No jos ajatellaan että Kiina on kiinni 4 viikkoa maailmanlaajuista tuotantoa katsoen, sen lisäksi 2-3 viikon päästä Kiinan osittaisen "avautumisen" jälkeen muu maailma menee heikkoon happeen useaksi viikoksi niin onhan se aika optimistinen arvio että 5% lähtee BKT:sta pois. Jos laskee että downtime / tai osakapasiteetti on maailmassa käytössä noin 12-16 viikkoa (ihan parmaimmillaankin niin se tekisi 20%-25% vuodesta johon häiriöaika vähintään koskettaa. Siis reaalitalouteen vaikuttaa rajusti. Se mitä keskuspankit ja muut tekevät vaikuttaa toki numeroihin, mutta välillisesti reaalitalouteen.
Kirjoitin jo eilen että BKT:n lasku "vain" 5 prosenttia on puhdasta höpöhöpöä ja lasku olisi hyvinkin kaksinumeroinen luku. Tarkoitin BKT:n laskua juuri nyt paskan osuttua tuulettimeen enkä mitään koko vuotta.
Sitä on mahdoton edes kunnolla veikkailla miten BKT koko vuoden ajalta laskettuna muuttuu ja mikä olisi ensi vuoden BKT.
Osa "asiantuntijoista" puhuu jostain V-mallisesta kyykkäyksestä, mutta minä en ymmärrä mihin faktoihin ja laskelmiin sellainen perustuu.
Romahdus tapahtui muutamassa päivässä eli sitä voisi kuvata vaikka I-kirjaimalla kun talous syöksyi vapaasti. Nousu tuskin samalla vauhdilla voi tapahtua vaan se tapahtuu kuukausien mittaan vähitellen kun eristys- ja karanteenitoimia aletaan joskus purkamaan. Tulossa on myös isoja konkursseja kun vaikea minun on nähdä että joku velkainen lentoyhtiö tai matkatoimisto mitään puolen vuoden sulkua kestää ilman konkurssia. Ainoa pelastus olisi verorahat, mutta tuskin valtioita kiinnostaa ja on edes rahaa kaikkien yritysten verorahoilla pelastamiseen. Merkittävästi työpaikkoja katoaa myös pysyvästi kun firmat ja julkinen puoli hoksaa että pärjäävät hyvin ilman jotain työntekijöitä eikä heitä enää palkata takaisin eristystoimien päätyttyä.
Pointti on siinä että se BKT ei välttämättä eikä edes todennäköisesti nouse edes takaisin sinne tasolle eristystoimien jälkeen missä se oli kriisiä ennen. Sitä ei pirukaan osaa vielä ennustaa jääkö se 5, 10, 15. 20 vai jonkun muun prosenttimäärän lähtötason alle.