Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ikh on laittanut Hikokin tarjoukseen, kai nuokin ihan hyviä vehkeitä on.Kannattaa nuo lattaterät tilata samalla kyydillä amazon.destä, kun tilaa sieltä sen sinisen boschin vihreän Suomihinnalla postikuluitta. Tai sitten tuo Einhell kärkkäiseltä, siinä tais tulla piikki ja kapea latta mukana laatikossa.
Joo toi näyttää kuvista mekaanisesti (metallia? vaihdelaatikko) linkkaamaani Bossia vahvemmalta (hintaakin toki enemmän), siihen saa ainakin 5mm sds-plusteriä. Onkohan harjaton moottori? Kotikäytössä tosin ei niin merkityksellinen asia.Ikh on laittanut Hikokin tarjoukseen, kai nuokin ihan hyviä vehkeitä on.Tuota katselin muutama päivä takaperin ja totesin, että hieman on tyyris 255€ hintaan, mutta nyt houkuttelee vetämään ostohousuja jalkaan.
![]()
PORAVASARA SDS-PLUS DH26PC2 830W HSC - HI68100529 - IKH
Ominaisuudet: - vahva ja tehokas poravasara - 3-toiminen: poraus, poraus iskulla ja piikkaus - ergonominen kumipinnoitettu otekahva - 360° säädettävä ja pehmeä tukikahva takaa miellyttävän otepidon - selkeä toimintovalitsin - helppo terän kiinnitys - suunwww.ikh.fi
Einhellistä on vähän ristiriitaisia kokemuksia. Ainakin kompurat ja pulttipyssyt ovat tahtoneet hajota melko pian takuun loppumisen jälkeen. Jatkokäyttöä poravasaralle löytyisi lähipiiristä, niin voisi kerralla sijoittaa vaikka porukassa hieman laadukkaampaan. Boschin vihreän jätän suosiolla välistä.
Totta muuten tuo istukan puute. Pitää käydä lähipäivinä "potkimassa renkaita" ainakin Hikokin osalta. Hitachin rälläkät ja akkuporakoneet ovat ainakin olleet ihan toimivia. Mutta jos ei tosiaan perusteriä saa, niin Bosch taitaa lähteä tilaukseen.Tuossa ei tule tavallista istukkaa mukana? Melkein ottaisin ennemmin tuon linkkaamani Boschin gbh 2-28 mallin, voucher ja veroero huomioiden n. 190€ kotiovelle kärrättynä.
10-20€ saat sds-plus sopivan istukan normaalille terille eli ei välttämättä sen takia kannata hylätä jos muuten laite miellyttää.Totta muuten tuo istukan puute. Pitää käydä lähipäivinä "potkimassa renkaita" ainakin Hikokin osalta. Hitachin rälläkät ja akkuporakoneet ovat ainakin olleet ihan toimivia. Mutta jos ei tosiaan perusteriä saa, niin Bosch taitaa lähteä tilaukseen.
Kysymys aidan pystytyksestä routivalle savimaalle.
Edellisen omistajan 4v. sitten 75cm teräsjaloin pystyttämä 120cm korkea ja ~20m pitkä, 200cm pitkistä elementeistä ja 10cm tolpista rakennettu puuaita heiluu aika pahasti. Tarkoitus olisi nyt keväällä purkaa, lisätä portti ja jatkaa aitaa, mutta olisikohan joku muu perustustapa parempi?
Mietinnässä ollut hyväksyä routimisen vaikutukset, ja helpottaa korjaussäätöä vaihtamalla jalat säädettäviin (avohahlo tai esim. tälläinen). Tai sitten maakairalla ~metrin kuoppa, johon IV-putkea muotiksi, betonia ja U-mallin teräsjalka. Tai nykyiset teräsmaajalat ulos ja takasin betonin kera? Tai ruuvipaaluilla? Tai pitää nykyiset, jatkaa tolppien kiilailua ja toivoa parasta...?![]()
Jea, lainaus toimii!! Itte naputtelin kaks lattiakaivoa auki, khh, kph ja sauna laatoitukset ns vittuun. Yksi täysi 750 kg kärryllinen purkulaattaa ja laastia siitä syntyi.Lähinnä keittiön välitilan laattoja, lattialaattoja ja kylpyhuoneen lattia ja seinälaatat. Taltattavaa äkkiseltään laskettuna ~80m². Lattiakaivokin pitäisi puuhata autotalliin, mutta siihen tarvitsee jo varmasti aivan eri kaliiberin konetta.
Onko kauttaaltaan liimattu vai pelkästään saumoista? Mitä materiaalia lattia on maton alta?Mikä on paras tapa irroittaa muovimatto khhn lattiasta?
Jossain taulukossa (olisiko ollut Kestopuu) oli suositeltu isompaa tavaraa ja K-Raudan tarjouksessa myöskin 148x48. Siinä tosin paalujen määrä oli 8 ja kenkien 24 (varmaan ihan ajatusvirhe kengät). Toisaalta justiinsa katoin yhen pätkän jossa 40m2 terassi tehtiin kakkosnelosesta ja 14 paalulla. Tarvinnee Byggmaxit ja muut koluta vielä läpi jotta saa vähän näkemystä asiaan. On toki tullut nähtyä terasseja joita ei varmasti ole tehty Oikella Tavalla, mutta edelleen nököttävät pystyssä.Oliko tuossa joku erityinen syy 148:n käytön harkitsemiseen? Et nyt varsinaisesti tuonut esiin mitään syytä miksi tuo sinulle mieluisampi ei onnistuisi. Itse en pistäisi sokkeliin kiinni, mutta routimattomalla perustuksella toteutettuna lienee makukysymys.
Ohjeessa käytetyt tekniset arvot: hyötykuorma: q = 2,0 kN/m²/ käyttöluokka: 3 / aikaluokka: keskipitkä / lujuusluokka: C18.Onko tuossa 200 kg mukana värähtelyjä sun muita? Äkkiseltään tuntuis, että saa olla aika hentoinen kaveri, että 2x4 rakenteen, jossa max 1,5 m jänneväli saa poikki asti.
Ristikkorakenteen jos mahtuu tekemään, niin 2*4 riittää vallan mainiosti, kuten tässä on jo tullutkin selväksi. Kummasti sitä vaan isoimmat niput jokaisessa kaupassa on, eli siitä näitä oikeasti rakennetaan. Riippuu tietysti maasta, minkä päälle rakennetaan, mutta sellaisiakin ratkaisuja on olemassa, joissa niiden varsinaisten kantavien paalujen väliin on laitettu suoraan maanpäälle tuet (laatta, harkko, tiili) puolittamaan jännevälin.. Ei se terassi taivasalla kuitenkaan mikään ikuinen rakenne ole, vaikka miten tekisi.
Useimmat meistä eivät jaksa lapiolla kaivaa routarajan alleEi sinne saa laittaa mitään laattoja maanpäälle jos ei ole routaeristeitä tai maata vaihdettu riittävästi routimattomaan. Kannattaa vaan tehdä riittävän isosta tavarasta jos korkeus sallii niin ei tarvitse harmitella kun joustaa ikävästi jalan alla. Semmonen rakenne melko hyvä että ensin paalujen päälle 150 tai 200mm. Sitä korkeampi kuin on niin sitä vähemmän niitä paaluja tarvitsee sinne laittaa. Sit päälle 2x4 600mm jaolla ristiin ja niiden päälle kansilaudat.
Varmasti valtaosa vanhempiin okt ja rivariasuntoihin tehdyistä terasseista on ihan vain kelluvia.
Sellainen omakin (noin 30m2 terassi) edellisen omistajan tekemä on, 2x4 maatavasten, mahdollisesti voi olla pihalaattoja tms niskojen alla, ei voi tietää kun en ole kurkannut.
Jonakin vuonna keväällä on hieman keikkunut kun kovempi routatalvi ja osa terassista on rakennuksen routaeristeiden päällä ja muuten nurmikolla.
Tälläisiin vanhempiin rakennuksiin mihin ei moisia ole rakennusaikana edes ajateltu ja kivijalkojen korkeudet on ihan muuta kuin nykyään niin se terassi tempaistaan olemassa olevan nurmikentän päälle sen kummemmin suunnittelematta. Ja tälläisessä käytössä tuo 2x4 niskoitus on enemmän kuin riittävä.
Naapuri teki joku vuosi sitten turhankin hyvin omansa kun kuori nurmikon pois, laittoi suodatinkankaan. Sen päälle about 5cm kerroksen soraa johon sitten pihakiviä passilla korkoon about 80cm välein 2x4 alle. Ei sillä, varmasti tuli ihan hyvä jne mut sai sen lapion ja kottikärryn kanssa hikoilla ihan tosissaan.
Ei kai kukaan edes rakentamisen kanssa vähäisestikään tekemisissä oleva moista sorapatjaa luule routimista estäväksiSe nurmikko kuoritaan sen takia pois ettei se terassi märkäne paikalleen. Ei tuollainen 5cm kerros mitään routimista edes estä. Tuollainen ratkaisukin on ihan ok kompromissi kunhan tiedostaa mitä tekee ettei ala harmittaa sit myöhemmin. Tuollainen toimii ihan terassina, mutta ei siihen mitään katoksia tai lasituksia enään myöhemmin laitella.
Kiitoksia neuvoista. Täällä on suht savea maa ja sokkelia näkyvissä n. 15 cm ja maassa perus 5 cm betonilaatta. Vähän siitä saa joka tapauksessa kuoria pois, mutta ajatuksena oli säästyä suuremmilta maansiirtohommilta. Tuohon pihan toiseen reunaan kaiken saa kuitenkin kipata, mikä nyt ei ole kamala ongelma sillä saa vähän aidan betonivaluja piiloon ja pihaa tasattua.
Jos nyt järkeilen tuon Kestopuun ohjeen kanssa, niin 2200 väli tolpille lienee auttamatta liikaa? Olisikohan pienemmästä koolausvälistä apua? Tarvitsee tosiaan noita suunnittelupalveluita konsultoida vielä.
Kiitoksia neuvoista. Täällä on suht savea maa ja sokkelia näkyvissä n. 15 cm ja maassa perus 5 cm betonilaatta. Vähän siitä saa joka tapauksessa kuoria pois, mutta ajatuksena oli säästyä suuremmilta maansiirtohommilta. Tuohon pihan toiseen reunaan kaiken saa kuitenkin kipata, mikä nyt ei ole kamala ongelma sillä saa vähän aidan betonivaluja piiloon ja pihaa tasattua.
Jos nyt järkeilen tuon Kestopuun ohjeen kanssa, niin 2200 väli tolpille lienee auttamatta liikaa? Olisikohan pienemmästä koolausvälistä apua? Tarvitsee tosiaan noita suunnittelupalveluita konsultoida vielä.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, miksi ei sokkeliin kiinni? Mitä haittaa/hyötyä? Toki jos sokkeliin proppaa lankun, niin ilmarako pitää koolata väliin. Mutta miksi ei kiinni sokkeliin?Koska talon viereen tehdään, niin älä ruuvaa salaojiin asti niitä ruuvipaaluja.
Sokkeliin en kiinnittäisi, tukisin sen sokkelin vierustan esim betonilaattojen/pattinkipätkien varaan. Tuet kulmiin ja vaikka 50cm välein. Ja eka rivi ruuvipaalua sala-ojien "etupuolelle" voisi jopa ajatella tekevänsä näille poikittaiset tuet kansilaudan alle jotta laatta olisi T - kirjaimen mallisesti pattingin alla.
Millä jaolla niskat jne, en laittais 50 cm väliä enempää vaikka olis 28mm lauta pinnassa. Ruuvipaalujen määrä vs tuplana runko kakkosnelosesta ristiin, laske vähän kustannusta. Itsw laittaisin esim about 150cm välein ruuvia maahan jos aletaan laittamaan. Ei tulis kuin vajaa 150cm jänteen väliksi.
Itsellä ollut ihan routiviakin terasseja jne. Kaks vuosikymmentä kestänyt. Joskus saanut vähän tasata uudestaan. 30m2 koossa.
Tarvitsisi isännöinnistä pyytää talon kuvia, niin näkee miten tuolla menee salaojat, jos on ollenkaan. 1990 rakennettu rivari. Siksi olin ruuvaamassa sokkeliin ja laittamassa ekat paalut 1,5 metrin päähän seinästä. Ruuvipaalut L-kiinnikkeellä on n. 30e/kpl ja kakkosnelonen n. 2,4e/m joten aika 50/50 tekeekö 400 vai 600 jaolla ja x vai y määrällä paaluja.Koska talon viereen tehdään, niin älä ruuvaa salaojiin asti niitä ruuvipaaluja.
Sokkeliin en kiinnittäisi, tukisin sen sokkelin vierustan esim betonilaattojen/pattinkipätkien varaan. Tuet kulmiin ja vaikka 50cm välein. Ja eka rivi ruuvipaalua sala-ojien "etupuolelle" voisi jopa ajatella tekevänsä näille poikittaiset tuet kansilaudan alle jotta laatta olisi T - kirjaimen mallisesti pattingin alla.
Millä jaolla niskat jne, en laittais 50 cm väliä enempää vaikka olis 28mm lauta pinnassa. Ruuvipaalujen määrä vs tuplana runko kakkosnelosesta ristiin, laske vähän kustannusta. Itsw laittaisin esim about 150cm välein ruuvia maahan jos aletaan laittamaan. Ei tulis kuin vajaa 150cm jänteen väliksi.
Itsellä ollut ihan routiviakin terasseja jne. Kaks vuosikymmentä kestänyt. Joskus saanut vähän tasata uudestaan. 30m2 koossa.
Kuulosuojaimet kodin askareisiin?
Edulliset, mutta asialliset. Mieluiten BT musiikkia varten ja plussana ”kuulevat”.
Suomikauppa/Amazon.de
Meinaatko, että sokkeliin kajoaminen ei aiheuta tarvetta ottaa yhteyttä isännöitsijään?Tarvitsisi isännöinnistä pyytää talon kuvia, niin näkee miten tuolla menee salaojat, jos on ollenkaan. 1990 rakennettu rivari. Siksi olin ruuvaamassa sokkeliin ja laittamassa ekat paalut 1,5 metrin päähän seinästä. Ruuvipaalut L-kiinnikkeellä on n. 30e/kpl ja kakkosnelonen n. 2,4e/m joten aika 50/50 tekeekö 400 vai 600 jaolla ja x vai y määrällä paaluja.
Jos on kulmakaivot, kurkkaa niistä onko salaojaputket, ja miten syvällä. Hatusta vedettynä, sanoisin että metrin päähän seinästä saat ekan rivin ruuvata.. 1990 rakennettu rivari.
Se on juurikin näin, että lopuksi ollaan sormi suussa kun on neljä eri ideaa ja kaikki näistä haukuttu paskaksi. Naapureilta utelin myös eikä kukaan heistä ole tehnyt maahan perustuksia vaan ihan kelluvana laatoilla. Tätä tapaa olin itsekin käyttämässä, mutta tulin toisiin vähän toisiin aatoksiin. Laattoja saa laitettua tuiksi vaikka metrin välein. Laatan alta saisi ihan kunnolla kaivaa maata pois ja laittaa uretaanilevyn ja sepeliä. Ainakin jos haluaa päästä sen routarajan alle, niin ei mikään 20 cm syvä kuoppa riitä? On tää valinta helppoa...Ei kysyjä arvannutkaan, että mitä tuleman pitää kun kysyy terassiin liittyen pari tarkentavaa kysymystä
Pariin kämppään terassit tehnyt ja aina myös pohtinut, että miten kannattais tehdä ja kysynyt varmaan täältäkin joskus ajatuksia. Lopulta tehnyt isompaa ja pienempää terassia aina betonilaattojen päälle kelluvaksi. Ei ole sokkelissa kiinni, ei notku ja kakkosnelosta pystyssä sopivalla jaolla runkona. Hyvin on kestänyt ja pysynyt paikallaan. Eli tapoja on monia ja tekijöitä ehdotuksineen on monia. Nyt kun alat tekemään, niin pääset vielä tänä kesänä grillaamaan![]()
Ihan luvan kysymisen kannalta, taloyhtiön vastuulla oleva ulkopinta kuitenkin... Ja onhan se sinunkin oikeusturvan kannalta parempi, jos vaikka siihen seinään sattuisi ilmestymään (muusta syystä) kosteusvaurio, niin eipähän tarvitse arpoa onko luvaton kiinnitys aiheuttanut sen.@Kvarkki meinasitko remontti-ilmoituksen tiimoilta vai että siellä sokkelissa olisi jotain tiedettävää?
Ei ole kokemusta Valtti Plussasta, mutta tuohan on vesiohenteinen. Olisiko sillä vaikutusta kestävyyteen? Itse olen käyttänyt pääasiassa liuoteohenteisia Teknoksen Woodexia ja Tikkurilalta perus Valttia. Näillä on kyllä ihan hyvä kesto ollut.Terassia pitäisi taas alkaa öljyämään kun alkaa säät sallia. Entinen omistaja oli päästänyt terassipuiden suojauksen huonoon kuntoon, joten ensimmäisenä kesänä hiottiin terassi läpikotaisin ja öljyttiin kaikki Tikkurilan Valtti Plussalla. Viime vuonna sitten korjausöljyämistä ja nyt katselin että taas samoissa eniten kuluvissa kohdissa pinta kulunut puhki ja pitää vetää taas korjausöljyämiset. Onko nyt niin, että terassilauta on jotain halvinta paskaa kun kuluu noin helposti, vai eikö tuo Tikkurila Valtti Plus todella pysy sen paremmin puussa? Kuluneet pinnat lähinnä terassiportaat joihin tulee kulumista kulkemisen kautta ja muutama kulkuväylällä oleva spotti.
Se on juurikin näin, että lopuksi ollaan sormi suussa kun on neljä eri ideaa ja kaikki näistä haukuttu paskaksi. Naapureilta utelin myös eikä kukaan heistä ole tehnyt maahan perustuksia vaan ihan kelluvana laatoilla. Tätä tapaa olin itsekin käyttämässä, mutta tulin toisiin vähän toisiin aatoksiin. Laattoja saa laitettua tuiksi vaikka metrin välein. Laatan alta saisi ihan kunnolla kaivaa maata pois ja laittaa uretaanilevyn ja sepeliä. Ainakin jos haluaa päästä sen routarajan alle, niin ei mikään 20 cm syvä kuoppa riitä? On tää valinta helppoa...
Terassia pitäisi taas alkaa öljyämään kun alkaa säät sallia. Entinen omistaja oli päästänyt terassipuiden suojauksen huonoon kuntoon, joten ensimmäisenä kesänä hiottiin terassi läpikotaisin ja öljyttiin kaikki Tikkurilan Valtti Plussalla. Viime vuonna sitten korjausöljyämistä ja nyt katselin että taas samoissa eniten kuluvissa kohdissa pinta kulunut puhki ja pitää vetää taas korjausöljyämiset. Onko nyt niin, että terassilauta on jotain halvinta paskaa kun kuluu noin helposti, vai eikö tuo Tikkurila Valtti Plus todella pysy sen paremmin puussa? Kuluneet pinnat lähinnä terassiportaat joihin tulee kulumista kulkemisen kautta ja muutama kulkuväylällä oleva spotti.
Eihän tuo iso homma ole, mutta yllätti että joka vuosi tuo pitäisi tehdä.
Voi tietysti olla että vesiohenteisuudella on vaikutusta tuohon kestoon. Kulutusta noilla pinnoilla tietysti on paljon kun varsinkin sivuterassin portaita tulee lompsittua usein hiekkaisilla kengillä pihahommista tullessa ja koirat juoksee sisään ja ulos sitä kautta. Ehkä se on vaan niin kovalla kulutuksella että lienee normaalia. Kelonharmaasävy meillä käytössä, joten siitäkin kyllä hyvin näkyy kohdat missä alkaa pinta rakoilemaan.Ei ole kokemusta Valtti Plussasta, mutta tuohan on vesiohenteinen. Olisiko sillä vaikutusta kestävyyteen? Itse olen käyttänyt pääasiassa liuoteohenteisia Teknoksen Woodexia ja Tikkurilalta perus Valttia. Näillä on kyllä ihan hyvä kesto ollut.
Se on juurikin näin, että lopuksi ollaan sormi suussa kun on neljä eri ideaa ja kaikki näistä haukuttu paskaksi. Naapureilta utelin myös eikä kukaan heistä ole tehnyt maahan perustuksia vaan ihan kelluvana laatoilla. Tätä tapaa olin itsekin käyttämässä, mutta tulin toisiin vähän toisiin aatoksiin. Laattoja saa laitettua tuiksi vaikka metrin välein. Laatan alta saisi ihan kunnolla kaivaa maata pois ja laittaa uretaanilevyn ja sepeliä. Ainakin jos haluaa päästä sen routarajan alle, niin ei mikään 20 cm syvä kuoppa riitä? On tää valinta helppoa...
@Kvarkki meinasitko remontti-ilmoituksen tiimoilta vai että siellä sokkelissa olisi jotain tiedettävää?
@dot1q ei täällä muuta näy kuin syöksyputkien kohdalla putket maan sisällä ja nämäkin vain etupihan puolella. Talon toisessa päässä betonisia kaivon kansia (oisko ollu yks pieni ja iso) n. neljän metrin päässä seinästä. Ei ainakaan niitä mustia n. 30 cm kansia talon kulmissa mitä samanlaisessa naapuritaloissa näkyy olevan.
Ja minkähän ihmeen takia?Kannattaa sekin sitten muistaa kun terasseja teette talon kupeeseen kiinni niin niistä terasseista ei pidä suinkaan tehdä suoria laaserilla vaan kallistaa noin 1cm / m talosta poispäin.
Ja minkähän ihmeen takia?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.