Kodin rempat(DIY)

Ja minkähän ihmeen takia?

Jep juurikin tuo että vesi ei jää seisomaan vaan kaataa talosta poispäin samalla tavalla niinkuin maanpintakin kuuluu kallistaa poispäin. Jos pohjat on vielä vähän hutaistu niin routiessa saattaa suorakin terassi kääntyä taloa kohti jolloin voi tulla isojakin ongelmia jos vedet alkavat valua taloa kohti.
 
Jotta vesi ei jää seisomaan terassilaudoille?
Jos ulko terassilla jännittää veden jäämistä lautojen päälle, niin eipä siinä.
En vieläkään oikein näe järkeä tehdä kaatoja terassilla.
Mielenkiintoisemmaksi tekee vielä jos vaikka kahden seinustan ulkokulma terassi yhtymä kohta.

Pohjat tehdään niin ettei vesi kaada taloa kohti. Terassi tehdään suoraan.
Enemmän vettä talon reunat saa muualla missä terassia ei ole.
 
Talon seinästä löytyy tällainen vesiposti:

10063535e90ae90a0410cd6bda4bfd76.gif


Eilen kun ensimmäistä kertaa aloin käyttämään talven jäljiltä niin se ei toiminut ihan odotetulla tavalla. Hanan sai avata ihan ääriasentoon auki ja silti ei tahtonut vettä alkaa tulemaan kuin pienenä liruna. Jossakin vaiheessa alkoi valumaan normaalisti mutta kun sen sulki ja avasi uudestaan niin sama homma. Onkohan jokin mennyt mekanismissa jumiin? Miten tuon saisi korjattua? Muuta ohjetta en ole löytänyt kuin tämän: Ohje
Toimisiko jos tuon mukaan irrottaisi karan ja uusisi tiivisterenkaan?
Mitä tuo hanan päällä oleva iso nuppi muuten tekee? Senkin saisi ilmeisesti kierrettyä irti ja siinä on jokin reikä sivussa? Onko se jokin varoventtiili mistä ylivuotaa tai jotain?
 
Jep juurikin tuo että vesi ei jää seisomaan vaan kaataa talosta poispäin samalla tavalla niinkuin maanpintakin kuuluu kallistaa poispäin. Jos pohjat on vielä vähän hutaistu niin routiessa saattaa suorakin terassi kääntyä taloa kohti jolloin voi tulla isojakin ongelmia jos vedet alkavat valua taloa kohti.
Ja tämä sun kaatos toimii miten, kun laudat on valumissuuntaan nähden poikittain?

Eli rautalangasta. Jos teet betonivalun tai muun tiiviin pinnan terassin pohjaksi, niin se kaadolle että vesi menee poispäin rakennuksesta.

Mutta se terassilaudoitus laitetaan suoraan. Ja pohjathan tehdään niin ettei roudi. Tai jos ei tehdä niin laitetaan säädettävät jalat.
 
Pitäisi polykarbonaattilevyyn saada pari 150mm halkaisijaltaan olevaa pyöreää aukkoa. Onko vinkkejä millä tuota levyä kannattaa oikein ryhtyä käsittelemään. Ilmeisesti reikien poraaminen vaatii metalliterän, mutta mites tuollaista isompaa rööriä toteuttaa?
 
Pitäisi polykarbonaattilevyyn saada pari 150mm halkaisijaltaan olevaa pyöreää aukkoa. Onko vinkkejä millä tuota levyä kannattaa oikein ryhtyä käsittelemään. Ilmeisesti reikien poraaminen vaatii metalliterän, mutta mites tuollaista isompaa rööriä toteuttaa?

Reikäsaha ehkä helpoin, ~150mm suurehko koko, mutta löytynee ainakin netistä jos Motonetissa tms. ole.
Toinen vaihtoehto on tarpeeksi iso säädettävä reikäsaha (vai reikäleikkuriko tuo on nimeltään :hmm: ), noilla on yleensa vähän askartelua se porailu ;)

Teoriassa pistosahalla saa kyllä ympyröitä "harppityyliin", mutta vähän itsestä ja sahasta kiinni miten siistin vain 150mm reiän saa tehtyä :hmm:
 
Reikäsaha ehkä helpoin, ~150mm suurehko koko, mutta löytynee ainakin netistä jos Motonetissa tms. ole.
Toinen vaihtoehto on tarpeeksi iso säädettävä reikäsaha (vai reikäleikkuriko tuo on nimeltään :hmm: ), noilla on yleensa vähän askartelua se porailu ;)

Teoriassa pistosahalla saa kyllä ympyröitä "harppityyliin", mutta vähän itsestä ja sahasta kiinni miten siistin vain 150mm reiän saa tehtyä :hmm:

Joo se levyn halkeeminen mua just mietityttää kun, että millä sen vois minimoida. Varmaan tuollainen säädettävä olis kaikista parhain kun pitää kolmaskin hieman pienempi läpvienti lisäks tehdä.
 
Parketin hionut äijä ollut laiska ja paikannut sauvaparketista kolosen jollain vahalla tms. No eihän se kestänyt kuin 1,5v. Tuo on vielä kohdassa että sukassa tuntee häiritsevän usein eli jotain pitää tehdä. Eli mitähän tuohon koloseen kannattaisi laittaa? Mitenköhän joku puukitti toimisi?

IMG_3646_r.jpg
 
Parketin hionut äijä ollut laiska ja paikannut sauvaparketista kolosen jollain vahalla tms. No eihän se kestänyt kuin 1,5v. Tuo on vielä kohdassa että sukassa tuntee häiritsevän usein eli jotain pitää tehdä. Eli mitähän tuohon koloseen kannattaisi laittaa? Mitenköhän joku puukitti toimisi?

IMG_3646_r.jpg

Näyttää tammelta?
Monet kitit käy mutta paikasta ja ulkonäkövaatimuksista riippuen voi pistää silmään.
Yksi vaihtoehto on kaivaa kolo siististi vielä vähän isommaksi ja liimata korjauspala.
 
Talon seinästä löytyy tällainen vesiposti:

10063535e90ae90a0410cd6bda4bfd76.gif


Eilen kun ensimmäistä kertaa aloin käyttämään talven jäljiltä niin se ei toiminut ihan odotetulla tavalla. Hanan sai avata ihan ääriasentoon auki ja silti ei tahtonut vettä alkaa tulemaan kuin pienenä liruna. Jossakin vaiheessa alkoi valumaan normaalisti mutta kun sen sulki ja avasi uudestaan niin sama homma. Onkohan jokin mennyt mekanismissa jumiin? Miten tuon saisi korjattua? Muuta ohjetta en ole löytänyt kuin tämän: Ohje
Toimisiko jos tuon mukaan irrottaisi karan ja uusisi tiivisterenkaan?
Mitä tuo hanan päällä oleva iso nuppi muuten tekee? Senkin saisi ilmeisesti kierrettyä irti ja siinä on jokin reikä sivussa? Onko se jokin varoventtiili mistä ylivuotaa tai jotain?

Sama täällä, vajaat 10v kesti ton näkönen ja nyt ei tule kovin lujaa enää vettä. Voiko tommosen vaihtaa itse vai onko putkimiehen hommaa? Talon sisällä on vielä toinen sulku juuri tuon takana talvea varten.

Mitkä liittimet ja muut varusteet käy PEM putkeen? Taisin kysyä aiemmin jo, mutta pitäisi saada kasvihuoneelle vesi maan alla menemään. Kasvihuoneen päähän hana ja talon päähän pikaliitin, johon saa puutahraletkun tyrkkästyä kiinni-> ei tarvii kiinteitä viritellä...
 
Talon seinästä löytyy tällainen vesiposti:

10063535e90ae90a0410cd6bda4bfd76.gif


Eilen kun ensimmäistä kertaa aloin käyttämään talven jäljiltä niin se ei toiminut ihan odotetulla tavalla. Hanan sai avata ihan ääriasentoon auki ja silti ei tahtonut vettä alkaa tulemaan kuin pienenä liruna. Jossakin vaiheessa alkoi valumaan normaalisti mutta kun sen sulki ja avasi uudestaan niin sama homma. Onkohan jokin mennyt mekanismissa jumiin? Miten tuon saisi korjattua? Muuta ohjetta en ole löytänyt kuin tämän: Ohje
Toimisiko jos tuon mukaan irrottaisi karan ja uusisi tiivisterenkaan?
Mitä tuo hanan päällä oleva iso nuppi muuten tekee? Senkin saisi ilmeisesti kierrettyä irti ja siinä on jokin reikä sivussa? Onko se jokin varoventtiili mistä ylivuotaa tai jotain?

Jos tiiviste ei ole kallis niin kannattaa kokeilla.
Jumitus todennäköisesti selviää samalla kun vetää karan ulos putkesta.
Tuossa mallissa karan poisto avaa putken ulos, jos silloin avaa sulun niin pitäisi lentää vettä reippaasti seinästä. Jos ei niin sitten tukos on muualla ;)

Kuppimekanismin tarkoitus on auttaa tyhjäksi valutuksessa kun hana on kiinni ja letku pois, liittyy siis jäätymisen estoon.
En ole katsonut mutta siinä on todennäköisesti yksisuuntainen venttiili joka päästää ilmaa ulkoa jolloin vesi ei jää putkeen.
 
Olen korjaamassa huonosti 90-luvulla asennettua höyrynsulkua. Rakenne on nykyisin sisältä ulos: paneeli, 70mm villa kattojuoksujen välissä, höyrynsulkumuovi, 200-300mm villa.
Tiputan vanhan katon alas, 70mm villaa pois ja muovin revin irti.
Onko terve rakenne jos laitan 70 mm villan tilalle juoksujen väliin 50mm finfoam xps-levyn ja tämän alle 30mm PIR-levyn höyrynsuluksi? Uusi rakenne olisi: 8mm mdf-paneeli, 48 x48 koolaus, 30mm PIR, 50mm xps juoksujen välissä ja 200-300mm villa. PIR-levyt löytyy jo, mutta olisi kiva tuon pöllyävän villan tilalle laittaa jotain muuta pöllyämisen estämiseksi ja asennuksen helpottamiseksi.
 
Olen korjaamassa huonosti 90-luvulla asennettua höyrynsulkua. Rakenne on nykyisin sisältä ulos: paneeli, 70mm villa kattojuoksujen välissä, höyrynsulkumuovi, 200-300mm villa.
Tiputan vanhan katon alas, 70mm villaa pois ja muovin revin irti.
Onko terve rakenne jos laitan 70 mm villan tilalle juoksujen väliin 50mm finfoam xps-levyn ja tämän alle 30mm PIR-levyn höyrynsuluksi? Uusi rakenne olisi: 8mm mdf-paneeli, 48 x48 koolaus, 30mm PIR, 50mm xps juoksujen välissä ja 200-300mm villa. PIR-levyt löytyy jo, mutta olisi kiva tuon pöllyävän villan tilalle laittaa jotain muuta pöllyämisen estämiseksi ja asennuksen helpottamiseksi.

Tiiveimmän rakenteen saa jos laittaa koolauksen alle tuon 30mm spu levyn mut sit pitäis tiputtaa kattokorkeutta. Jos haluu väliin laittaa niin 50mm spu levy vaan siihe lisäkoolauksen kohdalle, koittaa jättää vaikka 1cm välin paneeliin niin on helpompi paneloida (ei toimi märkätiloissa, mutta niissä on yleensä muutenkin alaslaskettu katto). Et sää kahto levyä päällekkäin halua laittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tiiveimmän rakenteen saa jos laittaa koolauksen alle tuon 30mm spu levyn mut sit pitäis tiputtaa kattokorkeutta. Jos haluu väliin laittaa niin 50mm spu levy vaan siihe lisäkoolauksen kohdalle, koittaa jättää vaikka 1cm välin paneeliin niin on helpompi paneloida (ei toimi märkätiloissa, mutta niissä on yleensä muutenkin alaslaskettu katto). Et sää kahto levyä päällekkäin halua laittaa.

Kirjoitinkin rakenteen vähän väärin. Tarkoitus onkin siis laittaa spu-levy koolauksenbalapuolelle ja tiputtaa kattoa. Lähinnä siis ajatuksena oli korvata tuo 70mm villa koolausten välissä 50mm xps-levyllä. Koitan silti saada vanhat villat nyt takaisin ja jätän xps-levyn ainakin tässä huoneessa laittamatta. Nailonnarulla jos saisin pidettyä villan katossa sen aikaa, että saan alapuolelle spu-levyn laitettua
 
Kirjoitinkin rakenteen vähän väärin. Tarkoitus onkin siis laittaa spu-levy koolauksenbalapuolelle ja tiputtaa kattoa. Lähinnä siis ajatuksena oli korvata tuo 70mm villa koolausten välissä 50mm xps-levyllä. Koitan silti saada vanhat villat nyt takaisin ja jätän xps-levyn ainakin tässä huoneessa laittamatta. Nailonnarulla jos saisin pidettyä villan katossa sen aikaa, että saan alapuolelle spu-levyn laitettua

Yleensähän nuo yläpohjat on sellasii että on vaan se 30mm levy höyrynsulkuna ja sit päällä se 400-500mm puhallusvillaa. Se on halpaa, helppo asentaa ja tiivistä.
 
Jos tiiviste ei ole kallis niin kannattaa kokeilla.
Jumitus todennäköisesti selviää samalla kun vetää karan ulos putkesta.
Tuossa mallissa karan poisto avaa putken ulos, jos silloin avaa sulun niin pitäisi lentää vettä reippaasti seinästä. Jos ei niin sitten tukos on muualla ;)

Kuppimekanismin tarkoitus on auttaa tyhjäksi valutuksessa kun hana on kiinni ja letku pois, liittyy siis jäätymisen estoon.
En ole katsonut mutta siinä on todennäköisesti yksisuuntainen venttiili joka päästää ilmaa ulkoa jolloin vesi ei jää putkeen.
Pitääkin purkaa hana ja kokeilla uudella tiivisteellä kunhan kelit vähän lämpenee.
 
Lisää valoautistelua.

Huen spotit, eteisen paneeli ja työtasovalot lisätty järjestelmään. Sen verran pitää modifioida, että lisään yhden erillisen muuntajan työtasovaloille. Näin saan ohjattua niitä erikseen. Liesituulettimen valojen ohjaus tulee myös Huen alle.

Lisää valoja.jpg


Kylpyhuone ja eteisen kaappi vesieristetty hyväksytysti. Valvoja kävi aamulla kuittaamassa. Ensi viikolla sit laatottamaan.

Vesieristeet.jpg
 
Pitäisi putsata ulko-ovi. Kyseessä on teak-viilupintainen ovi joka on joskus öljytty, mutta lika vaikuttaa imeytyneen huokoiseen puuviiluun. Hionta ei vaikuta kuin pintaan, auttaisikohan höyrytys tms. imemään viilua puhtaammaksi?

Onko kenelläkään kokemusta vastaavan pinnan puhdistamisesta?
 
Pitäisi rakentaa kulkusillat autotallin (eristämättömään) yläpohjaan, jotta sinne kehtaa sähkärin lähettää vetämään uusia sähköjä ja muutenkin hyvähän siellä olisi voida kulkea. Autotallin katto on yli kolmessa metrissä ja ainoa keino päästä sinne on pienehkö luukku (edes lautatavaraa ei saa sisään mistään muualta), joten ei viitsisi eestaas kokoajan kulkea yläpohjaan ja takas. Miten selviäis helpoimmalla?

Hahmottelin päässäni jotain kuviota, että rakentais valmiita "moduuleita", jotka ujuttaisi luukusta sisään ja joita ei tarvitsisi välttämättä edes naulata kiinni, ehkä toisiinsa lähinnä. Kattotuolien väli on 90 cm, eli jos tekisi 180cm leveitä yksiköistä jostain halvasta tuppeen sahatusta 22mm+ laudasta, joka olisi tarpeeksi jäykkää sellaisenaan. Mutta ihan en vielä ole keksinyt, miten nämä moduulit saisi liitettyä toisiinsa. Onko kukaan tehnyt mitään tällaista, oisko vinkkejä antaa?
 
Saatko luukusta täyspitkiä (4,5 m) lankkuja sisään? Luukun reunalle nojalleen ja kiskot ylös. Jokaiseen kattotuolien väliin ruuvaat yhden poikkilankun, joka jäykistää ja pitää lankut toisissaan kiinni. Ei varmaan tarvitse kiinnittää edes kattotuoleihin, kunhan laitat vaikka joka toisen lankun päättymään eri puolelle kattotuolia kuin viereinen.

e: Itse tekisin halvimmasta mahdollisesta 22x100 lankusta. Jos on tarve päästä sivusuunnassakin kulkusillalta johonkin, niin jättäisin tällaista varten ihan irtolankkuja sinne sivuun. Katkot vaikka noita 4,5 m lankkuja neljä puolesta välistä poikki.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi rakentaa kulkusillat autotallin (eristämättömään) yläpohjaan, jotta sinne kehtaa sähkärin lähettää vetämään uusia sähköjä ja muutenkin hyvähän siellä olisi voida kulkea. Autotallin katto on yli kolmessa metrissä ja ainoa keino päästä sinne on pienehkö luukku (edes lautatavaraa ei saa sisään mistään muualta), joten ei viitsisi eestaas kokoajan kulkea yläpohjaan ja takas. Miten selviäis helpoimmalla?

Hahmottelin päässäni jotain kuviota, että rakentais valmiita "moduuleita", jotka ujuttaisi luukusta sisään ja joita ei tarvitsisi välttämättä edes naulata kiinni, ehkä toisiinsa lähinnä. Kattotuolien väli on 90 cm, eli jos tekisi 180cm leveitä yksiköistä jostain halvasta tuppeen sahatusta 22mm+ laudasta, joka olisi tarpeeksi jäykkää sellaisenaan. Mutta ihan en vielä ole keksinyt, miten nämä moduulit saisi liitettyä toisiinsa. Onko kukaan tehnyt mitään tällaista, oisko vinkkejä antaa?
Kvarkki n metodi kuulostaa hyvälle. Ite miettinyt vastaavaa okt:lle. Josko tänä kesänä sais tehtyä.
 
Saatko luukusta täyspitkiä (4,5 m) lankkuja sisään? Luukun reunalle nojalleen ja kiskot ylös. Jokaiseen kattotuolien väliin ruuvaat yhden poikkilankun, joka jäykistää ja pitää lankut toisissaan kiinni. Ei varmaan tarvitse kiinnittää edes

Mukavasti se luukku on nurkassa, eli geometria estää pitkien lankkujen käytön. Voi kyllä olla, että kannattaa autotalin katosta päästellä irti yksi lauta tms. jota kautta syöttäisi sitten pitkiä lautoja yläpohjaan. Pitääpä katsoa onnistuisiko.
 
Viimeksi muokattu:
Terassin/takapihan ulko-ovi(ovet) pitäisi korvata eli tällä hetkellä siinä sisäovi ja ulko-ovi joka on turhan hankala ratkaisu ja eristykset surkeat. Oletan että karmit ja saranat menee uusiksi, onko näiden mittailu ja rakentaminen kuinka vaikeata vai kannattaako jättää suosiolla ammattimiehelle?
 
Terassin/takapihan ulko-ovi(ovet) pitäisi korvata eli tällä hetkellä siinä sisäovi ja ulko-ovi joka on turhan hankala ratkaisu ja eristykset surkeat. Oletan että karmit ja saranat menee uusiksi, onko näiden mittailu ja rakentaminen kuinka vaikeata vai kannattaako jättää suosiolla ammattimiehelle?

Ei se hankalaa ole, mutta tekijästä riippuen voi myös saada ihan hyvän kokonaistarjouksen kun mahdollisesti saavat hyvät alennukset tehtaalta...
 
Ensikertalaisen aitaprojekti etenee, ja tarkoitus olisi viimeistellä homma 120 cm korkealla puuportilla, joka tulisi talon kulmalle sokkelin lähettyville, alla kuva. Tarkoitus oli laittaa viimeinen tolppa betonipilarin (15 cm halkaisija) ja kengän avulla noin 70 cm päähän talon seinästä, mutta sieltähän tuli eristelevyä vastaan noin ~40 cm syvyydessä (routalevy?) :think:

Näyttökuva 2021-5-3 kello 12.01.32.png


Voiko tuon levyn päälle tehdä muotin kanssa betonipilarin? Kestääkö levy portin ja pilarin painokuorman, ja toisaalta kuinkahan hyvin tuo pysyy, kun pilarista ei saa tuon korkeampaa? Tolpan jälkeinen lyhyt aitaelementti on tarkoitus kiinnittää tolppaan ja talon seinään, mikä auttaa jakamaan portin painokuormaa. Tolppaa ei oikein viitsisi siirtää lähemmäksi taloa, kun ILP:n ulkoilmayksikkö tulee muuten kulkuväylälle. Ajatuksia?
 
Ensikertalaisen aitaprojekti etenee, ja tarkoitus olisi viimeistellä homma 120 cm korkealla puuportilla, joka tulisi talon kulmalle sokkelin lähettyville, alla kuva. Tarkoitus oli laittaa viimeinen tolppa betonipilarin (15 cm halkaisija) ja kengän avulla noin 70 cm päähän talon seinästä, mutta sieltähän tuli eristelevyä vastaan noin ~40 cm syvyydessä (routalevy?) :think:

Näyttökuva 2021-5-3 kello 12.01.32.png


Voiko tuon levyn päälle tehdä muotin kanssa betonipilarin? Kestääkö levy portin ja pilarin painokuorman, ja toisaalta kuinkahan hyvin tuo pysyy, kun pilarista ei saa tuon korkeampaa? Tolpan jälkeinen lyhyt aitaelementti on tarkoitus kiinnittää tolppaan ja talon seinään, mikä auttaa jakamaan portin painokuormaa. Tolppaa ei oikein viitsisi siirtää lähemmäksi taloa, kun ILP:n ulkoilmayksikkö tulee muuten kulkuväylälle. Ajatuksia?

Riippuu valetun perustuksen koosta mutta olis se hyvä saada syvemmälle. Yleensä aidassa minimi perustussyvyys on puolet aidan korkeudesta eli 1.2m aidalle 70cm+ syvyyteen sais mennä. Mieluusti syvemmällekkin jos vain on varaa. Kaiva vähän isommalta alalta eristelevy esiin ja leikkaa jotain 50cm x 50cm pala pois, sen jälkeen kaivaa vähän syvemmälle ja kun on perustus tehty niin eristää siitä aitatolpan ympäriltä kohdan uudestaan. Valaa sen perustuksen sen eristyslevyn alapuolelle niin että eristyslevyt puhkoo ainoastaan se 15cm tolppa. Vaihtoehtoisesti voit myös käyttää niitä ruuvipaaluja, niillä pääsee melko syvälle pienellä vaivalla. Finnfoam eristyslevyt kestää painoa paremmin kuin normaalit styroksit jos siihen päälle haluaa valaa. Tunnistaa kellertävästä väristä.
 
Miten kiinnittää pyörät U-lukolla rungosta johonkin, jos ei ole mahdollista asentaa seinään tai lattiaan mitään kiinteää? Ajattelin, että jokin painava esine, jossa tarpeeksi korkea osa, johon saa pyörän u-lukosta kiinni. Esimerkiksi täysmetallinen kahvakuula, mutta kaipaisi jonkun "jatkokahvan" että nousisi tarpeeksi korkealle. Myös painava betonimurikka, jossa olisi joku metallinen haka, koukku tai kahva voisi toimia. Tuleeko mieleen sopivaa esinettä vai pitääkö viedä kahvakuula metallipajalle jatkovartta varten?

Ketju kahvakuulaan olisi helppo, mutta ketju menee yleensä ihan pihdeillä rikki. Metalliputki vaatii jo rälläkkää. Eihän tämäkään estä pyörän pois kantamista, mutta olisi siinä enemmän askartelua tai vittumainen kantaa, jos olisi 30 kg painoa jossa kiinni kaksi fillaria.
 
Miten kiinnittää pyörät U-lukolla rungosta johonkin, jos ei ole mahdollista asentaa seinään tai lattiaan mitään kiinteää? Tuleeko mieleen sopivaa esinettä vai pitääkö viedä kahvakuula metallipajalle jatkovartta varten?

Yksi vaihtoehto on laittaa kaksi tuollaista U-lukkoa sarjaan siihen kahvakuulaan tai muuhun painoon. Niitä on myynnissä myös varsin pitkinä. Ei varmasti halvin vaihtoehti, mutta helpoin asentaa ja purkaa
 
Miten kiinnittää pyörät U-lukolla rungosta johonkin, jos ei ole mahdollista asentaa seinään tai lattiaan mitään kiinteää? Ajattelin, että jokin painava esine, jossa tarpeeksi korkea osa, johon saa pyörän u-lukosta kiinni. Esimerkiksi täysmetallinen kahvakuula, mutta kaipaisi jonkun "jatkokahvan" että nousisi tarpeeksi korkealle. Myös painava betonimurikka, jossa olisi joku metallinen haka, koukku tai kahva voisi toimia. Tuleeko mieleen sopivaa esinettä vai pitääkö viedä kahvakuula metallipajalle jatkovartta varten?

Ketju kahvakuulaan olisi helppo, mutta ketju menee yleensä ihan pihdeillä rikki. Metalliputki vaatii jo rälläkkää. Eihän tämäkään estä pyörän pois kantamista, mutta olisi siinä enemmän askartelua tai vittumainen kantaa, jos olisi 30 kg painoa jossa kiinni kaksi fillaria.

Miten olisi ihan betoniporsas

Tän tyylinen, sit jos korkeus ei oo oikea niin ehkä joku karkaistu vaijeri tms johon saa lukon kiinni tai joku vastaava.
 
Yksi vaihtoehto on laittaa kaksi tuollaista U-lukkoa sarjaan siihen kahvakuulaan tai muuhun painoon. Niitä on myynnissä myös varsin pitkinä. Ei varmasti halvin vaihtoehti, mutta helpoin asentaa ja purkaa

Tämä minullakin kävi mielessä. Halvimmat maksanee n. 20 eur/kpl, itselläni olevat on yleensä ollut jotain 50 euron hintaisia. Jokin vastaavan näköinen pitkulainen metallinen esine kahvakuulaan tai tuohon mainittuun betoniporsaaseen olisi se mitä ajattelin.

Betoniporsaassa on sama ongelma kuin kahvakuulassa, että tuohon pitäisi vielä saada jotain pystyyn, johon lukita pyörä. Tuota ei kyllä kukaan enää kantaisi pois, mutta vastaavasti myös on puuhaa viedä se paikoilleen. Kaipa se tietysti nokkakärryillä kulkee.

Onko maata alla?
Ruuvipaalu.

Ei tosiaan ole maata alla, vaan ajattelin taloyhtiön pyöräkellariin virittää jotain siihen asti, että saadaan telineitä runkolukitusta varten sinne.
 
KPH etenee. Laatat puolessavälissä. Aikalailla tulee hukkaa, kun on pieni tila.

KPH laatat.jpg



Ei ollu helppo valinta tuo oikeanpuoleisen kaivon kuosi :sdarra:

Aluksi piti tulla laatoitettava, mutta jako ei sitä sallinut.
Sitten luonnollisesti kokeiltiin mustaa, kun kaikki vesikalusteet mustia. Lopulta päädyttiin harjattuun rostetiin.

KPH hahmottelua.jpg

Musta.jpg

RST.jpg
 
Kuukauden sisään ois tarkoitus käydä hakemassa makkarin pahvisen oven tilalle desibeli-ovi. Ennyt ihan saanu selkoa tuoteselosteesta että pitäiskö tuo kynnys vaihtaa. Äkkiseltään ajatellen varmaan kyllä koska se on ilmatiivis se ovi ja tuo nykyinen kynnys ei varmaan riitä :tdown:
 
KPH etenee. Laatat puolessavälissä. Aikalailla tulee hukkaa, kun on pieni tila.

KPH laatat.jpg



Ei ollu helppo valinta tuo oikeanpuoleisen kaivon kuosi :sdarra:

Aluksi piti tulla laatoitettava, mutta jako ei sitä sallinut.
Sitten luonnollisesti kokeiltiin mustaa, kun kaikki vesikalusteet mustia. Lopulta päädyttiin harjattuun rostetiin.

KPH hahmottelua.jpg

Musta.jpg

RST.jpg

Hyvännäköistä tuo laatoitusjälki, mutta on tuo lattia kyllä vähän sekavan näköinen kun on erilaiset kannet.

Kuukauden sisään ois tarkoitus käydä hakemassa makkarin pahvisen oven tilalle desibeli-ovi. Ennyt ihan saanu selkoa tuoteselosteesta että pitäiskö tuo kynnys vaihtaa. Äkkiseltään ajatellen varmaan kyllä koska se on ilmatiivis se ovi ja tuo nykyinen kynnys ei varmaan riitä :tdown:

Joo kynnyskin pitää olla ilmatiivis. Kannattaa huomioida että ilmanvaihto pitää järjestää jotain muuta kautta jos luonnostaan on tullut kynnyksen raosta.
 
Hyvännäköistä tuo laatoitusjälki, mutta on tuo lattia kyllä vähän sekavan näköinen kun on erilaiset kannet.

Pitkään sitä pohdittiin, että mikä olisi paras. Työmaalla oli yhteensä kuudet kannet, jokaista kantta oli tuplat.

Tuo rosterikansi jää onneksi kaapin alle varjoihin, eli ei niin pistä silmään.

Kannet.jpg


Mielestäni jälki myös hyvää tuollaiseen pieneen vanhaan huoneeseen. Ei varmasti mikään helpoin kohde laatoittaa suhteellisen jyrkillä kaadoilla.

Parit kohokulmat bongasin, mutta niiltä ei varmasti pysty välttymään pienellä pinta-alalla. Pienemmällä laattakoolla olisi voinut hiukan enemmän pelivaraa saada?
 
Ulkomaalaushommista kyselisin jos täällä on enemmän tietäviä. Eli pihalla on noin sata metriä aitaa jonka rakensin viime syksynä ja pitäisi alkaa laittamaan väriä pintaan. Tolppina 100x100 kestopuuta ja sitten on vaakalaudoitus valkoista pohjamaalattua aitalautaa. Mukavin olisi laittaa koko aita tolppia myöten valkoiseksi niin maalaaminen kävisi helpoiten kerralla, ainakin tulevat huoltomaalaukset.

Tikkurilalla on tällaisia ohjeita:
"Kyllästetystä puusta valmistetut aidat ja parvekelaudat voidaan käsitellä sävytetyllä liuoteohenteisella Valtti Colorilla, vesiohenteisella Valtti Akvacolorilla tai vesiohenteisella, peittävällä Vinhalla. Jos kyllästetyn puun pinta on haalistunut tai kulunut, se pestään ennen käsittelyä Tehopesulla käyttöohjeen mukaan. Kyllästetty puu pohjustetaan Valtti Pohjusteella, höylätty puu käsitellään ohuelti Valtti Colorilla 1 –2 kertaa ja sahattu puu 2 kertaa. Jos halutaan valita vesiohenteinen pintakäsittely, puu pohjustetaan ensin Valtti Akvabase -pohjusteella ja käsitellään Valtti Akvacolorilla kuten edellä. Jos puulle halutaan peittävä sävy, se maalataan pohjustuksen jälkeen 2 kertaa Vinhalla."

Olisiko näiden pohjalta sitten Valtti Akvabase pohjustus + 2x Vinha? Mielummin käytän vesiohenteisia tuotteita ehkä nykypäivänä. Lautoihin sitten pelkästään yksi kerros Vinhaa niin olisikohan se sitten suurinpiirtein tasapainossa. Pitää käydä kysymässä myös liikkeestä neuvoja, mutta otan neuvoja vastaan varsinkin jos jollain on kokemusta!
 
Ulkomaalaushommista kyselisin jos täällä on enemmän tietäviä. Eli pihalla on noin sata metriä aitaa jonka rakensin viime syksynä ja pitäisi alkaa laittamaan väriä pintaan. Tolppina 100x100 kestopuuta ja sitten on vaakalaudoitus valkoista pohjamaalattua aitalautaa. Mukavin olisi laittaa koko aita tolppia myöten valkoiseksi niin maalaaminen kävisi helpoiten kerralla, ainakin tulevat huoltomaalaukset.

Tikkurilalla on tällaisia ohjeita:
"Kyllästetystä puusta valmistetut aidat ja parvekelaudat voidaan käsitellä sävytetyllä liuoteohenteisella Valtti Colorilla, vesiohenteisella Valtti Akvacolorilla tai vesiohenteisella, peittävällä Vinhalla. Jos kyllästetyn puun pinta on haalistunut tai kulunut, se pestään ennen käsittelyä Tehopesulla käyttöohjeen mukaan. Kyllästetty puu pohjustetaan Valtti Pohjusteella, höylätty puu käsitellään ohuelti Valtti Colorilla 1 –2 kertaa ja sahattu puu 2 kertaa. Jos halutaan valita vesiohenteinen pintakäsittely, puu pohjustetaan ensin Valtti Akvabase -pohjusteella ja käsitellään Valtti Akvacolorilla kuten edellä. Jos puulle halutaan peittävä sävy, se maalataan pohjustuksen jälkeen 2 kertaa Vinhalla."

Olisiko näiden pohjalta sitten Valtti Akvabase pohjustus + 2x Vinha? Mielummin käytän vesiohenteisia tuotteita ehkä nykypäivänä. Lautoihin sitten pelkästään yksi kerros Vinhaa niin olisikohan se sitten suurinpiirtein tasapainossa. Pitää käydä kysymässä myös liikkeestä neuvoja, mutta otan neuvoja vastaan varsinkin jos jollain on kokemusta!

Miten olisi ihan aitamaali?
Pohjustus sit ohjeen mukaisesti. En oo ihan varma onko tuo puoli vuotta riittävä väli maalata kyllästettyä puuta. Muistelen että suositeltiin antaa olla parisen vuotta rauhassa ennen maalausta.
 
IMG_20210515_111728.jpg


Pytty ilmeisesti IDO seven D. 2013 paistoleima. Väillä rupeaa vähän vuotamaan, kun säiliö on täyttynyt. Eli pyttyyn virtaa vähän vettä, ja sit vesijohdosta tulee säiliöön lisää vettä vuoto jatkuu, joten säiliön täyttö jatkuu...

Ei tule aina joka tyhjennyksen jälkeen. Otin säiliön irti, mutta sisällä oli sellainen helvetinkone, että ei vanhoissa Arabioissa tällaisia ollut :D Oletan että tuolla sisällä on jokin kalvo, joka estää säiliön tyhjenemisen silloin, kun käyttäjä ei sitä halua tyhjentää. Miten siihen pääsis käsiksi? Millainen varaosa sopisi tilalle?
 
Piti irrottaa allaskaappi altaineen, ja kaappi olikin sidelistastaan liimattu seinään, eli ei irronnut ehjänä ja sidelista repesi ja jäi seinään. Sidelista oli puutapeilla kiinni rungossa. Onko vinkkejä miten sidelistan saisi uusittua ilman että purkaa koko kaapin osiin? Ehjänä sekään ei onnistu, koska se on tietenkin liimattu kasaan. Läpiruuveja ei viitsisi vetää kyljistä läpi. Ehkä jollain kulmaraudoilla, mutta olisiko muuta tapaa?
 
IMG_20210515_111728.jpg


Pytty ilmeisesti IDO seven D. 2013 paistoleima. Väillä rupeaa vähän vuotamaan, kun säiliö on täyttynyt. Eli pyttyyn virtaa vähän vettä, ja sit vesijohdosta tulee säiliöön lisää vettä vuoto jatkuu, joten säiliön täyttö jatkuu...

Ei tule aina joka tyhjennyksen jälkeen. Otin säiliön irti, mutta sisällä oli sellainen helvetinkone, että ei vanhoissa Arabioissa tällaisia ollut :D Oletan että tuolla sisällä on jokin kalvo, joka estää säiliön tyhjenemisen silloin, kun käyttäjä ei sitä halua tyhjentää. Miten siihen pääsis käsiksi? Millainen varaosa sopisi tilalle?

Googlella varmaan löytyy huolto- ohje jossa kerritaan miten tuo puretaan.
Varaosalistakin luulisi löytyvän, jos ei googlella niin lvi- liikkeestä ainakin
 
Piti irrottaa allaskaappi altaineen, ja kaappi olikin sidelistastaan liimattu seinään, eli ei irronnut ehjänä ja sidelista repesi ja jäi seinään. Sidelista oli puutapeilla kiinni rungossa. Onko vinkkejä miten sidelistan saisi uusittua ilman että purkaa koko kaapin osiin? Ehjänä sekään ei onnistu, koska se on tietenkin liimattu kasaan. Läpiruuveja ei viitsisi vetää kyljistä läpi. Ehkä jollain kulmaraudoilla, mutta olisiko muuta tapaa?

Jos kaapin sivut jäivät ehjiksi niin siihen voi jättää tapit ja tehdä uuden listan jonka päihin tekee kolot tapeille niin että listan saa paikalleen kaapin sisäpuolelta. Takapuolelle liimalla listaan täytepalat.
Jos sivulevyt on rikki sisäpuolelta niin sitten pitää ehkä laittaa kulmat, yläreunan lista on kuitenkin yleensä se joka kantaa kaapin painoa.
Voi myös liimata/ruuvata sivujen sisäpuolelle levyt (esim 1mm alumiini) johon saa tappien reiät uutta listaa varten.
 
Jos kaapin sivut jäivät ehjiksi niin siihen voi jättää tapit ja tehdä uuden listan jonka päihin tekee kolot tapeille niin että listan saa paikalleen kaapin sisäpuolelta. Takapuolelle liimalla listaan täytepalat.
Jos sivulevyt on rikki sisäpuolelta niin sitten pitää ehkä laittaa kulmat, yläreunan lista on kuitenkin yleensä se joka kantaa kaapin painoa.
Voi myös liimata/ruuvata sivujen sisäpuolelle levyt (esim 1mm alumiini) johon saa tappien reiät uutta listaa varten.
Tässä ylälista ei varsinaisesti kanna kaapin painoa, koska tässä on erilliset metallikannakkeet joilla kaappi on ollut kiinni seinässä. Lähinnä tuo lista pitää runkoa kasasaa. En tiedä miksi tuonne listan väliin on liimaa tungettu, ehkä varmuuden vuoksi tai jotain.
 
IMG_20210515_111728.jpg


Pytty ilmeisesti IDO seven D. 2013 paistoleima. Väillä rupeaa vähän vuotamaan, kun säiliö on täyttynyt. Eli pyttyyn virtaa vähän vettä, ja sit vesijohdosta tulee säiliöön lisää vettä vuoto jatkuu, joten säiliön täyttö jatkuu...

Ei tule aina joka tyhjennyksen jälkeen. Otin säiliön irti, mutta sisällä oli sellainen helvetinkone, että ei vanhoissa Arabioissa tällaisia ollut :D Oletan että tuolla sisällä on jokin kalvo, joka estää säiliön tyhjenemisen silloin, kun käyttäjä ei sitä halua tyhjentää. Miten siihen pääsis käsiksi? Millainen varaosa sopisi tilalle?
Katoppas onko nämä punaisella merkityt samalla tasolla. Jos ei ole, niin naputtele ne vaikka ruuvimeisselin päällä ne samalle tasolle.
ido muokattu.jpg
 
Olisi tarkoitus tehdä vanhan talon verannan pilarit uusiksi salaojarempan yhteydessä. Nykyiset ovat haljenneet niin tehdään ne uusiksi samalla. Mikä olisi hyvä pilareiden ja verannan runkopuiden väliin kapillaarikatkoksi? Joku perus bitumikaista?
 
Mulla on ollut bitumikaista/-huopa runkopuiden ja pilarin välissä reilu 70 vuotta ja puut ovat edelleen kunnossa. Tuskin siihen muuta tarvitsee laittaa.
 
IMG_20210515_111728.jpg


Pytty ilmeisesti IDO seven D. 2013 paistoleima. Väillä rupeaa vähän vuotamaan, kun säiliö on täyttynyt. Eli pyttyyn virtaa vähän vettä, ja sit vesijohdosta tulee säiliöön lisää vettä vuoto jatkuu, joten säiliön täyttö jatkuu...

Ei tule aina joka tyhjennyksen jälkeen. Otin säiliön irti, mutta sisällä oli sellainen helvetinkone, että ei vanhoissa Arabioissa tällaisia ollut :D Oletan että tuolla sisällä on jokin kalvo, joka estää säiliön tyhjenemisen silloin, kun käyttäjä ei sitä halua tyhjentää. Miten siihen pääsis käsiksi? Millainen varaosa sopisi tilalle?

Pikainen google löytää: ohje
Näyttää löytyvän purkuohjekin, linkki numero 2 kun hakee sanoilla "IDO seven D. 2013 ohje"...
 
Kodinhoitokaapista näyttää tulevan hyvä.

Koneilla ei liikaa ole tilaa, mutta mahtuvat. Ikean säädettävä hyllyjärjestelmä antaa myös pelivaraa.

Kodinhoitokaappi.jpg


Kodinhoitokaappi 2.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 179
Viestejä
4 880 706
Jäsenet
78 774
Uusin jäsen
abassimo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom