Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

FDA:n datan mukaan yli 100 ihmistä on kuollut jenkeissä, syötyään hydroksiklorokiinia COVIDiin vuoden 2020 ensimmäisellä puoliskolla.

 
Oliko tämä testi, mistä osa Romaniasta palanneista matkustajista kieltäytyivät, maksullinen?

Aika iso ero uutisoida, että matkustajat kieltäytyivät ilmaisesta testistä vs. matkustajat kieltäytyivät maksamasta 100€ koronatestistä ilman, että tunnistivat mitään oireita. En varmasti itsekkään maksaisi senttiäkään, mutta sitten taas ilmaisesta testistä kieltäytyminen on täysin järjetöntä, niin vahva veikkaus maksullisuuden puolesta.
 
Oliko tämä testi, mistä osa Romaniasta palanneista matkustajista kieltäytyivät, maksullinen?

Aika iso ero uutisoida, että matkustajat kieltäytyivät ilmaisesta testistä vs. matkustajat kieltäytyivät maksamasta 100€ koronatestistä ilman, että tunnistivat mitään oireita. En varmasti itsekkään maksaisi senttiäkään, mutta sitten taas ilmaisesta testistä kieltäytyminen on täysin järjetöntä, niin vahva veikkaus maksullisuuden puolesta.
Se testi maksoi n. 2h aikaa.

Siellä oli mm. pikkulasten kanssa matkustavaa porukkaa, jolla oli noutajat odottamassa kentällä yms. En ihmettele, että oireeton kieltäytyy tuollaisessa tilanteessa.
 
Espoon terveysasemien puhelinlinjoille tulee tällä hetkellä noin 2 100 puhelua päivässä: näistä noin 600 koskee korona-asioita ja 1 500 muita asioita. Puhelumäärä on noin 80 prosenttia suurempi kuin vastaavana aikana vuosi sitten.

Ruuhkaa tuntuu olevan testeihin haluavia
 

Peruminen johtuu huonontuneesta koronavirustilanteesta ja uusista viranomaismääräyksistä

Pakko oli päästä ulkomaille.
Offtopicina sellainen huomio, että on hieman erikoista ettei tapahtuman omilla sivuilla ole mitään mainintaa peruuntumisesta.


Ihan hyvä että peruvat näitä, vaikka tilaisuudet mukavia muuten ovatkin. Ei ole mitään järkeä kerätä tässä tilanteessa tuhatmäärin väkeä samaan sumppuun känniääliöimään. Itsekin tiedän muutaman tutun, jotka ovat suuntaamassa useammillekin festareille "koska viranomaiset sen sallivat". Typeryksiä ei voi ohjata kauniilla ohjeilla.
 
Offtopicina sellainen huomio, että on hieman erikoista ettei tapahtuman omilla sivuilla ole mitään mainintaa peruuntumisesta.


Juu näytti olleen vielä lippuja myynnissä. En tiedä mistä olivat tiedon saanu peruuttamisesta. Ja yks mikä pisti silmään niin viranomaismääräys. Eihän missään ole kielletty kokoontumista kun vasta purkivat. Eli onko tulossa huomenna jotain määräyksiä et baarit esim. kiinni?
 
Ja erikoista jos järjestävät Porin mutta Jyväskylä perutaan. Siis Rock in the City
 
Mitäs mieltä olette pysyvistä vaurioista kehoon?

Viime aikoina ollut useita uutisia, jonka mukaan huomattava osuus sairastuneista saa pysyviä vahinkoja kehoon (50 - 90 % sairastuneista). Tällä hetkellä vaikuttaa, että lähes mikä tahansa sisäelin voi vaurioitua. Olettaisin, että tämä voi aiheuttaa huomattavan määrän pidettyneitä kuolemia. Onko asia todellakin näin vakava vai ovatko he valinneet tutkimuksiin henkilöitä, jotka ovat saaneet keskimääräistä enemmän vaurioita?





Heitän nyt vielä kysymykseksi ilmaan, että mitä jos ilmeneekin, että virus tappaa vaikkapa 90 prosenttia ihmisistä 5 vuoden päästä tyyliin HIV. Rajoitusten purkaminen tuntuu ihan järjettömältä näiden tietojen varassa.
 
Vaikka ei tappaisikaan 90 prosenttia, niin olisihan se kapitalistille ikävää, jos tekisi saman määrän ihmisiä nykymääritelmien mukaan työkyvyttömäksi. No tokihan töihin joutuisi, mutta tekisivät töitä hitaammin.
 
No huhhuh, että 50-90% sairastuneista saisi jonkun pysyvän vamman? Jos tuo pitäisi paikkansa, olisi nykyisin tuntemamme yhteiskunta mennyttä parissa vuodessa viimeistään. Päästään vihdoin kunnon Mad max meininkiin.
 
Uudessa-Seelannissa 100 päivää ja nolla tartuntaa. Abaut saman kokoluokan maa, siellä ei tarvitse käyttää maskeja, turvavälejä. Maa elää käytännössä normaalia elämää kaikkine yleisötapahtumineen.



Onnistuneen koronastrategian tuloksena Uuden-Seelannin asukkaat pystyvät nyt nauttimaan lähestulkoon samanlaisesta arkielämästä kuin ennen pandemiaa. Maassa ei tarvitse noudattaa turvavälejä ja ihmiset voivat vapaasti täyttää urheilu- ja kulttuuritapahtumien lehterit.
Ainoastaan rajat ylittävää liikkumista rajoitetaan. Kaikki Uuteen-Seelantiin saapuvat joutuvat viettämään 14 päivää karanteenissa.

Uudessa-Seelannissa on edelleen 23 aktiivista koronatartuntaa, mutta ne kaikki on havaittu maahan pyrkivillä ihmisillä. Nämä potilaat on toimitettu raja-asemilta hoitoloihin eristykseen.

Ei olisi kovin vaikea asia saada tämä toimimaan myös suomessa.


Ei varmaan mahdotonta mutta vaikeampaa. Uusi-Seelanti on saarivaltio joten rajojen valvonta on huomattavasti helpompaa.
 
Viime aikoina ollut useita uutisia, jonka mukaan huomattava osuus sairastuneista saa pysyviä vahinkoja kehoon (50 - 90 % sairastuneista). Tällä hetkellä vaikuttaa, että lähes mikä tahansa sisäelin voi vaurioitua. Olettaisin, että tämä voi aiheuttaa huomattavan määrän pidettyneitä kuolemia. Onko asia todellakin näin vakava vai ovatko he valinneet tutkimuksiin henkilöitä, jotka ovat saaneet keskimääräistä enemmän vaurioita?

Taitaa iso osa sairastaa lievän tai oireettoman tautimuodon. Lukematta linkkejä, ehkä kyse sairaalahoitoa tarvitsevista potilaista.
 
Kommentoin normaaleja reittilentoja.
No sitten sitä ei voi verrata Uuteen-Seelantiin jossa ilmeisesti kaikkea rajaliikennettä valvotaan ja ylittäjät joutuvat karanteeniin. Jos siis Suomessa valvottaisiin ainoastaan lentoja ja Ruotsin, Viron ja Norjan matkaajat tai kauttakulkijata saisivat ylittää rajan ilman karanteeneja.
 
No sitten sitä ei voi verrata Uuteen-Seelantiin jossa ilmeisesti kaikkea rajaliikennettä valvotaan ja ylittäjät joutuvat karanteeniin. Jos siis Suomessa valvottaisiin ainoastaan lentoja ja Ruotsin, Viron ja Norjan matkaajat tai kauttakulkijata saisivat ylittää rajan ilman karanteeneja.
Mitä höpötät. Risteilyliikenne on eri asia. Satamissa tarkistetaan tälläkin hetkellä kaikkien matkustajien passit ketkä suomeen saapuvat. Tietyistä maista saa toistaiseksi matkustaa suomeen. Myös laivalla.
 
Mitä höpötät. Risteilyliikenne on eri asia. Satamissa tarkistetaan tälläkin hetkellä kaikkien matkustajien passit ketkä suomeen saapuvat. Tietyistä maista saa toistaiseksi matkustaa suomeen. Myös laivalla.

Saksasta kun tulee Vuosaareen, niin kukaan ei kyllä kysele yhtään mitään, ellei tulli ota haaviin.
 
Niin, eikös saksa kuulu niihin maihin johon saa mennä ja tulla..? Mutta joo, puututaan lillukanvarsiin.

Heinäkuun puolessa välin oli suurin osaa Saksaan palaavista henkilöautoista Saksan ja Sveitsin kilvissä. En tiedä millä verukkeella olivat tulleet, koska 13.7 Suomi poisti omat matkustusrajoitukset. Keski-Eurooppa teki saman jo kuukautta aikaisemmin, eli Suomesta pääsi ihan vapaasti ympäri Eurooppaa. En tiedä, ehkä jos Saksaa menee myös boikottiin niin passeja saatetaan sen jälkeen kysellä, ainakin jos auto ei ole suomen kilvissä. Tosin vaikea siellä satamassa on sitten setviä vaikka olisi kiertänyt koko entisen Jugoslavian alueen.
 
Heinäkuun puolessa välin oli suurin osaa Saksaan palaavista henkilöautoista Saksan ja Sveitsin kilvissä. En tiedä millä verukkeella olivat tulleet, koska 13.7 Suomi poisti omat matkustusrajoitukset. Keski-Eurooppa teki saman jo kuukautta aikaisemmin. En tiedä, ehkä jos Saksaa menee myös boikottiin niin passeja saatetaan sen jälkeen kysellä, ainakin jos auto ei ole suomen kilvissä.
Joo, kyllä rajat ehkä vuotavat. Liikenteessä on näkynyt italian, ruotsin, saksan ja hollannin rekisterissä olevia autoja.
Toivtaan edelleen että maahantuloedellytykset ja karanteenit muuttuvat pakollisiksi.
Tästä on turha minun vääntää tämän enempää.
 
Liikenteessä on näkynyt italian, ruotsin, saksan ja hollannin rekisterissä olevia autoja.

Osa näistä on Suomessa semipysyvästi eli useita vuosia ja käyvät kotimaissaan vain lomilla, jos silloinkaan. Tämän vuoksi pitäisi kerätä jonkinlaista tilastoa (ja olisi jo pitänyt ennen matkustusrajoituksia, jotta saa vertailukohdan), jos pelkästä autojen havaitsemisesta haluaa tehdä johtopäätöksiä matkustamisen yleisyydestä.
 
Osa näistä on Suomessa semipysyvästi eli useita vuosia ja käyvät kotimaissaan vain lomilla, jos silloinkaan. Tämän vuoksi pitäisi kerätä jonkinlaista tilastoa (ja olisi jo pitänyt ennen matkustusrajoituksia, jotta saa vertailukohdan), jos pelkästä autojen havaitsemisesta haluaa tehdä johtopäätöksiä matkustamisen yleisyydestä.
Sopii nimimerkkiin. Eikö tällainen toiminta ole laitonta? Jää verot maksamatta?
 
Joo, kyllä rajat ehkä vuotavat. Liikenteessä on näkynyt italian, ruotsin, saksan ja hollannin rekisterissä olevia autoja.
Toivtaan edelleen että maahantuloedellytykset ja karanteenit muuttuvat pakollisiksi.
Tästä on turha minun vääntää tämän enempää.

Jo aikaisemmin kerroin kuinka helppoa on tulla Suomeen Schengen alueelta jos vain haluaa.. On kansalaisuus mikä tahansa.

Nyt kyse on siitä kuinka paljon resursseja halutaan laittaa rajavalvontaan kiinni ts. kuinka tiheäksi seula halutaan tehdä.

Vaihtoehto 1 Tarkistetaan vain "kielletyistä maista" saapuvat matkustajat. Lievin rajatarkastuksen muoto joka karsii ainakin osan tänne tulevista. Vielä jää mm. vaihdolliset lennot joten tämä on helppo kiertää.

2. Kaikki lentomatkustajat. Huomattavasti järeämpi keino edelliseen verrattuna. Kosja Suomi on "lähes saarivaltio" vaatii tämän kiertäminen jo kekseliäisyyttä. Se onnistuu esim. Laiva Tallinnaan - > bussilla Riikaan ja lentokoneella Espanjaan combolla, olet jo samana päivänä Barcelonassa. Tai koko matka autolla.. Jne. Keinoja riittää jos olet vähääkään omatoimimatkailua harrastanut niin ne kyllä keksii.

3. Järein ja kallein eli kaikki rajat valvontaan. Vaatii jo resursseja koska kaikki päiväristeilijät on tarkistettava. Onko hinta-hyötysuhde sen arvoinen? Voidaan spekuloida mutta mahdoton laskea.
 
Sopii nimimerkkiin. Eikö tällainen toiminta ole laitonta? Jää verot maksamatta?

[ot]Mikä tuollaisessa toiminnassa olisi laitonta? Yksinkertaisimmillaan kyseiset henkilöt voivat olla töissä Suomessa ja perhe on mukana tai sitten jopa perheen molemmat vanhemmat ovat töissä Suomessa.[/ot]
 
[ot]Mikä tuollaisessa toiminnassa olisi laitonta? Yksinkertaisimmillaan kyseiset henkilöt voivat olla töissä Suomessa ja perhe on mukana tai sitten jopa perheen molemmat vanhemmat ovat töissä Suomessa.[/ot]


Turistiautot
Ulkomailla vakituisesti asuva henkilö voi tuoda Suomeen nk. turistiauton. Ajoneuvon käyttö ilman autoveron suorittamista on pääsääntöisesti mahdollista, mikäli autoa käytetään Suomessa enintään kuusi kuukautta.

Ajoneuvon väliaikainen käyttö edellyttää, että ajoneuvo on muualla kuin Suomessa rekisteröity, ja rekisteröinti on voimassa. Lisäksi sillä tulee olla Suomessa voimassa oleva liikennevakuutus.

Lyhytaikainen käyttö
Ajoneuvon lyhytaikainen käyttö ilman autoverovelvollisuutta on myös mahdollista. Suomessa vakinaisesti asuva henkilö saa käyttää omaa tarvetta varten väliaikaisesti maahantuomaansa ajoneuvoa veroa suorittamatta yhtäjaksoisesti enintään 14 päivän ajan kerran
 
Mikä ylipäätään on sopiva määrä päivittäisiä koronatartuntoja, jota alemmas tartuntamäärän painamisen eteen ei kannata kärsiä loputtoman paljon lisää?

Vähempi on tietty aina parempi kuin enempi, mutta ”hinnalla millä hyvänsä” ei kannata tuota vähentämistä ostaa.

Korona tappavuus on muutenkin laskenut aika reippaasti, kun hoitometodit ovat parantuneet.
-
Suomessa kuolee normaalisti 54000 ihmistä vuodessa ja lukema on aavistuksen nousussa väestön ikääntymisen takia.

Kovin suuria taloudellisia tappioita ei tarvitse ottaa koronarajoituksista, kun se aiheuttaa suuremman laskun elinajanodotteelle kuin mitä muutamista sadoista koronakuolleista muodostuu.
 
Vähempi on tietty aina parempi kuin enempi, mutta ”hinnalla millä hyvänsä” ei kannata tuota vähentämistä ostaa.

Tästähän on poikkeavia mielipiteitä ihan THL:n sisälläkin, ts. Salminen kaipaa mieluummin jotain muuta kuin "liian vähän" tartuntoja.
 
Onko heittää tästä mitään kunnon linkkiä/dataa?

Siitä ihmettelemään vaikkapa graafeja "daily new cases" ja "daily deaths" suhteessa toisiinsa.
 
Onko heittää tästä mitään kunnon linkkiä/dataa?
Viimeisin on Bill Gatesin haastattelusta poimimani:

We’ve had about a factor-of-two improvement in hospital outcomes already, and that’s with just remdesivir and dexamethasone. These other things will be additive to that.


”Dataa” tuo ei tietty ole, mutta oletan Billin puhuvan totta kun hänellä aika paljon panostusta tähän hommaan, eikä nähdäkseni syytä valehdella.

Lisäys:
Yleisemmin koronan tappavuutta kokonaisväestöllisesti laskee käsittääkseni se, että aikaisempaa harvempi riskiryhmäläinen sairastuu + sairastuneiden hoitotulokset ovat parantuneet, kun hengityskoneita osataan käyttää paremmin + antiviraaleista on löydetty tuloksia antavia lääkkeitä.

Tilastollinen kuolleisuus laskee myös sen takia, että aiempaa harvempi jää diagnosoimatta.
 
Viimeksi muokattu:
Onko heittää tästä mitään kunnon linkkiä/dataa?
Täällä uusimmat arviot CDC:ltä, mennään pahan influenssakauden kuolleisuusluvuilla eli n. 0.2-0.6% ifr

 
Näköjään Intia on tällä hetkellä planeetan kovin raketoija n. 60k päivittäisellä tapauksella.

Mut hei jenkeissä laskee 54k -> 17k. Varmaan Trumpin Whitehouse tilastointi saatu vihdoin käyntiin.
 
Täällä uusimmat arviot CDC:ltä, mennään pahan influenssakauden kuolleisuusluvuilla eli n. 0.2-0.6% ifr


Koronan ongelma onkin siinä että sairastuneita tulee ilman mitään toimenpiteitä niin paljon ettei sairaala- eikä tehohoitokapasiteetti pysy mukana jolloin pahimmillaan ollaan tilanteessa missä Pohjois-Italia oli keväällä.. Tällöin kuolleisuus nousee merkittävästi.

Joku 10-20 tapausta/päivä on Suomessa ihan ok tilanne koska saadaan estettyä hoitokapasiteetin ylikuormittuminen. Sata/päivä ei olekkaan enää niin ok. Tuhat/pvä niin Suomessa on katastrofi hoidon puutteen takia.
 
Näköjään Intia on tällä hetkellä planeetan kovin raketoija n. 60k päivittäisellä tapauksella.

Mut hei jenkeissä laskee 54k -> 17k. Varmaan Trumpin Whitehouse tilastointi saatu vihdoin käyntiin.

Aikaeron takia jenkkien tilastot päivittyy aika myöhään. Katso huomenna mikä on tilanne. Lisäksi he eivät ilmoita yhtä maankattavaa lukua kerralla vaan luvut tulevat tipoittain.
 
THL kiristi karanteeniohjeita eli oikeaan suuntaan ollaan menossa mutta ei taida vielä riittää. Omaehtoinen karanteeni on lähinnä vitsi. Osalle se on varmasti ok ja osa taas vähät välittää. Virallinen karanteenimääräys pitäisi saada kaikille maahantulijoille.

Uusista ohjeista ei kuitenkaan ole mitään hyötyä, jos matkalta palaajat eivät niitä noudata.

– On tärkeää, että korkeamman koronariskin maista palaavat henkilöt ovat karanteenissa ja toteuttavat sen sanan oikeassa merkityksessä eli eivät tapaa toisia ihmisiä. Työpaikoilla, kouluissa ja päiväkodeissa käynnit pitää ilman muuta jäädä pois.

– Pitäisi pohtia, onko meillä esimerkiksi mahdollisuutta kirjata ylös henkilöitä, jotka tulevat matkustusrajoitusalueilta. Tällöin tiedettäisiin oikeasti, ketkä ovat karanteenissa ja miten heitä voisi ohjata.

 
Mitä höpötät. Risteilyliikenne on eri asia. Satamissa tarkistetaan tälläkin hetkellä kaikkien matkustajien passit ketkä suomeen saapuvat. Tietyistä maista saa toistaiseksi matkustaa suomeen. Myös laivalla.
Mitä itse höpötät? Jos halutaan Uuden-Seelannin malliin 0 tartuntaa niin se ei onnistu pelkän lentoliikenteen matkustajat karanteenin määrämällä. Ei sillä ole väliä mistä maasta matkustajat tulevat ja ei se passin tarkastaminen kerro onko tulijalla korona vai ei. Kuten ei sekään onko tulomaa Suomen sallimalla listalla maista joihin ei ole matkustusrajoituksia vai ei. Maarajojen sulkeminen on hieman haasteellisempaa/enemmän resursseja vievää kuin pelkkien lentokenttien ja satamien. Ja aina löytyy niitä jotka tulevat yli salaa ihan vain kokeilumielessä.

Uudessa-Seelannissa lento- ja laivaliikenne lienevät miltei 100% ne tavat millä maahan pääsee ja kaikki rajan ylittäjät ilmeisesti määrätään karanteeniin olipa maa josta tullaan mikä tahansa.
 
Jumalauta nämä leikkii tällä... :tdown:

Terveysministeriön valmiusjohtaja Pekka Tulokas kertoi IS:lle, että jopa kolmasosa matkustajista kieltäytyi koronatestistä kentällä.

Kieltäytyminen tehtiin kuitenkin mahdolliseksi syystä. Tulokas kertoi viranomaisten haluavan nähdä, kuinka moni menee testeihin vapaaehtoisesti ja tarvitseeko tilanne järeämpiä toimia.

 
Jumalauta nämä leikkii tällä... :tdown:

En nyt sanoisi, että tuo on mitään varsinaista leikkimistä. Niitä pakotuksia varten on oltava perusteet ja se on yksi peruste muiden joukossa, jos tiedetään että ilman pakkoa merkittävä osa porukasta luistaa vastuusta. Vastaavaa tulosta voisi olettaa mutuilemallakin, mutta nyt ei tarvitse.
 
Jos vaihtoehdot ovat koronatesti lentokentällä ja silti se sama 2 viikon karanteeni vaikka olisi negatiivinen testitulos, niin minkä ihmeen takia siihen testiin edes pitäisi sitten mennä ja jäädä odottamaan. En täysin ymmärrä, mutta ehkä ei ole tarvekkaan. Vähän taas haiskahtaa, ettei tätäkään nyt mietitty ihan loppuun asti.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 288
Viestejä
4 507 980
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom