Pauliina Ilmonen, Aalto-yliopiston tilastotieteen apulaisprofessori
1. – Olen ollut tekemisissä vain omien kouluikäisten lasteni kanssa, jotka asuvat samassa osoitteessa. En ole esimerkiksi nähnyt yli 70-vuotiaita vanhempiani. Otan tilanteen edelleen vakavasti, sillä seuraan aktiivisesti globaaleja koronatartuntatilastoja.
2.– Käytän hengityssuojainta, jos lähden kotoa postilaatikkoa kauemmaksi. Pidän sitä lähikaupassa ja pidemmillä kävelyllä.
3.– Olen hakenut lapsille noutoruokaa, mutta emme ole istuneet ravintolassa. Minulla ei ole käynyt mielessäkään lähteä terassille!
4.– Minulla ei ole ajokorttia, joten olen käyttänyt julkista liikennettä. Teen etätöitä, mutta pakollisissa tapauksissa olen käynyt toimistolla. Pidän kulkuneuvoissa aina hengityssuojainta.
– En lähtisi risteilylle.
5.– Olen joustanut lasten kanssa, ja olemme käyneet sisäleikkipuistossa ja Linnanmäellä. Käytin hengityssuojainta sekä käsidesiä, ja harkitsimme, mitä teemme. Huvipuistossa jätimme narunvedon välistä. En kävisi esimerkiksi keilaamassa omien tarpeideni takia.
6.– Käytän kaupassa aina suojamaskia, pesen käsiäni ja pyrin pitämään etäisyyttä. Olen neuvonut myös välttämään turhaa tavaroiden räpläämistä. Tiedän, että jotkut laittavat kauppareissun jälkeen ostokset hyllylle odottamaan pariksi päivää. Itse voisin olla tässä vielä tarkempi.