CDC arvioi koronan R0 mediaaniarvoksi 5,7 Wuhanin tapahtumien perusteella: High Contagiousness and Rapid Spread of Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2
Ja tietenkin R0 laskee huomattavasti kun otetaan yhteiskunnan rajoitukset käyttöön.
Mutta itse en varsinaisesti ihmettelisi, vaikka R0 tosiaan olisi normaalioloissa 5,7. Kyllä toi virus tuntuu helposti leviävän kun ihmisiä on kokoontunut runsaasti sisätiloihin.
Tuo korkeahko R-luku pisaratartuntaisessa tuntuu suurelta kyseiselle tartuntatavalle ja on huomattu tosiaan, että virus voi lymyillä keuhkoissa "oireettomanakin" eikä nielusta ja suusta saada positiivista tulosta vaikka olisikin kantaja. Tästä testaajatkin on todenneet useasti testauksen hankaluudesta. Itse olen tässä spekuloinut ja odottanut tässä tuleeko tutkimustuloksia, että riippuen viruksen käyttäytymisestä kantajassa voi osa olla ns. supertartuttajia ja tartuttaa Aerosolien kautta tehokkaammin riippuen taudinkuvasta ja toiset taas pisaratartuntaisesti. Tästäkin on sanottu, että alkuvaiheessa ja vähäoireiset tartuttaisivat tehokkaammin (tuottavat virusta suuremmissa määrin alussa) kuin pidemmälle sairastuneet tutkijoiden/asiantuntijoiden toimesta. Vähän kurkkua kutittelee tai keuhkoissa tuntuu niin köhäsee niin erittää niitä aerosoleja ilmaan enemmän, tiedä sitten. Kuivaysköstä on vaikea saada diagnosointiin, eikä siitä saada myöskään PCR-testillä mitään ulos. Tämä tosiaan ollut vain spekulaatiota eikä tehokkaasta Aerosoli-tartunnoista ole viitteitä, kuin näissä isoissa tapahtumissa - mielestäni pisaratartunta ei näitä selitä suuria tarttumismääriä. Mutta toisaalta jos tauti olisi tehokkaasti Aerosolien kautta tarttuva, R-luku pitäisi huidella ihan jossain muussa kuin vaikka se 6 vaan siellä missä tuhkarokkokin sekä sairastuneiden määrä nousisi merkittävästi ja todella rajusti verrattaen nykyiseen...
Toivottavasti ihan oikeaa tutkimustulosta tarttuvuuksista saadaan tässä piakkoin, muuta kuin näitä tietokoneilla tehtyjä hypoteettisia mallinnuksia.
Viimeksi muokattu: