Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Maalasin sunnuntaina olohuoneen seinän kahteen kertaan ja eilen aamulla kun tarkastelin luonnonvalossa tulosta, näkyy seinässä kuvan mukaisia jälkiä.
Ajattelin aluksi, että kyseisissä kohdissa olisi maalia vähän ohkasemmin, joten maalasin eilen seinän vielä kertaalleen ja tulos oli sama.
Ennen maalausta olin kitannut, hionut ja putsannut seinän. Kyseessä on betoniseinä jonka alkuperäinen väri oli valkoinen ja maalasin päälle toista valkoisen sävyä.
Nuo jäljet ei näy jos seinää katsoo kohtisuoraan, mutta sivusta katsottuna näkyy.
Ideoita mistä tuo johtuu ja mitä asialle on tehtävissä jotta näyttäisi siistimmältä?
Joo en siis ole yksin asian kanssa tekemisen suhteen kuinka "vastenmielistä" tuo on
Tuo on vielä hankalempi kuin pysty/vaaka ladonta, jos haluaa sen "jatkuvan" nätisti aina seuraavalla seinällä.
Itse käytän reikien tekoon timanttikuppeja rälläkkään. Ei ole tullut niin kovaa laattaa vastaan mikä ei sellaisella antautuisi.
Niin sanotusti haaste on heitetty laatoitus. Valmiina näkee tekijän ammattiylpeyden ja taidon.
Ammattiylpeys ensin koska se määrittelee laadun vaatimuksen tekijältä ja taito tulee aika käsikädessä kuinka on sitten toteutunut.
Tämä on hieman väärin "arvostella" kun itsekin alan tekijä, mutta pisti nyt silmään tuo kulman alanurkka..
Tekijä hieman oikaissut eikä kaksi alinta vasemmalla seinällä jatku kuten muu seinä..
En siis tarkoita tekijään kohtaan minkäänlaista negatiivisuutta. Osui vain silmään, kun tekijänä aika kriittinen silmä omiin tekemisiin.
Jep. Suora valo on todella armoton - ja tähän aikaan vuodesta vielä erityisesti kun aurinko paistaa matalalta. @sancho Pelkästään verho tuonne nurkkaan voi muuttaa tuon ihan toisen näköiseksi.Tuo tulee siitä että maalia voi olla liian vähän ja maalaaja on liian hidas niin maali kerkee sen verran kuivahtaa että siihen jää pieni valoa vasten näkyvä ero. Tuossa oikealla on ikkuna niin se kyllä paljastaa valoisalla kaiken seinässä. On todella vaikeata saada sellaista ettei suoraa valoa vasten näkyisi mitään telan jälkiä. Mahdollisimman himmeätä maalia kannattaa käyttää niin ei näy niin selkeästi. Myös maalin ns. "tasausvedot" jossa maali tasataan ylhäältä alaspäin menevällä yhtenevällä vedolla parantaa lopputulosta.Lohdutuksena voin kertoa että seinän voi aina maalata myöhemminkin uusiksi ja tuoreelta nuo jäljet näkyy kaikista selvemmin. Noin 1-2kk menee että maali saavuttaa lopullisen lujuuden, siihen asti himmeneminen jatkuu. Kokonaan jäljet eivät kuitenkaan tule katoamaan. Jos häiritsee liikaa niin voi pyytää ammattilaista maalaamaan, tosin hyvän ammattilaisen löytäminen saattaa olla aika haastavaa. Yleensä noihin kiinnittää maalatessa huomiota, mutta sitten kun huone on kalustettu ja muuta ajateltavaa tulee niin tuo asia unohtuu aika nopeaan. Sanoisin että maalaaminen on yksi ylivoimaisesti haastavimpia juttuja rakentamisessa.
Itse tein niin, että vedin Cat6:n puhelinkaapelin tilalle makkariin, siitä rasian läpi olohuoneen puolelle ja listan sisässä sitten tv-tason taakse jossa kaapeli liitettiin reitittimeen. Koin, että tuo on helpoin ja riskittömin vaihtoehto.Löytyykö kokemuksia 80-luvun taloon verkkokaapeloinnin jälkiasennuksesta? Kyseessä 80-luvulla tehty 1-krs talo. Ei ole kellaria, jossa voisi vetää kaapeleita. Vaihtoehdot mitä miettinyt ovat yläpohjassa vetäminen tai sitten tosi kevyenä ratkaisuna purkkavirityksellä listojen takana ympäri taloa. Tuossa yläpohjassa vetämisessä huolestuttaa, että pitäisi varmaankin mennä höyrynsulkujen läpi ja vielä kaapelit eristeiden yläpuolelle. tuleekohan tässä mahdollisia kondensoitumis ym. kosteusongelmia mahdollisesti. Höyrynsulut on uusittu pari vuotta sitten, joten ei tekisi niitä mieli heti rikkoa.
Puhelinkaapeloinnin/tv-kaapeloinnin korvaaminen ei toimi, koska niissä huoneissa mihin olisi tarve verkkokaapelille ei ole näitä ja tv-kaapelit on ketjutettu toisen erillistalon kanssa.
Olikos se kylppäri teillä jo valmis? Ainakin jotain sinne tehtiin joku aika sitten?Tasoitukset alkaneet olohuoneessa ja eteisessä. Alkaa pikkuhiljaa näyttämään taas asunnolta.
Löytyykö kokemuksia 80-luvun taloon verkkokaapeloinnin jälkiasennuksesta? Kyseessä 80-luvulla tehty 1-krs talo. Ei ole kellaria, jossa voisi vetää kaapeleita. Vaihtoehdot mitä miettinyt ovat yläpohjassa vetäminen tai sitten tosi kevyenä ratkaisuna purkkavirityksellä listojen takana ympäri taloa. Tuossa yläpohjassa vetämisessä huolestuttaa, että pitäisi varmaankin mennä höyrynsulkujen läpi ja vielä kaapelit eristeiden yläpuolelle. tuleekohan tässä mahdollisia kondensoitumis ym. kosteusongelmia mahdollisesti. Höyrynsulut on uusittu pari vuotta sitten, joten ei tekisi niitä mieli heti rikkoa.
Puhelinkaapeloinnin/tv-kaapeloinnin korvaaminen ei toimi, koska niissä huoneissa mihin olisi tarve verkkokaapelille ei ole näitä ja tv-kaapelit on ketjutettu toisen erillistalon kanssa.
Tämä tuli tehtyä parikin kertaa. Höyrynsulkuun reikä ja siitä kaapeli läpitte. Vintillä suojaputkessa piuha talon päästä toiseen. Suojaputken hautasin villoihin vedon jälkeen. Höyrynsulku takaisin umpeen ilmastointiteipillä.
Ainakaan viiteen vuoteen ei ole mitään kondensio-ongelmia tai muutakaan ihmeellistä näkynyt, läpivientikohdat ja niiden ympäristö tuli tarkastettua äskettäin kun lisäsin toiseen läpimenoon lisää kaapeleita. Kaikki oli kuivaa ja ihan näytti samalta kuin 5v sitten.
Päivitin uuden kuvan linkkiin. Mutta siis tavoitteena mahdollisimman tasainen pinta ilman tuollaisia "rumia" koloja.Jäi se malli näkemättä, mitä halutaan.
Yleisesti, muotin pitää kestää sitä että massasta vibrataan ilma pois. Monesti olen nähnyt näissä että se pinta hiotaan ja vahataan lopuksi sileäksi, samalla saadaan kiviaines näkyviin. Peltiä vasten valaessa saadaan hyvä pinta, mutta silloin pitää työtaso valaa ylösalaisin ja siirtää lopuksi kohteeseen. -> Enemmän työtä.
Edit:
Katsoin vielä uudelleen sitä ei mallia, kun sen linkki toimii. Siinä on jäänyt reunat täysin kopistelematta. Lisäksi kaikkiin kulmiin kaipaisin jonkin viisteen, auttaa kulmia kestämään paremmin iskuja.
Ei välttämättä. Jotain väriainetta siihen ainakin on tulossa. Eli ilmeisesti paras siis valaa paikallaan ja hioa pinta nätiksi.Jos betonilattioita myllytetään tuommoiseksi niin ei kai se nyt tasainen pinta ongelma pitäisi olla sopivilla aineilla varsinkaan. Vai pitääkö sen jäädä betonin näköiseksi?
Kysehän on puhtaasti siitä minkämoisen työmäärän ja ”näppituntuman” halutun lopputuloksen saaminen vaatii. Mahdotonta ei varmasti ole, mutta haluaako kysyjä esim. harjoitella muutaman kerran? Harrastuksena menee hyvin ja tuo onnistumisen iloa, jos kustannuksissa ei ole tarkoitus säästää.Jos betonilattioita myllytetään tuommoiseksi niin ei kai se nyt tasainen pinta ongelma pitäisi olla sopivilla aineilla varsinkaan. Vai pitääkö sen jäädä betonin näköiseksi?
Ei hitossa! Tarkoitus olis tehdä kerralla hyvä.haluaako kysyjä esim. harjoitella muutaman kerran?
Periaatteessa tarkoitus tässä säästää kun ei kiinnosta maksella vajaata 2keuroa oikeasta kivitasosta niin tämä menisi kompromissina eikä maksa paljon kun itse tekisi.Harrastuksena menee hyvin ja tuo onnistumisen iloa, jos kustannuksissa ei ole tarkoitus säästää.
Betonitaso vaan kuivaa kohtuu pitkään, ellei jostain pikalattiamassasta tee
Rautaa tarvii sisään ja painoa tulee jos vähänkin isompi taso.
Paikalleen en itse valaisi. Kauhea jälkityö, enkä oikein keksi miten fiksusti edes saisi valettua paikallaan.
Varmin ja vähäisin jälkityö tehdä muotissa. Pinnat sitten umpeen siihen soveltuvalla aineella.
Ovatko kaapit paikallaan kun katkaisu tehdään? Monitoimikoneella varmaan itse lähtisin ainakin koittamaan. Sillä saa siistiä leikkausjälkeä.Osaako joku kertoa millainen saha olisi kätevin parketin katkaisemiseen keittiökalusteiden sokkeleiden sisäpuolelta? Eli vanha lattia jää keittiön alle uutta laittaessa.
Juu paikoillaan ovat. Kiitos, pitääpä tutkailla tuota konetta.Ovatko kaapit paikallaan kun katkaisu tehdään? Monitoimikoneella varmaan itse lähtisin ainakin koittamaan. Sillä saa siistiä leikkausjälkeä.
Kyllä se aluskate siellä kuivuu, kun ei ne tiilet kuitenkaan suoraan aluskatteen päällä ole joten kyllä tiilen voi vaihtaa koska vain.Tuo tiili nyt ainakin tässä pitäisi tietysti vaihtaa, mutta mietin nyt vaan että pitäisikö sen aluskatteen vai mikä onkaan siellä alla päästä kuitenkin ensin jotenkin kuivumaan ennen kuin uusi tiili lyödään päälle? Ja jos näin on niin pitäisikö tuohon kuitenkin jotain sääsuojaa viritellä? Nyt vielä tietysti kun on erittäin luminen talvi ollut takana, joten tiedä paljonko oikein on sulamisvesiä imenyt. Kyseessä siis 1990-luvun alun omakotitalo.
Kysymys aidan pystytyksestä routivalle savimaalle.
Edellisen omistajan 4v. sitten 75cm teräsjaloin pystyttämä 120cm korkea ja ~20m pitkä, 200cm pitkistä elementeistä ja 10cm tolpista rakennettu puuaita heiluu aika pahasti. Tarkoitus olisi nyt keväällä purkaa, lisätä portti ja jatkaa aitaa, mutta olisikohan joku muu perustustapa parempi?
Mietinnässä ollut hyväksyä routimisen vaikutukset, ja helpottaa korjaussäätöä vaihtamalla jalat säädettäviin (avohahlo tai esim. tälläinen). Tai sitten maakairalla ~metrin kuoppa, johon IV-putkea muotiksi, betonia ja U-mallin teräsjalka. Tai nykyiset teräsmaajalat ulos ja takasin betonin kera? Tai ruuvipaaluilla? Tai pitää nykyiset, jatkaa tolppien kiilailua ja toivoa parasta...?
Kylppäriin ilmestyi lattiakin. Ei ihan vältytty ongelmilta siinä(kään)
Oli tosiaan tarkoitus laittaa vieser flip lattiakaivon kansi. Vaan ei onnistunut. Kertokaas fiksummat tuosta viimeisestä kuvasta. Eikö tuota olisi voinut laastilla ”nostaa” kaivon yläpuolelle tuon muutaman millin? En töiden vuoksi paikan päälle päässyt, mutta laatoittajan mukaan ei onnistunut. Ei tuo rosterinenkaan pahalta näytä, mutta kun haluttiin päälle laatoitettava malli. Onko tässä syyllinen a) laatta b) laatoittaja vai c) kaadot? D) joku muu?
Kyllä, juuri se oli ongelma.Niin oliko tuossa ongelma että tuohon haluttuun kanteen tarvii tuollaisen muovisen kehyksen joka olisi jäänyt liian korkealle?
Kysymys aidan pystytyksestä routivalle savimaalle.
Edellisen omistajan 4v. sitten 75cm teräsjaloin pystyttämä 120cm korkea ja ~20m pitkä, 200cm pitkistä elementeistä ja 10cm tolpista rakennettu puuaita heiluu aika pahasti. Tarkoitus olisi nyt keväällä purkaa, lisätä portti ja jatkaa aitaa, mutta olisikohan joku muu perustustapa parempi?
Mietinnässä ollut hyväksyä routimisen vaikutukset, ja helpottaa korjaussäätöä vaihtamalla jalat säädettäviin (avohahlo tai esim. tälläinen). Tai sitten maakairalla ~metrin kuoppa, johon IV-putkea muotiksi, betonia ja U-mallin teräsjalka. Tai nykyiset teräsmaajalat ulos ja takasin betonin kera? Tai ruuvipaaluilla? Tai pitää nykyiset, jatkaa tolppien kiilailua ja toivoa parasta...?
Jahas, tässä kevään mittaan kuulunut katolta ihme kolinaa ja räminää (osin tosin siellä oleilevien lintujen johdosta varmaan), mutta nyt kun kävin siellä katsomassa niin oli yhdessä omakotitalon kattitiilessä selvä reikä. Osa katosta toiselta puolen tosin vielä sulamatta, joten tiedä sitten paljastuuko vielä muitakin tuolta lumen alta.
Tuo tiili nyt ainakin tässä pitäisi tietysti vaihtaa, mutta mietin nyt vaan että pitäisikö sen aluskatteen vai mikä onkaan siellä alla päästä kuitenkin ensin jotenkin kuivumaan ennen kuin uusi tiili lyödään päälle? Ja jos näin on niin pitäisikö tuohon kuitenkin jotain sääsuojaa viritellä? Nyt vielä tietysti kun on erittäin luminen talvi ollut takana, joten tiedä paljonko oikein on sulamisvesiä imenyt. Kyseessä siis 1990-luvun alun omakotitalo.
Kyllä se aluskate siellä kuivuu, kun ei ne tiilet kuitenkaan suoraan aluskatteen päällä ole joten kyllä tiilen voi vaihtaa koska vain.
Aluskate ja sen päällä olevat tiilen kolaukset kuivuvat parhaiten, kun laitat ehjän tiilen vaan vanhan paikalle ja ilma kiertää sitten tuuletusväleissä kuten sen pitääkin. Jos menee kikkailemaan jotain muuta - voi tulla uusia ongelmia. Tuuletusraot jne on tehty tuonne siksi, että kun väliin joskus pääsee vettä, se kuivuu sieltä pois. Samoin se aluskate on siellä siksi, että että se ohjaa vuotaneen veden alas ja räystään laudoituksen väleistä ulos.
Joo, sanoi kyllä ettei ole koskaan laittanut tuollaista. Kaupassa sanoi että käy kaikkiin kaivoihin. 6mm laatan paksuus, jonka pitäisi riittää. Itse kaivo oli kyllä vieser myös. En tiedä, ainakin hän käytti pari tuntia tuohon kaivon kanteen (etsimiseen ja säätöön) joten kai ne ohjeetkin tuli luettua ja tuo testattua? En tosiaan osaa sanoa kun olin töissä silloin kiinni ja puhelimen välityksellä käytiin asiaa läpi.Se kaatojen muuttaminen isolta alueelta on yllättävän haastavaa laastilla tehden. Pitäisi lukea tuosta kaivon asennusohjeesta miten tuo ylipäätään kuuluu asentaa jotta laatat saa oikeaan korkoon... Silleen tuon ehkä olisi voinut korjata että laatottaisi hieman isommalla kammalla jolloin laastia tulisi automaattisesti enemmän joka kohtaan. Omaan korovaan vaikuttaa että kaveria ei kiinnostanut alkaa kikkailemaan tai miettimään ratkaisua tuohon ongelmaan niin on todettu vaan että ei onnistu. Ei tuo äkkiseltään miltään ylitsepääsemättömältä ongelmalta vaikuttaisi. Monilla laattamiehillä tulee sormi suuhun kun ei ookkaan se vakio 20cmx20cm metallikansi vaan onkin hieman erilainen ratkaisu jossa saattaa jopa joutua ohjeita lukemaan.
Kaadot tehtiin kahteen kertaan kun ei työnjohtaja hyväksynyt ensimmäistä. Tiedä sitten. Joo, en tiedä sitten miten tuo oikeasti oli. Maallikon silmiin tuo näytti ihan ”helpolta” nostaa laastilla hieman.Ongelma on B, jos kaadot tehty oikein niin ihan hyvin olisi voinut laattoja ympärillä nostattaa vähän.
Hemmetti että vilisee silmissä kun saumat vielä puttuu ja raot tummana
En tuollaista kaivoa ole laittanut, mutta jos oikein ymmärsin että riittää laatat kehyksen tasalle?
Siinä on keksitty tavaralle hinta.Erikoisemmista lattiakaivoista kun aihetta, niin nykyisellä työmaalla laitetaan kanssa melko erikoinen.
Ei taas ihan helpoimmasta päästä toteuttaa. Vieser Dot pyöreä halkaisijaltaan 60cm Accoya kannella.
Vieser Dot
Hieman saa pohtia toteutusta kun on aika lähellä nurkkaa noin isolla kannella. Ja kiva leipoa pyöreän kannen ympärille laatat.
Mutta design maksaa ja muut Aku Ankan parhaatSiinä on keksitty tavaralle hinta.
Näinhän se on, eihän se tyhmä ole joka pyytää jne. Vaikka tuosta tarjoushinnasta otettaisiin vielä puolet pois, niin olisi siltikin aika tuuhea hinta.Mutta design maksaa ja muut Aku Ankan parhaat
Miten tiivistää kylpyhuoneen katosta läpitulevat lämmitysputket kattopintaan? Jonkinlainen peittolevy varmaan, mutta minkälainen? Kattomateriaalina maalatty kipsilevy.
Eivät ole seinässä kiinni millään. Ovat kaukana toisistaan, koska putket jatketaan suoraan pyyhekuivaimelle.Millaisilla kannakkeilla ovat seinässä kiinni? Jos tällaisilla / vastaavilla, niin laita heti katon alapuolelle tuollainen irrallisena putkien ympärille ja nosta kiinni kattopintaan.
PUTKIPIDIN FALUPLAST 16/20 MM 60CC 2-OS. MATTAKROMI - Taloosi.fi
Putkipidin faluplast 16/20 mm 60cc 2-os. mattakromiwww.taloosi.fi
Miten tiivistää kylpyhuoneen katosta läpitulevat lämmitysputket kattopintaan? Jonkinlainen peittolevy varmaan, mutta minkälainen? Kattomateriaalina maalatty kipsilevy.