Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Eiköhän kyse ole matematiikasta. Deltan kohdalla kolmas annos tiputti kahden rokotteen saaneihin nähden sairaalamäärät vielä kymmenesosaan (Israelin dataa).

Jos nyt lasket että omikron tarttuu (hattuvakiolla vaikka 5-7 kertaa) tehokkaammin kuin delta niin kolmas rokote auttaa kyllä merkittävästi tautikuormituksen ollessa iso. Tauti vaikuttaa selvästi lievemmältä kuin delta (erittäin hyvä asia), mutta koska se myös leviää paljon tehokkaammin niin tautikuormitus kasvaa myös merkittävästi ja läpitartuntoja tulee enemmän (variantti myös väistää suojaa paremmin kuin vanhat).
Niin. Jos passilla on tarkoitus vähentää tartuntoja, niin eipä se kolmospiikki vaatimuksena silloin kovin loogiselta kuulosta.

Ei ole yksinkertaisesti mitään tolkkua rajoittaa ihmisten liikkumista rokotepasseilla tilanteessa, jossa rokote ei anna kuin korkeintaan välttävää suojaa taudin tarttumiselta/tartuttamiselta.
 
Ja miksi niitä tartuntoja siis pitikään vähentää? Miksi flunssatartunta on niin iso ongelma?
 
Ei ole yksinkertaisesti mitään tolkkua rajoittaa ihmisten liikkumista rokotepasseilla tilanteessa, jossa rokote ei anna kuin korkeintaan välttävää suojaa taudin tarttumiselta/tartuttamiselta.

No siis rokotepassi on jäähyllä ellet ole huomannut. Jos tarkoitat että kolmannen rokotteen vaatimus passin käytölle on absurdi niin tavallaan olet oikeassa. Koska siihen ei ole ollut kaikilla mahdollisuutta, sitä ei voida vaatia. Mutta kyllä sillä tarttumisen kohdalla olisi merkitystä ja täten passin käyttöön se tuon takia olisi ihan perusteltu.

Yhdenmukaisen kohtelun takia kohtuuton, mutta terveysturvallisuuden perusteella ihan perusteltavissa oleva esim. juuri tällä hetkellä.

Sinänsä nykytilanteessa voitaisiin vaikka säätää passin rajoja niin, että ekasta piikistä saisi 2kk toisesta 4kk ja kolmannesta 6kk passiin aikaa(tai käytännössä kesän loppuun mihin asti asetus on voimassa riippumatta siitä koska kolmas on saatu). Voisi kuvitella että ensimmäisen piikin motivointiin tuo auttaisi enemmän kuin heikentäisi (jos siis passi alkaisi toimia sen 21 päivää pistoksesta).
 
Viimeksi muokattu:
Laitapa tulemaan linkkiä. 40-60% olen nähnyt ja vakavaa tehoa vastaan myös kolmannella noustaan takaisin Deltaa vastaavalle tasolle.
Hiukan oli itselläkin luvut metsässsä mutta samalla hehtaarilla ollaan: Brittitutkimus: Kolmas rokote antaa erinomaisen suojan vakavaa omikron-tautia vastaan – lievässä infektiossa rokotteiden teho heikompi

"Toisen rokoteannoksen antama suoja on 3–4 kuukauden jälkeen vähäinen eli 0–20 prosenttia. Kolmannen annoksen antama suoja on kohtalainen, alkuun noin 60–70 prosenttia. Suojateho lievää tautimuotoa vastaan laskee kahden kuukauden kuluessa noin 40 prosenttiin. "
Ei ole mitään syytä epäillä etteikö tuo 3. piikki olisi kanssa 3-4kk kohdalla 0-20% kun se on jo 2kk kohdalla enää 40%. Toisin sanoen tartunnan välttelyyn nämä piikit on ihan yhtä tyhjän kanssa.

"Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tiedottaa Britanniassa tehdystä tutkimuksesta, jossa koronarokotteiden suoja vakavaa tautimuotoa vastaan oli hyvä eli 72 prosenttia vielä 5–6 kuukautta toisen rokoteannoksen jälkeen, mutta laski kuuden kuukauden jälkeen 52 prosenttiin. Kolmannen annoksen jälkeen suoja nousi lähes erinomaiseksi eli 88 prosenttiin "
Eiköhän sama ole tässäkin, boostin jälkeen saat hetken vähän parempaa suojaa mutta 6kk päästä oltaneen samoilla aaltopituuksilla 2 piikin kanssa, mikä on 2 piikin suojateho 1v vanhana niin en tiedä, mutta eroa ei välttämättä ihan järjettömästi ole 6kk vanhaan 3. piikkiin.

Jos näillä faktoilla joku kannattaa 3-n piikin koronapassia niin joku reality check reaalimaailman kannattaisi ko. henkilön tehdä. Itse veikkaan että passia emme tule enää näkemään, sillä ei ole käytännössä mitään funktiota ainakaan omicronin kanssa.
 
Sen takia että sairaalakuormitus laskee ei-erityisjärjestelyitä vaativalle tasolle?

"Koronan aiheuttama sairaalakuormitus" laskee sillä, että jo tässäkin ketjussa todettu pähkähullu tapa tilastoida koronapotilaita lopetetaan ja aletaan tilastoida sairaaloiden kuormitus sen perusteella, minkä vuoksi potilas siellä oikeasti on.

Myöskään tehohoidon tarvehan ei ole muuttunut yhtään mihinkään moneen kuukauteen. Se kertoo tästä touhusta kaikkein eniten.
 
"Koronan aiheuttama sairaalakuormitus" laskee sillä, että jo tässäkin ketjussa todettu pähkähullu tapa tilastoida koronapotilaita lopetetaan ja aletaan tilastoida sairaaloiden kuormitus sen perusteella, minkä vuoksi potilas siellä oikeasti on.

Kuten jo aiemmin HUS ja TYKS ovat kertoneet, niin ei sillä statuksella ole merkitystä kuormittavuuden kanssa. Samalla lailla ne potilaat pitää eristää ja hoito asianmukaisesti hoitaa. Tilastoidaan ne sitten miten vain, niin ei se reaalista kuormituksen kasvua muuksi muuta.
 
Kuten jo aiemmin HUS ja TYKS ovat kertoneet, niin ei sillä statuksella ole merkitystä kuormittavuuden kanssa. Samalla lailla ne potilaat pitää eristää ja hoito asianmukaisesti hoitaa. Tilastoidaan ne sitten miten vain, niin ei se reaalista kuormituksen kasvua muuksi muuta.

Niin, pitääkö oikeasti muuta kuin nykyisen statuksen vuoksi? Tästähän nyt yritetään saada järjen ääntä kehiin monellakin suulla ns. asiantuntijoista lähtien.
 
"Koronan aiheuttama sairaalakuormitus" laskee sillä, että jo tässäkin ketjussa todettu pähkähullu tapa tilastoida koronapotilaita lopetetaan ja aletaan tilastoida sairaaloiden kuormitus sen perusteella, minkä vuoksi potilas siellä oikeasti on.

Myöskään tehohoidon tarvehan ei ole muuttunut yhtään mihinkään moneen kuukauteen. Se kertoo tästä touhusta kaikkein eniten.

Helppoa. Ota sairaalahoidossa olevista kolmasosa pois ja teholla olevista 15% pois niin saat melkoisen tarkat lukemat..

Mutta olen samaa mieltä että lukemat pitää ilmoittaa Pirkanmaan mukaan. Sairaalalukemiin mukaan vain koronan takia tulleet niin voidaan lopettaa arvailu.

HUS muuttaa tilastointia samanlaiseksi, en tiedä koska vai muuttuuko pikkuhiljaa eli uusia ei tilastoida enää "väärin".
 
Niin, pitääkö oikeasti muuta kuin nykyisen statuksen vuoksi? Tästähän nyt yritetään saada järjen ääntä kehiin monellakin suulla ns. asiantuntijoista lähtien.

Sairaalaoloissa myös influenssapotilaita ja muita joudutaan eristämään johtuen riskistä riskiryhmille joita ovat sairaalassa käytännössä kaikki. Ei tämä siis ole edelleen mitään uutta ja ihmeellistä, mutta kuormitus on kuitenkin edelleen liian isoa.
 
Kuten jo aiemmin HUS ja TYKS ovat kertoneet, niin ei sillä statuksella ole merkitystä kuormittavuuden kanssa. Samalla lailla ne potilaat pitää eristää ja hoito asianmukaisesti hoitaa. Tilastoidaan ne sitten miten vain, niin ei se reaalista kuormituksen kasvua muuksi muuta.

Muuttaa se kuormittavuutta. Jalan murtanut "sivuosuma" tarvitsee edistystä kuten influenssa potilas tai sairaalabakteerin saanut.

Koronan takia sairaalaan tullut vaatii jo lisähappea, tarkempaa seurantaa jne verrattuna moniin "sivuosumiin"
 
Muuttaa se kuormittavuutta. Jalan murtanut "sivuosuma" tarvitsee edistystä kuten influenssa potilas tai sairaalabakteerin saanut.

No juu, toki se kuormittavuutta nostaa merkittävästi edelleen jos eristyksen lisäksi joudutaan muita toimiakin tekemään. Yritin lähinnä argumentoida sitä, että ei se kuormitus ole niillä "sivuosumillakaan" triviaalia vaan kyllä sekin lisätyötä teettää.

Hyvä että karanteenia nyt tiputettiin viiteen päivään oireiden alkamisesta niin ehkä vähän auttaa työpaineeseen. Toki esim. lasten sairastuminen myös rasittaa terveydenhoitoa kun vanhempi joutuu jäämään kotiin ja toki tätä tapahtuu normaali flunssakaudella muutenkin, mutta erityisesti tällä hetkellä vielä enemmän.
 
Niin, pitääkö oikeasti muuta kuin nykyisen statuksen vuoksi? Tästähän nyt yritetään saada järjen ääntä kehiin monellakin suulla ns. asiantuntijoista lähtien.

Virallisesti tämä koronatauti on luokiteltu yleisvaaralliseksi taudiksi, jonka leviämistä tulee estää käytettävissä olevin keinoin. Se tarkoittaa positiivisten erilaista kohtelua sairaalakäytännöissä. Eipä ne sairaalat taida voida muuttaa käytäntöjään ennen kuin yleisvaarallisuus otetaan pois käytöstä.
 
Kuten jo aiemmin HUS ja TYKS ovat kertoneet, niin ei sillä statuksella ole merkitystä kuormittavuuden kanssa. Samalla lailla ne potilaat pitää eristää ja hoito asianmukaisesti hoitaa. Tilastoidaan ne sitten miten vain, niin ei se reaalista kuormituksen kasvua muuksi muuta.
Niin se ei muuta yksittäisen potilaan tuomaa kuormaa, mutta se vähentää niitä potilaita ei-koronapositiivisia potilaita yhdellä jos negatiivinen potilas muuttuu testillä positiiviseksi.

Maalaisjärjen käyttö on sallittu:
A) Kallella on jalka poikki ja hän on sairaalassa. Kallella todetaan oireeton korona. Sairaalassa on yksi koronapotilas enemmän ja yksi ei-koronapotilas vähemmän. Kallea pitää hoitaa.

B) Kallella on jalka poikki ja hän on sairaalassa. Kallella ei todeta koronaa. Liisa tulee sairaalaan pahan koronan takia. Sairaalassa on yksi koronapotilas enemmän ja yhtä monta ei-koronapotilasta. Kallea pitää hoitaa ja Liisaa pitää hoitaa.

B aiheuttaa enemmän kuormitusta kuin A.

Vai mikä juttu tämä huoli muista syistä sairaalaan tulleiden koronanegatiivisten hoitoonpääsystä on, jos samaan aikaan väitetään, että ne ei-koronapositiiviset potilast eivät vaadi mitään hoitoresursseja.
 
Virallisesti tämä koronatauti on luokiteltu yleisvaaralliseksi taudiksi, jonka leviämistä tulee estää käytettävissä olevin keinoin. Se tarkoittaa positiivisten erilaista kohtelua sairaalakäytännöissä. Eipä ne sairaalat taida voida muuttaa käytäntöjään ennen kuin yleisvaarallisuus otetaan pois käytöstä.

Nii'in. Tätä tarkoitin tällä statuksella. Ei mennä siihen enempää. Olen samaa mieltä heidän kanssaan, jotka täälläkin puoltavat sen statuksen poistamista.
 
Itse menisin sen perusteella mitä terveydestä vastaavat tahot ovat mieltä (eli itse sairaalat ja THL). Puoltamisella suuntaan tai toiseen ei ole mielestäni mitään väliä. Jos korona aiheuttaa merkittävää riskiä sairaalahoidossa niin sitten sitä pitää sellaisena kohdella.
 
Sen takia että sairaalakuormitus laskee ei-erityisjärjestelyitä vaativalle tasolle?
Ja tämä argumentti ei kanna kovin pitkälle, sitä kapasiteettia on voitu kasvattaa pari vuotta ja edelleen onnistuisi jos halua olisi. Ei ole, se on kiveen hakattu ja leikattu niin huonoksi että tällä argumentilla ollaan rajoitusten panttivankeja hamaan tappiin asti.

Me ei olla oltu kenenkään muun panttivankeja kuin hallituksen joka ei ole resurssoinut lisää rahaa hoitoalalle.
 
Itse menisin sen perusteella mitä terveydestä vastaavat tahot ovat mieltä (eli itse sairaalat ja THL). Puoltamisella suuntaan tai toiseen ei ole mielestäni mitään väliä. Jos korona aiheuttaa merkittävää riskiä sairaalahoidossa niin sitten sitä pitää sellaisena kohdella.
Ja siellä on useampi ainakin Uudenmaan ja Varsinais-Suomen lääkäri ilmaissut, että lievään koronaan pitäisi suhtautua kuten flunssaan. Itse menisin tosiaan sen perusteella mitä he sanovat, enkä poliittisessa ohjauksessa olevien kentältä kaukana olevien asiantuntijaelinten.
 

"
– Emme voi tehdä niin kuin ministeri haluaa, jos meidän arvio on toisin päin.
"
"On väärä johtopäätös, että kaikin keinoin pitää jarruttaa kaikkea koko ajan. Se tarkoittaa sitä, että taudissa pyristellään ikuisesti. Pitäisi keskittää työ siihen, että voimme estää vakavaa tautia ja kuolemia, IS:lle kuvaillaan THL:n ajattelua."

Hyvä artikkeli siitä miten politiikkaa yritetty ujuttaa koronan hoitoon. Ja THL näköjään löytänyt järkeä kun ei ajattele että pandemiaa pitäisi hidastaa loputtomiin.
 
Eihän noista sairaalaluvuista muutenkaan pysty päättelemään minkä asteisiin ongelmiin ne jakautuu. Mielestäni turhaa spekulaatiota että onko korona todettu ennen vain jälkeen sinne menoa. Mulle riittää nuo 20-30% oheisarviot hyvin.
Helvetisti siellä on porukkaa yhden pöpön vuoksi joka tapauksessa, eikä tee mieli liukastella.
Mulle on epäselvää että tehdäänkö sitä jäljitystä vieläkin kun tänä aamuna vielä Lasse Lehtonenkin sitä kritisoi telkkarissa. Ja miten sitä ei lopeteta jos se vaikuttaa yleisesti turhalta?
 
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Katsotaan tehohoidossa olevien määriä niin nyt luku on 61, kuukausi sitten 53 ja kaksi kuukautta sitten 26.

Tehohoidon tilanne käyttäytyy hyvin samoin kuin keväällä 2020 ja keväällä 2021. Voitaneen mennä muutama paikka niiden yli, mutta uskallan lyödä vetoa, että tilastokäppyrä seuraa samaa aaltoliikettä kuin aiemminkin.
 
Kiuru pitää kohta ilmoitustilaisuutta. Pitääkö nyt epäillä että on tulossa taas suusta jotain päinvastaista mitä THL tai muut asiantuntijat suosittelevat?
 
Tehohoidon tilanne käyttäytyy hyvin samoin kuin keväällä 2020 ja keväällä 2021. Voitaneen mennä muutama paikka niiden yli, mutta uskallan lyödä vetoa, että tilastokäppyrä seuraa samaa aaltoliikettä kuin aiemminkin.
Tilanne on kyllä melko lailla erilainen kuin keväällä 2020/2021 joten kovin pitkälle en lähtisi tekemään johtopäätöksiä siitä mitä silloin tapahtui. Hyvänä asiana meillä on selvästi parempi rokotekattavuus jonka voisi kyllä uskoa tehohoidon tarvetta onneksi rajaavan. Toisaalta sitten tämä ennenkokematon tartuntojen kasvu alkoi vasta jouluaaton tienoilla, joten sen seurauksia tehohoidon tarpeeseen on tuskin edes kunnolla vielä alettu nähdä.
 
Mikähän on nyt lakiperusta näille jo olemassakin oleville "väliaikaisille" lakiperustan vaativille rajoituksille jos todellisuus on jotain tämän kaltaista: IS:n lähteet: Krista Kiurun ja THL:n välillä kova vääntö koronan hoitamisesta – Kiurua syytetään asiantuntijoiden paimentamisesta

"Asiantuntijalähteen mukaan omikronmuunnos ”menee nyt läpi”, ja nyt vain yritetään pitää sairaalahoidon kapasiteetti kasassa.
– Olemme ajopuu. Tartuntoja on niin paljon, ettei rajoitustoimilla pystytä enää oleellisesti vaikuttamaan niiden määrään. Mitä nyt tehdään, on vähän enemmän teatteria. Merkitystä on sillä, kuinka hyvin meidät on rokotettu."


Vielä kun yhdistetään siihen jotain tämmöistä:
"IS:n tietojen mukaan viestinä on ollut, että laitoksen asiantuntijoiden pitäisi tukea sosiaali- ja terveysministeriön linjaa, vaikka he olisivat siitä eri mieltä. "
Ja kun katsoo tätä seuraava lausetta, niin herää väkisinkin kysymys että onko ns. asiantuntijatlausuntoja 'tilattu' ja sitten tilatun lausonnon perusteella on perusteltu rajoituksia sillä onhan lausunto alan asiantuntijaorganisaatiolta eli rajoitukset ko. lausunnon perusteella tarpeellisia...
IS:n tietojen mukaan THL:ssä ei ole enää viime aikoina lähdetty noudattamaan ministeriön toiveita, koska ”lähtökohtien on katsottu perustuvan toiveajatteluun” ja kentän asiantuntijat ovat olleet eri linjalla.

Tuntuisi että tuossa voi olla seuravaksi vuosikymmeneksi nohevalle toimittajalle vähän perattavaa...
 
Kiuru pitää kohta ilmoitustilaisuutta. Pitääkö nyt epäillä että on tulossa taas suusta jotain päinvastaista mitä THL tai muut asiantuntijat suosittelevat?
Kaipa sieltä tulee ravintoloiden sulkupäätöstä, joko pelkästään anniskeluravintolat tai kaikki ravintolat, luultavasti anniskelupaikat, koska syntinen alkoholi :) Täysin turhia ja haitallisia toimia siis.

Muualla Euroopassa löysätään.
 
"Asiantuntijalähteen mukaan omikronmuunnos ”menee nyt läpi”, ja nyt vain yritetään pitää sairaalahoidon kapasiteetti kasassa.
– Olemme ajopuu. Tartuntoja on niin paljon, ettei rajoitustoimilla pystytä enää oleellisesti vaikuttamaan niiden määrään. Mitä nyt tehdään, on vähän enemmän teatteria. Merkitystä on sillä, kuinka hyvin meidät on rokotettu."
Aika lohdutonta kertomaahan tuo on jos tosiaan ajatellaan, että omikronin kanssa ei käytännössä pandemiaa hallittu vaan virus vei meitä. Toki näin taisi monessa muussakin maassa käydä, mutta olettaisin ettei jokaisessa. Nyt sitten tehdään mahdollisesti vain kosmeettisia rajoituksia, puhutaan rokottamisesta ja toivotaan että kantokyky saadaan pidettyä.
 
Ja tämä argumentti ei kanna kovin pitkälle, sitä kapasiteettia on voitu kasvattaa pari vuotta ja edelleen onnistuisi jos halua olisi.

Kapasiteetti == työntekijät. Ja näistä on ollut pulaa alalla jo kauan ennen koronaa. Halua on varmasti, mutta rahaa ei, eikä tarpeeksi tekijöitä. Ja 2v sitten ei kellään ollut mitään aavistusta, että tämä pandemia jyllää voimakkaana vielä 2022. Jälkiviisaus on toki sitä parasta viisautta, mutta ne päätökset tehdään sen hetkisillä tiedoilla. Enkä tiedä, millä päätöksellä tuota työntekijäpulaa olisi voinut tässä ajassa merkittävästi parantaa. Niistä tekijöistä kun on pulaa muuallakin.

Eli kyllä se argumentti kantaa pitkälle. Sairaalakuorma on yhä edelleen se kaikkein isoin asia, jota tässä joudutaan ylläpitämään rajoituksilla ja päätöksillä.
 
Aika lohdutonta kertomaahan tuo on jos tosiaan ajatellaan, että omikronin kanssa ei käytännössä pandemiaa hallittu vaan virus vei meitä. Toki näin taisi monessa muussakin maassa käydä, mutta olettaisin ettei jokaisessa. Nyt sitten tehdään mahdollisesti vain kosmeettisia rajoituksia, puhutaan rokottamisesta ja toivotaan että kantokyky saadaan pidettyä.
Ainoa ongelma vaan on, että niitä rajoituksia ei saa/voi kosmeettisesti asetella oman poliittisen perseen turvaamiseksi. Niille pitää löytyä lakiperusta eli käytännössä jotain 'kovaa näyttöä' siitä että rajoituksien avulla (niiden haitat huomioiden) voidaan oikeasti vähentää niitä tartuntoja siten että hyödyt ylittävät haitat. Asiantuntijaorganisaation lausuntoa on tyypillisesti pidetty tämmöisiä, mutta tuoltahan putoaa pohja jos poliitikko voi toivoa/ohjata lausuntoa tiettyyn suuntaan saaden sitten tyyliin alemmantason virkaportaan (AVIn) asettamaan rajoituksia ko. lausunnon pohjalta, AVIhan ei tiedä miten lausunto on syntynyt heillä on vaan lausunto nenän edessä.
 
Ainoa ongelma vaan on, että niitä rajoituksia ei saa/voi kosmeettisesti asetella oman poliittisen perseen turvaamiseksi. Niille pitää löytyä lakiperusta eli käytännössä jotain 'kovaa näyttöä' siitä että rajoituksien avulla (niiden haitat huomioiden) voidaan oikeasti vähentää niitä tartuntoja siten että hyödyt ylittävät haitat. Asiantuntijaorganisaation lausuntoa on tyypillisesti pidetty tämmöisiä, mutta tuoltahan putoaa pohja jos poliitikko voi toivoa/ohjata lausuntoa tiettyyn suuntaan saaden sitten tyyliin alemmantason virkaportaan (AVIn) asettamaan rajoituksia ko. lausunnon pohjalta, AVIhan ei tiedä miten lausunto on syntynyt heillä on vaan lausunto nenän edessä.
Toki asiantuntijalausuntojen sisältöä koskeva poliittinen painostus on vakava asia jos sellaista on tapahtunut ja siitä seurannut merkittäviä muutoksia lausuntojen sisältöihin. Ihan oikeassa olet siinäkin, että jos asiantuntija-arvioiden konsensus on ettei rajoituksilla enää voida mitään pelastaa niin sitten niitä ei pitäisi vain optiikan takia asettaa. Ei kuitenkaan yllätä jos kasvojen pelastamisen nimissä tällaista tapahtuu.

Itse pidän kuitenkin isoimpana asiana tuossa sitä, että on ehkä nyt sitten nähty se käännekohta jossa Suomen pandemianhoito epäonnistui täydellisesti. Tilanne ei enää pysynyt hallinnassa vaan tähän vapaaseen leviämiseen väestössä ajauduttiin ilman omaa päätöstä että tällaista strategiaa haluttaisiin käyttää.
 
Koronan hoito on politiikkaa, ei asiantuntijatyötä. Otetaanpa vaikka kaksi länsimaata, Uusi-Seelanti ja Ruotsi, molemmissa on ihan taatusti yhtä päteviä asiantuntijoita, joilla on taatusti yhtä paljon tietoa saatavissa. Silti koronatoimet eroavat kohtalaisen paljon. Oikeastaan hyvin paljon. Molemmat maat kuitenkin perustavat toimintansa asiantuntijoiden arvioihin.

Politiikkaa on myös valita sopivia asiantuntijalausuntoja.
 
Kapasiteetti == työntekijät. Ja näistä on ollut pulaa alalla jo kauan ennen koronaa. Halua on varmasti, mutta rahaa ei, eikä tarpeeksi tekijöitä. Ja 2v sitten ei kellään ollut mitään aavistusta, että tämä pandemia jyllää voimakkaana vielä 2022. Jälkiviisaus on toki sitä parasta viisautta, mutta ne päätökset tehdään sen hetkisillä tiedoilla. Enkä tiedä, millä päätöksellä tuota työntekijäpulaa olisi voinut tässä ajassa merkittävästi parantaa. Niistä tekijöistä kun on pulaa muuallakin.

Eli kyllä se argumentti kantaa pitkälle. Sairaalakuorma on yhä edelleen se kaikkein isoin asia, jota tässä joudutaan ylläpitämään rajoituksilla ja päätöksillä.

Kyllä rahaa on, mutta se on kohdennettu tässä maassa vähän huonolla tavalla pandemian hoitoa ja kestävyyttä ajatellen. Pari vuotta on aika pitkä aika tehdä muutoksia budjetteihin ja rekrytoida lisää resursseja sinne missä sitä vajetta on. Vaikka sitten toisesta maasta jos ei paikallisia kiinnosta. Ongelmana on myös hidas päätöksentekoprosessi, joka ei sovellu tällaiseen dynaamiseen tilanteeseen.


Keksin aika helposti miljardin verran rahaa valtion budjetista, joka voitaisi kohdentaa vaikka hoitajien rekrytointiin tai palkankorotuksiin. Niistä kohdennuksista saa kyllä aika helpolla väittelyn aikaan, joten jätän laskut postaamatta. Jokainen voi itsekseen tarkastella valtion budjettia ja miettiä mihin helvettiin sitä rahaa hukataan maassa, jossa on väestön maksamat verot ovat korkeimpia Euroopassa.
 
Kapasiteetti == työntekijät. Ja näistä on ollut pulaa alalla jo kauan ennen koronaa. Halua on varmasti, mutta rahaa ei, eikä tarpeeksi tekijöitä. Ja 2v sitten ei kellään ollut mitään aavistusta, että tämä pandemia jyllää voimakkaana vielä 2022. Jälkiviisaus on toki sitä parasta viisautta, mutta ne päätökset tehdään sen hetkisillä tiedoilla. Enkä tiedä, millä päätöksellä tuota työntekijäpulaa olisi voinut tässä ajassa merkittävästi parantaa. Niistä tekijöistä kun on pulaa muuallakin.

Eli kyllä se argumentti kantaa pitkälle. Sairaalakuorma on yhä edelleen se kaikkein isoin asia, jota tässä joudutaan ylläpitämään rajoituksilla ja päätöksillä.
Tässä jutussa avataan vähän tätä tilannetta/terveydenhoitoa. Eli Suomessa on pyritty tehostamaan toimintaa ja onnistuttu siinä hyvin. Se on toisaalta tuonut tämän ongelman normaalioloista poikkeavina aikoina. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä ennen pandemiaa olisi samat henkilöt sanoneet siitä jos Suomessa olisi lähdetty lisäämään terveydenhoitoon ylimääräistä rahaa tyhjäkäyntiin ja muuttamaan toimitaan siten, että se olisi tehottomampaa.

Kumpi on siis parempi ratkaisu: normaalioloissa ollaan muita edellä eikä käytetä julkista rahaa turhaan vai sitten ollaan poikkeusoloissa paremmin toimintakykyisiä?

Koronavirus | Suomen sairaanhoidon kapasiteetti uhkaa ylittyä pienemmillä potilasmäärillä kuin monissa muissa maissa – Eivätkä pullonkaulana ole sairaalasängyt tai tilat
 
En nyt jaksanut lukea keskustelua paljoakaan mutta pohjimmiltaan tilanne johtunee siitä etteivät ihmiset ole hakeneet koronapiikkejä, jonka takia mutaatioita tapahtuu. Ja mitä pidempään ihmiset eivät niitä piikkejä hae sen pidempään meillä korona jyllää. Kolmas rokote antaa erittäin hyvän suojan vakavaa omikronin versiota vastaan.

Suomessa pitäisi aloittaa pakko rokottaminen niin että kaikille saataisiin annettua kolme rokotetta kesään mennessä.

Täällä paljon keskustellaan politiikasta ja muusta mutta itseäni ei tuo politiikan vatvominen kiinnosta tai mitä kuka sanoi ja teki.

Valtiohallinto on epäonnistunut koronan hoidossa munattomuudellaan mutta yhtä lailla osa kansalaisista on pahentaneet/ryssineet tilannetta kun ovat kieltäytyneet rokotuksista.
 
Koronan hoito on politiikkaa, ei asiantuntijatyötä. Otetaanpa vaikka kaksi länsimaata, Uusi-Seelanti ja Ruotsi, molemmissa on ihan taatusti yhtä päteviä asiantuntijoita, joilla on taatusti yhtä paljon tietoa saatavissa. Silti koronatoimet eroavat kohtalaisen paljon. Oikeastaan hyvin paljon. Molemmat maat kuitenkin perustavat toimintansa asiantuntijoiden arvioihin.

Politiikkaa on myös valita sopivia asiantuntijalausuntoja.
Toki tässä on aika paljon liikkumavaraa koska kenelläkään ei varsinaisesti ole tuoretta kokemusta käytännön toimista joilla tämän laajuista pandemiaa voisi hoitaa ja toimien vaikutukset ulottuvat usealle eri tieteenalalle. Omien asiantuntijaorganisaatioiden poliittinen ohjaus tietylle kannalle tai niiden näkemysten täysi sivuuttaminen on kuitenkin sellaista mitä ei pitäisi tapahtua (ottamatta kantaa siihen onko näin käynyt).
 
En nyt jaksanut lukea keskustelua paljoakaan mutta pohjimmiltaan tilanne johtunee siitä etteivät ihmiset ole hakeneet koronapiikkejä, jonka takia mutaatioita tapahtuu. ..
Ei täysin. Mutaatioita tapahtuu aina kun virus monistuu. Rokotus vain hillitsee tätä monistumista ja sitä kautta estää vakavaa tautia. Vaikka kaikki ottaisivat rokotteen, pääsisi virus silti monistumaan joissain määrin ja mutatoitumaan.
 
Toki tässä on aika paljon liikkumavaraa koska kenelläkään ei varsinaisesti ole tuoretta kokemusta käytännön toimista joilla tämän laajuista pandemiaa voisi hoitaa ja toimien vaikutukset ulottuvat usealle eri tieteenalalle. Omien asiantuntijaorganisaatioiden poliittinen ohjaus tietylle kannalle tai niiden näkemysten täysi sivuuttaminen on kuitenkin sellaista mitä ei pitäisi tapahtua (ottamatta kantaa siihen onko näin käynyt).
Lisäksi hyvät asiantuntijat tietenkin ottavat poliittisen ilmapiirin huomioon, eli toisin sanoen jos koko kansa vastustaa tiukkoja rajoituksia, ei kukaan asiantuntija lähde edes siitä, että tiukat rajoitukset olisivat mahdollisia, joten niitä ei kannata edes ehdottaa. Eli oikeastaan asiantuntijoita ei tarvitse edes ohjailla, he kyllä ymmärtävät realiteetit ilman ohjaustakin. Asiantuntijoiden tehtävä on valita parhaat vaihtoehdot annettujen reunaehtojen sisällä.
 
Lisäksi hyvät asiantuntijat tietenkin ottavat poliittisen ilmapiirin huomioon, eli toisin sanoen jos koko kansa vastustaa tiukkoja rajoituksia, ei kukaan asiantuntija lähde edes siitä, että tiukat rajoitukset olisivat mahdollisia, joten niitä ei kannata edes ehdottaa. Eli oikeastaan asiantuntijoita ei tarvitse edes ohjailla, he kyllä ymmärtävät realiteetit ilman ohjaustakin.
Jos asiantuntija näkee voimakkaille rajoituksille olevan yhdestä näkökulmasta tarvetta, mutta uskoo yhteiskunnallisen tilanteen ja ihmisten käyttäytymisen tekevän tämän mahdottomaksi niin tämän pitäisi kokea voivansa ihan vapaasti tämäkin sanoa ilman että koodaa molemmat tekijät jotenkin valmiiksi kantaansa sisään sitä toteamatta. Toki painoarvoa mielipiteelle on parempi antaa pääasiassa siltäosin mihin asiantuntemus kohdistuu eli virologi ei välttämättä ole mikään suomalaisen käyttäytymisen nyky-yhteiskunnassa suuri tuntija sen enempää kuin Krista Kiurukaan, Kiuru voi asemansa perusteella olla enemmänkin.
 
Toki asiantuntijalausuntojen sisältöä koskeva poliittinen painostus on vakava asia jos sellaista on tapahtunut ja siitä seurannut merkittäviä muutoksia lausuntojen sisältöihin. Ihan oikeassa olet siinäkin, että jos asiantuntija-arvioiden konsensus on ettei rajoituksilla enää voida mitään pelastaa niin sitten niitä ei pitäisi vain optiikan takia asettaa. Ei kuitenkaan yllätä jos kasvojen pelastamisen nimissä tällaista tapahtuu.

Itse pidän kuitenkin isoimpana asiana tuossa sitä, että on ehkä nyt sitten nähty se käännekohta jossa Suomen pandemianhoito epäonnistui täydellisesti. Tilanne ei enää pysynyt hallinnassa vaan tähän vapaaseen leviämiseen väestössä ajauduttiin ilman omaa päätöstä että tällaista strategiaa haluttaisiin käyttää.
Kuinka on epäonnistuttu? Tautia pystyttiin kontrolloimaan hienosti siihen asti että kaikki halukkaat saivat rokotteen. Se onnistui, harmi vain kun edelleen pyristellään aivan turhaan. Läpi vain ja eteenpäin.
 
Lisäksi hyvät asiantuntijat tietenkin ottavat poliittisen ilmapiirin huomioon, eli toisin sanoen jos koko kansa vastustaa tiukkoja rajoituksia, ei kukaan asiantuntija lähde edes siitä, että tiukat rajoitukset olisivat mahdollisia, joten niitä ei kannata edes ehdottaa. Eli oikeastaan asiantuntijoita ei tarvitse edes ohjailla, he kyllä ymmärtävät realiteetit ilman ohjaustakin. Asiantuntijoiden tehtävä on valita parhaat vaihtoehdot annettujen reunaehtojen sisällä.

Tästä päästäänkin siihen että koskaan ei mennä fiksun kansanosan (10%) mukaan, koska älämölö jyrää järkevät mielipiteet. Mutta toki onneksi välillä ei kuunnella tätä.
 
Kuinka on epäonnistuttu? Tautia pystyttiin kontrolloimaan hienosti siihen asti että kaikki halukkaat saivat rokotteen. Se onnistui, harmi vain kun edelleen pyristellään aivan turhaan. Läpi vain ja eteenpäin.
Sitä edustaa tuo asiantuntijan ajopuu-kommentti. Eli tähän "läpi vain" -tilanteeseen ei ole menty tietoisella päättämisellä vaan vahingossa. Tämä ei ole koskaan hyvä asia vaikka lopputulos olisikin hyvä.
 
Sitä edustaa tuo asiantuntijan ajopuu-kommentti. Eli tähän "läpi vain" -tilanteeseen ei ole menty tietoisella päättämisellä vaan vahingossa. Tämä ei ole koskaan hyvä asia vaikka lopputulos olisikin hyvä.
Ainoa keino omikronia vastaan olisi käytännössä rautaa kaduille ja pakottaa ihmiset viikoiksi koteihinsa. Millään pehmeämmillä keinoilla tartuntoja ei ole mahdollista hidastaa. Joskus tilanne on sellainen että paras tapa toimia on olla tekemättä mitään. Tämä ei kuitenkaan tule kestämään pitkään, ohi muutamassa viikossa TOSIN kuin rajoitustoimet.
 
Ei paljoa rokotteet hidasta tämän omikronin (todennäköisesti omikron, kun se on nyt yleisin variantti) leviämistä. Omassa perheessä on nyt 5 todettua koronatartuntaa. 4/5 on rokotettuja, joista kolme on rokotettu kahdesti ja yksi kolmesti. Yhdellä on toisesta rokotteesta aikaa yli 6kk, muiden viimeinen rokote on saatu 1-4kk sitten. Yksi alle 10v lapsi on rokottamaton. Kahdella meistä ei ole oikeastaan mitään oireita ja muillakin oireet ovat oikeastaan pienempiä kuin normaalissa flunssassa. Makuaistin häviäminen vähäksi aikaa yhdellä on ollut selkein koronaan viittaava normaalista flunssasta poikkeava oire.

Omassa kunnassa testeihin pääsi helposti, kun kaikille oli tehty kotitesti, josta oli positiivinen tulos. Perheenjäsenten ensimmäisen ja viimeisen positiivisen kotitestin välillä oli neljä päivää aikaa. Viimeisenä koronaan sairastuneella oli siis aluksi negatiivisia tuloksia. Testejä tehtiin useampana päivänä, koska nykyohjeistuksen mukaan pitää mennä kouluun, vaikka on altistunut, jos on saanut kaksi rokotetta. Ei haluta kuitenkaan levittää tautia ehdoin tahdoin, niin varmuuden vuoksi tehtiin noita testejä, koska huomattiin, että sairastuneilla oireet ovat niin lieviä, että saattaa helposti levittää tautia tietämättään. Ensimmäisenä tauti oli yhdellä rokotetulla. Siitä ei ole mitään tietoa mistä tartunta olisi mahdollisesti tullut alunperin.
 
Ainoa keino omikronia vastaan olisi käytännössä rautaa kaduille ja pakottaa ihmiset viikoiksi koteihinsa. Millään pehmeämmillä keinoilla tartuntoja ei ole mahdollista hidastaa. Joskus tilanne on sellainen että paras tapa toimia on olla tekemättä mitään. Tämä ei kuitenkaan tule kestämään pitkään, ohi muutamassa viikossa TOSIN kuin rajoitustoimet.
Ehkäpä näinkin. Kansainvälinen vertailu tulee olemaan mielenkiintoista, löytyykö onnistujia ja millaisia. Nyt kuitenkin sitä vastaan taisi käytännössä jäädä käyttämättä oikein yhtään mitään keinoja ennen kuin tilanne lähti käsistä joten ei näyttäisi siltä, että edes yritettiin siinä vaiheessa kun tämä ei ollut selvää.
 
Ei paljoa rokotteet hidasta tämän omikronin (todennäköisesti omikron, kun se on nyt yleisin variantti) leviämistä. Omassa perheessä on nyt 5 todettua koronatartuntaa. 4/5 on rokotettuja, joista kolme on rokotettu kahdesti ja yksi kolmesti. Yhdellä on toisesta rokotteesta aikaa yli 6kk, muiden viimeinen rokote on saatu 1-4kk sitten. Yksi alle 10v lapsi on rokottamaton. Kahdella meistä ei ole oikeastaan mitään oireita ja muillakin oireet ovat oikeastaan pienempiä kuin normaalissa flunssassa. Makuaistin häviäminen vähäksi aikaa yhdellä on ollut selkein koronaan viittaava normaalista flunssasta poikkeava oire.

Omassa kunnassa testeihin pääsi helposti, kun kaikille oli tehty kotitesti, josta oli positiivinen tulos. Perheenjäsenten ensimmäisen ja viimeisen positiivisen kotitestin välillä oli neljä päivää aikaa. Viimeisenä koronaan sairastuneella oli siis aluksi negatiivisia tuloksia. Testejä tehtiin useampana päivänä, koska nykyohjeistuksen mukaan pitää mennä kouluun, vaikka on altistunut, jos on saanut kaksi rokotetta. Ei haluta kuitenkaan levittää tautia ehdoin tahdoin, niin varmuuden vuoksi tehtiin noita testejä, koska huomattiin, että sairastuneilla oireet ovat niin lieviä, että saattaa helposti levittää tautia tietämättään.

Kolmannen piikin jälkeen omikronin sairastaa todennäköisesti lievänä flunssan kaltaisena tautina. Ilman kolmatta piikkiä on suuri todennäköisyys sairastaa se vakavana.

Kaksi piikkiä kun antoi aikaisempiin versioihin vastaavan suojan mitä nyt kolmas piikki antaa omikronia vastaan. Omikroni tartunnan saatuaan tartuttaa noin viikon ajan muita ihmisiä.

Kyllä se kolmas piikki hidastaa/lieventää omikronin etenemistä ja vakavan version sairastamista.
 
En nyt jaksanut lukea keskustelua paljoakaan mutta pohjimmiltaan tilanne johtunee siitä etteivät ihmiset ole hakeneet koronapiikkejä, jonka takia mutaatioita tapahtuu. Ja mitä pidempään ihmiset eivät niitä piikkejä hae sen pidempään meillä korona jyllää. Kolmas rokote antaa erittäin hyvän suojan vakavaa omikronin versiota vastaan.

Suomessa pitäisi aloittaa pakko rokottaminen niin että kaikille saataisiin annettua kolme rokotetta kesään mennessä.

Täällä paljon keskustellaan politiikasta ja muusta mutta itseäni ei tuo politiikan vatvominen kiinnosta tai mitä kuka sanoi ja teki.

Valtiohallinto on epäonnistunut koronan hoidossa munattomuudellaan mutta yhtä lailla osa kansalaisista on pahentaneet/ryssineet tilannetta kun ovat kieltäytyneet rokotuksista.
Ihan tiedoksi, että omicron syntyi Etelä-Afrikassa ja Etelä-Afrikka ei ole Suomessa.

Se että länsimaissa kiirehditään kolmatta neljättä ja kuudettatoista rokotusta ei paranna vaan pahentaa tätä tilannetta.

Ja toisekseen ajatus koronan tukahduttamisesta maailmanlaajuisesti ettei se enää pääse mutatoitumaan on niin rankkaa utopiaa että…
 
Ja toisekseen ajatus koronan tukahduttamisesta maailmanlaajuisesti ettei se enää pääse mutatoitumaan on niin rankkaa utopiaa että…
Toki täysi tukahduttaminen on, mutta toki edelleen mitä paremmin se pääsee lisääntymään niin sitä helpommin niitä syntyy eli rokotusten pitäisi kyllä voida hidastaa muutosnopeutta.
 
Kolmannen piikin jälkeen omikronin sairastaa todennäköisesti lievänä flunssan kaltaisena tautina. Ilman kolmatta piikkiä on suuri todennäköisyys sairastaa se vakavana.

Kaksi piikkiä kun antoi aikaisempiin versioihin vastaavan suojan mitä nyt kolmas piikki antaa omikronia vastaan. Omikroni tartunnan saatuaan tartuttaa noin viikon ajan muita ihmisiä.

Kyllä se kolmas piikki hidastaa/lieventää omikronin etenemistä ja vakavan version sairastamista.
Meillä on vain yksi viidestä rokotettu kolmesti ja hänellä on meidän perheen isoimmat oireet, toki vain normaalin flunssan luokkaa nekin. Meidän perheen kohdalla kolmas rokotus ei olisi olisi parantanut todennäköisyyttä olla sairastumatta vakavaan tautiin, koska kukaan ei sairastunut vakavaan tautiin siitä huolimatta, että kolmas rokotus on vain yhdellä. Meidän rokottamaton 9v lapsi on täysin oireeton.

Oman maakunnan alueella sairastuneet asetetaan eristykseen viiden päivän ajaksi alkaen ensimmäisistä oireista tai näytteentottohetkestä, jollei ole oireita. Parin päivän ajaksi lasketaan siis levittämään tautia tällä systeemillä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 490
Viestejä
4 497 987
Jäsenet
74 214
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom