisen vuoksi siirtämään Helsingistä muualle hoitoon. Ulanderin mukaan tehohoitopotilaita on kuljetettu muun muassa Kotkaan, Lahteen ja Lapppeenrantaan.

– Näin pyritään tasaamaan koronan HUSille aiheuttamaa kuormitusta, Ulander sanoo.

Ylilääkäri Asko Järvisen mukaan tehohoitoa tarvitsevia potilaita joudutaan siirtämään muualle, jotta koronan lisäkuormituksesta huolimatta voidaan turvata myös muu HUSin vastuulla oleva kriittinen hoito, kuten esimerkiksi elinsiirrot.

– Näin voimme huolehtia HUSin vastuulla olevista kriittisistä tehtävistä, kuten vaativista leikkauksista, Järvinen sanoo.
Propagandaa tähän asiaan liittyen suollat siis lähinnä sinä.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Noniin nyt se tuli se korona tähänkin talouteen. Molemmilla itselläni ja vaimolla korona lähes oireettomana. Yhdella lapsista kuumetta. Emme olisi koskaan edes tajunneet saanemme koronan jos ei lapsen takia olisi pitänyt käydä lääkärissä oireet niin mitättömät. Lapsellakaan ne oireet olleet mitään tehohoito tasoa vaan lääkäriin jouduttiin sen takia, että vuoden ikäinen lapsi ei suostu juomaan nestettä tarpeeksi kuumeen takia ja lääkärissä nestettä voidaan antaa letkulla tai suoraan suoneen.

Kaikkein rasittavin puoli tässä koronassa ei ole itse korona vaan se, että joutuu eristyksissä kuuntelemaan paremman puoliskon panikointia 24 / 7. Kun media on öyhöttönyt koronalla jo vuoden ajan se alkaa käydä herkempien ihmisten psyykkeen päälle selkeästi. Itse kun olen sitä koulukuntaa, että hötkyily asioilla joille ei voi mitään ei auta mitään. :cautious:
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 766
Kannattaa kertoa puolisolle että se itsesuggestio tuohon panikoinnin suuntaan pahentaa helposti oireita. Se lumevaikutus voi olla vahvakin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 874
Kaikkein rasittavin puoli tässä koronassa ei ole itse korona vaan se, että joutuu eristyksissä kuuntelemaan paremman puoliskon panikointia 24 / 7. Kun media on öyhöttönyt koronalla jo vuoden ajan se alkaa käydä herkempien ihmisten psyykkeen päälle selkeästi. Itse kun olen sitä koulukuntaa, että hötkyily asioilla joille ei voi mitään ei auta mitään. :cautious:
Panikointi on toki tarpeetonta, mutta hyvin moneen asiaan ja asioiden etenemiseen voi vaikuttaa jo etukäteen. Minullakin on yksi tuttava, joka usein ylpeilee sillä ettei "stressaa asioista mille ei voi mitään" ja sitten muut voivat seurata sivusta miten tämän elämänhallinta on ihan perseelleen ja kaikki rempallaan, kun "ennakoimattomia asioita vaan tapahtuu ympärillä". :D

Btw. Tuota tautia vähättelevää asennetta varmaan korjaisi, jos sattuisi osumaan itselle tai läheiselle se tehohoitoon vievä arpa, joita on jaettu myös nuoremmille. Ei tämä tilanne ole pelkästään mitään median öyhötystä, vaikka toki klikkiotsikoitakin on revitty.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 868
Ajatuksia herättää todellakin, jos näillä tartunta- ja poltilasmäärillä ollaan jo aivan rajoilla. Ehkä suurin virhe onkin tehty siinä, että "vakuutus" on jätetty ottamatta, ei niinkään siinä, että ihmiset eivät noudattaisi suosituksia ja rajoituksia? Suomessa on ollut Länsi-Euroopan pienimpiä tartuntamääriä koko pandemian ajan.
Mä luulen että tuosta ei ole kyse. Vaan kuten viime keväänäkin, sitä tehohoitokapasiteettia kyllä saadaan lisättyä vaikka kuinka, mutta ei tyhjästä. Vaan kiireetöntä hoitoa lykkäämällä. Olikohan niin, että viime kerralla se vaati lainsäädäntöä, jotaa se voidaan tehdä.

Eli nykypaikat loppuvat, ellei tehdä merkittäviä muutoksia ja raivata tilaa. Ja se kyllä onnistuu mutta sillä on hintansa.
 
Liittynyt
12.11.2018
Viestejä
374
Mä luulen että tuosta ei ole kyse. Vaan kuten viime keväänäkin, sitä tehohoitokapasiteettia kyllä saadaan lisättyä vaikka kuinka, mutta ei tyhjästä. Vaan kiireetöntä hoitoa lykkäämällä. Olikohan niin, että viime kerralla se vaati lainsäädäntöä, jotaa se voidaan tehdä.

Eli nykypaikat loppuvat, ellei tehdä merkittäviä muutoksia ja raivata tilaa. Ja se kyllä onnistuu mutta sillä on hintansa.
Juu en itsekään usko että siellä aidosti hätä on näillä potilasmäärillä vielä vaan henkilöstöä saadaan keskitettyä kyllä myöhemmin. Isompi kysymys onkin se että onko meidän terveydenhuolto niin hyvää mitä itse luulemme jos maan 30 tehohoitopotilasta johtaa jo suuriin erikoisjärjestelyihin ja muun terveydenhuollon seisauttamiseen.
 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
Juu en itsekään usko että siellä aidosti hätä on näillä potilasmäärillä vielä vaan henkilöstöä saadaan keskitettyä kyllä myöhemmin. Isompi kysymys onkin se että onko meidän terveydenhuolto niin hyvää mitä itse luulemme jos maan 30 tehohoitopotilasta johtaa jo suuriin erikoisjärjestelyihin ja muun terveydenhuollon seisauttamiseen.
Hussilla on 82 tehohoitopaikkaa ja 300 hengityskonetta. Yritin etsiä monta hoitajaa tarvitaan yhden potilaan 24/7 hoitamiseen sitä en löytäny. Minusta ongelma on siinä ettei ole hoitajia tarpeeksi jos potilaita tulee liikaa. Ja pitäs yrittää hoitaa niitä normaalejakin potilaita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 868
Juu en itsekään usko että siellä aidosti hätä on näillä potilasmäärillä vielä vaan henkilöstöä saadaan keskitettyä kyllä myöhemmin. Isompi kysymys onkin se että onko meidän terveydenhuolto niin hyvää mitä itse luulemme jos maan 30 tehohoitopotilasta johtaa jo suuriin erikoisjärjestelyihin ja muun terveydenhuollon seisauttamiseen.
Kyllä se on niin hyvää. Kyse on vain ja ainoastaan kustannusten hallinnasta. Ei ole mikään ongelma sinänsä ylläpitää jatkuvaa 200 tyhjän tehopaikan reserviä vuodesta toiseen, mutta se olisi ihan saatanan kallista. Eli niin ei kannata tehdä. Ja koska niin ei tehdä, niin kun sitä kapasiteettia tarvitaan, se otetaan muualta ja se vaatii järjestelyjä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 874
Mä luulen että tuosta ei ole kyse. Vaan kuten viime keväänäkin, sitä tehohoitokapasiteettia kyllä saadaan lisättyä vaikka kuinka, mutta ei tyhjästä. Vaan kiireetöntä hoitoa lykkäämällä. Olikohan niin, että viime kerralla se vaati lainsäädäntöä, jotaa se voidaan tehdä.

Eli nykypaikat loppuvat, ellei tehdä merkittäviä muutoksia ja raivata tilaa. Ja se kyllä onnistuu mutta sillä on hintansa.
Näinhän se menee. Kiireetön hoito siirtyy, kun tiloja ja resursseja pitää ohjata sinne koronapotilaiden hoitoon. Rajanveto kiireettömän ja kiireellisen välillä on jotain sydänsiirtoa tai syöpöhoitoa odottavan potilaan näkökulmasta vähän erilainen, mutta minkäs teet.


On kyllä ollut aika turhauttavaa seurata miten Suomi ajoi itsensä tähän päivä päivältä pahenevaan tilanteeseen, josta ei välttämättä ihan helpolla luovita ulos. Jäykät perustuslakitulkinnat ja kuukausien käsittelyajat ovat olleet merkittävä tekijä. Tästä oli juuri puhetta eduskunnassakin.

 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 458
Kaikkein rasittavin puoli tässä koronassa ei ole itse korona vaan se, että joutuu eristyksissä kuuntelemaan paremman puoliskon panikointia 24 / 7. Kun media on öyhöttönyt koronalla jo vuoden ajan se alkaa käydä herkempien ihmisten psyykkeen päälle selkeästi. Itse kun olen sitä koulukuntaa, että hötkyily asioilla joille ei voi mitään ei auta mitään. :cautious:
Kannattaa vain oppia päästämään toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos tuollaiset panikoinnit. Itse olen huomannut, että mitkään puheet eivät auta ihmisiin keillä on paniikki moodi päällä joten kannattaa jättää ns. huomioimatta. Itsellä on paljon helpompi, kun ei stressaa toisen korona pahoinvoinnista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 868
On kyllä ollut aika turhauttavaa seurata miten Suomi ajoi itsensä tähän päivä päivältä pahenevaan tilanteeseen, josta ei välttämättä ihan helpolla luovita ulos. Jäykät perustuslakitulkinnat ja kuukausien käsittelyajat ovat olleet merkittävä tekijä. Tästä oli juuri puhetta eduskunnassakin.
Mun näkökulmastani (ja se on suppea) oudolta tuntuu ravintoloita ja rajatestausta koskevan lainsäädännön valmistelun tajuton kesto. Nyt sentään astui voimaan uusi tartuntalaki, joka antaa lisätyökaluja ilman tarvetta valmiuslaille.

Samoin Helsingin päätös avata kaupunkia muutama viikko sitten tuntui silloin oudolta päätökseltä tilanteessa, jossa tilanne ei ollut parantunut, jossa varianttien osuudet olivat jatkuvassa kasvussa ja jossa ennusteiden mukaan varianttien takia tartuntojen määrä tulee kasvamaan nopeasti lähitulevaisuudessa. Vaikea ymmärtää, miksi juuri silloin nähtiin tarpeelliseksi avata harrastuksia ja opetusta. Mutta ymmärrän senkin, että siellä on varmasti näkyvyyttä ongelmille, joihin mulla ei ole näkyvyyttä.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Panikointi on toki tarpeetonta, mutta hyvin moneen asiaan ja asioiden etenemiseen voi vaikuttaa jo etukäteen. Minullakin on yksi tuttava, joka usein ylpeilee sillä ettei "stressaa asioista mille ei voi mitään" ja sitten muut voivat seurata sivusta miten tämän elämänhallinta on ihan perseelleen ja kaikki rempallaan, kun "ennakoimattomia asioita vaan tapahtuu ympärillä". :D

Btw. Tuota tautia vähättelevää asennetta varmaan korjaisi, jos sattuisi osumaan itselle tai läheiselle se tehohoitoon vievä arpa, joita on jaettu myös nuoremmille. Ei tämä tilanne ole pelkästään mitään median öyhötystä, vaikka toki klikkiotsikoitakin on revitty.
En voi itse päättää montako päivää saan elää, koska suuremmat voimat päättävät ihmisen elämän pituuden. Sen miten saamani päivät kulutan voin päättää, joten en rupea pilaamaan saamaani aikaa sillä, että murehtisin asioita joihin en voi vaikuttaa.

Mielestäni se on välinpitämättömyyttä että lakkaa huolehtimasta niistä asioista joihin voi vaikuttaa ja hukkaa aikaansa, jota ei koskaan saa takaisin enää turhaan panikointiin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 874
Samoin Helsingin päätös avata kaupunkia muutama viikko sitten tuntui silloin oudolta päätökseltä tilanteessa, jossa tilanne ei ollut parantunut, jossa varianttien osuudet olivat jatkuvassa kasvussa ja jossa ennusteiden mukaan varianttien takia tartuntojen määrä tulee kasvamaan nopeasti lähitulevaisuudessa. Vaikea ymmärtää, miksi juuri silloin nähtiin tarpeelliseksi avata harrastuksia ja opetusta. Mutta ymmärrän senkin, että siellä on varmasti näkyvyyttä ongelmille, joihin mulla ei ole näkyvyyttä.
Minä veikkaan että siellä on vaikuttavilla palleilla sellaista lobbaajaa, joihin rajoitukset vaikuttavat joko taloudellisesti tai lähipiirin jälkikasvun harrastusten myötä ja jotka ovat asenteellisesti tätä putkikatseista "miksi panikoitte flunssan vuoksi" -väkeä.

En voi itse päättää montako päivää saan elää, koska suuremmat voimat päättävät ihmisen elämän pituuden. Sen miten saamani päivät kulutan voin päättää, joten en rupea pilaamaan saamaani aikaa sillä, että murehtisin asioita joihin en voi vaikuttaa.

Mielestäni se on välinpitämättömyyttä että lakkaa huolehtimasta niistä asioista joihin voi vaikuttaa ja hukkaa aikaansa, jota ei koskaan saa takaisin enää turhaan panikointiin.
Joo, ei sellaisista kananta huolehtia mihin ei voi vaikuttaa. Fakta kuitenkin on että omassa elämässä lähes kaikkeen voi vaikuttaa ja jonkin verran myös siihen voi vaikuttaa mitä ympärillä tapahtuu.

Tuo panikointi-termi on muuten kokenut melkoisen inflaation tämän koronakeskustelun aikana.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Millaisia ne lähes oireettomat oireet ovat olleet?
Ei kuumetta kummallakaan. Itselläni oli hengitysteissä vähän sellainen ärtynyt olo muutaman tunnin ajan sillloin tällöin sekin meni ohi muutamassa päivässä. Itse ajattelin vain ennen kuin lapselle tuli positiivinen korona tulos, että oireeni johtuvat siitä, että olen hengitellyt vähän liikaa tunkkaista sisäilmaa ja keuhkot ovat ärtyneet jostain pölystä tai vastaavaa.

En olisi koskaan edes tajunnut mennä korona testeihin tai lääkäriin ellei pienin lapsista olisi vetänyt päälle kuumeraivo, kitinä modea ja kieltäytynyt juomasta juuri mitään nestettä. Siinä vaiheessa soittelin lääkäriin ja suosittelivat tulemaan paikan päälle kun siellä voidaan nesteyttää myös muulla tavalla kuin suunkautta.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 766
Ei kuumetta kummallakaan. Itselläni oli hengitysteissä vähän sellainen ärtynyt olo muutaman tunnin ajan sillloin tällöin sekin meni ohi muutamassa päivässä. Itse ajattelin vain ennen kuin lapselle tuli positiivinen korona tulos, että oireeni johtuvat siitä, että olen hengitellyt vähän liikaa tunkkaista sisäilmaa ja keuhkot ovat ärtyneet jostain pölystä tai vastaavaa.

En olisi koskaan edes tajunnut mennä korona testeihin tai lääkäriin ellei pienin lapsista olisi vetänyt päälle kuumeraivo, kitinä modea ja kieltäytynyt juomasta juuri mitään nestettä. Siinä vaiheessa soittelin lääkäriin ja suosittelivat tulemaan paikan päälle kun siellä voidaan nesteyttää myös muulla tavalla kuin suunkautta.
Tässä on sinulle oikea keskustelu, jossa keskustellaan taudin sairastamisesta:

 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Asiaa on selitetty tässä uutisessa:




Propagandaa tähän asiaan liittyen suollat siis lähinnä sinä.

Viime huhtikuulta juttu sen ajan tehohoidon tilanteesta, uudempaa katsausta en ole huomannut:
Kun katsoo THL koronakatsauksesta tämän päivän Hyks tilanteen, teholla on 61. Tuon ylen artikkelin mukaan paikkoja on max 200 (ainakin keväällä). Lisäksi Ylen artikkelissa huhtikuussa 101 oli teholla. Aika vaikea nähdä miksi nyt on akuutti kriisi päällä.

 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Panikointi on toki tarpeetonta, mutta hyvin moneen asiaan ja asioiden etenemiseen voi vaikuttaa jo etukäteen. Minullakin on yksi tuttava, joka usein ylpeilee sillä ettei "stressaa asioista mille ei voi mitään" ja sitten muut voivat seurata sivusta miten tämän elämänhallinta on ihan perseelleen ja kaikki rempallaan, kun "ennakoimattomia asioita vaan tapahtuu ympärillä". :D

Btw. Tuota tautia vähättelevää asennetta varmaan korjaisi, jos sattuisi osumaan itselle tai läheiselle se tehohoitoon vievä arpa, joita on jaettu myös nuoremmille. Ei tämä tilanne ole pelkästään mitään median öyhötystä, vaikka toki klikkiotsikoitakin on revitty.

ja se on jännä kun lehdissä lukee vain ja ainoastaan juttuja kuinka paha tauti oli ja kuinka sitä ei haluaisi kenellekkään ja se ei ole leikin asia ym ym :facepalm:

Itse tunnen noin kymmenkunta ketkä on sairastanut koronan ja kukaan ei olisi edes tiennyt sairastavansa koronaa ellei testi sitä olisi kertonut.

Kumpaa uskoa, iltapäivä lehtiä ja revitteleviä otsikoita vai kavereita :think:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 171
Kun katsoo THL koronakatsauksesta tämän päivän Hyks tilanteen, teholla on 61. Tuon ylen artikkelin mukaan paikkoja on max 200 (ainakin keväällä). Lisäksi Ylen artikkelissa huhtikuussa 101 oli teholla. Aika vaikea nähdä miksi nyt on akuutti kriisi päällä.

Jos siellä on teholla muita, kuin koronapotilaita? Ei ne tehohoitopaikat ole vain koronaa varten ja ylimääräiset on kalliita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
228
Kun katsoo THL koronakatsauksesta tämän päivän Hyks tilanteen, teholla on 61. Tuon ylen artikkelin mukaan paikkoja on max 200 (ainakin keväällä). Lisäksi Ylen artikkelissa huhtikuussa 101 oli teholla. Aika vaikea nähdä miksi nyt on akuutti kriisi päällä.

Ainakin koska
1. kiireetöntä hoitoa ei ole vielä vähennetty/keskeytetty.
2. sairaala/tehohoidon kuormitus jatkaa kasvuaan vielä parisen viikkoa tartuntamäärien käännyttyä laskuun, ja näillä näkymin tämäkään ei ole tapahtumassa vielä pariin viikkoon (päinvastoin PKS:hän löysäsi rajoituksia vasta..) eli hoidossa olevien määrän kasvu jatkunee joka tapauksessa vielä kuukauden verran.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Hussilla on 82 tehohoitopaikkaa ja 300 hengityskonetta. Yritin etsiä monta hoitajaa tarvitaan yhden potilaan 24/7 hoitamiseen sitä en löytäny. Minusta ongelma on siinä ettei ole hoitajia tarpeeksi jos potilaita tulee liikaa. Ja pitäs yrittää hoitaa niitä normaalejakin potilaita.
Yksi tarkkailussa oleva tajuton tehohoito potilas vaatii yhden sairaanhoitajan 24/7 365pvä/v. Sitten jos potilaalle pitää jotain tehdä tulee siihen 3-4 hoitajaa ja mahdollisesti vielä lääkäri mukaan.

Näin siis emäntä sanonut kun sattumoisin teholla töissä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kun katsoo THL koronakatsauksesta tämän päivän Hyks tilanteen, teholla on 61. Tuon ylen artikkelin mukaan paikkoja on max 200 (ainakin keväällä). Lisäksi Ylen artikkelissa huhtikuussa 101 oli teholla. Aika vaikea nähdä miksi nyt on akuutti kriisi päällä.

KOSKA HALUTAAN PELOTELLA IHMISIÄ

Ongelma koronassa ja tehohoidossa on se että tehohoito vaatii aikaa, normaalisti ihminen on teholla muutaman päivän, koronassa voi joutua olemaan 1-2vko
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 766
ja se on jännä kun lehdissä lukee vain ja ainoastaan juttuja kuinka paha tauti oli ja kuinka sitä ei haluaisi kenellekkään ja se ei ole leikin asia ym ym :facepalm:

Itse tunnen noin kymmenkunta ketkä on sairastanut koronan ja kukaan ei olisi edes tiennyt sairastavansa koronaa ellei testi sitä olisi kertonut.

Kumpaa uskoa, iltapäivä lehtiä ja revitteleviä otsikoita vai kavereita :think:
Ei kannata uskoa kumpaakaan vaan itse vaikka lukea tutkimuksia ja tilastoja sekä tehdä sen mukaisesti objektiivisesti päätelmänsä. Tietty kuunnella alansa asiantuntijoita, mitä sanovat asiasta - ellei sitten koe jotain auktoriteettiongelmaa tai tue salaliittoteoriitikkoja.

Esimerkkinä vaikka sanotaan, että harva saa esimerkiksi HIV ja osa on kyseiselle virukselle immuuni. Otantana 10 ihmistä käy pylsimässä jotain iloistatyttöä eikä saa tartuntaa. Johtopäätös! Eihän tuo tauti ole mikään. Idiotismia.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 874
ja se on jännä kun lehdissä lukee vain ja ainoastaan juttuja kuinka paha tauti oli ja kuinka sitä ei haluaisi kenellekkään ja se ei ole leikin asia ym ym :facepalm:

Itse tunnen noin kymmenkunta ketkä on sairastanut koronan ja kukaan ei olisi edes tiennyt sairastavansa koronaa ellei testi sitä olisi kertonut.

Kumpaa uskoa, iltapäivä lehtiä ja revitteleviä otsikoita vai kavereita :think:
Jos vaikka uskoisi median, kavereiden ja esson baarin sijaan niitä viranomaisia, jotka tietävät sen kokonaistilanteen paremmin? Joo, suurimmalle osalle tauti ei ole vaarallinen, eikä välttämättä jätä muutenkaan ihmisraunioksi, mutta en silti haluaisi että itse tai läheiset joutuvat tätä lottoa siltikään pelaamaan.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Ei kannata uskoa kumpaakaan vaan itse vaikka lukea tutkimuksia ja tilastoja sekä tehdä sen mukaisesti objektiivisesti päätelmänsä. Tietty kuunnella alansa asiantuntijoita, mitä sanovat asiasta - ellei sitten koe jotain auktoriteettiongelmaa tai tue salaliittoteoriitikkoja.

Esimerkkinä vaikka sanotaan, että hyvin harva saa esimerkiksi HIV ja osa on kyseiselle virukselle immuuni. Otantana 10 ihmistä käy pylsimässä jotain iloistatyttöä eikä saa tartuntaa. Johtopäätös! Eihän tuo tauti ole mikään. Idiotismia.
Itseasiassa tarttuvat taudit lienevät yleisin kuolinsyy ihmiskunnan historiassa. Esim. lapsista suurin osa kuoli jo lapsena pöpöihin vielä satavuotta sitten. Sodissa armeijolle suurimmat tappiot tulivat tauti epidemioista ei itse sodasta. Amerkan alkuasukkaatkin kuolivat tauteihin kun eurooppaliset tulivat ja toivat uusita pöpöjä johon ei ole vastustuskykyä. Tämä nykyaika on vähän poikkeus tähän pöpöihin kuolemiseen vessat ja saippua ovat säästäneet miljoonien ihmisten hengen ja terveydenhoito siihen päälle lisää. Myös ruuan valmistuksen ja säilömisen kehittyminen on säästänyt miljoonia ihmishenkiä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ei kannata uskoa kumpaakaan vaan itse vaikka lukea tutkimuksia ja tilastoja sekä tehdä sen mukaisesti objektiivisesti päätelmänsä.

Esimerkkinä vaikka sanotaan, että hyvin harva saa esimerkiksi HIV ja osa on kyseiselle virukselle immuuni. Otantana 10 ihmistä käy pylsimässä jotain iloistatyttöä eikä saa tartuntaa. Johtopäätös! Eihän tuo tauti ole mikään. Idiotismia.
Kun lisään kaverien kokemukset virallisiin tilastoihin niin en olisi kovin huolissani koko koronasta ja lähinnä mietin että kuinka joku viitsii edes lukea jotain iltapaskan artikkelia koronaviruksesta mikä pohjaantuu tuntemattoman yksittäisen ihmisen kertomukseen.

Toki meitä on moneen lähtöön ja tämä tauti on kyllä hyvin näyttänyt että ainakin omat läheiset ja tutut osaa suhtautua asiaan terveellä järjellä eikä kukaan ole hysteerinen asian takia.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
ja se on jännä kun lehdissä lukee vain ja ainoastaan juttuja kuinka paha tauti oli ja kuinka sitä ei haluaisi kenellekkään ja se ei ole leikin asia ym ym :facepalm:

Itse tunnen noin kymmenkunta ketkä on sairastanut koronan ja kukaan ei olisi edes tiennyt sairastavansa koronaa ellei testi sitä olisi kertonut.

Kumpaa uskoa, iltapäivä lehtiä ja revitteleviä otsikoita vai kavereita :think:
Ylipainoinen alkoholisti sukulaiseni sairasti tämän kanssa, oli pieni kuume ja lihaskipu 2 pvä ja sen jälkeen terve.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Itseasiassa tarttuvat taudit lienevät yleisin kuolinsyy ihmiskunnan historiassa. Esim. lapsista suurin osa kuoli jo lapsena pöpöihin vielä satavuotta sitten. Sodissa armeijolle suurimmat tappiot tulivat tauti epidemioista ei itse sodasta. Amerkan alkuasukkaatkin kuolivat tauteihin kun eurooppaliset tulivat ja toivat uusita pöpöjä johon ei ole vastustuskykyä. Tämä nykyaika on vähän poikkeus tähän pöpöihin kuolemiseen vessat ja saippua ovat säästäneet miljoonien ihmisten hengen ja terveydenhoito siihen päälle lisää. Myös ruuan valmistuksen ja säilömisen kehittyminen on säästänyt miljoonia ihmishenkiä.
Vasta kun länsimaihin alettiin saamaan Antibiottia niin kuolemat kääntyi radikaaliin laskuun, sitä ennen ihmisiä kuoli normaaliin flunsaan ja sen jälkitauteihin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 874
Kun lisään kaverien kokemukset virallisiin tilastoihin niin en olisi kovin huolissani koko koronasta ja lähinnä mietin että kuinka joku viitsii edes lukea jotain iltapaskan artikkelia koronaviruksesta mikä pohjaantuu tuntemattoman yksittäisen ihmisen kertomukseen.

Toki meitä on moneen lähtöön ja tämä tauti on kyllä hyvin näyttänyt että ainakin omat läheiset ja tutut osaa suhtautua asiaan terveellä järjellä eikä kukaan ole hysteerinen asian takia.
En minäkään tunne ainuttakaan hysteeristä ihmistä. Sen verran kuitenkin seuraavat viranomaislähteitä, että ymmärtävät olla rampaamatta ravintoloissa ja laskettelukeskusten iltariennoissa jne, vaikka muuten aktiivista ja seminormaalia elämää elävätkin (kuten myös meidän perhe).

En tiedä millaisesta kuplasta tuo "hysteerisyyden ja panikoinnin" korostaminen oikein juontaa juurensa, jos sitten kyse ei ole siitä että se on itsessään jonkinlainen keino selviytyä epävarmuudesta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 474
Kun lisään kaverien kokemukset virallisiin tilastoihin niin en olisi kovin huolissani koko koronasta ja lähinnä mietin että kuinka joku viitsii edes lukea jotain iltapaskan artikkelia koronaviruksesta mikä pohjaantuu tuntemattoman yksittäisen ihmisen kertomukseen.
Huomioiden alkuvaiheen kriisin, kun levisi ilman rajoituksia Kiinassa, Italiassa yms, niin 'tilaisuuden huolettomuuteen tarjoaa etäisyyksistä, rajoituksista huolehtivat kanssaihmiset'.

E. en minäkään ole huolissani omalta kohdaltani. Iäkkäät sukulaiset huolettaa, ja sen verran tuttuja kuitenkin, että todennäköisyydet mahdollistaa jo kunnon sairastumisen ainakin jollekulle nuoremmallekin, jos 'kaikki' tuon saisivat.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 766
Ylipainoinen alkoholisti sukulaiseni sairasti tämän kanssa, oli pieni kuume ja lihaskipu 2 pvä ja sen jälkeen terve.
Samoin 47kpl 23-vuotiasta kaveriani sairasti taudin, jokainen oli sairaalahoidossa, jokaisella oli saturaatiot 80% ja jokainen oli lähellä tehohoitoa, mutta selvisivät D-vitamiinin avulla. Voihan näitä kirjoitella mitä sattuu tänne. On huomattava, että ne jotka valmiiksi vähättelevät rajoituksia ym. kertovat "omakohtaisista" kokemuksistaan väärässä ketjussa ja kukaan ei ole tietenkään sairastunut kovin vakavasti.

Keskustelua sairastamisesta on suunnattu moderaattorien toimesta erilliseen ketjuun ja sitä voi jatkaa siellä omassa ketjussaan, jos kokee tarvitsevansa vertaistukea asiaan.
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ylipainoinen alkoholisti sukulaiseni sairasti tämän kanssa, oli pieni kuume ja lihaskipu 2 pvä ja sen jälkeen terve.
Minäkin tiedän BMI +40 tupakoiva 70v mies kuka sairasti koronan. Toki valitti että kuumetta on ja veto veks, mutta niinhän se on kaikilla jos lyödään 39 kuumetta. Hänellä vielä Diabetes ja verenpainetta, mikä ei varmaan suuri yllätys ole, mutta vajaassa viikossa meni kaikki oireet ohi...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 868
Mä en oikein keksi, mikä on se hyöty postailla näitä anekdootteja, kuinka se ja se koki lievän/vakavan version. Minäkin tiedän syövästä selvinneitä ja syöpään kuolleita, ja tällä omalla kokemuksellani ei ole vittujakaan merkitystä kun oikeasti pohditaan taudin vakavuutta eri ihmisille. Tilastot kertovat, kuinka korona vaikuttaa eri-ikäisiin ihmisiin. Omat kokemukset eivät riitä. Älkää nyt hyvät ihmiset muodostako käsitystä koronan, tai minkään muunkaan taudin vakavuudesta kaveripiirin kokemusten perusteella.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 456
Sairastamiskokemuksille on oma ketjunsa, jatkot siellä jos tarvetta ilmenee.

 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 766
Mitä ihmettä. Lavrovin suusta tulee ensimmäistä kertaa asiaa. On tämä maailma sekaisin.

Tietysti pääsanoma on puhdasta p*skaa kun yrittävät itseään nostaa suosta, mutta muuten.

 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
92
Jos laumasuojaan tarvitaan 70% ja jos astrazenecan rokote antaa päälle 60% suojan niin jos 100% ihmisistä rokotettaisiin astrazenecalla niin eihän laumasuojaa koskaan olisi mahdollista saada ja koronat jäisi ikuisesti kiertämään?
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 766
Jos laumasuojaan tarvitaan 70% ja jos astrazenecan rokote antaa päälle 60% suojan niin jos 100% ihmisistä rokotettaisiin astrazenecalla niin eihän laumasuojaa koskaan olisi mahdollista saada ja koronat jäisi ikuisesti kiertämään?
Taidat nyt unohtaa jotain. Pandemia on globaali ongelma. Ei tämä katoa vaikka saataisiin Suomeen 100% peitto. Kunhan teho hiukan heikkenee (vasta-aineet), niin tauti tulee heti takaisin ulkomailta.

Jos puhut globaalista rokotekattavuudesta niin se on pelkkää unelmointia.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 615
Jos laumasuojaan tarvitaan 70% ja jos astrazenecan rokote antaa päälle 60% suojan niin jos 100% ihmisistä rokotettaisiin astrazenecalla niin eihän laumasuojaa koskaan olisi mahdollista saada ja koronat jäisi ikuisesti kiertämään?
Riittaa etta 10% sairastaa taudin niin sitten on 70%
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 874
Jos laumasuojaan tarvitaan 70% ja jos astrazenecan rokote antaa päälle 60% suojan niin jos 100% ihmisistä rokotettaisiin astrazenecalla niin eihän laumasuojaa koskaan olisi mahdollista saada ja koronat jäisi ikuisesti kiertämään?
Ei laumasuojaan vaadittavalla prosenttiosuudella ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka hyvän suojan joku tietty rokote prosentuaalisesti antaa. Nämä ovat ihan eri asioita.

AZ:n rokote antaa 100% suojan vakavaa tautimuotoa vastaan ja vähentää muiltakin osin merkittävästi oireita ja estää jo sitäkin kautta leviämistä, vaikka ei täydellistä suojaa antaisikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 868
Jos laumasuojaan tarvitaan 70% ja jos astrazenecan rokote antaa päälle 60% suojan niin jos 100% ihmisistä rokotettaisiin astrazenecalla niin eihän laumasuojaa koskaan olisi mahdollista saada ja koronat jäisi ikuisesti kiertämään?
AZ:n rokotteen teho voi olla tuota merkittävästi korkeampi.

Participants who received two vaccine doses at least 3 months apart were estimated to have 81% protection against the coronavirus

Yhden annoksen teho sekin näyttäisi nousevat 76%:iin. Ja kuten todettiin, ei laumasuoja ole mikään ainoa autuaaksi tekevä asia. Emme tarvitse mitään laumasuojaa jos kukaan ei koronan takia tarvitse sairaalahoitoa.
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
656
Jos laumasuojaan tarvitaan 70% ja jos astrazenecan rokote antaa päälle 60% suojan niin jos 100% ihmisistä rokotettaisiin astrazenecalla niin eihän laumasuojaa koskaan olisi mahdollista saada ja koronat jäisi ikuisesti kiertämään?
Rokote joka antaa 0% suojan lievää muotoa vastaan mutta 100% suojan vakavaa/kuolemaa vastaan on yhtäkuin tie ulos kriisistä.
Ellei sairaalaan kukaan joudu niin nuhakuumeen yhteiskunta kestää. Kaikki yli 0% on vain plussaa.

Korona jää luultavasti ikuisesti palloa kiertämään, vaikea uskoa että 7 miljardia ihmistä saadaan rokotettua rokotteen keston ikkunassa. Ellei esim. Sudanissa luotien keskellä rokotetta jaeta niin rauhanturvaajat kärräävät sen 2023 takaisin Eurooppaan sieltä. Tuskin siellä kiertävää virusta päästään analysoimaan ennenkuin se tavataan Euroopassa/USAssa, sitten muokataan rokotetta ja aletaan jakelemaan niin piiri pieni pyörii.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Tässä on sinulle oikea keskustelu, jossa keskustellaan taudin sairastamisesta:

Mielestäni on outoa, että valitat tästä asiasta minulle etkä henkilölle, joka kyselee korona sairastamiskokemuksia tässä ketjussa. Itselläni kun ei ole admin oikeuksia tälle palstalle niin en voi siirtää minulle tässä ketjussa esitettyä kysymystä tuonne toiseen ketjuun vaikka sitä kuinka täällä vaatisit. On muutenkin outoa, että sairastamiskokemuksien kysely on ok kukaan ei valita, mutta jos joku erehtyy vastaamaan hänelle esitettyyn kysymykseen sitten ei enää olekaan ok.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 766
Mielestäni on outoa, että valitat tästä asiasta minulle etkä henkilölle, joka kyselee korona sairastamiskokemuksia tässä ketjussa. Itselläni kun ei ole admin oikeuksia tälle palstalle niin en voi siirtää minulle tässä ketjussa esitettyä kysymystä tuonne toiseen ketjuun vaikka sitä kuinka täällä vaatisit. On muutenkin outoa, että sairastamiskokemuksien kysely on ok kukaan ei valita, mutta jos joku erehtyy vastaamaan hänelle esitettyyn kysymykseen sitten ei enää olekaan ok.
Minusta on outoa, että jauhat tästä asiasta vielä kun moderaattori on puuttunut jo asiaan. Ei muuta kuin oikeaan lankaan keskustelemaan asiasta.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 699
Viestejä
4 238 237
Jäsenet
71 242
Uusin jäsen
Marmelooni

Hinta.fi

Ylös Bottom