- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 2 648
Kiasta ensimmäisiä virallisia kuvia: This Is The 2022 Kia EV6, Based On Same Platform As Ioniq 5 | Carscoops
Viimeksi muokattu:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kovasti kuumottaisi sähkärin hankinta, mutta todellisuudessa ei liene vielä aikoihin mahdollista, ainakaan ennen ammattiin valmistumista.
Käyttö olisi pääosin kaupunkiajoa sekä viikottaista n.50km säteellä seikkailua. Kuitenkaan en haluaisi edes 100km rangeen tyytyä, sillä monesti tie vie esim luontoretkelle tms, missä nyt harvemmin saa ladattua. Lisäksi semisäännöllistä Turku-Helsinki -välin kahlaamista ja myös keskisuomeenkin eksymistä tulee harrastettua. Näillä oletuksilla n. 300km range voisi olla jo aika huoleton, jolloin lataukset olisi helppo suunnitella.
Latausmahdollisuuttakaan nykyisessä kerrostalossa ei ole, joten säännöllinen latailu olisi esim kauppareissujen yhteydessä, minkä uskon myös riittäväksi, kun säännöllinen ajo on lyhyttä kaupunkimatkaa.
Mainittakoon, että pari kertaa vuodessa tulee ajeltua myös pohjoiseen laskettelemaan/retkeilemään, mutta tähän en nyt ole lähtökohtaisesti sähkärillä varustautumassa, vaan lainannen toisaalta polttispeliä.
Sinällään en ole hirveästi malleihin perehtynyt, mutta Enyaq ja ID3 vaikuttavat mukavilta peleiltä. Toki hintaakin on, mutta tässä kohtaa vain haaveillaan. Minkälaisia ajatuksia tämä case herättää?
Kovasti kuumottaisi sähkärin hankinta, mutta todellisuudessa ei liene vielä aikoihin mahdollista, ainakaan ennen ammattiin valmistumista.
Käyttö olisi pääosin kaupunkiajoa sekä viikottaista n.50km säteellä seikkailua. Kuitenkaan en haluaisi edes 100km rangeen tyytyä, sillä monesti tie vie esim luontoretkelle tms, missä nyt harvemmin saa ladattua. Lisäksi semisäännöllistä Turku-Helsinki -välin kahlaamista ja myös keskisuomeenkin eksymistä tulee harrastettua. Näillä oletuksilla n. 300km range voisi olla jo aika huoleton, jolloin lataukset olisi helppo suunnitella.
Latausmahdollisuuttakaan nykyisessä kerrostalossa ei ole, joten säännöllinen latailu olisi esim kauppareissujen yhteydessä, minkä uskon myös riittäväksi, kun säännöllinen ajo on lyhyttä kaupunkimatkaa.
Mainittakoon, että pari kertaa vuodessa tulee ajeltua myös pohjoiseen laskettelemaan/retkeilemään, mutta tähän en nyt ole lähtökohtaisesti sähkärillä varustautumassa, vaan lainannen toisaalta polttispeliä.
Sinällään en ole hirveästi malleihin perehtynyt, mutta Enyaq ja ID3 vaikuttavat mukavilta peleiltä. Toki hintaakin on, mutta tässä kohtaa vain haaveillaan. Minkälaisia ajatuksia tämä case herättää?
Musta nuo autot ovat about toistensa vastakohdat - Model X on pyöreä saippuanpala - Ioniq taas on terävän särmikäs.ionoq5:ssa om vähän samma karua kauneutta mitä Model X:ssä on. Ymmärrän että moni ei pidä.. Itse pidän molemmista.
Ioniq5:sen paras puoli on keula, Model X:n taas.. tottakai lokinsiipiovet.
Musta nuo autot ovat about toistensa vastakohdat - Model X on pyöreä saippuanpala - Ioniq taas on terävän särmikäs.
--
Hyundain sveitsin sivulle oli tipahtanut PDF-listaus first-editionin spekseistä, varusteista ja hinnasta.
Oleelliset poiminnat: 300hp, 4wd, 72.6kWh akku ja lähtöhinta 59500CHF (valuuttakurssimuunnettu + suomi-alvillinen hinta olisi tuon mukaan 61 800€)
Vetomassat 1600kg/750kg.
Aikalailla kaikki kuviteltavissa olevat herkut tulevat mukaan hudeineen, kaikkine ajoapuineen, jäähdytettyine muistipenkkeineen jne.
Rangea luvataan alustavasti 430km, mutta WLTP mittauksia ei ole tehty vielä. Vertailun vuoksi 64kW Konalla on kait 484km WLTP-range.
lähde:
Tuo suomi hinta jos on 61+ tuhatta jotain niin ei voi povata tuostakaan kansan suosikkia.
Kukahan eka onnistuu tekee sähköauton jonka range esim wltp 500km (tai jotain) ja hinta 35000e uutena ilman et on vain ratti ja renkaat varusteita.
Autotehtaiden ei kannata myydä halpoja sähköautoja, kun kalliitkin käyvät kaupaksi. Ne alkavat myydä halpoja vasta sitten, kun kalliita ei enää saa myytyä. Eiköhän sekin hetki joskus koita.Tuo suomi hinta jos on 61+ tuhatta jotain niin ei voi povata tuostakaan kansan suosikkia.
Kukahan eka onnistuu tekee sähköauton jonka range esim wltp 500km (tai jotain) ja hinta 35000e uutena ilman et on vain ratti ja renkaat varusteita.
Autotehtaiden ei kannata myydä halpoja sähköautoja, kun kalliitkin käyvät kaupaksi.
Eikä autoja myöskään kannata myydä tappiolla. Sähköauton valmistus on edelleen kallista ja autoteollisuudessa katteet aika pienet.
No itseasiassa näiden päästörankkujen vuoksi niiden tappiollakin myyminen voi olla kannattavaa, mutta myyntiä kuitenkin käytännössä taitaa rajoittaa enemmän valmistuskapasiteetti kuin ostajien puute.Eikä autoja myöskään kannata myydä tappiolla. Sähköauton valmistus on edelleen kallista ja autoteollisuudessa katteet aika pienet.
Onko kukaan perehtynyt tarkemmin Hyundain/Kian 12v akun ongelmiin sähkiksissä ?
Ilmeisesti akku on liian pieni mutta missä vaiheessa auto lataa ko. akkua jos ongelmat esiintyvät yleensä seisomisen jälkeen ? Eli latautuuko 12v akku samalla kun auton isot akut ovat latauksessa vai kuinka ?
Ilmeisesti ongelmasta pääsee eroon ainakin välillä lyömällä auto 12v älylaturiin ja pitää akku sitä kautta täytenä ? eli kotona ladatessa kaksi piuhaa autoon jotta saa kaikki akut täyteen ?
Noi autothan ovat muuten erittäin toimivia ja energiapihejä, ainoa suuremmat ongelmakohdat ovat 12v pikkuakku ja jäätyvä latausluukku.
Ioniq foorumia kannattaa lukea, mielestäni siellä on keskustelu tasokasta.Tulipa testattua ettei ainakaan 2016 Ioniq HEV:ssa ole 12V haamuvirtoja seisonnassa. Ovet oli lukossa, sähköpeilit "aina auki" asennossa, valot 0:ssa. Auto seisoi 2.5 kk lämpimässä tallissa ja lähti käyntiin ihan normaalisti. Sikäli ei mikään suoritus, mutta 12V akun kuoleminen ennenaikaisesti taitaa olla Ioniqin ainoita tyyppivikoja johon foorumeilla ja facebookissa törmännyt. Tähänkin kyllä liike sanoi vaihtaneensa 12v akun 2v 90k ikäisenä.
Facebookin mukaan kyllä myös jäähdytysetusäleikön automaattinen avausmekanismi voi jäätyä loskan ja pakkasen yhteisvaikutuksesta rampauttaen auton totaalisesti.
Suosittelisin vuokraamaan sähköauton jostakin kuukaudeksi (minkä vaan).
Siinä näkee miten arki onnistuu, ilman mahdollisuutta ladata kotona.
Matkanteko onnistuu kyllä, mutta arjen sujuminen on hyvä kokea itse.
Samalla saat valtavan määrän tietoa mitä arvostat sähköautossa (range, kulutus, ym)
Tuo suomi hinta jos on 61+ tuhatta jotain niin ei voi povata tuostakaan kansan suosikkia.
Kukahan eka onnistuu tekee sähköauton jonka range esim wltp 500km (tai jotain) ja hinta 35000e uutena ilman et on vain ratti ja renkaat varusteita.
Olisko Ioniq5 pienemmällä akulla ja takavedolla 20k halvempi, ainakin tukien jälkeen? Se voisi olla jo kansansuosikki.
Alpha Motoric julkaisi Wolf-avolavan. Ja tuosta Acesta löytyy korotettu versio Jax.Alphan tuotokset näyttää omaan silmään hyvältä. Vaikka vähän onkin Ford Escortttmainen.
Kovasti kuumottaisi sähkärin hankinta, mutta todellisuudessa ei liene vielä aikoihin mahdollista, ainakaan ennen ammattiin valmistumista.
Käyttö olisi pääosin kaupunkiajoa sekä viikottaista n.50km säteellä seikkailua. Kuitenkaan en haluaisi edes 100km rangeen tyytyä, sillä monesti tie vie esim luontoretkelle tms, missä nyt harvemmin saa ladattua. Lisäksi semisäännöllistä Turku-Helsinki -välin kahlaamista ja myös keskisuomeenkin eksymistä tulee harrastettua. Näillä oletuksilla n. 300km range voisi olla jo aika huoleton, jolloin lataukset olisi helppo suunnitella.
Latausmahdollisuuttakaan nykyisessä kerrostalossa ei ole, joten säännöllinen latailu olisi esim kauppareissujen yhteydessä, minkä uskon myös riittäväksi, kun säännöllinen ajo on lyhyttä kaupunkimatkaa.
Mainittakoon, että pari kertaa vuodessa tulee ajeltua myös pohjoiseen laskettelemaan/retkeilemään, mutta tähän en nyt ole lähtökohtaisesti sähkärillä varustautumassa, vaan lainannen toisaalta polttispeliä.
Sinällään en ole hirveästi malleihin perehtynyt, mutta Enyaq ja ID3 vaikuttavat mukavilta peleiltä. Toki hintaakin on, mutta tässä kohtaa vain haaveillaan. Minkälaisia ajatuksia tämä case herättää?
Hyvä pointti kyllä. Toki olen myös pohtinut pidempää liisausta/takaisinmyyntisopimuksella hankkimista, josko se käyttötarve ja saatavilla oleva kalusto muutamassa vuodessa muuttuisi. Nyt vain sormet syyhyää foorumia ja julkaisuja kahlatessa.
Oletteko kiinnittäneet huomiota kulutuksen muuttumiseen matkustajamäärän/kuorman mukaan? Paljonko esim 500km rangesta lähtee kesäkelillä, jos kyydissä 5henkeä ja mökkioluet? Tässä kuitenkin prosentuaalisesti autoon melko suuri massan lisäys.
Tuossa tänään julkaistussa videossa mainittiin Ioniq 5 WLTP rangeksi jopa 470-480, Kia EV6:n 500. Laitetaanpas luvut muistiin myöhempää tarkastusta varten.Musta nuo autot ovat about toistensa vastakohdat - Model X on pyöreä saippuanpala - Ioniq taas on terävän särmikäs.
--
Hyundain sveitsin sivulle oli tipahtanut PDF-listaus first-editionin spekseistä, varusteista ja hinnasta.
Oleelliset poiminnat: 300hp, 4wd, 72.6kWh akku ja lähtöhinta 59500CHF (valuuttakurssimuunnettu + suomi-alvillinen hinta olisi tuon mukaan 61 800€)
Vetomassat 1600kg/750kg.
Aikalailla kaikki kuviteltavissa olevat herkut tulevat mukaan hudeineen, kaikkine ajoapuineen, jäähdytettyine muistipenkkeineen jne.
Rangea luvataan alustavasti 430km, mutta WLTP mittauksia ei ole tehty vielä. Vertailun vuoksi 64kW Konalla on kait 484km WLTP-range.
lähde:
Onko kukaan perehtynyt tarkemmin Hyundain/Kian 12v akun ongelmiin sähkiksissä ?
Ilmeisesti akku on liian pieni mutta missä vaiheessa auto lataa ko. akkua jos ongelmat esiintyvät yleensä seisomisen jälkeen ? Eli latautuuko 12v akku samalla kun auton isot akut ovat latauksessa vai kuinka ?
Ilmeisesti ongelmasta pääsee eroon ainakin välillä lyömällä auto 12v älylaturiin ja pitää akku sitä kautta täytenä ? eli kotona ladatessa kaksi piuhaa autoon jotta saa kaikki akut täyteen ?
Noi autothan ovat muuten erittäin toimivia ja energiapihejä, ainoa suuremmat ongelmakohdat ovat 12v pikkuakku ja jäätyvä latausluukku.
Toivottavasti kopioivat samalla GM:n Ultium oivalluksen. Eli erilaisia akkuja voi yhdistellä ihan vapaasti keskenään, vaikka osa olisi solid state, osa superkondensaattoreita ja osa perinteisiä lithium tai lfp akkuja.Vuodesta 2023 eteenpäin Volkswagen alkaa käyttämään lähes kaikissa sähköautoissaan (erikoistapauksia lukuunottamatta) uusia Unified Cell -akkuja. Uusi akku ilmeisesti mahdollistaa myös suoraan siirtymisen solid state akkuihin samalla akkumallilla. Voisi kuvitella, että tuollainen yksi akkumalli mahdollistaa myös helpomman akkujen uusimisen vanhoille autoille jatkossa.
Kuva Unified Cell -akusta:
Näähän ei ole mitään lupauksia, jotka toteutuu aina -30 asteessa traileria ylämäkeen vetämällä. Ovat tietynlaisen vakioidun WLTP-syklin mukaisia kulutusarvioita.Tuossa tänään julkaistussa videossa mainittiin Ioniq 5 WLTP rangeksi jopa 470-480, Kia EV6:n 500. Laitetaanpas luvut muistiin myöhempää tarkastusta varten.
Näähän ei ole mitään lupauksia, jotka toteutuu aina -30 asteessa traileria ylämäkeen vetämällä. Ovat tietynlaisen vakioidun WLTP-syklin mukaisia kulutusarvioita.
Ihmettelen vieläkin miten väki kuvittelee, että wltp-arvo on valmistajan _lupaus_ toimintamatkasta.
Jos unohdetaan vuoristotiet tai kunnon rallattelu mutkatiellä seisten vuoroin kaasulla ja jarrulla, niin kulutuslisä on yllättävän pieni.Hyvä pointti kyllä. Toki olen myös pohtinut pidempää liisausta/takaisinmyyntisopimuksella hankkimista, josko se käyttötarve ja saatavilla oleva kalusto muutamassa vuodessa muuttuisi. Nyt vain sormet syyhyää foorumia ja julkaisuja kahlatessa.
Oletteko kiinnittäneet huomiota kulutuksen muuttumiseen matkustajamäärän/kuorman mukaan? Paljonko esim 500km rangesta lähtee kesäkelillä, jos kyydissä 5henkeä ja mökkioluet? Tässä kuitenkin prosentuaalisesti autoon melko suuri massan lisäys.
No itseasiassa näiden päästörankkujen vuoksi niiden tappiollakin myyminen voi olla kannattavaa, mutta myyntiä kuitenkin käytännössä taitaa rajoittaa enemmän valmistuskapasiteetti kuin ostajien puute.
Sähköautot -Nyt facen ryhmästä joku tehnyt Teslalla aika kovan tuloksen näin talviaikaan:
"Tänään Ruka-Sipoo 824.1 km 9h 55 min sisältäen lataukset. Keskinopeus 83.1 km/h. Latasin Kuopiossa 39.5 Kwh ja Vierumäellä 9.93 Kwh. Lähtiessä -13 pakkasta ja Suomussalmelta Sipooseen asti tie märkä. Auto Tesla model S. 16.1 Kwh/100 km oli kulutus"
Oma perse ei kestä tollaista 10h ajoa edes polttomoottorivehkeellä tohon aikaan, pitäis kyll taukoja pitää useampi.
juu, tää on tesla kerho yks kovimpia taloudellisesti ajavia.
Ehkä ei laske mukaan ilmastointi jne.? Vai olisiko latauksen lämmitykseen mennyt noin paljon extraa?Numerot ei tosin pidä paikkaansa, koska tuosta 149.43kWh:sta tulee kyllä 181Wh/km.
Näähän ei ole mitään lupauksia, jotka toteutuu aina -30 asteessa traileria ylämäkeen vetämällä. Ovat tietynlaisen vakioidun WLTP-syklin mukaisia kulutusarvioita.
Ihmettelen vieläkin miten väki kuvittelee, että wltp-arvo on valmistajan _lupaus_ toimintamatkasta.
En nyt hokaa mut mistä saat tuon 149,43kwh , voin kysyä asiaa kyl kaverilta suoraan tuolla kerhossa.Numerot ei tosin pidä paikkaansa, koska tuosta 149.43kWh:sta tulee kyllä 181Wh/km.
juu, tää on tesla kerho yks kovimpia taloudellisesti ajavia.
LR raven S alla.
Juu, manuaali lämmöt siten et mahdollisimma pieni puhallus jne siten että ei palele.Juu, ilmeisesti ko. henkilö osaa ajaa järjettömän taloudellisti.. Joku oli kommentoinut ettei edes kesäkelissä pääse noihin lukemiin.
Ja kun katsoo kokonaisaikaa ei siellä ole mitään kuuttakymppiä körötelty muiden tukkeena..
Juu, manuaali lämmöt siten et mahdollisimma pieni puhallus jne siten että ei palele.
Kysyin vinkkejä, kyl siel osa muistakin ajaa tosi kovia lukuja, kuskista kovasti kiinni näillä sähköautoilla.
Ite pääsin Rovaniemi - Posio - Kuusamo välin 189wh/km kun säädin käsin lämmityksen sopivaksi. Nopeutta oli 10 yli rajoitusten, aika hyvä mielestäni vanhalla S malilla. Kuite talviset tiet täällä.
En nyt hokaa mut mistä saat tuon 149,43kwh , voin kysyä asiaa kyl kaverilta suoraan tuolla kerhossa.
Totta, mutta toisten teslojen kans saa ihan vertailtavia arvoja.LR Ravenissa on 100kWh akku, oletan että se oli täynnä lähtiessä, siihen ladattiin päälle 49,43kWh ja ajettiin tuo 843km. Koska kaikki muukin oli pilkulleen, niin veikkaan että siinä on aika tarkalleen myös yritetty optimoida. Jos ei olisi, niin miksi noita pienempiä täyttöjä kuten Vierumäki, täysin turhia jos olisi 161Wh/km.
Auto kyllä ilmoittaa jonkun lukeman paljonko se ajossa vie, mutta se ei tarkoita että se olisi totta. Kaikki polttomoottoritkin ilmoittavat, mutta harvemmin nekään ovat tarkkoja. Teslan kohdalla varsinkin olisi tärkeää nähdä aina paljonko piuhoista on oikeasti otettu, jotta nähtäisiin todellinen kulutus. Tässä esimerkkinä toiselta forumilta lainattu e-tron vs. Model 3 LR:
Keskustelua sähköautoista
GAC-ryhmä ilmoittaa, että sen grafeeniakulla varustettu Aion V aloittaa tuotannon syyskuussa 2021 GAC Group ilmoitti äskettäin "merkittävästä saavutuksesta akkuteknologiassa". GAC ilmoitti saavuttaneensa läpimurron grafeenipohjaisella erittäin nopeasti lataavalla akullaan ja nyt siirtyneensä...lampopumput.info
Lopullinen kulutus talvella on aikalailla suurempi kuin auton ajossa ilmoittamat lukemat. Koska aina verrataan paljonko autossa tankillisella kuluu per 100km, niin hyvä näitäkin olisi aina katsoa todellisen kulutuksen mukaan eikä vain sen mukaan mitä autoa huvittaa ilmoittaa.
Totta, mutta toisten teslojen kans saa ihan vertailtavia arvoja.
Kyllä mittariston kuvat mulle riittää. On iso ero lämppärin käytöllä jopa pikku pakkasilla -> manuaali puhallus 1 tai 2 ja suunta ylös ja vaikka 20 lämpö VS automaagilla 24.Oletan että tämä pitää paikkansa, toisaalta välillä näkee sellaisia kylmäkulutuksia ihmisillä että ihmettelen jos ei jotain jätetty kertomatta. Itse en saa autoa näyttämään sellaista edes alamäessä jos lämmitys on päällä.
Ethän sinä voi mistään tietää, että paljonko siellä akussa on lopussa energiaa. Varmastikin enemmän kuin 0.0%.Numerot ei tosin pidä paikkaansa, koska tuosta 149.43kWh:sta tulee kyllä 181Wh/km.
Juu, ei sitä kuivaksi ajettu ja ihan täynnä tuskin oli lähtiessä.Ethän sinä voi mistään tietää, että paljonko siellä akussa on lopussa energiaa. Varmastikin enemmän kuin 0.0%.