Kokkiveitset

Liittynyt
28.01.2019
Viestejä
287
Hakusessa olisi uusi kokki- ja vihannesveitsi.
Oliskohan tästä setistä mihinkään?

MORBERG Veitsisetti 3 kpl Tammi/Messinki | Makujakauppa

Huonosti kokemusta laadukkaista veitseistä, mutta hyvässä tarjouksessa näyttää olevan kyseinen setti.

Vaatisiko millaisen terottimen mikäli kyseisen setin ostaisin?

Tuossa ei kerrota mitään teräksen laadusta tai teroituskulmasta joten hyvin vaikea sanoa mitään. Suosittelisin hankkimaan VG-10 ytimellä varustetun kokkiveitsen joita saa halvimmillaan n. 50e hintaan esim. amazonista. Jää vielä varaa siihen vihannesveitseenkin. On erinomainen teräs hintaansa nähden.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Veitsien teroittaminen ongelmana.. Teen ruokaa aika usein kotona, useampi krt/vko ja veitsille siis on käyttöä. Mitään erityisen kalliita veitsiä mulla ei ole mutta esim 3 isohkoa ihan hyvää perus keittiöveitseä, 2 kalaveistä ja pari pienempää. Nuo on siis jotain 30-40€ Fiskars ja oliko Victorianox - merkkisiä.. Tuo siis taustaksi, ei siis super kalliita veitsiä mutta ok käyttöveitsiä joista pidän ja helppo kokata jos on suht terässä.

Mulla on halpa teroituspiikki jota käyttelen,aiemmin oli sellainen Fiskarsin vedettävä keraaminen juttu. Noita kun olen käyttänyt niin terä vaikuttaa kyllä kohtuu terävältä mutta samalla kärsinyt aika paljon eli pieniä halkeamia sun muuta vauriota löytyy.

Mietin että kannattaako tuon hintaisia veitsiä teroituttaa jossain? Onko kellään kokemuksia? (ja Oulu olisi paikkana jos jollain kokemusta) Tai toisaalta mikä olis hyvä tapa teroittaa itse että terä pysyisi hyvänä. Joskus muinoin meillä oli kotona sellainen teroituskivi? En ole käyttänyt kyllä..tai toisaalta olen miettinyt laadukkaampaa teroituspiikkiä, tuo tuli joskus ostettua kokeeksi ja oli varmaan halvin mitä mistään löysin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Veitsien teroittaminen ongelmana.. Teen ruokaa aika usein kotona, useampi krt/vko ja veitsille siis on käyttöä. Mitään erityisen kalliita veitsiä mulla ei ole mutta esim 3 isohkoa ihan hyvää perus keittiöveitseä, 2 kalaveistä ja pari pienempää. Nuo on siis jotain 30-40€ Fiskars ja oliko Victorianox - merkkisiä.. Tuo siis taustaksi, ei siis super kalliita veitsiä mutta ok käyttöveitsiä joista pidän ja helppo kokata jos on suht terässä.

Mulla on halpa teroituspiikki jota käyttelen,aiemmin oli sellainen Fiskarsin vedettävä keraaminen juttu. Noita kun olen käyttänyt niin terä vaikuttaa kyllä kohtuu terävältä mutta samalla kärsinyt aika paljon eli pieniä halkeamia sun muuta vauriota löytyy.

Mietin että kannattaako tuon hintaisia veitsiä teroituttaa jossain? Onko kellään kokemuksia? (ja Oulu olisi paikkana jos jollain kokemusta) Tai toisaalta mikä olis hyvä tapa teroittaa itse että terä pysyisi hyvänä. Joskus muinoin meillä oli kotona sellainen teroituskivi? En ole käyttänyt kyllä..tai toisaalta olen miettinyt laadukkaampaa teroituspiikkiä, tuo tuli joskus ostettua kokeeksi ja oli varmaan halvin mitä mistään löysin.
Puikko ei teroita vaan oikaisee mikrotasolla taittunutta terää suoraksi. Hommaa 1000/3000 yhdistelmävesikivi ja jos haluat hifistellä niin 6000 vielä viimeistelyyn. Yhden veitsen teroittaminen ottaa vartin + valmistelut eli kiven uittaminen. Terottelua parin kk välein tai käytön mukaan ja välissä puikkoa.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
561
Komppia yhdistelmä vesihiomakivelle, sillä pääsee helpoiten alkuun myöskin VG-10 ytimellä on hyvä lähtökohta. Pikahaulla puukosta kun ei muita speksejä löytynyt, toki etäkaupassa on 14 vrk peruutusoikeus niin ei muutaku tilaa vaan katso onko parempia kuin nykyiset puukot.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Veitsien teroittaminen ongelmana.. Teen ruokaa aika usein kotona, useampi krt/vko ja veitsille siis on käyttöä. Mitään erityisen kalliita veitsiä mulla ei ole mutta esim 3 isohkoa ihan hyvää perus keittiöveitseä, 2 kalaveistä ja pari pienempää. Nuo on siis jotain 30-40€ Fiskars ja oliko Victorianox - merkkisiä.. Tuo siis taustaksi, ei siis super kalliita veitsiä mutta ok käyttöveitsiä joista pidän ja helppo kokata jos on suht terässä.

Mulla on halpa teroituspiikki jota käyttelen,aiemmin oli sellainen Fiskarsin vedettävä keraaminen juttu. Noita kun olen käyttänyt niin terä vaikuttaa kyllä kohtuu terävältä mutta samalla kärsinyt aika paljon eli pieniä halkeamia sun muuta vauriota löytyy.

Mietin että kannattaako tuon hintaisia veitsiä teroituttaa jossain? Onko kellään kokemuksia? (ja Oulu olisi paikkana jos jollain kokemusta) Tai toisaalta mikä olis hyvä tapa teroittaa itse että terä pysyisi hyvänä. Joskus muinoin meillä oli kotona sellainen teroituskivi? En ole käyttänyt kyllä..tai toisaalta olen miettinyt laadukkaampaa teroituspiikkiä, tuo tuli joskus ostettua kokeeksi ja oli varmaan halvin mitä mistään löysin.
Guuglella löytää teroituspaikkoja, mutta myös jotkin suutarit teroittaa veitsiä.

Ettet vain lyö sitä puukkoa siihen puikkoon liian kovaa? Ei nyt äkkiseltään tule mieleen että miksi siihen muuten vaurioita tulisi (no käytössä tietenkin). Olisiko teräkulmakin jo mennyt pieleen?
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Kiitos vastauksista. Mun arvaus on että noi vauriot on tullu jo aiemmassa teroitus-vehkeessä:

mutta en ole varma...suurin osa veitsistä on jo monta vuotta vanhoja ja koko ajan olleet käytössä. Enkä oo mitenkään säästellyt. Voi olla että olen lyönyt myös siihen puikkoon liian lujaa,ihan kokelumeiningillä sitä käytellyt.

Mut pitää katsella semmonen vesihiomakivi jostain. Ei todellakaan haittaa jos 15min menee satunnaisesti teroittamiseen.

Edit,en löydä miten saisin kuvan pienemmäksi joten nauttikaa isosta kuvasta :D
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Kiitos vastauksista. Mun arvaus on että noi vauriot on tullu jo aiemmassa teroitus-vehkeessä:

mutta en ole varma...suurin osa veitsistä on jo monta vuotta vanhoja ja koko ajan olleet käytössä. Enkä oo mitenkään säästellyt. Voi olla että olen lyönyt myös siihen puikkoon liian lujaa,ihan kokelumeiningillä sitä käytellyt.

Mut pitää katsella semmonen vesihiomakivi jostain. Ei todellakaan haittaa jos 15min menee satunnaisesti teroittamiseen.

Edit,en löydä miten saisin kuvan pienemmäksi joten nauttikaa isosta kuvasta :D
Monikohan tajuaa, että tuohon kuvan teroittimeenkin pitää laittaa vettä sisään käytettäessä. Pilalle tuolla ei kyllä mitään saa oikein käytettynä ja kyllä se veitsestä myös terävämmän tekee.
 

SKJ

Liittynyt
25.10.2018
Viestejä
28
puikkokin on aika raaka että kulma pysyy samana. timanttilatta esim. on paljon helpompi.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Monikohan tajuaa, että tuohon kuvan teroittimeenkin pitää laittaa vettä sisään käytettäessä. Pilalle tuolla ei kyllä mitään saa oikein käytettynä ja kyllä se veitsestä myös terävämmän tekee.
Kyllä mä vettä teroittamisen yhteydessä käytin... Ja ei ne terät siis ihan p*skana ole,jonkin verran vauriota mutta siis on niitä käytettykin vuosia..mutta edelleen ihan ok käytettävät, ei vaan 'mintit' :) Uskon kyllä että omalla teroittamisella oon varmaan saanut suurimmat vauriot aikaan kun en ole tuohon isommin perehtynyt enkä muuten ole veitsiä mihinkään hakannut. Käsin pesen veitset ja nuo mitä on niin pelkästään ruokajuttujen leikkaamiseen että ei siinä luulisi mitään sahalaitaa terään syntyvän.

Pitää nyt katsoa jos saisi jonkun kiven ostettua että millainen jälki on ja miettii sitten jonkun kalliimman veitsen päivittämistä.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Kivellä pitäisi tietää se kulma. Ja sitten ostaa kulmarauta että edes etäisesti opit teroittamaan sen veitsen oikeassa kulmassa mihin terä on hiottu. Vaatii alkuun vähän harrastelua mutta lopputulos on sitten aikalailla parempi kuin muilla menetelmillä.

Ja nopeutuu kun pari kolme kertaa harjoittelet niin ei tarvii sitä kulmarautaakaan.

edit, Ja niinkuin tuossa jo yllä sanottiinkiin niin se puikko ei ole teroitusta varten.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Tosin tuohon voisi lisätä yllä olevaan että mitä sitä tekee monella veitsellä? Ostaa yhden kunnollisen (n. 100€ puolin ja toisin) niin ei muita tarvitse.

edit. Ja se on lähes ikuinen kunhan pitää terässä :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
300
Kyllä vihannesveitsillä yms tekee paljonkin. Pellistä leikattu Victorinoxin pikkuveitsi taipuisalla terällä on todella hyvä työkalu.

Ja toisaalta esimerkiksi kokonaisten kaalien pilkkominen ei tulisi mieleenkään huippuunsa terotetulla kokkiveitsellä.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Ja fileerausveitsi tietty. Eipä ole kokonaisia kaaleja tullut pilkottua, mikä niissä nyt on niin erikoista? Kiviä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
300
Sama, kuin vaikka isoissa bataateissa. Pieneen kulmaan tehty terä murtuu helposti, kun joutuu käyttämään voimaa. Siis osuessaan leikkuulautaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
300
Esim tuossa videolla näkyy se ongelma. Veitsi ei leikkaa ja joutuu käyttämään voimaa.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 540
Mites tuollaisella teroitetaan sahalaitainen leipäveitsi?

 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
848
Ei tuollainen teroitin sahalaitasille oikein sovi. Ne pitää teroittaa vain toiselta puolelta (jos sellaisia alunperin ovat) tai sitten käyttää jotain Spydercon Tri-Angle tyyppisiä teroittimia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
169
Mietin että kannattaako tuon hintaisia veitsiä teroituttaa jossain? Onko kellään kokemuksia? (ja Oulu olisi paikkana jos jollain kokemusta)
Jos haluaa jossain käyttää helposti, niin Torin Lihamestari Isokadulla. Oulun parhaat pihvit samalla mukaan :drool:
 
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
1 049
Halvat ja heikkolaatuiset veitset eivät pysy terässä, mikä on yksi syy siihen miksi ammattikokit käyttävät laadukkaita työvälineitä. Perusjormalle se tosin on todennäköisesti se ja sama leikkaako tomaatit teroitetulla pellinpalalla vaiko laatuveitsellä, sillä kaveri pilaa veitsen joka tapauksessa.
Viittanet "Perusjormalla" suomalaisten enemmistöön? Millä tavalla he pilaavat veitsensä joka tapauksessa?
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
50
Viittanet "Perusjormalla" suomalaisten enemmistöön? Millä tavalla he pilaavat veitsensä joka tapauksessa?
Vaikkei kysymys minulle ollut esitetty, vastaan silti jotain. Yleisin moka mitä "perusjorma" tekee veitsien suhteen on veitsen säilytys. Säilytetään muiden metallisien keittiövälineiden kanssa samassa laatikossa tai pystypurkissa, missä terä saa hittiä.
 
Liittynyt
19.05.2018
Viestejä
101
Niin, jos hintaa meinaatte, oli toukokuun loppuun 109,90, kotiinkanto samaan hintaan. Kannattaa muuten tsekata youtubesta Chez Mariuksen hyvät videot veitsien teroituksesta, paistinpannuista ym.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Mä otin tosta videosta mallia. Saan tuolla tekniikalla paljon parempaa jälkea ja nopeammin kuin vanhalla jostain toisesta videosta napatulla neuvolla.



Ai niin, siinä oli 2. osa myös.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
300
1000/3000 on oikein hyvä karkeus kivelle. Pelkällä hyvällä 1000:n kivelläkin kyllä pärjää, jos ei hifistele.

Mulla on Naniwan 1000/3000 ja olen kyllä tyytyväinen tähän saisi vaan olla vähän isompi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
300
Oliko tuossa kokoa mainittu? Kivet näyttää aika pieniltä. Kokkiveitsen kanssa on parempi olla iso kivi.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
158
Onko suositella 20cm kokkiveistä 50-100€ luokassa vai ostanko vaan pari Victorinoxia?
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
102
Onko suositella 20cm kokkiveistä 50-100€ luokassa vai ostanko vaan pari Victorinoxia?
Jos ei mitään erikoista kaipaa, niin lähes jo legendaksi muodostunut Global G-2. On symmetrisellä terällä (ei kätisyyttä, kuten esim. MAC) varustettu japsiveitsi. Teroituskulma japsiveitsissä on yleensä puolet pienempi, kun esim Victorinoxissa = On terävämpi.

Vaikka Victorinoxissakaan mitään vikaa...ennemmin kuitenkin se kuin Fiskars. Hyviä mökkiveitsiä ovat ;) Fibrox-kahva on erinomainen ja filetti on itsellänikin ihan jatkuvassa käytössä.

Nyt taitaa tuo G-2 olla alimmillaan juuri sen satasen. Itse ostanut hulluilta päiviltä hintaan ~80€. Suosittelen joka tapauksessa tutustumaan :thumbsup:
 
Liittynyt
19.05.2018
Viestejä
101
Onko suositella 20cm kokkiveistä 50-100€ luokassa vai ostanko vaan pari Victorinoxia?
Koko kesän päivittäisen käytön perusteella varaukseton suositus: YAXELL ZEN santokuveitsi 16.5 cm 110,90
Aina hyvät fiilarit kun ottaa käteen. Jämäkkä. Pysyy hyvin terässsä, en ole vielä uskaltanut alkaa terotteleen, edelleen erinomaisessa tikissä.
Kaveriksi kannattaa hommata tämä: Arcos leikkuulauta, puukuitu 33 x 23 cm 23,90 , ei tylsytä veitseä, voi pestä koneessa, 10v takuu ja voi käyttää pannunalusena tai tarjoilu alustana (esim. susheille)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
43
Koko kesän päivittäisen käytön perusteella varaukseton suositus: YAXELL ZEN santokuveitsi 16.5 cm 110,90
Aina hyvät fiilarit kun ottaa käteen. Jämäkkä. Pysyy hyvin terässsä, en ole vielä uskaltanut alkaa terotteleen, edelleen erinomaisessa tikissä.
Kaveriksi kannattaa hommata tämä: Arcos leikkuulauta, puukuitu 33 x 23 cm 23,90 , ei tylsytä veitseä, voi pestä koneessa, 10v takuu ja voi käyttää pannunalusena tai tarjoilu alustana (esim. susheille)
Komppaan edeltäjiä. Se noiden veitsien kanssa on ongelma, että kun ensimmäistä kertaa saa käyttöönsä muun kuin jonkun Tokmannin aleveitsen, perus Fiskarssin jne. niin menee näemmä koko arsenaali vaihtoon. Ei vain enää huvita tohkata vanhoilla, jatkuvasti terotettavina olevilla välineillä kun on päässyt oikeasti terävän veitsen makuun.

Sitten teroitusnälkä kasvaa ja kohta on tilattu niitäkin varusteita (ainakin itselläni vaihtui Lapstonen timanttiviila hiomakiviin). Vastapuolella saa ihan uutta iloa kotikokkailuun, kun suorastaan nauttii pilkkomisesta. Saa opetella uusia tekniikoita kun veitsi tekee työtä, eikä voimaa/sahaamista enää tarvita kuten tylsempien veitsien kanssa, teroittamiseen tulee keskityttyä ihan eri tavalla jne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
561
Komppaan edeltäjiä. Se noiden veitsien kanssa on ongelma, että kun ensimmäistä kertaa saa käyttöönsä muun kuin jonkun Tokmannin aleveitsen, perus Fiskarssin jne. niin menee näemmä koko arsenaali vaihtoon. Ei vain enää huvita tohkata vanhoilla, jatkuvasti terotettavina olevilla välineillä kun on päässyt oikeasti terävän veitsen makuun.

Sitten teroitusnälkä kasvaa ja kohta on tilattu niitäkin varusteita (ainakin itselläni vaihtui Lapstonen timanttiviila hiomakiviin). Vastapuolella saa ihan uutta iloa kotikokkailuun, kun suorastaan nauttii pilkkomisesta. Saa opetella uusia tekniikoita kun veitsi tekee työtä, eikä voimaa/sahaamista enää tarvita kuten tylsempien veitsien kanssa, teroittamiseen tulee keskityttyä ihan eri tavalla jne.
Se on turvallisuusriski leikata sipulia tylsällä veitsellä :lol: Näin olen kaikille tuttaville kertonut.
 
Liittynyt
11.11.2018
Viestejä
187
Tällainen lähti tilaukseen:

Puikko ja hiomakivi pitää varmaan vielä jossain kohtaa hankkia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
300
Kiven tarvitset kyllä. Puikkoa ei vg10:lle kannata näyttää, se murtuu helposti ja puikko on tehty vähän eri tyyppisille veitsille käyttöön.
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 263
Kun puhutaan että veitsen terä on "ovaalihiottu", esim. Victorinoxin veitset, niin millainen teroitin tulisi hankkia, kun unohdetaan hiomakivet ja puikot? Kelpaako normaali hahloteroitin, joka teroittaa 15 asteen kulmaan? Vai kenties 20 asteen?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 484
Viestejä
4 163 870
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom