Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Eiköstä kirurgisten maskien idea ole että ne pysäyttää esim. syljen jonka mukana ne virukset leviävät? Pelkän hengitysilman välityksellähän tuon ei tällä hetkellä uskota leviävän, ainakaan mitenkään suurissa määrin.
Sairastuneilla idea on se ettei aivastuksen tai yskäisyn kanssa viirus lennä metrien päähän.
Niille jotka haluaa itseään suojella, ei noilla kirurgisillamaskeilla taida käytännössä olla mitään vaikutusta.
FFP3 maskit sen sijaan suojaavat.
 
Tämä karanteeniasia ei ole ollenkaan niin yksinkertainen kuin voisi kuvitella. Pelkästään kun mietttii minkälaiset määrät sitä porukkaa sieltä tulee, oma hattuveikkaus on 10 000 maahantulijaa päivässä. Löytyisikö tähän lukuja joltain? Täällä monet ovat vaatineet kuinka tulisi "laittaa kaikki tulijat karanteeniin". Mitä sillä tarkalleen tarkoitetaan? Ohjeistus omaehtoisesta karanteenistahan on voimassa jo. Olisiko se jonnekkin muualle kuin kotiin? Jollakin muulla kuin julkisella liikenteellä? Ymmmärrättekö millaisia resursseja tälläinen vaatisi?
Jos lähdettäisiin ensinnäkin siitä, että kentällä ohjeistettaisiin ihmisiä. Olisi suojapuvuissa olevat henkilöt koirineen käskemässä, ei kehottamassa, karanteeniin. Punainen lappu kouraan, jossa selkeät käskyt ja maininta 5000 euron uhkasakosta, mikäli rikkoo karanteenia. Kotikaranteeni on tässä vaiheessa riittävä. Kuljettaminen tulisi järjestää vaikka yhteiskuljetuksina bussilla, jonka jälkeen bussi desinfioidaan. Tai muulla tavoin varmistettava, ettei tulijat mene kauppaan ja baariin, vaan suoraan kotiin. Asiantuntijat voivat keksiä paremmat keinot.

Lisäksi käsidesi puuttuu. Kuumetta ei mitata, vaikka siitä ei taida isompaa hyötyä olla. Ei hengityssuojaimia. Jostain syystä tekstiviestejä lähetetty viikko matkan jälkeen. Ensimmäisiäkään tulijoita ei testattu pari viikkoa sitten. Oikeastaan mitään ei edes yritetä tehdä siellä, missä tilanne on hyvin kriittinen. Puhe resursseista on tylsää, kun tämä nykyinen linja kuluttanee resursseja ja luultavasti henkiäkin enemmän. Kummallista, että asiantuntijat puhuvat aivan oikein käppyröiden madaltamisen tärkeydestä, mutta samaan aikaan viruksen annetaan levitä kentältä.
 
Niille jotka haluaa itseään suojella, ei noilla maskeilla taida käytännössä olla mitään vaikutusta.
Niin, niillä kirurgisilla maskeilla ei ole merkitystä, mutta oikein käytettynä FFP3-maskeilla ja vastaavilla on aivan varmasti.
 
Itse olen tällä hetkellä mökilläni kilometrin päässä Uudenmaan ja Varsinais-Suomen rajasta. Voin tehdä kuvareportaasin valvontapisteistä ja avoimiksi jääneistä teistä heti kun sulku on aloitettu.

Kuvien paikkatietoja en kerro, ettei näitä mitä ilmeisimmin valvomattomiksi jääviä hiekkateitä tulla hyödyntämään laittomiin tarkoituksiin.

Laskin pelkästään kymmenen kilometrin matkalta 5 rajan ylittävää tietä. 1 kantatie, 1 iso soratie, 2 henkilöautolla ajettavaa pikkuhiekkatietä ja 1 jeeppireitti. Kohta nähdään kuinka tiukka sulusta tulee, eli mitä jätetään vahtimatta.
Kansalaisten valtaosa lopettaa ajelun, kunhan on kielletty ja tehosteena jonkun verran näkyvää valvontaa. Ja muutama näyttävä operaatio siellä täällä.
Se marginaali, joka ei noudata, ei liene tässä olennainen. Ajelkoon pikku- ja hiekkateitä, jos haluaa.

Eihän rattijuoppojenkaan suhteen ole pyritty saamaan jokaista kiinni, vaan pitämään tietty kiinnijäämisriski, jotta suurin osa kansasta ei ajelisi päissään jatkuvasti. Vuosikymmenien kokemuksella on jossain määrin onnistuttukin. Samoin nähty, paljonko näkyvän valvonnan vähentämisellä on vaikutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Sairastuneilla idea on se ettei aivastuksen tai yskäisyn kanssa viirus lennä metrien päähän.
Niille jotka haluaa itseään suojella, ei noilla maskeilla taida käytännössä olla mitään vaikutusta.
Tuntematon aivastaa sinua kohti metrin päässä, väittäisin että maskista on silloin hyötyä.
 
Jos lähdettäisiin ensinnäkin siitä, että kentällä ohjeistettaisiin ihmisiä. Olisi suojapuvuissa olevat henkilöt koirineen käskemässä, ei kehottamassa, karanteeniin. Punainen lappu kouraan, jossa selkeät käskyt ja maininta 5000 euron uhkasakosta, mikäli rikkoo karanteenia. Kotikaranteeni on tässä vaiheessa riittävä. Kuljettaminen tulisi järjestää vaikka yhteiskuljetuksina bussilla, jonka jälkeen bussi desinfioidaan. Tai muulla tavoin varmistettava, ettei tulijat mene kauppaan ja baariin, vaan suoraan kotiin. Asiantuntijat voivat keksiä paremmat keinot.

Lisäksi käsidesi puuttuu. Kuumetta ei mitata, vaikka siitä ei taida isompaa hyötyä olla. Ei hengityssuojaimia. Ensimmäisiäkään tulijoita ei testattu pari viikkoa sitten. Oikeastaan mitään ei edes yritetä tehdä siellä, missä tilanne on hyvin kriittinen. Puhe resursseista on tylsää, kun tämä nykyinen linja kuluttanee resursseja ja luultavasti henkiäkin enemmän. Kummallista, että asiantuntijat puhuvat aivan oikein käppyröiden madaltamisen tärkeydestä, mutta samaan aikaan viruksen annetaan levitä kentältä.
Kyllä siellä nyt kuulemma ohjeistetaan, kun ensin päästettiin 200 000 viruspesäkettä hajaantumaan ympäri valtakunnan. Mitään uhkasakkoja ei kuitenkaan ole tarjolla, joten reetut ja kumppanit voivat ohjeistusten vastaanottamisen jälkeen tehdä edelleen mitä lystää.


Nyt rajavartiosto alkaa jakaa kaikille Suomeen saapuville ohjeistuksen, jossa jokainen ulkomailta saapuva ohjataan kahden viikon kotikaranteeniin. Ohjausta tehdään lentokentällä sekä kuulutuksin että jakamalla kaikille maahan saapuville tietoa ja esitteitä koronaviruksesta, sen torjunnasta ja hoito-ohjeista.
 
No jos ajatellaan että Kiina on kiinni 4 viikkoa maailmanlaajuista tuotantoa katsoen, sen lisäksi 2-3 viikon päästä Kiinan osittaisen "avautumisen" jälkeen muu maailma menee heikkoon happeen useaksi viikoksi niin onhan se aika optimistinen arvio että 5% lähtee BKT:sta pois. Jos laskee että downtime / tai osakapasiteetti on maailmassa käytössä noin 12-16 viikkoa (ihan parmaimmillaankin niin se tekisi 20%-25% vuodesta johon häiriöaika vähintään koskettaa. Siis reaalitalouteen vaikuttaa rajusti. Se mitä keskuspankit ja muut tekevät vaikuttaa toki numeroihin, mutta välillisesti reaalitalouteen.

Kirjoitin jo eilen että BKT:n lasku "vain" 5 prosenttia on puhdasta höpöhöpöä ja lasku olisi hyvinkin kaksinumeroinen luku. Tarkoitin BKT:n laskua juuri nyt paskan osuttua tuulettimeen enkä mitään koko vuotta.

Sitä on mahdoton edes kunnolla veikkailla miten BKT koko vuoden ajalta laskettuna muuttuu ja mikä olisi ensi vuoden BKT.

Osa "asiantuntijoista" puhuu jostain V-mallisesta kyykkäyksestä, mutta minä en ymmärrä mihin faktoihin ja laskelmiin sellainen perustuu.

Romahdus tapahtui muutamassa päivässä eli sitä voisi kuvata vaikka I-kirjaimalla kun talous syöksyi vapaasti. Nousu tuskin samalla vauhdilla voi tapahtua vaan se tapahtuu kuukausien mittaan vähitellen kun eristys- ja karanteenitoimia aletaan joskus purkamaan. Tulossa on myös isoja konkursseja kun vaikea minun on nähdä että joku velkainen lentoyhtiö tai matkatoimisto mitään puolen vuoden sulkua kestää ilman konkurssia. Ainoa pelastus olisi verorahat, mutta tuskin valtioita kiinnostaa ja on edes rahaa kaikkien yritysten verorahoilla pelastamiseen. Merkittävästi työpaikkoja katoaa myös pysyvästi kun firmat ja julkinen puoli hoksaa että pärjäävät hyvin ilman jotain työntekijöitä eikä heitä enää palkata takaisin eristystoimien päätyttyä.

Pointti on siinä että se BKT ei välttämättä eikä edes todennäköisesti nouse edes takaisin sinne tasolle eristystoimien jälkeen missä se oli kriisiä ennen. Sitä ei pirukaan osaa vielä ennustaa jääkö se 5, 10, 15. 20 vai jonkun muun prosenttimäärän lähtötason alle.
 
Eli voinko matkustaa yli 70v mutsini luo kotoani Helsingistä Tampereelle? Itsellä ei mitään oireita. Hän on terve mutta voisin esim. käydä hänen puolestaan kaupassa.
 
Tuntematon aivastaa sinua kohti metrin päässä, väittäisin että maskista on silloin hyötyä.
No siinä tapauksessa saattaa olla apua, jos välittömästi vaihdat tuon maskin. Se viirus tulee varmasti siitä äkkiä läpi hengitysilman mukana.
 
Disinformaatio, sanatarkasti sanoi, että toivottavasti ei käytetä pelkästään malleja

Kenties hälyttävimpänä huomiona noin 28min jälkeen THL:n Salminen toteaa, ettei matkustaminen liity viruksen leviämiseen. Kyse on hänen mukaansa jonkinlaisesta aika isosta väärinkäsityksestä. Näin minä ja monet muutkin ymmärsivät Salmisen tarkoittavan.
Tosin toimittajan kysymys ja Salmisen vastaus olivat jokseenkin epäselvästi muotoiltuja. Mikäli ymmärsin oikein, on kyse THL:n ilmiselvästä valehtelusta.

Ainakin kaksi kuukautta on ollut tiedossa tämä viruksen leviämisherkkyys sekä että lentoasema on aivan keskeinen leviämisen juurikohta, johon Suomen pitää vaikuttaa. Aivan äärimmäisen keskeistä olisi ollut rajata jo tuolloin lentoja ja laittaa kaikki tulijat karanteeniin. Nythän asia ei toimi vieläkään. Siis kahden kuukauden jälkeenkään. Nyt lentoasema toimii ikään kuin linkona, josta virusta levitetään ympäri maata. Tälle ei ole haluttu tehdä mitään.

Toiseksi, hieman ennen 28min Finavian johtaja Ulla Lettijeff vakuuttaa, että "olemme tosi huolissaan, valtavan, valtavan huolissaan mitä maailmalla on tapahtunut, ja pyrimme kaikin mahdollisin tavoin estämään viiruksen leviämisen". Vakuuttelu huolissaan olemisesta ei ole toimenpide. Pyrkimys viruksen estämiseen kaikin mahdollisin tavoin kuulostaa omituiselta, kun matkustajien mukaan käytännössä mitään rajoituksia, testejä tai välttämättä edes ohjeistuksia ei ole. Toisten mukaan tekstiviestejä on tullut viikko matkalta paluun jälkeen. Jokainen voi mennä vaikka täyteen ahdetuilla julkisilla kaupan kautta baariin. THL:n Salminen siirsi vastuun Finavialle, Trafille ja Tullille. Finavia toimii ilmeisesti THL:n ohjeistuksilla, joita ei ilmeisesti ole tai ne ovat vakavasti puutteellisia.

Kolmanneksi jää vaikutelma, ettei toimittaja juurikaan tenttaa THL:n ns asiantuntijaa. Lukuisat poliitikot ovat joutuneet huomattavasti kovempaan ruuviin. Nyt kyse on kuitenkin ihmishengistä ja vuosikymmenten kovimmasta tilanteesta maailmanlaajuisesti.

Neljänneksi lähetyksen loppupuolella, tiedotustilaisuuden jälkeen edustaja Tavio kiinnittää huomiota siihen, että lehdistötilaisuus oli melkoista pehmoilua. Rajoitusten pitäisi olla yksiselitteisiä ja niiden rikkomisesta pitäisi rangaista. Ja juuri lentokenttätilanteeseen. Ja eritoten siihen, että jos on tullut ilmi epäkohta, niin siihen pitäisi puuttua heti. Eikä niin, että jatketaan ja jatketaan viikosta toiseen fundeeraamista, korjaamatta prosessin virheitä. Toimittaja tuntui keskeyttävän Tavion, kun hän alkoi kritisoida sitä, ettei hengityslaitteiden lukumäärästä saa mitään selvää mistään. Edustajan Kurvisen mielestä ei saisi puhua fundeeraamisesta, kun on tehty rajoituksia. Mutta eihän esimerkiksi lentokenttätilannetta voida korjata, ellei siitä saa edes puhua. Huomion kiinnittäminen yksittäiseen termiin on täysin säälittävää.

En halua kuulostaa ylettömän negatiiviselta, mutta tuntuu, että ns asiantuntijat lähinnä toistavat tai pahentavat johdonmukaisesti virheitä virheiden perään. Tässä asian hoidossa on jotain todella pahasti pielessä. Monta hyvääkin toimea on tehty, mutta on myös paljon näennäistoimia, eikä ilmeisiä juurisyitä ilmeisesti aiotakaan hoitaa. Kuten esimerkiksi juuri tuo lentokenttätilanne. Omituista, että tahot, joiden keskeiset arviot ovat olleet kuukausia johdonmukaisesti pielessä, päästetään studioihin kertomaan valheita. Ja ilmeisesti päättäjien päätöksentekoprosessi nojaa edelleen THL:ään. Surullinen case, kun tässäkin ketjussa monilla näyttää olevan enemmän kompetenssia kuin ns asiantuntijoilla. En uskalla kuvitella mikä tilanne on kahden, kolmen kuukauden kuluttua.

Itseä huvitti kun Salminen sanoi haastattelussa malleistaan että toivottavasti näitä ei käytetä päätöksenteon pohjana.
 
Eli voinko matkustaa yli 70v mutsini luo kotoani Helsingistä Tampereelle? Itsellä ei mitään oireita. Hän on terve mutta voisin esim. käydä hänen puolestaan kaupassa.
Vain jos liikkuminen on välttämätöntä. Tällainen on mm. "muu painava henkilökohtainen syy", jollainen on myös tuo mainitsemasi tilanne, jos äitisi ei pärjää itse, eikä apua saa muualta. Poliisi tekee arvion tapauskohtaisesti.
 
Eli voinko matkustaa yli 70v mutsini luo kotoani Helsingistä Tampereelle? Itsellä ei mitään oireita. Hän on terve mutta voisin esim. käydä hänen puolestaan kaupassa.

Tilaa mielummin ne ruoat kotiovelle toimitettuna. Aika varmaan voi käydä pitkäksi, mutta soittele vaikka päivittäin. Tuo ei ole sitä pyydettyä kotona pysymistä ja yli 70-vee suojelemista. Jos tarvitsee apua ihan arjessa, niin tilanne varmasti eri sitten. Mutta pahimillaan tuot viruksen Tampereelle mukanasi ja lisäksi sun äidille. Jos ei tosiaan ole pakko, niin älä mene. Koko eristyksen ideahan on estää leviämien Uudeltamaalta muualle Suomeen.
 
Viimeksi muokattu:
Vain jos liikkuminen on välttämätöntä. Tällainen on mm. "muu painava henkilökohtainen syy", jollainen on myös tuo mainitsemasi tilanne, jos äitisi ei pärjää itse, eikä apua saa muualta. Poliisi tekee arvion tapauskohtaisesti.

Kyllä se pärjää vallan hyvin mutta voisin silti olla siellä apuna. Eli käytännössä jos matkustaisin niin mun täytyisi liioitella/valehdella että äitini tarvitsee apuani eikä pärjää ilman?

Pari päivää sitten luonnoksessa oli vielä että lähisukulaisten luo voisi aina matkustaa mutta se on pudotettu pois.
 
Poliisin yleisjohtajana tässä asiassa toimiva Lasse Aapio totesi että myös pienempiä teitä puomitetaan ja valvotaan ja valvonta tulee olemaan kattavaa. Eli ei siis vain pääteitä suluteta ja puolustusvoimat antaa virka-apua valvonnassa.
 
Viimeiseen kohtaan, kaikki nuo kovempien toimien vaatimukset tässä vaiheessa on poliittista peliä ennen kuin on nähty saadaanko näitäkään läpi perustuslakivaliokunnassa. Jotta perustuslakivaliokunnassa perusoikeuden rajoittaminen voi mennä läpi, on sen perustuttava johonkin toiseen perusoikeuteen (oikeus elämään ja terveyteen), on pystyttävä perusteluissa osoittamaan, että mikään lievempi toimenpide ei riitä, ja että se on tarkasti rajattu vain sinne, missä se on aivan välttämätön.
Ei ole itsestäänselvää, että nämä nyt esitetytkään menevät läpi tällaisenaan, mutta ainakaan laajemmat eivät menisi ellei näitä saada toteutettua ensin. Koska Tavio on taustaltaan juristi, hän kyllä tietää sen. Eli on aivan selvää politikointia hänen kohdallaan.
Jos edes saisivat perusasiat tyydyttävälle tasolle, kun tähän mennessä kentällä ei ole tehty käytännössä muuta kuin päästetty 200 000 ihmistä levittämään virusta. Kyllä me olemme surkeassa tilanteessa, mikäli lain kirjain priorisoidaan ihmishenkiä tärkeämmäksi. Tässä tilanteessa tärkeintä on kansalaisten terveydestä ja hengestä huolehtiminen. Lakien tulisi olla ihmistä varten, ei toisinpäin. Tavio toivoi, että prosessin virheisiin puututtaisiin heti eikä vain fundeerattaisi, ihmetteli lentokenttätilannetta, hengityskoneiden määrän epäselvyyttä ja tiedotustilaisuuden pehmoilua eli robottimaista toistoa ja että rajoitukset tulisi antaa yksiselitteisinä. Niiden rikkomisesta tulisi seurata jotain. Politisointia tai ei, täysin perusteltua kritiikkiä. Tässä asiassa on niin paljon epäselvyyksiä, ristiriitaisuuksia ja virheitä, että työkseen asioita selvittävätkään tahot eivät tunnu olevan kärryillä, että mitä tapahtuu. Silloin luottamus kärsii, eikä tilanne vaikuta siltä, että se olisi hallinnassa. Ja tilanne on pahimmillaan vasta noin kahden kuukauden kuluttua.
 
Klo 9:30 Poliisin tiedotustilaisuus Uudenmaan liikkumisrajoitusten järjestelyistä:



Meinaatko, että viranomaisilla tai ylipäätään kenelläkään muulla kuin sinulla ei ole karttaa käytettävissä?

Eiköhän se riitä, että laitetaan kaikki päätiet kiinni ja lopuille sanotaan että tulee sapiskaa, jos niitä hyödyntää ilman lupaa. Varmaan 95% ihmisistä noudattaa tuota ja se lienee ihan riittävä tässä tilanteessa.

En. Olenko niin väittänyt? Etkö ymmärrä että Uudenmaan raja on varmaan 300 kilometriä pitkä. On selvä ettei kaikkia teitä voi valvoa. On jännä nähdä mihin se rima vedetään ja mitä jätetään valvomatta.
 
Sulun aikana sallittua työmatkat ja kaikilla oikeus päästä kotiin rajojen ulkopuolelle eli poliisin pysäyttäessä matkalla uudellemaalle:
"Minnes matka?
"Töihin"
"Ok mene vain"

ja sitten matka uudeltamaalta pois
"Minne matka?"
"Kotiin"
"Ok mene vain"

Oman työnantajan tuntien itsellä ei ainakaan työt keskeydy jos säädös on tämä.
Toki siinä voi poliisi kysyä työnantajan yhteystiedot ja tentata perusteita, miksei myös soittaa sinne työpaikalle pomolle, onko todella työn puolesta 100% välttämätöntä "Keijon" päästä juuri nyt paikalle ja miksi näin jne.

Pelkästään tuolla voi herättää monia työpaikkoja joihin on "pakko" mennä ajattelemaan ja ehkä toteamaan että on ok että "Keijo" onkin etänä/hoitaa muuten hommat. Varsinkin jos tuota sattuu tapahtumaan useampana aamuna.

Noita "pakko tulla työpaikalle" mestoja kun on vielä olemassa reilusti vaikka voisi muutenkin järjestää. Se vaan on helpompi pitää vanha linja kuin opetella luottamaan työntekijöihinsä.

Toki jos peruste löytyy niin sitten antaa mennä.
 
Kovasti lupailevat että myös pienille teille laitetaan valvonta/sulkupisteitä

9.47: Lasse Aapio: Meille tulee kattava määrä sulkupisteitä niin, että myös pienemmätkin tiet suljetaan.
 
En. Olenko niin väittänyt? Etkö ymmärrä että Uudenmaan raja on varmaan 300 kilometriä pitkä. On selvä ettei kaikkia teitä voi valvoa. On jännä nähdä mihin se rima vedetään ja mitä jätetään valvomatta.

Vili arvaus että päätiet kiinni ja lisäksi jokaisen niiden samansuuntainen hitaampi vaihtoehtoinen väylä kiinni, jollainen vaaditaan hitaammalle liikenteelle (eli esim. Lahden motari ja lisäksi Vanha Lahdentie). Poliisi tuskin juoksee puskissa niiden kanssa, jotka kiroilevat navinsa kanssa jollain mökkipolulla, joka päättyykin umpikujaan tai lopulta löytyvät tien vapauteen labyrintistä. Tai jos joku survivalisti tetsaa metsän poikki tai lähtee fillarilla tai soutaen pakoon. Vielä villimpi arvaus että tänään on normaalia (siis koronanormaalia) enemmän liikennettä ulospäin ja ne lähtevät tänään, jotka sen meinaavat tehdä. Tiet tuskin menevät "kiinni", vaan alussa valvotaan näyttävämmin, pysäytellään (ehkä jopa kaikki kevyt liikenne) ja ohjeistetaan.

Edit: oikeaa tietoa alla

Pysäytetäänkö kaikki autot?
Kiellon kiertämistä ei kannattaisi nyt miettiä, sanoo Kolehmainen.

”Jokaisen velvollisuus on osallistua nyt talkoisiin ja noudattaa ohjeita ja määräyksiä”, Kolehmainen sanoo.

Aapion mukaan jokainen ajoneuvo ja kulkuvälineessä matkustava pysäytetään ja selvitetään minne on matkalla


Tuleeko sulut kaikille teille heti aluksi?
Aapio: kirjallista todistusta ei velvoiteta, mutta lähtökohta on että sellainen helpottaa ja sujuvoittaa poliisin toimintaa.

Poliisin voitava arvioida luotettavasti, että matka on välttämätön

Sulkupaikkoja tulee Aapion mukaan tiheästi. Moottoriteitä poliisi käy parhaillaan läpi Traficomin kanssa läpi, kaistoja poistetaan käytöstä ja käytetään liikennemerkkejä ja muita ohjausvälineitä.


STT: miten poliisin resurssit saadaan riittämään?
Poliisi hoitaa valtioneuvoston esittämän tehtävän, Kolehmainen sanoo. Koko valtakunnan poliisivoimat ovat käytettävissä.

Aapiolla on valtakunnallinen resurssi sen mukaan kuin on tarve. Myös toisten virka-apua voidaan tarvita. Virka-apupyynnöt Puolustusvoimille on jo lähdössä.

Alkuvaiheessa poliisi satsaa siihen, että poliisin valvonta näkyy kansalaisille.


Tiesulkuja tulee 30–40
Lähtökohta on, että Uusimaa on suljettu alue. Poliisi toimii sen tehtävän mukaisesti, Aapio sanoo.

Kolehmaisen mukaan poliisi tekee parhaansa, mutta absoluuttista sulkua ei ole mahdollista tehdä, koska Uudenmaan rajan ylittäviä teitä on niin paljon.

Aapion mukaan poliisi katsoo, miten asia kehittyy. Aapio sanoo, että poliisin on tarkastettava kaikki rajan ylittävät ajoneuvot.

Tiesulkuja tulee Aapion mukaan lukumäärällisesti noin 30–40. Hänen mukaansa määrää tarkastetaan sen mukaan, miten tilanne kehitty


lähde: hs.fi
 
Viimeksi muokattu:
En. Olenko niin väittänyt? Etkö ymmärrä että Uudenmaan raja on varmaan 300 kilometriä pitkä. On selvä ettei kaikkia teitä voi valvoa. On jännä nähdä mihin se rima vedetään ja mitä jätetään valvomatta.

Eikai kaikkia teitä, jotka tuon rajan ylittävät tarvitse valvoa... Aika pitkälti varmaan riittää, että ne tiet vain käydään sulkemassa.
 
Toki siinä voi poliisi kysyä työnantajan yhteystiedot ja tentata perusteita, miksei myös soittaa sinne työpaikalle pomolle, onko todella työn puolesta 100% välttämätöntä "Keijon" päästä juuri nyt paikalle ja miksi näin jne.

Pelkästään tuolla voi herättää monia työpaikkoja joihin on "pakko" mennä ajattelemaan ja ehkä toteamaan että on ok että "Keijo" onkin etänä/hoitaa muuten hommat. Varsinkin jos tuota sattuu tapahtumaan useampana aamuna.

Noita "pakko tulla työpaikalle" mestoja kun on vielä olemassa reilusti vaikka voisi muutenkin järjestää.

Toki jos peruste löytyy niin sitten antaa mennä.
Monissa töissä ei voi olla etänä, mutta en ymmärrä onko esim vaateliikkeen, tai jonkun Gigantin myyjä sellainen, että saa mennä? Mun mielestä ei sais mennä. Joku sairaanhoitaja vähän eri. Eli mun mielest noissa työjutuissa pitäisi eristää kriittiset alat pois.
 
Musta tärkeintä on isojen pääväylien sulkeminen. On selvää, että jotkut tekevät parhaansa rikkoakseen sulkua jos sanktioita ei ole, mutta oleellista on se, että pääosa liikenteestä katoaa. Tämä(kin) tulee osoittamaan se, että täydellistä sulkua on mahdoton toteuttaa. Siksi hidastaminen on se loogisempi tavoite.
 
Musta tärkeintä on isojen pääväylien sulkeminen. On selvää, että jotkut tekevät parhaansa rikkoakseen sulkua jos sanktioita ei ole, mutta oleellista on se, että pääosa liikenteestä katoaa. Tämä(kin) tulee osoittamaan se, että täydellistä sulkua on mahdoton toteuttaa. Siksi hidastaminen on se loogisempi tavoite.

Sanktiona on sakkoa kuten jo tiedotustilaisuudessa todettiin hetki sitten ja useammankin kerran.
 
Kyllä se pärjää vallan hyvin mutta voisin silti olla siellä apuna. Eli käytännössä jos matkustaisin niin mun täytyisi liioitella/valehdella että äitini tarvitsee apuani eikä pärjää ilman?

Pari päivää sitten luonnoksessa oli vielä että lähisukulaisten luo voisi aina matkustaa mutta se on pudotettu pois.
En tiedä onko tässä vaan skenaarioiden pohdiskelu menossa, mutta juuri tätä en oikein ymmärrä. Ei ole syytä mennä, mutta menisit kuitenkin. Tässä tilanteessa meneminen ei olisi mikään apu vaan riski äidillesi. Näiden tapausten takia juuri tiukkoja rajoituksia pitää tehdä kun jengi ei vältä turhaa matkustamista muuten ”kun ei mulla ole oireita”.
 
Musta tärkeintä on isojen pääväylien sulkeminen. On selvää, että jotkut tekevät parhaansa rikkoakseen sulkua jos sanktioita ei ole, mutta oleellista on se, että pääosa liikenteestä katoaa. Tämä(kin) tulee osoittamaan se, että täydellistä sulkua on mahdoton toteuttaa. Siksi hidastaminen on se loogisempi tavoite.
Lavallinen hiekkaa tai betoniporsaat tukkivat pienemmän tien helposti.
 
Koska virus ei tarvitse sitä sylkeä/nestettä tartuttaakseen.
Sylkihän haihtuu siitä maskista, virus ei
Eiköhän se merkittävästi tartunnan todennäköisyyttä pienennä silti. Yksittäiselle viruspartikkelille altistuminen ei automaattisesti johda tartuntaan, vaan tartunnan todennäköisyys kasvaa sitä mukaa mitä enemmän altistusta on:

Eli melkein mutuilisin jotain 20-80 periaatetta tähänkin, eli vähäinenkin suoja antaa suurimman osan niistä hyödyistä mitä se täysi suojavarustus.

Sinänsä joku tuubihuivi jonka voi heittää pesukoneeseen kauppareissun jälkeen ei välttämättä olisi ollenkaan huono ratkaisu jos jotain haluaa käytää (itse pidä yhtään mitään suojaa, enkä suunnittele tai erityisesti suosittele). Melkeinpä yleiskuvassa parempi, kuin se että yksityiset hamstraa maskit pois markkinoilta. Väestötasolla toki merkittävin vaikutus lienee se, että jos suuri osa tälläisia käyttäisi niin se vähentäisi ennenkaikkea niitä tartuntalähteitä, enemmän kuin kohteita.

En. Olenko niin väittänyt? Etkö ymmärrä että Uudenmaan raja on varmaan 300 kilometriä pitkä. On selvä ettei kaikkia teitä voi valvoa. On jännä nähdä mihin se rima vedetään ja mitä jätetään valvomatta.
Ei sinne mitään puskapartioita metsään tule tosiaaan, eikä siinä olisi mitään järkeäkään: Jos rajan yli haluaa niin voi muuttaa kirjat kaverin luo Uudenmaan ulkopuolelle/sisäpuolelle (riippuen kumpaan suuntaan on tarve päästä) jos ei mitään vakuuttavaa tekosyytä keksi. Mutta tämä nyt ei ole ongelma, kun ideana on määrien ja edes-takas ramppauksen vähentäminen, ei totaalieristys.
 
Itseä huvitti kun Salminen sanoi haastattelussa malleistaan että toivottavasti näitä ei käytetä päätöksenteon pohjana.

Tuollaisten mallien julkaiseminen on vähintäänkin vakavaa harhaanjohtamista, jos edes hän itse ei niihin usko.

THL:n yksi tehtävä on tuottaa tilannekuvaa eli tietoa siitä missä mennään tällä hetkellä sekä ennusteita eli miten epidemia kehittyy tulevaisuudessa. Jos nyt THL tosiaan sanoa, että sen ennusteisiin ei voi luottaa (mikä kyllä pitää paikkaansa), niin siirrytään todistetusti tietoisen valehtelun puolelle, jos ennusteiden julkaisemista jatketaan.
 
Tuollaisten mallien julkaiseminen on vähintäänkin vakavaa harhaanjohtamista, jos edes hän itse ei niihin usko.

THL:n yksi tehtävä on tuottaa tilannekuvaa eli tietoa siitä missä mennään tällä hetkellä sekä ennusteita eli miten epidemia kehittyy tulevaisuudessa. Jos nyt THL tosiaan sanoa, että sen ennusteisiin ei voi luottaa (mikä kyllä pitää paikkaansa), niin siirrytään todistetusti tietoisen valehtelun puolelle, jos ennusteiden julkaisemista jatketaan.

Tässä on kyllä THL tullut yllätetyksi täysin housut kintuissa. Siellä on johtoa myöten kaikki tottuneet vaan vetämään kampaviineripalavereita, twitter-viestejä ja usean vuoden "kehitysprojekteja". Sitten pitäisikin yhtäkkiä antaa oikeita asiantuntijalausuntoja nopealla aikataululla ja näitä olisi tarkoitus käyttää valtion poikkeustilan operatiiviseen johtoon?
 
Tuollaisten mallien julkaiseminen on vähintäänkin vakavaa harhaanjohtamista, jos edes hän itse ei niihin usko.

THL:n yksi tehtävä on tuottaa tilannekuvaa eli tietoa siitä missä mennään tällä hetkellä sekä ennusteita eli miten epidemia kehittyy tulevaisuudessa. Jos nyt THL tosiaan sanoa, että sen ennusteisiin ei voi luottaa (mikä kyllä pitää paikkaansa), niin siirrytään todistetusti tietoisen valehtelun puolelle, jos ennusteiden julkaisemista jatketaan.
Eikö se nyt toisaalta ole ihan hyvä, että myönnetään avoimesti, ettei mallit ole tällä hetkellä luotettavia? Kun niinhän se on, mikään malli ei tällä hetkellä ole kauhean luotettava, koska kukaan ei vaan tiedä, niin vaikeaa kuin se voikin olla hyväksyä.

Vai olisiko siis parempi vaihtoehto, että THL toteaisi, että tämä on meidän malli, kaikki muut mallit voi unohtaa, ja kaikki päätökset tulee perustaa vain ja ainoastaan meidän antamaan tietoon, piste? Sittenkö THL saisi täällä kehuja, vai onko tilanne nyt vaan niin, että teet niin tai näin niin aina se on väärin?

Edit: Ja toim. huom. en ole tuota haastattelua itse nähnyt, niin en tiedä tarkalleen mitä kaveri sanoi ja missä yhteydessä.
 
Tiesulkujen alustava määrä on julkistettu tiedotustilaisuudessa. Sanovat myös tarkastavansa jokaisen junamatkustajan. Mielenkiintoista nähdä, miten onnistuvat haastattelemaan kaikki matkustajat juna-aikataulujen puitteissa.

Aapio arvioi, että tiesulkuja tulee alustavasti 30-40. Määrää tarkistellaan tarpeen mukaan sulkuajan edetessä.
"Jokainen ymmärtää, että Uudellamaalla on niin paljon pikkuteitä ja kärrypolkuja, että absoluuttista sulkua ei ole mahdollista tehdä", sanoo poliisiylijohtaja Kolehmainen. Sulkupisteillä kaikki autot tarkistetaan. "Minusta on väärää urheutta, että keksitään, millä tavoin raja voisi ylittää."

 
Nyt vähän jännittää kun hämeen puolelta käy uudellamaalla töissä, että millanen passi tarvii olla jotta pääsee takaisin kotiin. Ja katsotaanko takaisin tullessa autosta kaikki paikat läpi ettei ole salakuljettamassa uusimaalaista hämeeseen.
 
Eikös THL järjestänyt jonkin pandemiaharjoituksen Helsinki-Vantaalla juuri 2019 lopulla?
Jos silloin harjoiteltiin, niin eihän sitä voi käytännössä näin äkkiä harjoituksen jälkeen toteuttaa? Parempi vain hyssytellä ja hikoilla tiedotustilaisuuksissa, kuin konkreettisesti tehdä oikeasti jotain?
Tämän laitoksen vastuulla on sitten suomalaisten terveys ja hyvinvointi.
 
Jos edes saisivat perusasiat tyydyttävälle tasolle, kun tähän mennessä kentällä ei ole tehty käytännössä muuta kuin päästetty 200 000 ihmistä levittämään virusta. Kyllä me olemme surkeassa tilanteessa, mikäli lain kirjain priorisoidaan ihmishenkiä tärkeämmäksi. Tässä tilanteessa tärkeintä on kansalaisten terveydestä ja hengestä huolehtiminen. Lakien tulisi olla ihmistä varten, ei toisinpäin. Tavio toivoi, että prosessin virheisiin puututtaisiin heti eikä vain fundeerattaisi, ihmetteli lentokenttätilannetta, hengityskoneiden määrän epäselvyyttä ja tiedotustilaisuuden pehmoilua eli robottimaista toistoa ja että rajoitukset tulisi antaa yksiselitteisinä. Niiden rikkomisesta tulisi seurata jotain. Politisointia tai ei, täysin perusteltua kritiikkiä. Tässä asiassa on niin paljon epäselvyyksiä, ristiriitaisuuksia ja virheitä, että työkseen asioita selvittävätkään tahot eivät tunnu olevan kärryillä, että mitä tapahtuu. Silloin luottamus kärsii, eikä tilanne vaikuta siltä, että se olisi hallinnassa. Ja tilanne on pahimmillaan vasta noin kahden kuukauden kuluttua.
Kovien toimenpiteiden vaatiminen on populistisen politikoinnin ydintä:
Vaadit kovia toimia, ei tehdä, tilanne huononee -> Mitä minä sanoin...
Vaadit kovia toimia, ei tehdä, tilanne paranee -> Hallituksella kävi tuuri, mutta kovemmat toimenpiteet olisivat varmistaneet vielä suuremman parannuksen.
Vaadit kovia toimia, tehdään, tilanne huononee -> Mikäli ei olisi vaatimiani toimia tehty, olisi huonontunut vielä enemmän...
Vaadit kovia toimia, tehdään, tilanne paranee -> Minun vaatimusten ansiosta tehtiin ne toimet, joilla tilanne parani ratkaisevasti...

Hengityskoneet. Vuoden 1991 Lääkintöhallituksen lakkautuksen jälkeen Suomessa ei ole enää ollut viranomaista, jonka tehtävä olisi keskitetysti tietää lääketieteellisen kaluston määrä tai pitää siitä rekisteriä. Tämä muutos siis oli poliitikkojen tekemä ja ideologinen eli vanha Lääkintöhallitus oli toimintaa johtava viranomainen virkavastuulla -> tilalle tehty THL konsultoiva, neuvova, tutkiva, kehittävä ja tilastoiva virasto, mutta ei viranomainen. Ja tämä tosiaan tehtiin jo Holkerin sinipunan ja Ahon porvarihallitusten aikana. Kriisit tuppaa paljastamaan tällaisia heikkouksia.

Uusimaan eristäminen: Näyttäisi siltä, että seuraus on selkeä: Huomautus ja neuvonta tai sakko.
”Kolehmaisen mukaan liikkumis- ja oleskelurajoitusten valvonnassa sovelletaan poliisin lievempiä toimivaltuuksia, joita ovat neuvot, kehotukset ja käskyt. Poliisi selvittää matkustamisen edellytyksen perusteet ja tarvittaessa neuvoo rajoituksia rikkovaa palaamaan kotiinsa sekä tarvittaessa käskee henkilöä poistumaan rajoituksen alueelta. Vasta vakavammissa ja piittaamattomissa tapauksissa poliisi tulee käyttämään sakkorangaistusta.”
 
Viimeksi muokattu:
Kenties hälyttävimpänä huomiona noin 28min jälkeen THL:n Salminen toteaa, ettei matkustaminen liity viruksen leviämiseen. Kyse on hänen mukaansa jonkinlaisesta aika isosta väärinkäsityksestä. Näin minä ja monet muutkin ymmärsivät Salmisen tarkoittavan.

Tuossa taidettiin puhua julkisuuden väitteistä, että THL olisi yllättynyt 200k matkustajan palaamisesta ja tämän takia olisi korottanut arviotaan. Edustaja kumosi tämän väittään: arviota ei ole muutettu sen takia, että paluumatkustajien määrä olisi yllättänyt. Hän ei mielestäni tuossa mitenkään väitä, että matkustaminen ei liittyisi leviämiseen. Ja ihan absurdia edes olettaa tällaista. Virus leviää VAIN matkustamisen kautta. Siis mitenkään muutoin virus ei Eurooppaan olisi tullut, ja uskon että myös THL: n vastaava virkamies tämän tietää :)
 
"Tuleeko alusta lähtien sulut kaikille teille? Pitääkö olla kirjallinen todistus?"

"Ei edelleenkään velvoiteta kirjallista todistusta, mutta se helpottaa poliisin toimintaa.

Sulkupaikkoja tulee tiheästi. Mootoriteiden osalta tehdään järjestelyitä, jolla kaistoja poistetaan käytöstä.
"

Myöhemmin:

"Kuinka paljon tiesulkuja tulee, ovatko siellä rajoituksen loppuun asti?

Aapio: määrä on 30-40 välillä ja katsotaan tarpeen mukaan, kuinka paljon on tarpeen ylläpitää.
"

Onpas "tiheästi" :thumbsup:
 
Nyt vähän jännittää kun hämeen puolelta käy uudellamaalla töissä, että millanen passi tarvii olla jotta pääsee takaisin kotiin. Ja katsotaanko takaisin tullessa autosta kaikki paikat läpi ettei ole salakuljettamassa uusimaalaista hämeeseen.

Tuossahan on kyse vain suurempien massojen sulkemisesta. Jos on tarvetta käydä töissä, niin senkun hankkii työnantajalta jonkun allekirjoitetun ja leimatun lappusen jossa lukee työpaikasta jotain, niin tekee asiasta helppoa itse kullekin osapuolelle.
 
Sairastuneilla idea on se ettei aivastuksen tai yskäisyn kanssa viirus lennä metrien päähän.
Niille jotka haluaa itseään suojella, ei noilla kirurgisillamaskeilla taida käytännössä olla mitään vaikutusta.
FFP3 maskit sen sijaan suojaavat.
Eli jos sinulla on oireita ja haluat alle 2m päähän henkilöstä, laita maski.
Ja toisin päin: jos menet alle 2m päähän henkilöstä jolla on oireita, laita maski.
Muussa tapauksessa unohda maski.
 
Tämä karanteeniasia ei ole ollenkaan niin yksinkertainen kuin voisi kuvitella. Pelkästään kun mietttii minkälaiset määrät sitä porukkaa sieltä tulee, oma hattuveikkaus on 10 000 maahantulijaa päivässä. Löytyisikö tähän lukuja joltain? Täällä monet ovat vaatineet kuinka tulisi "laittaa kaikki tulijat karanteeniin". Mitä sillä tarkalleen tarkoitetaan? Ohjeistus omaehtoisesta karanteenistahan on voimassa jo. Olisiko se jonnekkin muualle kuin kotiin? Jollakin muulla kuin julkisella liikenteellä? Ymmmärrättekö millaisia resursseja tälläinen vaatisi?
Me saatiin vuonna 2015-2016 hyvin suuria massoja siirrettyä oikeille toimipisteille, en näkisi mahdottomana siirtää suomalaisia ulkomaanmatkustajia karanteeniin. Kotikaranteeni olisi varmasti riittävä ainakin aluksi, tällä estettäisiin ihmisten juokseminen pitkin kioskeja, marketteja ja julkisia tiloja sekä kulkuvälineitä. Ihmisten siirtyminen tapahtuu omilla kulkuväleineillä tai valtion järjestämällä kuljetuksella, viime kädessä ihmiset kotaan heitä varten tarkoitettuihin tiloihin. Ei tämän nyt pitäisi olla mitään rakettitiedettä, kun lähihistoriassa on kokemusta suurista massoista.
 
En tiedä onko tässä vaan skenaarioiden pohdiskelu menossa, mutta juuri tätä en oikein ymmärrä. Ei ole syytä mennä, mutta menisit kuitenkin. Tässä tilanteessa meneminen ei olisi mikään apu vaan riski äidillesi. Näiden tapausten takia juuri tiukkoja rajoituksia pitää tehdä kun jengi ei vältä turhaa matkustamista muuten ”kun ei mulla ole oireita”.
Ennen kaikkea se on riski muiden äidille, ja muiden äitien auttaminen on riski sinun äidillesi. Kyse ei näissä asioissa ole juuri siitä yhdestä äidistä.
 
HS:ssä oli hyvä, mutta pitkä ja vähän rönsyilevä artikkeli siitä, miten rajoituksista päästään pois. Olennaisesti nähdään kaksi tietä: laumasuoja ja laaja testaaminen ja tartunnan saaneiden sekä altistuneiden karanteenit.

Marin on laumasuojan kannalla:

”Emme pysty pysäyttämään tautia emmekä pyri siihen, koska se on mahdotonta”, sanoi pääministeri Sanna Marin sunnuntaina Iltalehdelle.

... mutta ei sitä suostu myöntämään (tai sitten ei ymmärrä, mitä tekee):

Pääministeri Marin on sanonut toistuvasti, että Suomi ei noudata laumasuojastrategiaa.


”Emmehän me yritä tai halua, että valtaosa suomalaisista tämän taudin sairastaa. Emme voi estää, että ihmiset voivat sairastua, mutta hallituksen tavoitteena on hidastaa epidemian etenemistä, turvata terveydenhuollon kantokyky kaikissa tilanteissa ja suojella erityisesti riskiryhmiin kuuluvia ihmisiä”, Marin sanoi viime viikolla HS:lle.

STM:n kansiapäällikkö (mm. aiemmin politiikkaradiossa osoitti olevansa täysin pihalla asiasta) on laumasuojan kannalla, mutta ei suostu sanomaan rumaa sanaa:

”Epidemia tulee menemään väestön läpi, ja kysymys on siitä, miten saamme laumaimmuniteetin aikaan väestössä niin, että riskiryhmiä on suojeltu. Kun laumaimmuniteetti on saavutettu, riskiryhmät tulevat sen piiriin ilman että heidän tarvitsee sairastaa tautia”, Varhila sanoo HS:lle.


Myöhemmin Varhila täsmentää, että laumaimmuniteetti on lääketieteellisesti hankala sana, joten hän puhuu mieluummin laajasta immuniteetista.

THL tuttuun tyyliinsä vähättelee koko asiaa ja saisi täältäkin bannit, kun vertaa coronaa kausi-influenssaan:

Keskiviikkona THL julkaisi kaksi tuoretta arviota, joista toisessa noin 11 300 ihmisen arvioidaan tarvitsevan sairaalahoitoa epidemian aikana koronaviruksen vuoksi. Heistä tehohoitoa tarvitsee 3 600 potilasta. Synkemmässä arviossa sairaalahoitoa tarvitsisi 15 500 potilasta, joista tehohoitoa 5 000.

[...]



THL:n aiemmin julkaisemat kuolleisuus- ja sairastavuusprosentit ovat kansainvälisesti vertaillen hyvin pieniä. Esimerkiksi THL:n viime viikon skenaariossa ilmoittama kuolleisuusprosentti on kausi-influenssan tasoa.

Hallituskaan ei näemmä enää usko THL:ää, vaan käyttää enemmän WHO:n lukuja päätöksenteon tukena. Pakko antaa kiitos siitä, että varovaisuusperiaate vaikuttaa ymmärretyn myös hallituksessa:

Hallituksen juuri annetussa esityksessä ravintolatoiminnan rajoittamisesta on kuitenkin jostain syystä käytetty lukuja, jotka ovat lähempänä Imperial Collegen ja WHO:n kuin THL:n arvioita.


Esityksen mukaan epidemian saisi ilman rajoitustoimia jopa yli 80 prosenttia suomalaisista, joista 15 prosenttia sairastuisi vakavasti ja 5 prosenttia kriittisesti.

Brittiyliopiston lukujen mukaan kuolleita on runsaasti enemmän kuin THL:n arviossa tehohoitotarvetta:

Jos Suomen todellisuus on pian lähempänä Imperial Collegen arvioita, tilanne muuttuu radikaalisti. Brittiyliopiston lukuja käyttäen: samalla oletuksella viruksen levinneisyydestä noin 85 000 suomalaista tarvitsisi sairaalahoitoa ja tästä ryhmästä yli 25 000 tehohoitoa. Kuolleita tulisi yli 17 000.

Lisäksi HUS myöntää, että näillä luvuilla tehohoitopaikkoja ei ole kaikille niitä tarvitseville, vaikka näin vielä muutama viikko sitten meillekin valehdeltiin HS:n pääkirjoitusta myöden. Lisäksi Suomen nykyisellä tehohoitokapasiteetilla coronaepidemia kestää tämän ennusteen mukaan yli vuoden. Olisi siis syytä viimeistään nyt alkaa hankkimaan hengityskoneita ja kouluttamaan henkilökuntaa. Vielä on muutama viikko kalliilla ostettua aikaa.

“Se tarkoittaisi sitä, että meillä tulisi vältettävissä olevia kuolemia, kun tehohoitoa tarvitsevat eivät mahtuisi osastolle. Enkä usko, että tehohoitoon pääsevien potilaidenkaan ennuste on valtavan hyvä.”



Suomessa on nyt käytännössä noin 300 tehohoitopaikkaa. Nykyisellä kapasiteetilla määrä saadaan kasvatettua noin tuhanteen, josta noin kolmasosa pitäisi varata muille kuin koronapotilaille. Jos yksi koronapotilas on tehohoidossa keskimäärin noin kaksi viikkoa, yksi tehohoitopaikka voi hoitaa noin 26 koronapotilasta vuodessa.



Se tarkoittaisi, että Imperial Collegen arvioilla ja ilman kapasiteetin kasvattamista rajoitustoimien tulisi olla voimassa selvästi yli vuoden.

Laumasuojastategia maksaa vähintään suuruusluokkaa 20 000 henkeä. Tämän vuoksi se on hyvin ruma sana:

Jos oletetaan THL:n mallin pohjalta, että nykyisillä rajoituksilla enintään 40 prosenttia suomalaisista sairastaisi koronaviruksen, se merkitsisi, että taudin voisi saada 2,2 miljoonaa suomalaista. Imperial Collegen luvuilla se tarkoittaisi, että virukseen kuolisi lähes 20 000 ihmistä.



Eikä sekään riittäisi vielä laumasuojaan.

Singaporessa lähestystapana on taas testaus, testaus, testaus sekä karanteenit:

Singaporessa on käytössä äärimmäisen tehokas ihmisten jäljitysjärjestelmä, joka on rakennettu nimenomaan epidemioita varten.


Sen tarkoituksena on selvittää jokaikisen tartunnan saaneen koko tartuntaketju sekä kaikki virukselle mahdollisesti altistuneet. Jäljityksessä käytetään valtavaa määrää valvontakameroita, poliisitutkintaa ja kansalaisten kännyköihin ladattavaa koronasovellusta.


Virukselle mahdollisesti altistuneelle ihmiselle lähetetään tekstiviesti, että hänet on jäljitetty. Sen jälkeen erityinen jäljitysryhmä menee hänen kotiovelleen ja pyytää allekirjoittamaan virallisen karanteenimääräyksen. Karanteenin rikkomisesta seuraa rangaistus.

Etelä-Koreassa maa on saatu pysymään auki testaamalla. Etelä-Korea ei kuitenkaan ollut hyvin valmistautunut coronaan (toisin kuin Suomi eräiden virallisten väittäjien mukaan):

Etelä-Korean strategia on ollut pitkälti samanlainen kuin Singaporella. Maa on testannut laajasti ja jäljittänyt tarkasti tartuntaketjuja. Se testaa lähes 20 000 ihmistä päivässä, mikä on henkeä kohden enemmän kuin lähes missään muussa valtiossa.

Etelä-Koreassa maata ei ole pantu kiinni vaan liikkeet, baarit ja ravintolat ovat auki. Kouluja ja päiväkoteja on toki suljettu, massatapahtumia peruttu, ja ihmiskontaktia kehotetaan minimoimaan.

Maanantaina Etelä-Korea kertoi, että uusien tartuntojen määrä oli pienin neljään viikkoon. Maa yrittää kuitenkin kaikin keinoin estää toista epidemia-aaltoa. Soulin valtionyliopiston epidemiologian professori Cho Sung-il kertoo HS:lle, että fyysiseen etäisyyteen liittyviä ohjeistuksia on tiukennettu.


Etelä-Korea on onnistunut nopeasti moninkertaistamaan testauskapasiteettinsa ja rakentamaan laajan laboratorioverkon. Kansalaiset pystyvät testauttamaan itsensä esimerkiksi kymmenessä minuutissa autoilijoiden drive-in-keskuksissa.


Professori Cho sanoo, että Korea ei kuitenkaan ollut varautunut riittävästi uuteen koronavirukseen, jonka aiheuttama tauti tunnetaan nyt nimellä covid-19. Maa oli myöhässä, kun virus alkoi levitä.


”Olimme hyvin valmiita mers-virukseen mutta emme uuteen koronavirukseen. Emme olleet riittävän varautuneita siihen, kuinka se leviää yhteisöissä. Olimme jäljessä myös lähikontaktien välttämisen kannalta.”

Toinen aalto on ongelma myös testaavissa maissa. Tämän vuoksi kysymys on siitä, kuinka paljon ja millaisia rajoituksia tarvitaan:

Elämä Etelä-Koreassa ja Singaporessa on tällä hetkellä vapaampaa kuin Suomessa ja suuressa osassa Euroopan maita.

Elämää rajoitetaan, mutta ei samassa mitassa kuin Euroopassa. Toista aaltoa vahditaan maissa nyt haukan lailla, mutta ennen pitkää käytössä on toivottavasti tehokkaita lääkkeitä ja rokote. Professori Cho sanoo, että Etelä-Korea yrittää siihen saakka pitää viruksen aisoissa.


Suomen viranomaisten huoli on ollut, että kun rajoitukset aikanaan poistetaan, virus alkaa jälleen levitä, jos ihmisillä ei ole sille vastustuskykyä.


Malliesimerkkinä pidetyssä Hongkongissa tartuntojen määrä kääntyi jo uudelleen kasvuun.



Toisaalta Singapore, Taiwan, Japani ja Etelä-Korea ovat erittäin tiiviisti asuttuja alueita Kiinan naapurissa. Silti maat vaikuttavat ainakin toistaiseksi onnistuneen viruksen tukahduttamisessa.

Vasta-ainetutkimukselle olisi hyvin suuri tarve juuri nyt, koska tällöin saataisiin tietää, kuinka levinnyt epidemia on tällä hetkellä. Tällöin saisimme tietää, onko THL:n vai WHO:n arviot enemmän oikeassa kuolleisuudesta. Tämä on hyvin oleellinen tieto, joten sen hankkimiseksi kannattaa laittaa vaikka muutama sata miljoonaa rahaa likoon. THL kuitenkin vasta suunnittelee tekevänsä tällaisen vasta ensivaiheen jälkeen:

Ensivaiheen jälkeen tulisi Ruudun mielestä selvittää laajoilla vasta-ainetutkimuksilla, kuinka moni on jo saanut taudin. Se antaisi paremman käsityksen epidemian laajuudesta ja auttaisi pohtimaan jatkotoimia. Näin THL suunnitteleekin tekevänsä.

Tuberkuloosi saatiin kuolemaan Suomesta testaamalla ja eristämällä. Samaa sietäisi yrittää coronankin kohdalla:

Singaporelaisen virustautiopin professorin Hsun tavoin Lehtonen katsoo, että Suomi voisi hakea koronaviruksen päihittämiseen oppia tuberkuloosin ajoista. Silloin väestöä testattiin laajasti, tartunnan saaneet eristettiin parantolaan ja muu yhteiskunta toimi melko normaalisti, hän sanoo.


“Strategiamme ei periaatteessa tarvitse poiketa olennaisesti siitä, miten hävitimme tuberkuloosin vuosikymmeniä sitten. Tuberkuloosi on vakava tartuntatauti, joka pyörii yhä maailmalla. Jos se on saatu tämäntyyppisillä toimilla hallintaan, miksei koronaakin voisi saada?”
 
Eikö se nyt toisaalta ole ihan hyvä, että myönnetään avoimesti, ettei mallit ole tällä hetkellä luotettavia? Kun niinhän se on, mikään malli ei tällä hetkellä ole kauhean luotettava, koska kukaan ei vaan tiedä, niin vaikeaa kuin se voikin olla hyväksyä.

Vai olisiko siis parempi vaihtoehto, että THL toteaisi, että tämä on meidän malli, kaikki muut mallit voi unohtaa, ja kaikki päätökset tulee perustaa vain ja ainoastaan meidän antamaan tietoon, piste? Sittenkö THL saisi täällä kehuja, vai onko tilanne nyt vaan niin, että teet niin tai näin niin aina se on väärin?

Edit: Ja toim. huom. en ole tuota haastattelua itse nähnyt, niin en tiedä tarkalleen mitä kaveri sanoi ja missä yhteydessä.

Kyllä. On hyvä, että THL myöntää avoimesti olevansa epäluottamuksen arvoinen. Olisi ollut vielä parempi, jos se olisi tehnyt niin jo tammikuussa. Tällöin emme ehkä olisi näin huonossa tilanteessa, vaan enemmänkin Etelä-Korean tai Singaporen tiellä.
 
Monen on vaikea ymmärtää tieteellistä tutkimusta ja työtä, tieteilijän tunnistaa yleensä siitä, että ei sanota mitään varmaksi eikä puhuta ehdottomuuksista, kaikki on arvioita ja todennäköisyyksiä. Tämän voi yksinkertaisemmat ihmiset tulkita epävarmuudeksi, tietämättömyydeksi yms. vaikka kyse on usein kovasta faktasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 778
Jäsenet
74 199
Uusin jäsen
trajanie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom