Kodin rempat(DIY)

Oliko tuossa joku erityinen syy 148:n käytön harkitsemiseen? Et nyt varsinaisesti tuonut esiin mitään syytä miksi tuo sinulle mieluisampi ei onnistuisi. Itse en pistäisi sokkeliin kiinni, mutta routimattomalla perustuksella toteutettuna lienee makukysymys.
 
Oliko tuossa joku erityinen syy 148:n käytön harkitsemiseen? Et nyt varsinaisesti tuonut esiin mitään syytä miksi tuo sinulle mieluisampi ei onnistuisi. Itse en pistäisi sokkeliin kiinni, mutta routimattomalla perustuksella toteutettuna lienee makukysymys.
Jossain taulukossa (olisiko ollut Kestopuu) oli suositeltu isompaa tavaraa ja K-Raudan tarjouksessa myöskin 148x48. Siinä tosin paalujen määrä oli 8 ja kenkien 24 (varmaan ihan ajatusvirhe kengät). Toisaalta justiinsa katoin yhen pätkän jossa 40m2 terassi tehtiin kakkosnelosesta ja 14 paalulla. Tarvinnee Byggmaxit ja muut koluta vielä läpi jotta saa vähän näkemystä asiaan. On toki tullut nähtyä terasseja joita ei varmasti ole tehty Oikella Tavalla, mutta edelleen nököttävät pystyssä.
 
Kestopuun taulukko ei anna 2x4:lle edes mitoitus jännevälejä vaan taulukko lähtee 2x5.
Kakkosvitosene pääpalkkien väli maks 1.9m ja pääpalkin alla tuet maks 1.4m välein.
Mitoituskuormana 200 kiloa neliölle, joka todella harvalla terassilla kyllä oikeasti tulee tarpeeseen. Mutta lähtökohtana se ns huippukuorma eli terassi tupaten täynnä väkeä :-D

Ite yleensä aina jos korkeuden puolelta mahdollista niin käyttänyt pääpalkkia isompana, jonka päälle niskat eli ei tarvi noita palkkikenkiä miljuunaa.
Mut oikeesti todella köykäisiä esityksiä on toiminut terasseina vuosikymmeniä, kuten sanoitkin.
 
Onko tuossa 200 kg mukana värähtelyjä sun muita? Äkkiseltään tuntuis, että saa olla aika hentoinen kaveri, että 2x4 rakenteen, jossa max 1,5 m jänneväli saa poikki asti.
 
Onko tuossa 200 kg mukana värähtelyjä sun muita? Äkkiseltään tuntuis, että saa olla aika hentoinen kaveri, että 2x4 rakenteen, jossa max 1,5 m jänneväli saa poikki asti.
Ohjeessa käytetyt tekniset arvot: hyötykuorma: q = 2,0 kN/m²/ käyttöluokka: 3 / aikaluokka: keskipitkä / lujuusluokka: C18.
Rakenteelle ei ole tehty värähtelytarkastusta.
 
Ristikkorakenteen jos mahtuu tekemään, niin 2*4 riittää vallan mainiosti, kuten tässä on jo tullutkin selväksi. Kummasti sitä vaan isoimmat niput jokaisessa kaupassa on, eli siitä näitä oikeasti rakennetaan. Riippuu tietysti maasta, minkä päälle rakennetaan, mutta sellaisiakin ratkaisuja on olemassa, joissa niiden varsinaisten kantavien paalujen väliin on laitettu suoraan maanpäälle tuet (laatta, harkko, tiili) puolittamaan jännevälin.. Ei se terassi taivasalla kuitenkaan mikään ikuinen rakenne ole, vaikka miten tekisi.
 
Ristikkorakenteen jos mahtuu tekemään, niin 2*4 riittää vallan mainiosti, kuten tässä on jo tullutkin selväksi. Kummasti sitä vaan isoimmat niput jokaisessa kaupassa on, eli siitä näitä oikeasti rakennetaan. Riippuu tietysti maasta, minkä päälle rakennetaan, mutta sellaisiakin ratkaisuja on olemassa, joissa niiden varsinaisten kantavien paalujen väliin on laitettu suoraan maanpäälle tuet (laatta, harkko, tiili) puolittamaan jännevälin.. Ei se terassi taivasalla kuitenkaan mikään ikuinen rakenne ole, vaikka miten tekisi.

Ei sinne saa laittaa mitään laattoja maanpäälle jos ei ole routaeristeitä tai maata vaihdettu riittävästi routimattomaan. Kannattaa vaan tehdä riittävän isosta tavarasta jos korkeus sallii niin ei tarvitse harmitella kun joustaa ikävästi jalan alla. Semmonen rakenne melko hyvä että ensin paalujen päälle 150 tai 200mm. Sitä korkeampi kuin on niin sitä vähemmän niitä paaluja tarvitsee sinne laittaa. Sit päälle 2x4 600mm jaolla ristiin ja niiden päälle kansilaudat.
 
Ei sinne saa laittaa mitään laattoja maanpäälle jos ei ole routaeristeitä tai maata vaihdettu riittävästi routimattomaan. Kannattaa vaan tehdä riittävän isosta tavarasta jos korkeus sallii niin ei tarvitse harmitella kun joustaa ikävästi jalan alla. Semmonen rakenne melko hyvä että ensin paalujen päälle 150 tai 200mm. Sitä korkeampi kuin on niin sitä vähemmän niitä paaluja tarvitsee sinne laittaa. Sit päälle 2x4 600mm jaolla ristiin ja niiden päälle kansilaudat.
Useimmat meistä eivät jaksa lapiolla kaivaa routarajan alle:hmm: Riippuu tietysti maaperästä, kuten jo aiemminkin sanoin. Pintavedet kun ohjaa pois ja edes vähän on tuuria matkassa, niin ei roudi.

Toki viimeisen päälle kunnolla tehty olisi varmempi vuosikymmenten kuluessa. Mutta useimmille meistä riittää vähempikin ja toimii vallan mainiosti.
 
Siis jos on tarkoitus käyttää ruuvipaaluja niin ne menee routarajan alapuolelle jolloin routumista ei esiinny. Miks siellä lapiolla jotain pitäisi kaivella.
 
Varmasti valtaosa vanhempiin okt ja rivariasuntoihin tehdyistä terasseista on ihan vain kelluvia.
Sellainen omakin (noin 30m2 terassi) edellisen omistajan tekemä on, 2x4 maatavasten, mahdollisesti voi olla pihalaattoja tms niskojen alla, ei voi tietää kun en ole kurkannut.
Jonakin vuonna keväällä on hieman keikkunut kun kovempi routatalvi ja osa terassista on rakennuksen routaeristeiden päällä ja muuten nurmikolla.

Tälläisiin vanhempiin rakennuksiin mihin ei moisia ole rakennusaikana edes ajateltu ja kivijalkojen korkeudet on ihan muuta kuin nykyään niin se terassi tempaistaan olemassa olevan nurmikentän päälle sen kummemmin suunnittelematta. Ja tälläisessä käytössä tuo 2x4 niskoitus on enemmän kuin riittävä.

Naapuri teki joku vuosi sitten turhankin hyvin omansa kun kuori nurmikon pois, laittoi suodatinkankaan. Sen päälle about 5cm kerroksen soraa johon sitten pihakiviä passilla korkoon about 80cm välein 2x4 alle. Ei sillä, varmasti tuli ihan hyvä jne mut sai sen lapion ja kottikärryn kanssa hikoilla ihan tosissaan.
 
Varmasti valtaosa vanhempiin okt ja rivariasuntoihin tehdyistä terasseista on ihan vain kelluvia.
Sellainen omakin (noin 30m2 terassi) edellisen omistajan tekemä on, 2x4 maatavasten, mahdollisesti voi olla pihalaattoja tms niskojen alla, ei voi tietää kun en ole kurkannut.
Jonakin vuonna keväällä on hieman keikkunut kun kovempi routatalvi ja osa terassista on rakennuksen routaeristeiden päällä ja muuten nurmikolla.

Tälläisiin vanhempiin rakennuksiin mihin ei moisia ole rakennusaikana edes ajateltu ja kivijalkojen korkeudet on ihan muuta kuin nykyään niin se terassi tempaistaan olemassa olevan nurmikentän päälle sen kummemmin suunnittelematta. Ja tälläisessä käytössä tuo 2x4 niskoitus on enemmän kuin riittävä.

Naapuri teki joku vuosi sitten turhankin hyvin omansa kun kuori nurmikon pois, laittoi suodatinkankaan. Sen päälle about 5cm kerroksen soraa johon sitten pihakiviä passilla korkoon about 80cm välein 2x4 alle. Ei sillä, varmasti tuli ihan hyvä jne mut sai sen lapion ja kottikärryn kanssa hikoilla ihan tosissaan.

Se nurmikko kuoritaan sen takia pois ettei se terassi märkäne paikalleen. Ei tuollainen 5cm kerros mitään routimista edes estä. Tuollainen ratkaisukin on ihan ok kompromissi kunhan tiedostaa mitä tekee ettei ala harmittaa sit myöhemmin. Tuollainen toimii ihan terassina, mutta ei siihen mitään katoksia tai lasituksia enään myöhemmin laitella.
 
Kiitoksia neuvoista. Täällä on suht savea maa ja sokkelia näkyvissä n. 15 cm ja maassa perus 5 cm betonilaatta. Vähän siitä saa joka tapauksessa kuoria pois, mutta ajatuksena oli säästyä suuremmilta maansiirtohommilta. Tuohon pihan toiseen reunaan kaiken saa kuitenkin kipata, mikä nyt ei ole kamala ongelma sillä saa vähän aidan betonivaluja piiloon ja pihaa tasattua.

Jos nyt järkeilen tuon Kestopuun ohjeen kanssa, niin 2200 väli tolpille lienee auttamatta liikaa? Olisikohan pienemmästä koolausvälistä apua? Tarvitsee tosiaan noita suunnittelupalveluita konsultoida vielä.
 
Se nurmikko kuoritaan sen takia pois ettei se terassi märkäne paikalleen. Ei tuollainen 5cm kerros mitään routimista edes estä. Tuollainen ratkaisukin on ihan ok kompromissi kunhan tiedostaa mitä tekee ettei ala harmittaa sit myöhemmin. Tuollainen toimii ihan terassina, mutta ei siihen mitään katoksia tai lasituksia enään myöhemmin laitella.
Ei kai kukaan edes rakentamisen kanssa vähäisestikään tekemisissä oleva moista sorapatjaa luule routimista estäväksi

Ja on terasseja ja TERASSEJA. Toisella on lasikattoa, lasiseinää, poreammetta jne ja toisella tepastelualusta jossa pallo/kaasugrilli sekä jakkara tai kaks.
 
Kiitoksia neuvoista. Täällä on suht savea maa ja sokkelia näkyvissä n. 15 cm ja maassa perus 5 cm betonilaatta. Vähän siitä saa joka tapauksessa kuoria pois, mutta ajatuksena oli säästyä suuremmilta maansiirtohommilta. Tuohon pihan toiseen reunaan kaiken saa kuitenkin kipata, mikä nyt ei ole kamala ongelma sillä saa vähän aidan betonivaluja piiloon ja pihaa tasattua.

Jos nyt järkeilen tuon Kestopuun ohjeen kanssa, niin 2200 väli tolpille lienee auttamatta liikaa? Olisikohan pienemmästä koolausvälistä apua? Tarvitsee tosiaan noita suunnittelupalveluita konsultoida vielä.


Koska talon viereen tehdään, niin älä ruuvaa salaojiin asti niitä ruuvipaaluja.
Sokkeliin en kiinnittäisi, tukisin sen sokkelin vierustan esim betonilaattojen/pattinkipätkien varaan. Tuet kulmiin ja vaikka 50cm välein. Ja eka rivi ruuvipaalua sala-ojien "etupuolelle" voisi jopa ajatella tekevänsä näille poikittaiset tuet kansilaudan alle jotta laatta olisi T - kirjaimen mallisesti pattingin alla.

Millä jaolla niskat jne, en laittais 50 cm väliä enempää vaikka olis 28mm lauta pinnassa. Ruuvipaalujen määrä vs tuplana runko kakkosnelosesta ristiin, laske vähän kustannusta. Itsw laittaisin esim about 150cm välein ruuvia maahan jos aletaan laittamaan. Ei tulis kuin vajaa 150cm jänteen väliksi.

Itsellä ollut ihan routiviakin terasseja jne. Kaks vuosikymmentä kestänyt. Joskus saanut vähän tasata uudestaan. 30m2 koossa.
 
Kiitoksia neuvoista. Täällä on suht savea maa ja sokkelia näkyvissä n. 15 cm ja maassa perus 5 cm betonilaatta. Vähän siitä saa joka tapauksessa kuoria pois, mutta ajatuksena oli säästyä suuremmilta maansiirtohommilta. Tuohon pihan toiseen reunaan kaiken saa kuitenkin kipata, mikä nyt ei ole kamala ongelma sillä saa vähän aidan betonivaluja piiloon ja pihaa tasattua.

Jos nyt järkeilen tuon Kestopuun ohjeen kanssa, niin 2200 väli tolpille lienee auttamatta liikaa? Olisikohan pienemmästä koolausvälistä apua? Tarvitsee tosiaan noita suunnittelupalveluita konsultoida vielä.

Jos nyt oikein käsitin tuon sun terassin muodon niin:

adfasdas.jpg

Tosi hieno paint laatutekele :) eli kestopuun ohjeen mukaan vihreät pääkannatinpalkit 148x48, niiden alle 13 lilaa ruuvipaalua ja päälle 123x48 k600 ja lopuksi kansilaudat.
 
Koska talon viereen tehdään, niin älä ruuvaa salaojiin asti niitä ruuvipaaluja.
Sokkeliin en kiinnittäisi, tukisin sen sokkelin vierustan esim betonilaattojen/pattinkipätkien varaan. Tuet kulmiin ja vaikka 50cm välein. Ja eka rivi ruuvipaalua sala-ojien "etupuolelle" voisi jopa ajatella tekevänsä näille poikittaiset tuet kansilaudan alle jotta laatta olisi T - kirjaimen mallisesti pattingin alla.

Millä jaolla niskat jne, en laittais 50 cm väliä enempää vaikka olis 28mm lauta pinnassa. Ruuvipaalujen määrä vs tuplana runko kakkosnelosesta ristiin, laske vähän kustannusta. Itsw laittaisin esim about 150cm välein ruuvia maahan jos aletaan laittamaan. Ei tulis kuin vajaa 150cm jänteen väliksi.

Itsellä ollut ihan routiviakin terasseja jne. Kaks vuosikymmentä kestänyt. Joskus saanut vähän tasata uudestaan. 30m2 koossa.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, miksi ei sokkeliin kiinni? Mitä haittaa/hyötyä? Toki jos sokkeliin proppaa lankun, niin ilmarako pitää koolata väliin. Mutta miksi ei kiinni sokkeliin?
 
@abish jos ton mallinen terassi kuin yllä,tekisin yhtenä palana enkä suotta kaventais 3 metriin jos ei jotain liian pakottava/määräävää muotoa tms estämässä. 4m terassi on ajoittain kapea verratuna 5 metriseen jossa on aina väljää.
@Pow_82 siksi ei kiinni, että jos/kun terassi liikahtaa, sillä on oma liikkumavaransa. Lisäksi mun maalaisjärki ajattelee, että altistaa mahdollisesti kosteusriskille lattiantason rakenteissa, joka on vaikea havaita ennen kuin biologiset oireet alkaa. Mutta tämä osuus täyttä mutu mutua. Tuuli ja sade kuljettaa vettä terassia pitkin mihin tahtoo. Samoin terassien pesuun käytetyt painepesurit. Eipä siinä paljon kaadot paina.
 
Viimeksi muokattu:
Ite oon laittanut useammankin ihan sokkeliin kiinni niin että lankun ja kivijalan väliin rako ja lankun päältä lähtevät niskat sentin pari lyhkäisiksi, jolloin terassin nokan pitäisi nousta tyyliin kymmeniä senttejä ennenkuin edes niskojen päät osuisivat kivijalkaan. Jos ja kun terassi tehdään oikeaoppisesti routasuojattuna/routarajan alapuolelle perustettuna niin eihän se elä kuin olemattomasti. Mut tapoja ja rakentajia on moneen lähtöön.
 
Koska talon viereen tehdään, niin älä ruuvaa salaojiin asti niitä ruuvipaaluja.
Sokkeliin en kiinnittäisi, tukisin sen sokkelin vierustan esim betonilaattojen/pattinkipätkien varaan. Tuet kulmiin ja vaikka 50cm välein. Ja eka rivi ruuvipaalua sala-ojien "etupuolelle" voisi jopa ajatella tekevänsä näille poikittaiset tuet kansilaudan alle jotta laatta olisi T - kirjaimen mallisesti pattingin alla.

Millä jaolla niskat jne, en laittais 50 cm väliä enempää vaikka olis 28mm lauta pinnassa. Ruuvipaalujen määrä vs tuplana runko kakkosnelosesta ristiin, laske vähän kustannusta. Itsw laittaisin esim about 150cm välein ruuvia maahan jos aletaan laittamaan. Ei tulis kuin vajaa 150cm jänteen väliksi.

Itsellä ollut ihan routiviakin terasseja jne. Kaks vuosikymmentä kestänyt. Joskus saanut vähän tasata uudestaan. 30m2 koossa.
Tarvitsisi isännöinnistä pyytää talon kuvia, niin näkee miten tuolla menee salaojat, jos on ollenkaan. 1990 rakennettu rivari. Siksi olin ruuvaamassa sokkeliin ja laittamassa ekat paalut 1,5 metrin päähän seinästä. Ruuvipaalut L-kiinnikkeellä on n. 30e/kpl ja kakkosnelonen n. 2,4e/m joten aika 50/50 tekeekö 400 vai 600 jaolla ja x vai y määrällä paaluja.
 
Kuulosuojaimet kodin askareisiin?
Edulliset, mutta asialliset. Mieluiten BT musiikkia varten ja plussana ”kuulevat”.

Suomikauppa/Amazon.de
 
Kuulosuojaimet kodin askareisiin?
Edulliset, mutta asialliset. Mieluiten BT musiikkia varten ja plussana ”kuulevat”.

Suomikauppa/Amazon.de

Jos valmis tinkimään ettei kuulevaa ominaisuutta ole niin biltema, tokmanni, puuilo jne... myy bluetoothilla ja radiolla olevia suojaimia alle satasella.
 
Viimeksi muokattu:
Tarvitsisi isännöinnistä pyytää talon kuvia, niin näkee miten tuolla menee salaojat, jos on ollenkaan. 1990 rakennettu rivari. Siksi olin ruuvaamassa sokkeliin ja laittamassa ekat paalut 1,5 metrin päähän seinästä. Ruuvipaalut L-kiinnikkeellä on n. 30e/kpl ja kakkosnelonen n. 2,4e/m joten aika 50/50 tekeekö 400 vai 600 jaolla ja x vai y määrällä paaluja.
Meinaatko, että sokkeliin kajoaminen ei aiheuta tarvetta ottaa yhteyttä isännöitsijään?
 
Ei kysyjä arvannutkaan, että mitä tuleman pitää kun kysyy terassiin liittyen pari tarkentavaa kysymystä :D
Pariin kämppään terassit tehnyt ja aina myös pohtinut, että miten kannattais tehdä ja kysynyt varmaan täältäkin joskus ajatuksia. Lopulta tehnyt isompaa ja pienempää terassia aina betonilaattojen päälle kelluvaksi. Ei ole sokkelissa kiinni, ei notku ja kakkosnelosta pystyssä sopivalla jaolla runkona. Hyvin on kestänyt ja pysynyt paikallaan. Eli tapoja on monia ja tekijöitä ehdotuksineen on monia. Nyt kun alat tekemään, niin pääset vielä tänä kesänä grillaamaan :)
 
Ei kysyjä arvannutkaan, että mitä tuleman pitää kun kysyy terassiin liittyen pari tarkentavaa kysymystä :D
Pariin kämppään terassit tehnyt ja aina myös pohtinut, että miten kannattais tehdä ja kysynyt varmaan täältäkin joskus ajatuksia. Lopulta tehnyt isompaa ja pienempää terassia aina betonilaattojen päälle kelluvaksi. Ei ole sokkelissa kiinni, ei notku ja kakkosnelosta pystyssä sopivalla jaolla runkona. Hyvin on kestänyt ja pysynyt paikallaan. Eli tapoja on monia ja tekijöitä ehdotuksineen on monia. Nyt kun alat tekemään, niin pääset vielä tänä kesänä grillaamaan :)
Se on juurikin näin, että lopuksi ollaan sormi suussa kun on neljä eri ideaa ja kaikki näistä haukuttu paskaksi. Naapureilta utelin myös eikä kukaan heistä ole tehnyt maahan perustuksia vaan ihan kelluvana laatoilla. Tätä tapaa olin itsekin käyttämässä, mutta tulin toisiin vähän toisiin aatoksiin. Laattoja saa laitettua tuiksi vaikka metrin välein. Laatan alta saisi ihan kunnolla kaivaa maata pois ja laittaa uretaanilevyn ja sepeliä. Ainakin jos haluaa päästä sen routarajan alle, niin ei mikään 20 cm syvä kuoppa riitä? On tää valinta helppoa...

@Kvarkki meinasitko remontti-ilmoituksen tiimoilta vai että siellä sokkelissa olisi jotain tiedettävää?

@dot1q ei täällä muuta näy kuin syöksyputkien kohdalla putket maan sisällä ja nämäkin vain etupihan puolella. Talon toisessa päässä betonisia kaivon kansia (oisko ollu yks pieni ja iso) n. neljän metrin päässä seinästä. Ei ainakaan niitä mustia n. 30 cm kansia talon kulmissa mitä samanlaisessa naapuritaloissa näkyy olevan.
 
Terassia pitäisi taas alkaa öljyämään kun alkaa säät sallia. Entinen omistaja oli päästänyt terassipuiden suojauksen huonoon kuntoon, joten ensimmäisenä kesänä hiottiin terassi läpikotaisin ja öljyttiin kaikki Tikkurilan Valtti Plussalla. Viime vuonna sitten korjausöljyämistä ja nyt katselin että taas samoissa eniten kuluvissa kohdissa pinta kulunut puhki ja pitää vetää taas korjausöljyämiset. Onko nyt niin, että terassilauta on jotain halvinta paskaa kun kuluu noin helposti, vai eikö tuo Tikkurila Valtti Plus todella pysy sen paremmin puussa? Kuluneet pinnat lähinnä terassiportaat joihin tulee kulumista kulkemisen kautta ja muutama kulkuväylällä oleva spotti.

Eihän tuo iso homma ole, mutta yllätti että joka vuosi tuo pitäisi tehdä.
 
@Kvarkki meinasitko remontti-ilmoituksen tiimoilta vai että siellä sokkelissa olisi jotain tiedettävää?
Ihan luvan kysymisen kannalta, taloyhtiön vastuulla oleva ulkopinta kuitenkin... Ja onhan se sinunkin oikeusturvan kannalta parempi, jos vaikka siihen seinään sattuisi ilmestymään (muusta syystä) kosteusvaurio, niin eipähän tarvitse arpoa onko luvaton kiinnitys aiheuttanut sen.

e: Pistä terassi kuten naapurit, jos heillä ei ole ollut ongelmia routimisen kanssa.
 
Terassia pitäisi taas alkaa öljyämään kun alkaa säät sallia. Entinen omistaja oli päästänyt terassipuiden suojauksen huonoon kuntoon, joten ensimmäisenä kesänä hiottiin terassi läpikotaisin ja öljyttiin kaikki Tikkurilan Valtti Plussalla. Viime vuonna sitten korjausöljyämistä ja nyt katselin että taas samoissa eniten kuluvissa kohdissa pinta kulunut puhki ja pitää vetää taas korjausöljyämiset. Onko nyt niin, että terassilauta on jotain halvinta paskaa kun kuluu noin helposti, vai eikö tuo Tikkurila Valtti Plus todella pysy sen paremmin puussa? Kuluneet pinnat lähinnä terassiportaat joihin tulee kulumista kulkemisen kautta ja muutama kulkuväylällä oleva spotti.
Ei ole kokemusta Valtti Plussasta, mutta tuohan on vesiohenteinen. Olisiko sillä vaikutusta kestävyyteen? Itse olen käyttänyt pääasiassa liuoteohenteisia Teknoksen Woodexia ja Tikkurilalta perus Valttia. Näillä on kyllä ihan hyvä kesto ollut.
 
Se on juurikin näin, että lopuksi ollaan sormi suussa kun on neljä eri ideaa ja kaikki näistä haukuttu paskaksi. Naapureilta utelin myös eikä kukaan heistä ole tehnyt maahan perustuksia vaan ihan kelluvana laatoilla. Tätä tapaa olin itsekin käyttämässä, mutta tulin toisiin vähän toisiin aatoksiin. Laattoja saa laitettua tuiksi vaikka metrin välein. Laatan alta saisi ihan kunnolla kaivaa maata pois ja laittaa uretaanilevyn ja sepeliä. Ainakin jos haluaa päästä sen routarajan alle, niin ei mikään 20 cm syvä kuoppa riitä? On tää valinta helppoa...

Kesäksi maa laskee kun routiminen loppuu ja tadaa, sama terassi on siinä käyttökunnossa kuten edellisenä vuonnakin. No joo, joskus voi olla, että täytyy jotain kiilaa alkaa laittamaan jos joku laatta on aiempaa alempana. Mä heitin vaan sorapedin alle, että laata pysyy suurinpiirtein paikoillaan. Mut juu, tapoja on monia kuten sanottu ja kaikki pähkinöi lopulta omat juttunsa.

Terassia pitäisi taas alkaa öljyämään kun alkaa säät sallia. Entinen omistaja oli päästänyt terassipuiden suojauksen huonoon kuntoon, joten ensimmäisenä kesänä hiottiin terassi läpikotaisin ja öljyttiin kaikki Tikkurilan Valtti Plussalla. Viime vuonna sitten korjausöljyämistä ja nyt katselin että taas samoissa eniten kuluvissa kohdissa pinta kulunut puhki ja pitää vetää taas korjausöljyämiset. Onko nyt niin, että terassilauta on jotain halvinta paskaa kun kuluu noin helposti, vai eikö tuo Tikkurila Valtti Plus todella pysy sen paremmin puussa? Kuluneet pinnat lähinnä terassiportaat joihin tulee kulumista kulkemisen kautta ja muutama kulkuväylällä oleva spotti.

Eihän tuo iso homma ole, mutta yllätti että joka vuosi tuo pitäisi tehdä.

Mulla kanssa olis öljyämisvuosi edessä. Parin vuoden välein olen itse tehnyt. Ei öljyämisessä voi oikeastaan ryssiä kuin sillä, että öljyää märkää puuta. Pitää olla kauttaaltaan kuivaa, jottei sisällä ole vettä joka ulostullessaan avaa öljytyn pinnan. Portaista nyt öljy katoaa pois jos hiekkaisille kengillä kuljetaan. On mullakin tuolla kuluneita kohtia ja ne huomaa hyvin, kun sävy on musta.

EDIT. ja tosiaan liuotinpohjaisella täällä mennään.
 
Ei ole kokemusta Valtti Plussasta, mutta tuohan on vesiohenteinen. Olisiko sillä vaikutusta kestävyyteen? Itse olen käyttänyt pääasiassa liuoteohenteisia Teknoksen Woodexia ja Tikkurilalta perus Valttia. Näillä on kyllä ihan hyvä kesto ollut.
Voi tietysti olla että vesiohenteisuudella on vaikutusta tuohon kestoon. Kulutusta noilla pinnoilla tietysti on paljon kun varsinkin sivuterassin portaita tulee lompsittua usein hiekkaisilla kengillä pihahommista tullessa ja koirat juoksee sisään ja ulos sitä kautta. Ehkä se on vaan niin kovalla kulutuksella että lienee normaalia. Kelonharmaasävy meillä käytössä, joten siitäkin kyllä hyvin näkyy kohdat missä alkaa pinta rakoilemaan.
 
Se on juurikin näin, että lopuksi ollaan sormi suussa kun on neljä eri ideaa ja kaikki näistä haukuttu paskaksi. Naapureilta utelin myös eikä kukaan heistä ole tehnyt maahan perustuksia vaan ihan kelluvana laatoilla. Tätä tapaa olin itsekin käyttämässä, mutta tulin toisiin vähän toisiin aatoksiin. Laattoja saa laitettua tuiksi vaikka metrin välein. Laatan alta saisi ihan kunnolla kaivaa maata pois ja laittaa uretaanilevyn ja sepeliä. Ainakin jos haluaa päästä sen routarajan alle, niin ei mikään 20 cm syvä kuoppa riitä? On tää valinta helppoa...

@Kvarkki meinasitko remontti-ilmoituksen tiimoilta vai että siellä sokkelissa olisi jotain tiedettävää?

@dot1q ei täällä muuta näy kuin syöksyputkien kohdalla putket maan sisällä ja nämäkin vain etupihan puolella. Talon toisessa päässä betonisia kaivon kansia (oisko ollu yks pieni ja iso) n. neljän metrin päässä seinästä. Ei ainakaan niitä mustia n. 30 cm kansia talon kulmissa mitä samanlaisessa naapuritaloissa näkyy olevan.

Taloyhtiöön savimaalle on väännetty 3 terassia. Ensin poistettiin maata niskojen kohdalta jonka jälkeen laitettiin betonilaatat ja niiden alle heti 1-3x finfoaminpalat (ei juurikaan 30x30 laattaa isommat), niskoja ei laitettu sokkeliin kiinni. Suodatinkangas tietty ja niskat 2x5 60cm välein jonka päälle terassilauta 28x145. Laatat tulivat niskojen alle metrin välein. Ei ole kevään pullistelut haitanneet. Kallistusta maassa on että ei vesi jää seisomaan. Ei tuon päälle mitään isompia rakennelmia kuten lasituksia tai poreammeita pysty rakentamaan mutta perus grillausterassina menevät. 27m² tarvikkeet maksoivat muistaakseni 1400e pari vuotta sitten. Laseri oli ihan kätevä niin sai helposti oikeaan korkoon betonilaatat.
 
Viimeksi muokattu:
Noista taloyhtiön maille jälkikäteen rakennetuista terasseista kannattaa sitten muistaa se, että kuuluu asukkaan omalle kontolle niiden purku ja mahdollinen uudelleen kasaus sitten kun taloyhtiöön aletaan uusimaan salaojia, laittamaan patolevyä ja rakentamaan sadevesijärjestelmää.
 
Kannattaa sekin sitten muistaa kun terasseja teette talon kupeeseen kiinni niin niistä terasseista ei pidä suinkaan tehdä suoria laaserilla vaan kallistaa noin 1cm / m talosta poispäin.
 
Noniin. Pihasauna alkaa olemaan ikkunoita ja rakentamista vaille valmiiksi suunniteltu.

Nyt olisi tiedossa 3m x 1.7m kaksinkertaiset eristelasit. Mitään tietoa karkaisusta ei ole, ja koska normaali ikkuna, oletamme että ne ei ole karkaistuja.

Rakennusmääräykset vaatii että ne ei saa ulottua alle 70 cm latiapinnasta karkaisemattomina, joten yläreuna on korkeudella 240 lattiasta.

Saunan rakenne on pulpettikattoinen ja maisemaikkunan yläpuolelle oli vielä tarkoitus jättää 40 cm ehjää seinää, jotta löyly kulkee siellä eikä lasin reunassa.

Mutta onko kokemuksia moisista laseista kuinka herkästi ne halkeaa lämpötilaeroista?
 
Ja minkähän ihmeen takia?

Jep juurikin tuo että vesi ei jää seisomaan vaan kaataa talosta poispäin samalla tavalla niinkuin maanpintakin kuuluu kallistaa poispäin. Jos pohjat on vielä vähän hutaistu niin routiessa saattaa suorakin terassi kääntyä taloa kohti jolloin voi tulla isojakin ongelmia jos vedet alkavat valua taloa kohti.
 
Jotta vesi ei jää seisomaan terassilaudoille?
Jos ulko terassilla jännittää veden jäämistä lautojen päälle, niin eipä siinä.
En vieläkään oikein näe järkeä tehdä kaatoja terassilla.
Mielenkiintoisemmaksi tekee vielä jos vaikka kahden seinustan ulkokulma terassi yhtymä kohta.

Pohjat tehdään niin ettei vesi kaada taloa kohti. Terassi tehdään suoraan.
Enemmän vettä talon reunat saa muualla missä terassia ei ole.
 
Talon seinästä löytyy tällainen vesiposti:

10063535e90ae90a0410cd6bda4bfd76.gif


Eilen kun ensimmäistä kertaa aloin käyttämään talven jäljiltä niin se ei toiminut ihan odotetulla tavalla. Hanan sai avata ihan ääriasentoon auki ja silti ei tahtonut vettä alkaa tulemaan kuin pienenä liruna. Jossakin vaiheessa alkoi valumaan normaalisti mutta kun sen sulki ja avasi uudestaan niin sama homma. Onkohan jokin mennyt mekanismissa jumiin? Miten tuon saisi korjattua? Muuta ohjetta en ole löytänyt kuin tämän: Ohje
Toimisiko jos tuon mukaan irrottaisi karan ja uusisi tiivisterenkaan?
Mitä tuo hanan päällä oleva iso nuppi muuten tekee? Senkin saisi ilmeisesti kierrettyä irti ja siinä on jokin reikä sivussa? Onko se jokin varoventtiili mistä ylivuotaa tai jotain?
 
Jep juurikin tuo että vesi ei jää seisomaan vaan kaataa talosta poispäin samalla tavalla niinkuin maanpintakin kuuluu kallistaa poispäin. Jos pohjat on vielä vähän hutaistu niin routiessa saattaa suorakin terassi kääntyä taloa kohti jolloin voi tulla isojakin ongelmia jos vedet alkavat valua taloa kohti.
Ja tämä sun kaatos toimii miten, kun laudat on valumissuuntaan nähden poikittain?

Eli rautalangasta. Jos teet betonivalun tai muun tiiviin pinnan terassin pohjaksi, niin se kaadolle että vesi menee poispäin rakennuksesta.

Mutta se terassilaudoitus laitetaan suoraan. Ja pohjathan tehdään niin ettei roudi. Tai jos ei tehdä niin laitetaan säädettävät jalat.
 
Pitäisi polykarbonaattilevyyn saada pari 150mm halkaisijaltaan olevaa pyöreää aukkoa. Onko vinkkejä millä tuota levyä kannattaa oikein ryhtyä käsittelemään. Ilmeisesti reikien poraaminen vaatii metalliterän, mutta mites tuollaista isompaa rööriä toteuttaa?
 
Pitäisi polykarbonaattilevyyn saada pari 150mm halkaisijaltaan olevaa pyöreää aukkoa. Onko vinkkejä millä tuota levyä kannattaa oikein ryhtyä käsittelemään. Ilmeisesti reikien poraaminen vaatii metalliterän, mutta mites tuollaista isompaa rööriä toteuttaa?

Reikäsaha ehkä helpoin, ~150mm suurehko koko, mutta löytynee ainakin netistä jos Motonetissa tms. ole.
Toinen vaihtoehto on tarpeeksi iso säädettävä reikäsaha (vai reikäleikkuriko tuo on nimeltään :hmm: ), noilla on yleensa vähän askartelua se porailu ;)

Teoriassa pistosahalla saa kyllä ympyröitä "harppityyliin", mutta vähän itsestä ja sahasta kiinni miten siistin vain 150mm reiän saa tehtyä :hmm:
 
Reikäsaha ehkä helpoin, ~150mm suurehko koko, mutta löytynee ainakin netistä jos Motonetissa tms. ole.
Toinen vaihtoehto on tarpeeksi iso säädettävä reikäsaha (vai reikäleikkuriko tuo on nimeltään :hmm: ), noilla on yleensa vähän askartelua se porailu ;)

Teoriassa pistosahalla saa kyllä ympyröitä "harppityyliin", mutta vähän itsestä ja sahasta kiinni miten siistin vain 150mm reiän saa tehtyä :hmm:

Joo se levyn halkeeminen mua just mietityttää kun, että millä sen vois minimoida. Varmaan tuollainen säädettävä olis kaikista parhain kun pitää kolmaskin hieman pienempi läpvienti lisäks tehdä.
 
Parketin hionut äijä ollut laiska ja paikannut sauvaparketista kolosen jollain vahalla tms. No eihän se kestänyt kuin 1,5v. Tuo on vielä kohdassa että sukassa tuntee häiritsevän usein eli jotain pitää tehdä. Eli mitähän tuohon koloseen kannattaisi laittaa? Mitenköhän joku puukitti toimisi?

IMG_3646_r.jpg
 
Parketin hionut äijä ollut laiska ja paikannut sauvaparketista kolosen jollain vahalla tms. No eihän se kestänyt kuin 1,5v. Tuo on vielä kohdassa että sukassa tuntee häiritsevän usein eli jotain pitää tehdä. Eli mitähän tuohon koloseen kannattaisi laittaa? Mitenköhän joku puukitti toimisi?

IMG_3646_r.jpg

Näyttää tammelta?
Monet kitit käy mutta paikasta ja ulkonäkövaatimuksista riippuen voi pistää silmään.
Yksi vaihtoehto on kaivaa kolo siististi vielä vähän isommaksi ja liimata korjauspala.
 
Talon seinästä löytyy tällainen vesiposti:

10063535e90ae90a0410cd6bda4bfd76.gif


Eilen kun ensimmäistä kertaa aloin käyttämään talven jäljiltä niin se ei toiminut ihan odotetulla tavalla. Hanan sai avata ihan ääriasentoon auki ja silti ei tahtonut vettä alkaa tulemaan kuin pienenä liruna. Jossakin vaiheessa alkoi valumaan normaalisti mutta kun sen sulki ja avasi uudestaan niin sama homma. Onkohan jokin mennyt mekanismissa jumiin? Miten tuon saisi korjattua? Muuta ohjetta en ole löytänyt kuin tämän: Ohje
Toimisiko jos tuon mukaan irrottaisi karan ja uusisi tiivisterenkaan?
Mitä tuo hanan päällä oleva iso nuppi muuten tekee? Senkin saisi ilmeisesti kierrettyä irti ja siinä on jokin reikä sivussa? Onko se jokin varoventtiili mistä ylivuotaa tai jotain?

Sama täällä, vajaat 10v kesti ton näkönen ja nyt ei tule kovin lujaa enää vettä. Voiko tommosen vaihtaa itse vai onko putkimiehen hommaa? Talon sisällä on vielä toinen sulku juuri tuon takana talvea varten.

Mitkä liittimet ja muut varusteet käy PEM putkeen? Taisin kysyä aiemmin jo, mutta pitäisi saada kasvihuoneelle vesi maan alla menemään. Kasvihuoneen päähän hana ja talon päähän pikaliitin, johon saa puutahraletkun tyrkkästyä kiinni-> ei tarvii kiinteitä viritellä...
 
Talon seinästä löytyy tällainen vesiposti:

10063535e90ae90a0410cd6bda4bfd76.gif


Eilen kun ensimmäistä kertaa aloin käyttämään talven jäljiltä niin se ei toiminut ihan odotetulla tavalla. Hanan sai avata ihan ääriasentoon auki ja silti ei tahtonut vettä alkaa tulemaan kuin pienenä liruna. Jossakin vaiheessa alkoi valumaan normaalisti mutta kun sen sulki ja avasi uudestaan niin sama homma. Onkohan jokin mennyt mekanismissa jumiin? Miten tuon saisi korjattua? Muuta ohjetta en ole löytänyt kuin tämän: Ohje
Toimisiko jos tuon mukaan irrottaisi karan ja uusisi tiivisterenkaan?
Mitä tuo hanan päällä oleva iso nuppi muuten tekee? Senkin saisi ilmeisesti kierrettyä irti ja siinä on jokin reikä sivussa? Onko se jokin varoventtiili mistä ylivuotaa tai jotain?

Jos tiiviste ei ole kallis niin kannattaa kokeilla.
Jumitus todennäköisesti selviää samalla kun vetää karan ulos putkesta.
Tuossa mallissa karan poisto avaa putken ulos, jos silloin avaa sulun niin pitäisi lentää vettä reippaasti seinästä. Jos ei niin sitten tukos on muualla ;)

Kuppimekanismin tarkoitus on auttaa tyhjäksi valutuksessa kun hana on kiinni ja letku pois, liittyy siis jäätymisen estoon.
En ole katsonut mutta siinä on todennäköisesti yksisuuntainen venttiili joka päästää ilmaa ulkoa jolloin vesi ei jää putkeen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 600
Viestejä
4 501 816
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom