- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 348
Juuri näin. Täydensin tota viestiäni.Niin, niillä kirurgisilla maskeilla ei ole merkitystä, mutta oikein käytettynä FFP3-maskeilla ja vastaavilla on aivan varmasti.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juuri näin. Täydensin tota viestiäni.Niin, niillä kirurgisilla maskeilla ei ole merkitystä, mutta oikein käytettynä FFP3-maskeilla ja vastaavilla on aivan varmasti.
No siinä tapauksessa saattaa olla apua, jos välittömästi vaihdat tuon maskin. Se viirus tulee varmasti siitä äkkiä läpi hengitysilman mukana.Tuntematon aivastaa sinua kohti metrin päässä, väittäisin että maskista on silloin hyötyä.
![]()
A-studio: Hallituksen tiedotustilaisuus | Yle Uutisten suorat 2017-2020
Hallitus kertoo lisätoimenpiteistä, joilla koronaviruksen leviämistä yritetään hidastaa. A-studio käy läpi tiedotustilaisuuden sisällön. Juontajana Katri Makkonenareena.yle.fi
Kenties hälyttävimpänä huomiona noin 28min jälkeen THL:n Salminen toteaa, ettei matkustaminen liity viruksen leviämiseen. Kyse on hänen mukaansa jonkinlaisesta aika isosta väärinkäsityksestä. Näin minä ja monet muutkin ymmärsivät Salmisen tarkoittavan.
Tosin toimittajan kysymys ja Salmisen vastaus olivat jokseenkin epäselvästi muotoiltuja. Mikäli ymmärsin oikein, on kyse THL:n ilmiselvästä valehtelusta.
Ainakin kaksi kuukautta on ollut tiedossa tämä viruksen leviämisherkkyys sekä että lentoasema on aivan keskeinen leviämisen juurikohta, johon Suomen pitää vaikuttaa. Aivan äärimmäisen keskeistä olisi ollut rajata jo tuolloin lentoja ja laittaa kaikki tulijat karanteeniin. Nythän asia ei toimi vieläkään. Siis kahden kuukauden jälkeenkään. Nyt lentoasema toimii ikään kuin linkona, josta virusta levitetään ympäri maata. Tälle ei ole haluttu tehdä mitään.
Toiseksi, hieman ennen 28min Finavian johtaja Ulla Lettijeff vakuuttaa, että "olemme tosi huolissaan, valtavan, valtavan huolissaan mitä maailmalla on tapahtunut, ja pyrimme kaikin mahdollisin tavoin estämään viiruksen leviämisen". Vakuuttelu huolissaan olemisesta ei ole toimenpide. Pyrkimys viruksen estämiseen kaikin mahdollisin tavoin kuulostaa omituiselta, kun matkustajien mukaan käytännössä mitään rajoituksia, testejä tai välttämättä edes ohjeistuksia ei ole. Toisten mukaan tekstiviestejä on tullut viikko matkalta paluun jälkeen. Jokainen voi mennä vaikka täyteen ahdetuilla julkisilla kaupan kautta baariin. THL:n Salminen siirsi vastuun Finavialle, Trafille ja Tullille. Finavia toimii ilmeisesti THL:n ohjeistuksilla, joita ei ilmeisesti ole tai ne ovat vakavasti puutteellisia.
Kolmanneksi jää vaikutelma, ettei toimittaja juurikaan tenttaa THL:n ns asiantuntijaa. Lukuisat poliitikot ovat joutuneet huomattavasti kovempaan ruuviin. Nyt kyse on kuitenkin ihmishengistä ja vuosikymmenten kovimmasta tilanteesta maailmanlaajuisesti.
Neljänneksi lähetyksen loppupuolella, tiedotustilaisuuden jälkeen edustaja Tavio kiinnittää huomiota siihen, että lehdistötilaisuus oli melkoista pehmoilua. Rajoitusten pitäisi olla yksiselitteisiä ja niiden rikkomisesta pitäisi rangaista. Ja juuri lentokenttätilanteeseen. Ja eritoten siihen, että jos on tullut ilmi epäkohta, niin siihen pitäisi puuttua heti. Eikä niin, että jatketaan ja jatketaan viikosta toiseen fundeeraamista, korjaamatta prosessin virheitä. Toimittaja tuntui keskeyttävän Tavion, kun hän alkoi kritisoida sitä, ettei hengityslaitteiden lukumäärästä saa mitään selvää mistään. Edustajan Kurvisen mielestä ei saisi puhua fundeeraamisesta, kun on tehty rajoituksia. Mutta eihän esimerkiksi lentokenttätilannetta voida korjata, ellei siitä saa edes puhua. Huomion kiinnittäminen yksittäiseen termiin on täysin säälittävää.
En halua kuulostaa ylettömän negatiiviselta, mutta tuntuu, että ns asiantuntijat lähinnä toistavat tai pahentavat johdonmukaisesti virheitä virheiden perään. Tässä asian hoidossa on jotain todella pahasti pielessä. Monta hyvääkin toimea on tehty, mutta on myös paljon näennäistoimia, eikä ilmeisiä juurisyitä ilmeisesti aiotakaan hoitaa. Kuten esimerkiksi juuri tuo lentokenttätilanne. Omituista, että tahot, joiden keskeiset arviot ovat olleet kuukausia johdonmukaisesti pielessä, päästetään studioihin kertomaan valheita. Ja ilmeisesti päättäjien päätöksentekoprosessi nojaa edelleen THL:ään. Surullinen case, kun tässäkin ketjussa monilla näyttää olevan enemmän kompetenssia kuin ns asiantuntijoilla. En uskalla kuvitella mikä tilanne on kahden, kolmen kuukauden kuluttua.
Vain jos liikkuminen on välttämätöntä. Tällainen on mm. "muu painava henkilökohtainen syy", jollainen on myös tuo mainitsemasi tilanne, jos äitisi ei pärjää itse, eikä apua saa muualta. Poliisi tekee arvion tapauskohtaisesti.Eli voinko matkustaa yli 70v mutsini luo kotoani Helsingistä Tampereelle? Itsellä ei mitään oireita. Hän on terve mutta voisin esim. käydä hänen puolestaan kaupassa.
Miksi se läpi tulisi?No siinä tapauksessa saattaa olla apua, jos välittömästi vaihdat tuon maskin. Se viirus tulee varmasti siitä äkkiä läpi hengitysilman mukana.
Eli voinko matkustaa yli 70v mutsini luo kotoani Helsingistä Tampereelle? Itsellä ei mitään oireita. Hän on terve mutta voisin esim. käydä hänen puolestaan kaupassa.
Vain jos liikkuminen on välttämätöntä. Tällainen on mm. "muu painava henkilökohtainen syy", jollainen on myös tuo mainitsemasi tilanne, jos äitisi ei pärjää itse, eikä apua saa muualta. Poliisi tekee arvion tapauskohtaisesti.
Jos edes saisivat perusasiat tyydyttävälle tasolle, kun tähän mennessä kentällä ei ole tehty käytännössä muuta kuin päästetty 200 000 ihmistä levittämään virusta. Kyllä me olemme surkeassa tilanteessa, mikäli lain kirjain priorisoidaan ihmishenkiä tärkeämmäksi. Tässä tilanteessa tärkeintä on kansalaisten terveydestä ja hengestä huolehtiminen. Lakien tulisi olla ihmistä varten, ei toisinpäin. Tavio toivoi, että prosessin virheisiin puututtaisiin heti eikä vain fundeerattaisi, ihmetteli lentokenttätilannetta, hengityskoneiden määrän epäselvyyttä ja tiedotustilaisuuden pehmoilua eli robottimaista toistoa ja että rajoitukset tulisi antaa yksiselitteisinä. Niiden rikkomisesta tulisi seurata jotain. Politisointia tai ei, täysin perusteltua kritiikkiä. Tässä asiassa on niin paljon epäselvyyksiä, ristiriitaisuuksia ja virheitä, että työkseen asioita selvittävätkään tahot eivät tunnu olevan kärryillä, että mitä tapahtuu. Silloin luottamus kärsii, eikä tilanne vaikuta siltä, että se olisi hallinnassa. Ja tilanne on pahimmillaan vasta noin kahden kuukauden kuluttua.Viimeiseen kohtaan, kaikki nuo kovempien toimien vaatimukset tässä vaiheessa on poliittista peliä ennen kuin on nähty saadaanko näitäkään läpi perustuslakivaliokunnassa. Jotta perustuslakivaliokunnassa perusoikeuden rajoittaminen voi mennä läpi, on sen perustuttava johonkin toiseen perusoikeuteen (oikeus elämään ja terveyteen), on pystyttävä perusteluissa osoittamaan, että mikään lievempi toimenpide ei riitä, ja että se on tarkasti rajattu vain sinne, missä se on aivan välttämätön.
Ei ole itsestäänselvää, että nämä nyt esitetytkään menevät läpi tällaisenaan, mutta ainakaan laajemmat eivät menisi ellei näitä saada toteutettua ensin. Koska Tavio on taustaltaan juristi, hän kyllä tietää sen. Eli on aivan selvää politikointia hänen kohdallaan.
Klo 9:30 Poliisin tiedotustilaisuus Uudenmaan liikkumisrajoitusten järjestelyistä:
YouTube
YouTubessa voit nauttia parhaista videoista ja musiikista, ladata alkuperäistä sisältöä ja jakaa kaiken ystäviesi, perheesi ja koko maailman kanssa.www.youtube.com
Meinaatko, että viranomaisilla tai ylipäätään kenelläkään muulla kuin sinulla ei ole karttaa käytettävissä?
Eiköhän se riitä, että laitetaan kaikki päätiet kiinni ja lopuille sanotaan että tulee sapiskaa, jos niitä hyödyntää ilman lupaa. Varmaan 95% ihmisistä noudattaa tuota ja se lienee ihan riittävä tässä tilanteessa.
Koska virus ei tarvitse sitä sylkeä/nestettä tartuttaakseen.Miksi se läpi tulisi?
Toki siinä voi poliisi kysyä työnantajan yhteystiedot ja tentata perusteita, miksei myös soittaa sinne työpaikalle pomolle, onko todella työn puolesta 100% välttämätöntä "Keijon" päästä juuri nyt paikalle ja miksi näin jne.Sulun aikana sallittua työmatkat ja kaikilla oikeus päästä kotiin rajojen ulkopuolelle eli poliisin pysäyttäessä matkalla uudellemaalle:
"Minnes matka?
"Töihin"
"Ok mene vain"
ja sitten matka uudeltamaalta pois
"Minne matka?"
"Kotiin"
"Ok mene vain"
Oman työnantajan tuntien itsellä ei ainakaan työt keskeydy jos säädös on tämä.
En. Olenko niin väittänyt? Etkö ymmärrä että Uudenmaan raja on varmaan 300 kilometriä pitkä. On selvä ettei kaikkia teitä voi valvoa. On jännä nähdä mihin se rima vedetään ja mitä jätetään valvomatta.
En. Olenko niin väittänyt? Etkö ymmärrä että Uudenmaan raja on varmaan 300 kilometriä pitkä. On selvä ettei kaikkia teitä voi valvoa. On jännä nähdä mihin se rima vedetään ja mitä jätetään valvomatta.
Monissa töissä ei voi olla etänä, mutta en ymmärrä onko esim vaateliikkeen, tai jonkun Gigantin myyjä sellainen, että saa mennä? Mun mielestä ei sais mennä. Joku sairaanhoitaja vähän eri. Eli mun mielest noissa työjutuissa pitäisi eristää kriittiset alat pois.Toki siinä voi poliisi kysyä työnantajan yhteystiedot ja tentata perusteita, miksei myös soittaa sinne työpaikalle pomolle, onko todella työn puolesta 100% välttämätöntä "Keijon" päästä juuri nyt paikalle ja miksi näin jne.
Pelkästään tuolla voi herättää monia työpaikkoja joihin on "pakko" mennä ajattelemaan ja ehkä toteamaan että on ok että "Keijo" onkin etänä/hoitaa muuten hommat. Varsinkin jos tuota sattuu tapahtumaan useampana aamuna.
Noita "pakko tulla työpaikalle" mestoja kun on vielä olemassa reilusti vaikka voisi muutenkin järjestää.
Toki jos peruste löytyy niin sitten antaa mennä.
Virus on maskin ulkopuolella.Koska virus ei tarvitse sitä sylkeä/nestettä tartuttaakseen.
Sylkihän haihtuu siitä maskista, virus ei
Musta tärkeintä on isojen pääväylien sulkeminen. On selvää, että jotkut tekevät parhaansa rikkoakseen sulkua jos sanktioita ei ole, mutta oleellista on se, että pääosa liikenteestä katoaa. Tämä(kin) tulee osoittamaan se, että täydellistä sulkua on mahdoton toteuttaa. Siksi hidastaminen on se loogisempi tavoite.
En tiedä onko tässä vaan skenaarioiden pohdiskelu menossa, mutta juuri tätä en oikein ymmärrä. Ei ole syytä mennä, mutta menisit kuitenkin. Tässä tilanteessa meneminen ei olisi mikään apu vaan riski äidillesi. Näiden tapausten takia juuri tiukkoja rajoituksia pitää tehdä kun jengi ei vältä turhaa matkustamista muuten ”kun ei mulla ole oireita”.Kyllä se pärjää vallan hyvin mutta voisin silti olla siellä apuna. Eli käytännössä jos matkustaisin niin mun täytyisi liioitella/valehdella että äitini tarvitsee apuani eikä pärjää ilman?
Pari päivää sitten luonnoksessa oli vielä että lähisukulaisten luo voisi aina matkustaa mutta se on pudotettu pois.
Lavallinen hiekkaa tai betoniporsaat tukkivat pienemmän tien helposti.Musta tärkeintä on isojen pääväylien sulkeminen. On selvää, että jotkut tekevät parhaansa rikkoakseen sulkua jos sanktioita ei ole, mutta oleellista on se, että pääosa liikenteestä katoaa. Tämä(kin) tulee osoittamaan se, että täydellistä sulkua on mahdoton toteuttaa. Siksi hidastaminen on se loogisempi tavoite.
Sanktiona on sakkoa kuten jo tiedotustilaisuudessa todettiin hetki sitten ja useammankin kerran.
Eiköhän se merkittävästi tartunnan todennäköisyyttä pienennä silti. Yksittäiselle viruspartikkelille altistuminen ei automaattisesti johda tartuntaan, vaan tartunnan todennäköisyys kasvaa sitä mukaa mitä enemmän altistusta on:Koska virus ei tarvitse sitä sylkeä/nestettä tartuttaakseen.
Sylkihän haihtuu siitä maskista, virus ei
Ei sinne mitään puskapartioita metsään tule tosiaaan, eikä siinä olisi mitään järkeäkään: Jos rajan yli haluaa niin voi muuttaa kirjat kaverin luo Uudenmaan ulkopuolelle/sisäpuolelle (riippuen kumpaan suuntaan on tarve päästä) jos ei mitään vakuuttavaa tekosyytä keksi. Mutta tämä nyt ei ole ongelma, kun ideana on määrien ja edes-takas ramppauksen vähentäminen, ei totaalieristys.En. Olenko niin väittänyt? Etkö ymmärrä että Uudenmaan raja on varmaan 300 kilometriä pitkä. On selvä ettei kaikkia teitä voi valvoa. On jännä nähdä mihin se rima vedetään ja mitä jätetään valvomatta.
Lavallinen hiekkaa tai betoniporsaat tukkivat pienemmän tien helposti.
Itseä huvitti kun Salminen sanoi haastattelussa malleistaan että toivottavasti näitä ei käytetä päätöksenteon pohjana.
Ehkä joo. Tosin onhan meillä varusveijareita ja kenttälapioita.Kuution hiekkasäkit vähän parempi ottaa pois. Betoniporsaat liikkuu aika helposti pois tieltä. Tai sitten PV:ltä sellaisia kiviseiniä![]()
Tuollaisten mallien julkaiseminen on vähintäänkin vakavaa harhaanjohtamista, jos edes hän itse ei niihin usko.
THL:n yksi tehtävä on tuottaa tilannekuvaa eli tietoa siitä missä mennään tällä hetkellä sekä ennusteita eli miten epidemia kehittyy tulevaisuudessa. Jos nyt THL tosiaan sanoa, että sen ennusteisiin ei voi luottaa (mikä kyllä pitää paikkaansa), niin siirrytään todistetusti tietoisen valehtelun puolelle, jos ennusteiden julkaisemista jatketaan.
Eikö se nyt toisaalta ole ihan hyvä, että myönnetään avoimesti, ettei mallit ole tällä hetkellä luotettavia? Kun niinhän se on, mikään malli ei tällä hetkellä ole kauhean luotettava, koska kukaan ei vaan tiedä, niin vaikeaa kuin se voikin olla hyväksyä.Tuollaisten mallien julkaiseminen on vähintäänkin vakavaa harhaanjohtamista, jos edes hän itse ei niihin usko.
THL:n yksi tehtävä on tuottaa tilannekuvaa eli tietoa siitä missä mennään tällä hetkellä sekä ennusteita eli miten epidemia kehittyy tulevaisuudessa. Jos nyt THL tosiaan sanoa, että sen ennusteisiin ei voi luottaa (mikä kyllä pitää paikkaansa), niin siirrytään todistetusti tietoisen valehtelun puolelle, jos ennusteiden julkaisemista jatketaan.
Kovien toimenpiteiden vaatiminen on populistisen politikoinnin ydintä:Jos edes saisivat perusasiat tyydyttävälle tasolle, kun tähän mennessä kentällä ei ole tehty käytännössä muuta kuin päästetty 200 000 ihmistä levittämään virusta. Kyllä me olemme surkeassa tilanteessa, mikäli lain kirjain priorisoidaan ihmishenkiä tärkeämmäksi. Tässä tilanteessa tärkeintä on kansalaisten terveydestä ja hengestä huolehtiminen. Lakien tulisi olla ihmistä varten, ei toisinpäin. Tavio toivoi, että prosessin virheisiin puututtaisiin heti eikä vain fundeerattaisi, ihmetteli lentokenttätilannetta, hengityskoneiden määrän epäselvyyttä ja tiedotustilaisuuden pehmoilua eli robottimaista toistoa ja että rajoitukset tulisi antaa yksiselitteisinä. Niiden rikkomisesta tulisi seurata jotain. Politisointia tai ei, täysin perusteltua kritiikkiä. Tässä asiassa on niin paljon epäselvyyksiä, ristiriitaisuuksia ja virheitä, että työkseen asioita selvittävätkään tahot eivät tunnu olevan kärryillä, että mitä tapahtuu. Silloin luottamus kärsii, eikä tilanne vaikuta siltä, että se olisi hallinnassa. Ja tilanne on pahimmillaan vasta noin kahden kuukauden kuluttua.
Kenties hälyttävimpänä huomiona noin 28min jälkeen THL:n Salminen toteaa, ettei matkustaminen liity viruksen leviämiseen. Kyse on hänen mukaansa jonkinlaisesta aika isosta väärinkäsityksestä. Näin minä ja monet muutkin ymmärsivät Salmisen tarkoittavan.
Nyt vähän jännittää kun hämeen puolelta käy uudellamaalla töissä, että millanen passi tarvii olla jotta pääsee takaisin kotiin. Ja katsotaanko takaisin tullessa autosta kaikki paikat läpi ettei ole salakuljettamassa uusimaalaista hämeeseen.
Eli jos sinulla on oireita ja haluat alle 2m päähän henkilöstä, laita maski.Sairastuneilla idea on se ettei aivastuksen tai yskäisyn kanssa viirus lennä metrien päähän.
Niille jotka haluaa itseään suojella, ei noilla kirurgisillamaskeilla taida käytännössä olla mitään vaikutusta.
FFP3 maskit sen sijaan suojaavat.
Me saatiin vuonna 2015-2016 hyvin suuria massoja siirrettyä oikeille toimipisteille, en näkisi mahdottomana siirtää suomalaisia ulkomaanmatkustajia karanteeniin. Kotikaranteeni olisi varmasti riittävä ainakin aluksi, tällä estettäisiin ihmisten juokseminen pitkin kioskeja, marketteja ja julkisia tiloja sekä kulkuvälineitä. Ihmisten siirtyminen tapahtuu omilla kulkuväleineillä tai valtion järjestämällä kuljetuksella, viime kädessä ihmiset kotaan heitä varten tarkoitettuihin tiloihin. Ei tämän nyt pitäisi olla mitään rakettitiedettä, kun lähihistoriassa on kokemusta suurista massoista.Tämä karanteeniasia ei ole ollenkaan niin yksinkertainen kuin voisi kuvitella. Pelkästään kun mietttii minkälaiset määrät sitä porukkaa sieltä tulee, oma hattuveikkaus on 10 000 maahantulijaa päivässä. Löytyisikö tähän lukuja joltain? Täällä monet ovat vaatineet kuinka tulisi "laittaa kaikki tulijat karanteeniin". Mitä sillä tarkalleen tarkoitetaan? Ohjeistus omaehtoisesta karanteenistahan on voimassa jo. Olisiko se jonnekkin muualle kuin kotiin? Jollakin muulla kuin julkisella liikenteellä? Ymmmärrättekö millaisia resursseja tälläinen vaatisi?
Ennen kaikkea se on riski muiden äidille, ja muiden äitien auttaminen on riski sinun äidillesi. Kyse ei näissä asioissa ole juuri siitä yhdestä äidistä.En tiedä onko tässä vaan skenaarioiden pohdiskelu menossa, mutta juuri tätä en oikein ymmärrä. Ei ole syytä mennä, mutta menisit kuitenkin. Tässä tilanteessa meneminen ei olisi mikään apu vaan riski äidillesi. Näiden tapausten takia juuri tiukkoja rajoituksia pitää tehdä kun jengi ei vältä turhaa matkustamista muuten ”kun ei mulla ole oireita”.
”Emme pysty pysäyttämään tautia emmekä pyri siihen, koska se on mahdotonta”, sanoi pääministeri Sanna Marin sunnuntaina Iltalehdelle.
Pääministeri Marin on sanonut toistuvasti, että Suomi ei noudata laumasuojastrategiaa.
”Emmehän me yritä tai halua, että valtaosa suomalaisista tämän taudin sairastaa. Emme voi estää, että ihmiset voivat sairastua, mutta hallituksen tavoitteena on hidastaa epidemian etenemistä, turvata terveydenhuollon kantokyky kaikissa tilanteissa ja suojella erityisesti riskiryhmiin kuuluvia ihmisiä”, Marin sanoi viime viikolla HS:lle.
”Epidemia tulee menemään väestön läpi, ja kysymys on siitä, miten saamme laumaimmuniteetin aikaan väestössä niin, että riskiryhmiä on suojeltu. Kun laumaimmuniteetti on saavutettu, riskiryhmät tulevat sen piiriin ilman että heidän tarvitsee sairastaa tautia”, Varhila sanoo HS:lle.
Myöhemmin Varhila täsmentää, että laumaimmuniteetti on lääketieteellisesti hankala sana, joten hän puhuu mieluummin laajasta immuniteetista.
Keskiviikkona THL julkaisi kaksi tuoretta arviota, joista toisessa noin 11 300 ihmisen arvioidaan tarvitsevan sairaalahoitoa epidemian aikana koronaviruksen vuoksi. Heistä tehohoitoa tarvitsee 3 600 potilasta. Synkemmässä arviossa sairaalahoitoa tarvitsisi 15 500 potilasta, joista tehohoitoa 5 000.
[...]
THL:n aiemmin julkaisemat kuolleisuus- ja sairastavuusprosentit ovat kansainvälisesti vertaillen hyvin pieniä. Esimerkiksi THL:n viime viikon skenaariossa ilmoittama kuolleisuusprosentti on kausi-influenssan tasoa.
Hallituksen juuri annetussa esityksessä ravintolatoiminnan rajoittamisesta on kuitenkin jostain syystä käytetty lukuja, jotka ovat lähempänä Imperial Collegen ja WHO:n kuin THL:n arvioita.
Esityksen mukaan epidemian saisi ilman rajoitustoimia jopa yli 80 prosenttia suomalaisista, joista 15 prosenttia sairastuisi vakavasti ja 5 prosenttia kriittisesti.
Jos Suomen todellisuus on pian lähempänä Imperial Collegen arvioita, tilanne muuttuu radikaalisti. Brittiyliopiston lukuja käyttäen: samalla oletuksella viruksen levinneisyydestä noin 85 000 suomalaista tarvitsisi sairaalahoitoa ja tästä ryhmästä yli 25 000 tehohoitoa. Kuolleita tulisi yli 17 000.
“Se tarkoittaisi sitä, että meillä tulisi vältettävissä olevia kuolemia, kun tehohoitoa tarvitsevat eivät mahtuisi osastolle. Enkä usko, että tehohoitoon pääsevien potilaidenkaan ennuste on valtavan hyvä.”
Suomessa on nyt käytännössä noin 300 tehohoitopaikkaa. Nykyisellä kapasiteetilla määrä saadaan kasvatettua noin tuhanteen, josta noin kolmasosa pitäisi varata muille kuin koronapotilaille. Jos yksi koronapotilas on tehohoidossa keskimäärin noin kaksi viikkoa, yksi tehohoitopaikka voi hoitaa noin 26 koronapotilasta vuodessa.
Se tarkoittaisi, että Imperial Collegen arvioilla ja ilman kapasiteetin kasvattamista rajoitustoimien tulisi olla voimassa selvästi yli vuoden.
Jos oletetaan THL:n mallin pohjalta, että nykyisillä rajoituksilla enintään 40 prosenttia suomalaisista sairastaisi koronaviruksen, se merkitsisi, että taudin voisi saada 2,2 miljoonaa suomalaista. Imperial Collegen luvuilla se tarkoittaisi, että virukseen kuolisi lähes 20 000 ihmistä.
Eikä sekään riittäisi vielä laumasuojaan.
Singaporessa on käytössä äärimmäisen tehokas ihmisten jäljitysjärjestelmä, joka on rakennettu nimenomaan epidemioita varten.
Sen tarkoituksena on selvittää jokaikisen tartunnan saaneen koko tartuntaketju sekä kaikki virukselle mahdollisesti altistuneet. Jäljityksessä käytetään valtavaa määrää valvontakameroita, poliisitutkintaa ja kansalaisten kännyköihin ladattavaa koronasovellusta.
Virukselle mahdollisesti altistuneelle ihmiselle lähetetään tekstiviesti, että hänet on jäljitetty. Sen jälkeen erityinen jäljitysryhmä menee hänen kotiovelleen ja pyytää allekirjoittamaan virallisen karanteenimääräyksen. Karanteenin rikkomisesta seuraa rangaistus.
Etelä-Korean strategia on ollut pitkälti samanlainen kuin Singaporella. Maa on testannut laajasti ja jäljittänyt tarkasti tartuntaketjuja. Se testaa lähes 20 000 ihmistä päivässä, mikä on henkeä kohden enemmän kuin lähes missään muussa valtiossa.
Etelä-Koreassa maata ei ole pantu kiinni vaan liikkeet, baarit ja ravintolat ovat auki. Kouluja ja päiväkoteja on toki suljettu, massatapahtumia peruttu, ja ihmiskontaktia kehotetaan minimoimaan.
Maanantaina Etelä-Korea kertoi, että uusien tartuntojen määrä oli pienin neljään viikkoon. Maa yrittää kuitenkin kaikin keinoin estää toista epidemia-aaltoa. Soulin valtionyliopiston epidemiologian professori Cho Sung-il kertoo HS:lle, että fyysiseen etäisyyteen liittyviä ohjeistuksia on tiukennettu.
Etelä-Korea on onnistunut nopeasti moninkertaistamaan testauskapasiteettinsa ja rakentamaan laajan laboratorioverkon. Kansalaiset pystyvät testauttamaan itsensä esimerkiksi kymmenessä minuutissa autoilijoiden drive-in-keskuksissa.
Professori Cho sanoo, että Korea ei kuitenkaan ollut varautunut riittävästi uuteen koronavirukseen, jonka aiheuttama tauti tunnetaan nyt nimellä covid-19. Maa oli myöhässä, kun virus alkoi levitä.
”Olimme hyvin valmiita mers-virukseen mutta emme uuteen koronavirukseen. Emme olleet riittävän varautuneita siihen, kuinka se leviää yhteisöissä. Olimme jäljessä myös lähikontaktien välttämisen kannalta.”
Elämä Etelä-Koreassa ja Singaporessa on tällä hetkellä vapaampaa kuin Suomessa ja suuressa osassa Euroopan maita.
Elämää rajoitetaan, mutta ei samassa mitassa kuin Euroopassa. Toista aaltoa vahditaan maissa nyt haukan lailla, mutta ennen pitkää käytössä on toivottavasti tehokkaita lääkkeitä ja rokote. Professori Cho sanoo, että Etelä-Korea yrittää siihen saakka pitää viruksen aisoissa.
Suomen viranomaisten huoli on ollut, että kun rajoitukset aikanaan poistetaan, virus alkaa jälleen levitä, jos ihmisillä ei ole sille vastustuskykyä.
Malliesimerkkinä pidetyssä Hongkongissa tartuntojen määrä kääntyi jo uudelleen kasvuun.
Toisaalta Singapore, Taiwan, Japani ja Etelä-Korea ovat erittäin tiiviisti asuttuja alueita Kiinan naapurissa. Silti maat vaikuttavat ainakin toistaiseksi onnistuneen viruksen tukahduttamisessa.
Ensivaiheen jälkeen tulisi Ruudun mielestä selvittää laajoilla vasta-ainetutkimuksilla, kuinka moni on jo saanut taudin. Se antaisi paremman käsityksen epidemian laajuudesta ja auttaisi pohtimaan jatkotoimia. Näin THL suunnitteleekin tekevänsä.
Singaporelaisen virustautiopin professorin Hsun tavoin Lehtonen katsoo, että Suomi voisi hakea koronaviruksen päihittämiseen oppia tuberkuloosin ajoista. Silloin väestöä testattiin laajasti, tartunnan saaneet eristettiin parantolaan ja muu yhteiskunta toimi melko normaalisti, hän sanoo.
“Strategiamme ei periaatteessa tarvitse poiketa olennaisesti siitä, miten hävitimme tuberkuloosin vuosikymmeniä sitten. Tuberkuloosi on vakava tartuntatauti, joka pyörii yhä maailmalla. Jos se on saatu tämäntyyppisillä toimilla hallintaan, miksei koronaakin voisi saada?”
Eikö se nyt toisaalta ole ihan hyvä, että myönnetään avoimesti, ettei mallit ole tällä hetkellä luotettavia? Kun niinhän se on, mikään malli ei tällä hetkellä ole kauhean luotettava, koska kukaan ei vaan tiedä, niin vaikeaa kuin se voikin olla hyväksyä.
Vai olisiko siis parempi vaihtoehto, että THL toteaisi, että tämä on meidän malli, kaikki muut mallit voi unohtaa, ja kaikki päätökset tulee perustaa vain ja ainoastaan meidän antamaan tietoon, piste? Sittenkö THL saisi täällä kehuja, vai onko tilanne nyt vaan niin, että teet niin tai näin niin aina se on väärin?
Edit: Ja toim. huom. en ole tuota haastattelua itse nähnyt, niin en tiedä tarkalleen mitä kaveri sanoi ja missä yhteydessä.
Itseä huvitti kun Salminen sanoi haastattelussa malleistaan että toivottavasti näitä ei käytetä päätöksenteon pohjana.
Missä kohdassa tuo oli? Meni itseltä ohi, mutten nähnyt ihan kokonaan.
Eli jos sinulla on oireita ja haluat alle 2m päähän henkilöstä, laita maski.
Ja toisin päin: jos menet alle 2m päähän henkilöstä jolla on oireita, laita maski.
Muussa tapauksessa unohda maski.
Taisi olla kyse siitä, ettei niitä käytetä pelkästään päätöksenteon pohjana. Tarkensi vielä, että ne ovat malleja, eivät todellisuutta.
Tuo Uudenmaan eristäminen on ihan turhaa enää. Kyllä sieltä tuli pois kaikki jotka on tullakseen kun siitä eristämisestä huudeltiin pari päivää.
Kieltämättä hieman siltä se postauksesi vaikutti.En. Olenko niin väittänyt?
Voit ihan keskenäsi jännitellä kuinka monet pikkutiet jäävät ilman valvontaa, kun varmasti niitä on useita. Sillä ei ole kuitenkaan kokonaisuuden kannalta mitään merkitystä.Etkö ymmärrä että Uudenmaan raja on varmaan 300 kilometriä pitkä. On selvä ettei kaikkia teitä voi valvoa. On jännä nähdä mihin se rima vedetään ja mitä jätetään valvomatta.