Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

ID Buzz mahdollisesti tulossa 7 paikkaisen lisäksi 5 paikkaisena lyhyempänä mallina? Jos nuo huhut on totta niin alkaa kiinnostella aikalailla. Korin muoto on vaan sähköautolle tuossa ylivoimaisen järkevä.



muoks: näkyy olevan vieläkin kiskot lattiassa että penkit siirtyy pakasta toiseen.
 
ID Buzz mahdollisesti tulossa 7 paikkaisen lisäksi 5 paikkaisena lyhyempänä mallina? Jos nuo huhut on totta niin alkaa kiinnostella aikalailla. Korin muoto on vaan sähköautolle tuossa ylivoimaisen järkevä.
Mitä "ylivoimaisen järkevää" tuossa korin muodossa on?

Jos haluaa pikkubussin, niin sitten varmaan joo, mutta miten tuo korin muoto jotenkin eroaa muista vastaavista? Vähennetty / pienennetty saumoja, että ilmanvastus pienenee?
 
Mitä "ylivoimaisen järkevää" tuossa korin muodossa on?

Jos haluaa pikkubussin, niin sitten varmaan joo, mutta miten tuo korin muoto jotenkin eroaa muista vastaavista? Vähennetty / pienennetty saumoja, että ilmanvastus pienenee?
Tilankäytön kannalta. Mihin tarvitaan konepeltiä sähköautossa? Kaiken alustan tarjoaman tilan voi helposti hyödyntää sisätiloina.
 
Buzzia myös odotellaan mielenkiinnolla...

Mutta mikäs tuo toinen auto oli, liukuovet takana ja b-pilariton rakenne...
 
Tilankäytön kannalta. Mihin tarvitaan konepeltiä sähköautossa? Kaiken alustan tarjoaman tilan voi helposti hyödyntää sisätiloina.
Siis konepeltiä on lyhennetty ehkä 20cm vs. normaali paku ja tämä on sellainen "ylivoimainen järkevyys"?

Tai konepeltiä on enemmän kuin vanhassa kleinbussissa?
 
Siis konepeltiä on lyhennetty ehkä 20cm vs. normaali paku ja tämä on sellainen "ylivoimainen järkevyys"?

Tai konepeltiä on enemmän kuin vanhassa kleinbussissa?

Kyllähän tuossa istutaan selkeästi taaempana kuin esim T5/T6 transportereissa, vaikka konepellin lyhyys hämää
 
Siis konepeltiä on lyhennetty ehkä 20cm vs. normaali paku ja tämä on sellainen "ylivoimainen järkevyys"?

Tai konepeltiä on enemmän kuin vanhassa kleinbussissa?
No ota samat sisätilat ja lisää keulalle normi bemarin keula vaikka. Tuliko parempi?

En minä tuota ole pakettiautoihin verrannut, vaan muihin sähköautoihin.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Ihmeen vähälle huomiolle on jäänyt Kian uusi EV6.

Omaan silmään siinä on erittäin hyvät perheauton ainekset:
Akseliväli 2900 mm
520 l/1300 l + 52 l (20 l AWD)
1600 kg perävaunu
230 V ulosotto, 3,6 kW(retkivarusteet/rakentaminen/toisen ajoneuvon lataaminen...)
taka- tai neliveto
Akkukoot 58 ja 77,4 kWh
510 km WLTP (RWD, 77,4)
800 V
Suurin latausnopeus 100 km@4,5 min.

Vauhdinnälkäisiä isiä lämmittänevät GT:n tiedot:
3,5 s 0-100
260 km/h
58 295 puntaa

Varttimaililla taakse jäivät Lamborghini Urus, Mercedes-AMG GT, Porsche 911 Targa 4 sekä Ferrari California T. Ihan hyvä suorituskyky perhe-Kialle. McLaren 570S meni lopussa ohi.

Kohdassa 12:20:



Edit. UK hinnat puntina, 40 895 - 58 295.

Edit2. Eihän tämä paljoa tuo uutta vs. Ioniq 5, mutta kuitenkin ratkaisevasti innostuksen synnyttämiseksi:

-sopusuhtainen ulkonäkö (Ioniq 5 näyttää pieneltä C-segmentin autolta vaikka on oikeasti valtava)
-isommat long range -akut, 77,4 kWh vs. 72,6 kWh
-kulutus aavistuksen pienempi
-yhteisvaikutuksena range 7-9 % suurempi
-myös pikalatauksen km/h noin 8 % nopeampi
-aavistuksen nopeampi kiihtyvyys vastaavissa malleissa
 

Liitteet

  • Screenshot_20210330-142719.png
    Screenshot_20210330-142719.png
    2,3 MB · Luettu: 72
Viimeksi muokattu:
Ei kyllä paha. Mielestäni suora kilpailija Model 3 Performancelle.

Hyvää työtä ovat tehneet kun tehoa on GT mallissa. Kulutus vaan tuntuu kovalta.
 
Ihan kiinnostava. Saispa ne hinnat.

Toukokuussa on luvattu ennakkomyynnin aloitus. Helppo veikata, ettei hinnat paljoa eroa muun Euroopan hinnoista ja ovat käytännössä samat Ioniq5:n kanssa. Oma veikkaus 46k takaveto ja pienempi akku ja siitä sitten ylöspäin.
 
Toukokuussa on luvattu ennakkomyynnin aloitus. Helppo veikata, ettei hinnat paljoa eroa muun Euroopan hinnoista ja ovat käytännössä samat Ioniq5:n kanssa. Oma veikkaus 46k takaveto ja pienempi akku ja siitä sitten ylöspäin.
Siltä näyttäisi ja GT malli 68k.
 
Ruotsin Kia EV6 hinnat

Kia EV6 (2WD, 229 hk) – 569.900 kr

Kia EV6 GT Line (AWD, 325 hk) – 674.700 kr

Kia EV6 GT (AWD, 584 hk) – 749.600 kr
 
Ei kyllä paha. Mielestäni suora kilpailija Model 3 Performancelle.

Hyvää työtä ovat tehneet kun tehoa on GT mallissa. Kulutus vaan tuntuu kovalta.
Niin no, ehkä Model 3 Performancea harkitsevan mielestä EV6 voi näyttää suoralta kilpailijalta, jos vain kiihtyvyys, toimintamatka sekä latausnopeus kiinnostavat. Toisaalta moni Kiaa harkitseva ei pidä M3 Performancea edes vaihtoehtona, koska:

-ei saa ollenkaan peräkoukkua vs. Kiaan 1600 kg
-ahdasperäluukkuinen koiralle soveltumaton sedan vs. SUV

Teslalta oikea kilpailija Kialle on tuleva Model Y, jolloin kulutuseroa ei ihmeemmin ole.
 
Niin no, ehkä Model 3 Performancea harkitsevan mielestä EV6 voi näyttää suoralta kilpailijalta, jos vain kiihtyvyys, toimintamatka sekä latausnopeus kiinnostavat. Toisaalta moni Kiaa harkitseva ei pidä M3 Performancea edes vaihtoehtona, koska:

-ei saa ollenkaan peräkoukkua vs. Kiaan 1600 kg
-ahdasperäluukkuinen koiralle soveltumaton sedan vs. SUV

Teslalta oikea kilpailija Kialle on tuleva Model Y, jolloin kulutuseroa ei ihmeemmin ole.
Onko tuossa EV6:n kaikissa malleissa peräkoukku?
 
Korealaiset ovat järjestäen olleet hyviä taloudellisuuden suhteen ja päässeet lähelle tai jopa yli luvatun rangen, joten ihmettelen noita Tegen kommentteja "huonosta kulutuksesta", vaikka yhtäkään autoa ei ole vielä edes päästy testaamaan.
 
Onko tuossa EV6:n kaikissa malleissa peräkoukku?
En osaa sanoa.

Kian sivujen mukaan vetokyky riippuu akusta tai vetotavasta.

EV-databasen mukaan Long Range AWD ja GT vetävät 1600 kg, mutta takavedoissa luki "no data".

Inside EVs sivuilla 1600 kg luki common specseissä.


Se on varmaa, että Kian tehomalli GT vetää 1600 kg ja Teslan M 3 Performance 0 kg.


Tai Teslalla on Model X, tuo Kia taitaa mennä niiden kahden väliin koon puolesta.
Model X on paljon suurempi joka suuntaan (ja aivan eri hintaluokkaa). Karkeasti pituus +34 cm, leveys +10 cm ja korkeus +13 cm. Jopa Model Y on hieman suurempi kaikissa noissa mitoissa, mutta sen akseliväli on sentin lyhyempi.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210331-001925.png
    Screenshot_20210331-001925.png
    345,6 KB · Luettu: 17
Korealaiset ovat järjestäen olleet hyviä taloudellisuuden suhteen ja päässeet lähelle tai jopa yli luvatun rangen, joten ihmettelen noita Tegen kommentteja "huonosta kulutuksesta", vaikka yhtäkään autoa ei ole vielä edes päästy testaamaan.

Kommentti perustui varmaankin siihen mitä Kia on ilmoittanut (194Wh/km EPA-cyclessä). Eihän tässä vaiheessa muuta voikaan vielä kommentoida.
 
Kommentti perustui varmaankin siihen mitä Kia on ilmoittanut (194Wh/km EPA-cyclessä). Eihän tässä vaiheessa muuta voikaan vielä kommentoida.
Kovin ihmettelen jos uudet täysin sähköautoksi suunnitellut versiot olisi huonompia kulutuksen suhteen kuin vanhat ICE-tekniikan ympärille tehdyt sähkikset. Toki uusien autojen kokoluokka taitaa olla jonkin verran isompi kuin vanhojen.
 
Model X on paljon suurempi joka suuntaan (ja aivan eri hintaluokkaa). Karkeasti pituus +34 cm, leveys +10 cm ja korkeus +13 cm. Jopa Model Y on hieman suurempi kaikissa noissa mitoissa, mutta sen akseliväli on sentin lyhyempi.

Model X on akseliväliltään 6cm pidempi, eli ihan valtavasta erosta ei puhuta. Model X voi olla korkeampi ulkomitoiltaan, mutta sisätiloissa tuskin - sehän on paikoittain ahdas sisältä nimenomaan päätilan suhteen esim. keskipaikalla, koska nuo oviratkaisut vievät niin paljon korkeutta. En kylläkään löytänyt sisätilojen korkeusmittoja, mistä ne kaivoit? Ulkomitat kun eivät mitään kerro. Tavaratilaa Model X:ssä on saman verran kuin tuossa EV6:ssa, joten senkin puolesta vertailu osuu.
 
Muuta dataa ei vielä ole saatavilla.
Tuntuu että aika pitkä toimitus tulossa perusmalli ja awd vuoden lopussa ja GT vasta ens vuoden lopussa.
 
Kovin ihmettelen jos uudet täysin sähköautoksi suunnitellut versiot olisi huonompia kulutuksen suhteen kuin vanhat ICE-tekniikan ympärille tehdyt sähkikset.

Miksi se suuri ero kulutuksen suhteen olisi? Lähinnähän edut tulevat akkujen sijoittamisessa suhteessa sisätiloihin, mutta se ei varsinaisesti muuta kulutusta - kuitenkin ne komponentit voivat olla alustassakin aivan samoja.
 
No niin:

Vuosi täynnä sähköautoilua, autona tesla model s 85D 12/2015

Kilsoja tuli 57983km ekaan vuoteen. Matkamittarin kokonaislukeman ollessa nyt 257983km

Tuona aikana vaihdetiin:
- ylätukivarret taakse, 123e kpl
- Jarrupalat taakse, 20e pari
- Levyt taakse, 40e kpl
- Ohjauksen nivel heti alkuun myyjän toimesta koska oli tiedossa ostaessa (173e), tämä siis ei omasta pussista mennyt.

Auto ostettiin siis tukholmasta ekalta omistajaltaan ihan kuvien perusteella.

Kokonaisuutena on ollut täällä Kuusamossa erittäin mukava menopeli. Autossa viihtyy koko perhe (me aikuiset plus 2xmuksua nyt 4,5 ja 6,5 v)

Kovimmat pakkaset oli -36 ja -35 , autossa tarkeni ihan täysin, ei eroa normaaliin.

Isoin pelko oli sähköön mennessä lataukset matkoilla, tämä oli turha pelko. Reissut menee jouhevasti, lataukset osuu sopivasti hetkiin milloin ex vermeillä (prius plus, bmw 520D xdrice F10) ois myös pysähdytty.

Norja ja naantalin muumimaa valloitettu täältä kuusamosta käsin. Eurooppaan ei päästy vielä cruisaa koska korona :(

Niin ja huonoa savi/soratietä ajetaan paljon, joka arkipäivä pakollista 14km.
Alusta on kestänyt sen hyvin vaikka on vatasen jalat ja omat kädet :P
 
Miksi se suuri ero kulutuksen suhteen olisi? Lähinnähän edut tulevat akkujen sijoittamisessa suhteessa sisätiloihin, mutta se ei varsinaisesti muuta kulutusta - kuitenkin ne komponentit voivat olla alustassakin aivan samoja.
Niinpä, eli miksi sitä eroa olisi huonompaan suuntaan. Nykyiset korealaiset kun menevät aika vähällä (vähemmällä kuin jopa Teslat) niin ei suunta ainakaan huonompaan pitäisi mennä. Täysin täyssähköksi tehdyissä malleissa kun kuitenkin on panostettu selkeästi enemmän aerodynamiikkaan kuin noissa polttiksen pohjalle tehdyissä malleissa. Lisäksi lämmitysratkaisut ovat varmasti pidemmälle mietittyjä kun ei ole polttiksen lämmitysjärjestlelmän taakkaa (lämmön jakaminen, lämmön talteenotto jne.) eli ne kaikki voidaan suunnitella puhtaalta pöydältä uusiksi vain sähköajoa ajatellen.
 
Polttishistoria vaikuttaa lähinnä sisätiloihin, ts. akut syövät tilaa sieltä mistä ne eivät pitäisi, suoraa vaikutusta kulutukseen ei ole.

Teoriassa toki on mahdollista suunnitella sulavampilinjaisia malleja kun ei tarvitse huomioida moottoria+vaihteistoa nokalla mutta tämä vaikutus on käsittääkseni aika marginaalinen, sähkömoottorikin edessä vie jonkun verran tilaa.
 
Polttishistoria vaikuttaa lähinnä sisätiloihin, ts. akut syövät tilaa sieltä mistä ne eivät pitäisi, suoraa vaikutusta kulutukseen ei ole.

Teoriassa toki on mahdollista suunnitella sulavampilinjaisia malleja kun ei tarvitse huomioida moottoria+vaihteistoa nokalla mutta tämä vaikutus on käsittääkseni aika marginaalinen, sähkömoottorikin edessä vie jonkun verran tilaa.
No tuota kun alkaa yksityiskohdilta miettimään niin esim. piilotetut ovenkahvat, kamerasivupeilit, turhat ilmanottoaukot pois, alapohjan kotelointi, ilmanvastuksen kannalta optimaalisempi muotoilu, pienen ilmanvastuksen vanteet, lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmän tehokkaampi suunnittelu jne. Aivan varmasti se polttikseen perustuva rakenne aiheuttaa turhia rajoituksia sähköauton suunnitteluun ja myös sen kulutukseen. Yksinään jo tuolla lämmityksellä ja jäädytyksellä voidaan saada aikaiseksi todella merkittävä vaikutus, jos se vain tehdään oikein.
 
Toukokuussa on luvattu ennakkomyynnin aloitus. Helppo veikata, ettei hinnat paljoa eroa muun Euroopan hinnoista ja ovat käytännössä samat Ioniq5:n kanssa. Oma veikkaus 46k takaveto ja pienempi akku ja siitä sitten ylöspäin.

Saa nähdä mitä käy E-Nirolle? Kukaan ei maksa 64kwh nirosta 45k€ jos samaan saa EV6:sen.

Pakko joko laskea Niron hintaa tai lopettaa valmistus
 
No tuota kun alkaa yksityiskohdilta miettimään niin esim. piilotetut ovenkahvat, kamerasivupeilit, turhat ilmanottoaukot pois, alapohjan kotelointi, ilmanvastuksen kannalta optimaalisempi muotoilu, pienen ilmanvastuksen vanteet, lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmän tehokkaampi suunnittelu jne. Aivan varmasti se polttikseen perustuva rakenne aiheuttaa turhia rajoituksia sähköauton suunnitteluun ja myös sen kulutukseen. Yksinään jo tuolla lämmityksellä ja jäädytyksellä voidaan saada aikaiseksi todella merkittävä vaikutus, jos se vain tehdään oikein.

Piilotetut ovenkahvat, kamerasivupeilit, alapohjan koteloinnit etc eivät ole mitenkään sähköautoon liittyviä juttuja. Eivätkä vanteet, enkä tiedä miten lämmityskään muuttuisi sen perusteella mitä sinne konepellin alle voi laittaa? Ainoa mikä muuttuisi olisi tuo ilmanottoaukko edessä, mutta sulkemalla se päästään jo niin lähelle ettei sillä ole väliä - koska paljon etuosan muotoilusta on riippuvaista jalankulkijaturvallisuuden määräyksistä. Se ei siis saa olla piikkimäinen tai lentokonemainen muotoilu.
 
EV6 näyttää kyllä hienolta ja omaan tarpeeseen sopisi kyllä tuo pienimmällä akullakin varustettu versio. Mitä nyt Teslan kolmosta tuli ajettua pitkästä aikaa, ei kyllä sitä hypetyksen määrää onnistu ymmärtämään ellei istu täysin Muskin paidassa ja Tesla-laseissa. Nitisee, vähän niin ja näin on kaikki jne. Se on ikään kuin viittä vajaa auto, kaikki löytyy, mutta mikään ei ole viimeisen päälle tehty. Suomessa nuo sähkisten hinnat alkaa näköjään realisoitumaan perusmalleille tuohon 40ke hintaan ja siitä ylöspäin. Ei mielestäni lainkaan huono, kun noissa vielä varustetasoa riittää ja ovat mukavan hiljaisiakin.
 
Saa nähdä mitä käy E-Nirolle? Kukaan ei maksa 64kwh nirosta 45k€ jos samaan saa EV6:sen.

Pakko joko laskea Niron hintaa tai lopettaa valmistus

Kyllähän hinnan on pakko vähän laskea.

Ruotsin hinta siis noin 57k isompiakkuiselle takavedolle. Pienempiakkuinen ehkä menee hiukan alle 50k ja hankintuen piiriin. Ei ihan suoraa kilpailua tule halvemmalle ID4:lle.
 
Viimeaikojen julkistukset ja uutiset lupaavat kyllä erittäin hyvää VW:lle ja ID4:lle. Hinta on saatu painettua juuri sopivasti alle kilpailijoiden, saatavuus lienee kunnossa. Ehkä siellä konttorissa on sitä ämpärimuovia hiukan enempi, kun muilla ja käyttöliittymä vielä kaipaa hiomista mutta perusjutut, mitkä merkkaa eniten suurimmalle osalle, tuntuu olevan hyvällä mallilla, eli siis kulutus, range, tilat ja ajotuntuma
 
Genesiksen kaksiovinen sähköcoupe conseptia myös esitelty. Selkeästi amerikasta lähdetään alkuun hakemaan parempaa katetta. Näettekö tämän vaihtoehdoksi sähkö s:lle tai Taycanille, jotka on kyllä molemmat neliovisia? Voimalinja varmaankin EV6 ja GT:n tasoa.

Edit. Tuotantomallista ei tässä vaiheessa varmistusta, vaikka konsepti ulkoisesti näytti aika valmiilta paketilta. Ei siis varmaan ensi vuodeksi kannata odottaa.


 
Viimeksi muokattu:
Niinpä, eli miksi sitä eroa olisi huonompaan suuntaan. Nykyiset korealaiset kun menevät aika vähällä (vähemmällä kuin jopa Teslat) niin ei suunta ainakaan huonompaan pitäisi mennä. Täysin täyssähköksi tehdyissä malleissa kun kuitenkin on panostettu selkeästi enemmän aerodynamiikkaan kuin noissa polttiksen pohjalle tehdyissä malleissa. Lisäksi lämmitysratkaisut ovat varmasti pidemmälle mietittyjä kun ei ole polttiksen lämmitysjärjestlelmän taakkaa (lämmön jakaminen, lämmön talteenotto jne.) eli ne kaikki voidaan suunnitella puhtaalta pöydältä uusiksi vain sähköajoa ajatellen.
Kun sähkömoottoreiden maksimitehot nostetaan 100kW:stä 200kW:seen, niin voi hyvin käydä niin, että osatehoilla hyötysuhteet heikkenevät.
 
No tuota kun alkaa yksityiskohdilta miettimään niin esim. piilotetut ovenkahvat, kamerasivupeilit, turhat ilmanottoaukot pois, alapohjan kotelointi, ilmanvastuksen kannalta optimaalisempi muotoilu, pienen ilmanvastuksen vanteet, lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmän tehokkaampi suunnittelu jne. Aivan varmasti se polttikseen perustuva rakenne aiheuttaa turhia rajoituksia sähköauton suunnitteluun ja myös sen kulutukseen. Yksinään jo tuolla lämmityksellä ja jäädytyksellä voidaan saada aikaiseksi todella merkittävä vaikutus, jos se vain tehdään oikein.

Kyllähän se pienempi ilmanvastus vähentää myös polttomoottoriauton kulutusta, ei sen suhteen sähkäri tilannetta muuta. Ainoa merkittävä ero on polttiksen vaatima moottorin jäähdytys, joka lisää ilmanvastusta, mutta joissain autoissa on siinäkin säleikkö joka suljetaan ilmanvastuksen pienentämiseksi kun jäähdytystehoa ei tarvita.

Eikä se sähkärikään kokonaan ilman tuota jäähdytysilmanaukkoa pärjää, se on vain hieman pienempi.

Kun sähkömoottoreiden maksimitehot nostetaan 100kW:stä 200kW:seen, niin voi hyvin käydä niin, että osatehoilla hyötysuhteet heikkenevät.

Itse sähkömoottori kai vielä pärjäisi suhteellisen hyvällä hyötysuhteella, mutta suurempi teho tarkoittaa suurempaa vääntöä, joka tarkoittaa tukevampia voimansuurron komponentteja jotka raskaampina myös muodostavat suuremman häviön.
 
Kyllähän hinnan on pakko vähän laskea.

Kuvittelisi laskevan, mutta lopputulos riippunee valtiontuistakin. Mm. Briteissä laskivat tuen rajaa max 35k£ autoihin. Kia toi myyntiin heikommin varustellun 64kWh version johon tuen vielä saisi. Aiemmin tuollaista versiota ei ollut saatavilla.

Jos Suomessa tehdään sama temppu niin Nirosta tullee versio, johon tuen saa ja tukirajan ylittävät versiot jää pois kun EV6 iskee kauppoihin.
 
Se, laskeeko Konan ja Niron hinnat vai poistuuko ne markkinoilta riippunee siitä kuinka kannattavaa k.o. autojen valmistaminen on. Ne tehty polttikselle modatun platan päälle, joten voi olla että niiden rakentaminen ei ole paljoaakaan Ioniq 5:ttä tai EV6:tta halvelmpaa. Toisaalta jos ioniq 5 ja EV6 ei myy tarpeeksi EU:n fleet targettien saavuttamiseksi, voi olla että vanhaa sukupolvea myydään loppuvuoden aikana alennuksella että targetit saavutetaan.
 
Nyt kun pääsiäinen on lomailtu olisi hyvä kuulla sähköautoilijoiden kokemuksia rukan/lapin reissuista. Sujuiko matkanteko ok, ts miten onnistui lataukset reissussa?
Monella on varmaan blogeja teemasta, saisiko tähän linkkejä niistä, kiitos!
 
Aiemmin Sergio Rodriguez oli Teslan onnellinen omistaja, mutta tuskinpa enää. Hän sai sosiaalisessa mediassa todellisen löylytyksen, kun erehtyi kehaisemaan hiljattain hankkimaansa
Mustangin täyssähköistä Mach-E-crossoveria.

Rodriguez kertoi kotisivuillaan Mach-E:n kanssa sujuneesta matkasta, mutta kirjoituksen saama palaute oli vähintäänkin paksua, Carscoops-julkaisu kertoo.
Kevyemmissä palautteissa epäiltiin Fordin maksavan Mach-autoilijoille sievoisia summia kivasta kirjoittelusta. Mutta postiin kilahti myös rankempaa tavaraa.

Teslafanit ovat hieman.. omanlaatuisia... :hmm:
 


Teslafanit ovat hieman.. omanlaatuisia... :hmm:

Aikuiseksi kasvaneita lapsia.

Ja tämä sisältö hyödyttää tätä ketjua miten? :smoke:
Joka ainoasta ihmisryhmästä löytyy niitä idiootteja.
Se että kannattaako koko ryhmää leimata siitä syystä on ihan pohdinnan arvoinen asia.
 
Kyllä itsellä on tullut vastaan ainoastaan fanaattisia teslan vastustajia tähän mennessä. :D
Ja tämä vastustus on perustunut vain mutuun ja Esson baarin juttuihin. (ja kateuteen?)
Mutta Tesla selvästi kiinnostaa. Vai kuinka monesta amerikkalaisesta nettiuhkauksesta muuten uutisoidaan Suomessakin asti usean lehden uutisissa?
 
IMG_20210410_105820-01.jpeg
IMG_20210410_110836-01.jpeg


ID.4 käyty koeajamassa ja täytyy sanoa että yllätti kyllä positiivisesti tällaisen vanhan liiton polttomoottorimiehen. Nillittämistä keksin vain rengasmelusta - auto oli yhtä äänekäs kun nykyinen matka-ajossa - sekä ohjaamon nappuloiden älyttömän huonosta tuntumasta - tai ehkä olen vain vanhanaikainen. Koeajoautossa oli myös hyvin vaillinainen varustelu, mutta minkäs teet. Ajolleen yksi parhaita autoja mitä tuossa kokoluokassa olen ajanut, varmasti matalan painopisteen ja sähköisen voimalinjan tuottaman väännön luonteen ansiosta. Toki akuston paino välittyy väkisinkin myös ohjaustuntumaan, mutta siihen osasin jo ennalta asennoitua.

Pyysin vielä tarjouksen ns. "voll" -varustelulla, ja ei tuo 60k mitenkään mahdoton hinta olisi. Hierotaan nyt kuitenkin lompakolla otsaa ja seurataan miten järkyttävä näiden ensimmäisen aallon sähköautojen arvonalenema tulee olemaan. Tuohon kun ei saa enää valtiolta hankintatukeakaan. Volkkarin hinnastoa plärätessä ainoastaan kulimalliin (city/life) saisi 2000e hyvityksen.
 
Kyllä itsellä on tullut vastaan ainoastaan fanaattisia teslan vastustajia tähän mennessä. :D
Ja tämä vastustus on perustunut vain mutuun ja Esson baarin juttuihin. (ja kateuteen?)
Mutta Tesla selvästi kiinnostaa. Vai kuinka monesta amerikkalaisesta nettiuhkauksesta muuten uutisoidaan Suomessakin asti usean lehden uutisissa?
Teslan suhteen tämä äärimmäinen vastakkainasettelu on mielestäni tullut yhdysvaltalaisesta ilmastosta/markkinointitavasta, mutta tuo eka lause on aika hyvä esimerkki siitä. Muakin on muutamaan kertaan syytetty fanaattisesta Teslan vastustamisesta, tosin myös teslafanboyksi joka lienee taas täydellinen vastakohta, vain esittämällä jonkin positiivisen tai negatiivisen huomion.

Täntyylinen tapa saada asiat täysin vastakkainasetelluksi on erittäin tehokas markkinointikeino, joka on hyvin tarkasti tutkittu suurissa markkinointifirmoissa ja tiedetään toimivaksi ja halvaksi. Käytännössähän aivan äärimmäisen pieni osa ihmisistä on oikeasti fanaattinen jonkin asian suhteen mihinkään suuntaan.

Se että joku jäärä essonpaarissa vakuuttaa ettei ikinä osta typerää sähköautoa, ei ole mitään fanaattisuutta, vaan sitä samaa jupinaa jota kyseisen ihmistyypin jäärät esittävät ihan mistä tahansa asiasta jota ei ole vielä hankkinut, eikä se niiden vastustus ole oikeastaan käytännöntasolla minkään tasoista vastustamista vaan pikemminkin keskustelun avaus, jolla saadaan aikaa vietettyä vänkäämällä sen kolmannen santsikupin äärellä.
 
IMG_20210410_105820-01.jpeg
IMG_20210410_110836-01.jpeg


ID.4 käyty koeajamassa ja täytyy sanoa että yllätti kyllä positiivisesti tällaisen vanhan liiton polttomoottorimiehen. Nillittämistä keksin vain rengasmelusta - auto oli yhtä äänekäs kun nykyinen matka-ajossa - sekä ohjaamon nappuloiden älyttömän huonosta tuntumasta - tai ehkä olen vain vanhanaikainen. Koeajoautossa oli myös hyvin vaillinainen varustelu, mutta minkäs teet. Ajolleen yksi parhaita autoja mitä tuossa kokoluokassa olen ajanut, varmasti matalan painopisteen ja sähköisen voimalinjan tuottaman väännön luonteen ansiosta. Toki akuston paino välittyy väkisinkin myös ohjaustuntumaan, mutta siihen osasin jo ennalta asennoitua.

Pyysin vielä tarjouksen ns. "voll" -varustelulla, ja ei tuo 60k mitenkään mahdoton hinta olisi. Hierotaan nyt kuitenkin lompakolla otsaa ja seurataan miten järkyttävä näiden ensimmäisen aallon sähköautojen arvonalenema tulee olemaan. Tuohon kun ei saa enää valtiolta hankintatukeakaan. Volkkarin hinnastoa plärätessä ainoastaan kulimalliin (city/life) saisi 2000e hyvityksen.
Mikä se sun nykyinen on? Lähinnä, että verrataanko tässä nyt e-sarjaan vai perus-octaviaan...
 
... Volkkarin hinnastoa plärätessä ainoastaan kulimalliin (city/life) saisi 2000e hyvityksen.
Ainakin business-malliin taitaa saada sen myös, jos antavat hieman alennusta. Muilla palstoilla on ID4:stä enemmänkin puhetta, ja itseänikin se alkoi jo hieman kiinnostamaan, mutta muovisuus on jotenkin luotaan työntävää, samoin halvalta ja vanhanaikaiselta näyttävä info-järjestelmä. Enyaq vaikutta laadukkaammalta, ja kummankin mallin parhaimmin varustetuttujen mallien (sis. loputkin lisävarusteet) välillä ei ole suurta hintaeroa (muistaakseni n. 65 ke).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 486 869
Jäsenet
74 126
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom