Kodin rempat(DIY)

Ainahan nuo


Voi käyttää tän tyylisiä kun tarkistaa ensin putken halkaisijan millaiset käy

Tai sitten voi myös tetramassalla täyttää kolot ja maalata katon väriseksi. Huom. Millään näillä ehdotetuilla toimenpiteillä ei tule höyrytiivistä rakennetta jos sellainen on tarkoitus saavuttaa.
Höyrynsulku on kyllä asiallisesti kiinnitetty putkiin. Tarkoitus olisi ainakin vähentää höyryn pääsyä kipsilevyn taakse, ettei levystä ala pinta kuoriutua.
 
Kenelläkään kokemuksia markiisista:
Tuotekuvauksessa lukee "voidaan asentaa seinään tai kattoon". Ohjeissa ei ole kuin seinäkiinnitys kuvattuna. Laitoin tästä baukkikseen viestiä, mutta menee varmaan tovi kun sitä märehtivät. Onko kellään kyseistä markiisia kattoasennettuna paikallaan? Olisin kiinnostunut tietämään, että miten asennus oikein tapahtuu.
Mites muuten tuollaisen 50kg kiinnitys yleensäkään seinään tai kattoon. Tuossa ei ole säädettäviä kannakkeita, niin on sattumankauppaa osuuko koolauksiin tai kattotuoleihin. Onko mitään järjellistä tapaa kiinnittää osittain ulkoverhouslautaan vai pitääkö alle keksiä sitten kakkosnelosta aidosti tueksi?
En ole samanlaista asentanut, mutta kiinnikkeet näyttävät tutuilta. Puurunkoisessa tarvisi saada runkotolppiin kiinni. Ongelma ei ole niinkään markiisin paino vaan markiisin aikaansaama momentti. Itse kiinnitin 10mm:n täkkipulteilla. Kiinnikkeet ovat liu'utettavissa eri kohtiin markiisin runkona toimivaa neliöputkea, eli sopivat kohdat löytyivät helposti.
 
Pitäisi nyt kevään kunniaksi tehdä aidan laudoituksia uusiksi niin olisi ehkä vihdoin aika ostaa oma katkaisu/jiirisaha. Tämän kanssa tuskin menee kauheasti metsään? IF17024 Bosch GCM 8 SJL Katkaisu- ja jiirisaha Ollut joskus näköjään amazonissa parikymppiä halvemmalla, mutta muutoin aika kilpailukykyinen hinta
 
Pitäisi nyt kevään kunniaksi tehdä aidan laudoituksia uusiksi niin olisi ehkä vihdoin aika ostaa oma katkaisu/jiirisaha. Tämän kanssa tuskin menee kauheasti metsään? IF17024 Bosch GCM 8 SJL Katkaisu- ja jiirisaha Ollut joskus näköjään amazonissa parikymppiä halvemmalla, mutta muutoin aika kilpailukykyinen hinta

Nuo siniset boschit hyviä takuuvarmasti. Suosittelisin ottamaan sellaisen mallin jossa on molemmin puolinen pystykallistus jos mahdollista. Mahdollistaa paljon monipuolisemman käytön.
Taitaa olla hieman kalliimpi kylläkin joten yhtä aitaa varten ei välttämättä kannata ostaa, mutta jos on enemmän käyttöä.
Boschilla tuossa kokoluokassa GCM 8 SDE
 
Nuo siniset boschit hyviä takuuvarmasti. Suosittelisin ottamaan sellaisen mallin jossa on molemmin puolinen pystykallistus jos mahdollista. Mahdollistaa paljon monipuolisemman käytön.
Taitaa olla hieman kalliimpi kylläkin joten yhtä aitaa varten ei välttämättä kannata ostaa, mutta jos on enemmän käyttöä.

Kyllä tässä ollaan niin harrastajakategoriassa, että ehkä ei ole vielä rahkeitä pistää tuplahintaa :D Käyttö on tosiaan muutaman peitelistan sahausta parin vuoden välein, nyt vähän aitaa ja ehkä joskus uutta kansilautaa terassiin yms. Eiköhän tuossa perus boschissa ole peliä seuraavaksi 20 vuodeksi
 
Kyllä tässä ollaan niin harrastajakategoriassa, että ehkä ei ole vielä rahkeitä pistää tuplahintaa :D Käyttö on tosiaan muutaman peitelistan sahausta parin vuoden välein, nyt vähän aitaa ja ehkä joskus uutta kansilautaa terassiin yms. Eiköhän tuossa perus boschissa ole peliä seuraavaksi 20 vuodeksi

Jep ja jos tuntuu ettei riitä niin kyllä ne saa myytyä ja ostettua sitten paremman.
 
Tuo laser on ominaisuus mitä olen omassa Dewaltissani eniten kaipaillut. Tässä kuten kaikissa muissakin työkaluissa missä tarkkuus on tärkeää, siitä laadusta kannattaa vähän maksaa. Halvoilla ei tee muuta kuin pilaa kalliita raaka-aineita. Puhtaisiin listahommiin voin suositella myös laadukasta "japanilaista" tarkkuussahaa jos on pienemmällä budjetilla liikenteessä .
 
Tuo laser on ominaisuus mitä olen omassa Dewaltissani eniten kaipaillut. Tässä kuten kaikissa muissakin työkaluissa missä tarkkuus on tärkeää, siitä laadusta kannattaa vähän maksaa. Halvoilla ei tee muuta kuin pilaa kalliita raaka-aineita. Puhtaisiin listahommiin voin suositella myös laadukasta "japanilaista" tarkkuussahaa jos on pienemmällä budjetilla liikenteessä .

Uusissa Dewalteissa on yleensä sellanen varjo-ominaisuus että se heijastaa leikkuukohtaan varjon josta näkee mihin kohti terä osuu. Saattaa olla jopa parempi kuin nuo laaserit.
 
Kannattaa myös katsella käytettyjä laatumerkkejä vaikka torista. Itse ostin uutena yli tonnin (malli poistunut markkinoilta) maksaneen Dewalt paketin (saha+jalusta) 350 eurolla . Kallistuu/kääntyy jokaisen mahdolliseen suuntaan ja isolla terällä. Eikä varmasti hajoa ainakaan liiasta käytöstä minulla. Ei tuolla rahalla olisi saanut kaupasta kuin sen suurinpiirtein halvimman ja pienimmän koneen.
Uusissa Dewalteissa on yleensä sellanen varjo-ominaisuus että se heijastaa leikkuukohtaan varjon josta näkee mihin kohti terä osuu. Saattaa olla jopa parempi kuin nuo laaserit.
Tässä sahassa myös tämä ominaisuus. Toimiva systeemi on kyllä.
 
Kenelläkään kokemuksia lasikaiteiden rakentamisesta terassille?
Tarkoitus olisi kiinnittää lasipaneelit puutolppiin. Tässä pitää varmaankin jollain tapaa huomioida puun eläminen?
Miten tuo lasin kiinnitys on järkevin toteuttaa, sillä esim. Byggmaxissa yhden lasin kiinnikkeet maksaa n.100€ ja tuntuu vähän kohtuuttomalta hinnalta maksaa 25€ per kiinnike?
 
Pitäisi nyt kevään kunniaksi tehdä aidan laudoituksia uusiksi niin olisi ehkä vihdoin aika ostaa oma katkaisu/jiirisaha. Tämän kanssa tuskin menee kauheasti metsään? IF17024 Bosch GCM 8 SJL Katkaisu- ja jiirisaha Ollut joskus näköjään amazonissa parikymppiä halvemmalla, mutta muutoin aika kilpailukykyinen hinta
Syksyllä ostin Amazonista (saksa) 269,90 euroa veroineen ja tuli suoraan kotiovelle. Tuohon hintaan ihan hyvä laite. Tuossa hintaluokassa ei kovin yleisesti ole pehmokäynnistystä mikä oli omalla kohdalla yksi valintakriteeri. Isompi terä olisi toki mukava 90mm korkeille listoille, mutta kun itselle tekee niin menee nuo lappeellaan sahaten. Myös sahan etupuolelle tulevat liut olisi mukavat niin saisi lähelle seinää sijoitettua.
Tuo laser on ominaisuus mitä olen omassa Dewaltissani eniten kaipaillut. Tässä kuten kaikissa muissakin työkaluissa missä tarkkuus on tärkeää, siitä laadusta kannattaa vähän maksaa. Halvoilla ei tee muuta kuin pilaa kalliita raaka-aineita. Puhtaisiin listahommiin voin suositella myös laadukasta "japanilaista" tarkkuussahaa jos on pienemmällä budjetilla liikenteessä .
Laser on ihan ok, mutta itse tykkään käyttää levyä sahaus alustan päällä. Siihen kun vetäisee vain terän paksuiset urat niin näkee tarkalleen mihin kohtaa terä tulee. Tähän tyyliin siis:
 
Kenelläkään kokemuksia lasikaiteiden rakentamisesta terassille?
Tarkoitus olisi kiinnittää lasipaneelit puutolppiin. Tässä pitää varmaankin jollain tapaa huomioida puun eläminen?
Miten tuo lasin kiinnitys on järkevin toteuttaa, sillä esim. Byggmaxissa yhden lasin kiinnikkeet maksaa n.100€ ja tuntuu vähän kohtuuttomalta hinnalta maksaa 25€ per kiinnike?
Itse lasitin terassin, jossa oli noin 1m:n korkuinen betoniaita. Kiinnitin väliseinätolpat kulmaraudoilla betoniin. Väliseinätolpat ovat höylättyä puuta, eikä kertopuuvärkkiä. Teetin karkaistut lasit ja liukuovet käyntiläpeen. Yhteen nurkkaan tuli kapea noin 8cmx*250cm lasi, joka tehtiin laminoidusta lasista. Tolppien ulkopuolelle kapealle sivulle liimasin molempiin reunoihin liimattavan ikkunatiivisteen. Lasit tulivat päin sitä ja niiden väleille jäi 1cm:n raot. Päälle tuli rosteriruuveilla 3mm*mm alumiinilatta, jonka ruuvasin lasien välistä tolppaan. Tuli asiallinen, mutta jälkikäteen olen ajatellut, että olisi pitänyt purkaa kiviaita ja laittaa lasi alhaalta asti.
 
Syksyllä ostin Amazonista (saksa) 269,90 euroa veroineen ja tuli suoraan kotiovelle. Tuohon hintaan ihan hyvä laite. Tuossa hintaluokassa ei kovin yleisesti ole pehmokäynnistystä mikä oli omalla kohdalla yksi valintakriteeri. Isompi terä olisi toki mukava 90mm korkeille listoille, mutta kun itselle tekee niin menee nuo lappeellaan sahaten. Myös sahan etupuolelle tulevat liut olisi mukavat niin saisi lähelle seinää sijoitettua.

Laser on ihan ok, mutta itse tykkään käyttää levyä sahaus alustan päällä. Siihen kun vetäisee vain terän paksuiset urat niin näkee tarkalleen mihin kohtaa terä tulee. Tähän tyyliin siis:


Näkeehän tuosta nuo vakio kulmat mutta sit jos on joku muu kuin 45 tai 0-astetta niin ei enään näykkään.
 
Kaikenlaista sitä oppii kun vanhan omakotitalon ostaa, ja sitä rupeaa remontoimaan. Nyt kun kylppärissä voi käydä suihkussa ja kaikki muukin toimii, niin tulee ajatelleeksi että eihän tuo nyt paha rasti ollut. Mutta eipä ollut ihan sama tunne siinä vaiheessa kun ei ollut mitään muuta kuin hiekkapohja ja runko pystyssä. välikattokin piti tehdä uusiksi. kaikki muu paitsi lattiavalu, vesieristys ja laatoitus tuli tehtyä itse. Tietenkin putkimies veti uudet putket ja sähkäri kytki itse vetämäni piuhat. Nyt ainakin tietää mitä missäkin on, ja miten se on tehty. Siinä ohessa tuli tehtyä paskakaivojärjestelmäkin uusiksi ja laitettua salaojat talon ympärille.
Seuraavaksi siten saunan panelointia ja lauteiden tekoa. Keittiö/olohuone, wc sekä 3 makuuhuonetta sitten perässä.
 
Täällä on vähän saman tyyppinen projekti menossa, mitä @Joel2101 Nyt kun on joutunut tutustumaan kerrostaloasumisen jäljiltä ihan ilmanvaihtoasioihin, viilennykseen, vesikiertoiseen lattialämmitykseen ja sun muihin alkaa olemaan ymmärrystä. Toki tekeminen vielä jää vähän osaavimmille ja itselleni riittänee jotain pientä puuhastelua siihen oheen. Maksajana vaan pikkasen alkanut kiinnostamaan miten ne asiat toimii ja missä ne menee asunnossa.
 
Näkeehän tuosta nuo vakio kulmat mutta sit jos on joku muu kuin 45 tai 0-astetta niin ei enään näykkään.
Jos puhut tuosta levystä mihin sahataan urat, niin itsehän ne asteet siiheen määritellään.
Vai meinaatko jos tehdään eka 45° merkit ja tarvitsee tehdä vaikka 44° tai 46° niin silloin tulee liian tiheään?
Itse teen lattia- ja kattolistojen sisänurkat cope joint (onko tälle suomalaista termiä?) tekniikalla, riittävä tarkkuus on 45° jos kulmat on normaalit ~90°. Ulkokulmat pitää toki vetää jiiriin ja niissä tuo ei oikein toimi koska kulmat ei ole kuitenkaan tasan 90°.
 
Laser on ihan ok, mutta itse tykkään käyttää levyä sahaus alustan päällä. Siihen kun vetäisee vain terän paksuiset urat niin näkee tarkalleen mihin kohtaa terä tulee. Tähän tyyliin siis:

Tämähän oli fiksu vinkki, kiitoksia. Aloin kyllä jo miettimään saisiko tuohon nykyiseen sahaan viriteltyä jonkun DIY-ledin. Nuo Dewaltin valmissarjat ei toimi omassa kohta 20v vanhassa mallissa. Itselle suurin harmitus sahaa ostaessa oli, etten ollut hankkinut sitä jo aiemmin - tuo on kyllä todella mukava laite moneen työhön. Aitahommiin ja rakentamiseen suosittelen miettimään myös kunnollista telinettä, johon pystyy rajaamaan sahattavan tavaran pituuden. Nopeuttaa työtä ja parantaa työergonomiaa ja tarkkuutta huomattavasti, jos pitää sahailla suurimäärä samanpituisia paloja.
 
Jos puhut tuosta levystä mihin sahataan urat, niin itsehän ne asteet siiheen määritellään.
Vai meinaatko jos tehdään eka 45° merkit ja tarvitsee tehdä vaikka 44° tai 46° niin silloin tulee liian tiheään?
Itse teen lattia- ja kattolistojen sisänurkat cope joint (onko tälle suomalaista termiä?) tekniikalla, riittävä tarkkuus on 45° jos kulmat on normaalit ~90°. Ulkokulmat pitää toki vetää jiiriin ja niissä tuo ei oikein toimi koska kulmat ei ole kuitenkaan tasan 90°.

Juu sitä just meinasin jos pitää sahata muutaman asteen eri suuntaan. Ei ole tuttu termi, mutta ainakin holkkalistan kulmat on tosi tarkat siitä että on just oikea että näyttää siistiltä. Harvoin remontoidessa on kaikki kulmat olleet just tuon 90astetta. Millä tuo puusta tehty apupala muuten laitetaan kiinni että se ei liiku sahatessa?
 
Juu sitä just meinasin jos pitää sahata muutaman asteen eri suuntaan. Ei ole tuttu termi, mutta ainakin holkkalistan kulmat on tosi tarkat siitä että on just oikea että näyttää siistiltä. Harvoin remontoidessa on kaikki kulmat olleet just tuon 90astetta. Millä tuo puusta tehty apupala muuten laitetaan kiinni että se ei liiku sahatessa?
Juurikin holkkalistat ja lattialistat joissa on vähän muotoja teen tuolla cope joint tekniikalla. Siinä riittää 45° kulmaan sahaus koska kun toinen listoista sahataan tarkasti profiilin mukaan niin siinä lista istuu tiiviisti vaikka nurkassa olisi pari astetta heittoa.
Tässä lyhyt pätkä esimerkkinä.

Tuon profiilin mukaisen sahauksen voi tehdä myös pistosahalla tai rälläkällä. Jos ei muuten saa riittävän hyvää jälkeä voi sen viimeistellä viilalla tai hiomapaperilla.

Ja tuo puustatehty apupala kiinnitetään ihan vain puristimilla. Nuo kannattaa tehdä hukkapaloista kun ovat kulutustavaraa.
 
Juurikin holkkalistat ja lattialistat joissa on vähän muotoja teen tuolla cope joint tekniikalla. Siinä riittää 45° kulmaan sahaus koska kun toinen listoista sahataan tarkasti profiilin mukaan niin siinä lista istuu tiiviisti vaikka nurkassa olisi pari astetta heittoa.
Tässä lyhyt pätkä esimerkkinä.

Tuon profiilin mukaisen sahauksen voi tehdä myös pistosahalla tai rälläkällä. Jos ei muuten saa riittävän hyvää jälkeä voi sen viimeistellä viilalla tai hiomapaperilla.

Tuo pitää muistaa kun tekee omia listoja. 1800-luvun lopun hirsitalon seinät tuskin on mihinkään suuntaan suoria. Ja tuollaiset muodokkaammat listat tuovat jonkinlaista vanhaa tyylikkyyttä huoneisiin
 
Tuo pitää muistaa kun tekee omia listoja. 1800-luvun lopun hirsitalon seinät tuskin on mihinkään suuntaan suoria. Ja tuollaiset muodokkaammat listat tuovat jonkinlaista vanhaa tyylikkyyttä huoneisiin
Tuntuu, että Suomessa listat on vain pakollinen paha peittämään huonoa työjälkeä. Harvoin edes näkee hyvin tehtyä listoitusta. Toki se on aikaa vievää työtä ja asiakas sen joutuu maksamaan. Itse kittailen naulan kolot ja sutaisen vielä maalit päälle.

Tässä videossa vähän lisää vinkkiä. Tuossa videolla käytetään liimapintaista hiomapaperia. Itse laitoin ohuella kakspuoliteipillä kiinni. Samalta kanavalta löytyy muutakin mielenkiintoista vinkkiä listoitukseen.



Ja tässä yksi tekijä Instagramin puolella mar (@carpentry_bymar) • Instagram-kuvat ja -videot
 
Tuntuu, että Suomessa listat on vain pakollinen paha peittämään huonoa työjälkeä. Harvoin edes näkee hyvin tehtyä listoitusta. Toki se on aikaa vievää työtä ja asiakas sen joutuu maksamaan. Itse kittailen naulan kolot ja sutaisen vielä maalit päälle.

Tässä videossa vähän lisää vinkkiä. Tuossa videolla käytetään liimapintaista hiomapaperia. Itse laitoin ohuella kakspuoliteipillä kiinni. Samalta kanavalta löytyy muutakin mielenkiintoista vinkkiä listoitukseen.



Ja tässä yksi tekijä Instagramin puolella mar (@carpentry_bymar) • Instagram-kuvat ja -videot


Mielenkiintoinen systeemi. Varmaan tuollaisissa leveissä listoissa tosi hyvä kun ne aina tahtoo harittaa johonkin suuntaan. Itse koitan aina kiinnittää erityistä huomiota listoitukseen. Se on kuitenkin se viimeinen viimeistely jossa huono työnjälki näkyy aina. Ovi- ja ikkunalistoissa etäisyys ikkunaan pitää olla sama ja listan pitää asettua "suoraan" suhteessa seinään. Välillä joutuu vähän höyläilemään listan takaa jotta istuu hyvin, mutta lopputulos on sen arvoista. Välillä oon maalaillu naulanreiät, kitattua ei oo ikinä tullut. Helposti tulee sotkettua vaan jos on tehdasmaalattu lista kyseessä. Jos on raakapuu lista jonka itse maalaa niin silloin varmaan ihan kannattavaa. Puun kittaamisessa on se ongelma kun puu elää ilmankosteuden vaihteluista niin jossain vaiheessa ainakin isommat kittaukset alkaa näkyä valoa vasten.
 
Mielenkiintoinen systeemi. Varmaan tuollaisissa leveissä listoissa tosi hyvä kun ne aina tahtoo harittaa johonkin suuntaan. Itse koitan aina kiinnittää erityistä huomiota listoitukseen. Se on kuitenkin se viimeinen viimeistely jossa huono työnjälki näkyy aina. Ovi- ja ikkunalistoissa etäisyys ikkunaan pitää olla sama ja listan pitää asettua "suoraan" suhteessa seinään. Välillä joutuu vähän höyläilemään listan takaa jotta istuu hyvin, mutta lopputulos on sen arvoista. Välillä oon maalaillu naulanreiät, kitattua ei oo ikinä tullut. Helposti tulee sotkettua vaan jos on tehdasmaalattu lista kyseessä. Jos on raakapuu lista jonka itse maalaa niin silloin varmaan ihan kannattavaa. Puun kittaamisessa on se ongelma kun puu elää ilmankosteuden vaihteluista niin jossain vaiheessa ainakin isommat kittaukset alkaa näkyä valoa vasten.
Tuolla on piilotellut naulankolot ja muut pienet kolhut. Löytyi Prismasta. Valkoisia mäntylistoja olen kotiin laittanut. Tahtoo niissä olle pientä kolhua ja paketista otettaessa. Ei ole ainakaan talven aikana halkeillut naulankannoilta pois tuo kitti.
Helmi listamaalia kevyt kerros koko listan matkalle niin ei tule sävyeroa. Olen kokeillut myös ihan paikkamaalata kittijäljet ja en huomaa sävyeroa tehdasmaaliin.
 

Tuoko on toiminut hyvin? Pitääpäs testata ensi kerralla kun tulee tarvis kitata puuta.
Tuolla kalustekitillä oon kitannut ja se ei ainakaan oo kauheen hyvin mukaillut puun elämistä.
 
Tuoko on toiminut hyvin? Pitääpäs testata ensi kerralla kun tulee tarvis kitata puuta.
Tuolla kalustekitillä oon kitannut ja se ei ainakaan oo kauheen hyvin mukaillut puun elämistä.
Oli ainut vaihtoehto silloin Prismassa niin otin kokeiluun ja on kestänyt nyt puolivuotta listojen jatkoskohdissa ja naulankannoilla. Ainostaan ovien ja ikkunoiden jiireihin tuli hiushalkeamat.
 
Valui vuoden 84 takasta viereistä seinää purkaessa eristehiekat lattialle. Saako noita tuonne takaisin mitenkään asianmukaisesti? Kenties jotain 2020 luvun ratkaisua asialle, vai parempi vain jatkaa purkutöitä takankin osalta?
 
Itsekin olen alkanut maalailemaan listoja. Alkoi ärsyttämaan kun ikkunanpokat, peitelistat ja jalkalistat on kaikki hieman eri valkoisen sävyjä/kiiltoasteita. Maalaamalla ne saa kaikki tarkalleen samaan sävyyn ja lopputuloksesta huolitellumman. Onko teillä vinkkejä mikä on paras tapa kiinnittää listat kipsiseinään? Etenkin lyhyempiä pätkiä on hankala saada pysymään kunnolla kiinni. Liimaa haluaisin välttää, jos noita tarvitsee joskus vielä itsekin irrotella.
 
Poistelin vanhat listat mitkä oli nauloilla ja liimalla laitettu. Ei niiden poistossa mitään ihmeellistä ollut. Uudet laitoin pelkästään liimalla.
 
Poistelin vanhat listat mitkä oli nauloilla ja liimalla laitettu. Ei niiden poistossa mitään ihmeellistä ollut. Uudet laitoin pelkästään liimalla.
Lähinnä mietityttää kuinka ruvelle kipsilevy menee, jos ne liimatut listat repii irti. Mitä liimaa käytit?
 
Lähinnä mietityttää kuinka ruvelle kipsilevy menee, jos ne liimatut listat repii irti. Mitä liimaa käytit?

Muistaakseni Cascon xtremefix kun sillä sai heti hyvän alkutartunnan niin pärjäsi aika pienilläkin liimanapeilla välistä listan takana. Toki jos seinä ja lattia on mallia ei-niin-suora niin voi joutua annostelemaan reilummin ja käyttämään jotain muuta kiinnityksen kaverina alkuun. Jos tuo irroittaminen askarruttaa niin irroituksessa voinee käyttää jotain ohutta metallilastaa tms apuna millä sit ehkäistä sitä alusmateriaalin irtoamista.
 
Pitäs tehdä vähän isommalti remonttia omassa osakkeessa. Mistä kannattaa lainaa hakea? Tarve joku 20-30k€.
OP:lta saisi vakuudellista 4,2 pinnalla todellista, vakuudettomat karkeasti 8% ja yli. Nämä katsottu vain nettilaskureilla. Oletteko saaneet jostain hyviä tarjouksia?
 
Pitäs tehdä vähän isommalti remonttia omassa osakkeessa. Mistä kannattaa lainaa hakea? Tarve joku 20-30k€.
OP:lta saisi vakuudellista 4,2 pinnalla todellista, vakuudettomat karkeasti 8% ja yli. Nämä katsottu vain nettilaskureilla. Oletteko saaneet jostain hyviä tarjouksia?
Saa asuntolainan marginaalilla. Hinnasta päätellen kyseessä perusparannuslaina. Koita kysellä sitä.
 
Oispa huikee jos sais. Keittiö, kylpyhuone, sauna, KHH, kaikki lattiapinnat yms. sälää tuossa tulee laitettua.
Juu, kyllä pitäisi onnistua. Mulla on itse asiassa perusparannuslaina vielä pienemmällä korolla kun asuntolaina, koska sitä syö negatiivinen euribor.
 
Juu, kyllä pitäisi onnistua. Mulla on itse asiassa perusparannuslaina vielä pienemmällä korolla kun asuntolaina, koska sitä syö negatiivinen euribor.
Sama juttu. Ainakin Nordeassa oli hyvin helppo ja suoraviivainen prosessi vaikka otinkin myöhemmin kuin itse asuntolainan. Tarvitsivat vain laskelman kuluista, hyvinkin epävirallinen kelpasi kun sanoin isompien kokonaisuuksien perustuvan firman tarjoukseen. Vakuuksien täytyy siis tietysti riittää. Ei kannattane turhaan summan kanssa nuukailla, kun aina tulee yllättäviä lisäkuluja ja ylimäärällä voi myös maksaa vaikka huonompikorkoista asuntolainaa pois...
 
Valui vuoden 84 takasta viereistä seinää purkaessa eristehiekat lattialle. Saako noita tuonne takaisin mitenkään asianmukaisesti? Kenties jotain 2020 luvun ratkaisua asialle, vai parempi vain jatkaa purkutöitä takankin osalta?

Meinaat palonestohiekkoja jotka takan ympärillä ylä/ala pohjassa? Ne voi korvata palovillalla.


Itsekin olen alkanut maalailemaan listoja. Alkoi ärsyttämaan kun ikkunanpokat, peitelistat ja jalkalistat on kaikki hieman eri valkoisen sävyjä/kiiltoasteita. Maalaamalla ne saa kaikki tarkalleen samaan sävyyn ja lopputuloksesta huolitellumman. Onko teillä vinkkejä mikä on paras tapa kiinnittää listat kipsiseinään? Etenkin lyhyempiä pätkiä on hankala saada pysymään kunnolla kiinni. Liimaa haluaisin välttää, jos noita tarvitsee joskus vielä itsekin irrotella.

Miksei ne muka pysy listanaulaimella? Alhaalla ja ylhäällä pitäisi olla levyn takana juoksu johon ne ammutaan kiinni kipsilevyn läpi. Liimattuja listoja ei saa irti niin ettei vahingoittaisi, jopa kiviseinästä lähtee tasoitteet listojen mukana irti, eli kannattaa välttää liimaa. Ainoastaan jos on niin happamat seinät ettei kestä mekaanista kiinnitystä niin sitten liimalla.
 
Itsekin olen alkanut maalailemaan listoja. Alkoi ärsyttämaan kun ikkunanpokat, peitelistat ja jalkalistat on kaikki hieman eri valkoisen sävyjä/kiiltoasteita. Maalaamalla ne saa kaikki tarkalleen samaan sävyyn ja lopputuloksesta huolitellumman. Onko teillä vinkkejä mikä on paras tapa kiinnittää listat kipsiseinään? Etenkin lyhyempiä pätkiä on hankala saada pysymään kunnolla kiinni. Liimaa haluaisin välttää, jos noita tarvitsee joskus vielä itsekin irrotella.

Minulla on Malerin listoja niillä omilla kiinnikkeillä, jotka ruuvattiin seinään makkarissa ja liimalla muualla. Liima on toiminut paremmin ja pitäisi varmaan liimata ne muutkin. Itse käytin semmoista halpaa perusrakennusliimaa, jonka kuvittelen lähtevän irti tarvittaessa. En ole testannut kyllä käytännössä.
 
Itse naulasin sisäseinät (kipsilevy) ja vedin piilokiinnikkeillä ulkoseinät (harkko). Malerin oma piilokiinnike oli aivan perseestä, siinä ne listaan uppoavat kiinnikkeen olivat L:n muotoisia ja tuntuivat joka toisesta kiinnikkeestä hajoavan. Toisen valmistajan tuotteessa ne olivat puolikkaan nuolenpään malliset ja ei ongelmia.
 
Ainahan nuo


Voi käyttää tän tyylisiä kun tarkistaa ensin putken halkaisijan millaiset käy

Tai sitten voi myös tetramassalla täyttää kolot ja maalata katon väriseksi. Huom. Millään näillä ehdotetuilla toimenpiteillä ei tule höyrytiivistä rakennetta jos sellainen on tarkoitus saavuttaa.
Päädyin tuollaisiin peitelevyihin. Silikoni menee tiivisti putken ympärille ja levyn alle laitoin tiivistemassaa. Luulisin, että aika hyvin pysyy höyryt poissa.


Alkaa olla vessaremppa jotain pientä vaille valmis.

IMG_1241.JPEGIMG_1101.JPEG
 
Päädyin tuollaisiin peitelevyihin. Silikoni menee tiivisti putken ympärille ja levyn alle laitoin tiivistemassaa. Luulisin, että aika hyvin pysyy höyryt poissa.


Alkaa olla vessaremppa jotain pientä vaille valmis.

IMG_1241.JPEGIMG_1101.JPEG
Erittäin tyylikäs lopputulos. Portaiden näkyviin jättäminen on kyllä komea ratkaisu
 
Kysymys kylpyhuoneen hanoista! Tyyppihyväksyntä (STF), onko sillä mitään käytännön väliä? Tuotetiedoissa tätä ei missään mainita, itse täytyy etsiä. Ja myös todella harvoissa tuntuu tuota olevan. Kyseessä on rivitalo.
 
Kylppäri alkaa olla silikoneja, smyygejä ja peitelistoja sekä toki kalusteita ja valoja vaille valmis.
7C41F1B5-C1BF-4145-93A0-625D122D9DE5.jpeg3A3F2D8F-C023-4617-9EF2-DF035AF8489E.jpeg

Edit:
Päädyin kahteen ikean leptiter-spottiin. Lisäksi tuohon tulee valaistu peili. Luulisi tuohon tilaan riittävän. Mutta näkee vasta valmiina.
 
Viimeksi muokattu:
Terassi lautojen maalaus/hiominen:

Kuinka tätä kannattaa miettiä, kun laudoitus asennettu niin, että sydänpuu taivastakohti, mutta niin perhanasti halkeillut ja tuntuu, että lähtee tikkuja helposti. AInakin oksakohdista. Onko jotain hyväksi todeddua maalia mikä kestää ja saa hyvän pinnan vai kannattaako lähteä hiomaan ja öljyä päälle?
 
Onko kokemuksia noista lidlin akkupistosahoista? 20v vanha einhelli on vähän klenkku ja tekisi mieli ostaa akkuversio tilalle. 35e tuo on, että ei korkealta putoa, vähällä käytöllä turha taitaa olla sijoittaa 200e makitan versioon.
 
Itse olen pistosahoissa huomannut että halvalla koneella on vaikea saada suoraa sahausta. Joissain ollut terä vinossa pystysuunnassa ja joissain sivusuunnassa. Kolmea alle 50e konetta kokeillut ja kaikissa sama ongelma. Tutulla oli joku hieman kalliimpi kone, minkä merkkiä en enään muista mutta olipahan hyvä sahata suoraan.
 
Mistä sais/kuka tekee puutavarasta yksityisille mittojen mukaan erikoisempia pientuotteita? Itellä ei oikeen tilat riitä puun höyryttämiselle ja taittamiselle.
tarkotuksena siis tehdä n.50-100cm halkaisijalla oleva rinkulakehä puusta ja laittaa ledinauha sen sisäreunalle ja 3 pisteen kiinnityksellä kattorasian koukkuun
 
Pitäisi vaihtaa asunnon ulko-ovi uuteen. Nykyinen noin 25 vuotta vanha ja niin huonossa kunnossa jo. Mitä kannattaa ottaa huomioon? Hintahaitari aika huikea näissäkin. U-arvo ainakin oltava alle 1.0, mutta mitä muuta? Puuttuuko tästä noin 350 euron ovesta jotain, mitä lähemmäs tonnin verran maksavista löytyisi? U-arvo <= 0.8 Ulko-ovi Jeld-wen B0028

Tulossa siis PK-seudulle ja asunnossa ei tuulikaappia.
 
Onko jengillä kokemusta vaijeritaljoista esim. Vaijeritalja 2000/4000kg | Motonet Oy

Mulla loppuu kädet kesken kun pitää nostaa silloin tällöin pitkää tavaraa korkealle asennusta varten. Onko tuollaisesta apua vai pääseekö vain leikkimään hengellään? Ideana olis siis silloin tällöin korvata toinen käsipari vaijeritaljalla, että pääsee toisesta päästä kiinnittämään sillä aikaa kun toinen pää tavarasta roikkuu vaijeritaljassa.
 
Pitäisi vaihtaa asunnon ulko-ovi uuteen. Nykyinen noin 25 vuotta vanha ja niin huonossa kunnossa jo. Mitä kannattaa ottaa huomioon? Hintahaitari aika huikea näissäkin. U-arvo ainakin oltava alle 1.0, mutta mitä muuta? Puuttuuko tästä noin 350 euron ovesta jotain, mitä lähemmäs tonnin verran maksavista löytyisi? U-arvo <= 0.8 Ulko-ovi Jeld-wen B0028

Tulossa siis PK-seudulle ja asunnossa ei tuulikaappia.
Koko on ainakin oleellinen. Jos on vakiomitoissa, niin saranoiden määrää ja muuhun laatuun kannattaa jonkun verran kiinnittää huomiota. Tonnilla saa ihan samaa paskaa kuin 350 eurolla, jos väärän valitsee. Jos menee mittatilausoveksi, niin osta joltain kunnon ovitehtaalta suoraan. Isot tehtaat laittaa naurettavat lisät mittamuutoksiin. Rintamamiestaloon, kun ostettiin ovet, niin Ovet suomalaisiin koteihin! | Helsinki ja Turku | Ovitehdas Vihanto Oy toimitti parin satkun sisään puupaneloidut ovet omavalintaisella designillä siihen nähden, mitä "tusinavalmistajat" olisivat tarjonneet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 598
Viestejä
4 501 757
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom