• Klo 11 alkaen tietokanta-ajoon liittyvä ongelma, joka aiheuttaa palvelinvirhettä viestejä lähettäessä. Viestien kirjoittaminen pois käytöstä väliaikaisesti. Pyrimme saamaan ongelman korjattua mahdollisimman pian. Pahoittelut häiriöistä.

Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Mitä höpötät. Risteilyliikenne on eri asia. Satamissa tarkistetaan tälläkin hetkellä kaikkien matkustajien passit ketkä suomeen saapuvat. Tietyistä maista saa toistaiseksi matkustaa suomeen. Myös laivalla.
Saksasta kun tulee Vuosaareen, niin kukaan ei kyllä kysele yhtään mitään, ellei tulli ota haaviin.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Niin, eikös saksa kuulu niihin maihin johon saa mennä ja tulla..? Mutta joo, puututaan lillukanvarsiin.
Heinäkuun puolessa välin oli suurin osaa Saksaan palaavista henkilöautoista Saksan ja Sveitsin kilvissä. En tiedä millä verukkeella olivat tulleet, koska 13.7 Suomi poisti omat matkustusrajoitukset. Keski-Eurooppa teki saman jo kuukautta aikaisemmin, eli Suomesta pääsi ihan vapaasti ympäri Eurooppaa. En tiedä, ehkä jos Saksaa menee myös boikottiin niin passeja saatetaan sen jälkeen kysellä, ainakin jos auto ei ole suomen kilvissä. Tosin vaikea siellä satamassa on sitten setviä vaikka olisi kiertänyt koko entisen Jugoslavian alueen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 122
Heinäkuun puolessa välin oli suurin osaa Saksaan palaavista henkilöautoista Saksan ja Sveitsin kilvissä. En tiedä millä verukkeella olivat tulleet, koska 13.7 Suomi poisti omat matkustusrajoitukset. Keski-Eurooppa teki saman jo kuukautta aikaisemmin. En tiedä, ehkä jos Saksaa menee myös boikottiin niin passeja saatetaan sen jälkeen kysellä, ainakin jos auto ei ole suomen kilvissä.
Joo, kyllä rajat ehkä vuotavat. Liikenteessä on näkynyt italian, ruotsin, saksan ja hollannin rekisterissä olevia autoja.
Toivtaan edelleen että maahantuloedellytykset ja karanteenit muuttuvat pakollisiksi.
Tästä on turha minun vääntää tämän enempää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Liikenteessä on näkynyt italian, ruotsin, saksan ja hollannin rekisterissä olevia autoja.
Osa näistä on Suomessa semipysyvästi eli useita vuosia ja käyvät kotimaissaan vain lomilla, jos silloinkaan. Tämän vuoksi pitäisi kerätä jonkinlaista tilastoa (ja olisi jo pitänyt ennen matkustusrajoituksia, jotta saa vertailukohdan), jos pelkästä autojen havaitsemisesta haluaa tehdä johtopäätöksiä matkustamisen yleisyydestä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
348
Osa näistä on Suomessa semipysyvästi eli useita vuosia ja käyvät kotimaissaan vain lomilla, jos silloinkaan. Tämän vuoksi pitäisi kerätä jonkinlaista tilastoa (ja olisi jo pitänyt ennen matkustusrajoituksia, jotta saa vertailukohdan), jos pelkästä autojen havaitsemisesta haluaa tehdä johtopäätöksiä matkustamisen yleisyydestä.
Sopii nimimerkkiin. Eikö tällainen toiminta ole laitonta? Jää verot maksamatta?
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 539
Joo, kyllä rajat ehkä vuotavat. Liikenteessä on näkynyt italian, ruotsin, saksan ja hollannin rekisterissä olevia autoja.
Toivtaan edelleen että maahantuloedellytykset ja karanteenit muuttuvat pakollisiksi.
Tästä on turha minun vääntää tämän enempää.
Jo aikaisemmin kerroin kuinka helppoa on tulla Suomeen Schengen alueelta jos vain haluaa.. On kansalaisuus mikä tahansa.

Nyt kyse on siitä kuinka paljon resursseja halutaan laittaa rajavalvontaan kiinni ts. kuinka tiheäksi seula halutaan tehdä.

Vaihtoehto 1 Tarkistetaan vain "kielletyistä maista" saapuvat matkustajat. Lievin rajatarkastuksen muoto joka karsii ainakin osan tänne tulevista. Vielä jää mm. vaihdolliset lennot joten tämä on helppo kiertää.

2. Kaikki lentomatkustajat. Huomattavasti järeämpi keino edelliseen verrattuna. Kosja Suomi on "lähes saarivaltio" vaatii tämän kiertäminen jo kekseliäisyyttä. Se onnistuu esim. Laiva Tallinnaan - > bussilla Riikaan ja lentokoneella Espanjaan combolla, olet jo samana päivänä Barcelonassa. Tai koko matka autolla.. Jne. Keinoja riittää jos olet vähääkään omatoimimatkailua harrastanut niin ne kyllä keksii.

3. Järein ja kallein eli kaikki rajat valvontaan. Vaatii jo resursseja koska kaikki päiväristeilijät on tarkistettava. Onko hinta-hyötysuhde sen arvoinen? Voidaan spekuloida mutta mahdoton laskea.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Sopii nimimerkkiin. Eikö tällainen toiminta ole laitonta? Jää verot maksamatta?
[ot]Mikä tuollaisessa toiminnassa olisi laitonta? Yksinkertaisimmillaan kyseiset henkilöt voivat olla töissä Suomessa ja perhe on mukana tai sitten jopa perheen molemmat vanhemmat ovat töissä Suomessa.[/ot]
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
348
[ot]Mikä tuollaisessa toiminnassa olisi laitonta? Yksinkertaisimmillaan kyseiset henkilöt voivat olla töissä Suomessa ja perhe on mukana tai sitten jopa perheen molemmat vanhemmat ovat töissä Suomessa.[/ot]

Turistiautot
Ulkomailla vakituisesti asuva henkilö voi tuoda Suomeen nk. turistiauton. Ajoneuvon käyttö ilman autoveron suorittamista on pääsääntöisesti mahdollista, mikäli autoa käytetään Suomessa enintään kuusi kuukautta.

Ajoneuvon väliaikainen käyttö edellyttää, että ajoneuvo on muualla kuin Suomessa rekisteröity, ja rekisteröinti on voimassa. Lisäksi sillä tulee olla Suomessa voimassa oleva liikennevakuutus.

Lyhytaikainen käyttö
Ajoneuvon lyhytaikainen käyttö ilman autoverovelvollisuutta on myös mahdollista. Suomessa vakinaisesti asuva henkilö saa käyttää omaa tarvetta varten väliaikaisesti maahantuomaansa ajoneuvoa veroa suorittamatta yhtäjaksoisesti enintään 14 päivän ajan kerran
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Mikä ylipäätään on sopiva määrä päivittäisiä koronatartuntoja, jota alemmas tartuntamäärän painamisen eteen ei kannata kärsiä loputtoman paljon lisää?

Vähempi on tietty aina parempi kuin enempi, mutta ”hinnalla millä hyvänsä” ei kannata tuota vähentämistä ostaa.

Korona tappavuus on muutenkin laskenut aika reippaasti, kun hoitometodit ovat parantuneet.
-
Suomessa kuolee normaalisti 54000 ihmistä vuodessa ja lukema on aavistuksen nousussa väestön ikääntymisen takia.

Kovin suuria taloudellisia tappioita ei tarvitse ottaa koronarajoituksista, kun se aiheuttaa suuremman laskun elinajanodotteelle kuin mitä muutamista sadoista koronakuolleista muodostuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Vähempi on tietty aina parempi kuin enempi, mutta ”hinnalla millä hyvänsä” ei kannata tuota vähentämistä ostaa.
Tästähän on poikkeavia mielipiteitä ihan THL:n sisälläkin, ts. Salminen kaipaa mieluummin jotain muuta kuin "liian vähän" tartuntoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Onko heittää tästä mitään kunnon linkkiä/dataa?
Siitä ihmettelemään vaikkapa graafeja "daily new cases" ja "daily deaths" suhteessa toisiinsa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Onko heittää tästä mitään kunnon linkkiä/dataa?
Viimeisin on Bill Gatesin haastattelusta poimimani:

We’ve had about a factor-of-two improvement in hospital outcomes already, and that’s with just remdesivir and dexamethasone. These other things will be additive to that.


”Dataa” tuo ei tietty ole, mutta oletan Billin puhuvan totta kun hänellä aika paljon panostusta tähän hommaan, eikä nähdäkseni syytä valehdella.

Lisäys:
Yleisemmin koronan tappavuutta kokonaisväestöllisesti laskee käsittääkseni se, että aikaisempaa harvempi riskiryhmäläinen sairastuu + sairastuneiden hoitotulokset ovat parantuneet, kun hengityskoneita osataan käyttää paremmin + antiviraaleista on löydetty tuloksia antavia lääkkeitä.

Tilastollinen kuolleisuus laskee myös sen takia, että aiempaa harvempi jää diagnosoimatta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.11.2017
Viestejä
937
Onko heittää tästä mitään kunnon linkkiä/dataa?
Täällä uusimmat arviot CDC:ltä, mennään pahan influenssakauden kuolleisuusluvuilla eli n. 0.2-0.6% ifr

 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 895
Näköjään Intia on tällä hetkellä planeetan kovin raketoija n. 60k päivittäisellä tapauksella.

Mut hei jenkeissä laskee 54k -> 17k. Varmaan Trumpin Whitehouse tilastointi saatu vihdoin käyntiin.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 539
Täällä uusimmat arviot CDC:ltä, mennään pahan influenssakauden kuolleisuusluvuilla eli n. 0.2-0.6% ifr

Koronan ongelma onkin siinä että sairastuneita tulee ilman mitään toimenpiteitä niin paljon ettei sairaala- eikä tehohoitokapasiteetti pysy mukana jolloin pahimmillaan ollaan tilanteessa missä Pohjois-Italia oli keväällä.. Tällöin kuolleisuus nousee merkittävästi.

Joku 10-20 tapausta/päivä on Suomessa ihan ok tilanne koska saadaan estettyä hoitokapasiteetin ylikuormittuminen. Sata/päivä ei olekkaan enää niin ok. Tuhat/pvä niin Suomessa on katastrofi hoidon puutteen takia.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 539
Näköjään Intia on tällä hetkellä planeetan kovin raketoija n. 60k päivittäisellä tapauksella.

Mut hei jenkeissä laskee 54k -> 17k. Varmaan Trumpin Whitehouse tilastointi saatu vihdoin käyntiin.
Aikaeron takia jenkkien tilastot päivittyy aika myöhään. Katso huomenna mikä on tilanne. Lisäksi he eivät ilmoita yhtä maankattavaa lukua kerralla vaan luvut tulevat tipoittain.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 539
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 865
^Jenkkien luku päivittyy suomen aikaa n. 04 ja viikonloppuisin on aina pienemmät lukemat kun testataan eniten arkisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 122
THL kiristi karanteeniohjeita eli oikeaan suuntaan ollaan menossa mutta ei taida vielä riittää. Omaehtoinen karanteeni on lähinnä vitsi. Osalle se on varmasti ok ja osa taas vähät välittää. Virallinen karanteenimääräys pitäisi saada kaikille maahantulijoille.

Uusista ohjeista ei kuitenkaan ole mitään hyötyä, jos matkalta palaajat eivät niitä noudata.

– On tärkeää, että korkeamman koronariskin maista palaavat henkilöt ovat karanteenissa ja toteuttavat sen sanan oikeassa merkityksessä eli eivät tapaa toisia ihmisiä. Työpaikoilla, kouluissa ja päiväkodeissa käynnit pitää ilman muuta jäädä pois.

– Pitäisi pohtia, onko meillä esimerkiksi mahdollisuutta kirjata ylös henkilöitä, jotka tulevat matkustusrajoitusalueilta. Tällöin tiedettäisiin oikeasti, ketkä ovat karanteenissa ja miten heitä voisi ohjata.

 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
317
Mitä höpötät. Risteilyliikenne on eri asia. Satamissa tarkistetaan tälläkin hetkellä kaikkien matkustajien passit ketkä suomeen saapuvat. Tietyistä maista saa toistaiseksi matkustaa suomeen. Myös laivalla.
Mitä itse höpötät? Jos halutaan Uuden-Seelannin malliin 0 tartuntaa niin se ei onnistu pelkän lentoliikenteen matkustajat karanteenin määrämällä. Ei sillä ole väliä mistä maasta matkustajat tulevat ja ei se passin tarkastaminen kerro onko tulijalla korona vai ei. Kuten ei sekään onko tulomaa Suomen sallimalla listalla maista joihin ei ole matkustusrajoituksia vai ei. Maarajojen sulkeminen on hieman haasteellisempaa/enemmän resursseja vievää kuin pelkkien lentokenttien ja satamien. Ja aina löytyy niitä jotka tulevat yli salaa ihan vain kokeilumielessä.

Uudessa-Seelannissa lento- ja laivaliikenne lienevät miltei 100% ne tavat millä maahan pääsee ja kaikki rajan ylittäjät ilmeisesti määrätään karanteeniin olipa maa josta tullaan mikä tahansa.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 895
Jumalauta nämä leikkii tällä... :tdown:

Terveysministeriön valmiusjohtaja Pekka Tulokas kertoi IS:lle, että jopa kolmasosa matkustajista kieltäytyi koronatestistä kentällä.

Kieltäytyminen tehtiin kuitenkin mahdolliseksi syystä. Tulokas kertoi viranomaisten haluavan nähdä, kuinka moni menee testeihin vapaaehtoisesti ja tarvitseeko tilanne järeämpiä toimia.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 631
Jumalauta nämä leikkii tällä... :tdown:

En nyt sanoisi, että tuo on mitään varsinaista leikkimistä. Niitä pakotuksia varten on oltava perusteet ja se on yksi peruste muiden joukossa, jos tiedetään että ilman pakkoa merkittävä osa porukasta luistaa vastuusta. Vastaavaa tulosta voisi olettaa mutuilemallakin, mutta nyt ei tarvitse.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Jos vaihtoehdot ovat koronatesti lentokentällä ja silti se sama 2 viikon karanteeni vaikka olisi negatiivinen testitulos, niin minkä ihmeen takia siihen testiin edes pitäisi sitten mennä ja jäädä odottamaan. En täysin ymmärrä, mutta ehkä ei ole tarvekkaan. Vähän taas haiskahtaa, ettei tätäkään nyt mietitty ihan loppuun asti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
540
Jos vaihtoehdot ovat koronatesti lentokentällä ja silti se sama 2 viikon karanteeni vaikka olisi negatiivinen testitulos, niin minkä ihmeen takia siihen testiin edes pitäisi sitten mennä ja jäädä odottamaan. En täysin ymmärrä, mutta ehkä ei ole tarvekkaan. Vähän taas haiskahtaa, ettei tätäkään nyt mietitty ihan loppuun asti.
Ehkä tuo nyt tullut "ohjeistus" on seurausta siitä notta mahdollisesti niistä aiemmin testatuista olis jotain löytynyt ja jos kolmasosa ei käy testissä niin he olisivat sitten niitä hankalemmin tavoitettavia... - Eikös tuo "vapaaehtoinen" testaus ollut itsestään testi miten matkustajat käyttäytyvät? Ja kun käyttäytyivät näin niin sitten suositellaan kaikille sitä omaehtoista karanteenia, "kovemmalla" äänenpainolla... <- toi on oma tulkintani tälle...

Ja samaa mieltä, notta en minäkään ..ttu mihinkään testiin menisi jos kuitenkin se karanteeni tulis... - En tosin ole niin pöyröö, että vapaaehtoisesti näinä aikoina lähtisin koronaa mihinkään kalastamaan... Voi sitä vuoden olla ilman reissua...

--
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Koronan ongelma onkin siinä että sairastuneita tulee ilman mitään toimenpiteitä niin paljon ettei sairaala- eikä tehohoitokapasiteetti pysy mukana jolloin pahimmillaan ollaan tilanteessa missä Pohjois-Italia oli keväällä.. Tällöin kuolleisuus nousee merkittävästi.

Joku 10-20 tapausta/päivä on Suomessa ihan ok tilanne koska saadaan estettyä hoitokapasiteetin ylikuormittuminen. Sata/päivä ei olekkaan enää niin ok. Tuhat/pvä niin Suomessa on katastrofi hoidon puutteen takia.
Jos pitäisi veikata, niin 100/päivä olisi vielä täysin ongelmaton lukema kapasiteetin kannalta.

Sveitsissä on nyt pari kuukautta menty 100-180/pv lukemissa ja viikottain sairaalaan otetaan n. 40-50 henkeä, joista muutama yksittäinen päätyy ns. tehohoitoon. Covid-potilaat tarvitsevat tällä hetkellä n. 2%.

Valitettavasti ei löydy englanniksi tätä viikkoraporttia.
78770C72-A3AC-450E-9DF2-919DB520085F.jpeg


Tässä nämä tehohoitopaikat.
63106909-4E34-4CCE-9AD5-FF98D6F787BB.jpeg


 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
357
Finnlines on kulkenut käsittääkseni koko vuoden ihan normaalisti. Kyytiin pääsee turistit autolla tai ilman vaikka laivat ovat enemmän isomman rahdin kuskaamiseen.
Finnlines ei ottanut matkustajaliikennettä noin maaliskuun lopusta toukokuun puolelle (hehtaarilleen toiselle viikolle). Sen jälkeen aika normina ja ovat ihan mainostaneetkin alehintoja yms. Tuli vaan seurattua tuota traven linjaa ja noiden policyjä, kun juhannusviikolla olisi ollut lähtö. Onneksi sai sitten siirrettyä vuodella.

Kaveriperhe juuri palasi Singaporeen nyt ja oli pikkasen tarkkaa touhua. Erikseen haettiin maahantulolupaa ja edes permanent residenttijutut ei taanneet tuleeko lupa vai ei. Sitten tuli vihreää valoa tasan sille maahantuloikkunalle mikä oli joitain päiviä. Kentältä suoraan karanteeniin valvottuun hotelliin kahdeksi viikoksi, jonka maksavat tietty itse. Huone koko perheelle kai pikkasen tiukka ja pienimmät sai jakaa sänkyä yms.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
540
Kaveriperhe juuri palasi Singaporeen nyt ja oli pikkasen tarkkaa touhua. Erikseen haettiin maahantulolupaa ja edes permanent residenttijutut ei taanneet tuleeko lupa vai ei. Sitten tuli vihreää valoa tasan sille maahantuloikkunalle mikä oli joitain päiviä. Kentältä suoraan karanteeniin valvottuun hotelliin kahdeksi viikoksi, jonka maksavat tietty itse. Huone koko perheelle kai pikkasen tiukka ja pienimmät sai jakaa sänkyä yms.
Tuollapäin on erilaiset "perustuslait"?

--
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Mikä ylipäätään on sopiva määrä päivittäisiä koronatartuntoja, jota alemmas tartuntamäärän painamisen eteen ei kannata kärsiä loputtoman paljon lisää?

Vähempi on tietty aina parempi kuin enempi, mutta ”hinnalla millä hyvänsä” ei kannata tuota vähentämistä ostaa.

Korona tappavuus on muutenkin laskenut aika reippaasti, kun hoitometodit ovat parantuneet.
-
Suomessa kuolee normaalisti 54000 ihmistä vuodessa ja lukema on aavistuksen nousussa väestön ikääntymisen takia.

Kovin suuria taloudellisia tappioita ei tarvitse ottaa koronarajoituksista, kun se aiheuttaa suuremman laskun elinajanodotteelle kuin mitä muutamista sadoista koronakuolleista muodostuu.
No niin kauan kuin oletus on eksponentiaalinen kasvu, ainoa kestävä taso on sellainen, jossa tartuntamäärä ei kasva. Ja jos homma lähtee jokatapauksessa lapasesta, kuten eksponentiaalisesti kasvavalla järjestelmällä aina käy, on tietenkin paras ja fiksuin toimintatapa pysäyttää se kasvu heti alkuunsa eikä vasta sitten, kun ollaan jo mittavissa ongelmissa ja vahingoissa.

Tietenkin jossain kohtaa tulee saturaatio, mutta sitähän ei ole vielä edes missään saavutettu ruumiskasoista huolimatta.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 539
Finnlines ei ottanut matkustajaliikennettä noin maaliskuun lopusta toukokuun puolelle (hehtaarilleen toiselle viikolle). Sen jälkeen aika normina ja ovat ihan mainostaneetkin alehintoja yms. Tuli vaan seurattua tuota traven linjaa ja noiden policyjä, kun juhannusviikolla olisi ollut lähtö. Onneksi sai sitten siirrettyä vuodella.

Kaveriperhe juuri palasi Singaporeen nyt ja oli pikkasen tarkkaa touhua. Erikseen haettiin maahantulolupaa ja edes permanent residenttijutut ei taanneet tuleeko lupa vai ei. Sitten tuli vihreää valoa tasan sille maahantuloikkunalle mikä oli joitain päiviä. Kentältä suoraan karanteeniin valvottuun hotelliin kahdeksi viikoksi, jonka maksavat tietty itse. Huone koko perheelle kai pikkasen tiukka ja pienimmät sai jakaa sänkyä yms.
Vähän samantapainen juttu oli Hesarissa joku aika sitten Kiinaan pääsystä. 2vkoa karanteenihotellissa jossa piti jopa vessassa käydessä ulosteet desinfioida..

 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
Vähän samantapainen juttu oli Hesarissa joku aika sitten Kiinaan pääsystä. 2vkoa karanteenihotellissa jossa piti jopa vessassa käydessä ulosteet desinfioida..

Ei toimi Suomessa kun kaikilla on oikeus mennä ja tulla ulkomaille.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 539
Jo keväästä nähtiin ettei tälläiselle ole edes tarvetta Suomessa.

Ongelma on tasapainotella normaalisti toimivan yhteiskunnan ja pandemian välillä. Kovat rajoitukset hillitsisivät koronan leviämistä (Huom. Hillitsevät, eivät nollaa lukuja). Samoilla toimenpiteillä saadaan aiheutettetua taloudellisia ja sosiaalisia ongelmia..

Suurin kysymys onkin kuinka alas lukemat halutaan painaa ja paljonko siitä ollaan valmiita maksamaan.

Helppo kertoa keinoiksi ravintoloiden sulkemisesta, matkustamisen kieltämisestä, yleisötapahtumien lopettamisesta ja koulujen siirtymisestä etäopiskeluun..

Tuloksena ehkä alhaiset koronalukemat mutta samaan aikaan suurtyöttömyys, tuhansia konkursseja ja sosiaalisia ongelmia.

Enkä väitä ettei mitään pitäisi tehdä ennenkuin on myöhäistä. Keinojen pitää olla suhteessa hyötyihin ja haittoihin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Suurin kysymys onkin kuinka alas lukemat halutaan painaa ja paljonko siitä ollaan valmiita maksamaan.
Eikä ole, koska rajoituksilla voidaan vaikuttaa vain tarttuvuuteen, jolloin kysymys on siitä, kaavaako vai väheneekö tartunnan omaavien määrä. Tartunnan omaavien absoluuttiseen määrään voidaan vaikuttaa vain toissijaisesti tarttuvuuden kautta.
 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
Suomessa alkoi olemaan jo hyvä tilanne mut rajojen avaaminen oli liian aikaista kun ei kunnon karanteeni ohjeita oltu annettu. Tiukka 14 vrk karanteeni jos ulkomaille menisi olisi pitänyt laittaa.
Siis kun tulee takas Suomeen. Jossain maissa on jo tollasia et maahan saapuessa joutuu karanteeniin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 122
Jos vaihtoehdot ovat koronatesti lentokentällä ja silti se sama 2 viikon karanteeni vaikka olisi negatiivinen testitulos, niin minkä ihmeen takia siihen testiin edes pitäisi sitten mennä ja jäädä odottamaan. En täysin ymmärrä, mutta ehkä ei ole tarvekkaan. Vähän taas haiskahtaa, ettei tätäkään nyt mietitty ihan loppuun asti.
Testin epävarmuus on kuitenkin olemassa. Näyttää negatiivista vaikka on tartunta. Et taida olla myöskään kuullut oireettomista tartunnoista..? Kahden viikon varoaikaa ei ole mieitty ulkomailta saapuvien kiusaksi, vaan ihan syystä. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 895
Jos vaihtoehdot ovat koronatesti lentokentällä ja silti se sama 2 viikon karanteeni vaikka olisi negatiivinen testitulos, niin minkä ihmeen takia siihen testiin edes pitäisi sitten mennä ja jäädä odottamaan. En täysin ymmärrä, mutta ehkä ei ole tarvekkaan. Vähän taas haiskahtaa, ettei tätäkään nyt mietitty ihan loppuun asti.
Tämä on just tätä "minä minä minä" ajattelua joka pitäisi nyt unohtaa.

Sillä on erittäin iso merkitys leviämisen kannalta jos sun positiivinen tulos saadaan 2vrk kentälle tulemisen jälkeen eikä viikon päästä kun olet oireisena lähtenyt testeihin.

Ja hei, onko se sulta pois jos puikot tökätään nenään muutamaksi sekunniksi?

Singaporessa kotikaranteenissa olijat saa rannekkeet jotka hälyttää jos hlö on lähtenyt "kylille" Eräs kaveri sai 1500$ sakot kun lähti kauppaan 30min ennen karanteenin loppua.
 
Liittynyt
07.04.2018
Viestejä
476
Helppo kertoa keinoiksi ravintoloiden sulkemisesta, matkustamisen kieltämisestä, yleisötapahtumien lopettamisesta ja koulujen siirtymisestä etäopiskeluun..

Tuloksena ehkä alhaiset koronalukemat mutta samaan aikaan suurtyöttömyys, tuhansia konkursseja ja sosiaalisia ongelmia.

Enkä väitä ettei mitään pitäisi tehdä ennenkuin on myöhäistä. Keinojen pitää olla suhteessa hyötyihin ja haittoihin.
Totta puhut, mutta tässä on se sama asia mistä on pitkin ketjua puhuttu lukemattomia kertoja. Mikäli sulkuja ja rajoituksia ei tehdä, nuo boldatut katastrofit tulevat joka tapauksessa ja vielä paljon pahempina jos epidemia leviää hallitsemattomasti, terveydenhuolto menee polvilleen ja ihmisiä alkaa sairastua siinä määrin että jokaisella on lähipiirissä joku joko teholla tai kuollut.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 162
En ole siinä asemassa että voisin toteuttaa pakkotestaamista rajoilla+karanteeni. Sitä varten meillä on/pitäisi olla siihen sopivat lainsäädäntö sekä viranomaiset jotka päättävät asioista.
Siis vähän niinkuin uudenmaan sulkeminen keväällä, siihen olisi lisätty vielä 14pv karantteeni jos ylittää rajan.

Järkevää siinä että kaikki maahan saapuvat tetataan sekä karanteeni. Ei siinä kuitenkaan olla koko kansaa sulkemassa koteihinsa. Ei se ole vaikea toteuttaa.
Järkevyys ei nyt avautunut, eikä myöskään se helppous.

Kritisoin sitä että faktana esitettiin ettei ole vaikeaa, mutta jäi selalinen olo että luettu jokin lehti juttu jostain ihan toisenalisesta tilanteesta siivutettu senkin vaikeudet, yhtäläisyys rajoittu lähinnä siihen että oli toisella puolella maapalloa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 162
Minusta on aika hyvin, jos saadaan noin 2/3 oireettomista ihmisistä jäämään lennon jälkeen lentokentälle jonottamaan testiin.

En lainkaan ihmettele, jos ihminen on juuri matkustanut lentokoneella jo useamman tunnin, eikä halua jäädä sen jälkeen odottamaan puoltakaan tuntia (saati 1-2 tuntia) ylimääräistä testiin. Varsinkin, jos ja kun on oireeton ja muutenkin reissullaan (johon toivon mukaan oli järkevä syy...) määräyksiä noudattanut. Yleensä ihmisillä on joku suunnitelma jo valmiina miten ja millä matkustavat eteenpäin tai joku vastassa hakemassa, joten ei se todellakaan välttämättä ole edes mitenkään itsekästä.
Uutisointien mukaan tiedossa olevia/kerrottuja syitä testi pisteen ohittamiseen mm tuoreet testit alla, testit tulossa. (jos tästä romiakoneesta puhutaan)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 373
Tämä on just tätä "minä minä minä" ajattelua joka pitäisi nyt unohtaa.

Sillä on erittäin iso merkitys leviämisen kannalta jos sun positiivinen tulos saadaan 2vrk kentälle tulemisen jälkeen eikä viikon päästä kun olet oireisena lähtenyt testeihin.

Ja hei, onko se sulta pois jos puikot tökätään nenään muutamaksi sekunniksi?
No niin no, sillä on iso merkitys jos:
Kyseinen henkilö on onnistunut tartuttamaan koneessa jonkun henkilön (siitä huolimatta että siellä kaikilla on maskit ja lentokoneiden ilmanvaihto on todella tehokas ja paikallinen) ja tuo kyseisen tartunnan saanut henkilö ei itse noudata sitä karanteeni suositusta kun se pohjautuu ulkomailla vierailuun mutta noudattaa sitä kun käy ilmi että samassa koneessa on ollut joku jolla on tartunta.

Ja ei kai se muutaman sekunnin koe ole tuollaisessa tilanteessa se ongelma vaan jos sitä joutuu odottaan sen 1,5h.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 765
Nyt kun esikoulut ja peruskoulut / koulut alkavat niin tässä jotain lukuja, mitä USA:sta on tullut lasten sairastuvuudesta lukuina. Eli parin viikon aikana heinäkuussa siellä on se pyöreät 100 000 tartuntaa lapsilla todettu eli puhutaan siis parin päivän kokonaistartunnoista. Käsittääkseni siellä ei taida olla koulut kuitenkaan ollut tällöin edes auki, joten tarttuminen on tapahtunut muita teitse.

Tästäkin on niin ristiriitaista tietoa mikä on tilanne kun tuntuu että tieto muuttuu koko ajan ja lasten rooli tartuttajina (merkittävyys) on aika kiistelty, mutta mitä itse olen kaivanut niin tosiaan 10 ikävuoden raja on tuoreessa tutkimuksessa tosiaan todettu olevan ratkaiseva tartuttavaisuuden suhteen. Samoin virusmäärät, jotka todetaan pienillä lapsilla ovat huomattavasti suuremmat kuin aikuisilla eli olettaisi tällöin lapsen tartuttavan huomattavasti herkemmin kuten monessa muussakin pisaratartuntaisessa / hengitystieinfektiossa, mutta näin ei ole kuitenkaan nykyisen tutkimuksen/oletuksen valossa vaan tuo ikäraja on sen 10v jonka jälkeen lapsen tartuttavuus tosiaan nousee aikuisen tasolle. Pienet lapset tartuttavat pääasiallisesti vain oman perhepiirinsä ja tämähän on THL:lla täysin tiedossa oman maan kokemuksienkin perusteella. Tässä onkin tutkijoille mietittää mikä on se seikka, minkä takia pienet lapset eivät tartuta niin tehokkaasti koska taas lähtökohtaisesti heidän pitäisi tehokkaita tartuttajia vai olemmeko jollain tavalla tässä hakoteillä tällä hetkellä mitä emme ymmärrä.

Artikkeli lasten tartunnoista ja lukuja parin viikon ajalta heinäkuulta (USA):


Virusmäärät pienillä lapsilla:

"They found that those under 5 had a statistically significant greater amount of virus particles in the nose correlating to "a 10-fold to 100-fold greater amount of the coronavirus in the upper respiratory tract ... "

 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 584
Viestejä
4 191 454
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
girma

Hinta.fi

Ylös Bottom