Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Setä-Osmon juttu amppareiden mukaan päivän luetuimpia. Alkaakohan tästä ihmiset "käyttäytymään?
Eiköhän sitä juttua ja muitakin koronaan liittyviä lue lähinnä ne jotka jo "käyttäytyy". Niitä jotka ei käyttäydy ei asia kiinnosta alkuaankaan.
 
Ei takaakaan. Eli helposti joutuu vuosittain rokotettavaksi tai sitten vuosittain taudin potemaan ja jotenkin osoittamaan, että sillä sai hetkellisen immuniteetin. Sitten kun rokotuskattavuus on globaalisti riittävä, niin voidaan todnäk ehtoja vähän höllätä.
Tää nyt on taas ihan huuhaata. Ei tule toimimaan. Tarkennus: Siis mikään sairastamalla hankitun vastustuskyvyn todistaminen. Tai ylipäänsä yhtenäinen maailmanlaajuinen järjestelmä.

Kun jotenkin toimiva piikki saadaan, siirtyy tämä asia monissa maissa johonkin kolmossivun uutisiin (esim. sen dyykanneen talouden tieltä) ja Suomella tai millään muullakaan pienellä maalla ei ole varaa alkaa tappelemaan jonkun sairastamistodistusjärjestelmän kanssa (pitkälti dyykanneen talouden vuoksi).
 
Viimeksi muokattu:
Ei todellakaan tule mitään Soininvaaran ennustamia (ja selvästikin toivomia) kovia rajoituksia. Päättäjät tulevat mieluummin valitsemaan Ruotsin linjan, kuin täydellistä yhteiskunnan sulkua ensi kesään asti. Syy on looginen: Jokainen viikko valmiuslakitilassa maksaa sen vähintään pari miljardia euroa, kun huomioidaan kasvanut valtion velka ja vaikutukset BKT:hen. Hinta kasvaisi moninkertaiseksi tästä, jos Suomessa otettaisiin vielä viime kevättäkin tiukempia rajoituksia, kuten koko maata käsittäviä ulkonaliikkumiskieltoja.

Lainaa julkinen sektori toki saa jonkun aikaa pienellä korolla, mutta ei sitä kovin montaa kymmentä miljardia tipu, että lainahanat menevät visusti kiinni. Sen jälkeen loppuu sitten rahoitus mm. terveydenhuollolta, maksuttomilta koronatesteiltä, poliisilta yms. Se olisikin mielenkiintoista, että rajoituksia valvovat tahot eivät enää saisi palkkoja työstään. Kuinkakohan valvonnan kävisi?

Toki päättäjät viimeiseen asti pyrkivät ruotsin linjaa välttämään, mutta talousongelmat valmiuslain aikana ovat realismia, ja päättäjillä asia on varsin hyvin tiedossa. Ja jos siitä huolimatta koko talven kestävä lock-down tulisikin, kuinka moni sitä todellisuudessa noudattaisi? Ihmiset osaavat kyllä lukea tautitilastoja ja tilastoja tehohoidossa olevista. Ihmiset osaavat suhteuttaa tilastojen perusteella kuolleet ja tautimäärät, ja laskea todellisen kuolleisuusprosentin. Väestön hysteria on alkanut vähetä, koska ihmiset tajuavat, ettei korona ole mikään mustasurma vaarallisuusasteeltaan. Osataan suhteuttaa todellinen kuolinprosentti kokonaiskuvaan, klikkiotsikot joidenkin yksittäistapausten pitkistä oireista osataan jättää omaan arvoonsa. Ymmärretään, että ylivoimaisesti enemmistö, joka oireita edes saa, sairastaa sen tavallisena kuumeflunssana. Tätä se on se ns. "koronaväsymys", ei enää kyseenalaistamatta uskota ihan kaikkea, mitä klikkiotsikot sanoo. Jos niitä sulkuja kaikesta huolimatta tulisi, ainakin kansalaistottelemattomuus suorastaan rehottaisi. Sanonta on, että sellaisia lakeja ei kannata säätää, joita ei juuri kukaan noudata. Sellaiset asetukset rapauttavat koko lainsäädännön uskottavuutta.

Ennemmin tai myöhemmin Ruotsin malli on niin Suomen kuin EU:n tie. Halusi sitä tai ei. Tosi asia on, että tauti tulee tappamaan osan vestöstä, ja rokotteen saatavuuden suhteen ei liene ainakaan vuoteen odotettavissa mitään mullistavaa. Ensi keväänä rokotteita saattaa hyvässä lykyssä olla satavilla länsimaalaisille sairaanhoitohenkilöstölle, mutta ei muille. Tälle ei vain yksinkertaisesti mahda mitään. Mielummin tämä tosiasia kannattaisi myöntää aikaisemmin, niin säästyisi edes talouden rippeet. Tosin tämän tulisi tapahtua koko EU:n tasolla. Muistetaan, että tämä tauti ei ole mikään rutto! Tämä tauti ei tapa ihmiskuntaa sukupuuttoon, vaikka monet näin haluavat uskoa! Ajanmyötä ihmiskunnalle kyllä kehittyy tautia vastaan sellainen vastustuskyky, että se ei ole enää juuri kenellekään tappava.
 
Viimeksi muokattu:
Tää nyt on taas ihan huuhaata. Ei tule toimimaan.

Syvällinen analyysi. Meillä on jo lainsäädännön pohja valmiina hoitohenkilökunnan kohdalta rokotussuojan suhteen, en usko että sen laajentamiselle löytyy eduskunnasta vastustusta. Jos taas matkustelun suhteen vaihtoehtona on karanteenit molemmissa päissä tai immuniteettipassi, jälkimmäinen tulee halvemmaksi.

Ennemmin tai myöhemmin Ruotsin malli on niin Suomen kuin EU:n tie. Halusi sitä tai ei.

Mahdollista. Ruotsin tiessäkin näemmä silti talous kyykkää ihan samalla tavalla, joten ei se meitä tule auttamaan,
 
Morokollin kanssa hyvin pitkälti samaa mieltä, rokotteen suhteen uskallan kyllä (vielä) olla hieman optimistisempi, koska mitään varsinaisia takapakkeja ei ole raportoitu. Rokote ei kuitenkaan todennäköisesti hävitä koronaa pallolta, eli rokotteen jälkeenkin koronaepidemioita tullee esiintymään ja ihmisiä kuolemaan, joten jossain määrin taudin kanssa pitää uskaltaa elää "Ruotsin mallin" mukaisesti.
 
Setä-Osmon juttu amppareiden mukaan päivän luetuimpia. Alkaakohan tästä ihmiset "käyttäytymään?

Itsehän olen sen verran rationaalinen, että harmaantuneeksi Fjällräven-herrasmies-työukoksi naamioitu cityvihreän-tyttöhallituksen käsinukke ei minua onnistu vakuuttamaan logistisilla kurveillaan.

:sheadphones:
 
Morokollin kanssa hyvin pitkälti samaa mieltä, rokotteen suhteen uskallan kyllä (vielä) olla hieman optimistisempi, koska mitään varsinaisia takapakkeja ei ole raportoitu. Rokote ei todennäköisesti hävitä koronaa pallolta, eli rokotteen jälkeenkin koronaepidemioita tullee esiintymään ja ihmisiä kuolemaan, joten jossain määrin taudin kanssa pitää uskaltaa elää "Ruotsin mallin" mukaisesti.

Ruotsin mallissahan ei sinänsä ole mitään vikaa, ihme kyllä siellä onnistuttiin juuri ja juuri välttämään tehohoidon ylikuormitus.

Tosin tällä hetkellä Ruotsissa on voimassa tiukemmat suositukset kuin Suomessa. Muutenkin tuo on vähän hassua julistamista, viimeistään siinä vaiheessa kun ne tehohoitopaikat loppuu menee kaikki kiinni, maksoi mitä maksoi.

Sitä ennen on kuitenkin aika monta steppiä rajoituksissa ja ihmisten käytöksessä korkkaamatta, ja riippumatta onko siellä hallituksessä tyttöjä vai setämiehiä, niin se leikki menee ihan samalla tavalla, enemmän tartuntoja --> enemmän rajoituksia --> vähemmän tartuntoja.
 
CDC on näemmä päivittänyt IFR-estimaattejaan ja ilmoittaa ne tällä hetkellä ainoastaan ikäryhmittäin. Valitettavasti samanlaisia IFR-estimaatteja ei ole oikein tarjolla influenssalle nopealla etsinnällä (kausi-influenssan CFR-estimaatti on <0.001). R0-estimaatti on edelleen 2.5, eli noin tuplat perinteiseen influenssaan verrattuna.

The CDC has changed the IFR values of Covid-19 into age-specific estimates, which are now very low at 0.00003 for 0–19 years, 0.0002 for 20–49 years, 0.005 for 50–69 years, and 0.054 for 70+ years. Reasons for the decrease in IFR could be advances in public health measures or medical treatments.

Tästä voisi minua ahkerampi sovitella skenaarioita Suomen ikäpyramidiin laumaimmuniteetin metsästysmielessä. Ei vaikuta lupaavalta, jos ikäsi puolesta olet SDP:n äänestäjäkuntaa.

Tilastokeskuksen väestörakennetilaston mukaan Suomessa oli vuoden 2019 lopussa 874 314 vähintään 70 vuotta täyttänyttä henkilöä.

 
Ruotsin mallissahan ei sinänsä ole mitään vikaa, ihme kyllä siellä onnistuttiin juuri ja juuri välttämään tehohoidon ylikuormitus.

Tosin tällä hetkellä Ruotsissa on voimassa tiukemmat suositukset kuin Suomessa. Muutenkin tuo on vähän hassua julistamista, viimeistään siinä vaiheessa kun ne tehohoitopaikat loppuu menee kaikki kiinni, maksoi mitä maksoi.

Sitä ennen on kuitenkin aika monta steppiä rajoituksissa ja ihmisten käytöksessä korkkaamatta, ja riippumatta onko siellä hallituksessä tyttöjä vai setämiehiä, niin se leikki menee ihan samalla tavalla, enemmän tartuntoja --> enemmän rajoituksia --> vähemmän tartuntoja.
Siinä ei mielestäni olekaan mitään moitittavaa, että jos tehohoito alkaa ylikuormittua, niin tehdään toimia. Jotenkin nyt kuitenkin tuntuu siltä, että moni toivoisi kovia rajoituksia ennaltaehkäisevästi, ihan kuin olisi vääjäämätöntä, että olisimme kusessa, jos emme rajoita sitä sun tätä. Ja nimen omaan rajoitetaan sitä sun tätä eikä edes seurata, että onko toimilla mitään vaikutusta vai tehtiinkö taas "Uudenmaan sulut", eli täysin turhanpäiväinen ja resursseja kuormittava toimi.
 
Viimeksi muokattu:
Siinä ei mielestäni olekaan mitään moitittavaa, että jos tehohoito alkaa ylikuormittua, niin tehdään toimia. Jotenkin nyt kuitenkin tuntuu siltä, että moni toivoisi kovia rajoituksia ennaltaehkäisevästi, ihan kuin olisi vääjäämätöntä, että olisimme kusessa, jos emme rajoita sitä sun tätä. Ja nimen omaan tehdään sitä sun tätä eikä edes seurata, että onko toimilla mitään vaikutusta vai tehtiinkö taas "Uudenmaan sulut", eli täysin turhanpäiväinen ja resursseja kuormittava toimi.

Osa jengistä pakottaa edelleen tukahduttamistoimia vaikka on jo tullut selväksi että a) ne ei toimi, b) ne eivät ole Suomen valitsema strategia.
 
Siinä ei mielestäni olekaan mitään moitittavaa, että jos tehohoito alkaa ylikuormittua, niin tehdään toimia. Jotenkin nyt kuitenkin tuntuu siltä, että moni toivoisi kovia rajoituksia ennaltaehkäisevästi, ihan kuin olisi vääjäämätöntä, että olisimme kusessa, jos emme rajoita sitä sun tätä. Ja nimen omaan rajoitetaan sitä sun tätä eikä edes seurata, että onko toimilla mitään vaikutusta vai tehtiinkö taas "Uudenmaan sulut", eli täysin turhanpäiväinen ja resursseja kuormittava toimi.
Jos rajoituksiin joudutaan menemään kaikista halvimmalla tietenkin päästään kun ne rajoitukset tehdään mahdollisimman aikaisin, eikä ensin odoteta, että meillä on joka päivä ne 1000+ uutta tartuntaa JA rajoitukset. Tuossa viimeiseen asti odottamisessa otetaan vain "worst of both worlds". Vähän sama kuin, jos haluat rauhaa, varustaudu sotaan.

Ainoastaan siinä tilanteessa, että ollaan melkoisen varmoja hyvästä lopputuloksesta, kannattaa olla toimimatta ennaltaehkäisevästi. Muussa tapauksessa se vetkuttelu tulee ainoastaan lisäämään kokonaiskustannuksia.
 
Osa jengistä pakottaa edelleen tukahduttamistoimia vaikka on jo tullut selväksi että a) ne ei toimi, b) ne eivät ole Suomen valitsema strategia.

a) Millä perusteella ne eivät toimi? Taiwanissa talous kasvaa tänä ja myös ensi vuonna*.
b) Hutiloidut ja myöhäiset tukahduttamistoimet sen sijaan eivät toimi, kuten on nähty. Se todellakin on Suomen valitsema linja, ja varsin pitkälti myös Ruotsin. Taloutemme ottaa joka tapauksessa ison osuman johtuen vientisektorimme rakenteesta. Turismivetoisilla mailla tätä valinnanvaraa ei oikein ole, mutta meillä olisi ollut, sillä turismin suhteen Suomen vaihtotase on ollut noin 2mrd alijäämäinen. Jos kaikki olisivat vaihtaneet rajojen sulkeuduttua Kanarianmatkat Lapinreissuun, niin jäisimme jopa voitolle.

* Ennuste, kuten nämä ovat aina.
 
Miten toisella puolella palloa sijaitsevan saaren talousennuste liittyy Suomen mahdollisuuksiin tukahduttaa tauti?

Kysytäänkö "Osmo-Sedältä"?

Harvoin olen ollut niin harmissani kuin nyt siitä, että asiat menevät niin kuin ennustin. Olen inttänyt, ettei COVID-19 -epidemiaa pysty pysäyttämään tukahduttamalla.
 
Huomautus - olkiukkoilu, älä pistä sanoja toisen käyttäjän suuhun
Miten toisella puolella palloa sijaitsevan saaren talousennuste liittyy Suomen mahdollisuuksiin tukahduttaa tauti?

Kysytäänkö "Osmo-Sedältä"?

Eli Osmo on oikeassa ja Taiwanissa räjähtää tauti käsiin ihan kohta? Vai sittenkin rokote tai parannetut testaus- ja hoitometodit ehtivät ensin. Osmo on samanlainen realisti kuin minäkin, Suomen hallitus ja eduskunta eivät kykene tekemään oikeita päätöksiä. Voitaisiinko ulkoistaa hallinto Taiwaniin hetkeksi?
 
Osa jengistä pakottaa edelleen tukahduttamistoimia vaikka on jo tullut selväksi että a) ne ei toimi, b) ne eivät ole Suomen valitsema strategia.
Juuri aiemmin oli puhetta Australiasta ja Uudesta-Seelannista, joihin itsekin viittasit sanalla "tuhkahduttajamaat". Näissä maissa virus on nimenomaan onnistuttu tukahduttamaan ja pitämään kurissa erinomaisesti Suomeenkin verrattuna. Huomionarvoisesti Australiassakin tuli hieman toista aaltoa nyt syksyllä Victorian osavaltiossa, mutta sekin tukahdutettiin.

Mutta ilmeisesti Suomi on sitten "eri asia", ja meillä ei toimisi. Vaikka keväällä oikeastaan toimikin. Mutta nyt ei enää voi toimia, koska syyt.
 
Eli Osmo on oikeassa ja Taiwanissa räjähtää tauti käsiin ihan kohta? Vai sittenkin rokote tai parannetut testaus- ja hoitometodit ehtivät ensin.

Miten toisella puolella palloa sijaitsevan saaren talousennuste liittyy Suomen mahdollisuuksiin tukahduttaa tauti?

Juuri aiemmin oli puhetta Australiasta ja Uudesta-Seelannista, joihin itsekin viittasit sanalla "tuhkahduttajamaat". Näissä maissa virus on nimenomaan onnistuttu tukahduttamaan ja pitämään kurissa erinomaisesti Suomeenkin verrattuna.

Mutta ilmeisesti Suomi on sitten "eri asia", ja meillä ei toimisi. Vaikka keväällä oikeastaan toimikin. Mutta nyt ei enää voi toimia, koska syyt.

Uudessa-Seelannissa ollaan tällä viikolla avaamassa kahden kuukauden sulun jälkeen maan suurinta osavaltiota koska tukahduttaminen äärimmäisilläkään toimilla ei onnistunut. Oman maan kansalaisia on edelleen maailmalla ilman pääsyä kotimaahansa noiden toimien vuoksi. Australiassa turahti oikein kunnolla Queenslandissä paska tuulettimeen. Myös heidän kansalaisiaan on tuhansia odottamassa kotiinpääsyä kohta alkuvuodesta.

Ei mennyt ihan putkeen. Ja kaiken hinta on, että jatkuvasti pitää kytätä :)

ps. Miksi tosiaan aina joku saari keskeltä valtamerta (tai vihamielisen naapurin läheltä) esimerkiksi? Tosin Islantikin yritti ja tulos: Fail :D
 
Ei mennyt ihan putkeen. Ja kaiken hinta on, että jatkuvasti pitää kytätä :)
Australiassa ja Uudessa-Seelannissa homma on mennyt erinomaisesti melkein mihin tahansa muuhun maailman maahan verrattuna. Statistiikat ja sen sellaiset harmilliset faktat löytyy kyllä ihan Netistä, ja molemmissa maissa on ollut tartuntoja (ja kuolemia) suhteessa monta kertaa vähemmän kuin Suomessa. Esimerkiksi Uudessa-Seelannissa on kuollut kokonaista 25 ihmistä koronaan. Se on Suomen kokoinen maa.

Taudin kurissapito on siis ihan mahdollista. Ja järkevää. Ei toki optimaalista. Optimaalista on rokotteen suoma laumasuoja.
 
Eli Osmo on oikeassa ja Taiwanissa räjähtää tauti käsiin ihan kohta? Vai sittenkin rokote tai parannetut testaus- ja hoitometodit ehtivät ensin. Osmo on samanlainen realisti kuin minäkin, Suomen hallitus ja eduskunta eivät kykene tekemään oikeita päätöksiä. Voitaisiinko ulkoistaa hallinto Taiwaniin hetkeksi?
Mitä päätöksiä suomen hallituksen pitäisi siis tehdä..?
 
Koulujen kohdalta on sanottu, että nuoret lapset eivät levitä virusta tehokkaasti, mutta sen suhteen henkilökohtainen mielipide on vielä epävarma. Kyllä minä alkaisin tässä tilanteessa selvittelemään niidenkin kohdalla etäopetusta kevään tapaan. Vähän kylmää laittaa omat lapset kouluun joka aamu ja odotella, että milloin tuovat sieltä kutsumattomia tuliaisia mukanaan.

BINGO.

korona.jpg


Kello 17.06
Vaasan kaupunki tiedottaa, että Vaasan perusopetuksessa alakoulujen luokat 4.-6. sekä kaikki yläkoulut siirtyvät koronatilanteen vuoksi etäopetukseen. Yläkoulut siirtyvät etäopetukseen perjantaista 9.10. ja luokat 4.-6. maanantaista 12.10. alkaen.
Etäopetus jatkuu yläkouluissa 25.10. saakka ja alakoulujen luokilla 4.-6. maanantaihin 19.10. saakka. Näiden päivämäärien jälkeen tilannetta arvioidaan uudelleen.
Perusopetuksen luokat 1.-3., erityisen tuen päätöksen saaneet oppilaat, pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaat sekä valmistavan opetuksen oppilaat jatkavat normaalisti lähiopetuksessa. Opetushallitus on linjannut, että haavoittuvammassa asemassa olevien lasten opetus järjestetään lähiopetuksena, vaikka poikkeuksellisia opetusjärjestelyjä otettaisiin kunnissa käyttöön.
 
Nyt ei auta kuin todeta, että tämä ei vaan mene niin kuin Erkki, Julle ja Lapio haluavat ja hyvä niin. Enempää en herroja jaksa maadoittaa, jonkun muun vuoro. Nyt joutuu käyttää listaa.

Eli Osmo on oikeassa ja Taiwanissa räjähtää tauti käsiin ihan kohta?

Ps. Huomaatko sä edes kun sä teet sen? "Eli *diibadaabadaa*?"
 
Mitä päätöksiä suomen hallituksen pitäisi siis tehdä..?

Laittaa 2vko pakollinen karanteeni ulkorajoille ja tiputtaa R0 maan sisällä alle ykkösen. Tämän jälkeen kattava testaus ja jäljitys ja odotellaan rokotetta tai lisätietoa taudin hoidosta, joka mahdollistaisi karanteenien nostamisen.
 
Tämä ei ole mikään päätös, jonka hallitus voi tehdä. Tämä on tavoite, jonka saavuttamiseksi pitäisi tehdä niitä päätöksiä.

No se tehtiin keväällä jo kerran, jos ei muuta niin vanhat päätökset naftaliinista. Mutta en ole epidemiologi, joten en osaa sanoa, mitä rajun leviämisen tilanteessa kannattaa tehdä. Ne päätökset olisi pitänyt tehdä viimeistään kun ekat Skopjen lennot alkoivat vilkuttaa.
 
Tämä ei ole mikään päätös, jonka hallitus voi tehdä. Tämä on tavoite, jonka saavuttamiseksi pitäisi tehdä niitä päätöksiä.
Laittaa 2vko pakollinen karanteeni ulkorajoille ja tiputtaa R0 maan sisällä alle ykkösen. Tämän jälkeen kattava testaus ja jäljitys ja odotellaan rokotetta tai lisätietoa taudin hoidosta, joka mahdollistaisi karanteenien nostamisen.
Meinasin juuri vastata samoin. Eli mikä on se maaginen päätös "tiputtaa R0 maan sisällä alle ykkösen". .?
 
Meinasin juuri vastata samoin. Eli mikä on se maaginen päätös "tiputtaa R0 maan sisällä alle ykkösen". .?

Miksi pitäisi olla maaginen päätös? Miksei voi tehdä montaa päätöstä, kuten jo kerran ennemmin. Meillä pitäisi olla dataa mikä päätös auttoi ja mikä ei, mutta perusongelmana on, että päätökset tulevat koko ajan pahasti myöhässä.
 
Eiköhän tuo Vaasan malli toteudu Uudellamaalla myöskin lähi viikkoina. Ei varmaankaan huono idea laittaa oppilaat joksikin aikaa etänä opiskelemaan samoin harraste toiminta tauolle samalle ajanjaksolle. Luulisi noilla toimilla olevan jo merkitystä
 
No se tehtiin keväällä jo kerran, jos ei muuta niin vanhat päätökset naftaliinista. Mutta en ole epidemiologi, joten en osaa sanoa, mitä rajun leviämisen tilanteessa kannattaa tehdä. Ne päätökset olisi pitänyt tehdä viimeistään kun ekat Skopjen lennot alkoivat vilkuttaa.
Meinaat esim laitonta sulkua Uudenmaan rajalle?
 
No se tehtiin keväällä jo kerran, jos ei muuta niin vanhat päätökset naftaliinista. Mutta en ole epidemiologi, joten en osaa sanoa, mitä rajun leviämisen tilanteessa kannattaa tehdä. Ne päätökset olisi pitänyt tehdä viimeistään kun ekat Skopjen lennot alkoivat vilkuttaa.
On kyllä aika noloa, että ulkorajojen kanssa tehtiin sama virhe kahteen kertaan. Nyt on sitten taas korona tuulettimessa. Ei niistä Helsinki-Vantaan koronakoiristakaan enää tässä vaiheessa ratkaisevaa hyötyä ole...

Ja yökerhot olisi pitänyt laittaa kiinni jo aikoja sitten. Meillä lähti korona kiihtymään rauhallisen kesän jälkeen jo elokuun alussa, ja vasta nyt aletaan tosissaan reagoimaan siihen. Kovin on myöhäistä. Ehtiihän sitä vieläkin. Mutta helpommalla olisi selvitty kun oltaisiin otettu asia vakavasti aiemmin.

Ylipäätään "toinen aalto" ei ole mikään tai ei pitäisi olla mikään yllätys, vaan tästä oli puhetta jo keväällä, ja olisi ollut aikaa kyllä suunnitella juonikuviot tarkkaan ennen syksyä.

Nythän siis päinvastoin hallitus "etupainotteisesti" poisti kaikki rajoitukset elokuun alkuun mennessä. Mitäköhän ne luuli että tapahtuu? Puhe oli, että rajoituksia voidaan palauttaa nopeasti jos tarve vaatii, mutta yllätys yllätys, hidasta on ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Meinaat esim laitonta sulkua Uudenmaan rajalle?

En usko, että se vaikutti tilanteeseen paljoakaan. Mutta jos on dataa, että se laski R0:aa merkittävästi, niin tässä olisi ollut paljonkin aikaa ajaa läpi ihan oikea laki maakuntarajojen sulkemiseksi tarvittaessa.
 
Melko tiukka kyselytunti oli tänään eduskunnassa ja korona pääaiheena. Kannattaa katsoa, kun Marinia pommitetaan monenlaisilla kysymyksillä koronaan liittyen.


49:40 kiepeiltä alkaen mielenkiintoinen kohta maskien käytöstä. Alunperin kun tuli tieto ettei maskeja tarvitse, vaan se on ylireagointia (vasten muiden maiden esimerkkiä). Marinin mukaan maskeja ei ollut saatavilla. "Mitä jos keväällä olisi annettu laaja maskisuositus, ilman että maskeja oli saatavilla?"
 
Ps. Huomaatko sä edes kun sä teet sen? "Eli *diibadaabadaa*?"

Tästä sanottiin jo: jos tulkinta on väärä, on viestisi ollut turhan epäselvä. Tällöin kannattaa avata ajatteluaan vähän enemmän eikä syyttää olkiukoista.

Tosin taidan olla estolistallasi, kun et kestä argumentointia, niin et sitten näe edes viestejä, joissa pyydetään selventämään epäselviä viestejä.
 
Miksi pitäisi olla maaginen päätös? Miksei voi tehdä montaa päätöstä, kuten jo kerran ennemmin. Meillä pitäisi olla dataa mikä päätös auttoi ja mikä ei, mutta perusongelmana on, että päätökset tulevat koko ajan pahasti myöhässä.
Koska ensin sanoit että hallituksen pitäisi tehdä oikeita päätöksiä, et osannut vastata mitä mielestäsi ne oikeat päätökset ovat ja toisekseen sanoit että R0 pitäisi saada alas mutta et taaskaan tiennyt kertoa millä päätöksillä ne saataisiin alas.

Siksi hallitus/viranomaiset tarkastelavat tilannetta nyt jo lähes päivittäin ja rajoituksia/päätöksiä tehdään tilanteen mukaan. Paha niitä päätöksiä on tehdä etukäteen.

Siitä olen smaa mieltä että homma ryssittiin loppukesästä näillä Skopjen lennoilla ja parin viikon vapaalla matkustamisella kreikkaan, turkkiin yms. Näiden jälkeen homma lähti lapasesta.
 
Ihmiset olisivat olettaneet, että ilman maskia on turvatonta mennä mihinkään ja lukittautuneet koteihinsa koska ei maskeja. Paska tuulettimessa. Hallitusta olisi syytetty.
Lähinnä ihmetyttää se, että millä perustein niitä suosituksia annetaan? Eihän nyt voi olla niin, että se menisi puhtaasti saatavuuden mukaan? Eiköhän tuokin olisi tiedottamisella selvinnyt, että jos ne on tarpeelliseksi todettu, niin olisivat niiden käyttöä suositelleet niille, joilla maskeja on. Samalla periaatteella, jos sattuisi ydinonnettomuus ja joditableteista olisi pula, niin eihän niiden ottamisen suositusta voi jättää antamatta?
 
Lähinnä ihmetyttää se, että millä perustein niitä suosituksia annetaan? Eihän nyt voi olla niin, että se menisi puhtaasti saatavuuden mukaan? Eiköhän tuokin olisi tiedottamisella selvinnyt, että jos ne on tarpeelliseksi todettu, niin olisivat niiden käyttöä suositelleet niille, joilla maskeja on. Samalla periaatteella, jos sattuisi ydinonnettomuus ja joditableteista olisi pula, niin eihän niiden ottamisen suositusta voi jättää antamatta?
Kyllä se toki niinkin on, ettei anneta suositusta, jota ei voi noudattaa. Toisaalta homma hoitui hyvin ilmankin. En jaksa tässä ketjussa maskeista mutta usko niihin aika alhainen.
 
Kyllä se toki niinkin on, ettei anneta suositusta, jota ei voi noudattaa. Toisaalta homma hoitui hyvin ilmankin. En jaksa tässä ketjussa maskeista mutta usko niihin aika alhainen.
Juu en maskeihin niin itse kantaa otakaan, vaan tuohon hallituksen toimintaan koronan suhteen ja että millä perustein sieltä kansalle tietoa annetaan. Omissa silmissä syö melko paljon luottamusta myös jatkossa tämmöinen, kun joutuu arvuuttelemaan että ollakko vai eikö olla. Kuinka moni hoitaja esimerkiksi saattoi kotihoidossa jättää maskin laittamatta, kun "eihän se ollut suosituskaan"? Puhumattakaan yksityisistä hoitoalan yrityksistä, jotka eivät senttiäkään käytä, ellei siihen tule hallitustasolta ohjeistuksia.
 
Juu en maskeihin niin itse kantaa otakaan, vaan tuohon hallituksen toimintaan koronan suhteen ja että millä perustein sieltä kansalle tietoa annetaan. Omissa silmissä syö melko paljon luottamusta myös jatkossa tämmöinen, kun joutuu arvuuttelemaan että ollakko vai eikö olla. Kuinka moni hoitaja esimerkiksi saattoi kotihoidossa jättää maskin laittamatta, kun "eihän se ollut suosituskaan"? Puhumattakaan yksityisistä hoitoalan yrityksistä, jotka eivät senttiäkään käytä, ellei siihen tule hallitustasolta ohjeistuksia.

Kotihoidossa oli aina eri säännöt. Kyllä sitä loppukeväästä toisteltiin että "toisaalta hallitus ei voinut suositella maskeja joita ei ollut saatavilla". Niin tai näin, väärin päin siinä tilanteessa Meni kuitenkin parhaiten eli ei suositeltu eikä tarvittu.
 
Koska ensin sanoit että hallituksen pitäisi tehdä oikeita päätöksiä, et osannut vastata mitä mielestäsi ne oikeat päätökset ovat ja toisekseen sanoit että R0 pitäisi saada alas mutta et taaskaan tiennyt kertoa millä päätöksillä ne saataisiin alas.

Siksi hallitus/viranomaiset tarkastelavat tilannetta nyt jo lähes päivittäin ja rajoituksia/päätöksiä tehdään tilanteen mukaan. Paha niitä päätöksiä on tehdä etukäteen.

Siitä olen smaa mieltä että homma ryssittiin loppukesästä näillä Skopjen lennoilla ja parin viikon vapaalla matkustamisella kreikkaan, turkkiin yms. Näiden jälkeen homma lähti lapasesta.

Vastasin jo monesti, että kaikkein suurimman vaikuttavuuden päätös olisi ollut lyödä rajat kiinni aikaisin. Sen sijaan en pysty sanomaan, mikä olisi tässä kohtaa enää suurimman vaikuttavuuden päätös. jonka kansa vielä hyväksyy, kun ketjut ovat jo täysin jäljittämättömissä. Toivon vaan, että edellisistä keinoista on kerätty parhaat ja heitetty pois huonoimmat. Jää nähtäväksi.
 
Vastasin jo monesti, että kaikkein suurimman vaikuttavuuden päätös olisi ollut lyödä rajat kiinni aikaisin. Sen sijaan en pysty sanomaan, mikä olisi tässä kohtaa enää suurimman vaikuttavuuden päätös. jonka kansa vielä hyväksyy, kun ketjut ovat jo täysin jäljittämättömissä. Toivon vaan, että edellisistä keinoista on kerätty parhaat ja heitetty pois huonoimmat. Jää nähtäväksi.
Juu, kuten sanoin niin tästä olin samaa mieltä.
 

Vaikka ihmiset ovat siirtyneet hengityssuojaimiin suojautuakseen COVID-19:ltä, nämä suojaimet tarjoavat usein käyttäjälle vain väärän turvallisuuden tunteen. Hengityssuojaimet, joita oli saatavilla laajalti apteekeissa, tavarataloissa ja sisustusliikkeissä, kunnes huolestunut kansa osti ne kaikki, suodattavat hyvin pölyä ja muita suuria hiukkasia. Ongelma on, että hiukkaset, jotka kantavat COVID-19-sairautta aiheuttavaa virusta, ovat pieniä ja liikkuvat helposti suoraan hengityssuojainten ja leikkausmaskien läpi. Jos käytät niitä sairaana, nämä hengityssuojaimet voivat suojata muita ihmisiä jonkin verran aivan kuin yskisit nenäliinaan, mutta ne eivät juurikaan suojele sinua muilta sairailta.
N95-hengityssuojaimia, jotka suodattavat pois 95 prosenttia pienistä, viruksia sisältävistä hiukkasista, käytetään terveydenhuoltoympäristössä lääkärien ja sairaanhoitajien suojelemiseksi hengityselinsairauksille altistumiselta. Nämä maskit suojaavat vain, jos niitä käytetään oikein. Ne vaativat erityistä testausta, jotta varmistetaan niiden asettuminen tiiviisti kasvoja vasten niin, ettei ilma vuoda sivuilta, mikä kumoaisi maskin tarkoituksen. Maskeja käyttävien ihmisten on myös suoritettava erityisiä toimenpiteitä poistaessaan maskia varmistaakseen, että he eivät saastuta itseään maskin suodattamilla viruspartikkeleilla. Jos et käytä tai riisu maskia oikein tai laitat sen taskuusi ja käytät sitä myöhemmin uudelleen, parhaastakaan maskista ei ole hyötyä.


Vaikka ihmiset ovat siirtyneet hengityssuojaimiin suojautuakseen COVID-19:ltä, nämä suojaimet tarjoavat usein käyttäjälle vain väärän turvallisuuden tunteen. Hengityssuojaimet, joita oli saatavilla laajalti apteekeissa, tavarataloissa ja sisustusliikkeissä, kunnes huolestunut kansa osti ne kaikki, suodattavat hyvin pölyä ja muita suuria hiukkasia. Ongelma on, että hiukkaset, jotka kantavat COVID-19-sairautta aiheuttavaa virusta, ovat pieniä ja liikkuvat helposti suoraan hengityssuojainten ja leikkausmaskien läpi. Jos käytät niitä sairaana, nämä hengityssuojaimet voivat suojata muita ihmisiä jonkin verran aivan kuin yskisit nenäliinaan, mutta ne eivät juurikaan suojele sinua muilta sairailta.
N95-hengityssuojaimia, jotka suodattavat pois 95 prosenttia pienistä, viruksia sisältävistä hiukkasista, käytetään terveydenhuoltoympäristössä lääkärien ja sairaanhoitajien suojelemiseksi hengityselinsairauksille altistumiselta. Nämä maskit suojaavat vain, jos niitä käytetään oikein. Ne vaativat erityistä testausta, jotta varmistetaan niiden asettuminen tiiviisti kasvoja vasten niin, ettei ilma vuoda sivuilta, mikä kumoaisi maskin tarkoituksen. Maskeja käyttävien ihmisten on myös suoritettava erityisiä toimenpiteitä poistaessaan maskia varmistaakseen, että he eivät saastuta itseään maskin suodattamilla viruspartikkeleilla. Jos et käytä tai riisu maskia oikein tai laitat sen taskuusi ja käytät sitä myöhemmin uudelleen, parhaastakaan maskista ei ole hyötyä.

Tämä ei ollut sinun tekstiäsi vaan suora lainaus linkistäsi eli sinulta ei mitään sisältöä asiaan? Yleensä nämä pitäisi itse referoida ja käyttää lainauksia että pointtisi tulisi paremmin esille.

Mutta mitä taas maskin käyttöön liittyen ja tautiin, maskeista on hyötyä koska COVID-19 pääasiallinen tartuntareitti ovat pisarat, eivät pienet aerosolit joskin ovat tunnustettu tartuntareitti. Niinkuin oli huvittavaa seurata väittelyä Amerikan mantereelta kun puhuivat COVID-19 leviämisest puhtaasi "Airborne" eikä Droplets.

Tarkempaa tietoa voi vaikka lueskella jos haluaa:

 
Viimeksi muokattu:

Vaikka ihmiset ovat siirtyneet hengityssuojaimiin suojautuakseen COVID-19:ltä, nämä suojaimet tarjoavat usein käyttäjälle vain väärän turvallisuuden tunteen.

Juu maskit on tuttuja, kun hoitoalalla olen töissä ollut. Lähinnä otin kantaa nuihin ohjeistuksiin, mitkä kummastuttaa. Mitä jos kyseessä olisikin ollut vakavampi tauti ja monet jättäneet maskit käyttämättä/ottamatta käyttöön yksiköissään sen olleen takia, että hallitus päätti todeta sen ylireagointia? Miten jatkossa pitäisi suhtautua ohjeistuksiin? Olettaa, että taas on jokin pimitetty tieto?
 
Juu maskit on tuttuja, kun hoitoalalla olen töissä ollut. Lähinnä otin kantaa nuihin ohjeistuksiin, mitkä kummastuttaa. Mitä jos kyseessä olisikin ollut vakavampi tauti ja monet jättäneet maskit käyttämättä/ottamatta käyttöön yksiköissään sen olleen takia, että hallitus päätti todeta sen ylireagointia? Miten jatkossa pitäisi suhtautua ohjeistuksiin? Olettaa, että taas on jokin pimitetty tieto?
Se oli MYÖS ylireagointia. Niitä ei ollut, ei suositeltu eikä tarvittu.
 
Koska ensin sanoit että hallituksen pitäisi tehdä oikeita päätöksiä, et osannut vastata mitä mielestäsi ne oikeat päätökset ovat ja toisekseen sanoit että R0 pitäisi saada alas mutta et taaskaan tiennyt kertoa millä päätöksillä ne saataisiin alas.

Kyllä se on päätös, että käsketään viranomaisia selvittämään eri toimien vaikutukset R0:aan sekä talouteen ja sitten valitaan niistä sellaiset, joilla arviolta saadaan R0 alle yhden pienimmillä kustannuksilla. Jos ennusteet meni pieleen, niin sitten korjataan. Mutta onko tällaisia arvioita pyydettä keväällä, jolloin ne alkaisivat olla valmiita käyttöön?

Sen sijaan on aika kohtuutonta vaatia satunnaista foorumipostailijaa tekemään kahden viraston työt, jotta pystyy kertomaan yksityiskohdat siitä, mitä päätöksiä pitää tehdä.


Vähän vaan annettiin valheellista kuvaa keväällä ettei niistä maskeista olisi hyötyä.

Suomihan oli hyvin varautunut ja maskeja riitti kaikille!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom