Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Eipä taida olla nuo kiinarenkaat juuri testeissä loistaneet. Ääriolosuhteissa ja vaaratilanteissa se renkaiden ominaisuudet mitataan. Valitettavan usein rahat riittää siihen kalliiseen autoon, mutta renkaiden kohdalla sitten säästetään ja ostetaan ne halvimmat kumit. Vanteisiinkin panostetaan mieluummin enemmän kuin renkaisiin.

Tämä on käsittämätön säästökohde. Jättäisi sitten vaikka jonkun turhan lisävaruste hilavitkuttimen pois ja kunnon renkaat alle. Joskus kun ajelin vanhoilla romuilla rengasliikkeissä tarjottiin aina ekana halvimpia pinnoitettuja renkaita (toki voi niitäkin olla hyviä nykyään?) ja yllättyivät kun otin parhaat premiumit alle. Yhtä paljon vanhat autot hyötyvät hyvästä renkaasta kuin uudetkin.

Sähköautojen renkaista en osaa sanoa, kannattaa ainakin katsoa että halpisrenkaan kantavuus on riittävä kun sähköautot ovat painavia.
 
Kyllähän tollanen iso Tesla repii nastat piloille todella nopsaan, paljon painoa ja vääntöä on aika myrkkyä.

Mitä renkaisiin tulee niin kesärenkaissa en ole niin tarkka merkin suhteen, fakta on kuitenkin se että jos joutuu ulosmittaamaan koko pidon niin tilannenopeus on ollut täysin väärä, en toki halvimpia linglongeja ottaisi mutta "hyvä keskitaso" riittää mainiosti.
 
Riippuu kyllä kuskista, eivät noi SUVitkaan revi renkaita rikki ja useimmissa on enemmän vääntöä sekä painoa enemmän.
Jaa useimmissa SUVeissa? Itsellä tulee äkkiä mieleen vain Mersun G ja ML AMG-versiot sekä BMW X5 M.

Haukan Teslan nastojen katkeilustahan tässä oli kyse, niin listataan speksit, 85D:
omamassa 2212 kg
Teho 315 kW
Vääntö 658 Nm
0-100 4,4 s

Tavalliset SUVit ovat Rav4 jne, eivätkä ne ole yhtä raskaita ja kiihtyviä.
 
Renkaisiin ja sähköautoihin liittyen ilokseni huomasin, että vaimo oli saanut pidettyä kaikki nastat conteissa miin alla :thumbsup: Toki siihen ei varmaan 5 tkm enempää ajoa tullut nastoilla, kun venytettiin vaihto viimeiseen mahdolliseen hetkeen. Kaipa tuo helpompi tehon säätö auttaa, edellisessä pikkubensassa oli nastat kovilla...

e: Ja nastat pilaa kyllä tripletin täysin, mutta pääkäyttäjä noin halusi :beye:
 
Tämä on käsittämätön säästökohde. Jättäisi sitten vaikka jonkun turhan lisävaruste hilavitkuttimen pois ja kunnon renkaat alle. Joskus kun ajelin vanhoilla romuilla rengasliikkeissä tarjottiin aina ekana halvimpia pinnoitettuja renkaita (toki voi niitäkin olla hyviä nykyään?) ja yllättyivät kun otin parhaat premiumit alle. Yhtä paljon vanhat autot hyötyvät hyvästä renkaasta kuin uudetkin.
Itseasiassa vanha auto jossa ei ole mitään aktiivisia turvavarusteita hyötyy hyvistä renkaista suhteessa enemmän.

Käytännössähän tilanne monella ihmisellä nyt vaan on se että ei ole varaa hankkia siihen vanhaan raatoon kovinkaan kummoisia renkaita. Jos auton reaaliarvo on alle 1000 eurossa, ei sen lisävarusteiden osuus ole kuin joitain euroja.

Ei mua henkilökohtaisesti häiritse se että ihmiset ajavat halpisrenkailla, enemmän ottaa se että ihmiset ajavat loppuunkuluneilla renkailla, vain säästääkseen rahaa (siis ei siksi että rahaa ei olisi). Tai sitten nämä viheltäjät joilla on kiinalaiset kesärenkaat johon on paistettu kaikki mahdolliset merkit, joka tekee niistä lailliset talvirenkaat, ja ajelevat niillä sitten talven sakkorajoilla, kun ei ole pakko laittaa talvirenkaita.
 
Ok no kiitettävä lukema silti.
Itse olen vähän huono panostamaan kunnon renkaisiin. Yhteen autoon ostin kerran myyntirenkaiksi federalin nastoitettavat nastarenkaat. En siis nastoittanut niitä. No en sitten myynytkään autoa ja unohdin koko homman, ajelin talven 20tkm näillä maailman halvimmilla renkailla ja muistin asian vasta kevään renkaanvaihdon yhteydessä. Tästä jäi Mielikuva että aivan sama mitkä siellä alla pyörii. Ajotyylikin on melko ronski että varmasti sitä pitoa myös tarvittiin aika ajoin.
 
Tesla läksii ens perjantaina Ouluun atoyn korjaamolle. Pelkääjän etulasin hissi vaihdetaan.
Kuulemma eka lasinnostin teslaan mitä tekevät, saa nähdä miten nopsaa vaihtuu. Pitääs raportoida tänne.
 
On kyllä raskasta tämä odottelu. Emäntä otti työsuhdeautoksi ID4 FirstEditionin ja toimitus vaan lykkääntyy. Tammikuussa tilattu ja juuri eilen ilmoittivat että menee jopa kesäkuulle toimitus koska jotain sisätilan kompponentteja odottelevat.
Alkuperäinen toimitus aika oli helmikuun lopussa. Nyt jo kolmas lykkääntyminen.. Lataus tolppakin jo asennettu. :D
Täällä odotetaan kans. Myyjä soitti, et hunajan keltanen väri on tehtaalta loppu. Syyskuulle menis jos haluu pitäytyy keltaisessa.
 
Viimeksi muokattu:
Aika hyvä englanninkielinen range-testi Ioniq 5:sta. Aika paljon muutakin asiaa ja esittelyä autosta kuin pelkkää ajamista, käydään aika kattavasti ajomatkalla läpi auton ominaisuuksia jne.

Ja niille jotka ei jaksa katsoa, niin range oli sekalaisessa ajossa nelivetoiselle 72.6kWh akkuversiolle 450km.

 
Tuossa myös Ioniq 5 testiajoa:



Hiuakan on latureissa eroa Suomen ja Korean välillä :lol:

Mutta noin 4 minuutissa 84km lisää rangea ja todellinen keskilatausnopeus yli 200kW välillä 40% --> 59%. Koreassa hinta alkaen 33k USD eli hitosti halvempi kuin täällä.
 
4 minuutissa 84km lisää rangea ja todellinen keskilatausnopeus yli 200kW välillä 40% --> 59%. Koreassa hinta alkaen 33k USD
Tässä aletaan jo puhumaan sellasista spekseistä joilla voidaan saada jotain massaliikettäkin aikaiseksi. Oma kaupassakäynti on sen 15-20min, ja jos sinä aikana saa viikon ajelut tankkiin niin siitä ilosta voisi maksaakin. Tien päällä sama juttu, kun se vaaditun breikin pituus on se tavallinen vartti, eikä mikään "kyyyllä me aina nytkin apsilla kolme ruokalajia vedetään 1,5 tunnissa, ihan normipysähdyksellä saa ladattua"
 
Tässä aletaan jo puhumaan sellasista spekseistä joilla voidaan saada jotain massaliikettäkin aikaiseksi. Oma kaupassakäynti on sen 15-20min, ja jos sinä aikana saa viikon ajelut tankkiin niin siitä ilosta voisi maksaakin. Tien päällä sama juttu, kun se vaaditun breikin pituus on se tavallinen vartti, eikä mikään "kyyyllä me aina nytkin apsilla kolme ruokalajia vedetään 1,5 tunnissa, ihan normipysähdyksellä saa ladattua"
Mitä tyhjempi akku sitä nopeampaa ladataan. Mitä täydempi sen hitaampaa se on.
 
Minkähänlaisia latausnopeuksia on oikeasti saatu suomen latauspaikoilla? Ionity ilm nopea mutta mikä mahtaa olla real-life huipputehot näillä nopeilla latureilla? 150kw?
 
Minkähänlaisia latausnopeuksia on oikeasti saatu suomen latauspaikoilla? Ionity ilm nopea mutta mikä mahtaa olla real-life huipputehot näillä nopeilla latureilla? 150kw?
Taycanilla ja E Tron GT:llä pitäisi 250-270kW saada noilla Ionityillä. Ei kai sillä väliä ole missä maassa se suurteholaturi on.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko jossain infoa, milloin enyaq tulee kaupan?
Koeajettavaksi 3.5. mutta nelivedon myyntihintojakaan ei ole vielä kiveen kirjoitettu mainosmeilin mukaan, eli ei varmaan tarkkaa myyntipäivääkään tiedetä
 
Ei kai sillä väliä ole missä maassa se suurteholaturi on.

Onhan sillä sitä väliä että varsinkin talvella voi latausnopeudet olla jotain ihan muuta, jos auto ei pysty esilämmittämään akkua ennen laturille saapumista.
 
Onhan sillä sitä väliä että varsinkin talvella voi latausnopeudet olla jotain ihan muuta, jos auto ei pysty esilämmittämään akkua ennen laturille saapumista.
Toki monta asiaa vaikuttaa latausnopeuteen, kuten laturi, auton malli, ulkolämpötila, akun lämpötila ja varaustaso, kuun asento sekä laturin ja auton mielentila. Mutta tässä kysyttiin, että mikä on "real life huipputeho" mitä suomessa olevista latureista pystytään ottamaan. Suomessa 350kW Ionity-laturi antaa parhaimmillaan yhtä paljon kuin 350kW laturi jossain toisessa maassa. Sitten kelistä ja autosta riippuen latausteho on jotain nollan ja 350kW väliltä, nopeimmillaan tosiaan tällä hetkellä huipputeho on siellä jossain 250kW tienoilla VAG:n 800V akun sisältävillä autoilla. Ja sitten joskus varmaan tulee nopeamminkin lataavia.
 
Tuossa myös Ioniq 5 testiajoa:



Hiuakan on latureissa eroa Suomen ja Korean välillä :lol:

Mutta noin 4 minuutissa 84km lisää rangea ja todellinen keskilatausnopeus yli 200kW välillä 40% --> 59%. Koreassa hinta alkaen 33k USD eli hitosti halvempi kuin täällä.


Ioniq5 on itselle kiinnostavin auto tässä kokoluokassa. Erityisesti miellyttää sisätilat ja latausnopeus.

Maailmalla tuntuu olevan hyvin yleinen tukitaso sähköautoille 6-9k€. Toivottavasti Suomi pystyy myös vastaamaan tuohon lähiaikoina. Ioniq5 hinnat pitäisi tulla 20.5. Tuo pvm tosin jo kerran siirtyi, katsomaan pitääkö tällä kertaa.
 
Alkaen 49477€
Hinnat alkaen versiona on takavetoinen EV6 RWD 58 kWh 170 hv. EV6-nelivetomallien hinnat lähtevät 52 896 eurosta (EV6 AWD 58 kWh 235 hv). Neliveto on saatavana kaikkiin varustetasoihin, joista suorituskykyisimpänä on 71 983 euroa maksava GT AWD 77 kWh 585 hv.

Eli neliveto on vain reilu kolme tonnia lisää, tai 5, kun hankintatuki menee...
 
1619690872273.png

Koko hinnasto siis tässä. Tuosta tyylistä ilmoittaa verotusarvot niin että niistä on jo vähennetty se valtion 170e tuntuu vähän kusetukselta, eihän kokonaishinnastakaan vähennetä hankintatukea ilmoituksessa
 
Löydättekö jostain EV6 tarkkaa hinnastoa, missä olis varusteet lueteltu? En löydä tuolta Kian sivuilta, vaikka väittävät, että jossain se olis siellä.
 
1619690872273.png

Koko hinnasto siis tässä. Tuosta tyylistä ilmoittaa verotusarvot niin että niistä on jo vähennetty se valtion 170e tuntuu vähän kusetukselta, eihän kokonaishinnastakaan vähennetä hankintatukea ilmoituksessa
Kalliiksi menee tuo parhain malli jos erona on tuo kiihtyvyys.
 
Aika kalliin tuntuiset hinnat ja ei mene hankintatuen alle, ellei ota perusmallia ilman mitään lisäyksiä. Odotetaan että valtio nostaa tukea ja tuen alarajaa...
 
Kalliiksi menee tuo parhain malli jos erona on tuo kiihtyvyys.

On siinä myös 5000€ arvosta sellasia varusteita jo sisässä, mitkä on maksullisia optioita GT-Linessa (Premium pack). Eli siinä GT:ssä on ihan kaikki panoraamakattoa lukuunottamatta sisässä. Plus GT-ekslusiivisia varusteita, kuten tasauspyörästön lukko ja elektronisesti säätyvä iskunvaimennus, 21" vanteet ja ulkonäkötilpehööriä, mitä ei noihin muihin saa edes rahalla. Eli sen fully-loaded GT-Linen ja GT:n 7000€ hintaero sisältää muutakin kuin vain tuon tehoeron.
 
Aika kalliin tuntuiset hinnat ja ei mene hankintatuen alle, ellei ota perusmallia ilman mitään lisäyksiä. Odotetaan että valtio nostaa tukea ja tuen alarajaa...
Vähän oli hinnat korkeampia kuin itsekin toivoin, mutta aika odotettavaa, että kalliimpia nämä ovat Suomessa kuin muissa Euroopan maissa.

Oma valinta olisi tuo nelivero LR-akulla perusmallina eli 56700€ hintaisena. Siinä saa kuitenkin selkeästi paremman rangen, nelivedon sekä riittävän suorituskyvyn. LR on vähän pakkovalinta jos haluaa auton toimivan myös pitkillä reissuilla ja 3000 euroa lisää nelivedosta ja 100hp suuremmasta tehosta ei ole mielestäni paha lisähinta.
 
Tuo kia on nätti, vois jopa tuota GT mallia harkita vaikka hinta on kia:si kova.
Kiihtyy ihan sopivasti.
 
Vaan ketju oli kokemuksista jne .. sopisko kuite tulevat autot tuonne toiseen ketjuun kiitos.

Kun alunperin ajatus oli että tässä juttua autoista jotka on alla.


-Edit- tarkensin otsikkoon niin josko pysys aiheessa.
 
Vaan ketju oli kokemuksista jne .. sopisko kuite tulevat autot tuonne toiseen ketjuun kiitos.

Kun alunperin ajatus oli että tässä juttua autoista jotka on alla.


-Edit- tarkensin otsikkoon niin josko pysys aiheessa.
Kyllä mun mielestä tällä triidillä oli myös tarkoitus eriyttää se jatkuva hybrideihin ja plugareihin liittyvä liuottimilla läträäminen pois keskustelusta :)

Ei todellakaan nappaa mennä sinne Esso-triidin puolelle lukemaan keskustelua sähköautouutuuksista.
 
Vastaava ja vastaavasti varusteltu Tesla Y on 83k€ ja on sekin Teslaksi kova hinta, kun kyseessä on vain isonnettu versio Kolmosesta.

Kyllä tuo GT näyttää reippaasti paremmin varustellulta, toki paperilla arvioiden. Siitä löytyy jopa sellainen Teslan mielestä liian-premium varuste kuin "Sadetunnistin".
 
Kyllä tämän ketjun idea on keskustella nimenomaan sähköautoista. Oli sellainen tai alla tai ei.

Odotetaan Ioniq5 hintoja, jossa on aika samat ominaisuudet kuin Kiassa. Josko laittaisivat muutaman tonnin pienemmät hinnat.
 
Kun noita EV6:n hintoja tarkastelee, alkaa muovinen ja yllätyksetön ID4 tuntumaan yhä todennäköisemmältä vaihtoehdolta varsinkin, jos on tarvetta suuremmalle akustolle. Toisaalta, jos pistäisi kerralla yli 70 ke likoon, niin pääsisi kerralla sellaisiin tehoihin ja kiihtyvuuslukemiin millaisista on aiemmin voinut vain haaveilla. Uskaltaisiko tällaista autoa antaa jälkikasvun käsiteltäväksi, sitten kun he tulevat ajokortti-ikään?
 
Ioniq 5:sen konfiguraattori sveitsissä avattu, 59500CHF lähtöhinta 4WD launch-mallille.

Saksan konfiguraattori on näköjään myös auki. Hinnat n. 42 -> 63500k riippuen mallista ja ruksituista varusteista.
 
Viimeksi muokattu:
Yllättävät hinnat. Olisi luullut että korealaiset huomattavasti saksalaisia vastineitaan edullisempia. Toki hintoihin vaikuttavat monet asiat.

Eikös Audistakin tullut aikanaan premium sillä että nostivat hintoja vai onko se vaan urbaani legenda?
 
Yllättävät hinnat. Olisi luullut että korealaiset huomattavasti saksalaisia vastineitaan edullisempia. Toki hintoihin vaikuttavat monet asiat.

Eikös Audistakin tullut aikanaan premium sillä että nostivat hintoja vai onko se vaan urbaani legenda?

Akut on kaikille samanhintaisia ja korealaisilla on tällä kertaa aika paljon uusia valtteja autoissaan lisäämässä huokuttelevuutta Volkkariin verrattuna.

Kumpa Hyundai pääsisi Suomessakin lähelle Saksan hintoja 42-63k. Kia hinnoittele itsensä hiukan korkealle omasta mielestä.
 
Eikös Audistakin tullut aikanaan premium sillä että nostivat hintoja vai onko se vaan urbaani legenda?

Urbaani legenda se on. Audi nousi lopulta branditietoisuuteen Quattron avulla ja jatkoi sen jälkeen VW:n "teknologisena" osastona tehden entistä parempia autoja (kuten Audi V8), joka aiheutti sen että tietyt ikäluokat alkoivat suosimaan Audia - ja se nosti Audin brandin sitten.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 274
Viestejä
4 487 361
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom