Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Kyllä itsellä on tullut vastaan ainoastaan fanaattisia teslan vastustajia tähän mennessä.

Kannattaa lukea tyyliin "Elektrec" kommentit, tai Tesla forumia Facebookissa (josta muuten jälkimmäisestä saa kenkää jos arvostelee Teslaa, ekassa haukutaan vain trolliksi ja shilliksi sentään). Kyllä näitä riittää, toki jos näkee omien lasiensa mukaan "tää sanoo pahaa Teslasta, se on fanaattinen vastustaja" niin ei kai siinä sitten mitään, kai sen tietää mihin leiriin sitten kuuluu.
 
^ Voisko nää keskustelut käydä vaikka räbässä? Ei ihan kauheasti kiinnosta se, että sanooko joku tyhmiä juttuja jossain päin internettiä.

Bemarilta tulossa ihan hyvän näköinen laitos: BMW i4

Aikalailla M3 LR speksit, mutta takavetoisuus on vähän bummer varsinkin tuossa hintaluokassa. Sisätilojen materiaalit ja äänenvaimennukset varmasti ihan kohdallaan toisaalta.
 
^ Voisko nää keskustelut käydä vaikka räbässä? Ei ihan kauheasti kiinnosta se, että sanooko joku tyhmiä juttuja jossain päin internettiä.

Bemarilta tulossa ihan hyvän näköinen laitos: BMW i4

Aikalailla M3 LR speksit, mutta takavetoisuus on vähän bummer varsinkin tuossa hintaluokassa. Sisätilojen materiaalit ja äänenvaimennukset varmasti ihan kohdallaan toisaalta.

Upean näköinen auto varsinkin sisältä, mutta nuo valtavan kokoiset "munuaiset" auton keulassa näyttävät hirveiltä ja kummallisilta varsinkin, kun konepellin alta puuttuu jäähdytystä kaipaava polttomoottori. Saksan ja Hollannin lähtöhinta (n. 65 ke) vaikuttaa varsin kohtuulliselta, kun otetaan huomioon se, että kyseessä on sentään BMW.
 
Upean näköinen auto varsinkin sisältä, mutta nuo valtavan kokoiset "munuaiset" auton keulassa näyttävät hirveiltä ja kummallisilta varsinkin, kun konepellin alta puuttuu jäähdytystä kaipaava polttomoottori. Saksan ja Hollannin lähtöhinta (n. 65 ke) vaikuttaa varsin kohtuulliselta, kun otetaan huomioon se, että kyseessä on sentään BMW.
Konseptissa oli parempi takaperä. Nyt se on vähän vaisu. Lisäksi outo tapa saksalaisissa tuo CCS latausraja aina 150kw.

Nelivetoa saa siihen Performance malliin mutta veikkaan, että hinta nousee 10-15k€ ainakin.
 
Upean näköinen auto varsinkin sisältä, mutta nuo valtavan kokoiset "munuaiset" auton keulassa näyttävät hirveiltä ja kummallisilta varsinkin, kun konepellin alta puuttuu jäähdytystä kaipaava polttomoottori. Saksan ja Hollannin lähtöhinta (n. 65 ke) vaikuttaa varsin kohtuulliselta, kun otetaan huomioon se, että kyseessä on sentään BMW.

Juu, munuaiset on "hieman" liioitellut kyllä näissä uusissa. Konepelti on myös aika pitkä sähköautoksi, olettaen että tuo on sellaiseksi 100% suunniteltu (tai ehkä jotenkin vaan näyttää kuvissa siltä). Mutta toki design-valintana ei sitten erotu sähköautona sen ihmeemmin. Tegen kanssa samaa mieltä myös tuosta CCS-latausrajasta, ottaen huomioon mitä korealaiset tulee tarjoamaan.
 
Mikä se sun nykyinen on? Lähinnä, että verrataanko tässä nyt e-sarjaan vai perus-octaviaan...

Hyvinpä arvasit. Talviautoina E320 Mersu ja 1.8tq Audi joista ainakin tähtikeula vähintään yhtä "hiljainen". Varmasti äänitaso laskee kesärenkailla mutta silti vähän ihmetyttää kun varmasti sähkärin hiljaisuus yksi myyntivaltti. Yksi kesäautoista E66 760Li joka taatusti hiljaisempi kuin tuo ID.4. Tosin aivan eri segmentin ja uutena aivan eri hintaluokan auto, joten moisen ymmärrän.
 
Lisäksi outo tapa saksalaisissa tuo CCS latausraja aina 150kw.
Ai niinkuin Porschessa ja Audi etron GT:ssä?

Voisi Teslakin koittaa tuoda noihin energiasyöppöihin S:iin ja X:iinsä sen 250kW latauksen vähitellen, ettei tarvitse jurnuttaa 120kW tehoilla.
 
Ai niinkuin Porschessa ja Audi etron GT:ssä?

Voisi Teslakin koittaa tuoda noihin energiasyöppöihin S:iin ja X:iinsä sen 250kW latauksen vähitellen, ettei tarvitse jurnuttaa 120kW tehoilla.
Noissa on kyllä jo isommat koska pakkokin olla.
S ja X saa refreshissa nopeudet sinne 350kw asti.
 
Audi julkaisee tänään q4 täyssähkön klo 20

Tuo on ainakin itselle suurin kiinnostuksen kohde näistä tulossa olevista malleista
 
Audi julkaisee tänään q4 täyssähkön klo 20

Tuo on ainakin itselle suurin kiinnostuksen kohde näistä tulossa olevista malleista

Onko noiden VAG-autojen perustason mallien kohdalla muuta eroa kuin se, että Audit ovat jonkin verran kalliimpia kuin volkkarit, Skodat ja Seatit. Voisi kuvitella, että Audin kohdalla lisävarusteita sisältävän mallin hinta nousee selvästi päälle 70 000 euron ja heikommin arvostetuilla brändeillä hinta jää selvästi sen alle.
 
Onko noiden VAG-autojen perustason mallien kohdalla muuta eroa kuin se, että Audit ovat jonkin verran kalliimpia kuin volkkarit, Skodat ja Seatit. Voisi kuvitella, että Audin kohdalla lisävarusteita sisältävän mallin hinta nousee selvästi päälle 70 000 euron ja heikommin arvostetuilla brändeillä hinta jää selvästi sen alle.
Perinteisesti Audi myy hinnat alkaen malleja mitä mainoksissa näkyy. 10-20k saat laittaa hintaan lisää että saa perusmukavat varusteet. Sama bemarilla ja mersulla.
 
Perinteisesti Audi myy hinnat alkaen malleja mitä mainoksissa näkyy. 10-20k saat laittaa hintaan lisää että saa perusmukavat varusteet. Sama bemarilla ja mersulla.
Tämä tiedossa, ja vähän yllättävääkin on se, kuinka paljon jostakin adaptiivisesta vakkarista on joutunut pulittamaan näiden saksalaismerkkien kohdalla.
 
Onhan näissä sähköversioissa niputettu pakettina noita lisäoptioita että voihan sieltä tulla ihan ok paketteja ilman että jokaista pitää klikkailla mukaan erikseen.
 
Tilasin kangas matot autoon automatot.com, kumi kaukalot näin keväällä hetkessä karsean näköiset.

kokeillaan ny kangas matoilla jos ois siistimpi edes hetken.
 
Viimeksi muokattu:
Myös Yamahalta tulossa 35-350kw sähkömoottori/invertteripaketteja autovalmistajille myytäväksi. 200 kw:n asti tuotantoa/käyttöoikeutta on jo myyty valmistajille, öljyjäähdytettyä 800V 350kw mallia ei ilmeisesti vielä. Toyota omistaa reilu 3% Yamahasta.

Edit. Ilmeisesti 200kw tarkoitetaan 2x100 kw, jotka voi olla myös samalla akselilla.



Yamahan omaa tuotantoa: Mikähän auto tuossa on testimuulina, Supra?

 
Viimeksi muokattu:
Audi A6 e-tron "vuoto". Huhuillaan julkistettavaksi ensi viikolla Shanghain autonäyttelyssä

1618600076155.png
 
Ensi viikolla taitaa tulla isompi satsi autoja ulos.
Onkohan Audilla tuossa jo 800V linja käytössä?
 
Ilmeisesti tuo A6 on vasta konseptiversio? Audin konseptiversiot ovat tosin olleet viimeaikoina hyvin lähellä tuotantoversioita, joten tuotantoversiokin lienee varsin lähellä tuota. Keula kyllä näyttää todella hyvältä ja Audi näyttäisi löytäneen hyvän suunnan muotoilun suhteen sähkömalleissaan. Perä ehkä vähän epä-Audimainen ja hieman sisältää Hondan muotoiluelementtejä, mutta ei hassumman näköinen sekään.
 
Audi A6 e-tron "vuoto". Huhuillaan julkistettavaksi ensi viikolla Shanghain autonäyttelyssä

1618600076155.png
Oho onpa upea, jos vielä hatcback kontti olisi.
Jokohan kohta voisi odotella Ioniq 5 koeajoja laajemminkin :).

Hienoja aikoja. Josko tässä itsekin 5v sisällä käytettyyn pääsee käsiksi.
EQS varmaan maksaa massimiehille vähemmän Suomessa kuin polttis-smersu samoilla tehdoill. Veikkaan. Eli myy.
 
Oho onpa upea, jos vielä hatcback kontti olisi.
Mielestäni näyttää hatchbackiltä. Näitä ja farmareita kaivattaisiin paljon lisää, mieluummin vielä tuonne 50ke tai alle hintaluokkaan. SUV:eja on jo tolkuton määrä tuossa 50-60ke luokassa.

Edit: tässä muuten useita lisäkuvia videomuodossa tuosta A6:sta:

 
Viimeksi muokattu:
Mitkäs ovat tänä päivänä tärkeimmät lataustägit?
Itsellä tulee mieleen Fortum, Virta, K-lataus, Väre...
 
Väreen pisteet tuntuu näkyvän myös Fortumin sovelluksessa joten ei taida väreen omalla tehdä mitään? Hinnatkin ovat ainakin sovelluksissa samat.

Plugsurfing on yksi mikä kannattaa olla ihan varuiksi. Jos ei muuten niin sieltä sovelluksesta näkee useamman eri operaattorin pisteitä.
 
Vieläkö tuollainen e-niron 64kw kannattaa tilata vai odottelisiko jotain muuta (liisuriksi olisi tulossa)?
 
Muistaakseni Björnillä oli video e-niron talvitoiminnasta, jossa ihmetteli akun huonoa lämmitystä ajon aikana. Ei myöskään ollut lämpöjen johdosta kovin vastaanottavainen pikalaturillakaan sitten.

Liekö Konassa sama "coldgate", vai onko muut sähkärit ylipäänsä parempia pakkasella? Mitä auton varusteista/ominaisuuksista pitäisi osata etsiä? Lämpöpumppua vaiko jotain hukkalämpöjen hyödyntäjää?

Kona/e-niro itseäkin kiinnostaisi. Toki tuo enyaq myös kivan näköinen, joskin hintakin jo kipuaa ylös.
 
Miksi noihin laitetaan niin usein kiinanpaskeita alle? Kuluuko renkaat enemmän vai onko hintaero vain niin iso?
Painaahan ne ja sekin syö renkaita.
Syyhän on että kiinalaiset on yhtä hyviä kuin muut ja maksavat vähemmän. Miksi siis maksaa enemmän kun vähemmälle saa jo hyvää.
 
Eipä taida olla nuo kiinarenkaat juuri testeissä loistaneet. Ääriolosuhteissa ja vaaratilanteissa se renkaiden ominaisuudet mitataan. Valitettavan usein rahat riittää siihen kalliiseen autoon, mutta renkaiden kohdalla sitten säästetään ja ostetaan ne halvimmat kumit. Vanteisiinkin panostetaan mieluummin enemmän kuin renkaisiin.
 
Painaahan ne ja sekin syö renkaita.
Syyhän on että kiinalaiset on yhtä hyviä kuin muut ja maksavat vähemmän. Miksi siis maksaa enemmän kun vähemmälle saa jo hyvää.
Hitto kun tekissä ei ikinä tiedä kirjoitetaanko näitä ironisesti vai ei, koska tosissaanhan tätä ei ole voitu kirjoittaa, eihän?
Sijalla 37. ja jarrutusmatkassa pituutta lisää 5-7 metriä kelistä riippuan, mutta MUUTEN varmasti "yhtä hyviä"
 
On kyllä raskasta tämä odottelu. Emäntä otti työsuhdeautoksi ID4 FirstEditionin ja toimitus vaan lykkääntyy. Tammikuussa tilattu ja juuri eilen ilmoittivat että menee jopa kesäkuulle toimitus koska jotain sisätilan kompponentteja odottelevat.
Alkuperäinen toimitus aika oli helmikuun lopussa. Nyt jo kolmas lykkääntyminen.. Lataus tolppakin jo asennettu. :D
 
Hitto kun tekissä ei ikinä tiedä kirjoitetaanko näitä ironisesti vai ei, koska tosissaanhan tätä ei ole voitu kirjoittaa, eihän?
Sijalla 37. ja jarrutusmatkassa pituutta lisää 5-7 metriä kelistä riippuan, mutta MUUTEN varmasti "yhtä hyviä"
Oli ironiaa. Ylempänä se oikea syy eli raha.
 
Mulla oli misukkaa ja noksua ex bemmissä jne alla. Vaan huomasin et osa kinukeista on paljo mukavampia melun suhteen pohjoisen teillä -> nyt mennää niillä.

Kai jokainen saa ajella millä renkailla haluaa ?
Menkää ulisee toiseen ketjuun, tämä piti olla tuosta paskasta vapaa ketju.
 
Painaahan ne ja sekin syö renkaita.
Syyhän on että kiinalaiset on yhtä hyviä kuin muut ja maksavat vähemmän. Miksi siis maksaa enemmän kun vähemmälle saa jo hyvää.

Tässä oli juuri jokin aika sitten (todennäköisesti) Moottori lehdessä artikkeli noiden halpisrenkaiden vierintävastuksesta. Ynnäsivät jotain luokkaa 15% suuremman polttoaineen kulutuksen halpisrenkaalle, eli ihan bensavehkeen alla se halpisrenkaan hankintasäästö maksetaan pumpulla. Sähkärissä taitaa olla vielä taloudellisesti kannattavaa.
 
Tässä oli juuri jokin aika sitten (todennäköisesti) Moottori lehdessä artikkeli noiden halpisrenkaiden vierintävastuksesta. Ynnäsivät jotain luokkaa 15% suuremman polttoaineen kulutuksen halpisrenkaalle, eli ihan bensavehkeen alla se halpisrenkaan hankintasäästö maksetaan pumpulla. Sähkärissä taitaa olla vielä taloudellisesti kannattavaa.
Jos vierintävastus kasvaa niin se vaikuttaa myös sähkössä siihen kulutukseen eli kulutus nousee ja range laskee.
 
Itse kyllä mittaan renkaan tärkeimmäksi ominaisuudeksi turvallisuuden. Vasta sen jälkeen tulee ajomukavuus, hinta, kulutus jne.
 
Itse kyllä mittaan renkaan tärkeimmäksi ominaisuudeksi turvallisuuden. Vasta sen jälkeen tulee ajomukavuus, hinta, kulutus jne.
Itse haen kokonaisuutta.
Turvallisuus ei saa olla ihan ö tasoa. -> sitten mukavuus, kulutus , hinta -> vertailua kokemuksia = päätös.

Talvirenkaat ostan joka talveksi uudet. Niissä turvallisuus menee kaiken yli.

Mut nää on näitä.
 
Sijalla 37. ja jarrutusmatkassa pituutta lisää 5-7 metriä kelistä riippuan, mutta MUUTEN varmasti "yhtä hyviä"

Näissäkin toivoisi että ilmoitettaisiin törmäysnopeus suhteessa siihen että toinen on pysähtynyt, niin ihmiset alkaisivat hieman käsittämään. "Ei se oo kuin viisi metriä" on ikävä statistiikka jos toisessa se jalankulkija selviää pyykkipesulla ja toisessa pääsee vihannekseksi.
 
Näissäkin toivoisi että ilmoitettaisiin törmäysnopeus suhteessa siihen että toinen on pysähtynyt, niin ihmiset alkaisivat hieman käsittämään. "Ei se oo kuin viisi metriä" on ikävä statistiikka jos toisessa se jalankulkija selviää pyykkipesulla ja toisessa pääsee vihannekseksi.

Erot voivat olla kuivalla tuota viiden metrin luokkaa kun jarrutetaan satasen nopeudessa. Jos ajatellaan niitä nopeuksia, joissa on suojateitä eli max. 60 km/h niin erot varmaan supistuvat pariin metriin. Luulen että useimmiten kun jalankulkijalle käy pahasti ei autoilija ehdi jarruttaa yhtään.
 
Kuinka helvetisti talvessa tulee oikein kilometrejä jos saa kerta talveen kulutettua renkaat loppuun?
Korjataan, noin 1,5 talvea per renkaat.
nytkin on 2020 maaliskuussa alle laitetuista nastojen kärkiä poikki joka renkaassa. Pito heinkenee sen jälkeen jäällä kovasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 274
Viestejä
4 487 361
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom