Kävin koeajamassa ID.4.
Merkittävästi parempi auto, kuin aiemmin koeajamani ID.3
Etupenkin tilat oli hyvät, takana mahtui normiajoasennon jälkeen istumaan oikein hyvin, istumisasento myös parempi takana. Lastenistuinten telakka mahtui paremmin ja istuin ylipäätään paremmin, kuin farkku E-mese S211:een. Ovet avautui leveälle ja helppo lastaus, takapenkin lattia tasainen joka jepa. Näkyvyys ulos parempi, kuin ID3 ja ei tulleet A-pilarit niin pahasti eteen, kuin ID3:lla. Pääntilaa oikein hyvin takanakin (toisin kuin ID3 jossa takana pienempi pääntila kuin Polossa..).
Takakontti on juuri ja juuri riittävä, tosin en kyllä kelpuuttaisi manuualitoimista avausta 50k autoon. Pitäisi olla minusta std. olla sellainen, että saa joko avaimista auki tai edes napista. Ovet eivät avautuneet, kun käveli auton luo - jota myös jäi kaipaamaan, ja tarvittiin perinteistä avainta.
Kohtuu hiljainen auto ja hyvä auto ajaa. Ketteräkin, pienen tuntuinen kääntösäde. Musiikit hyvät. Kiihtyvyys napakka 0-80km/h, oikein hyvin riittää.
Sisustus riittävällä tasolla, penkit ainakin hyvät.
Parcel shelf eli se hattuhyllysuoja ärsyttävä, kun ei mahdu autoon sisälle (oli tallissa itsellä). Syvä takakontti, välipohjalle olisi mielestäni käyttöä (johdot piiloon tms.).
Helppo auto sinänsä ajella, infosysteemi kohtuullinen, joskin itse preferoin edelleen puhelinta ja sen nopeutta perusnavigoinnissa. Puheohjaus vaikutti surkealta, tosin en jaksanut opetella sitä.
Hyvännäköinen itsessään.
Takakonttiin jää se gäppi, kun kaataa penkit, turhan lyhyt tavaratila mutta melko syvä kuitenkin.. Etupenkin kun saisi käännettyä, niin avot.
Koska kontti aukeaa vaan manuaalisesti, niin takapuskurin muovisuoja tahtoo osua sääriin muotoilun vuoksi --> vaatteiden sotkeutumisriski, koska alareuna "pullottaa".
Kulutus pyöri 27 wh/km kohdilla, reippaassa kaupunkiajossa. Maantietä en varsinaisesti ajanut, mutta oli vähän sellaista bemarimaista ohjauksen napakkuutta.
Ilmastoinnin säädöt omaan makuun vähän ärsyttävät, mutta automaatti hoitakoon ja tuskinpa sitä tarvitsee koskea. Ekaa kertaa kokeilin Android Autoa ja meni hermo siihen, en jaksaisi sitä että puhelimen google mapsia ei saa avata, kun käyttää sitä android autoa siinä näytössä.
Latausjohdoille ei kunnollista paikkaa, joka on mielestäni iso miinus. Siellä tavaroiden allako sitä pitää pitää? Joku voisi keksiä vaikka siihen latausluukun viereen oman lokeron johdolle, tyyliin joku ontto putki sisään ja ns. integroisi johdonsäilytyksen auton rakenteisiin ja tankkausluukun viereen..
Keskikonsoli suunniteltu kohtuullisen hyvin, joskin kahvikuppitelineistä en ollut ihan varma.
Alkukiihtyvyys on sähkiksessä kyllä kivaa, mutta eipä se moottoripyöriä tai moottorikelkkoja ajaneille nyt sen ihmeellisempää ole (paremmat kiksit saa edelleen esim. moottorikelkoista...).
Kännykkäsovellusta en testannut, joten en arvostelekaan sitä.
Mitään hajuakaan mulla ei ollu rangesta, mitä se tarjoaa, kun näytössä oli pari lukemaa (joku 496km ja sitten 280km).
Kaiken kaikkiaan merkittävästi parempi auto, kuin ID 3. Tilat edessä ja takana paremmat, näkyvyys parempi, suorituskyky riittävä. Saattaisi kelvata, kun olisi kaikki asialliset varusteet (kuka ostaa enää autoa manuualisella takakontin avauksella hintaluokassa 50k ja ovet saisi aueta, kun autoa lähestyy...).
Tykkäsin ajoltaan ja voisin omistaa käytettynä - uutena en, koska liikaa yksityiskohtapuutteita varusteissa.
Ajellaan vielä Skoda Enyaq, Model Y ja Ioniq 5 ainakin. Mutta ID3 on kyllä ihan paska verrattuna ID4, jos on siis kunnon autoja ajellut. Eli propsit volkkarille tästä ID4:sta.
Samaa muuten sanoi automyyjä oma-aloitteisesti, että ID4 on ihan eri auto kuin ID3 (toki saattoi yrittää tehdä kauppaa).