Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei varmaan mahdotonta mutta vaikeampaa. Uusi-Seelanti on saarivaltio joten rajojen valvonta on huomattavasti helpompaa.Uudessa-Seelannissa 100 päivää ja nolla tartuntaa. Abaut saman kokoluokan maa, siellä ei tarvitse käyttää maskeja, turvavälejä. Maa elää käytännössä normaalia elämää kaikkine yleisötapahtumineen.
Onnistuneen koronastrategian tuloksena Uuden-Seelannin asukkaat pystyvät nyt nauttimaan lähestulkoon samanlaisesta arkielämästä kuin ennen pandemiaa. Maassa ei tarvitse noudattaa turvavälejä ja ihmiset voivat vapaasti täyttää urheilu- ja kulttuuritapahtumien lehterit.
Ainoastaan rajat ylittävää liikkumista rajoitetaan. Kaikki Uuteen-Seelantiin saapuvat joutuvat viettämään 14 päivää karanteenissa.
Uudessa-Seelannissa on edelleen 23 aktiivista koronatartuntaa, mutta ne kaikki on havaittu maahan pyrkivillä ihmisillä. Nämä potilaat on toimitettu raja-asemilta hoitoloihin eristykseen.
Ei olisi kovin vaikea asia saada tämä toimimaan myös suomessa.
Sata päivää ja nolla koronatartuntaa – Uusi-Seelanti on pystynyt palaamaan normaaliin arkielämään
Viiden miljoonan asukkaan saarivaltiossa ainoastaan maahantulijoiden karanteenista pidetään yhä kiinni.yle.fi
Ei täällä rajoja tarvitse valvoa. Muutama lentokenttä johon saapuu ulkomaan lennot.Ei varmaan mahdotonta mutta vaikeampaa. Uusi-Seelanti on saarivaltio joten rajojen valvonta on huomattavasti helpompaa.
Viime aikoina ollut useita uutisia, jonka mukaan huomattava osuus sairastuneista saa pysyviä vahinkoja kehoon (50 - 90 % sairastuneista). Tällä hetkellä vaikuttaa, että lähes mikä tahansa sisäelin voi vaurioitua. Olettaisin, että tämä voi aiheuttaa huomattavan määrän pidettyneitä kuolemia. Onko asia todellakin näin vakava vai ovatko he valinneet tutkimuksiin henkilöitä, jotka ovat saaneet keskimääräistä enemmän vaurioita?
Meinaat ilmeisesti että yksikään ei lentäisi Ruotsiin ja sitä siitä sitten maarajan kautta Suomen puolelle?Ei täällä rajoja tarvitse valvoa. Muutama lentokenttä johon saapuu ulkomaan lennot.
Meinaat ilmeisesti että yksikään ei lentäisi Ruotsiin ja sitä siitä sitten maarajan kautta Suomen puolelle?[/QUOTE
virhe tallennuksessa
Kommentoin normaaleja reittilentoja.Meinaat ilmeisesti että yksikään ei lentäisi Ruotsiin ja sitä siitä sitten maarajan kautta Suomen puolelle?
No sitten sitä ei voi verrata Uuteen-Seelantiin jossa ilmeisesti kaikkea rajaliikennettä valvotaan ja ylittäjät joutuvat karanteeniin. Jos siis Suomessa valvottaisiin ainoastaan lentoja ja Ruotsin, Viron ja Norjan matkaajat tai kauttakulkijata saisivat ylittää rajan ilman karanteeneja.Kommentoin normaaleja reittilentoja.
Mitä höpötät. Risteilyliikenne on eri asia. Satamissa tarkistetaan tälläkin hetkellä kaikkien matkustajien passit ketkä suomeen saapuvat. Tietyistä maista saa toistaiseksi matkustaa suomeen. Myös laivalla.No sitten sitä ei voi verrata Uuteen-Seelantiin jossa ilmeisesti kaikkea rajaliikennettä valvotaan ja ylittäjät joutuvat karanteeniin. Jos siis Suomessa valvottaisiin ainoastaan lentoja ja Ruotsin, Viron ja Norjan matkaajat tai kauttakulkijata saisivat ylittää rajan ilman karanteeneja.
Mitä höpötät. Risteilyliikenne on eri asia. Satamissa tarkistetaan tälläkin hetkellä kaikkien matkustajien passit ketkä suomeen saapuvat. Tietyistä maista saa toistaiseksi matkustaa suomeen. Myös laivalla.
Onko Vuosaaressa on matkustajaliikennettä..?Saksasta kun tulee Vuosaareen, niin kukaan ei kyllä kysele yhtään mitään, ellei tulli ota haaviin.
Onko Vuosaaressa on matkustajaliikennettä..?
Niin, eikös saksa kuulu niihin maihin johon saa mennä ja tulla..? Mutta joo, puututaan lillukanvarsiin.Finnlines on kulkenut käsittääkseni koko vuoden ihan normaalisti. Kyytiin pääsee turistit autolla tai ilman vaikka laivat ovat enemmän isomman rahdin kuskaamiseen.
Niin, eikös saksa kuulu niihin maihin johon saa mennä ja tulla..? Mutta joo, puututaan lillukanvarsiin.
Joo, kyllä rajat ehkä vuotavat. Liikenteessä on näkynyt italian, ruotsin, saksan ja hollannin rekisterissä olevia autoja.Heinäkuun puolessa välin oli suurin osaa Saksaan palaavista henkilöautoista Saksan ja Sveitsin kilvissä. En tiedä millä verukkeella olivat tulleet, koska 13.7 Suomi poisti omat matkustusrajoitukset. Keski-Eurooppa teki saman jo kuukautta aikaisemmin. En tiedä, ehkä jos Saksaa menee myös boikottiin niin passeja saatetaan sen jälkeen kysellä, ainakin jos auto ei ole suomen kilvissä.
Liikenteessä on näkynyt italian, ruotsin, saksan ja hollannin rekisterissä olevia autoja.
Sopii nimimerkkiin. Eikö tällainen toiminta ole laitonta? Jää verot maksamatta?Osa näistä on Suomessa semipysyvästi eli useita vuosia ja käyvät kotimaissaan vain lomilla, jos silloinkaan. Tämän vuoksi pitäisi kerätä jonkinlaista tilastoa (ja olisi jo pitänyt ennen matkustusrajoituksia, jotta saa vertailukohdan), jos pelkästä autojen havaitsemisesta haluaa tehdä johtopäätöksiä matkustamisen yleisyydestä.
Joo, kyllä rajat ehkä vuotavat. Liikenteessä on näkynyt italian, ruotsin, saksan ja hollannin rekisterissä olevia autoja.
Toivtaan edelleen että maahantuloedellytykset ja karanteenit muuttuvat pakollisiksi.
Tästä on turha minun vääntää tämän enempää.
Sopii nimimerkkiin. Eikö tällainen toiminta ole laitonta? Jää verot maksamatta?
[ot]Mikä tuollaisessa toiminnassa olisi laitonta? Yksinkertaisimmillaan kyseiset henkilöt voivat olla töissä Suomessa ja perhe on mukana tai sitten jopa perheen molemmat vanhemmat ovat töissä Suomessa.[/ot]
Vähempi on tietty aina parempi kuin enempi, mutta ”hinnalla millä hyvänsä” ei kannata tuota vähentämistä ostaa.
Korona tappavuus on muutenkin laskenut aika reippaasti, kun hoitometodit ovat parantuneet.
Onko heittää tästä mitään kunnon linkkiä/dataa?
Viimeisin on Bill Gatesin haastattelusta poimimani:Onko heittää tästä mitään kunnon linkkiä/dataa?
Täällä uusimmat arviot CDC:ltä, mennään pahan influenssakauden kuolleisuusluvuilla eli n. 0.2-0.6% ifrOnko heittää tästä mitään kunnon linkkiä/dataa?
Täällä uusimmat arviot CDC:ltä, mennään pahan influenssakauden kuolleisuusluvuilla eli n. 0.2-0.6% ifr
How deadly is the coronavirus? The true fatality rate is tricky to find, but researchers are getting closer
The percentage of people who die from a coronavirus infection is an important number for public health experts to know. Recent estimates now put it at 0.65%, far lower than initially thought.theconversation.com
Näköjään Intia on tällä hetkellä planeetan kovin raketoija n. 60k päivittäisellä tapauksella.
Mut hei jenkeissä laskee 54k -> 17k. Varmaan Trumpin Whitehouse tilastointi saatu vihdoin käyntiin.
17k on eilinen luku.Aikaeron takia jenkkien tilastot päivittyy aika myöhään. Katso huomenna mikä on tilanne. Lisäksi he eivät ilmoita yhtä maankattavaa lukua kerralla vaan luvut tulevat tipoittain.
Kai se sitten vielä päivittyy? Eihän tuollainen muutos ole mitenkään päin mahdollinen, vaan määrän on oltava alustava, tai sitten jossain on virhe, tilastointitavan muutos tai disinformaatiota.17k on eilinen luku.
Kai se sitten vielä päivittyy? Eihän tuollainen muutos ole mitenkään päin mahdollinen, vaan määrän on oltava alustava, tai sitten jossain on virhe, tilastointitavan muutos tai disinformaatiota.
Mitä itse höpötät? Jos halutaan Uuden-Seelannin malliin 0 tartuntaa niin se ei onnistu pelkän lentoliikenteen matkustajat karanteenin määrämällä. Ei sillä ole väliä mistä maasta matkustajat tulevat ja ei se passin tarkastaminen kerro onko tulijalla korona vai ei. Kuten ei sekään onko tulomaa Suomen sallimalla listalla maista joihin ei ole matkustusrajoituksia vai ei. Maarajojen sulkeminen on hieman haasteellisempaa/enemmän resursseja vievää kuin pelkkien lentokenttien ja satamien. Ja aina löytyy niitä jotka tulevat yli salaa ihan vain kokeilumielessä.Mitä höpötät. Risteilyliikenne on eri asia. Satamissa tarkistetaan tälläkin hetkellä kaikkien matkustajien passit ketkä suomeen saapuvat. Tietyistä maista saa toistaiseksi matkustaa suomeen. Myös laivalla.
Terveysministeriön valmiusjohtaja Pekka Tulokas kertoi IS:lle, että jopa kolmasosa matkustajista kieltäytyi koronatestistä kentällä.
Kieltäytyminen tehtiin kuitenkin mahdolliseksi syystä. Tulokas kertoi viranomaisten haluavan nähdä, kuinka moni menee testeihin vapaaehtoisesti ja tarvitseeko tilanne järeämpiä toimia.
En nyt sanoisi, että tuo on mitään varsinaista leikkimistä. Niitä pakotuksia varten on oltava perusteet ja se on yksi peruste muiden joukossa, jos tiedetään että ilman pakkoa merkittävä osa porukasta luistaa vastuusta. Vastaavaa tulosta voisi olettaa mutuilemallakin, mutta nyt ei tarvitse.Jumalauta nämä leikkii tällä...
THL kiristi karanteeniohjeita: koronan riskialueilta palaavilla ei asiaa töihin tai kouluun
Koronan toisen aallon hillitsemisen lähtökohtana Suomessa on riskialueille matkustamisen välttäminen.www.iltalehti.fi
Jos vaihtoehdot ovat koronatesti lentokentällä ja silti se sama 2 viikon karanteeni vaikka olisi negatiivinen testitulos, niin minkä ihmeen takia siihen testiin edes pitäisi sitten mennä ja jäädä odottamaan. En täysin ymmärrä, mutta ehkä ei ole tarvekkaan. Vähän taas haiskahtaa, ettei tätäkään nyt mietitty ihan loppuun asti.
Jos pitäisi veikata, niin 100/päivä olisi vielä täysin ongelmaton lukema kapasiteetin kannalta.Koronan ongelma onkin siinä että sairastuneita tulee ilman mitään toimenpiteitä niin paljon ettei sairaala- eikä tehohoitokapasiteetti pysy mukana jolloin pahimmillaan ollaan tilanteessa missä Pohjois-Italia oli keväällä.. Tällöin kuolleisuus nousee merkittävästi.
Joku 10-20 tapausta/päivä on Suomessa ihan ok tilanne koska saadaan estettyä hoitokapasiteetin ylikuormittuminen. Sata/päivä ei olekkaan enää niin ok. Tuhat/pvä niin Suomessa on katastrofi hoidon puutteen takia.
Finnlines on kulkenut käsittääkseni koko vuoden ihan normaalisti. Kyytiin pääsee turistit autolla tai ilman vaikka laivat ovat enemmän isomman rahdin kuskaamiseen.
Kaveriperhe juuri palasi Singaporeen nyt ja oli pikkasen tarkkaa touhua. Erikseen haettiin maahantulolupaa ja edes permanent residenttijutut ei taanneet tuleeko lupa vai ei. Sitten tuli vihreää valoa tasan sille maahantuloikkunalle mikä oli joitain päiviä. Kentältä suoraan karanteeniin valvottuun hotelliin kahdeksi viikoksi, jonka maksavat tietty itse. Huone koko perheelle kai pikkasen tiukka ja pienimmät sai jakaa sänkyä yms.
No niin kauan kuin oletus on eksponentiaalinen kasvu, ainoa kestävä taso on sellainen, jossa tartuntamäärä ei kasva. Ja jos homma lähtee jokatapauksessa lapasesta, kuten eksponentiaalisesti kasvavalla järjestelmällä aina käy, on tietenkin paras ja fiksuin toimintatapa pysäyttää se kasvu heti alkuunsa eikä vasta sitten, kun ollaan jo mittavissa ongelmissa ja vahingoissa.Mikä ylipäätään on sopiva määrä päivittäisiä koronatartuntoja, jota alemmas tartuntamäärän painamisen eteen ei kannata kärsiä loputtoman paljon lisää?
Vähempi on tietty aina parempi kuin enempi, mutta ”hinnalla millä hyvänsä” ei kannata tuota vähentämistä ostaa.
Korona tappavuus on muutenkin laskenut aika reippaasti, kun hoitometodit ovat parantuneet.
-
Suomessa kuolee normaalisti 54000 ihmistä vuodessa ja lukema on aavistuksen nousussa väestön ikääntymisen takia.
Kovin suuria taloudellisia tappioita ei tarvitse ottaa koronarajoituksista, kun se aiheuttaa suuremman laskun elinajanodotteelle kuin mitä muutamista sadoista koronakuolleista muodostuu.
Finnlines ei ottanut matkustajaliikennettä noin maaliskuun lopusta toukokuun puolelle (hehtaarilleen toiselle viikolle). Sen jälkeen aika normina ja ovat ihan mainostaneetkin alehintoja yms. Tuli vaan seurattua tuota traven linjaa ja noiden policyjä, kun juhannusviikolla olisi ollut lähtö. Onneksi sai sitten siirrettyä vuodella.
Kaveriperhe juuri palasi Singaporeen nyt ja oli pikkasen tarkkaa touhua. Erikseen haettiin maahantulolupaa ja edes permanent residenttijutut ei taanneet tuleeko lupa vai ei. Sitten tuli vihreää valoa tasan sille maahantuloikkunalle mikä oli joitain päiviä. Kentältä suoraan karanteeniin valvottuun hotelliin kahdeksi viikoksi, jonka maksavat tietty itse. Huone koko perheelle kai pikkasen tiukka ja pienimmät sai jakaa sänkyä yms.
Vähän samantapainen juttu oli Hesarissa joku aika sitten Kiinaan pääsystä. 2vkoa karanteenihotellissa jossa piti jopa vessassa käydessä ulosteet desinfioida..
Kommentti | Ovi on teipattu umpeen, ja ulosteetkin pitää desinfioida – HS:n kirjeenvaihtaja kertoo, miten elämä sujuu Shanghain karanteenihotellin huoneessa 312
Jokainen Kiinaan saapuja joutuu karanteeniin. Siellä suojapukuihin pukeutuneet virkailijat tuovat ruoat oven taakse.www.hs.fi
Suurin kysymys onkin kuinka alas lukemat halutaan painaa ja paljonko siitä ollaan valmiita maksamaan.