- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 9 987
Mikäs tämä juttu on? Voisit avata juttua enemmän eikä vain tällaisia onlinereita.Useita altistuneita Tallinnan risteilyillä. Matkaan pitää päästä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mikäs tämä juttu on? Voisit avata juttua enemmän eikä vain tällaisia onlinereita.Useita altistuneita Tallinnan risteilyillä. Matkaan pitää päästä.
Ilmeisesti viitataan tähän uutiseen:Mikäs tämä juttu on? Voisit avata juttua enemmän eikä vain tällaisia onlinereita.
Mikäs tämä juttu on? Voisit avata juttua enemmän eikä vain tällaisia onlinereita.
Silja Europan Tallinnan risteilyllä 30.6.–1.7. lieväoireinen henkilö on pidempiä aikoja oleskellut laivan yleisissä tiloissa ja näin muut matkustajat ovat saattaneet altistua taudille.
– Me olemme tunnistaneet sieltä kaksi perhettä, jotka ovat altistuneet ja kontaktoitu. Tartunnan saanut henkilö on liikkunut sen verran laaja-alaisesti laivalla, että kaikkia kontakteja ei pystytä millään tunnistamaan, kertoo Helsingin kaupungin terveysasemien johtajalääkäri Timo Lukkarinen.
Lukkarisen mukaan karanteeniin ei tulla asettamaan ketään muita laivalla olleita, paitsi heidät, jotka ovat jo yhteydenoton saaneet. Hän kuitenkin toivoo, että risteilyllä olleet hakeutuvat matalalla kynnyksellä hoitoon, jos oireita ilmaantuu.
Oisko tuo nyt väärin käskeä kaikki laivalla olleet karanteeniin? Antais myös sellaisen signaalin, että koittakaa nyt vältellä.
Mikäs tämä juttu on? Voisit avata juttua enemmän eikä vain tällaisia onlinereita.
Opettele lukemaan. "ei enää montaa kotimaista mediaa ole, jossa sen guru ei ole oireistaan turinoinut".
Mutta tarkoitat siis sitä, että pari mainoskanavaa tekee haastattelullaan henkilöstä auktoriteetin?
Laivayhtiöllä on ainakin matkustajien nimet tiedossa jos tuolta joku rypäs tulee. Pahimmat paikat tartuttaa on terminaalissa mennentullen kun ihmiset pakkautuvat yhteen kasaan.Tämä ilmeisesti:
![]()
THL: Tallinnan-risteilyllä useita altistumisia koronavirukselle – ainakin kaksi perhettä joutunut karanteeniin
Terveysviranomaisten tiedossa on useita tapauksia, joissa matkustajalla on matkan jälkeen todettu koronatartunta.yle.fi
Oisko tuo nyt väärin käskeä kaikki laivalla olleet karanteeniin? Antais myös sellaisen signaalin, että koittakaa nyt vältellä.
IS laittaa vähän lapin lisää lööppiinsä ja väittää useiden saaneen tartunnan.Laivayhtiöllä on ainakin matkustajien nimet tiedossa jos tuolta joku rypäs tulee. Pahimmat paikat tartuttaa on terminaalissa mennentullen kun ihmiset pakkautuvat yhteen kasaan.
IS laittaa vähän lapin lisää lööppiinsä ja väittää useiden saaneen tartunnan.
![]()
THL varoittaa: Laivalla matkustaneilla on todettu useita korona-tartuntoja – Silja Europan Tallinnan-risteilyllä moni saattanut altistua
Mikäli on matkustanut THL:n esiin nostamilla laivavuoroilla, THL kehottaa tarkkailemaan mahdollisia koronaviruksen oireita.www.is.fi
Kyllä, sisältö on sama mutta lööppi ampuu vähän yli.Ihan samahan tuo on sisällöltään.
Toki kontaminoida voi myös oireettomanakin...Kuten Kautium sano, aika itsekästä lähteä laivalle sairaana. Toki, voihan olla, että lähtiessä ollu kaikki ok. Sairaana ehtii kyllä melko hyvin kontaminoida ison osan laivaa.
Olin jo aiemmin sitä mieltä, että Tallinnan laivoilla pitäisi sallia nyt matkustaminen autojen sisällä autokannella... En tiedä mitä turvallisuusriskejä tuohon mahdollisesti liittyy, mutta voisihan siellä olla valvojia paikalla.
Toki kontaminoida voi myös oireettomanakin...
Tämä laivajuttu on juuri hyvä esimerkki siitä, mitä riskejä on odotettavissa rajoitusten poistuessa muihinkin tapahtumiin liittyen ja vaikkapa jääkiekon SM-Liigan suhteen... Mä en kyllä ymmärrä, että miten noita pelejä voidaan syksyllä pelata turvallisesti.
Ratkaisu on se, että ihmiset saisivat olla autoissaan omalla riskillä.Tiedän että sulla on tähänkin asiaan ratkaisut: laivayhtiöt vois nostaa lippujen hintoja että voi palkata lisää porukkaa, autot hitsataan lattiaan kiinni, rakennetaan uusia pelastautumisväyliä ja ties mitä.
Mietipäs nyt itsekin millainen kuolemanloukku se autokansi on missä tahansa poikkeustilanteessa. Siihen on vahvat perusteet, että miksi siellä ei saa oleskella matkan aikana.Olin jo aiemmin sitä mieltä, että Tallinnan laivoilla pitäisi sallia nyt matkustaminen autojen sisällä autokannella... En tiedä mitä turvallisuusriskejä tuohon mahdollisesti liittyy, mutta voisihan siellä olla valvojia paikalla.
Laivoissa on tyypillisesti aika ahtaat sisätilat ja siellä oleskellaan tunteja muiden seurassa, eli onhan toi astetta suurempi riski kuin marketit ja ravintolat. Itse asiassa laivahan on melkein pahin mahdollinen viruslinko, kuten tuli jo hyvin varhain talvella ilmeiseksi, ja riskit tietysti kasvaa ajan funktiona eli lyhyellä Tallinnan matkalla ne on pienemmät kuin päivien tai viikkojen karibian risteilyllä...Yleisesti ottaen nuo lyhyet laivamatkat eivät ole sen ihmeempiä tartuntapesäkkeitä kuin marketit tai ravintolat muutenkaan.
Turvallisesti on sana, joka on eri ihmisille eri asia. Joku ei tajua, miten tällä hetkellä voidaan ylipäänsä elää turvallisesti. Liigajoukkueet, niiden pelaajat, hallien omistajat, (yökerhot, ravintolat, laivayhtiöt) jne. tarvitsevat syksyn aikana rahaa ja niiden työntekijät työpaikkaa.
Sataan kertaan sanottu: Tää ei ole mikään aerosolina tarttuva rabies tai leukemia tms. tuomiopäivän tauti, jonka estämiseksi kannattaisi tehdä ihan joka tilanteessa ihan kaikkensa, hinnasta piittaamatta.
Siis oletan tietenkin, että asialle saadaan viranomaisten siunaus eikä varustamot mitenkään yksinään sooloile tässä.No kun ei ole kyse pelkästään teoreettisista riskeistä vaan myös hallinnollisista ja oikeudellisista riskeistä yritykselle.
Lentokoneissa myös käytetään maskeja kun käsketään, ja voitaisiin käyttää muissakin julkisissa kulkupeleissä kuten laivoissa.lentokoneessa käytetään turvavöitä, jos käsketään. Piste?
Mielestäni laivayhtiöiden pitäisi lähinnä ratkaista laivaan sisäänmeno sekä poistuminen terminaaliin. Nyt jos siellä joku uuvatti yskii ja aivastelee täpötäydessä putkessa/laivan oviaukolla niin siellä ne heikot lenkit ovat.
Ihmisillä kun on tarve päästä nopeasti laivasta ulos ja ensimmäisenä sinne sisään. Näitä pitäisi jotenkin porrastaa.
Tähän liittyen on hyvä mainita, että Virossa tautitilanne on tällä hetkellä yhtä olematon kuin Suomessa. Ei kannata suotta maalata niistä Tallinnan risteilyistä mitään viruslinkoja.Taitaa suuriosa laivalla sairastuneista olla Virolaisia työmatkalaisia. Varmaan mukava olla työpaikalla jossa paljon näitä viikot täällä töissä ja viikonlopuksi kotiin laivalla ja Sunnutaina takaisin
Ei luova ratkaisu voi olla ainakaan se, että laivojen autokansilla matkustetaan onnettomuutta odotellen omien autojen sisällä. Mieluummin matkustetaan normaalisti turvavälejä ja hygieniaa painottaen, jotta onnettomuustilanteessa olisi edes teoreettinen tilanne päästä pelastuslautalle. Sitä paitsi kuinkahan moni haluaisi istua autossa tuntitolkulla ilman ilmastointia ja mitään palveluita? Autohan ei missään nimessä saa olla käynnissä siellä autokannella.Siis oletan tietenkin, että asialle saadaan viranomaisten siunaus eikä varustamot mitenkään yksinään sooloile tässä.
Jos epidemian leviämistä halutaan hillitä, niin tällaisia luovia ratkaisuja pitäisi miettiä
Kummasti vaan noilla työmailla noita pesäkkeitä on ja sairastuneet pääosin Virolaisia
Miksi ratkaisu ei voisi olla se, että saa matkustaa siellä laivan keulabaarissa ihan itse jos huvittaa.Ratkaisu on se, että ihmiset saisivat olla autoissaan omalla riskillä.
Ei pidä paikkansa.Kummasti vaan noilla työmailla noita pesäkkeitä on ja sairastuneet pääosin Virolaisia
Mielestäni laivayhtiöiden pitäisi lähinnä ratkaista laivaan sisäänmeno sekä poistuminen terminaaliin. Nyt jos siellä joku uuvatti yskii ja aivastelee täpötäydessä putkessa/laivan oviaukolla niin siellä ne heikot lenkit ovat.
Ihmisillä kun on tarve päästä nopeasti laivasta ulos ja ensimmäisenä sinne sisään. Näitä pitäisi jotenkin porrastaa.
Ei onnistu, koska itsekkyys. Jos ihminen sairastuu matkansa aikana, pääsääntöisesti tämä pyrkii toimimaan edelleen normaalisti, "jotta ei mene loma pilalle ja rahat hukkaan". Aika harva ajattelee muita ihmisiä siinä vaiheessa pätkänkään vertaa.Sitä voisi ajatella, että jokaisessa hytissä olisi tosiaan ohjeet miten toimia kun / jos sairastuu. Tällöin esimerkiksi olisi karanteenissa omassa hytissä ja ilmottaisi henkilökunnalle asiasta - poistuminen henkilökunnan kanssa viimeisenä laivasta suoja naamalla tai vaikka sitten jotain muuta "sivutietä" ulos.
Puolet ihmisistä on keskivertoa tyhmempiä, ja laivoilla tilanne on varmaan vielä huonompi, koska aika moni fiksu ihminen jättää kyllä tuollaiset reissut nyt väliin, niin minäkin. Ajatukset on jo ensi kesässä, toivoen että silloin on epidemiatilanne jo jollain tavalla hoidettu, mikä sekin on tosin epävarmaa nyt.Näitä olen tosiaan ihmetellyt ja uskonpa hyvinkin, ettei matkustajille ei ole tällä hetellä mitään kummempaa ohjeistusta annettu tai jaettu hytteihin näissä asioissa vaan oletetaan ihmisten käyttävän maalaisjärkeä - joka monelta puuttuu.
Tämäkään ei taida koskea Suomea?Ennakkotietoja "vuotanut" myöhemmin julkaistavasta tutkimuksesta, jossa todetaan koronan leviävän aerosolimuodossa:
![]()
'We're 100 per cent sure': Scientists make frightening new coronavirus claim
In an open letter to the World Health Organisation, 239 scientists from 32 countries have outlined evidence that could change everything.7news.com.au
Tämähän ei ole sinäänsä enää mitään uutta tietoa, mutta silti.
Tämäkään ei taida koskea Suomea?
![]()
Yli 200 tutkijaa vaatii WHO:ta ottamaan koronaviruksen aerosolitartunnat vakavasti – suomalainen ylilääkäri: Ei näyttöä
Husin ylilääkäri Asko Järvisen mukaan koronavirus tarttuu pisaratartuntana.www.mtvuutiset.fi
Järvinen sanoo, että tartuntaketjujen jäljityksessä on huomattu koronaviruksen leviävän lähes täysin pisaratartuntana. Mikäli aerosolitartunnat olisivat merkittäviä, niin muun muassa terveydenhuollossa olisi tullut merkittävästi nykyistä enemmän tartuntoja. Nyt näin ei ole ollut.
Ei siihen ole monikaan vielä päässyt tutustumaan, kun sitä ei ole vielä julkaistu. Siis ainakaan tuota viimeisintä mihin tuossakin viitattiin. Sitä en osaa sanoa onko aiheesta olemassa jotain aiempia tutkimuksia.Mutta en ole tutustunut tuohon aerosolitutkimukseen. Nykytiedon perusteella kallistuisin yhä siihen, että aerosolitartunnat ovat mahdollisia, mutta ilmeisesti niiden osuus kaikessa tartuttamisessa on pieni.
Näitähän on monia eri tapauksia joissa on tyyliin 50+ ihmistä on sairastunut saman henkilön takia häissä ja vastaavissa yksittäisissä tilaisuuksissa joissa puhutaan paljon ja kovaan ääneen. Haluaisin kyllä nähdä Asko Järvisen selittämässä miten siellä on sama eukko pärskinyt 50 ihmisen päälle![]()
Yökerhoissa harvemmin kätellään kymmeniä muita asiakkaita..Juhlissa se kova puhe voi aiheuttaa pisaratartunnan ilman, että kyse olisi mistään tunteja ilmassa olevasta aerosolista. Myös käteen yskäisy ja sen jälkeen kaikkien vieraiden kättely on aika hyvä tapa altistaa muita. En siis tiedä, mutta onhan niitä keinoja.
Lisäksi juhlissa usein on buffet pöytää, käydään useita kertoja samassa vessassa, pullo saattaa kiertää, "ota musta kuva" kännykän ojentelua jne jne. Jotkut saattaa jopa halata toisiaan tai käydä muuten iholle tunnustamaan salaisuuksia. Mitä enemmän suomalainen juo, sitä pienemmäksi henkilökohtainen tila käy.Juhlissa se kova puhe voi aiheuttaa pisaratartunnan ilman, että kyse olisi mistään tunteja ilmassa olevasta aerosolista. Myös käteen yskäisy ja sen jälkeen kaikkien vieraiden kättely on aika hyvä tapa altistaa muita. En siis tiedä, mutta onhan niitä keinoja.
Se voi olla uhka riittävinä pitoisuuksina ja riittävän pitkällä altistuksella.Ottaen tuon huomioon ymmärtää kyseisen HUS:n lääkärin kommentit tuosta. Jos HUS:n alueella on se pikkasen vajaa 3000 todettua tautitapausta ja niistä kerätty käytännön kokemus osoittaa että tauti ei tartu aerosolina, ainakaan missään merkittävissä määrissä, vaan kaikki osoittaa pisaratartuntoihin niin kyllä siinä vaiheessa on aiheesta skeptinen jos joku porukka alkaa puskemaan tutkimuksia pihalle jotka sanoo että "hei oikeasti se aerosolitartunta on todella suuri uhka".
Se voi olla uhka riittävinä pitoisuuksina ja riittävän pitkällä altistuksella.
Kannattaa ottaa huomioon, että Suomessa on elelty aika "ihmisiksi" tänä keväänä ja vähän on ollut mitään suuria sisätilaisuuksia sen surullisenkuuluisan naistenpäivän konsertin jälkeen.
Lähtisin kyllä siitä, että jos hyvätasoinen tutkimus tehdään, niin sen arvo on suurempi kuin jonkun HUS:n lääkärin mielipide.
No elä vastaa. Ei täällä mitään palkintoa saa siitä että on oikeassa.Vittu taas tätä inttämistä![]()
Ihan saatte keskenänne inttää, mä en intä mitään vaan lähden siitä, että hyvätasoinen tutkimus on aiheesta riippumatta luotettavampi lähde kuin HUS:n lääkärin subjektiivinen mielipide.
Mutta katsotaan nyt mitä se tutkimus pitää sisällään.
Toki kontaminoida voi myös oireettomanakin...
Tämä laivajuttu on juuri hyvä esimerkki siitä, mitä riskejä on odotettavissa rajoitusten poistuessa muihinkin tapahtumiin liittyen ja vaikkapa jääkiekon SM-Liigan suhteen... Mä en kyllä ymmärrä, että miten noita pelejä voidaan syksyllä pelata turvallisesti.
Laivoissa on tyypillisesti aika ahtaat sisätilat ja siellä oleskellaan tunteja muiden seurassa, eli onhan toi astetta suurempi riski kuin marketit ja ravintolat. Itse asiassa laivahan on melkein pahin mahdollinen viruslinko, kuten tuli jo hyvin varhain talvella ilmeiseksi, ja riskit tietysti kasvaa ajan funktiona eli lyhyellä Tallinnan matkalla ne on pienemmät kuin päivien tai viikkojen karibian risteilyllä...
Hyvällä kelillä ratkaisu on tietysti oleskella ulkokannella. Mutta jos siellä vilustut, niin sitten saat kuitenkin ainakin jonkin taudin...
Mutta nyt kun eletään poikkeusaikoja, niin voisi kyllä sitäkin miettiä, voitaisiinko matkustaminen autokannella myös sallia jotenkin.