Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Kiasta ensimmäisiä virallisia kuvia: This Is The 2022 Kia EV6, Based On Same Platform As Ioniq 5 | Carscoops

Kia-EV6-1.jpg


Kia-EV6-2.jpg


Kia-EV6-6.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kovasti kuumottaisi sähkärin hankinta, mutta todellisuudessa ei liene vielä aikoihin mahdollista, ainakaan ennen ammattiin valmistumista.

Käyttö olisi pääosin kaupunkiajoa sekä viikottaista n.50km säteellä seikkailua. Kuitenkaan en haluaisi edes 100km rangeen tyytyä, sillä monesti tie vie esim luontoretkelle tms, missä nyt harvemmin saa ladattua. Lisäksi semisäännöllistä Turku-Helsinki -välin kahlaamista ja myös keskisuomeenkin eksymistä tulee harrastettua. Näillä oletuksilla n. 300km range voisi olla jo aika huoleton, jolloin lataukset olisi helppo suunnitella.

Latausmahdollisuuttakaan nykyisessä kerrostalossa ei ole, joten säännöllinen latailu olisi esim kauppareissujen yhteydessä, minkä uskon myös riittäväksi, kun säännöllinen ajo on lyhyttä kaupunkimatkaa.

Mainittakoon, että pari kertaa vuodessa tulee ajeltua myös pohjoiseen laskettelemaan/retkeilemään, mutta tähän en nyt ole lähtökohtaisesti sähkärillä varustautumassa, vaan lainannen toisaalta polttispeliä.

Sinällään en ole hirveästi malleihin perehtynyt, mutta Enyaq ja ID3 vaikuttavat mukavilta peleiltä. Toki hintaakin on, mutta tässä kohtaa vain haaveillaan. Minkälaisia ajatuksia tämä case herättää?

Kannattaa muistaa että se valmistajan lupaama 300km range on talvella 100-150km, eli jos oikeasti halutaan säässä kuin säässä se 300km range niin luvattu pitää olla siellä 600km tietämillä.
 
Kovasti kuumottaisi sähkärin hankinta, mutta todellisuudessa ei liene vielä aikoihin mahdollista, ainakaan ennen ammattiin valmistumista.

Käyttö olisi pääosin kaupunkiajoa sekä viikottaista n.50km säteellä seikkailua. Kuitenkaan en haluaisi edes 100km rangeen tyytyä, sillä monesti tie vie esim luontoretkelle tms, missä nyt harvemmin saa ladattua. Lisäksi semisäännöllistä Turku-Helsinki -välin kahlaamista ja myös keskisuomeenkin eksymistä tulee harrastettua. Näillä oletuksilla n. 300km range voisi olla jo aika huoleton, jolloin lataukset olisi helppo suunnitella.

Latausmahdollisuuttakaan nykyisessä kerrostalossa ei ole, joten säännöllinen latailu olisi esim kauppareissujen yhteydessä, minkä uskon myös riittäväksi, kun säännöllinen ajo on lyhyttä kaupunkimatkaa.

Mainittakoon, että pari kertaa vuodessa tulee ajeltua myös pohjoiseen laskettelemaan/retkeilemään, mutta tähän en nyt ole lähtökohtaisesti sähkärillä varustautumassa, vaan lainannen toisaalta polttispeliä.

Sinällään en ole hirveästi malleihin perehtynyt, mutta Enyaq ja ID3 vaikuttavat mukavilta peleiltä. Toki hintaakin on, mutta tässä kohtaa vain haaveillaan. Minkälaisia ajatuksia tämä case herättää?


Jos tarvii toi turku helsinki väli edes takas päästä lataamatta rajoitusten mukaan myös huonossa kelissä talvella ni supistaa kovasti autovalikoimaa.

ID3 vois mennä sillä isolla akulla ? Mut jos tapana painaa tatti otassa ohi kaikista ni sit ei. Eli se oma ajotyyli vaikuttaa hirveästi.
 
Ei tuo Kia ainakaan ensituntumalta herätä välttämätöntä halua saada sellainen itselleen ulkomuotojen perusteella. Tuo perän takavalot näyttää vain huonolta.
 
En olisi heti uskonut sanovani tätä, mutta tuo Ioniq ja Kia on kyllä rumia niin sisältä kuin ulkoota. Jotenkin tuntuu ettei se esim. Optiman ja Stingerin designnäkemys nyt millään siirry sähköpuolelle. Taas mennään tähän avaruussämpyläosastolle. Jopa ID3/ID4/Cupra näyttää paremmilta ja ne on sentään VAG-konsernin aika konservatiivisia tuotoksia.
 
Ei uskoisi mutta omaan silmään nuo näyttää kyl tosi hyviltä. Ainostaan ratti tuossa kiassa vähä tökkii mutta muuten komeita autoja.

Mukavasti tehty vähä muuta ku tuttua ja turvallista.
 
Onkos Kian promokuvissa käynyt moka kun ajonäyttö kertoo "vaihteen" olevan D-asennossa ja keskikonsolin valitsin kertoo "vaihteen" olevan P-asennossa? :lonely:
 
ionoq5:ssa om vähän samma karua kauneutta mitä Model X:ssä on. Ymmärrän että moni ei pidä.. Itse pidän molemmista.

Ioniq5:sen paras puoli on keula, Model X:n taas.. tottakai lokinsiipiovet. :D
Musta nuo autot ovat about toistensa vastakohdat - Model X on pyöreä saippuanpala - Ioniq taas on terävän särmikäs.
--
Hyundain sveitsin sivulle oli tipahtanut PDF-listaus first-editionin spekseistä, varusteista ja hinnasta.
Oleelliset poiminnat: 300hp, 4wd, 72.6kWh akku ja lähtöhinta 59500CHF (valuuttakurssimuunnettu + suomi-alvillinen hinta olisi tuon mukaan 61 800€)

Vetomassat 1600kg/750kg.

Aikalailla kaikki kuviteltavissa olevat herkut tulevat mukaan hudeineen, kaikkine ajoapuineen, jäähdytettyine muistipenkkeineen jne.

Rangea luvataan alustavasti 430km, mutta WLTP mittauksia ei ole tehty vielä. Vertailun vuoksi 64kW Konalla on kait 484km WLTP-range.

lähde:
 
Viimeksi muokattu:
Komean näköinen Kia! Tälle alustalle voi povata menestystä, kun ehtivät markkinoille ennen montaa muuta merkkiä. Kontti saattaisi olla isompi kuin Ioniq5:ssa?
 
Onko kukaan perehtynyt tarkemmin Hyundain/Kian 12v akun ongelmiin sähkiksissä ?

Ilmeisesti akku on liian pieni mutta missä vaiheessa auto lataa ko. akkua jos ongelmat esiintyvät yleensä seisomisen jälkeen ? Eli latautuuko 12v akku samalla kun auton isot akut ovat latauksessa vai kuinka ?

Ilmeisesti ongelmasta pääsee eroon ainakin välillä lyömällä auto 12v älylaturiin ja pitää akku sitä kautta täytenä ? eli kotona ladatessa kaksi piuhaa autoon jotta saa kaikki akut täyteen ?

Noi autothan ovat muuten erittäin toimivia ja energiapihejä, ainoa suuremmat ongelmakohdat ovat 12v pikkuakku ja jäätyvä latausluukku.
 
Musta nuo autot ovat about toistensa vastakohdat - Model X on pyöreä saippuanpala - Ioniq taas on terävän särmikäs.
--
Hyundain sveitsin sivulle oli tipahtanut PDF-listaus first-editionin spekseistä, varusteista ja hinnasta.
Oleelliset poiminnat: 300hp, 4wd, 72.6kWh akku ja lähtöhinta 59500CHF (valuuttakurssimuunnettu + suomi-alvillinen hinta olisi tuon mukaan 61 800€)

Vetomassat 1600kg/750kg.

Aikalailla kaikki kuviteltavissa olevat herkut tulevat mukaan hudeineen, kaikkine ajoapuineen, jäähdytettyine muistipenkkeineen jne.

Rangea luvataan alustavasti 430km, mutta WLTP mittauksia ei ole tehty vielä. Vertailun vuoksi 64kW Konalla on kait 484km WLTP-range.

lähde:

Tuo suomi hinta jos on 61+ tuhatta jotain niin ei voi povata tuostakaan kansan suosikkia.

Kukahan eka onnistuu tekee sähköauton jonka range esim wltp 500km (tai jotain) ja hinta 35000e uutena ilman et on vain ratti ja renkaat varusteita.
 
Tuo suomi hinta jos on 61+ tuhatta jotain niin ei voi povata tuostakaan kansan suosikkia.

Kukahan eka onnistuu tekee sähköauton jonka range esim wltp 500km (tai jotain) ja hinta 35000e uutena ilman et on vain ratti ja renkaat varusteita.

64kwh Kona ei paljoa tosta puutu. Maahantuojalla on "erikoiserä" autoja jotka myyvät 41k hintaan (ei saa enää hankintatukea tohon) ja wltp n.450km. Ei ole ylivuotisia vaan my21, tosin rekattu jo viimevuoden puolella. Hyundain wltp range on vielä erittäin realistinen. En ole käynyt kyselemässä saako tuosta enää mitään tingittyä. Jos saisi hankintatuen+romutuspalkkion kiinnostaisi jo ihan kunnolla.
 
Tuo suomi hinta jos on 61+ tuhatta jotain niin ei voi povata tuostakaan kansan suosikkia.

Kukahan eka onnistuu tekee sähköauton jonka range esim wltp 500km (tai jotain) ja hinta 35000e uutena ilman et on vain ratti ja renkaat varusteita.
Autotehtaiden ei kannata myydä halpoja sähköautoja, kun kalliitkin käyvät kaupaksi. Ne alkavat myydä halpoja vasta sitten, kun kalliita ei enää saa myytyä. Eiköhän sekin hetki joskus koita.
 
Eikä autoja myöskään kannata myydä tappiolla. Sähköauton valmistus on edelleen kallista ja autoteollisuudessa katteet aika pienet.

Sähkäreissä se akuston hinta määrää paljon, kun akkuhinnat ovat laskeneet ollaan saatu samalla rahalla tarjottua enemmän rangea. Kuinka kauan sitten akkujen hinnat laskevat ? Siihen ei ainakaan meikäläisen kristallipallo riitä.

Dacia näyttää että halvallakin saa tehtyä sähköauton. Silloin pitää tinkiä akuston koosta ja rangesta jos halutaan auton hinnaksi alle 20keur. Jos siihen hintaan pystyisi tuomaan auton 500km rangella joku autonvalmistaja toisi sen välittömästi myyntiin. Ja muut perässä. Nyt ei olla enää halukkaita tarjoamaan autoja 200km rangella, tuskinpa niille sitä kysyntääkään paljoa olisi. Kaupunkiajoon näppäriä mutta moni kaupunkilainen ei pyty akkua lataamaan kotona, hekin haluavat auton isommalla akulla jolloin lataustarve on pienempi.
 
Eikä autoja myöskään kannata myydä tappiolla. Sähköauton valmistus on edelleen kallista ja autoteollisuudessa katteet aika pienet.
No itseasiassa näiden päästörankkujen vuoksi niiden tappiollakin myyminen voi olla kannattavaa, mutta myyntiä kuitenkin käytännössä taitaa rajoittaa enemmän valmistuskapasiteetti kuin ostajien puute.
 
Onko kukaan perehtynyt tarkemmin Hyundain/Kian 12v akun ongelmiin sähkiksissä ?

Ilmeisesti akku on liian pieni mutta missä vaiheessa auto lataa ko. akkua jos ongelmat esiintyvät yleensä seisomisen jälkeen ? Eli latautuuko 12v akku samalla kun auton isot akut ovat latauksessa vai kuinka ?

Ilmeisesti ongelmasta pääsee eroon ainakin välillä lyömällä auto 12v älylaturiin ja pitää akku sitä kautta täytenä ? eli kotona ladatessa kaksi piuhaa autoon jotta saa kaikki akut täyteen ?

Noi autothan ovat muuten erittäin toimivia ja energiapihejä, ainoa suuremmat ongelmakohdat ovat 12v pikkuakku ja jäätyvä latausluukku.

Satuin kirjoittamaan eilen omat kokemukset alkupään Ioniq hybridistä, jossa myöskin pieni 12v akku ilman automaattista battery saver toimintoa. Hyvin kesti parin kk seisotuksen. Ei pitäisi erota sähkö Huyndaista, molemmat hakkaa 12v akkuun virtaa korkeajännitepuolelta ajon aikana. Voi olla, että tuota olisi hyvä kuukausittain älylaturilla latailla, mutta päivittäin ei kyllä.

Luulen suurimpien ongelmien johtuvan käyttäjästä. Jätetään ovet lukitsematta/ raolleen tallissa, sisävalo päälle, adapteri odb porttiin tai tupakansytyttimeen, soitetaan radiota/ajovalot päällä odotellessa paikallaan virrat pois päältä. Yhdistettynä pätkäajoon, niin auto ei välttämättä kerkeä akkua tarpeeksi ladata.

Joka tapauksessa en jättäisi kyllä ostamatta tämän takia. Loppupeleissä akun uusiminen ei paljon maksa kun vertaa muiden merkkien mahdollisiin ongelmiin (tämä enemmän viittaus polttispuolelle). Toki jos akku on kuolemaisillaan ja jättää pari kertaa tienpäälle, kun et sitä heti uusi niin ärsytystä se toki aiheuttaa.

Tulipa testattua ettei ainakaan 2016 Ioniq HEV:ssa ole 12V haamuvirtoja seisonnassa. Ovet oli lukossa, sähköpeilit "aina auki" asennossa, valot 0:ssa. Auto seisoi 2.5 kk lämpimässä tallissa ja lähti käyntiin ihan normaalisti. Sikäli ei mikään suoritus, mutta 12V akun kuoleminen ennenaikaisesti taitaa olla Ioniqin ainoita tyyppivikoja johon foorumeilla ja facebookissa törmännyt. Tähänkin kyllä liike sanoi vaihtaneensa 12v akun 2v 90k ikäisenä.

Facebookin mukaan kyllä myös jäähdytysetusäleikön automaattinen avausmekanismi voi jäätyä loskan ja pakkasen yhteisvaikutuksesta rampauttaen auton totaalisesti.
Ioniq foorumia kannattaa lukea, mielestäni siellä on keskustelu tasokasta.

 
Viimeksi muokattu:
Suosittelisin vuokraamaan sähköauton jostakin kuukaudeksi (minkä vaan).
Siinä näkee miten arki onnistuu, ilman mahdollisuutta ladata kotona.
Matkanteko onnistuu kyllä, mutta arjen sujuminen on hyvä kokea itse.
Samalla saat valtavan määrän tietoa mitä arvostat sähköautossa (range, kulutus, ym)

Hyvä pointti kyllä. Toki olen myös pohtinut pidempää liisausta/takaisinmyyntisopimuksella hankkimista, josko se käyttötarve ja saatavilla oleva kalusto muutamassa vuodessa muuttuisi. Nyt vain sormet syyhyää foorumia ja julkaisuja kahlatessa.

Oletteko kiinnittäneet huomiota kulutuksen muuttumiseen matkustajamäärän/kuorman mukaan? Paljonko esim 500km rangesta lähtee kesäkelillä, jos kyydissä 5henkeä ja mökkioluet? Tässä kuitenkin prosentuaalisesti autoon melko suuri massan lisäys.
 
Tuo suomi hinta jos on 61+ tuhatta jotain niin ei voi povata tuostakaan kansan suosikkia.

Kukahan eka onnistuu tekee sähköauton jonka range esim wltp 500km (tai jotain) ja hinta 35000e uutena ilman et on vain ratti ja renkaat varusteita.

Olisko Ioniq5 pienemmällä akulla ja takavedolla 20k halvempi, ainakin tukien jälkeen? Se voisi olla jo kansansuosikki.
 
Olisko Ioniq5 pienemmällä akulla ja takavedolla 20k halvempi, ainakin tukien jälkeen? Se voisi olla jo kansansuosikki.

Alle 50k€ se pitää saada jos niitä aiotaan myydä. Mielenkiintoista on myös miten Konan ja Niron hinnoille tulee käymään jatkossa.
 
Kovasti kuumottaisi sähkärin hankinta, mutta todellisuudessa ei liene vielä aikoihin mahdollista, ainakaan ennen ammattiin valmistumista.

Käyttö olisi pääosin kaupunkiajoa sekä viikottaista n.50km säteellä seikkailua. Kuitenkaan en haluaisi edes 100km rangeen tyytyä, sillä monesti tie vie esim luontoretkelle tms, missä nyt harvemmin saa ladattua. Lisäksi semisäännöllistä Turku-Helsinki -välin kahlaamista ja myös keskisuomeenkin eksymistä tulee harrastettua. Näillä oletuksilla n. 300km range voisi olla jo aika huoleton, jolloin lataukset olisi helppo suunnitella.

Latausmahdollisuuttakaan nykyisessä kerrostalossa ei ole, joten säännöllinen latailu olisi esim kauppareissujen yhteydessä, minkä uskon myös riittäväksi, kun säännöllinen ajo on lyhyttä kaupunkimatkaa.

Mainittakoon, että pari kertaa vuodessa tulee ajeltua myös pohjoiseen laskettelemaan/retkeilemään, mutta tähän en nyt ole lähtökohtaisesti sähkärillä varustautumassa, vaan lainannen toisaalta polttispeliä.

Sinällään en ole hirveästi malleihin perehtynyt, mutta Enyaq ja ID3 vaikuttavat mukavilta peleiltä. Toki hintaakin on, mutta tässä kohtaa vain haaveillaan. Minkälaisia ajatuksia tämä case herättää?

Tuollaiseen profiiliin sopisi myös itselataava hybridi, esim käytetty Ioniq tai uusi Yaris/tuleva Yaris Cross. Ioniqilla pitää käydä keskimäärin 900+ kilometrin välein tankkaamassa vajaa 40l bensaa tankkiin, jos et nyt ihan nurkka-ajoa harrasta. Mukava ajaa kaupungissa sekä heittää pidempää maantiepätkää. Mutta jatketaan tässä ketjussa sähköautoista.

Itse pidän tuosta Ioniq alamerkin uusiretro muotoilusta läpi konseptimalliston. Mielestäni tuo esituotanto Ioniq 5 näyttää paremmalta kuin alla oleva konsepti. Ioniq 6 konseptikuvista tulee mieleen modernisoitu 300zx ja mielelläni sellaisella ajaisin kulkupuolen ollessa kunnossa. Ioniq 7 vedoksesta vielä paha mitään sanoa.


Tuossa videossa oli muuten paljon informaatiota/spekulaatiota Ioniq 6:sta.

Ja tuossa vielä tehomallista.



On muuten hämmentävä youtubekanava. Liukuhihnalta informatiivisia videoita Kioista/Hyundaista ja seassa muutama K-pop ja how to watch star trek/star wars video.

Sanoisinko ettei noita kaikkia hyvin yhdisteltyjä klippejä/informaatiota ole parsittu kasaan internetistä vaan enemmänkin firman sisältä markkinointiosastolta jaettua. Toisaalta jos spekulaatio pitää lopulta paikkansa, ei kai sillä niin väliä...
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä pointti kyllä. Toki olen myös pohtinut pidempää liisausta/takaisinmyyntisopimuksella hankkimista, josko se käyttötarve ja saatavilla oleva kalusto muutamassa vuodessa muuttuisi. Nyt vain sormet syyhyää foorumia ja julkaisuja kahlatessa.

Oletteko kiinnittäneet huomiota kulutuksen muuttumiseen matkustajamäärän/kuorman mukaan? Paljonko esim 500km rangesta lähtee kesäkelillä, jos kyydissä 5henkeä ja mökkioluet? Tässä kuitenkin prosentuaalisesti autoon melko suuri massan lisäys.

Autoverkkokauppa.com myy 64kWh Konaa aika houkuttelevalla hinnalla ”autovuodeksi” kampanjassa. Pidempi kokeilu kuin suosittelin, mutta tulisipahan tutuksi jos uskallusta riittää.

Kun auton paino tyhjänä on yli 1700kg niin ei se prosentuaalinen ero ihan niin dramaattinen ole vaikka kyydissä olisi pari lisämatkustajaa kaljoineen. Ylivoimaisesti isoin energiansyöjä on (yli)nopeus. Lisäpaino voi olla myrkkyä jos on pakko tykittää Teuvona maanteillä.
 
Viimeksi muokattu:
Vuodesta 2023 eteenpäin Volkswagen alkaa käyttämään lähes kaikissa sähköautoissaan (erikoistapauksia lukuunottamatta) uusia Unified Cell -akkuja. Uusi akku ilmeisesti mahdollistaa myös suoraan siirtymisen solid state akkuihin samalla akkumallilla. Voisi kuvitella, että tuollainen yksi akkumalli mahdollistaa myös helpomman akkujen uusimisen vanhoille autoille jatkossa.

Kuva Unified Cell -akusta:

EwhZJRVXAAclsZ8.jpg
 
Musta nuo autot ovat about toistensa vastakohdat - Model X on pyöreä saippuanpala - Ioniq taas on terävän särmikäs.
--
Hyundain sveitsin sivulle oli tipahtanut PDF-listaus first-editionin spekseistä, varusteista ja hinnasta.
Oleelliset poiminnat: 300hp, 4wd, 72.6kWh akku ja lähtöhinta 59500CHF (valuuttakurssimuunnettu + suomi-alvillinen hinta olisi tuon mukaan 61 800€)

Vetomassat 1600kg/750kg.

Aikalailla kaikki kuviteltavissa olevat herkut tulevat mukaan hudeineen, kaikkine ajoapuineen, jäähdytettyine muistipenkkeineen jne.

Rangea luvataan alustavasti 430km, mutta WLTP mittauksia ei ole tehty vielä. Vertailun vuoksi 64kW Konalla on kait 484km WLTP-range.

lähde:
Tuossa tänään julkaistussa videossa mainittiin Ioniq 5 WLTP rangeksi jopa 470-480, Kia EV6:n 500. Laitetaanpas luvut muistiin myöhempää tarkastusta varten.

 
Onko kukaan perehtynyt tarkemmin Hyundain/Kian 12v akun ongelmiin sähkiksissä ?

Ilmeisesti akku on liian pieni mutta missä vaiheessa auto lataa ko. akkua jos ongelmat esiintyvät yleensä seisomisen jälkeen ? Eli latautuuko 12v akku samalla kun auton isot akut ovat latauksessa vai kuinka ?

Ilmeisesti ongelmasta pääsee eroon ainakin välillä lyömällä auto 12v älylaturiin ja pitää akku sitä kautta täytenä ? eli kotona ladatessa kaksi piuhaa autoon jotta saa kaikki akut täyteen ?

Noi autothan ovat muuten erittäin toimivia ja energiapihejä, ainoa suuremmat ongelmakohdat ovat 12v pikkuakku ja jäätyvä latausluukku.

Hyundai/Kia lataili vanhojen postausten mukaan 12v akkua 12h välein parkissa ollessaan. Nykyisin lataa 4h välein. Ottaa virran ajoakusta. Ei se lyijyakku paljon taida tarvita.

Toivottavasti se on ratkaissut ongelman, ainakaan aihe ei nouse niin usein esiin foorumeilla.

En siis usko, että tarvitsee 12v akkua erikseen latailla, ellei sitten ole tosiaan kuormaa kiinni USB-porteissa. Ladatessa ja ajaessa pitäisi myös latailla 12v akkua mutta ei mitään tietoa tarkemmista määrityksistä.
 
Vuodesta 2023 eteenpäin Volkswagen alkaa käyttämään lähes kaikissa sähköautoissaan (erikoistapauksia lukuunottamatta) uusia Unified Cell -akkuja. Uusi akku ilmeisesti mahdollistaa myös suoraan siirtymisen solid state akkuihin samalla akkumallilla. Voisi kuvitella, että tuollainen yksi akkumalli mahdollistaa myös helpomman akkujen uusimisen vanhoille autoille jatkossa.

Kuva Unified Cell -akusta:

EwhZJRVXAAclsZ8.jpg
Toivottavasti kopioivat samalla GM:n Ultium oivalluksen. Eli erilaisia akkuja voi yhdistellä ihan vapaasti keskenään, vaikka osa olisi solid state, osa superkondensaattoreita ja osa perinteisiä lithium tai lfp akkuja.
 
Tuossa tänään julkaistussa videossa mainittiin Ioniq 5 WLTP rangeksi jopa 470-480, Kia EV6:n 500. Laitetaanpas luvut muistiin myöhempää tarkastusta varten.
Näähän ei ole mitään lupauksia, jotka toteutuu aina -30 asteessa traileria ylämäkeen vetämällä. Ovat tietynlaisen vakioidun WLTP-syklin mukaisia kulutusarvioita.

Ihmettelen vieläkin miten väki kuvittelee, että wltp-arvo on valmistajan _lupaus_ toimintamatkasta.
 
Näähän ei ole mitään lupauksia, jotka toteutuu aina -30 asteessa traileria ylämäkeen vetämällä. Ovat tietynlaisen vakioidun WLTP-syklin mukaisia kulutusarvioita.

Ihmettelen vieläkin miten väki kuvittelee, että wltp-arvo on valmistajan _lupaus_ toimintamatkasta.

Meinasin tarkastuksella sitä, kuinka kauas nuo osuu virallisista WLTP-luvuista. Tuon viimeisen videon katsottuani, tulee kyllä suoraan Hyundai/Kia konsernista nuo videot vaikka sanamuodot ovat "According to Kia". Kanavankin nimi nöyrästi Auto Vision.
 
Hyvä pointti kyllä. Toki olen myös pohtinut pidempää liisausta/takaisinmyyntisopimuksella hankkimista, josko se käyttötarve ja saatavilla oleva kalusto muutamassa vuodessa muuttuisi. Nyt vain sormet syyhyää foorumia ja julkaisuja kahlatessa.

Oletteko kiinnittäneet huomiota kulutuksen muuttumiseen matkustajamäärän/kuorman mukaan? Paljonko esim 500km rangesta lähtee kesäkelillä, jos kyydissä 5henkeä ja mökkioluet? Tässä kuitenkin prosentuaalisesti autoon melko suuri massan lisäys.
Jos unohdetaan vuoristotiet tai kunnon rallattelu mutkatiellä seisten vuoroin kaasulla ja jarrulla, niin kulutuslisä on yllättävän pieni.

Kuormaa WLTP-rangen mittauksessa on muistaakseni 100 kg. Jos mökkireissullasi kuormaa on 500 kg, niin siinä on 400 kg ylimääräistä.

Tavalliset renkaat, hyötysuhde 80 %:
(400 kg * 9,81 * 0,008) * (100 / 3,6) / 0,8 / 1000 = 1,09 kWh/100 km

Huippurenkaat:
1,09 / 0,008 * 0,006 = 0,82 kWh/100 km

Vaikutus Kona 64:ään tavallisilla renkailla:
WLTP 484 km, 13,2 kWh/100 km
"Mökki-WLTP", 64 / (13,2 + 1,09) * 100 = 448 km

ID3 77 kWh:
WLTP 549 km, 14,0 kWh/100 km
"mökki-WLTP", 77 / (14,0 + 1,09) * 100 = 510 km
 
No itseasiassa näiden päästörankkujen vuoksi niiden tappiollakin myyminen voi olla kannattavaa, mutta myyntiä kuitenkin käytännössä taitaa rajoittaa enemmän valmistuskapasiteetti kuin ostajien puute.

Juuri tästä johtuen VAG-konserni myi mm. Triplettiä ja poistunutta e-Golfia alihintaan, että välttyi sanktioilta.

 
Jahas. Huomenna perjantai, edessä ois teslan pelkääjän ikkunan kiukuttelun korjaus. Ilmeisesti nostimen mekanismin vaijeri tipahtanu rullalta pois ja jumii. Ikkuna liikkuu noin sentin ylös alas. Yläasennossa jumissa. Mekanismi näytti netin perusteella olevan sama ku ex octaviassa eli helppo korjata.

Onneksi ei auki asentoon juminu..
Pitää ota kuvia hommasta, niin näkee muut mitä ei pidä tehdä :P


Sain myös ajan varattua CCS päivitykseen, tiedossa mukava kuusamo - tampere - kuusamo roadtrip. Parasta on et pääsee yksin reissuun, pitkään jo kaivannu syytä lähteä yksin käy jossain. Ei sillä etteikö lasten ja rouvan kans ole kiva matkustaa :D
 
Sähköautot -Nyt facen ryhmästä joku tehnyt Teslalla aika kovan tuloksen näin talviaikaan:

"Tänään Ruka-Sipoo 824.1 km 9h 55 min sisältäen lataukset. Keskinopeus 83.1 km/h. Latasin Kuopiossa 39.5 Kwh ja Vierumäellä 9.93 Kwh. Lähtiessä -13 pakkasta ja Suomussalmelta Sipooseen asti tie märkä. Auto Tesla model S. 16.1 Kwh/100 km oli kulutus"

Oma perse ei kestä tollaista 10h ajoa edes polttomoottorivehkeellä tohon aikaan, pitäis kyll taukoja pitää useampi.
 
Sähköautot -Nyt facen ryhmästä joku tehnyt Teslalla aika kovan tuloksen näin talviaikaan:

"Tänään Ruka-Sipoo 824.1 km 9h 55 min sisältäen lataukset. Keskinopeus 83.1 km/h. Latasin Kuopiossa 39.5 Kwh ja Vierumäellä 9.93 Kwh. Lähtiessä -13 pakkasta ja Suomussalmelta Sipooseen asti tie märkä. Auto Tesla model S. 16.1 Kwh/100 km oli kulutus"

Oma perse ei kestä tollaista 10h ajoa edes polttomoottorivehkeellä tohon aikaan, pitäis kyll taukoja pitää useampi.

juu, tää on tesla kerho yks kovimpia taloudellisesti ajavia.

LR raven S alla. :)
 
Näähän ei ole mitään lupauksia, jotka toteutuu aina -30 asteessa traileria ylämäkeen vetämällä. Ovat tietynlaisen vakioidun WLTP-syklin mukaisia kulutusarvioita.

Ihmettelen vieläkin miten väki kuvittelee, että wltp-arvo on valmistajan _lupaus_ toimintamatkasta.

Tähän törmään työssäni autotalossa usein. "Te lupaatte kulutukseksi", "En pääse luvattuun kulutukseen", "Autossa on vikaa, se kuluttaa 2 litraa enemmän kuin on luvattu". Sitten kun mainitsee että ko. arvo saattaa auttaa lähinnä vertailussa muita automalleja ja -merkkejä vastaan, niin heitetään vastapalloon että "Edellinen diesel-Audi kulutti juuri sen mitä oli luvattukin!". /asiakaspalvelijan avautuminen
 
Numerot ei tosin pidä paikkaansa, koska tuosta 149.43kWh:sta tulee kyllä 181Wh/km.
En nyt hokaa mut mistä saat tuon 149,43kwh , voin kysyä asiaa kyl kaverilta suoraan tuolla kerhossa.

Autohan ilmoitaa ajon aikaisen kulutuksen, ei noteeraa esilämmitystä jne.
 
juu, tää on tesla kerho yks kovimpia taloudellisesti ajavia.

LR raven S alla. :)

Juu, ilmeisesti ko. henkilö osaa ajaa järjettömän taloudellisti.. Joku oli kommentoinut ettei edes kesäkelissä pääse noihin lukemiin.

Ja kun katsoo kokonaisaikaa ei siellä ole mitään kuuttakymppiä körötelty muiden tukkeena..
 
Juu, ilmeisesti ko. henkilö osaa ajaa järjettömän taloudellisti.. Joku oli kommentoinut ettei edes kesäkelissä pääse noihin lukemiin.

Ja kun katsoo kokonaisaikaa ei siellä ole mitään kuuttakymppiä körötelty muiden tukkeena..
Juu, manuaali lämmöt siten et mahdollisimma pieni puhallus jne siten että ei palele.
Kysyin vinkkejä, kyl siel osa muistakin ajaa tosi kovia lukuja, kuskista kovasti kiinni näillä sähköautoilla.

Ite pääsin Rovaniemi - Posio - Kuusamo välin 189wh/km kun säädin käsin lämmityksen sopivaksi. Nopeutta oli 10 yli rajoitusten, aika hyvä mielestäni vanhalla S malilla. Kuite talviset tiet täällä.
 
Juu, manuaali lämmöt siten et mahdollisimma pieni puhallus jne siten että ei palele.
Kysyin vinkkejä, kyl siel osa muistakin ajaa tosi kovia lukuja, kuskista kovasti kiinni näillä sähköautoilla.

Ite pääsin Rovaniemi - Posio - Kuusamo välin 189wh/km kun säädin käsin lämmityksen sopivaksi. Nopeutta oli 10 yli rajoitusten, aika hyvä mielestäni vanhalla S malilla. Kuite talviset tiet täällä.

Noi luvut kun sais "kusematta-Helsingistä-Rovaniemelle-traileriperässä-anoppikatolla" mersumiesten ymmärrykseen miten hyvin sähkärillä pärjää talvellakin ja että se range talvikelissä on enemmän kuin 100-150km :D
 
En nyt hokaa mut mistä saat tuon 149,43kwh , voin kysyä asiaa kyl kaverilta suoraan tuolla kerhossa.

LR Ravenissa on 100kWh akku, oletan että se oli täynnä lähtiessä, siihen ladattiin päälle 49,43kWh ja ajettiin tuo 843km. Koska kaikki muukin oli pilkulleen, niin veikkaan että siinä on aika tarkalleen myös yritetty optimoida. Jos ei olisi, niin miksi noita pienempiä täyttöjä kuten Vierumäki, täysin turhia jos olisi 161Wh/km.

Auto kyllä ilmoittaa jonkun lukeman paljonko se ajossa vie, mutta se ei tarkoita että se olisi totta. Kaikki polttomoottoritkin ilmoittavat, mutta harvemmin nekään ovat tarkkoja. Teslan kohdalla varsinkin olisi tärkeää nähdä aina paljonko piuhoista on oikeasti otettu, jotta nähtäisiin todellinen kulutus. Tässä esimerkkinä toiselta forumilta lainattu e-tron vs. Model 3 LR:


Lopullinen kulutus talvella on aikalailla suurempi kuin auton ajossa ilmoittamat lukemat. Koska aina verrataan paljonko autossa tankillisella kuluu per 100km, niin hyvä näitäkin olisi aina katsoa todellisen kulutuksen mukaan eikä vain sen mukaan mitä autoa huvittaa ilmoittaa.
 
LR Ravenissa on 100kWh akku, oletan että se oli täynnä lähtiessä, siihen ladattiin päälle 49,43kWh ja ajettiin tuo 843km. Koska kaikki muukin oli pilkulleen, niin veikkaan että siinä on aika tarkalleen myös yritetty optimoida. Jos ei olisi, niin miksi noita pienempiä täyttöjä kuten Vierumäki, täysin turhia jos olisi 161Wh/km.

Auto kyllä ilmoittaa jonkun lukeman paljonko se ajossa vie, mutta se ei tarkoita että se olisi totta. Kaikki polttomoottoritkin ilmoittavat, mutta harvemmin nekään ovat tarkkoja. Teslan kohdalla varsinkin olisi tärkeää nähdä aina paljonko piuhoista on oikeasti otettu, jotta nähtäisiin todellinen kulutus. Tässä esimerkkinä toiselta forumilta lainattu e-tron vs. Model 3 LR:


Lopullinen kulutus talvella on aikalailla suurempi kuin auton ajossa ilmoittamat lukemat. Koska aina verrataan paljonko autossa tankillisella kuluu per 100km, niin hyvä näitäkin olisi aina katsoa todellisen kulutuksen mukaan eikä vain sen mukaan mitä autoa huvittaa ilmoittaa.
Totta, mutta toisten teslojen kans saa ihan vertailtavia arvoja.

mikä olikin tuolla facessa ajatus.
 
Totta, mutta toisten teslojen kans saa ihan vertailtavia arvoja.

Oletan että tämä pitää paikkansa, toisaalta välillä näkee sellaisia kylmäkulutuksia ihmisillä että ihmettelen jos ei jotain jätetty kertomatta. Itse en saa autoa näyttämään sellaista edes alamäessä jos lämmitys on päällä.
 
Oletan että tämä pitää paikkansa, toisaalta välillä näkee sellaisia kylmäkulutuksia ihmisillä että ihmettelen jos ei jotain jätetty kertomatta. Itse en saa autoa näyttämään sellaista edes alamäessä jos lämmitys on päällä.
Kyllä mittariston kuvat mulle riittää. On iso ero lämppärin käytöllä jopa pikku pakkasilla -> manuaali puhallus 1 tai 2 ja suunta ylös ja vaikka 20 lämpö VS automaagilla 24.

Auto näyttää kyl ajon aikan kuluvan sähkön tarkkaan, oman akun netto kapasiteetin ku tiedän ni kuivaksi ajamalla on aina ollu kohdillaan.
Akun esilämmitystä ei ota huomioon, eli vasta ku auto liikkuu niin alkaa kulutus mittaus juoksemaa.

Enempää en omalta osalta jatka aiheesta, ei johda mihinkään ja ei kuulu ketjuun.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 606
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom