Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Ethän sinä voi mistään tietää, että paljonko siellä akussa on lopussa energiaa. Varmastikin enemmän kuin 0.0%.

En toki, saattoihan osa matkasta mennä hinattavanakin. Jos siellä kuitenkin oli yli 10%, niin miksi Vierumäellä otettiin 9,93kWh? Jos 161Wh olisi ollut keskikulutus, niin tuo olisi ollut turhaa ja Kuopiossakaan ei olisi tarvinnut ottaa noin paljon. Lähdettiin pitkää matkaa tyhjällä akulla? Ei sekään kuulosta kovin loogiselta.

Varsinkin kun noin tarkkaan halutaan ilmoittaa lukemat.
 
Kävin koeajamassa ID.4.

Merkittävästi parempi auto, kuin aiemmin koeajamani ID.3

Etupenkin tilat oli hyvät, takana mahtui normiajoasennon jälkeen istumaan oikein hyvin, istumisasento myös parempi takana. Lastenistuinten telakka mahtui paremmin ja istuin ylipäätään paremmin, kuin farkku E-mese S211:een. Ovet avautui leveälle ja helppo lastaus, takapenkin lattia tasainen joka jepa. Näkyvyys ulos parempi, kuin ID3 ja ei tulleet A-pilarit niin pahasti eteen, kuin ID3:lla. Pääntilaa oikein hyvin takanakin (toisin kuin ID3 jossa takana pienempi pääntila kuin Polossa..).
Takakontti on juuri ja juuri riittävä, tosin en kyllä kelpuuttaisi manuualitoimista avausta 50k autoon. Pitäisi olla minusta std. olla sellainen, että saa joko avaimista auki tai edes napista. Ovet eivät avautuneet, kun käveli auton luo - jota myös jäi kaipaamaan, ja tarvittiin perinteistä avainta.
Kohtuu hiljainen auto ja hyvä auto ajaa. Ketteräkin, pienen tuntuinen kääntösäde. Musiikit hyvät. Kiihtyvyys napakka 0-80km/h, oikein hyvin riittää.
Sisustus riittävällä tasolla, penkit ainakin hyvät.
Parcel shelf eli se hattuhyllysuoja ärsyttävä, kun ei mahdu autoon sisälle (oli tallissa itsellä). Syvä takakontti, välipohjalle olisi mielestäni käyttöä (johdot piiloon tms.).
Helppo auto sinänsä ajella, infosysteemi kohtuullinen, joskin itse preferoin edelleen puhelinta ja sen nopeutta perusnavigoinnissa. Puheohjaus vaikutti surkealta, tosin en jaksanut opetella sitä.
Hyvännäköinen itsessään.
Takakonttiin jää se gäppi, kun kaataa penkit, turhan lyhyt tavaratila mutta melko syvä kuitenkin.. Etupenkin kun saisi käännettyä, niin avot.
Koska kontti aukeaa vaan manuaalisesti, niin takapuskurin muovisuoja tahtoo osua sääriin muotoilun vuoksi --> vaatteiden sotkeutumisriski, koska alareuna "pullottaa".
Kulutus pyöri 27 wh/km kohdilla, reippaassa kaupunkiajossa. Maantietä en varsinaisesti ajanut, mutta oli vähän sellaista bemarimaista ohjauksen napakkuutta.
Ilmastoinnin säädöt omaan makuun vähän ärsyttävät, mutta automaatti hoitakoon ja tuskinpa sitä tarvitsee koskea. Ekaa kertaa kokeilin Android Autoa ja meni hermo siihen, en jaksaisi sitä että puhelimen google mapsia ei saa avata, kun käyttää sitä android autoa siinä näytössä.
Latausjohdoille ei kunnollista paikkaa, joka on mielestäni iso miinus. Siellä tavaroiden allako sitä pitää pitää? Joku voisi keksiä vaikka siihen latausluukun viereen oman lokeron johdolle, tyyliin joku ontto putki sisään ja ns. integroisi johdonsäilytyksen auton rakenteisiin ja tankkausluukun viereen..
Keskikonsoli suunniteltu kohtuullisen hyvin, joskin kahvikuppitelineistä en ollut ihan varma.
Alkukiihtyvyys on sähkiksessä kyllä kivaa, mutta eipä se moottoripyöriä tai moottorikelkkoja ajaneille nyt sen ihmeellisempää ole (paremmat kiksit saa edelleen esim. moottorikelkoista...).
Kännykkäsovellusta en testannut, joten en arvostelekaan sitä.
Mitään hajuakaan mulla ei ollu rangesta, mitä se tarjoaa, kun näytössä oli pari lukemaa (joku 496km ja sitten 280km).

Kaiken kaikkiaan merkittävästi parempi auto, kuin ID 3. Tilat edessä ja takana paremmat, näkyvyys parempi, suorituskyky riittävä. Saattaisi kelvata, kun olisi kaikki asialliset varusteet (kuka ostaa enää autoa manuualisella takakontin avauksella hintaluokassa 50k ja ovet saisi aueta, kun autoa lähestyy...).


Tykkäsin ajoltaan ja voisin omistaa käytettynä - uutena en, koska liikaa yksityiskohtapuutteita varusteissa.

Ajellaan vielä Skoda Enyaq, Model Y ja Ioniq 5 ainakin. Mutta ID3 on kyllä ihan paska verrattuna ID4, jos on siis kunnon autoja ajellut. Eli propsit volkkarille tästä ID4:sta.
Samaa muuten sanoi automyyjä oma-aloitteisesti, että ID4 on ihan eri auto kuin ID3 (toki saattoi yrittää tehdä kauppaa).
 
Tuossa toisessa sähköautoketjussa on Ioniq5 sisätilat esitelty, niin aika paljon ID4:n puutteita on siinä paremmin. Omaan silmään ainakin paremman oloinen auto, kun ottaa latausnopeudenkin huomioon.

Toisaalta kontti vaikutti jopa huonommalta kuin ID4:ssa. Leveyttä on enemmän ja korkeutta vähemmän. Ja jos lastaa täyteen, niin tavarat tulevat niskaan ilman tavaraverkkoa. Ei täydellinen perheauto siis, mutta ehkä paras mitä on kohta tarjolla.
 
Tuon tavaraverkon puutteen huomasin itsekin Ioniq 5:ssa ja ei tainnut olla edes minkäänlaista päälle vedettävää suojaakaan kontissa.
 
Tuossa toisessa sähköautoketjussa on Ioniq5 sisätilat esitelty, niin aika paljon ID4:n puutteita on siinä paremmin. Omaan silmään ainakin paremman oloinen auto, kun ottaa latausnopeudenkin huomioon.

Toisaalta kontti vaikutti jopa huonommalta kuin ID4:ssa. Leveyttä on enemmän ja korkeutta vähemmän. Ja jos lastaa täyteen, niin tavarat tulevat niskaan ilman tavaraverkkoa. Ei täydellinen perheauto siis, mutta ehkä paras mitä on kohta tarjolla.

Kyllä ainakin itsestä vielä toistaiseksi vaikuttaa, että Ioniq 5 on näistä mielenkiintoisempi ja oletan myös Enyaqin olevan parempi, kuin ID4. Toki toivosin, että olisi kolmeen osaan taittuvat penkit..
Sen sijaan ID4:sta saattaa löytyä sitä kaivattua hinta/laatusuhdetta, olihan se helppo auto sinänsä. En itse kyllä tykkää tuollaisesta nopeusnäytöstä ja kaikki ne aktiiviset tunnistimet on valitettavasti turhia, kun ei saa säätää esim. +5 km/h, kuten esim. Teslassa kuulemma saa (?).


Eli siis kun nopeusrajoitus tulee 60 km/h, niin ID4 siihen nopeuden tiputtaa ja todellinen nopeus varmaankin joku 58 km/h.. Sen sijaan Teslalla saat kuulemma säätää, että kun 60 km/h nopeus --> tunnistamisen jälkeen asettaa nopeuden esim. 65 km/h ja todellinen nopeus esim. 63 km/h. Pieni, mutta tärkeä yksityiskohta..
-
Ioniq 5 on itselle kyllä hyvin mielenkiintoinen laite kaikkinensa.
-
Ja Model Y, se on kans mielenkiintoinen.
 
Toisaalta kontti vaikutti jopa huonommalta kuin ID4:ssa. Leveyttä on enemmän ja korkeutta vähemmän. Ja jos lastaa täyteen, niin tavarat tulevat niskaan ilman tavaraverkkoa. Ei täydellinen perheauto siis, mutta ehkä paras mitä on kohta tarjolla.
Porsche Taycan Cross Turismossa on tavaratilaa tuplasti Ioniqiin verrattuna ja kiihtyvyyttäkin kireimmissä malleissa sen verran että pääsee rekoista ohi. Sanoisin että Taycan on parempi perheauto kriteereilläsi kuin kaksi mainitsemaasi. Tosin karvalakkimalli Porschesta maksaa 101 086 euroa, lienee tuplat mitä Huyndai kustantaa.
 
Nuo kätinät ei kuulu tähän ketjuun, menkää muualle kiitos.

Aiheeseen takasin: pari päivää kiukutellu pelkääjän puolen takaoven kahva. Tilasin johtosarjaa ja padle gearin (n.60e yht) niin alkoi pelaamaan, no jahka alkaa kiukutella enempi niin pitää korjata.

Myös vetoakseli tuli (77e kotia asti) pitää sekin vaihtaa jahka naputus alkaa kuulumaan. Saattoi olla että hätäilin sillä napse katosi ja ei tule enää kiihdytyksissä esiin.

S mallin ylläpito on ainakin meillä ollu halpaa koska osia on autodoc täynnä ja hinnat maltillisia.
 
Viimeksi muokattu:
Tollanen tilattiin eilen.
Nyt on laturi asia selvittelyn alla. Heleniltä suosittelivat asentamaan dynaamisen kuorman valvonnan sähkökaappiin. Koska ollaan Carunan alueella pääsulakkeiden kasvattaminen kuulemma lisäisi kuluja? En vaan löydä Carunan sivuilta hintaa/kustannuksia kasvattamiselle. Täytynee soitella sinnekkin.
 

Liitteet

  • IMG_20210319_164813__01.jpg
    IMG_20210319_164813__01.jpg
    2,6 MB · Luettu: 225

Loppu tuli?
Taisi olla kusetus alusta asti.
 
Tollanen tilattiin eilen.
Nyt on laturi asia selvittelyn alla. Heleniltä suosittelivat asentamaan dynaamisen kuorman valvonnan sähkökaappiin. Koska ollaan Carunan alueella pääsulakkeiden kasvattaminen kuulemma lisäisi kuluja? En vaan löydä Carunan sivuilta hintaa/kustannuksia kasvattamiselle. Täytynee soitella sinnekkin.
Ihan ekana miettisin onko sille pikalaturille oikeasti tarvetta kotona? Tietty jos ajatte 200+km päivässä niin voi olla ihan järkevää.
 
Ihan ekana miettisin onko sille pikalaturille oikeasti tarvetta kotona? Tietty jos ajatte 200+km päivässä niin voi olla ihan järkevää.
Pikalaturi? Ihan normi laturi on tulossa. Sulakkeiden kestävyys vaan mietityttää. Kun talossa on ilmalämmtys, kaks ilppiä ja kylppärin lattialämmitys. Siihen kun iskee kiukaan päälle ja kaks tietskaa ja mahdollisesti pesukoneet yhtäaikaa päällä.
 
Tollanen tilattiin eilen.
Nyt on laturi asia selvittelyn alla. Heleniltä suosittelivat asentamaan dynaamisen kuorman valvonnan sähkökaappiin. Koska ollaan Carunan alueella pääsulakkeiden kasvattaminen kuulemma lisäisi kuluja? En vaan löydä Carunan sivuilta hintaa/kustannuksia kasvattamiselle. Täytynee soitella sinnekkin.

Samalla kannattaa selvittää syöttökaapelin riittävyys.
 
Pikalaturi? Ihan normi laturi on tulossa. Sulakkeiden kestävyys vaan mietityttää. Kun talossa on ilmalämmtys, kaks ilppiä ja kylppärin lattialämmitys. Siihen kun iskee kiukaan päälle ja kaks tietskaa ja mahdollisesti pesukoneet yhtäaikaa päällä.
Nojuu sitten joo. Arvelin että olisi tulossa joku järeämpi laturi mutta toki jos tuommoinen määrä tavaraa niin ehkä se sit sen tarvii.
 
Pikalaturi? Ihan normi laturi on tulossa. Sulakkeiden kestävyys vaan mietityttää. Kun talossa on ilmalämmtys, kaks ilppiä ja kylppärin lattialämmitys. Siihen kun iskee kiukaan päälle ja kaks tietskaa ja mahdollisesti pesukoneet yhtäaikaa päällä.

Laturi kiinteällä johdolla on hintansa väärti. Jos id4:ssa on (todennäköisesti on) mahdollisuus rajata latausvirtaa, niin on itsestä kiinni pärjääkö ilman kuormanhallintaa.
Oletuksena on, että pääsulake on 3x25A (17kW).

Carunalta saa maksimiteholukemat edellisiltä vuosilta pyydettäessä.

Todennäköisesti lähdet jokainen aamu täydellä akulla jo 6kW latausteholla, isompi teho sitten poikkeustilanteita varten ja silloin pitää malttaa etenkin kiukaan kanssa.

Toki kuormanhallinnan kanssa ei tarvitsisi miettiä asiaa senkään vertaa.
 
Koska ollaan Carunan alueella pääsulakkeiden kasvattaminen kuulemma lisäisi kuluja?

Caruna vai Caruna Espoo? Jälkimmäisellä 3x25A ja 3x35A ovat saman hintaisia. Tosin, kuormanhallintahan ei esim. VW:n Elli Chargerissa maksa kuin parikyt euroa, eli kovin suuresta kustannuksesta ei puhuta.
 
Carunan nettipalvelusta voi katsoa tunnin tarkkuudella sähkönkulutuksen. Kannattaa tutkia sitä ennen kuin alkaa laittamaan kuormanhallintaa.
 
Tuon tavaraverkon puutteen huomasin itsekin Ioniq 5:ssa ja ei tainnut olla edes minkäänlaista päälle vedettävää suojaakaan kontissa.

Päälle vedettävälle suojalle löytyy kyllä paikka, ei ollut paikallaan esittelyautossa. Suojan kanssa ei korkeutta ole hirveästi perus matkalaukku kyljellään enempää, jos haluaa lattian pitää lastausaukon tasolla. Syvyyttä ja leveyttä on aika ruhtinaallisesti ja sitä syvyyttä sai penkkejä säätämällä lisää. Näkösuojan yläpuolelle, en kyllä tuolla perämuodolla mitään tyynyä/vaatesäkkiä painavampaa/kovampaa lastaisi takalasin lähettyville. Ilman valepohjaa korkeutta saanee hieman lisää, mutta näistä kuvista sitä on vähän vaikea hahmottaa.



Screenshot_20210322-101938_YouTube.jpg

Screenshot_20210322-104111_YouTube.jpg
 
Ioniq 5 näyttää kyllä tosi mielenkiintoiselta. Onko muuten ensimmäisiä autoja, missä on tuo virran ulosotto? Vai onko jossain Teslassa tms. sellainen? Se voi olla yllättävän kätevä piilo-ominaisuus..
Skoda Enyaq näyttää kyllä youtuben perusteella paremmalta, kuin ID4 (ID4 on siis toki hyvä sekin, mutta ehkä noi napit viehättäisi Enyaqissa). Innolla jo koeajoon odottelen kumpaakin, Enyaqqia ja Ioniq 5:sta.
-
Joku oli sähkis ryhmässä ajanut 66km 105 km/h keskinopeudella tai nopeudella ID4:lla, näillä noin 0 keleillä. Taisi olla joku 23 wh/km eli laskennallisesti 333km kuulemma range. 300km pitäis päästä kelissä kuin kelissä, siinä menee raja kyllä varmasti monilla..
 
Pikalaturi? Ihan normi laturi on tulossa. Sulakkeiden kestävyys vaan mietityttää. Kun talossa on ilmalämmtys, kaks ilppiä ja kylppärin lattialämmitys. Siihen kun iskee kiukaan päälle ja kaks tietskaa ja mahdollisesti pesukoneet yhtäaikaa päällä.

Itse huomasin amazon.de:stä Juice Booster 2 laturin jossa on tehon säätö ja erilaisia vaihdettavia liittimiä sukosta voimavirtaan, mutta siitä ei ole paljon käyttökokemuksia. Kuulisin mielelläni toimivuudesta, jos jollain on käytössä.



Seinäteline
 
Viimeksi muokattu:
Ioniq5 Itävallan hinnat löytyvät nyt netistä. Voisi kuvitella, että Suomen hinnat ovat aika lailla samaa tasoa.

46k-60k. Kolme varustetasoa ja lämpöpumppu pitää ostaa erikseen (1290€). Perustaso on jo kattava, mutta siitä puuttuu mm. sähkösäädöt penkistä, automaattisesti avautuva kontti, etusensorit...

Tiukkaa tekee hankintatukirajan kanssa ja ei millään pysty kilpailemaan pienempiakkuisen ID4 kanssa, jonka saa hieman päälle 40k.

Hinnaston kalleimmat mallit ovat todennäköisesti lähellä kalleimpia ID4:a. Voisi siis veikata, että 40k ID4:lla on kysyntää, koska kilpailijat eivät pääse tuohon hintaan tässä kokoluokassa. Sen sijaan 60k saa molemmista täyden varustelun.
 
Ioniq 5 näyttää kyllä tosi mielenkiintoiselta. Onko muuten ensimmäisiä autoja, missä on tuo virran ulosotto? Vai onko jossain Teslassa tms. sellainen? Se voi olla yllättävän kätevä piilo-ominaisuus..
Skoda Enyaq näyttää kyllä youtuben perusteella paremmalta, kuin ID4 (ID4 on siis toki hyvä sekin, mutta ehkä noi napit viehättäisi Enyaqissa). Innolla jo koeajoon odottelen kumpaakin, Enyaqqia ja Ioniq 5:sta.
-
Joku oli sähkis ryhmässä ajanut 66km 105 km/h keskinopeudella tai nopeudella ID4:lla, näillä noin 0 keleillä. Taisi olla joku 23 wh/km eli laskennallisesti 333km kuulemma range. 300km pitäis päästä kelissä kuin kelissä, siinä menee raja kyllä varmasti monilla..
Tuo ei ole mikään erityisen matala kulutus nopeuden ja lämpötilan huomioiden. Kovilla pakkasilla tai 120 km/h tuskin menisi 300 kilometriä.
 
Skodan sivuilla pystyy näköjään jo rakentelemaan mieleistään Enyaqia. Jos ei tyydy pienempiakkuiseen versioon ja perusvarusteisiin, niin hinta pomppaa kyllä nopeasti yllättävän korkealle eli kuudenkymmenen tuhannen euron tienoille, mikä tuntuu kyllä korkealta, kun otetaan huomioon, että sillä rahalla saisi jo hyvin varustellun Tesla kolmosen suuremmalla akustolla ja nelivedolla.

Kaikkein suurin este, miksi itse en kuitenkaan vielä laita Teslaa tai muutakaan sähköautoa tilaukseen on se, että tehokkaita latausasemia ei löydy Suomesta vielä riittävän paljon, ja monien kohdalla tuntuu ilmenevän jatkuvia ongelmia ainakin, jos latauskartta.fi -sivuston käyttäjien kokemukset pitävät paikkansa. Voisin kyllä harkita jotain pienempää sähköautoa arkisiin tarpeisiin, jolloin lataaminen tapahtuisi kotona tai satunnaisesti jonkin kaupan pihassa.
 
Skodan sivuilla pystyy näköjään jo rakentelemaan mieleistään Enyaqia. Jos ei tyydy pienempiakkuiseen versioon ja perusvarusteisiin, niin hinta pomppaa kyllä nopeasti yllättävän korkealle eli kuudenkymmenen tuhannen euron tienoille, mikä tuntuu kyllä korkealta, kun otetaan huomioon, että sillä rahalla saisi jo hyvin varustellun Tesla kolmosen suuremmalla akustolla ja nelivedolla.

Kaikkein suurin este, miksi itse en kuitenkaan vielä laita Teslaa tai muutakaan sähköautoa tilaukseen on se, että tehokkaita latausasemia ei löydy Suomesta vielä riittävän paljon, ja monien kohdalla tuntuu ilmenevän jatkuvia ongelmia ainakin, jos latauskartta.fi -sivuston käyttäjien kokemukset pitävät paikkansa. Voisin kyllä harkita jotain pienempää sähköautoa arkisiin tarpeisiin, jolloin lataaminen tapahtuisi kotona tai satunnaisesti jonkin kaupan pihassa.

Saako kysyä missäpäin vaikutat /liikut?
Itse asun kuusamossa mikä on hirveintä aluetta laturien suhteen ja ihan hyvin on pärjätty :) (nyt keväällä tulee nopeat laturit tänne kans vihdoin. )
 
jos latauskartta.fi -sivuston käyttäjien kokemukset pitävät paikkansa

Ne on käyttäjäkokemuksia, ja sanoisin että suurin osa ongelmista on käyttäjälähtöisiä. On välillä oikeita ongelmia, mutta se on kuitenkin aika harvinaista loppujenlopuksi
 
Saako kysyä missäpäin vaikutat /liikut?
Itse asun kuusamossa mikä on hirveintä aluetta laturien suhteen ja ihan hyvin on pärjätty :) (nyt keväällä tulee nopeat laturit tänne kans vihdoin. )
Asun etelämpänä, mutta tulee liikuttua myös pohjoisessa ja myös Kuusamon suunnassa. Selailin myös läpi Kuusamon seudun lataustarjontaa eikä se näyttänyt kovin hyvältä, mutta ymmärrettävästi sinne tullaan sijoittamaan lisää latausinfraa lähivuosien aikana. Ongelma on kuitenkin maanlaajuinen eikä tilanne kohene edes tyydyttävälle tasolle ainakaan seuraavan viiden vuoden aikana. Jossain vaiheessa tulee kuitenkin käymään niin, että latausmahdollisuuksia on kaikilla huoltoasemilla, ja 2030-luvulla nähdään jo ehkä sellaisiakin huoltoasemia, joissa polttomoottoriautoilijat voivat korkeintaan käydä kahvittelemassa.
 
Ongelma on kuitenkin maanlaajuinen eikä tilanne kohene edes tyydyttävälle tasolle ainakaan seuraavan viiden vuoden aikana.

Rohkenen olla eri mieltä tästä. Etelässä on jo ihan hyvin latureita. Nopeasti kun silmäilee tuota latauskarttaa niin pikalatureita taitaa olla ~100km välein maanteillä. Pisimmät välit taitaa olla Turku - Hämeenlinna ja Lahti - Jämsä, molemmat noin 150km, joka sekään ei ole matka eikä mikään.

Enemmän saa tietenkin olla ja jatkuvasti niitä tuleekin. Mutta en sanoisi tilannetta ongelmaksi. Tämä siis etelässä. Tiedämme kyllä pohjoisen tilanteen, laitteita yhtä harvassa kuin asutusta.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Itsekin sanoisin että infra on varmasti kattava viiden vuoden päästä tai nopeamminkin, mutta riittävyys kysyntäpiikkien aikana on epävarmempaa.
 
Skodan sivuilla pystyy näköjään jo rakentelemaan mieleistään Enyaqia. Jos ei tyydy pienempiakkuiseen versioon ja perusvarusteisiin, niin hinta pomppaa kyllä nopeasti yllättävän korkealle eli kuudenkymmenen tuhannen euron tienoille, mikä tuntuu kyllä korkealta, kun otetaan huomioon, että sillä rahalla saisi jo hyvin varustellun Tesla kolmosen suuremmalla akustolla ja nelivedolla.
Mitä kummallista tuossa on. Samalla rahalla saa joko paljon tilavamman, monikäyttöisen, mukavamman ja hiljaisemman matka-auton jossa range ja teho riittää tavanomaiseen perhekäyttöön. Tai sitten tehokkaamman ja hieman paremmalla rangella varustetun, mutta pienemmän, meluisamman ja epämukavamman auton. Riippuu kummanlaista tarvitsee enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Skodan sivuilla pystyy näköjään jo rakentelemaan mieleistään Enyaqia. Jos ei tyydy pienempiakkuiseen versioon ja perusvarusteisiin, niin hinta pomppaa kyllä nopeasti yllättävän korkealle eli kuudenkymmenen tuhannen euron tienoille, mikä tuntuu kyllä korkealta, kun otetaan huomioon, että sillä rahalla saisi jo hyvin varustellun Tesla kolmosen suuremmalla akustolla ja nelivedolla.

Kaikkein suurin este, miksi itse en kuitenkaan vielä laita Teslaa tai muutakaan sähköautoa tilaukseen on se, että tehokkaita latausasemia ei löydy Suomesta vielä riittävän paljon, ja monien kohdalla tuntuu ilmenevän jatkuvia ongelmia ainakin, jos latauskartta.fi -sivuston käyttäjien kokemukset pitävät paikkansa. Voisin kyllä harkita jotain pienempää sähköautoa arkisiin tarpeisiin, jolloin lataaminen tapahtuisi kotona tai satunnaisesti jonkin kaupan pihassa.

Näyttää Enyaq olevan suurin piirtein samoilla spekseillä noin 6 tonnia kalliimpi kuin ID4. Yllättävän iso ero, Enyaqissa on hieman parempi tavaratila, mutta muuten tuskin merkittävää eroa. Ioniq5 luultavasti vielä vähän kalliimpi kuin Enyaq ja oliko sitten muita järkeviä perheautoja tässä hintaluokassa tulossa lähiaikoina?
 
Mercedes julkaissut EQS:n sisustan. Aiemmin esiteltiin lähinnä tuota suurta näyttöpaneelia. Videossa mielenkiintoinen tieto myös todella pieni 0.20cd ilmasvastuskerroin.

 
  • Tykkää
Reactions: eba
Sieltähän on tulossa kunnon pommi ulos. MB näköjään haluaan tehdä sen kunnolla ja isosti.
 
Jos miettii näiden kolmen saksalaisen ns. premium-valmistajan sähköisiä lippulaivauutuuksia, alkaa Audin ja Mercedeksen uutuudet puhtaan tyylin puolesta viedä omaan makuun selkeän voiton. BMW iX:n ei toki ole tarkoituskaan olla edustustason sedan, ja hintansa puolesta on varmasti runsaasti EQS:ää ja e-tron GT:a halvempi, mutta muuten merkin sähköisenä keihäänkärkenä ei ihan aiheuta samanlaisia fiiliksiä.

Toisaalta ensi vuonna BMW:ltä on ilmeisesti tulossa sähköinen 7-sarjalainen, joten reilumpaa vertailua on ehkä sopivampi odotella sinne saakka.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Sieltähän on tulossa kunnon pommi ulos. MB näköjään haluaan tehdä sen kunnolla ja isosti.

Hyvä kyllä, että mersu sähköistää etulinjassa sedaneita, kun trendi on kuitenkin katumaasturit. Toki tässä ei kyseessä mikään keskiluokan kulkine ja noista esitellyistä jättinäytöistä saa maksaa lisävarusteena vielä ekstraa.

Tuossa oli vähän enemmän juttua. Testi tehty MB:n omassa laboratoriossa keulan ilmanottoaukot kiinni ja alusta sportilla. Konepellin saumoja ei ole, koska konehuoneen saa auki pelkästään huollon työkaluilla.


Näissä Mersun sähköautoissa ei näytä muissakaan olevan frunkkia, kun suunnitelleet valmista polttisten kanssa samalle liukuhihnalle.

 
Viimeksi muokattu:
Ilmojen lämpenemisen johdosta Seat Mii alkaa taas talven jäljiltä mennä lähes staattisella sähköllä. Eilinen 1 h 44 min/43 km cruisailua 30-60 km/h -rajoituksilla kulutti 7,4 kWh/100 km. Alku- ja loppupiste oli samassa paikassa, niin korkeuserot ja tuulen suunta eivät vaikuta.

Reissun energia:
7,4 kWh / 100 km * 43 km = 3,182 kWh

Keskiteho:
3,182 kWh / 1,7333 h = 1,84 kW (2,5 hv)

Selitys mopon tehoon on liikennevaloissa. Ajonaikainen keskiteho on ollut yli tuon.


Miillä tulee kohta vuosi täyteen. Kilometrejä on kertynyt kolmosautolle vaatimattomasti 6356 km. Ajotietokoneen mukaan energiaa on kulunut 773,9 kWh, mikä tekee ympärivuotiseksi keskiarvoksi 12,18 kWh/100 km. Tietokoneen virheen ja lataushäviöt huomioiden energiaa on luultavasti oikeasti kulunut noin 15 kWh/100 km, eli noin 950 kWh.

Kotilataukselle ei näin pienillä ajoilla ollut tarvetta. Auto lämpesi kätevästi kännykällä. Akun varaus seilasi useimmiten välillä 50-80 %. Yhden kerran tuli äkkilähtö vajaalla akulla Riihimäelle, niin silloin jouduin paluumatkalla ottamaan kymmenen minuuttia pikalatausta Hyvinkään ABC:ltä noin 5 kWh hintaan 1,99 €. Muut maksulliset lataukset olivat Motonetin 0,10 €/kWh pikalatausta 0,76 € ja 0,74 €. Yhteensä 6356 km maksoi julkisilla asemilla 3,49 €. Mökin seinästä on lisäksi tullut ladattua noin 10 €:lla. Kaverin mökiltä noin 0,40 € ja appiukon seinästä noin 0,90 €. Suurimmaksi osaksi (~5000 km) on tullut maksuttomista latauksista: Lidl, Prisma, S-market sekä Motonet. Tuota viittätuhatta kilometriä enempää en ainakaan itse saisi normaalien asiointien aikana ladattua vuodessa. Isommalla autolla ehkä vain 3500 km. Suurin osa autoilijoista ajaa vuodessa enemmän, joten silloin koti-/työpaikkalataus on edellytys sujuvalle autoilulle.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210328-202523.png
    Screenshot_20210328-202523.png
    82,8 KB · Luettu: 18
S-sarja on alkaen 155 000e Suomen hinnastossa. Sähkis voisi olla edullisempi kiitos matalien päästöjen, mutta tuskin se sentään 100k:lla irtoaa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
S-ryhmä pistää tulille oman latausverkon. Ajanjaksolla 2021-2024.
Myös kortti/lähimaksulle tuki.

Vihdoinkin toimija joka ymmärtää asiakkaiden tarpeen. Toivottavasti muut ovat pakotettuja seuraamaan perässä.
 
S-ryhmä pistää tulille oman latausverkon. Ajanjaksolla 2021-2024.
Myös kortti/lähimaksulle tuki.

Nice! Myös nuo Kempowerin laturit on näyttäny asiallisilta vehkeiltä. Tässä ainakin yksi video Bjornilta:
 
Vihdoinkin toimija joka ymmärtää asiakkaiden tarpeen. Toivottavasti muut ovat pakotettuja seuraamaan perässä.
Toivottavasti näin... sillä niitä latauspisteitä on nytkin hujanhajan aina muutama siellä ja täällä. Jos tosiaan mennään asiakkaan tarpeen mukaan, niin niitä latureita pitääkin sitten olla vähintään se 20 rivissä. Mieluiten tietysti pysäköintikenttien kaikissa paikoissa. Lataushinta tulee olemaan korkeampi, kuin kilpailijoilla, kuten nytkin on polttoaineissa, mutta sen kärsii, mikäli lataustapahtuma on helppo ja nopea.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 485
Viestejä
4 509 044
Jäsenet
74 405
Uusin jäsen
attesaarela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom