On vähintäänkin ironista että, tilanteessa jossa terveydenhoitoallalla on vajetta henkilöstössä, pakkolomautetaan henkilöstöä sen takia, ettei ota rokotetta tautia vastaan, jonka leviämistä rokote ei kovinkaan tehokkaasti estä. (Olipa pitkä ja hirveä virke, mutta kai tuon jokunen käyttäjä ymmärtää, niin olkoon)
Jos itse olisin rokottamaton, työskentelisin alalla ja minua kohdeltaisiin kuin spitaalista, vain osoittaakseni mieltä vaihtaisin alaa ihan mihin tahansa muuhun. Jos ei minun työpanosta kaivattaisi niin setvittäkköön sotkunsa keskenänsä.
Tästä postasin joku aika sitten uutisen, jossa sitä lakiesitystä oli ruodittu ja käytännössä se sallisi hätätapauksissa myös rokottamattoman käyttämisen tehtävissä, joissa rokotesuojaa edellytetään. Eli jos tässä tarpeeksi moni jättää rokotteen ottamatta ja siihen päälle saikkarit ja karanteenit, niin tulee sellainen resurssivaje, että on välttämätöntä käyttää niitä rokottamattomia.
Eihän tämä toimenpide sitä potilasturvallisuutta juurikaan korota, joten se on kyllä melkoista teatteria sekin. Veikkaanpa, että yksikään potilas ei henkitoreissaan tai vakavista oireista kärsiessään kysele hoitohenkilöstön rokotusstatusta. Iltapäivälehtien kyselyissä ei kukaan tietenkään halua missään nimessä olla rokottamattoman hoidettavana.
Onneksi tilanne ei ole ihan niin järjetön kuin Itävallassa, jossa rokotepakko on nuijittu olemaan voimassa vuoteen 2024 asti. Siellä pelattiin varman päälle.
Kansalaisen tulee voida luottaa, että hoitohenkilökunta luottaa länsimaalaiseen lääketieteeseen.
Miksi? Eikö se riitä, että hoitohenkilökunta hoitaa tehtävänsä korkealla ammattitaidolla hoitaessaa potilaita? Varmaan aika moni heistä uskoo jumalaankin...