Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Huomautus - pidetään politiikkakeskustelu omalla alueellaan, tämä ketju on tarkoitettu sairaudesta keskusteluun
Jos puhutaan jenkeistä, niin siellä osavaltiosta riippuen ei paljoa välitetä taudin tartuttavuudesta. Kesällä pitää kaikki pitää auki ja turvasäännöt ovat vain ohjeita. Se on MAGA mikä siellä pätee.

Jokaisella on vastuu itsestään. Demokraatithan tuolla mielivaltaisesti ajaa ihmisiä konkurrsin partaalle pakottamalla ihmiset työttömiksi.

Eipä noita turvavälejä ole suomessakaan juuri pidetty.
 
Jos puhutaan jenkeistä, niin siellä osavaltiosta riippuen ei paljoa välitetä taudin tartuttavuudesta. Kesällä pitää kaikki pitää auki ja turvasäännöt ovat vain ohjeita. Se on MAGA mikä siellä pätee.
Joissain osavaltioissa on maskipakko ja ne pärjää tällä hetkellä selvästi paremmin kuin maskipakottomat osavaltiot.

Onhan siellä osavaltiosta riippuen muitakin rajoituksia päällä, mutta toki USA:n kansalaisten "vapaudenkaipuu" ja auktoriteettivastaisuus sattuu tällä hetkellä vähän omaan nilkkaan, vaikka yleisesti ottaen ovatkin hyveitä...
 
Huomautus - pidetään politiikkakeskustelu omalla alueellaan, tämä ketju on tarkoitettu sairaudesta keskusteluun
Kommenttisi liitty aiheeseen miten...?
Varsin olennaisesti. Konkurssiin on jo meilläkin ajettu yrityksiä yliammutuilla kielloilla, aivan kuten tuollakin. Ja USA:ssa varsinkin se kaksinaamaisuus on rehoittanut aika rankasti. BLM/Antifantti-protestit ilman mitään turvavälejä on ok, mutta yhteiskunnansulkukieltojen vastaiset protestit ovatkin jotenkin väärin.
 
Mitenköhän rokoteasiat taudin suhteen etenevät? Ei ole vielä ainkaan tullut vastaan itselle mitään erikoisempaa, vaikka kehitteillä on ilmeisesti kymmeniä rokotteita. Vai oliko jossain Kiinassa nyt tarkoitus sotilaisiin testata?
 
Mitenköhän rokoteasiat taudin suhteen etenevät? Ei ole vielä ainkaan tullut vastaan itselle mitään erikoisempaa, vaikka kehitteillä on ilmeisesti kymmeniä rokotteita. Vai oliko jossain Kiinassa nyt tarkoitus sotilaisiin testata?

Onhan noista välillä aina, siellä täällä testivaiheessa. Testaaminen ei vaan ole ihan helppoa koska ei niitä koehenkilöitäkään voida altistaa (ainakaan länsimaissa), joten ymmärtääkseni testi on suoritettava alueella, jossa on niin merkittävä riski sairastua, että sen muutoksen sairastavuudessa voi havaita ilman, että aletaan hakemalla hakemaan tartuttavia tilanteita. Tietty joku Kiina ( =kehitysmaa + diktatuuri) voi piikittää sotilaansa kokeeksi ihan vaan nähdäkseen, onko rokote muita komplikaatioita aiheuttava vai ei.
 
Mikäs tämä juttu on? Voisit avata juttua enemmän eikä vain tällaisia onlinereita.

Tämä ilmeisesti:

Silja Europan Tallinnan risteilyllä 30.6.–1.7. lieväoireinen henkilö on pidempiä aikoja oleskellut laivan yleisissä tiloissa ja näin muut matkustajat ovat saattaneet altistua taudille.

– Me olemme tunnistaneet sieltä kaksi perhettä, jotka ovat altistuneet ja kontaktoitu. Tartunnan saanut henkilö on liikkunut sen verran laaja-alaisesti laivalla, että kaikkia kontakteja ei pystytä millään tunnistamaan, kertoo Helsingin kaupungin terveysasemien johtajalääkäri Timo Lukkarinen.

Lukkarisen mukaan karanteeniin ei tulla asettamaan ketään muita laivalla olleita, paitsi heidät, jotka ovat jo yhteydenoton saaneet. Hän kuitenkin toivoo, että risteilyllä olleet hakeutuvat matalalla kynnyksellä hoitoon, jos oireita ilmaantuu.

Oisko tuo nyt väärin käskeä kaikki laivalla olleet karanteeniin? Antais myös sellaisen signaalin, että koittakaa nyt vältellä.
 
Viimeksi muokattu:
Opettele lukemaan. "ei enää montaa kotimaista mediaa ole, jossa sen guru ei ole oireistaan turinoinut".

Mutta tarkoitat siis sitä, että pari mainoskanavaa tekee haastattelullaan henkilöstä auktoriteetin?

Saksan valtion ja Korean valtion rahoittamat mediaorganisaatiot ovat "mainoskanavia"? Okei sitten. Ja ei, haastattelu mediassa ei tee henkilöstä auktoriteettia, mutta vakavasti otettavat mediajärjestöt eivät yleensä ota haastateltavakseen henkilöitä elleivät usko heidän asiantuntemukseensa ko. aiheesta. Ja pistetään vielä ontopiccia sen verran että Fauci mainitsi muutama päivä sitten viruksen mutatoituneen helpommin leviäväksi:The coronavirus may have mutated to become more infectious, Dr. Anthony Fauci says
 
Viimeksi muokattu:
Tämä ilmeisesti:



Oisko tuo nyt väärin käskeä kaikki laivalla olleet karanteeniin? Antais myös sellaisen signaalin, että koittakaa nyt vältellä.
Laivayhtiöllä on ainakin matkustajien nimet tiedossa jos tuolta joku rypäs tulee. Pahimmat paikat tartuttaa on terminaalissa mennentullen kun ihmiset pakkautuvat yhteen kasaan.
 
Laivayhtiöllä on ainakin matkustajien nimet tiedossa jos tuolta joku rypäs tulee. Pahimmat paikat tartuttaa on terminaalissa mennentullen kun ihmiset pakkautuvat yhteen kasaan.
IS laittaa vähän lapin lisää lööppiinsä ja väittää useiden saaneen tartunnan.

 
Ilmeisesti sieltä risteilyltä on kuitenkin useampi tartunta. Osaava toimittaja on poiminut jutun oikein.

”Terveysviranomaisten tiedossa on nyt useita tapauksia, joissa henkilö on matkustanut risteilylaivalla ja matkan jälkeen hänellä on todettu koronatartunta”, THL kertoo tiedotteessaan."

 
Pikkuisen on itserakasta väkeä ollut liikenteessä, kun on pitänyt kipeänä lähteä matkalle ja vielä jonnekin Tallinnaan, jonne matka ei maksa muutenkaan paljon mitään. Ja sitten vielä tuo Silja Europan tapaus, jossa oireileva henkilö ei ole vaivautunut edes välttelemään yleisiä tiloja.

Uutisointi toki on taattua klikkipasketta tyyliin: "Nyt tuli vakava viranomaisvaroitus! Laivoilla altistuneita!"
 
Olin jo aiemmin sitä mieltä, että Tallinnan laivoilla pitäisi sallia nyt matkustaminen autojen sisällä autokannella... En tiedä mitä turvallisuusriskejä tuohon mahdollisesti liittyy, mutta voisihan siellä olla valvojia paikalla.
 
Tähän väliin jälleen tilannekatsaus ruotsista viikonlopun jälkeen.

Uusia tartuntoja kolmessa päivässä 1527kpl ja kuolleita vain 14kpl. Eli siellä luvut edelleen lievässä laskusuunnassa.
 
Kuten Kautium sano, aika itsekästä lähteä laivalle sairaana. Toki, voihan olla, että lähtiessä ollu kaikki ok. Sairaana ehtii kyllä melko hyvin kontaminoida ison osan laivaa.
 
Kuten Kautium sano, aika itsekästä lähteä laivalle sairaana. Toki, voihan olla, että lähtiessä ollu kaikki ok. Sairaana ehtii kyllä melko hyvin kontaminoida ison osan laivaa.
Toki kontaminoida voi myös oireettomanakin...

Tämä laivajuttu on juuri hyvä esimerkki siitä, mitä riskejä on odotettavissa rajoitusten poistuessa muihinkin tapahtumiin liittyen ja vaikkapa jääkiekon SM-Liigan suhteen... Mä en kyllä ymmärrä, että miten noita pelejä voidaan syksyllä pelata turvallisesti.
 
Olin jo aiemmin sitä mieltä, että Tallinnan laivoilla pitäisi sallia nyt matkustaminen autojen sisällä autokannella... En tiedä mitä turvallisuusriskejä tuohon mahdollisesti liittyy, mutta voisihan siellä olla valvojia paikalla.

Siellä ei saa matkustaa koska on vaarana että se laiva uppoaa. Tässä tilanteessa autokannelta evakuointi on huomattavasti hitaampaa kuin laivan ylemmiltä kansilta. Lisäksi hälytysjärjestelmät on suunniteltu niin että ne kuuluvat laivan kaikkiin osiin, autokannella on riskinä että jengi nukkuu autoissaan tai kuuntelee radiota jolloin hälytystä ei välttämättä kuule. Kaiken tämän kivan lisäksi tilanteet voi olla todella nopeita ja autokannella on, noh, autoja jotka lähtee liikkeelle kun alaiva kallistuu tarpeeks.

Lisäksi veikkaan että yrityksiä ei kiinnosta palkata lisää väkeä vaan sen takia että keretään käymään tietyssä ajassa läpi autokannen kaikki autot ettei kukaan ole jäänyt sinne, kun nykyisellä mitoituksella voidaan varmistaa että koko laiva saadaan tarkistettua suht nopeasti onnettomuustilanteessa.

Tiedän että sulla on tähänkin asiaan ratkaisut: laivayhtiöt vois nostaa lippujen hintoja että voi palkata lisää porukkaa, autot hitsataan lattiaan kiinni, rakennetaan uusia pelastautumisväyliä ja ties mitä.
 
Toki kontaminoida voi myös oireettomanakin...

Tämä laivajuttu on juuri hyvä esimerkki siitä, mitä riskejä on odotettavissa rajoitusten poistuessa muihinkin tapahtumiin liittyen ja vaikkapa jääkiekon SM-Liigan suhteen... Mä en kyllä ymmärrä, että miten noita pelejä voidaan syksyllä pelata turvallisesti.

Turvallisesti on sana, joka on eri ihmisille eri asia. Joku ei tajua, miten tällä hetkellä voidaan ylipäänsä elää turvallisesti. Liigajoukkueet, niiden pelaajat, hallien omistajat, (yökerhot, ravintolat, laivayhtiöt) jne. tarvitsevat syksyn aikana rahaa ja niiden työntekijät työpaikkaa.

Sataan kertaan sanottu: Tää ei ole mikään aerosolina tarttuva rabies tai leukemia tms. tuomiopäivän tauti, jonka estämiseksi kannattaisi tehdä ihan joka tilanteessa ihan kaikkensa, hinnasta piittaamatta.
 
Tiedän että sulla on tähänkin asiaan ratkaisut: laivayhtiöt vois nostaa lippujen hintoja että voi palkata lisää porukkaa, autot hitsataan lattiaan kiinni, rakennetaan uusia pelastautumisväyliä ja ties mitä.
Ratkaisu on se, että ihmiset saisivat olla autoissaan omalla riskillä.

Laivan upotessa tulee sitä paitsi uhreja väistämättä joka tapauksessa, eikä kaikkia voida mitenkään pelastaa. Costa Concordian tapauksessakin kuoli kymmeniä, vaikka laiva kaatui matalaan veteen lähelle rantaa.
 
Olin jo aiemmin sitä mieltä, että Tallinnan laivoilla pitäisi sallia nyt matkustaminen autojen sisällä autokannella... En tiedä mitä turvallisuusriskejä tuohon mahdollisesti liittyy, mutta voisihan siellä olla valvojia paikalla.
Mietipäs nyt itsekin millainen kuolemanloukku se autokansi on missä tahansa poikkeustilanteessa. Siihen on vahvat perusteet, että miksi siellä ei saa oleskella matkan aikana.

Yleisesti ottaen nuo lyhyet laivamatkat eivät ole sen ihmeempiä tartuntapesäkkeitä kuin marketit tai ravintolat muutenkaan.
 
Yleisesti ottaen nuo lyhyet laivamatkat eivät ole sen ihmeempiä tartuntapesäkkeitä kuin marketit tai ravintolat muutenkaan.
Laivoissa on tyypillisesti aika ahtaat sisätilat ja siellä oleskellaan tunteja muiden seurassa, eli onhan toi astetta suurempi riski kuin marketit ja ravintolat. Itse asiassa laivahan on melkein pahin mahdollinen viruslinko, kuten tuli jo hyvin varhain talvella ilmeiseksi, ja riskit tietysti kasvaa ajan funktiona eli lyhyellä Tallinnan matkalla ne on pienemmät kuin päivien tai viikkojen karibian risteilyllä...

Hyvällä kelillä ratkaisu on tietysti oleskella ulkokannella. Mutta jos siellä vilustut, niin sitten saat kuitenkin ainakin jonkin taudin... ;)

Mutta nyt kun eletään poikkeusaikoja, niin voisi kyllä sitäkin miettiä, voitaisiinko matkustaminen autokannella myös sallia jotenkin.
 
Turvallisesti on sana, joka on eri ihmisille eri asia. Joku ei tajua, miten tällä hetkellä voidaan ylipäänsä elää turvallisesti. Liigajoukkueet, niiden pelaajat, hallien omistajat, (yökerhot, ravintolat, laivayhtiöt) jne. tarvitsevat syksyn aikana rahaa ja niiden työntekijät työpaikkaa.

Sataan kertaan sanottu: Tää ei ole mikään aerosolina tarttuva rabies tai leukemia tms. tuomiopäivän tauti, jonka estämiseksi kannattaisi tehdä ihan joka tilanteessa ihan kaikkensa, hinnasta piittaamatta.

Nii sun mielestä ei pitäisi tehdä mitään vaan katsoa kun porukka kuolee. Varoittavia maita on tarpeekdi maailmalla. Suomi säästyny vaan oman kulttuurin ja harvaan asutun maan takia pahemmalta. Uusimaa missä tihein asuminen on nää luvut näkyny selvemmin.
 
No kun ei ole kyse pelkästään teoreettisista riskeistä vaan myös hallinnollisista ja oikeudellisista riskeistä yritykselle.
Siis oletan tietenkin, että asialle saadaan viranomaisten siunaus eikä varustamot mitenkään yksinään sooloile tässä.

Jos epidemian leviämistä halutaan hillitä, niin tällaisia luovia ratkaisuja pitäisi miettiä.

Ja yksi asia olisi maskipakko laivoihin ja muihinkin kulkupeleihin. Lentokoneissa on jo.
 
Taitaa suuriosa laivalla sairastuneista olla Virolaisia työmatkalaisia. Varmaan mukava olla työpaikalla jossa paljon näitä viikot täällä töissä ja viikonlopuksi kotiin laivalla ja Sunnutaina takaisin
 
Mielestäni laivayhtiöiden pitäisi lähinnä ratkaista laivaan sisäänmeno sekä poistuminen terminaaliin. Nyt jos siellä joku uuvatti yskii ja aivastelee täpötäydessä putkessa/laivan oviaukolla niin siellä ne heikot lenkit ovat.
Ihmisillä kun on tarve päästä nopeasti laivasta ulos ja ensimmäisenä sinne sisään. Näitä pitäisi jotenkin porrastaa.
 
Mielestäni laivayhtiöiden pitäisi lähinnä ratkaista laivaan sisäänmeno sekä poistuminen terminaaliin. Nyt jos siellä joku uuvatti yskii ja aivastelee täpötäydessä putkessa/laivan oviaukolla niin siellä ne heikot lenkit ovat.
Ihmisillä kun on tarve päästä nopeasti laivasta ulos ja ensimmäisenä sinne sisään. Näitä pitäisi jotenkin porrastaa.

Totta. Eikä linjat kuitenkaan kulje sen nopeampaa, kuin mitä on kapasiteettia päästää läpi. Oli porukka sit tiukasti pakattuna tai väljemmin.
 
Taitaa suuriosa laivalla sairastuneista olla Virolaisia työmatkalaisia. Varmaan mukava olla työpaikalla jossa paljon näitä viikot täällä töissä ja viikonlopuksi kotiin laivalla ja Sunnutaina takaisin
Tähän liittyen on hyvä mainita, että Virossa tautitilanne on tällä hetkellä yhtä olematon kuin Suomessa. Ei kannata suotta maalata niistä Tallinnan risteilyistä mitään viruslinkoja.

Siis oletan tietenkin, että asialle saadaan viranomaisten siunaus eikä varustamot mitenkään yksinään sooloile tässä.

Jos epidemian leviämistä halutaan hillitä, niin tällaisia luovia ratkaisuja pitäisi miettiä
Ei luova ratkaisu voi olla ainakaan se, että laivojen autokansilla matkustetaan onnettomuutta odotellen omien autojen sisällä. Mieluummin matkustetaan normaalisti turvavälejä ja hygieniaa painottaen, jotta onnettomuustilanteessa olisi edes teoreettinen tilanne päästä pelastuslautalle. Sitä paitsi kuinkahan moni haluaisi istua autossa tuntitolkulla ilman ilmastointia ja mitään palveluita? Autohan ei missään nimessä saa olla käynnissä siellä autokannella.

Pahimmat tartuntapesäkkeet ovat tosiaan terminaaleissa laivaan mentäessä ja sieltä poistuttaessa, kun satoja ihmisiä köhii 20cm päässä toisistaan.
 
Kummasti vaan noilla työmailla noita pesäkkeitä on ja sairastuneet pääosin Virolaisia
 
Kummasti vaan noilla työmailla noita pesäkkeitä on ja sairastuneet pääosin Virolaisia
Ei pidä paikkansa.


Yksi tartunnoista on Pietilän mukaan tullut Ruotsista. Loput yhdeksän todettiin viikon aikana ulkomaisten työntekijöiden asuntolassa Turussa, ja tartunnan saaneet ovat kotoisin Itä-Euroopasta.
 
Mielestäni laivayhtiöiden pitäisi lähinnä ratkaista laivaan sisäänmeno sekä poistuminen terminaaliin. Nyt jos siellä joku uuvatti yskii ja aivastelee täpötäydessä putkessa/laivan oviaukolla niin siellä ne heikot lenkit ovat.
Ihmisillä kun on tarve päästä nopeasti laivasta ulos ja ensimmäisenä sinne sisään. Näitä pitäisi jotenkin porrastaa.

Näitä olen tosiaan ihmetellyt ja uskonpa hyvinkin, ettei matkustajille ei ole tällä hetkellä mitään kummempaa ohjeistusta annettu tai jaettu hytteihin näissä asioissa vaan oletetaan ihmisten käyttävän maalaisjärkeä - joka monelta puuttuu. Laivoillakin pitäisi ehdottomasti olla ohjeistukset hyteissä ja laivayhtiöiden ottaa vastuuta ja tämä myös sataisi heidänkin "laariin" koska moni kokisi turvallisemmaksi matkustamisen sekä siitä hyötyisi kaikki. Sitä voisi ajatella, että jokaisessa hytissä olisi tosiaan ohjeet miten toimia kun / jos sairastuu. Tällöin esimerkiksi olisi karanteenissa omassa hytissä ja ilmottaisi henkilökunnalle asiasta - poistuminen henkilökunnan kanssa viimeisenä laivasta suoja naamalla tai vaikka sitten jotain muuta "sivutietä" ulos. Näitä jonottamisia ja ahtautumisia on järjetöntä katsoa, mutta eipä näissä laivayhtiöt ole yksin kun nyt on juhannuksen jälkeiset alennusmyynnit menossa niin ihmiset ryntäävät ostoksille kauppakeskuksiin / isoihin marketteihin sun muihin sekä ovat ahtaasti sisätiloissa.

edit: luulisi näistäkin matkailun osalta olisi opittu kun on ollut nämä lentokenttäepisodit sun muut. Ehkä yhtiöt kokevat tarjoavansa vain palvelun ja ihmisten itse otettava vastuuta sekä valtion - yhtiöiden kannalta tämä olisi aivan edesvastuutonta toimintaa. Näistä vaikka hyvänä esimerkkinä vaikka surkea OnniBus.
 
Viimeksi muokattu:
Sitä voisi ajatella, että jokaisessa hytissä olisi tosiaan ohjeet miten toimia kun / jos sairastuu. Tällöin esimerkiksi olisi karanteenissa omassa hytissä ja ilmottaisi henkilökunnalle asiasta - poistuminen henkilökunnan kanssa viimeisenä laivasta suoja naamalla tai vaikka sitten jotain muuta "sivutietä" ulos.
Ei onnistu, koska itsekkyys. Jos ihminen sairastuu matkansa aikana, pääsääntöisesti tämä pyrkii toimimaan edelleen normaalisti, "jotta ei mene loma pilalle ja rahat hukkaan". Aika harva ajattelee muita ihmisiä siinä vaiheessa pätkänkään vertaa.
 
Näitä olen tosiaan ihmetellyt ja uskonpa hyvinkin, ettei matkustajille ei ole tällä hetellä mitään kummempaa ohjeistusta annettu tai jaettu hytteihin näissä asioissa vaan oletetaan ihmisten käyttävän maalaisjärkeä - joka monelta puuttuu.
Puolet ihmisistä on keskivertoa tyhmempiä, ja laivoilla tilanne on varmaan vielä huonompi, koska aika moni fiksu ihminen jättää kyllä tuollaiset reissut nyt väliin, niin minäkin. Ajatukset on jo ensi kesässä, toivoen että silloin on epidemiatilanne jo jollain tavalla hoidettu, mikä sekin on tosin epävarmaa nyt.
 
Ennakkotietoja "vuotanut" myöhemmin julkaistavasta tutkimuksesta, jossa todetaan koronan leviävän aerosolimuodossa:


Tämähän ei ole sinäänsä enää mitään uutta tietoa, mutta silti.
Tämäkään ei taida koskea Suomea?

 
Ihan oleellinen pointti Järviseltä:

Järvinen sanoo, että tartuntaketjujen jäljityksessä on huomattu koronaviruksen leviävän lähes täysin pisaratartuntana. Mikäli aerosolitartunnat olisivat merkittäviä, niin muun muassa terveydenhuollossa olisi tullut merkittävästi nykyistä enemmän tartuntoja. Nyt näin ei ole ollut.

Mutta en ole tutustunut tuohon aerosolitutkimukseen. Nykytiedon perusteella kallistuisin yhä siihen, että aerosolitartunnat ovat mahdollisia, mutta ilmeisesti niiden osuus kaikessa tartuttamisessa on pieni.
 
Mutta en ole tutustunut tuohon aerosolitutkimukseen. Nykytiedon perusteella kallistuisin yhä siihen, että aerosolitartunnat ovat mahdollisia, mutta ilmeisesti niiden osuus kaikessa tartuttamisessa on pieni.
Ei siihen ole monikaan vielä päässyt tutustumaan, kun sitä ei ole vielä julkaistu. Siis ainakaan tuota viimeisintä mihin tuossakin viitattiin. Sitä en osaa sanoa onko aiheesta olemassa jotain aiempia tutkimuksia.
 
Näitähän on monia eri tapauksia joissa on tyyliin 50+ ihmistä on sairastunut saman henkilön takia häissä ja vastaavissa yksittäisissä tilaisuuksissa joissa puhutaan paljon ja kovaan ääneen (esim. Uruguayn ensimmäinen taudin leviäminen yhdestä naisesta häissä, tai Singaporen esimerkki vastaavasta sisätilajuhlasta jossa tautiketjut on erittäin tarkasti kuvattu, tai Korean Soulissa yhden miehen yökerhokierros). Haluaisin kyllä nähdä Asko Järvisen selittämässä miten siellä on sama tyyppi pärskinyt viidessä tunnissa 50 ihmisen päälle :tup:
 
Näitähän on monia eri tapauksia joissa on tyyliin 50+ ihmistä on sairastunut saman henkilön takia häissä ja vastaavissa yksittäisissä tilaisuuksissa joissa puhutaan paljon ja kovaan ääneen. Haluaisin kyllä nähdä Asko Järvisen selittämässä miten siellä on sama eukko pärskinyt 50 ihmisen päälle :tup:

Juhlissa se kova puhe voi aiheuttaa pisaratartunnan ilman, että kyse olisi mistään tunteja ilmassa olevasta aerosolista. Myös käteen yskäisy ja sen jälkeen kaikkien vieraiden kättely on aika hyvä tapa altistaa muita. En siis tiedä, mutta onhan niitä keinoja.
 
Juhlissa se kova puhe voi aiheuttaa pisaratartunnan ilman, että kyse olisi mistään tunteja ilmassa olevasta aerosolista. Myös käteen yskäisy ja sen jälkeen kaikkien vieraiden kättely on aika hyvä tapa altistaa muita. En siis tiedä, mutta onhan niitä keinoja.
Yökerhoissa harvemmin kätellään kymmeniä muita asiakkaita..

Anyway. Tässä on sellainenkin mahdollisuus, että esimerkiksi USA:ssa kierrossa oleva koronan mutaatio tarttuu helpommin aerosolina kuin vaikkapa alkuperäinen virus. Tai itse asiassa melko varmastikin asia on juuri näin.

Ja sanottakoon vielä, että "aerosolin" ja "pisaran" ero on veteen piirretty viiva. Pisaroita ne aerosolitkin ovat, pieniä sellaisia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom