- Liittynyt
- 20.10.2016
- Viestejä
- 403
Siinäpä se todellinen aukko valtiojohdon protokollassa vasta olisikin, jos pääministeri ei saa valtioneuvoston tilannekeskuksen turvallisuusviestejä jättäessään/unohtaessaan tietyn puhelimen kotiin, kun tämä haluaa esim. vähän relata baarissa raskaan työpäivän jälkeen. Pääministerin mukana on aina henkilökohtaiset turvamiehet, mutta ehkä nämäkään eivät saa turvallisuusviestintää muualta kuin pääministeriltä itseltään?
Vähän siis aukkoja tuossa selityksessä, vaikka se VN:n luurin jättäminen kotiin voikin ihan hyvin pitää paikkaansa.
Valtiosihteeri oli soittanut joo, mutta jos Marinin puheet pitävät paikkaansa, niin protokolla kusi tuossakin, sillä soiton asiasisältö oli Marinin kertoman mukaan eri kuin niissä kahdessa tilannekeskuksen viestissä, jotka Marin näki omien sanojensa mukaan vasta seuraavana aamuna. Biletys ja hyvät yöunet ovat toki tärkeitä nekin, mutta onneksi ei ollut tällä kerralla suuremmasta tai varsinkaan kiireellisemmästä valtiollisesta selkkauksesta kyse.
En nyt tiedä olisiko tuo merkittävä aukko, kun hätätilanteessa soitetaan ja varmistetaan että tieto menee perille. VNK turvallisuusjohtajan suositus on varmasti luokkaa ei-kriittisen tärkeä/akuutti tieto, joka voi odottaa siihen että PM seuraavan kerran katsoo sitä toista puhelintaan.
Oliko valtiosihteerillä puhelun aikana tieto eristyssuosituksesta ei vielä ole tiedossa.
Ja mitä VNK/Marinin tiedottamiseen tulee - tiedot varmasti pysyvät aukkoisina siihen asti kunnes Liski on käynyt läpi kaikki asiakirjat. Noilta ei mitään 'ylimääräistä' tietoa saa helpon kautta.