Kodin rempat(DIY)

Pohjassa on jotain mikä imasee "kiillon" pintamaalista vaikka kerroksia tuleekin.
Itse aina ylimaalatessa pohjamaalaan pinnat. Kittejä ei saa jättää pintamaalin alle vaan aina pohjamaali vaikka paikaten yli.
 
Löytyykö kokemuksia 80-luvun taloon verkkokaapeloinnin jälkiasennuksesta? Kyseessä 80-luvulla tehty 1-krs talo. Ei ole kellaria, jossa voisi vetää kaapeleita. Vaihtoehdot mitä miettinyt ovat yläpohjassa vetäminen tai sitten tosi kevyenä ratkaisuna purkkavirityksellä listojen takana ympäri taloa. Tuossa yläpohjassa vetämisessä huolestuttaa, että pitäisi varmaankin mennä höyrynsulkujen läpi ja vielä kaapelit eristeiden yläpuolelle. tuleekohan tässä mahdollisia kondensoitumis ym. kosteusongelmia mahdollisesti. Höyrynsulut on uusittu pari vuotta sitten, joten ei tekisi niitä mieli heti rikkoa.

Puhelinkaapeloinnin/tv-kaapeloinnin korvaaminen ei toimi, koska niissä huoneissa mihin olisi tarve verkkokaapelille ei ole näitä ja tv-kaapelit on ketjutettu toisen erillistalon kanssa.
 
Maalasin sunnuntaina olohuoneen seinän kahteen kertaan ja eilen aamulla kun tarkastelin luonnonvalossa tulosta, näkyy seinässä kuvan mukaisia jälkiä.
Ajattelin aluksi, että kyseisissä kohdissa olisi maalia vähän ohkasemmin, joten maalasin eilen seinän vielä kertaalleen ja tulos oli sama.

Ennen maalausta olin kitannut, hionut ja putsannut seinän. Kyseessä on betoniseinä jonka alkuperäinen väri oli valkoinen ja maalasin päälle toista valkoisen sävyä.
Nuo jäljet ei näy jos seinää katsoo kohtisuoraan, mutta sivusta katsottuna näkyy.

Ideoita mistä tuo johtuu ja mitä asialle on tehtävissä jotta näyttäisi siistimmältä?

Jäljet.PNG

Tuo tulee siitä että maalia voi olla liian vähän ja maalaaja on liian hidas niin maali kerkee sen verran kuivahtaa että siihen jää pieni valoa vasten näkyvä ero. Tuossa oikealla on ikkuna niin se kyllä paljastaa valoisalla kaiken seinässä. On todella vaikeata saada sellaista ettei suoraa valoa vasten näkyisi mitään telan jälkiä. Mahdollisimman himmeätä maalia kannattaa käyttää niin ei näy niin selkeästi. Myös maalin ns. "tasausvedot" jossa maali tasataan ylhäältä alaspäin menevällä yhtenevällä vedolla parantaa lopputulosta.Lohdutuksena voin kertoa että seinän voi aina maalata myöhemminkin uusiksi ja tuoreelta nuo jäljet näkyy kaikista selvemmin. Noin 1-2kk menee että maali saavuttaa lopullisen lujuuden, siihen asti himmeneminen jatkuu. Kokonaan jäljet eivät kuitenkaan tule katoamaan. Jos häiritsee liikaa niin voi pyytää ammattilaista maalaamaan, tosin hyvän ammattilaisen löytäminen saattaa olla aika haastavaa. Yleensä noihin kiinnittää maalatessa huomiota, mutta sitten kun huone on kalustettu ja muuta ajateltavaa tulee niin tuo asia unohtuu aika nopeaan. Sanoisin että maalaaminen on yksi ylivoimaisesti haastavimpia juttuja rakentamisessa.

Joo en siis ole yksin asian kanssa tekemisen suhteen kuinka "vastenmielistä" tuo on :lol:
Tuo on vielä hankalempi kuin pysty/vaaka ladonta, jos haluaa sen "jatkuvan" nätisti aina seuraavalla seinällä.
Itse käytän reikien tekoon timanttikuppeja rälläkkään. Ei ole tullut niin kovaa laattaa vastaan mikä ei sellaisella antautuisi.

Niin sanotusti haaste on heitetty laatoitus. Valmiina näkee tekijän ammattiylpeyden ja taidon.
Ammattiylpeys ensin koska se määrittelee laadun vaatimuksen tekijältä ja taito tulee aika käsikädessä kuinka on sitten toteutunut.

Tämä on hieman väärin "arvostella" kun itsekin alan tekijä, mutta pisti nyt silmään tuo kulman alanurkka..
Tekijä hieman oikaissut eikä kaksi alinta vasemmalla seinällä jatku kuten muu seinä..
En siis tarkoita tekijään kohtaan minkäänlaista negatiivisuutta. Osui vain silmään, kun tekijänä aika kriittinen silmä omiin tekemisiin.

Ihan hyvältähän tuo näyttää ainakin kuvassa. Tuo on aika riskaabelia minusta latoa koko seinä loppuun asti kun silloin ei pysty säätämään muita seiniä yhtään. Oon ite välillä laatoitellut niin koitan kiertää huonetta muutaman kierroksen verran niin kaikki seinät menevät huomattavasti helpommin samassa tasossa. Tuollaista kalanruotoa ei ole tullut kokeiltua, mutta käyttäisin pystylinjoina noita leikkauskohtia missä laatan suunta vaihtuu niin laatoitus ei alkaisi kallistumaan. Lähtö toki tosi tärkeä noin pienellä laatalla että saa suoraan lähtemään. Harvoin laatat niin mittatarkkoja ovat ettei sauman leveyttä joutuisi säätämään vähän.

Ei kyllä ikinä sais sisällä ajaa kuivana noita laattoja rälläkällä, voin kuvitella sitä pölyn määrään. Veden kanssa pystyy porata, mut rälläkkä kyl pöllyttää niin perhanasti.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo tulee siitä että maalia voi olla liian vähän ja maalaaja on liian hidas niin maali kerkee sen verran kuivahtaa että siihen jää pieni valoa vasten näkyvä ero. Tuossa oikealla on ikkuna niin se kyllä paljastaa valoisalla kaiken seinässä. On todella vaikeata saada sellaista ettei suoraa valoa vasten näkyisi mitään telan jälkiä. Mahdollisimman himmeätä maalia kannattaa käyttää niin ei näy niin selkeästi. Myös maalin ns. "tasausvedot" jossa maali tasataan ylhäältä alaspäin menevällä yhtenevällä vedolla parantaa lopputulosta.Lohdutuksena voin kertoa että seinän voi aina maalata myöhemminkin uusiksi ja tuoreelta nuo jäljet näkyy kaikista selvemmin. Noin 1-2kk menee että maali saavuttaa lopullisen lujuuden, siihen asti himmeneminen jatkuu. Kokonaan jäljet eivät kuitenkaan tule katoamaan. Jos häiritsee liikaa niin voi pyytää ammattilaista maalaamaan, tosin hyvän ammattilaisen löytäminen saattaa olla aika haastavaa. Yleensä noihin kiinnittää maalatessa huomiota, mutta sitten kun huone on kalustettu ja muuta ajateltavaa tulee niin tuo asia unohtuu aika nopeaan. Sanoisin että maalaaminen on yksi ylivoimaisesti haastavimpia juttuja rakentamisessa.
Jep. Suora valo on todella armoton - ja tähän aikaan vuodesta vielä erityisesti kun aurinko paistaa matalalta. @sancho Pelkästään verho tuonne nurkkaan voi muuttaa tuon ihan toisen näköiseksi.
 
Löytyykö kokemuksia 80-luvun taloon verkkokaapeloinnin jälkiasennuksesta? Kyseessä 80-luvulla tehty 1-krs talo. Ei ole kellaria, jossa voisi vetää kaapeleita. Vaihtoehdot mitä miettinyt ovat yläpohjassa vetäminen tai sitten tosi kevyenä ratkaisuna purkkavirityksellä listojen takana ympäri taloa. Tuossa yläpohjassa vetämisessä huolestuttaa, että pitäisi varmaankin mennä höyrynsulkujen läpi ja vielä kaapelit eristeiden yläpuolelle. tuleekohan tässä mahdollisia kondensoitumis ym. kosteusongelmia mahdollisesti. Höyrynsulut on uusittu pari vuotta sitten, joten ei tekisi niitä mieli heti rikkoa.

Puhelinkaapeloinnin/tv-kaapeloinnin korvaaminen ei toimi, koska niissä huoneissa mihin olisi tarve verkkokaapelille ei ole näitä ja tv-kaapelit on ketjutettu toisen erillistalon kanssa.
Itse tein niin, että vedin Cat6:n puhelinkaapelin tilalle makkariin, siitä rasian läpi olohuoneen puolelle ja listan sisässä sitten tv-tason taakse jossa kaapeli liitettiin reitittimeen. Koin, että tuo on helpoin ja riskittömin vaihtoehto.
 
Ei ole ihan valmis vielä.

Kynnykset valettiin kaappiin ja kylpyhuoneeseen juurikin. Kylpyhuoneen seiniä viimeistellään (vähän jouduttiin hiomaan pois, kun ei ollut laatoittajalle kelpaavaa seinää).

Katto myös laskettiin. Nyt pitäisi ilman liikkua oikein.

KPH katto.jpg

KPH lattia.jpg
 
Löytyykö kokemuksia 80-luvun taloon verkkokaapeloinnin jälkiasennuksesta? Kyseessä 80-luvulla tehty 1-krs talo. Ei ole kellaria, jossa voisi vetää kaapeleita. Vaihtoehdot mitä miettinyt ovat yläpohjassa vetäminen tai sitten tosi kevyenä ratkaisuna purkkavirityksellä listojen takana ympäri taloa. Tuossa yläpohjassa vetämisessä huolestuttaa, että pitäisi varmaankin mennä höyrynsulkujen läpi ja vielä kaapelit eristeiden yläpuolelle. tuleekohan tässä mahdollisia kondensoitumis ym. kosteusongelmia mahdollisesti. Höyrynsulut on uusittu pari vuotta sitten, joten ei tekisi niitä mieli heti rikkoa.

Puhelinkaapeloinnin/tv-kaapeloinnin korvaaminen ei toimi, koska niissä huoneissa mihin olisi tarve verkkokaapelille ei ole näitä ja tv-kaapelit on ketjutettu toisen erillistalon kanssa.

Tämä tuli tehtyä parikin kertaa. Höyrynsulkuun reikä ja siitä kaapeli läpitte. Vintillä suojaputkessa piuha talon päästä toiseen. Suojaputken hautasin villoihin vedon jälkeen. Höyrynsulku takaisin umpeen ilmastointiteipillä.

Ainakaan viiteen vuoteen ei ole mitään kondensio-ongelmia tai muutakaan ihmeellistä näkynyt, läpivientikohdat ja niiden ympäristö tuli tarkastettua äskettäin kun lisäsin toiseen läpimenoon lisää kaapeleita. Kaikki oli kuivaa ja ihan näytti samalta kuin 5v sitten.
 
Tämä tuli tehtyä parikin kertaa. Höyrynsulkuun reikä ja siitä kaapeli läpitte. Vintillä suojaputkessa piuha talon päästä toiseen. Suojaputken hautasin villoihin vedon jälkeen. Höyrynsulku takaisin umpeen ilmastointiteipillä.

Ainakaan viiteen vuoteen ei ole mitään kondensio-ongelmia tai muutakaan ihmeellistä näkynyt, läpivientikohdat ja niiden ympäristö tuli tarkastettua äskettäin kun lisäsin toiseen läpimenoon lisää kaapeleita. Kaikki oli kuivaa ja ihan näytti samalta kuin 5v sitten.

Tämä oli mullakin ajatuksena. Varmaan juuri näin tulee tehtyä, lähinnä validointia etten mitään ihan tyhmää tekemässä.

Vaatehuoneesta joka huoneeseen 2x Cat6a + pari wifi tukiasemaa cat6a katonrajaan PoE virransyötöllä. Noita huoneita joihin pitää vetää kaapelointi ei edes niin montaa ole, kun vaatehuoneesta pääsee kahteen makuuhuoneeseen suoraan seinän läpi. Olohuone, takkahuone ja työhuone pitäisi tuolla yläpohjassa vetää.
 
Miten saisi betonisen työtason pinnasta mahdollisimman sileän itse valamalla?
Esimerkki mitä en halua => Kuva

Esimerkki mitä haluan => Kuva
 
Viimeksi muokattu:
Käytetyn kiven koko vaikuttaa ja ilmat täytyy saada pois ettei tule kuvan mukaisia koloja. Helvetisti valun jälkeistä työtä, että pinnan saa tiiviiksi ja sileäksi. Mahtaakohan tuo sun esimerkkikuvas olla betonilaatasta. Jos hyvän haluat, osta teollisesti tuotettu sopiva, oppimiskäyrä on aika jyrkkä priimaladun saavuttamiseksi.
 
Miten saisi betonisen työtason pinnasta mahdollisimman sileän itse valamalla?
Esimerkki mitä en halua => Kuva

Esimerkki mitä haluan => Kuva

Jäi se malli näkemättä, mitä halutaan.

Yleisesti, muotin pitää kestää sitä että massasta vibrataan ilma pois. Monesti olen nähnyt näissä että se pinta hiotaan ja vahataan lopuksi sileäksi, samalla saadaan kiviaines näkyviin. Peltiä vasten valaessa saadaan hyvä pinta, mutta silloin pitää työtaso valaa ylösalaisin ja siirtää lopuksi kohteeseen. -> Enemmän työtä.

Edit:

Katsoin vielä uudelleen sitä ei mallia, kun sen linkki toimii. Siinä on jäänyt reunat täysin kopistelematta. Lisäksi kaikkiin kulmiin kaipaisin jonkin viisteen, auttaa kulmia kestämään paremmin iskuja.
 
Jäi se malli näkemättä, mitä halutaan.

Yleisesti, muotin pitää kestää sitä että massasta vibrataan ilma pois. Monesti olen nähnyt näissä että se pinta hiotaan ja vahataan lopuksi sileäksi, samalla saadaan kiviaines näkyviin. Peltiä vasten valaessa saadaan hyvä pinta, mutta silloin pitää työtaso valaa ylösalaisin ja siirtää lopuksi kohteeseen. -> Enemmän työtä.

Edit:

Katsoin vielä uudelleen sitä ei mallia, kun sen linkki toimii. Siinä on jäänyt reunat täysin kopistelematta. Lisäksi kaikkiin kulmiin kaipaisin jonkin viisteen, auttaa kulmia kestämään paremmin iskuja.
Päivitin uuden kuvan linkkiin. Mutta siis tavoitteena mahdollisimman tasainen pinta ilman tuollaisia "rumia" koloja.
 
Jos betonilattioita myllytetään tuommoiseksi niin ei kai se nyt tasainen pinta ongelma pitäisi olla sopivilla aineilla varsinkaan. Vai pitääkö sen jäädä betonin näköiseksi?
Kysehän on puhtaasti siitä minkämoisen työmäärän ja ”näppituntuman” halutun lopputuloksen saaminen vaatii. Mahdotonta ei varmasti ole, mutta haluaako kysyjä esim. harjoitella muutaman kerran? Harrastuksena menee hyvin ja tuo onnistumisen iloa, jos kustannuksissa ei ole tarkoitus säästää.
 
haluaako kysyjä esim. harjoitella muutaman kerran?
Ei hitossa! Tarkoitus olis tehdä kerralla hyvä.
Harrastuksena menee hyvin ja tuo onnistumisen iloa, jos kustannuksissa ei ole tarkoitus säästää.
Periaatteessa tarkoitus tässä säästää kun ei kiinnosta maksella vajaata 2keuroa oikeasta kivitasosta niin tämä menisi kompromissina eikä maksa paljon kun itse tekisi.
 
Betonitaso vaan kuivaa kohtuu pitkään, ellei jostain pikalattiamassasta tee :D
Rautaa tarvii sisään ja painoa tulee jos vähänkin isompi taso.
Paikalleen en itse valaisi. Kauhea jälkityö, enkä oikein keksi miten fiksusti edes saisi valettua paikallaan.
Varmin ja vähäisin jälkityö tehdä muotissa. Pinnat sitten umpeen siihen soveltuvalla aineella.
 
Betonitaso vaan kuivaa kohtuu pitkään, ellei jostain pikalattiamassasta tee :D
Rautaa tarvii sisään ja painoa tulee jos vähänkin isompi taso.
Paikalleen en itse valaisi. Kauhea jälkityö, enkä oikein keksi miten fiksusti edes saisi valettua paikallaan.
Varmin ja vähäisin jälkityö tehdä muotissa. Pinnat sitten umpeen siihen soveltuvalla aineella.

Kuivuvat pitkään joo, mutta yhtään mutkikkaampi on vain helppo tehdä paikallaan. Kaapiston päälle levy, kosteutta kestävä ja kohtuu jäykkä. Esim. Lujalevy. Reunamuottia on kaupallisiakin, kuitenkin sellainen joka alkaa levyn alta -> pohjalevyn reuna menee piiloon. Verkon vaatii ja jälkihoitoa.

NinjaEdit: TEIPPAA muotin kulmat, ettei tule lattia ja työtasot sävy-sävyyn...

Hiontaan muistan käytetyn joskus jopa perus epäkeskoa ja valkoisia? kiviaineille tarkoitettuja laikkoja.

Jos on tarkoitus rempata asunnosta ainoastaan keittiö ja aikaa viikko, ei toimi. Jos remppaa jotain muuta tasojen kuviessa, pelaa paremmin.

Harjoittelukappale pihalle? Tekee jonkun 600*600 kappaleen, näkee työn määrän ja voi harjoitella pintoja.

E2: Uudessa mallikuvassa on altaat samasta, vaikuttaa jo ammattilaisentyöltä. Muutenkin pinta näyttää liki hiomattomalta. En nähnyt hiottua kiviainesta.
 
Viimeksi muokattu:
Osaako joku kertoa millainen saha olisi kätevin parketin katkaisemiseen keittiökalusteiden sokkeleiden sisäpuolelta? Eli vanha lattia jää keittiön alle uutta laittaessa.
 
Osaako joku kertoa millainen saha olisi kätevin parketin katkaisemiseen keittiökalusteiden sokkeleiden sisäpuolelta? Eli vanha lattia jää keittiön alle uutta laittaessa.
Ovatko kaapit paikallaan kun katkaisu tehdään? Monitoimikoneella varmaan itse lähtisin ainakin koittamaan. Sillä saa siistiä leikkausjälkeä.
 
Ei sen leikkuujäljen tarvitse mahdottoman siistiä olla, kun reuna on sokkelin alla piilossa. Monitoimityökalua itsekin ehdottaisin. Vähän olen pohtinut, että leikkaisi viirun lattiaan, kun fiksusti tuli asennettua kaapit uuden lattian päälle. Toisaalta melkein sama vaiva olisi ujuttaa lauta etujalkojen alle.
 
Kysymys aidan pystytyksestä routivalle savimaalle.

Edellisen omistajan 4v. sitten 75cm teräsjaloin pystyttämä 120cm korkea ja ~20m pitkä, 200cm pitkistä elementeistä ja 10cm tolpista rakennettu puuaita heiluu aika pahasti. Tarkoitus olisi nyt keväällä purkaa, lisätä portti ja jatkaa aitaa, mutta olisikohan joku muu perustustapa parempi?

Mietinnässä ollut hyväksyä routimisen vaikutukset, ja helpottaa korjaussäätöä vaihtamalla jalat säädettäviin (avohahlo tai esim. tälläinen). Tai sitten maakairalla ~metrin kuoppa, johon IV-putkea muotiksi, betonia ja U-mallin teräsjalka. Tai nykyiset teräsmaajalat ulos ja takasin betonin kera? Tai ruuvipaaluilla? Tai pitää nykyiset, jatkaa tolppien kiilailua ja toivoa parasta...?
olavi-vihree-web.jpg
 
Kairaa montut, putkea muotiksi ja valu. Löytyy siinä kaivaessa ne mahdolliset kivet, jotka sitten aiheuttaisivat epätasaista routimista.
 
Miksi muotti?
Joudut täyttää valun ja maan reunat ja jää herkösti löysäksi maa ympärillä.
Sopivalla maakairalla reikä ja valaa montun täyteen ilman muottia. Betoni on halpaa.
 
Ei se muotti ole välttämätön. Yleensä savi pysyy hyvin muodossaan, mutta jos kaikkea ei tee saman tien, saattaa valuaamuna osa montuista olla jo valmiiksi puolillaan. En nyt katsonut monestako tolpasta on kyse.

Jos valaa putkeen yms. ei tarvitse miettiä välttämättä hakasia valua vahvistamaan. Montun tiivistäminen hoitunee kesällä vettä käyttämällä ja jos perustaa voi hieman käännellä montussa, pienet mittaheitot saa korjattua.

Mutta nämä siis oman harkinnan mukaan, betoni on halpaa ja aidan tekeminen linjaan ei ole vaikeaa.

Erästä samoilla mitoilla olevaa aitaa olin talkoilemassa betonisen harkkomuurin päälle. Siellä oli tolppakengät valettu paikkaansa ennen kansikiveä. Nykyisen tiedon valossa valaisin muurin ja samalla kiinnittäisin kansikiven. Valun kovetuttua poraisin ja injektoisin tolppakengät paikkaansa.
 
Jahas, tässä kevään mittaan kuulunut katolta ihme kolinaa ja räminää (osin tosin siellä oleilevien lintujen johdosta varmaan), mutta nyt kun kävin siellä katsomassa niin oli yhdessä omakotitalon kattitiilessä selvä reikä. Osa katosta toiselta puolen tosin vielä sulamatta, joten tiedä sitten paljastuuko vielä muitakin tuolta lumen alta.

Tuo tiili nyt ainakin tässä pitäisi tietysti vaihtaa, mutta mietin nyt vaan että pitäisikö sen aluskatteen vai mikä onkaan siellä alla päästä kuitenkin ensin jotenkin kuivumaan ennen kuin uusi tiili lyödään päälle? Ja jos näin on niin pitäisikö tuohon kuitenkin jotain sääsuojaa viritellä? Nyt vielä tietysti kun on erittäin luminen talvi ollut takana, joten tiedä paljonko oikein on sulamisvesiä imenyt. Kyseessä siis 1990-luvun alun omakotitalo.
 
Tuo tiili nyt ainakin tässä pitäisi tietysti vaihtaa, mutta mietin nyt vaan että pitäisikö sen aluskatteen vai mikä onkaan siellä alla päästä kuitenkin ensin jotenkin kuivumaan ennen kuin uusi tiili lyödään päälle? Ja jos näin on niin pitäisikö tuohon kuitenkin jotain sääsuojaa viritellä? Nyt vielä tietysti kun on erittäin luminen talvi ollut takana, joten tiedä paljonko oikein on sulamisvesiä imenyt. Kyseessä siis 1990-luvun alun omakotitalo.
Kyllä se aluskate siellä kuivuu, kun ei ne tiilet kuitenkaan suoraan aluskatteen päällä ole joten kyllä tiilen voi vaihtaa koska vain.
 
Kysymys aidan pystytyksestä routivalle savimaalle.

Edellisen omistajan 4v. sitten 75cm teräsjaloin pystyttämä 120cm korkea ja ~20m pitkä, 200cm pitkistä elementeistä ja 10cm tolpista rakennettu puuaita heiluu aika pahasti. Tarkoitus olisi nyt keväällä purkaa, lisätä portti ja jatkaa aitaa, mutta olisikohan joku muu perustustapa parempi?

Mietinnässä ollut hyväksyä routimisen vaikutukset, ja helpottaa korjaussäätöä vaihtamalla jalat säädettäviin (avohahlo tai esim. tälläinen). Tai sitten maakairalla ~metrin kuoppa, johon IV-putkea muotiksi, betonia ja U-mallin teräsjalka. Tai nykyiset teräsmaajalat ulos ja takasin betonin kera? Tai ruuvipaaluilla? Tai pitää nykyiset, jatkaa tolppien kiilailua ja toivoa parasta...?
olavi-vihree-web.jpg

Olen käyttänyt noita 70cm mittasia teräsjalkoja ja olen myös testannut teräsjalkaa + betonia. Teräsjalat on monesti todella vaikea asentaa kun jos on kiviä niin niitä ei saa ilveelläkään pohjaan asti. Molemmat vaihtoehdot kestävät ihan kohtalaisen hyvin, mutta teräsjalkoja ei saa katkoa yhtään tai ei toimi, eikä ne myöskään sovellu korkeammille kuin 1m aidoille. Tuo betonilla valettu putki luultavasti paras vaihtoehto ja ilman muuta 1m syvyyteen jos mahdollista.
 
Kylppäriin ilmestyi lattiakin. Ei ihan vältytty ongelmilta siinä(kään)

4A197EE0-5FA1-4293-A96C-3269E5FF420D.jpeg23EFF680-058F-42DE-9B81-433B2E931DAD.jpegB0F57E7E-59B3-45C4-8594-58C9A9303F0F.jpeg

Oli tosiaan tarkoitus laittaa vieser flip lattiakaivon kansi. Vaan ei onnistunut. Kertokaas fiksummat tuosta viimeisestä kuvasta. Eikö tuota olisi voinut laastilla ”nostaa” kaivon yläpuolelle tuon muutaman millin? En töiden vuoksi paikan päälle päässyt, mutta laatoittajan mukaan ei onnistunut. Ei tuo rosterinenkaan pahalta näytä, mutta kun haluttiin päälle laatoitettava malli. Onko tässä syyllinen a) laatta b) laatoittaja vai c) kaadot? D) joku muu?
 
Kylppäriin ilmestyi lattiakin. Ei ihan vältytty ongelmilta siinä(kään)

4A197EE0-5FA1-4293-A96C-3269E5FF420D.jpeg23EFF680-058F-42DE-9B81-433B2E931DAD.jpegB0F57E7E-59B3-45C4-8594-58C9A9303F0F.jpeg

Oli tosiaan tarkoitus laittaa vieser flip lattiakaivon kansi. Vaan ei onnistunut. Kertokaas fiksummat tuosta viimeisestä kuvasta. Eikö tuota olisi voinut laastilla ”nostaa” kaivon yläpuolelle tuon muutaman millin? En töiden vuoksi paikan päälle päässyt, mutta laatoittajan mukaan ei onnistunut. Ei tuo rosterinenkaan pahalta näytä, mutta kun haluttiin päälle laatoitettava malli. Onko tässä syyllinen a) laatta b) laatoittaja vai c) kaadot? D) joku muu?

Niin oliko tuossa ongelma että tuohon haluttuun kanteen tarvii tuollaisen muovisen kehyksen joka olisi jäänyt liian korkealle?
 
Ongelma on B, jos kaadot tehty oikein niin ihan hyvin olisi voinut laattoja ympärillä nostattaa vähän.
Hemmetti että vilisee silmissä kun saumat vielä puttuu ja raot tummana :D
En tuollaista kaivoa ole laittanut, mutta jos oikein ymmärsin että riittää laatat kehyksen tasalle?
 
Se kaatojen muuttaminen isolta alueelta on yllättävän haastavaa laastilla tehden. Pitäisi lukea tuosta kaivon asennusohjeesta miten tuo ylipäätään kuuluu asentaa jotta laatat saa oikeaan korkoon... Silleen tuon ehkä olisi voinut korjata että laatottaisi hieman isommalla kammalla jolloin laastia tulisi automaattisesti enemmän joka kohtaan. Omaan korovaan vaikuttaa että kaveria ei kiinnostanut alkaa kikkailemaan tai miettimään ratkaisua tuohon ongelmaan niin on todettu vaan että ei onnistu. Ei tuo äkkiseltään miltään ylitsepääsemättömältä ongelmalta vaikuttaisi. Monilla laattamiehillä tulee sormi suuhun kun ei ookkaan se vakio 20cmx20cm metallikansi vaan onkin hieman erilainen ratkaisu jossa saattaa jopa joutua ohjeita lukemaan.
 
Vilkaisin ohjeita ja näyttäisi että tuossa mustassa kehyksessä on sellainen pyöree uloke jonka pitäis mennä kaivon sisään jolloin se kehys varmaan laskisi tuon 2mm. Siinä pitäisi olla Vieserin lattiakaivo jotta se kansi olisi yhteensopiva.
 
Kysymys aidan pystytyksestä routivalle savimaalle.

Edellisen omistajan 4v. sitten 75cm teräsjaloin pystyttämä 120cm korkea ja ~20m pitkä, 200cm pitkistä elementeistä ja 10cm tolpista rakennettu puuaita heiluu aika pahasti. Tarkoitus olisi nyt keväällä purkaa, lisätä portti ja jatkaa aitaa, mutta olisikohan joku muu perustustapa parempi?

Mietinnässä ollut hyväksyä routimisen vaikutukset, ja helpottaa korjaussäätöä vaihtamalla jalat säädettäviin (avohahlo tai esim. tälläinen). Tai sitten maakairalla ~metrin kuoppa, johon IV-putkea muotiksi, betonia ja U-mallin teräsjalka. Tai nykyiset teräsmaajalat ulos ja takasin betonin kera? Tai ruuvipaaluilla? Tai pitää nykyiset, jatkaa tolppien kiilailua ja toivoa parasta...?
olavi-vihree-web.jpg

Koska sulla on noin tiiviit, pitkät ja korkeat elementit, tarvitset tuulen painetta paremmin kestävän maakiinnityksen. Toi 75cm on ihan kaunis ajatus, mutta jos se on sellane V-kiila niin se on tukeva vain yläpäästään ja alhaalta kapea ku bommaustussi - ei tue enää yhtään.

Ota tekijä mies pistämään mielestäni väh. 100cm ruuvipaalut paikaleen koneella, se on alle 3h homma oikeilla työkaluilla.


Jahas, tässä kevään mittaan kuulunut katolta ihme kolinaa ja räminää (osin tosin siellä oleilevien lintujen johdosta varmaan), mutta nyt kun kävin siellä katsomassa niin oli yhdessä omakotitalon kattitiilessä selvä reikä. Osa katosta toiselta puolen tosin vielä sulamatta, joten tiedä sitten paljastuuko vielä muitakin tuolta lumen alta.

Tuo tiili nyt ainakin tässä pitäisi tietysti vaihtaa, mutta mietin nyt vaan että pitäisikö sen aluskatteen vai mikä onkaan siellä alla päästä kuitenkin ensin jotenkin kuivumaan ennen kuin uusi tiili lyödään päälle? Ja jos näin on niin pitäisikö tuohon kuitenkin jotain sääsuojaa viritellä? Nyt vielä tietysti kun on erittäin luminen talvi ollut takana, joten tiedä paljonko oikein on sulamisvesiä imenyt. Kyseessä siis 1990-luvun alun omakotitalo.

Aluskate ja sen päällä olevat tiilen kolaukset kuivuvat parhaiten, kun laitat ehjän tiilen vaan vanhan paikalle ja ilma kiertää sitten tuuletusväleissä kuten sen pitääkin. Jos menee kikkailemaan jotain muuta - voi tulla uusia ongelmia. Tuuletusraot jne on tehty tuonne siksi, että kun väliin joskus pääsee vettä, se kuivuu sieltä pois. Samoin se aluskate on siellä siksi, että että se ohjaa vuotaneen veden alas ja räystään laudoituksen väleistä ulos.
 
Kyllä se aluskate siellä kuivuu, kun ei ne tiilet kuitenkaan suoraan aluskatteen päällä ole joten kyllä tiilen voi vaihtaa koska vain.

Aluskate ja sen päällä olevat tiilen kolaukset kuivuvat parhaiten, kun laitat ehjän tiilen vaan vanhan paikalle ja ilma kiertää sitten tuuletusväleissä kuten sen pitääkin. Jos menee kikkailemaan jotain muuta - voi tulla uusia ongelmia. Tuuletusraot jne on tehty tuonne siksi, että kun väliin joskus pääsee vettä, se kuivuu sieltä pois. Samoin se aluskate on siellä siksi, että että se ohjaa vuotaneen veden alas ja räystään laudoituksen väleistä ulos.

Kiitoksia näistä. Näin tulikin jo tehtyä, kun ylijäämä kattotiiliä oli vielä onneksi varastossa ja oli myöskin ihan standardikokoinen leikkaamaton tuo joka piti vaihtaa. Aluskatekaan nyt ainakaan käteen mitenkään erityisen märältä tuntunut. Lisäksi kävin myös välikatossa mönkimässä, mutta eipä sielläkään mitään märkiä villoja ainakaan näkynyt. (Hajonnut tiili kun oli aikalailla piipun vieressä.)
 
Erikoisemmista lattiakaivoista kun aihetta, niin nykyisellä työmaalla laitetaan kanssa melko erikoinen.
Ei taas ihan helpoimmasta päästä toteuttaa. Vieser Dot pyöreä halkaisijaltaan 60cm Accoya kannella.
Vieser Dot
Hieman saa pohtia toteutusta kun on aika lähellä nurkkaa noin isolla kannella. Ja kiva leipoa pyöreän kannen ympärille laatat.
 
Se kaatojen muuttaminen isolta alueelta on yllättävän haastavaa laastilla tehden. Pitäisi lukea tuosta kaivon asennusohjeesta miten tuo ylipäätään kuuluu asentaa jotta laatat saa oikeaan korkoon... Silleen tuon ehkä olisi voinut korjata että laatottaisi hieman isommalla kammalla jolloin laastia tulisi automaattisesti enemmän joka kohtaan. Omaan korovaan vaikuttaa että kaveria ei kiinnostanut alkaa kikkailemaan tai miettimään ratkaisua tuohon ongelmaan niin on todettu vaan että ei onnistu. Ei tuo äkkiseltään miltään ylitsepääsemättömältä ongelmalta vaikuttaisi. Monilla laattamiehillä tulee sormi suuhun kun ei ookkaan se vakio 20cmx20cm metallikansi vaan onkin hieman erilainen ratkaisu jossa saattaa jopa joutua ohjeita lukemaan.
Joo, sanoi kyllä ettei ole koskaan laittanut tuollaista. Kaupassa sanoi että käy kaikkiin kaivoihin. 6mm laatan paksuus, jonka pitäisi riittää. Itse kaivo oli kyllä vieser myös. En tiedä, ainakin hän käytti pari tuntia tuohon kaivon kanteen (etsimiseen ja säätöön) joten kai ne ohjeetkin tuli luettua ja tuo testattua? En tosiaan osaa sanoa kun olin töissä silloin kiinni ja puhelimen välityksellä käytiin asiaa läpi.
 
Ongelma on B, jos kaadot tehty oikein niin ihan hyvin olisi voinut laattoja ympärillä nostattaa vähän.
Hemmetti että vilisee silmissä kun saumat vielä puttuu ja raot tummana :D
En tuollaista kaivoa ole laittanut, mutta jos oikein ymmärsin että riittää laatat kehyksen tasalle?
Kaadot tehtiin kahteen kertaan kun ei työnjohtaja hyväksynyt ensimmäistä. Tiedä sitten. Joo, en tiedä sitten miten tuo oikeasti oli. Maallikon silmiin tuo näytti ihan ”helpolta” nostaa laastilla hieman.

Saumat tulee valkoisella. Lattiaan epoksi, seiniin normi. Niin ja tuohon puunväriseen tulee cream-sävy weberiltä.
 
Erikoisemmista lattiakaivoista kun aihetta, niin nykyisellä työmaalla laitetaan kanssa melko erikoinen.
Ei taas ihan helpoimmasta päästä toteuttaa. Vieser Dot pyöreä halkaisijaltaan 60cm Accoya kannella.
Vieser Dot
Hieman saa pohtia toteutusta kun on aika lähellä nurkkaa noin isolla kannella. Ja kiva leipoa pyöreän kannen ympärille laatat.
Siinä on keksitty tavaralle hinta. :psmoke:
 
Miten tiivistää kylpyhuoneen katosta läpitulevat lämmitysputket kattopintaan? Jonkinlainen peittolevy varmaan, mutta minkälainen? Kattomateriaalina maalatty kipsilevy.
 
Miten tiivistää kylpyhuoneen katosta läpitulevat lämmitysputket kattopintaan? Jonkinlainen peittolevy varmaan, mutta minkälainen? Kattomateriaalina maalatty kipsilevy.

Millaisilla kannakkeilla ovat seinässä kiinni? Jos tällaisilla / vastaavilla, niin laita heti katon alapuolelle tuollainen irrallisena putkien ympärille ja nosta kiinni kattopintaan.

 
Ainahan nuo
Miten tiivistää kylpyhuoneen katosta läpitulevat lämmitysputket kattopintaan? Jonkinlainen peittolevy varmaan, mutta minkälainen? Kattomateriaalina maalatty kipsilevy.

Voi käyttää tän tyylisiä kun tarkistaa ensin putken halkaisijan millaiset käy

Tai sitten voi myös tetramassalla täyttää kolot ja maalata katon väriseksi. Huom. Millään näillä ehdotetuilla toimenpiteillä ei tule höyrytiivistä rakennetta jos sellainen on tarkoitus saavuttaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 598
Viestejä
4 501 757
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom