Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Normaali tarkoittaa valtavirtaa eli suurinta osaa ihmisistä.
En kyllä tunnista arkielämässä ihmisten olettavan noin. En myöskään toimivan varovaisuusperiaatteen mukaan ainakaan täällä susirajan kaupungissa. Muutenhan valtaosalla ihmisistä olisi noita hengityssuojaimia käytössä.

Oikeammin voisi olla, että vain hyvin pieni vähemmistö ajattelee aerosolitartuntaa edes mahdollisuutena (jos edes tietää mikä se on) ja varovaisuusperiaatetta noudattaa aivan minimaalisen pieni osa ihmisistä.
Ei kauppojen parkkikset muuten olisi olleet torstaina täynnä, kassoilla pitkiä jonoja tai, esim. nyt pääsiäisenä luontokohteissa nuotiopaikoilla ruuhkaa ja leikkikentillä perheitä ruuhkaksi asti.
Enkä puhu nyt pk-seudusta, vaan ihan keskisuuresta kaupungista.

Riippuu maasta, suuressa osassa Aasiaa ja Etelä- ja Keski-Eurooppaa ymmärretään kollektiivisesti se tarttuvuus hengityspartikkeleista ja siksi suojaimia käytetään todella laajalti. Mutta eri maissa ollaan eri vaiheissa pandemiaa, ja en kyllä Suomessakaan pidä maskeja kovin mielekkäänä ideana (tällä hetkellä) missään muualla kuin PK-seudulla.
 

Yhdysvallat ottanut nimensä veroisesti sen ykkössijan tässäkin ja meno vielä pitäisi kiihtyä kohti tulevaa epidemiahuippua. Tutkimustietoa ja sairastumisdataa odotellessa mantereelta... itseäni kiinnostaa varsinkin mikä tulee mahdollisesti olemaan lieväoireisten osuus. Ainakin kuvista päätellen myös lieväoireisia on testattu erilaisten "kioskien / telttojen" edessä. Testaus on jo ollut laajamittaista (PCR) ja laaja-alainen vasta-ainetestit myös alkamassa...
 
Huonoon väliin kyllä osui vuoden 2014 irtisanomiset THL:ssä:


THL:n pääjohtaja Juhani Eskola kertoo, että THL joutuu supistamaan epidemioiden seurantaan tarvittavien laboratorioidensa toimintaa. Lisäksi laitos lopettaa rokotustutkimuksia ja rokotuksia koskevan neuvonnan puhelimessa. Myös monia muita tutkimuksia loppuu, sillä irtisanottujen joukossa oli toistakymmentä kokenutta tutkimusryhmän johtajaa.
 
Huonoon väliin kyllä osui vuoden 2014 irtisanomiset THL:ssä:


Montakohan alkoholitutkijaa irtisanottiin. THL:ssä on edelleen 1000 työntekijää.
 

Yhdysvallat ottanut nimensä veroisesti sen ykkössijan tässäkin ja meno vielä pitäisi kiihtyä kohti tulevaa epidemiahuippua. Tutkimustietoa ja sairastumisdataa odotellessa mantereelta... itseäni kiinnostaa varsinkin mikä tulee mahdollisesti olemaan lieväoireisten osuus. Ainakin kuvista päätellen myös lieväoireisia on testattu erilaisten "kioskien / telttojen" edessä. Testaus on jo ollut laajamittaista (PCR) ja laaja-alainen vasta-ainetestit myös alkamassa...
1586631543844.png

Ei tuo korona ole vielä USA:ssa ole lähtenyt käsistä ihan joka paikassa. Kuukauden päästä voi olla toinen tilanne. Valtava ero muuten Ruotsin ja Suomen välillä, ehkä rajoitukset jotain vaikuttaa.
 
THL on muutenkin iso vitsi kaikkine ulostuloineen muussakin kuin koronassa. Arvostus laitosta kohtaan -1 asteikolla 1-10.
Jokaisella toki mielipiteensä, mutta kannattaa muistaa, että THL:llä on aika valtava määrä erilaisia rooleja Suomessa. Jo pelkästään laitoksen tuottaman avoimen datan määrä on aika huima:

 
Jokaisella toki mielipiteensä, mutta kannattaa muistaa, että THL:llä on aika valtava määrä erilaisia rooleja Suomessa. Jo pelkästään laitoksen tuottaman avoimen datan määrä on aika huima:

Toki näin on mutta kriisitilanteissa ulostulo ja asiantuntijuus on ollut ala-arvoista. Veikkaan että tällä foorumilla on osa kommentoijista parempia asiantuntijoita kuin THL:ssä. Saa korjata jos olen väärässä. Itse olen ihan perusjorma, mistään en mitään tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
Perustan sille tieteelliselle faktalla ja tutkimukselle sekä suomalaisiin asiantuntijoihin tämän asian suhteen. Jos sinulla on hyvät faktat todistaa toisin, olisin heihin yhteydessä ja tekisin tutkimuspaperin. Saisit mainetta ja kunniaa tämän suhteen. Jos kerta se hengityksen mukana kulkeutuisi niin tämähän olisi ihan helppo todistaa. Lieväoireinen COVID-19 hengittelee tuubiin X ja aerosolit otetaan jemmaan ja analysoidaan (kerran ne aerosolit sieltä tupsahtelee hengityksen mukana). Miksei sitä ole todistettu, missä on se tutkimusfakta ja tutkimukset tästä? En löydä. Voihan sitä asiantuntijat pyöritellä termeillä, on hyvin mahdolista, todennäköistä, saattaa, voi olla, ehkä... onko sitten niin, ehkä on, ehkä ei. EX-mäkikotkakin sanoisi, 50 / 60.
Ei mitään tuubiin hengittelyä vaan:
1: otetaan tarpeeksi iso tila.
2: Steriloidaan tila esim voimakkaalla UV:llä.
3: Saatetaan olosuhteet normaaliksi
3.5 Suoritetaan referenssiajo pari kertaa..(kuten kohta 5)
4: Koronapotilas käy köhimässä tilassa.
5: Tämän jälkeen tilan läpi ajaa robotti, jossa on putkimainen kasvualusta (Viruksia säilyttävä pinta), jonka läpi imetään huoneessa olevaa ilmaa n puolentoista metrin korkeudelta, kun robotti liikkuu käveklyvauhtia tilan läpi.
6: Suoritetaan ajo 30 sekunnin välein.

Tarkistetaan lopputulos.
 
Huonoon väliin kyllä osui vuoden 2014 irtisanomiset THL:ssä:

Kataisen sateenkaarihallitus vähän karsi turhaa byrokratiaa ja paransi rakenteita.
 
Tai tiedon puutetta.
Tämä on uusi sairaus, jollaista ei olla koettu. Näyttää selvältä, että vasta maaliskuun palaverit STM, THL, Kiinan ja Italian lääkärit toi sen tiedon, mistä todella on kysymys.
Näin jälkeenpäin katsoen ainakin linja muuttui radikaalisti ko. palaverien jälkeen ja rajoituksia aloitettiin myös nopeasti valmistelemaan.
Tähän täydennystä. HS näyttää olevan samoilla linjoilla Sillanaukeen haastattelussa.
 
Toki näin on mutta kriisitilanteissa ulostulo ja asiantuntijuus on ollut ala-arvoista. Veikkaan että tällä foorumilla on osa kommentoijista parempia asiantuntijoita kuin THL:ssä. Saa korjata jos olen väärässä.
Tällä palstalla on helppoa olla asiantuntija, koska ei ole todellisuudessa vastuussa mistään. Tähän asti kaikki THL:n suosittelemat rajoitukset ovat minusta toimineet varasin hyvin, kun Suomen lukuja katsoo, mutta pitkä aikaväli sen tietysti vasta näyttää mihin päädytään. Yksittäisten THL-pomojen julkilausumia en paljoa viitsi edes noteerata, kun tiedän, että siellä taustalla se hiljainen asiantuntijamassa ne todelliset suositukset ja arviot laatii.
 
Tällä palstalla on helppoa olla asiantuntija, koska ei ole todellisuudessa vastuussa mistään. Tähän asti kaikki THL:n suosittelemat rajoitukset ovat minusta toimineet varasin hyvin, kun Suomen lukuja katsoo, mutta pitkä aikaväli sen tietysti vasta näyttää mihin päädytään. Yksittäisten THL-pomojen julkilausumia en paljoa viitsi edes noteerata, kun tiedän, että siellä taustalla se hiljainen asiantuntijamassa ne todelliset suositukset ja arviot laatii.
Ottamatta kantaa THL:n puolesta tai sitä vastaan, niin pelkästään Suomen luvuista ei voi päätellä kuinka hyvin tai huonosti ne rajoitukset toimivat, kun meiltä puuttuu tiedot siitä mitä olisi tapahtunut muissa vaihtoehdoissa. Jos tilanne olisi nyt merkittävästi pahempi, niin sanottaisiin että tämä ainakin todistaa, että rajoitukset olivat tarpeen. Jos taas tilanne olisi merkittävästi parempi kuin nyt, niin todettaisiin, että tämä ainakin todistaa, että rajoitukset toimivat.

Lisäksi rajoitukset eivät ainakaan kaikelta edes perustu THL:n tietoihin vaan enemmänkin poliittiseen paineeseen, esim. hallituksen perusteista Uudenmaan sulullehan THL nimenomaan totesi, että ne eivät perustu mihinkään vahvistettuun tietoon:
 
Tässäpä nyt ensi alkuun aiheesta SARS-CoV-2 ja aerosolitartunta. Lähteenä Nature, joka ymmärtääkseni on ihan kovaa kamaa luonnontieteen alalla.
En tuota viitsi edes yrittää tiivistää vaan juttu pitää käytännössä lukea kokonaan niin pääsee kärryille asiasta.
 
Väite perustuu olettamukseen ettei kaikki potilaat kuulu tehohoidon piiriin eli on tehty hoidon rajaus. Ja jo pelkkä tieto että esim. Kiuruvedellä on palvelutalon asukkaita kuollut niin kumoaa väitteen että kaikki ovat saaneet tehohoitoa.

Ja ainakin meillä tehohoidon survival covidissa on huonompi kuin 50%

Ymmärrän kyllä hoidon rajaukset ja sen, että kaikki eivät ole saaneet tehohoitoa. Sitä väitettä ihmettelin, että suurin osa kuolleista ei olisi saanut tehohoitoa. Noita tehohoidettuja on varmasti tässä ollut jo reilusti yli 100 ja kuolleita 49, joten 50 % selvitymisellä kuolleista melko suuri osa vaikuttaisi olleen tehohoidossa olleita.

Tämä on nyt täysin spekulatiivista, koska sellaista tilastoa ei taida olla kuinka monta yksittäistä potilasta on tehohoidossa ollut. Voisi kuitenkin olettaa, että kaikki 80 nyt tehohoidossa olevaa ei ole siellä koko epidemian aikaa ollut, vaan osa päässyt pois (tai sitten kuollut).
 
Ottamatta kantaa THL:n puolesta tai sitä vastaan, niin pelkästään Suomen luvuista ei voi päätellä kuinka hyvin tai huonosti ne rajoitukset toimivat, kun meiltä puuttuu tiedot siitä mitä olisi tapahtunut muissa vaihtoehdoissa.

Lisäksi rajoitukset eivät ainakaan kaikelta edes perustu THL:n tietoihin vaan enemmänkin poliittiseen paineeseen, esim. hallituksen perusteista Uudenmaan sulullehan THL nimenomaan totesi, että ne eivät perustu mihinkään vahvistettuun tietoon:
Joku roti pitää kuitenkin olla päättävissä elimissä. Hallitus kuuntelee THL:llä ja STM.ää. Kaikki tuntuvat vetävän omaa rooliaan ja asiantuntijat eivät oikesti tiedä mitään mistään. Mihin instanssiin tässä nyt sitten pitäisi luottaa..?
 
Joku roti pitää kuitenkin olla päättävissä elimissä. Hallitus kuuntelee THL:llä ja STM.ää. Kaikki tuntuvat vetävän omaa rooliaan ja asiantuntijat eivät oikesti tiedä mitään mistään. Mihin instanssiin tässä nyt sitten pitäisi luottaa..?
THL tuottaa tietoa, STM on toimeenpaneva ministeriö ja hallitus (johon myös STM:ää johtava sosiaali- ja terveysministeri Pekonen kuuluu) tekee isoimmat linjaukset mitä toteutetaan, nojaten suurelta osin THL:n tuottamaan tietoon. En näe, miten nämä sulkevat toisensa pois.
 
THL tuottaa tietoa, STM on toimeenpaneva ministeriö ja hallitus (johon myös STM:ää johtava sosiaali- ja terveysministeri Pekonen kuuluu) tekee isoimmat linjaukset mitä toteutetaan, nojaten suurelta osin THL:n tuottamaan tietoon. En näe, miten nämä sulkevat toisensa pois.
Kukaan ei tunnu ottavan vastuuta mistään. Alin virkamies tosin heivataan ensimmäisenä jos epäonnistutaan.
 
Ottamatta kantaa THL:n puolesta tai sitä vastaan, niin pelkästään Suomen luvuista ei voi päätellä kuinka hyvin tai huonosti ne rajoitukset toimivat, kun meiltä puuttuu tiedot siitä mitä olisi tapahtunut muissa vaihtoehdoissa. Jos tilanne olisi nyt merkittävästi pahempi, niin sanottaisiin että tämä ainakin todistaa, että rajoitukset olivat tarpeen. Jos taas tilanne olisi merkittävästi parempi kuin nyt, niin todettaisiin, että tämä ainakin todistaa, että rajoitukset toimivat.

Lisäksi rajoitukset eivät ainakaan kaikelta edes perustu THL:n tietoihin vaan enemmänkin poliittiseen paineeseen, esim. hallituksen perusteista Uudenmaan sulullehan THL nimenomaan totesi, että ne eivät perustu mihinkään vahvistettuun tietoon:
HUS:silla on ilmeisesti ollut aika paljon tiukemmat näkemykset kriisin hoidosta sekä epäluottamusta THL:n suuntaan ja näitäkin varmasti on alettu kuuntelemaan maaliskuusta alkaen vähän painokkaammin samalla kun on huomattu mitä muualla tapahtuu. Muiden sairaanhoitopiirien kannoista ei ole julkisuuteen niin päätynyt.

Jos Suomea vertaa tuossa aiemmassa käppyrässä Ruotsiin, niin kyllähän täällä pitäisi näkyä jo selvää kasvua, mutta ei näy. Ainakin jotain on vältetty.
 
Tällä palstalla on helppoa olla asiantuntija, koska ei ole todellisuudessa vastuussa mistään. Tähän asti kaikki THL:n suosittelemat rajoitukset ovat minusta toimineet varasin hyvin, kun Suomen lukuja katsoo, mutta pitkä aikaväli sen tietysti vasta näyttää mihin päädytään. Yksittäisten THL-pomojen julkilausumia en paljoa viitsi edes noteerata, kun tiedän, että siellä taustalla se hiljainen asiantuntijamassa ne todelliset suositukset ja arviot laatii.
Suomessa on otettu kovia rajoituksia käyttöön paljon aikaisemmin/enemmän kuin THL niitä on kehottanut ottamaan käyttöön. THL on vetänyt ihan Ruotsin linjaa, aivan viime aikoja lukuunottamatta.

Katsotaan saako ruotsi laumasuojansa alle 5000 kuolleella, joka taisi olla se THL:n worst case ennuste väkilukuun suhteutettuna.
 
Ymmärrän kyllä hoidon rajaukset ja sen, että kaikki eivät ole saaneet tehohoitoa. Sitä väitettä ihmettelin, että suurin osa kuolleista ei olisi saanut tehohoitoa. Noita tehohoidettuja on varmasti tässä ollut jo reilusti yli 100 ja kuolleita 49, joten 50 % selvitymisellä kuolleista melko suuri osa vaikuttaisi olleen tehohoidossa olleita.

Tämä on nyt täysin spekulatiivista, koska sellaista tilastoa ei taida olla kuinka monta yksittäistä potilasta on tehohoidossa ollut. Voisi kuitenkin olettaa, että kaikki 80 nyt tehohoidossa olevaa ei ole siellä koko epidemian aikaa ollut, vaan osa päässyt pois (tai sitten kuollut).

Mihin perustat väitteen, että tehohoidossa olisi ollut hoidossa jo yli sata potilasta ( ja vissiin tarkoitat sillä sitä, että he olisivat päättyneet jompaan kumpaan kategoriaan selviytyneisiin tai kuolleisiin)? Yleisesti löytyy tietoa, että tehohoitojaksot ovat pitkiä ja eikä kahden viikon tehohoito ole mikään erikoisuus tässä. Jos katsotaan kahden viikon taakse tehohoidossa olleiden määrää, niin se oli vielä aika pieni.

Oma kokemus kentällä hoitokokemuksesta on juurikin tälläinen, että hoitojaksot ovat pitkiä ja erittäin rankkoja palautumisjaksoja tehohoidon jälkeen. Eikä tämä kuntoutuskaan ole mitenkään riskitön tilanne vaikka oltaisinkin jo poissa teho-osastolta.
 
Suomessa on otettu kovia rajoituksia käyttöön paljon aikaisemmin/enemmän kuin THL niitä on kehottanut ottamaan käyttöön. THL on vetänyt ihan Ruotsin linjaa, aivan viime aikoja lukuunottamatta.
Tätä on vaikea uskoa, koska ensimmäisistä tiedotustilaisuuksista lähtien Marin on sanonut, että rajoituksia asetetaan terveysviranomaisten, eli THL:n, suositusten perusteella. Myös poikkeusolojen toteamista käsittelevässä Valtioneuvoston muistiossa 16.3.2020 on lainattu THL:n tekemät ennusteet taudin kulusta Suomessa.

(sivu 7)
 
Tätä on vaikea uskoa, koska ensimmäisistä tiedotustilaisuuksista lähtien Marin on sanonut, että rajoituksia asetetaan terveysviranomaisten, eli THL:n, suositusten perusteella. Myös poikkeusolojen toteamista käsittelevässä Valtioneuvoston muistiossa 16.3.2020 on lainattu THL:n tekemät ennusteet taudin kulusta Suomessa.

(sivu 7)


THL ei ole ainoa terveysviranomainen. THL:n selvä kanta siihen aikaan oli, että taudin annetaan mennä väestön läpi rauhallisesti hidastaen (Ruotsin malli). Siksi hallituksen toimet olivat alkuun vähäisiä ja ponnettomia. Onneksi muun julkisen- ja yksityisen sektorin toiminta oli jämerämpää kuin hallituksen löyhät suositukset.

Ensimmäisenä toimena suljettiin vain yli 500 hengen tapahtumat THL:n suositusten mukaisesti. Tilanne muuttui nopeasti parissa päivässä poikkeustilaksi julkisen, ja ehkä muun, painostuksen seurauksena. Hallitus ei varmasti sano julkisuuteen, että heitimme THL:n näkemyksellä vesilintua, vaikka näin oltaisiinkin toimittu.
 
THL ei ole ainoa terveysviranomainen. THL:n selvä kanta siihen aikaan oli, että taudin annetaan mennä väestön läpi rauhallisesti hidastaen (Ruotsin malli). Siksi hallituksen toimet olivat alkuun vähäisiä ja ponnettomia. Onneksi muun julkisen- ja yksityisen sektorin toiminta oli jämerämpää kuin hallituksen löyhät suositukset.
Nyt olen vahvasti eri mieltä tästäkin. THL on minusta kyllä kokoajan vain sanonut, että käyrää täytyy loiventaa niin paljon, että sairaanhoito ei kuormitu. Ja se on yhä tarkoituksena: pitää tartunnat niin hyvin kurissa, että yhteiskuntaa voidaan pitää mahdollisimman avoimena ja samalla taata kaikille tartunnan saaneille hyvä hoito.
 
Nyt olen vahvasti eri mieltä tästäkin. THL on minusta kyllä kokoajan vain sanonut, että käyrää täytyy loiventaa niin paljon, että sairaanhoito ei kuormitu. Ja se on yhä tarkoituksena: pitää tartunnat niin hyvin kurissa, että yhteiskuntaa voidaan pitää mahdollisimman avoimena ja samalla taata kaikille tartunnan saaneille hyvä hoito.
Ja tämän ajattelun takia HUS:sta tulee jopa julkisuuteen jatkuvasti kommentteja aiheesta. Voi vain kuvitella miten tulikivenkatkuista palautetta menee julkisuudelta piilossa. Näitä kun ei ole tapana lehtien sivuilla käsitellä.

Tartunnat eivät pysy kurissa vain vähän loiventamalla käyrää, koska vakavasti sairastuneita tulee niin paljon.
 
Nyt olen vahvasti eri mieltä tästäkin. THL on minusta kyllä kokoajan vain sanonut, että käyrää täytyy loiventaa niin paljon, että sairaanhoito ei kuormitu. Ja se on yhä tarkoituksena: pitää tartunnat niin hyvin kurissa, että yhteiskuntaa voidaan pitää mahdollisimman avoimena ja samalla taata kaikille tartunnan saaneille hyvä hoito.

Tästä päästäänkin kysymykseen, että onko taloudellisesti viisaampaa pitää maata 3-6kk puolilla valoilla vai 1kk kokonaan seis ja nopeampi rajoituksien purku. Mene ja tiedä, mutta itse kallistun jälkimmäiseen.
 
[Tartunnat eivät pysy kurissa vain vähän loiventamalla käyrää, koska vakavasti sairastuneita tulee niin paljon.
Meillä tuskin löytyy tästä yhteistä näkemystä, mutta minusta tartunnat ovat pysyneet erinomaisesti kurissa Suomen toteuttamilla, juuri käyrän loiventamiseen tähdänneillä toimenpiteillä. Koska siihenhän näillä rajoituksilla on pyritty. Tehohoitopaikat ovat riittäneet, sairaaloissa on ollut tilaa. Kun sitten käyrä alkaa kääntymään alaspäin, tartuntaketjuja pystytään seuraamaan ja testausta on riittävästi, voidaan yhteiskuntaa alkaa avaamaan ja siirtyä siihen seuraavaan vaiheeseen.

Suojamateriaalit ynnä muut on asia erikseen, mutta niistä nyt ei ole kysekään.
 
Tästä päästäänkin kysymykseen, että onko taloudellisesti viisaampaa pitää maata 3-6kk puolilla valoilla vai 1kk kokonaan seis ja nopeampi rajoituksien purku. Mene ja tiedä, mutta itse kallistun jälkimmäiseen.
Totta, se on hyvä kysymys. Meistä tuskin osaa siihen kukaan vastata, vaikka jokaisella mielipide onkin. Mutta varmasti saamme sitten kriisin jälkeen nähdä vielä monta asiaan paneutuvaa tutkimusta.
 
Tästä päästäänkin kysymykseen, että onko taloudellisesti viisaampaa pitää maata 3-6kk puolilla valoilla vai 1kk kokonaan seis ja nopeampi rajoituksien purku. Mene ja tiedä, mutta itse kallistun jälkimmäiseen.
Nopeassa mallissa on vaan sellainen ongelma, että kansa ei ehdi sairastaa senkään vertaa ja laumasuoja on siten entistäkin kaukaisempi haave. Lisäksi toinen aalto voi olla samasta syystä ensimmäistä pahempi.

Jo nyt on tullut hieman sellaisia kommentteja, että rajoitukset purevat meillä jopa liiankin hyvin. Äkkiseltään sen ei uskoisi olevan ongelma, mutta tämä ei ole täysin mustavalkoinen tilanne.
 
Nopeassa mallissa on vaan sellainen ongelma, että kansa ei ehdi sairastaa senkään vertaa ja laumasuoja on siten entistäkin kaukaisempi haave. Lisäksi toinen aalto voi olla samasta syystä ensimmäistä pahempi.

Jo nyt on tullut hieman sellaisia kommentteja, että rajoitukset purevat meillä jopa liiankin hyvin. Äkkiseltään sen ei uskoisi olevan ongelma, mutta tämä ei ole täysin mustavalkoinen tilanne.
Laumasuojan tavoittelu ennen rokotteen tuloa markkinoille olisi suuri virhe.

Laumasuoja ennen rokotetta on enemmänkin huonosti hoidetun tilanteen vääjäämätön seuraus eikä mikään tavoiteltava asia. Laumasuojahan tarkoittaa sitä, että suurin osa suomalaisista sairastaa taudin. Ei todellakaan siihen pidä pyrkiä.

Paras ratkaisu on nyt tiukoilla rajoituksilla tukahduttaa epidemia alkuunsa, ja sen jälkeen voidaan varovasti höllentää rajoituksia ja tarvittaessa taas tiukentaa, kunnes saadaan rokote ensi vuonna. Jossei saada rokotetta ensi vuonna niin sitten ollaan screwed.
 
Meillä tuskin löytyy tästä yhteistä näkemystä, mutta minusta tartunnat ovat pysyneet erinomaisesti kurissa Suomen toteuttamilla, juuri käyrän loiventamiseen tähdänneillä toimenpiteillä. Koska siihenhän näillä rajoituksilla on pyritty. Tehohoitopaikat ovat riittäneet, sairaaloissa on ollut tilaa. Kun sitten käyrä alkaa kääntymään alaspäin, tartuntaketjuja pystytään seuraamaan ja testausta on riittävästi, voidaan yhteiskuntaa alkaa avaamaan ja siirtyä siihen seuraavaan vaiheeseen.

Suojamateriaalit ynnä muut on asia erikseen, mutta niistä nyt ei ole kysekään.
Me ollaan tosiaan onnistuttu aika hyvin.
33364A2A-591E-45F7-B924-0F62593671FE.jpeg
611CCD59-09DC-41D1-A66A-1B6773FEB08D.jpeg
3A63FC98-1771-4469-A692-581CA1AC634F.jpeg
76A83AA0-8A72-4265-83A9-F75B6428E8A2.jpeg
F96B4B18-ED2A-49D6-B10B-2FF790A896F8.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Päivitimpä omat käppyräni eli kuolleet ja kuolleet/per miljoona
87551.png8756871.png

Norjan viitoittamalla tiellä mennään edelleen, hieman sen yläpuolella. Joka toki luonnollista kun väkiluvultaan samanlaiset maat.
Ruotsi kyllä karkaa meiltä, ollaan hävitty tää peli.
 
Meillä tuskin löytyy tästä yhteistä näkemystä, mutta minusta tartunnat ovat pysyneet erinomaisesti kurissa Suomen toteuttamilla, juuri käyrän loiventamiseen tähdänneillä toimenpiteillä. Koska siihenhän näillä rajoituksilla on pyritty. Tehohoitopaikat ovat riittäneet, sairaaloissa on ollut tilaa. Kun sitten käyrä alkaa kääntymään alaspäin, tartuntaketjuja pystytään seuraamaan ja testausta on riittävästi, voidaan yhteiskuntaa alkaa avaamaan ja siirtyä siihen seuraavaan vaiheeseen.

Suojamateriaalit ynnä muut on asia erikseen, mutta niistä nyt ei ole kysekään.

Tällä vauhdilla käyrän loiventamisessa menee vuositolkulla, joten selvästi siihen ei tähdätä tai sitten homma menee persiilleen. Sulla tuntuu nyt olevan vähän epäselvyyttä mitä tarkoitetaan käyrän loiventamisella. Suomi nimenomaan ei ole THL:n johdolla pyrkinyt tuohon testauksella tukahduttamiseen. Päinvastoin, sieltä on kommentoitu, että mitäs se WHO oikein edes höpisee jostain laajasta testaamisesta.

THL tajusi vasta vajaa viikko sitten, että ehkä se käyrän loiventaminen ei olekaan se ainoa vaihtoehto:

 
THL tajusi vasta vajaa viikko sitten, että ehkä se käyrän loiventaminen ei olekaan se ainoa vaihtoehto:

Ehkä olen hyväuskoinen höppänä kun oletan, että THL.ssä, jossa on varmasti melkein yhtä paljon koulutukseen ja kokemukseen perustuvaa asiantuntemusta kuin TechBBS:llä ja Dr. Campbellilla, on osattu ajatella matkan varrella erilaisiakin vaihtoehtoja ja malleja, mutta niiden vaihtoehtojen kanssa ei ole hilluttu julkisuudessa ennen kuin tilanne on sellainen, että strategian muuttamiselle / päivittämiselle voisi olla realistiset mahdollisuudet, ja ennen kuin on nähty mihin suuntaan ja miten nopeasti tilanne kehittyy entisillä keinoilla. Tuskin THL:ssä just ennen tuota Iltalehden haastattelua keksittiin että no voishan tän tehdä toisellakin tavalla, minäpä käyn säveltämässä toimittajalle jonkun uuden strategian kun haastattelua taas on kinuamassa. Sitä, että organisaatio on valmis muuttamaan strategiaa tilanteen kehittyessä pidän ainakin itse vahvuutena vs. ajetaan samalla mallilla härkäpäisesti päin seinää eikä edes mietitä vaihtoehtoja.
 
Tällä vauhdilla käyrän loiventamisessa menee vuositolkulla, joten selvästi siihen ei tähdätä tai sitten homma menee persiilleen.
188 päivää oli alkuperäinen arvio epidemia kestolle.
Suomi nimenomaan ei ole THL:n johdolla pyrkinyt tuohon testauksella tukahduttamiseen. Päinvastoin, sieltä on kommentoitu, että mitäs se WHO oikein edes höpisee jostain laajasta testaamisesta.
Totta, mutta arvostan THL:n osalta sitä, että kun havaittiin rajoitusten toimivan yli ennusteiden, ollaan heti valmiita mukauttamaan suunnitelmaa.
 
Ehkä olen hyväuskoinen höppänä kun oletan, että THL.ssä, jossa on varmasti melkein yhtä paljon koulutukseen ja kokemukseen perustuvaa asiantuntemusta kuin TechBBS:llä ja Dr. Campbellilla, on osattu ajatella matkan varrella erilaisiakin vaihtoehtoja ja malleja, mutta niiden vaihtoehtojen kanssa ei ole hilluttu julkisuudessa ennen kuin tilanne on sellainen, että strategian muuttamiselle / päivittämiselle voisi olla realistiset mahdollisuudet, ja ennen kuin on nähty mihin suuntaan ja miten nopeasti tilanne kehittyy entisillä keinoilla. Tuskin THL:ssä just ennen tuota Iltalehden haastattelua keksittiin että no voishan tän tehdä toisellakin tavalla, minäpä käyn säveltämässä toimittajalle jonkun uuden strategian kun haastattelua taas on kinuamassa. Sitä, että organisaatio on valmis muuttamaan strategiaa tilanteen kehittyessä pidän ainakin itse vahvuutena vs. ajetaan samalla mallilla härkäpäisesti päin seinää eikä edes mietitä vaihtoehtoja.
Mikään ei ole kuitenkaan estänyt aiemmin THL:lää hillumasta julkisuudessa vähättelevin tai yltiöoptimistisin ennustein. Nimenomaan realistisia skenaarioita ei ainakaan julkisuuteen kerrottu alkuvuonna, eikä oikeastaan vieläkään, vaan mentiin toivotaan toivotaan linjan mukaan. THL:n pessimistisimmätkin ennusteet ovat olleet todella optimistisia.

Minäkin haluaisin uskoa hyvää ja kaunista tästä kaikesta viranomaistoiminnasta, mutta kun todellisuus ei tunnu vain vastaavan sitä. Ei HVK:n, eikä THL:n osalta.
 
Singaporessa avattiin rajoituksia viime päivinä. Välissä oli jopa päiviä ettei uusia tapauksia tullut ja testaus oli agressiivista ja tehokasta. Lopputulos avaamisesta oli välittömästi piikki uusissa tapauksissa. Uusi epidemia ryhtyy kehittymään siis melkein välittömästi.

Uutinen on aivan helvetin surullinen koko maailman kannalta. On selvää että taudin nitistäminen ei ole kuin väliaikainen ratkaisu, koska oireettomia sairastuneita on liikaa. Aiemmin luultiin että kun epidemia on tukahdutettu kansallisesti, kestää vähintään kuukausia ennen kuin se palaa. Näin ei valitettavasti mitä ilmeisimmin ole. Epidemia palaa yhtä nopeasti kuin ensimmäisellä kerralla, leviämisvauhdin riippuessa taas kerran rajoitustoimenpiteiden määrästä.

Jäljelle ei siis jää kuin huonoja vaihtoehtoja:

1. Pyritään tukahduttamaan epidemia kerta toisensa jälkeen. Eristystä pitää jatkaa kunnes saadaan rokote. Tähän on Suomella varaa ainoastaan jos useat muutkin maat toimivat samoin.
2. Pallotellaan rajoitustoimien kanssa säätäen sairastuneiden määrää vastaamaan terveydenhuollon kantokykyä. Tukahduttamisen todetaan olleen hyödytöntä, koska aikaa ostettiin liian vähän. SARSin kanssa toiminut tukahdutustaktiikka ei välttämättä koronan kanssa toimi, koska korona leviää vieläkin ärhäkämmin.
3. Todetaan ettei talous kestä jopa vuoden sulkua ja lähdetään Ruotsin linjalle.
4. Jokin muu radikaali ratkaisu. Esim. riskiryhmien siirrot maantieteellisesti eristyksiin muusta yhteiskunnasta.

Itse veikkaan Suomen siirtyvän vaihtoehtoon 2. Viitteitä tästä on jo olemassa, koska Uudenmaan sulku avataan. Tällä hetkellä Suomi noudattaa pääasiallisesti taktiikkaa 1.
 
Viimeksi muokattu:
Singaporessa avattiin rajoituksia viime päivinä. Välissä oli jopa päiviä ettei uusia tapauksia tullut ja testaus oli agressiivista ja tehokasta. Lopputulos avaamisesta oli välittömästi piikki uusissa tapauksissa. Uusi epidemia ryhtyy kehittymään siis melkein välittömästi.

Uutinen on aivan helvetin surullinen koko maailman kannalta. On selvää että taudin nitistäminen ei ole kuin väliaikainen ratkaisu, koska oireettomia sairastuneita on liikaa. Aiemmin luultiin että kun epidemia on tukahdutettu kansallisesti, kestää vähintään kuukausia ennen kuin se palaa. Näin ei valitettavasti mitä ilmeisimmin ole. Epidemia palaa yhtä nopeasti kuin ensimmäisellä kerralla, leviämisvauhdin riippuessa taas kerran rajoitustoimenpiteiden määrästä.

Jäljelle ei siis jää kuin huonoja vaihtoehtoja:

1. Pyritään tukahduttamaan epidemia kerta toisensa jälkeen. Eristystä pitää jatkaa kunnes saadaan rokote. Tähän on Suomella varaa ainoastaan jos useat muutkin maat toimivat samoin.
2. Pallotellaan rajoitustoimien kanssa säätäen sairastuneiden määrää vastaamaan terveydenhuollon kantokykyä. Tukahduttamisen todetaan olleen hyödytöntä, koska aikaa ostettiin liian vähän. SARSin kanssa toiminut tukahdutustaktiikka ei välttämättä koronan kanssa toimi, koska korona leviää vieläkin ärhäkämmin.
3. Todetaan ettei talous kestä jopa vuoden sulkua ja lähdetään Ruotsin linjalle.
4. Jokin muu radikaali ratkaisu. Esim. riskiryhmien siirrot maantieteellisesti eristyksiin muusta yhteiskunnasta.

Itse veikkaan Suomen siirtyvän vaihtoehtoon 2. Viitteitä tästä on jo olemassa, koska Uudenmaan sulku avataan. Tällä hetkellä Suomi noudattaa pääasiallisesti taktiikkaa 1.

Siis Suomellahan on sitä huonommin varaa mitä enemmän muut maat rajoittavat. Ei se auta Suomea, että muut maat lyövät rajoituksia eikä vienti vedä.

Mikä oli tämä piikki muutamassa päivässä? Kyllähän siihen leviämiseen ja havaitsemiseen nyt väkisin jonkin aikaa kuluu. Tai sitten kyseessä oli jonkinlainen sattuma eikä seuraus.
 
Mikä oli tämä piikki muutamassa päivässä? Kyllähän siihen leviämiseen ja havaitsemiseen nyt väkisin jonkin aikaa kuluu. Tai sitten kyseessä oli jonkinlainen sattuma eikä seuraus.
Tämmöinen uutinen oli pari päivää sitten:

Eli kyse ilmeisesti siitä, että tauti lähtenyt uudelleen leviämään vierastyövoiman tiiviisti asutetuissa "kommuuneissa" jossa sakkia asuu laumoittain.

Ei nyt minusta todista sinällään mitään, jos ajattelee Eurooppaa ja länsimaita. Täällä Suomessakin luultavasti porukka pysyy pitkälti pirteissään vielä kauan vaikka rajoituksia höllättäisiinkin.
 
Singaporessa avattiin rajoituksia viime päivinä. Välissä oli jopa päiviä ettei uusia tapauksia tullut ja testaus oli agressiivista ja tehokasta. Lopputulos avaamisesta oli välittömästi piikki uusissa tapauksissa. Uusi epidemia ryhtyy kehittymään siis melkein välittömästi.

Uutinen on aivan helvetin surullinen koko maailman kannalta. On selvää että taudin nitistäminen ei ole kuin väliaikainen ratkaisu, koska oireettomia sairastuneita on liikaa. Aiemmin luultiin että kun epidemia on tukahdutettu kansallisesti, kestää vähintään kuukausia ennen kuin se palaa. Näin ei valitettavasti mitä ilmeisimmin ole. Epidemia palaa yhtä nopeasti kuin ensimmäisellä kerralla, leviämisvauhdin riippuessa taas kerran rajoitustoimenpiteiden määrästä.

Jäljelle ei siis jää kuin huonoja vaihtoehtoja:

1. Pyritään tukahduttamaan epidemia kerta toisensa jälkeen. Eristystä pitää jatkaa kunnes saadaan rokote. Tähän on Suomella varaa ainoastaan jos useat muutkin maat toimivat samoin.
2. Pallotellaan rajoitustoimien kanssa säätäen sairastuneiden määrää vastaamaan terveydenhuollon kantokykyä. Tukahduttamisen todetaan olleen hyödytöntä, koska aikaa ostettiin liian vähän. SARSin kanssa toiminut tukahdutustaktiikka ei välttämättä koronan kanssa toimi, koska korona leviää vieläkin ärhäkämmin.
3. Todetaan ettei talous kestä jopa vuoden sulkua ja lähdetään Ruotsin linjalle.
4. Jokin muu radikaali ratkaisu. Esim. riskiryhmien siirrot maantieteellisesti eristyksiin muusta yhteiskunnasta.

Itse veikkaan Suomen siirtyvän vaihtoehtoon 2. Viitteitä tästä on jo olemassa, koska Uudenmaan sulku avataan. Tällä hetkellä Suomi noudattaa pääasiallisesti taktiikkaa 1.
5. toimiva terapia ja sen myötä 3.

Kliinisiä tutkimuksia on käynnissä parille kymmenelle ei-rokotepohjaiselle terapialle. Mikäli saavutamme tason, jolla sairauden vakavuus painuu influenssan tasolle, voimme siirtyä Ruotsin malliin. Täysin normaaliin elämään ei silti voi suoraan siirtyä, sillä haluamme edelleen suojella riskiryhmiä.

Kieltämättä huolestuttavia nuo Singaporen luvut. Niin pitkään pärjäsivät hienosti. Tukahduttaminen ei selvästi toimi. Ellei tilastoi lukuja Kiinan malliin.
 
Singaporessa avattiin rajoituksia viime päivinä. Välissä oli jopa päiviä ettei uusia tapauksia tullut ja testaus oli agressiivista ja tehokasta. Lopputulos avaamisesta oli välittömästi piikki uusissa tapauksissa. Uusi epidemia ryhtyy kehittymään siis melkein välittömästi.

Uutinen on aivan helvetin surullinen koko maailman kannalta. On selvää että taudin nitistäminen ei ole kuin väliaikainen ratkaisu, koska oireettomia sairastuneita on liikaa. Aiemmin luultiin että kun epidemia on tukahdutettu kansallisesti, kestää vähintään kuukausia ennen kuin se palaa. Näin ei valitettavasti mitä ilmeisimmin ole. Epidemia palaa yhtä nopeasti kuin ensimmäisellä kerralla, leviämisvauhdin riippuessa taas kerran rajoitustoimenpiteiden määrästä.

Jäljelle ei siis jää kuin huonoja vaihtoehtoja:

1. Pyritään tukahduttamaan epidemia kerta toisensa jälkeen. Eristystä pitää jatkaa kunnes saadaan rokote. Tähän on Suomella varaa ainoastaan jos useat muutkin maat toimivat samoin.
2. Pallotellaan rajoitustoimien kanssa säätäen sairastuneiden määrää vastaamaan terveydenhuollon kantokykyä. Tukahduttamisen todetaan olleen hyödytöntä, koska aikaa ostettiin liian vähän. SARSin kanssa toiminut tukahdutustaktiikka ei välttämättä koronan kanssa toimi, koska korona leviää vieläkin ärhäkämmin.
3. Todetaan ettei talous kestä jopa vuoden sulkua ja lähdetään Ruotsin linjalle.
4. Jokin muu radikaali ratkaisu. Esim. riskiryhmien siirrot maantieteellisesti eristyksiin muusta yhteiskunnasta.

Itse veikkaan Suomen siirtyvän vaihtoehtoon 2. Viitteitä tästä on jo olemassa, koska Uudenmaan sulku avataan. Tällä hetkellä Suomi noudattaa pääasiallisesti taktiikkaa 1.
Kyllä vähiten huono vaihtoehto on se, että yritetään tukahduttaa tätä niin hyvin ja pitkään kuin mahdollista, ja toivotaan että rokote tai toimiva lääke ilmaantuu pian.

Mihinkään "normaaliin elämänmenoon" ei joka tapauksessa ole paluuta, vaikka kuinka poistettaisiin rajoituksia ja suorastaan yllytettäisiin ihmisiä normaaliin arkeen. Ei se nyt ihan niin toimi, ja taloushyödyt on aika kyseenalaiset suhteessa siihen että virus sitten leviää taas valtoimenaan.

Mun mielestäni rajoituksia ja määräyksiä pitäisi päinvastoin lisätä entisestään. Maskipakko ihmisten parissa liikkujille, ja sittenkin saisi liikkua vain pakollisten asioiden vuoksi. Pienimuotoinen ulkoilu sallittaisiin, jos välttää ihmisiä.

Pidetään Suomi terveenä ja kulutetaan terveydenhuoltoon mahdollisimman vähän rahaa sitä odotellessa, että tosiaan rokote ja/tai lääke tulee. Se on se vähiten huono vaihtoehto nyt.

Kohtaan 4. liittyen. Voihan riskiryhmät olla karanteenissa kodeissaan kuten nytkin pääasiassa ovat. Ei siinä ole mitään vikaa. Kunhan tosiaan pysyvät kodeissaan. Ja sitä voidaan valvoa.
 
Parhaan strategian löytäminen on hankalaa/mahdotonta, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen ja pitäisi löytää se "sweet spot" rajoitusten suhteen, että rajoituksilla olisi mahdollisimman suuri vaikutus epidemian etenemiseen, mutta ihmiset jaksaisivat niitä kuitenkin mahdollisimman hyvin noudattaa ja toisaalta rajoituksilla olisi minimaalinen vaikutus talouteen ym. Ja tämä sitten mielellään vielä globaalissa mittakaavassa.

Suurin haaste strategian valinnassa epidemian pitkittyessä on imo se, että rajoituksilla vaikutetaan ihmisiin ja ihmiset eivät toimi kuten koneet jokaista käskyä sokeasti noudattaen kunnes uusi käsky korvaa vanhan. Osa toki seuraa ohjeita ja määräyksiä jämptisti, mutta osan toimintaan vaikuttaa lähinnä kiinnijäämisen todennäköisyys. Koska ihmisten toimintaa on mahdoton 24/7 valvoa, alkaa ihmiset ajan myötä gonahtaa ja määräyksiä rikkovien osuus väestössä kasvaa, mikä pitkittää epidemiaa entisestään.

Koronan kohdalla tilannetta helpottaisi joku luotettava pikatesti jolla voitaisiin testata suuria ihmismääriä nopeasti, ja toki toimivan rokotteen keksiminen.
 
Mihin perustat väitteen, että tehohoidossa olisi ollut hoidossa jo yli sata potilasta ( ja vissiin tarkoitat sillä sitä, että he olisivat päättyneet jompaan kumpaan kategoriaan selviytyneisiin tai kuolleisiin)? Yleisesti löytyy tietoa, että tehohoitojaksot ovat pitkiä ja eikä kahden viikon tehohoito ole mikään erikoisuus tässä. Jos katsotaan kahden viikon taakse tehohoidossa olleiden määrää, niin se oli vielä aika pieni.

Kuten sanoin, niin spekuloin. Kahden viikon tehohoitojakso ei liene mikään keskimääräinen tilanne, vaan lyhyempiäkin on. Jos tehohoidossa on nyt 80 potilasta, niin joka tapauksessa tehohoitoa on saanut yli sen määrän oleva joukko.

Oma kokemus kentällä hoitokokemuksesta on juurikin tälläinen, että hoitojaksot ovat pitkiä ja erittäin rankkoja palautumisjaksoja tehohoidon jälkeen. Eikä tämä kuntoutuskaan ole mitenkään riskitön tilanne vaikka oltaisinkin jo poissa teho-osastolta.

Puhut nyt ilmeisesti siitä tehohoidon jälkeisestä ajasta, mikä ei sinällään liittynyt tähän aiheeseen. Kysymyshän oli siitä, onko suurin osa koronakuolleista saanut tehohoitoa vai ei.
 
Me ollaan tosiaan onnistuttu aika hyvin.

Hienoja käppyröitä. Mistä nämä on peräisin? Näyttää joltain viralliselta lähteeltä. Kiinnitti huomion, että Suomi saatu kuolleidem suhteellisessa määrässä olemaan Norjan alapuolella. Jos tarkastelisi asiaa ensimmäisestä kuolemasta, niin asia olisi toisin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 329
Viestejä
4 579 891
Jäsenet
75 409
Uusin jäsen
klassist

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom