Täytyy sanoa, että tämän ja muutaman muun vastaavan ketjun perusteella alkaa ymmärtää, miksi osa ihmisistä kokee sähköautoilun työlääksi tai sekavaksi.
Yhdessä viestissä todetaan, että ilman kotilatausta ei pärjää, ja heti seuraavassa kerrotaan, ettei kotilatauksen teholla ole väliä, koska pikalatausverkosto kasvaa ja latausnopeudet paranevat tulevaisuudessa. Samalla toisaalla muistutetaan, että pikalataus kuluttaa akkua enemmän kuin AC-lataus, laturit ovat täynnä, tehonjakomoduuleja jää allokoimatta syistä X ja Y (jonka seurauksena korkeisiin lataustehoihin ei todellisuudessa päästä), ja hinnat ovat selvästi korkeammat kuin kotona ladattaessa. Saa siinä olla aikamoinen fakiiri, jos näistä ristiriidoista yrittää vetää yhden selkeän linjan.
Ja vaikka ei välittäisikään DC-latauksen korkeammista hinnoista, niin ainakin itseäni turhauttaisi lähteä matkaan, jos kotilatauksesta ei saanut tarpeeksi virtaa mukaan ja pitää heti alkuun pysähtyä. Laturilla sählääminen ja latauksen aloitus vie aina aikaa, vaikka latausteho sitten olisikin 400 kW. Kaikilla ei tietenkään ole kotilatausmahdollisuutta, mutta jos on, niin en näe järkeä tietoisesti tähdätä siihen, että käyttää aktiivisesti pikalatausverkostoa.
Oma näkemykseni on, että mitä nopeampi kotilataus, sen parempi. Toki jokaisen pitää arvioida asia omista lähtökohdistaan: jos nopeampi lataus vaatii sähköliittymän päivittämistä, tehomaksuja tai muuta lisäsäätöä, voi olla ettei se ole järkevää. Mutta itse laittaisin todennäköisesti 22 kW laturin kuormanhallinnan kanssa 3x25 A liittymäänkin. Jos auto ja muu kuormitus sallii, niin siitä saa ulos reilut 17 kW, ja muutoin sitten jotain tuon alle.
Totta kai 1x6 A latauksellakin varmaan pärjää, jos ajomäärät ovat maltilliset ja/tai jakautuvat tasaisesti vuoden ympäri. Mutta en näe suuremmassa tehossa mitään haittaakaan. Monessa keskustelussa puhutaan myös pörssisähkön hyödyntämisestä ja yöllä lataamisesta edullisilla tunneilla. Jos haluaa oikeasti osua juuri niihin halvimpien hintojen ikkunoihin, nopea lataus on silloin nimenomaan etu, ei turhuus. Etenkin, kun varttitase tulee käyttöön.
Yhdessä viestissä todetaan, että ilman kotilatausta ei pärjää, ja heti seuraavassa kerrotaan, ettei kotilatauksen teholla ole väliä, koska pikalatausverkosto kasvaa ja latausnopeudet paranevat tulevaisuudessa. Samalla toisaalla muistutetaan, että pikalataus kuluttaa akkua enemmän kuin AC-lataus, laturit ovat täynnä, tehonjakomoduuleja jää allokoimatta syistä X ja Y (jonka seurauksena korkeisiin lataustehoihin ei todellisuudessa päästä), ja hinnat ovat selvästi korkeammat kuin kotona ladattaessa. Saa siinä olla aikamoinen fakiiri, jos näistä ristiriidoista yrittää vetää yhden selkeän linjan.
Ja vaikka ei välittäisikään DC-latauksen korkeammista hinnoista, niin ainakin itseäni turhauttaisi lähteä matkaan, jos kotilatauksesta ei saanut tarpeeksi virtaa mukaan ja pitää heti alkuun pysähtyä. Laturilla sählääminen ja latauksen aloitus vie aina aikaa, vaikka latausteho sitten olisikin 400 kW. Kaikilla ei tietenkään ole kotilatausmahdollisuutta, mutta jos on, niin en näe järkeä tietoisesti tähdätä siihen, että käyttää aktiivisesti pikalatausverkostoa.
Oma näkemykseni on, että mitä nopeampi kotilataus, sen parempi. Toki jokaisen pitää arvioida asia omista lähtökohdistaan: jos nopeampi lataus vaatii sähköliittymän päivittämistä, tehomaksuja tai muuta lisäsäätöä, voi olla ettei se ole järkevää. Mutta itse laittaisin todennäköisesti 22 kW laturin kuormanhallinnan kanssa 3x25 A liittymäänkin. Jos auto ja muu kuormitus sallii, niin siitä saa ulos reilut 17 kW, ja muutoin sitten jotain tuon alle.
Totta kai 1x6 A latauksellakin varmaan pärjää, jos ajomäärät ovat maltilliset ja/tai jakautuvat tasaisesti vuoden ympäri. Mutta en näe suuremmassa tehossa mitään haittaakaan. Monessa keskustelussa puhutaan myös pörssisähkön hyödyntämisestä ja yöllä lataamisesta edullisilla tunneilla. Jos haluaa oikeasti osua juuri niihin halvimpien hintojen ikkunoihin, nopea lataus on silloin nimenomaan etu, ei turhuus. Etenkin, kun varttitase tulee käyttöön.