Hoitajapulalle tapahtuu jotain heti kun hoitsut lopettaa itsensä näännyttämisen ylitöillä ja sykkimisellä. On työnantajan ongelma päättää ketä hoidetaan ja millä resursseilla jos aika ei riitä.
Tietysti hoitajien empaattisuutta käytetään hyväksi.
Mutta mistä tämä hoitajapula johtuu? Tämän tilaston mukaan Suomessa on maailman neljänneksi eniten hoitajia per 1000 asukasta: Number of practicing urses by country 2019 | Statista
Tuon valossa täällä ei pitäisi olla minkäänlaista hoitajapulaa, vaan olemme pikemminkin erittäin hyvissä asemissa muihin maihin verrattuna, eikä ero ole kovin suuri edes Sveitsiin, joka on tilaston kärjessä.
Tässä on muutama vaihtoehto:
-Hoitajapulaa liioitellaan syystä tai toisesta
-Sairaanhoito on Suomessa poikkeuksellisen tehotonta ja siksi hoitajia tarvitaan normaalia enemmän (jos näin, niin miksi?)
En itse osaa sen tarkemmin sanoa mikä mättää, mutta jotainhan on ilmiselvästi pielessä, jos maassa on miltei maailman eniten hoitajia ja silti eletään kroonisessa hoitajapulassa. Uskon kyllä, että tietyillä alueilla on ihan oikeasti liian pieni hoitajamiehitys ja ovat kovasti kuormittuneita. Esimerkiksi olen sivulta seurannut vanhusten kotihoitoa ja kyllä siellä aika minuuttiaikataululla vedetään. Toisaalta olen käynyt parissa operaatiossa sairaalassa ja ainakin toipumisosastolla homma näytti silloin varsin leppoisalta ja hoitajia pyöri ympäriinsä vähintäänkin riittävästi. Ehkä hoitajilla on nykyään myös enemmän kaikenlaista "metatyötä", kuten apotti-järjestelmän kanssa tappelua, mikä vie aikaa varsinaiselta hoitotyöltä?
Anyways, jos nuo luvut hoitajien määrästä pitävät paikkansa, niin en näe niissä hirveästi varaa lisäykselle. Ongelma pitäisi ratkaista tutkimalla mihin se aika nyt oikeasti menee ja kohdistaa resurssit sinne, missä on eniten puutetta. Lisäksi mahdolliset palkankorotukset tulisi antaa niille osastoille, missä ihan oikeasti joudutaan sykkimään. En usko, että kaikille hoitajille annettava samanmääräinen könttäkorotus olisi oikeudenmukainen. Lisäksi mm. pääkaupunkiseudulla hoitajan peruspalkalla ei pitkälle pötkitä, mutta jossain perähikiällä sillä alkanee jo pärjäämään.