Hallitus kertoo lisätoimenpiteistä, joilla koronaviruksen leviämistä yritetään hidastaa. A-studio käy läpi tiedotustilaisuuden sisällön. Juontajana Katri Makkonen
areena.yle.fi
Kenties hälyttävimpänä huomiona noin 28min jälkeen THL:n Salminen toteaa, ettei matkustaminen liity viruksen leviämiseen. Kyse on hänen mukaansa jonkinlaisesta aika isosta väärinkäsityksestä. Näin minä ja monet muutkin ymmärsivät Salmisen tarkoittavan.
Tosin toimittajan kysymys ja Salmisen vastaus olivat jokseenkin epäselvästi muotoiltuja. Mikäli ymmärsin oikein, on kyse THL:n ilmiselvästä valehtelusta.
Ainakin kaksi kuukautta on ollut tiedossa tämä viruksen leviämisherkkyys sekä että lentoasema on aivan keskeinen leviämisen juurikohta, johon Suomen pitää vaikuttaa. Aivan äärimmäisen keskeistä olisi ollut rajata jo tuolloin lentoja ja laittaa kaikki tulijat karanteeniin. Nythän asia ei toimi vieläkään. Siis kahden kuukauden jälkeenkään. Nyt lentoasema toimii ikään kuin linkona, josta virusta levitetään ympäri maata. Tälle ei ole haluttu tehdä mitään.
Toiseksi, hieman ennen 28min Finavian johtaja Ulla Lettijeff vakuuttaa, että "olemme tosi huolissaan, valtavan, valtavan huolissaan mitä maailmalla on tapahtunut, ja pyrimme kaikin mahdollisin tavoin estämään viiruksen leviämisen". Vakuuttelu huolissaan olemisesta ei ole toimenpide. Pyrkimys viruksen estämiseen kaikin mahdollisin tavoin kuulostaa omituiselta, kun matkustajien mukaan käytännössä mitään rajoituksia, testejä tai välttämättä edes ohjeistuksia ei ole. Toisten mukaan tekstiviestejä on tullut viikko matkalta paluun jälkeen. Jokainen voi mennä vaikka täyteen ahdetuilla julkisilla kaupan kautta baariin. THL:n Salminen siirsi vastuun Finavialle, Trafille ja Tullille. Finavia toimii ilmeisesti THL:n ohjeistuksilla, joita ei ilmeisesti ole tai ne ovat vakavasti puutteellisia.
Kolmanneksi jää vaikutelma, ettei toimittaja juurikaan tenttaa THL:n ns asiantuntijaa. Lukuisat poliitikot ovat joutuneet huomattavasti kovempaan ruuviin. Nyt kyse on kuitenkin ihmishengistä ja vuosikymmenten kovimmasta tilanteesta maailmanlaajuisesti.
Neljänneksi lähetyksen loppupuolella, tiedotustilaisuuden jälkeen edustaja Tavio kiinnittää huomiota siihen, että lehdistötilaisuus oli melkoista pehmoilua. Rajoitusten pitäisi olla yksiselitteisiä ja niiden rikkomisesta pitäisi rangaista. Ja juuri lentokenttätilanteeseen. Ja eritoten siihen, että jos on tullut ilmi epäkohta, niin siihen pitäisi puuttua heti. Eikä niin, että jatketaan ja jatketaan viikosta toiseen fundeeraamista, korjaamatta prosessin virheitä. Toimittaja tuntui keskeyttävän Tavion, kun hän alkoi kritisoida sitä, ettei hengityslaitteiden lukumäärästä saa mitään selvää mistään. Edustajan Kurvisen mielestä ei saisi puhua fundeeraamisesta, kun on tehty rajoituksia. Mutta eihän esimerkiksi lentokenttätilannetta voida korjata, ellei siitä saa edes puhua. Huomion kiinnittäminen yksittäiseen termiin on täysin säälittävää.
En halua kuulostaa ylettömän negatiiviselta, mutta tuntuu, että ns asiantuntijat lähinnä toistavat tai pahentavat johdonmukaisesti virheitä virheiden perään. Tässä asian hoidossa on jotain todella pahasti pielessä. Monta hyvääkin toimea on tehty, mutta on myös paljon näennäistoimia, eikä ilmeisiä juurisyitä ilmeisesti aiotakaan hoitaa. Kuten esimerkiksi juuri tuo lentokenttätilanne. Omituista, että tahot, joiden keskeiset arviot ovat olleet kuukausia johdonmukaisesti pielessä, päästetään studioihin kertomaan valheita. Ja ilmeisesti päättäjien päätöksentekoprosessi nojaa edelleen THL:ään. Surullinen case, kun tässäkin ketjussa monilla näyttää olevan enemmän kompetenssia kuin ns asiantuntijoilla. En uskalla kuvitella mikä tilanne on kahden, kolmen kuukauden kuluttua.