Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

En mä ole mitään ehdottanut. Totesin, että ei ole kiellettyä käyttää maskia. Jokainen voi tällöin tehdä päätöksen käyttää tai olla käyttämättä täysin itsenäisesti.

Jokainen ei voi tehdä minkäänlaista relevanttia päätöstä hakea suojaa (kirurgin-) maskien käytöllä, koska maskit suojaavat lähinnä muita.

Ja on toki totta, että jokainen saa käyttää maskia. Samaten on totta, että jokainen saa kieltää virusta tulemasta kehoonsa, mutta hyöty näistä on lähes yhtä suuri. Miksi siis toteat tällaista täysin typerää?
 
Suurin hyöty siitä maskista on se, että se sairas levittää tautia ympäristöön PALJON vähemmän sen maskin kanssa. Siksi maskipakko ahtaissa paikoissa, kuten taksit, julkiset liikennevälineet jne olisi hyvä asia.
Tämä on täysin uskottava ja loogiselta tuntuva asia, mutta onko siitä mitään tosiasiallista näyttöä laajassa skaalassa? Minulla ei ole mitään intohimoja asiassa suuntaan tai toiseen, joten oikein mielelläni otan huomioon kaiken tarjolla olevan datan ja annan sen muokata näkökantojani.
 
Suurin hyöty siitä maskista on se, että se sairas levittää tautia ympäristöön PALJON vähemmän sen maskin kanssa. Siksi maskipakko ahtaissa paikoissa, kuten taksit, julkiset liikennevälineet jne olisi hyvä asia.

Mutta miksi tämä ei näy tutkimustuloksissa? En siis kiistä, etteikö noin voisi olla, mutta jos tulokset puhuvat tuota vastaan, niin silloin tuota ei välttämättä voi pitää minään silver bulletina epidemian torjunnassa, kuten moni ajattee. Ehkä siis on joku tekijä, joka vääjäämättä heikentää maskien tehoa: väärä käyttö, naaman hiplaus, kierrätys jne. Tai toisaalta ehkä aiempia tuloksia ei voida soveltaa COVID:iin, jolloin siitä olisi kiinnostava saada uutta näyttöä.

Joka tapauksessa mutulla mennään, kun kerran tiede ei selvää näyttöä tunne.
 
Osasivat hyvin ottaa huomioon myös mm. taloudelliset vaikutukset ja tasapainottaa toimenpiteet. Onneksi löytyi päättäväisiä ja järkeviä ihmisiä jotka eivät panikoi vaan pysyvät rauhallisina eivätkä panikoi ja tee päätöksiä tilanteessa jossa ei vielä tiedetä kaikkea.

Muutama sata kuollutta, mukaan lukien oma isoäiti. Siltikin mun mielestä aivan erinomainen tulos. Jos nyt pahenee niin voidaan kiristää tälle nykyiselle tasolle koska tiedetään että riski vakavalle pandemialle on melko pieni.
Ei näkemykseni ole periaatteellinen, vaan olen ihan rehdisti sitä samaa mieltä kuin ainakin 10 vuotta ennen pandemiaakin: THL perseestä, hallitus perseestä, kampaviinerit perseestä. Ei sekään ole Rinteen tai Marinin ansiota, että metsäpalot aiheuttavat Suomessa paljon vähemmän harmia kuin ausseissa.

Tilanne on nyt hyvä ja se on sitä siksi, että meillä oli hyvät olosuhteet ja meillä kävi hirveä tuuri näistä pulushakinpelaajista huolimatta. Paskoivat ohi laudasta ja enimmäkseen pöytäliinastakin.
 
Jokainen ei voi tehdä minkäänlaista relevanttia päätöstä hakea suojaa (kirurgin-) maskien käytöllä, koska maskit suojaavat lähinnä muita.

Ja on toki totta, että jokainen saa käyttää maskia. Samaten on totta, että jokainen saa kieltää virusta tulemasta kehoonsa, mutta hyöty näistä on lähes yhtä suuri. Miksi siis toteat tällaista täysin typerää?
Vielä typerämpää on yleistää, että jokainen liikkuu jossain massoissa, että ylipäätään tarvitsisi mitään maskia. Tarvinko mä maskia täällä mökillä nyt? Entä viime viikolla tai edellisellä? Sainko lokilta kenties tartunnan, vai mistä se tulee? Mulle tämä koko maskiaihe on oikeastaan yks hailee. Kunhan edelleen totean, että pistä maski jos pistät.

Ja se on täsmälleen jokaisen oma päätös, niin kauan kun ei sitä pakoteta jonkun viralllisen tahon toimesta. Se että sinä tai joku muu haluaa, että joku kolmas osapuoli laittaa maskin, niin ainahan sitä voi inistä, mutta lopulta se ei kyllä merkkaa yhtään mitään.

Edit: Koko Pirkanmaan päivittäiset tartunnat muistuttaa lähinnä binäärijonoa. Joten vaikka olisinkin jossain massojen keskellä, niin kovin huolissani en olisi. Ehkä jossain Itiksen Mogadishu-marketissa voisi olla hieman huolestuneempi asiasta. Mutta mikään mahti maailmassa ei toki pakota sinne menemään.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa käydä lukemassa ebolaketju murosta, siihen viittasin tuolla edellisellä viestillä.
Ok.

Kyllähän se keskustelua herätti ja pelkoakin, kuten vaikka joku Venäjän valloitusoperaatio naapurimaissa tai Korean Kimin kakoilu tai Trump ja Iran. Vaikutus suomalaiseen yhteiskuntaan pyöreä nolla. Keskustelu silloin foorumeilla oli lähinnä enimmilläänkin akateemista, ei pragmaattisen yhteiskunnallista. Me ei eletty sitä ilmiötä, toisin kuin nyt. Siksi en muista mitään edellä mainittua.

Aina ihmtellyt miten niitä tyhjiä neliöitä on varaa rakentaa niin pirusti vaikka asiakkaita ei ole missään (näkyy kyllä paikallisissa hinnoissa).
Eiköhän se ole(vaikka kilpailun puutteesta puhutaan) kilpailun sanelema pakko. Minä en ainakaan kävisi kehitysmaalaisittain tehdyssä lähikaupassa, vaan siirtäisin asiointini normaalisti järjestettyyn. Lisäksi taitaa hintataso olla niin paljon muista tekijöistä kiinni, ettei parin neliön säästö merkkaa mitään.

Järkevä väljyys myymiöissäkin varmasti vaikuttaa tautien leviämiseen ylipäänsä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei näkemykseni ole periaatteellinen, vaan olen ihan rehdisti sitä samaa mieltä kuin ainakin 10 vuotta ennen pandemiaakin: THL perseestä, hallitus perseestä, kampaviinerit perseestä. Ei sekään ole Rinteen tai Marinin ansiota, että metsäpalot aiheuttavat Suomessa paljon vähemmän harmia kuin ausseissa.

Tilanne on nyt hyvä ja se on sitä siksi, että meillä oli hyvät olosuhteet ja meillä kävi hirveä tuuri näistä pulushakinpelaajista huolimatta. Paskoivat ohi laudasta ja enimmäkseen pöytäliinastakin.

No aika periaatteelliselta kuulostaa varsinkin jos käyttää termejä kuten kampaviineri.
 
Samalla tavalla kun koulujen avaaminen? Olin itse sitä vastaan, mutta hyvin THL oli kartalla ja hyvin vähän tartuntoja sieltä tullut.
Koulujen avaamisesta seurasi pakollisia 2 viikon karanteeneja aika monelle ihmiselle, ja näitä on raportoitu niin monista kouluista että harva enää kartalla pysyy... Ja sitä ei vielä tai koskaan voida tietää moniko on sairastunut, semminkin kun itämisaika voi olla parikin viikkoa. (Jos siis paljon ihmisiä sairastuisikin koulujen takia, niin eihän se välttämättä vielä näkyisi vaan vasta vähän ajan päästä!)

Oliko se koulujen avaaminen kaiken tämän väärti, niin edelleenkin sanon että ei ollut minun mielestäni.
 
Koulujen avaamisesta seurasi pakollisia 2 viikon karanteeneja aika monelle ihmiselle, ja näitä on raportoitu niin monista kouluista että harva enää kartalla pysyy... Ja sitä ei vielä tai koskaan voida tietää moniko on sairastunut, semminkin kun itämisaika voi olla parikin viikkoa.

Oliko se koulujen avaaminen kaiken tämän väärti, niin edelleenkin sanon että ei ollut minun mielestäni.
Olisiko koulujen avaamisen yksi syy ollut testi syksyä varten kun koulut avataan uudelleen. Saatiin ehkä hyödyllistä tietoa miten toimia jos ja kun tulee uusia ALTISTUKSIA.
 
Osasivat hyvin ottaa huomioon myös mm. taloudelliset vaikutukset
Sanotaan nyt vielä, että ei tarvittu helmi-maaliskuussa kansantalouden jeesusta tajuamaan, että vaikutukset tulisivat olemaan valtavia. Miten näkyy se, että hallitus osasi ottaa tämän "hyvin" huomioon?

Se, ettei menty espanjalaistyyliseen ulkonaliikkumiskieltoon tai kiinalaiseen ovien hitsaamiseen ei implikoi tätä. Niin ei ensinnäkään tietenkään pitänyt tehdä, ei ollut syytä, kansa ei olisi onneksi suostunutkaan eikä ollut tällaisessa sivistysvaltiossa juridisesti mahdollista, eikä se sopisi hallituspuolueiden ideologiaan.
 
Olisiko koulujen avaamisen yksi syy ollut testi syksyä varten kun koulut avataan uudelleen. Saatiin ehkä hyödyllistä tietoa miten toimia jos ja kun tulee uusia ALTISTUKSIA.
Tuollainen "testaaminen" ei kyllä ole mitenkään kestävä peruste koulujen avaamiselle. Kyllä pitäisi olla pedagogiset perusteet, ja ne kyllä on hataralla pohjalla koska etäopetus on sujunut käsittääkseni hyvin.
 
Tuollainen "testaaminen" ei kyllä ole mitenkään kestävä peruste koulujen avaamiselle. Kyllä pitäisi olla pedagogiset perusteet, ja ne kyllä on hataralla pohjalla koska etäopetus on sujunut käsittääkseni hyvin.
Parempi oli testata nyt kun oli vain pari viikkoa kevyttä opiskelua ja numerotkin oli jo annettu. Syksyllä ovat viisaampia asian suhteen ja nopeampi reagointi mahdollista.
 
Parempi oli testata nyt kun oli vain pari viikkoa kevyttä opiskelua ja numerotkin oli jo annettu. Syksyllä ovat viisaampia asian suhteen ja nopeampi reagointi mahdollista.
Jos moista testaamista halutaan edes yrittää oikeuttaa silloisessa hyvin riskialttiissa tilanteessa, pitää tietenkin selkeästi korostaa toiminnan testiluonnetta ja jättää öykkäröimättä indoktrinaatiolaitoksen toimintaan osallistumisen itse keksityllä pakollisuudella.
 
Jos moista testaamista halutaan edes yrittää oikeuttaa silloisessa hyvin riskialttiissa tilanteessa, pitää tietenkin selkeästi korostaa toiminnan testiluonnetta ja jättää öykkäröimättä indoktrinaatiolaitoksen toimintaan osallistumisen itse keksityllä pakollisuudella.
Ei se koululaiseten parin viikon lähiopiskelu ollut kovinkaan riskialtista. Jossain oli juttu että kaiken kaikkiaan 100kpl altistusta ja olisiko ollut 1-2 tartuntaa. Ei tullut viruslinkoa mitä moni hehkutti. Jos olisi korostettu testiluonnetta niin lähiopetukseen olisi osallistunut todennäköiseti abaut 50% koululaisista.
 
Sanotaan nyt vielä, että ei tarvittu helmi-maaliskuussa kansantalouden jeesusta tajuamaan, että vaikutukset tulisivat olemaan valtavia. Miten näkyy se, että hallitus osasi ottaa tämän "hyvin" huomioon?

Työskentelen itse pk-yritysten parissa päivittäin ja juttelen kymmenien yrittäjien kanssa joten aika paljon kuullut ja kysellyt eri alojen tilanteista. Vaikka tilanne onkin todella nihkeä, niin nämä suht kevyet rajoitukset on mahdollistaneet monella alalla sen että kassavirta on edes jonkinlainen. Kyllähän tässä tulee paljon vahinkoa mutta moni varmaan yllättyisi kuinka "hyvin" esim. logistiikka, rakennus, IT ja kaupan alalla menee. Uusia lukuunottamatta autojakin menee kaupaksi niin paljon että esim. SAKA on pitänyt kovaa vauhtia myyntiluvuissa. Yksi mönkijöitä myyvä asiakas kertoi toissa päivänä ennätyksellisestä toukokuusta.

Kun on katsonut tunnuslukuja toimialoittain niin uskoisin että jos tämä nyt ei lähde uudelleen tästä kasvamaan niin ei eroa hirveästi esim. 2008 talouskriisistä. Ja tällä en tarkoita että aletaan vertailemaan onko BKT:n lasku 1,3% vai 9% 2008 vs 2020 vaan sitä että nyt tuskin käy sitä että joudutaan tilanteeseen jossa moni joutuu myymään talon ja autot ja muuttamaan Korsoon itsemurhakaksioon perheen kanssa kun on kaikki menetetty, joutuu vaan kiristämään vyötä.

Jos oltaisiin menty täälläkin monen toivomaan täydelliseen sulkuun, niin olisi jo konkurssihakemuksia vino pino viritteillä. Joo kyllä niitä on nytkin tullut jo ihan kiva määrä mutta kukaan (varsinkaan minä) ei väitä että niitä ei tulisi.

Pitää muistaa että nyt ei puhuta mistään mustavalkoisesta, vaan siitä että taloudellinen katastrofi tuskin tulee olemaan niin paha kuin ennustettiin. Pitää katsoa monelta kantilta, esim. että mikä olisi vaikutus jos pk-yrityksiä olisi kaatunut enemmän? Olisiko asiakkuuksien ja työn siirtyminen isoille koronasta selvinneille firmoille ollut hyvä juttu?

Olisiko lainsäädäntöä muutettu äärimmäisessä tapauksessa niin että meillä ei olisi taas maa täynnä yrittäjiä jotka käy läpi kivuliaan konkurssin ja pahimmillaan masentuvat ja poistuvat työelämästä? En usko, varsinkin ilman Oy:tä toimivien yrittäjien velat olisi kaatuneet välittömästi omaan niskaan ja valtio olisi nostellut käsiään.

Nyt päästään toipumaan ja nousemaan taas tästä ylöspäin. Tukitoimet kaikkien vinkumisesta huolimatta auttoivat montaa yrittäjää. Surkeassa, epävarmassa ja kaoottisessa tilanteessa hallitus toimi yllättävän hyvin, mä odotin että tässä saadaan ihan kaikki tuhottua mitä ollaan tähän asti rakennettu.
 
Jos oltaisiin menty täälläkin monen toivomaan täydelliseen sulkuun, niin olisi jo konkurssihakemuksia vino pino viritteillä. Joo kyllä niitä on nytkin tullut jo ihan kiva määrä mutta kukaan (varsinkaan minä) ei väitä että niitä ei tulisi.
Näin on. Minä en olekaan laajojen drakonisten toimien puolella, ja sama varmaankin koskee enemmistöä viisikon toimintaan tyytymättömiä. Kuulostaa melkein olkiukolta.

Nyt päästään toipumaan ja nousemaan taas tästä ylöspäin. Tukitoimet kaikkien vinkumisesta huolimatta auttoivat montaa yrittäjää. Surkeassa, epävarmassa ja kaoottisessa tilanteessa hallitus toimi yllättävän hyvin, mä odotin että tässä saadaan ihan kaikki tuhottua mitä ollaan tähän asti rakennettu.
Mikä tahansa tuki "vinkumisesta" huolimatta auttaa aina jotakuta. Tukitoimet ovat toki varmasti auttaneet satunnaista enemmänkin. Oliko se jotenkin yllättävää tai erityisen nerokasta tai oletuksista poikkeavaa, että tukitoimia ylipäänsä oli? Kuten jo sanoin, ei tarvittu taloustieteen jeesusta tähän hyvin perustasoiseen jonkinlaiseen reagointiin.

Jotta lopputulos olisi kurjempi, hallituksen olisi pitänyt melkeinpä osallistua aktiivisesti kansanmurhaan tai muuten vaipua täyteen psykoosiin eli ottaa mallia Ruotsista. Minun on mahdoton nähdä nykytilannetta mitenkään harjoittelijatason pellehallituksemme ansiona.
 
Ei se koululaiseten parin viikon lähiopiskelu ollut kovinkaan riskialtista. Jossain oli juttu että kaiken kaikkiaan 100kpl altistusta ja olisiko ollut 1-2 tartuntaa. Ei tullut viruslinkoa mitä moni hehkutti. Jos olisi korostettu testiluonnetta niin lähiopetukseen olisi osallistunut todennäköiseti abaut 50% koululaisista.
Paitsi ettei se mitään selkeää ja vertauskelvollista testaamista ollut. Täälläpäin koulussa oli todella lyhyitä parin tunnin pituisia päiviä, ruokailut ja kaikki liikkuminen koulussa porrastettu jne. Eli kaukana siitä, mitä se todellisuudessa tulee olemaan ja mikä on mahdollista järjestää. Lisäksi monet (n. 4 luokallisen verran) olivat vielä lisäksi jääneet kotiopetukseen.
 
Ei se koululaiseten parin viikon lähiopiskelu ollut kovinkaan riskialtista. Jossain oli juttu että kaiken kaikkiaan 100kpl altistusta ja olisiko ollut 1-2 tartuntaa. Ei tullut viruslinkoa mitä moni hehkutti.
Luojan kiitos. Tätä kaikkea emme kuitenkaan ideologisen päätöksen tapahtuessa tienneet kuukausi sitten, ja lottokuponki pelattiin valheellisin perustein.
Jos olisi korostettu testiluonnetta niin lähiopetukseen olisi osallistunut todennäköiseti abaut 50% koululaisista.
En osaa nähdä, miten tämä olisi huono tai neutraali asia. Peruskoulun kaltaisen paskan merkityksen ymmärtäminen on aina vain hyvästä, ja turhan loppupään täyteohjelman välttäminen olisi voinut auttaa siinä.
 
Viimeksi muokattu:
Paitsi ettei se mitään selkeää ja vertauskelvollista testaamista ollut. Täälläpäin koulussa oli todella lyhyitä parin tunnin pituisia päiviä, ruokailut ja kaikki liikkuminen koulussa porrastettu jne. Eli kaukana siitä, mitä se todellisuudessa tulee olemaan ja mikä on mahdollista järjestää. Lisäksi monet (n. 4 luokallisen verran) olivat vielä lisäksi jääneet kotiopetukseen.
Yhden koulun perusteella ei voi sanoa mitään. Kun kaikki avautuneet koulut yhdistetään ja kerrotaan kokemukset niin se on se data mitä ehkä tultaneen käyttäämään hyödyksi myöhemmin.
 
Näin on. Minä en olekaan laajojen drakonisten toimien puolella, ja sama varmaankin koskee enemmistöä viisikon toimintaan tyytymättömiä. Kuulostaa melkein olkiukolta.


Mikä tahansa tuki "vinkumisesta" huolimatta auttaa aina jotakuta. Tukitoimet ovat toki varmasti auttaneet satunnaista enemmänkin. Oliko se jotenkin yllättävää tai erityisen nerokasta tai oletuksista poikkeavaa, että tukitoimia ylipäänsä oli? Kuten jo sanoin, ei tarvittu taloustieteen jeesusta tähän hyvin perustasoiseen jonkinlaiseen reagointiin.

Jotta lopputulos olisi kurjempi, hallituksen olisi pitänyt melkeinpä osallistua aktiivisesti kansanmurhaan tai muuten vaipua täyteen psykoosiin eli ottaa mallia Ruotsista. Minun on mahdoton nähdä nykytilannetta mitenkään harjoittelijatason pellehallituksemme ansiona.

Mä en oikein pysty näkemään että hallituksella oli mitään muuta järkevää tietä läpi tästä. Rajoitteet oli sopivia että liiketalous ei seisahtunut mutta kuitenkin sen verran kattavia että meillä on vain muutama sata kuollutta.

Mitkä olisi olleet sellaisia toimenpiteitä että tilanne olisi ollut parempi? Sellaisia toimenpiteitä jotka realistisesti olisi olleet toteutettavissa jollain järkevällä aikataululla.
 
Mä en oikein pysty näkemään että hallituksella oli mitään muuta järkevää tietä läpi tästä. Rajoitteet oli sopivia että liiketalous ei seisahtunut mutta kuitenkin sen verran kattavia että meillä on vain muutama sata kuollutta.

Mitkä olisi olleet sellaisia toimenpiteitä että tilanne olisi ollut parempi? Sellaisia toimenpiteitä jotka realistisesti olisi olleet toteutettavissa jollain järkevällä aikataululla.
En siis edelleenkään esitä, että hallituksen olisi pitänyt toimia kuten Ruotsissa toimittiin (eli ei tehty mitään) tai kuten Italiassa, Espanjassa tai Kiinassa toimittiin (eli käytännössä sodittiin kansaa vastaan). Ei. Kyllä hallituksen ja virkamiesten toimintaa voi silti kritisoida.

Toistan vielä, että tilanne oli niin helppo, että siitä selvisi, teki mitä teki. Jos nyt jotenkin tämän todellisuuden sfääreissä liikuttiin. Se, ettei vaikkapa määrätty teloitettavaksi kaikkia porilaisia, ei vielä tee hallituksestamme hyvää tai THL:stä osaavaa.
 
Osasivat hyvin ottaa huomioon myös mm. taloudelliset vaikutukset ja tasapainottaa toimenpiteet. Onneksi löytyi päättäväisiä ja järkeviä ihmisiä jotka eivät panikoi vaan pysyvät rauhallisina eivätkä panikoi ja tee päätöksiä tilanteessa jossa ei vielä tiedetä kaikkea.
THL:n toimet ovat ymmärrettävämpiä kun tämän ottaa huomioon. Ongelmana kuitenkin on se, että THL:n on tarkoitus olla omien sanojensa mukaan "tutkimuslaitos, joka tarjoaa luotettavaa tietoa terveys- ja hyvinvointialan päätöksenteon ja toiminnan tueksi" eikä yksi talouslobbari monien muiden joukossa. Puhdas tietoa tuottava asiantuntijaorganisaatio ei toimi kuten THL, saati oio valehtelun rajamailla mutkia suoriksi kommunikoinnissaan.

Jos oltaisiin menty täälläkin monen toivomaan täydelliseen sulkuun, niin olisi jo konkurssihakemuksia vino pino viritteillä. Joo kyllä niitä on nytkin tullut jo ihan kiva määrä mutta kukaan (varsinkaan minä) ei väitä että niitä ei tulisi.
Jos olisimme menneet kovempaan sulkuun, olisimme myös avautuneet jo nykyistä enemmän tässä vaiheessa, koska tartuntojen kanssa oltaisiin oltu lähempänä nollaa ja yhteiskunnan uudelleenavaaminen olisi riskittömämpää.
 
Viimeksi muokattu:
En siis edelleenkään esitä, että hallituksen olisi pitänyt toimia kuten Ruotsissa toimittiin (eli ei tehty mitään) tai kuten Italiassa, Espanjassa tai Kiinassa toimittiin (eli käytännössä sodittiin kansaa vastaan). Ei. Kyllä hallituksen ja virkamiesten toimintaa voi silti kritisoida.

Toistan vielä, että tilanne oli niin helppo, että siitä selvisi, teki mitä teki. Jos nyt jotenkin tämän todellisuuden sfääreissä liikuttiin. Se, ettei vaikkapa määrätty teloitettavaksi kaikkia porilaisia, ei vielä tee hallituksestamme hyvää tai THL:stä osaavaa.

No se on sitten ihan mielipidekysymys että mitä ajattelee meidän hallituksesta jos heidän osaaminen on sun mielestä irrallinen asia koronasta eikä tätä kannata tässä treadissa sen enempää käsitellä.
 
No se on sitten ihan mielipidekysymys että mitä ajattelee meidän hallituksesta jos heidän osaaminen on sun mielestä irrallinen asia koronasta eikä tätä kannata tässä treadissa sen enempää käsitellä.
Ei, kyllä ihan muut kuin minä ovat ottaneet kantaa sanoen, että suoritus on ollut hyvä siksi, että on toimittu viisaasti. Totuus on se, että tilanne on hyvä, koska haaste ei ollut vaikea.
 
Koulujen avaamisesta seurasi pakollisia 2 viikon karanteeneja aika monelle ihmiselle, ja näitä on raportoitu niin monista kouluista että harva enää kartalla pysyy... Ja sitä ei vielä tai koskaan voida tietää moniko on sairastunut, semminkin kun itämisaika voi olla parikin viikkoa. (Jos siis paljon ihmisiä sairastuisikin koulujen takia, niin eihän se välttämättä vielä näkyisi vaan vasta vähän ajan päästä!)

Oliko se koulujen avaaminen kaiken tämän väärti, niin edelleenkin sanon että ei ollut minun mielestäni.
Josta suurin osa opettajien kesken tai heidän piiristä, ja ollut jo viruksen kantajia ennen kuin koulut avattiin. Eli koulujen avaaminen ei ollut syy siihen. Monta tuli ensimmäisten päivien jälkeen? Ei kai ihan hirveän monta.

Kuten alusta sanonut, ja pidän tässä kohtaa mielipiteeni, niin ei tämä todellakaan ole sellainen tilanne mitä media antaa ymmärtää.

Ja kyllä THL ja hallitus on suurimmaksi osaksi tehnyt oikeita ratkaisuja, alun hitaan reagoinnin jälkeen. Sanoi sitten nettiasiantuntija mitä vain.
 
Ei, kyllä ihan muut kuin minä ovat ottaneet kantaa sanoen, että suoritus on ollut hyvä siksi, että on toimittu viisaasti. Totuus on se, että tilanne on hyvä, koska haaste ei ollut vaikea.

Niin tai sitten se on ollut niin hyvä kun se on voinut olla ja johtanut tilanteeseen että Suomi ei juurikaan kokenut mitä muut Euroopan maat koki.

Kaiken poliittisen paineen, öyhöttäjien ja panikoijien keskellä pelkästään jo tekemättömyys on hyvää toimintaa poliitikoilta. Tätä ei kovin monessa Euroopan maassa nähty.

Mun mielestä ihan fiksua toimintaa, ei sen tartte olla aktiivista toimintaa että tulokset on hyviä. Pidättäytyy toimenpiteistä jotka voisi olla mahdollisesti huonoja, on asia mihin moni ei olisi pystynyt vaan oltaisiin poliittisen paineen ja pelon myötä alettu juurikin sotimaan omaa kansaa vastaan.

Tietenkin jos ei laske tätä minkään arvoiseksi niin paskoja poliitikkojahan ne on.
 
Kaiken poliittisen paineen, öyhöttäjien ja panikoijien keskellä pelkästään jo tekemättömyys on hyvää toimintaa poliitikoilta. Tätä ei kovin monessa Euroopan maassa nähty.

Mun mielestä ihan fiksua toimintaa, ei sen tartte olla aktiivista toimintaa että tulokset on hyviä. Pidättäytyy toimenpiteistä jotka voisi olla mahdollisesti huonoja, on asia mihin moni ei olisi pystynyt vaan oltaisiin poliittisen paineen ja pelon myötä alettu juurikin sotimaan omaa kansaa vastaan.
Missä maassa on saatu hyviä tuloksia koronan kanssa sillä, että ei ole toimittu? Voidaanko edes Ruotsia laskea tähän ryhmään? Jos voidaan, pitääkö joku oikeasti Ruotsin tilannetta hyvänä, edes talouden osalta?

Brasiliassa presidentti on kunniakkaasti edustanut toimimattomuuden linjaa, joskin sielläkin paikallistason päättäjät ovat pyrkineet toteuttamaan sulkutoimia. Valko-Venäjälläkin presidentti on puoltanut vähätoimista linjaa. Onko tässä ne esimerkit, joita pitäisi JA olisi pitänyt emuloida enemmän Euroopassa?
 
Huhtikuussa oli vielä melko raadolliset arviot kuolleista nk. asiantuntijoilta. Tämäkin arvio pelkästään Uudeltamaalta. Tähän suhteuttenua suomi on pärjännyt erttäin hyvin pandemian hoidossa.

 
Missä maassa on saatu hyviä tuloksia koronan kanssa sillä, että ei ole toimittu? Voidaanko edes Ruotsia laskea tähän ryhmään? Jos voidaan, pitääkö joku oikeasti Ruotsin tilannetta hyvänä, edes talouden osalta?

Brasiliassa presidentti on kunniakkaasti edustanut toimimattomuuden linjaa, joskin sielläkin paikallistason päättäjät ovat pyrkineet toteuttamaan sulkutoimia. Valko-Venäjälläkin presidentti on puoltanut vähätoimista linjaa. Onko tässä ne esimerkit, joita pitäisi JA olisi pitänyt emuloida enemmän Euroopassa?

No ei vaan jos sanotaan että ihan sama mitä hallitus teki tai oli tekemöttö niin silti ihan surkeaa sakkia koska korona eteni käytännössä omalla painollaan, niin mun vastaus siihen on että myös tekemättömyys voi olla hyvää toimintaa.

En ottanut suoraan kantaa siihen mitä olisi pitänyt tehdä.
 
Niin tai sitten se on ollut niin hyvä kun se on voinut olla ja johtanut tilanteeseen että Suomi ei juurikaan kokenut mitä muut Euroopan maat koki.

Kaiken poliittisen paineen, öyhöttäjien ja panikoijien keskellä pelkästään jo tekemättömyys on hyvää toimintaa poliitikoilta. Tätä ei kovin monessa Euroopan maassa nähty.
No jaa. Ruotsissa tekemättömyydellä päästiin yhtä huonoon kokonaistulokseen kuin toisen ääripään länsimaissa.
Mun mielestä ihan fiksua toimintaa, ei sen tartte olla aktiivista toimintaa että tulokset on hyviä. Pidättäytyy toimenpiteistä jotka voisi olla mahdollisesti huonoja, on asia mihin moni ei olisi pystynyt vaan oltaisiin poliittisen paineen ja pelon myötä alettu juurikin sotimaan omaa kansaa vastaan.

Tietenkin jos ei laske tätä minkään arvoiseksi niin paskoja poliitikkojahan ne on.
Meillä lienee vähäisempi näkemysero kuin luulinkaan. Ylipäänsä suomalaiset poliitikot hallituskokoonpanosta riippumatta olisivat hyvin todennäköisesti toimineet(ja nykyinenkin hallitus toimi) maltillisemmin ja fiksummin kuin vaikkapa Ruotsissa tai kovan komennon poliisivaltioissa. Siitä huolimatta en lähde kehumaan tämänkertaista suoritusta lopputuloksen perusteella, ja perustelen tämän kuten jo edellä.

No ei vaan jos sanotaan että ihan sama mitä hallitus teki tai oli tekemöttö niin silti ihan surkeaa sakkia koska korona eteni käytännössä omalla painollaan
Minä en ainakaan sanonut niin.

Toimenpiteillä oli suuri merkitys. Toimenpiteitä rajoittavat suuresti yhteiskunnalliset tekijät.

Suomessa ei edes reagoimattomuudella olisi jouduttu samaan tilanteeseen, joka Espanjassa tai Italiassa toteutui. Tuskin edes samaan tilanteeseen, joka Ruotsissa vallitsee. Suomessa oli suotuisat olosuhteet taudin torjunnalle tai vihamieliset olosuhteet taudille, miten sen ottaa. Sekä lopputuloksen kannalta, että reagointiajan kannalta.

Mokailu oli todella rajua, mutta mitään taudin kulun kannalta täysin älyvapaata suurta virhepäätöstä ei tehty.
 
Viimeksi muokattu:
Heh, tää TechBBS:n käppyrä todennäköisesti korreloi aika hyvin lämpötilojen kanssa :D

production_day.php
403 Forbidden.
 
Vain tiede ja fakta on oikeassa, muu on mutua. Jotkut haluavat ostaa maskeilla valheellista turvallisuutta. Että näyttää että tehdään jotain. Näytä minulle ne tieteelliset tutkimukset joissa todetaan maskieist aolevan hyötyä ylätieinfektoita vastaan.
Näin metatasolla STM:n selvityksestä heräsi kysymys, että mikä on tämä "Summaryx Oy", jolla kirjallisuustutkimus on teetetty? Miksi ei ole tehty itse asiantuntijatyönä tai teetetty jollain akateemisella tutkimusryhmällä?

Sosiaali- ja terveysministeriö pyysi Summaryx Oy:tä tekemään järjestelmällisen kirjal-
lisuuskatsauksen väestön kasvosuojusten käytön vaikuttavuudesta ja turvallisuudesta
julkisissa tiloissa COVID-19-infektiolta suojautumisessa.
Toiminta-ajatuksemme
Olemme yhteiskunnallinen yritys. Haluamme palvella järkevää ja oikeudenmukaista terveydenhuoltoa tuottamalla tietoa menetelmien ja käytäntöjen vaikuttavuudesta, kustannuksista ja käyttöönoton vaatimuksista.
Tieteellisestä näytöstä oli täällä aikaa sitten keskustelua, ja taidettiin todeta, että kunnollisen vaikuttavuustutkimuksen tekemisessä olisi merkittäviä eettisiä ongelmia. Tässäkin on mukana vain viisi satunnaistettua tutkimusta, joista kolme on käsitellyt Mekan pyhiinvaeltajia ja kaksi opiskelija-asuntoloita. Mekka-tutkimuksissa maskien käyttö oli lähinnä satunnaista. Opiskelija-asunnoissa maskit+käsihygienia tuottivat hyvin lähellä tilastollisesti merkittävää (95%) olevia tuloksia.

Mikään tutkimuksista ei anna vastauksia esim. kysymykseen olisiko maskeista hyötyä rajatun altistuksen tilanteissa kuten esim. joukkoliikenteessä, yleisötilaisuuksissa tai kouluissa.
 
Pääseekö Viroon matkailemaan 14.6. alkaen normaalisti? Helvetin huonosti löytyy infoa netistä.
 
Tänään kirjattu 50 tartuntaa, HUS alueella niistä 44. Alkaa varmaan näkymään jo pian parisen viikkoa Helsingissä vallinnut kiva sää, ihmisiä liikkuu ulkona porukoissa paljon aiempaa enemmän.
Pääseekö Viroon matkailemaan 14.6. alkaen normaalisti? Helvetin huonosti löytyy infoa netistä.
Siitä ei ole vielä tehty Suomen puolella päätöksiä.
 
Tänään kirjattu 50 tartuntaa, HUS alueella niistä 44. Alkaa varmaan näkymään jo pian parisen viikkoa Helsingissä vallinnut kiva sää, ihmisiä liikkuu ulkona porukoissa paljon aiempaa enemmän.

Siitä ei ole vielä tehty Suomen puolella päätöksiä.

luultavasti ei, koska Ruotsista ei varmaankaan pääse, niin ei uskalleta Virostakaan päästää ketään
 
TAYS:n erityisvastuualueella, johon kuuluvat Etelä-Pohjanmaan, Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirit, ei ole tällä hetkellä yhtään henkeä sairaalahoidossa koronan vuoksi. Tehohoidossa olevien määrä taisi tippua em. ervan alueella nollaan kymmenisen päivää sitten. Tampereen alue on kuitenkin Suomen väestökeskittymistä toiseksi suurin ja kyseisen erityisvastuualueen alueella asuu lähemmäs miljoona ihmistä.

 
luultavasti ei, koska Ruotsista ei varmaankaan pääse, niin ei uskalleta Virostakaan päästää ketään
Toisaalta Virossa tartuntatilanne on Suomea parempi, toisin kuin Ruotsissa. Joten ei se kaukaa haettu ajatus ole, että matkustus Viroon aukeaisi ennen Ruotsia.
 
Tänään kirjattu 50 tartuntaa, HUS alueella niistä 44. Alkaa varmaan näkymään jo pian parisen viikkoa Helsingissä vallinnut kiva sää, ihmisiä liikkuu ulkona porukoissa paljon aiempaa enemmän.

Siitä ei ole vielä tehty Suomen puolella päätöksiä.
Fiksumpaa seurata viikotasolla tartuntamääriä. Päivätartunnat vaihdelleet noin 20-50 välissä.
 
Fiksumpaa seurata viikotasolla tartuntamääriä. Päivätartunnat vaihdelleet noin 20-50 välissä.
Toki, sitä olen itsekin tässä ketjussa useampaan kertaan hokenut. Mutta taaksepäin katsoessakin pitää mennä parin viikon taakse että ollaan 50 tartunnan päiväluvuissa. Ei siis kirjauksia vaan tartuntapäiviä katsoessa.

EDIT: Mutta oikeassa toki olet, sillä luvut on pieniä ja heitot vähäisiä. Ehkä tässä epätoivoisesti etsii jotain merkkejä tilanteen etenemisestä, kun epävarmuus on epämiellyttävää.
 
Mokailu oli todella rajua, mutta mitään taudin kulun kannalta täysin älyvapaata suurta virhepäätöstä ei tehty.

Siihen nähden kuinka pahasti päätösten taustalla ollut mallinnus on ollut kuutamolla tämä on kyllä melkoinen onnenkantamoinen. Ehkä tässä on taustalla se, että tällaisen epidemian leviävyys Suomen oloissa on lähtökohtaisesti paljon heikompaa kuin Välimeren maissa.

Pikemminkin vaikuttaa siltä, että on tehty tarpeettoman rajujakin toimia kuten ravintola-alan täyssulku. Jatkorajoitustenkin argumentaatio on tällä tasolla:
.​
.​
Keski-Suomessa on 133 todettua tapausta ja ilmaantuvuus on 53/100 000 asukasta. Uusien tapausten​
määrä on väkilukuun nähden ollut viime aikoina vähäinen (6 tartuntaa edellisen kuukauden aikana, ks. liite).​
Myös oireettomat henkilöt voivat levittää virusta ja todettujen tartuntalukujen perusteella ei ole
mahdollista ennustaa miten tai millä nopeudella virus leviää maakunnassa. Matkailun lisääntyessä ja​
kesälomien alkaessa muualta tulevien tartuntojen riski kasvaa alueella ja koko maassa eikä riskin suuruus
ole vielä arvioitavissa. Samaan aikaan mahdollistuva isompien yleisötilaisuuksien järjestäminen lisää riskiä​
koko maassa.​
Pohjanmaalla on yhteensä 53 todettua tapausta ja ilmaantuvuus on 31 / 100 000 asukasta. Uusien​
tapausten määrä on väkilukuun nähden ollut viime aikoina vähäinen (2 tartuntaa edellisen kuukauden​
aikana, ks. liite). Myös oireettomat henkilöt voivat levittää virusta ja todettujen tartuntalukujen perusteella​
ei ole mahdollista ennustaa miten tai millä nopeudella virus leviää maakunnassa. Matkailun lisääntyessä ja​
kesälomien alkaessa muualta tulevien tartuntojen riski kasvaa alueella ja koko maassa eikä riskin suuruus​
ole vielä arvioitavissa. Samaan aikaan mahdollistuva isompien yleisötilaisuuksien järjestäminen lisää riskiä​
koko maassa.​
.​
.​
 
Jos olisimme menneet kovempaan sulkuun, olisimme myös avautuneet jo nykyistä enemmän tässä vaiheessa, koska tartuntojen kanssa oltaisiin oltu lähempänä nollaa ja yhteiskunnan uudelleenavaaminen olisi riskittömämpää.

Miksi se olisi riskittömämpää? Silloin tiedossa vain, että tiukat rajoitukset purevat, mistä siinä tilanteessa (ilman tietämystä nykyiseltä aikajanalta) tiedät mitkä rajoitusten purut on okei? Nythän tässäkin tilanteessa saatiin hepulia koulujen avaamisesta, ja 'vastuulliset vanhemmat ei laita lapsiaan kouluun'?

Myös muista maista olisi vähemmän tietoa. Eli, mistä riskittömyys syntyy, en usko, että nollaan oltaisiin kuitenkaan päästy.

E. Ja mitkä on ne asiat mitä olisi tähän mennessä avattu?
 
Siihen nähden kuinka pahasti päätösten taustalla ollut mallinnus on ollut kuutamolla tämä on kyllä melkoinen onnenkantamoinen. Ehkä tässä on taustalla se, että tällaisen epidemian leviävyys Suomen oloissa on lähtökohtaisesti paljon heikompaa kuin Välimeren maissa.

Pikemminkin vaikuttaa siltä, että on tehty tarpeettoman rajujakin toimia kuten ravintola-alan täyssulku. Jatkorajoitustenkin argumentaatio on tällä tasolla:
.​
.​
Keski-Suomessa on 133 todettua tapausta ja ilmaantuvuus on 53/100 000 asukasta. Uusien tapausten​
määrä on väkilukuun nähden ollut viime aikoina vähäinen (6 tartuntaa edellisen kuukauden aikana, ks. liite).​
Myös oireettomat henkilöt voivat levittää virusta ja todettujen tartuntalukujen perusteella ei ole
mahdollista ennustaa miten tai millä nopeudella virus leviää maakunnassa. Matkailun lisääntyessä ja​
kesälomien alkaessa muualta tulevien tartuntojen riski kasvaa alueella ja koko maassa eikä riskin suuruus
ole vielä arvioitavissa. Samaan aikaan mahdollistuva isompien yleisötilaisuuksien järjestäminen lisää riskiä​
koko maassa.​
Pohjanmaalla on yhteensä 53 todettua tapausta ja ilmaantuvuus on 31 / 100 000 asukasta. Uusien​
tapausten määrä on väkilukuun nähden ollut viime aikoina vähäinen (2 tartuntaa edellisen kuukauden​
aikana, ks. liite). Myös oireettomat henkilöt voivat levittää virusta ja todettujen tartuntalukujen perusteella​
ei ole mahdollista ennustaa miten tai millä nopeudella virus leviää maakunnassa. Matkailun lisääntyessä ja​
kesälomien alkaessa muualta tulevien tartuntojen riski kasvaa alueella ja koko maassa eikä riskin suuruus​
ole vielä arvioitavissa. Samaan aikaan mahdollistuva isompien yleisötilaisuuksien järjestäminen lisää riskiä​
koko maassa.​
.​
.​

Hallitukselta, joka väittää pohjaavansa päätöksensä tutkittuun tietoon, odottaisi huomattavasti enemmän. Tuossa tekstissä ei ole edes yritystä.
 
Kyllä nuita tartuntoja ja kuolemiakin on Suomessa jo paljon, tai ei ainakaan voi puhua mistään normaalista tilanteesta. Ruotsi on eri mittareilla maailman pahin paikka koronan suhteen ja Venäjä voi olla vieläkin pahempi, Putinlandiasta on turha odottaa paikkansapitäviä lukuja.

Välillä ihmetyttää kun näkee vanhuksia yms. selvästi riskiryhmiin kuuluvia kävelemässä ilman mitään suojia, luulisi mietityttävän.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 210
Viestejä
4 864 621
Jäsenet
78 619
Uusin jäsen
Deeäx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom