Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Vaikka ei tappaisikaan 90 prosenttia, niin olisihan se kapitalistille ikävää, jos tekisi saman määrän ihmisiä nykymääritelmien mukaan työkyvyttömäksi. No tokihan töihin joutuisi, mutta tekisivät töitä hitaammin.
 
No huhhuh, että 50-90% sairastuneista saisi jonkun pysyvän vamman? Jos tuo pitäisi paikkansa, olisi nykyisin tuntemamme yhteiskunta mennyttä parissa vuodessa viimeistään. Päästään vihdoin kunnon Mad max meininkiin.
 
Uudessa-Seelannissa 100 päivää ja nolla tartuntaa. Abaut saman kokoluokan maa, siellä ei tarvitse käyttää maskeja, turvavälejä. Maa elää käytännössä normaalia elämää kaikkine yleisötapahtumineen.



Onnistuneen koronastrategian tuloksena Uuden-Seelannin asukkaat pystyvät nyt nauttimaan lähestulkoon samanlaisesta arkielämästä kuin ennen pandemiaa. Maassa ei tarvitse noudattaa turvavälejä ja ihmiset voivat vapaasti täyttää urheilu- ja kulttuuritapahtumien lehterit.
Ainoastaan rajat ylittävää liikkumista rajoitetaan. Kaikki Uuteen-Seelantiin saapuvat joutuvat viettämään 14 päivää karanteenissa.

Uudessa-Seelannissa on edelleen 23 aktiivista koronatartuntaa, mutta ne kaikki on havaittu maahan pyrkivillä ihmisillä. Nämä potilaat on toimitettu raja-asemilta hoitoloihin eristykseen.

Ei olisi kovin vaikea asia saada tämä toimimaan myös suomessa.


Ei varmaan mahdotonta mutta vaikeampaa. Uusi-Seelanti on saarivaltio joten rajojen valvonta on huomattavasti helpompaa.
 
Viime aikoina ollut useita uutisia, jonka mukaan huomattava osuus sairastuneista saa pysyviä vahinkoja kehoon (50 - 90 % sairastuneista). Tällä hetkellä vaikuttaa, että lähes mikä tahansa sisäelin voi vaurioitua. Olettaisin, että tämä voi aiheuttaa huomattavan määrän pidettyneitä kuolemia. Onko asia todellakin näin vakava vai ovatko he valinneet tutkimuksiin henkilöitä, jotka ovat saaneet keskimääräistä enemmän vaurioita?

Taitaa iso osa sairastaa lievän tai oireettoman tautimuodon. Lukematta linkkejä, ehkä kyse sairaalahoitoa tarvitsevista potilaista.
 
Kommentoin normaaleja reittilentoja.
No sitten sitä ei voi verrata Uuteen-Seelantiin jossa ilmeisesti kaikkea rajaliikennettä valvotaan ja ylittäjät joutuvat karanteeniin. Jos siis Suomessa valvottaisiin ainoastaan lentoja ja Ruotsin, Viron ja Norjan matkaajat tai kauttakulkijata saisivat ylittää rajan ilman karanteeneja.
 
No sitten sitä ei voi verrata Uuteen-Seelantiin jossa ilmeisesti kaikkea rajaliikennettä valvotaan ja ylittäjät joutuvat karanteeniin. Jos siis Suomessa valvottaisiin ainoastaan lentoja ja Ruotsin, Viron ja Norjan matkaajat tai kauttakulkijata saisivat ylittää rajan ilman karanteeneja.
Mitä höpötät. Risteilyliikenne on eri asia. Satamissa tarkistetaan tälläkin hetkellä kaikkien matkustajien passit ketkä suomeen saapuvat. Tietyistä maista saa toistaiseksi matkustaa suomeen. Myös laivalla.
 
Mitä höpötät. Risteilyliikenne on eri asia. Satamissa tarkistetaan tälläkin hetkellä kaikkien matkustajien passit ketkä suomeen saapuvat. Tietyistä maista saa toistaiseksi matkustaa suomeen. Myös laivalla.

Saksasta kun tulee Vuosaareen, niin kukaan ei kyllä kysele yhtään mitään, ellei tulli ota haaviin.
 
Niin, eikös saksa kuulu niihin maihin johon saa mennä ja tulla..? Mutta joo, puututaan lillukanvarsiin.

Heinäkuun puolessa välin oli suurin osaa Saksaan palaavista henkilöautoista Saksan ja Sveitsin kilvissä. En tiedä millä verukkeella olivat tulleet, koska 13.7 Suomi poisti omat matkustusrajoitukset. Keski-Eurooppa teki saman jo kuukautta aikaisemmin, eli Suomesta pääsi ihan vapaasti ympäri Eurooppaa. En tiedä, ehkä jos Saksaa menee myös boikottiin niin passeja saatetaan sen jälkeen kysellä, ainakin jos auto ei ole suomen kilvissä. Tosin vaikea siellä satamassa on sitten setviä vaikka olisi kiertänyt koko entisen Jugoslavian alueen.
 
Heinäkuun puolessa välin oli suurin osaa Saksaan palaavista henkilöautoista Saksan ja Sveitsin kilvissä. En tiedä millä verukkeella olivat tulleet, koska 13.7 Suomi poisti omat matkustusrajoitukset. Keski-Eurooppa teki saman jo kuukautta aikaisemmin. En tiedä, ehkä jos Saksaa menee myös boikottiin niin passeja saatetaan sen jälkeen kysellä, ainakin jos auto ei ole suomen kilvissä.
Joo, kyllä rajat ehkä vuotavat. Liikenteessä on näkynyt italian, ruotsin, saksan ja hollannin rekisterissä olevia autoja.
Toivtaan edelleen että maahantuloedellytykset ja karanteenit muuttuvat pakollisiksi.
Tästä on turha minun vääntää tämän enempää.
 
Liikenteessä on näkynyt italian, ruotsin, saksan ja hollannin rekisterissä olevia autoja.

Osa näistä on Suomessa semipysyvästi eli useita vuosia ja käyvät kotimaissaan vain lomilla, jos silloinkaan. Tämän vuoksi pitäisi kerätä jonkinlaista tilastoa (ja olisi jo pitänyt ennen matkustusrajoituksia, jotta saa vertailukohdan), jos pelkästä autojen havaitsemisesta haluaa tehdä johtopäätöksiä matkustamisen yleisyydestä.
 
Osa näistä on Suomessa semipysyvästi eli useita vuosia ja käyvät kotimaissaan vain lomilla, jos silloinkaan. Tämän vuoksi pitäisi kerätä jonkinlaista tilastoa (ja olisi jo pitänyt ennen matkustusrajoituksia, jotta saa vertailukohdan), jos pelkästä autojen havaitsemisesta haluaa tehdä johtopäätöksiä matkustamisen yleisyydestä.
Sopii nimimerkkiin. Eikö tällainen toiminta ole laitonta? Jää verot maksamatta?
 
Joo, kyllä rajat ehkä vuotavat. Liikenteessä on näkynyt italian, ruotsin, saksan ja hollannin rekisterissä olevia autoja.
Toivtaan edelleen että maahantuloedellytykset ja karanteenit muuttuvat pakollisiksi.
Tästä on turha minun vääntää tämän enempää.

Jo aikaisemmin kerroin kuinka helppoa on tulla Suomeen Schengen alueelta jos vain haluaa.. On kansalaisuus mikä tahansa.

Nyt kyse on siitä kuinka paljon resursseja halutaan laittaa rajavalvontaan kiinni ts. kuinka tiheäksi seula halutaan tehdä.

Vaihtoehto 1 Tarkistetaan vain "kielletyistä maista" saapuvat matkustajat. Lievin rajatarkastuksen muoto joka karsii ainakin osan tänne tulevista. Vielä jää mm. vaihdolliset lennot joten tämä on helppo kiertää.

2. Kaikki lentomatkustajat. Huomattavasti järeämpi keino edelliseen verrattuna. Kosja Suomi on "lähes saarivaltio" vaatii tämän kiertäminen jo kekseliäisyyttä. Se onnistuu esim. Laiva Tallinnaan - > bussilla Riikaan ja lentokoneella Espanjaan combolla, olet jo samana päivänä Barcelonassa. Tai koko matka autolla.. Jne. Keinoja riittää jos olet vähääkään omatoimimatkailua harrastanut niin ne kyllä keksii.

3. Järein ja kallein eli kaikki rajat valvontaan. Vaatii jo resursseja koska kaikki päiväristeilijät on tarkistettava. Onko hinta-hyötysuhde sen arvoinen? Voidaan spekuloida mutta mahdoton laskea.
 
Sopii nimimerkkiin. Eikö tällainen toiminta ole laitonta? Jää verot maksamatta?

[ot]Mikä tuollaisessa toiminnassa olisi laitonta? Yksinkertaisimmillaan kyseiset henkilöt voivat olla töissä Suomessa ja perhe on mukana tai sitten jopa perheen molemmat vanhemmat ovat töissä Suomessa.[/ot]
 
[ot]Mikä tuollaisessa toiminnassa olisi laitonta? Yksinkertaisimmillaan kyseiset henkilöt voivat olla töissä Suomessa ja perhe on mukana tai sitten jopa perheen molemmat vanhemmat ovat töissä Suomessa.[/ot]


Turistiautot
Ulkomailla vakituisesti asuva henkilö voi tuoda Suomeen nk. turistiauton. Ajoneuvon käyttö ilman autoveron suorittamista on pääsääntöisesti mahdollista, mikäli autoa käytetään Suomessa enintään kuusi kuukautta.

Ajoneuvon väliaikainen käyttö edellyttää, että ajoneuvo on muualla kuin Suomessa rekisteröity, ja rekisteröinti on voimassa. Lisäksi sillä tulee olla Suomessa voimassa oleva liikennevakuutus.

Lyhytaikainen käyttö
Ajoneuvon lyhytaikainen käyttö ilman autoverovelvollisuutta on myös mahdollista. Suomessa vakinaisesti asuva henkilö saa käyttää omaa tarvetta varten väliaikaisesti maahantuomaansa ajoneuvoa veroa suorittamatta yhtäjaksoisesti enintään 14 päivän ajan kerran
 
Mikä ylipäätään on sopiva määrä päivittäisiä koronatartuntoja, jota alemmas tartuntamäärän painamisen eteen ei kannata kärsiä loputtoman paljon lisää?

Vähempi on tietty aina parempi kuin enempi, mutta ”hinnalla millä hyvänsä” ei kannata tuota vähentämistä ostaa.

Korona tappavuus on muutenkin laskenut aika reippaasti, kun hoitometodit ovat parantuneet.
-
Suomessa kuolee normaalisti 54000 ihmistä vuodessa ja lukema on aavistuksen nousussa väestön ikääntymisen takia.

Kovin suuria taloudellisia tappioita ei tarvitse ottaa koronarajoituksista, kun se aiheuttaa suuremman laskun elinajanodotteelle kuin mitä muutamista sadoista koronakuolleista muodostuu.
 
Vähempi on tietty aina parempi kuin enempi, mutta ”hinnalla millä hyvänsä” ei kannata tuota vähentämistä ostaa.

Tästähän on poikkeavia mielipiteitä ihan THL:n sisälläkin, ts. Salminen kaipaa mieluummin jotain muuta kuin "liian vähän" tartuntoja.
 
Onko heittää tästä mitään kunnon linkkiä/dataa?

Siitä ihmettelemään vaikkapa graafeja "daily new cases" ja "daily deaths" suhteessa toisiinsa.
 
Onko heittää tästä mitään kunnon linkkiä/dataa?
Viimeisin on Bill Gatesin haastattelusta poimimani:

We’ve had about a factor-of-two improvement in hospital outcomes already, and that’s with just remdesivir and dexamethasone. These other things will be additive to that.


”Dataa” tuo ei tietty ole, mutta oletan Billin puhuvan totta kun hänellä aika paljon panostusta tähän hommaan, eikä nähdäkseni syytä valehdella.

Lisäys:
Yleisemmin koronan tappavuutta kokonaisväestöllisesti laskee käsittääkseni se, että aikaisempaa harvempi riskiryhmäläinen sairastuu + sairastuneiden hoitotulokset ovat parantuneet, kun hengityskoneita osataan käyttää paremmin + antiviraaleista on löydetty tuloksia antavia lääkkeitä.

Tilastollinen kuolleisuus laskee myös sen takia, että aiempaa harvempi jää diagnosoimatta.
 
Viimeksi muokattu:
Onko heittää tästä mitään kunnon linkkiä/dataa?
Täällä uusimmat arviot CDC:ltä, mennään pahan influenssakauden kuolleisuusluvuilla eli n. 0.2-0.6% ifr

 
Näköjään Intia on tällä hetkellä planeetan kovin raketoija n. 60k päivittäisellä tapauksella.

Mut hei jenkeissä laskee 54k -> 17k. Varmaan Trumpin Whitehouse tilastointi saatu vihdoin käyntiin.
 
Täällä uusimmat arviot CDC:ltä, mennään pahan influenssakauden kuolleisuusluvuilla eli n. 0.2-0.6% ifr


Koronan ongelma onkin siinä että sairastuneita tulee ilman mitään toimenpiteitä niin paljon ettei sairaala- eikä tehohoitokapasiteetti pysy mukana jolloin pahimmillaan ollaan tilanteessa missä Pohjois-Italia oli keväällä.. Tällöin kuolleisuus nousee merkittävästi.

Joku 10-20 tapausta/päivä on Suomessa ihan ok tilanne koska saadaan estettyä hoitokapasiteetin ylikuormittuminen. Sata/päivä ei olekkaan enää niin ok. Tuhat/pvä niin Suomessa on katastrofi hoidon puutteen takia.
 
Näköjään Intia on tällä hetkellä planeetan kovin raketoija n. 60k päivittäisellä tapauksella.

Mut hei jenkeissä laskee 54k -> 17k. Varmaan Trumpin Whitehouse tilastointi saatu vihdoin käyntiin.

Aikaeron takia jenkkien tilastot päivittyy aika myöhään. Katso huomenna mikä on tilanne. Lisäksi he eivät ilmoita yhtä maankattavaa lukua kerralla vaan luvut tulevat tipoittain.
 
^Jenkkien luku päivittyy suomen aikaa n. 04 ja viikonloppuisin on aina pienemmät lukemat kun testataan eniten arkisin.
 
THL kiristi karanteeniohjeita eli oikeaan suuntaan ollaan menossa mutta ei taida vielä riittää. Omaehtoinen karanteeni on lähinnä vitsi. Osalle se on varmasti ok ja osa taas vähät välittää. Virallinen karanteenimääräys pitäisi saada kaikille maahantulijoille.

Uusista ohjeista ei kuitenkaan ole mitään hyötyä, jos matkalta palaajat eivät niitä noudata.

– On tärkeää, että korkeamman koronariskin maista palaavat henkilöt ovat karanteenissa ja toteuttavat sen sanan oikeassa merkityksessä eli eivät tapaa toisia ihmisiä. Työpaikoilla, kouluissa ja päiväkodeissa käynnit pitää ilman muuta jäädä pois.

– Pitäisi pohtia, onko meillä esimerkiksi mahdollisuutta kirjata ylös henkilöitä, jotka tulevat matkustusrajoitusalueilta. Tällöin tiedettäisiin oikeasti, ketkä ovat karanteenissa ja miten heitä voisi ohjata.

 
Mitä höpötät. Risteilyliikenne on eri asia. Satamissa tarkistetaan tälläkin hetkellä kaikkien matkustajien passit ketkä suomeen saapuvat. Tietyistä maista saa toistaiseksi matkustaa suomeen. Myös laivalla.
Mitä itse höpötät? Jos halutaan Uuden-Seelannin malliin 0 tartuntaa niin se ei onnistu pelkän lentoliikenteen matkustajat karanteenin määrämällä. Ei sillä ole väliä mistä maasta matkustajat tulevat ja ei se passin tarkastaminen kerro onko tulijalla korona vai ei. Kuten ei sekään onko tulomaa Suomen sallimalla listalla maista joihin ei ole matkustusrajoituksia vai ei. Maarajojen sulkeminen on hieman haasteellisempaa/enemmän resursseja vievää kuin pelkkien lentokenttien ja satamien. Ja aina löytyy niitä jotka tulevat yli salaa ihan vain kokeilumielessä.

Uudessa-Seelannissa lento- ja laivaliikenne lienevät miltei 100% ne tavat millä maahan pääsee ja kaikki rajan ylittäjät ilmeisesti määrätään karanteeniin olipa maa josta tullaan mikä tahansa.
 
Jumalauta nämä leikkii tällä... :tdown:

Terveysministeriön valmiusjohtaja Pekka Tulokas kertoi IS:lle, että jopa kolmasosa matkustajista kieltäytyi koronatestistä kentällä.

Kieltäytyminen tehtiin kuitenkin mahdolliseksi syystä. Tulokas kertoi viranomaisten haluavan nähdä, kuinka moni menee testeihin vapaaehtoisesti ja tarvitseeko tilanne järeämpiä toimia.

 
Jumalauta nämä leikkii tällä... :tdown:

En nyt sanoisi, että tuo on mitään varsinaista leikkimistä. Niitä pakotuksia varten on oltava perusteet ja se on yksi peruste muiden joukossa, jos tiedetään että ilman pakkoa merkittävä osa porukasta luistaa vastuusta. Vastaavaa tulosta voisi olettaa mutuilemallakin, mutta nyt ei tarvitse.
 
Jos vaihtoehdot ovat koronatesti lentokentällä ja silti se sama 2 viikon karanteeni vaikka olisi negatiivinen testitulos, niin minkä ihmeen takia siihen testiin edes pitäisi sitten mennä ja jäädä odottamaan. En täysin ymmärrä, mutta ehkä ei ole tarvekkaan. Vähän taas haiskahtaa, ettei tätäkään nyt mietitty ihan loppuun asti.
 
Jos vaihtoehdot ovat koronatesti lentokentällä ja silti se sama 2 viikon karanteeni vaikka olisi negatiivinen testitulos, niin minkä ihmeen takia siihen testiin edes pitäisi sitten mennä ja jäädä odottamaan. En täysin ymmärrä, mutta ehkä ei ole tarvekkaan. Vähän taas haiskahtaa, ettei tätäkään nyt mietitty ihan loppuun asti.

Ehkä tuo nyt tullut "ohjeistus" on seurausta siitä notta mahdollisesti niistä aiemmin testatuista olis jotain löytynyt ja jos kolmasosa ei käy testissä niin he olisivat sitten niitä hankalemmin tavoitettavia... - Eikös tuo "vapaaehtoinen" testaus ollut itsestään testi miten matkustajat käyttäytyvät? Ja kun käyttäytyivät näin niin sitten suositellaan kaikille sitä omaehtoista karanteenia, "kovemmalla" äänenpainolla... <- toi on oma tulkintani tälle...

Ja samaa mieltä, notta en minäkään ..ttu mihinkään testiin menisi jos kuitenkin se karanteeni tulis... - En tosin ole niin pöyröö, että vapaaehtoisesti näinä aikoina lähtisin koronaa mihinkään kalastamaan... Voi sitä vuoden olla ilman reissua...

--
 
Koronan ongelma onkin siinä että sairastuneita tulee ilman mitään toimenpiteitä niin paljon ettei sairaala- eikä tehohoitokapasiteetti pysy mukana jolloin pahimmillaan ollaan tilanteessa missä Pohjois-Italia oli keväällä.. Tällöin kuolleisuus nousee merkittävästi.

Joku 10-20 tapausta/päivä on Suomessa ihan ok tilanne koska saadaan estettyä hoitokapasiteetin ylikuormittuminen. Sata/päivä ei olekkaan enää niin ok. Tuhat/pvä niin Suomessa on katastrofi hoidon puutteen takia.
Jos pitäisi veikata, niin 100/päivä olisi vielä täysin ongelmaton lukema kapasiteetin kannalta.

Sveitsissä on nyt pari kuukautta menty 100-180/pv lukemissa ja viikottain sairaalaan otetaan n. 40-50 henkeä, joista muutama yksittäinen päätyy ns. tehohoitoon. Covid-potilaat tarvitsevat tällä hetkellä n. 2%.

Valitettavasti ei löydy englanniksi tätä viikkoraporttia.
78770C72-A3AC-450E-9DF2-919DB520085F.jpeg


Tässä nämä tehohoitopaikat.
63106909-4E34-4CCE-9AD5-FF98D6F787BB.jpeg


 
Finnlines on kulkenut käsittääkseni koko vuoden ihan normaalisti. Kyytiin pääsee turistit autolla tai ilman vaikka laivat ovat enemmän isomman rahdin kuskaamiseen.

Finnlines ei ottanut matkustajaliikennettä noin maaliskuun lopusta toukokuun puolelle (hehtaarilleen toiselle viikolle). Sen jälkeen aika normina ja ovat ihan mainostaneetkin alehintoja yms. Tuli vaan seurattua tuota traven linjaa ja noiden policyjä, kun juhannusviikolla olisi ollut lähtö. Onneksi sai sitten siirrettyä vuodella.

Kaveriperhe juuri palasi Singaporeen nyt ja oli pikkasen tarkkaa touhua. Erikseen haettiin maahantulolupaa ja edes permanent residenttijutut ei taanneet tuleeko lupa vai ei. Sitten tuli vihreää valoa tasan sille maahantuloikkunalle mikä oli joitain päiviä. Kentältä suoraan karanteeniin valvottuun hotelliin kahdeksi viikoksi, jonka maksavat tietty itse. Huone koko perheelle kai pikkasen tiukka ja pienimmät sai jakaa sänkyä yms.
 
Kaveriperhe juuri palasi Singaporeen nyt ja oli pikkasen tarkkaa touhua. Erikseen haettiin maahantulolupaa ja edes permanent residenttijutut ei taanneet tuleeko lupa vai ei. Sitten tuli vihreää valoa tasan sille maahantuloikkunalle mikä oli joitain päiviä. Kentältä suoraan karanteeniin valvottuun hotelliin kahdeksi viikoksi, jonka maksavat tietty itse. Huone koko perheelle kai pikkasen tiukka ja pienimmät sai jakaa sänkyä yms.

Tuollapäin on erilaiset "perustuslait"?

--
 
Mikä ylipäätään on sopiva määrä päivittäisiä koronatartuntoja, jota alemmas tartuntamäärän painamisen eteen ei kannata kärsiä loputtoman paljon lisää?

Vähempi on tietty aina parempi kuin enempi, mutta ”hinnalla millä hyvänsä” ei kannata tuota vähentämistä ostaa.

Korona tappavuus on muutenkin laskenut aika reippaasti, kun hoitometodit ovat parantuneet.
-
Suomessa kuolee normaalisti 54000 ihmistä vuodessa ja lukema on aavistuksen nousussa väestön ikääntymisen takia.

Kovin suuria taloudellisia tappioita ei tarvitse ottaa koronarajoituksista, kun se aiheuttaa suuremman laskun elinajanodotteelle kuin mitä muutamista sadoista koronakuolleista muodostuu.
No niin kauan kuin oletus on eksponentiaalinen kasvu, ainoa kestävä taso on sellainen, jossa tartuntamäärä ei kasva. Ja jos homma lähtee jokatapauksessa lapasesta, kuten eksponentiaalisesti kasvavalla järjestelmällä aina käy, on tietenkin paras ja fiksuin toimintatapa pysäyttää se kasvu heti alkuunsa eikä vasta sitten, kun ollaan jo mittavissa ongelmissa ja vahingoissa.

Tietenkin jossain kohtaa tulee saturaatio, mutta sitähän ei ole vielä edes missään saavutettu ruumiskasoista huolimatta.
 
Finnlines ei ottanut matkustajaliikennettä noin maaliskuun lopusta toukokuun puolelle (hehtaarilleen toiselle viikolle). Sen jälkeen aika normina ja ovat ihan mainostaneetkin alehintoja yms. Tuli vaan seurattua tuota traven linjaa ja noiden policyjä, kun juhannusviikolla olisi ollut lähtö. Onneksi sai sitten siirrettyä vuodella.

Kaveriperhe juuri palasi Singaporeen nyt ja oli pikkasen tarkkaa touhua. Erikseen haettiin maahantulolupaa ja edes permanent residenttijutut ei taanneet tuleeko lupa vai ei. Sitten tuli vihreää valoa tasan sille maahantuloikkunalle mikä oli joitain päiviä. Kentältä suoraan karanteeniin valvottuun hotelliin kahdeksi viikoksi, jonka maksavat tietty itse. Huone koko perheelle kai pikkasen tiukka ja pienimmät sai jakaa sänkyä yms.

Vähän samantapainen juttu oli Hesarissa joku aika sitten Kiinaan pääsystä. 2vkoa karanteenihotellissa jossa piti jopa vessassa käydessä ulosteet desinfioida..

 
Vähän samantapainen juttu oli Hesarissa joku aika sitten Kiinaan pääsystä. 2vkoa karanteenihotellissa jossa piti jopa vessassa käydessä ulosteet desinfioida..


Ei toimi Suomessa kun kaikilla on oikeus mennä ja tulla ulkomaille.
 
Jo keväästä nähtiin ettei tälläiselle ole edes tarvetta Suomessa.

Ongelma on tasapainotella normaalisti toimivan yhteiskunnan ja pandemian välillä. Kovat rajoitukset hillitsisivät koronan leviämistä (Huom. Hillitsevät, eivät nollaa lukuja). Samoilla toimenpiteillä saadaan aiheutettetua taloudellisia ja sosiaalisia ongelmia..

Suurin kysymys onkin kuinka alas lukemat halutaan painaa ja paljonko siitä ollaan valmiita maksamaan.

Helppo kertoa keinoiksi ravintoloiden sulkemisesta, matkustamisen kieltämisestä, yleisötapahtumien lopettamisesta ja koulujen siirtymisestä etäopiskeluun..

Tuloksena ehkä alhaiset koronalukemat mutta samaan aikaan suurtyöttömyys, tuhansia konkursseja ja sosiaalisia ongelmia.

Enkä väitä ettei mitään pitäisi tehdä ennenkuin on myöhäistä. Keinojen pitää olla suhteessa hyötyihin ja haittoihin.
 
Suurin kysymys onkin kuinka alas lukemat halutaan painaa ja paljonko siitä ollaan valmiita maksamaan.

Eikä ole, koska rajoituksilla voidaan vaikuttaa vain tarttuvuuteen, jolloin kysymys on siitä, kaavaako vai väheneekö tartunnan omaavien määrä. Tartunnan omaavien absoluuttiseen määrään voidaan vaikuttaa vain toissijaisesti tarttuvuuden kautta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 549
Viestejä
4 613 494
Jäsenet
75 867
Uusin jäsen
Anselmus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom